View Full Version : Hva bruker du dine eurobonus poeng på?
Jeg lurer litt på hva dere andre forum medlemmer bruker deres eurobonus poeng på? Sparer du for eksempel til en dyr bonusreise eller en oppgradering til business eller first? Valgene er mange; bonusbilletter, oppgradering til høyere klasse på langtidstanse, hotel overnatting, leiebil, handle ombord, delbetale med poeng og SAS sin online shop.
Inkluder hvor mange poeng du i snitt opptjener i løpet av et år.
I fjor brukte jeg poeng til 3 innenlands bonusreiser (30000p) 1 hotel overnatting (10000p), og 1 enveis oppgradering fra plus til business til New York (25000p)
Jeg opptjente cirka 75000p (grunnpoeng og ekstrapoeng) i min forrige opptjeningsperiode. Dette var takket være en trippel poeng kampanje i fjorårets julekalender.
Jeg sparer til lh i business på companion ticket, har ca 50.000 poeng, ca 10.000 opptjent gjennom flights, resten på Amex. Om jeg ikke når det i år, så når jeg nok CT neste år og, så det er langsiktig mål..
I fjor brukte jeg bonuspoeng på:
Helsingfors, 2 pax, SAS Go
København, 2 pax, SAS Go (to turer)
London, 1 pax, SAS Go
Svalbard, 2 pax, SAS Go
Bangkok, 2 pax, SAS business (med CT)
Tror dét var alt...
Bruker ikke EB-poeng på hotell.
robertaas
23-02-2014, 04:25
Prøver reise så langt som mulig for poengene, altså når det er tilbud. Men det betyr at jeg ofte må slå til på kort varsel og siden jeg er fullbooket et halvt år frem i tiden så må jeg ofte presse inn ekstra turer.
Siste året med EB:
Zurich
Kirkenes
Wroclaw
Haugesund
Chicago
Og med MilagePlus:
Skopje
For tiden prøver jeg å spare opp til en langtur på F eller C. Har vel dette i boks nå, så det er bare å finne tid og sted, som ikke er så lett.
Har vel tjent inn ca 1,7 mill EB poeng siden oppstart. Dette har gått til mange turer innenlands for mine barn, weekendturer i Europa for meg å familie ( mest med kona) inkl hoteller tidligere når det var gunstig. Noen oppgradering på IC har det også blitt.
Utflyttet
23-02-2014, 06:29
Jeg har vel i hovedsak i gamle dager brukte mine poeng SIN-NRT med SQ i F, mens dette enda var både tilgjengelig og billig. Ganske grei underholdning for 60k poeng for en t/r. ;)
Etter det har det blitt en og annen OSL-BKK/SIN i biz og så fikk et vennepar av meg hver sin OSL-BKK i biz i bryllupsgave.
-A
Innenlandsturer i all hovedsak, mye mellom Sør-/Nord-norge. Enten til reiser som ellers ikke ville blitt foretatt, eller som reserveløsning når reisebehov har oppstått på kort tid og billigste vanlige billett på reservasjonstidspunktet har hatt en pris som ville utelukket/vanskeliggjort reise.
Mine Eurobonuspoeng har jeg brukt til internett ombord og gitt bort. Vurderer en muffin ved neste anledning. Men det skal sies at jeg sjelden tjener noen ... ;)
Imidlertid skuffer jeg inn brukbart inn med Skypesos og Mileage Plus og de brukes til reising. Sist oppgradering til DL F og MD80 retirement tur til Oslo.
Bruker mine primært til ´siste liten´-innenriks, da en ellers må ut med 1.600.- eller mer for en´veis billett. Har og brukt endel til oppgradering på Sas IC.
Med AmEx kort nå får jeg og sørge for å ha nok på konto til å bestille Companion ticket når den tid kommer. :)
De siste par årene:
Chicago i C tur/retur CT
London i C tur/retur
Roma i C tur/retur CT
SVG-OSL i Plus
Brussel i Plus tur/retur CT
Opptjener vanligvis 100 - 150.000 poeng i året. Bruker de først og fremst til langturer i C/F eller oppgraderinger på ditto. Har også hatt noen storby weekends med madammen, som oftest i forbindelse med kampanjer.
2013:
Paris
Amsterdam
Oppgradering til C begge veier til Tokyo med SK
Awardtrip til Bangkok i F med TG
Flight Cancelled
23-02-2014, 15:07
Innenlands med Widerøe. Enkelte strekninger, f.eks. BGO-KSU/MOL (av og til blir bonusreisen via OSL dog) bruker ofte å være svært dyre, spesielt når jeg bestemmer meg for å reise kort tid i forveien. Syntes jeg får ganske god valuta for bonuspoengene på slike reiser. Er ofte at billetten ville kostet meg 2-3000,- om jeg skulle betalt i kroner, og ikke 10000 EB-poeng. :up:
Kan også tenke meg at lange innenlandsreiser kan gi god verdi, når du reiser fra f.eks. Sør-Norge og skal til Nord-Norge, særlig når du pga rute må ha flere legs.
Dag Viking
23-02-2014, 16:39
Langdistanse C og F, oppgradering til C. Annet er så lite å spare på at jeg ikke ser verdien av å bruke poeng på det.
Har vel tjent i overkant av 100K i året siste årene. Har brukt til Businesstur i C med CT. Ut over det har jeg brukt et par turer innenlands når det har vært i siste liten turer som noen nevnte ovenfor. Forøvrig har jeg konkludert med at man får mest igjen for poengene om man reiser innenlands. Grei valuta for en som har EVE som "base."
Siste 3 år:
PVG i M(tilbud)
EWR i C
BRU i Plus(tilbud)
CPH i Plus(tilbud)
Oppgradering på IC 2 gnager til Y
NordicLane
23-02-2014, 21:51
Setter stor pris på muligheten til avbestilling som du ikke får mulighet til ellers på billig-billetter. Bestiller ofte Europa-turer lang tid i forkant og avbestiller dersom blir endrede planer.
PVG (tilbud)
IC oppgraderinger
Fellowplane
23-02-2014, 22:55
I år har jeg brukt poeng på en enkeltvei innenriksbillett som ble bestilt kun tre timer før avreise. Prisen på billettene var da såpass høy at 6k poeng ble en rimelig løsning. Synes tilgjengeligheten på innenriks generelt er god hos EB. Ellers har jeg brukt 10k poeng på en hotellovernatting (Scandic Gardermoen). Det går sikkert an å få enda mer ut av poengene enn det jeg gjør, men er nok av den oppfatning at poeng er til for å brukes.
Planen blir å ta en dagstur i november/desember FRO-OSL-SVG-BGO-FRO for å opprettholde sølvkortet mitt.
Planen blir å ta en dagstur i november/desember FRO-OSL-SVG-BGO-FRO for å opprettholde sølvkortet mitt.
Hvis du bruker poeng på en bonusbillett (ref: trådtittel), så vil ikke det hjelpe deg med å holde liv i sølvkortet.
Glean EBG
15-04-2014, 22:49
Mat på fly (sk)
Dag Viking
15-04-2014, 22:50
Hvis du bruker poeng på en bonusbillett (ref: trådtittel), så vil ikke det hjelpe deg med å holde liv i sølvkortet.
Gir ikke billetter betalt med poeng i kategorien cash&points grunnpoeng?
SeatBelt
15-04-2014, 23:24
Jeg har brukt mine på flights, blant annet med SK i både daværende Economy og Economy Extra, intraskandinavisk. Jeg har også oppgradert på intercont. Den siste reisen jeg tok ut var i fjor høst, mellom Hong Kong og Taipei; en rute som var priset veldig høyt, men som kun kostet 15 000 EB-poeng.
Jeg har også tatt ut bonusnetter på hotell.
Til høsten planla jeg å ta ut følgende i bonusreise:
Oslo-Nairobi/Kigali-Oslo
Problemet er at Kigali ligger på Southern Africa-sonen (Star Alliance Award Chart) og er priset høyere, så jeg måtte komme meg fra Kigali til Nairobi, som ligger i "Central Africa" for å få samme bonuspris på returen til Europa. Det aller mest ironiske er at flighten jeg da kunne få retur på fra Nairobi mellomlandet i Kigali; altså måtte jeg fly Kigali-Nairobi for egen regning, deretter returnere til Europa på Nairobi-Kigali-Brüssel-Oslo. Dette ville gi en merutgift på 1200 per person (for å komme seg til Nairobi fra Kigali), i tillegg til nytt visum i Kenya og selvfølgelig 2800 kroner i skatter og avgifter per person - men en lavere poengpris fordi returen gikk fra Central Africa-sonen. Totalprisen for å ta ut denne bonusreisen ble med andre ord bare noen tusenlapper billigere enn ved å kjøpe billetten, så da ble det å legge til litt og slippe styret med alt for mye hopping mellom afrikanske byer... Så får jeg spare det sekssifrede beløpet jeg har i poeng til en lengre reise i C eller noe neste år.
Gir ikke billetter betalt med poeng i kategorien cash&points grunnpoeng?
Jo... Fulle grunnpoeng!
EB-points går helt klart på upgrades nå for tiden (hvilket også FB-miles ville gått til hvis ikke KL hadde hatt den teite regelen om at kun fullpris eco lar seg pointsoppgradere). I gamle dager da kronen ble brukt på begge sider og høykant ble det brukt til flyreiser innenriks når en skulle besøke venner i andre deler av landet og en tur til TXL for å avreagere jobb.
Nå er det upgrade som gjelder siden arbeidsgiver er kjip og bare betaler for krøterklasse. CPH-ORD, ORD-CPH, CPH-BKK (x2) ble mer behagelig enn det ble booket som.
Og en litt søt historie fra gaten på CPH en dag på senhøsten 2012:
Jeg (først i køen når gate åpner): Jeg vil gjerne oppgradere til biz med points på denne flighten. Lar det seg gjøre?
Mann bak skranken: Hmm.... (vinker bort kvinnelig kollega) Dette går jo ikke
Jeg: (sier ingen ting, bare smiler pent)
Hun bak skranken: Jammen han vil jo gjerne
Han bak skranken: (hamrer hardt på tastaturet, river til seg billetten min og rabler 2A på den og gir den til meg) Sånn, nå sitter du der!
Jeg: mange takk
Og for den upgraden ble det trukket temmelig nøyaktig 0 EB-points fra konto :)
Mat på fly (sk)
Er du spinna gærn? :stir
Bruker restpoeng til små vinflasker ombord...:drunk:
Glean EBG
03-05-2014, 18:48
Er du spinna gærn? :stir
Kan jo få nesten 10 øl for samme pris som en innenlands tur!
Var nok ironi dette.
Gamal tråd, relevant "problemstilling". Rota meg inn på saseurobonusshop.com. Hjelpe meg for nokon prisar. Ved bruk av poeng på innanlands tur, er 5000 poeng (i mitt tilfelle) verdt ein knapp tusenlapp. På den shoppen der er prisane over 5x høgare (poeng vs. kroneverdi). Skulle hatt grei overflod av poeng for å brenne av noko som helst der.
Joa. Flyr ikke så mye star, men straks jeg har nok, brukes poenegene på reise. Typisk London eller noe.
Flydilla
03-08-2017, 08:51
Veldig sjelden det blir noe mer enn et kort flyreise innad i Europa for min egen del. Samler aldri opp nok poeng tila at jeg kan få en ordentlig lang flyreise - der er jeg nok for lat.
Men å kjøpe fysiske varer for bonuspoengene er vel galskap? Mener å huske en nyhetsartikkel som viste hva bonuspoengene tilsvarte i ekte kroner (=dvs, hvor dyrt det egentlig var å betale hvis man skulle brukt ekte norske kroner). Skremmende.
Har brukt de på en øl om bord (bedre det enn at de bare expired). Nå har jeg nesten nok til long-haul i Economy så blir nok det da
Har rett og slett begynt å bruke mine innanriks for å senke reisebudsjettet. Vi reiser "ofte" frå Trondheim og vestover, og det er tidvis ganske dyrt for fire stk. Så då hjelp det litt på. Eurobonusshoppen skal eg halde meg laaangt unna ja.
Prøver stort sett å bruke poeng på uvanlige reisemål hvor det er aldri er tilbud og vanskelig å få tak i billige billetter. Til f.eks. USA og Europa er det ofte mulig å finne så gode priser at jeg ikke synes det er verdt å bruke poeng.
Bruker også poeng på turer (som regel innenlands) de gangene har 50% poengrabatt.
Innenriks her også, mest for å reise Oslo-Trondheim , i tilfeller jeg kan spare
1000+ på å bestille flybillett fra Oslo istedenfor Trondheim, men også andre turer innenriks som er ganske dyre.
Basse-HAU
03-08-2017, 21:27
Blir innenriks eller Europa, typisk London, når de har tilbud så er det ikke så værst. Shoppen skjønner jeg ikke at de har, man må være gal for å bruke noen poeng der.
Flydilla
04-08-2017, 06:20
. Shoppen skjønner jeg ikke at de har, man må være gal for å bruke noen poeng der.
Hehe, det er nok markedet som (dessverre) bestemmer...tilbud/etterspørsel osv.
Tror det er mange som ikke helt ser verdien i bonuspoengene eller flyr så sjelden at de bare renner ut i sanden hvis man ikke bruker de på denne overprisede shoppen.
Musta Pekka
04-08-2017, 06:38
Bruker poengene bare til Intercon i C dersom dette finnes. Reiser privat endel til Tyskland og England, men billettprisene dit er veldig lave ved god planlegging. Bruke bonuspoeng gir derfor bare marginal prisforskjell siden det da er liten avstand på taxes og billigprisen. Derfor brukes bonuspoeng aldri i Europa, bare til Intercon da dette gir store besparelser.
Reiser gjort på poeng så langt i år:
Washington i Plus med SK
Hanoi i C med TG
Hong Kong i C med SK
Neste år blir poengreise til Buenos Aires i C med LH.
Har vert mye uvettig bruk opp gjennom tidene, men har nå strammet inn på praksisen.
Handler aldri mat eller lig som gjøres opp med poeng.
Ting som nå er innafor er å benytte poeng til å betale storfamilien inn i loungen på CPH og intraskandinavisk eller europeiske destinasjoner til 30 - 50% poeng rabatt.
Utover dette går poeng utelukkende til longhaul turer i kombinasjon med CT, og da i First.
Bruker dem på oppgradering og flighter. Blant annet var det 50 prosent kampanje til Norden. Det brukte jeg på tur til Færøyene som koster skjorta kontant. 10k poeng var greit. :)
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk