PDA

View Full Version : SAS - generelt om booking, priser m.v.


Pages : [1] 2 3

Lumpen
14-09-2014, 11:31
Skal på en jobbtur til Berlin med SK, men kollega som har bestilt reisen er ikke å få tak i. Jeg vet hvilke flighter som er booket, men skulle gjerne hatt tilgang til PNR (Amadeus). Er det noen med rett tilgang som kan hjelpe?

Star Flyer
14-09-2014, 12:00
Skal på en jobbtur til Berlin med SK, men kollega som har bestilt reisen er ikke å få tak i. Jeg vet hvilke flighter som er booket, men skulle gjerne hatt tilgang til PNR (Amadeus). Er det noen med rett tilgang som kan hjelpe?

Hvis du vet flightnumber/dato kan du ringe inn til SAS på 05400. De finner deg på passasjerlisten.

Hvis han har oppgitt dit EB-nummer, vil reisen dukke opp i SAS-appen.

Lumpen
14-09-2014, 12:26
Har forsøkt agentruletten flere ganger uten hell. De sier alle at de trenger billettnummer og EB-nummer er typisk nok ikke lagt inn.

Discus
14-09-2014, 13:15
Hvis SAS oppgir PNR på telefon ved å ringe og oppgi navn og flight så er det jo helt fantastisk dårlig sikkerhetsmessig.

RedLine
14-09-2014, 13:29
Hvis du er helt sikker på at reisen er booket så er det bare og møte opp på flyplassen i litt godt tid å ta turen innom billettkontoret og vise leg å få ut PNR. Der fungerer hvertfall.

henrikvd
27-10-2014, 19:21
SAS har følgende bookingklasser i SAS plus:
C,J,Y,S,B,P,A
Er denne rekkefølgen også rangeringen, slik at B er "bedre/høyere" enn P "bedre/høyere" enne A?

Lurer på dette fordi jeg har en A-billett som jeg kanskje skal endre til en B-billett, og dette har konsekvenser for om SAS kan kreve betalt for endringen.

Chriscross
28-10-2014, 08:53
Ja, det er korekt. C dyrest, A billigst.

Chriscross
11-12-2014, 16:20
Sas sin internettbestiling ville ikke tillate meg å legge inn familiens EB-numre. Dette går selvfølgelig ikke an å gjøre på hjemmesiden deres i ettertid. Finnes det en alternativ nettside en fortsatt kan bruke til dette, eller må jeg krype til korset og bruk chat? LOT dot com kunne vel brukes tidligere, men den muligheten er vel blokkert nå.

For øvrig fantastisk at en fortsatt ikke kan booke bonusbilletter uten trøbbel. Hjalp ikke mye å være blant de utvalgte på mandag, når jeg enda ikke har kommet gjennom med en booking.

Så forresten at billetten min var "SAS VIP GO":D, men det gav ikke noe seteblokkering.

Chris1
11-12-2014, 16:27
Sas sin internettbestiling ville ikke tillate meg å legge inn familiens EB-numre. Dette går selvfølgelig ikke an å gjøre på hjemmesiden deres i ettertid. Finnes det en alternativ nettside en fortsatt kan bruke til dette, eller må jeg krype til korset og bruk chat? LOT dot com kunne vel brukes tidligere, men den muligheten er vel blokkert nå.

For øvrig fantastisk at en fortsatt ikke kan booke bonusbilletter uten trøbbel. Hjalp ikke mye å være blant de utvalgte på mandag, når jeg enda ikke har kommet gjennom med en booking.

Så forresten at billetten min var "SAS VIP GO":D, men det gav ikke noe seteblokkering.

De kan fikse det på chatten! Ellers kan du prøve på lufthansa sine hjemmesider under manage my bookings.

Chriscross
11-12-2014, 16:42
Trodde LH hadde sperret denne muligheten for lenge siden, men det funket som bare det. Takk for tipset.

Tornerose
12-12-2014, 13:16
Jeg regner med at jeg ikke er den eneste med allergi som er ute og flyr. Alternativet er glutenfritt, men dessverre må jeg også ha det hvetefritt. Muligheten er å ta med egen mat men på lang flytur er det litt kjipt. Dere som er "vanskelige" på matfronten har dere fått spesial-spesialavtale hos SAS, eller tar dere med? Har vurdert å ta med turmat som man tilsetter vann, regner med de har ekstra vann.

TOS_EBG
12-12-2014, 18:40
Trodde LH hadde sperret denne muligheten for lenge siden, men det funket som bare det. Takk for tipset.


Hvordan la du nr. inn? Jeg har ikke lyktes de siste to gangene jeg har prøvd.

econ
12-12-2014, 19:10
Hvordan la du nr. inn? Jeg har ikke lyktes de siste to gangene jeg har prøvd.

Jeg klarte det heller ikke selv om folk sa at man skulle fylle inn slik i rutene

1. EBG12
2. 34567
3. 89

endte opp med sas chat, der tok det 20 sek så var det fikset, raskere enn å gjøre det selv ;)

Star Flyer
08-03-2015, 14:22
Hei,

Skal bestille flybilletter via ARN, fredag den 19.juni, men det går KUN 3 avganger OSL-ARN den fredagen. Svensk SAS-chatmedarbeider skylder på svensk 'midtsommar' - men de kan de virkelig ikke kutte morgenavgangene til ARN? Hva med all feed inn til ARN?

Første avgang går 10:55 (som er alt for sent...).

Vil det komme flere avganger?
Og hvorfor har ikke SAS i Norge noen avganger den dagen? DY flyr som normalt (også med svensker DY4xxx).

Hickok
08-03-2015, 15:04
Hei,

Skal bestille flybilletter via ARN, fredag den 19.juni, men det går KUN 3 avganger OSL-ARN den fredagen. Svensk SAS-chatmedarbeider skylder på svensk 'midtsommar' - men de kan de virkelig ikke kutte morgenavgangene til ARN? Hva med all feed inn til ARN?

Første avgang går 10:55 (som er alt for sent...).

Vil det komme flere avganger?
Og hvorfor har ikke SAS i Norge noen avganger den dagen? DY flyr som normalt (også med svensker DY4xxx).

SAS flyr vel kun noen få avganger den dagen av samme årsak som det nesten ikke går fly på 17.mai; svært begrenset trafikk.

Are G
08-03-2015, 15:06
Midtsommer er røddag og da er dert vel begrenset med forretningstrafikk om morgenen..

3cseat
08-03-2015, 17:40
Under Midtsommer er i praksis Sverige stengt. Ikke forvent flere fly den dagen enn det som er satt opp. Er som sagt tidligere "rød dag". Som 17 mai og jul på en gang. Om du fortsatt reiser over, kan du i alle fall risikere å få en fin dag!

LN-MOW
08-03-2015, 17:58
Helt normalt. Ikke bli forbauset om DY 'justerer'...

Atle T
19-03-2015, 14:18
Skal ut å reise onsdag 25 mars til EWR med SAS. Kjøpte via CPH da det i den tiden var planlagt med ny kabin. Skal fly business over. Dette ble for 1mnd tid siden endret til gammel kabin. Er planlagt ny kabin fra OSL 25 mars istedenfor.
Det virker som at CPH-EWR er ganske fullt mens det fortsatt er en del ledige igjen fra OSL. Jeg vet sjansen er stor for at det kan bli endring med flybytte osv. Men ser ut til at sjansen er størst å få ny kabin fra OSL den dagen.

Sjekket på sas med å evt endre. Men ser en må betale nye avgifter. Er det noen mulighet å slippe unna det når en allerede har betalt avgifter? Er EBG? Eller kan en kanskje prøve å prate med innsjekk på osl avreisedagen ? Noen meninger hos de som har litt erfaring med SAS?

ToreD
19-03-2015, 14:41
Logg deg inn på sas.no med bookingnummeret ditt, velg endre reise, så vil du se hva evt kostnad blir.
Det kan være at osl-ewr er billigere den dagen og da får du igjen penger i stedet. Ellers får du betale evt mellomlegg.

Atle T
19-03-2015, 14:51
Sjekka det. Er litt dyrere. Men kan det stemme at jeg må betale endrings gebyr for hjem reisen når det kun er utreisen jeg skal endre?

RedLine
19-03-2015, 19:24
Sjekka det. Er litt dyrere. Men kan det stemme at jeg må betale endrings gebyr for hjem reisen når det kun er utreisen jeg skal endre?


Det der pleier å være billigere over telefon. Hvis du skal bytte flights eks fra Z og over til Z på en ny flygning så har jeg pleid å kun betale et endringsgebyr på ca 2.600kr.

henrikvd
19-03-2015, 22:50
Sjekka det. Er litt dyrere. Men kan det stemme at jeg må betale endrings gebyr for hjem reisen når det kun er utreisen jeg skal endre?
Hvis du endrer innenfor samme bookingklasse skal du IKKE betale endringsgebyr når du flyr business eller plus. IT-systemet SAS bruker forstår ikke dette når du kun endrer den ene veien i en t/r reise. Jeg hadde samme problemet i januar da jeg skulle endre dag på utreise (innen samme bookingklasse). Riktig pris kom ikke opp på nett, men fikk ordnet det ved å ringe.

RedLine
19-03-2015, 23:52
Hvis du endrer innenfor samme bookingklasse skal du IKKE betale endringsgebyr når du flyr business eller plus. IT-systemet SAS bruker forstår ikke dette når du kun endrer den ene veien i en t/r reise. Jeg hadde samme problemet i januar da jeg skulle endre dag på utreise (innen samme bookingklasse). Riktig pris kom ikke opp på nett, men fikk ordnet det ved å ringe.

På IC er det gebyr for ombooking både på Plus og Business når du har "Saver" varianten som de fleste velger. Hvis du har booket Z og ønsker å bytte dag og det er ledig i Z i på avgangen du ønsker å bytte til så betaler du kun gebyret. Over telefon så får du bare gebyret en vei, mens på nettet blir ofte slengt på begge retninger, selv om returen egentlig er uendret.

SAS Business Saver

Endring: Endring er tillatt mot gebyr innen samme prisnivå. Kan kjøpes opp til høyere pris mot prisdifferansen i tillegg.

Refusjon: Billetten er refunderbar mot gebyr før utreise. Drivstofftillegg er refunderbart før utreise. Billett og drivstofftillegg er ikke refunderbart etter utreise.

Barnerabatt: 2-11 år 25% rabatt. 0-2 år 90% rabatt. Ingen rabatt på skatter, avgifter og drivstofftillegg.

SAS Plus Saver

Endring: Endring er tillatt mot gebyr innen samme prisnivå. Kan kjøpes opp til høyere pris mot prisdifferansen i tillegg.

Refusjon: Billetten er refunderbar mot gebyr før avreise. Drivstofftillegg er refunderbart før avreise. Billett og drivstofftillegg er ikke refunderbart etter avreise.

Barnerabatt: 2-11 år 25% rabatt. 0-2 år 90% rabatt. Ingen rabatt på skatter, avgifter og drivstofftillegg.

Atle T
22-03-2015, 07:27
Så da trenger jeg kun betale endringsgebyr. Sjekka expertflyer og der står det 2 eller flere ledige i klasse Z som jeg har. Er den siden korrekt med slike tall? Noen meninger om verdt å betale 2600 for å få ny kabin kontra gammel kabin via CPH?

Starling
22-03-2015, 23:36
Hei.

Nytt prosjekt på gang, noe som gjør at jeg må fly fra Stavanger til Bergen annen hver helg. Totalt blir det ca 50flights, hvor 25stk er SVG-BGO, og 25stk er BGO-SVG.

Har DY, SK eller WF en rabattløsning for dem som flyr ofte på samme strekning?. Typ ta 50, betal for 40?

Mvh
Starling

Dash
23-03-2015, 00:32
Travelpass hos SAS. Tilbys bare i SAS PLUS. https://www.sas.no/bedriftsprogram/travel-pass/om-travel-pass/

RedLine
23-03-2015, 00:35
Du kan kjøpe "klippekort" i SAS Plus Fullflex (C), 50 flights koster ca 60K. Du kan evt lese mer her: https://www.sas.no/bedriftsprogram/travel-pass/

Barskog
23-03-2015, 01:11
Du kan kjøpe "klippekort" i SAS Plus Fullflex (C), 50 flights koster ca 60K. Du kan evt lese mer her: https://www.sas.no/bedriftsprogram/travel-pass/
Da blir det noe dyrt med klippekort med tanke på at Norwegian selger Flex for 899,- og LowFare fra kr 299,- på denne strekningen.

RedLine
23-03-2015, 01:53
Da blir det noe dyrt med klippekort med tanke på at Norwegian selger Flex for 899,- og LowFare fra kr 299,- på denne strekningen.


Travelpass forutsetter egentlig at du trenger fleksibilitet, så klart hvis du skal reise ut mandag morgen og hjem igjen onsdag ettermiddag fast hver uke i et halvt år så blir det mye billigere og kjøre på med billigbilletter. Er ønsket fleksibilitet så er Travelpass helt topp da er det fritt valg i SK sine 10-11 daglige, mot DY sine 4-5 daglige avganger.

Jeg har selv produktet og ser på SAS og Flytoget på samme måte. Jeg tar den som passer, og dersom jeg ikke rekker det så tar jeg neste. Sparer meg for masse stress og planlegging.

Superhai
23-03-2015, 10:35
Har DY, SK eller WF en rabattløsning for dem som flyr ofte på samme strekning?. Typ ta 50, betal for 40?


Travelpass er nok det mest fordelaktige produktet for SAS, men om det ikke passer for deg/bedriften, så er det mulig å kontakte SAS på 64817600 og se om andre løsninger kan finnes.

ErlA
20-04-2015, 11:21
Hei

Fant ingen passende tråder, så admin får bare flytte om jeg har bommet.


SKal ha følgende tur SVG-LHR med fly, london paris med tog, Paris - SVG.

Finnes det noen fornuft plass å bestille begge flyturene som en tur retur, eller er det beste å bestille den som 2 enveis reiser?


Planen er å fly SAS

Roxman
20-04-2015, 11:37
Gjør et multicity søk på SAS.no (Retur fra annen by).
Om du ønsker flere valg, kan en prøve kayak.no som også lar deg søke med retur fra annen flyplass.

Cecilie
20-04-2015, 11:39
Widerøe sitt avanserte søk (flere destinasjoner) funker også supert til dette formålet.

www.wideroe.no

Martin
20-04-2015, 11:47
Hvis du bare skal fly SAS er det vel heller ingen problemer med å booke to separate bookinger?

fjasebase
20-04-2015, 11:50
www.google.com/flights

Der kan du velge flere byer. Eneste siden jeg har brukt siden den ble lansert

ErlA
20-04-2015, 12:17
Hvis du bare skal fly SAS er det vel heller ingen problemer med å booke to separate bookinger?

Etter å ha lett litt er enveis turer ofte litt dyrere enn om man velger tur retur.


Takker for alle tips ;)


Skal innrømme at jeg ikke har lagt merke til "retur fra annen by knappen hos sas" ( føler seg noe dum).

KristianSk
20-04-2015, 15:20
Etter å ha lett litt er enveis turer ofte litt dyrere enn om man velger tur retur.


SAS og Norwegian opererer med enveispriser (hvertfall i Europa) så det er ikke noe problem egentlig.

Chriscross
16-01-2016, 15:30
Noen her inne som vet hva de snakker om som kan fortelle meg om jeg kan først reise BGO-OSL på denne billetten torsdag 4, mars februar og deretter videre til midtøsten fredag 11. mars for å returnere mandag 14. mars?

TRAVEL FROM LAST FARE BREAK OUTSIDE COUNTRY OF FARE ORIGIN
MUST COMMENCE NO EARLIER THAN 6 DAYS AFTER ARRIVAL AT THE
FIRST FARE BREAK OUTSIDE COUNTRY OF FARE ORIGIN
OR - TRAVEL FROM LAST STOPOVER IN AREA 3 MUST COMMENCE NO
EARLIER THAN 1201AM ON THE FIRST SUN AFTER DEPARTURE
FROM FARE ORIGIN

Dersom ikke det er lov (blir forvirret av dette med outside country), kan jeg:
Først reise OSL-CPH på denne billetten torsdag 4, mars og deretter videre til midtøsten fredag 11. mars for å returnere mandag 14. mars?

Jeg forstår det er 6 nights min stay, men forsøker å finne et smutthull gjennom natten lør-søn.


Area 3 er Europa, er det ikke?

Bergern
16-01-2016, 17:04
Det virker som du slipper unna med det. AF/KL har ofte samme regel på en del billetter; et visst antall netter ELLER natt til søndag.

Ståle
23-01-2016, 09:49
MIA-OSL ble åpnet opp for bonusbooking helt plutselig tirsdag denne uken, med ledige billetter den datoen jeg trenger plass på! Skyndte meg med å overføre de resterende bonuskronene fra Trumf til min EB konto, og nå som de er på konto hos EB er setene borte hos SAS.

Var dette en glipp tro..?

TommyL
23-01-2016, 10:35
Jeg så det samme. Var vel en glipp, gud forby om man skulle få et bra tilbud av bonusseter...
Får reise med Star, som man alltid må...

kimpe
23-01-2016, 15:17
Fikk beskjed om at både bonussetene til BOS og MIA ble lagt ut denne uka, helt frem til 16 Des 2016.

Tror ikke det var feil, men dere må være kjappe. :)

Kim

Tornerose
23-01-2016, 15:49
Vi fikk booket Miami på onsdag denne uken. Men bonussetene forsvinner kjapt dessverre...

Ståle
23-01-2016, 19:06
Faen, og jeg trenger hjemreise 20. november som VAR ledig på tirsdagen. Er det sjans for at det slippes flere bonusseter etterhvert? Star A er også en mulighet men det er så surt å måtte betale for babyen.

Det er vel bare SAS som har gratis fly for baby?

Someone
23-01-2016, 19:18
Faen, og jeg trenger hjemreise 20. november som VAR ledig på tirsdagen. Er det sjans for at det slippes flere bonusseter etterhvert? Star A er også en mulighet men det er så surt å måtte betale for babyen.

Det er vel bare SAS som har gratis fly for baby?


Infant er stort sett det samme hos alle. Dvs en symbolsk sum.

Vi brukte bonusbilletter til Singapore i business med Lufthansa ned og Thai hjem i fjor og tror vi betale 200kr eller noe deromkring for en infant

TommyL
23-01-2016, 19:29
Infant er vel 20% av kabinklasse? Ble rundt 2000 de gangene jeg reiste med junior i C klasse...Lufthansa vel og merke.

Ståle
23-01-2016, 19:37
132k poeng uten infant på MIA-OSL med Star Alliance, og dersom det er 20% av kabinklassen som du sier og ikke en 200-lapp som Someone sier blir det litt mer enn det som det ville kosta med SAS.

Someone
23-01-2016, 21:02
132k poeng uten infant på MIA-OSL med Star Alliance, og dersom det er 20% av kabinklassen som du sier og ikke en 200-lapp som Someone sier blir det litt mer enn det som det ville kosta med SAS.


Det er forskjell i pris når du reiser med bonuspoeng og betaler cash. Det er rett og slett snakk om hvilket beløp du beregner prosenten fra. Er vel også 10% av billettklassen til den infantbilleten henger på.

Som sagt OSL-FRA-SIN med LH og SIN-BKK-OSL med TG. Betalt med poeng. Bestilt høsten 2014 og reiste januar 2015. Betale en symbolsk sum på noen få hundrelapper for infant

Ståle
24-01-2016, 10:20
Ah, takk for info.

Ståle
25-01-2016, 14:58
Har nettopp vært i telefon med SAS, absolutt ingen bonusseter i C finnes hos SAS eller *A hjem fra Miami den 20. november. Spurte om mange forskjellige routinger som f. eks MIA/FLL-SFO-CPH-OSL, MIA/FLL-ORD-ARN-OSL..

men nei, samtidig som at jeg tviler litt på om "kundebehandleren" gjorde en så særlig god jobb med søket. Så fullt kan det neppe være?

econ
25-01-2016, 16:02
Har du prøvd å søke selv?

Jeg gjorde noen raske søk på united award search, og fant ikke noe umiddelbart, letet ikke så veldig lenge så skal ikke si at det ikke er noen muligheter.

Jeg ville letet opp selv med noen kreative routinger.

https://www.united.com/ual/en/us/flight-search/book-a-flight/redeemmiles/rev

aboerr
25-01-2016, 16:40
Har nettopp vært i telefon med SAS, absolutt ingen bonusseter i C finnes hos SAS eller *A hjem fra Miami den 20. november. Spurte om mange forskjellige routinger som f. eks MIA/FLL-SFO-CPH-OSL, MIA/FLL-ORD-ARN-OSL..

men nei, samtidig som at jeg tviler litt på om "kundebehandleren" gjorde en så særlig god jobb med søket. Så fullt kan det neppe være?

Du sier ikke hvor mange som skal reise...
Men finnes i hvertfall sete til 1 person i C med TK via IST fra IAH og ORD 20 November

BårdK
25-01-2016, 17:58
Har nettopp vært i telefon med SAS, absolutt ingen bonusseter i C finnes hos SAS eller *A hjem fra Miami den 20. november. Spurte om mange forskjellige routinger som f. eks MIA/FLL-SFO-CPH-OSL, MIA/FLL-ORD-ARN-OSL..

men nei, samtidig som at jeg tviler litt på om "kundebehandleren" gjorde en så særlig god jobb med søket. Så fullt kan det neppe være?

Med to reisende er det i alle fall bonusseter i C med TP via LIS den 19. november ifølge KVS Tool.

Ståle
26-01-2016, 00:40
Skal lete litt mer selv etterpå. Vi er to + en infant og båten klapper til kai den 20..

ma-are
12-02-2016, 00:38
Skal kanskje reise til USA i oktober, og har søkt hos forskjellige flyselskaper. Det som slår meg er at SAS ser ut til å ta seg meget godt betalt for billetten med en gang det er connecting flight innenlands USA, eks. Oslo - New York - xxx. "Påslaget" i mitt tilfelle har vært nærmere dobbel pris av hva samme innenriksbillett kjøpt alene ville kostet. Nå er jeg fullt klar over at det er stor forskjell på gjennomgående billett og enkeltbilletter, men hos andre selskaper/allianser opplever jeg at det heller er motsatt; totalprisen blir mindre enn enkeltbilletter. Er det SAS som har dårlige avtaler?

WF789
12-02-2016, 01:29
Varierer nok med hvor du skal og når.
Jeg har fått OSL-EWR-LAS og retur billigere enn OSL-EWR-OSL kostet med samme fly.

Orbiter
14-03-2016, 15:15
Har egentlig et SAS-spesifikt spørsmål, men det gjelder reise OSL-LAS t/r så tar det i denne tråden.


Case er at jeg planlegger å reise OSL-LAS, selve reisen blir ikke før Q1-2017 så jeg har god tid, men planlegger å bestille over påske så trenger litt input.


Spørsmålet er egentlig hvor kan jeg bestille en reise med spesifikk routing. På grunn av status og ok reiseruter ønsker vi å fly SAS, så andre alternativer er relativt uinteressant (så lenge pris er relativt ok).


Case #1 - utreise OSL-LAS. Ønsker å fly ARN-LAX med SAS-Plus over dammen.
* Jeg kan søke OSL-LAX, og får da opp priser og ruter, og alt ser ok ut.
* Legger jeg inn OSL-LAS så får jeg aldri opp routing via LAX, bare via EWR, ORD, etc.


Case #2 - hjemreise LAS-OSL. Ønsker å fly SFO-CHP med SAS over dammen, dette da avgangen er sent på dagen og at vi ønsker å fly et langt strekk (+9t) over atlanteren kontra eks LAS-ORD-CPH
* Jeg får opp LAS-SFO-CHP-OSL som alternativ
* Jeg ønsker å ha lengre layover i SFO enn 1t 15min som kommer opp, dette for å være mer sikker på å rekke connecting flight. Vet at Virgin Atlantic har flere tidligere LAS-SFO flighter og det er ønskelig å reise med en av dem.
* SAS-Plus er ønskelig men ikke for enhver pris.



Er det noen websider som lar meg søke på gitte routinger?
Er det noen websider som lar meg søke på SAS-Plus seter?

Er eneste alternativ å ta kontakt med SAS/Widereøe på telefon, og gjøre bestilling via telefon? Eller?

WF789
14-03-2016, 15:25
bruk multicity på google-flights, så finner du trolig noe som kan bookes hos United.
Layoverene i LAX/SFO kan dog bli lange. (Evt. ring SAS, så får du varianter med Virgin også)

kimpe
14-03-2016, 15:54
Ja, her har jeg heller villet ringe til SAS og snakket med dem. Du kan evt prøve det avanserte søket hos Expedia også, har tidligere funnet liknende routinger der. Evt på Widerøe sine sider og avansert søk.

Kim

TOS
26-03-2016, 16:06
Er det noen som har en formening om hvorfor man ikke kan søke på TOS-Shanghai på sas.no? Det er imidlertid mulig å søke om OSL-PVG på de aktuelle datoene (og det er mulig å finne tilslutningsfly fra TOS de aktuelle dagene).

Det er mulig å søke på SAS sine avganger fra TOS (via OSL og CPH) til PVG på Via Egencia sine sider, men altså ikke på sas.no.

FlightDeck
26-03-2016, 16:09
Aner ikke, men det er flere slike mangler. F.eks. er det ikke mulig å bestille New York via Stockholm på SAS.no.

hifiman
26-03-2016, 17:48
Er det noen som har en formening om hvorfor man ikke kan søke på TOS-Shanghai på sas.no? Det er imidlertid mulig å søke om OSL-PVG på de aktuelle datoene (og det er mulig å finne tilslutningsfly fra TOS de aktuelle dagene).

Det er mulig å søke på SAS sine avganger fra TOS (via OSL og CPH) til PVG på Via Egencia sine sider, men altså ikke på sas.no.

Det funger noenlunde på Widerøe sine sider, men ikke helt optimalt

RedLine
26-03-2016, 18:08
Mulig at det er lagt begrensninger fordi at det ikke er mulig å unngå nattestopp på enten OSL, eller CPH på vei hjem.

TOS
26-03-2016, 19:03
Mulig at det er lagt begrensninger fordi at det ikke er mulig å unngå nattestopp på enten OSL, eller CPH på vei hjem.

Det ser faktisk ut som at det kanskje er et problem med dette på returen, ja.

TOS_EBG
27-03-2016, 04:43
Prøvde TOS-LAX under VIP salget uten hell (ingen flighter), men når jeg søkte etter bonusbilletter kom det opp muligheter via ARN med overnatting i Oslo på utreisen. Vanlig søk på sas.no ga via EWR i juli, men ingen treff i november. Det er vel ikke lastet opp nok connections på sas.no.

hifiman
27-03-2016, 10:28
Det letteste blir vel da å legge inn to bestillinger,å deretter få
dem slått sammen på flyplassen.

TOS
27-03-2016, 12:38
Prøvde TOS-LAX under VIP salget uten hell (ingen flighter), men når jeg søkte etter bonusbilletter kom det opp muligheter via ARN med overnatting i Oslo på utreisen. Vanlig søk på sas.no ga via EWR i juli, men ingen treff i november. Det er vel ikke lastet opp nok connections på sas.no.

Når du søkte på TOS-LAX, fikk du opp LAX som alternativ i destinasjonsfeltet og så ingen flighter på de aktuelle datoene? Når jeg skriver inn Shanghai (eller PVG) inn i destinasjonsfeltet så kommer det "Ingen match funnet". Når jeg endrer utreisested til OSL så kommer PVG imidlertid opp.

TOS
27-03-2016, 12:39
Det letteste blir vel da å legge inn to bestillinger,å deretter få
dem slått sammen på flyplassen.

Joda, det er mulig. Jeg tror imidlertid at alternativet er å ta dette via reisebyrået.:)

TOS_EBG
28-03-2016, 04:48
Når du søkte på TOS-LAX, fikk du opp LAX som alternativ i destinasjonsfeltet og så ingen flighter på de aktuelle datoene? Når jeg skriver inn Shanghai (eller PVG) inn i destinasjonsfeltet så kommer det "Ingen match funnet". Når jeg endrer utreisested til OSL så kommer PVG imidlertid opp.



Jepp, fikk opp LAX i destinasjonsfeltet.

TOS
28-03-2016, 12:03
Mulig at det er lagt begrensninger fordi at det ikke er mulig å unngå nattestopp på enten OSL, eller CPH på vei hjem.

Det ser faktisk ut som at det kanskje er et problem med dette på returen, ja.

Det er mulig å reise ut uten overnatting, men selv om jeg velger en vei så kommer ikke Shanghai opp som destinasjon når TOS er valgt som utreisested ("Ingen match funnet"). Dette er derfor neppe problemet. Jeg finner nok en løsning på dette som involverer å kjøpe billett fra andre enn SAS sin egen side (hvis det nå blir tur i det hele & store).

Hickok
28-03-2016, 12:52
Det er mulig å reise ut uten overnatting, men selv om jeg velger en vei så kommer ikke Shanghai opp som destinasjon når TOS er valgt som utreisested ("Ingen match funnet"). Dette er derfor neppe problemet. Jeg finner nok en løsning på dette som involverer å kjøpe billett fra andre enn SAS sin egen side (hvis det nå blir tur i det hele & store).

Sånn var det den første perioden på IAH også. IAH fantes da ikke som alternativ fra BGO, med mindre man booket via app'en...

Cecilie
28-03-2016, 13:50
Det er litt plagsomt også at man ikke kan velge andre utreisesteder enn Oslo for å få opp helgekuppsprisene til Asia og USA, som SAS kjører kampanje på t.o.m i dag.

hifiman
28-03-2016, 14:01
Søkte opp via https://www.google.no/flights/ gikk videre til SAS.NO funket greit

Trygve Gran
04-04-2016, 23:16
Skal på tur til Oslo-Portland, OR 5. mai, med retur 13. mai. (OSL-CPH-SFO-PDX-SFO-CPH-OSL).

(sas.no viste seg å være vrien å bruke, med svært få (om noen) alternativer slik jeg ønsket reisen lagt opp. Prøvde derfor telefonen og der var det også umulig både en og to ganger. Med forskjellig begrunnelse hver gang... En chat-seanse noen dager senere ang. bagasje på gjeldende tur var heller ikke spesielt tillitsvekkende hva kundeservice angår. Derfor søker jeg hjelp/råd i denne kollektive kunnskapsbasen.)

1.: Turen bortover er booket i Plus (Saver), med siste strekning hos Alaska Airlines. Ser forøvrig på billetten at jeg har havnet i P-klassen. Siden Alaska ikke har noen Prem Econ er det kanskje ikke så rart at jeg havnet på vanlig økonomi. For SAS Plus gir vel ikke "rett" til domestic First hos samarbeidende selskaper i USA?

2.: Turen hjemover derimot lurer jeg litt mer på; booket meg inn på business class (for aller første gang), her har jeg havnet i Z-klassen. Også her ble jeg plassert på vanlig økonomi domestic i USA på det første strekket (PDX-SFO)... Sånn skal det vel ikke være? Skulle jeg vært plassert på domestic First, evt. på Prem Econ? PDX-SFO er forresten med United.

Setter stor pris på tilbakemeldinger på denne posten!

Eriksan
05-04-2016, 13:45
Det er vanskelig å svare på hvilken serviceklasse du havner i hos AS og UA på domestic US strekningene, det kommer an på hvilke bookingklasser det mappes til hos AS og UA i SAS Fare Basis du er booket på.

Generelt er det vanlig at SAS Plus prisene gir economy på domestic US partnere, mens Business gir domestic First på to-klasse flighter. Du bør sjekke om UA-flighten din har et 1 eller 2-klasse produkt.

Jeg tok et søk på ITA Matrix på din routing og fant regelverket til SAS Fare Basis Z1NOBIZ, som er en Business Saver booket i Z-klasse. Har kopiert et lite utdrag av regelverket:
THESE FARES APPLY FOR FIRST/BUSINESS CLASS OF
SERVICE FOR DOMESTIC TRAVEL WITHIN THE UNITED
STATES TO/FROM/VIA THE SK NORTH AMERICAN GATEWAY
WHEN OPERATED BY UA/AS/US/VX/AA 2 CABIN
FLIGHTS.FOR 1 CABIN FLIGHTS THESE FARES APPLY FOR
ECONOMY

Ofte kan én fare basis mappe til flere ulike bookingklasser hos partnere, f.eks. hvis førsteprioritet klassen ikke er tilgjengelig, så kan andreprioritet bookes.

Trygve Gran
05-04-2016, 15:36
Supert svar! Ble en del klokere... PDX-SFO er UA569 (13. mai), en A319 (ser det ut til) med tre klasser ombord (First, Econ Plus, Econ).

Gikk nettopp inn på bookingen min på sas.no, og fikk faktisk - kostnadsfritt - flyttet meg selv fram til det som ser ut som Econ Plus på denne flighten. Hvorfor jeg av personen jeg booket med på telefon plasserte meg på 22H er derfor en gåte...

mcduck
05-04-2016, 18:10
Supert svar! Ble en del klokere... PDX-SFO er UA569 (13. mai), en A319 (ser det ut til) med tre klasser ombord (First, Econ Plus, Econ).

Gikk nettopp inn på bookingen min på sas.no, og fikk faktisk - kostnadsfritt - flyttet meg selv fram til det som ser ut som Econ Plus på denne flighten. Hvorfor jeg av personen jeg booket med på telefon plasserte meg på 22H er derfor en gåte...

Jeg ville logget meg inn på united.com og sett på seteplasseringen der. Jeg har tidligere valgt sete i united premium økonomi på sas.no, noe som ikke har gått igjennom hos United.

Chriscross
06-04-2016, 21:37
Ligger Senatorloungen til LH langt fra der SAS sine avgangsgater i Berlin? Regner med at det er beste loungealternativ? Hvor tidlig bør en være på TXL en lørdag ettermiddag?

Someone
06-04-2016, 21:51
Ligger Senatorloungen til LH langt fra der SAS sine avgangsgater i Berlin? Regner med at det er beste loungealternativ? Hvor tidlig bør en være på TXL en lørdag ettermiddag?


Er strengt tatt vel eneste mulighet. Loungen ligger i A terminalen som jo er hoveddelen der, men SAS går fra "brakkebygget" D. Er 50 meter og gå ute, men under tak og man kan kjøpe pølse på veien. I D er det bortimot ingenting og kan kategoriseres som stusselig

mann78
14-05-2016, 13:16
På bcn virker ikke boardingpasset i fastlane. Må få egen vip-kupong i innsjekk. Skandale, kjører du håndbagasje må du enda i kø for å bruke fastlane...

Tornerose
16-05-2016, 10:18
Når jeg kjøper billetter på sas.no får jeg opp en "knapp" som heter forhåndsbestill måltid. Er dette noe som kommer? Når jeg går inn på det får jeg kun setevalg og ekstra bagasje...

sabergum
16-05-2016, 10:43
Når jeg kjøper billetter på sas.no får jeg opp en "knapp" som heter forhåndsbestill måltid. Er dette noe som kommer? Når jeg går inn på det får jeg kun setevalg og ekstra bagasje...

Funker kun for å bestille frokost (på flygninger før kl. 9) tror jeg. Uansett en dårlig deal da du ikke får igjen pengene hvis du endrer, kansellerer eller oppgraderer.

Tornerose
16-05-2016, 11:39
Funker kun for å bestille frokost (på flygninger før kl. 9) tror jeg. Uansett en dårlig deal da du ikke får igjen pengene hvis du endrer, kansellerer eller oppgraderer.

Ok, håpte det var longhaul...

Longjohn
23-05-2016, 21:33
God kveld godt folk.

Dukket opp noen vouchere fra sas i skrivebordskuffen som jeg hadde glemt.
Problemet er at de går ut 15 juni, og jeg har egentlig ikke planlagt noen tur før den tid.
Spm mitt er, kan jeg bruke de til betaling for en reise etter 15 juni så lenge den bestilles før?
Hvis ikke, noen kloke hoder her som har tips på hvilke reiser før 15 juni som gir mest bang for the buck (eurobonus). Voucher er på 300E.

På forhånd takk.

darkcho
23-05-2016, 22:17
Ja det kan du, men om det er plus billett vil du ikke få igjen noe ved en eventuell avbestilling. Sjekk siste vilkår med SAS når du benytter vouchere.

Martin
28-06-2016, 02:51
Det dukket plutselig opp en melding i Myflights-appen om en endring i en booking jeg har. Under den grønnfargen stod det tidligere "no restrictions".
Noen anelse om hvorfor? Den er booket som business saver, så den har vel alltid hatt restriksjoner? Ikke at det gjør så mye, ble mest nysjerrig.


http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/BB8CCDC8-262B-418B-8F2F-10B5F174E172.jpeg

Fly med oss
28-06-2016, 05:33
Det dukket plutselig opp en melding i Myflights-appen om en endring i en booking jeg har. Under den grønnfargen stod det tidligere "no restrictions".
Noen anelse om hvorfor? Den er booket som business saver, så den har vel alltid hatt restriksjoner? Ikke at det gjør så mye, ble mest nysjerrig.

Akkurat det samme fikk jeg for et par timer siden for en tur i C med NH. Min billett er fleksibel, så regner med det er noe krøll et sted hos Myflights.

aboerr
28-06-2016, 15:45
Jeg fikk en i går for QR C, så er nok ikke noe å bekymre seg om....

Insomnia4u
28-06-2016, 19:17
Tok helt av i MyFlight-appen min. Alle *A-bookinger fikk litt ulike restriksjoner.

Superhai
28-06-2016, 19:29
Det virker som endringer hvordan enten Amadeus leverer til MyFlights eller kanskje en oppdatering hos de.

Upsaker
12-07-2016, 18:40
Jeg er på vei til å booke noen SAS-flyvninger som jeg helst skulle ønske var fleksible, men jeg blir ikke helt klok på billettklassene. Kan noen gi meg en kjapp innføring i de forskjellige Plus-klassene mtp endringer? Det gjelder OSL-TRD t/r.

Tornerose
06-09-2016, 08:44
Er det noen byer i Europa SAS flyr til hvor flyplassen ligger så sentralt at en dagstur er ok? Har flyskrekk og fortsetter å øve, tenkte derfor å benytte meg av bonusbilettsalget til å få trent litt ekstra... ;)

kekker
06-09-2016, 10:25
Er det noen byer i Europa SAS flyr til hvor flyplassen ligger så sentralt at en dagstur er ok? Har flyskrekk og fortsetter å øve, tenkte derfor å benytte meg av bonusbilettsalget til å få trent litt ekstra... ;)

Fra toppen av hodet.

Amsterdam, Hamburg, London, Stockholm, Kjøbenhavn, Frankfurt, Munchen, alle disse har relativt korte forbindelser inn til byen. Om du slenger på en mellomlanding, så er Bremen et godt alternativ, da får du flydd litt "smårusk" også!

Tornerose
06-09-2016, 10:41
Fra toppen av hodet.

Amsterdam, Hamburg, London, Stockholm, Kjøbenhavn, Frankfurt, Munchen, alle disse har relativt korte forbindelser inn til byen. Om du slenger på en mellomlanding, så er Bremen et godt alternativ, da får du flydd litt "smårusk" også!

Tusen takk! Hvis du med smårusk mener småfly så står jeg over... Jo større jo bedre... :)

kekker
06-09-2016, 11:39
Tusen takk! Hvis du med smårusk mener småfly så står jeg over... Jo større jo bedre... :)

Med smårusk menes småfly ja, i dette tilfellet ATR 72.
Så da kan du la BRE være for seg selv foreløpig!

tango
06-09-2016, 22:37
Brussels. Tog til central, spasere ned og titte på Manneken Pis og hans mindre kjente søster Jeanneke.

3cseat
07-09-2016, 11:22
London egner seg veldig bra for dagstur. Har gjort dette mange ganger. Kan ta tuben in til sentrum. Berlin er også OK, men dette krever som regel bytte i CPH. Har også gjort Amsterdam og Paris. Paris ble litt for hektisk/liten tid synes jeg.

Og ikke minst våre Nordiske hovedsteder. Fine for dagsturer

Roxman
07-09-2016, 14:02
Om jeg booker SAS Go Light som sølv medlem, får jeg 1 stk innsjekk baggasje pga status? Ser ingen grunn til å booke Go som sølv, om jeg kan booke Go Light. Trenger bare et kolli.

mcduck
07-09-2016, 15:11
Om jeg booker SAS Go Light som sølv medlem, får jeg 1 stk innsjekk baggasje pga status? Ser ingen grunn til å booke Go som sølv, om jeg kan booke Go Light. Trenger bare et kolli.

Jepp du får sjekke inn ett kolli som sølvmedlem.

BårdK
14-09-2016, 17:05
Et universitet i Kina har bestilt billetter i C for meg med SK med bookingkode D. Tror de ønsker mer fleksible billetter enn business saver, men jeg trodde at full flex var J. Noen som vet?

mcduck
14-09-2016, 20:42
Et universitet i Kina har bestilt billetter i C for meg med SK med bookingkode D. Tror de ønsker mer fleksible billetter enn business saver, men jeg trodde at full flex var J. Noen som vet?

J brukes ikke på SAS longhaul, er Plus på shorthaul. Business er C D Z på longhaul. Z brukes for Business Saver.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=41010&stc=1&d=1473874937

BårdK
15-09-2016, 14:56
Takk for nyttig info.

robertaas
16-09-2016, 13:31
Jeg måtte bokke via wideroe.no da sas.no ikke klarte sette sammen flightene jeg trengte. Ved bestillingen kunne jeg velge seter, men sas har senere tradisjonen tro flyttet meg til et annet sete som jeg ikke ønsker. Utfordringen er at jeg på sas.no får opp "Beklager ... det ser ut som du ikke bestilte på vårt nettsted! Da kan vi dessverre ikke endre bestillingen eller kansellere for deg."

Er man nødt til å ringe 05400 for å få endret sete?

kimpe
16-09-2016, 13:38
Hei robertaas!

Ja, har selv måtte gjort dette flere ganger som EBD.

Så du må nok ringe.

Kim

Upsaker
21-09-2016, 17:39
Apropos setereservasjon, har SAS begynt å tilby gratis setevalg i go på langdistanse? Jeg gikk tilfeldigvis inn på en booking jeg har til uka og så at jeg kunne velge seter bakerst i bussen uten kostnad. Fant en annen booking i Europa litt senere, der fikk jeg ikke samme valget.

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=41036&stc=1&d=1474468609

WF789
21-09-2016, 17:43
De bakerste radene + de fleste midtsetene har vært gratis å reservere på langdistanse hele tiden.

Upsaker
21-09-2016, 17:51
Aha, det har ikke jeg fått med meg. Takk!

Chriscross
12-11-2016, 12:59
Da har sas byttet fra A330 til A340 på returen vår fra Washington. Jeg har fått tildelt sete 20D, men 5-åringen har ikke noe sete i det hele tatt. Normalt betyr jo dette store muligheter for oppgradering til C, men nå er det viktigst å få sitte sammen. Siden dette er en bonusbooking får en selvfølgelig ikke registrert at jeg er Diamond.

Ser at Eco plus er dobbelt så stor på A330 som A340 for øvrig (eller er dette den beryktede LAN-kjerra?).

Er det noe vits i å kontakte SAS?

Ingen som har fått complimentary Diamond upgrade når en har reist på bonustur?

kimpe
12-11-2016, 13:43
Hei Chriscross!

I sommer så fikk jeg og familien Complimentary Upgrade fra Go til Plus (4 pers) på OSL-EWR, mail mottatt et par dager før avreise. Vi reiste med bonusbilletter hele gjengen. :)

Kim

ToreD
12-11-2016, 13:47
Da har sas byttet fra A330 til A340 på returen vår fra Washington. Jeg har fått tildelt sete 20D, men 5-åringen har ikke noe sete i det hele tatt. Normalt betyr jo dette store muligheter for oppgradering til C, men nå er det viktigst å få sitte sammen. Siden dette er en bonusbooking får en selvfølgelig ikke registrert at jeg er Diamond.

Ser at Eco plus er dobbelt så stor på A330 som A340 for øvrig (eller er dette den beryktede LAN-kjerra?).

Er det noe vits i å kontakte SAS?

Ingen som har fått complimentary Diamond upgrade når en har reist på bonustur?



Ta kontakt med SAS og be de legge inn eb nummeret ditt i bookinga. Da blir status reg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Chriscross
12-11-2016, 13:49
Ta kontakt med SAS og be de legge inn eb nummeret ditt i bookinga. Da blir status reg.


Sent from my iPhone using Tapatalk



Tror ikke de får det til. Det er noe med måten bonusbookinger blir lagt inn på. En kan registrere på automat ved innsjekk, men bonusnummer ligger ikke registrert ved returen.

Upsaker
12-11-2016, 17:58
De får lagt inn EB-nummer på bonusbookinger.

A346
07-12-2016, 12:12
Spørsmål vedrørende booking av bonusbillett:
1. Kan man velge kun å søke tilgjengelighet på Plus eller Bus. på SK? Lei av å måtte gå igjennom uendelig mange datoer for å finne noe annet enn Go...
2: Hvor realistisk er det å finne to bonusbilletter med SK i C til NRT t/r? Tilgjengeligheten, selv langt frem i tid virker ganske så dårlig. Er EBS.

Rudisha
07-12-2016, 23:25
Jeg registrerte at SAS har priser fra Oslo til New York samtlige måneder med unntak av juli måned til rundt 3000 kroner tur/retur. Det betyr at de slår Norwegian på flere av månedene hvis man tar med mat og bagasje der. Det har tidligere stort sett vært anderledes. Betyr dette at også SAS har begynt å tilby billetter til New York uten mat og bagasje?

Starling
07-12-2016, 23:25
nei. *fill*

Siro
21-12-2016, 02:25
Hei, dette er mitt første innlegg på forumet (om dere starter en tråd med mulighet for idiotspørsmål innen flyindistustrien, så kommer jeg), men jeg trenger virkelig hjelp. Har googlet og browset SAS sine sider, men finner ingen måte å kontakte de på mail ang spørsmål om ungdomsbillett. Jeg vil gjerne bestille en ungdomsbillett og en standard voksenbillett til Stockholm, men har ingen anelse om hvordan jeg gjør det. Er det noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette? Har prøvd sånn som systemet er nå, men da må jeg booke billettene hver for seg. Beklager om dette er feil tråd å spørre i.

LN-MOW
21-12-2016, 03:11
De må bookes hver for seg. Ungdomsbilletter er ikke kombinerbare med andre billettyper.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Siro
21-12-2016, 03:13
De må bookes hver for seg. Ungdomsbilletter er ikke kombinerbare med andre billettyper.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Takk for svar. Hva gjør jeg da ved innsjekk? (den 22 t før) Setter fart på ræva og gjør alt jeg kan for å booke oss ved siden av hverandre? Litt kjipt å spandere weekend på bror, så er vi ikke sammen på flyet.

Scandinavian
21-12-2016, 03:32
Ja, men et lite hint, du kan sjekke inn online 36 timer før, selv om det offisielt er 22 timer. Så det går nok fint. :)

Siro
21-12-2016, 03:36
Ja, men et lite hint, du kan sjekke inn online 36 timer før, selv om det offisielt er 22 timer. Så det går nok fint. :)

Tusen takk for svar begge to :)

Det eneste jeg mangler nå for å bli aktiv er den såkalte "idiotiske spørsmålstråden" :rolleyes:

SudCaravelle
09-01-2017, 11:38
Hei - jeg har noen connection billetter fra AMS til OSL med SAS (hovedflighten er SQ). Billetten sire klasse Y - er det da SAS pluss eller GO?

Jeg får ikke booket sete på denne flighten hverken på SQ eller SAS sine sider (er EBG).

Takk.

Utenbys
09-01-2017, 11:59
Hei - jeg har noen connection billetter fra AMS til OSL med SAS (hovedflighten er SQ). Billetten sire klasse Y - er det da SAS pluss eller GO?

Jeg får ikke booket sete på denne flighten hverken på SQ eller SAS sine sider (er EBG).

Takk.

Ser ut til at det er pluss:
https://www.flysas.com/en/eurobonus/point-charts/sas-points-charts/#tab4

Eriksan
09-01-2017, 20:37
Hei - jeg har noen connection billetter fra AMS til OSL med SAS (hovedflighten er SQ). Billetten sire klasse Y - er det da SAS pluss eller GO?

Jeg får ikke booket sete på denne flighten hverken på SQ eller SAS sine sider (er EBG).

Takk.

Kan du ikke velge sete der du kjøpte billetten? Hvis det er amadeus ref. kan du forsøke å seate deg på LH eller LOT sine nettsider.

SudCaravelle
09-01-2017, 20:40
Kan du ikke velge sete der du kjøpte billetten? Hvis det er amadeus ref. kan du forsøke å seate deg på LH eller LOT sine nettsider.

De ble kjøpt på Singapores hjemmesider. Jeg ser flighten har et SQ nummer.

Millemor
09-01-2017, 21:10
Skal på et forhandlermøte i Aalborg førstkommende helg og skal fly med SAS via København. Kollegaen min er litt småbekymra for at jeg har gått for veldig korte connections (35 og 40 minutter). Ser det står minimum 30 minutter på SAS' hjemmeside, hvor jeg også kjøpte billettene, så det bør jo være innafor. Noen som har erfaring med transfer på CPH?

petter380
09-01-2017, 21:39
Skal på et forhandlermøte i Aalborg førstkommende helg og skal fly med SAS via København. Kollegaen min er litt småbekymra for at jeg har gått for veldig korte connections (35 og 40 minutter). Ser det står minimum 30 minutter på SAS' hjemmeside, hvor jeg også kjøpte billettene, så det bør jo være innafor. Noen som har erfaring med transfer på CPH?



Det går helt fint :) Når dere ankommer CPH er det bare å gå rett til neste gate. Effektivt og enkelt. Skjer det noe fikser SAS det :)

Millemor
09-01-2017, 22:06
Det går helt fint :) Når dere ankommer CPH er det bare å gå rett til neste gate. Effektivt og enkelt. Skjer det noe fikser SAS det :)
Takk :) Selv er jeg ikke spesielt bekymret da jeg har hatt under en times connection inkl passkontroll på FRA to ganger og begge gangene rakk jeg flyet videre uten problemer.

Chriscross
16-01-2017, 20:25
Skulle hatt sen flight osl-bgo i morgen, men stemmer det at siste flight er ca 20.15 på tirsdager? Onsdag går det jo iallfall to senere flighter.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hickok
16-01-2017, 20:45
20:15 er siste SK i morgen og 22:00 er siste DY

Hypern
24-04-2017, 14:48
Hei folkens
Selv etter to turer i business (en til Newark og en til Beijing) så mangler jeg fortsatt 4500 poeng for å få fornyet gullkortet enda en periode. Det akter jeg få til før 31 juli når mitt opptjeningsår går ut.
Jeg kommer uansett aldri til å nå diamantnivå men gullkortet er noe jeg har fått glede av. Noen som har noen gode ideer å få dette til? Ser jo at SAS Plus saver til CPH gav meg 940 poeng da så kanskje noen sånne legs? Foretrekker å reise i helgedager aller helst. Ser jo at det å få det der til i Go er ganske vanskelig.

WF789
24-04-2017, 15:01
Tur/Retur Hamburg i Plus finner du nok til rundt 2 tusenlapper.
Om du reiser via CPH/ARN en vei blir det 4690 poeng

Discus
25-04-2017, 17:57
Berlin er normalt en rimelig destinasjon på Plus-billetter. Mye connections via ARN/CPH

Millemor
04-05-2017, 23:51
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg stiller det allikevel: Om man har billett tur-retur New York i SAS Plus, er det da mulig å booke om hjemreisen så den blir fra Los Angeles i stedet? Deler av reisefølget på den kommende New York turen har vurdere å utsette hjemreisa for å besøke venner der borte og mitt forslag om å booke om flighten fra Newark til en senere dato og fly fra LA og dit og videre hjem til Norge ble ikke veldig godt mottatt.

Eirik
27-05-2017, 13:13
Hei folkens
Selv etter to turer i business (en til Newark og en til Beijing) så mangler jeg fortsatt 4500 poeng for å få fornyet gullkortet enda en periode. Det akter jeg få til før 31 juli når mitt opptjeningsår går ut.
Noen som har noen gode ideer å få dette til?

Trenger 2.700 poeng innen utgangen av måneden for å opprettholde Gull, og vurderer å kjøpe Grunnpoeng (koster 27.000 EBpoeng, alternativt 2.700 NOK).
Vil dette da være et `ekte gullkort, mtp. å oppnå staus 10 år på rad = få gullkort på livstid, noen som vet ?

Henshaw
27-05-2017, 22:28
Spørsmål om inkludert baggasje som EBS:
Booket nettopp billetter for sommeren og siden dama sitt EBS kort går ut i mai booket hun ikke SAS GO LIGHT. Men i bookingbekreftelsen står det at hun kan ta med 2 stykk baggasje, selv om hun kun er EBB på reisetidspunktet. Hva gjelder?

RedLine
27-05-2017, 23:58
Spørsmål om inkludert baggasje som EBS:
Booket nettopp billetter for sommeren og siden dama sitt EBS kort går ut i mai booket hun ikke SAS GO LIGHT. Men i bookingbekreftelsen står det at hun kan ta med 2 stykk baggasje, selv om hun kun er EBB på reisetidspunktet. Hva gjelder?

Ofte henger status igjen i systemet etter at den er gått ut dersom reisen er bestilt før. Hvis du bare er stille, og ikke stiller noen spørsmål på flyplassen så går det nok utmerket å ta med seg 2 stykk bagasje.

Eirik
29-05-2017, 15:10
Trenger 2.700 poeng innen utgangen av måneden for å opprettholde Gull, og vurderer å kjøpe Grunnpoeng.
Vil dette da være et `ekte gullkort, mtp. å oppnå staus 10 år på rad = få gullkort på livstid, noen som vet ?

Ifølge telefon til Eurobonus i dag, ink. konsultasjon med supervisor, teller både gullkort oppnådd ved hjelp av kjøpte grunnpoeng, og gull oppnådd på legs (45 flyvninger) som ´fullverdige mht. `10 år på rad = gullkort på livstid.

EK 007
30-06-2017, 14:01
Hvor lang ventetid er det vanligvis for å få svar når man sender mail til gold.no@sas.no?
Jeg sendte en mail forrige fredag, og har enda ikke fått svar.....
Jeg har ikke brukt den tjenesten før, så jeg vet ikke hva som er vanlig, men synes en uke for et enkelt spørsmål er ganske drøyt.

funkenstein
30-06-2017, 14:32
Høres kjent ut, dessverre. Tok en knapp uke for meg, for et par uker siden, på tross av lovnaden om én dags responstid. Innen jeg fikk svar pr epost hadde jeg istedet ringt (flaks med køen der, kom raskt igjennom). Det ekstra artige var at jeg fikk ulikt svar pr tlf og pr mail (temaet var bestilling av nytt kort) noe som jo er betryggende...

Chriscross
30-06-2017, 22:12
Er det noen som kjapt kan nevne hvilke middelhavsdestinasjoner sas flyr rutefly til i sommer fra osl? Ikke charter. Vet om Malaga, Alicante, Barcelona, Athen, Roma, Mallorca, Malta.

robertaas
01-07-2017, 03:10
Er det noen som kjapt kan nevne hvilke middelhavsdestinasjoner sas flyr rutefly til i sommer fra osl? Ikke charter. Vet om Malaga, Alicante, Barcelona, Athen, Roma, Mallorca, Malta.
Velg "solreiser" i lavpriskalenderen.

https://www.sas.no/lavpriskalender/

Edit: Ser at de ikke fikk med seg Santorini i den listen

SudCaravelle
05-07-2017, 18:21
Har de gitt opp på gull-mailen nå? Får ikke svar på mailer sendt for tre dager siden.

Fredrik74
05-07-2017, 19:03
SAS har lagt ut ett meddelande på hemsidan. Den norska versionen:
MESSAGE
(Updated 09:25 CET 05 JULY 2017)

SAS Sales & Service har for tiden stor pågang, og vi ber om unnskyldning for lang ventetid.

Dette skyldes blant annet flere telefonhenvendelser enn forventet og urgelmessigheter i flytrafikken. Vi gjør alt vi kan for å redusere ventetiden og har satt inn ekstra bemanning. Du kan komme inn på de fleste bestillinger her: Mine reiser eller i SAS-appen. Her kan du også endre og kansellere billetter avhengig av hvilken type billett du har bestilt. På Reiseinfo finner du informasjon om avganger, bagasje, sjekk-inn, assistanse, reisebetingelser etc.

En forbedret basisversjon av SAS Classic er nå releaset for Norge, Sverige og Danmark. De nye nettsidene vil fortsatt være tilgjengelig med hele servicetilbudet vårt.

Funksjonaliteten på SAS Classic er begrenset sammenliknet med de nye nettsidene. Du kan bruke SAS Classic til å:

· Booke SAS og award flights (ikke kampanjer)

· Booke SAS Travel Pass-turer og ungdomsbilletter

· Innsjekk

· Administrere reisen din (inkl. kansellering innen 24 timer etter booking)

SAS Classic https://classic.sas.no/ er tilgjengelig for å sikre en tilfredsstillende kundeservice mens de nye nettsidene er under utvikling.



Vi har mottatt feedback fra kunder på at brukeropplevelsen på de nye nettsidene ikke er optimal, og vi er naturligvis lydhøre for disse tilbakemeldingene. SAS arbeider intensivt for sikre at de nye nettsidene skal nå sitt fulle potensial. Mer informasjon om dette arbeidet følger om kort tid.

LN-AND
07-07-2017, 23:03
Er det slik at man tidligere kunne avbestille SAS Plus full flex billetter på nettsiden/app, eller har dette aldri gått an? Får det ihvertfall ikke til.

I dag hadde jeg en booking på fire seter i SAS Plus med full flex som vi ikke fikk brukt grunnet sykdom. Tenkte da å være sympatisk og avbestille i god tid før avgang slik at plassene kunne selges til noen som skulle reise. Men dengang ei.

Etter 40 minutter i kø (er EBG) på telefon og chat ga jeg opp og fylte ut skjema for kansellering og refusjon. Siden dette var ganske tett opptil avgang ble vi no-show.
Nå kan det jo tenkes at SAS tar høyde for det med overbooking, men hvorfor er ikke avbestilling mulig online?

Vil tro SAS heller vil selge plassen til noen som reiser og de tjener penger på, enn en noshow med "refundable after departure" billetter.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

BårdK
24-07-2017, 15:23
Bestilte billetter (OSL-EWR-IAH t/r) via sas.no hvor det fremgikk at det var C- og ikke Z-billeter med SK (det vil si at det ikke sto "saver") og det manglet informasjon om at EWR-IAH med UA var i E. Trodde alt var i orden til jeg sjekket i dag og det fremgår at SK er i Z og UA i E. Snakket med gull/diamant-telefonen og de ba meg sende klage til kundeservice, men jeg fikk ingen kvittering på hjemmesiden eller på e-post om at min klage var sent. Har noen her fått kvittering på innsendte henvendelser?

mcduck
24-07-2017, 16:55
Har noen her fått kvittering på innsendte henvendelser?

Får ikke kvittering når jeg bruker gull.no@ mailen.

BårdK
24-07-2017, 17:47
Vet du om går det fortere ved hjelp av mailen enn lenken på hjemmesiden?

mcduck
24-07-2017, 17:51
Vet du om går det fortere ved hjelp av mailen enn lenken på hjemmesiden?

Får som regel svar innen 24 timer på gullmailen, vet ikke hvor lang tid det tar på den vanlige.

litt-amatør
25-07-2017, 01:23
Er det slik at man tidligere kunne avbestille SAS Plus full flex billetter på nettsiden/app, eller har dette aldri gått an? Får det ihvertfall ikke til.

I dag hadde jeg en booking på fire seter i SAS Plus med full flex som vi ikke fikk brukt grunnet sykdom. Tenkte da å være sympatisk og avbestille i god tid før avgang slik at plassene kunne selges til noen som skulle reise. Men dengang ei.

Etter 40 minutter i kø (er EBG) på telefon og chat ga jeg opp og fylte ut skjema for kansellering og refusjon. Siden dette var ganske tett opptil avgang ble vi no-show.
Nå kan det jo tenkes at SAS tar høyde for det med overbooking, men hvorfor er ikke avbestilling mulig online?

Vil tro SAS heller vil selge plassen til noen som reiser og de tjener penger på, enn en noshow med "refundable after departure" billetter.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Samme her. SAS Plus Full Flex billett til LHR skal avbestilles og jeg tenkte å si fra til SAS tidlig. Vet jo at dette vanligvis ikke går men ville prøve om de hadde fått orden på det. Det hadde de ikke. Man må ringe. Dette må da SAS tape mye penger på- at full flex passasjerer må ringe for å si fra at billetten ikke vil bli benyttet? Er SAS det eneste selskapet av en viss størrelse som ikke tilbyr dette elektronisk? Og hvorfor tror bestandig de på telefonen at dette kan gjøres via nett?^_^

I mitt tilfelle skulle billetten endres til en ny billigere billett og da ville jeg ikke fått tilbake mellomlegget ved å endre via nett.

BårdK
25-07-2017, 16:42
Får som regel svar innen 24 timer på gullmailen, vet ikke hvor lang tid det tar på den vanlige.

Jeg fikk svar, men problemet er at dem som svarer ikke har myndighet til å ta avgjørelser og heller ikke sette meg over til noen som kan det. Mitt problem er at hjemmesiden til SAS viste at jeg bestilte/kjøpte full flex C-billetter (det sto kun antall billetter igjen, dersom det er saver (z) billetter står det "saver") - pluss at det ikke var informasjon om at innenriks i USA med økonomibilletter med UA. Noen som har vært ute for noe lignende?

Chris1
05-08-2017, 01:57
Er det noen begrensing på antall enheter med alkohol en kan be om på en reise i SAS plus innenfor norden? Snakk om stavanger-københavn.

Ser for meg å bestille 2 første runde, forså å be om en rett før setebeltene skal på før landing.

view
05-08-2017, 08:46
Er det noen begrensing på antall enheter med alkohol en kan be om på en reise i SAS plus innenfor norden? Snakk om stavanger-københavn.

Ser for meg å bestille 2 første runde, forså å be om en rett før setebeltene skal på før landing.

Nei, ingen begrensning bortsett fra tiden.

Chriscross
05-08-2017, 11:28
Er det noen begrensing på antall enheter med alkohol en kan be om på en reise i SAS plus innenfor norden? Snakk om stavanger-københavn.

Ser for meg å bestille 2 første runde, forså å be om en rett før setebeltene skal på før landing.

Fikk to Mikkeller hel-osl i går.

robertaas
17-08-2017, 05:08
Skal fly charter med SAS og det ser ut som om man får heller lite utbytte av Eurobonus-statusen. Stemmer det at det er absolutt ingen fordeler eller opptjening?

Someone
17-08-2017, 09:07
Skal fly charter med SAS og det ser ut som om man får heller lite utbytte av Eurobonus-statusen. Stemmer det at det er absolutt ingen fordeler eller opptjening?



Stemmer. Charter så er det charterselskapet som bestemmer hvem som skal få hva, og ikke flyoperatøren

Fnate
17-08-2017, 16:07
Er det noen som vet hvordan man kan finne avbestillingsbetingelsene på SAS billetten sin?

Har en PLUS billett OSL-TXL, men så har jeg plutselig mer lyst til OSL-CPH-TXL med en natt i CPH. På SAS.no kan man endre billett. Men å finne betingelser virker helt 100% umulig.

Kan så klart ringe, men nesten alle selskap lar deg finne ut av det på et vis

UPDATE: Fant det på en av de 2 booking mailene fra SAS. Fullt ut refunderbar. Så jeg får ringe dem imorgen

SudCaravelle
01-09-2017, 14:32
Jeg ser på billetter for sommeren 2018 og planen var SAS til USA med en innenriksbillett (som vi hadde i år).

Jeg fikk en quote fra gullmailen på OSL-LAX-MIA-OSL og det havnet på 82.000 for to voksne og tre barn i monkey. Billigste jeg finner online er 43.000 og da UTEN innenriksbilletten.

Er dette fordi alle billettene ikke er lagt ut ennå? Det er jo horrible priser, og jeg har blitt litt eurobonus-hektet og skal ha hele familien inn på EBG/EBD så jeg søsnker SAS.

Denne sommeren betalte vi 27000 for hele hurven OSL-EWR-MIA-OSL som er langt mer edruelig. What to do?

Someone
01-09-2017, 14:35
What to do?

Vente til det dukker opp billigere billetter. Sommeren er jo såvidt over, så du har jo god tid

LN-MOW
01-09-2017, 14:36
Kommer nok et par kampanjer med bedre priser. Ha litt is i magen.

SudCaravelle
01-10-2017, 13:46
Vente til det dukker opp billigere billetter. Sommeren er jo såvidt over, så du har jo god tid

Jeg ser det fremdeles er ganske dyrt, og jeg bestilte i September i fjor. Ser at fremdeles så blir det rundt 40 laken for gjengen (mot 27.000 i fjor.) Så man kan fremdeles regne med at SAS roer ned prisene nærmere mot høysesongen?

Hadde planer om Plus men da snakker vi 60.000.

Someone
01-10-2017, 13:58
Jeg ser det fremdeles er ganske dyrt, og jeg bestilte i September i fjor. Ser at fremdeles så blir det rundt 40 laken for gjengen (mot 27.000 i fjor.) Så man kan fremdeles regne med at SAS roer ned prisene nærmere mot høysesongen?

Hadde planer om Plus men da snakker vi 60.000.

Nå er det noen år siden, men sist vi kjøpte billetter til USA med SAS i sommerferien (2011 så hvor relevant det er i dag kan diskuteres) så ble det kjøpt billetter i januar under ett vintersalg

eisa01
16-10-2017, 21:49
Vurderer å ta en tur til Delhi i slutten av November for et bryllup.

Har funnet greie billetter med SAS til CPH og så Air India til DEL, men de er kun tilgjengelig på e.g., Solfaktor.no, og ikke SAS eller Air India sine sider.

Hvis jeg booker denne turen, vil det være gjennomgående billett, eller blir jeg nødt til å sjekke inn på nytt med bagasje på mellomlandingen i CPH?

Hickok
17-10-2017, 16:26
Har du prøvd f.eks. Expedia? De er ofte grei å bruke om det er litt vanskelig å handle på selskapenes egne sider.

eisa01
17-10-2017, 20:10
Hovedspørsmålet mitt er om det vil være en gjennomgående billett, slik at jeg kan sjekke inn bagasjen til bestemmelsestedet :)

Har hørt at noen slike søkesider gir deg resultater som egentlig er to forskjellige billetter, slik at man får problemer.

Den selges også på Expedia

Edvard
17-10-2017, 20:48
SK/AI er Star Alliance med Interline, null problem å tagge bagasje til DEL, uavhengig av hvor kreativ billett du har. Prøv Travellink, Expedia eller Berg-Hansen.

Hickok
17-10-2017, 20:48
Hovedspørsmålet mitt er om det vil være en gjennomgående billett, slik at jeg kan sjekke inn bagasjen til bestemmelsestedet :)

Har hørt at noen slike søkesider gir deg resultater som egentlig er to forskjellige billetter, slik at man får problemer.

Den selges også på ExpediaNormalt er det ingen forskjell på en billett kjøpt der kontra en billett kjøpt hos SAS selv.

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk

eisa01
17-10-2017, 21:15
SK/AI er Star Alliance med Interline, null problem å tagge bagasje til DEL, uavhengig av hvor kreativ billett du har. Prøv Travellink, Expedia eller Berg-Hansen.
Takk! Da blir det tur, pene 4100 kr t/r - digg å reise utenfor sesong for en gangs skyld!

Google flights foreslår og at man kan ringe å bestille hos Air India, så mulig jeg gjør det for å slippe å forholde meg til Expedia ved problemer. Kunne kanskje prøvde reisebyrået på jobben, men vet ikke helt om de blir happy for privatbookinger :)

nick5000
18-10-2017, 05:12
Prøve å kommer fram til til ARN fra OSL tidligst mulig en fredag om noen uker. Vet ikke om jeg rekker avgang klokka 17 eller 18.
Bør jeg booke begge og så refundere den jeg ikke bruke? Hvis jeg booker kl 17 og ikker rekker den, så risikerer jeg vel at kl 18 er utsolgt.
Er det noen restriksjoner mot å booke 2 avganger?

Hypern
18-10-2017, 08:43
Prøve å kommer fram til til ARN fra OSL tidligst mulig en fredag om noen uker. Vet ikke om jeg rekker avgang klokka 17 eller 18.
Bør jeg booke begge og så refundere den jeg ikke bruke? Hvis jeg booker kl 17 og ikker rekker den, så risikerer jeg vel at kl 18 er utsolgt.
Er det noen restriksjoner mot å booke 2 avganger?Nei ingen restriksjoner på å booke to avganger.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

kekker
18-10-2017, 13:37
Nei ingen restriksjoner på å booke to avganger.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Kjent sport det der, om man er hyggelig, så kansellerer man den man ikke får brukt!

kekker
18-10-2017, 13:42
Takk! Da blir det tur, pene 4100 kr t/r - digg å reise utenfor sesong for en gangs skyld!

Google flights foreslår og at man kan ringe å bestille hos Air India, så mulig jeg gjør det for å slippe å forholde meg til Expedia ved problemer. Kunne kanskje prøvde reisebyrået på jobben, men vet ikke helt om de blir happy for privatbookinger :)

Jeg har en privat profil hos Berg Hansen, de har en god søkemotor, men er av og til litt vel ivrige på baggasje, uten at jeg klarere å se logikken til enhver tid..

mcduck
18-10-2017, 22:13
Jeg har også en privat profil hos Berg-Hansen og er veldig fornøyde med de!

SudCaravelle
26-10-2017, 10:50
Nå er det noen år siden, men sist vi kjøpte billetter til USA med SAS i sommerferien (2011 så hvor relevant det er i dag kan diskuteres) så ble det kjøpt billetter i januar under ett vintersalg

Hmf.. Takk igjen.

Ser at vi fremdeles ligger på ca 38.000 kroner.. Er nærme på å bare bestille da det skulle vært greit å får booket hus osv.

Det som er mest irriterende er jo at man kan få AA og BA for 26.000 (men da mellomlanding hjem fra MIA til OSL. Vil helst ha SAS pga:

- "Gullfordelene" loungen osv.
- Oppgradering med poeng.
- Satans mye poeng
- Fine reisetider..

Hadde dragen funnet ut at jeg vurderte å bruke 12000 på dette så hadde flammene sprutet.

Er det noen sjanse for at SAS nå reduserer prisene på disse populære fellesferieturene?

Takker igjen og beklager maset.

Eriksan
27-10-2017, 10:09
@SudCaravelle Hvis det er snakk om i skoleferien, fra rundt 20. juni, så er det lite sannsynlig at den perioden vil være inkludert i priskampanjer. Selvsagt kan prisen gå ned basert på at det åpner seg en lavere bookingklasse, men det er nok like sannsynlig at tilgjengeligheten blir dårligere.

emiliea
08-11-2017, 00:17
Heisann! Booket nettopp to separate flyvninger med SAS. OSL-CPH og CPH-GOT. Gjorde dette fordi det var eneste muligheten jeg hadde med tanke på tidspunkter osv (litt tight da jeg kun har muligheten til å reise på kvelden). Jeg har 50 minutter på Kastrup før flyet til Landvetter går.

Spørsmålet mitt er egentlig: Finnes det noen mulighet for å slå sammen de to bookingen? Og kan jeg få sjekket inn bagasjen hele veien, slik at jeg slipper å hente den ut for så å sjekke den inn igjen i CPH? Tenkte å kontakte SAS i morgen når de åpner telefonen, men kanskje noen av dere hadde et klokt svar.

Gunnar
08-11-2017, 01:55
SAS pleier å være greie på å gjennomsjekke på separate bookinger, i alle fall når jeg jobbet der for et par år siden. Har ikke hørt noe om at de er blitt strengere siden det. Minstetid for forbindelse på CPH er i følge SAS selv 40 minutter schengen -> schengen:
https://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/transfer-times/

... så du får nok ikke slått sammen bookingene til "en" booking, men gjennomsjekking av bagasje bør være mulig.

chrisljo
08-11-2017, 11:36
SAS pleier å være greie på å gjennomsjekke på separate bookinger, i alle fall når jeg jobbet der for et par år siden. Har ikke hørt noe om at de er blitt strengere siden det. Minstetid for forbindelse på CPH er i følge SAS selv 40 minutter schengen -> schengen:
https://www.flysas.com/en/travel-info/at-the-airport/transfer-times/

... så du får nok ikke slått sammen bookingene til "en" booking, men gjennomsjekking av bagasje bør være mulig.

Mener også å ha lest at de er grei ift å få deg på neste fly hvis det blir forsinkelser. Mat og overnatting får du dog ikke.

Wf-pax
08-11-2017, 12:15
Når du sjekker inn på internett for OSL-CPH, så får du opp en valgfane hvor det står ''Add connecting flight'' helt nederst på siden. Om du legger inn bookingref for CPH-GOT der, så kan du sjekke inn hele veien selv. Når du kommer på Gardermoen taster du da inn bookingref for OSL-CPH på automaten, så får du boarding pass + tag for hele reisen til GOT :)

emiliea
08-11-2017, 16:13
Tusen takk for svar, alle sammen! Snakket med SAS tidligere i dag, og de kunne ikke slå sammen bookingene, som en av dere sier over her også. Men han mente det ikke skulle være noe problem å få sjekket inn bagasjen hele veien til GOT.

kekker
09-11-2017, 10:56
Erfaringsmessig strekker de seg langt, for å få med baggasjen din, men de slår ikke sammen billettene, da skulle du betalt ekstra, for å dytte risikoen over på de. :-D

Starling
09-11-2017, 19:28
Det er blant annet derfor det er dyrere med gjennomgående reise vs å bestille segmentene separat.

emiliea
16-11-2017, 22:02
Kan nå sjekke inn på begge flightene, men får bare beskjed om at det ikke er mulig å legge til en connection flight, fordi avgangstidene ikke tillater det.. Skal jeg bare droppe å sjekke inn nå og heller gå til en betjent skranke på OSL i morgen? Eller spiller det ikke noen rolle om jeg sjekker inn nå, selvom jeg ikke får addet connection flight?

Gunnar
17-11-2017, 21:49
Det pleide å være slik at dersom du hadde sjekket inn på videreforbindelsen, så fikk man ikke ordnet videreforbindelsen i systemet. Men mener bestemt at det ble fikset mens jeg ennå var i SAS, slik at det ikke lengere har noe å si. Noen må gjerne korrigere meg om jeg tar feil her...

jjessen
16-12-2017, 08:21
Ser på en tur til Gran Canaria med SAS i Mai. Har en companion ticket som holder på å gå ut så jeg skulle gjerne fått brukt denne. Vi er 2 voksne og 2 barn som skal reise men SAS har bare 2 plasser ledig på bonus.

Klarer Tallin å booke 2 bonus billetter og så kjøper jeg 2 barne billetter som legges på samme PNR? Noen som har erfaring med dette?

PSC TOS
16-12-2017, 21:40
Ser på en tur til Gran Canaria med SAS i Mai. Har en companion ticket som holder på å gå ut så jeg skulle gjerne fått brukt denne. Vi er 2 voksne og 2 barn som skal reise men SAS har bare 2 plasser ledig på bonus.

Klarer Tallin å booke 2 bonus billetter og så kjøper jeg 2 barne billetter som legges på samme PNR? Noen som har erfaring med dette?

Det er ikke mulig nei. Alle i samme PNR må ha samme bookingklasse.

Lumpen
18-12-2017, 01:07
Hei.

Å bruke EB-poeng på barnas flyreiser med SK er jo en uslåelig deal, med 50% rabatt på uttak (til og med under kampanjer).

Nisjespørsmål:

Kan jeg som voksen reise på en ordinær billett og bestille en separat bonusbillett til de små? Dette er jo ikke mulig på nett, da det oppfattes som en UM-bestilling. Men er det noen som vet om dette er mulig å gjøre på telefon?

Altså, jeg skal være med samme flyet, men ønsker å ha to separate bestillinger der jeg reiser på ordinær billett og barna på bonus...

Chriscross
18-12-2017, 14:05
Widerøinternett billettkontor klarer jo og slå sammen voksenbilletter og ungdomsbilletter til samme pnr, så det bør være teknisk mulig å gjøre det du ønsker. Om du møter noen på telefon hos Sas som kan/gidder er en annen sak.

PSC TOS
19-12-2017, 01:40
Widerøinternett billettkontor klarer jo og slå sammen voksenbilletter og ungdomsbilletter til samme pnr, så det bør være teknisk mulig å gjøre det du ønsker. Om du møter noen på telefon hos Sas som kan/gidder er en annen sak.

Det er mulig å ha mange slags forskjellige billetter innenfor en og samme PNR. For eksempel ungdomsbillett én vei og ordinær billett på returen. Men dette må være felles for samtlige personer i en samme PNR. Det er ikke mulig med forskjellige billetter pr person. Det handler ikke om å gidde/ikke gidde, men det er ikke mulig.

Edit: Et ytterst sjelden unntak finnes; det kan hende at to forskjellige billettyper bruker samme bookingklasse. For eksempel er bookingklasse V ofte ungdomsbillett i Norge og Europa, mens i en gjennomgående billett fra USA til Norge kan bookingklasse V være ordinær økonomibillett. Så strengt tatt vil svaret være at samtlige reisende i en PNR er nødt å ha samme bookingklasse.

BårdK
30-12-2017, 23:32
Bestilte billetter (OSL-EWR-IAH t/r) via sas.no hvor det fremgikk at det var C- og ikke Z-billeter med SK (det vil si at det ikke sto "saver") og det manglet informasjon om at EWR-IAH med UA var i E. Trodde alt var i orden til jeg sjekket i dag og det fremgår at SK er i Z og UA i E. Snakket med gull/diamant-telefonen og de ba meg sende klage til kundeservice, men jeg fikk ingen kvittering på hjemmesiden eller på e-post om at min klage var sent. Har noen her fått kvittering på innsendte henvendelser?

Fikk igjen avbestillingsgebyret på noe under 4,000 etter at Amex tok saken for meg. Ingen hos SAS har vært mulig å snakke med, de bare referer det som står på hjemmesidene. Hvorfor ha mennesker ansatt når de ikke kan håndtere saker?

SBT
31-12-2017, 16:00
Ifm med en upgrade request, fikk jeg svar at den var akseptert, 46 timer før avgang. Men siden vi ikke fikke plasser sammen, - vi fikk B og D sete på ulik rad fordi dette var de to siste plassene ledige i Plus, ville jeg heve upgrade requesten, og heller fly i vår opprinnelige booking i Go. Men det gikk ikke å heve, det må skje 48 timer innen avgang ! Det er vel vanlig at SAS først sender bekreftelse 36 timer før avgang, så dette synes jeg var en veldig urimelig regel. Kanskje noe jeg burde klage på ? Og hvor ?

toftos
01-01-2018, 10:33
Hei
Eg skal en tur til LAX sammen med foreldrene mine, eg reiser på bonusbillett i Biz. Foreldrene mine kjøpte seg Pluss billetter. Eg ser at det er en del ledig i biz på turen til LAX, kan eg bruke mine poeng til å oppgradere mine foreldre ?

Hickok
01-01-2018, 10:42
Hei
Eg skal en tur til LAX sammen med foreldrene mine, eg reiser på bonusbillett i Biz. Foreldrene mine kjøpte seg Pluss billetter. Eg ser at det er en del ledig i biz på turen til LAX, kan eg bruke mine poeng til å oppgradere mine foreldre ?

Kort svar: ja. Gi beskjed ved innsjekk. og følg det opp i lounge (sjekk at de står på listen).

toftos
01-01-2018, 10:44
Kort svar: ja. Gi beskjed ved innsjekk. og følg det opp i lounge (sjekk at de står på listen).

Takk for raskt svar. Planen var å by på oppgradering på Sas sine sider i første omgang, så ta det derfra

Hickok
01-01-2018, 10:46
Takk for raskt svar. Planen var å by på oppgradering på Sas sine sider i første omgang, så ta det derfra

Det er jeg veldig usikker på om går. Du får prøve og se om det er mulig.

Discus
01-01-2018, 11:46
Minner også om at SAS-oppgraderinger har en egen tråd med erfaringer, tips m.v.: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=137852

robertaas
04-01-2018, 21:30
Er det noen måte man kan få en flight for penger og retur for poeng inn på samme booking? SAS øker jo prisene om man splitter reisen i to.

Klgn
02-02-2018, 06:49
Hva slags erfaringer har dere med å komme med tidligere fly uten å betale mellomlegg med billett i SAS Plus? De siste årene har jeg alltid fått lov til dette, selv på flyplasser med WF personell som ellers kan være ganske firkantet. Jeg er klar over at man ved å kontakte kundeservice bare får booke om hvis det er ledig i samme klasse, men på flyplassen har jeg alltid fått være med gratis hvis det er seter på flyet.

Men forleden ble jeg for første gang nektet på Gardermoen, og henvist til å betale for endring fordi bookingklassen jeg reiste i var utsolgt på flighten jeg ville med. Og det er jo ofte sånn på avreisedagen at bare de dyreste klassene er tilgjengelig.

Vet noen hva som er SAS sin policy her? Jeg trodde at man det var policy å ta folk med tidligere fly. En stor del av det som har motivert meg til å betale for Plus forsvinner hvis de skal slutte med dette.

Polaris
02-02-2018, 08:56
Hva slags erfaringer har dere med å komme med tidligere fly uten å betale mellomlegg med billett i SAS Plus? De siste årene har jeg alltid fått lov til dette, selv på flyplasser med WF personell som ellers kan være ganske firkantet. Jeg er klar over at man ved å kontakte kundeservice bare får booke om hvis det er ledig i samme klasse, men på flyplassen har jeg alltid fått være med gratis hvis det er seter på flyet.

Men forleden ble jeg for første gang nektet på Gardermoen, og henvist til å betale for endring fordi bookingklassen jeg reiste i var utsolgt på flighten jeg ville med. Og det er jo ofte sånn på avreisedagen at bare de dyreste klassene er tilgjengelig.

Vet noen hva som er SAS sin policy her? Jeg trodde at man det var policy å ta folk med tidligere fly. En stor del av det som har motivert meg til å betale for Plus forsvinner hvis de skal slutte med dette.

Erfaringsmessig er dette noe jeg tar som en bonus, ikke som en selvfølge. Om det var en selvfølge kunne jo alle bare kjøpt SAS PLUS og man la ned SAS PLUS Full Flex-kategorien.

Jeg opplever at jeg ofte kommer med, men ikke alltid. Slik det skal være når SAS PLUS tross alt egentlig kjøpes med avtale: betal prisforskjell ved ombooking.

Man må naturlig nok ikke ha innsjekka baggasje når man gjør slike stunts.

Chriscross
02-02-2018, 09:27
Tidligere kunne gate personale booke deg om etter at. Check-in var stengt. Men mulig dette harblitt strammet inn. Tror det var noen luringer i Svg som stod å klaget over at de ikke fikk booket om i svg, men alltid på bgo. Du kan jo gjette hva resultatet av dette ble...

roger
02-02-2018, 10:44
Egentleg så forstår eg ikkje kvifor det er så strengt; i alle fall innafor ein eller to "nabo-avgangar". Er det plass, så er det plass. Reiser jo lite Plus, men har fått det til eit par gangar frå OSL til TRD. Og då stort sett til "yess, glad du spør om det; då har vi sjans til å unngå overbooking på det flyet du egentleg skulle med".

kekker
02-02-2018, 10:54
Har rimelig god hitrate på det der, såfremt man reiser uten bagasje, så blir du som regel jaget med på den første ledige flighten, når det passer seg slik.
Litt bingo om man får det via reisebyra, check-inn og gate, men det er bare å begynne i en ende å prøve!

Norwegian har vel i snitt vært vennligere innstilt, men statistikkgrunnlaget er tynt.

Discus
02-02-2018, 19:10
Har ikke reist SAS så mye i det siste, men opplevde det før som enkelt (uavhengig av billettype) om det var fare for overbookinger, irr-ops, om man hadde videre forbindelse el.l. (og selvf bare håndbagasje)

robertaas
03-02-2018, 21:47
Jeg har flere ganger fått være med tidligere fly med billett i Go når jeg ikke har innsjekket bagasje. Argumenter som kan brukes for dette:
-Kort transit på neste flyplass
-Lavere belegg enn på neste flight
-Mange forsinkelser/kanseleringer/vær som blir dårligere

Men det er kun ved gaten at jeg får til dette. Har flere ganger fått positive kommentarer om at det er bra at det finnes så flinke passasjerer som passer på at de kommer seg frem i tide. Stedet med det misvisende navnet "Service-desk" har aldri kunne hjulpet.

Mekum
06-02-2018, 21:32
Hvis man booker en "ren" bonusreise med SAS så opptjener man vel ingen segments. Men hva når man booker en poeng+penger reise? Kvalifiserer det når man flyr SAS-metall?

Eriksan
07-02-2018, 08:48
Hvis man booker en "ren" bonusreise med SAS så opptjener man vel ingen segments. Men hva når man booker en poeng+penger reise? Kvalifiserer det når man flyr SAS-metall?

Ja, delbetalt reise med poeng er på alle måter en vanlig revenue billett.

Chriscross
09-02-2018, 23:13
Avbestilte akkurat 4 billetter i business lør 17. feb cph-ewr retuer 23 feb ewr-osl. Mulig disse dukker opp som tilgjengelig i løpet av natten om noen skal finne på noe sprell i vinterferien.

Chriscross
17-02-2018, 17:55
Ser på diverse turer mot Asia / Australia. Har Sas nå bare codeshare med SQ til Australia? Har de ikke codeshare till bkk med TG lenger?

Vet man kan opptjene Sas credit med SQ, men kan man betale med det om en flyr SQ på SQ nummer, kan man betale om en flyr sq på sk-nummer?

Orbiter
07-03-2018, 20:36
Er noe spooky med prisene til sas.no på reise til USA der utreise er OSL og minst en av strekkene er med noe annet enn SAS for billetter i Biz. Dette startet for ca en måned siden, og det har vedvart siden.

Eks:
OSL-CPH-SFO-LAS, i Biz så sier sas.no at det nå koster ca 21-23.000kr hver vei.
BGO-CPH-SFO-LAS, i Biz så sier sas.no at det koster ca 11-13.000kr hver vei.

Prisene gjelder så langt jeg kan se uavhengig av hvilken langhelg jeg velger, men de eksemplene jeg bruker å søke med er onsdag til søndag og selv om jeg justerer til eks onsdag til onsdag så er det samme. Søker jeg dog til eks LA eller SF, der jeg kan fly SAS hele veien, så er det "normale" priser, og i Eco og Plus er prisene som forventet, dvs lik fra både Oslo og Bergen.

Er det noen god grunn til at utreise fra OSL skal komme ut ca dobbelt så dyrt som utreise fra BGO / TRD / SVG / TOS etc ?

VirreVapp
07-03-2018, 21:13
Folk i Oslo har mere penger vet du :-)

Apollon
13-03-2018, 12:58
Vurderer å kjøpe Stavanger-Tokyo (via København) med Sas plus ned og go hjem. Forsøker å finne ut hvor mange EB poeng jeg må ha for å oppgragere SAS plus flygningen til biz men finner ikke helt ut av det. Det er jo ikke auksjon på Japan. Har Eurobonus basic, snart 40k poeng. Noen som vet?

Eriksan
16-03-2018, 10:34
Plus til biz pleier å starte på rundt 25K poeng, av det jeg har sett stort sett ganske likt på alle ruter.

Fnate
22-03-2018, 00:49
Plusgrade denied... jeg, pellefanten og Fungerende skal fly GO til EWR på fredag. For meg og pellefanten er det første gang på 9 år.

Funker vanlige Headphones der, for eksempel?

Er der mat? Går ikke an å bestille noe ser det ut som.

WF789
22-03-2018, 12:03
Vanlige skal funke ja. Du får mat, maten i Go er den samme som den ene plus-retten. Noen ganger får de fremste radene velge så langt beholdningen rekker andre ikke. På to flyturer i Go så har jeg opplevd en av hver.

Fnate
22-03-2018, 13:27
Vanlige skal funke ja. Du får mat, maten i Go er den samme som den ene plus-retten. Noen ganger de fremste radene velge så langt beholdningen rekker andre ikke. På to flyturer i Go så har jeg opplevd en av hver.

Tusen takk. Vi sitter vel på fremste rad i GO så da er det håp om matvalg.

HS-TGA
22-03-2018, 15:48
10.000,- for Plus til Hong Kong eller 7800,- +32000 poeng.

Altså 32000 poeng for å spare 2200 kroner. Verdt å bruke?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

OttoL
22-03-2018, 15:53
Plusgrade denied... jeg, pellefanten og Fungerende skal fly GO til EWR på fredag. For meg og pellefanten er det første gang på 9 år.

Funker vanlige Headphones der, for eksempel?

Er der mat? Går ikke an å bestille noe ser det ut som.

Oh dear oh dear :crowded

havard
22-03-2018, 19:18
10.000,- for Plus til Hong Kong eller 7800,- +32000 poeng.

Altså 32000 poeng for å spare 2200 kroner. Verdt å bruke?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Med mindre du har poeng som er i ferd med å gå ut på dato, kan du få ganske mye større nytte av poengene andre steder. F.eks. kan tre ganger t/r innenlands i Norge være verdt ganske mye mer enn 2200 kr.. :)

roger
22-03-2018, 20:40
10.000,- for Plus til Hong Kong eller 7800,- +32000 poeng.

Altså 32000 poeng for å spare 2200 kroner. Verdt å bruke?

Sent fra min SM-G935F via TapatalkHøyest ut som dårleg deal. Det er jo nesten mogeleg poengpris for go til C-upgrade til USA.

MCO-WDW
22-03-2018, 23:41
SAS regner stort sett ca10.000 poeng som ca740kr (samme som trumf).
Dette gjennspeiles på det meste.
Det er masse variasjoner her,men.
F,eks når du kjøper en cola ombord til 1200 poeng,men.
Stort sett prising på upgrade/lounge osv gir SASdeg er ca 740 for 10.000 poeng.
IC på Pluss/Biz (på biz kan du fint få 20x extra utbytte) men det er maximalt.
Reiser de i skoleferier og betaler med poeng kan det også gjøres kupp her,men som grunnregel er ca 740kr samme som ca 10.000 poeng.
Det er akkuratt det du har fått i verdi her.

jamesclandestine
23-03-2018, 17:17
Hei,

sitter i telefonkøen til SAS og skal endre billett til dama. Hun har bestilt go innenriks med tur retur. Jeg er redd at returen forfaller hvis jeg bare bestiller ny utreise. Men for å gjøre det ekstra vanskelig kan jeg ikke endre reisen med avgang i dag eller i morgen, men først på søndag på nett?? Noen andre som har erfaringer med dette? Kan jeg evt. bare bestille ny utreise og man gir beksjed i skranken om at returen skal ikke forfalle?

Takk

sabergum
02-04-2018, 19:12
Har bonusbillett (Business/Plus) hjem fra USA i dag, men da jeg bestilte var det kun ledig bonussete på den siste avgangen OSL-KRS, og dermed får jeg i utgangspunktet 6 timer på Gardermoen i morgen. Ser at det nå er tilgjengelige bonusseter på alle avganger, så jeg kan slippe med to timer layover. Er det noe håp om å få endret dette i skranken på OSL i morgen, forutsatt at jeg sender bagasjen dit og henter den ut? Eller er eneste mulighet å blåse av 6000 poeng på en ny billett?

MCO-WDW
02-04-2018, 23:48
Du skal kunne forandre eller 100% kansellere Biz billetter 12 timer før avgang.
Da må da ringe 91505400 for å fixe det.
Online er kun 24 timer før avgang.

Discus
03-04-2018, 17:21
Du skal kunne forandre eller 100% kansellere Biz billetter 12 timer før avgang.
Da må da ringe 91505400 for å fixe det.
Online er kun 24 timer før avgang.
Det er snakk om en bonusbillett her vel, da gjelder 24 timer før avgang (normalt på første leg):

Du kan endre en bonusreise opptil 24 timer før avgang. Hvis du bestilte reisen på vår nettside, kan du endre den selv såfremt EuroBonus-poengene fremdeles er gyldige. https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/ofte-stilte-sporsmal/bestilling/kan-jeg-endre-bonusbilletten-min/

sabergum
03-04-2018, 21:49
Det er snakk om en bonusbillett her vel, da gjelder 24 timer før avgang (normalt på første leg):
https://www.sas.no/hjelp-og-kontakt/ofte-stilte-sporsmal/bestilling/kan-jeg-endre-bonusbilletten-min/

Fasit: Det var fortsatt ledig i I-klasse (Plus bonus) på tidligere avgang da jeg kom til Gardermoen, og servicesenteret i avgangshallen rebooket meg uten vanskeligheter.

TG923
03-04-2018, 22:46
Flott
Var billetten du hadde returreise fra USA på bonuspoeng, eller var det bonusreise som startet i USA?

sabergum
03-04-2018, 22:49
Flott
Var billetten du hadde returreise fra USA på bonuspoeng, eller var det bonusreise som startet i USA?

Returreise. Fikk bagasjen tagget kun til OSL, antar det hadde vært vanskeligere om den havna i "Connecting Norway"-mølla.

LN-RTP
06-04-2018, 04:09
Prøver nå å booke billett med SAS men får ikke bestilt forde jeg ikke vet FF nummer.
Pussige greier, man skulle tro man kan legge til FF nummer senere, men kommer ikke videre. Betaler gjerne full pris på SAS plus, men det gir dem faen i. Har du ikke FF får du ikke fly.

Ruta litt anderledes nå, slipper 5 timer på Gardemoen.

o
London (LHR) - Trondheim (TRD)
Adult 381.32 USD
Trondheim (TRD) - London (LHR)
Adult 258.67 USD
Total price: 641.99 USD
Of which includes taxes
and carrier-imposed fees: 243.99 USD
(breakdown of taxes and carrier-imposed fees)
Thu 10 May 2018
11:50 London, Heathrow 14:40 Stavanger, Sola
16:40 Stavanger, Sola 18:40 Trondheim, Vaernes
Fare rules SAS Plus
Mon 14 May 2018
14:45 Trondheim, Vaernes 15:40 Oslo, Gardermoen
17:10 Oslo, Gardermoen 18:30 London, Heathrow
Fare rules SAS Plus
EuroBonus points earningsMembership level:
We are unable to show

LN-RTP
06-04-2018, 04:30
Får ikke bestilt billett uten FF nummer.
Prøvde å søke på Euro Bonus og logge inn for å finne nummeret, men Neida, må installere Flash Player for å komme inn der.
Gikk på SAS sin Facebook for å finne en annen møte å bestille billett på, men det funket ikke så bra. Turen min fra LHR- SVG-TRD måtte nå stoppe på Flesland og da ble det bortkastet.
Før prøve noe annet, Orbitz eller noe slikt.
Pussig at SAS gjør det så vanskelig å kjøpe en full pris billett fra A til B via Sola.

LN-RTP
06-04-2018, 04:43
Kommer ikke videre uten FF nummer.

LN-MOW
06-04-2018, 05:06
Du skal kunne endre feltet hvor det stpr Eurobonus til ‘Select’ ... da går det.

LN-RTP
06-04-2018, 05:36
Du skal kunne endre feltet hvor det stpr Eurobonus til ‘Select’ ... da går det.

Prøvde alt, men møtte til slutt bite i det sure eplet og grave frem Euro Bonus kortet og skrive inn nummeret.
Da delte skyene seg og solen skinte på unge LN-RTP.
Fikk booket meg og slipper 5 timer på OSL men kjøpte Plus uansett. Mye som kan skje med forandring i planner og da går det å forandre og slikt.
Må få meg hotel på LHR, får grave i gamle poster og finne det jeg brukte før som ble anbefalt her på Flyprat.
Kan også tenke meg terminal hotel på LHR, brukte et slikt i 2007. Lite rom men ellers bra. Djevelsk praktisk. Slipper å ta drosje eller buss til og fra. Bare det er verdt en 50 lapp eller så.:up:

LN-RTP
06-04-2018, 22:34
Ser nå at mine kommentarer ble flyttet fra Lounge tråd til Booking tråd selv om jeg booket spesielt dyre billetter for å få bruke Lounge underveis.
Du verden hvor hårsåre moderatorene er her ombord, rett og slett pirkete. :(

Taurus Volans
09-04-2018, 11:59
SAS Plus Saver

Booker ofte SAS Plus (Flex / C-klasse). Hvis jeg vil endre denne ved innsjekk eller via telefon så blir jeg avkrevd et gebyr for oppgradere til Full Flex. Hvis jeg derimot går rett til gate og spør om det er ledig plass får jeg alltid være med uten å betale noe ekstra.

Men hva med SAS Plus Saver? Er det noen som vet om jeg kan gå direkte til gate med denne billetten? Hvilken billettklasse er SAS Plus Saver? C1?

mvh
TV

Chriscross
09-04-2018, 14:11
SAS Plus Saver

Booker ofte SAS Plus (Flex / C-klasse). Hvis jeg vil endre denne ved innsjekk eller via telefon så blir jeg avkrevd et gebyr for oppgradere til Full Flex. Hvis jeg derimot går rett til gate og spør om det er ledig plass får jeg alltid være med uten å betale noe ekstra.

Men hva med SAS Plus Saver? Er det noen som vet om jeg kan gå direkte til gate med denne billetten? Hvilken billettklasse er SAS Plus Saver? C1?

mvh
TV

Reglene sier at de i gate ikke har lov til å booke om dersom det ikke er full flex. Det gjøres av og til unntak.

jamesclandestine
09-04-2018, 18:30
har jeg ikke fått med meg det, eller har SAS begynt å ta mere penger for enveis-billetter innenfor europa?

chrisljo
09-04-2018, 19:30
Reglene sier at de i gate ikke har lov til å booke om dersom det ikke er full flex. Det gjøres av og til unntak.

Er det nylig innstramming? Har høy suksessrate med komme på tidligere fly (uten baggasje) med Plus billlett.

Chriscross
09-04-2018, 19:36
Er det nylig innstramming? Har høy suksessrate med komme på tidligere fly (uten baggasje) med Plus billlett.

Ikke noe nytt nei.

robertaas
09-04-2018, 21:11
har jeg ikke fått med meg det, eller har SAS begynt å ta mere penger for enveis-billetter innenfor europa?
Det jeg har lagt merke til er:
-De annonserer og konkurrerer bare på ut-priser, returen er som oftest mye dyrere.
-Stadig færre avganger og da med uaktuell ukedag og tid får annonsert pris. Man må typisk reise ut søndag og returnere tirsdag morgen 06:05 for beste pris.
-Prisforskjellen mellom laveste og høyeste pris blir stadig større. Man nærmer seg stadig oftere 10-gangeren. Så selv på en helgetur til London til høsten, men å betale over 3k for retur i Go var uaktuelt.

Disse 3 er alle metoder for å øke gjennomsnittlig salgspris samtidig som man opprettholder lave annonserte priser. Alle 3 punktene har SAS kopiert fra Ryanair.

Og ja, det er stadig oftere billigere å legge helgeturen utenfor Europa.

Discus
09-04-2018, 22:52
Så selv på en helgetur til London til høsten, men å betale over 3k for retur i Go var uaktuelt.

Nå forklarer ikke avgifter alt, men det er noen ganger store forskjeller på avgifter den ene og den andre veien, eksempler i economy:
OSL-LHR



Luftfartpassasjeravgift 83 NOK
Passasjeravgift 112 NOK

LHR-OSL


Passasjeravgift 212 NOK
Toll for luftfartpassasjerer (APD) 143 NOK

McSteen
10-04-2018, 00:01
har jeg ikke fått med meg det, eller har SAS begynt å ta mere penger for enveis-billetter innenfor europa?

Hei! Jeg har også lagt merke til det, mulig jeg ikke har fulgt med men kan ikke huske at det var slik tidligere.

Discus
10-04-2018, 00:43
Hei! Jeg har også lagt merke til det, mulig jeg ikke har fulgt med men kan ikke huske at det var slik tidligere.
SAS hadde tidligere (1-2 år siden?) veldig tydelig rimeligere t/r enn enveis for en del billige billetter i Europa. Om det har vært en pause der det ikke har vært sånn vet jeg ikke, men helt nytt er det ikke hvertfall.

robertaas
10-04-2018, 01:10
Ser de øker returen fra London fra 3063,- til 3252,- om man kun bestiller én vei.

Eriksan
11-04-2018, 09:55
Ser de øker returen fra London fra 3063,- til 3252,- om man kun bestiller én vei.

T/r priser fra Norge er i NOK. Fra utlandet er prisene i lokal valuta og følger ikke automatisk prisene i motsatt retning (fra Skandinavia). Booker man på sas.no konverteres disse til NOK med valutakursen i Amadeus. Det vil alltid være forskjeller. Har selv flere ganger booket to enveisbilletter istedenfor t/r fra OSL siden returprisen da ble billigere, det var mer vanlig før med sterkere NOK.

Chriscross
20-05-2018, 16:31
Skal til USA neste helg og ser at sas spør etter "known traveller number". Det er valgfritt å legge inn, men hva er det?

Martin
20-05-2018, 16:36
Skal til USA neste helg og ser at sas spør etter "known traveller number". Det er valgfritt å legge inn, men hva er det?


The CBP PASSID is assigned to you upon approval for membership in Global Entry, NEXUS, or SENTRI. This nine-digit number usually begins with 98, serves as your known traveler number,

https://www.tsa.gov/travel/frequently-asked-questions/what-are-cbp-passid-and-known-traveler-number

Høres ut som noe man ikke trenger å bry seg om om man ikke er amerikaner.

LN-MOW
20-05-2018, 17:03
Det er referansenumre for TSA/CBP (TSA Pre og/eller Watchlist extemption). ikkenoe du behøver å bry deg om.

robertaas
20-05-2018, 22:00
Skal til USA neste helg og ser at sas spør etter "known traveller number". Det er valgfritt å legge inn, men hva er det?
Når man har en tvilsom navnebror er det greit å etter skikkelig sjekk få en referanse man kan oppgi så kommer man kanskje seg med flyet neste gang man skal reise...

Chriscross
23-05-2018, 22:34
Fikk sms fra SAS om at jeg måtte møte opp ekstra tidlig for reise med sas til USA uten at tid var spesifisert. Er det noe nytt? Flyr OSL-ARN-EWR, så regner med at det er først for ARN-EWR dette er viktig? Vi lander på ARN 09.40 og flyet videre før vel ikke 12.50.

ToreD
23-05-2018, 22:46
Fikk sms fra SAS om at jeg måtte møte opp ekstra tidlig for reise med sas til USA uten at tid var spesifisert. Er det noe nytt? Flyr OSL-ARN-EWR, så regner med at det er først for ARN-EWR dette er viktig? Vi lander på ARN 09.40 og flyet videre før vel ikke 12.50.



Det er for å få tre ekstra spørsmål ved innsjekk.
Har du pakket selv osv.....
No worries


Sent from my iPhone using Tapatalk