View Full Version : Kontinuerlig justering
Sitter nå på en av SAS sine få fly med wifi på vei mot OSL :)
Registrer at flyet til stadighet virker å gjøre små justeringer, dette sees også på bakgrunn og vingene.
Noen som kan si hva dette kommer av ?
Jeg flyr flere ganger pr uke og kan ikke huske å ha merket dette noe annen gang enn denne og forrige gang jeg fløy fra CPH.
Superhai
01-05-2014, 12:32
Registrer at flyet til stadighet virker å gjøre små justeringer, dette sees også på bakgrunn og vingene.
Nå var det litt vagt uten å ha opplevd det selv, men mener du under hele flyvningen? Det kan være vind, atmosfære som gjør at autopiloten justerer mer enn normalt, pilotene kjeder seg og flyr manuelt?
Prøv å kjøre bil med cruise control .. ;)
Sitter nå på en av SAS sine få fly med wifi på vei mot OSL :)
Noen som kan si hva dette kommer av ?
Jeg flyr flere ganger pr uke og kan ikke huske å ha merket dette noe annen gang enn denne og forrige gang jeg fløy fra CPH.
Det er så enkelt at autopiloten kompenserer for vind/vindkast :)
Dersom autopiloten ikke (av en eller annen grunn) flyr med "ballen" helt i senter kan det også føre til at nesen drifter noe, og at autopiloten statig må korrigere dette ved å bruke noe bank. Jeg kan dog ikke noe spesifikt om autopilot på 737. Du nevner jo at korreksjonene skjer til stadighet... At det skal være så mye vindkast i de høydene vi snakker om (du nevner SAS-fly), høres rart ut. I så fall vil jeg tro at du merker godt at det er turbulens og at flyet åpenbart reagerer på bakgrunn av dette - for å holde seg der det skal være (lateralt og høyde). Har ingen svar jeg mener er mer rett enn noen andre - dette er bare et innspill!
Det er snakk om noe som føles som kalkulert banking.
Frem og tilbake, frem og tilbake første turen synes jeg det holdt på en evighet, andre gangen for en periode.
Hvor ofte husker jeg ikke men kanskje 1-2 minutter mellom?
Har forøvrig to CPH turer neste to uker så blir interessant å se om det gjentar seg eller ikke.
Begge ovennevnte turer var 737, kommende turer er 3 Airbus og 1 737...
Prøv å kjøre bil med cruise control .. ;)
Gjør jeg ofte men det holder jevn fart :)
Ser poenget ditt men mine biler er meget komfortable med cruise control :)
Kan vel være noe så enkelt som at flyet endrer kurs etter som de får instrukser, eller følger flygeplan som de har sendt inn før avgang.