Log in

View Full Version : Levering av SAS' første DC-9-21


LN-MOW
20-02-2018, 19:09
Leveringsflight av SAS' første DC-9-21 OY-KGD Ubbe Viking fant sted 11-12 desember 1968, fra Long Beach til Fornebu med diverse notabiliteter ombord.

Bildene kommer fra Wikipedia Commons - ser ut som at de opprinnelig kommer fra SAS.

http://enfb.net/History/Ubbe/Ubbe1.jpg
På Long Beach før avgang

http://enfb.net/History/Ubbe/Ubbe2.jpg
Pushback

http://enfb.net/History/Ubbe/Ubbe3.jpg
After being airborne for about 2 hours "Ubbe " is flying over the Rio Grande and Santa Fé just as Bent Eskesen serves lunch to Asker Pedersen, Wilhelm Wilhemsen and Eskil Larsson.

http://enfb.net/History/Ubbe/Ubbe8.jpg
Asker Pedersen at the combined navigation/communcation apparatus.

http://enfb.net/History/Ubbe/Ubbe4.jpg
The sun peeks into the naearly empty cabin over Akraberg, south of the Faroe Islands.

http://enfb.net/History/Ubbe/Ubbe9.jpg
Bent Esksen spices the sirloin steaks served for lunch over Hopedale and toward Greenland

http://enfb.net/History/Ubbe/Ubbe5.jpg
"Ike" Wernaer YULLP bids welcome to Montreal as Egon Eriksson hands over a bundle of documents.

http://enfb.net/History/Ubbe/Ubbe6.jpg
Air members of the crew from the left Captain Helge Höye, Captain Egon Erikssson, test flight engineer Eskil Larsson, co-pilot Wilhelm Wilhemsen and purser Bent Eskesen is welcomed by Fornebu maintenance base manager Finn Andvig OSLTG and region Norway manger Kai Sötorp OSLDA

http://enfb.net/History/Ubbe/Ubbe7.jpg
På Fornebu.

Fellowship
20-02-2018, 19:52
Herlig bildeserie, Andreas

Jeg vet jeg har truffet Finn Andvig mens jeg fortsatt var svært ung, for far var i samme Rotaryklubb som han var, og de ble invitert til omvisning på Koksa, og da fikk jeg bli med :)

Og innføringen av DC-9-21 på FBU våren 1969 falt jo sammen med leveringen av de første F.28 til BU, og det var nok til å vekke en 10 åring ;)

Bergern
21-02-2018, 08:21
Fy søren så kult!

oy-viv
21-02-2018, 09:32
Herlige billeder, tak til Andreas!
At flyve 9-21 var lige som at køre i en sportsvogn! Man fik et spark
i rumpen, og lige pludselig var man oppe i marchhøjde:fly

KnutW
21-02-2018, 20:39
Jeg har en god bekjent som nå flyr som kaptein på 737 og startet sin karriere i SAS som styrmann på DC-9. Hadde de en lett -21 hendte det de klatret fra trykkabinen, dvs luftpumpene klarte ikke å holde følge med klatrehastigheten.Den (-21) brukte ganske nøyaktig 2,5 ganger så mye fuel pr passasjer som en 737-800, men som han sier: Det var det verdt!

SBT
22-02-2018, 11:32
De ble jo ganske lenge i SAS de DC9-21, jeg fløy en gang med en som var levert i 1969, og den ene flyvertinnen var født etterat denne maskinen kom til SAS. På midten av 90-tallet må det ha vært.