PDA

View Full Version : SAS - generelt om booking, priser m.v.

Pages : 1 [2] 3

robertaas
23-05-2018, 21:58
Det er for å få tre ekstra spørsmål ved innsjekk.
Har du pakket selv osv.....
No worries
Det nye er at man ikke får boardingkort til USA før man har svart på spørsmålene. Online og ved automat vil du få melding om at innsjekking kun er mulig for første flight.

Vil anbefale å gå til innsjekkingskranken på Gardermoen og be om boardingkortet der.

Discus
24-05-2018, 08:17
Det nye er at man ikke får boardingkort til USA før man har svart på spørsmålene. Online og ved automat vil du få melding om at innsjekking kun er mulig for første flight.

Og 25% eller 33% av passasjerene skal sikkerhetssjekkes manuelt i gate el.l.), så mye høyere prosentandel enn før, men en prosess som går helt greit

Chriscross
24-05-2018, 20:19
Noen som noen gang har lykkes med å ombooke en bonusreise osl-xxx-ewr til osl-ewr på flyplassen uten at det skyldes kanselleringer?

robertaas
24-05-2018, 21:27
Noen som noen gang har lykkes med å ombooke en bonusreise osl-xxx-ewr til osl-ewr på flyplassen uten at det skyldes kanselleringer?
Klarte det pga. forsinkelse som gjorde at jeg ikke ville rukket forbindelsen videre inn i USA. De kjørte flyet til hangar så det var klart at det ble en lang forsinkelse. Det var riktignok ikke en bonusreise.

ToreD
24-05-2018, 22:32

Verdt å spørre. De sparer jo faktisk penger på å sende deg direkte siden poengprisen er lik og de sparer servering på en flight.

Kanskje det går om det er en vennlig drage der. Mulig lounge funker bedre enn vanlig innsjekk...

Sent from my iPhone using Tapatalk

TLS at OSL
27-05-2018, 20:15
Jeg har familie i utlandet, og hvis jeg skal reise en vei alene og den andre med barnebarna mine, er det ikke mulig å bestille T/R-billetter. (I hvert fall har ikke jeg funnet ut hvordan...). Da må jeg bestille to en-veisbilletter, og dette blir noen hundre kroner dyrere.
Etter det jeg kan se, gjelder dette både SAS og Norwegian.

KristianSk
10-06-2018, 19:29
Det er naturligvis besvart flere hundre ganger tidligere, men jeg har dårlig hukommelse.

Har en t/r med SAS i Europa senere i uken (Go, ufleksibel), men nå ser det ut som jeg kan bli nødt til å reise ut tidligere. Lar SAS meg fly tilbake på opprinnelig booking?

kimpe
10-06-2018, 21:44
Det korrekte svaret her er: Kanskje!

I utgangspunktet kansellerer de returen om man ikke møter opp til avreise. Men vet SAS har sagt at de har godtatt returreiser der man ikke har brukt utreisen. Men skal du være sikker bør du sjekke direkte med SAS.

Kim

Journal
09-07-2018, 12:53
Hei.

Har en SAS Plus-billett som er booket hos wideroe.no. Vet noen om det går an å reservere sete, og i tilfellet hvordan jeg går frem? Ser ikke ut til at det er mulig verken på sas.no eller i SAS-appen.

Takker for svar.

3cseat
09-07-2018, 15:19
Hei.

Har en SAS Plus-billett som er booket hos wideroe.no. Vet noen om det går an å reservere sete, og i tilfellet hvordan jeg går frem? Ser ikke ut til at det er mulig verken på sas.no eller i SAS-appen.

Takker for svar.

Du må ringe SAS

Journal
09-07-2018, 18:04
Takk for svar.

Men djeez. 1999 ringte.

EDIT: Det fantes visst likevel en chat, som ordnet dette kjapt.

Apollon
15-07-2018, 12:31
Argh og dobbelt argh. Booket en reise med Sas plus ut og Sas go hjem. Prisen ble for høy med Sas plus begge veiene syntes jeg,ca 13 k tror jeg det var. Nå skal man jo ikke sjekke i ettertid men... 50 timer etter booking var prisen på SAS plus på hjemreisen gått drastisk ned slik at totalprisen ville landet på rett under 11k og prisen på utreisen var lik! Fortsatt ikke en totalpris pris å hoppe i taket for, men forskjellen på hjemreisen var nå bare 3124 GO/4477 SAS plus, så ville nok gått for den om jeg ikke allerede hadde booket. Nå må jeg vel vente til auksjon, men spørsmålet er: hva skjedde.? Det sto 1 igjen på den prisen. Var det da en som avbestilte sin Sas plus billett? Ble litt nyskgjerrig hvordan det funker. Har jo sett prisjusteringer på SAS plus før men ikke så stor forskjell. Da har det vært at prisen har gått opp eller ned på utreisen eller motsatt vei på hjemreisen.

SudCaravelle
08-08-2018, 10:03
Jeg ser at billettene for sommeren 2019 ligger nå ute på SAS.no, men som "vanlig" så er de overraskende dyre nå ett år før..

Lurer da på, burde man vente eller booke gjennom andre kanaler?

Det vi ser på er OSL-California (SFO eller LAX) deretter California (LAX eller SAN) til MIA og deretter hjem.

Dette havner på over 60.000 i monkey for 5 personer og det er jo unektelig litt dyrt.

Andre tips? Andre byer/flyselskap som vil gjøre dette langt rimeligere? Eller burde man skippe vestkysten og prøve noe annet som "en-ukes stopover sted" -Boston, Houston eller lignende..

Gracias

LN-MOW
08-08-2018, 12:49
Vent til det kommer kampanjer. Bare tull å booke nå.

robertaas
18-08-2018, 20:14
Bestillet i vår en flight for nester vinter:
08:00-16:17 LAX-EWR SK6841 med 777

Får beskjed fra SAS om at flighten er endret til
07:15-15:32 LAX-EWR SK6841/UA1640 med 777
og sier endringen er godtatt om jeg ikke sier noe innen 10 dager.

Sjekker hva jeg idag kan booke med SAS og finner:
08:00-16:17 LAX-EWR SK6841 med 777

Sjekker hos united hva som kan bookes og finner:
07:15-15:32 LAX-EWR UA247 med 757-200
08:00-16:17 LAX-EWR UA1640 med 757-200

Blir litt forvirret her:
-Blander SAS sammen UA247 og UA1640?
-Fortsetter SAS å selge billetter til flighttider de vet er endret?
-Kaller SAS 757-200 for 777 eller har de helt utdaterte data?
-Hva bør jeg gjøre for ikke å måtte være 45 minutter tidligere på LAX?

LN-MOW
18-08-2018, 21:12
Codeshareinfo er ikke alltid korrekt. Men bare slapp av - regn med minst et par ruteendringer til før de gir seg.

robertaas
18-08-2018, 21:19
Codeshareinfo er ikke alltid korrekt. Men bare slapp av - regn med minst et par ruteendringer til før de gir seg.
Om jeg ikke sier noe innen 10 dager regner jo SAS degt som at jeg godtar flytting til 7:15.... av flight som SAS og United fortsatt sier skal gå 8:00.

LN-MOW
18-08-2018, 21:31
Tipper kjerra ble downsized og paxen spredd på de to 757’ene. Neppe noe problem å få flyttet til 8-maskinen.

robertaas
18-08-2018, 21:46
Tipper kjerra ble downsized og paxen spredd på de to 757’ene. Neppe noe problem å få flyttet til 8-maskinen.
Ser den, men da burde jeg fått et nytt flightnummer.

MCO-WDW
19-08-2018, 13:32
Jeg hadde litt av det samme problemet. Flere ganger.
Hvis det er mere enn 3 mnd til du skal reise så ikke gjør noe.
Min siste var MCO-EWR men United.
Jeg booket denne hos SAS (sk907 til EWR og UA videre T/R).ca 9 mnd før avgang.
UA flyet hjem fra MCO kl 14:15 ble forandret på 4 (eller5) ganger.
Men når det var ca 90 dager til avgang ble det ikke noe mere forandringer.
Min erfaring er at United setter opp KORREKTE ruter 90 dager før,
og resten er sånn APPOX intill 90 dager før avgang.
Ca 1 mnd før avgang ringte jeg United,og det var ikke noe problem og "velge" en ny flyavgang.
Det UA automatiske systemet hadde da flyttet meg 4 ganger til en avgang fra MCO kl 09:40,mens det var satt opp nye ruter og avganger,så jeg flyttet min avgang til en fra MCO KL.13:50.Nesten som originalen men annen flytype.

robertaas
19-08-2018, 13:57
Ca 1 mnd før avgang ringte jeg United,og det var ikke noe problem og "velge" en ny flyavgang.
Jeg har ikke en fleksibel billett og da kan det bli et problem om jeg stilletiende godtar endring til 7:15.

Ser forresten at United i sine systemer har at jeg skal ta UA247 07:15 mens SAS sier jeg skal ta UA1640 07:15. SAS og united selger fortsatt UA1640 08:00.

Kundetelefonen til SAS var ikke til særlig hjelp. Jeg må muligens kontakte United selv, men det spørs om de ikke bare vil henvise meg tilbake til SAS hvor jeg har kjøpt billetten.

Discus
19-08-2018, 14:16
Kundetelefonen til SAS var ikke til særlig hjelp. Jeg må muligens kontakte United selv, men det spørs om de ikke bare vil henvise meg tilbake til SAS hvor jeg har kjøpt billetten.
Er det SAS-billett så er det kun SAS som kan ende den. Om du ikke vil ha 07:15 så må du få SAS til å endre det. (Endringen er forøvrig så liten at jeg tror ikke du har krav på å få endret det til en annen flight.)

robertaas
19-08-2018, 16:02
Er det SAS-billett så er det kun SAS som kan ende den. Om du ikke vil ha 07:15 så må du få SAS til å endre det. (Endringen er forøvrig så liten at jeg tror ikke du har krav på å få endret det til en annen flight.)
Har fått SAS til å endre fra UA1640 07:15 til UA1640 08:00, men United viser fortsatt UA247 07:15.

Ser 3 mulige alternativer i løpet av neste uke:
1) United endrer til UA1640. :up:
2) SAS endrer igjen UA1640 til 07:15, jeg blir varslet om endring og må kontakte SAS igjen.
3) Ingen endringer og jeg må kontakte SAS igjen da de ikke viser samme flight som United.

LN-MOW
21-08-2018, 14:57
Iflg Amadeus har SK6867/UA1640 STD 0800 .. dette matcher united.com. Så alt skulle være på stell nå ihvertfall.

robertaas
21-08-2018, 16:53
Iflg Amadeus har SK6867/UA1640 STD 0800 .. dette matcher united.com. Så alt skulle være på stell nå ihvertfall.
Ja, da SK6867 dukket opp hos SAS idag fikk jeg byttet over til den. Nå ser alt ut til å stemme, men tripit påstod at SK6867 gikk 06:00 da jeg la den inn mens de sier at UA1640 flyr 08:00.

Har på følelsen at siste ord ikke er sagt i denne såga...

Polaris
29-08-2018, 19:38
Har noe endret seg vedrørende innsjekk innen 36 timer før? Jeg ser at av mine 3 legs, så kan jeg bare sjekke inn på den første av de... Slik var det ikke før?

EDIT: Kun på flysas.com, på mobilappen fungerte det fint å sjekke inn på "hele reisen". Merkelig opplegg. Jaja.

ClassOne
29-08-2018, 20:02
Driver å planlegger en ny Dubai tur, men SAS.no vil ikke vedkjenne seg at der finnes noe som heter Dubai eller DXB. Jeg vet at SAS ikke flyr dit lenger, men de er da fortsatt en del av Star Alliance. Nå når man kan søke på poengturer med Alliansen, så hadde det vært okey å fått med DXB som både Lufthansa og Turkish har flighter til.

Noen som har noen tips?

ToreD
29-08-2018, 21:06
Driver å planlegger en ny Dubai tur, men SAS.no vil ikke vedkjenne seg at der finnes noe som heter Dubai eller DXB. Jeg vet at SAS ikke flyr dit lenger, men de er da fortsatt en del av Star Alliance. Nå når man kan søke på poengturer med Alliansen, så hadde det vært okey å fått med DXB som både Lufthansa og Turkish har flighter til.

Noen som har noen tips?

Funker fjell å søke opp DXB.....https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180829/9ada75f754791598444c548f4a379fcd.png

ClassOne
29-08-2018, 22:13
Det fungerer ikke hos meg, verken på Sas.no eller i appen

Trent600
29-08-2018, 22:26
Det er bonustur du skal booke? Da må du vel bruke denne hvor man også får opp DXB: https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/

ClassOne
30-08-2018, 08:18
Det er bonustur du skal booke? Da må du vel bruke denne hvor man også får opp DXB: https://www.sas.no/eurobonus/star-alliance-award-trips/

Der dukket DXB opp ja, takk skal du ha :)

madisiri
07-09-2018, 22:25
Ikke særlig imponert over SAS når man bestiller Long haul reise med spedbarn på slep!
Ikke får man reservert sete, og att på til får man heller ikke sitte med resten av familien! Kontaktet SAS kundeservice, jeg og spedbarnet har blitt plassert på et sete med ekstra surstoff maske. Dattera og kona kunne de ikke hjelpe, de blir plassert på andre seter både til og fra destinasjon! SAS Go på vei ned og SAS Plus på vei hjem. Ifølge kundeservice kunne vi spørre andre passasjerer om å bytte plass.

Kan det virkelig være så vanskelig? Testet dummy booking, og flyet er ikke i nærheten av fullt da det enda er 35 dager til avreise. Ikke kan man oppgradere fra Go til Plus når man reiser med spedbarn.

Andre med samme erfaring?

Discus
08-09-2018, 15:52
Reise med spedbarn uten eget sete er en utfordring ifht. oppgradering fordi de må ha ledig sete med ekstra maske, så sikkert enklere å blokkere for oppgradering enn å ta høyde for kompleksiteten. Ren oppgradering tar normalt bare høyde for ledig plass i kabinen. (Er samme utfordring om man bestiller spesialmat hos en del selskaper, da er man nesten garantert å ikke få/bli oppgradert)

ma-are
12-09-2018, 23:39
Har kun erfaring med bonusreise longhaul, og da i SAS Plus. Valgte da sete 20D, med mulighet for å henge opp bassinet, for kone og spedbarn(6mnd), og plasserte meg og 2-åring like ved, men hvor jeg i utgangspunktet måtte sitte over midtgangen. Da vi boardet var det lite folk, så vi fikk 3+2-seter alene. Har nå bestilt ny bonustur i Plus, men ettersom minsten er for stor for bassinet, men fremdeles spedbarn, valgte jeg 2+1 ved vindu, og håper på tomt sidesete...

I Go er det vel sete 42D/F som har bassinet. Har du forsøkt å endre sete selv på classic.sas.no?

kekker
14-09-2018, 09:49
Rimelig tabloid overskrift på e24.no

SAS øker prisene for bedriftskunder (https://min.e24.no/sas-ker-prisene-for-bedriftskunder/a/4deW7g)

7. november innfører SAS et nytt gebyr som ilegges bedriftskunder som betaler flyreiser med firmakredittkort, skriver Finansavisen.

Gebyret gir et påslag i prisen på 1,96 prosent for alle kredittkortutstedere.

Her må det være blanding av mye rart, men om jeg skjønner det rett, så er det altså 1,96% for kjøp gjort med kredittkort.

Nå har jeg BankNorwegian sitt kredittkort, så jeg merker ikke noe til det der i gården og jeg må ærlig inrømme at jeg ikke har helt for meg hva WF gjør.
Men det er vel en kjensgjerning at det koster mer for selskapet når jeg drar kredittkort, så på et vis er det forsåvidt greit, men det bidrar jo ikke til økt handlelyst hos sas.no

Men det jeg ikke helt skjønner, er jo at i f.eks. DK (og hele EU) er det ikke lov å ha kredittkortgebyr, eller er jeg ute på en klassisk bærtur nå?

Og hvordan vil dette funke med SAS' sine egne kort?

robertaas
14-09-2018, 10:03
SAS strekker strikken her. I utgangspunktet tjener de best på bedriftskunder og så innføres det i år fra myndighetene skjerpet praksis rundt bonuspoeng for firmaturer og så legger SAS på gebyr. Kan ikke skjønne annet enn at det vil gå ut over markedsandelen.

Og hvem kjøper idag flybillett uten å bruke kredittkort? I alle fall ikke mange bedriftskunder.

kimpe
14-09-2018, 12:47
Heisann!

@kekker: I Danmark får kunder med utenlandske kredittkort lagt på regningen det gebyret det koster butikken ekstra å ta betalt med det kortet. (Kun "Dankort" som er gebyrfritt)

Ellers har jeg faktisk forståelse for at selskap nå tar betalt for disse gebyrene. Enkelte kort tar faktisk opptil 7% i gebyr ved bruk, som selskapene før har måttet dekket selv, og snittkostnaden er på ca 3%. Så selv om SAS legger til 1.96% til bedriftskunder med kredittkort så går de vel fortsatt godt i minus i løpet av året i forhold til egne kostnader.

Kim

robertaas
14-09-2018, 14:46
Ellers har jeg faktisk forståelse for at selskap nå tar betalt for disse gebyrene. Enkelte kort tar faktisk opptil 7% i gebyr ved bruk, som selskapene før har måttet dekket selv, og snittkostnaden er på ca 3%. Så selv om SAS legger til 1.96% til bedriftskunder med kredittkort så går de vel fortsatt godt i minus i løpet av året i forhold til egne kostnader.
Når så godt som alle bruker kredittkort kan det vel ikke omtales som en ekstra kostnad.

view
14-09-2018, 15:15
Og hvem kjøper idag flybillett uten å bruke kredittkort? I alle fall ikke mange bedriftskunder.

Mange større bedrifter i Norge som har flybooking via reiseportal hvor det faktureres selskapet direkte.

jjessen
14-09-2018, 20:24
Rimelig tabloid overskrift på e24.no

[URL="https://min.e24.no/sas-ker-prisene-for-bedriftskunder/a/4deW7g"]

Men det jeg ikke helt skjønner, er jo at i f.eks. DK (og hele EU) er det ikke lov å ha kredittkortgebyr, eller er jeg ute på en klassisk bærtur nå?

Og hvordan vil dette funke med SAS' sine egne kort?

Innenfor EU er det ikke lov å ta gebyr for regulerte kort dvs Visa og MasterCard utstedt til konsumenter. Bedriftskort er unntatt fra dette. Samme regler kommer i Norge i løpet av 2019

kekker
14-09-2018, 20:27
Innenfor EU er det ikke lov å ta gebyr for regulerte kort dvs Visa og MasterCard utstedt til konsumenter. Bedriftskort er unntatt fra dette. Samme regler kommer i Norge i løpet av 2019

Sent from my iPhone using TapatalkHva avgjør om det er bedriftskort eller privat?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

jjessen
14-09-2018, 20:41
Hva avgjør om det er bedriftskort eller privat?

Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk

Om du står personlig ansvarlig for kortet er det et privatkort. Om arbeidsgiver står ansvarlig og faktura går rett dit bli det definert som bedriftskort.

Someone
14-09-2018, 20:44
Er det så mange bedrifter som opererer med det fortsatt? Alle stedene jeg har vært ansatt har vi ikke hatt klassiske bedriftskort, men enten brukt våre egne eller blitt fakturert av reisebyrået

SudCaravelle
16-09-2018, 11:23
Jeg får helt sikkert pepper for å spørre om dette og svaret ligge kanskje gjemt på forumet et sted eller på www, men jeg gønner på..

Jeg har booket OSL til MIA med SAS Plus og med den nye løsningen de har nå (som de på SAS mente var like bra) så får man dessverre United EWR MIA EWR.

Spørsmålet er i alle fall at hele billetten er booking klasse B som jeg kun klarer å tolke som Premium eller Plus, men når jeg skal velge seter på United flightene så får jeg ikke "premium" kabinen. Hva skjer?

Edit: Ser på checkmytrip at begge United flightene står som premium.

MVH
SC

Dag Viking
16-09-2018, 12:38
Jeg får helt sikkert pepper for å spørre om dette og svaret ligge kanskje gjemt på forumet et sted eller på www, men jeg gønner på..

Jeg har booket OSL til MIA med SAS Plus og med den nye løsningen de har nå (som de på SAS mente var like bra) så får man dessverre United EWR MIA EWR.

Spørsmålet er i alle fall at hele billetten er booking klasse B som jeg kun klarer å tolke som Premium eller Plus, men når jeg skal velge seter på United flightene så får jeg ikke "premium" kabinen. Hva skjer?

Edit: Ser på checkmytrip at begge United flightene står som premium.

MVH
SC
Plus hos SAS gir vel fremdeles bare vanlig økonomi hos UA.

MCO-WDW
16-09-2018, 13:28
Plus hos SAS gir vel fremdeles bare vanlig økonomi hos UA.
Det står iallefall at det er Premium Eco hos United hvist man booker en SAS-Plus billett på denne måten.Uansett om man booker på SAS eller reisebyrå, så kommer Amadeus opp og markerer denne reisen som Perm Eco hos UA. (eller OSL-MCO som jeg gjør,med bytte til United i EWR).
Men husk at United Permium Eco bare er seter litt lenger foran i flyet (er ikke sikker om dette også gjelder på UA 737-900fly men skulle tro det siden 737-900 generellt er trangere en alle andre 737 fly).

LN-MOW
16-09-2018, 14:47
Du kan ikke booke Economy Plus på UA. Enten har du adgang i kraft av status, eller du må kjøpe deg opp. Du får bedre benplass og høyere boardingprioritet, that’s all.

Chriscross
21-09-2018, 13:36
Noen med ferske erfaringer på hvor lang tid SAS bruker på å refundere avbestilte billetter? Avbestilte en forholdsvis dyr booking i forrige uke, men har fortsatt ikke sett noe til pengene. Har brent meg tidligere på at jeg fulgte opp så sent at jeg aldri fikk pengene.

havard
21-09-2018, 18:05
Sist jeg avbestilte (i sommer) tok det akkurat en uke, så fikk jeg refund notice på e-post. Tror pengene kom tilbake på kredittkortet omtrent samtidig som mailen.

robertaas
27-09-2018, 15:19
Før kunne jeg splitte opp tur og retur når jeg booket på sas.no og få dobbel kickback fra ViaTrumf. Nå øker prisene så mye ved oppsplitting at dette ikke lengere lønner seg.

Er det noen som har noen triks for å beholde samme pris ved oppsplitting?

Upsaker
29-01-2019, 17:48
Vet ikke om dette er den ideelle tråden, men jeg er i en litt kinkig situasjon på grunn av SAS. I oktober bestilte jeg to billetter til Barcelona for mine foreldre, for reise i juni 2019. Dette var direkteflighter søndag morgen til søndag morgen. Så gikk det noen uker før disse ble endret til mandag ettermiddag til søndag morgen. Dette slo vi oss til ro med, helt til de i dag presenterte nye billetter onsdag til søndag med 3 timer stopp i København på vei ned og 2 timer i København på vei hjem. Nå er turen kortet ned fra 7 til 4 dager.

Det er egentlig ikke poenget her, er det noen sjanse for at det skal dukke opp flere direkteflighter enn de to som finnes i hele mai og juni? Og hva er de med på å booke om til? Eneste fornuftige alternativene er Lufthansa eller Norwegian direkte.

Someone
29-01-2019, 17:53
Vet ikke om dette er den ideelle tråden, men jeg er i en litt kinkig situasjon på grunn av SAS. I oktober bestilte jeg to billetter til Barcelona for mine foreldre, for reise i juni 2019. Dette var direkteflighter søndag morgen til søndag morgen. Så gikk det noen uker før disse ble endret til mandag ettermiddag til søndag morgen. Dette slo vi oss til ro med, helt til de i dag presenterte nye billetter onsdag til søndag med 3 timer stopp i København på vei ned og 2 timer i København på vei hjem. Nå er turen kortet ned fra 7 til 4 dager.

Det er egentlig ikke poenget her, er det noen sjanse for at det skal dukke opp flere direkteflighter enn de to som finnes i hele mai og juni? Og hva er de med på å booke om til? Eneste fornuftige alternativene er Lufthansa eller Norwegian direkte.

Er ikke dette såpass vesentlig endring at du kan kansellere billettene og heller booke med andre?

Upsaker
29-01-2019, 18:01
Er ikke dette såpass vesentlig endring at du kan kansellere billettene og heller booke med andre?

Det håper jeg, selv om det hadde vært mer behagelig for lommeboken min at SAS booket de om til Lufthansa Business. Det har skjedd litt med flyprisene de siste 3 månedene.

SudCaravelle
13-02-2019, 22:19
Jeg har en dagstur til Bergen neste uke for et møte og tenkte for kos å ta med den elsdste som vistnok har vinterferie.

Hvordankan jeg legge henne til min eksiterende booking som er betalt av jobben? (Skal selvf betales selv)
Det ser ut som jeg ikke får booket til henne som alene reisende barn.

Bruker gjerne også poeng hvis ikke dette gjør det enda vanskeligere.

Takker.

Someone
13-02-2019, 22:36
Hvis det er SAS så ring dem

Da knytter de bookingen sammen. Gjorde det på en bonusbilletter til Nice senere i år. Kona, jeg og minsten var booket på samme
CT. Mens eldstemann fikk så egen billett, som ble linket/knyttet opp til vår, så vi alle er samlet

SudCaravelle
13-02-2019, 22:57
Hvis det er SAS så ring dem

Da knytter de bookingen sammen. Gjorde det på en bonusbilletter til Nice senere i år. Kona, jeg og minsten var booket på samme
CT. Mens eldstemann fikk så egen billett, som ble linket/knyttet opp til vår, så vi alle er samlet

Takk - men får jeg i det hele tatt booket billetten på ett barn som er da per definisjon alene før den hookes opp?

Someone
14-02-2019, 06:18
Takk - men får jeg i det hele tatt booket billetten på ett barn som er da per definisjon alene før den hookes opp?

Ja, over telefon [emoji6]

mckvakk
19-02-2019, 08:20
På vei til jobb nå så jeg litt på priser på mulige sommerferiedestinasjoner.

Bl.a Sydney. Fant en helt OK pris i Plus, men i følge sas appen gir den 0 eurobonuspoeng. Kan det virkelig stemme?

Vil SAS plus gi meg premium economy hos singapore airlines? Regner med at lounge kan jeg se langt etter?

https://i.imgur.com/MQr80nh.png?1https://i.imgur.com/5iGX6TS.png?1

FlyingDutchman
19-02-2019, 09:09

Bl.a Sydney. Fant en helt OK pris i Plus, men i følge sas appen gir den 0 eurobonuspoeng. Kan det virkelig stemme?

Vil SAS plus gi meg premium economy hos singapore airlines? Regner med at lounge kan jeg se langt etter?

https://i.imgur.com/MQr80nh.png?1https://i.imgur.com/5iGX6TS.png?1

Sjekket pris for eco plus på https://www.singaporeair.com og det er ca det samme som du får opp (men med routing via CPH eller DUS). Så, da kan man muligens forsiktig anta at prisen gjelder eco plus, selv om du bestiller hos SAS.
Ser derimot også priser for business til ca 21kNOK... ikke all verdens prisforskjell egentlig. Ville nok ha satset på det på en så lang tur.

mckvakk
19-02-2019, 09:52
Sjekket pris for eco plus på https://www.singaporeair.com og det er ca det samme som du får opp (men med routing via CPH eller DUS). Så, da kan man muligens forsiktig anta at prisen gjelder eco plus, selv om du bestiller hos SAS.
Ser derimot også priser for business til ca 21kNOK... ikke all verdens prisforskjell egentlig. Ville nok ha satset på det på en så lang tur.

Premium er egentlig såvidt over budsjett allerede, så selv om Business frister veldig må jeg nok holde meg bak akkurat den gardina.

AmEx gir mer poeng ved å booke turen på sas, og jeg kan vel strengt tatt gå ut ifra at det at appen sier jeg får 0 poeng er en feil?

FlyingDutchman
19-02-2019, 10:03
Premium er egentlig såvidt over budsjett allerede, så selv om Business frister veldig må jeg nok holde meg bak akkurat den gardina.

AmEx gir mer poeng ved å booke turen på sas, og jeg kan vel strengt tatt gå ut ifra at det at appen sier jeg får 0 poeng er en feil?

https://www.sas.no/eurobonus/partners/flyselskaper/singapore-airlines/

Der står det at klasse S (som du har i oversikten) skal gi 125 % poeng.

Dersom jeg skjønt ting riktig beregnes poeng ut ifra flydd avstand basert på great circle. http://www.gcmap.com/dist?P=arn-sin-syd
Som da bør bety følgende:
ARN-SIN-SYD: 9,907 mi *1,25 = 12383 poeng.
Betraktelig mer enn 0 poeng :D
Men jeg ville sjekket at bookingklasse S virkelig gir deg tilgang til premium på singapore airlines, for det er veldig kjipt å havne atter en gardig lenger bak.

ToreD
19-02-2019, 10:13
Mener S er Premium hos SQ

Eriksan
21-02-2019, 11:32
Mener S er Premium hos SQ

Ved codeshare så er det vanligvis ikke 1 til 1 mapping mellom bookingklasser fra marketing til operating carrier. Altså på et litt mer forståelig språk kan bookingklasse S på SAS codeshare være en helt annen bookingklasse hos SQ som opererer rutene til/via/fra SIN. Det er klassen til SQ som avgjør hvilken serviceklasse du får og poengopptjeningen. Men i og med at SQ kun har 3 bookingklasser i Premium eco og S er en av disse kan det godt være S-cl.

Uansett, det er nok ganske sikkert at codeshare avtalen mellom SK og SQ innebærer at SAS Plus mappes til SQ Premium eco, noe annet ville vært helt villedende. Jeg kan sjekke hvilken bookingklasse det mappes til i Amadeus, men har ikke det foran meg nå, skal prøve å huske å sjekke i morgen.

Chriscross
21-02-2019, 20:44
Jeg hadde gamblet på at den klassen gir 100% poeng. SAS har vel aldri kunnet vise korrekt bonusopptjening på code share hverken på nett eller app?

Eriksan
22-02-2019, 11:37

Vil SAS plus gi meg premium economy hos singapore airlines? Regner med at lounge kan jeg se langt

Har sjekket i Amadeus nå, SK S-cl mappes til SQ T-cl som er Premium eco og gir 125% bonusopptjening. Du har tilgang til lounge på OSL og ARN med SAS Plus billett.

mckvakk
22-02-2019, 15:44
Har sjekket i Amadeus nå, SK S-cl mappes til SQ T-cl som er Premium eco og gir 125% bonusopptjening. Du har tilgang til lounge på OSL og ARN med SAS Plus billett.

Herlig. Mange takk for at du sjekket :)

robertaas
22-02-2019, 16:55

Bl.a Sydney.
Du er klar over at det er vinter der nede når det er sommer her? Det er ikke like kaldt som her om vinteren, men klart kjøligere enn sommeren i Norge.

mckvakk
22-02-2019, 18:33
Du er klar over at det er vinter der nede når det er sommer her? Det er ikke like kaldt som her om vinteren, men klart kjøligere enn sommeren i Norge.

Det er jeg. Så makstemperaturen var ca 22 grader.

OT så endte jeg med å bestille en tur til Seoul med to dager i Singapore i stedet.
Relatert til denne tråden her så ender Premium Eco hos singapore airlines opp som SAS Plus, i hvertfall setemessig. Må først til Stockholm så flyene dit og tilbake igjen ga meg hhv 2A og 3A. Regner med jeg får plus treatment om bord, men siden det er SQ flightnummer kan jeg vel se langt etter lounge :p

ToreD
22-02-2019, 18:46
Det er jeg. Så makstemperaturen var ca 22 grader.

OT så endte jeg med å bestille en tur til Seoul med to dager i Singapore i stedet.

Relatert til denne tråden her så ender Premium Eco hos singapore airlines opp som SAS Plus, i hvertfall setemessig. Må først til Stockholm så flyene dit og tilbake igjen ga meg hhv 2A og 3A. Regner med jeg får plus treatment om bord, men siden det er SQ flightnummer kan jeg vel se langt etter lounge :p

Du får premium economy treatment. Vet ikke hva SQ tilbyr i PE?

robertaas
11-03-2019, 09:39
Ja, da SK6867 dukket opp hos SAS idag fikk jeg byttet over til den. Nå ser alt ut til å stemme, men tripit påstod at SK6867 gikk 06:00 da jeg la den inn mens de sier at UA1640 flyr 08:00.

Har på følelsen at siste ord ikke er sagt i denne såga...
Da jeg var i USA ba United ba meg etter dette kontakte dem da det var feil med bookingen, noe SAS support fortsatt nektet for. På flyplassen i USA ble jeg nektet innsjekking av United da booket og billettert reise ikke var den samme. Etter over 20 minutter med SAS support på tråden som fortsatt blånketet for feil mens jeg stod ved innsjekkingsskranken og spurte om hva jeg skulle gjøre så utstedte de endelig billetten på nytt slik at jeg endelig kunne sjekke inn. I tillegg til att tid og bekymringer hadde jeg brukt flere hundre kroner på telefon fra USA.

Kontaktet gold.no@sas.no som beklaget opplevelsen, men sendte meg til et annet kontaktpunkt for SAS. Der fikk jeg endelig svar:
"I förordningen kan vi klart och tydligt läsa att det flygbolag som skulle utföra flygningen är det flygbolag som är skyldig att betala ut eventuell kompensation. Det innebär att det i den här frågan, inte spelar någon roll vem du har köpt biljetten av utan vem som faktiskt utför eller skulle ha utfört själva flygningen. Då den aktuella flygningen skulle flygas av United Airlines får jag be dig att vända dig till dem med ditt anspråk om ersättning."

United har ikke gjort noe galt her så hvorfor i alle dager skulle jeg sende klage til dem? Denne typen ansvarsfrakrivelse fra SAS likte jeg absolutt ikke og jeg ønsker ta saken videre. Er Transportklagenemnda riktig adresse?

mckvakk
05-05-2019, 20:42
Er det fler enn meg som har problemer med å velge seter under eller etter booking? Har booket en tur med SAS plus til New York via Køben, men både under bestilling og etterpå så får jeg ikke valgt seter som vises som ledige. Får melding om at ett eller flere seter er valgt av noen andre (de kan jo selvsagt ikke fortelle hvilke(t))

Eks 20G her: https://i.imgur.com/WgF6Jzc.png

På veien hjem står 20B som ledig med 20A opptatt. Siden man ikke får valgt seter på nytt hos sas når man først har valgt, så tør jeg ikke eksperimentere med setevalg for å se hvilken flyvning som stopper opp. Kan jo fint være flyturene t/r Oslo - Køben også.

Vil seter som evt er blokkerte stå som ledige i kartet?

Chriscross
05-05-2019, 21:03
Er det fler enn meg som har problemer med å velge seter under eller etter booking? Har booket en tur med SAS plus til New York via Køben, men både under bestilling og etterpå så får jeg ikke valgt seter som vises som ledige. Får melding om at ett eller flere seter er valgt av noen andre (de kan jo selvsagt ikke fortelle hvilke(t))

Eks 20G her: https://i.imgur.com/WgF6Jzc.png

På veien hjem står 20B som ledig med 20A opptatt. Siden man ikke får valgt seter på nytt hos sas når man først har valgt, så tør jeg ikke eksperimentere med setevalg for å se hvilken flyvning som stopper opp. Kan jo fint være flyturene t/r Oslo - Køben også.

Vil seter som evt er blokkerte stå som ledige i kartet?
Det er et bug at de vises som ledige da de holdes tilbake pga bassinetseter. Som Diamond har jeg klart å reserve dem noen dager før avgang. Tror de åpnes for alle ved innsjekk om de ikke er reservert av barnefamilier.

mckvakk
05-05-2019, 21:41
Det er et bug at de vises som ledige da de holdes tilbake pga bassinetseter. Som Diamond har jeg klart å reserve dem noen dager før avgang. Tror de åpnes for alle ved innsjekk om de ikke er reservert av barnefamilier.

Så det er rad 20 på langdistanse som stopper? Hvis A og H er tatt kan det kanskje tyde på at de er opptatt av bassineter da, sånn at det er lurt å sette seg litt lenger bak uansett.

Eriksan
07-05-2019, 08:42
Så det er rad 20 på langdistanse som stopper? Hvis A og H er tatt kan det kanskje tyde på at de er opptatt av bassineter da, sånn at det er lurt å sette seg litt lenger bak uansett.

Prøv å velge seter via classic.sas.no, det fungerer kanskje bedre. Der går det ihvertfall an å velge seter på *A partnere på bonusreiser.

mckvakk
07-05-2019, 09:02
Prøv å velge seter via classic.sas.no, det fungerer kanskje bedre. Der går det ihvertfall an å velge seter på *A partnere på bonusreiser.

Nå ble jeg litt skeptisk til bulkhead i tilfelle babyer. Men den siden var jo mye bedre. Der kan man endre sete i etterkant også tilsynelatende. Hvorfor i alle dager innfører de en ny webside med mindre funksjonalitet?

Eneste unntaket ser jeg er at man ikke kan endre seter i Go hvor man har betalt for setereservasjon av en eller annen grunn.

NordicLane
14-05-2019, 23:18
Noen som kjenner "routing rules" for bonusbilletter?
Jeg lurer på om det går å bestille CPH->BGO->OSL som en enveis-billett (poeng), gitt at det er stopp i Bergen mindre enn 24 timer.

SudCaravelle
16-05-2019, 09:16
Hmm.. Denne var ny for meg.

Med en SAS flight på en SQ billet så får jeg ikke valgt sete eller lagt inn plusgrade bud.

De sa på SAS at siden det ikke er en 117 billett så mister man disse "privigeliene".. Litt merkelig da.

OttoL
16-05-2019, 09:20
Hmm.. Denne var ny for meg.

Med en SAS flight på en SQ billet så får jeg ikke valgt sete eller lagt inn plusgrade bud.

De sa på SAS at siden det ikke er en 117 billett så mister man disse "privigeliene".. Litt merkelig da.
Er samme greiene over nesten hele *A, må kontakte kundeservice for å få reservert sete om man har bestilt som du har. Eventuelt vente til innsjekk åpner. Bestilte en bonustur med Air NZ og det var kav umulig, men heldigvis fikk jeg ordnet seter ved å kontakte Air NZ via twitter..

Har gått agentruletten og alle 3 har bekreftet at plusgrade er uaktuelt så lenge en ikke har en 117-billett. For min del var det tur bestilt via swiss sine hjemmesider.

Her har *A en lang vei å gå sammenlignet med Oneworld. Både mulighet for upgrade og valg av seter er mulig om en for eksempel har bestilt Cathay via British Airways.

blazius
16-05-2019, 09:26
Er samme greiene over hele *A, må kontakte kundeservice for å få reservert sete om man har bestilt som du har

Jeg har bestilt Lufthansa via både SAS og United, da har det ikke vært noe problem å bestille sete via LH sine nettsider.

SudCaravelle
16-05-2019, 09:32
Er samme greiene over hele *A, må kontakte kundeservice for å få reservert sete om man har bestilt som du har. Eventuelt vente til innsjekk åpner. Bestilte en bonustur med Air NZ og det var kav umulig, men heldigvis fikk jeg ordnet seter ved å kontakte Air NZ via twitter..

Har gått agentruletten og alle 3 har bekreftet at plusgrade er uaktuelt så lenge en ikke har en 117-billett. For min del var det tur bestilt via swiss sine hjemmesider.

Her har *A en lang vei å gå sammenlignet med Oneworld. Både mulighet for upgrade og valg av seter er mulig om en for eksempel har bestilt Cathay via British Airways.

Det rareste var at selve SQ flighten kan oppgraderes med Plusgrade, dog kun for penger og da ganske uaktuelle priser "kun" opp til Monkey+

OttoL
16-05-2019, 09:50
Jeg har bestilt Lufthansa via både SAS og United, da har det ikke vært noe problem å bestille sete via LH sine nettsider.
Aldri en regel uten unntak så endret til nesten :p Poenget står uansett at det er dårlig kommunikasjon innad i *A.

PlatypusTaunter
16-05-2019, 20:47
Hei!

Gjennom denne og flere andre sider på nettet har jeg fått inntrykk av at hvis man reiser London-Oslo på en SAS Plus (Pro) billett vil denne gi loungetilgang i f.eks. Lufthansas Business Lounge i Terminal 2 på Heathrow.

Jeg fikk imidlertid i dag svar på en melding jeg sendte Star Alliance for noen dager siden, der de svarte følgende (etter først å få avklart at reisende ikke har Star Alliance Gold Status): Unfortunately, we do not have any Star Alliance lounges at Heathrow. You would have access to a SAS business class lounge, but Heathrow doesn't have one either. You would have access to all Star Alliance and member airline lounges if you had Gold Status.

Med andre ord sier Star Alliance noe helt annet enn hva jeg har fått inntrykk av ellers. Er det noen som vet om det nettopp har kommet nye regler på dette, eller har reisende med SAS Plus rett og slett ikke (lenger) tilgang til lounge på Heathrow?

Scandinavian
16-05-2019, 21:15
Pluss gir vel kun tilgang til SAS sine egne lounger. Ellers må du ha gull/diamant eller business class.

view
16-05-2019, 21:39
Hei!

Gjennom denne og flere andre sider på nettet har jeg fått inntrykk av at hvis man reiser London-Oslo på en SAS Plus (Pro) billett vil denne gi loungetilgang i f.eks. Lufthansas Business Lounge i Terminal 2 på Heathrow.

Jeg fikk imidlertid i dag svar på en melding jeg sendte Star Alliance for noen dager siden, der de svarte følgende (etter først å få avklart at reisende ikke har Star Alliance Gold Status): Unfortunately, we do not have any Star Alliance lounges at Heathrow. You would have access to a SAS business class lounge, but Heathrow doesn't have one either. You would have access to all Star Alliance and member airline lounges if you had Gold Status.

Med andre ord sier Star Alliance noe helt annet enn hva jeg har fått inntrykk av ellers. Er det noen som vet om det nettopp har kommet nye regler på dette, eller har reisende med SAS Plus rett og slett ikke (lenger) tilgang til lounge på Heathrow?

Bare tull fra Star der, SAS Plus gir lounge tilgang i EU der hvor det finnes SAS eller Star alliance partner lounge, altså f.eks. Lufthansa lounger.

Se også her under "Cards and ticket rules that open the door to the Lounge"
https://www.flysas.com/en/fly-with-us/travel-extras/lounge-access/

Martin
16-05-2019, 22:02
Pluss gir vel kun tilgang til SAS sine egne lounger. Ellers må du ha gull/diamant eller business class.

Min plussbillett fungerte veldig fint i Star-loungen på AMS i påsken, og jeg har ingen status.

PlatypusTaunter
18-05-2019, 14:51
Bare tull fra Star der, SAS Plus gir lounge tilgang i EU der hvor det finnes SAS eller Star alliance partner lounge, altså f.eks. Lufthansa lounger.

Se også her under "Cards and ticket rules that open the door to the Lounge"
https://www.flysas.com/en/fly-with-us/travel-extras/lounge-access/
Min plussbillett fungerte veldig fint i Star-loungen på AMS i påsken, og jeg har ingen status.

Se der ja! Takk for link og gode svar :up: Har lett etter litt informasjon på sidene til SAS, men tenkte selvfølgelig ikke å gå til de engelske nettsidene... *facepalm*
Takk for god hjelp!

TG923
18-05-2019, 16:07
Nå vet ikke jeg om det betyr noe, men det står at pluss gir adgang til Star Alliance lounge, står ikke noe om Star Alliance partner lounge

mckvakk
19-05-2019, 01:18
Usikker på om dette er riktig tråd, men er det noen som vet hvor tidlig man kan droppe bagasje på CPH når man flyr SAS? Har fly kl 22:55 i morgen men blir kastet ut av hotellet kl 11, kan selvsagt la bagasjen stå på hotellet til kvelden, men siden hotellet ligger i amager, ikke så langt unna flyplassen lurer jeg på om det er like greit å bare sjekke den inn hvis det er mulig.

Bonus: hvis jeg leverer den kl 11, er det mulig å levere en kolli til (innenfor inkludert mengde) senere på kvelden?

sabergum
20-05-2019, 15:21
Usikker på om dette er riktig tråd, men er det noen som vet hvor tidlig man kan droppe bagasje på CPH når man flyr SAS? Har fly kl 22:55 i morgen men blir kastet ut av hotellet kl 11, kan selvsagt la bagasjen stå på hotellet til kvelden, men siden hotellet ligger i amager, ikke så langt unna flyplassen lurer jeg på om det er like greit å bare sjekke den inn hvis det er mulig.

Bonus: hvis jeg leverer den kl 11, er det mulig å levere en kolli til (innenfor inkludert mengde) senere på kvelden?

Jeg har selv levert ca. kl. 22 på kvelden når jeg skulle fly videre i 9-tiden neste morgen.

Someone
28-05-2019, 12:01
SAS gjeninnfører tilgang til fast track for Plus og Gold på 12 flyplasser fra 3 juni

https://www.sas.se/en/travel-info/at-airports/#/lounges

SAS is launching 12 new Fast Tracks in Europe on 3 June 2019. The new Fast Tracks will be available at the following airports: Alicante, Budapest, Dublin, Faro, Lisbon, Las Palmas, London Stansted, Malaga, Marseilles, Milano Linate, Nice and Reykjavik

Martin
28-05-2019, 12:20
SAS gjeninnfører tilgang til fast track for Plus og Gold på 12 flyplasser fra 3 juni

https://www.sas.se/en/travel-info/at-airports/#/lounges

De samme som ble "forbedret" bort sist gang, sånn at de kan selge det som en "forbedring" igjen?

sabergum
10-07-2019, 14:52
Har noen erfaring med maten som kan forhåndbestilles i GO på intra-europeisk? Ikke minst: er drikke inkludert, og i tilfelle hva?

view
10-07-2019, 20:08
Har noen erfaring med maten som kan forhåndbestilles i GO på intra-europeisk? Ikke minst: er drikke inkludert, og i tilfelle hva?

Har bestilt salater, frokost og barnemat og det er generelt ganske greit. Drikke er ikke inkludert, med unntak av om du bestiller frokost, da det kommer en Brämhults juice eller lignende.

Polaris
28-07-2019, 11:20
Er det slutt på å kunne legge til flights med Lufthansa i appen til SAS?

tdb
28-07-2019, 18:00
Lufthansa flighter kan du kun se i LH appen. De trakk tilbake tillatelsen for 3.parts apper for en liten stund tilbake.
Har du en tur med LH som også inneholder en SK flight, ser du den i SK appen også.

flugger
31-07-2019, 09:10
Neste års påskeferie ble booket som to separate eurobonusbestillinger. Er det mulig å slå sammen tur og retur, og få refundert differansen mellom to enkeltreiser og t/r?

Upsaker
31-07-2019, 13:27
Neste års påskeferie ble booket som to separate eurobonusbestillinger. Er det mulig å slå sammen tur og retur, og få refundert differansen mellom to enkeltreiser og t/r?

Nei, men du kan gjøre om den ene veien til en t/r hvis det fortsatt er ledige billetter.

Polaris
31-07-2019, 23:18
Hvis jeg har booket en eurobonusreise med poeng som "gikk ut" i Mai - men ikke kan ta den reisen... Kan jeg "redde" poengene om jeg i stedet for å kansellere, ombooker den billetten? Eller tapes de så fort jeg endrer eller kansellerer?

TG923
31-07-2019, 23:26
Ombooking av billetter og tilbud er, forutsatt at poengene fortsatt er gyldige, tillatt opptil én virkedag før det aktuelle tilbudet må benyttes (utløpte poeng kan ikke gjenbrukes)

https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus/eurobonus-vilkar-og-betingelser-1/

Polaris
31-07-2019, 23:39
Ombooking av billetter og tilbud er, forutsatt at poengene fortsatt er gyldige, tillatt opptil én virkedag før det aktuelle tilbudet må benyttes (utløpte poeng kan ikke gjenbrukes)

https://www.sas.no/juridisk-info/eurobonus/eurobonus-vilkar-og-betingelser-1/

Ja, men jeg forstår det enda ikke :p Derfor spør jeg helt konkret i mitt tilfelle:

Poengene er teoretisk utløpt (iallefall deler av de, av 30,000 poeng tror jeg 20,000 utløp i Mai 2019). Hvis jeg ombooker billetten direkte i bookingen, forsvinner hele bookingen? Mister jeg også de 10,000 poengene som ikke er utløpte? Om jeg kansellerer hele bookingen, får jeg tilbake de poengene som ikke er utløpte?

OttoL
01-08-2019, 07:39
Ja, men jeg forstår det enda ikke :p Derfor spør jeg helt konkret i mitt tilfelle:

Poengene er teoretisk utløpt (iallefall deler av de, av 30,000 poeng tror jeg 20,000 utløp i Mai 2019). Hvis jeg ombooker billetten direkte i bookingen, forsvinner hele bookingen? Mister jeg også de 10,000 poengene som ikke er utløpte? Om jeg kansellerer hele bookingen, får jeg tilbake de poengene som ikke er utløpte?
På det siste spørsmålet er svaret ja.

Eriksan
02-08-2019, 08:48

Du kan booke om, men utløpte poeng forsvinner og nye poeng trekkes.

Polaris
02-08-2019, 13:33
Du kan booke om, men utløpte poeng forsvinner og nye poeng trekkes.

Takk! Jeg booket like gjerne en helt ny tur, men nå når jeg ville kansellere den gamle står det "Unfortunately, we couldn't find any information about the EuroBonus points spent in this booking. Please try again." på den bookingen jeg vil kansellere. For farken, jeg vil jo ha skattene og avgiftene mine tilbake :p Får jeg ikke kansellert en reise på utløpte poeng? Meh.. SAS Chat'en here we come.

LN-RTP
03-08-2019, 18:24
Noen som vet om SAS fremdeles flyr non-stop OSL-MIA?
Har sniffet rundt på hjemmesiden men det viser stop i EWR og orker ikke slå inn ruta hver dag hele måneden for å se om jeg treffer den eller de dagene hvor det kunne være eller er direkte flyging.

Ellers blir det det Kjos senere i August, men har hørt at SAS Premium Economy er like bra eller bedre.

LN-MOW
03-08-2019, 18:39
Åpner igjen med to ganger i uka fra 28. september etter en sommerpause.

LN-RTP
03-08-2019, 18:53
Aha, da blir det vel Kjos og Dreamliner.
Skal også se om KLM har noe kampanje pris på J klasse, får mye besøk fra Norge med folk som reiser KLM fordi det er veldig rimelig.
Skulle akkurat til å kjøpe med Norwegian men så på hotell i Trondheim først, ikke et rom å oppdrive pga fiskeri messe.:cry:

ToreD
04-08-2019, 17:33
Sjekk også Swiss. De har hatt en del snasne priser via ZRH

LN-RTP
04-08-2019, 19:58
Sjekk også Swiss. De har hatt en del snasne priser via ZRH

Ok, skal ta en titt der, men kjøpte billett på Norwegian igår.
Prøver gjerne noe annet neste gang hvis prisene på Premium eller J er brukbare.
Så på KLM igår, J var 5000 daler denne måneden men litt i fremtiden gakk det ned til 2500, og da biter jeg.
Ser dog ut til at flyturen var på Delta.

Polaris
09-08-2019, 12:59
Er det slutt på lounge i Tromsø for innehavere av SAS PLUS-billetter?
Jeg var i går innom på en SAS PLUS bonusbillett (klasse I ), men fikk ikke gå inn i loungen. Det stod "ta kontakt med SAS-ansatte", noe som ikke var å oppdrive i området. Så da satt jeg meg bare et annet sted, og ventet med å drikke til jeg kom ombord....

TOS
09-08-2019, 13:46
Er det slutt på lounge i Tromsø for innehavere av SAS PLUS-billetter?
Jeg var i går innom på en SAS PLUS bonusbillett (klasse I ), men fikk ikke gå inn i loungen. Det stod "ta kontakt med SAS-ansatte", noe som ikke var å oppdrive i området. Så da satt jeg meg bare et annet sted, og ventet med å drikke til jeg kom ombord....

Såvidt meg bekjent er det fortsatt lounge for Plus-passasjerer (også på bonnusbillett). Det er ikke så lenge siden jeg benyttet meg av det selv. Det er normalt sett en ansatt i nærheten, men de svinser litt rundt (henter boller osv.). Det er imidlertid ikke akkurat så mye å oppdrive av mat & drikke i loungen, men de har gode boller & kanelboller :)

Polaris
09-08-2019, 13:49
Såvidt meg bekjent er det fortsatt lounge for Plus-passasjerer (også på bonnusbillett). Det er ikke så lenge siden jeg benyttet meg av det selv. Det er normalt sett en ansatt i nærheten, men de svinser litt rundt (henter boller osv.). Det er imidlertid ikke akkurat så mye å oppdrive av mat & drikke i loungen, men de har gode boller & kanelboller :)

Joda, jeg er relativt godt kjent med utvalget i loungen. Hadde allikevel forberedt meg på å få tatt meg en bolle (bokstavelig talt) med et glass O-juice og en banan før avreise. Siden jeg alltid gjør det med PLUS-billett. I går gikk det ikke. Den ansatte var ikke å se over 10 minutter og å vandre fram og tilbake foran loungen fristet ikke nevneverdig. Da setter jeg meg heller ned med ei bok. Får sende en epost til SAS og sutre meg til noen eurobonuspoeng som plaster på såret, med mindre det har blitt slik at award-redemption-reiser ikke gir loungetilgang.

mckvakk
13-08-2019, 19:36
Skal reise med siste SAS flyet fra Newark til København på Søndag, rundt 23:30. Siden jeg tidligere bare har reist til og aldri fra Newark ser jeg for meg at jeg vil ha litt ekstra god tid. Hører rykter om at Loungen til tider kan være ganske full. Pleier dette være tilfelle så sent på kvelden også (Ser for meg jeg bør satse på å være på flyplassen ni, halv ti-ish?)? Har jeg som plus eventuelt tilgang til noen andre lounger?

Hickok
13-08-2019, 19:43
Dette er vel siste avgangen for kvelden, så det er jo derfor antakelig bedre plass enn tidligere på dagen. Nå hadde jeg ikke orket å dra tidligere på flyplassen bare pga denne loungen, da den ikke er mye å skrive hjem om. Om du ønsker å komme tidlig for å sikre mot kø, så er jo kanskje det lurt, men det er neppe veldig fult så seint på kvelden, så jeg tviler på at det tar veldig lang tid fra innsjekk til gate.

Plus har ikke adgang til andre lounger.

mckvakk
14-08-2019, 08:41
Dette er vel siste avgangen for kvelden, så det er jo derfor antakelig bedre plass enn tidligere på dagen. Nå hadde jeg ikke orket å dra tidligere på flyplassen bare pga denne loungen, da den ikke er mye å skrive hjem om. Om du ønsker å komme tidlig for å sikre mot kø, så er jo kanskje det lurt, men det er neppe veldig fult så seint på kvelden, så jeg tviler på at det tar veldig lang tid fra innsjekk til gate.

Har tidligere reist med siste avgangen til BA fra JFK på Søndager, og da har det alltid vært null kø både i innsjekk og security, men da vet jeg at det mest sannsynlig er det for SAS også, og kan satse på å være på plass ca to timer før ca.

Sjekket inn for morgendagens tur til statene i morgen og fikk ikke mulighet til boardingkort i app. Er det standard for USA med SAS eller kan jeg regne med å få de fine SSSS merkene på et kort i papir?

robertaas
14-08-2019, 08:58
Sjekket inn for morgendagens tur til statene i morgen og fikk ikke mulighet til boardingkort i app. Er det standard for USA med SAS eller kan jeg regne med å få de fine SSSS merkene på et kort i papir?
Man får ikke lengere boardingkort til USA uten å ha snakket med betjening som skal stille visse spørsmål. SSSS kommer eventuelt som bonus til dette.

FlyingDutchman
15-08-2019, 10:51
Er det ikke mulig å bestille en lang stopover evt multi-city via sas.no?
Prøver å få til TRD-OSL/CPH/ARN-EWR/ORD-BNA som utreise (hvor mellomlandingene er bryr jeg meg ikke mye om), men hjemreisen ønsker jeg skal være BNA-NYC, være i New York et par dager, så videre hjemover til TRD inkl mellomlanding.
Jeg får til første bit uten problemer, men hjemreisen kan jeg kun bestille fra EWR med "hjemreise fra" under "annen reise", biten fra BNA til NYC får jeg ikke lagt til.
Via United går det ikke an. Via google flights er det ingen problem å finne gode ruter. Men, prisen for hele ruten inkl to dagers stopp er det samme som det jeg får via SAS uten BNA-NYC. Seperate billetter koster 1500-2500kr per person ekstra, og det virker litt bortkastet.

Satser på SAS Plus, eller tilsvarende.

Tips hvordan jeg kan få bestilt hele turen som en multi-city tur?

FlyingDutchman
16-08-2019, 12:36
Fant ut av det... beste utreisemulighet var via ORD, og da går det vissnok umulig å ha retur fra EWR når man ikke har samme slutt/startpunkt.
Så da ble det en tur til BNA via EWR, og returen uten BNA-EWR, så det får jeg kjøpe som seperat billett, evt ha en road trip :D
Så, strengt tatt fant jeg bare delvis ut av det, men greit nok.

GinTonic
21-08-2019, 13:56
Heisann,
Jeg har en booking for tre personer i Go TRD-CPH-TRD hvor den ene i følget heller ønsker å reise BGO-CPH-TRD. I følge SAS chatten kan man fint sløyfe utreisen uten å miste hjemreisen, stemmer dette? Jeg har følgende beholdt den opprinnelige bookingen as-is og kjøpt en ekstra billett BGO-CPH.

LN-MOW
21-08-2019, 14:04
Du kjøper kun enveisreiser innen Skandinavia, så det er ikke noe problem.

GinTonic
21-08-2019, 20:48
Du kjøper kun enveisreiser innen Skandinavia, så det er ikke noe problem.
Supert, takk for svar Andreas :)

Someone
21-08-2019, 20:57
Hvordan er policyen og ikke minst praksis angående å ta med seg bilstol ombord hos SAS? Skal ha med stolen til bølla på 9 måneder når vi tar "Frogner Trikken" ned til NCE om noen uker. Er det håp eller må jeg forberede meg på å sende den?

tdb
21-08-2019, 21:03
Har du kjøpt eget sete til junior er det ikke noe problem. Har du ikke gjort det kommer det nok helt an på bookingtallet.

Someone
21-08-2019, 21:11
Har du kjøpt eget sete til junior er det ikke noe problem. Har du ikke gjort det kommer det nok helt an på bookingtallet.

Takk for svar

Ikke eget sete til han, men får da se hvordan det går og heller være forberedt på å måtte sende hvis det ikke går. Får ta med en plastsekk just in case, da jeg neppe får det inn i en pram pack :p

kekker
22-08-2019, 13:47
Takk for svar

Ikke eget sete til han, men får da se hvordan det går og heller være forberedt på å måtte sende hvis det ikke går. Får ta med en plastsekk just in case, da jeg neppe får det inn i en pram pack :p

Nå er jo du en liten fjert i forhold til meg (no offence), men er det ikke litt bask med englebarn i fanget? Vi har alltid booket eget sete til frøkna, med unntak av en trondheimstur.

Uansett, plastsekk får du vel på OSL, hadde ikke holdt pusten på at du får ta det med inn i allefall.

Chris1
22-08-2019, 14:02
Hei, hadde booket en reise på sas.no for EB-poeng mellom København og Stavanger. Reisen ble operert av Widerøe via Torp. Har EBS, men fikk ikke benyttet meg av verken fast track eller lounge. Stemmer det at EBS ikke har tilgang til dette i sommer perioden når man flyr widerøe?

Someone
22-08-2019, 14:13
Nå er jo du en liten fjert i forhold til meg (no offence), men er det ikke litt bask med englebarn i fanget? Vi har alltid booket eget sete til frøkna, med unntak av en trondheimstur.

Uansett, plastsekk får du vel på OSL, hadde ikke holdt pusten på at du får ta det med inn i allefall.

Jeg blir ikke overrasket over det viser seg å være en dårlig ide, og har jo booket eget sete for eldstemann lenge før han var 2. Men ser ikke ut som flightene er fulle og reise litt mot strømmen: Ned til NCE en søndag morgen og hjem på en fredag. Så satser på at lykken står den kjekke bi. Ellers blir vi godt kjent bak i galley....igjen :p

LN-MOW
22-08-2019, 15:10
Hei, hadde booket en reise på sas.no for EB-poeng mellom København og Stavanger. Reisen ble operert av Widerøe via Torp. Har EBS, men fikk ikke benyttet meg av verken fast track eller lounge. Stemmer det at EBS ikke har tilgang til dette i sommer perioden når man flyr widerøe?

SAS only.

..

mckvakk
18-09-2019, 16:49
Jeg ser litt på en reise til Malaga for to i vinterferien, og selv om prisene allerede er ganske stive for den uka har vi funnet en grei pris med SAS. Siden jeg har sølvkort og dermed har en kolli bagasje ekstra er det jo ingen vits i å betale for at begge skal sjekke inn en koffert. Er det på noe vis mulig å booke slik at en person på bookingen reiser med go smart og den andre med go light? Har jo muligheten for to bookinger, men da må man jo betale for setereservasjon for å være sikker på å sitte sammen, og det vi sparer forsvinner jo da dit. Kan de kanskje slås sammen av SAS i etterkant?

robertaas
18-09-2019, 21:49
Jeg ser litt på en reise til Malaga for to i vinterferien, og selv om prisene allerede er ganske stive for den uka har vi funnet en grei pris med SAS. Siden jeg har sølvkort og dermed har en kolli bagasje ekstra er det jo ingen vits i å betale for at begge skal sjekke inn en koffert.
En ekstra innsjekket koffert gjelder kun om billetten allerede inkluderer innsjekket bagasje.

Har jo muligheten for to bookinger, men da må man jo betale for setereservasjon for å være sikker på å sitte sammen, og det vi sparer forsvinner jo da dit. Kan de kanskje slås sammen av SAS i etterkant?
Én booking for 2 reisende sikrer på ingen måte at dere får sitte sammen. Om dere ikke selv sikrer dere seter før innsjekking så er det ingen andre systemer som holder av dette for dere. Om det kun er ledig på 29B og 16E når dere sjekker inn så får dere versågodt ta de setene.

blazius
18-09-2019, 21:52
Jeg ser litt på en reise til Malaga for to i vinterferien, og selv om prisene allerede er ganske stive for den uka har vi funnet en grei pris med SAS. Siden jeg har sølvkort og dermed har en kolli bagasje ekstra er det jo ingen vits i å betale for at begge skal sjekke inn en koffert. Er det på noe vis mulig å booke slik at en person på bookingen reiser med go smart og den andre med go light? Har jo muligheten for to bookinger, men da må man jo betale for setereservasjon for å være sikker på å sitte sammen, og det vi sparer forsvinner jo da dit. Kan de kanskje slås sammen av SAS i etterkant?

Om det skjer noe tull er det veldig gunstig å være på samme reservasjon. Om flyet skulle bli kansellert eller overbooket risikerer dere å bli sendt på to vidt forskjellige reiseruter.

robertaas
18-09-2019, 22:03
Om det skjer noe tull er det veldig gunstig å være på samme reservasjon. Om flyet skulle bli kansellert eller overbooket risikerer dere å bli sendt på to vidt forskjellige reiseruter.
At de to har forskjellig status øker risiko for forskjellig behandling om de har separate bookinger.

mckvakk
19-09-2019, 09:06
En ekstra innsjekket koffert gjelder kun om billetten allerede inkluderer innsjekket bagasje.

Én booking for 2 reisende sikrer på ingen måte at dere får sitte sammen. Om dere ikke selv sikrer dere seter før innsjekking så er det ingen andre systemer som holder av dette for dere. Om det kun er ledig på 29B og 16E når dere sjekker inn så får dere versågodt ta de setene.

Ja, derfor jeg tenkte at jeg booket en billett med inkludert bagasje til meg selv, slik at jeg fikk to, Og så booket jeg uten bagasje til henne. Håpet var om vi kunne gjøre dette i en og samme booking. Men siden det kan være kjekt å være på samme reservasjon i tilfelle avvik, og hun ikke er så veldig glad i å fly, spesielt ikke alene, så er det kanskje lurt å betale de ekstra hundrelappene for å booke sammen.

Eriksan
20-09-2019, 08:59
Ja, derfor jeg tenkte at jeg booket en billett med inkludert bagasje til meg selv, slik at jeg fikk to, Og så booket jeg uten bagasje til henne. Håpet var om vi kunne gjøre dette i en og samme booking. Men siden det kan være kjekt å være på samme reservasjon i tilfelle avvik, og hun ikke er så veldig glad i å fly, spesielt ikke alene, så er det kanskje lurt å betale de ekstra hundrelappene for å booke sammen.

Nå er risikoen for at det skulle bli kansellering o.l. minimale og konsekvensene langt mindre på en enkeltstrekning enn en lang routing med mellomlandinger, sånn sett er det ingen fare med separate bookinger. Men forskjellen på Go Light og Go er bare 120-150 kr per vei av det jeg har sett, så ikke mange kroner å spare på det.

Chr1st1an
27-09-2019, 19:37
Jeg drar sørover neste uke med poeng. Har øko fra osl-cph, men biz videre med swiss.
Har jeg tilgang på loungen på OSL da? Er rett det kun er første reise som teller, selv om alt annet er på biz.
Har jo betalt poeng for biz, men det var ikke ledig plus osl-cph.

ToreD
27-09-2019, 19:38
Jeg drar sørover neste uke med poeng. Har øko fra osl-cph, men biz videre med swiss.
Har jeg tilgang på loungen på OSL da? Er rett det kun er første reise som teller, selv om alt annet er på biz.
Har jo betalt poeng for biz, men det var ikke ledig plus osl-cph.

Om du ikke har status kommer du ikke inn før i CPH

Someone
25-10-2019, 07:56
Da blir det flere flyplasser hvor SAS (gjen-) innfører fast track for gull og Plus

https://finalcall.travel/da/sas-aabner-for-fast-track-sikkerhedskontrol-paa-flere-destinationer/

I den kommende tid vil dette tilbud blive udvidet endnu mere med 9 yderligere destinationer, hvor der tilbydes Fast Track:

Tenerife (TFS), Funchal (FNC) og Venedig (VCE), Catania (CTA), Palermo (PMO), Napoli (NAP), Genoa (GOA), Pisa (PSA) og Firenze (FLR)

LN-RTP
08-11-2019, 19:23
Har såvidt begynt å tenke på en Norges turne igjen, søkte på SAS sine direkteruter mellom MIA og OSL i slutten av mai, men alt flyes av andre selskap og via EWR.
Har SAS sluttet med MIA eller begynner det opp igjen senere på året?
Har jo Norwegian FLL som passer bra, tatt den turen sikkert 12-15 ganger men tenkte å prøvekjøre noe nytt. (Hvilken Premium Economy er best SAS eller Norwegian?)

LN-MOW
08-11-2019, 19:34
Har såvidt begynt å tenke på en Norges turne igjen, søkte på SAS sine direkteruter mellom MIA og OSL i slutten av mai, men alt flyes av andre selskap og via EWR.

Ikke så lenge du spurte om det samme .. ;) SAS flyr til MIA kun i vinterprogrammet.

LN-RTP
08-11-2019, 20:36
Husker jeg spurte ja, men husket ikke svaret, og fant det ikke heller.
Av en eller annen grunn hadde jeg for meg at stor sesongen over at Atlanteren var midt på sommeren når folk har lang ferie og skal ut på tur.
Nåvel, det er vel naturlig at frosne Nordboere vil til varme Florida midt på vinteren, men feriene er vel kortere så kanskje er det mange pensjonister som reiser da, dog soleklart at jeg ikke reiser til Norge midt på vinteren uansett hvor mange direkte ruter det er å finne..

flyerEBD
09-11-2019, 11:26
Ser tråden for å kjøpe gullkort er stengt. Noen som vet hvor man kan få kjøpt et gullkort?

ToreD
09-11-2019, 14:11
Ser tråden for å kjøpe gullkort er stengt. Noen som vet hvor man kan få kjøpt et gullkort?

Det er ikke lov ihht til retningslinjene til SAS. Så kjøp deg noen kredittkort og fly litt, så har du gull før du aner

SudCaravelle
28-11-2019, 11:47
Jeg har en SAS billett til Washington DC via CPH. Hvordan er reglene nå hvis jeg ikke bruker utreise billetten? Blir da returen kansellert? I såfall, er det mulig å unngå dette?

Martin
28-11-2019, 12:18
Jeg har en SAS billett til Washington DC via CPH. Hvordan er reglene nå hvis jeg ikke bruker utreise billetten? Blir da returen kansellert? I såfall, er det mulig å unngå dette?

Ja, og nei.

mckvakk
04-03-2020, 12:27
Vet ikke om dette er strengt tatt riktig tråd for dette, men jeg vurderer å investere i SAS nå i disse nedgangstider, og jeg ser de tilbyr billigere billetter for aksjeeiere. Er disse billettene mye billigere, eller er det stort sett slik at man får de billigere via salg etc? Er det noen andre fordeler utover rabatt på billetten?

https://www.sasgroup.net/investor-relations/the-share/shareholder-service/

WF789
04-03-2020, 12:34
Dyre Go-billetter sparer du fort et par hundrelapper på, de billigere noen tiere. Må vel opp i ca 1000,- kr hver vei før det blir billigere enn Go light.

robertaas
09-03-2020, 15:35
Det ser ut til at jeg for første gang vil måtte avbestille en reise med SAS. Jeg ser etter regler for avbestilling, men klarer ikke lokalisere noe slikt. Ikke finner jeg det vedlagt med bestillingen slik andre flyselskaper har og ikke finner jeg info om det på websiten. Det eneste jeg finner er at når jeg får opp bestillingen på websiten så er det en link med navnt "avbestill". Men jeg vet altså ikke hva konsekvensen er av å klikke på den linken.

Noen som vet?

Twin Otter
09-03-2020, 15:49
Har du full flex får du vel hele beløpet refundert men hvis det er på en billett på GO osv. får man vel refundert skatter/avgifter.

robertaas
09-03-2020, 16:16
Har du full flex får du vel hele beløpet refundert men hvis det er på en billett på GO osv. får man vel refundert skatter/avgifter.
De 4 flightene er i:
A Plus Pro
A Plus Smart
P Plus Smart
P Plus Pro

Prøvde på chatten og de kunne ikke si noe.

ToreD
09-03-2020, 16:36
De 4 flightene er i:
A Plus Pro
A Plus Smart
P Plus Smart
P Plus Pro

Prøvde på chatten og de kunne ikke si noe.

Plus Smart kan kanselleres mot et gebyr. Mener det er 200€?
Plus Pro er fullt refunderbar

https://www.sas.no/fly-med-oss/billettalternativer/billettyper/

YellowAviation
24-03-2020, 18:29
Ussiker om det er rett plass å spør:
Er det noen som vet om det er mulig å sende mail til SAS for å finne alle mine tidligere SAS flyvninger fra 2003 frem til i dag?

Hickok
24-03-2020, 18:35
Ussiker om det er rett plass å spør:
Er det noen som vet om det er mulig å sende mail til SAS for å finne alle mine tidligere SAS flyvninger fra 2003 frem til i dag?

Det er selvsagt mulig å spørre, men du får neppe svar. I hvert fall ikke i disse tider da de har mer enn nok annet å bruke tiden på.

YellowAviation
24-03-2020, 18:51
Ja forstår at det ikke er lett å få svar nå selfølegelig, men lurte bare på om de gir ut slik informasjon:)

Eirik
24-03-2020, 19:17
Har vært interessant å følge priser og avganger på Oslo-Haugesund siste dagene. Fra 499,- til 799,- til 999´ish og ned igjen til 599,- Avganger har (naturlig nok) forsvunnet eller fått nye avgangstider, og det har variert fra dag til dag om de har en avgang førstkommende søndag eller ikke...

Discus
24-03-2020, 20:15
Ja forstår at det ikke er lett å få svar nå selfølegelig, men lurte bare på om de gir ut slik informasjon:)
Neppe - de må i så fall verifisere at det er deg, om de i det hele tatt har info. (EuroBonus har historisk oversikt du kan laste ned om du har alt der)

YellowAviation
24-03-2020, 20:29
Neppe - de må i så fall verifisere at det er deg, om de i det hele tatt har info. (EuroBonus har historisk oversikt du kan laste ned om du har alt der)

Takk for svar
Ja jeg har eurobonus flyvningene mine men går bare tilbake til 2012 på min SAS side av en eller annen grunn, heller ikke reiser betalt med poeng viser her. Selv om jeg har fløyet med SAS siden 2003. Virker som de bare har info tilbake til 2012.

YellowAviation
29-03-2020, 03:29
Beklager for to spørsmål på rad her, men er det noen som vet om flynhistorikken på sas sin egen hjemmeside kun går tilbake til 2012 hos alle, har folk i familien som har vært medlem i EB siden 1996,men her vises også historrikk kun tilbake til 2012?

LN-MOW
29-03-2020, 04:22
2012 var vel da RESAID, SAS’ gamle bookingsystem ble stengt ned. Det som ble gjort i RESAID er borte.

YellowAviation
31-03-2020, 04:09
Ok, takker for svar

3cseat
05-04-2020, 14:06
Det er riktignok noen år siden nå, men ved henvendelse til SAS knyttet til Lifetime Gold, fikk jeg alle data fra 1996 til 2010 på forespørsel. Mente henvendelsen var i 2015. Så data hadde de i alle fall en gang i tiden. Jeg vil tro begrensningene ligger i online data.

Men som det ble antydet her, kan eventuelle bytter av systemer også påvirke dette. Fikk for eks ikke data fra før 1996, og ser videre at appen kun har data fra 2003.

Men holder vel med tidligere kommentar om at slike henvendelser kanskje ikke er prioritet for tiden

SudCaravelle
28-10-2020, 13:32
Hvordan er det i SAS domestic loungen på OSL nå? Skal på en kveldsflight og lurer på om man kan planlegge noen øl og litt mat der, eller er det veldig "Covid"?

livinspeed
28-10-2020, 13:51
Hvordan er det i SAS domestic loungen på OSL nå? Skal på en kveldsflight og lurer på om man kan planlegge noen øl og litt mat der, eller er det veldig "Covid"?

Blir lite øl på deg, alkoholserveringen er stengt og mattilbudet er begrenset.

kimpe
28-10-2020, 14:51

Når jeg var innom forrige torsdag hadde de ferdigskjærte baguetter med ost eller tunfisk, kjeks, potetgull og Currysuppe.

Drikke er vann, brus eller kaffe/te. All skjenk er fjernet...

Var veldig rolig når jeg var der i 13-tiden, god plass og helt grei plass å vente et par timer.

Kim

EK 007
26-12-2020, 10:08
Jeg booket to bonusbilletter forrige uke, når SAS hadde EB-kampanje med halvpris. Jeg har SAS Premium Mastercard, så jeg kunne booke Plus for prisen av economy i tillegg. Jeg betalte dermed 10000 for to personer fra KRS til TOS, som er en god deal.
På utreisen var det bare ledig i Go (x-klasse), men fikk Plus (I-klasse) på retur. Nå har jeg funnet ut at vi vil reise en dag tidligere, og jeg prøver å endre bookingen.
På nettet lar det seg forsåvidt gjøre, men nettløsningen klarer ikke gi meg Plus til Go-pris, og i tillegg vil nettløsningen også ta full pris for ombookingen, og ikke kampanjeprisen jeg booket på.

Dersom jeg ringer inn for å endre, vil SAS trekke ekstra beløp for å differansen mellom kampanjebonuspris og vanlig bonuspris?
Står det i bookingen antall poeng som er trukket? Er ikke en booking gjort i x eller i-klasse ombookingsbar til andre flighter med ledig x og i-klasse, uavhengig hvilken poengpris som er trukket?

Og klarer de over telefon å endre utreisen fra Go til plus, uten å trekke ekstra poeng, siden jeg med Premium-kortet kan få Plus for Go-pris?

Når jeg prøver å endre utreisen min i Go til dagen før i Plus, så vil de trekke 20000 poeng.....

blazius
26-12-2020, 11:33
Dersom du som reisende ønsker å endre en bonusbillett hos SK må du betale evt differanse mellom prisen da du booket og det som er tilgjengelig når du gjør endringen. Ved endring fra flyselskapets side betaler du ikke noe ekstra.

Eirik
13-02-2021, 13:21
Gjør noen bookinger Norge-Tyskland for neste månedene, en forsåvidt interessant sport mht. ombooking- og refusjonsregler; med tunga rett i munnen er det både billige billetter og stor fleksibilitet å hente, spesielt når flyselskapene selv kansellerer og ombooker (regner ikke med DY i denne sammenhengen :cool:).

Lurer på i så måte: noen som vet om en blir ombooket til Lufthansa Biz eller økonomi hvis Sas kansellerer reise på billigste Plus-billett ?

Millemor
01-07-2021, 14:38
Noen andre som sliter med hjemmesiden til SAS? Returflighten min fra Roma om et par uker ble endret fra direkteflight til at jeg må bytte fly i CPH og siden det er en Plus billett vurderer jeg å endre til direkteflight dagen etter i stedet. Når jeg klikker på "Endre bestilling" inne på bookingen får jeg bare en feilmelding om at siden ikke finnes.

DCHalvorsen
01-07-2021, 14:43
Jeg holdt på å bli tullete av "endre bestilling" i forrige uke. Greide rett og slett å taste en feil dato fra BGO til SVG. Jeg kom et stykke i vei på ombestillingen, men så stoppet det. Da ble det 20 minutt venting i kundetelefon, og der ble det ordnet i en fart.

Millemor
01-07-2021, 14:55
Jeg holdt på å bli tullete av "endre bestilling" i forrige uke. Greide rett og slett å taste en feil dato fra BGO til SVG. Jeg kom et stykke i vei på ombestillingen, men så stoppet det. Da ble det 20 minutt venting i kundetelefon, og der ble det ordnet i en fart.
Nå kom jeg ikke inn på endre bestilling i det hele tatt. Jeg er nr 64 i køen i chatten nå. Vil tro det er like stort trykk på telefon, så ventetiden der er tilsvarende lang.

DCHalvorsen
01-07-2021, 15:18
Glem chatten, de endrer ikke bestillinger. Prøv kundetelefonen om morgenen. Da gikk det bra for meg. Prøvde den midt på dagen, da var det så lang kø at de tok ansvar for meg og la på.

Millemor
01-07-2021, 15:21
Takk, der sparte du meg for halvannen times venting på ingenting :) Mulig jeg bare dropper ombookingen og tar det flybyttet på CPH i stedet for å styre mer med det.

DCHalvorsen
01-07-2021, 15:30
Mulig jeg bare dropper ombookingen og tar det flybyttet på CPH i stedet for å styre mer med det.

Det er helt sikkert det SAS ønsker at du skal gjøre:D
Men jeg forstår ikke hvorfor de reklamerer så mye for enkel ombestilling når det stopper i systemene, både de automatiske og manuelle

Millemor
01-07-2021, 19:50
Det er helt sikkert det SAS ønsker at du skal gjøre:D
Men jeg forstår ikke hvorfor de reklamerer så mye for enkel ombestilling når det stopper i systemene, både de automatiske og manuelle
Kom inn på siden for endre nå. SAS har fjernet flere direkteflighter den uka, inkludert den jeg hadde tenkt å booke om til, så da holder jeg meg til opprinnelig plan. Får med meg ny flytype da, A320neo, på flighten fra CPH til OSL.

Nå er jeg spent på om det blir direktefly fra OSL til FCO 7/7 eller om den også blir kansellert og jeg må via ARN eller CPH på vei sydover. I disse dager er jo ting ganske uforutsigbare, så får bare ta det som det kommer.

LN-MOW
01-07-2021, 20:43
Nå er jeg spent på om det blir direktefly fra OSL til FCO 7/7 eller om den også blir kansellert og jeg må via ARN eller CPH på vei sydover. I disse dager er jo ting ganske uforutsigbare, så får bare ta det som det kommer.

Med mindre noe uforutsett oppstår (teknisk, sykdom, berserk elefnat e.l.), kansellerer de ikke så tett før avgang.

blazius
05-07-2021, 22:59
Aner noen hvor nært opp mot avgang det er mulig å få endret en SAS Go Flex billett innenlands? Vilkårene sier bare at den kan endres, men spesifiserer ikke noen deadline. Jeg antar at løpet er kjørt om man er no-show.

Eriksan
06-07-2021, 08:09
Aner noen hvor nært opp mot avgang det er mulig å få endret en SAS Go Flex billett innenlands? Vilkårene sier bare at den kan endres, men spesifiserer ikke noen deadline. Jeg antar at løpet er kjørt om man er no-show.

Jeg mener jeg har lest inntil 1 time før avgang inne på sas.no tidligere.

Savipix
24-08-2021, 15:28
Är det någon som kommer ihåg vilken rad på 320NEO som saknar fönster?

WF789
24-08-2021, 22:12
Mulig bakerste rad mangler vindu, ellers er det ikke noen rader som mangler vindu som på 737.

Roxman
28-08-2021, 00:17
Noen som vett når det åpnes for brukt av Eurobonus poeng gjennom Star Alliance igjen? Forsøkt å søke på divere routinger til østen i April/Mai 2022, uten at jeg får opp noe som helst. Eneste som virker å være åpent er USA og enkelte destinasjoner i eget nettverk…

Eriksan
28-08-2021, 09:53
Noen som vett når det åpnes for brukt av Eurobonus poeng gjennom Star Alliance igjen? Forsøkt å søke på divere routinger til østen i April/Mai 2022, uten at jeg får opp noe som helst. Eneste som virker å være åpent er USA og enkelte destinasjoner i eget nettverk…

*A online booking har vært stengt siden mars '20, men det har vært mulig å bestille med star partnere siden ifjor sommer. SQ er dog stengt fortsatt.

OttoL
30-08-2021, 10:58
Du må ringe inn for booking. Skal du søke opp reiser er nok awardfares beste alternativ, selv om det koster noen kroner.

roy
02-09-2021, 12:51
Spørsmål her. Jeg har noen som har fått flyttet en flybillett fra søndag 12. september til mandag 13. september. De kan evt. reise søndag morgen, men da mister de poenget med reisen.

Har ikke SAS ansvar for å skaffe hotel når endringer kom så sent som i dag?

OttoL
03-09-2021, 09:18
Spørsmål her. Jeg har noen som har fått flyttet en flybillett fra søndag 12. september til mandag 13. september. De kan evt. reise søndag morgen, men da mister de poenget med reisen.

Har ikke SAS ansvar for å skaffe hotel når endringer kom så sent som i dag?

Når ble de informert om endringen?

roy
03-09-2021, 11:36
Når ble de informert om endringen?

2. september

Eirik
11-09-2021, 12:35
Travelpass; noen med (bra) erfaringer her ? Vurderer tilbudet på enkeltstrekninger innenlands.

sirpjalle
22-09-2021, 09:41
Har en kollega som har bestillt billett SVG-BGO-SVG, men dessverre gikk han via et nettsted som heter Esky.

Syntes selv det var noe lugubert, men han har fått ticket i SAS sitt system.

Så det som egentlig gjenstår er å få tak i en kvittering som sier noe om prisen han har betalt.

Anyone to the resque? Send meg en PM om det er noen som kan hjelpe.

På forhånd, TY! :)

LN-MOW
22-09-2021, 13:05
Følg penga …. Kun byrået som kan gi kvittering. Men utskrift fra kredittkortet viser ihvertfall hvor mye han har betalt.

sirpjalle
22-09-2021, 15:37
Jupp. Det er det som er problemet. Intet svar fra reisebyrået, og eller etter bestilling.
Men han får ta en snipp av reisen og en snipp av kortutskriften, så får det duge!

vstenhjem
18-10-2021, 20:33
SAS selger nå Go Light billetter på innenriks i Norge. Ser ut som billettene uten bagasje koster 150 kr mindre.

Eirik
11-11-2021, 14:54
Booka OSL-SVG billetter til 299, i dag, kan ikke huske sist det var nede på 200-tallet.

mikro
16-01-2022, 19:19
Noen som kjenner til om SAS i det stille har fjernet gratis setevalg ved innsjekk med SAS Go / Go Light? Sjekket inn for utreise på fredag, da kunne jeg velge sete ved innsjekk i appen, men kunne ikke endre i ettertid. Nå når jeg sjekket inn for returen fikk jeg ikke velge sete i det hele tatt, verken i appen eller på sas.no. Får kun feilmeldinger som "Our bad, please try again" og "Unfortunately you can not select seat for this flight".

På sas.no går det fortsatt frem at man kan velge sete gratis ved innsjekk i SAS Go:
Hvis du har en SAS Go-billett, kan du velge sete gratis når du sjekker inn, fra 30 timer før avgang

k_f_1987
26-01-2022, 13:21
Finner ingen fly til München med SAS fra mars og ut året, er denne ruten stengt permanent?

Eirik
26-01-2022, 16:43
Finner ingen fly til München med SAS fra mars og ut året, er denne ruten stengt permanent?

Finner det hos Widerøe, til lett hysteriske priser denne helgen. Sjekka, for har en sas-billett MUC-OSL på fredag, men som du sier ingen avganger å se for øyeblikket på sas.no. Kommer kanskje en mail om re-routing snart, men mest sannsynlig hører vel dette hjemme under ´sas.no og alle de rare feilene´.

LN-MOW
26-01-2022, 17:03

Tatt ut av rutetabellen, ja. Men man gjør jo endringer på en litt mer dynamisk måte enn man gjorde før ... hvis prognosene bedrer seg kan det godt være den settes opp igjen.

Eirik
26-01-2022, 17:12
Tatt ut av rutetabellen, ja. Men man gjør jo endringer på en litt mer dynamisk måte enn man gjorde før ... hvis prognosene bedrer seg kan det godt være den settes opp igjen.

Ah, takk, da kommer vel den reroutings-mailen snart, kanskje ...

Eirik
26-01-2022, 17:14
Litt rart at ikke Lufthansa-flighter vises da, men det kommer vel.

Someone
26-01-2022, 17:15
Ah, takk, da kommer vel den reroutings-mailen snart, kanskje ...

Ikke sikkert de ønsker å selge de?

Eirik
26-01-2022, 17:54
Nå er i alle fall denne helgens flyvninger tilbake igjen på sas.no

LN-MOW
26-01-2022, 18:04
Litt rart at ikke Lufthansa-flighter vises da, men det kommer vel.

Codeshareflightene vises jo? De er det to-tre av ...

Eirik
26-01-2022, 18:25
Codeshareflightene vises jo? De er det to-tre av ...

Før i dag var d helt tomt, så helst ‘sas.no og de rare feilene, ja.

k_f_1987
26-01-2022, 20:44
Takk for svar! Jeg søker direkte i GDS, har en egen booking som per nå er aktiv, selv om flightene er borte i Amadeus...

SudCaravelle
16-03-2022, 13:52
Sitter med vårens "vakreste" eventyr og det er disse fordømte sommerferie-billettene.

Etter noen familieråd er vi nå enige om OSL-WAS-MIA-OSL med SAS og mest plus.

Prisene er merkelige hos SAS om dagen (og unødvendig dyre). Reiser du 0600 fra OSL til CPH så er det plutselig 5000 kroner billigere (totalt for 5) enn om du reiser 0900 (og sparer tre timer på Kastrup) Noen avgangsdager er det plutselig 20.000 dyrere for avresien fra MIA eller plutselig billiger på Eco enn pluss..

Så da de vanlig spørsmålene:

* "Ser" SAS at man søker flere ganger på samme rute og øker prisen taktisk på hvisse avganger? Vår optimale rute koster plutselig 72.000 totalt - mens med eksra mellomlandinger og/eller lange mellomlandinger så kommer vi helt ned i 52.000 totalt.

* Bør man ha is i magen? Kommer det noen lavere priser nå eller blir de bare høyere?

Knotete dette her, og skulle feks. Norse komme skikkelig på banan før jeg for bestempt meg så velger jeg jo heller dem.

Egenltig litt klønete tid å reise over dit nå, men savnet er såpass stort, Med leiebil, hus, fly og hotell kunne man hatt det temmelig gjevt i Asia eller Europa.

fluxie
17-03-2022, 19:10
Sitter og ser på vinterprogrammet til SAS. De har tatt ut HAU-OSL, SVG-BGO, KSU-OSL, AES-BGO, AES-TRD, KRS-OSL, MOL-OSL, BGO-TRD. Det er altså ikke mulig å booke disse etter 28. Okt, mens resten av rutenettet ligger ute for salg. Det virker som det er større strukturelle endringer på gang på disse rutene. Kanskje dette blir Link-produksjon?

OttoL
23-03-2022, 21:04
Sitter og ser på vinterprogrammet til SAS. De har tatt ut HAU-OSL, SVG-BGO, KSU-OSL, AES-BGO, AES-TRD, KRS-OSL, MOL-OSL, BGO-TRD. Det er altså ikke mulig å booke disse etter 28. Okt, mens resten av rutenettet ligger ute for salg. Det virker som det er større strukturelle endringer på gang på disse rutene. Kanskje dette blir Link-produksjon?

Ser ut som om disser ligger ute nå som "vanlig"

SBT
26-03-2022, 18:09
Har man krav på EU261 når man flyr på sas bonus billetter ? Når vi kom til lufthavnen, fikk vi beskjed om at våre billetter var kansellert. Vi hadde jo fått sms fra SAS om å sjekke inn, men det gikk ikke " our bad, something failed ....., pls try again, ringte til SAS som re-instated the ticket, men for sent til at vi fikk bli med flyet, og har nå fått en avgang som er 4:20 senere, og avstanden er mer enn 2600 km.

view
26-03-2022, 19:49
Har man krav på EU261 når man flyr på sas bonus billetter ? Når vi kom til lufthavnen, fikk vi beskjed om at våre billetter var kansellert. Vi hadde jo fått sms fra SAS om å sjekke inn, men det gikk ikke " our bad, something failed ....., pls try again, ringte til SAS som re-instated the ticket, men for sent til at vi fikk bli med flyet, og har nå fått en avgang som er 4:20 senere, og avstanden er mer enn 2600 km.

Rettighetene er i utgangspunktet de samme uansett hvordan du har betalt for billetten, jeg har fått kompensasjon for forsinkelse på bonusbillett pga crew f.eks.

oy-viv
08-04-2022, 00:23
Prisene er merkelige hos SAS om dagen (og unødvendig dyre). Reiser du 0600 fra OSL til CPH så er det plutselig 5000 kroner billigere (totalt for 5) enn om du reiser 0900 (og sparer tre timer på CPH).

Ja, det er svært at gennemskue, hvad der ligger bag! Men - det sker også den anden vej rundt:
Jeg skal til NYC i september på Plus; udturen var
ca. 5000 DKK billigere, hvis jeg fløj over OSL eller ARN! Så det bliver
over OSL for min del. Til gengæld fik jeg en acceptabel pris hjem
EWR-CPH på non stop flighten.

SudCaravelle
08-06-2022, 08:46
Noen som kan forklare hvorfor det ikke kan bookes business på SK907 12 juni? Er det smekkfullt foran?

Discus
08-06-2022, 08:51
Noen som kan forklare hvorfor det ikke kan bookes business på SK907 12 juni? Er det smekkfullt foran?
Iflg. setekartet er alle setene i business tatt, i pluss vises det to ledige så det ser veldig fullt ut ja.

LN-MOW
08-06-2022, 15:35

Smekkers i alle klasser.

GFL
17-06-2022, 13:52
Hei, jeg skal fly OSL-ARN-EWR på mandag, men SK482 (OSL-ARN KL 07:35) er borte fra booking fra SAS.no

Er det normalt, eller vil flygningen fortsatt skje?

Ifølge kundesenteret så er det ingen endringer, eller kommer den senere i helga?

Martin
17-06-2022, 13:56
Hei, jeg skal fly OSL-ARN-EWR på mandag, men SK482 (OSL-ARN KL 07:35) er borte fra booking fra SAS.no

Ifølge kundesenteret så er det ingen endringer, eller kommer den senere i helga?

De selger i hvert fall ikke billetter til den.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220617/ec5a1c218a6749a754845341460edf41.png

Discus
17-06-2022, 14:11
Jeg tipper det er fullbooket. Folk har sikkert sikret seg ifht. mulig strek (fra tirsdag) eller så der det noe annet som skjer i Stockholm. SK482 går ofte tilbake som SK483 og den kan bookes. Hos Norwegian er det helt fullbooket hele dagen til ARN.

LN-MOW
17-06-2022, 16:20

Den er smekkfull og derfor vises den ikke.

SudCaravelle
05-10-2022, 08:19
Noen som vet når SAS "slipper" billetter til høstferien 2023?

LN-MOW
05-10-2022, 13:54
Vent på kampanjer. Booker du for tidlig, er du garantert en bøtte ruteendringer.

RescueMe
07-10-2022, 21:12
Hva skjer om kun 2 av 3 sjekker inn og reiser ut på en t/r reise, men alle 3 ønsker å reise hjem? Blir det problemer eller bør det være uproblematisk?

Eriksan
10-10-2022, 08:10
Hva skjer om kun 2 av 3 sjekker inn og reiser ut på en t/r reise, men alle 3 ønsker å reise hjem? Blir det problemer eller bør det være uproblematisk?

Tidligere informasjonssjef i SAS K.M. Johansen uttalte for noen år siden at de ikke autokansellerer returbilletten ved reiser innen Europa. På Intercont gjør de det, men kan ikke garantere at de ikke har endret praksis innen Europa.

SudCaravelle
18-10-2022, 08:40
Noen som kan finne ut hvorfor juleflighten til Miami fa Oslo (SK955 - 23DEC) ikke kan bookes i Business eller Pluss? Svaret er jo ofte "at det er fullt" - men det var en del ledige plasser for noen dager siden.

Gracias.

Henshaw
18-10-2022, 13:54
Noen som kan finne ut hvorfor juleflighten til Miami fa Oslo (SK955 - 23DEC) ikke kan bookes i Business eller Pluss? Svaret er jo ofte "at det er fullt" - men det var en del ledige plasser for noen dager siden.

Gracias.

52220
Lite til salgs i hvert fall

LN-MOW
18-10-2022, 15:00
Ser mistenkelig ut som potensiell kansellering, med ‘ledig’ kun i G.

fluxie
18-10-2022, 15:02

Gracias.

Mye ledig på flighten, så dette lukter kansellering, eller noen andre krumspring, flybytte, eller hvem vet.

SudCaravelle
18-10-2022, 20:36
Mye ledig på flighten, så dette lukter kansellering, eller noen andre krumspring, flybytte, eller hvem vet.

Hmm.. får håpe det bare er flybytte da, de ar jo satt opp med A350 fra OSL. Mye rart med MIA flightene nå. Har seks flighter hvor det enten er stappet, eller så sitter jeg/vi nesten alene.

ToreD
18-10-2022, 20:50
Det er også satt opp en CPH-MIA den dagen, så en av de ryker vel?

LN-MOW
18-10-2022, 20:58
Da har de kanskje stokket om på avgangene. Blir nok overført dit, de som er booket. De gjorde det samme tidligere i høst.

Oluf Air
19-10-2022, 10:19
Snakket med en dame i SAS chatten under 30% salget eurobonus og avtalte at jeg skulle fly BGO-OSL-MUC ned en onsdag med retur MUC-CPH-OSL en mandag og hjem OSL-BGO tirsdag ettermiddag.

Så når jeg hadde ringt inn og betalt at OSL-BGO legget manglet. Noen ideer til hvordan jeg kan få ordnet dette? Må jeg virkelig bestille ny billett OSL-BGO legget?

SudCaravelle
19-10-2022, 12:20
Da har de kanskje stokket om på avgangene. Blir nok overført dit, de som er booket. De gjorde det samme tidligere i høst.

Forventer lite sympati og fakkeltog - men ganske irriterende. Det er godt over 10.000 per person i monkey for billettene som jeg har booket, og produktet "direkte i eoc med tre unger avgang 09.55", kontra "avgang 07.10 med mellomlanding i CPH" er ganske forskjellig.. Da er 54.000 kroner mye.

Someone
19-10-2022, 13:12
Forventer lite sympati og fakkeltog - men ganske irriterende. Det er godt over 10.000 per person i monkey for billettene som jeg har booket, og produktet "direkte i eoc med tre unger avgang 09.55", kontra "avgang 07.10 med mellomlanding i CPH" er ganske forskjellig.. Da er 54.000 kroner mye.

Er ikke det godt over 50% sjanse for endring på den ruten? Uten at det hjelper deg noe

view
19-10-2022, 14:00
Hadde samme styret på en tur i februar, de drev å justerte slyngene i forkant så direkte ble til via ARN. Da så vi også at det tilsynelatende var satt opp "dobbelt" noen dager med både ARN og OSL avgang, før den ene ble kansellert.

SudCaravelle
28-10-2022, 09:48
Hmm.. Har A350 blitt den nye A340 på bookinger? Dvs. at den blir kansellert.

FIkk omboking nå på en annen MIA tur som er i Februar - Nå er direkteflighten fra OSL gjort om til A350, og avreise drekte til MIA 13.15? Det er jo også en merkelig USA tid hvor man lander så "sent som" 17.35.

Hjemreisen her (Via CPH) er plutselig forandret til avresie fra MIA til 19.40 - som er egentlig en genial avreisetid fra USA, og flyet til A350.

Er ikke A350 på vei ut av flåten?

SÅ nå her jeg fire flighter til og fra MIA hvor alle er bare merkelige, og man mistenker at alle fire blir kansellert?

Et annet sprøsmål - Billettene er betalt Business Smart - burde man ikke da kunne booke seg via EWR hvis man ønsker dette?

Someone
28-10-2022, 09:51

Nei, ikke per dags dato, selv om om en av maskinene sendes tilbake til eieren

Dog er vel "problemet" mer MIA-ruten, som virker være kronisk ustabil både når og hvor den går fra. Den er jo definitivt SAS sin "Florida man" :stir

SudCaravelle
28-10-2022, 10:03
Nei, ikke per dags dato, selv om om en av maskinene sendes tilbake til eieren

Dog er vel "problemet" mer MIA-ruten, som virker være kronisk ustabil både når og hvor den går fra. Den er jo definitivt SAS sin "Florida man" :stir

Ha ha..

Ser også noe annet rart - Direktelfighten til MIA lille julaften ligger ute til 2048 kroner som er helt merkelig lavt (en brøkdel av hva vi måtte betale) for en dag hvor prisene til alt av syden nå er helt bananas. (Sjekk Tenerife eller Phuket 23DEC)

Og ikke nok med det.. (kjære kunde) - så er det mye ledig bonus i Business fra MIA i Februar.

Ja ja.. Nok om det.

C-klasse
30-10-2022, 12:11
Hvis jeg velger voucher på forsinket SAS fly over 3 timer får jeg da dobbel verdi på voucherene? Eller tar dere ut €250 i cash?

SudCaravelle
31-10-2022, 08:17
Hmm.. Har A350 blitt den nye A340 på bookinger? Dvs. at den blir kansellert.

FIkk omboking nå på en annen MIA tur som er i Februar - Nå er direkteflighten fra OSL gjort om til A350, og avreise drekte til MIA 13.15? Det er jo også en merkelig USA tid hvor man lander så "sent som" 17.35.

Hjemreisen her (Via CPH) er plutselig forandret til avresie fra MIA til 19.40 - som er egentlig en genial avreisetid fra USA, og flyet til A350.

SÅ nå her jeg fire flighter til og fra MIA hvor alle er bare merkelige, og man mistenker at alle fire blir kansellert?

Et annet sprøsmål - Billettene er betalt Business Smart - burde man ikke da kunne booke seg via EWR hvis man ønsker dette?

Tikket inn noen nye forandringer nå, denne gangen til det positive - Nå er juleturen egentlig perfekt hvor direkte OSL-MIA går 09.45 med ankomst 14.05 og hjemreisen er nå ufattelig deilige 19.00 fra MIA og lander 10.00 i Oslo.. Da snakker vi perfekt nattflight. Men, noe sier meg at dette ikke er bankers.

LN-RRC
09-11-2022, 09:46
Booking class D / SAS Plus Pro: hvor lang tid før avgang har man mulighet å kansellere og likevel få full refusjon? Blir beløp automatisk tilbakeført , eller må man søke?

Eirik
09-11-2022, 20:32
Booking class D / SAS Plus Pro: hvor lang tid før avgang har man mulighet å kansellere og likevel få full refusjon? Blir beløp automatisk tilbakeført , eller må man søke?

Sas Pluss Pro får en vel full refusjon for selv etter at flighten har gått.
Mener en må be om tilbakebetalingen, at ingen automatikk i det.

SudCaravelle
09-12-2022, 11:02
Skikkelig rookie-spørsmål, men har aldri gjort dette før. Har en tur som ble ombooket og skal nå fly utenlands, men via SVG.

Det er 50 min mellom flyene og insjekket bagasje - jeg regner med det er temmelig smooth - men hva skjer på utenlands SVG? Er det Tax-Free til Dragen? Det er vel ikke lounge antar jeg.

Takker.

Hypern
09-12-2022, 11:17
Skikkelig rookie-spørsmål, men har aldri gjort dette før. Har en tur som ble ombooket og skal nå fly utenlands, men via SVG.

Det er 50 min mellom flyene og insjekket bagasje - jeg regner med det er temmelig smooth - men hva skjer på utenlands SVG? Er det Tax-Free til Dragen? Det er vel ikke lounge antar jeg.

Takker.

Om du skal fra Norge til utlandet blir bagasjen sendt videre som normalt. Motsatt vei må du som man gjorde før på OSL at man må ta ut bagasjen og sende den videre innenriks. Taxfree finnes på SVG både ved avgang og ankomst utlandet i følge deres egne nettsider. Antar den er åpen ved alle flyginger til og fra utlandet. Skal du videre innenriks så får du varene forseglet og går gjennom sikkerhetskontrollen på vanlig måte.
https://avinor.no/en/airport/stavanger-airport/shopping-and-food/shopping/#all

Siden SVG ikke er særlig stor er iallefall 50 min mer enn nok om du skal fra innlandet til utlandet. Motsatt fall kan det være litt knapt om bagasjen er treg (gjort den øvelsen en gang på TOS fra LYR, men da skal liksom alle videre til OSL på det samme flyet som regel og da må det på en måte vente). Om du likevel skulle misse flyet motsatt fall da så er det jo en trøst i at det er hyppige fly på strekket SVG-OSL og kanskje maks to timer å vente på neste avgang om det er en på hverdag.

blazius
09-12-2022, 11:36
Det er vel ikke lounge antar jeg.

Google er din venn:https://avinor.no/flyplass/stavanger/planlegg-reisen/business-lounge/

SudCaravelle
09-12-2022, 13:17
Google er din venn:https://avinor.no/flyplass/stavanger/planlegg-reisen/business-lounge/

Google er min nest beste venn etter forumet..

Ser forøvrig at loungen slipper in folk med "Dragon Pass".. Da slipper i alle fall kona inn.

Chriscross
09-12-2022, 13:39
Google er min nest beste venn etter forumet..

Ser forøvrig at loungen slipper in folk med "Dragon Pass".. Da slipper i alle fall kona inn.

Diverse bankkort gir inngang. Amex Plat (evt gull som har fire innfanger pr år). Ebd/Ebg om du flyr Widerøe.

SudCaravelle
17-12-2022, 12:50

Hmm.. sorry for maset. Noen som kan "sjekke litt" på denne avgangen? Den står fremdeles oppført fra Oslo og med A350. Det jeg ser på SAS er at Plus virker fullt, en del ledig på biz og masse ledig på monkey - stemmer det? Da er vel sjansen for at vi i monkey får jackpot på budet til biz ganske lav?

SK955 23DEC

LN-MOW
17-12-2022, 14:57
Hmm.. sorry for maset. Noen som kan "sjekke litt" på denne avgangen? Den står fremdeles oppført fra Oslo og med A350. Det jeg ser på SAS er at Plus virker fullt, en del ledig på biz og masse ledig på monkey - stemmer det? Da er vel sjansen for at vi i monkey får jackpot på budet til biz ganske lav?

SK955 23DEC

5 stk trorjeg kan bli problematisk - men det kommer vel an på hvor mange som byr også. Men fortsatt noen få ledige seter foran ..

Glider
29-12-2022, 01:35
Spørsmål til noen som har litt mer peiling enn meg…
Skal til Italia til sommeren, og har så smått begynt å se på alternativer. Overraskende nok var SAS pluss smart billigste alternativ på snaut 19000 for 4 pers. Flyr og Norwegian lå på hhv ca 20000 og 25000. Er det noen grunn til å tro at dette vil endre seg veldig utover våren? Bør jeg drøye med å bestille eller bare hive meg på nå? Jeg har alltid en viss frykt for at ting skal bli fullbooket…

SudCaravelle
05-01-2023, 14:31
Fantastisk spinville priser (eller var det for billig før?) til AGP med SK nå..

Sjekker høstferien og det er dyrere for familien SUD å fly til Malaga enn Miami/Tokyo/Dubai..

Hva skjer? Går de prisene ned etterhvert?

Note: Til og med Flyr skal ha 30k for familien opp og ned..

Chr1st1an
05-01-2023, 16:54
Med alt hva som skjer i verden så tror jeg vi på berget her har blitt mer skeptiske til å dra langt på ferie. Virker som de fleste ønsker å holde seg i Europa.
Men de prisene som ønskes for fly i disse dager er ikke mulig å opprettholde. Med folks økte livskostnader så vil det ende med at færre reiser.
Jeg ser at reiser til f eks Dubai har gått opp med 3x siden i fjor og Thailand med nesten 2x (1,5?).

Someone
05-01-2023, 16:56

Sjekker høstferien og det er dyrere for familien SUD å fly til Malaga enn Miami/Tokyo/Dubai..

Det var litt sånn på denne tiden i fjor til NCE sommeren 2022. Men så plutselig falt prisene igjen

LN-MOW
05-01-2023, 16:56
Jeg ser at reiser til f eks Dubai har gått opp med 3x siden i fjor og Thailand med nesten 2x (1,5?).

Mye av dette er med bakgrunn i lav kapasitet. Det er lite 'open skies' i Østen, så vrient å justere kapasiteten etter markedet. Og det forplanter seg til de viktigste hubbene, som Dubai og Qatar.

Hypern
06-01-2023, 13:17

Tror det er trygt å vente med å bestille denne, det kan være lagt inn makspriser og lignende på dette tidspunktet.

SudCaravelle
13-01-2023, 13:15
Skjera? Flyr direkte til Miami 17 februar og kjekket meg med dette overnfor en bekjent - han trodde ikke det gikk noen direkte MIA rute og sjekket på SAS.no. Der ligger faktisk ikke SK955 inne på denne dagen i noen klasser, mem min bestilling ligger fint og ulmer, og det er fremdeles 9 ledige seter forann. Er flyet fullt, eller skal de gjøre noe med flighten?

Dejavu til juleflighten, men nå er jeg ikke bekymret for upgrades da jeg sitter trygt i 2A og sanker doble poeng.

LN-MOW
13-01-2023, 15:51
Skjera? Flyr direkte til Miami 17 februar og kjekket meg med dette overnfor en bekjent - han trodde ikke det gikk noen direkte MIA rute og sjekket på SAS.no. Der ligger faktisk ikke SK955 inne på denne dagen i noen klasser, mem min bestilling ligger fint og ulmer, og det er fremdeles 9 ledige seter forann. Er flyet fullt, eller skal de gjøre noe med flighten?

Det er fordi det ikke er flere seter å selge og fordi det muligens er endret fra 350 til 330. Det er ihvertfall 330. Noen få ledige i Plus, men resten er overbooket.