View Full Version : Cimber legger ned all drift f.o.m. april 2015
Cimber legg ned all drift (http://www.standby.dk/cimber-lukker-til-foraaret-og-opsiger-alle-ansatte/)
FLYSTOP: SAS har opsagt aftalen med Cimber fra april næste år. Derfor stopper alle aktiviteter i flyselskabet, og de 130 ansatte modtager i dag og i morgen deres opsigelser. ”Vi vil gerne udvise rettidig omhu med afviklingen, ” siger Jørgen Nielsen.
Trist for de ansatte !, men jeg kan ikke sige det overrasker mig.
Dette er jo risikoen når man har en kunde og leve av.
Så blir det interesant og se hvordan kapasiteten erstattes hos SAS. Hva blir kutt, hva blir JetTime og hva blir fløyet av SAS selv
Iflg. TV2 News skal både Cimber og JetTime ud, og en tredie aktør skal ind i stedet for at operere de ruter, som de to hidtil har opereret!
Kabinsjef@DY
29-09-2014, 12:08
Det var leit å høre, føler med de ansatte.
Iflg. TV2 News skal både Cimber og JetTime ud, og en tredie aktør skal ind i stedet for at operere de ruter, som de to hidtil har opereret!
Er det andre enn Braathens eller DAT å velge i frå Skandinavia?
Det med JetTime ser ut til og være fjernet, ihvertfall fra nett artikkelen til dansk TV2.
Det ville også vært litt rart, da JetTime flyene såvidt jeg vet er inne på en 3 års kontrakt med SAS, ihvertfall ble det nevnt da intensjonsavtalen ble inngått i 2013
Cockpitview
29-09-2014, 12:59
Kan det være at SAS planlegger det mange tidligere har hintet om, at de etablerer en egen underleverandør for mindre flyvninger? Da med andre betingelser og lavere kostnader enn moderselskapet. En HOP, Germanwings, ish versjon?
Er det andre enn Braathens eller DAT å velge i frå Skandinavia?
DY kanskje? :)
DY kanskje? :)
180-setere er vel ikke akkurat det som trengs på disse rutene ...
Cimber har levd på lånt tid siden konkursen og det er vel egentlig overraskende at de har fått holde på så lenge, Det var jo ikke ment å være permanent.
Iflg. TV2 News skal både Cimber og JetTime ud
Det er nok bare en blemme fra tv2. Jettime er ikke nevnt i det som er gått ut fra SAS.
Som jeg tidligere har skrevet og givet udtryk for:
Jeg tror stadig, og det min EGEN HELT PERSONLIGE MENING, at SAS og Jettime laver en eller anden form for selskab, hvor alle SAS CRJ 900 og JTR ATR 72 flyttes over. Dette selskab skal flyve hele den produktion som Cimber flyver idag plus måske nogle ruter som SAS Airline flyver idag med A32X familien, altså tyndere ruter..Dette er benægtet flere gange fra både SAS og Jettime side. Som sagt min egen helt private holdning
Hilsen Ole
Cockpitview
29-09-2014, 16:49
Jeg tror stadig, og det min EGEN HELT PERSONLIGE MENING, at SAS og Jettime laver en eller anden form for selskab, hvor alle SAS CRJ 900 og JTR ATR 72 flyttes over. Dette selskab skal flyve hele den produktion som Cimber flyver idag plus måske nogle ruter som SAS Airline fyvber idag med A32X familien, altså tyndere ruter..Dette er benægtet flere gange fra både SAS og Jettime side. Som sagt min egen helt private holdning
Hilsen Ole
Helt enig med deg at dette tvinger seg frem!
Jeg tror stadig, og det min EGEN HELT PERSONLIGE MENING, at SAS og Jettime laver en eller anden form for selskab, hvor alle SAS CRJ 900 og JTR ATR 72 flyttes over. Dette selskab skal flyve hele den produktion som Cimber flyver idag plus måske nogle ruter som SAS Airline fyvber idag med A32X familien, altså tyndere ruter..Dette er benægtet flere gange fra både SAS og Jettime side. Som sagt min egen helt private holdning
Hilsen Ole
Hvorfor må de lage et eget selskap? Kan de ikke bare legge det rett inn i JT?
Kan bli interessant å se hva som skjer .. ordet 'Flybe' fløy forbi meg her i sted ... Men tviler på at eksisterende kontrakter vil bli brutt. Og det passer jo i tilfelle tidsmessig godt med dette også ..
Flybe has agreed with Republic to sublease 24 of its 71-seat Bombardier Q400 turboprop aircraft, with deliveries spread over a two-year period from March 2015.
Read more at http://www.exeterexpressandecho.co.uk/Flybe-cancels-order-20-Embraer-jets-agrees-lease/story-22937752-detail/story.html#rBKHgHWZpkF5Etdk.99
http://www.exeterexpressandecho.co.uk/Flybe-cancels-order-20-Embraer-jets-agrees-lease/story-22937752-detail/story.html
Tally-Ho
29-09-2014, 17:45
Mange teorier her. SAS er i samtaler med et selskap som ikke er nevnt her..., for ev. utdanning og operasjon av CRJ'ene deres. Uavklart...
Tally-Ho
I følge SAS er planen og erstatte Cimbers produksjon med tre ATR-maskiner, uten at selskap er nevnt
I følge SAS er planen og erstatte Cimbers produksjon med tre ATR-maskiner, uten at selskap er nevnt
Mon ikke dette giver lidt ekstra arbejde hos Martin Møller som er i ejerkredsen hos både NAC og JTG, og hyre et nyt selskab til 2-3 ATR fly lyder ikke logisk.
http://www.standby.dk/dansk-firma-har-163-fly-til-over-10-milliarder-kr/
Det må jo være Jetime? Hvorfor skulle man ellers si opp avtalen med Cimber? Også få inn et nytt selskap? Pris? Regner med at Cimber var villig til å gå passe langt ned på pris.
Det må jo være Jetime? Hvorfor skulle man ellers si opp avtalen med Cimber? Også få inn et nytt selskap? Pris? Regner med at Cimber var villig til å gå passe langt ned på pris.
Vet ikke, men noen momenter spiller nok inn
1. Flytype - Cimber hadde CRJ-200 som jo er langt dyrere i drift enn en moderne ATR
2. Vise at underleverandører ikke blir automatisk gjennvalgt, men må kjempe for kontraktene
1. Flytype - Cimber hadde CRJ-200 som jo er langt dyrere i drift enn en moderne ATR
2. Vise at underleverandører ikke blir automatisk gjennvalgt, men må kjempe for kontraktene
1/ + Ikke specielt pålidelige i perioder med vintervejr.
2/ Sku da så være den eneste logik, men enig ikke uvæsentlig !
Dustespørsmål:
Jeg trodde i min enkelhet at et jetfly var mere økonomisk, dog innenfor visse rammer, enn en turboprop??
Eller har ATRene såpass mye bedre totaløkonomi?
Mulig, og hvis dette er poenget så tipper jeg at JT kommer inn med flere fly.
Dag Viking
30-09-2014, 11:48
Dustespørsmål:
Jeg trodde i min enkelhet at et jetfly var mere økonomisk, dog innenfor visse rammer, enn en turboprop??
Eller har ATRene såpass mye bedre totaløkonomi?
ATR72 bruker rundt halvparten av drivstoff på en 500km flight i forhold til jet på samme størrelse. I tillegg har den lavere kapitalkostnad og vedlikeholdskostnad.
Her er hva ATR selv påstår, selvsagt fremsatt for å promotere deres produkt:
http://airinsight.com/wp-content/uploads/2011/08/2.jpg
Tripfuel på en tur fra f.ex AAR til CPH ligger på ca. 330-360kg afhængig af
vejr ATC etc etc
Hilsen Ole
Det er det som ligger i kortene ja..........
Jeg tror stadig, og det min EGEN HELT PERSONLIGE MENING, at SAS og Jettime laver en eller anden form for selskab, hvor alle SAS CRJ 900 og JTR ATR 72 flyttes over. Dette selskab skal flyve hele den produktion som Cimber flyver idag plus måske nogle ruter som SAS Airline flyver idag med A32X familien, altså tyndere ruter..Dette er benægtet flere gange fra både SAS og Jettime side. Som sagt min egen helt private holdning
Hilsen Ole
Det er en hensikt at SAS beholder CRJ900 commuter opersjonene seperat fra Jettime og ikke i samme enhet/selskap.
Da opprettholder de konkuranse mellom selskapene som igjen gir kostnadskontroll.
Det er en hensikt at SAS beholder CRJ900 commuter opersjonene seperat fra Jettime og ikke i samme enhet/selskap.
Da opprettholder de konkuranse mellom selskapene som igjen gir kostnadskontroll.
Men hvorfor røyk Cimber ut da? De burde jo være greie å forhandle pris med, det var jo enten fornye kontrakt eller avvikling.
Men hvorfor røyk Cimber ut da? De burde jo være greie å forhandle pris med, det var jo enten fornye kontrakt eller avvikling.
Vel , fullt så enkelt er det vel ikke.
Jettime vil jeg tro har mest sannsynlig bedre finanser og dermed bedre materiell og betingelser enn Cimber.
En rekke forhold knyttet til nyere flåte og finanser gjør Jettime til en sikrere leverandør til SAS.
Hvordan er pilotlønninger i Cimber kontra Jettime
Men hvorfor røyk Cimber ut da?
Cimber gikk jo konkurs, og det er vel boet som drev denne delen av selskepet videre etter dette. Det var aldri ment å være permanent.
JetTime har også nyere og finere fly en Cimber.. (basert på min erfaring)
Jettime vil jeg tro har mest sannsynlig bedre finanser og dermed bedre materiell og betingelser enn Cimber.
En rekke forhold knyttet til nyere flåte og finanser gjør Jettime til en sikrere leverandør til SAS.
Og det faktum at Martin Møller som er medejer hos Jettime og bestyrelsesformand hos Nordic Aviation Capital (NAC),
gør det vel lidt nemmere at lave fordelagtige aftaler mht. leasing af fly.
Det ser jeg også, men forutsatt at SAS ønsker to underleverandører så ser jeg ikke hvorfor de kjippet ut Cimber. Selv om jeg sikkert vil være nærmere en forståelse, når det eventuelt blir kjent hvem som kommer inn.
Som jeg skrev over, Cimber er en videreføring av et konkursbo og det var aldri meningen at dette skulle være permanent.
Har Cimber nu någon mer ATR än OY-CIB i trafik för SAS ?
Har Cimber nu någon mer ATR än OY-CIB i trafik för SAS ?
Nej det har de ikke...Den anden , spansk reg, er tilbage i Spanien
Hilsen Ole
PS. OYCIB flvyer bare BLL-OSL v.v
OY-CIB er fra 31.Oktober blitt leid inn av Höga Kusten Flyg til å fly Örnsköldsvik – Arlanda.
En rute som tidligere er blitt fløyet tidvis av DAT i noen år...