Flyprat >
Småprat > Neste gang jeg sjekker inn bagasje snør det i h******
View Full Version : Neste gang jeg sjekker inn bagasje snør det i h******
Man skal selvfølgelig ikke poste når man er adrenalinsint. Men siden jeg er det på meg selv så lar jeg det gå…
Jeg husker en Pondus stripe der Jokke finner en tusing under sofaen. Han blir kjempeglad og lurer på hva han skal bruke den til. Etter mye om og men går han på Polet og ser Whiskeyhylla. "Hvorfor har jeg sluttet å drikke whiskey?" - spør han seg… og kjøper en flaske. I neste øyeblikk raver han rundt på en rosa hoppeball og blir liggende fyllesjuk i en uke.
Parallellen????
Jeg sluttet plent å sjekke inn bags for noen år siden. Jeg har kjeklet litt med folk på forumet som synes det er bra arrogant av meg også videre. De endrer neppe mening nå. Om jeg sjekket bags så var det en heeeeeelt spesiell situasjon. Jeg reiser "lett" 1,5 uker på håndbagasje. Ikke nødvendigvis lett håndbagasje, men håndbagasje like fullt.
Så slo det meg, før en tur til Munchen, at jeg tar med dette og dette og så bare sjekker jeg bagasjen. Det går fint. Jeg kan prøve å oppføre meg som en snill idealistfyr for en gangs skyld jeg også. Åndene blir sikkert glade og sånt.
Jaddaaaaaa…
Sjekket to bags ned til Munchen. Tech på bagasjeanlegg så de blir stående ute i pøsregn i 30 minutter. FIIIIIINT, når det er fullt av dyre klær og elektronikk.
Sjekket samme to bags hjem fra Munchen. Pga plassorganisering føk også en dress til 25 lapper og en av 3 PC'er oppi den ene kofferten. Tror dere det kom noen kofferter på Gardermoen? Niks, niks barbatriks. Begge står, etter sigende i Munchen og skal komme i dag eller i morgen.
Jeg vet man selvfølgelig aldri skal sjekke noe annet enn Hennes & Maurits truser i bagasjen sin, og det kan godt hende at ingenting er borte. Men er innholdet borte og bagasjen kommer så er jeg 100% skrudd. Og uansett er det hassel. Grrrrrrrr…
Rant er herved over, men en ting er sikkert - Om jeg må sjekke bags i fremtiden så blir jeg heller hjemme.
Er i Norge ca. 3 ganger i året og ettersom jeg alltid handler litt norske matvarer og goodies, er koffert en dyd av nødvendighet. Har mistet kofferten en gang, da lå den igjen i Trondheim. Men ettersom jeg hadde nattstopp i Frankfurt, klarte jeg å få kofferten omdirigert til å lande i Atlanta før meg. :)
Belarnion
19-05-2014, 16:46
Der er jeg helt enig, Onkel. Man sjekker ikke inn bagasje. Vi var på tur fra Grand Forks til Florida med Allegiant Air. Returen var med både Spirit og Allegiant Air. Vi hadde kun håndbagasje. I florida var vi på 10 dagers cruise med 2 unger under 3 år. Gikk helt fint. Jeg lurer så smått hva folk har med seg på sånne korte turer? Kona var på tur i Nord-Afrika med kun ryggsekk i en mnd...
petter380
19-05-2014, 16:46
Føler med deg litt Fnate. For en skinerd som meg så er det EKSTREMT viktig at alt kommer frem når jeg skal til destinasjonen (driter i returen sånn sett). Liker ikke å være unødvendig bekymret og blir like overrasket når ski + bag kommer hver gang...
Har aldri hatt problemer, utenom den ene gangen kofferten fra TRF kom i utenlandsterminalen på Flesland.
Men når vi er inne på rant, jeg er en av de som irriterer meg grønn over de som kommer dassende med stor håndbagasje i kabinen som de såvidt klarer å løfte. Senest på torsdag på en tur til LGW var det likefør idiot-tjukkasen med sleik mistet kofferen ned på meg, men det var tydeligvis mitt problem at jeg satt i nærheten av der han skulle legge kofferten. Og folk som kommer seint inn på flyet må gjerne noen rader lenger bak i flyet enn der de sitter for å finne plass, noe som gir dem rett til å presse og dytte seg bakover med en gang skiltet med fest setebeltet er slått av.
Heisann!
Sjekker ALLTID inn bagasje, unntatt på dagsturer selvsagt!
I 97 av 100 tilfeller er det aldri trøbbel, og de siste gangene brukes til å handle nye klær etc.. :) :) Fint å få forsikringen til å betale nye antrekk... hehe
Kim
Utflyttet
19-05-2014, 19:03
Jeg føler med deg, men samtidig har jeg hatt fryktelig flaks de siste årene.
De største problemene jeg har hatt er rett og slett at pri-tag ikke funker.
-A
Min dypeste medfølelse til TS, men jeg må nesten tro du har vært ekstremt uheldig...
Jeg aner ikke hvor mange hundre reiser jeg har hatt de siste 10 årene, men har til gode å ikke få baggasjen min. AirBerlin slet litt med en kort connection på TXL for et år siden, men bortsett fra det intet problem...
Det er jo sjovt at når folk mister deres bagage. Ja så er den fyldt med Hugo Boss habitter, burberry o.l 4 eller 5 iphones laptops osv osv.
His du fylder dyre grejer ibagagen så tegn samtidig en forsikring for indholdet. Det er vel ikke svært.
Og i 9 ud af 10 tilfælde når bags forsvinder, så er den med næste fly, no Big deal
Hilsen Ole
Har aldri hatt problemer, utenom den ene gangen kofferten fra TRF kom i utenlandsterminalen på Flesland.
Men når vi er inne på rant, jeg er en av de som irriterer meg grønn over de som kommer dassende med stor håndbagasje i kabinen som de såvidt klarer å løfte. Senest på torsdag på en tur til LGW var det likefør idiot-tjukkasen med sleik mistet kofferen ned på meg, men det var tydeligvis mitt problem at jeg satt i nærheten av der han skulle legge kofferten. Og folk som kommer seint inn på flyet må gjerne noen rader lenger bak i flyet enn der de sitter for å finne plass, noe som gir dem rett til å presse og dytte seg bakover med en gang skiltet med fest setebeltet er slått av.
Helt enig. "Hater" disse siste liten folkene med alt for store kolli som skal presses inn på steder hvor det allerede er fullt. Husker spesielt en hendelse for en del år tilbake hvor en kom omgjort sent, og med fulle hattehylle da bare fjernet en del kofferter får å få plass til sin egen for så å kalle på en CA å si at det var et problem. En av disse koffertene var mine, og da jeg ba han legge den tilbake satte han seg bare og overlot problemet til CA. Jeg ble mildt sagt forbannet på denne dr..t sekken og forklarte hva som hadde skjedd til CA. Det ende med at denne DS'n måtte skjekke inn kofferten.
Slike hendelser burde vært unngått, men ble flott håndtert av CA
Alltid kjipt å ikke få baggasje :-/
Sist det skjedde med meg var i Hong Kong med Aeroflot. Hadde meget kort transfer i Moskva (Ble heldigvis sluppet forbi køen i security) pga forsinkelse. Hadde en guffen følelse der jeg sto å ventet på baggasje. Så kommer det selvfølgelig ut ei kasse med lapp: "Even - Please contact information - Yours bags are still in Moscow".
Endte opp med at de i dagene etter først prøvde å levere til hotellet i Hong Kong, men da var jeg sjekket ut. Så prøvde de i Macau, men da var jeg også sjekket ut. Dagen etter prøvde de i Guangzhou, da gikk det akkurat. Ble faktisk litt imponert over Aeroflot som fikk baggasjen sendt til 3 hoteller i 3 "land".
Slike tilfeller reiseforsikringen kommer til gode.
Jeg sjekker nesten alltid inn bagasje, og har aldri hatt problemer. Eller, det var vel én gang i 2008 at den ikke kom etter CPH-BGO, fikk den tilsendt en dag eller to etterpå. Sjekker aldri inn elektronikk eller andre verdifulle ting for å slippe å være bekymret hvis den skulle være forsinket/borte/ødelagt.
Trodde jeg hadde et problem for første gang i vinter, men da hadde min koffert havnet på et non-schengen bånd på TFS.
Hmm virker som du har vært max uheldig, alle de gangene jeg har sjekket inn bagasje har ting gått veldig greit.
Kjipt. Har aldri opplevd problemer med bagasjen, men det frister å bare reise med håndbagasje grunnet tiden man sparer
Kona var på tur i Nord-Afrika med kun ryggsekk i en mnd... Ha ha ha. Håper det var en stor ryggsekk eller at det var godt og varmt i Afrika
Det er jo sjovt at når folk mister deres bagage. Ja så er den fyldt med Hugo Boss habitter, burberry o.l 4 eller 5 iphones laptops osv osv.
His du fylder dyre grejer ibagagen så tegn samtidig en forsikring for indholdet. Det er vel ikke svært.
Og i 9 ud af 10 tilfælde når bags forsvinder, så er den med næste fly, no Big deal
Hilsen Ole
Men Ole-mann da... Jeg skjønner at det kan være irriterende når alle blåser ut om dette. Jeg har selv jobbet som førstelinje support når folks mobiler sviktet. Det var i min ungdom og alle "var ekstremt avhengig av telefonen og de hadde svært viktige ting som måtte gjøres og kunne ikke være uten en eneste dag". Ser den.
Men om du vrir på nøtta så er det vel ikke så unaturlig at folk har med nettopp de fineste tingene sine når de drar på tur. Det har ivaffal jeg. Jeg har plenty av klær som ikke er av merke. De fleste olabuksene mine koster GBP29 eller GBP39, men det er ikke dem jeg har med på reise. Bare sånn så du ikke dømmer oss pax for hardt.
Men når vi er inne på rant, jeg er en av de som irriterer meg grønn over de som kommer dassende med stor håndbagasje i kabinen som de såvidt klarer å løfte.
Helt enig. Klarer du ikke av med det så sjekker du inn.
Er også flere her som klager over folk som kommer sent ombord med masse bags. Helt enig. Har du mye bagasje så går du umiddelbart når din boarding group tillater.
Status
Bag har ankommet OSL. Skal få dem til å levere til moderen, så jeg kan ta bussen opp dit og hente dem ved anledning. Om innholdet er det samme så er jeg jo lettet over det. Men jeg vil nok allikevel gå langt for å slippe å sjekke inn neste gang ;)
På den positive siden - Morgenstellet gikk jo dødsraskt i dag siden jeg ikke har toalettsaker.
På den positive siden - Morgenstellet gikk jo dødsraskt i dag siden jeg ikke har toalettsaker.
Spørs om de rundt deg også synes det er positivt :p
Er heller ikke fan av å sjekke inn bagasje, og den ultimate utfordringen på det vil jeg få til sommeren med en ca 2 uker lang tur med Rimowa og liten ryggsekk :8:
Er heller ikke fan av å sjekke inn bagasje, og den ultimate utfordringen på det vil jeg få til sommeren med en ca 2 uker lang tur med Rimowa og liten ryggsekk :8:
Rimova går om det er et varmt strøk. Den er sterk nok til at du kan pakke den full og sitte på lokket til det går igjen. Utfordringen er å se uberørt ut når du bærer den ombord og legger i overhead, mens svetten pipler, neseborene vibrerer og du står i fare for å generere en "teskje brunt"
Sjekker kun inn baggasje når bedre halvdel er med. Har stort sett vært heldig når det gjelder få baggasjen, og de få gangene den har blitt borte er det på OSL etter at jeg har droppet den på nytt for flighten til BOO...
Superhai
20-05-2014, 12:15
Bare sånn så du ikke dømmer oss pax for hardt.
Jeg skal ikke dømme deg like hardt som Ole. ;) Men min anbefaling generelt (både med erfaring som foran og bak skranken for ankomstservice) er å holde verdisaker i håndbagasje, men har du dyrere gjenstander eller ømfintlige saker, så er det lurt å sette seg inn i hva flyselskapet og forsikring tar ansvar for. Jeg mener ikke at man skal kun reise i det aller billigste, men om man må reise i spesialkolleksjonen til Gucci eller Marc Jacobs så bør man vite at det dekker ikke flyselskapet om det skjer noe.
Ellers merk bagasjen på innsiden og utsiden (jeg vet noen få her er paranoide og tror at man blir rundstjelt fordi adressen står på bagasjen, men det tror jeg nok er en myte).
Det er også greit å tenke på at bagasjen kan bli forsinket (som regel er det snakk om maks 24 timer). Bor man på hotell og reiser sammen med, så oppgi at man forventer forsinket bagasje til hotellet - eller oppgi hvilket navn man er sjekket inn under til flyselskapet, det er alt for ofte slik at vi får bagasje i retur fra hotellet fordi de ikke har noen med det navnet.
Har man et travelt skjema, så hjelper det ikke å klage seg og påstå at du er umulig å nå de neste tusen årene, kom heller med konstruktive forslag så prøver vi å løse det så godt vi kan (de fleste er heldigvis flinke til det, men noen er helt håpløse og da er det umulig å hjelpe med å få fram bagasjen).
Selv så må jeg si at jeg reiser mest med håndbagajse (mest etter eks antall år som ID-passasjer, hvor innsjekket bagasje og kort mellom alternative avganger er "make or break".) Men selv når jeg har sjekket inn, så har jeg aldri vært så uheldig som det du har, så statistisk burde du ikke miste bagasjen på lenge nå (men det finnes alltids unntak som bekrefter også den regelen regner jeg med ;) )
Mitt spørsmål er hvorfor noen mener de har rett til å overskride reglene for håndbagasje.......
Javel så måtte du sjekke inn to kolli....Neste gang gjør du det ikke, og da skal du ta dem med inn i kabinen....Med hvilken rett ?
Mitt spørsmål er hvorfor noen mener de har rett til å overskride reglene for håndbagasje.......
Javel så måtte du sjekke inn to kolli....Neste gang gjør du det ikke, og da skal du ta dem med inn i kabinen....Med hvilken rett ?
Nogen mener jo de er mere end andre, og alene det giver dem ret til at medtage MEGET mere håndbagage....
JEg vil vove den påstand, at vis vi i gate var mere håndfaste, havde en vægt stående...så ville vil have store problemer, for 8 ud af 10 HAR håndbagage der vejer betydelig mere end 10 kgs....Ser ofte folk som har håndbagage som vejer tæt på 20 kgs, og som mener de er i deres gode ret til det..
OG så bør IATA indføre samme regler for ALLE selskaber der er medlemmer af IATA. for som det er idag, har stort set hvert selskab forskellige regler...
F.ex BA som giver nogle ret til at medtage 2 stks på hver 23kg altså 46 kgs
HÅNDBAGAGE...er det rimeligt ? selv på F...det synes jeg ikke.
Hilsen Ole
Jeg ville nok ikke forsøkt ta med to trillekofferter og en bag inn som håndbagasje altså. Jeg skal innrømme at jeg har gjort det en gang, men spurte da personalet om jeg kunne, ettersom det var en tur som ble til underveis og var fra TPE-OSL via HKG, LHR og AMS. Alt på tre ulike bookinger med 3 ulike allianser.
Trikset vil være at jeg må sørge for å ikke komme i en situasjon der jeg må sjekke bags.
Men ellers ser jeg ikke problemet så lenge jeg har en trillekoffert på 20" og en bag, som jeg i værste fall må legger foran bena. Selv om dette veier over 10kg.
At BA sine regler, som i praksis er at du får det med så lenge det er maks 2 kolli og du klarer håndtere det selv, er urimelig er jeg ikke enig i. Om man synes 2*23 kilo er urimelig at man skal få lov å ha med så får man synes det da. Selv synes jeg det argumentet er like relevant som at jeg (og jeg fleiper ikke) synes det skulle bli forbudt med sylteagurk på burgere ettersom jeg hater det som pesten.
Men at det skal pålegges flyselskapene restrictions på dette bare for å være kjipe synes jeg er urimelig. Om det er safety i bildet, ok. Men ellers ikke.
For øvrig fatter jeg ikke hvordan mine elegante bager kan fatte mistanke eller bli stoppet noe som helst sted.
http://i1182.photobucket.com/albums/x452/fnate/20140520_132116.jpg (http://s1182.photobucket.com/user/fnate/media/20140520_132116.jpg.html)
Superhai
20-05-2014, 15:05
Men at det skal pålegges flyselskapene restrictions på dette bare for å være kjipe synes jeg er urimelig. Om det er safety i bildet, ok. Men ellers ikke.
Overhead bins er som alt annet i flymaskinen typemerket og godkjent for en viss vekt. Hvordan man regner ut dette er noe flyingeniørene får fortelle, men total håndbagasje kan ikke overskride dette. Jeg antar at noen i BA har regnet seg til at det er umulig å nå dette ved sine limits. Men når man ikke setter klare grenser så er det litt som at man kan for førerkort kl. B ha med like mye vekt i hengeren som man selv klarer å trekke for hånd.
På den annen side så synes jeg SAS burde øke limit på håndbagasjevekten til 12 kg, og at vi kunne hatt tazere i gaten for å effektivt kunne håndheve volum og vektbegrensningene uten å forsinke avgangen.
Jeg er også blant dem som lar meg irritere over alle disse som skal ha med seg enorme mengder bagasje ombord, både volum- og vektmessig, som om det var den største selvfølgelighet.
Man har selvfølgelig opplevd at bagasjen har blitt forsinket noen få ganger, men i det store og hele er det så sjeldent at dette skjer at det i seg selv ikke er noen grunn til ikke å sende bagasje. Det må også være svært sjeldent at man har det så travelt at man ikke kan iberegne de minuttene man må vente på bagasjen i reiseopplegget sitt.
For min del må alle flyselskaper gjerne være strengere på dette med kabinbagasje. Selskapene må gjerne bli flinkere til å sjekke mål og vekt aktivt der det måtte være noen som helst tvil om dette. Ved å innføre en slik praksis vil de reisende skjønne at det ikke er mulig å få med mer enn tillatt vekt og størrelse inn i kabinen og (forhåpentligvis) etter hvert lære at det ikke er noe vits i å prøve seg. Så lenge selskapene har et reglement rundt dette med håndbagasje så skulle det være en selvfølge at folk skjønner at de må forholde seg til dette.
I min verden er problemet med håndbagasjen større enn luksusproblemet med om dokøen foran skal gjetes eller ikke for å unngå at stakkarene på de første radene skal plages unødig av sine medpassasjerer.
sail4fun
20-05-2014, 15:54
Har jeg med mer enn PC sekken så sjekkes det inn.
F** de som drar med både en litt oversized 'kabin' bag + håndveske/pc sekk
Håper som VC-10 på strengere håndheving av kabin bag. i gate i fremtiden.
"jeg skal bare, og meg selv først" går utover disse noen andre
Her borte er det kabinkoffert plus 'personal item' som gjelder. 'Personal item' kan bl.a. være pc-veske, så i mitt tifelle er det ryggsekk. ;) Har kredittkort som gir meg Priority Boarding både på Delta og United, så jeg får stort sett med meg mitt når jeg reiser innenlands.
Ellers har jeg for det meste kun ryggsekk når jeg sjekker inn bagasje, og den går til og med i hattehylla på Dash'en.
Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor man irriterer seg over at noen kommer med en 20" trillekoffert (innenfor målene) og en døffelbag. Altså de skader dere ikke. Dere har selv sjekket inn bags så plassen deres taes ikke opp...
Her borte er det kabinkoffert plus 'personal item' som gjelder. 'Personal item' kan bl.a. være pc-veske, så i mitt tifelle er det ryggsekk. ;) Har kredittkort som gir meg Priority Boarding både på Delta og United, så jeg får stort sett med meg mitt når jeg reiser innenlands. .
Er det ikke samme regler her da?
Dag Viking
20-05-2014, 17:04
Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor man irriterer seg over at noen kommer med en 20" trillekoffert (innenfor målene) og en døffelbag. Altså de skader dere ikke. Dere har selv sjekket inn bags så plassen deres taes ikke opp...
Problemet er når noen har med så mye håndbagasje at jeg ikke får plass til jakka i hattehylla engang. Eller virkelig krise, jeg sitter på bulkhead og ikke kan legge min lille pc-veske under setet foran som jeg pleier, fordi noen eier hattehylla. Gjerne de som sitter bakerst og ikke gidder dra med bagasjen gjennom flyet og heller planter den i første og beste hattehylle.
Pleier å tenke som følger:
Funker det hvis alle andre i flyet gjør som meg?
-Hvis nei, gjør noe annet.
Det er der det geniale med boarding-grupper kommer frem. De med bulkhead og nødutgangsseter er som regel i gruppe 1 eller 2. Da får disse alltid plass til sitt ...
Det er der det geniale med boarding-grupper kommer frem. De med bulkhead og nødutgangsseter er som regel i gruppe 1 eller 2. Da får disse alltid plass til sitt ...
Ja, i USA er de flinke med det. Hjelper lite her hjemme når de skal boarde statuspax, business (SAS Plus) og de bak rad 15 først. Det som er igjen da er kanskje de som sitter på exitraden som kommer sist ombord.
Forøvrig synes jeg ikke de som kommer med en kabinkoffert er de som skaper størst problemer, det er de som er på vei hjem fra weekendtur med en litt klumpete bag, noen litt odde-formede plastposer og annet nips som bare fyller opp areal og ikke volum i overhead, samtidig som de legger ting ved siden av hverandre og ikke oppåhverandre.
Jeg opplever sjelden fulle hattehyller når jeg reiser i Norge. Det er tunge shoppingruter, som OSL-LON, jeg opplever som verst, og da pga det som Discus beskriver over. Her borte er det standard 'all rollerbags must now be checked' etter ca 2/3 av boardingen ..
Tax free tar mye plass ja. Men om folk er litt smarte så går jo det stort sett å smyge inn i kriker og kroker. Det eneste som kan sende meg over kanten der er om noen legger en pose med 2-3 flasker på tvers, helt foran i overhead. Har sett folk få flasker i knollen og det er ikke kult.
Ellers satt jeg og regnet. Jeg har rundt 100-150 flighter i året. En del av disse er jo med Connection, så si at jeg venter på bags på i snitt 70-80 flighter i året. Om vi ser bort fra de gangene det går helt galt, så er snittet kanskje 15 minutter venting hver gang.
Da kan jeg sitte med bena i kors og lese Donald, eller arbeide, i over 17 timer ekstra hvert år om jeg ikke sjekker bags.
Jeg har hatt omtrent den reisefrekvensen i om lag 10 år, så til sammen er det da spart 175 timer.
Om man tenker at en Norsk industriarbeiderlønn er rundt 450.000,- brutto, fordelt på 162,5 timer per måned, så har jeg i tillegg spart (eller tjent inn om du vil) 40.384 kroner på å ikke sjekke bags. I tillegg kommer selvfølgelig bag fee's om jeg reiser med et slikt bolag.
Sånt er jo gøy
Rimova går om det er et varmt strøk. Den er sterk nok til at du kan pakke den full og sitte på lokket til det går igjen. Utfordringen er å se uberørt ut når du bærer den ombord og legger i overhead, mens svetten pipler, neseborene vibrerer og du står i fare for å generere en "teskje brunt"
"Problemet" mitt blir at jeg skal innom både sommer og "vinter" i løpet av turen, så dessverre så blir det verre da :drunk:
Ser ikke for meg at det blir så tungt at bokseren skifter farge :p
Tror løsningen min blir bruk-og-kast :p
Fnatan og, var det etter denne du sluttet å sjekke inn bagasje?
Dømt for krenkende oppførsel på Oslo lufthavn
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/doemt-for-krenkende-oppfoersel-paa-oslo-lufthavn/a/10123867/
Fnatan og, var det etter denne du sluttet å sjekke inn bagasje?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/doemt-for-krenkende-oppfoersel-paa-oslo-lufthavn/a/10123867/
Ha ha ha ha ha... Jeg ler meg skrukkete. Men altså, nei det var ikke meg.
Jeg har de siste 7-8 årene hatt 170-200 flighter pr år, hvor jeg konsekvent reiser med handbagasje. Pakker lett og fokusert på å bare ha med det mest nødvendige for hver enkelt reise, og er det lengre turer enn en uke så finnes det alltid muligheter for å vaske tøyet underveis noe sted.
Du verden så mange timer og frustrasjoner jeg har spart meg selv med min lille personlige policy på dette området, hvor det aldri er snakk om å måtte stå der å vente på bagasje som skal komme på båndet, eller i verste fall ikke i det hele tatt ;-)
Jeg ble veldig nysgjerrig på den dressen din til 25 lapper... :p
Dag Viking
22-05-2014, 23:44
Kanskje han fikk inspirasjon i denne tråden? Post 76
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=119102&page=4
;)
Jeg har de siste 7-8 årene hatt 170-200 flighter pr år, hvor jeg konsekvent reiser med handbagasje. Pakker lett og fokusert på å bare ha med det mest nødvendige for hver enkelt reise, og er det lengre turer enn en uke så finnes det alltid muligheter for å vaske tøyet underveis noe sted.
Du verden så mange timer og frustrasjoner jeg har spart meg selv med min lille personlige policy på dette området, hvor det aldri er snakk om å måtte stå der å vente på bagasje som skal komme på båndet, eller i verste fall ikke i det hele tatt ;-)
Samtidig er det i blant litt deilig å kunne pakke ukritisk og bare hive oppi masse rart. Men muligens jeg er litt mer jålete
Jeg liker også å trene og spesielt pga et ekstra par med sko føler jeg det fort stjeler ekstra plass
Kanskje han fikk inspirasjon i denne tråden? Post 76
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=119102&page=4
;)
Ha ha ha. Jau. Så nå spiser jeg bare på sånn Kill Bullo resturant i Spania ;)
Angrer litt på den kommentaren, men det var sånn at min gamle sjef sa for 6-7 år siden at - "ska du kjøba deg dress, så ska du kjøba Zegna. Ferdigt me' de".
For 6-7 år siden hadde jeg ikke råd, men så kom de nye Opp Finans greiene. Da kunne jeg sette en STREK og re finansiere alle kredittkortene jeg hadde makset. Dermed hadde jeg mye fri kapital. En del ble satt av for å dekke rentene til Opp Finans, mens resten ble brukt på dress og diverse reiser i Første klasse.
For 6-7 år siden hadde jeg ikke råd, men så kom de nye Opp Finans greiene. Da kunne jeg sette en STREK og re finansiere alle kredittkortene jeg hadde makset. Dermed hadde jeg mye fri kapital. En del ble satt av for å dekke rentene til Opp Finans, mens resten ble brukt på dress og diverse reiser i Første klasse.
Hahaha dagens ;)
Superhai
23-05-2014, 13:48
En del ble satt av for å dekke rentene til Opp Finans, mens resten ble brukt på dress og diverse reiser i Første klasse.
Siden Luksusfellen er for vanlige folk som reiser i Business og bor på luksusrom på firestjerners hoteller, så bør jo Flyprat trå til for å dekke nisjen for de som virkelig setter pris på kvalitet! Flyprat-TV presenterer...:
Flight Cancelled
04-06-2014, 16:26
For en gangs skyd velger jeg å sjekke inn kofferten i stedet for å ta den med i kabinen. Og hva ser da, jo den forsvinner... F**n eller... For no' dritt... Var sikkert 25% av de som satt på CRJ9-flyet fra CPH til HAM i dag som endte opp i køen forran baggage tracking-skranken.
Delayed Bag 1 Status TRACING CONTINUES. PLEASE CHECK BACK LATER
Delayed Bag 2 Status TRACING CONTINUES. PLEASE CHECK BACK LATER
For en gangs skyd velger jeg å sjekke inn kofferten i stedet for å ta den med i kabinen. Og hva ser da, jo den forsvinner... F**n eller... For no' dritt... Var sikkert 25% av de som satt på CRJ9-flyet fra CPH til HAM i dag som endte opp i køen forran baggage tracking-skranken.
Kjipern... Kom de til rette?
You've been beaten by BA, 100% lost bagage on a certain flight:(
Men noe av problemene kan ligge her. Der har vært ustabil drift med sorteringsanlegg de siste dager
Air passengers delayed and 'forced to fly without luggage' from Heathrow due to computer problem affecting whole of Europe
Read more: http://www.dailymail.co.uk/travel/article-2650708/Europe-wide-computer-problem-causes-delays-forces-passengers-fly-without-luggage.html#ixzz33tPDQ1Mx
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook
http://www.dailymail.co.uk/travel/article-2650708/Europe-wide-computer-problem-causes-delays-forces-passengers-fly-without-luggage.html
jcnorway
06-06-2014, 22:34
Ha ha ha. Jau. Så nå spiser jeg bare på sånn Kill Bullo resturant i Spania ;)
Angrer litt på den kommentaren, men det var sånn at min gamle sjef sa for 6-7 år siden at - "ska du kjøba deg dress, så ska du kjøba Zegna. Ferdigt me' de".
Her lo man så man datt av sofaen :lol: Fri kapital er gull!
Må innrømme at jeg har vært veldig heldig.
En gang fløy jeg OSL-FDE-BGO. Kofferten kom seg aldri med samme fly som meg, men med et senere direktefly. Ble gjenforent med den litt utpå natten etter en bytur i Bergen, da jeg så den stod i resepsjonen.
IAH-LHR-OSL med BA, og en 6-7 timers connection på LHR. Kofferten ble igjen på LHR, men kom med neste fly til OSL. Ble gjenforent med den dagen etter, da det like gjerne passet best for meg å hente den da.
Reiser oftest med en koffert som egentlig går fint som håndbagasje, men av ren latskap så sjekker jeg den som regel inn, så det ikke blir så mye å styre med i security og sånt.
Flight Cancelled
07-06-2014, 01:37
Kjipern... Kom de til rette?
Heldigvis så ble begge funnet i Oslo av alle ting, og de stod vegge å ventet på meg på hotellet når jeg kom tilbake i 2-tiden samme kveld.
Jeg opplevde en gang at min Bestemors koffert ikke var å se ved karusellen på OSL, og SAS hadde registrert den som ankommet. Det lå en lignende koffert igjen der, og den hjelpsomme fyren på ankomstservice klarte å spore opp synderen som hadde tatt feil koffert - var selvfølgelig eieren til den gjenglemte.
Så har jeg selv klart å ta feil koffert en gang, men ikke ved karusellen. Møtte diverse familiemedlemmer på BOO som hadde kommet inn med forskjellige flighter. Vi sto samlet utenfor toalettene i ankomst/avgangshallen. Da vi dro, rasket vi med oss alle koffertene rundt oss og kjørte hjem. Vel hjemme ble alle koffertene tatt ut av bilen og satt ute på trappa. Neste morgen sto en av koffertene fremdeles ute. Og det ble snart klart at ingen av oss eide den. Den hadde bagasjelapp fra Braathens, så en telefon til Bodø avklarte at den var savnet - faktisk meldt stjålet fra terminalen. Eieren var en eldre dame som hadde satt den fra seg utenfor toalettene før hun gikk inn der. Nok en dag senere leverte jeg beskjemmet kofferten hos Braathens på BOO.
Omtrent eneste gangene bagasje har blitt MIA er i kombinasjonen ID-billetter, dårlig tid og bli bumpet et par flighter etterfulgt av plutselig spurt til ny flight. Har uansett aldri noe kritisk viktig i innsjekket bagasje.
Hah, angående mistet bagasje. Jeg er skiløper og reiser mye rundt om kring på skirenn, og det er standard at en gang i blant så blir bagasjen borte på veien. Det er alltid like festlig :) Er ikke så mye jeg får gjort på skirenn uten ski :D
Tror heller ikke at kabinpersonalet, eller resten av pasasjerene for den saks skyld hadde blitt særlig fornøyd om jeg prøvde å ta med 20 par ski som håndbagasje :D
Har alltid MANGE merker med priority, rush, osv... på, i tillegg til gode connections. Men det slår aldri feil at bagasjen forsvinner i blant.
http://www.langrenn.com/bagasje-igjen-pay-ville-veier.5381565-1743.html
Bagasje igjen på ville veier
Skandinavisk Cup Skellefteå
- Det er i hvert fall 5 team som har blitt berørt av bagasje som ikke kom med videre på flyet fra Arlanda til Skellefteå, melder Langrenn.com's Petter Soleng Skinstad rett fra området som huser denne runden av SkanCup.
Hah, angående mistet bagasje. Jeg er skiløper og reiser mye rundt om kring på skirenn, og det er standard at en gang i blant så blir bagasjen borte på veien. Det er alltid like festlig :) Er ikke så mye jeg får gjort på skirenn uten ski :D
Tror heller ikke at kabinpersonalet, eller resten av pasasjerene for den saks skyld hadde blitt særlig fornøyd om jeg prøvde å ta med 20 par ski som håndbagasje :D
Har alltid MANGE merker med priority, rush, osv... på, i tillegg til gode connections. Men det slår aldri feil at bagasjen forsvinner i blant.
Hvorfor har du merket de med RUSH?
Er det endel her som sliter med dårlig karma? Av diverse årsaker har jeg sjekket inn bagasje ganske mange ganger av mine flighter de siste par årene og bortsett fra innimellom litt lengre venting enn ønsket ved båndet har det vært null problemer.
Hvorfor har du merket de med RUSH?
Det er en tag fra Air Cannada som henger på som jeg helt ærlig ikke har giddet og ta av, har også en fra Lufthansa som det står HOT på. Håper jo at de hjelper :) Men har ingenting med SAS og gjøre.
Vil ikke flere tagger på bagasjen fort føre til problemer?
Siden vi reiser mye, og har ofte mye bagasje , har vi vært heldige.. Eneste tilfellet de 5-6 årene var LX sist vinter til DXB , men forventet 45 min connection.
Vi dokket inn i ZRH 20 min før DXB flighten, hentet med minibuss , opp trappa 7-8 min før avgang, gikk på tid, selvfølgelig uten våre kofferter...
No sweat, vi hadde pakket håndbagasjen for minst en dag. Ankomst DXB veldig mye lommepenger som vi ikke trengte til innkjøp.
24 timer senere sto kofferten i resepsjonen på Conrad... God butikk...:headbang
No sweat, vi hadde pakket håndbagasjen for minst en dag. Ankomst DXB veldig mye lommepenger som vi ikke trengte til innkjøp.
24 timer senere sto kofferten i resepsjonen på Conrad... God butikk...:headbang
Er jo lov å si nei takk til ting man ikke trenger og da;)
Onsdag morgen har jeg en følelse av det det kommer til å snø i h******. Tipper at selv håndbagasjemonsteret ikke klarer å snike denne om bord.
http://i1182.photobucket.com/albums/x452/fnate/2014-06-09132632.jpg (http://s1182.photobucket.com/user/fnate/media/2014-06-09132632.jpg.html)
KristianSk
14-06-2014, 16:47
http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/tar-du-like-mye-med-i-haandbagasjen/a/23228196/ - virker kjent?
Den amerikansk reisejournalisten Spud Hilton så seg lei av flypassasjerer med overdrevent stor håndbagasje. Derfor startet han kampanjen #CarryOnShame, hvor reisende skal ta bilde av de verste plasstyvene og latterliggjøre dem på sosiale medier.
http://www.vg.no/forbruker/reise/reiseliv/tar-du-like-mye-med-i-haandbagasjen/a/23228196/ - virker kjent?
Du må huske å quote litt fra linken (forumregler)
Så den der... He he. Men det skal sies, at jeg aldri har forsøkt smugle en liten ponni som "personal item". Men jeg er redd det har vært situasjoner som den på bildet.
Flight Cancelled
14-06-2014, 19:34
Hehe... Man ser hvordan tankegangen til folk ligger rundt dette av avstemmingen VG har i artikklen:
http://i.gyazo.com/b910f18a7b15e9fe791b4df9ec555669.png
"Jeg har ikke med for mye, men det har alle andre!" ;)
KristianSk
14-06-2014, 19:37
Hehe... Man ser hvordan tankegangen til folk ligger rundt dette av avstemmingen VG har i artiklen:
http://i.gyazo.com/b910f18a7b15e9fe791b4df9ec555669.png
"Jeg har ikke med for mye, men det har alle andre!" ;)
Jeg stemte ja på begge ;)
Happyflyer
14-06-2014, 22:00
Er det bare meg som ikke har noe imot at bagasjen blir forsinket? Faktisk så synes jeg det er positivt iom. at jeg slipper å drasse på bagasjen selv.
Nå er NRK på saken også:
Kabinansatte sliter seg ut med å løfte rundt på tung og stor håndbagasje som passasjerene drar ulovlig med seg inn i flyet. – Mange passasjerer er seg selv nærmest og tar ikke hensyn til reglene.
http://www.nrk.no/nordland/overser-handbagasje-reglene-1.11780060
sail4fun
16-06-2014, 20:16
Jeg syntes vel de i gate som aller siste instans ignorer dette og ser bort når de ser kollie som er oversized , eller flere sådanne og overlater problemet til de kabinansatte .
Av barn og fulle folk, heter det .... Et forslag i et av kommentatorfeltene om at man deler opp hattehyllene og merker hver seksjon med setenummer .. Hadde det ikke vært for at det ville blitt veldig imeffektivt, hadde det egentlig ikke vært så dumt. 'If it doesn't fit, it stays!'