View Full Version : Erfaringer med Norwegian og 737 MAX
BKD og BKE er levert uten skjermer i taket, og alle fremtidige leveranser kommer også uten disse. Ikke positivt i de kabinansatte sine øyne, da man nærmest går tilbake til steinalderen og må gjøre manuell demo, men det er vel noen luringer på FBU som har funnet ut at dette er lurt...
BKD og BKE er levert uten skjermer i taket, og alle fremtidige leveranser kommer også uten disse. Ikke positivt i de kabinansatte sine øyne, da man nærmest går tilbake til steinalderen og må gjøre manuell demo, men det er vel noen luringer på FBU som har funnet ut at dette er lurt...Det her har eg forsåvidt lite greie på, anna enn eigen observasjon. Eg trur at folk fylgjer mykje meir med på ein manuell demo. Ser ingen som ikkje har trynet i mobilen når det er video-demo. I allefall på korte ruter.
BKD og BKE er levert uten skjermer i taket, og alle fremtidige leveranser kommer også uten disse. Ikke positivt i de kabinansatte sine øyne, da man nærmest går tilbake til steinalderen og må gjøre manuell demo, men det er vel noen luringer på FBU som har funnet ut at dette er lurt...
Tja, det sparer jo penger både i innkjøp og ikke minst vedlikehold og sikkert vekt. Og de kan benytte seg av arbeidskraften som jo allerede er ombord.
Med tanke på at alle nå har med seg skjermer ombord selv, så er det jo ikke noe poeng med felles skjermer, i hvertfall på kortdistanse. Spesielt hvis de nå stemmer at internett ombord virker tilfredsstillende. Stemmer det det siste og jeg får tilgang til FR24, trenger jeg ikke kart heller
Kan ikke si at jeg ser så mye på skjermene på kortdistanse, siden de bare brukes til å vise reklame og små tegnefilmer/komisnutter som avbrytes før de er ferdige på grunn av landingsforberedelser. Hadde de faktisk blitt brukt til å vise kart hadde jeg nok savnet dem mer. For øvrig er det ikke min erfaring at internett fungerer tilfredsstillende.
raider66
31-10-2018, 17:50
Jeg fløy med -BKA her om dagen. Toalettet foran var inoperativt og det var ingen wifi. Forklaringen som ble gitt ombord var at flyet var "splitte nytt".
Litt merkelig forklaring syntes mange.
Espen
_volcom_
31-10-2018, 21:26
At toalettet fremme ikke fungerte kan være mange årsaker.
Og er vel en kjent sak at flyene ikke leveres med WIFI når de kommer rett fra Boeing. Egne selskap som står for montering av dette. Så har hørt at det ofte tar fra 3mnd fra flyet er levert til det monteres WIFI hos DY. Da utifra når flyet skal på sjekk osv.
RYKogREIS
17-11-2018, 00:34
Jeg fikk prøvd maxen ned til Paris onsdag. Måtte være noe feil med miljølysene(mood light), for lys langs venstre side av kabinen lyste fullt hvitt mens taket og høyre side dimmet og skiftet farge. Jeg la jo merke til nye mer «4 kantede» stramme seter, små doer, ingen skjermer og dermed good gammel safety demo. Mulling pga kraftig lyset og setetypen fikk jeg litt Ryanair følelsen. Kabinen føles lengre ut og mer monoton ut (mulig pga ingen skjermer) enn en vanlig 800. Ingen WIFI enda. Da jeg i tillegg møtte 7 ansatte ved gate klare med kredittkortterminaler for å flå de med for stor håndbagasje fikk jeg i hvertfall flash back til alle Ryanair flightene jeg hadde fra Rygge og tilbake :-) Tips for de til neste gang er å ha med vekt også så får de får bøtelagt alle som har med mer enn 10 kg :-)Og selve crewet ombord løftet heller ikke opplevelsen da de bare var ute med en salgsvogn på en full max så vi som satt bak fikk bare kjøpt mat og drikke 30 min før landing. Ene flyverten så jeg ikke ute i kabinen en gang, bare pratet over høyttaler og null smil fra henne da man forlot flyet. Returen med vanlig 800 i dag hadde effektivt og hyggelig crew og var en fin tur. Vi ble 40 min forsinket ut fra Paris pga tåke og restriksjoner på rullebanen men vi fikk god info og masse beklagelser fra cockpiten og flyvertene så helt ok. En tett do så egentlig rart de ikke fikset den mens vi sto der og ventet, men de ville kanskje stå klare hvis vi fikk lov å ta av før de 55 minuttene vi egentlig skulle vente. Første gang på CDG og det var en artig flyplass med mange kriker og kroker, opp og med, mye rullebånd både i gummi og metall gjennom både plastrør og kjeller, egen flyplasstrikk til toget osv. En fin tur tur til Paris! Beklager litt mye OT her, men synes vel ikke maxen til Norwegian gjør reisen noe bedre enn med en 800, heller bittelitt dårligere.. vet ikke om andre er enige?
Enig med siste taler. Max er absolutt ikke noen forbedring ift -800. Må jeg fly Norwegian (prøver å unngå de, men ikke alltid det er like praktisk)og har valget tar jeg helst -800.
Syv ansatte som sjekker størrelsen på håndbagasjemå vel koste mer enn det de klarer å få betalt av passasjerene???
RYKogREIS
17-11-2018, 10:31
Jeg så syv bakkeansatte innom gaten totalt og så ut som 3 ekstra for kontroll. Mulig opplæring og ansatte med andre oppgaver på bakken innom også.
Så lenge flyet ikke blir forsinket plager ikke kontroll meg da jeg følger regler for håndbagasje, og vi dro avgårde på rutetid :-) Tenker de gjør det for å sette noen eksempler så folk blir flinkere til å følge reglene fremover og ikke bare for å dra inn noen ekstra kroner der og da...
Jeg har også fått testet denne på langtur (LPA-EVE). Vi skulle egentlig hatt Max begge veier men pga feil ble det en vanlig 800 på tur ned som var ca 4 år. Det var merkbart bedre plass på 800 i forhold til max, men det kan skyldes at jeg satt på 2F på tur ned mens jeg satt på 8A oppover.
Benyttet ikke fremre toalett, men bak var det en liten kuriositet. Jeg måtte lete før jeg fant tørkepapir, som var en smal sak langt opp på veggen.
Ellers fremsto de som veldig stille i forhold til 800 noe som jeg satte stor pris på. Merket meg forøvrig at det gikk uvanlig lang tid på å starte opp motorene. Er dette normalt?
De brukte heller ikke de rated takeoff, så vi brukte ikke mye rullebane før vi var i lufta over LPA. Har dette med motor å gjøre, eller var det tilfeldig? Nesten blitt vant til at trust økes når 737 går i climb mode, men her var det vesentlig nedgang når vi gikk i climb.
Starling
17-11-2018, 13:08
Jeg så syv bakkeansatte innom gaten totalt og så ut som 3 ekstra for kontroll. Mulig opplæring og ansatte med andre oppgaver på bakken innom også.
Så lenge flyet ikke blir forsinket plager ikke kontroll meg da jeg følger regler for håndbagasje, og vi dro avgårde på rutetid :-) Tenker de gjør det for å sette noen eksempler så folk blir flinkere til å følge reglene fremover og ikke bare for å dra inn noen ekstra kroner der og da...
Sikker på at dette ikke bare var en drøm? Jeg kan aldri se for meg at Menzies Aviation har så mange på jobb samtidig. Positiv utvikling tydeligvis, da de normalt har en halv utenlandsk GM i gaten :-)
Master Caution
18-11-2018, 23:20
Sikker på at dette ikke bare var en drøm? Jeg kan aldri se for meg at Menzies Aviation har så mange på jobb samtidig. Positiv utvikling tydeligvis, da de normalt har en halv utenlandsk GM i gaten :-)
Kanskje lønna deres har blitt provisjonsbasert :rolleyes: