View Full Version : Ettermonterte winglets på 737-800
MountainDew
24-08-2014, 11:58
Ettermontering av winglets på gamle 738 gjør de ustabil og oversensitiv på Flaps 40. Like greitt å ikke gjøre det!
Melding fra moderator Denne diskusjonen er splittet fra tråden «SAS 737-800 LN-RRW nå i Star Alliance farger» http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124198
Griserøkter
24-08-2014, 12:40
Ettermontering av winglets på gamle 738 gjør de ustabil og oversensitiv på Flaps 40. Like greitt å ikke gjøre det!
Feil. 800 uten winglets er ekstremt sensitive i rollplanet på flaps 40. Blir mye bedre når de har WL. Ingen forskjell om de er originale eller ettermontert
Feil. 800 uten winglets er ekstremt sensitive i rollplanet på flaps 40. Blir mye bedre når de har WL. Ingen forskjell om de er originale eller ettermontert
Jeg vet ikke hva slags erfaring du har med dette, men absolutt alle flygere jeg har hørt uttale seg om det kan skrive under på det Mountain Dew skriver.
Men hvorfor det gjelder bare ettermonterte WL kan jeg ikke svare på..
Jeg vet ikke hva slags erfaring du har med dette, men absolutt alle flygere jeg har hørt uttale seg om det kan skrive under på det Mountain Dew skriver.
Men hvorfor det gjelder bare ettermonterte WL kan jeg ikke svare på..
Har du fløyet Flap40 med/uten winglets selv? Stiller meg helt bak kommentaren til "Griserøkter". Mye bedre MED winglets.
Har du fløyet Flap40 med/uten winglets selv? Stiller meg helt bak kommentaren til "Griserøkter". Mye bedre MED winglets.
Nei, jeg flyr ikke. Jeg bare refererer hva mine flygende kolleger sier om -800 med ettermonterte WL kontra Boeing-monterte WL. Hvordan det er i forhold til -800 uten WL vet jeg lite om.
Griserøkter
24-08-2014, 15:01
Min erfaring er noen tusen timer på 737 4/5/6/7/8 seriene, med og uten WL med og uten short field Package, med originale WL og ettermonterte WL. Tror jeg vet hva jeg snakker om
Min erfaring er noen tusen timer på 737 4/5/6/7/8 seriene, med og uten WL med og uten short field Package, med originale WL og ettermonterte WL. Tror jeg vet hva jeg snakker om
Jeg er selvfølgelig ikke i posisjon til å trekke dine erfaringer i tvil.
De inputs jeg har gjelder forskjellen mellom originalmonterte og fabrikkmonterte WL. Hva forskjellen måtte være mellom med- og uten winglets kan jeg ikke uttale meg om. Jeg er bare overrasket over at det tydeligvis er forskjellige meninger om dette ute og går.
MountainDew
24-08-2014, 16:16
Jeg flyr med også med ettermonterte winglets og orginalt monterte. Ingen forskjell, helt til setter en setter F40. Da er den mye mer sensitiv i roll.
Grunnen til at 'ubåtjegeren' fikk 'raked wingtips' og ikke winglets var også at den var mye mer stabil i lav høyde og hastighet. Vil anta at man under disse forholdene gjerne bruker maks flaps?
http://www.boeing.com/assets/images/defense-space/military/p8a/images/JRA5464.jpg
(Foto: Boeing)
Har vel havnet litt utenfor emnet om fargeskjemaet til LN-RRW nå.
En ting jeg lurer på; er det strukturelle forskjeller på flap fra gammel til ny -800?
Dag Johnsen
24-08-2014, 18:36
Heisan BSSW!
Det er vel 3 configuration muligheter, non-provisioned, provisioned og installerte fra Boeing og vi har litt av hvert... ^_^ Det skulle ikke vaere noe struktur forskjell fra provisioned og Boeing monterte winglets.
MOW jeg har lest litt om stabilitet med raked winlets og blended winglets og jeg trodde det var mest med en raked winglet som har bedre performance enn en blended winglet, men vi er gate wingspan begrenset, og dette er vel et problem US NAVY ikke har... :D
For aa lage en enda vri paa denne debatten saa kan vi legge til scimitar... ;)
Dag
MOW jeg har lest litt om stabilitet med raked winlets og blended winglets og jeg trodde det var mest med en raked winglet som har bedre performance enn en blended winglet, men vi er gate wingspan begrenset, og dette er vel et problem US NAVY ikke har... :D
Ja, det stemmer. Husker imidlertid fra lanseringen av Poseidon at de poengterte dette med at winglets gjorde maskinen ustabil i lav høyde.
One of the features on the P-8 that hints at its future service in antisubmarine work is its wingtips. Unlike the popular performance-enhancing winglets found on many commercial and business aircraft today, the wingtips on the Poseidon are a continuation of the wing, raked backward to better shed ice, given the adverse weather and altitudes the aircraft will be expected to patrol.
According to Boeing, the wingtips–not offered to commercial customers because of the additional length they add to the wingspan–give about the same level of performance as the winglet-equipped airplane.
http://www.ainonline.com/aviation-news/farnborough-air-show/2008-07-12/boeings-p-8-gets-its-wings
Vil anta at man under disse forholdene gjerne bruker maks flaps?
Det tviler jeg på, 40 er neppe "maneuvering flap", jeg vil tro at 15 er en rimelig setting under slike forhold.
Med standard utstyr vil jo også landing gear warning tute som besatt med flap 40 og "gear not extended"....
Men nå er jeg langt utenfor mitt kjerneområde.. ^_^
Merkelig diskusjon. Mulig det er ulike måter å ettermontere winglets på, mulig det kommer an på kvaliteten av arbeidet som er gjort, men all min erfaring (som strekker seg til -300 og -800 med originale WL og ettermonterte WL) har vist at en -800 med ettermonterte WL er mer ustabil på Flap 40. Dette står til og med beskrevet i vårt Aircraft Briefing Card på disse flyene:
This aircraft has retrofitted winglets. In some cases,
the pilot may feel an increased aileron sensitivity at
flaps 40.
Så om andre mener det er tull så gjelder det kanskje for enkelte varianter av ettermonterte WL? For -800 i DY så er dette definitivt et issue, i hvert fall. Det er kanskje annerledes i SAS.
Heisan BSSW!
Det er vel 3 configuration muligheter, non-provisioned, provisioned og installerte fra Boeing og vi har litt av hvert... ^_^ Det skulle ikke vaere noe struktur forskjell fra provisioned og Boeing monterte winglets.
Dag
Hei Dag!
Dette er kanskje noe du har vært borti; under modifikasjon av en NG non-provisioned wing, blir det gjort noen endringer til flap, eller flight control systemet? Hvis nei, så er det kanskje der "problemet" til MountainDew ligger, at forskjellen mellom non-provisioned og provisioned wing utgjør denne sensitiviteten.
Hyggelig å se deg tilbake igjen forresten :)
Stone: Antar at alarmer og slikt vil være annerledes på en P8-A enn en standard 737. Så å fly med full flap og LDG inne vil kanskje ikke gi alarmer, som en normal 737 ville.
Men er enig med deg i at det er lite sannsynlig at de ofte gjør det, da det skaper ganske heftig drag med full flap. Pluss, som du nevner, ikke er så manøvrerbart ved flap 40.
Dag Johnsen
24-08-2014, 20:37
Hei igjen BSSW!
Ja det er stor struktur forskjell paa non-provisioned og provisioned B737-800, og naa husker jeg ikke alle detaljene i farten. Hele vingetuppen maatte bygges om ved rib 27 og det var satt inn ekstra ballast vekter for flutter. LE panelene maatte bygges om, og hele topp og underside skin panelene ble byttet ut. Det var ogsaa noe avionics oppgraderinger men jeg husker ikke alle detaljene her heller.
Hvor forskjellig flyet oppfoerrer seg ved flap 40 har jeg ikke noe kunnskap om, men som sikkert baade du og Stone her kan fortelle saa er vel B737 flap rigging akkurat som binary codes, de som kan det... og de som ikke kan det... ^_^
Dag
The winglet story her: http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/aero_17/winglet_story.html#fig12a
Et stykke nede på siden vises modifikasjonsprossen med de strukturelle endringer som behøves. Det nevnes også load alleviation-systemet for flight spoilers som monteres inn.
Flap rigging? Oh yes.... ^_^ I tillegg er jo seals mellom outer og inner flap samt mellom inner flap og skrog svært viktige. Jeg hadde fingrene i en av de "non-provisioned" som var nærmest ukontrollerbar med flap 40. Eneste feilen jeg fant var at seal mellom inner flap og skroget hadde glidd tre tommer bakover og således avdekket en åpning på siden av flap'en. Det var det hele, flyet var OK etterpå. Dette er vel også nevnt i FIM.
Griserøkter
24-08-2014, 23:55
Da SK fikk 737NG fikk -800 fort et rykte for å være veldig sensitiv i roll med flap 40. Winglets var da ingen option på 737.
De senere årene har vi fått fly både med fabrikkmonterte WL og ettermonterte. Jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell på disse, bortsett fra som nevnt tidligere at de er bedre enn de uten WL.
Kanskje med et unntak av de med Short Field Performance Kit, som er ytterligere litt bedre.
Hvorfor det tydeligvis er forskjell hos feks DY har jeg ingen formening om, men min erfaring er altså at forskjellen er mellom WL og ikke WL.
-600 og -700 har forøvrig ikke dette "problemet"
Kan være mange årsaker/kombinasjoner til dette.
- Alle 3 vingene har ulik stivhet (flex, twist, dihedral)
- WL har mindre turbulent luft rundt ailerons
- WL har center of lift lenger ut
- WL har høyere totalt løft og flyr derfor ett par kts saktere
- WL har høyere inertia i roll
- WL mer ustabil i xwind