PDA

View Full Version : Elfly som redningen for kortbanenettet m.v.


Pages : 1 [2]

WF-380
29-01-2023, 10:02
Ja, hadde vært artig med ymse sosiale medier da, da hadde nok de "idiotene som bare klarte å lage et fly som fløy 100m" fått tyn. Så da var det bare å gi opp, først som sist :p

En mer relevant sammenligning hadde vært om datidens myndigheter hadde lagt ut anbud med kriterier om lufttransport av 50 passasjerer mellom f.eks. Boston og Washington.

Midtiblinken
29-01-2023, 15:48
Dette er snakk om kortbane nettet, der cruise porsjon er veldig kort. Takeoff bruker 100% av power available på stempel og turbin(stort sett). Og gjøre dette kommersielt mulig, så trenger de sikkert minst 20-25 seter. Og greit og ha litt varme i kabin og litt igjen til deice og anti ice.
Sier ikke at dette ikke skjer, men ikke i den neste generasjon.

joandreas
31-05-2023, 22:56
setereservasjon for sas første el flygning åpner fredag
måtte sjekke at det ikke var 1 april i dag.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/0Q0R1J/sas-aapner-for-setereservasjoner-paa-foerste-elfly-flygningSAS åpner fredag for setereservasjoner på selskapets første kommersielle flygning med elfly i 2028.
https://simpleflying.com/sas-1st-all-electric-flight-2028-ticket-reservations/



får legge med link til sas siden https://travel.flysas.com/electric

LN-MOW
31-05-2023, 23:10
Husk at det fortsatt finnes folk der ute med reservasjoner til PanAm's første rutefly til månen .. :lol:

joandreas
01-06-2023, 20:18
Det flyet sas viser har jo ikke Rekkevidde for store byer i Norge engang.
OSL-BGO via TRF - KRS - SVG


https://electrek.co/2023/05/31/book-your-seat-for-sass-first-all-electric-flight/

The ES-30 is powered by four electric motors and an undisclosed battery system delivering 200 km (124 mi) of all-electric range. Although it may seem like a short distance, it’s perfect for regional air travel with 30 min fast charging to turn around flights quickly. In addition, Heart plans to double the all-electric range by the late 2030s.


https://heartaerospace.com/es-30/

OY-CIR
01-06-2023, 20:47
Det flyet sas viser har jo ikke Rekkevidde for store byer i Norge engang.
OSL-BGO via TRF - KRS - SVG


https://electrek.co/2023/05/31/book-your-seat-for-sass-first-all-electric-flight/




https://heartaerospace.com/es-30/

Nå er det vel neppe veldig aktuelt å fly så mye med 30-setere på OSL-BGO

Men det har rekkevidde nok til å fly helelektrisk på mange vestlandsruter hvor en 30-seter kan gi mening. BGO-SVG/HAU/FRO/FDE/SOG/SDN feks

LN-MOW
01-06-2023, 20:57
Dette er PR. SAS kommer ikke til å operere 30-setere i overskuelig fremtid. De vil ta inn en prototype på wetlease for en rundflight eller to.

Midtiblinken
01-06-2023, 22:54
200km, er det alt batteriet har eller er det med reserver? Minimum reserve normalt i dag er 45 minutter og det er i godt vær. Vi lander stort sett med 60-120 minutter.

joandreas
02-06-2023, 07:29
400 km i hybrid er maks. ifølge heart. Skulle en flyplasslader svikte får man problemer.

Vet ikke helt om flyprodusenter har hatt problemer med oppgitt rekkevidde ved levering.

I elbilverden var ikke tesla roadster eller model s gode biler i starten.

Dette er PR. SAS kommer ikke til å operere 30-setere i overskuelig fremtid. De vil ta inn en prototype på wetlease for en rundflight eller to.


ville sagt pr reklamen er minimal da de seriøse avisene ikke har dette på forsiden.
)
jeg ville sagt noe sånt i flyverden er veldig dårlig PR (skulle sas bare fly prototyp har de problemer med dette)
https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F (wikipedia er eneste nøytrale media for tiden)

Gunnar90
02-06-2023, 19:25
200km, er det alt batteriet har eller er det med reserver? Minimum reserve normalt i dag er 45 minutter og det er i godt vær. Vi lander stort sett med 60-120 minutter.

Det blir som regel veldig fort stille når det blir tema….

joandreas
05-06-2023, 21:54
ihvertfall ikke noe på etterspørsel. men alle mediehus vil nok ha sånne biletter.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slapp-billetter-for-2028-revet-vekk-pa-sekunder/15785142/
Har du fått tak i én, har du vært heldig. I håp om å bli en av de heldige satt TV 2 klar da billettene ble sluppet. Det ble mislykket, og på sekunder var alle billettene reservert.

Someone
14-06-2023, 06:33
Tecnam gir opp utviklingen av P-Volt, da batteriteknologien ikke har kommet langt nok

https://newsroom.aviator.aero/tecnam-to-postpone-the-p-volt-programme/

Tecnam To Postpone The P-Volt Programme

joandreas
28-06-2023, 15:02
tecnam hadde problem med levetid på batteri man ikke får vekk. at et norsk selskap satser sier litt. men er nok drømmetenking av widerøe.
https://www.electrive.com/2023/06/19/tecnam-puts-plans-for-its-bev-aircraft-on-hold/

“The proliferation of aircraft with ‘new’ batteries would lead to unrealistic mission profiles that would quickly degrade after a few weeks of operation, making the all-electric passenger aircraft a mere ‘Green Transition flagship’ rather than a real player in the decarbonisation of aviation,” Tecnam says. The company adds that even if it considered the most optimistic forecasts for slow charging cycles and the possible limitation of the maximum state of charge per cycle, the actual storage capacity would fall below 170Wh/kg. Flights operators would then have to replace the entire storage unit after only a few hundred flights, leading to a “dramatic increase in direct operating costs” due to the battery replacement price.

Gunnar90
09-08-2024, 11:41
Det har vært stille rundt elfly en stund synes jeg.
Ifølge Elflyportalen er målsettingen at verdens første kommersielle elflyrute blir etablert i Norge i løpet av 2026, så her begynner det virkelig å haste.

I 2017 kunne vi lese at Volocopter skulle begynne med elektriske førerløse droner for to personer "innen nyttår" det året.

https://www.nrk.no/urix/dubai-tester-ut-ubemannede-taxidroner-1.13634152

Syv år senere er de ennå ikke operative og prøvedriften som var planlagt under Paris-OL måtte kanselleres.
Ting tar tid i luftfarten, kravene til sertifisering er strenge og man må ikke gå ikke på kompromiss med sikkerheten.
Noe man kanskje gjorde da LN-ELA fikk norsk reg, til tross for at produsenten tydelig skriver dette:

KnutW
09-08-2024, 12:47
Var ikke LN-ELA reg som experimental, eller husker jeg feil?

Midtiblinken
09-08-2024, 15:21
Det er realiteten i bransjen og med dagens batterier. Det er kun en drøm for de aller fleste strekninger i kommersiell trafikk.

gustavf
09-08-2024, 15:51
Var ikke LN-ELA reg som experimental, eller husker jeg feil?

Det mener jeg stemmer. Så er vel LN-ELB sertifisert.

Gunnar90
11-08-2024, 11:32
Det er realiteten i bransjen og med dagens batterier. Det er kun en drøm for de aller fleste strekninger i kommersiell trafikk.

Vi som er over gjennomsnittet interessert i fly er klar over det.

Men når jeg snakker med «mannen i gata» tror mange fortsatt at flytrafikken blir elektrisk innen få år.
Jeg hører argumentet stadig vekk når det snakkes om reising og miljø.

CFM
11-08-2024, 11:49
Men når jeg snakker med «mannen i gata» tror mange fortsatt at flytrafikken blir elektrisk innen få år.


Nå er jo som en sa mannen i gata ganske dum.

Midtiblinken
11-08-2024, 15:35
Mange argumenterer med følelser over fakta…..Og tro er jo det klima gjenget gjør, der er det både religion og business.

LN-MOW
11-08-2024, 16:51
Nå er jo som en sa mannen i gata ganske dum.


Mannen i gata er ikke nødvendigvis dum, men han har ikke nok kunnskap om temaet. Og media hjelper jo ikke til akkurat ...

joandreas
13-11-2024, 11:15
Avinor vil teste 6 seter mellom SVG - BGO

https://www.nrk.no/norge/avinor_-stavanger-og-bergen-blir-forste-elflyplasser-1.17121302
"Det er ikke snakk om ordinær passasjertrafikk, men en rute som skal føre til bedre innsikt i og kunnskap om hvordan fremtidens flyplasser her i landet skal bygges og rustes for elflydrift."
Sent fra min Pixel 8 Pro via Tapatalk

B747-8
13-11-2024, 11:32
Avinor og Luftfartstilsynet starter prøvedrift med elfly.

Avinor har pekt ut Stavanger lufthavn og Bergen lufthavn som sine to første flyplasser som får elflytrafikk.

Allerede fra august neste år skal det første elflyet gå i prøvedrift mellom de to flyplassene.


Er det noen plan fra "Flyprat" at vi her inne kan få mer detaljert informasjon om flyet og om vi eventuelt kan teste det?

Midtiblinken
13-11-2024, 15:01
Avinor vil teste 6 seter mellom SVG - BGO

https://www.nrk.no/norge/avinor_-stavanger-og-bergen-blir-forste-elflyplasser-1.17121302
"Det er ikke snakk om ordinær passasjertrafikk, men en rute som skal føre til bedre innsikt i og kunnskap om hvordan fremtidens flyplasser her i landet skal bygges og rustes for elflydrift."
Sent fra min Pixel 8 Pro via Tapatalk

Og dette i et land som ikke har råd til gatelys i byer?

joandreas
26-02-2025, 11:46
Er det noen plan fra "Flyprat" at vi her inne kan få mer detaljert informasjon om flyet og om vi eventuelt kan teste det?Testing skjer med cargofly så nei.
Dagens Aftenbladet.

Sent fra min Pixel 8 Pro via Tapatalk

Gunnar90
26-02-2025, 15:38
Når vi ser på det første innleggene i tråden her for snart 8(!) år siden kan vi trygt slå fast at utviklingen går sakte på dette feltet. Elektriske fly på kortbanenettet i 2025 har vi ikke sett noe til.

CFM
26-02-2025, 19:14
Når vi ser på det første innleggene i tråden her for snart 8(!) år siden kan vi trygt slå fast at utviklingen går sakte på dette feltet. Elektriske fly på kortbanenettet i 2025 har vi ikke sett noe til.

Jeg er selvsagt svært overrasket.

KnutW
27-02-2025, 00:41
Når vi ser på det første innleggene i tråden her for snart 8(!) år siden kan vi trygt slå fast at utviklingen går sakte på dette feltet. Elektriske fly på kortbanenettet i 2025 har vi ikke sett noe til.

Og ikke kommer det i år heller. Derimot skal det testes fraktflyging (lette pakker?) fra Sola til Flesland i høst:

https://www.beta.team/

Desk pilot
27-02-2025, 10:28
Harbour Air er kanskje de som har kommet lengst? De jobber systematisk med å utvikle og ikke minst lære seg å bruke elektriske fly. De har satt seg et ambisiøst mål:
Harbour Air has set its sights on operating the first commercial flight at the end of 2026. The engine used in the DHC-2 eBeaver is the Magni500 EPU, which was developed by magniX.

simpleflying.com/harbour-air-all-electric-fleet-transition-analysis/ (https://simpleflying.com/harbour-air-all-electric-fleet-transition-analysis/)

KnutW
27-02-2025, 11:46
Harbour Air er kanskje de som har kommet lengst? De jobber systematisk med å utvikle og ikke minst lære seg å bruke elektriske fly. De har satt seg et ambisiøst mål:


Det er vel egentlig mye av samme grunn som hos Widerøe; det finnes knapt (ikke?) fossil-fly som kan erstatte dagens, og da er det like greit å prøve å hoppe videre til neste steg.

Alpha
27-02-2025, 13:58
Harbour Air har et passende navn, de opererer sjøfly. Er det ikke strøm nok til å komme til destinasjonen så er det relativt uproblematisk å klaske flyet ned i ei bukt uten fare for liv og helse. Det er også svært korte turer. Så i noen ekstreme caser (som superkorte turer med sjøfly) så kan elektrisk funke med dagens teknologi. Men for alt annet er det håpløst. Og man trenger ikke særlig gode fysikkunnskaper heller. Energitetthet på de beste batteriene etter over 220 år med utvikling: Oppmot 500 Wh per kg. A1 jet fuel: 12000. I tillegg blir fossilflyet lettere og forbrenner mindre drivstoff jo lengre det flyr. Elflyet er like tungt med tomt batteri som med fullt.

Midtiblinken
27-02-2025, 14:09
I tillegg til norske kortbaner og behov for avising og langt mellom alternates.