PDA

View Full Version : AmericanExpress SAS/EB-kort (nytt kort fra 2019)

Pages : 1 [2]

Jamesbond_ppk
31-03-2020, 16:43
Hei!

Har mottatt selvangivelsen, og så at det var ingen info fra AMEX der. Har heller ikke mottatt årsoppgaven min. Det finnes ingen info på websiden / appen. Ringte til de (de "ekte", ikke DNB), forklarte det hele, hørtes ut som det hele var ukjent for dem.

Har noen andre opplevd lignende?

Tenkte at dette var obligatorisk for dem å leverer, men er det kanskje Best Practice fra andre som gjør at jeg tenker slik. Hva sier loven?

Ellers har dere tips på hvordan man kan føre båre renter og gjeld på selvangivelsen uten hjelp fra de. Utfordringen min er at min faktura perioden stemmer ikke med kalender mnd, så det er så og si umulig umulig å få beregnet dette, uten AMEX sin hjelp.

På forhånd takk for hjelpen!

TriStar
31-03-2020, 18:42
American Express er strengt tatt ikke et kredittkort, derfor dukker ikke utestående beløp opp på sjølmeldinga. Sånn var det forøvrig også med Diners Club.

https://www.americanexpress.com/no/kundeservice/kredittgrense.html

Fleksnes
05-04-2020, 15:55
Noen som har brukt amex på skeidars webløsning? Eller vet om det funker? Netbetalingsløsningen dems har instabank.

Chriscross
06-04-2020, 20:12
Noen som har brukt amex på skeidars webløsning? Eller vet om det funker? Netbetalingsløsningen dems har instabank.

Har ikke prøvd nettløsning, men de tar det ikke i butikk og da pleier det iallfall ikke gå på nett.

YawDamper
03-05-2020, 22:51
Hos Forbrukerrådet kan man finne følgende:

"Hvis du har betalt flyreisen med et kredittkort, kan du rette tilsvarende krav mot kredittyter som du kunne rettet mot flyselskapet".

Jeg bestilte og betalte min reise med SAS-AmEx. Dette er et betalingskort, ikke et kredittkort. Gjelder da den info som jeg refererer til ovenfor?

eisa01
06-09-2020, 19:26
Men mange har også fått poengene kun timer etter at søknaden ble innvilget. I følge min kontakt hos Amex var det et fåtall (så klart mange, men i forhold til søknader) som ikke fikk poengene med en gang. For min del tok det en mnd, men for en kompis tok det to timer.

Prøv å søk, kommer de ikke inn innen i morgen er det jo bare å avbestille kortet om han ikke vil ha det
Er dette fortsatt tilfelle?

Har fått forlenget status ifbm. med Corona, men vurderer om det er lurt å kvalifisere på "ordentlig" i perioden som går ut nå 30. september. I tilfelle det blir ny fornying som kun teller for de som hadde nådd det på vanlig måte i 2020

eisa01
30-11-2020, 22:40
Fikk poengene rimelig fort, noen dager etter søknaden var sendt og før jeg fikk kortet. Ringte og fikk bekreftet at de skulle komme inn i september neste år også

Men, er det virkelig ingen måte å laste ned en transaksjonsoversikt?
Må man be om en GDPR request over telefon?
Hvem er det som ikke har en måte å sende skriftlige henvendelser på i dag?
Hva gjør man om man skal reklamere på et kjøp og må sende dokumentasjon?

jb1
24-09-2021, 10:00
Er det slutt paa 30 poeng per hundrelapp med Amex eurobonus classic for kjoep paa SAS' nettsider/app? Det har skjedd i det stille i saa fall. Jeg finner ingen informasjon i mine mailer eller paa nettsiden, men mitt siste kjoep gav kun 10 poeng per kr 100.

jb1
16-03-2022, 15:19
Alle American Express kort blir nå kredittkort, altså ikke lenger faktureringskort, med kredittgrense og rente for utestående beløp etter første forfall. Dette p.g.a. en endring i Finansavtaleloven.
Redusert opptjening beholdes dog, blæ!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Fokker 50
10-05-2022, 13:11
Jeg ordnet meg SAS Amex Classic card før jul og skulle få en voucher på 2000 kr nå i mai som en del av avtalen. Vel, jeg fikk en epost fra SAS med en link jeg skulle trykke på for å få tilgang til voucheren. Jeg trykket på linken og fikk bare "Can not find any vouchers". Prøvde å kontakte kortleverandøren, de henviste til SAS. Har fylt ut et skjema på SAS sine sider, men ingen respons. Noen som har vært borti det samme?

Chriscross
11-05-2022, 19:55
Jeg ordnet meg SAS Amex Classic card før jul og skulle få en voucher på 2000 kr nå i mai som en del av avtalen. Vel, jeg fikk en epost fra SAS med en link jeg skulle trykke på for å få tilgang til voucheren. Jeg trykket på linken og fikk bare "Can not find any vouchers". Prøvde å kontakte kortleverandøren, de henviste til SAS. Har fylt ut et skjema på SAS sine sider, men ingen respons. Noen som har vært borti det samme?

Prøvd ulike nettlesere?

SudCaravelle
23-06-2022, 14:13
Der satt de opp gebyret til 4800 i året uten mye fordeler. Da er det vel egentlig kroken på døren for min del.

Chr1st1an
01-07-2022, 12:11
Ser ut som vi også kutter fom høsten, iallfall et av kortene i husstanden. Med mindre de øker tilgangen på biz med StarA partnere. Det tilbudet som er nå i disse dager er jo begredelig.

Finnes det noen muligheter for å skaffe seg utenlandsk Amex? Ser at det er en del bedre overføringsrater og partnere ved å ha andre enn norske amex kort.

Fnate
13-02-2023, 18:30
I høst glemte jeg igjen kortet mitt på restaurant og fikk nytt kort. Alt fint.

Men siden det har jeg ikke fått EB poeng fir bruk. Har ringt Amex 3 ganger og SAS en gang. Til ingen nytte. Amex sier poengene er overført. SAS har ikke fått melding. Begynner å bli kjipt.

Noen som har noen erfaringer? Begynner å bli litt lost her

SeatBelt
23-03-2023, 22:02
Hei! Jeg er midlertidig bosatt i utlandet og er klar over at Amex krever bostedsadresse i Norge ved behandling av søknader. De har virket ganske firkantet på dette nylig i forbindelse med at jeg har søkt Amex Elite. Er det ingen muligheter for meg uten fast bostedsadresse i Norge?

Jeg har norsk arbeidsgiver med lønn fra Norge, skatter til Norge, eier bolig i Norge, er medlem av folketrygden, har til og med en postadresse i Norge - men "fast bosted" er på altinn registrert i utlandet. Og det er her Amex setter ned foten. Tar gjerne imot tips til snarveier.

Someone
25-03-2023, 22:40
Hei! Jeg er midlertidig bosatt i utlandet og er klar over at Amex krever bostedsadresse i Norge ved behandling av søknader. De har virket ganske firkantet på dette nylig i forbindelse med at jeg har søkt Amex Elite. Er det ingen muligheter for meg uten fast bostedsadresse i Norge?

Jeg har norsk arbeidsgiver med lønn fra Norge, skatter til Norge, eier bolig i Norge, er medlem av folketrygden, har til og med en postadresse i Norge - men "fast bosted" er på altinn registrert i utlandet. Og det er her Amex setter ned foten. Tar gjerne imot tips til snarveier.

Er det ikke sånn at Amex faktisk er veldig firkantent rundt dette, men du kan kanskje heller ikke endre "fast" bosted?

SeatBelt
13-04-2023, 10:24
Er det ikke sånn at Amex faktisk er veldig firkantent rundt dette, men du kan kanskje heller ikke endre "fast" bosted?

Ser ut til at jeg må melde flytting og er litt bekymret for hvilken dominoeffekt det ev. medfører. Jeg har prøvd en siste gang nå så får vi se.

Bakgrunnen er at jeg har vært litt uheldig med reisene dette året. Til tross for flere interkontinentale reiser på Business har de gitt lite uttelling: SN ga kun poeng én vei og de andre har vært utenfor SA. Reisene innad i Europa på Economy gir knapt poeng. Dermed ryker gullkortet halvveis til Liftime Gold, så det gjorde meg litt desperat!

eisa01
14-04-2023, 22:11
Btw, verdt å ta en ekstra titt på selvangivelsen.

AmericanExpress har ikke rapportert inn renter/gjeld slik de skal

De prøvde seg også på en spansk en og fakturerte renter fordi jeg hadde forfall 24. desember i fjor, som heller ikke er lovlig i Norge

Discus
15-04-2023, 11:07
AmericanExpress har ikke rapportert inn renter/gjeld slik de skal. De prøvde seg også på en spansk en ...

De har aldri rapportert inn det så vidt jeg kan huske, men de er vel et Spansk selskap så vidt jeg kan se så det kan ha noe med saken å gjøre.

SudCaravelle
15-04-2023, 12:09
De prøvde seg også på en spansk en og fakturerte renter fordi jeg hadde forfall 24. desember i fjor, som heller ikke er lovlig i Norge

For en som i alle år har hatt gleden av å jobbe med sjøfolk så flirer jeg litt av den lette bruken av dette litt drøye ordtaket "Spansk en" ^_^

view
15-04-2023, 22:03
Btw, verdt å ta en ekstra titt på selvangivelsen.

AmericanExpress har ikke rapportert inn renter/gjeld slik de skal

Som et faktureringskort hvor alt skal betales på forfall blir det vel ikke særlig renter?

kaijoar
16-04-2023, 01:56
Som et faktureringskort hvor alt skal betales på forfall blir det vel ikke særlig renter?

Kortene er ikke lenger faktureringskort, men rene kredittkort.

TG923
30-06-2023, 12:02

Jeg er i samme situasjon nå - forfall 27. mai (lørdag, pinseaften) - beløpet ble betalt første virkedag tirsdag 30. mai
Fakturert rente (flere hundre kroner)
Hvordan gå fram for å klage på dette - hva er greiest kontaktmåte?

eisa01
30-06-2023, 18:08
Jeg tok det via chat i appen

Måtte insistere på at dette var tullete, og ikke praksis hos andre. Nevnte og at alternativet var å ta det til Finansklagenemda: https://www.americanexpress.com/content/amex/no/kundeservice/kundeklager/?intlink=no-no-contact-complaints

Det dumme her er vel at de kommer til å fortsette denne praksisen og svindle kundene sine inntil noen tar det videre...

Ganske pen avgift de må betale for saker som behandles der :)
Saksavgift: Finansforetaket betaler en avgift som tilsvarer antall klagesaker som blir behandlet av FinKN. For 2023 er saksavgiften kr 12.150,-.

TG923
13-09-2023, 01:48
I høst glemte jeg igjen kortet mitt på restaurant og fikk nytt kort. Alt fint.

Men siden det har jeg ikke fått EB poeng fir bruk. Har ringt Amex 3 ganger og SAS en gang. Til ingen nytte. Amex sier poengene er overført. SAS har ikke fått melding. Begynner å bli kjipt.

Noen som har noen erfaringer? Begynner å bli litt lost her

Fikk du ordna opp i dette?
Jeg har ikke fått overført opptjente poeng fra AmEx siden i starten av juli. Poengene står i AmEx-appen, men ikke i poengoversikten i SAS-appen

Flere som opplever dette?

Fnate
13-09-2023, 11:57
Fikk du ordna opp i dette?
Jeg har ikke fått overført opptjente poeng fra AmEx siden i starten av juli. Poengene står i AmEx-appen, men ikke i poengoversikten i SAS-appen

Flere som opplever dette?

Jepp, jeg fikk fikset det. Først ringte jeg AmEx som skylte på SAS. Så ringte jeg SAS som skylte på AmEx

Da ringte jeg AmEx igjen som sa at "jammen vi sender en blablalba-fil til SAS hver ???? så dette har de".

Så ringte jeg SAS igjen som sjekket og sa at "ja de fikk disse filene men dine data står ikke der".

Så ringte jeg AmEx igjen som syntes det var veldig merkelig men så trykket noen på en knapp og i løpet av et par dager hadde jeg alt.

Alt i alt en svært elegant og flowy prosess synes jeg.

KnutW
13-09-2023, 15:24
Jepp, jeg fikk fikset det. Først ringte jeg AmEx som skylte på SAS. Så ringte jeg SAS som skylte på AmEx

Da ringte jeg AmEx igjen som sa at "jammen vi sender en blablalba-fil til SAS hver ???? så dette har de".

Så ringte jeg SAS igjen som sjekket og sa at "ja de fikk disse filene men dine data står ikke der".

Så ringte jeg AmEx igjen som syntes det var veldig merkelig men så trykket noen på en knapp og i løpet av et par dager hadde jeg alt.

Alt i alt en svært elegant og flowy prosess synes jeg.

Når dette er definisjonen på en «svært elegant og flowy(?!) prosess» skjønner man jo at det butter litt for Bongos tryllereiser og restoran Makan av og til..!

Fnate
13-09-2023, 15:49
Når dette er definisjonen på en «svært elegant og flowy(?!) prosess» skjønner man jo at det butter litt for Bongos tryllereiser og restoran Makan av og til..!

Vi føler at det er en del kunder som er veldig kravstore og vanskelige og du skrev deg nettopp inn i den kategorien. :(

KnutW
13-09-2023, 16:21
Vi føler at det er en del kunder som er veldig kravstore og vanskelige og du skrev deg nettopp inn i den kategorien. :(

Makan..!

PS: Jeg har aldri hatt, har ikke, og har heller ingen planer om å få et kundeforhold til noen av de nevnte etablissement.

Fnate
13-09-2023, 18:49
Makan..!

PS: Jeg har aldri hatt, har ikke, og har heller ingen planer om å få et kundeforhold til noen av de nevnte etablissement.

Hva??? Hva med de utmerkede bestillingene med et utall separate bookinger? Den supre kundeservicen mellom kl 10.30 og halv elleve?

TG923
09-01-2024, 22:34
Får beskjed om at månedsavgiften øker fra 400 til 500 kroner fra en dato i mars måned på SAS Amex elite
Da tror jeg at jeg sier takk for meg. Hvis man mister Star fordelene har jeg liten bruk for mange poeng og høy årsavgift

Økes det på SAS Amex premium også?

Fnate
10-01-2024, 09:58
Får beskjed om at månedsavgiften øker fra 400 til 500 kroner fra en dato i mars måned på SAS Amex elite
Da tror jeg at jeg sier takk for meg. Hvis man mister Star fordelene har jeg liten bruk for mange poeng og høy årsavgift

Ser den med Star fordelene, men jeg kommer uansett til å sitte på gjerdet og se hvilke Flying Blue fordeler som kommer istedenfor.

FB er nemlig ikke helt borte de heller. I går booket jeg og Storsmurfen en One-Way OSL-BOS i business med KLM for til sammen 100.000 miles + 574EUR for begge.

Det er doble avgifter i fht Star, men færre miles. Om det så kommer noen krefittkortfordeler på toppen av dette så kan det bli riktig fint.

Du må bare bytte ut wurstel med bitterballe & jambon beuerre.

SpotOn
10-01-2024, 15:34

Å jada. Økes fra 100 til 135 pr mnd i følge hyggelig(?) e-post jeg fikk i romjulen.

TG923
10-01-2024, 17:58
Å jada. Økes fra 100 til 135 pr mnd i følge hyggelig(?) e-post jeg fikk i romjulen.

Takker
Da tror jeg nok jeg sier takk for meg
Reiser i all hovedsak til østen, og der er ikke Skyteam særlig gode

Jeg får fortsette å betale for first class med Lufthansa når prisene er sånn noenlunde akseptable, og Thai kommer jo også tilbake heldigvis

Lifetime gold har jeg uansett hos SAS (så lenge det varer)

TLS at OSL
05-04-2024, 14:41
Vi fløy hjem fra England 2. påskedag, og da jeg skulle betale for noe barnebarnet mitt hadde kjøpt, fikk de mitt SAS-AmEx-kort.

Hva skjedde? Jo, jeg fikk beskjed om at de ikke aksepterte dette kortet! Hvordan er det mulig, og er det andre som har opplevd det samme?

KnutW
06-04-2024, 14:01
Vi fløy hjem fra England 2. påskedag, og da jeg skulle betale for noe barnebarnet mitt hadde kjøpt, fikk de mitt SAS-AmEx-kort.

Hva skjedde? Jo, jeg fikk beskjed om at de ikke aksepterte dette kortet! Hvordan er det mulig, og er det andre som har opplevd det samme?

I England er alt mulig. De har noe så inni helsikas mye krøkkete greier at ingenting forundrer meg. (Dermed ikke sagt at det ikke irriterer vettet av meg..!)
Brexit har vel heller egentlig ikke hjulpet på noe som helst, nå kan de jo surre rundt på egenhånd uten å spørre EU om hva de synes. Dermed dukker det opp mye sære og uforståelige ting.

Martin
06-04-2024, 15:22
I England er alt mulig. De har noe så inni helsikas mye krøkkete greier at ingenting forundrer meg. (Dermed ikke sagt at det ikke irriterer vettet av meg..!)
Brexit har vel heller egentlig ikke hjulpet på noe som helst, nå kan de jo surre rundt på egenhånd uten å spørre EU om hva de synes. Dermed dukker det opp mye sære og uforståelige ting.

Tolket det vel dithen at det gjaldt om bord i et SAS-fly, som "tilfeldigvis" fløy fra London?

Fnate
06-04-2024, 17:42

SAS Amex funket ikke skikkelig ombord på SK til CPH I dag heller. Og på OSL må man bippe 2 ganger og taste kode. Så det er noe krøll.

TLS at OSL
07-04-2024, 11:14
Tolket det vel dithen at det gjaldt om bord i et SAS-fly, som "tilfeldigvis" fløy fra London?

Det er riktig at vi fløy med SAS, men det var fra Manchester, og ikke London. 😉

Jeg brukte kortet på vei til MAN, og da var det ikke noe problem.

Bobby
21-04-2024, 09:08
Prøvde betale med sas amex nå på SK4621 og purser påstår de ikke tar Amex..
Fint med reklame for amex på menykartet

Alpha
21-04-2024, 18:37
Så mye gebyrer som er på Amex så forstår jeg det godt
Har ikke aksepterert hverken Diners eller Amex på noen forretninger jeg har eid.

Sent fra min VER-N49 via Tapatalk

jb1
10-09-2024, 17:56
Det er naa et velkomsttilbud om du faar deg SAS Amex Elite. 90 000 EB poeng er jo ikke verst, men det kortet koster 6000 i aaret og du maa beholde det i ett aar og det kjipeste kravet er at du maa handle for 45000 innen 31/1/25. Det kan jo gaa om man bruker det paa ting man skulle kjoept uansett.

https://www.americanexpress.com/nb-no/kredittkort/sas-elite/?ieep=07MC9464&cpid=100537322

Eirik
10-09-2024, 21:12
Det er naa et velkomsttilbud om du faar deg SAS Amex Elite. 90 000 EB poeng er jo ikke verst, men det kortet koster 6000 i aaret og du maa beholde det i ett aar og det kjipeste kravet er at du maa handle for 45000 innen 31/1/25. Det kan jo gaa om man bruker det paa ting man skulle kjoept uansett.

https://www.americanexpress.com/nb-no/kredittkort/sas-elite/?ieep=07MC9464&cpid=100537322

Skal ta en kikk på dette, 90.000 poeng er verd mye mer enn 6.000,- for meg, og svir vel lett av 45 + på kortbruk ila. høsten og

sirpjalle
11-09-2024, 09:23

Vel, julaften kommer før du aner det! Mat og presanger koster jo ikke rent lite! :D

jb1
11-09-2024, 09:41
Vel, julaften kommer før du aner det! Mat og presanger koster jo ikke rent lite! :D

Skal ikke se bort ifra at du har rett i det :D
En liten utofrdring er jo at Amex ikke aksepteres overalt.

SudCaravelle
21-11-2024, 20:59
Liten heads up på AmEx verve-kampanjen. Jeg vervet kona (Som er lov) og hun fikk 20.000 status-poeng og har fått noen companion tingets. MEN de 60.000 poengene i velkomstgave ved et gitt forbruk fikk hun ikke nå fordi hun har et "kone-kort" fra meg. Da begynner det å bli litt små-dyrt med to Elite kort. Merkelig regel spør du meg selv om det står et sted med små bokstaver.

Someone
22-01-2025, 11:00
Slutt med 20.000 nivåpoeng fra 1.4. Istedet blir det 6 nivåpoeng per 100kr.

Har ikke Amex selv, men forstår det også er noen endringer rundt CT?

LN-FAB
22-01-2025, 11:36
Da må det legges ny strategi for å kunne fortsette med gull fremover i tre år til for å få lifetime gold. Er vel bare å kansellere AMEX nå?

SAS Mastercard Premium er allerede i hus, men får ikke generert nok nivåpoeng på forbruk. Reising er det i utgangspunktet ikke mye av, men kan være litt å hente der og.

Noen gode tips å få her på forumet?

Fredrik74
22-01-2025, 11:44
Slutt med 20.000 nivåpoeng fra 1.4. Istedet blir det 6 nivåpoeng per 100kr.

Har ikke Amex selv, men forstår det også er noen endringer rundt CT?

I Sverige får de som har Amex Premium inte längre använda sin 2-4-1 voucher i C/F. Misstänker något liknande i Norge då.

Shimmy
22-01-2025, 11:51
I Sverige får de som har Amex Premium inte längre använda sin 2-4-1 voucher i C/F. Misstänker något liknande i Norge då.

Klarer ikke se noe om dette i de nye vilkårene som ble sendt ut, men det er mulig det er noe som kommer fra SAS selv. Blir i alle fall siste månedene med Amex Elite for min del....

OttoL
22-01-2025, 12:15
Fra 1. april 2025 kan du ikke bruke Amex Premium-kupongen din til å bestille Business Class-reiser. Jeg har allerede en Amex Premium-kupong som jeg tjente i 2024, kan jeg fortsatt bestille en Business Class-flyvning med den? Ja, endringen påvirker bare kuponger utstedt etter 1. april 2025. Hvis jeg når forbruksgrensen på 150 000 SEK før 1. april 25, kan jeg bruke Amex Premium-kupongen min til å bestille en reise på Business Class? Ja, og hvis du må bestille om eller avbestille reisen, kan du fortsatt bestille Business Class, så lenge kupongen fortsatt er gyldig. Gjelder endringen både SAS og SkyTeam? Ja.

Fra 1. april 2025 vil Amex Elite-kortholdere motta 6 nivåpoeng per 100 SEK når de betaler med kortet, i stedet for 20 000 nivåpoeng årlig.

Når vil jeg motta mine opptjente nivåpoeng? Den 8. i hver måned settes nivåpoengene du tjente i løpet av forrige måned inn på EuroBonus-kontoen din.
Hvor kan jeg se mine opptjente nivåpoeng? På sas.se under Min profil og i SAS-appen, på samme sted som du ser dine Bonuspoeng.
Jeg har fortsatt ikke mottatt mine 20 000 nivåpoeng for min nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025). Får jeg dem ikke med byttet? Hvis du fortsatt ikke har mottatt dine 20 000 nivåpoeng for din nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025), vil du motta dem rundt 1. april 2025. (Vær oppmerksom på at dette er en engangsoverføring som kun vil skje i 2025 på grunn av overgangen fra årlige nivåpoeng til variable nivåpoeng). Fra 1. april vil du motta dine opptjente variable nivåpoeng 8. mai 2025. Hvor kan jeg se min EuroBonus-kvalifiseringsperiode? Logg inn på sas.se og velg Vis profil, eller i SAS-appen under "Meg". Klikk på EuroBonus-nivånavnet ditt (medlem, sølv, gull osv.) og bla nedover. Hvor kan jeg se om jeg har mottatt/når jeg vil motta mine 20 000 nivåpoeng? Logg inn på sas.se og velg Se profil og scroll ned til Nylige aktiviteter, eller i SAS-appen under "Meg" scroll ned til Siste aktiviteter.

Kilde: Siste nytt under FAQ: https://www.sas.no/eurobonus/

Fnate
22-01-2025, 14:06
Dæven, det var heftig reduksjon av CT ja.

Ser det er litt diskusjon om det er et tak på antall grunnpoeng som kan tjenes opp på et år. For noen vil jo dette kunne være en forbedring til og med. Altså om det ikke er tak.

TriStar
22-01-2025, 18:09
Utrolig kjipe nyheter om CT. Da er jeg nok inne i mitt siste år med Amex…

view
22-01-2025, 19:05
Synes ikke nødvendigvis dette ser så ille ut etter å ha lest gjennon. Premium kortet blir jo nesten verdiløst, men Elite gir fortsatt mulighet for 2 x CT på business samt å tjene godt med level points om man har forbruk for å oppnå begge CT. Det er visstnok ingen begrensning på level points man kan tjene opp heller for de som har mulighet for veldig høyt forbruk.

sabergum
22-01-2025, 20:52
Man må ha en omsetning på 333.333 for å oppnå 20.000 nivåpoeng, så det er jo en ganske heftig reduksjon.

view
22-01-2025, 21:55
Ikke om man allerede omsatte for 300 000 for å oppnå 2 x CT, det er ikke så mye opp.

Eriksan
24-01-2025, 08:12
Skandaløst, premium ble verdiløst nå. Savner Amex gjennom DNB med omsetningskravet på 100k for CT, prioritypass og lavere årsavgift!

Nå må jeg opp fra 1200 kr/år for Premium til 6000 kr for Elite for å kunne bruke CT på longhaul C, som er det alt av mine poeng går til.

SudCaravelle
24-01-2025, 08:29
Merkelig at de gidder.. De må jo tjene godt på de kundene de har? Jeg tror jeg kansellerer mitt snart og lar kona beholde sitt Elite.. Hun shopper og flyr seg opp til EBD på snaue 6 måneder.

MadNoggie
24-01-2025, 10:36
En omsetning på 333k for å nå 20k nivåpoeng, som man tidligere fikk bare for å betale 6k i medlemsavgift, er vel ikke en rent liten endring. For de aller, aller, fleste så er dette en vesentlig ulempe og mye av poenget med å beholde Amex elite vil forsvinne. Dette etter at omsetningskravet for CT ble økt med 50%. Det lover ikke akkurat bra for fremtiden.

Så kan man jo selvsagt diskutere hvorvidt man har vært for gavmild i utgangspunktet, og om det burde vært endringer på nivåpoengene man i utgangspunktet fikk bare for å være medlem. Her er det et ytterst fåtall som kommer bedre ut av situasjonen.

Klette
24-01-2025, 10:42
For min del så avslutter jeg kortet etter dette. Kjipt nok at det ble Skyteam, men hvis man ikke kan fly J heller så er alt av vits borte...

Chriscross
24-01-2025, 11:13
Amex tjener vel betydelig mindre enn tidligere siden EU har llaget tak på hvor mye de kan ta i provisjon. Premium kortet er jo ikke noe vits i å ha om en ikke kan fly i business intercontinentalt.

Får se hvas om skjer med Elite kortet etterhvert, men det var jo for enkelt å bare bestille kortet, få 20 000 poeng også avbestille slikt misbruk vil selvfølgelig bli strammet inn på en eller annen måte. Har også hørt at Elite ikke lenger er uten årsavgift for nye Centurion-medlemmer.

chrisljo
24-01-2025, 12:34
Amex tjener vel betydelig mindre enn tidligere siden EU har llaget tak på hvor mye de kan ta i provisjon. Premium kortet er jo ikke noe vits i å ha om en ikke kan fly i business intercontinentalt.

Får se hvas om skjer med Elite kortet etterhvert, men det var jo for enkelt å bare bestille kortet, få 20 000 poeng også avbestille slikt misbruk vil selvfølgelig bli strammet inn på en eller annen måte. Har også hørt at Elite ikke lenger er uten årsavgift for nye Centurion-medlemmer.

Amex har ingen direkte begrensinger, men må selvfølgelig senke avgiftene sine for å være konkuransen mot VISA og Mastercard som har tak på sine avgifter.

Chriscross
24-01-2025, 12:36
Amex har ingen direkte begrensinger, men må selvfølgelig senke avgiftene sine for å være konkuransen mot VISA og Mastercard som har tak på sine avgifter.

Mener bestemt det kom en maksgrense i EU (0,7%?). Amex lå alltid høyere enn Mastercard og Visa

chrisljo
24-01-2025, 12:44
Mener bestemt det kom en maksgrense i EU (0,7%?). Amex lå alltid høyere enn Mastercard og Visa

Hovedregel for VISA og Mastercard
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_15_4585

"As a general rule, the Regulation will cap interchange fees at 0.2% of the transaction value for consumer debit cards and at 0.3% for consumer credit cards"

Amex oppsett er annerledes:
https://cms.law/en/bgr/publication/eu-cap-on-interchange-fees-for-card-based-payments201

"It is possible that the card-issuing payment service providers and the card-acquiring payment service providers are the same person (so-called 'three-party payment schemes). In such case, the entire amount withheld from the price shall remain for the financial institution acquiring and issuing the card payment. For instance, Diners and American Express approach is based on such schemes."

"Interchange fee caps do not apply to cash withdrawals at automatic teller machines or at the counter of a payment service provider, if a card is used for the transaction. Moreover, the caps do not apply to transactions with commercial cards - issued to undertakings or public sector entities or self-employed natural persons, when limited in use for business expenses. Last, interchange fee caps do not apply to transactions under the three-party payment schemes, where the card is issued and the transaction is processed under such scheme."

Det har vært noen saker fra UK hvor co-branded Amex kort også blir cappet, men jeg tror ikke dette gjelder SAS kortene.

Fnate
25-01-2025, 04:26
Pussig nok føles dette litt som endringene British Airways gjorde med bonussystemet sitt fra 1 april. Det sugde forferdelig for min del.

Her, for en gangs skyld tror jeg det funker for meg. Kan ratt få Diamond på ren kortbruk.

Herren gir og herren tar. I blant er det deilig.

sabergum
10-03-2025, 18:08
Noen som vet hva som skjer med opptjent CT hvis jeg sier opp kortet? Eventuelt hvis jeg bestiller CT-reise først, og så sier opp?

chrisljo
10-03-2025, 22:01
Noen som vet hva som skjer med opptjent CT hvis jeg sier opp kortet? Eventuelt hvis jeg bestiller CT-reise først, og så sier opp?

Du beholder CT/reise uansett.

Discus
29-04-2025, 09:19
Og når SAS nå erstatter plus med business så forsvinner vel miuligheten for 2-for-1 foran gardina i Europa også regner jeg med.