View Full Version : Rekkevidde for A320-familien (splittet)
Har en Airbus 320NEO rekkevide til å fly fra Skandinavia til f.eks DEL med nogenlunde fornuftig payload? Noen som kan se for seg at SAS innreder en 5-6 av disse med eco+biz config og åpner nye ruter til India og Midtøsten?
Er du gal? CPH-DEL er nesten 6000 km ... Airbus er notoriske for å 'overdrive' på range - hadde 320-dataene deres vært realistiske, hadde det florert med 320'er mellom Hawaii og fastlandet f.eks .. Det gjør det ikke. De påstår 6100km som max, men realistisk vil jeg tippe i underkant av 5000, noe som gjør CPH-DXB mulig (4800km).
Er du gal? CPH-DEL er nesten 6000 km ... Airbus er notoriske for å 'overdrive' på range - hadde 320-dataene deres vært realistiske, hadde det florert med 320'er mellom Hawaii og fastlandet f.eks .. Det gjør det ikke. De påstår 6100km som max, men realistisk vil jeg tippe i underkant av 5000, noe som gjør CPH-DXB mulig (4800km).
En Airbus320 klarer vel CPH-DXB i dag? Men fuel consumption som airbus påstår er 15 % lavere enn dagens A320, så må man vel snart begynne å nærme seg?
CPH-DXB er 4821 km .. LAX-HNL er 4113km .. 320-familien klarer ikke LAX-HNL med en økonomisk payload.
CPH-DXB er 4821 km .. LAX-HNL er 4113km .. 320-familien klarer ikke LAX-HNL med en økonomisk payload.
Men det har vel også med avstand til alternate å gjøre på ruten mellom LAX og HNL, som gjør at man må ta med seg litt ekstra fuel?
Ingen stor faktor. Du har godt med flyplasser relativt nær.
Superhai
04-12-2013, 21:11
OSL til kanariholmene er 4100 km, og både DK og NVR flyr dit jevnlig med A321 (den har korterer range enn A320). De er i tillegg alltid fulle og i 220 pax versjoner, så TOW er naturlig høy. Nå har NVR også brukt sin maskin 321 på CPH-GOI, men da var det med mellomlanding. BA flyr også til GYD fra LHR med A321, som er også ca 4000.
Flyger inte Air Canada St John-London LHR med Airbus A319?
Det måste väl vara än av världens längsta non-stop med A320 familjen.
Flyger inte Air Canada St John-London LHR med Airbus A319?
Det måste väl vara än av världens längsta non-stop med A320 familjen.
GCM sier 3727 km
Superhai
04-12-2013, 21:23
Ser at Gulf Air flyr BAH-CDG-BAH non-stop med A320... det er lengre enn AC sin rute
Superhai
04-12-2013, 21:27
Og her er en annen "kort" rute http://www.flightradar24.com/data/flights/ay961/
Ser at Gulf Air flyr BAH-CDG-BAH non-stop med A320... det er lengre enn AC sin rute
Den er drøy - 4800km - men de har bare 136 seter. Thomas Cook har 180 ...
Og her er en annen "kort" rute http://www.flightradar24.com/data/flights/ay961/
321 med sharklets .. hjelper lit . .;)
http://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/205678/finnair-uses-sharklets-to-enhance-dubai-offering/
Oneworld alliance member Finnair is to introduce its first Sharklet-equipped Airbus A321s into its fleet this winter and will use the aircraft to increase the frequency of its flights between Helsinki and Dubai in the United Arab Emirates (UAE) as well as to replace its older Boeing 757-200s on leisure routes to the Mediterranean, the Middle East and North Africa.
Det er mange diskusjoner rundt hvor langt et stort single-aisle fly kan fly og hvilke ruter som er aktuelle. Det virker som om det er et brukbart marked for denne typen ruter. Hvorfor bygger ingen en fullgod 757 erstatter slik at man kan fly langt i litt mer marginale markeder?
739MAX og 321NEO er nær nok til at det ikke lønner seg .. forskjellen er egentlig kun litt cargo-volum ..
Litt "off topic", men minnes en charterguttetur til Florida i 92 med Conair A320. Fra Gardermoen til MCO med mellomlanding på YQX ifølge gcm er distanse 4231km+3223km, returen gikk fra FLL - YQX- Gardermoen 3367km+4231km. Er vel ikke akkurat vanlig i dag :p Husker dessverre ikke flyplasskoden til Gardermoen :cry:
Litt "off topic", men minnes en charterguttetur til Florida i 92 med Conair A320. Fra Gardermoen til MCO med mellomlanding på YQX ifølge gcm er distanse 4231km+3223km, returen gikk fra FLL - YQX- Gardermoen 3367km+4231km. Er vel ikke akkurat vanlig i dag :p Husker dessverre ikke flyplasskoden til Gardermoen :cry:
GEN er vel det som er OSL nå.
sidestick operator
07-12-2013, 12:38
Her var det noen unøyaktigheter...
DK sin 320 har 177 seter og har mindre range enn 321 siden disse har 2 ACT i skroget. Noe som gir 23,3 tonn fuel. Vanligvis mer siden densiteten på fuelen som regel er høyere enn std.
DK og NVR sine 321 har 211 stoler og ikke 220.
Lengste non-stop mener jeg er LPA-EVE for DK sin del..
320´ene til DK blir forøvrig byttet ut til 321 høsten 14.
FamilyGuy
08-12-2013, 21:06
Har fløyet spanair a321 TOS - LPA en gang i tiden. Grei lengde på den strekningen?
Jag har för mig att QR startade DOH-ARN/CPH med A319...det är nog ungefär lika långt som till DXB.
DY 737-800 klarar väl inte DXB med 186 pax?
QR's 319'er er ikke normale 319'er men har ekstra fueltanker.
DY selger kun 156 seter til Dubai.
Novair flyger väl ARN-KWI-GOA med Airbus A321?
KWI-ARN är långt..med motvind.
Superhai
09-12-2013, 18:56
Novair flyger väl ARN-KWI-GOA med Airbus A321?
KWI-ARN är långt..med motvind.
Rar routing til Genova, eller kanskje det er GOI? :)
Rar routing til Genova, eller kanskje det er GOI? :)
Sry!! GOI(Indien) ska det vara :)