View Full Version : Sidestep?
1944vintage
23-12-2013, 21:38
I "gamle" dager var dette et begrep i sjargongen.
Eksisterer denne manøvre/uttrykk fremdeles ?
Sidestep, som i å skifte landingsbane fra eks 19L til 19R mens man er på final? If so - jau.
1944vintage
23-12-2013, 22:38
Takk for svar Cecilie! - og God jul i sør !
1944vintage
23-12-2013, 22:44
PS Du er vel for ung til å ha vært den kvinnelige 2P hos Ugland - B200 (LN-VIZ - hvis jeg husker rett ?)
Bare hyggelig, og god jul til deg også!
Jeg er nok for ung til det ja :)
'Sideslip' er vel den rette betegnelsen, er det ikke ?
S. Holberg
23-12-2013, 23:16
Sideslip er vel mer en måte å lande i sidevind på den rullebanen man i utgangspunktet skulle på :)
Ja, sideslip er noe annet. Ikke uvanlig med sidestep/swingover fortsatt. Har selv gjort det bla. i FRA, CGN, MXP m.m. Ganske morsomt å se heavies med swingover i FRA. :)
'Sideslip' er vel den rette betegnelsen, er det ikke ?
Hvis jeg ikke husker feil fra flyteorien er sideslip når man "krysser" balanseror og sideror. f.eks venstre balanseror og høyre sideror. Men det kan vel andre bekrefte/avkrefte?
Vidar
Hvis jeg ikke husker feil fra flyteorien er sideslip når man "krysser" balanseror og sideror. f.eks venstre balanseror og høyre sideror. Men det kan vel andre bekrefte/avkrefte?
Korrekt...
1944vintage
24-12-2013, 00:22
Takker for svar i denne tråden!
Spurte om "sidestep", men fikk også svar på neste spørsmål.
Litt overrasket over at så mange kjenner teknikken med "sideslip".
Trodde dette tilhørte "taildraggergenerasjonen," ;)
Nå, si ikke det! Det er da hvertfall utført sideslip på én tyngre jetliner, på vei inn mot Gimli, Canada ;)
Keypoint
24-12-2013, 02:33
Nå, si ikke det! Det er da hvertfall utført sideslip på én tyngre jetliner, på vei inn mot Gimli, Canada ;)
For ikke å snakke om utallige ganger hver dag, også kjent som sidevindskorreksjon :-)
I gamle dager hadde jeg mye sideslip på Kjeller. Kjent for sidevind.
For ca. 37 år siden satt jeg bak en kaptein på Sterling Caravelle på long final på 01 på GEN... Jeg sa tørt til ham at du greier ikke komme ned , for høyt !! Han flirte og lurte på om vi skulle vedde, hvilket jeg ikke gjorde...
Han sideslippet Caravellen... Ha'kke sett makan... Den sank som en murstein og like før gjerdet rettet han opp og ned på begynnelsen av 01 ... Jeg var stum...
Paxen merket ikke noe..
Men han var en kjent Caravelle skipper med tusener av timer..
For ikke å snakke om utallige ganger hver dag, også kjent som sidevindskorreksjon :-)
Skal vi begynne å dra i gang en diskusjon om forskjellen på sideslip og forward slip på dette forumet og på julaften kanskje? :D
God Jul dere!
Sidestep brukes litt på Kastrup fra 04R til 04L og fra 22L til 22R hvis trafikken blir for "tett" på final. Dog har jeg aldri sett noen skrevet prosedyre for dette. Men derimot Koala Lumpur KUL har og hvis jeg får dette til så er Jeppesen vedlagt.
Hilsen
FK27
Friendship Forever.
http://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=36045&stc=1&d=1387896705
Skal vi begynne å dra i gang en diskusjon om forskjellen på sideslip og forward slip på dette forumet og på julaften kanskje? :D
God Jul dere!
Der kom Forward Slip frem ja :-)
Keypoint
25-12-2013, 18:23
Skal vi begynne å dra i gang en diskusjon om forskjellen på sideslip og forward slip på dette forumet og på julaften kanskje? :D
God Jul dere!
Hehe.. Første juledag kanskje? :)
Aerodynamisk sett er det jo akkurat det samme som skjer, så kryssede kontroller er det uansett (som var utgangspunktet for svaret mitt). De forskjellige utrykkene er jo relatert til bruken av de kryssede kontrollene..
http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_(aerodynamic)#Forward-slip_vs._Sideslip
Aerodynamically these are identical once established, but they are entered for different reasons and will create different ground tracks and headings relative to those prior to entry. Forward-slip is used to steepen an approach (reduce height) without gaining much airspeed,[3] benefiting from the increased drag. The Sideslip moves the aircraft sideways (often, only in relation to the wind) where executing a turn would be inadvisable, drag is considered a byproduct. Most pilots like to enter sideslip just before flaring or touching down during a crosswind landing.[4]
Jeg henviser videre, men jeg kan alltids ta feil :-)
God jul!
Nei, jeg gidder ikke diskutere når jeg er enig i det du skriver ;)
Enig. Forskjellen er kun praktisk når man forteller skrøner om crosswind med flygere som flyr uten flaps - slik at disse ikke blir ledet til å tro du snakker om oppbremsing/descend når du fremdeles snakker om sidevindslanding :-) (fantastisk offtopic)
Aerodynamisk er de like men bruken forskjellig ja. Enig! Jeg har blitt fortalt at måten man kan skille de på er hvilket vindu man ser ut av. Ved en fwd slip ser man ut av sidevinduet mens side slip ser man ut av vinduet foran seg.
1944vintage
26-12-2013, 12:10
Takker for alle bidrag i denne tråden !
Ser at noen begreper/bruken av de - forandrer seg over tid.
edit:
Tilleggspørsmål - Sidestep/Swingover:
Hvordan er fraseringa fra ATC når dette er aktuelt -
Og er en normalt forberedt på at dette kan skje ?
1944vintage
28-12-2013, 17:03
Bringer inn nok et OT tema i tråden:
Har registrert at stadig flere melder:
"Field in sight - request a visual"
Begynner noen å bli lei av å være "programmerere/knappetrykkere" og vil heller "håndfly" ?
På Værnes i dag har det vært ugunstige sidevinderI/turbulens.
Mange har derfor lagt approachen godt Nord for senterline - noe som er vanlig for de som kjenner de lokale forhold.
Kan dette kalles #sidestep" ? :)
Swashbuckler
29-12-2013, 09:57
Har fått dette både inn til OSL og CPH noen få ganger. På CPH får vi ofte en heads up i god tid, mens på OSL er det ofte et tilbud vi har fått godt etablert langt inne på finalen.
Mener vi bare får spm om vi er able visual approach til den andre banen (OSL). I CPH mener jeg begrepet swing-over også har blitt brukt. Har aldri hørt sidestep på radioen. Er egentlig usikker på om dette har noen standard fraseologi.
Solguden
30-12-2013, 10:17
I Marseille har de også en sidestep procedure, VPT ettersom 31L ikke har instrument approach.