PDA

View Full Version : Flyhøyde over Oslo Øst (Helsfyr)

wilhelm
02-08-2014, 21:10
Hei!

Ble vekket av DK826 natt til lørdag (ca kl 0340). Ikke noe problem for meg, da jeg normalt sover godt, men bare lurte på hvorfor, da jeg normalt kun ser flyene som skal lande på OSL, men det er sjelden at jeg hører dem særlig. DK826 hørte jeg imidlertid veldig godt, så lurer på om det fløy en god del lavere enn vanlig? Noen som vet hvor høyt flyene normalt går over Oslo ved landing sørfra til OSL, og om DK826 var lavere enn dette?

w

Discus
02-08-2014, 21:22
Noen som vet hvor høyt flyene normalt går over Oslo ved landing sørfra til OSL, og om DK826 var lavere enn dette?

Du kan jo kikke på FR24, der ser du høydene på de fleste, du kan antagelig også ta playback på den du lurer på

SeatBelt
03-08-2014, 19:46
Den lå i ca. 5000 fot på vei inn over Oslo øst, ikke uvanlig høyde. Husk at det var en A330, og den er tyngre. Dessuten er som regel alt annet veldig stille om natten, og det forsterker lyden en del. Rolige vindforhold på bakken og i luften påvirker også.

Tally-Ho
11-09-2014, 08:54
DK (Thomas Cook) har som de andre en min. høyde på 5000 ft inn over Oslo om natten, de slippes så ned til 4000 ft lengre inn mot OSL, og derfra fortsetter de ned.

En Airbus har et flight management system som setter opp en ideell nedstigning, som både er grønn, økonomisk og mest mulig lydløs for omgivelsene. Men de nye prosedyrene på OSL er slik at man ofte må ned i "trappetrinn", og da gasser flyets autothrustsystem på når det flater ut, før fortsatt nedstigning.

Tally-Ho

wilhelm
13-09-2014, 23:39
Takk for svar!

w

LN-TIB
14-09-2014, 01:24
DK (Thomas Cook) har som de andre en min. høyde på 5000 ft inn over Oslo om natten, de slippes så ned til 4000 ft lengre inn mot OSL, og derfra fortsetter de ned.

En Airbus har et flight management system som setter opp en ideell nedstigning, som både er grønn, økonomisk og mest mulig lydløs for omgivelsene. Men de nye prosedyrene på OSL er slik at man ofte må ned i "trappetrinn", og da gasser flyets autothrustsystem på når det flater ut, før fortsatt nedstigning.

Tally-Ho

Litt på siden, men bruker dere speedbreaks mye? De turene jeg har hatt med 330 har de vært i bruk, og har inntrykk av at 330 flyr så bra at den egentlig ikke vil ned ;)

Tally-Ho
14-09-2014, 03:53
Godt poeng TIB! A330 er en glider, som simpelthen noen ganger må ha hjelp av speedbrake, også inn til OSL. Mye lettere å bleede av speed på A321 - uten speed brakes.

Tally-Ho

CFM
14-09-2014, 08:51
Speed brakes are flight controls and there to be used :)

Ikke alltid så lett å gjette intentions til ATC rundt omkring heller. Har noen ganger opplevd at det er vanskeligere å få ned hastigheten med A319 enn A321.

Husker en Emirates 330 som fikk spm. om 25 NM var nok (vet ikke hvor høyt han var) og det kom tilbake på veldig britisk engelsk "25 miles is a bit sporty for us".

STARSHIP 2
14-09-2014, 10:53

Tally-Ho

Midt på natten (som dette var) er det overhengende sansynlighet at flyet fløy direkte et punkt uten disse restriksjonene og trappetrinn.. Men piloter flyr svært ulikt og her var det kanskje en som ville nyte natteutsikten litt lavere ^_^. Ikke alltid så enkelt å gjette intensjonene til disse pilotene fra her og der alltid heller :colgate:

Tally-Ho
18-09-2014, 08:28
Nettopp om natten er det spesielle noise abatement restriksjoner, og både i høyde og i utstrekning fra støysoner, er det utøkede krav. Så det er selvfølgelig ikke slik at man kan slippes lavere ned enn prosedyrene tilsier, for "bedre utsikt". På OSL er preferansebanenn om natten 01 L og 19R, altså den vestlige banen.

Tally-Ho

STARSHIP 2
18-09-2014, 10:48
Nettopp om natten er det spesielle noise abatement restriksjoner, og både i høyde og i utstrekning fra støysoner, er det utøkede krav. Så det er selvfølgelig ikke slik at man kan slippes lavere ned enn prosedyrene tilsier, for "bedre utsikt". På OSL er preferansebanenn om natten 01 L og 19R, altså den vestlige banen.

Tally-Ho

Poenget mitt var at du insinuerte at man blir tvunget ned og tvunget til å levle av slik at man må gi gass og bråker mer... Det skjer ikke midt på natta. Da får du typisk INSUV/VALPU eller OGRAS tidlig for 01L og kan fly så grønt du bare vil.. Du har ingen krav til høyder du skal være under, kun minstehøyder. Kjenner du til minstehøydene bør det være mulig å være nesten lydløs til man er på ILS, eller ikke?

Men, siden det skrives at A330 er en glider har den kanskje en flatere grønn innflygning enn feks en B737? Da kan det jo hende at denne møter minstehøyder (som ikke ligger i FMS?) og må levle av litt før INSUV?