PDA

View Full Version : Temperatur i lasterom under flygning

Fluren
12-05-2014, 20:28
Hei,

Noen som vet hva temperaturen typisk ligger på i lasterommet under en shorthoul flygning med en 737 fra SAS?

Jeg skal ha med noe medisiner i kofferten som ikke tåler å fryse, og heller ikke skal ha det for varmt. Blir ikke helt klok etter å ha googlet det, noen påstår at det kan være opptil minus 50, og noen sier det er samme temperatur som i kabinen. Håper noen her inne kan opplyse meg :)

vbe86
12-05-2014, 20:35
KLM har 7-15 grader som standard på sine 737. Vil tro SAS har tilsvarende.

mcduck
12-05-2014, 20:50
Det er samme trykk og temperatur (vel, nesten) i lasterommet som i kabinen ellers. Du trenger ikke være redd for at medisiner skal fryse. Pakk de uansett godt om det er flytende så de ikke knuser.

LN-VLE
12-05-2014, 20:55
Hei,

Noen som vet hva temperaturen typisk ligger på i lasterommet under en shorthoul flygning med en 737 fra SAS?

Jeg skal ha med noe medisiner i kofferten som ikke tåler å fryse, og heller ikke skal ha det for varmt. Blir ikke helt klok etter å ha googlet det, noen påstår at det kan være opptil minus 50, og noen sier det er samme temperatur som i kabinen. Håper noen her inne kan opplyse meg :)

Medisiner skal vel helst i håndbagasje. Hva om innsjekket bagasje blir forsinket eller forsvinner?

Vidar

B738
12-05-2014, 20:58
Stemmer det at temperaturen kan reguleres? (i lasterommet)

Dreyer
12-05-2014, 21:06
Framre lasterom på 737 har kabintrykk og temperaturen som det er i kabinen. Bakre er det ikke noe varme.

Wishmaster
12-05-2014, 21:08
Jepp. Stemmer det at FWD (H1&H2) har temp.regulering.
Dette må vel initieres av commander - generellt da man har en AVI (levende dyr) i lasterom (som dog kun er tillatt i fremre lasterom 1 og 2 (kun cpt2 på 736).

Men hva som er den reelle temperaturen, eller hvor mye han evt stiller inn på, det vet jeg dog ikke.

LN-MOW
12-05-2014, 21:08
I prinsippet vil det være samme temperatur i lasterommet som i luften utenfor når man stenger døra. Det er derfor man har restriksjoner på lasting av kjeledyr når temperaturen er ekstremt høy eller lav.

LN-TAL
12-05-2014, 21:30
Jepp. Stemmer det at FWD (H1&H2) har temp.regulering.
Dette må vel initieres av commander - generellt da man har en AVI (levende dyr) i lasterom (som dog kun er tillatt i fremre lasterom 1 og 2 (kun cpt2 på 736).

Men hva som er den reelle temperaturen, eller hvor mye han evt stiller inn på, det vet jeg dog ikke.

Dette er IKKE riktig. Vi har ingen kontroll over temperaturen, eller lys (det er mørkt der hele flygingen), i lasterommet. Det er "eksosluft" ifra kabinen som strømmer rundt kassen som utgjør lasterommet, og således varmer det opp, til en viss grad. Det er ingen utskifting av luft der, og temperaturen vil normalt synke med økende tid på cruise. Dette gjelder lasterom foran, og til en viss grad også bak, på B737.

Superhai
12-05-2014, 21:35
For SAS sine flytyper: (med forbehold om trykkleifer)

B737 1+2 (Fwd): Regulert 15-30 C, 3+4 (Aft): rundt 0 C eller høyere (brukes ikke for dyr).
A32X Varme tilfredstillende for transport av f.eks. dyr
A33X/34X 1+2 (Fwd): Panel i lasterom og cockpit som kan justeres 5-25 C, 3+4 (Aft): rundt 0 C eller høyere (brukes ikke for dyr), 5 (Bulk): Samme som A32X
CRJ9 1+2 (Fwd): 2 C eller høyere (brukes ikke for dyr), 6 (Aft): 16-27 C
MD80 1 (Fwd): Regulert 15-30 C, 2 (Fwd) + 4 (Aft): rundt 0 C eller høyere (brukes ikke for dyr)

I dag er alle SAS fly med lasterom som tilhører samme trykk som kabinen. For (særlig litt større) dyr så regulerer man temperaturen lavere fordi det gir bedre ventilasjon (A330/A340).

BSSW
12-05-2014, 22:30
Dette er IKKE riktig. Vi har ingen kontroll over temperaturen, eller lys (det er mørkt der hele flygingen), i lasterommet. Det er "eksosluft" ifra kabinen som strømmer rundt kassen som utgjør lasterommet, og således varmer det opp, til en viss grad. Det er ingen utskifting av luft der, og temperaturen vil normalt synke med økende tid på cruise. Dette gjelder lasterom foran, og til en viss grad også bak, på B737.
Den "eksosluften" kommer faktisk fra kjølingen til skjermene foran deg :)
Og blir blåst inn under gulvet i hold 1. Så etter en lang tur så vil man kunne kjenne at det akkurat der er varmere enn ellers på gulvet i fremre cargo.

Etter husken så vil den blåses enten inn under gulvet i hold 1, eller ut i en exhaust vent aft av E&E-døra. Hvor den kommer ut tror jeg blir styrt av datta'en i rommet rett under 0B, air/ground datta'en (husker ikke navnet :drunk:).

Mulig at en steinbra fyr i H6C på SVG kan bekrefte dette, både for meg og dere :)

Fluren
13-05-2014, 07:12
Tusen takk for mye gode svar.

Jeg får ikke hatt den i håndbagasjen da medisinen kommer i en ferdig utfyllt spryte med væske, tror verken sprøytespiss eller væske i beholder som ikke passer i 1l posen går igjennom security.

Men det høres ut som om det kommer til å gå fint, ideel temperatur for medisinen er 2-8 grader celcius (kjøleskap temp), og utifra svarene deres virker det som det er nettopp den temperaturen som er i hold 3 og 4. Er vel her flesteparten av kolliene havner er det ikke?

tackle55
13-05-2014, 08:14
Tusen takk for mye gode svar.

Jeg får ikke hatt den i håndbagasjen da medisinen kommer i en ferdig utfyllt spryte med væske, tror verken sprøytespiss eller væske i beholder som ikke passer i 1l posen går igjennom security.

Men det høres ut som om det kommer til å gå fint, ideel temperatur for medisinen er 2-8 grader celcius (kjøleskap temp), og utifra svarene deres virker det som det er nettopp den temperaturen som er i hold 3 og 4. Er vel her flesteparten av kolliene havner er det ikke?

Få legen din til å skrive ut en legeattest du kan fremvise i sikkerhetskontrollen. Sprøyter for medisinsk bruk er tillatt i håndbagasje. http://www.avinor.no/lufthavn/avinor/bagasjeoginnsjekking/20_Bagasje

LN-CMN
13-05-2014, 10:05
Det eneste man må passe på er at hvis det er sprøyter med nåler, så må dette varsles om slik at kabinpersonalet kan ta hånd om disse under flyvningen og vil bli utlevert i det du skal forlate flyet igjen.

LN-MOW
13-05-2014, 14:40
Det eneste man må passe på er at hvis det er sprøyter med nåler, så må dette varsles om slik at kabinpersonalet kan ta hånd om disse under flyvningen og vil bli utlevert i det du skal forlate flyet igjen.

Hvor står det? Det har jeg aldri sett skriftlig ...

Det eneste man skal gjøre er å gjøre sikkerhetspersonalet oppmerksomme på hva man har med seg før man går gjennom sjekken.

LN-CMN
13-05-2014, 22:12
Hvor står det? Det har jeg aldri sett skriftlig ...

Det eneste man skal gjøre er å gjøre sikkerhetspersonalet oppmerksomme på hva man har med seg før man går gjennom sjekken.

Står vel ingen steder, men det er hvertfall et spørsmål som stilles til de som har f.eks bestillt et diabetikermåltid (selvom de fleste nå til dags benytter seg av insulinpenner). En sprøyte kan benyttes som våpen hos feil person.

Kabinsjef@DY
13-05-2014, 23:31
Du bør pakke medisiner i håndbagasjen, i tilfelle det blir borte eller skadet under transport :-)

LN-MOW
13-05-2014, 23:44
Står vel ingen steder.

Nettopp ... og det er mange gjenstander i daglig bruk som kan benyttes som våpen .. flasker .. paraplyer .. damevesker .. og nei, jeg kødder ikke .. kona slo ut en som prøvde å rane henne med vesken sin ..

Medisiner m. tilbehør skal alltid være i håndbagasjen.