Log in

View Full Version : JAL flyr ikke Dreamliner i bygeskyer


LN-VLE
23-11-2013, 10:34
På grunn av isingsproblemer med motorene har JAL valgt å ikke fly Dreamliner på to av sine linjer.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10133203



Vidar

Nick Figaretto
23-11-2013, 12:41
Det er vel strengt tatt snakk om flyging i CB'er (tordenværsskyer), og på de strekningene det her er snakk om kan disse være rimlig heftige. Men det er jo litt trist at en splitter ny flytype tydeligvis har dårligere motoravisningssystem enn det man etter hvert har fått utviklet på moderne jetfly.

Someone
23-11-2013, 12:43
Ser det bare gjelder GE motorer og ikke de som har valgt RR

GE har jo slitt med icing på 747-8 og dette er jo samme motor bare med bleed

LN-MOW
23-11-2013, 14:33
Dette er jo motorteknologi og egentlig ikke noe med flyet .. Kanskje Dag J kan dele litt innsikt her?

Dag Johnsen
23-11-2013, 16:17
Heisann MOW!

Dette er jo motorteknologi og egentlig ikke noe med flyet .. Kanskje Dag J kan dele litt innsikt her?

Ja, litt. Denne artikkelen er feil skrevet, noe som ikke er helt uvanlig i disse tider... :angry: Det har heller ingenting med (inlet cowl) motoravisningssystemet aa gjoere.

Som Someone viser til saa har det vaert beskrevet noen problemer med B747-8 i hoeye luftlag, lave temperatur og synlig fuktighet... ofte beskrevet som High-altitude ice crystals in convective weather: http://www.boeing.com/commercial/aeromagazine/articles/qtr_01_10/5/

Det er mye likheter med GEnx-1B og -2B, men det er ogsaa vesentlige forskjeller i for eksempel vifte diameter, booster (lav trykk kompressor) og LPT (lav trykk turbin)... og som Someone ogsaa nevner, customer bleed.

Dag

Frequent Traveller
25-11-2013, 10:09
Reuters rapporterer om en WARNING fra Boeing hvor inntil videre det anmodes ä holde seg minst 50 nm vekk fra "high altitude thunderstorms" pga av fare med ice particles in the convective air (GEnx engines only) :

http://www.reuters.com/article/2013/11/23/us-airlines-boeing-idUSBRE9AM03G20131123
http://blogs.crikey.com.au/planetalking/2013/11/24/dreamliner-storm-warning-jal-pulls-sydney-787-launch/
http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/awx_11_24_2013_p0-640247.xml

Dreyer
25-11-2013, 17:45
Dag, er det noe åpenbar grunn for at GE-motoren har dette problemet, mens RR-motorene ikke har dette?

branserud
26-11-2013, 11:01
Det kræver de amerikanske lufthavnsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), som har udstedt et foreløbigt direktiv rettet mod flyvemaskiner, der bruger GE GenX-motorer fra General Electrics. Det drejer sig om Dreamliners og Boeing 747-8 jumbojets.

`Det er en midlertidig foranstaltning, der skal sikre, at piloterne undgår isforhold, der kan påvirke motorens effekt eller beskadige motoren,` oplyser luftfartsmyndighederne ifølge Reuters.

FAA har arbejdet tæt sammen med General Electrics og Boeing om problemet, og Boeing selv har opfordret 15 luftfartsselskaber til at undgå at flyve med 747-8 og Dreamliner med GE-motorer i nærheden af højtliggende tordenvejr.

`For at mindske risikoen for problemer med iskrystaller anbefaler Boeing, at operatørerne flyver mindst 50 sømil uden om tordenvejr, der kan indeholde iskrystaller,` siger en Boeing-talsmand ifølge Reuters.

https://web.retriever-info.com/go/?p=43070&a=23130&sa=2008030&x=dce36956eabdd321ed29d158140d1946&d=00660320131126192792999

krølle
26-11-2013, 13:05
Kan denne ha vært en medvirkende årsak?

incident: Airbridge Cargo B748 near Hong Kong on Jul 31st 2013, both left hand engines surged at same time, one right hand engine damaged too

http://www.avherald.com/h?article=46679ba1&opt=0

Dog finner jeg oppsummeringen "litt" annerledes, men det kan vel ha sin årsak om den er publisert før disse tingene skjedde.

To date, the engines affected in all recorded ice crystal events have recovered to normal thrust response quickly. However, due to the possibility of continued power loss and the risk of engine damage, airlines can use this information to help them avoid flying in convective weather associated with engine-power-loss events

branserud
27-11-2013, 01:49
GE said it knows of six incidents since April where those engines lost thrust because of icing.

The problem is that in some conditions, the engines take in ice crystals, which thaw and refreeze. Those chunks can grow to 2 to 4 pounds and eventually come loose and are sucked into the engine’s core.

GE said the engines lost power for around five seconds each time.


-----------------
GE said it has changed the software that runs the engines. It would detect the conditions that produce the icing and open a special door to send the ice chunk out through an outer part of the engine instead of its core.

The company said it is “highly confident” the fix will work. The software is being tested now and, if approved by regulators, should be installed on most affected planes by the end of the year.

http://seattletimes.com/html/businesstechnology/2022333201_enginefix787and747xml.html

Dag Johnsen
27-11-2013, 12:13
Heisann Dreyer!

Dag, er det noe åpenbar grunn for at GE-motoren har dette problemet, mens RR-motorene ikke har dette?

I denne atrikkelen som branserud har klippet og limt inn saa beskriver den hva som foregaar. Naar is-krystallene kommer inn i booster (GE spraak for lav trykk kompressor) saa varmes luften opp ved komprimering og is-krystallene vil smelte, men avhengig av is-mengde og temperatur vil dette skje ved forskjellige omraader i kompressoren. Er forholdene akkurat riktige kan det vaere omraader i kompressoren som fortsatt ligger under frysepunktet og vanndraapene kan feste seg til disse omraadene og fryse igjen. Etter en stund vil dette bygge seg opp og kan komme av i stoerre biter som blir trukket inn i HPC (hoey trykk kompressor) og kan skade kompressorbladene. Disse bladene er veldige robuste, men er skaden tilstrekkelig boer motoren fjernes og repareres.

... saa til spoermaalet ditt hvorfor GEnx og ikke RR eller andre motorer? Dette fenomenet er som du ser veldig avhengig av de riktige forholdene og ogsaa geometrien av motoren. Selv med akkurat de samme temperatur og is-krystall mengder vil for eksempel en RR motor smelte is-krystalene, men ikke ha omraader der det kan samle seg opp og fryse igjen. Jeg nevnte ogsaa at selv GEnx-1B og -2B har forskjellig booster og dette problemet ser ut til aa vare mere relevant til -2B, men av sikkerhetmessige grunner vil FAA ogsaa inkludere -1B.

Haaper dette forklarer noe?

Dag

Dreyer
29-11-2013, 13:50
Det gjorde det. Takk skal du ha Dag.

Frequent Traveller
03-12-2013, 11:51
Aviation Week funderer litt ang de virkelige grunnene som fikk JAL til ä overraske Boeing/GE og Bransjen med sitt seneste "isnende trekk" : ä ta ut sine 787 av rutene til Sydney og Singapore ? Er dette tegn for kommende enda mörkere uværskyer i relasjonen JAL-Boeing ? :

http://www.aviationweek.com/Article.aspx?id=/article-xml/AW_12_02_2013_p30-640739.xml&p=1