Log in

View Full Version : NTE-Sukhoi-BRU-Loft


robertaas
23-09-2018, 18:07
Booking
Brussels Airlines har hatt mange gode tilbud de siste årene og via Google Flights fant jeg at jeg også kunne reise billig med dem til Nantes. Da jeg booket var det ikke mulig å finne eller booke den reisen om man startet på flyselskapets egne sider. Det stod at jeg skulle bruke SU9 til og fra Nantes, men det sa meg ikke så mye. For å få den aller billigste prisen skulle jeg gjøre noe så uvanlig som å reise nedover torsdag. Billigte billett hos Brussels Airlines betyr ikkeno poengopptjening i EB, ikkeno mat, ikke setereservasjon eller innsjekket bagasje.

Ombooking
Fikk noen måneder etter booking mail om at Brussels Airlines hadde booket meg om til KLM via Amsterdam for turen ned og den gikk en halvtime tidligere fra OSL på torsdag. Flighten jeg skulle ha nedover fra BRU var kansellert. Helst ville jeg fly med Air France som hadde plass til ryggsekken min i bagasjehylla, men Brussels hadde kun avtale med KLM som fløy E190 dit. Jeg sa at om jeg skulle reise fra Oslo tidligere på dagen så måtte jeg reise fredag. Og vipps så fikk jeg en tur nedover på fredag med mat og poeng til prisen av en tur nedover torsdag uten mat og poeng.

Innsjekking fra Nantes
Jeg hadde for mye program å komme meg gjennom på en dag i Nantes så jeg fikk ikke sjekket inn da innsjekking åpnet. Jeg var visst #57 som sjekket inn og måtte ta til takke med sete baki flyet. Det skulle vise seg å få større konsekvenser enn hva jeg trodde. Jeg hadde også feilberegnet vinkelen på flighten og glemt korrigere for sommertid så jeg endte opp med å velge sete på feil side av flyet. Jaja, sånn går det når man slurver.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45692&stc=1&d=1537714483
Noe ganske spesielt var at boarding skulle starte 65 minutter før avgangstid. Når det i tillegg var minst 65 gater på en liten kronglete flyplass tenkte jeg at her var det best å komme i tide. Så jeg droppet en søndagstur rundt i deler av Nantes jeg ikke hadde fått med meg og sørget for å være på flyplassen halvannen time før boardingen skulle starte.

Da jeg ikke hadde printer med meg regnet jeg med å bruke innsjekkingsautomat eller skranke for å få en papirbit. Air France hadde masse automater og masse betjente skranker, men jeg kunne ikke se noen spor av Brussels noe sted. I inforskranken til flyplassen ble jeg fortalt at en av skrankene som nå var brukt av Air France senere ville bli brukt av Brussels. Det var ingen sitteplasser ved innsjekkingsområdene. 45 minutter før varslet boardingtid skiftet skranken farge og jeg fikk endelig en papirbit. Det var ikkeno lounge på flyplassen(noen kafeer kalte seg riktignok "lounge"), men jeg skulle få fast track.

Fast track kom man til via en dør hvor man måtte scanne boardingkortet. Det fungerte selvsagt ikke og ingen betjening var i nærheten. Så flere som snudde der, men ingen som klarte komme gjennom. På innsjekket område så det vanske vanlig ut med butikker og restauranter som man ser på en vanlig flyplass i Europa, men jeg ante at det var best å komme seg nærmere gaten. Fulgte skiltene mot gate 65 og begynte bli litt usikker etter som standarden gikk nedover. Måtte dobbeltsjekke om jeg virkelig skulle ut på en stilastrapp med presenning som tak.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45694&stc=1&d=1537716343

Kom så over til "Hall 4" som vel er det som kalles "metallbygg". Det var tak, vegger og støpt gulv, men det var det. En liten brakke hadde toaletter og noen automater sørget for servering. Her hadde standard raskt gått fra grei til under MAN.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45695&stc=1&d=1537716343
Det var satt ut noen benker, men altfor få. Ved gate 65/75 var det ingen.

Annonsert boardingtid og den eneste tiden som stod på papirbiten min kom uten at det skjedde noe. 45 minutter senere landet flyet vi skulle med og 2-3 minutter etter det stilte flyet seg opp og endelig kom noen til gaten.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45696&stc=1&d=1537716980
Dette så skuffende normalt ut. Hadde jeg ikke visst at dette var en russisk fugl ville jeg ikke sett 2 ganger.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45697&stc=1&d=1537716980
Fortsatt helt normalt.


https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45698&stc=1&d=1537716980

Kunne dette virkelig være et russisk fly?

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45699&stc=1&d=1537716980
Fikk plass til min stappede sekk uten noe problemer. Og selv om den var stappet med kontrabande som jeg ikke hadde hatt lov til å fly med i USA (https://www.alsa.fr/nos-produits/flan-patissier-aux-oeufs/).

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45700&stc=1&d=1537716980
Ingenting spesielt, eller R.A.S. som de sier på fransk.

robertaas
23-09-2018, 18:32
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45701&stc=1&d=1537719107
Fortsatt normalt.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45703&stc=1&d=1537719107
Ikke noe spesielt her heller.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45702&stc=1&d=1537719107
Aha, den var litt uvanlig, men det var vel bare en spesiell design. Alt så skuffende glatt og velprodusert ut. Hadde forventet å finne noe som så ut til å være improvisert av en hobbysjekker, som ikke halt passet og helst festet med tape og ståltråd.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45704&stc=1&d=1537719107
Der fant jeg endelig noe. 2 stk 5 cm lange åpninger i taket over sete 15F. Ser veldig improvisert ut og med stålgitter på den andre siden. Kjenner ikke at deg går luft ut eller inn og ser ingen tilsvarende hull i taket noe sted. Dette er sikkert en feil. Endelig et tegn på at flyet er russisk likevel... selv om det ikke er så mye. Kan endelig slappe av resten av turen.

Det er bussgate og da jeg går ned flytrappen i regnværet er bussen full og kjører avgårde. Folk ser seg om og ser ingen busser i nærheten. Stillhet. Etter noen minutter vinker purser oss tilbake i flyet for ikke å bli for våte. Han sier at de opplevde det samme dagen før hvor det tok over 15 minutter før neste buss kom. Det ser faktisk ut til at BRU kun har en buss som kjører i helgen. Etter 20 minutter kommer bussen tilbake. Siden flighten allerede var forsinket har flere det travelt med å komme seg avgårde.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45705&stc=1&d=1537719107
Da skjer noe som jeg aldri har sett før. Bussjåføren skal en tur på toalettet baki flyet. Siden vi allerede har ventet i 20 minutter så er visst noen minutter til helt greit. På den andre siden hadde han sikkert ikke fått så mange pauser som sjåfør for den eneste bussen på flyplassen.

Springer til gate for 15:05 til OSL og håper på å klare snakke meg ombord på et tidligere fly. De er overbooket og skal akkurat til å kaste 2 personer av og med Ej kjipo billett er været ikke ustabilt nok til å la meg komme med tidligere fly uansett. Da er det bare komme seg opp på loftet og vente til 20:50.

robertaas
23-09-2018, 18:51
Da går jeg god tid på loftet... kan skrive tripreport for ikke å sove av. Loungen er utvidet med en sponset Lexus-avdeling så nå er det nok plass. De har også utstilt en modell af Lexus Skyjet. Har et par spørsmål om den som jeg skjønner hører inn under flyteknisk forum.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45708&stc=1&d=1537720508

Det er varmmat i loungen, men akkurat som sist jeg var her for 2 uker siden er menyen begrenset til VegetarQuiche, ris og ratatouille. God sjokoladekake hadde de også før de ble tomme, denne gangen forsynte jeg meg i tide. I Lexus-avdelingen finner jeg stekt ris, men den viser seg å være besudlet med reker.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45706&stc=1&d=1537720508
Med en skive skinke på er de varme vegetarquichene absolutt spiselige. Og utenfor bruker Statoil masse penger på merkevarebygging. "Departure: Statoil, Arrival: Equinor" var vel dem minst luftige av variantene som man kunne lese på broene bortover.

På drikkefronten er vann det eneste alternativet til alkohol og koffein. Automaten med dårlig utvalg av softdrinks fungerer som vanlig ikke så her gjelder det å ha med medbrakt.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45707&stc=1&d=1537720508


Thats all folks!

KnutW
24-09-2018, 00:20
Takk for turen, Robert! Men et par spørsmål; hva mener du med "å beregne vinkelen på flyvningen" og hva er dette "loftet"?

RJon
24-09-2018, 00:33
Takk for rapporten!

Prøv en app som heter "living in the sun", der får du solvinkler for alle verdenshjørner med sommertid automatisk justert :-)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

robertaas
24-09-2018, 00:52
Takk for turen, Robert! Men et par spørsmål; hva mener du med "å beregne vinkelen på flyvningen"
Vinkel i forhold til sola. Flyr man fx. rett vest er det vanligvis sol på venstre side frem til 18:00 om vinteren og til 19:00 når det er sommertid. Men det er bare midt i tidssonen.

og hva er dette "loftet"?Trodde alle vist at det var signaturloungen til Brussels Airlines.
https://www.brusselsairlines.com/com/practical-information/travel-info/at-the-airport/lounges/the_loft.aspx

robertaas
24-09-2018, 21:59
Prøv en app som heter "living in the sun", der får du solvinkler for alle verdenshjørner med sommertid automatisk justert :-)

Prøvde appen og den var ikke til så mye hjelp. Om man befinner seg midt i tidssonen så befinner solen seg i syd 12:00 om vinteren og 13:00 om sommeren. Ellers flytter solen seg 15 grader i timen. Vinkelen til solen er altså relativt lett å beregne uten hjelp av en app.

Utfordringen er jo hvordan vinkelen til flyruten er i forhold til vinkelen til solen, altså hvilken side som er mest i sol og skygge. Der ga appen lite hjelp. Og det er jo et tips til en app: Oppgi flight og dato og få tips om hvilken side av flyet som er best.

TriStar
24-09-2018, 22:22
Takk for rapport. Var også innom loftet en tur for en uke siden. Ble særdeles lite imponert over dette «flaggskipet». Jo, loungen var fin nok den. Men elendig utvalg av mat og drikke. Gin, varm tonic, ikke isbiter, ikke sitron... Dessuten var det lite ordning & reda, fristet rett og slett ikke å spise der.

Og slik ser forresten et skikkelig russisk friskluftanlegg ut[emoji3]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180924/ddf4621e690620e5a07a78a138ddebfe.jpg

KnutW
24-09-2018, 22:50
Yess! Luftdyser der de skal være, ikke noe fisegreier oppe i taket. Hadde ikke noen av DC-10 også denne løsningen?

dc-8-63
24-09-2018, 23:01
Yess! Luftdyser der de skal være, ikke noe fisegreier oppe i taket. Hadde ikke noen av DC-10 også denne løsningen?

Yes Diesel 10 hadde denne løsningen og DC-8 hadde lese lamper i stolryggen (den gang fly var fly)

robertaas
25-09-2018, 10:53
Takk for rapport. Var også innom loftet en tur for en uke siden. Ble særdeles lite imponert over dette «flaggskipet». Jo, loungen var fin nok den. Men elendig utvalg av mat og drikke. Gin, varm tonic, ikke isbiter, ikke sitron... Dessuten var det lite ordning & reda, fristet rett og slett ikke å spise der.
Det var en bøtte med isbiter og en skål sitronskiver ved siden av softdrinkautomaten som ikke fungerte. Dette var kun i den gamle delen av loungen. I Lexus-delen hadde de ikke slikt.

Og ellers ingen nøtter, kjeks eller snacks, noe som er uvanlig for en lounge.

Har også tidligere måtte gå gjennom 20 strømuttak for å finne ett som fungerte. Nå fant jeg strøm på andre forsøk.
Og slik ser forresten et skikkelig russisk friskluftanlegg ut[emoji3]


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180924/ddf4621e690620e5a07a78a138ddebfe.jpgFungerte det kun når personen forran prompet?

OttoL
25-09-2018, 15:48
Takk for flott rapport. Hadde vært fint med noen bilder fra Nantes også om du har det lett tilgjengelig :)

robertaas
25-09-2018, 19:18
Lar meg overtale altfor lett...

Mercure ga meg flrst et rom hvor safe og seng(!) ikke fungerte. Fikk så et nytt rom i 3. etasje.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45716&stc=1&d=1537895335

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45717&stc=1&d=1537895335

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45718&stc=1&d=1537895335

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45719&stc=1&d=1537895335

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45720&stc=1&d=1537895335

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45721&stc=1&d=1537895335

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45722&stc=1&d=1537895335

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45723&stc=1&d=1537895335

Fosfor
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45724&stc=1&d=1537895335

Dette ser man ikke så ofte på slott.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45725&stc=1&d=1537895335

men flere skulle kanskje prøve
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45726&stc=1&d=1537895335

robertaas
25-09-2018, 19:28
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45727&stc=1&d=1537896055

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45728&stc=1&d=1537896055

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45729&stc=1&d=1537896055

Orangeriet
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45730&stc=1&d=1537896055

Og inni fant man..
https://www.youtube.com/watch?v=FAyb_Eo9vPM

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45731&stc=1&d=1537896055

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45732&stc=1&d=1537896055

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45733&stc=1&d=1537896055

Skjev bane med rett refleksjon.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45734&stc=1&d=1537896055

Tårnet til byens store stolhet, kjeksprodusent LU.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45735&stc=1&d=1537896055

TriStar
25-09-2018, 19:31
Fungerte det kun når personen forran prompet?


Sannsynligvis nervegass, så jeg turte ikke å åpne den...

TriStar
25-09-2018, 19:34
Og heller Supra med hjul, enn Lexus med vinger... Denne stod parkert i første etasje på BRU.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180925/bec3e73c23507aa96453384d53141d52.jpg

robertaas
25-09-2018, 19:38
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45736&stc=1&d=1537896608

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45737&stc=1&d=1537896608

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45738&stc=1&d=1537896608

Fotgjengerfelt skal ikke være enkelt i Frankrike heller..
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45739&stc=1&d=1537896608

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45740&stc=1&d=1537896608

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45741&stc=1&d=1537896608

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45742&stc=1&d=1537896608

Byens andre stolthet
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45743&stc=1&d=1537896608

Så en matkø fra romvinduet og måtte finne ut av hva det var. Restaurant som hadde spesielisert på kun én forrett og én hovedrett, og 59 år senere står folk fortsatt i kø.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45744&stc=1&d=1537896608

robertaas
25-09-2018, 19:47
Tok en tur ned til fiskelandsbyen Le Croisic som lå på en stor "knaus" utenfor sumpområde.
https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45745&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45746&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45747&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45748&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45749&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45750&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45751&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45752&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45753&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45754&stc=1&d=1537897233

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=45755&stc=1&d=1537897233

Da får det være nok!

OttoL
25-09-2018, 19:58
Takk for flotte bilder :up: Pleide å kjike gjennom bildene dine på google pictures for inspirasjon, men etter at de la ned(om?) den tjenesten antar jeg at du ikke har lastet opp bilder andre steder?