PDA

View Full Version : Hvorfor ikke winglets på B777?


sk931
13-04-2014, 22:42
Hvorfor ikke winglets på B777 ???
Hilsen Ole

dhgang03
13-04-2014, 22:45
777-300ER og 200LR har iallefall raked wingtips, som vel gjør tilnærmet samme nytten som winglets.

Kanskje noen andre vet hva som er grunnen til at man tilsynelatende har funnet ut at å ettermontere winglets på de andre variantene ikke er hensiktsmessig?

BSSW
13-04-2014, 23:03
Det kan ha noe med at 777-vingen allerede er så effektiv, den kom jo på midten av 90-tallet.

Dessuten så kan det være at det ikke er noen som ønsker å ta utgiften som kommer med sertifisering av winglet til en type som ikke allerede har det.

Someone
13-04-2014, 23:07
777-300ER og 200LR har iallefall raked wingtips, som vel gjør tilnærmet samme nytten som winglets.




De er vel også mer effektive slik jeg har forstått det på lengre flygninger

Vede
14-04-2014, 10:21
Raked wingtips er vel mer effektive enn winglets vil jeg tro. Boeing hadde nok ikke satt raked wingtips på 787 og 747-8 viss ikke.

Il-86
06-05-2014, 16:58
Hadde det blitt for dyrt å modifisere 737-modellene som produseres for raked tips?

LN-MOW
06-05-2014, 17:06
For 737 har man vurdert at winglets gir best effekt. Unntaket er militærmodellen, som har raked wingtips da winglets gjør maskinen noe ustabil ved operasjon i lav høyde.

Espen_An
11-05-2014, 13:19
"While an equivalent increase in wingspan would be more effective than a winglet of the same length, the bending force becomes a greater factor. A three-foot winglet has the same bending force as a one-foot increase in span, yet gives the same performance gain as a two-foot wing span increase."

http://en.wikipedia.org/wiki/Wingtip_device#Raked_wingtip

Det ser altså ut til at det også blant annet har å gjøre med at vingespennet til en 777 er større enn på for eksempel en 737.

Edit: skrivefeil