PDA

View Full Version : SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)


Pages : 1 2 3 [4] 5

OttoL
15-09-2018, 16:37
Ah. Skjønner, takk for info. Likevel gårsdagens flight hadde vel vært trygg? Orkanen er fortsatt ikke kommet til Hong Kong

Virker som om alt fra Europa i dag er kansellert.

SKAirbus
16-09-2018, 16:55
SAS kansellerte flighten til Hong Kong SK 963, tur/retur både igår, og idag er den også kansellert. Hva skjer?:rolleyes:

Hei!

Jeg var booket på SK 963 den 14. Sep og den ble kansellert på grunn av tekniske årsaker og ikke tyfonen - uværet kom først i dag - 24 timer etter at returflighten ville ha gått.

I fredags reiste jeg BRU-CPH-ARN og kom til gaten idet de avbrøt boardingen (etter at kun 20-30 passajerer var gått inn i gateloungen). Vi fikk da beskjed om at vi måtte vente 1.5 timer på ny info som kom kl 16:00. Da ble vi kalt inn i gateloungen der vi ble møtt av besetningen. Purseren forklarte oss at det hadde oppstått en teknisk feil som ikke kunne fikses/løses ved gaten - jeg tror hun sa noe om at noe(n) hadde skadet flyet men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hørte etter på hva hun sa. Deretter fikk vi beskjed om at en hel avdeling i SAS var satt til oppgaven med å booke oss om via andre flyplasser.

Jeg har Star Gold og hadde Business-billett så var en av de heldige som fikk prioritering. Etter litt frem og tilbake ble jeg booket om via FRA med LH og ankom til HKG med "kun" 7-timers forsinkelse. Men jeg har allerede lagt in et EU-krav om erstatning ;-)

Vet ikke hva som har skjedd med de andre passasjerene - HKG har vært "stengt" hele dagen - dvs ingen start og landing. Det kan hende at noen må vente til idag/imorgen før de får lov å dra fra ARN.

Besetningen, catering, bagasje osv var allerede lastet omboard før problemet ble oppdaget - avgangen var altså planlagt. Hvis tyfonen var årsaken så hadde jeg ikke hatt noe krav om erstatning.

Men ja... opplevde kanselleringen som velding irriterende fordi det endte men en nokså rar "omkjøring": BRU-CPH-ARN-FRA-HKG. Jeg er mildt sagt utslitt!

waytogo74
17-09-2018, 01:39
Man ønsker normalt ikke planlegge med at folk og fly blir strandet en plass. Kan også være myndighetene ikke ønsker at man flyr inn der, det settes ofte restriksjoner på flybevegelser og annet når det drar seg til.

Og det dro seg ordentlig til - fin samling klipp fra HK med kuling++ i kastene:

https://twitter.com/jenzhuscott/status/1041193839224975361

NewTime
18-09-2018, 16:06
Arlanda-Chicago kansellert igår, samt returen i dag.

kaijoar
18-09-2018, 20:31
Men ja... opplevde kanselleringen som velding irriterende fordi det endte men en nokså rar "omkjøring": BRU-CPH-ARN-FRA-HKG. Jeg er mildt sagt utslitt!

Tja, omkjøring via Frankfurt er vel ikke så voldsomt ved tekniske problemer, det var vel heller den opprinnelige billetten din som hadde ganske mange legs i utgangspunktet?

Ble en gang for sen fra EVE pga teknisk, og ble da sendt til Zürich med Swiss i stedet for til ARN siden vi aldri hadde rukket flyet til HKG den veien. Endte med at flyet til Zürich også ble forsinket, så vi måtte overnatte der for så å fly videre til Milano neste morgen. Derfra ble det Cathay til HKG. Ble selvfølgelig 600€ i erstatning, men endte med litt av en heisatur :lol:

Someone
19-09-2018, 08:22
Ser OY-KBI blir ferget opp fra CPH til OSL. Skal den være «vikar» for en annen derfra i dag?

Eriksan
19-09-2018, 08:41
Ser OY-KBI blir ferget opp fra CPH til OSL. Skal den være «vikar» for en annen derfra i dag?

CPH-MIA-OSL cnl i går, så maskinen skal vel gå OSL-MIA-CPH i dag.

EBGflyer
26-09-2018, 14:01
Ser ud som om SK925 returnerer til CPH i dag.

Se vedhæftede.

TG923
26-09-2018, 23:56
SK 925 ny avgang med LN-RKP og er ca 4,5 timer for sen

Fly med oss
13-10-2018, 15:44
SK963 ARN-HKG som i dag skulle flys av LN-RKT blir i stedet flydd av OY-KBA med minst 2t forsinket avgang. Konsekvensen er at balja blir for full, og fire pax blir da sendt via FRA med LH.

737-405
14-10-2018, 19:24
Så er dagens SK 963/morgendagens SK 964 kansellert. Denne skulle flys av OY-KBA, noen som vet hva som er årsaken til kansellering her?
Trøbbel med -RKS og nå -RKU som har gjort at -KBA har vikariert fra ARN.

Someone
18-10-2018, 20:38
Flere som sliter i dag. SK945 ARN-ORD har nå snudd over Island

darkcho
18-10-2018, 22:15
SK907 i morgen er visstnok kansellert i følge bekjente som skal ut å fly med den. Noen som har info?

LN-MOW
18-10-2018, 22:22
Så det akkurat - gjelder 908 i kveld også, etter hva jeg hører ... noen som har vært uheldig med en highloader igjen? :(

vegardg
19-10-2018, 12:11
SK963 kansellert i dag.

Oslo2018
28-10-2018, 21:47
SK 997 til Shanghai, måtte returnere til Kastrup i går, etter en drøy time i lufta. Noen som vet hvorfor?

Bongo-Anders
28-10-2018, 23:00
Trykket faldt i kabinen der den var nået på højde med Gotland

Oslo2018
31-10-2018, 14:33
I dag er det SK 945 til Chicago, som er kansellert. Tekniske problemer?

oy-viv
19-12-2018, 13:08
En af maskinerne er åbenbart til check, for der har i længere tid været lidt
rod på USA- flyvningerne! SK909 var aflyst forleden og SK 907 har været
aflyst to gange på en uge, senest i dag! SK 903 har også haft en cancellering.

LN-RKP er på overarbejde og besøgte OSL i morges. Den returnerede
til CPH kl. 11.10, og selv om den havde et 9xxx ferry flight nr. , kan man
så forestille sig, at den har haft pax med til SK 909, som var forsinket til
12.35?

Nuvel, måske spekulerer jeg bare for meget ;)

Nona
19-12-2018, 15:39
Og idag er flighten fra Arlanda til Miami, SK 957, innstillt, visstnok fullbooked.

ToreD
19-12-2018, 20:52
Det står en 330 (RKN)og en 340 (KBM)på verksted i HKG. Det resulterte i at 907 og 957 ble kansellert i dag


Sent from my iPhone using Tapatalk

Cecilie
19-12-2018, 21:55
RKP er satt opp på 925/926 til og fra IAD på fredag 🙄. Fikk mail for en uke siden om overbooket flight hvor de søkte etter frivillige til å bookes om. Uaktuelt for min del, da jeg har et juleselskap å rekke på lørdag. 😁

Cecilie
20-12-2018, 22:42
Ha ha ha. 925/6 er kansellert i morgen, 21/12. Jeg har blitt booka om på UA til AMS og KLM til KRS. Blir moro å prøve seg om bord med liiiiitt for mye håndbagasje

Nona
22-12-2018, 16:35
Ha ha ha. 925/6 er kansellert i morgen, 21/12. Jeg har blitt booka om på UA til AMS og KLM til KRS. Blir moro å prøve seg om bord med liiiiitt for mye håndbagasje
Har OY-KBM, stått i Hong Kong i over en måned? Det står på flightradar24, at det landet der 20 november?

Martin
22-12-2018, 17:02
Har OY-KBM, stått i Hong Kong i over en måned? Det står på flightradar24, at det landet der 20 november?

Ja. Les innlegget til ToreD litt lenger opp

Det står en 330 (RKN)og en 340 (KBM)på verksted i HKG. Det resulterte i at 907 og 957 ble kansellert i dag


SAs utfører tyngre vedlikehold på 330- og 340-flåten der nede.

Ser du flightnummeret den fløy ned på (SK9135), så lange firesifrede nummer med høyt førstesiffer gjerne en posisjoneringsflight.

Twin Otter
08-01-2019, 22:38
SK995 CPH - PEK returnerer til CPH i kveld.

Someone
08-01-2019, 23:02
SK995 CPH - PEK returnerer til CPH i kveld.



Rapporteres på Facebook om manglende dokumenter og de derfor returnerer

Trent600
17-01-2019, 09:48
Noen som vet hvorfor LN-RKS tilsynelatende har stått i Chicago siden i går formiddag?

Returflighten i går ble kansellert:

https://forum.flyprat.no/attachment.php?attachmentid=46277&stc=1&d=1547714858

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-rks

Rosen
18-01-2019, 01:54
Det virker som at sk966 nærmest er konsekvent forsinket. Endnu mærkligere er det så fordi hong kong er den sas destination, som har længst ‘ground time’ eller hvad man kalder det. Står næsten et halvt døgn stille, så kan ikke rigtigt være for sent ankomne fly til HKG.

Someone
18-01-2019, 14:12
Noen som vet hvorfor LN-RKS tilsynelatende har stått i Chicago siden i går formiddag?


Står med bakkeskade etter en bil kjørte inn i det. Akkurat dette skjer vel minst en gang årlig med SAS sine fly i USA.....

https://www.check-in.dk/sas-fly-paakoert-af-koeretoej-med-lastebaand/

Et Airbus A330-langdistancefly har siden den 16. januar været strandet i O´Hare-lufthavnen i Chicago efter en påkørsel.

ToreD
18-01-2019, 15:24
Det virker som at sk966 nærmest er konsekvent forsinket. Endnu mærkligere er det så fordi hong kong er den sas destination, som har længst ‘ground time’ eller hvad man kalder det. Står næsten et halvt døgn stille, så kan ikke rigtigt være for sent ankomne fly til HKG.



Det er en veldig travel tid på lufthavnen da. Jeg synes det virker som bakkemannskapet somler, men det er jo så klart ikke det som er årsaken. Ventetid på taxi og takeoff blir fort 30-60 min


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nona
20-01-2019, 13:43
Flyet står fortsatt parkert på O’hare. Hvordan påvirker dette langdistanse-operasjonen til SAS, må de kansellere avganger?

oy-viv
20-01-2019, 14:05
Flyet står fortsatt parkert på O’hare. Hvordan påvirker dette langdistanse-operasjonen til SAS, må de kansellere avganger?

Jeg har ikke noget forkromet overblik over SKs long haul ops, men jeg kan
oplyse, at 'reserveflyet' LN-RKP blev fløjet til ARN den 18. jan og siden
har betjent Chicago-ruten derfra.

Nona
30-01-2019, 17:55
Ser nå at LN-RKS, endelig forlater Chicago, et 2 uker på O’hare flyplassen. Men hvorfor flyr det til San Bernardino?

LN-MOW
30-01-2019, 19:17
Ser nå at LN-RKS, endelig forlater Chicago, et 2 uker på O’hare flyplassen. Men hvorfor flyr det til San Bernardino?

Skal på verksted. Å stå utendørs på O'Hare var visst litt i tøffeste laget. :p

Nona
30-01-2019, 20:53
Skal på verksted. Å stå utendørs på O'Hare var visst litt i tøffeste laget. :p
Skjønner, takk. Hvor er det egentlig? I California et sted?

Trent600
30-01-2019, 21:09
Skjønner, takk. Hvor er det egentlig? I California et sted?

https://www.google.com/maps/place/San+Bernardino,+CA,+USA/@34.1488565,-117.364684,34690m/data=!3m2!1e3!4b1!4m5!3m4!1s0x80c3537de2fdb8f3:0x2 867c6788c87c28d!8m2!3d34.1083449!4d-117.2897652


Kanskje disse som skal ta en kikk? http://aeropro.us/

LN-MOW
30-01-2019, 21:33
https://www.youtube.com/watch?v=H8zVaLuJI6U

He's a slobberin' drunk at the Palomino
They give him thirty days in San Ber'dino

Nona
02-02-2019, 00:04
Og hva gjør flyet der? Med SAS relativt lille langdistanseflåte, skulle man tro det oppstod endel følger? Eller kanskje ikke, i lavsesong som januar og februar.

LN-MOW
02-02-2019, 00:07
Og hva gjør flyet der?.

Som det står litt lenger opp - blir reparert etter en bakkeskade. Forøvrig akkurat son en Finnairmaskin som også fikk seg en smell i Chicago for en uke eller to siden.

WF789
08-02-2019, 07:43
gårsdagens SK908 og dagens SK907 er kansellert, LN-RKO har tydeligvis et eller annet problem.

WF789
14-02-2019, 23:28
LN-RKS er på vei hjemover igjen.

Ludde
15-02-2019, 08:06
LN-RKS er på vei hjemover igjen.

Och nå är den på vär till HKG för C-check som SK9135 ( i luften nå)

Someone
12-05-2019, 22:28
SK997 med LN-RKG på CPH-PVG måtte vende litt inn i Sverige i dag og returnerte tilbake til CPH

sk931
05-06-2019, 17:59
Ifølge FR24 så returnerer SK935, som var på vej til San Fransisco, til CPH....er der nogen herinde, der har fingeren på pulsen og ved hvorfor ?

Den er næsten lige fløjet over mit hus...

Hilsen Ole

ToreD
05-06-2019, 19:29
Teknisk


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fly med oss
20-06-2019, 07:01
SK965 kom seg i luften først fem timer etter ordinær avgangstid, dvs den tok av tidlig tidlig i dag i stedet for i går kveld. Noen som vet hvorfor?

Nona
11-08-2019, 13:39
SK 940, fra Los Angeles, kansellert idag.

Martin
11-08-2019, 13:49
SK 940, fra Los Angeles, kansellert idag.


Hvor ser du det?

raider66
11-08-2019, 14:00
Var nedom OSL av ukjent årsak og fortsatte til ARN som SK6940.

Espen

Airbus 330
11-08-2019, 14:01
SK 940, fra Los Angeles, kansellert idag.

Den er ikke kansellert, da den gikk ned til OSL for crew bytte før de dro videre til ARN.

Martin
11-08-2019, 14:16
Den som var nedom OSL var vel den med avgang i går? Kaller man den dagens eller gårsdagens (jeg ble usikker)?

Tolket det sånn at Nona mente den med avgang LAX i dag (11/8)

Mikey
11-08-2019, 14:40
Den er ikke kansellert, da den gikk ned til OSL for crew bytte før de dro videre til ARN.

Den ble kansellert fra OSL til ARN. SK6940 var en posisjoneringsflight uten pax.

KHANSEN
11-08-2019, 17:35
Den ble kansellert fra OSL til ARN. SK6940 var en posisjoneringsflight uten pax.

Hvis det er en Ferry Flight uden pax, så vil den have flynummeret sk9xxx. Sk96xx er betegnelse for ekstra flyvning

haakonks
11-08-2019, 17:58
Maskinen (LN-RKR) kom seg avgårde til New York som SK903 med et par timer forsinkelse...

Høres utansett veldig merkelig ut at de måtte bytte crew på OSL.

LN-MOW
11-08-2019, 18:28
Høres utansett veldig merkelig ut at de måtte bytte crew på OSL.

Går du ut på tid, går du ut på tid. Dette er temmelig sort-hvitt og de nok visste dette da de gikk fra LAX og planla deretter.

haakonks
11-08-2019, 19:04
Går du ut på tid, går du ut på tid. Dette er temmelig sort-hvitt og de nok visste dette da de gikk fra LAX og planla deretter.
Det høres også rart ut... Flyet var "i luften" 1 time og 20 minutter forsinket fra LAX, det bør ikke være nok til at crew går ut på tid.

Mikey
11-08-2019, 19:07
Hvis det er en Ferry Flight uden pax, så vil den have flynummeret sk9xxx. Sk96xx er betegnelse for ekstra flyvning

Kanskje det, men denne flyturen var uansett uten pax. Kun cockpit-mannskapet ble byttet for å ta flyet til ARN. Passasjerene ble ombooket til andre flighter.

anders320
12-08-2019, 09:59
Det høres også rart ut... Flyet var "i luften" 1 time og 20 minutter forsinket fra LAX, det bør ikke være nok til at crew går ut på tid.

Svaret er enkelt; Fly fra vestkysten i USA har tre piloter. Dersom èn pilot blir syk, kan de i beste fall med full fart nå OSL, men ikke ARN med en liten forsinkelse.

haakonks
12-08-2019, 12:37
Svaret er enkelt; Fly fra vestkysten i USA har tre piloter. Dersom èn pilot blir syk, kan de i beste fall med full fart nå OSL, men ikke ARN med en liten forsinkelse.
Takk for godt svar! :)

B747-8
12-08-2019, 20:31
Svaret er enkelt; Fly fra vestkysten i USA har tre piloter. Dersom èn pilot blir syk, kan de i beste fall med full fart nå OSL, men ikke ARN med en liten forsinkelse.

Dette var interessant. Takk for info :)

oy-viv
12-08-2019, 22:10
Går du ut på tid, går du ut på tid. Dette er temmelig sort-hvitt og de nok visste dette da de gikk fra LAX og planla deretter.

Med al mulig respekt for crew hours og hviletidsbestemmelser, så vil jeg
alligevel spørge, om man opererer med nogen som helst form
for margin i disse?

I det konkrete tilfælde kunne man ha fløjet hjem til ARN på 30 -35
minutter. Kunne piloterne & operations i så fald vurdere situationen og sige "OK, vi
tager lige det sidste stykke med og sparer udgiften til en diversion, tilkald af ny crew,
ombookning af passagerer o.s.v.".
Er det overhovedet tilladt i nogle situationer?
Eller holder man sig uden undtagelse til reglerne og lader stopuret tale,
også fordi der kan opstå uregelmæssigheder ved ankomst til destination airport??

LN-MOW
12-08-2019, 23:33
Ganske sort/hvitt når det gjelder limits. Men med tre piloter, som det skulle vært, har man jo god margin. Så dette var jo en irregulær situasjon.

anders320
12-08-2019, 23:54
Med al mulig respekt for crew hours og hviletidsbestemmelser, så vil jeg
alligevel spørge, om man opererer med nogen som helst form
for margin i disse?


Ryker du et minutt ut over hviletiden, risikerer du som pilot sertifikatet ditt.

Flighter mellom Skandinavia og Las Palmas er som regel ganske tight planlagt med crew. Det planlegges faktisk ned til 25-30 minutter buffer på enkelte av de flightene, før man når det som kalles Commanders Discretion eller Unforseen Circumstances - og da kan kapteinen (ofte i samråd med resten av besetningen) velge å fortsette en time eller to til. Som regel er cockpit løsningsorienterte i slike tilfeller. Men jeg regner ikke med at dette var aktuelt eller lov å fly hele distansen LAX-ARN. Flight Time Limitations er veldig komplisert så snart du krysser tidssoner.

I motsetning til en LAX-flight, er det i høysesong ofte standbycrew ventende på Las Palmas, som kan steppe inn hvis et innkommende fly har enten teknisk, slot eller forsinket.

oy-viv
13-08-2019, 01:42
Svaret er enkelt; Fly fra vestkysten i USA har tre piloter. Dersom èn pilot blir syk, kan de i beste fall med full fart nå OSL, men ikke ARN med en liten forsinkelse.

I så fald er der vel også 3 piloter på flyvninger fra CPH til Fjernøsten vv,
hvor flyvetiden er 10- 11 timer ??

KHANSEN
13-08-2019, 06:54
I så fald er der vel også 3 piloter på flyvninger fra CPH til Fjernøsten vv,
hvor flyvetiden er 10- 11 timer ??

Ja, der er 3 piloter. På flyvningen til østkysten er der kun 2 piloter. Jeg tror dog, at man har ekstra piloter med til at stå standby i EWR. Der er jo flere afgange om dagen til Skandinavien fra EWR og ORD.

anders320
13-08-2019, 09:10
Ja, der er 3 piloter. På flyvningen til østkysten er der kun 2 piloter. Jeg tror dog, at man har ekstra piloter med til at stå standby i EWR. Der er jo flere afgange om dagen til Skandinavien fra EWR og ORD.

Jeg tviler på at det er ekstra standbypiloter på EWR. Men det er nok enkelt å ombooke passasjerer fra en kansellert EWR-flight til de andre. Og har man tre piloter fra MIA, kan man i teorien fly en pilot passivt fra MIA til EWR, og fortsette fra EWR-OSL f.eks. og fly med kun to personer MIA-OSL. Men nå er jo MIA riktignok sesongrute.

Twin Otter
28-10-2019, 16:50
SK943 CPH-ORD har snudd sør/vest for Egersund og returnerer til CPH. (Reg SE-REH). Satt tilfeldigvis og hørte på ATC. Årsak skal være birdstrike ved avgang fra Kastrup og at teknikerne ønsket å ha den tilbake til basen for sjekk.

B747-8
28-10-2019, 21:01
SK943 CPH-ORD har snudd sør/vest for Egersund og returnerer til CPH. (Reg SE-REH). Satt tilfeldigvis og hørte på ATC. Årsak skal være birdstrike ved avgang fra Kastrup og at teknikerne ønsket å ha den tilbake til basen for sjekk.

Ble SK943 innstilt?
Hva skjedde med passasjerene. Kom de seg til USA?

Trdfly
28-10-2019, 21:48
Ble SK943 innstilt?
Hva skjedde med passasjerene. Kom de seg til USA?

Ble nok booket om via andre flyplasser/sener avgang.

Rland
01-11-2019, 17:11
997 til Shanghai i morgen er kansellert. Noen som kjenner årsaken?

view
01-11-2019, 18:03
997 til Shanghai i morgen er kansellert. Noen som kjenner årsaken?

Vekslende kanselleringer de siste dagene nå etter SE-REH måtte settes på bakken og LN-RKG gikk til Malta på planlagt vedlikehold like før REH måtte vende hjem til CPH.

http://avherald.com/h?article=4ce98a99

B747-8
01-11-2019, 22:22
Vekslende kanselleringer de siste dagene nå etter SE-REH måtte settes på bakken og LN-RKG gikk til Malta på planlagt vedlikehold like før REH måtte vende hjem til CPH.

http://avherald.com/h?article=4ce98a99

SE-REH!?!
Men det er det nyeste A330 flyet som erstattet den gamle LAN A340 maskinen.
Er det noen som vet hvor store skader det ble på flyet?

Trdfly
02-11-2019, 04:04
SE-REH!?!
Men det er det nyeste A330 flyet som erstattet den gamle LAN A340 maskinen.
Er det noen som vet hvor store skader det ble på flyet?

Tekniske problemer skjer med alle fly, men mer og mer ofte på eldre/godt brukte fly.

LN-MOW
02-11-2019, 08:30
. men mer og mer ofte på eldre/godt brukte fly.



Med god erfaring med splitternye 737-800’er er jeg ikke helt enig med deg her ...

Stone
02-11-2019, 09:39
Med god erfaring med splitternye 737-800’er er jeg ikke helt enig med deg her ...
Det er litt begge veier, etter min erfaring. Nye fly har ofte en del "rare" feil, ofte med rot i mindre uregelmessigheter fra produksjonen, mens eldre skuter ofte får "sykdommer" man i stor grad har sett før, og i økende antall med alder.

En tidligere kollega gjorde for noen år siden en undersøkelse på eget initiativ for å kartlegge dette. Og statistikken hans var krystallklar, differansen på snag-rate og mengden AOG var faktisk overraskende stor i favør av fly med lav flytid og alder. Og da snakker vi om fly med rundt ti år i den ene gruppen og opp til 1-2 års alder i den andre.
Men det er ikke dermed sagt at middelaldrende og eldre fly er farlige, for så lenge man har et system for å fange opp dette og det ikke blir overbelastet og blir tatt på alvor holder man seg greit innenfor sikkerhetsmessige grenser. Men antallet TD-delays øker nok...

krølle
02-11-2019, 11:04
Med god erfaring med splitternye 737-800’er er jeg ikke helt enig med deg her ...

Husker den tid SK fløy DC9 og hadde mekanikere på SVG. Da hadde de en eske med paracet med påskriften - brukes når xx-xxx er her, og kun da:colgate:
Var visstnok en spesiell evig snag maskin, husker ikke reg

Martin
02-11-2019, 11:13
Tekniske problemer skjer med alle fly, men mer og mer ofte på eldre/godt brukte fly.

Men her var det vel snakk om en birdstrike, og der er vel sannsynligheten ca. like stor uansett hvor gammelt flyet er?

B747-8
02-11-2019, 12:18
Men her var det vel snakk om en birdstrike, og der er vel sannsynligheten ca. like stor uansett hvor gammelt flyet er?

Ja, det stemmer Martin.
Og jeg lurer på hva betyr birdstrike?

Martin
02-11-2019, 12:24
Ja, det stemmer Martin.
Og jeg lurer på hva betyr birdstrike?

Bird = fugl.
Strike = treff.

Resultat: Grilla fugl i motoren.

B747-8
02-11-2019, 12:45
Resultat: Grilla fugl i motoren.

Grilla fugl i motoren :)

Ja, og det var derfor jeg spurte....
Er det noen som vet hvor store skader det ble?

raider66
02-11-2019, 13:27
Fugler kan treffe mange steder på flyet (ikke bare i motor) og forårsaker ofte skader. Uansett skade eller ikke medfører birdstrike ofte behov for ekstra inspeksjon på flyet før det kan settes tilbake i produksjon.

Espen

Twin Otter
03-11-2019, 13:09
SE-REH har nå kommet tilbake på vingene og er på vei til Boston.

KalleSus
03-11-2019, 16:08
Vekslende kanselleringer de siste dagene nå etter SE-REH måtte settes på bakken og LN-RKG gikk til Malta på planlagt vedlikehold like før REH måtte vende hjem til CPH.

http://avherald.com/h?article=4ce98a99

Här verkar det snarare handla om personalbrist. Kanske sjukdom?
OY-KBA avgick som SK997 i fredags 1/11 - ankom PVG i går 2/11 - och stannade kvar där i 26 timmar och är nu på väg tillbaka till Europa.
Troligen med samma besättning som flög ut i fredags kväll.

anders320
04-11-2019, 10:43
Tekniske problemer skjer med alle fly, men mer og mer ofte på eldre/godt brukte fly.

I et splitter nytt fly med noen titalls kilometer med kabler og hundretusener av mikrodeler, er det flere barnesykdommer enn man aner. Et fly er teknisk sett på toppstand når det er et par år gammelt ;)

Twin Otter
05-11-2019, 13:52
05/11. Snag på OYKBA. Har vissnok tryllet fram en annen maskin. Delay Sk935 1450. Satser på bedre lykke med ny maskin.

Martin
05-11-2019, 17:11
LN-RKF steppet inn for OY-KBA.



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191105/5667fb57453f1318b36f65366e50b69a.jpg

Twin Otter
05-11-2019, 17:38
LN-RKF steppet inn for OY-KBA.



https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191105/5667fb57453f1318b36f65366e50b69a.jpg

Med unge lovende Twin Otter ombord. Har fått mat, GT, vin og Cola så nå er jeg i litt bedre humør.

Nona
12-12-2019, 21:48
SK 945 fra Stockholm til Chicago, er kansellert i dag. Og returen SK 946 i morgen. Tekniske problemer?

Nona
13-12-2019, 19:23
I dag, er det flight til New York, fra Oslo som er kansellert. SK 907, med LN-RKM. Teknisk?

B747-8
13-12-2019, 19:53
SK 945 fra Stockholm til Chicago, er kansellert i dag. Og returen SK 946 i morgen. Tekniske problemer?

Det står ikke noe sted hvilket fly dette er.

oy-viv
20-01-2020, 10:18
SK931 LN-RKF returnerer til CPH, uvist af hvilken årsag. Den nåede ikke langt.....

Jccl
20-01-2020, 14:15
SK931 LN-RKF returnerer til CPH, uvist af hvilken årsag. Den nåede ikke langt.....

Instead did a Emirates EK215/UAE215 departure for LAX. Not sure if it was the one from DXB for LAX that did a stopover at CPH...

LN-MOW
20-01-2020, 14:27
Emirates har en del fuelstops og/eller crewbytter for tiden, pga omrouting.

SASViking
20-01-2020, 14:30
Instead did a Emirates EK215/UAE215 departure for LAX. Not sure if it was the one from DXB for LAX that did a stopover at CPH...

As far as I'm aware, it was a fuel stop due to the de-tour around Iran's airspace

oy-viv
20-01-2020, 16:20
Instead did a Emirates EK215/UAE215 departure for LAX. Not sure if it was the one from DXB for LAX that did a stopover at CPH...

Normalt skriver du vist på svensk, og det kan du også gøre til mig ;)

Det ser ud til, at SK931 blev kancelleret, og SK935 gik 2 t 20 min. sen.
Men OK, det er jo også mandag :lol:!

Star Flyer
20-01-2020, 16:52
SK907 ble også kansellert i dag - noe som naturlig nok forårsaker kansellering fra EWR også.

Cecilie
04-02-2020, 19:38
OY-KBD tok turen til Chicago i dag som SK943. Planlagt avvik? Trodde 350 skulle være fast på ruten nå men det er vel kanskje vanskelig med kun en maskin i flåten.

Star Flyer
04-02-2020, 19:52
OY-KBD tok turen til Chicago i dag som SK943. Planlagt avvik? Trodde 350 skulle være fast på ruten nå men det er vel kanskje vanskelig med kun en maskin i flåten.

Ligget inne den siste uken, hvertfall.
RSA er tilbake i morgen etter et «hviledøgn» :-)

SASViking
04-02-2020, 19:53
OY-KBD tok turen til Chicago i dag som SK943. Planlagt avvik? Trodde 350 skulle være fast på ruten nå men det er vel kanskje vanskelig med kun en maskin i flåten.

Den har hele tiden været planlagt som 6x ugentligt med A350 og 1x ugentligt med A340 frem til engang i marts

Twin Otter
04-02-2020, 23:43
OY-KBD tok turen til Chicago i dag som SK943. Planlagt avvik? Trodde 350 skulle være fast på ruten nå men det er vel kanskje vanskelig med kun en maskin i flåten.

Maskina gikk vel t/r ORD så og si kontinuerlig siden den ble satt inn på ruta, så den trenger vel litt ekstra kjærlighet, klapping og hviletid den også. Selv om den er ny og fin. ;-)

raider66
14-02-2020, 21:01
SK943 er 4 timer forsinket ut fra CPH i kveld. Er det noen barnesykdommer på gang for SE-RSA?

Espen

Someone
14-02-2020, 21:08
SK943 er 4 timer forsinket ut fra CPH i kveld. Er det noen barnesykdommer på gang for SE-RSA?

Espen



SE-RSA har jo ikke fløyet siden 10/2 så tydeligvis vært noe

FlyHi
14-02-2020, 21:44
SE-RSA har jo ikke fløyet siden 10/2 så tydeligvis vært noe



Den gik tilbage til gate i CPH med tech onsdag. Vist nok en motor. Flybytte til A330

dc-8-63
14-02-2020, 23:04
Den gik tilbage til gate i CPH med tech onsdag. Vist nok en motor. Flybytte til A330
Rolla Royce rules :p

oy-viv
15-02-2020, 05:16
OY-KBC er på vej hjem fra SFO som SK 9139. ETA CPH 0618. Hvad fik den tiden til at gå med i SFO siden den 8. februar, hvor den ankom som SK935?.

Someone
28-02-2020, 12:26
Kommer en A340 fra CPH-OSL nå, for å ta seg av SK907 noe forsinket i dag. Sies en A330 står på OSL med tech

TPN
29-02-2020, 13:41
SK945 CNL idag. Var snag på opprinnelig maskin. Så skulle de fly inn en maskin. Endte med kansellering. Så nå er det ned til CPh for første tur i ny A350. Artig det. Selv om det er kjedelig å ankomme endelig destinasjon 5 timer sene. Men SAS ordner opp!

NorFlight
02-03-2020, 14:07
Noen som vet hvorfor SK925 CPH-IAD var borti 1:30 forsinket fra CPH? Er det innkjøringsproblem for A350 på ruten?

Nona
03-03-2020, 12:47
Nå avsluttes jo også Hong Kong- ruten, temporært, det skulle vel hjelpe på forsinkelsene. Snart følger kanskje også Tokyo? På short haul, forsvinner nok også Milano-rutene. SAS varsler nedskjæringer.

Discus
03-03-2020, 14:44
Nå avsluttes jo også Hong Kong- ruten, temporært, det skulle vel hjelpe på forsinkelsene. Snart følger kanskje også Tokyo? På short haul, forsvinner nok også Milano-rutene. SAS varsler nedskjæringer.
<mod>
Endringer ifbm. Corona-sakene er allerede dekket her
https://forum.flyprat.no/showthread.php?p=1194368
</mod>

LN-MOW
06-03-2020, 23:20
Og da var SXSW kansellert, så da blir det neppe noen direktefly til Austin, selv om det bare er noen dager til avreise ....

SKY-LIMITED
07-03-2020, 08:56
SK945 ser ut til å ha utfordringer i dag. Foreløpig info er New Info 1020, som jo er avgangstid. Servicedesken hadde ingen info.
Skal egentlig flys av LN-RKR, står det. Er det snag på den, muligens?
Noen som vet noe om hva som skjer?

Ligger an til en lang dag på ARN....����

SKY-LIMITED
07-03-2020, 11:57
Ble visst dep. 1400, så ikke riv røskandes galt da.....

ToreD
07-03-2020, 12:41
Ble visst dep. 1400, så ikke riv røskandes galt da.....



Den er satt opp med SE-REH som kommer over fra CPH


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fnate
08-03-2020, 04:12
Hm.... spennende med SK946 på søndag da. Jeg booket meg på den tidligere i dag, og da stod det advarsel om disruptions, men de er borte nå. Så da må de vel ha funnet ny balje for SK946 den 8/3. De har vel noen å ta av nå

Jøssogball... så nå at SK946 går til ARN. Trodde den gikk til CPH jeg. En digresjon bare

Martin
08-03-2020, 11:05
Hm.... spennende med SK946 på søndag da. Jeg booket meg på den tidligere i dag, og da stod det advarsel om disruptions, men de er borte nå. Så da må de vel ha funnet ny balje for SK946 den 8/3. De har vel noen å ta av nå

Jøssogball... så nå at SK946 går til ARN. Trodde den gikk til CPH jeg. En digresjon bare



Ja, det er SK944 som går til CPH.

Fnate
08-03-2020, 20:41
Ja, det er SK944 som går til CPH.Innser nå at jeg skal til ARN :)

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

marbe166
11-03-2020, 14:53
Hmm... SE-RSB står i Washington sedan igår kväll, så SK926 ställdes igår, och så även SK925 idag. Men även SK943/944 är inställda idag, trots att SE-RSA landade på Kastrup som vanligt.

TG923
16-03-2020, 10:37
Den er satt opp med SE-REH som kommer over fra CPH




Sidespørsmål:
Hva er kravet til bemanning på en slik ferryflight?

marbe166
16-03-2020, 11:48
Sidespørsmål:
Hva er kravet til bemanning på en slik ferryflight?

Kan inte tänka mig annat än 2 piloter.

Someone
06-04-2022, 11:24
Ser ut som dagens SK903 ARN-EWR bare kom seg til OSL?

Larsabal
06-04-2022, 11:30
Den sto som "Diverting to Oslo" fra like etter take off. Noe planlagt, vil jeg anta?

WF789
06-04-2022, 11:37
SK907 er kansellert i dag, så kanskje de er "slått sammen"?

Twin Otter
06-04-2022, 11:49
Ser ut som dagens SK903 ARN-EWR bare kom seg til OSL?

Den sto som "Diverting to Oslo" fra like etter take off. Noe planlagt, vil jeg anta?

SK907 er kansellert i dag, så kanskje de er "slått sammen"?

Står med avgang fra OSL igjen klokken 1300. Virker som 903 og 907 er slått i sammen ja? Hadde vel hatt noen strafferunder for å dumpe fuel hvis det ikke var planlagt.

LN-MOW
06-04-2022, 13:21
En litt kjærlighetssyk fuggel gjorde 907-maskinen ubrukelig, så da ble det sånn.

Someone
13-04-2022, 06:43
SK903 ARN-EWR kansellert i dag. Og har vel sammenheng med at innkommende SK904 og var kansellert

B747-8
13-04-2022, 11:16
Går da SK907 til ARN for og ta med passasjerer. Som sist når SK907 ble kansellert da kom SK903 til OSL og videre til EWR.

SK384
13-04-2022, 11:47
Det ser ut som 908 også er kansellert i dag (dvs den som skulle vært på OSL i morges). SK907 er satt opp med avreise 13.00 nesten to timer forsinket.

Someone
13-04-2022, 11:49
Det ser ut som 908 også er kansellert i dag (dvs den som skulle vært på OSL i morges). SK907 er satt opp med avreise 13.00 nesten to timer forsinket.


SK908 går vel ikke på tirsdager (ankomst OSsl onsdag morgen) akkurat nå. Og således ikke kansellert vel ;)

RKO skal fly SK907 ser det ut som. Den har stått på OSL siden i går. Så enten er det noe teknisk eller så venter de på å få sendt noen passasjerer over fra ARN før de drar. Og det forklarer forsinkelsen. Skulle jeg tro?

SK384
13-04-2022, 11:57
SK908 går vel ikke på tirsdager (ankomst OSsl onsdag morgen) akkurat nå. Og således ikke kansellert vel ;)



Hmm. Mulig du har rett. Jeg tenkte ikke så langt. Jeg så på SAS sin webside og lenken Se om vi er i rute og der stod den oppført som kansellert.

HenrikL92
19-04-2022, 10:37
SE-RSC verkar ha stött på problem och är kvar på EWR. Gårdagens EWR-CPH samt dagens CPH-EWR är inställd.

LN-MOW
19-04-2022, 13:13
SE-RSC verkar ha stött på problem och är kvar på EWR. Gårdagens EWR-CPH samt dagens CPH-EWR är inställd.

En fuggel på kamikazeoppdrag ….

B747-8
19-04-2022, 17:57
En fuggel på kamikazeoppdrag ….

Ja, det er en del kjærlighetssyke fugler som "ødelegger" disse fine flymaskinene :)

marbe166
19-04-2022, 19:45
Finns ingen anledning för SAS att ställa dagens SK909 för detta när de har två A350 (RSE och RSF) stående på Kastrup.

Someone
19-04-2022, 19:49
Finns ingen anledning för SAS att ställa dagens SK909 för detta när de har två A350 (RSE och RSF) stående på Kastrup.


Men er ikke de «deaktivert»? Hvis de er langtidslagret er det ikke bare å hente de frem

marbe166
19-04-2022, 19:58
Men er ikke de «deaktivert»? Hvis de er langtidslagret er det ikke bare å hente de frem


Möjligtvis att en kort testflygning hade behövts, men då hade de kunnat skicka RSB på SK909 och ändå hunnit med förberedelserna innan SK997 skulle iväg ikväll.

LN-MOW
19-04-2022, 20:14
Möjligtvis att en kort testflygning hade behövts, men då hade de kunnat skicka RSB på SK909 och ändå hunnit med förberedelserna innan SK997 skulle iväg ikväll.

Nå kjenner jeg ikke status på disse, men det er en ganske omfattende jobb å dra fly ut av møllposa og ikke noe man gjør i full fart på noen ettermiddagstimer.

view
18-05-2022, 22:09
Er det en liten IC meltdown på gang? Mulig Newark kanselleringene fra Oslo og Stockholm i dag kan skyldes på uværet der borte, men det er jo snodig at CPH gikk i rute da (x2). Chicago, Los Angeles og Miami kanselleringer også i dag,

Someone
18-05-2022, 22:13
Er det en liten IC meltdown på gang? Mulig Newark kanselleringene fra Oslo og Stockholm i dag kan skyldes på uværet der borte, men det er jo snodig at CPH gikk i rute da (x2). Chicago, Los Angeles og Miami kanselleringer også i dag,

SK907 kanselleringen ble rapportert som teknisk så jeg

Savipix
18-05-2022, 22:55
Er det en liten IC meltdown på gang? Mulig Newark kanselleringene fra Oslo og Stockholm i dag kan skyldes på uværet der borte, men det er jo snodig at CPH gikk i rute da (x2). Chicago, Los Angeles og Miami kanselleringer også i dag,

Meltdown är en underdrift. Someone f*cked up….

fluxie
18-05-2022, 23:46
Meltdown är en underdrift. Someone f*cked up….Big time! Wow!

HenrikL92
19-05-2022, 09:17
ARN-ORD inställd idag, likaså återigen OSL-EWR.
ARN-EWR verkar gå enligt tidtabell.

LN-FHU
19-05-2022, 09:21
Meltdown är en underdrift. Someone f*cked up….

Care to shear......the big picture kanskje...?

OJB
19-05-2022, 11:26
Meltdown är en underdrift. Someone f*cked up….

Pinlig sak........

anders320
19-05-2022, 15:12
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko-van-der-werff/avinor/sas-kan-trolig-glemme-statlig-stotte-da-ma-private-investorer-bidra-mer/2-1-1221340


Derimot er det sikkert at SAS må kvitte seg med enkelte av de 14 største langdistanseflyene av typen Airbus A330 og Airbus A350.
– Vi har for mange store fly for tiden, og det finnes for mange store fly i markedet. Bare se på det som har skjedd som følge av Ukraina-krigen og et stengt luftrom over Russland, sier han.

Større intervju med Anko van der Werff i DN+
Reduksjon på intercontinentalt? Isåfall en gavepakke til Norse

Someone
19-05-2022, 15:24
https://www.dn.no/luftfart/sas/anko-van-der-werff/avinor/sas-kan-trolig-glemme-statlig-stotte-da-ma-private-investorer-bidra-mer/2-1-1221340




Større intervju med Anko van der Werff i DN+
Reduksjon på intercontinentalt? Isåfall en gavepakke til Norse


Er vel vel så mye at SAS har flere fly enn de bruker. Påvirker Norse lite at SAS har kuttet kraftig på Asia

SK1989
19-05-2022, 15:48
Er vel vel så mye at SAS har flere fly enn de bruker. Påvirker Norse lite at SAS har kuttet kraftig på Asia
Pre-COVID hade SAS 16 widebody och ett program som krävde 15 flyg. Idag har man 17 (3 narrowbody+14 widebody) och ett program för 12 flyg.
Frågan är när Asien (och om Ryssland) öppnar upp igen och behovet för ytterligare 4 flyg (eventuellt) återkommer?...

Hickok
19-05-2022, 16:42
SAS har jo snart bare småfly til feed, så da blir det en selvoppfyllende profeti at de trenger flere fly til å fly langt, da det vanskelig å komme seg til CPH.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

fluxie
19-05-2022, 20:22
Care to shear......the big picture kanskje...?Fyllt feil type oksygen på ca 400 kanistere. Byttet ut medisinsk oksygen med industrielt oksygen. Derfor samtlige IC-flights ble kansellert, og mange short-haul flighter flyr rundt på 24-25000 fot. Sier ryktene.....

Twin Otter
19-05-2022, 21:38
Fyllt feil type oksygen på ca 400 kanistere. Byttet ut medisinsk oksygen med industrielt oksygen. Derfor samtlige IC-flights ble kansellert, og mange short-haul flighter flyr rundt på 24-25000 fot. Sier ryktene.....

Wow! Det er i tilfelle en skikkelig blemme!

Stone
19-05-2022, 22:41
Fyllt feil type oksygen på ca 400 kanistere. Byttet ut medisinsk oksygen med industrielt oksygen. Derfor samtlige IC-flights ble kansellert, og mange short-haul flighter flyr rundt på 24-25000 fot. Sier ryktene.....
Det høres umiddelbart rart ut. Kanistere i cabin inneholder jo ikke oxygen, men er kjemiske oxygen generatorer: https://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_oxygen_generator
Men om det har skjedd en feil i produksjonen av disse er jo det ille.... I tillegg er det ikke en enkel sak å skaffe nye, og de er også no-go som flyfrakt, både i passasjer- og fraktfly.

Det kan selvfølgelig være "vanlige" oksygenflasker det er snakk om. Disse supplerer jo cockpit samt de bærbare flaskene i cabin. I så fall har nok gassleverandører plutselig fått det veldig travelt med å skifte ut innholdet i disse...
Feil ved oxygensystemer i cockpit og manglende minimum av bærbare flasker i cabin er jo definitivt no-go, uansett flyhøyde.

semmern
19-05-2022, 22:52
Det høres umiddelbart rart ut. Kanistere i cabin inneholder jo ikke oxygen, men er kjemiske oxygen generatorer: https://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_oxygen_generator
Men om det har skjedd en feil i produksjonen av disse er jo det ille.... I tillegg er det ikke en enkel sak å skaffe nye, og de er også no-go som flyfrakt, både i passasjer- og fraktfly.

Det kan selvfølgelig være "vanlige" oksygenflasker det er snakk om. Disse supplerer jo cockpit samt de bærbare flaskene i cabin. I så fall har nok gassleverandører plutselig fått det veldig travelt med å skifte ut innholdet i disse...
Feil ved oxygensystemer i cockpit og manglende minimum av bærbare flasker i cabin er jo definitivt no-go, uansett flyhøyde.

Det er snakk om de portable flaskene i kabinen i dette tilfellet.

OJB
20-05-2022, 09:12
Det høres umiddelbart rart ut. Kanistere i cabin inneholder jo ikke oxygen, men er kjemiske oxygen generatorer: https://en.wikipedia.org/wiki/Chemical_oxygen_generator
Men om det har skjedd en feil i produksjonen av disse er jo det ille.... I tillegg er det ikke en enkel sak å skaffe nye, og de er også no-go som flyfrakt, både i passasjer- og fraktfly.

Det kan selvfølgelig være "vanlige" oksygenflasker det er snakk om. Disse supplerer jo cockpit samt de bærbare flaskene i cabin. I så fall har nok gassleverandører plutselig fått det veldig travelt med å skifte ut innholdet i disse...
Feil ved oxygensystemer i cockpit og manglende minimum av bærbare flasker i cabin er jo definitivt no-go, uansett flyhøyde.

Siste flightene jeg har reist med går i behagelig høyde , nå siste i morges fra SVG over fjellet til OSL. Det ble rikelig anledning til å studere geografien på nært hold.

Someone
21-05-2022, 08:25
Ser ut som alle/de fleste IC maskinene er tilbake i trafikk nå

view
20-09-2022, 13:02
SAS har kuttet den sene kveldsavgangen Newark-København i vinterprogrammet frem til 31. januar. Setter en femmer på at den forblir lukket frem til minst oppstart av sommerprogrammet.

I og med at dette var en A321LR og Toronto også lukker til vinteren, hva skjer med A321LR flåten i vinter?

LN-MOW
20-09-2022, 13:04
901/902 har vært sommerrute i mange år. Blir sikkert BOS/IAD og kanskje litt ARN-EWR/ORD.

view
24-09-2022, 23:46
Ser nok ut til at OSL-EWR blir A321LR rute til vinteren, har fått endring januar og en kjapp sjekk viser at det ligger i november og desember også. CPH og ARN-EWR ser ut til å beholde A330 samme tidsrom.

Da blir det en kraftig nedjustering for Oslo sin del, både på pax og frakt. Må bli noe parkering av A330 i vinter formodentlig, IAD og BOS går også med A321.

LN-MOW
25-09-2022, 00:00
Toronto- og den sene EWR-maskinen må jo sysselsettes. Og vinteren er tid for heavysjekker.

raider66
25-09-2022, 09:37
Da blir det en kraftig nedjustering for Oslo sin del, både på pax og frakt. Må bli noe parkering av A330 i vinter formodentlig, IAD og BOS går også med A321.

Så da blir det Norse som flyr mye av laksen da, eller...?:8:

Espen

B747-8
25-09-2022, 20:18
Veldig rart at de ikke setter A321LR på ARN-EWR.

ToreD
25-09-2022, 20:41
Veldig rart at de ikke setter A321LR på ARN-EWR.


Er vel en populær rute hvor 321 blir for liten da…..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Henshaw
26-09-2022, 08:56
Ser nok ut til at OSL-EWR blir A321LR rute til vinteren, har fått endring januar og en kjapp sjekk viser at det ligger i november og desember også. CPH og ARN-EWR ser ut til å beholde A330 samme tidsrom.

Da blir det en kraftig nedjustering for Oslo sin del, både på pax og frakt. Må bli noe parkering av A330 i vinter formodentlig, IAD og BOS går også med A321.

Når starter vinterprogrammet? Fikk ombooking fra SK908 18.10 for en snau måned siden, så er vel kanskje relatert?

LN-MOW
26-09-2022, 13:28
Når starter vinterprogrammet? Fikk ombooking fra SK908 18.10 for en snau måned siden, så er vel kanskje relatert?

Alltid siste helgen i oktober til siste helgen i mars.

Men oktober er en laber måned, så lett å ta grep der det trengs.

FBI2012
29-09-2022, 12:30
SAS stopper ruten til Tokyo!

Ruten holdes stengt frem til 26. mars 2023 og de ca 6000 berørte reisende overføres til andre Star-Alliance-selskaper. Det er de strenge japanske innreise restriksjonene og stengt flykorridor over Sibir som er årsak til dette.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=14959

semmern
29-09-2022, 14:57
Perfekt timing!

https://www.bbc.com/news/world-asia-63003802

Boeing_fan
30-09-2022, 02:23
Perfekt timing!

https://www.bbc.com/news/world-asia-63003802

Men hvis man ikke tjener penger så må de finne på en unnskyldning. Da blir det fort ikke lenger eksisterende reiserestriksjoner og because reasons som begrunnelse for kanselleringer ;)

Someone
30-09-2022, 14:55
Perfekt timing!

https://www.bbc.com/news/world-asia-63003802

Men hvis man ikke tjener penger så må de finne på en unnskyldning. Da blir det fort ikke lenger eksisterende reiserestriksjoner og because reasons som begrunnelse for kanselleringer ;)

Selv om Japan nå åpner, så er man jo samtidig på vei inn i lavsesesongen, men venter en tøff vinter og man må fly en fordyrende omvei.

Jeg har ikke sett regnestykket, kjenner til tallenne eller kan spå fremtiden, men er ikke veldig overrasket over at man ennå ikke restarter Japan

view
23-01-2023, 17:20
Det går ikke på skinner på longhaul om dagen. 3 av de siste 6 avgangene har SK907 OSL-EWR blitt innstilt, det må være noe trøbbel med den lille A321LR flåten som synes å være strukket bra om dagen.
ARN-EWR ser ut til å ha fått en del A321 nå også og har dermed fått innstilt dagens og 3 av siste 5 dagene der. Var det ikke så genialt å ha en liten sub-flåte uten reserver likevel??

I tillegg er det litt A350 trøbbel på toppen også, Chicago ble innstilt på fredag og noe ble løst med ombooking til nettopp SK907 som hadde en erstatningsmaskin i form av en A330. I går ble Chicago innstilt igjen.

Riktignok lave fyllingsgrader i denne absolutte lavsesongen, men det må vel kost litt likevel å få disse kanselleringene som oppstår samme dag.

view
24-01-2023, 21:05
SK907 kansellert i morgen også, de to A321LR som fungerer prioriteres til Boston og Washington, skralt for OSL om dagen.
Det er knappe 1 år gamle SE-DMS som står om dagen.

vadheim
24-01-2023, 23:56
Er ikke New York ekstremt dårlig betjent fra Oslo om dagen? Jeg mener reduksjon til A321 som i tillegg blir innstilt. Kan ikke huske at det var så dårlig betjent med unntak av da SAS kuttet helt rundt 20 år siden, men kom Continental raskt inn med 1 og 2 daglige. Snart tid for amerikanerne igjen?

LN-MOW
25-01-2023, 00:11
Er ikke New York ekstremt dårlig betjent fra Oslo om dagen? Jeg mener reduksjon til A321 som i tillegg blir innstilt. Kan ikke huske at det var så dårlig betjent med unntak av da SAS kuttet helt rundt 20 år siden, men kom Continental raskt inn med 1 og 2 daglige. Snart tid for amerikanerne igjen?


Den går stort sett daglig.

KalleSus
25-01-2023, 11:27
Är det någon här som känner till varför två av tre 321NX står på backen sedan över en vecka tillbaka?

SE-DMO hade sista ordinarie flight EWR - OSL 15 januari - flögs sen till ARN 17 januari och står kvar där.
SE-DMS flög BOS - CPH 16 januari och har sedan dess varit stående på CPH.
Endast SE-DMR verkar vara i trafik i nuläget och har växelvis trafikerat Boston och Washington.

Det hela har resulterat i fem inställda flighter för SK907 och tre inställda SK 903.

LN-MOW
25-01-2023, 11:50
Det skyldes fabrikasjonsfeil eller -problemer med ekstrafueltankene. Flere enn SAS med problemer, TAP er nevnt ..

jufix
25-01-2023, 12:27
Min flight OSL-EWR ble kansellert i dag, skal til Houston, så jeg sitter nå på CPH-BOS etter ombooking.

view
26-01-2023, 20:41
SK907 kansellert i dag også, ser de slynger en A330 på returen SK908 slik at da er den satt opp på SK907 i morgen og det ligger an til første 907 siden lørdag. Spørs det om 903 fra Stockholm ryker i morgen da den står med A321.

LN-MOW
26-01-2023, 20:48
Spørs det om 903 fra Stockholm ryker i morgen da den står med A321.

904 er kansellert, og DMS sendes CPH-ARN i kveld. Så den er nok klar.

FlyHi
27-01-2023, 08:30
SK945 cancelled idag. Ser ud til LN-RKN ikke kom hjem fra ORD igår. Nogle der ved hvad der skete med den?

Ombooket til MMX-ARN-CPH-ORD.

SK384
27-01-2023, 08:56
SK945 cancelled idag. Ser ud til LN-RKN ikke kom hjem fra ORD igår. Nogle der ved hvad der skete med den?

Ombooket til MMX-ARN-CPH-ORD.

Det var jo en interessant måte å komme seg fra Malmø til Kastrup på. :)

view
27-01-2023, 11:10
SK945 cancelled idag. Ser ud til LN-RKN ikke kom hjem fra ORD igår. Nogle der ved hvad der skete med den?


Ryktes påkjørt av truck der borte. I så fall ikke første gang det skjer der.

Twin Otter
27-01-2023, 11:24
Det var jo en interessant måte å komme seg fra Malmø til Kastrup på. :)

Ja det begynner å bli noen år siden de sluttet med Hovercraft og Katamaran.

FlyHi
27-01-2023, 12:01
Har desværre brug bilen i MMX når jeg kommer hjem. Havde ellers været smidigt at starte rejsen i CPH. Men den her routing giver i det mindste lidt flere bonuspoint.

FlyHi
27-01-2023, 12:02
Ryktes påkjørt av truck der borte. I så fall ikke første gang det skjer der.

Nu igen. Synes ofte det sker i ORD.

Martin
04-02-2023, 12:18
LN-RKO kom seg visst ikke til Chicago i dag (i hvert fall ikke på første forsøk?)


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230204/3eff2450786a6172d2d08614a4fce14c.jpg

FlyHi
04-02-2023, 14:10
LN-RKO kom seg visst ikke til Chicago i dag (i hvert fall ikke på første forsøk?)


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230204/3eff2450786a6172d2d08614a4fce14c.jpg


https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230204/b10486a9c62c20bd37ab815af2d085cb.jpg

På vej nu

SudCaravelle
10-02-2023, 14:20
Hvorfor ar alle MIA flighter fra OSL, CPH og ARN ganske forsinket siste to ukene? Ser at det er sen avgang.

view
10-02-2023, 17:00
Hvorfor ar alle MIA flighter fra OSL, CPH og ARN ganske forsinket siste to ukene? Ser at det er sen avgang.

Ambisiøst program med opp mot 20 timer i luften i døgnet og ingen back-up fly tilgjengelig. Forsinkelsene forplanter seg godt gjennom slyngene og med kun 2 timer snutid i alle ender så ingen sjangs å hente inn 5 timers forsinkelse. Ser ut som den gikk med kun 2,5 t forsinkelse fra OSL i dag som er ganske bra relativt sett, men return til ARN planlegges da med tilsvarende forsinkelse i natt.

EspenLia
10-02-2023, 18:17
Hvor lang tid tar det fra en 333/359 lander på gate til den drar fra gate igjen om all pax og cargo står klar? Kort fortalt: alt ut, alt inn og klare til å dra.

Midtiblinken
10-02-2023, 18:44
Minimum et par timer. Andre ting som du ikke kan kontrollere er om tollere trenger og inspisere, og det tar tid et stort rør.

LN-MOW
10-02-2023, 18:45
Hvor lang tid tar det fra en 333/359 lander på gate til den drar fra gate igjen om all pax og cargo står klar? Kort fortalt: alt ut, alt inn og klare til å dra.

På en intercont flight, planlegger man ca 2 timer. Ettersom både fueling, cleaning og catering krever mye tid.
Samme maskin på en kortrute klarer seg med halvparten. Pax og cargo tar minst tid.

HenrikL92
27-02-2023, 13:18
SE-RSD till BOD idag, utfasning?

Endast -RSE & -RSF i trafik nu av A350.

Både LN-RKM & LN-RKO varit stående ett tag, något tekniskt på båda dessa?

LN-MOW
27-02-2023, 13:20
En liten reklamasjoonsjobb, tror jeg. Kommer tilbake.

SASViking
27-02-2023, 13:46
SE-RSD till BOD idag, utfasning?

Endast -RSE & -RSF i trafik nu av A350.

Både LN-RKM & LN-RKO varit stående ett tag, något tekniskt på båda dessa?

RSD er til vedligehold hos Sabena Technics

Ståle
21-04-2023, 12:49
SK957 ble til slutt innstilt i dag fra Arlanda, etter noen forsinkelser. Første annonserte forsinkelse kom før opprinnelig avgangstid. Noen som vet årsak?

ToreD
21-04-2023, 16:18
SK957 ble til slutt innstilt i dag fra Arlanda, etter noen forsinkelser. Første annonserte forsinkelse kom før opprinnelig avgangstid. Noen som vet årsak?


RKM hadde nok vondt i magen


Sent from my iPhone using Tapatalk

HenrikL92
22-04-2023, 09:02
SK957 ble til slutt innstilt i dag fra Arlanda, etter noen forsinkelser. Første annonserte forsinkelse kom før opprinnelig avgangstid. Noen som vet årsak?

Idag görs ett nytt försök att ta sig till Miami, idag med LN-RKO.
LN-RKM tar flighten till EWR istället.

KHANSEN
29-05-2023, 08:04
LN-RKN har været forbi KEF på turen fra EWR til CPH den 28/5.

Nogen som ved hvorfor?

Vixun
29-05-2023, 10:51
Sykdom ombord.

Someone
03-06-2023, 19:29
SK921 AAL-EWR dro rett fra AAL til CPH i kveld

Trdfly
03-06-2023, 21:54
SK921 AAL-EWR dro rett fra AAL til CPH i kveld

Og returen fra EWR til GOT er kansellert - så spørs om de planlegger å ta opp igjen å fly GOT-EWR igjen. Tipper de fløy ned til CPH for ombooking derifra - sikkert noe teknisk de ville fikse på CPH - muligens noe arbeidstid relatert?

HenrikL92
05-06-2023, 09:58
Har inte börjat klockrent för Hifly och 9H-HFA.

CPH-ORD-CPH den 3/6 blev inställd, gårdagens flight startade ca. 6.5 timme sent.
Dagens flight kommer även den bli sen då ankomst från ORD beräknas till 17.40

Martin
11-06-2023, 12:15
LN-RKO kom seg ikke særlig langt i dag.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230611/fe1cfa42c8314c6d68b258e01923311e.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230611/9a2250289407d64669c65321883d8cff.jpg

Airbus 330
11-06-2023, 13:11
LN-RKO kom seg ikke særlig langt i dag.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230611/fe1cfa42c8314c6d68b258e01923311e.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230611/9a2250289407d64669c65321883d8cff.jpg

Birdestrike kanskje? Må være noe rimelig alvorlig når de lander uten å dumpe fuel, den var nok rimelig tung ved landing....

Martin
11-06-2023, 13:55
Problemer med kabintrykk i følge et innlegg på Facebook.

EB
11-06-2023, 14:17
…og 13:10 dro den på nytt:-)

mrabcx
11-06-2023, 14:18
Oppe i lufta igjen, ganske nøyaktig 2 timer etter første forsøk. Ikke så verst.

mrabcx
14-06-2023, 18:41
SK925 og SK926, CPH-IAD kansellert i dag.

HenrikL92
20-07-2023, 09:42
9H-HFA ser ut att stå kvar i Chicago sen den 17/7.
CPH-ORD den 18/7 blev inställd, igår 19/7 så hoppade LN-RKM in och flög men enligt FR24 är returen till CPH med -RKM inställd.

Är det sådan otur att både HFA & RKM står trasig på ORD?

Swedeline F28
20-07-2023, 10:02
Skulle gissa på att Crew behöver sova?

Chriscross
05-07-2024, 11:09
Er det en A350-900 som har blitt syk? Skulle bli flydd i en til Boston i morgen, men ser at minikabinen er borte på setekartet så det har blitt til A330. Flyet har vært utsolgt noen uker allerede så sikkert noen som fly en annen rute, og sikkert mange som blir oppgradert fra Go til Plus.

Savipix
05-07-2024, 12:12
Er det en A350-900 som har blitt syk? Skulle bli flydd i en til Boston i morgen, men ser at minikabinen er borte på setekartet så det har blitt til A330. Flyet har vært utsolgt noen uker allerede så sikkert noen som fly en annen rute, og sikkert mange som blir oppgradert fra Go til Plus.

Verkar som RSE är sjuk i Tokyo

ToreD
05-07-2024, 16:00
Verkar som RSE är sjuk i Tokyo


Ja, fikk en teknisk feil etter boarding, så alle måtte ut og flighten ble kansellert. Folk er stua på hotell og nytt forsøk i morgen


Sent from my iPhone using Tapatalk

magtje
06-07-2024, 11:32
SK929/930, A330 LN-RKS (CPH-ATL) ble i går 5/7 en del forsinket.
Først ble SK929 diverted til CLT (1. besøk av SAS i Charlotte, SC?) pga det jeg antar uvær i ATL pga masse forsinkelser og diversion i dette tidspunktet i ATL.
SK930 tok av fra ATL 4 timer forsinket og forventes å ank CPH kl 13.10, kun 2t 50 min bak ruten.

(Det ligger inne 1 ekstra leg (FR24) på SK930 mellom AAL-CPH. Vet ikke om det stemmer, men hvis det gjør det må det vel være pga crewbytte pga Max duty time. Virker litt rart ut at dem må bytte så nærme CPH)

oy-viv
06-07-2024, 12:25
(Det ligger inne 1 ekstra leg (FR24) på SK930 mellom AAL-CPH. Vet ikke om det stemmer, men hvis det gjør det må det vel være pga crewbytte pga Max duty time. Virker litt rart ut at dem må bytte så nærme CPH)

Det lyder mærkeligt; på FR24 står SK930 kun som afgang og ikke som ankomst i AAL.
Lad os se, hvad der sker! Jeg er klar over, at dét med flyvetid tages alvorligt,
men spørgsmålet er, om SAS sender en stand by crew til AAL for at
flyve den de sidste 20- 25 min. hjem?

I øvrigt er reg. LN-RKO, og det ser ud til, at den har været på et
sydligt track ( i forhold til CPH) over Atlanten.

magtje
06-07-2024, 12:33
Jeg ser at jeg har blandet LN-RKS med LN-RKO (som er riktig).

Ser nå kl 12:30 har SK930 viser på FR24 map som diverting til AAL og på FL180 rett vest for Hanstholm.

magtje
06-07-2024, 12:39
SK930, LN-RKO er definitivt inbound AAL nå.
Er på 8 000 ft ved Hanstholm.

Da må man vært helt på Max duty time siden man må skifte crew så tett på CPH.

LN-MOW
06-07-2024, 13:03
Høres rart ut. Ville trodd crewet fikk forsinket utkall siden de divertet.

magtje
06-07-2024, 13:37
Høres rart ut. Ville trodd crewet fikk forsinket utkall siden de divertet.
Med tanke på at det var en last minute diversion (SK929 gjorde flere holdings over SC før den gikk til CLT, ikke lang turnaround tid og veitrafikken i ATL (ok, det var langhelg med mindre trafikk en vanlig rush hour) så kan det ha vært for sent ift utkalling av crewet.
Ser at SK929 forlot holding kl 16:16 (21:16 UTC) , som vel er omtrent da crewet sjekker ut av hotellet (antar de bor i/ nær sentrum) og på vei mot flyplassen. Da kan beskjeden om diversion og forsinkelsen nådd crewet forsent.

jcnorway
06-07-2024, 14:02
Noen som vet årsaken til forsinkelsen på SK983 (CPH-HND) i dag? Maskinen (SE-RSC) kom inn på tid fra LAX.

KHANSEN
06-07-2024, 14:09
Noen som vet årsaken til forsinkelsen på SK983 (CPH-HND) i dag? Maskinen (SE-RSC) kom inn på tid fra LAX.

SE-RSE med tech i HND i går, som betyder, at den først er på vej til CPH nu. Det har medført, at SE-RSC har måtte tage turen til HND i dag i stedet for til BOS, som i dag flyves af A330 LN-RKU.

SudCaravelle
09-07-2024, 17:00
Bare kjapt om denne diversion til Charlotte. Jeg tror flyet hadde bare to piloter(?) - Først 9-10 timer i luften, sirklet vel en time, to timer på bakken og så til Atlanta. Er det da ekstraordinære hvile-regler osv.? Hvordan var det spesifikt i dette tilfellet?

Midtiblinken
09-07-2024, 19:01
Bare kjapt om denne diversion til Charlotte. Jeg tror flyet hadde bare to piloter(?) - Først 9-10 timer i luften, sirklet vel en time, to timer på bakken og så til Atlanta. Er det da ekstraordinære hvile-regler osv.? Hvordan var det spesifikt i dette tilfellet?
Jepp, kun to i Europa. SAS har bare minutter til gode på vinteren til MIA om de må på deice.
3 i USA på samme turen.

SudCaravelle
09-07-2024, 19:15
Jepp, kun to i Europa. SAS har bare minutter til gode på vinteren til MIA om de må på deice.
3 i USA på samme turen.

Men hvorfor gikk dette på fredag da? (Mulig jeg misforstår noe)

Midtiblinken
09-07-2024, 19:45
Men hvorfor gikk dette på fredag da? (Mulig jeg misforstår noe)
Jeg er ikke rette person for det, reglene er helt forskjellige her i USA.
Vi kan forlenge med opptil 2 timer her, men mye strengere i utgangspunktet. Mulig de kan gjøre det samme.

KnutW
10-07-2024, 01:43
SAS har tre i cockpit til MIA. Usikker på ATL.

Midtiblinken
10-07-2024, 02:12
SAS har tre i cockpit til MIA. Usikker på ATL.
Har de det? En kompis på 330en sa for et par år siden at de hadde to. Det samme har BA fra England til Barbados.

magtje
10-07-2024, 02:57
https://youtu.be/nyhhh38Q55g?si=CyuOz7afCRlyisiz

Ser man på denne videoen av åpningensermonien av ATL-CPH (ca 1:40 min inn) så ser man 3 piloter med striper, så det antyder vel at SAS flyr ATL med 3 piloter.

semmern
10-07-2024, 12:29
Det er nå tre i cockpit til MIA. To til ATL, mulig det var med en ekstra fordi det var første flight, kan ha vært en instruktør, osv.

KnutW
10-07-2024, 13:52
Har de det? En kompis på 330en sa for et par år siden at de hadde to. Det samme har BA fra England til Barbados.

De startet med to, men det ble endret. Husker ikke nøyaktig når, men tror det har vært tre i et års tid?

Midtiblinken
10-07-2024, 14:35
Det var bra, galskap med to.

Savipix
10-07-2024, 15:04
Med tanke på at det var en last minute diversion (SK929 gjorde flere holdings over SC før den gikk til CLT, ikke lang turnaround tid og veitrafikken i ATL (ok, det var langhelg med mindre trafikk en vanlig rush hour) så kan det ha vært for sent ift utkalling av crewet.
Ser at SK929 forlot holding kl 16:16 (21:16 UTC) , som vel er omtrent da crewet sjekker ut av hotellet (antar de bor i/ nær sentrum) og på vei mot flyplassen. Da kan beskjeden om diversion og forsinkelsen nådd crewet forsent.

Det kan vara korrekt... :rolleyes:

haakonks
16-07-2024, 12:05
Ser ut som dagen SK944 ORD-CPH ligger inne med diversion til BGO, er det også på grunn av makstid på crew?

magtje
16-07-2024, 12:14
Ser ut som dagen SK944 ORD-CPH ligger inne med diversion til BGO, er det også på grunn av makstid på crew?
Tipper det JA.
Ser at SK944 gikk fra ORD 4 timer forsinket, tiltross for at den kom inn som SK943 i rute (7. min sen) i går.
FR24 viser også en lang liste med røde avganger (kraftig forsinket eller innstilt) i går kveld, så tipper muligens ORD ble rammet av en god dose sommer uvær (lyn og torden).

Someone
16-07-2024, 12:16
Tipper det JA.
Ser at SK944 gikk fra ORD 4 timer forsinket, tiltross for at den kom inn som SK943 i rute (7. min sen) i går.
FR24 viser også en lang liste med røde avganger (kraftig forsinket eller innstilt) i går kveld, så tipper muligens ORD ble rammet av en god dose sommer uvær (lyn og torden).


Solid drittvær som traff Chicago i går.

magtje
16-07-2024, 12:55
Vi kommer nok til å se mer diversion på IC, nå som SAS har kuttet ned turnaround tiden på flere av rutene deres. SK943/ SK944 hadde vel 3-4 timer på bakken på ORD før, mens den nå er under 2. timer.
Nå blir det ofte avklart om outbound (returen) blir forsinket (pga uvær eller diversion) forsent til at crewet kan vente på hotellet og dermed utsette duty start.

magtje
16-07-2024, 14:53
Solid drittvær som traff Chicago i går.
Det var vist også en tornado som traff ORD (østre deler av flyplass området) i går kveld (ca kl 20.30LT).
Meldes om mindre skader i Terminal 3.

Rland
16-07-2024, 14:57
Ser ut som dagen SK944 ORD-CPH ligger inne med diversion til BGO, er det også på grunn av makstid på crew?

I et slikt tilfelle, vil passasjerer som skulle videre til BGO, får lov å gå av i BGO, og at bagasjen, dersom den ikke kan hentes ut, blir ettersendt til BGO fra CPH?
Om sommeren er det mye trafikk fra USA til Bergen

Martin
16-07-2024, 15:02
Ser ut som dagen SK944 ORD-CPH ligger inne med diversion til BGO, er det også på grunn av makstid på crew?


Leste syk pax et annet sted

Twin Otter
16-07-2024, 15:19
Leste syk pax et annet sted

Beslutningen om å gå til Bergen var vel klar lenge før flyet hadde passert Island? Ville vært mer logisk å gå til KEF ved sykdom?

Twin Otter
16-07-2024, 16:17
I et slikt tilfelle, vil passasjerer som skulle videre til BGO, får lov å gå av i BGO, og at bagasjen, dersom den ikke kan hentes ut, blir ettersendt til BGO fra CPH?
Om sommeren er det mye trafikk fra USA til Bergen

Har ikke hørt at noe sånn har inntruffet før nei. Det er jo en del jobb å eventuelt lokalisere og laste av bagasjen til den/de som eventuelt skulle av flyet da og slikt kunne skape ytterligere forsinkelser.

regnerden
16-07-2024, 17:52
Leste syk pax et annet sted
Nå vet jeg ikke hvor du har lest/hørt dette, så det jeg sier nå er bare på generelt grunnlag:

Har observert flere ganger at det i diverse forum på Facebook sies at man har lest noe et annet sted, og det andre stedet er veldig ofte flyprat.no. Igjen, vet ikke om det er tilfelle nå, men det med syk pax ble også sagt på Facebook i dag. Om det jeg skisserer her er reelt blir det altså potensielt en litt morsom sirkel med spredning av feil informasjon

Vede
16-07-2024, 19:10
SVG må være skikkelig upraktisk for SAS da SK944 stort sett flyr over der hver dag, men når man må bytte crew sender de den til BGO heller. :cool:

ln-bre
16-07-2024, 21:42
Før diverta SAS, og flere selskaper, til Sola ifb transatlantiske flyginger med ujevne mellomrom, men virker ikke som den er alternativ lenger. Ser stort sett at det er Flesland og Gardermoen som blir brukt.

geirs
17-07-2024, 02:13
Nå vet jeg ikke hvor du har lest/hørt dette, så det jeg sier nå er bare på generelt grunnlag:

Har observert flere ganger at det i diverse forum på Facebook sies at man har lest noe et annet sted, og det andre stedet er veldig ofte flyprat.no. Igjen, vet ikke om det er tilfelle nå, men det med syk pax ble også sagt på Facebook i dag. Om det jeg skisserer her er reelt blir det altså potensielt en litt morsom sirkel med spredning av feil informasjon

Ja ser jo det at det som ofte kommenteres på f.eks facebook ikke stemmer. Vedkommende skriver noe han tydeligvis ikke vet så mye om.

Trdfly
17-07-2024, 18:01
I et slikt tilfelle, vil passasjerer som skulle videre til BGO, får lov å gå av i BGO, og at bagasjen, dersom den ikke kan hentes ut, blir ettersendt til BGO fra CPH?
Om sommeren er det mye trafikk fra USA til Bergen

Nei, pax må være med helt til CPH.
Hvis ikke MÅ bagasjen tas av og slikt tar mye tid, bag SKAL av flyet hvis pax går av, inkludert ev. syk pax hvis det er derfor diversion.
I tillegg kan det hende at (et) selskapet heller ikke har korrekte tillatelser i for å "slippe" av pax i annet land/destinasjon enn det de har "tillatelse" på.

Discus
22-07-2024, 11:26
Nei, pax må være med helt til CPH.
Og generelt er det vel heller ikke alle flyplasser som har bemannet passkontroll og toll i hele åpningstiden? (Antar Bergen har toll hele tiden, men kanskje ikke passkontroll?)

KnutW
22-07-2024, 11:45
Og generelt er det vel heller ikke alle flyplasser som har bemannet passkontroll og toll i hele åpningstiden? (Antar Bergen har toll hele tiden, men kanskje ikke passkontroll?)

Bergen har H24 på både pass og toll:
https://ais.avinor.no/OperationalHours/Latest/ops_hrs.html

Someone
25-09-2024, 08:00
SE-RSD på SK997 til PVG snudde i går litt etter avgang og returnerte til CPH.

Martin
10-11-2024, 10:54
SK908 EWR-OSL var innom Goose Bay

https://www.flightradar24.com/data/flights/sk908#37eacc96

Someone
10-11-2024, 11:17
SK908 EWR-OSL var innom Goose Bay

https://www.flightradar24.com/data/flights/sk908#37eacc96

Skal ha vært medical