PDA

View Full Version : AGUSTA WESTLAND AW609


sail4fun
28-05-2014, 20:10
Slik kan oljearbeiderne fly lengst ut i Barentshavet

I en hastighet på 275 knop i 25 000 fots høyde dundrer turbopropflyet nordover. Mer enn 300 nautiske mil ut i Barentshavet vippes propellene bakover rundt 90 grader og flyet lander vertikalt på oljeinstallasjonen.

Det kan være transportvirkeligheten for offshoreansatte om ti år dersom produsenten Agusta Westland lykkes med sitt tiltrotorfly AW609 og oljeindustrien velger å ta det i bruk.

http://www.tu.no/petroleum/2014/05/27/slik-kan-oljearbeiderne-fly-lengst-ut-i-barentshavet

BSSW
29-05-2014, 00:25
Hamremoen påpeker at det er et stort «men» når det gjelder AW609, og det er kabinstørrelsen.

Flyet har ni passasjerseter som i utgangspunktet er relativt trange. Og sannsynligvis må passasjerene til Hamremoen og hans kolleger fly med ganske omgangsrike overlevelsesdrakter.

– Dernest er det fortsatt en del aspekter som ennå ikke er avklart i forbindelse med at maskinen sertifiseres for land. For eksempel gjelder det hvordan den lander på helidekk. Størrelsen er grei, men det kan være andre utfordringer med vridbare rotorer. For eksempel knyttet til downwash når den ene rotoren henger over innretningen og den andre ikke, forklarer Hamremoen.

Det er også slik at rotorene/propellene påfører downwash, altså kraftig luftstrøm/turbulens, på flyets egne vinger, noe som gjør hover i lav høyde litt ekkelt, ifølge tidsskriftet Rotor & Wing, som prøvefløy AW609 tidligere i vår.

Tror ikke det blir aktuelt med noe slikt de neste 5-10 årene.
Da kan man like gjerne begynne med Chinook igjen.