View Full Version : AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)
Insideflyer.no kan melde om forandringer i SAS Amex når American Express selv tar over kortene fra DnB ved nyttår.
https://insideflyer.no/bekrefta-dette-vert-dei-nye-sas-american-express-korta
SAS American Express Classic (For nåværende Classic)
Kortet vil vere gratis.
10 ekstrapoeng per 100 kr i omsetning.
Companion ticket ved kr 100.000 i omsetning. Denne vil vere gyldig på SAS i Europa.
Kjøp på sas.no vil gje 30 ekstrapoeng per 100 kr.
SAS American Express Premium (For nåværende Premium og Platinum)
Kortet vil koste kr 1000 per år.
15 ekstrapoeng per 100 kr.
Companion ticket ved kr 150.000 i omsetning. Denne vil vere gyldig innanfor heile Star Alliance, på same måte som ein companion ticket på Platinumkortet i dag.
SAS American Express Elite (Nytt nivå)
Kortet vil koste kr 4000 per år.
20 ekstrapoeng per 100kr
Companion ticket ved kr 150.000 og kr 300.000 i omsetning. Desse vil vere gyldige innanfor heile Star Alliance.
20.000 statuspoeng per år. På same måte som med SAS Mastercard Premium vil desse poenga kun telje mot status.
Har inntrykk av at det er flest med Platinum, og sånn sett er vel dette dårligere, med lavere opptjening og høyere grense for Companion Ticket
FlyingDutchman
29-08-2018, 13:18
Insideflyer.no kan melde om forandringer i SAS Amex når American Express selv tar over kortene fra DnB ved nyttår.
Har inntrykk av at det er flest med Platinum, og sånn sett er vel dette dårligere, med lavere opptjening og høyere grense for Companion Ticket
Positivt er litt lavere årspris.
Endringene vil nok lede til at jeg sier opp. Men, hva skjer da med årets CT?
Si jeg sier opp fom 1 januar 2019. Kan jeg da fremdeles bruke CT (opptjent i 2018) i for eksempel juni 2019?
Positivt er litt lavere årspris.
Endringene vil nok lede til at jeg sier opp. Men, hva skjer da med årets CT?
Si jeg sier opp fom 1 januar 2019. Kan jeg da fremdeles bruke CT (opptjent i 2018) i for eksempel juni 2019?
Mener du må ha kortet når CT bestilles.
NordicLane
29-08-2018, 15:39
Mener du må ha kortet når CT bestilles.
Slik jeg har tolket reglene pkt 6, så er et nok å ha et classic kort når reisen skal bestilles.
"Kortholder må ha et eksisterende/gyldig SAS EuroBonus American Express Card på det
bestillingstidspunktet Companion Ticket blir benyttet "
Kilde:
https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx/sas/Companion%20ticket/0115_CompanionTicket_vilkaar.pdf
Slik jeg har tolket reglene pkt 6, så er et nok å ha et classic kort når reisen skal bestilles.
"Kortholder må ha et eksisterende/gyldig SAS EuroBonus American Express Card på det
bestillingstidspunktet Companion Ticket blir benyttet "
Kilde:
https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx/sas/Companion%20ticket/0115_CompanionTicket_vilkaar.pdf
Jeg leser ikke det på samme måte, men la gå.
Jeg må innrømme at endringene er skuffende, om enn forventet. Opptjeningen på poeng er for eksempel bedre med DNB Saga enn nye Amex. Jeg tror jeg sier takk, men nei takk.
Chr1st1an
30-08-2018, 10:17
Noen som vet om hvilke inntektskrav som vil stilles for Elite nivå? Vil det ha samme som Amex platinum har i dag? 1.000.000 i årsinntekt.
Sundet81
30-08-2018, 11:57
Platinum til Premium innebærer en vesentlig forringelse (eller "forbedring", for å bruke kommunikasjonsrådgiverspråk):
Fra 20 til 15 poeng pr. 100 kr. omsetning
Økt omsetningskrav for CT
Ingen kjøpsforsikring
Ingen Priority Pass
Ingen Stop Service
Ingen egenandelsforsikring for leiebil
2,5 % valutapåslag
Høyere årsavgift for EBD pga. ingen rabatt
Det er absolutt ingenting her som sukrer pillen. I teorien kanskje muligheten for to CT pr. år, men alle husholdninger med to voksenpersoner som har hatt 200K omsetning totalt på Amex har jo hatt vett på å skaffe seg to kort. Nå skal de altså ha 300K omsetning for det samme.
Farvel, Amex!
Platinum til Premium innebærer en vesentlig forringelse (eller "forbedring", for å bruke kommunikasjonsrådgiverspråk):
Ja, så de som trodde det skulle bli bedre når Amex selv tok over for DnB bommet nok her :(
Noen som vet om hvilke inntektskrav som vil stilles for Elite nivå? Vil det ha samme som Amex platinum har i dag? 1.000.000 i årsinntekt.
Ble ikke inntektskravet tatt vekk her for en stund siden? Er inntektskrav på vanlig amex, men mener å ha lest at det ble fjernet på sas amex.
FlyingDutchman
30-08-2018, 12:28
Fra 20 til 15 poeng pr. 100 kr. omsetning
Økt omsetningskrav for CT
Ingen kjøpsforsikring
Ingen Priority Pass
Ingen Stop Service
Ingen egenandelsforsikring for leiebil
2,5 % valutapåslag
Høyere årsavgift for EBD pga. ingen rabatt
Det er absolutt ingenting her som sukrer pillen. I teorien kanskje muligheten for to CT pr. år, men alle husholdninger med to voksenpersoner som har hatt 200K omsetning totalt på Amex har jo hatt vett på å skaffe seg to kort. Nå skal de altså ha 300K omsetning for det samme.
Farvel, Amex!
Det er virkelig absolutt ingenting som taler FOR å ha AmEx lenger. Det kan vel ikke være meningen å ønske å miste kunder?
"Ingen egenandelsforsikring for leiebil" dette synes jeg alltid er en veldig deilig sikkerhet å ha, men når fordelen forsvinner, forsvinner jeg heller til en kortutsteder som tilbyr dette. Må bare finne ut hvem.
Ble ikke inntektskravet tatt vekk her for en stund siden? Er inntektskrav på vanlig amex, men mener å ha lest at det ble fjernet på sas amex.
Det er egentlig ikke et inntektskrav for å få de nye SAS Amex kortene. Kravet er egentlig bare at du har jobb (inntekt) og selvfølgelig ikke har betalingsanmerkninger. SAS Amex er ikke et kredittkort, men et betalingskort.
Månedsfakturaen må betales i sin helhet til forfall (14 dager) hver mnd. Det er ikke mulig å dele opp betalinga og så betale renter på restbeløpet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2.5 % valutapåslag må vel være høyest i det norske markedet. Når også andre fordeler forsvinner (/prisen mer enn dobles) er det liten grunn til å beholde Amex...
Chr1st1an
30-08-2018, 22:36
Det er egentlig ikke et inntektskrav for å få de nye SAS Amex kortene. Kravet er egentlig bare at du har jobb (inntekt) og selvfølgelig ikke har betalingsanmerkninger. SAS Amex er ikke et kredittkort, men et betalingskort.
Månedsfakturaen må betales i sin helhet til forfall (14 dager) hver mnd. Det er ikke mulig å dele opp betalinga og så betale renter på restbeløpet.
Tore: Snakker du nå om de kortene som Amex skal fase inn fom 2019? Er det de som ikke får inntektskrav?
Det var iallfall 600k i året som grense for å få sas amex platinum i sin tid. Har de gått bort ifra det det siste året så forklarer det hvordan noen av mine bekjente har skaffet seg sas amex plat det siste året....
Det stod på siden til amex her for et par uker siden at krav til amex platinum var 1 mill.
2.5 % valutapåslag må vel være høyest i det norske markedet. Når også andre fordeler forsvinner (/prisen mer enn dobles) er det liten grunn til å beholde Amex...
Er det 2,5 % påslag på sas platinum i dag?
Er det forskjell på amex gold og sas amex plat sine valutapåslag?
jcnorway
30-08-2018, 22:58
Mener jeg leste at inntektskravet for SAS Amex Elite bare var 130 000 kr/året eller noe, dvs så lenge «du har en jobb» så får du Elite om man vil ha det. Antar at dette skyldes det faktum at SAS Amex ikke er et kredittkort, men et betalingskort. Dvs. man må betale hele fakturaen ved forfall.
EDIT: 150 000 kr i året er inntektskravet for Elite i følge InsideFlyer. https://insideflyer.no/bekrefta-dette-vert-dei-nye-sas-american-express-korta/
Info om det nye kortet rett fra kilden:
https://www.americanexpress.com/no/kundeservice/nye-amex-kort/
Info om det nye kortet rett fra kilden:
https://www.americanexpress.com/no/kundeservice/nye-amex-kort/
Tolker jeg det som står på siden rett så får man ikke lenger 2 for 1 på companion ticket men bare 50% på en billett og må i tillegg omsette for 150.000....???
Halv pris eller 2 for 1 er i praksis det samme da
Halv pris eller 2 for 1 er i praksis det samme da
Men trenger man da 2 CT for å lufte den bedre halvdelen??
Ingen tvil om at det bare var negativt med kommende Amex Premium kontra eksisterende Platinum. Jeg har hatt halv årspris på Plat (850 kr) i alle år, så jeg må i tillegg betale mer for et dårligere kort.
Det beste med SAS Amex både nå og fremover er uten tvil CT og 50% rabatt på award i C og F. Derfor vil jeg nok beholde kortet selv om 150K i omsetning er litt tøffere, da kan jeg ihvertfall dra oftere på rockestjerneturer med god verdi for bonuspoengene.
FlyingDutchman
31-08-2018, 09:00
Har nå lest litt mer om de nye kort og jeg kommer til å velge classic, der jeg har platinum nå. Ingen månedsavgift, men mulighet for CT.
Selv om det er bare 10/100 og jeg får 15/100 på mastercard, så vil en CT for to personer i business glatt "tjene inn" de tapte poengene per hundrelapp.
Ingen poeng i å betale for et "premium" kort som ikke gir noe særlig med fordeler.
Har nå lest litt mer om de nye kort og jeg kommer til å velge classic, der jeg har platinum nå. Ingen månedsavgift, men mulighet for CT.
Selv om det er bare 10/100 og jeg får 15/100 på mastercard, så vil en CT for to personer i business glatt "tjene inn" de tapte poengene per hundrelapp.
Ingen poeng i å betale for et "premium" kort som ikke gir noe særlig med fordeler.
Nå kjenner jeg ikke til hvor du reiser, men merk deg at CT for Classic kun kan tas ut innenfor Europa.
FlyingDutchman
31-08-2018, 09:57
Nå kjenner jeg ikke til hvor du reiser, men merk deg at CT for Classic kun kan tas ut innenfor Europa.
Det er faktisk en nyanse jeg ikke hadde fått med meg. Takk!
Mente forskjellen kun var *A vs SAS only (leste vel litt for fort). Men når de skrenker inn til kun Europa er det lett å si hadet til AmEx fram til de justerer produktet.
FlyingDutchman
31-08-2018, 10:00
Men trenger man da 2 CT for å lufte den bedre halvdelen??
Nei, sjekket tilfeldigvis nettopp.
"Når du handler med kortet for 150 000 kr i et kalenderår, får du muligheten til å bestille en valgfri EuroBonus-reise til halve poengprisen med SAS «Beste pris» eller Star Alliance for opptil to personer. "
Men dette egner seg mer for https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=146771
Er det forskjell på amex gold og sas amex plat sine valutapåslag? Er vel 1.75 i dag. 0.75 prosentpoeng opp utgjør jo 750 kroner ved omsetning for 100 000 i valuta — i tillegg til årsavgiften! Andre kort i Norge varierer vel mellom 1.75-2.0. Trodde Amex brandet seg som et kort for reiser - uaktuelt for meg å bruke et kort med slikt påslag utenlands...
Vil da tro at det fortsetter som før, altså man kan feks fly IC biz med SAS til 50k alene eller 100k for to. Om man kaller det halv pris eller 2 for 1 er litt hipp som happ.
Om en CT kun kan brukes på halv pris for en person, slik at det blir 50k for en person eller 150k for to er det enda en forringelse av AmEx
2,5% stemmer:
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/medlemsvilkar/faktureringskort.pdf
Og alle valutaer som ikke er NOK veksles først til USD og deretter til NOK. (Men slik er det kanskje i dag også?) Påslaget betales bare én gang, men forsvinner gjerne noen 10-dels prosenter pga den ekstra vekslingen, så for andre valutaer er det vel nærmere 3%
Tror jeg går for classic-kortet til bruk på Sas.no og driter i CT
2,5% stemmer:
https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/no/documents/medlemsvilkar/faktureringskort.pdf
Og alle valutaer som ikke er NOK veksles først til USD og deretter til NOK. (Men slik er det kanskje i dag også?) Påslaget betales bare én gang, men forsvinner gjerne noen 10-dels prosenter pga den ekstra vekslingen, så for andre valutaer er det vel nærmere 3%
Tror jeg går for classic-kortet til bruk på Sas.no og driter i CT
Nå har ikke det noe å si for prisen, uten å gå for mye inn i detaljer og dette blir veldig teoretisk. Men det ironiske her er at for å veksle NOK i USD, så går man først via EUR. Men dette blir som sagt veldig teknisk finans og litt om hvordan valutamarkedet fungerer
Nå har ikke det noe å si for prisen, uten å gå for mye inn i detaljer og dette blir veldig teoretisk. Men det ironiske her er at for å veksle NOK i USD, så går man først via EUR. Men dette blir som sagt veldig teknisk finans og litt om hvordan valutamarkedet fungerer
Flott om du kan fortelle mer om dette, relatert til kortbruk i utlandet.
SudCaravelle
31-08-2018, 12:54
Jeg synes disse nye kortene til AmEx er litt lite strategisk smarte.
Det de har i dag hvor du får normale "ikke borderline-reiseinteresserte" til å betale relativt høye 1700 kroner i året samt at de forter seg å bruke 100.000 med kortet og vel så det..
De jeg snakker med nå (som ikke er borderline) synes 4000 kroner er uaktuelt og at premium-kortet ikke har noe særlig verdi.
Her må vel AmEx se noe frafall?
Jeg synes disse nye kortene til AmEx er litt lite strategisk smarte.
Det de har i dag hvor du får normale "ikke borderline-reiseinteresserte" til å betale relativt høye 1700 kroner i året samt at de forter seg å bruke 100.000 med kortet og vel så det..
De jeg snakker med nå (som ikke er borderline) synes 4000 kroner er uaktuelt og at premium-kortet ikke har noe særlig verdi.
Her må vel AmEx se noe frafall?
Ja, skulle også tro det.
Jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå jeg. AmEx har liksom vært ryggraden i forbruket mitt på reise.
Om jeg fortsetter og koser meg med dobbel CT, men dyrt påslag eller noe helt annet
Har SAS Amex Premium heretter noen som helst fordeler sett i forhold til SAS MC Premium ?
Jeg lurer på om jeg skal droppe det SAS AMEX Platinum kortet, og bare gå for SAS MC Premium når det nye Amex kortene kommer.
Jeg vurderer også sterkt å droppe Amex, i hvertfall slik både privatreisemønsteret og det manglende jobbreisingen er nå. Da ligger jeg helt i grenseland klare CT kravet på 150k
Dag Viking
31-08-2018, 21:06
Am ex har vel planer om flere brukersteder. Kan man håpe på polet?? I så fall er CT lett match, selv uten jobbrelaterte utgifter og annen reising.
Tore: Snakker du nå om de kortene som Amex skal fase inn fom 2019? Er det de som ikke får inntektskrav?
Det var iallfall 600k i året som grense for å få sas amex platinum i sin tid. Har de gått bort ifra det det siste året så forklarer det hvordan noen av mine bekjente har skaffet seg sas amex plat det siste året....
Det stod på siden til amex her for et par uker siden at krav til amex platinum var 1 mill.
Er det forskjell på amex gold og sas amex plat sine valutapåslag?
Beklager sent svar på denne, jeg hadde møte med Amex på vegne av IF og fikk mye info da.
På de nye SAS Amex om det er classic eller elite spiller ingen rolle. Det er ingen inntektskrav som på de gamle. Kravet er at du har fast inntekt og selvfølgelig ren historikk. Altså ingen betalingsanmerkninger.
Vurderer vel å droppe AmEx fra neste år av her og, vi får se. :cool:
sabergum
31-08-2018, 22:23
Slik jeg leser det så ser det ut som man beholder CT opptjent i 2018 fram til januar 2020, selv om man velger å ikke få nytt kort. Noen som har fått det bekreftet?
Slik jeg leser det så ser det ut som man beholder CT opptjent i 2018 fram til januar 2020, selv om man velger å ikke få nytt kort. Noen som har fått det bekreftet?
Det er bekreftet ja. Det holder å booke reisen innen 15JAN20, reisen kan være etter det, men kan ikke endres etter nevnte dato.
2,5% valuta conv er helt dealbreaker for min del. Det er bransjens dårligste tilbud. Spennende og se hva som skjer med vanlige Amex kort og Membership Rewards
Insomnia4u
01-09-2018, 02:15
2,5% valuta conv er helt dealbreaker for min del. Det er bransjens dårligste tilbud. Spennende og se hva som skjer med vanlige Amex kort og Membership Rewards
Jeg bruker kortet mye utenlands i ulike valuta, og ser man på konvertering osv så kan det virke som at den reelle prosenten er høyere. Kursene i forhold til f.eks MC ligger også litt høyere på de dagene jeg har hatt mulighet til å sjekke (belastning samme dato)
Så f.eks 100K bruk i utenlandsk valuta kan fort gi en 4000kr i meravgift vs andre kort.
Da betaler man reelt sett for Premium 1000+4000+7000 (billettavg ved 2 personer CT) Totalt 12 000kr. Er ikke veldig langt opp til 2 for 1 tilbud som mange kjører både i business og First med betalte billetter.
Differansen blir enda mindre om en legger til unødvendige kjøp pga god Eurobonus Deal (som Elkjøpkampanjen)
Hm...i tenkeboksen nå.
Am ex har vel planer om flere brukersteder. Kan man håpe på polet?? I så fall er CT lett match, selv uten jobbrelaterte utgifter og annen reising.
Polet tar AmEx.
Nå er det bare kundesenteret (22 01 51 89), hvor man må ringe inn bestillingen. Ikke nett.
Og si at man vil bruke AmEx. Så det går helt fint. Gjør det selv.
Men i løpet av høsten vil man kunne bruke kortet på linje med andre kredittkort også i butikk.
2,5% stemmer:
Nå har ikke det noe å si for prisen, uten å gå for mye inn i detaljer og dette blir veldig teoretisk. Men det ironiske her er at for å veksle NOK i USD, så går man først via EUR.
Men dette blir som sagt veldig teknisk finans og litt om hvordan valutamarkedet fungerer
Etter flyttingen har roet seg håper jeg du har anledning til å forklare litt rundt valuta og kortbruk i utlandet.
Jeg bruker mest Visa og Mastercard og slik jeg har forstått det så konverteres lokal valuta direkte mot NOK/CHF på mine kort.
Når jeg ser på enkelte valutabevegelser opp mot NOK og USD så kan jeg ikke forstå hvordan Amex sin løsning kan unngå å gi en dårligere kurs enn Visa.
Etter flyttingen har roet seg håper jeg du har anledning til å forklare litt rundt valuta og kortbruk i utlandet.
Jeg bruker mest Visa og Mastercard og slik jeg har forstått det så konverteres lokal valuta direkte mot NOK/CHF på mine kort.
Når jeg ser på enkelte valutabevegelser opp mot NOK og USD så kan jeg ikke forstå hvordan Amex sin løsning kan unngå å gi en dårligere kurs enn Visa.
Hørte en podcast med en valutamekler nylig. Han sa de ofte gikk via EUR/USD når de vekslet. Fordi volumet direkte kunne være så lite at man faktisk flyttet kursen. Kortselskapene veksler jo litt større volum og i batcher, så de bruker sikkert bare listepris mot kundene. Mens de har en fin margin på vekslingen, i tillegg til gebyret.
Flott om du kan fortelle mer om dette, relatert til kortbruk i utlandet.
For brukeren og kunden har det ikke noe å si og det har neppe noe å si for kursen eller kostnaden til kunden. Bare at bankens datamaskiner må foreta noen ekstra regneoperasjoner siden når man veksler NOK i hvilken som helst annen valuta går den alltid «via» EUR da det er eneste valuta NOK kan veksles inn i. Storg er inne på det i hans innlegg
Og som jeg skrev så var det mer en anekdotisk finurlig, og finansnerding på høyt nivå [emoji6]
magnusant
02-09-2018, 22:52
Jeg bruker kortet mye utenlands i ulike valuta, og ser man på konvertering osv så kan det virke som at den reelle prosenten er høyere. Kursene i forhold til f.eks MC ligger også litt høyere på de dagene jeg har hatt mulighet til å sjekke (belastning samme dato)
Så f.eks 100K bruk i utenlandsk valuta kan fort gi en 4000kr i meravgift vs andre kort.
Da betaler man reelt sett for Premium 1000+4000+7000 (billettavg ved 2 personer CT) Totalt 12 000kr. Er ikke veldig langt opp til 2 for 1 tilbud som mange kjører både i business og First med betalte billetter.
Differansen blir enda mindre om en legger til unødvendige kjøp pga god Eurobonus Deal (som Elkjøpkampanjen)
Hm...i tenkeboksen nå.
Altså, valutapåslaget på sas eurobonus mastercard er 2%
Så joda, 0,5% er litt, men det er jo ikke mer enn 500 kroner forskjell pr 100 000 brukt. Og hvem bruker alt i utenlandsk valuta?
Jeg har sett noen flotte tilbud i F her og der, men vel ingenting som har nærmet seg 12 000 for en t/r Asia eks?
FlyingDutchman
04-09-2018, 09:24
Så på en annen plass at CT opptjent med gammelt kort kan benyttes selv om man ikke skaffer nytt kort. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?
Erlingni
04-09-2018, 15:04
Så på en annen plass at CT opptjent med gammelt kort kan benyttes selv om man ikke skaffer nytt kort. Noen som kan bekrefte/avkrefte det?
Det er i hvert fall bekreftet på facebooksiden deres i en kommentar. Blir sikkert nåla i høystakken å finne igjen, da det er veldig mange kommentarer rundt dette der. Men jeg er 100% sikker på at de bekreftet det der.
Erlingni
04-09-2018, 15:11
Fant det:
Thomas Rasmussen Jeg forventer at jeg kan bruke CT opptjent i år selv om jeg sier opp kundeforholdet mitt når disse endringene kommer??
3
Manage
Like
· Reply · 3d.
American Express
American Express Hei Thomas. Ja, om du får en companion ticket i år, kan du fortsatt benytte denne til neste år uten å ha et aktivt kort. Les gjerne mer om våre nye kort via linken, kanskje du hittar ett som passar deg: https://www.americanexpress.com/no/fordeler/
sabergum
04-09-2018, 15:50
Ja, jeg snakket med de på telefon nå, og de bekrefter at CT opptjent i 2017 og 2018 er gyldig til januar i hhv. 2019 og 2020, selv om man ikke viderefører kortet.
Jeg anser nye AMEX/SAS Eurobonus Premium som et såpass mye dårligere produkt enn det Platinum jeg har nå, at jeg kommer til å takke nei. Jeg har allerede et vanlig AMEX Gold, og beholder det, med de fleste fordelene.
Chr1st1an
05-09-2018, 20:54
Hadde en lengre prat med Amex(fortsatt dnb) i dag og tenkte å videreformidle noe av den infoen jeg fikk i dag.
- Det kommer til å bli et inntektskrav til de nye kortene. På lik linje som det er/var i dag.
- Tvilling kort er altså ikke mulig å få før mars, slik det er skrevet allerede, selv om jeg håpet det var mulig å få det før.
- Valutapåslag i dag er 1,75% for Sas Amex Plat. 1,5% for Amex Gold og 1,75% for Amex Plat. De skjønte ikke selv hvorfor Amex Plat hadde høyere % enn gull, men sånn var det nå.
- Grønn/Gull/Plat vil fortsatt være hostet av Dnb.
- Det vil derfor fortsatt være 20% EB bonus på Amex gull. Om man overfører fra membership reward.
- Saga krav er forhandlingsbare mtp inntektskrav.
- Amex Plat er i utgangspunktet ikke forhandlingsbart.
Hadde en lengre prat med Amex(fortsatt dnb) i dag og tenkte å videreformidle noe av den infoen jeg fikk i dag.
- Det kommer til å bli et inntektskrav til de nye kortene. På lik linje som det er/var i dag.
- Tvilling kort er altså ikke mulig å få før mars, slik det er skrevet allerede, selv om jeg håpet det var mulig å få det før.
- Valutapåslag i dag er 1,75% for Sas Amex Plat. 1,5% for Amex Gold og 1,75% for Amex Plat. De skjønte ikke selv hvorfor Amex Plat hadde høyere % enn gull, men sånn var det nå.
- Grønn/Gull/Plat vil fortsatt være hostet av Dnb.
- Det vil derfor fortsatt være 20% EB bonus på Amex gull. Om man overfører fra membership reward.
- Saga krav er forhandlingsbare mtp inntektskrav.
- Amex Plat er i utgangspunktet ikke forhandlingsbart.
Overaskende hvis DNB skal ha kontroll på hvordan Amex blir og hvilke krav de skal ha. Stusser også på påstanden om at "vanlig" AMEX blir igjen hos DNB. Høres veldig rart ut.
Chr1st1an
05-09-2018, 22:27
Overaskende hvis DNB skal ha kontroll på hvordan Amex blir og hvilke krav de skal ha. Stusser også på påstanden om at "vanlig" AMEX blir igjen hos DNB. Høres veldig rart ut.
Ja det stusset jeg også på. Jeg ringte det nye amex nr, men en dame svarte velkommen til Dnb. Da stusset jeg og sa at jeg prøvde å ringe NYE amex. Fikk forklart at det var dnb som tok alle henvendelser frem til oktober.
De hadde fått en del mer informasjon enn det som har blitt sendt ut til oss.
Ja det høres rart ut, men samtidig så har ikke jeg fått noe brev om noen endringer hva gjelder mitt gull amex. Har bare fått info om sas plat kortet.
Erlingni
06-09-2018, 10:46
"Nye" AmEx har jo allerede annonsert ett kort uten SAS branding, så det virker da som om de kommer til å satse på de også (rart hvis det blir med det ene):
https://www.americanexpress.com/no/betalingskort/basic-card/?inav=no_menu_card_basiccard
Konstaterer at Amex igjen viser sin sanne side, dvs dyrt og dårlig. Jeg har kun hatt Amex Platinum pga av CT og 20 poeng pr 100. Pga av dette har jeg akspetert tildels slett kundebehandling, og begrensing i antall brukersteder.
Pga mye utenlandsreiser, og dermed my bruk av kort i utenlands valuta, blir 2.5 % mye, og jeg oppfatter det som grådig, på samme måte som jeg hører en del brukersteder klager på pga den høye provisjonen Amex tar, ofte 4 % har jeg hørt. I tillegg har jeg erfart at den kursen de bruker, dvs kurs før det 2.5 % heller ikke er særlig gunstig
Summen av dette er at jeg nå virkelig må vurdere om jeg ønsker å beholde et dyrt og dårlig kort, kontra alternativene. Frem til nå har jeg akseptet dette pga utbytte jeg har hatt fra CT, men nå vil jeg måtte regne på det om det i det hele tatt er noen vits. Foretrekker jo heller et kort med god dekning og ok kundebehandlig, noe Amex ikke har.
Er derfor i tenkeboksen nå
Litt gøy og se hva AMEX US tilbyr av fordeler og gratis cash på sine No Annual Fee kort.
https://www.americanexpress.com/us/credit-cards/category/no-annual-fee/?inav=menu_cards_pc_noannual_fee
Dag Viking
07-09-2018, 13:56
Saga skal ned til 15 poeng pr 100kr, 149kr avgift i mnd. Da blir det trolig amex elite og sas mc premium som blir løsningen for meg. Litt dyrere enn det jeg betaler for saga, am ex og sas mc i dag, men mye mer statuspoeng.
chrisljo
07-09-2018, 14:01
Saga skal ned til 15 poeng pr 100kr, 149kr avgift i mnd. Da blir det trolig amex elite og sas mc premium som blir løsningen for meg. Litt dyrere enn det jeg betaler for saga, am ex og sas mc i dag, men mye mer statuspoeng.
Hvor kommer denne info fra?
Dag Viking
07-09-2018, 14:13
Hvor kommer denne info fra?
Nettbank via app. Ser at saga kan gi opp til 20 000 statuspoeng også. Og loungekey, hva nå det er.
Kuttes på alle kort:
https://insideflyer.no/forums/attachments/upload_2018-9-7_14-9-21-png.38401/
Dag Viking
07-09-2018, 14:35
Kuttes på alle kort:
https://insideflyer.no/forums/attachments/upload_2018-9-7_14-9-21-png.38401/
Og hvis du roterer mobilen 90 grader, kommer det mer info ;)
Bizflyer
07-09-2018, 16:00
Noen som har oversikten over hva det er i dag, så vi kan se hva endringene går ut på?
Og hvordan får man 20 000 grunnpoeng i EB hvis man har SAGAkort?
Erlingni
07-09-2018, 16:04
Så med kombinasjonen SAS MC premium, AmEx Elite og DNB Saga MC får man 12 000 + 20 000 + 20 000 altså 52 000 statuspoeng. Dvs. EBG. Hvis jeg forstår det riktig.
Dag Viking
07-09-2018, 16:23
Noen som har oversikten over hva det er i dag, så vi kan se hva endringene går ut på?
Og hvordan får man 20 000 grunnpoeng i EB hvis man har SAGAkort?
Det lurer jeg også på. En liten oversikt, som jegbrukte for å vurdere hva jeg skal gå for.
Med forbehold om feil
Chriscross
07-09-2018, 16:46
Burde kanskje ha en annen tråd for dnb kortene, men ser ut til at loungekey har med Visa signature å gjøre. Se på loungekey dot com.
<mod>
Til info for de som leter etter info om andre kort:
DNB Saga: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=134805
Hvilket kredittkort skal jeg velge? https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=88463
</mod>
Bizflyer
11-09-2018, 13:29
Når det gjelder DNB Mastercard, svarer DNB meg følgende i en mail i dag når jeg spør om de nye prisene og betingelsene:
Ved en feil ble det i helgen publisert informasjon og priser på våre kort som ikke stemmer. Det er grunnen til at vi tok ned siden etter kort tid. Pr i dag gjelder prisene som ligger ute på dnb.no.
Vi gjør imidlertid stadig endringer på kortene våre eller lanserer nyheter for å være konkurransedyktige i markedet, og vil komme tilbake til dere når vi foretar endringer i kortutvalget vårt.
SudCaravelle
29-10-2018, 14:04
Mulig det er svart på før - får man disse 20.000 poengen umiddelbart på Elite eller delt opp på måndelige som på MC?
Mulig det er svart på før - får man disse 20.000 poengen umiddelbart på Elite eller delt opp på måndelige som på MC?
De kommer i en haug
SudCaravelle
30-11-2018, 08:05
Jeg fikk dette Elite kortet her om dagen men ikke noe "drage-kort" - skulle ikke det bli en av fordelene?
Jeg fikk dette Elite kortet her om dagen men ikke noe "drage-kort" - skulle ikke det bli en av fordelene?Fordel eller "fordel"? :)
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
SudCaravelle
30-11-2018, 08:20
Observerer at våre tyske venner ikke støtter flynerder:
46044
Chr1st1an
30-11-2018, 11:17
Observerer at våre tyske venner ikke støtter flynerder:
Det er vel fordi dette kun er et reservasjonsbeløp. Kan være de tar amex når bilen kommer....
PS: Du vet det kommer en større versjon året etter som har plass til litt mer enn bare 2 stk veskehunder i baksetet?
Merkelig klossete håndtering av AmEx (nye Amex, ikke DnB) logistikk-messig. At selv om man ønsker Elite-kortet så må man vente på at man mottar Premium i posten først før man kan endre, av en eller annen merkelig grunn. Istedet for å gå rett på Elite-kortet. Rett før jul med mye kortbruk på ferie og annet.. Prøvde å kontakte kundeservice for å be om Elite uten å vente på Posten, men ingen sjans, bedt om å vente på postmannen..
For meg betyr det i praksis at jeg aldri vil be om Elite allikevel, for jeg blir nå nødt til å starte opptjening på Premium-kortet, og man får ikke med seg opptjening man har gjort til Companion Ticket når man så senere oppgraderer til Elite (bekreftet av kundeservice). Ville trodd de var interessert i å ha folk på såpass dyrt kort som Elite, men virker ikke sånn :-/
Har enda ikke fått Premium-kortet... Har etternavn som begynner med bokstav langt bak i alfabetet. Mulig derfor?
Har heller ikke fått nytt AmEx kort og jeg har tidlig bokstav i alfabetet. Godt å se at andre også venter, for jeg var i ferd med å ringe for å sjekke at det ikke var knappet i posten.
Gadd ikke vente lenger og søkte nytt for et par uker siden, kom i posten etter 4 virkedager.
Chriscross
09-12-2018, 17:20
Gadd ikke vente lenger og søkte nytt for et par uker siden, kom i posten etter 4 virkedager.
Samme med meg. Ikke noe problem å få Elite direkte. Drakekort kommer iløpet av våren leste jeg et sted.
La ut et spørsmål til AmEx på fjesboka om når man kunne forvente kortet og fikk følgende svar av en herre ved navn Anders:
«Hei, TriStar!
Du skal forvente å se kortet innen nyttår.
Så ta det med ro, det at du ikke har mottatt kortet enda, betyr bare at det befinner seg ett eller annet sted mellom datafilene til produksjonen og din postkasse.. Det kommer nok fortere enn du aner, nå..
Mvh Anders»
Og herrer som heter Anders bør man vel kunne stole på?
Og herrer som heter Anders bør man vel kunne stole på?
Meg bekjent er det bare én herre i Norge som kun benytter fornavn i offisiell korrespondanse, men han heter Harald.
Chr1st1an
09-12-2018, 23:01
Har heller ikke fått noe her. Jeg stresser derimot ikke med å få det. Tenker å benytte det gamle lengst mulig mtp 20% bonus fremfor 15% på det nye.
Forresten noen som vet noe om hva som skjer med Amex Gull? Det skulle vel fortsatt ligge hos Dnb, men vil de fortsette med 20% via membership points på det kortet?
Meg bekjent er det bare én herre i Norge som kun benytter fornavn i offisiell korrespondanse, men han heter Harald.
I den grad kommunikasjon på Facebook er offisiell korrespondanse er Harald i godt selskap om dagen...
haakonks
10-12-2018, 05:20
Forresten noen som vet noe om hva som skjer med Amex Gull? Det skulle vel fortsatt ligge hos Dnb, men vil de fortsette med 20% via membership points på det kortet?
AmEx skal også ta over de "tradisjonelle" kortene. Mer informasjon om dette skal komme over nyttår.
Er det komme ut noe om hvor man kan bruke det nye kortet ? Vi skulle jo merke stor forskjell lovet de da de promoterte kortet her i vår
Jeg har mottatt og begynt å bruke Amex classic med Eurobonus. Det fungerer bra og de overfører bonuspoeng per transaksjon med en gang og ikke en gang i måneden. Jeg vet ikke om dette er en bug, men man slipper å vente på poeng for julegaver.
Fikk mitt Premium igår. Litt usikker på om jeg skal beholde det eller ta Elite.
Decisions decisions
Chr1st1an
19-12-2018, 14:36
Fikk mitt Premium igår. Litt usikker på om jeg skal beholde det eller ta Elite.
Decisions decisions
Fikk premium i dag. Fikk derimot e-post på mandag om "håper du har tatt i bruk kortet bla bla bla."
Jeg ble så sur på dem for et par uker siden når jeg fortsatt ikke hadde fått kortet at jeg bestilte et elite kort. Det ble jeg lovet innen 21.12. så det blir spennende å se om de klarer å holde NOE av det de har lovet.....
Jeg følte Elite ble verdt det når det 3 mnd gratis og jeg har planlagt en del store kjøp i 2019, så 2 CT fristet litt.
Det står både i brevet og på weben at man skal kunne bytte PIN-kode på kortet, men finner ingen steder å gjøre det. En del valg på websidene leder jo bare til oversikten uten at man finner det man skal. Noen som har funnet ut om man faktisk kan bytte PIN-kode på kortet?
Chr1st1an
19-12-2018, 23:12
Litt usikker selv, men har du prøvd appen?
Det står både i brevet og på weben at man skal kunne bytte PIN-kode på kortet, men finner ingen steder å gjøre det. En del valg på websidene leder jo bare til oversikten uten at man finner det man skal. Noen som har funnet ut om man faktisk kan bytte PIN-kode på kortet?
På nettsiden skal du få gjort dette
Da har jeg ringt Amex og bestilt Elite istedenfor Premium.
Noen med erfaring på hvordan grunnpoengene kommer inn?
Noen har oppgitt at de har kommet umiddelbart, mens andre har hatt X antall telefonsamtaler før poengene kom.
(Og for sikkerhets skyld selv om jeg tror du vet det: statuspoeng, ikke grunnpoeng)
Noen har oppgitt at de har kommet umiddelbart, mens andre har hatt X antall telefonsamtaler før poengene kom.
(Og for sikkerhets skyld selv om jeg tror du vet det: statuspoeng, ikke grunnpoeng)
Takker.
Pirk - statuspoengene er vel dem de kaller grunnpoeng, mens brukspoengene har de kalt ekstrapoeng. Nå ser jeg de kun kaller dem "poeng".
Dag Viking
27-12-2018, 13:16
La merke til at telefonkø er avhengig av korttype. Tastet først inn et premium kortnr, 10 min i kø før det ble brutt. Tastet inn elite kortnr kom rett gjennom.
På nettsiden skal du få gjort dette
Jeg havner bare på en siden med "View PIN" (når det funker), ikke noen endring.
Dag Viking
27-12-2018, 13:37
Takker.
Pirk - statuspoengene er vel dem de kaller grunnpoeng, mens brukspoengene har de kalt ekstrapoeng. Nå ser jeg de kun kaller dem "poeng".
Statuspoeng er vel ikke det samme som grunnpoeng?
Slik jeg oppfatter det:
-Statuspoeng gir kun status, poengene kan ikke brukes. For å eie visse kredittkort
-Grunnpoeng gir status og kan brukes på fly, muffins ol. For å fly med SAS og partnere
-Ekstrapoeng gir ikke status, men kan brukes til å kjøpe flyturer ol. For å bruke mest mulig kredittkort, trumf, fjordkraft, dn osv osv
Chr1st1an
28-12-2018, 20:42
Må bare få ut litt irritasjon og frustrasjon!
Jeg hadde noen spørsmål til mitt nye amex kort siden jeg aldri fikk det i november som jo ble lovet. Ble fortalt at de jobbet med å sende ut til alle ila desember. Jeg bestilte etter anbefaling fra kundeservice Elite, fordi da fikk jeg det innen 10 dager eller hva nå det var.
Fortalte dem per tlf at jeg var meget misfornøyd med at jeg ikke hadde fått premium tidligere slik at jeg kunne starte å samle opp 2019 CT i 2018. Det er jo tross alt flere som kansellerte den automatiske overflyttingen og fikk nytt innen kort tid. Det hjelper jo lite å få det siste uken før nyttår. Fikk beskjed om at jeg var velkommen til å sende en e-post på xxxxx@xxx.com
Sendte en lang e-post med litt klaging på ovenfornevnte, så noen spørsmål.
Autoreply: Denne e-posten er ikke aktiv.
Google litt og fant en "tilsvarende" adresse med "no" i adressefeltet og fikk bekreftet mottak.
Etter et par dager fikk jeg svar:
"Vi kan dessverre ikke bistå deg, da denne e-posten kun er for bedrift.
Vennligst kontakt amex privat kundeserice på xxxx."
Jeg svarer tilbake at "dere glemte å legge ved e-post adressen til amex privat".
Svar tilbake:
"Det finnes ingen e-post til kundeservice privat for amex".
Er dette nye amex selskapet en stor aprilspøk eller? Har de bare hentet en haug med svensker fra nav for å stable på plass dette selskapet uten noen som helst bistand fra amerikanerne? Og null erfaring fra hvordan dnb har håndtert dette i mange år?
Jeg har tidligere ytret misnøye med dnb, men det er stort sett pga nettbanken. Nå skulle jeg gjerne ønske at Dnb kommer med et tilbud om noe som kan tilsvare en CT ila 2019, så skal jeg klippe mitt elite kort i tusen biter og sende det per post tilbake til de idiotene hos amex.
Makan til amatørnisser har jeg faktisk ikke vært borte i på mange år....
Jeg har forsøkt og bestille nye AMEX kort 2 ganger nå.
Jeg har ikke vært kunde der før (DNB).
Jeg søker med bank id.
Etter søk får jeg brev i postkassa ca 2 uker senere med beskjed om å sende kontoutskrift/regningskopi/og pass/idkopi til en adresse i Stockholm,eller sende det til en USIKKER mail adresse (står det i brevet). Det kan de jo bare glemme.
Jeg fikk 791 i kredittscore i et brev jeg fikk 3 dager etter at jeg endte inn søknaden med bank id,og har ingen betalings bemerkninger.
Det er jo dette BANK-ID er til for.ID,osv. (idioter hos AMEX).
Noen andre som opplever det samme.
Er ikke super desperat etter et AMEX kort men bare lurer litt siden de virker som idioter over there.
Vurderer Elite-kortet og lurer på;
Vil de 20.000 statuspoengene telle på lik linje med de man tjener på flyreiser, at gullstatus oppnådd ved hjelp av disse vil telle på vanlig måte mtp. Lifetime Gold (10 år gull på rad) ?
Nei - det holder ikke.
For å kunne få Lifetime Gold, må du kvalifisere deg for Gull-status ved å opptjene grunnpoeng eller ved å ta kvalifiserende reiser med SAS eller Widerøe.
https://www.sas.no/eurobonus/lifetime-gold/#/lifetime-gold
Er du helt sikker?
Jeg har kjøpt grunnpoeng for ekstrapoeng for å kvalifisere tidligere, og de årene kommer opp som tellende til lifetime gold. Grunnpoengene jeg har fått med SAS MC premium vises også for i fjor og i år på lifetime gold-siden
Jeg vet ikke noe mer enn det SAS sier og skriver.
For å få Lifetime Gold-medlemskap må du kvalifisere deg for EuroBonus Gull-status hvert år i ti år på rad ved å enten opptjene grunnpoeng eller ta kvalifiserende flygninger med SAS eller Widerøe. Hvis du har fått et Gull-kort i gave fra et Diamant-medlem, som en del av en firmaavtale eller på noen andre måter enn opptjening av grunnpoeng og kvalifiserende flygninger, vil Gull-statusen du har i denne perioden ikke telle mot Lifetime Gold. Når du oppnår EuroBonus Gull eller Diamant, vil du dessuten ha denne statusen for resten av din nåværende kvalifiseringsperiode og for den neste kvalifiseringsperioden. For at et år skal være kvalifisert for Lifetime Gold, må du imidlertid kvalifisere deg for Gull-status på nytt i hver kvalifiseringsperiode.
At det kanskje ikke fungerer helt sånn likevel er kanskje ingen stor overraskelse, men vet ikke om jeg hadde satset på det
(Du skal jo ikke få grunnpoeng med SAS EuroBonus Mastercard - bare nivåbyggende statuspoeng)
(Du skal jo ikke få grunnpoeng med SAS EuroBonus Mastercard - bare nivåbyggende statuspoeng)
Er ikke "statuspoeng" og "grunnpoeng" det samme? Har SAS EB noe i sin terminologi i det hele tatt som heter "statuspoeng" eller er det noe Amex og andre blander inn her?
Er ikke "statuspoeng" og "grunnpoeng" det samme? Har SAS EB noe i sin terminologi i det hele tatt som heter "statuspoeng" eller er det noe Amex og andre blander inn her?
Etter min oppfatning er det ikke det samme.
SAS har også hatt kampanjer hvor man har oppnådd statuspoeng (som ikke kan brukes til uttak av bonusreiser) selv om dette er en stund siden nå.
Hva vil du ellers kalle poengene fra kredittkortene som gir deg høyere status, men som ikke kan brukes til bonusreiser?
Jeg er også usikker, i denne sammenhengen vil jo gullkortet bli opptjent på en kombinasjon av 20.000 ´kjøpte status(grunn?)poeng og 25.000 opptjente, vet ikke om Sas har noe system for gå inn i den materien på dette (?)
Etter min oppfatning er det ikke det samme.
Korrekt, min feil, i EB-vilkårene fra mars 2018 står det nå:
(i) “Grunnpoeng” som kan brukes for bonusreise og andre produkter og som teller mot oppgradering til et høyere medlemskapsnivå eller fornyelse av medlemskapsnivå;
(ii) “Statuspoeng” som kan brukes mot oppgradering til et høyere medlemskapsnivå eller fornyelse av medlemskapsnivå, men ikke kan brukes til bonusreise og andre produkter;
(iii) “Ekstrapoeng” som kan brukes til bonusreise og andre produkter, men ikke teller mot oppgradering til et høyere medlemskapsnivå; og
Må bare få ut litt irritasjon og frustrasjon!
Jeg hadde noen spørsmål til mitt nye amex kort siden jeg aldri fikk det i november som jo ble lovet. Ble fortalt at de jobbet med å sende ut til alle ila desember. Jeg bestilte etter anbefaling fra kundeservice Elite, fordi da fikk jeg det innen 10 dager eller hva nå det var.
Fortalte dem per tlf at jeg var meget misfornøyd med at jeg ikke hadde fått premium tidligere slik at jeg kunne starte å samle opp 2019 CT i 2018. Det er jo tross alt flere som kansellerte den automatiske overflyttingen og fikk nytt innen kort tid. Det hjelper jo lite å få det siste uken før nyttår. Fikk beskjed om at jeg var velkommen til å sende en e-post på xxxxx@xxx.com
Sendte en lang e-post med litt klaging på ovenfornevnte, så noen spørsmål.
Autoreply: Denne e-posten er ikke aktiv.
Google litt og fant en "tilsvarende" adresse med "no" i adressefeltet og fikk bekreftet mottak.
Etter et par dager fikk jeg svar:
"Vi kan dessverre ikke bistå deg, da denne e-posten kun er for bedrift.
Vennligst kontakt amex privat kundeserice på xxxx."
Jeg svarer tilbake at "dere glemte å legge ved e-post adressen til amex privat".
Svar tilbake:
"Det finnes ingen e-post til kundeservice privat for amex".
Er dette nye amex selskapet en stor aprilspøk eller? Har de bare hentet en haug med svensker fra nav for å stable på plass dette selskapet uten noen som helst bistand fra amerikanerne? Og null erfaring fra hvordan dnb har håndtert dette i mange år?
Jeg har tidligere ytret misnøye med dnb, men det er stort sett pga nettbanken. Nå skulle jeg gjerne ønske at Dnb kommer med et tilbud om noe som kan tilsvare en CT ila 2019, så skal jeg klippe mitt elite kort i tusen biter og sende det per post tilbake til de idiotene hos amex.
Makan til amatørnisser har jeg faktisk ikke vært borte i på mange år....
Dette er desverre et typisk eksempel for Amex. Har hatt Amex i og utenfor arbeidsforhold i mange år, og servise har i beste fall vært elendig, eller helt fraværende. Da det i tillegg har vært dyrt, er eneste grunn til å bruke de CT. Når krev til CT økes og inntjening minsker er de nå i grenseland på at jeg gidder. Når SAS i tillegg øker krav til poeng hos *A, blir det jo enda mindere interrsant. Jeg tror nok at Amex mister mange kunder etter hvert, og det er etter mitt syn også fortjent.
Jeg beholder mitt ut 2019 for å kunne bruke det jeg regner som min siste CT i 2019 (opptjent i 2018) Etter det gidder jeg ikke mer, og vi da holde meg til Visa og MC
Jeg beholder mitt ut 2019 for å kunne bruke det jeg regner som min siste CT i 2019 (opptjent i 2018) Etter det gidder jeg ikke mer, og vi da holde meg til Visa og MC
Hvis du opptjente CT under DNB Amex i 2018 skal det ikke være nødvendig å ha nye Amex i 2019, vet folk som er i samme situasjon har sagt opp og pga bytte av kortleverandør og produkt er det en mulighet for å benytte CT uten å være kunde (vanligvis et krav).
Jamesbond_ppk
02-01-2019, 15:40
Dagens erfaring med AMEX.
Fikk kortet rett før jul (Premium, hadde DNB Plat). Aktiverte den 31 Des. Ringte kundeservice i dag for å bestille ekstra kort. Gikk gjennom med en gang, ingen vente tid. Fikk beskjed om at ekstra kort ikke er tilgjengelige enda, kommer i første halvåret. (Dvs i praksis at jeg betaler for kortet som inkluderer en gratis ekstra kort uten å kunne få ekstra kort. Noen som har klart å få noe penger tilbake fra de?) Ellers måtte jeg prate engelsk da jeg forsto ikke hva hun svensk dame sa.
Chr1st1an
03-01-2019, 13:47
Har hatt et helvete med amex de siste dagene.... viste seg at de hadde satt kredittgrensen min til 20’ selv om den var 100+ på det gamle kortet. Greit at det ikke er samme selskap, men det får da være måte på! NOE informasjon burde de jo gi oss kunder!
Men;
Jeg ser nå at de legger til 2,43% i gebyr på alle mine transaksjoner i utlandet. Vet at DnB ga en litt dårligere kurs på SAS platinum, men denne % på 2,43 er ganske heftig og jeg sitter å undrer på om alt er verdt det...
Jeg ser nå at de legger til 2,43% i gebyr på alle mine transaksjoner i utlandet. Vet at DnB ga en litt dårligere kurs på SAS platinum, men denne % på 2,43 er ganske heftig og jeg sitter å undrer på om alt er verdt det...
Det gamle hadde vel et valutapåslag på 2% tror jeg. Men helt enig, og så tror jeg de skyter seg selv dugelig i kneet ved faktisk å legge det inn i kontoutskriften som "gebyr" - blir veeeeldig synlig.
Chr1st1an
03-01-2019, 18:04
Sendte en e-post til den kreditt e-posten jeg har fått. Ble oppringt noen timer etter. Tror de prøver å yte litt ekstra fordi jeg har kjeftet en del. De informerte om at det var 2,5 % på alt i utland. Her hvor jeg nå er må brukerstedet betale 4,5%. Begynner å bli mange % dette!
De klarte selvsagt å rote til forfallsdato og periode på mitt kort selv jeg fikk bekreftet to ganger i går at alt var ok. Skal gjøre et meget stort kjøp og har planlagt dette lenge. Begynner nå å bli mektig lei rotet deres!!!
Noen som vet noe mer om hva DnB kommer med?
Dette ligner desverre veldig på det Amex jeg kjenner gjennom mange år. Dyrt og dårlig er vel den beste beskrivelsen. Det har kun vært CT som har gjort at jeg har benyttet Amex. Alle andre kredittkort har en kundebehandlig som er milevis bedre enn Amex. En gang jeg ringte å klaget på en feil de hadde gjort resulterte i at jeg ble skjellt ut etter noter av en kundeansvarlig. Ble kalt idiot og en rekke andre ting. Klippen den gangen korten, og var uten i et par år inntil CT kom.
Som tidligere sagt er jeg skeptisk til det nye kortet og prising. Amex gir i utgangspunktet dårligere kurs enn andre kort jeg har brukt ( har skjekket med transaksjoner samme dag), og hvis de i tillegg ahr gebyr på toppen, da blir det dyrt å bruke i utlandet. Noen land har sågar ekstra tillegg for Amex, slik at man ender opp med påslag på fort 5 % på toppen av en dårlig kurs i utgangspunktet. Da blir det dyrt, og dermed egentlig ikke verd å bruke utenlands. Kombinert med dårlig eller ikke eksisterende service, og det faktum at mange sted ikke ønsker er tilbyr Amex tilsier jo man burde velge andre
Som tidligere sagt beholder jeg mitt kort intil videre for å sikre meg bruken av årets CT. Jeg ser noen sier at det ikke er nødvendig å ha kortet pga bytte av levrandør, men er det noe jeg ikke gjør, så er det å stole på Amex.
Kommer til å benytte kortet i kombo med Trump osv for å samle poeng, og bare bruk i Norge. For Amex betyr dette at de bare med meg mister mer enn 100 tusen i omsetning. Som dere skjønner er jeg ikke særlig happy med de nye vilkårene.
Jeg anbefaler alle å gå igjennom sitt forbruksmønster å sikre seg at deres bruk av Amex ikke blir urimelig dyrt. Å tro Amex vi gi bedre vilkår etter hvert er vel som å tro på Julenissen. Så vær litt kritisk til kostnaden ved bruken, og ikke bare se på poengene man kan få ved bruk. Just my 5 cents
TLS at OSL
05-01-2019, 13:46
Dette ligner desverre veldig på det Amex jeg kjenner gjennom mange år. Dyrt og dårlig er vel den beste beskrivelsen. Det har kun vært CT som har gjort at jeg har benyttet Amex. Alle andre kredittkort har en kundebehandlig som er milevis bedre enn Amex. En gang jeg ringte å klaget på en feil de hadde gjort resulterte i at jeg ble skjellt ut etter noter av en kundeansvarlig. Ble kalt idiot og en rekke andre ting. Klippen den gangen korten, og var uten i et par år inntil CT kom.
Som tidligere sagt er jeg skeptisk til det nye kortet og prising. Amex gir i utgangspunktet dårligere kurs enn andre kort jeg har brukt ( har skjekket med transaksjoner samme dag), og hvis de i tillegg ahr gebyr på toppen, da blir det dyrt å bruke i utlandet. Noen land har sågar ekstra tillegg for Amex, slik at man ender opp med påslag på fort 5 % på toppen av en dårlig kurs i utgangspunktet. Da blir det dyrt, og dermed egentlig ikke verd å bruke utenlands. Kombinert med dårlig eller ikke eksisterende service, og det faktum at mange sted ikke ønsker er tilbyr Amex tilsier jo man burde velge andre
Som tidligere sagt beholder jeg mitt kort intil videre for å sikre meg bruken av årets CT. Jeg ser noen sier at det ikke er nødvendig å ha kortet pga bytte av levrandør, men er det noe jeg ikke gjør, så er det å stole på Amex.
Kommer til å benytte kortet i kombo med Trump osv for å samle poeng, og bare bruk i Norge. For Amex betyr dette at de bare med meg mister mer enn 100 tusen i omsetning. Som dere skjønner er jeg ikke særlig happy med de nye vilkårene.
Jeg anbefaler alle å gå igjennom sitt forbruksmønster å sikre seg at deres bruk av Amex ikke blir urimelig dyrt. Å tro Amex vi gi bedre vilkår etter hvert er vel som å tro på Julenissen. Så vær litt kritisk til kostnaden ved bruken, og ikke bare se på poengene man kan få ved bruk. Just my 5 cents
Jeg har opplevd det meste av dette, og er allerede dritt lei av hele kortet og American Express før jeg har begynt å bruke det! Det var tross alt bedre service med den grønne kortet fra Dnb.
Jeg skal la dem få en mulighet (skal snart bestille flybilletter og bruke kortet i utlandet), men hvis kundeservicen er like elendig som før og det er ekstrapåslag for å bruke det, er det over og ut for godt.
Husk at det er vi forbrukere som bestemmer; si opp kortet hvis det ikke blir bedre!
Jeg har opplevd det meste av dette, og er allerede dritt lei av hele kortet og American Express før jeg har begynt å bruke det! Det var tross alt bedre service med den grønne kortet fra Dnb.
Jeg skal la dem få en mulighet (skal snart bestille flybilletter og bruke kortet i utlandet), men hvis kundeservicen er like elendig som før og det er ekstrapåslag for å bruke det, er det over og ut for godt.
Husk at det er vi forbrukere som bestemmer; si opp kortet hvis det ikke blir bedre!
Helt enig, og DnB utgaven var mye bedre. Hadde corp card i mange år. Skikkelig dårlig. Så dette er et betydelig sted i feil retning
Har hatt et helvete med amex de siste dagene.... viste seg at de hadde satt kredittgrensen min til 20’ selv om den var 100+ på det gamle kortet.
...
Fikk du 20k i limit på AmEx??? Det er jo latterlig. Da er jo hele poenget med AmEx borte.
Siden Elite kortet jeg ba om å oppgradere til i julen lar vente på seg og jeg ikke har fått noe info eller bekreftelse på at det er ok forsøkte jeg å aktivere Premium kortet i dag. Det var ikke mulig. "Beklager. Det er ikke mulig" - står det på skjermen.
De har også fjernet meldingstjenesten på Facebook nå og kundeservice er ikke åpen i helgen. Nice.
Jeg har fått min første faktura og ser en haug med tillegg for bruk i utlandet. Jeg var ikke klar over dette og er ikke imponert over hvordan de har informert om dette. Dette blir kun for bruk i Norge og til å kjøpe SAS billetter. Kortet er i det minste gratis å ha.
Jeg har fått min første faktura og ser en haug med tillegg for bruk i utlandet. Jeg var ikke klar over dette og er ikke imponert over hvordan de har informert om dette. Dette blir kun for bruk i Norge og til å kjøpe SAS billetter. Kortet er i det minste gratis å ha.
Hva slags type tillegg?
Hva slags type tillegg?
Det står transaksjonsavgift under hver transaksjon i utenlandsk valuta. Den varierer etter beløpets størrelse.
Det står transaksjonsavgift under hver transaksjon i utenlandsk valuta. Den varierer etter beløpets størrelse.
Dette er valutapåslaget, for SAS Amex Premium er dette på relativt friske 2,5%. Hvis du hadde DNB sitt SAS Ame Platinum før så hadde denne valutapåslag 1,75%. En av mange ting som har blitt dårligere i det nye Amex produktet.
Det som er ganske uvant for mange av oss er å spesifisere vautapåslaget på denne måten, det er jo en helt unik måte å bringe oppmerksomhet til dette relativt høye påslaget. DNB, SEB og andre kredittkort jeg har hatt har alltid bakt dette inn i den totale NOK prisen på hver transaksjon.
Dette er valutapåslaget, for SAS Amex Premium er dette på relativt friske 2,5%. Hvis du hadde DNB sitt SAS Ame Platinum før så hadde denne valutapåslag 1,75%. En av mange ting som har blitt dårligere i det nye Amex produktet.
Det som er ganske uvant for mange av oss er å spesifisere vautapåslaget på denne måten, det er jo en helt unik måte å bringe oppmerksomhet til dette relativt høye påslaget. DNB, SEB og andre kredittkort jeg har hatt har alltid bakt dette inn i den totale NOK prisen på hver transaksjon.
Men er dette da et tillegg eller bare en spesifisering?
Men er dette da ett tillegg eller bare en spesifisering?
Kun en spesifisering. Men det setter fokus på noe jeg ikke forstår at Amex ønsker å ha så mye fokus på, hvor høyt valutapåslaget faktisk er.
sabergum
06-01-2019, 18:47
Jeg valgte å ikke bli overført til nye Amex, men har fortsatt CT-en opptjent i 2018 i behold (gyldig til 15.01.2020).
Jeg valgte å ikke bli overført til nye Amex, men har fortsatt CT-en opptjent i 2018 i behold (gyldig til 15.01.2020).
Samme konklusjon og CT status på meg. Så om ikke lenge så klippes alle Amex kost her i huset
Har hatt et helvete med amex de siste dagene.... viste seg at de hadde satt kredittgrensen min til 20’ selv om den var 100+ på det gamle kortet. Greit at det ikke er samme selskap, men det får da være måte på! NOE informasjon burde de jo gi oss kunder!
Snakket med kundeservice nå og nevnte at noen jeg kjenner plutselig hadde fått 20k i limit. Da ble vedkommende veldig overrasket og sa at det slett ikke var noen limit. Men at det ikke hadde noen data fra før og at man dermed kunne risikere å begynne litt lavt.
"limit" baseres på historisk bruk, uten at jeg fikk noe veldig god forklaring på hvorfor.
Hos DNB var det derimot en fast grense. Den stanget jeg hodet i flere ganger og det irriterte meg ganske mye å ikke kunne ringe dem og vise til at jeg alltid hadde betalt på tiden men trengte mer enn 250k denne måneden. Med orntlig AmEx var det som regel null problem så lenge du hadde noe historie med dem.
MountainDew
08-01-2019, 03:04
Mitt reisefølge til Sør Amerika fant ut at det gikk ikke å ta ut penger i minibank mer. Amex kunne bare beklage og hadde ingen løsning.
Ble oppringt av en hyggelig dame hos amex i Sverige i går. Snakket tilnærmet perfekt norsk. Hun opplyste at jeg snart ville motta faktura for desember som var på 24K. I den forbindelse lurte hun på hvor mye jeg ønsket i månedlig "limit" da de hadde lite historikk på meg. (har hatt amex siden 93, så tydelig de ikke har fått overført noe data fra tidligere bruk) Jeg ville nemlig slik det var nå hatt problem med å bruke kortet utenlands (underforstått jeg hadde nå passert min månedlige "limit"). Jeg ba om 150k. Dette var ikke noe problem og hun skulle legge inn dette. Basert på historikk fra bruk fremover ville det ikke være problem å øke denne "limiten" ved et senere tidspunkt. Det ligger ikke inne noen form for regionsperre i kortet. Ble tatt litt på senga av denne oppringingen så fikk i grunn ikke stilt så mange spørsmål...
Det er vel noe GDPR og persondata begrensninger som gjør at «nye» Amex ikke får disse dataene fra DNB?
SudCaravelle
10-01-2019, 08:16
Da var første CTen på plass og jeg må si det nye kortet imponerer mer enn det gamle. Dagen etter nivået er oppnådd så er CT allerde tilgjengelig på SAS.no
Det at poengene blir overført daglig har jeg et ambvivalent forhold til.
Nå blir det bare å få seg drage-kort og bruke det litt i jobb så er vel CTII her hvert øyeblikk.
Noen som har gode tips til poengopptjening når man skal betale vanlige faktura? Håper å få brukt SAS MasterCard på det!
Chr1st1an
11-01-2019, 21:40
Snakket med kundeservice nå og nevnte at noen jeg kjenner plutselig hadde fått 20k i limit. Da ble vedkommende veldig overrasket og sa at det slett ikke var noen limit. Men at det ikke hadde noen data fra før og at man dermed kunne risikere å begynne litt lavt.
"limit" baseres på historisk bruk, uten at jeg fikk noe veldig god forklaring på hvorfor.
Hos DNB var det derimot en fast grense. Den stanget jeg hodet i flere ganger og det irriterte meg ganske mye å ikke kunne ringe dem og vise til at jeg alltid hadde betalt på tiden men trengte mer enn 250k denne måneden. Med orntlig AmEx var det som regel null problem så lenge du hadde noe historie med dem.
Ja forklaringen var at de ikke hadde noe data på meg fra før, men å sette 20k uten å informere er galskap. Jeg endte opp med å skjelle ut 3 ulike hos dem før jeg måtte sende bilde av saldo på kontoen min for å få økt grensen til 100'.
Nå skal det ikke være noe spesiell grunn til at jeg fikk så lav grense da inntekt skal være god nok. Det kan derimot hende at jeg er såkalt "høyrisiko" pga en del millioner i lån.... Uansett så skulle jeg fått info om dette!
Ang dette med kurs og gebyrer i utlandet;
Snakket med en av de hos amex om dette og de sa at de ønsker å tydeliggjøre dette. Hvorfor er en annen sak. Det er nok ikke lurt her på berget tror jeg.
Jeg har derimot en positiv sak (for en gangs skyld). Vekslingskursen jeg har fått er mye bedre enn forventet.
Dnb bakte inn gebyrene i vekslingskursen som gjorde den ganske dårlig.
Så jeg tror nok nettoeffekten av det økte gebyret med nye amex ikke blir så gal sammenlignet med hvordan det var før. Jeg har faktisk spart en del tusen på dette ifht dnb sine offisielle kurser på mine nylige handler.
Chr1st1an
11-01-2019, 21:46
Da var første CTen på plass og jeg må si det nye kortet imponerer mer enn det gamle. Dagen etter nivået er oppnådd så er CT allerde tilgjengelig på SAS.no
Det at poengene blir overført daglig har jeg et ambvivalent forhold til.
Nå blir det bare å få seg drage-kort og bruke det litt i jobb så er vel CTII her hvert øyeblikk.
Jeg var faktisk ikke klar over at poengene ble overført daglig. Har du fått poeng på alle kjøpene dine? Jeg ser jeg er 16.000 poeng i manko basert på 20% av forbruket i desember og begynnelsen av januar. (Ja ble dyrt ned i den sandkassa du tidligere bodde i... hehe)
Jeg har heller ikke fått registrert nytt nivå. Fikk 20' tier poeng poeng et par dager etter elite kortet var bestilt, men står fortsatt gammel status på profilen..
Chriscross
12-01-2019, 00:34
Noen som har gode tips til poengopptjening når man skal betale vanlige faktura? Håper å få brukt SAS MasterCard på det!
Du kan betale inntil 4000 kr pr 96 timer på Payr.
Chr1st1an
15-01-2019, 20:58
Jeg har derimot en positiv sak (for en gangs skyld). Vekslingskursen jeg har fått er mye bedre enn forventet.
Dnb bakte inn gebyrene i vekslingskursen som gjorde den ganske dårlig.
Så jeg tror nok nettoeffekten av det økte gebyret med nye amex ikke blir så gal sammenlignet med hvordan det var før. Jeg har faktisk spart en del tusen på dette ifht dnb sine offisielle kurser på mine nylige handler.
Jeg må komme med en liten rettelse her. Kursen ble like dårlig som forventet etter alle kjøp var summert..... :-(
waytogo74
21-01-2019, 21:00
På info-brosjyren som fulgte med Premium-kortet står det at SAS skal sende ut "et fysisk EuroBonus-kort innen utløpet av 2018". Noen som har fått dette? Er vel fremdeles kjekt å ha for å slippe inn i *A-lounger utaskjærs?
Jeg fikk et i posten med utgått dato, ikke fått noen nye etter det.
trondove
22-01-2019, 10:51
På info-brosjyren som fulgte med Premium-kortet står det at SAS skal sende ut "et fysisk EuroBonus-kort innen utløpet av 2018". Noen som har fått dette? Er vel fremdeles kjekt å ha for å slippe inn i *A-lounger utaskjærs?
Hvis du har lastet ned SAS appen så ligger jo kortet der elektronisk.
waytogo74
22-01-2019, 12:29
Hvis du har lastet ned SAS appen så ligger jo kortet der elektronisk.
Det har du jammen meg rett i - tenkte jeg ikke på.
SAS_flyer
22-01-2019, 12:38
Det har du jammen meg rett i - tenkte jeg ikke på.Legg merke til at noen steder krever fysisk plastkort. Jeg har opplevd det i alle fall.
Fikk 20' tier poeng poeng et par dager etter elite kortet var bestilt, men står fortsatt gammel status på profilen..
Hvor raskt har andre fått disse 20K tier-poengene? Bestilte Elite for 14 dager siden, har fått kortet, men ikke poeng enda.
Har flere ganger sett referanse til det kommende drage-kortet, og trodd det var snakk om et virkelig premium kort på vei (ala Centaurion eller noe).. gikk plutselig opp for meg hva det er :D:D
Hvor raskt har andre fått disse 20K tier-poengene? Bestilte Elite for 14 dager siden, har fått kortet, men ikke poeng enda.
Jeg har ventet over 20 dager på poeng. Så må nok ringe. Men de har så korte åpningstider at jeg får liksom aldri gjort det
SAS_flyer
22-01-2019, 18:46
Jeg har ventet over 20 dager på poeng. Så må nok ringe. Men de har så korte åpningstider at jeg får liksom aldri gjort detSamme her...
madisiri
22-01-2019, 21:20
Registrerte meg i jula og fikk 20K statuspoeng på konto 02.jan.
Er det noen som har sagt opp kortet? Noe pes fra Amex? Har 3 andre kredittkort, vurderer å si opp kortet ;)
Ringte AmEx nå og etterlyste poengene (de 20k grunnpoeng). Jeg oppgraderte i romjulen.
De skulle legge inn en beskjed til rett avdeling så denne kunne se hva som hadde skjedd. Men agenten sa at det nok kom til å ta en stund innen jeg så poengene. Så jeg måtte bare avvente og se.
Så da får jeg avvente og se
Med daglige overføringer av poeng er det jo umulig å holde oversikt om man får riktig antall poeng for omsetningen, var så mye bedre med en månedlig faktura og poengoverføring basert på denne.
Derfor må jeg komme med et lite farevarsel, noen transaksjoner kan man risikere å ikke få poeng for. For meg så var det tilfeldigvis den største transaksjonen siden jeg fikk kortet, ny seng på Bohus. Kjøpet var rett etter nyttår og jeg meldte ifra på telefon for en uke siden om manglende poeng, har fortsatt ikke fått poengene. Kjøpet er heller ikke medregnet i omsetningen mot CT, det var slik jeg oppdaget det også.
Chr1st1an
25-01-2019, 15:05
Med daglige overføringer av poeng er det jo umulig å holde oversikt om man får riktig antall poeng for omsetningen, var så mye bedre med en månedlig faktura og poengoverføring basert på denne.
Derfor må jeg komme med et lite farevarsel, noen transaksjoner kan man risikere å ikke få poeng for. For meg så var det tilfeldigvis den største transaksjonen siden jeg fikk kortet, ny seng på Bohus. Kjøpet var rett etter nyttår og jeg meldte ifra på telefon for en uke siden om manglende poeng, har fortsatt ikke fått poengene. Kjøpet er heller ikke medregnet i omsetningen mot CT, det var slik jeg oppdaget det også.
Jeg har også ringt for å spørre om hvor det blir av alle poengene. Jeg mangler 10.000+ poeng. De skulle ta kontakt med meg, men har fortsatt ikke hørt noe etter 2 uker.....
SAS_flyer
25-01-2019, 15:25
Ringte AmEx nå og etterlyste poengene (de 20k grunnpoeng). Jeg oppgraderte i romjulen.
De skulle legge inn en beskjed til rett avdeling så denne kunne se hva som hadde skjedd. Men agenten sa at det nok kom til å ta en stund innen jeg så poengene. Så jeg måtte bare avvente og se.
Så da får jeg avvente og seDa har også jeg ringt inn på slutten av en fredag. Det skulle ta en uke. De burde ha kommet...
Jeg synes appen er helt strålende til å holde oversikt hvor hvor mange poeng man har tjent og hvilke som er overført til Eurobonus.
Løste seg på en god måte for meg ang. poengene fra sengekjøpet på Bohus som manglet. En drøy uke etter jeg etterlyste disse overførte de poengene manuelt. Et par dager senere dukket plutselig Bohus-transaksjonen opp under Amex EB-opptjening og poengene ble overført, så da ble det dobbelt opp med poeng :) Omsetningen mot CT økte også når dette skjedde.
Jeg synes appen er helt strålende til å holde oversikt hvor hvor mange poeng man har tjent og hvilke som er overført til Eurobonus.
Bare synd de ikke har gjort appen tilgjengelig for oss som har app store lokasjon i et annet land. Tåpelig å legge inn en slik begrensning (men Amex Middle East, de støtter min Europeiske appstore med appen sin)
Tror hovedhensikten med å begrense nedladding av sånne apper er at ellers ville du fått 100 treff når du söker på Amex-app. Du kan enkelt bare ordne en apple-id for valgfritt land og laste ned det du trenger. Jeg gjör det selv mellom US/Norsk. Vet ikke hur det virker på Android.
Tror hovedhensikten med å begrense nedladding av sånne apper er at ellers ville du fått 100 treff når du söker på Amex-app. Du kan enkelt bare ordne en apple-id for valgfritt land og laste ned det du trenger. Jeg gjör det selv mellom US/Norsk. Vet ikke hur det virker på Android.
Hvordan fikser du det? Sliter litt med endel apper pga dette.
Hvordan fikser du det? Sliter litt med endel apper pga dette.
Opprett en norsk Apple ID, bruk denne når du laster ned Amex-appen. Det er et sted i App Store du kan scrolle helt nederst og logge ut av din nåværende konto.
På Google Play var det et styr å få skiftet vekk fra Norge når jeg trengte det, til et annet europeisk land med alt fungerende, så frister ikke med krumspring kun for Amex-appen.
Tror hovedhensikten med å begrense nedladding av sånne apper er at ellers ville du fått 100 treff når du söker på Amex-app.
Andre globale aktører løser det med å ha én global app som konfigurerer seg for forskjeller i lokale tjenester og innhold.
Noen som vet hvordan "alltid minst sølv i eurobonus" fungerer? Jeg har et classic kort nå, siden jeg skal booke en del reiser fremover og rett og slett for å se hvor mye jobb det blir å få inn nok poeng til at det er brukbart til noe.
Ser det er gratis tre måneder på elite. Hvis jeg oppgraderer til det, får et sølvkort og så nedgraderer, vil jeg også miste sølvkortet? Tenkte det ville være kjekt å ha til sommeren.
Er det noen som har fått de 20k grunnpoengene etter å ha etterlyst dem? Bestilte kortet 30/12 og etterlyste points for snart 2 uker siden.
Fortsatt null poeng
SAS_flyer
05-02-2019, 22:42
Er det noen som har fått de 20k grunnpoengene etter å ha etterlyst dem? Bestilte kortet 30/12 og etterlyste points for snart 2 uker siden.
Fortsatt null poengSamme status. Ble lovet i løpet av forrige uke.
De som håpet på bedre kundeservice når Amex selv tok over kortene fra DNB må vel føle seg litt skuffet [emoji13]
Det får'n si
Søkte dem opp på FB nå. De har en utrolig flittig og flink medarbeider der som heter Anders. Han svarer på alt og prøver virkelig hjelpe. Men han får jo pepper så det suser, stakkar.
Virker som om de sliter noe innmari med disse 20 poengene spesielt og at det ikke finnes noen gode svar på hvorfor.
Virker som om de sliter noe innmari med disse 20 poengene spesielt og at det ikke finnes noen gode svar på hvorfor.
Så et Facebook svar fra Amex der de påstår problemet er på SAS sin side, at poengene er overført men vises ikke, og de oppfordret til å ringe SAS kundeservice istedet. Noen som har prøvd dette og hørt hva SAS sier til det?
Dæng!!!!! Da fikk jeg de 20k poengene inn på konto og ble Diamond i samme slengen. Det er kult. Har aldri hatt noe annet enn Gold.
Dæng!!!!! Da fikk jeg de 20k poengene inn på konto og ble Diamond i samme slengen. Det er kult. Har aldri hatt noe annet enn Gold.
Blir elefanten Gold, da?
Blir elefanten Gold, da?Det er det store spørsmålet. Hvem som blir Gold. Han eller Jomfru Maria
Det er det store spørsmålet. Hvem som blir Gold. Han eller Jomfru Maria
Et klassisk tap-tap scenario [emoji13]
PIN-kode-endring funker fremdeles ikke, sjekket med kundeservice og de sa det var en feil som skulle fikses ila. dager. (Det var noen uker siden)
Og så ser jeg de ikke har mulighet for avtalegiro? Eller er det også bare for meg det ikke funker?
PIN-kode-endring funker fremdeles ikke, sjekket med kundeservice og de sa det var en feil som skulle fikses ila. dager. (Det var noen uker siden)
Og så ser jeg de ikke har mulighet for avtalegiro? Eller er det også bare for meg det ikke funker?Jeg fikk endret pin. Hadde 7764 og fikk byttet til 9923 uten problemer.
SAS_flyer
11-02-2019, 21:32
Dæng!!!!! Da fikk jeg de 20k poengene inn på konto og ble Diamond i samme slengen. Det er kult. Har aldri hatt noe annet enn Gold.Gjorde du noe mer enn den ene telefonen du hadde for noen uker siden? Lurer siden jeg ringte noen dager etter deg.
Og så ser jeg de ikke har mulighet for avtalegiro? Eller er det også bare for meg det ikke funker?
Jeg hadde også det problemet. For å løse det, må du først foreta en betaling med den gamle pin koden. Etter dette kan du benytte den nye pinkoden du har valgt
Jeg hadde også det problemet. For å løse det, må du først foreta en betaling med den gamle pin koden. Etter dette kan du benytte den nye pinkoden du har valgt
Mulig de har endret informasjonen i ettertid, men dette ble tydelig beskrevet som prosedyren jeg måtte følge når jeg endret pin kode. Og funket fint når man gjorde det sånn.
Gjorde du noe mer enn den ene telefonen du hadde for noen uker siden? Lurer siden jeg ringte noen dager etter deg.
Jeg ringte for litt over en uke siden og har nå fått poengene (fikk kortet for over en måned siden). Han på kundeservice sa spesifikt at han skulle registrere en sak på meg på dette. Har hørt andre få beskjeder mer i retning "vent og det ordner seg", som er litt mindre betryggende for hva slags oppfølging de faktisk gjør..
SAS_flyer
12-02-2019, 17:50
Jeg ringte for litt over en uke siden og har nå fått poengene (fikk kortet for over en måned siden). Han på kundeservice sa spesifikt at han skulle registrere en sak på meg på dette. Har hørt andre få beskjeder mer i retning "vent og det ordner seg", som er litt mindre betryggende for hva slags oppfølging de faktisk gjør..Det samme ble lovet meg. Ingen poeng enda...
Er det noen som vet hva dette tilbudet på tilgang til Sas lounge går ut på? Jeg ser noen steder skriver at man får adgang for drøye 190kr, mens andre steder sier at man får nettpris hvis man kjøper tilgang i inngangen.
Jeg får ikke valgt ny PIN-kode noen plass. Når jeg ringte så sa hun klikk der og der så skal du få opp valget om å bytte, men det var ikke noe sånn på den websiden...
SAS_flyer
12-02-2019, 23:28
Det samme ble lovet meg. Ingen poeng enda...Poeng inne
Hei,
Sikkert noen som kan svare på noen spørsmål for meg her.
Jeg har alltid hatt det tidligere Platinum kortet med AMEX, og gjorde ikke noe som helst da de sluttet med det kortet, og sendte meg et nytt Premium kort.
Det jeg lurer på nå er følgende:
1: Har jeg rett på noen poenger siden jeg fulgte med over fra Platinum til Premium? Jeg ser det er flere som snakker om 20K poeng her...
2: Jeg brukte fortsatt Platinum kortet i Januar, og klarer nå ikke å logge inn på den gamle kontoen min for å se fakturaen som må betales. Kjenner noen til dette, og hva som kan gjøres?
Takk så mye for svar !
Hei,
Sikkert noen som kan svare på noen spørsmål for meg her.
Jeg har alltid hatt det tidligere Platinum kortet med AMEX, og gjorde ikke noe som helst da de sluttet med det kortet, og sendte meg et nytt Premium kort.
Det jeg lurer på nå er følgende:
1: Har jeg rett på noen poenger siden jeg fulgte med over fra Platinum til Premium? Jeg ser det er flere som snakker om 20K poeng her...
2: Jeg brukte fortsatt Platinum kortet i Januar, og klarer nå ikke å logge inn på den gamle kontoen min for å se fakturaen som må betales. Kjenner noen til dette, og hva som kan gjøres?
Takk så mye for svar !
Med Premium får du ingen poeng som «bonus» da må du ha Elite til 4k pr år.
Platinumkortet ditt ble stengt 31/1 og da må du nok kontakte DNB eller vente på faktura
Jeg får ikke valgt ny PIN-kode noen plass. Når jeg ringte så sa hun klikk der og der så skal du få opp valget om å bytte, men det var ikke noe sånn på den websiden...
Hvilket kort har du? Jeg hadde samme problem som deg med det tilsendte Premium-kortet, valget å endre PIN var ikke synlig på weben, men etter at jeg byttet til Elite så ble det plutselig synlig.. Hadde ikke rapportert noe til Amex om det.
Siden det neppe er ment å være et Elite-only-tilbud å skifte PIN.. så ser det ut som en web bug som trigger under noen omstendigheter.
Hvilket kort har du? Jeg hadde samme problem som deg med det tilsendte Premium-kortet, valget å endre PIN var ikke synlig på weben, men etter at jeg byttet til Elite så ble det plutselig synlig.. Hadde ikke rapportert noe til Amex om det.
Siden det neppe er ment å være et Elite-only-tilbud å skifte PIN.. så ser det ut som en web bug som trigger under noen omstendigheter.
Kona har Premium og får ikke opp valget for å endre PIN, jeg har Elite og får opp valget.....
Sent from my iPad using Tapatalk
Mulig bare uflaks, men jeg synes det er oftere det nye kortet blir avvist enn det gamle kortet. Har fått det avvist både med "chip'n'pin", magnetstripe og ved booking på nett ( hotels.com, gikk gjennom på weben, men så kom det beskjed i etterkant om at det ble avvist ved belastning av booking).
Det gamle funket 100% på nett og "ute i verden", var bare ved et par anledninger her hjemme det krøllet seg til.
Noen andre med tilsvarende erfaringer?
Chr1st1an
27-02-2019, 20:08
Samme erfaring.
Har handlet for ca 200' siden januar og beløp opp til 40.000,-. Fikk avvist etter 4 forsøket på å handle for ca 20' per transaksjon og oppringt dagen etter med spørsmål om det var jeg som gjorde dette. Det er fair.
Fikk derimot "declined, cardholder must authorise" på en transaksjon i UK i dag. På terminalen. Det var på 10', så et lite beløp ifht andre transaksjoner jeg har gjort.
Som tidligere nevnt så er jeg lite fornøyd med nye amex, og kommer til å kansellere så fort 2 CT for 2019 er opptjent.
Samme erfaring.
Har handlet for ca 200' siden januar og beløp opp til 40.000,-. Fikk avvist etter 4 forsøket på å handle for ca 20' per transaksjon og oppringt dagen etter med spørsmål om det var jeg som gjorde dette. Det er fair.
Fikk derimot "declined, cardholder must authorise" på en transaksjon i UK i dag. På terminalen. Det var på 10', så et lite beløp ifht andre transaksjoner jeg har gjort.
Som tidligere nevnt så er jeg lite fornøyd med nye amex, og kommer til å kansellere så fort 2 CT for 2019 er opptjent.
Skal de ikke bare bli kjent med brukerprofilen din da? Det der skjer i starten hver gang jeg har fått nytt kort fra en helt ny provider. Vi som reiser mye vil jeg tro gir fraud detection systemer litt å tygge på.
Dessuten er det vel dynamisk limit på kortet, så de skal lære det også.
Jeg er rimelig fornøyd jeg. Det er et kredittkort liksom. Nå har jeg fått grunnpoengene og jeg kan betale med det. Det er fjongt
Chr1st1an
05-03-2019, 19:39
Skal de ikke bare bli kjent med brukerprofilen din da? Det der skjer i starten hver gang jeg har fått nytt kort fra en helt ny provider. Vi som reiser mye vil jeg tro gir fraud detection systemer litt å tygge på.
Dessuten er det vel dynamisk limit på kortet, så de skal lære det også.
Jo det skal de jo. Problemet er at min kredittgrense er 100'. Faktura for desember var på 30' januar på 100' (pluss at jeg satt inn 25' ekstra så handlet for 125', og februar var på 60'.
Alle faktura ble betalt enten dagen de ble produsert eller på forfall.
Hvordan klarer de da å sette ned grensen min til ca 35' i mars?
Den dynamiske kalkulatoren der skulle jeg gjerne fått forklart av noen som ikke er helt ferske kundebehandlere ansatt rett fra den svenske videregående skole....
dodgeflyer
05-03-2019, 20:39
Jo det skal de jo. Problemet er at min kredittgrense er 100'. Faktura for desember var på 30' januar på 100' (pluss at jeg satt inn 25' ekstra så handlet for 125', og februar var på 60'.
Alle faktura ble betalt enten dagen de ble produsert eller på forfall.
Hvordan klarer de da å sette ned grensen min til ca 35' i mars?
Den dynamiske kalkulatoren der skulle jeg gjerne fått forklart av noen som ikke er helt ferske kundebehandlere ansatt rett fra den svenske videregående skole....
Nå har jeg ikke mye erfaring med Amex Norge da jeg har akkurat flyttet hjem, men i prosess med å søke om kortet, men tror ofte Amex krever gradvis oppbygging av bruk. Tror enormt store trekk er noe de ikke liker.
Nå har jeg ikke mye erfaring med Amex Norge da jeg har akkurat flyttet hjem, men i prosess med å søke om kortet, men tror ofte Amex krever gradvis oppbygging av bruk. Tror enormt store trekk er noe de ikke liker.
Det er jo ikke enormt stort det han nevner. 125k på en måned er ikke så mye egentlig.
Chr1st1an
06-03-2019, 12:07
Er det noen som vet om man kan si opp nye amex elite etter CT er opptjent og fortsatt ha mulighet til å benytte CT senere i år? Eller må man ha et gyldig Amex kort for å booke CT?
Det er så mye problemer med Amex og jeg har allerede en CT, så tror jeg gir F i hele Amex og hopper over til SAS Mastercard inntil Dnb kommer på banen igjen med en tilsvarende CT løsning....
TLS at OSL
07-03-2019, 11:08
Jeg har nå fått faktura fra Amex etter å ha brukt kortet i utlandet, og de har lagt til en "avgift" på hver eneste transaksjon. Dette har medført at f.eks. hotellregningen har blitt ca. 50 kr. dyrere enn den skulle ha vært.
Heretter kommer jeg til å bruke andre kort i utlandet. Amex-kortet vil heretter kun bli brukt i Norge ved bestilling av flybilletter, hotell, o.s.v.
Skjønner ikke Amex at disse "avgiftene" fører til irritasjon blant brukerne, og at vi som brukere trekker kortet sjeldnere?
Jeg har nå fått faktura fra Amex etter å ha brukt kortet i utlandet, og de har lagt til en "avgift" på hver eneste transaksjon. Dette har medført at f.eks. hotellregningen har blitt ca. 50 kr. dyrere enn den skulle ha vært.
Heretter kommer jeg til å bruke andre kort i utlandet. Amex-kortet vil heretter kun bli brukt i Norge ved bestilling av flybilletter, hotell, o.s.v.
Skjønner ikke Amex at disse "avgiftene" fører til irritasjon blant brukerne, og at vi som brukere trekker kortet sjeldnere?
På de nye kortene har Amex begynt å splitte ut valutapåslaget. Så du betaler ikke noe ekstra. Men i forhold til andre kort så ser du hva valutapåslaget er.
TLS at OSL
07-03-2019, 15:28
På de nye kortene har Amex begynt å splitte ut valutapåslaget. Så du betaler ikke noe ekstra. Men i forhold til andre kort så ser du hva valutapåslaget er.
Splitte ut "valutapåslaget"? Hvorfor skal de i det hele tatt ha et valutapåslag? De gir meg en dårlig kurs, og i tillegg har de en egen post som de kaller "avgift".
Bruker jeg f.eks. Visa eller Mastercard i utlandet, får jeg bedre kurs og ingen "avgift" i tillegg. Derfor kommer jeg ikke til å bruke Amex i utlandet mer, så sant jeg ikke må.
Har fått det samme på fakturaen for mitt Flying Blue Mastercard, det er ikke noen ny avgift, men det er bare valutapåslaget som nå er spesifisert.
KristianSk
07-03-2019, 15:38
Splitte ut "valutapåslaget"? Hvorfor skal de i det hele tatt ha et valutapåslag? De gir meg en dårlig kurs, og i tillegg har de en egen post som de kaller "avgift".
Bruker jeg f.eks. Visa eller Mastercard i utlandet, får jeg bedre kurs og ingen "avgift" i tillegg. Derfor kommer jeg ikke til å bruke Amex i utlandet mer, så sant jeg ikke må.
Alle norske banker har såvidt meg bekjent et gebyr på rundt 2% ved betaling i utenlandsk valuta (tror riktignok ingen har et like høyt gebyr som Amex).
Hvorfor de skal ha et valutagebyr er et godt spørsmål, bankene har ingen ekstra kostnader ved at du betaler i annen valuta enn NOK, så det er ikke annet enn gebyr som har vist seg allment akseptert.
Det eneste kortet tilgjengelig for nordmenn uten valutagebyr er såvidt jeg vet Revolut (men mener de har enkelte unntak i helger o.l.)
Da bør du lese deg opp på prisene på Visa og Masterardene dine. Helt vanlig med 1.75% i Norge. Mulig Amex tar noe mer.
Chr1st1an
07-03-2019, 17:16
Mener å huske Dnb amex hadde 1,75% men de prosentene var bakt inn i transaksjonen, mot at nye amex nå synliggjør dem.
Sånn sett er det ikke mye forskjell på gamle og nye amex, men jeg også har blitt veldig tilbakeholden til bruk i utlandet. Problemet er at det er ofte der jeg gjør de store handlene som sikrer en CT...
Mener å huske Dnb amex hadde 1,75% men de prosentene var bakt inn i transaksjonen, mot at nye amex nå synliggjør dem.
Sånn sett er det ikke mye forskjell på gamle og nye amex, men jeg også har blitt veldig tilbakeholden til bruk i utlandet. Problemet er at det er ofte der jeg gjør de store handlene som sikrer en CT...
Men denne avgiften betaler man uansett hvilket kort man bruker. Men noen untakk som Revolut og co. Men alle norske kort har vel ca dette i avgift.
TLS at OSL
07-03-2019, 20:42
Hvis jeg tar ut kontanter i utlandet med et eller annet kort, enten det er Visa, Mastercard eller andre, kommer det et tillegg, men jeg har aldri fått det hvis jeg betaler på et hotell en restaurant eller annet med noen av de to kortene.
Hvis jeg tar ut kontanter i utlandet med et eller annet kort, enten det er Visa, Mastercard eller andre, kommer det et tillegg, men jeg har aldri fått det hvis jeg betaler på et hotell en restaurant eller annet med noen av de to kortene.
«Tillegg» er jo innbakt i prisen. Det er en grunn til at det er god business å drive med kredittkort selv men kunder som betaler i tide [emoji6]
TLS at OSL
07-03-2019, 20:56
«Tillegg» er jo innbakt i prisen. Det er en grunn til at det er god business å drive med kredittkort selv men kunder som betaler i tide [emoji6]
Selvfølgelig tjener de penger på at vi bruker kortene. Saken er imidlertid at jeg var utenlands i forrige uke og brukte Visa- og Amexkortet med noen minutters mellomrom bare for å sjekke kurser og evt. avgifter. Visa ga meg en litt lavere kurs enn Amex, og i tillegg hadde altså Amex en "avgift" på regningen.
Visa er altså billigere, og derfor vil jeg ikke bruke Amex i utlandet heretter.
Chr1st1an
07-03-2019, 21:52
Selvfølgelig tjener de penger på at vi bruker kortene. Saken er imidlertid at jeg var utenlands i forrige uke og brukte Visa- og Amexkortet med noen minutters mellomrom bare for å sjekke kurser og evt. avgifter. Visa ga meg en litt lavere kurs enn Amex, og i tillegg hadde altså Amex en "avgift" på regningen.
Visa er altså billigere, og derfor vil jeg ikke bruke Amex i utlandet heretter.
Det er helt korrekt.
VISA/MasterC gir deg som regel bedre kurser. Har sammenlignet dette selv tidligere og sett forskjellen. Nå kan det da diskuteres hvorvidt det lønner seg å betale litt mer ved bruk av amex og samtidig få 20% EB poeng og CT..... Noen steder må de jo tjene inn den CT'en og de poengene.
Ah, sånn å forstå, nok et argument for at det var riktig av meg å si opp alt av Amex
Summen som står på utskriften er inkludert gebyret. Totalt sett betalte jeg mellom 0,1 og 0,2 øre mer per dollar for amex enn for MC.
Forhåndsbestilte for litt siden to billetter med Heathrow Express, og for moro skyld betalte jeg en med Amex og en med MC (helt vanlig DNB MC). Hele 77 øre forskjell på en transaksjon på 7,5 britiske pund. (Amex var den dyreste)
46626
46627
Kan være en effekt at valuta veksles via dollar og at derfor får alt annet dårligere kurs?
Kan være en effekt at valuta veksles via dollar og at derfor får alt annet dårligere kurs?
Og at Amex’ påslag er 2.5% og med det antagelig høyest i det norske markedet. Tidligere var vel 1.75 standard, men det har begynt å bevege seg opp mot 2.0. Innbiller meg danske bank har noen kort med 1.5% påslag. Blir penger av et prosentpoeng...
Og at Amex’ påslag er 2.5% og med det antagelig høyest i det norske markedet. Tidligere var vel 1.75 standard, men det har begynt å bevege seg opp mot 2.0. Innbiller meg danske bank har noen kort med 1.5% påslag. Blir penger av et prosentpoeng...
Ja, ser ut som 2% har blitt normen for kredittkortene generelt. Kan jo være som følge av strengere regler rundt hva dek an ta av marginer andre stdr.
Forhåndsbestilte for litt siden to billetter med Heathrow Express, og for moro skyld betalte jeg en med Amex og en med MC (helt vanlig DNB MC). Hele 77 øre forskjell på en transaksjon på 7,5 britiske pund. (Amex var den dyreste)
46626
46627
Dette stemmer men min erfaring over mange år Amex har alltid vært dyrest, dvs hatt dårligst kurs. Så den eneste fordelen med bruk av Amex er CT nå, etter de satte ned fra 20 til 15 poeng pr hundre. Det er vel et regnestykke. Men planelgger man smart får man you mye ut av en CT, som regel +100.000 poeng ved langturer som normalt har pris på minst 20.000. Av denne grunn har jeg behold mitt, selv med dårlige inntjening, høyere CT krav, samt dårlige kurser. Men det er så mange forhold som nå spiller inn, at det ikke lenger er så lett å beregne om det faktisk lønner seg?
dodgeflyer
10-03-2019, 21:07
Hadde håpet på litt hjelp og fant igjen sammenligning, men har akkurat flyttet tilbake til Norge og tenkte å søke om et SAS kort. Via bank har jeg et MasterCard.
Antar at utgifter på kort vil bli ca 300-400k i år og deretter ca 200k, jobbreiser går via jobbkort da det går rett inn system. Foreløpig antar jeg at 20k statuspoeng kan være bra, men om man ser bort ifra det?
Amex eller MC?
Chr1st1an
11-03-2019, 11:35
Amex gir jo 2x CT om man omsetter for 300.000 så det er jo en ganske god deal, men som flere har skrevet her og andre plasser så er servicen deres elendig. Klarer man å svelge unna det så er Amex det beste valget.
Du kan jo også kjører Sas mastercard og få ytterligere 12.000 statusgivende poeng (20.000 på amex elite) per år.
Det er jo ikke alle steder som tar amex, så da kan du bruke dette sas mc til de tingene enten via payr eller direkte på brukerstedet.
dodgeflyer
11-03-2019, 21:06
Takk. Kanskje jeg bare går for begge da jeg ikke tenkte over de 12k poengene. Flyr ikke så mye så vet ikke om to CTer er verdt det siden jeg nok ikke greier å få nok poeng.
Da har plutselig "endre PIN" dukket opp. Men contact-less pay funker dårlig. Sist gang fikk jeg beskjed om at det var pga beløpsgrense, nå var svaret at selv om butikken tar Amex (chip) og andre kort på contactless så er det ikke sikkert at den tar Amex contactless. Det var veldig årlig dekning i Norden på det sa de...
Da har plutselig "endre PIN" dukket opp. Men contact-less pay funker dårlig. Sist gang fikk jeg beskjed om at det var pga beløpsgrense, nå var svaret at selv om butikken tar Amex (chip) og andre kort på contactless så er det ikke sikkert at den tar Amex contactless. Det var veldig årlig dekning i Norden på det sa de...
Funket fint i USA, aldri fått det til å virke hjemme.
Har heller aldri fått contactless pay til å virke. Har prøvd mange ganger...
KennyBanja
13-03-2019, 15:53
Funket fint i USA, aldri fått det til å virke hjemme.
Funket fint i Australia også, men ikke her .
Skal ha et større trekk på AmEx og ringte inn for å høre om det ville gå gjennom. Ble satt over til kredittavdelingen, og ved at jeg kunne dokumentere «penger på bok» justerte de opp grensen. Forstod det slik at de i utgangspunktet har satt en kredittgrense, men som i hvert fall kan justeres ved dokumentasjon. Satser på at betalingen går gjennom når den først gjøres.
Skal ha et større trekk på AmEx og ringte inn for å høre om det ville gå gjennom. Ble satt over til kredittavdelingen, og ved at jeg kunne dokumentere «penger på bok» justerte de opp grensen. Forstod det slik at de i utgangspunktet har satt en kredittgrense, men som i hvert fall kan justeres ved dokumentasjon. Satser på at betalingen går gjennom når den først gjøres.
Jeg gjorde det samme i forbindelse med et ventet stort trekk, men fikk en litt annen beskrivelse av hvordan det fungerte.
De kunne (og gjorde) justere opp grensen midlertidig for et varslet stort trekk, men systemet ville gå tilbake til å kalkulere grensen dynamisk basert på den betalingshistorikk de bygger seg opp. Når et slikt manuelt godkjent stort trekk er gjennomført er det med på å dra opp den dynamiske grensen din (men ikke til samme nivå med en gang, du kan risikere å få samme trekk avvist neste gang).
Jeg hadde i mange år signifikant forhøyet grense godkjent på det gamle DnB Amex Platinum kortet, som opererte med mer faste kredittgrenser, men dette har de ikke tatt med over i sitt nye kreditt-system. Så man kan risikere å gå på en smell her om man ikke ringer i forkant av større trekk. Denne usikkerheten om kortet faktisk virker er en av flere irriterende faktorer Amex har innført i dette skiftet. Men CT gjør det verdt det likevel foreløpig.
Flere som sliter med kontantuttak med de nye amex kortene? helt vilkårlig om jeg får tatt ut eller om jeg bare får beskjed om at transaksjonen ikke kan gjennomføres. Gjelder både DNB og Nordea minibank.
KristianSk
19-03-2019, 18:12
Flere som sliter med kontantuttak med de nye amex kortene? helt vilkårlig om jeg får tatt ut eller om jeg bare får beskjed om at transaksjonen ikke kan gjennomføres. Gjelder både DNB og Nordea minibank.
Kortet skal være stengt for kontantuttak de første 6mnd, men kanskje det er enkelte minibanker som er vanskelige å sperre for.
YawDamper
30-04-2019, 10:34
Det er noe mygel med det nye AmEx-kortet. Har ved flere anledninger forsøkt å reservere hotell/overnatting i USA, men får tilbakemelding om at kortet er "declined". Benytter da backup-kortet fra MasterCard, og alt går i orden. Det var aldri slike problemer med det gamle AmEx-kortet som var utstedt av DnB.
En annen ting: er det noen som har fått det nye kortet til å fungere sammen med Apple Pay?
Og enda bedre: noen som har en epostadresse til AmEx kundeservice?
Det er noe mygel med det nye AmEx-kortet. Har ved flere anledninger forsøkt å reservere hotell/overnatting i USA, men får tilbakemelding om at kortet er "declined". Benytter da backup-kortet fra MasterCard, og alt går i orden. Det var aldri slike problemer med det gamle AmEx-kortet som var utstedt av DnB.
En annen ting: er det noen som har fått det nye kortet til å fungere sammen med Apple Pay?
Og enda bedre: noen som har en epostadresse til AmEx kundeservice?
Vanskelig å kommentere det første. Kan skyldes så mangt, for eksempel at du ikke har brukt kortet veldig mye mens du nå skal kjøpe et dyrt hotellopphold. Da må du ringe inn og be de åpne for kjøpet samtidig som du har betalt beløpet på forhånd.
AMEX støtter ikke apple pay (eneste kortet med mulighet for EB-opptjening er Widerøe sitt kort fra Monobank) og du må ringe kundeservice. De har ikke digital kontaktmulighet :rolleyes:
YawDamper
30-04-2019, 14:51
Vanskelig å kommentere det første. Kan skyldes så mangt, for eksempel at du ikke har brukt kortet veldig mye mens du nå skal kjøpe et dyrt hotellopphold. Da må du ringe inn og be de åpne for kjøpet samtidig som du har betalt beløpet på forhånd.
AMEX støtter ikke apple pay (eneste kortet med mulighet for EB-opptjening er Widerøe sitt kort fra Monobank) og du må ringe kundeservice. De har ikke digital kontaktmulighet :rolleyes:
Det var ikke snakk om dyre hotellopphold. La oss si rundt USD 120, kanskje opp mot USD 150. Konstant "declined" over hele fjøla. Melk, brød og øl fra Kiwi går fint for flere tusen kroner i slengen.
Basert på dine opplysninger sitter jeg nå med inntrykk av at SAS AmEx Elite absolutt ikke er noe premium-produkt. Forskuddsbetaling? Ringe kundeservice for å avklare kjøp? Hva hvis jeg står i Det Store Utland og skal ha meg en flybillett hjem, til 80k for dragen og meg selv ... kan man ikke da stole på at kortet bare fungerer? Det var aldri noe problem med DnB-utstedt AmEx. Det bare fungerte. Betaler jeg nå mer enn dobbel pris for et dårligere kortprodukt?
Ang. AmEx/Apple Pay, så lar kortet seg fint legge til, men det gis feilmelding om at verifisering av kortet ikke er tilgjengelig. Problemet er altså at AmEx absolutt ikke støtter Apple Pay? Merkelige greier.
Takk for tipset om WF/Monobank-kortet. Det er absolutt en leverandør som har forstått dette med kundeservice. En meget anvendelig app, god kundeservice både på telefon og epost. AmEx har noe å lære.
Prøvde nettopp å sjekke inn på hotellet mitt i Brasil med AmEx. Fikk "invalido" i terminalen.
Men det har skjedd med andre AmEx også og jeg tror roboten må lære seg reisemønsteret ditt. Med meg skjer dette ofte med nye kort.
Heldigvis har jeg masse backup
Det var ikke snakk om dyre hotellopphold. La oss si rundt USD 120, kanskje opp mot USD 150. Konstant "declined" over hele fjøla. Melk, brød og øl fra Kiwi går fint for flere tusen kroner i slengen.
Basert på dine opplysninger sitter jeg nå med inntrykk av at SAS AmEx Elite absolutt ikke er noe premium-produkt. Forskuddsbetaling? Ringe kundeservice for å avklare kjøp? Hva hvis jeg står i Det Store Utland og skal ha meg en flybillett hjem, til 80k for dragen og meg selv ... kan man ikke da stole på at kortet bare fungerer? Det var aldri noe problem med DnB-utstedt AmEx. Det bare fungerte. Betaler jeg nå mer enn dobbel pris for et dårligere kortprodukt?
Ang. AmEx/Apple Pay, så lar kortet seg fint legge til, men det gis feilmelding om at verifisering av kortet ikke er tilgjengelig. Problemet er altså at AmEx absolutt ikke støtter Apple Pay? Merkelige greier.
Takk for tipset om WF/Monobank-kortet. Det er absolutt en leverandør som har forstått dette med kundeservice. En meget anvendelig app, god kundeservice både på telefon og epost. AmEx har noe å lære.
Amex Elite støtter ikke Apple Pay. Det er jeg helt sikker på.
Angående det første du skriver er det vanskelig å være uenig, men siden det ikke er et kredittkort så er det andre mekanismer inne i bildet. Så hvor mye og hvor stort du kan handle for er hele tiden dynamisk. DNB hadde nok et mye bedre system enn Amex selv til å håndtere dette, for jeg har ikke mye tiltro til en leverandør som ikke lar seg bli kontaktet digitalt.
Ja Monobank og Widerøekortet er meget bra. Nå får du jo i tillegg totalt 20.000 bonuspoeng ved bruk over 6 måneder hvis du skaffer kortet innen utgangen av mai.
Enig med folk, innimellom får jeg uforklarlige "rejected" på nye AmEx, noe jeg ikke opplevde tidligere. Og der er ikke nødvendigvis på giga-beløp eller snodige steder.
Chr1st1an
01-05-2019, 12:19
Betaler jeg nå mer enn dobbel pris for et dårligere kortprodukt?
Det korte og enkle svaret her er JA!
Et elendig produkt, men når man har 2x CT mulighet så er det mange som tviholder på det, meg selv inkludert.
Jeg har også opplevt "declined" et par ganger, men stort sett på handler i utlandet mens jeg selv har vært i Norge.
Erlingni
02-05-2019, 15:13
Dersom du sletter kortet først, går det nå fint å få lagt det til på nytt OG dermed verifisert det i Apple Pay.
Det hjelper imidlertid fint lite da det ikke er noen norske brukersteder som aksepterer Amex kontaktløs betaling enda (med unntak av iZettle mobilbetaling), og dermed heller ikke Amex i Apple Pay :headbang
Jeg måtte nesten teste dette nå. Og jeg fikk lagt til mitt amex i Apple pay uten noen form for verifisering (litt rart). Den viser også siste transaksjon som er gjort med selve kortet utenfor Apple pay, noe som jo kan være litt kjekt.
Går ut fra at kontaktløs betaling med amex fungerer utenfor Norge?
YawDamper
03-05-2019, 17:26
Jeg måtte nesten teste dette nå. Og jeg fikk lagt til mitt amex i Apple pay uten noen form for verifisering (litt rart). Den viser også siste transaksjon som er gjort med selve kortet utenfor Apple pay, noe som jo kan være litt kjekt.
Sannelig.
Slettet forrige forsøk på å legge til kortet og la det til på ny. Kortet ble deretter verifisert med en kode som ankom pr. SMS. Takk for tipset!
Det som egentlig overrasker meg mest med Amex er at de har et så ubrukelig dårlig system for kundeservice. Hadde det ikke vært for muligheten for opptjening av CT hadde jeg avbestilt for lengst. At vi i dag ikke kan kommunisere med noen digitalt sier egentlig alt som selskapet.
Hvis en er ute etter god oppfølging, tjene noen poeng og en god app så alternativene til AMEX utrolig mye bedre. I tillegg vet man at så lenge det er nok kreditt så blir ikke kredittkortet avvist.
Jeg har ikke orket å aktivere det nye kortet ennå etter å ha lest erfaringene på forumet her. Forleden tikket det inn en challenge på epost. Må kanskje vurdere å bruke det i sommer.
BEGYNN Å BRUKE KORTET DITT - FÅ 30 000 EKSTRAPOENG
Vi skriver til deg angående det SAS Amex-kortet du mottok i slutten av 2018. Vi ser at du ikke har begynt å tjene poeng med kortet.
Vi vil derfor gi deg et generøst tilbud for å sette i gang:
Om du gjør det første innkjøpet ditt senest den 30. juni og handler for minst 30 000 kr t.o.m. den 15. august, får du 30 000 Ekstrapoeng å bruke til kommende EuroBonus-reiser. Poengene blir satt inn på din EuroBonus-konto senest 31. oktober.
Det eneste du behøver å gjøre for å komme i gang er å aktivere kortet ditt og skape en innlogging til Din konto. Deretter kan du begynne å bruke kortet ditt.
SudCaravelle
24-05-2019, 13:46
Jeg ga opp litt det ekstra drage-kortet (pluss at vi har fått begge CTene for lengst) så jeg signerte opp et eget kort på dragen. Det er jo en meget god deal - 30.000 ekstrapoeng, 20.000 grunnpoeng og da en eller to nye CTer. Dette er vel i tillegg "gratis" de første tre månedene.. Så er det bare å nappe det ut av lommeboken hennes ved juletider og brenne det.
Virker som kontaktløs betaling er på vei nå. Testet i baren på Latter på Tirsdag, og det fungerte helt fint.
Takket være litt vel stive priser i den baren ble det med det ene kjøpet, så fikk ikke testet om Amex i Apple Pay også fungerte, men kan ikke se for meg at det skulle være noe forskjell.
SudCaravelle
30-05-2019, 15:35
Jeg ga opp litt det ekstra drage-kortet (pluss at vi har fått begge CTene for lengst) så jeg signerte opp et eget kort på dragen. Det er jo en meget god deal - 30.000 ekstrapoeng, 20.000 grunnpoeng og da en eller to nye CTer. Dette er vel i tillegg "gratis" de første tre månedene.. Så er det bare å nappe det ut av lommeboken hennes ved juletider og brenne det.
Hva skjer når man er i mål med CT i dette tilfellet og kaster kortet etter si tre måneder? Beholder man de 20.000 grunnpoengene, 30.000 ekstrapoengene og CTen eller må man ha kortet en viss periode?
SudCaravelle
30-06-2019, 23:05
Hva skjer når man er i mål med CT i dette tilfellet og kaster kortet etter si tre måneder? Beholder man de 20.000 grunnpoengene, 30.000 ekstrapoengene og CTen eller må man ha kortet en viss periode?
Hmm.. stemmer det at det ikke holder å bruke 150.000 på et kort som kom i juni? Jeg ser på online-kontoen hennes at første CT er på 300.000 innen 31.12 og ingen CT før dette?
Chr1st1an
04-07-2019, 17:37
Om kortet kom i juni eller januar skal ikke ha noe å si for grensen på 150' og 300' etter hva jeg har skjønt. Eneste er at du får kortere tid til å tjene opp.
Hva som skjer med statusgivende poeng og CT om man makuler kortet etter noen måneder er jeg selv nysgjerrig på. Har derimot hørt noen rykter om at det ikke er et krav til å ha kortet på det tidspunktet man bestiller en CT...
kristian
22-07-2019, 22:08
Noen som har e-post adresse til kundesenter? Det står ingen steder og jeg synes det er lettere å kommunisere på e-post enn telefon (hvor du må huske å ringe i åpningstiden).
Noen som har e-post adresse til kundesenter? Det står ingen steder og jeg synes det er lettere å kommunisere på e-post enn telefon (hvor du må huske å ringe i åpningstiden).
De ansvarlige for kundeservice hos Amex Norge har ikke helt våknet opp til at Internett har kommet for å bli, men de jobber med å få på plass en fremtidsrettet telefax-kontaktmulighet.
ahstrand
01-09-2019, 16:58
Hei
Jeg har kikket litt rundt uten å finne svaret:
Når kommer ny årlig batch med EB grunnpoeng (20000p) for Amex Platinum-kortet inn på EB-konto?
Er dette utstedelsesdato for Amex-kortet eller når ny opptjeningsperiode for Eurobonus begynner (kan ikke se foreløpig at det siste synes å være tilfelle)?
De kommer 12 mnd etter første gang du fikk de. De følger ikke opptjeningsperioden.
Amex reklamerer med fri månedsavgift der første kvartalet for nye kunder. Betyr dette at man kan kansellere kortet etter 2,5 mnd uten å betale noe, eller forplikter man seg til å betale noe? Bruksvilkårene virket ikke helt klare på dette, har noen her praktiske erfaringer?
Amex reklamerer med fri månedsavgift der første kvartalet for nye kunder. Betyr dette at man kan kansellere kortet etter 2,5 mnd uten å betale noe, eller forplikter man seg til å betale noe? Bruksvilkårene virket ikke helt klare på dette, har noen her praktiske erfaringer?
Du kan ha det i 3 mnd og si opp uten å betale noe
Hvordan er det med de 20k grunnpoengene, får man dem bare det første året? Trodde det var hvert år, men har ikke sett noe enda
Hvordan er det med de 20k grunnpoengene, får man dem bare det første året? Trodde det var hvert år, men har ikke sett noe enda
Skal i utgangspunktet dukke opp 12 måneder etter forrige gang, men det er flere rapporter som tilsier at dette ikke fungerer sømløst...
Skal i utgangspunktet dukke opp 12 måneder etter forrige gang, men det er flere rapporter som tilsier at dette ikke fungerer sømløst...
Plutselig dukket de faktisk nokså sømløst opp. Så da er undringen besvart på beste måte
Hva skjer om følgende scenario?
1. Man bestiller en full flex, billett hos SAS med AmEx -SAS kort, dette skal gi 30 EB poeng pr. 100 kroner man bruker. I dette tenkte scenarioet la oss si at billetten koster 10 000,-. Dette skal da gi 300 EB poeng, pluss selvfølgelig de man får for selve turen.
2. Etter at pengene er belastet kortet (ikke bare reservert) kansellerer man billetten, og får full refusjon fra SAS, og pengene refunderes til samme kortet.
Hva skjer da med EB poengene man fikk ved kjøp?
Var ikke på flybilletter, men kjøpte en annen tjeneste, som hadde 14 dager testperiode. når jeg ikke var fornøyd, fikk jeg igjen alle pengene, men beholdt EB poengene.
1. Man bestiller en full flex, billett hos SAS med AmEx -SAS kort, dette skal gi 30 EB poeng pr. 100 kroner man bruker. I dette tenkte scenarioet la oss si at billetten koster 10 000,-. Dette skal da gi 300 EB poeng, pluss selvfølgelig de man får for selve turen.
2. Etter at pengene er belastet kortet (ikke bare reservert) kansellerer man billetten, og får full refusjon fra SAS, og pengene refunderes til samme kortet.
Var ikke på flybilletter, men kjøpte en annen tjeneste, som hadde 14 dager testperiode. når jeg ikke var fornøyd, fikk jeg igjen alle pengene, men beholdt EB poengene.
Jeg booket/kansellerte/booket om en SAS-billett med mitt Amex i fjor høst, og rakk å få utbetalt poengene før pengene var tilbake på kortet. Hadde opprinnelig booket tur/retur, men endte opp med å bare fly en veg, så jeg var derfor skylding en del poeng. Bruker heller ikke Amex-kortet så innmari mye, så det var vel først nå på nyåret jeg begynte å få poeng for bruk av det igjen, etter at jeg hadde "betalt ned" de poengene jeg fikk "for mye" i høst.
Med Widerøe VISA ble ikke poeng for kansellert fullpris belastet (er ikke lenger kunde der, det kan ha endret seg).
Da må du også kansellere kortet for at det skal ha noen "effekt". Hvis får tilbakebetalt noe du allerede har fått poeng for med AMEX så vil du ikke få poeng før tilsvarende beløp/poeng er brukt.
Hei! Hjelper min far med å oppnå gullkort hos SAS. Han har 28000 grunnpoeng idag, og ny opptjeningsperiode starter imorgen. Ett spørsmål:
Dersom jeg bestiller SAS AMEX Elite idag, er det realistisk at disse 20 000 grunnpoengene kan registreres slik at han oppnår gullkort i nåværende opptjeningsperiode?
Hei! Hjelper min far med å oppnå gullkort hos SAS. Han har 28000 grunnpoeng idag, og ny opptjeningsperiode starter imorgen. Ett spørsmål:
Dersom jeg bestiller SAS AMEX Elite idag, er det realistisk at disse 20 000 grunnpoengene kan registreres slik at han oppnår gullkort i nåværende opptjeningsperiode?
Nei, det toget har nok gått nå. Folk har rapportet om alt fra 1-3 måneder (og noen enda lenger) for å få poengene, mine tok en måneds tid.
Men mange har også fått poengene kun timer etter at søknaden ble innvilget. I følge min kontakt hos Amex var det et fåtall (så klart mange, men i forhold til søknader) som ikke fikk poengene med en gang. For min del tok det en mnd, men for en kompis tok det to timer.
Prøv å søk, kommer de ikke inn innen i morgen er det jo bare å avbestille kortet om han ikke vil ha det
Funker Apple Pay med SAS Amex Elite?
SEB Bank sitt SAS Mastercard støtter det fortsatt ikke (men støtter Garmin Pay...) og jeg kunne kanskje trengt grunnpoengene i år
edit: Jepp ser ut til at det skal funke, selv om noen hadde problemer med at kontaktløs betaling ikke fungerte alle steder (vanlig Amex funket)