View Full Version : Fly, lyn og 787
Som kjent er jo fly laget for å tåle lyn, selv om det såvidt trengs en sjekk i ettertid, og det vel ikke er unormalt med noen skrammer på utsiden, noen sikriger som går og noe elektronikk krøll som vel kan løses ved hjelp av "svenskeknappen" hvis jeg har forstått det riktig?
Men sett i lys av uhellet Norwegian hadde med en 787 på ARN 28/7 så lurer jeg på om 787 har større sjanse for å bli stående lenge på bakken på grunn av sensitiv elektronikk som slår seg vrang, eller om Norwegian bare har vært veldig uheldig her?
Kanskje Dr. Johnson har noe matnytting info om dette? Jeg er også veldig interessert i å få klarlagt det Someone spør om i posten over.
På forhånd takk for eventuelle bidrag :)
Men dere venter, kan dere lese hva Boeing skriver om saken ..
http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/2012_q4/4/
When commercial airplanes are struck by lightning, the result can range from no damage to serious damage that requires extensive repairs that can take the airplane out of service for an extended period of time. Having an understanding of the typical effects of lightning strikes and proper damage inspection procedures can prepare operators to act quickly when a lightning strike is reported to apply the most effective maintenance actions.
This article helps maintenance and flight crews understand lightning-strike phenomena and helps operators understand lightning-strike damage inspection requirements and associated effective repairs that improve lightning-strike maintenance efficiency.
Jo mer elektronikk skulle man tro førte til økt risiko for feil pga. elektriske utladninger. 787 er jo mindre aluminium og mer kompositt plast som ikke leder strøm like godt, tenk faraday cage.
Basse-HAU
28-07-2014, 23:51
Problemet med lynnedslag på nyere maskiner, alla 787, blir vel at noen av flyets par tusen krets-kort og moduler(data maskiner) ikke tåler de store spennings forskjeller, og da kan ett lynnedslag få store konsekvenser. Ikke nok med at ting blir ødelagt, men mye av tiden går vel til feilsøking og eliminere ut feil.
Airbus hadde nylig en artikkel hvor de nevnte at under testingen av A350 så drev de og oppsøkte stormceller for å teste flyet for lynnedslag og ising. Rekorden var visst 29 lynnedslag i flyet på en og samme flytur
Gammel tråd og stort sett virker det i ettertid som dette har gått greit
Dog fikk en 787 tilhørende AA seg nylig enn skikkelig karamell etter et lynnedslag
https://twitter.com/JacdecNew/status/1629024035513270272
https://pbs.twimg.com/media/Fpt0IljXoAAeStE?format=jpg&name=small