Flyprat >
Flyforum > SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)
View Full Version : SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)
Alle disse forsinkelsene/kanselleringene og ikke ett ord i Media.....! ;-)
Hadde folk måtte sitte 2-3 døgn å vente hadde nok media vært på saken.
Nokså lite klager på Facebook også.
Overraskende at det tok en uke å bytte motor.. Pleier vel å gå noe raskere, men kan være noe logistikk utfordringer kanskje?!
RKH er jo en A330 med Rolls Royce Motorer, dvs. at Motorene er leaset og ikke eid, saa har vaert endel tilfeller hvor RR tar seg god tid paa aa finne ut Motoren skal byttes.
Hun er på vingene igjen nå, 30 min forsinket fra ARN.
RKH er jo en A330 med Rolls Royce Motorer, dvs. at Motorene er leaset og ikke eid, saa har vaert endel tilfeller hvor RR tar seg god tid paa aa finne ut Motoren skal byttes.
Akkurat, takk for svaret. Utrolig hvor mye kunnskap og svar man finner på dette forumet! 😊
Så begynder vi igen. Dagens SK909 til EWR er aflyst igen igen. Ved ikke om det er mig, men det er som om, at A330'erne har meget store tekniske udfordringer for tiden imodsætning til a340? Er det den nye kabine indretninger, der giver problemerne?
Har ikke SAS problemer hver sommer med IC? Det var vel også en del problemer i fjor sommer om jeg husker riktig.
Har ikke SAS problemer hver sommer med IC? Det var vel også en del problemer i fjor sommer om jeg husker riktig.
Ja, men mange af problemerne i år hedder a330 :)
Så begynder vi igen. Dagens SK909 til EWR er aflyst igen igen. Ved ikke om det er mig, men det er som om, at A330'erne har meget store tekniske udfordringer for tiden imodsætning til a340? Er det den nye kabine indretninger, der giver problemerne?
Beklager, men dagens SK909 er IKKE aflyst.
Beklager, men dagens SK909 er IKKE aflyst.
jo, tjek sas.dk http://www.sas.dk/misc_container_page/service_links_container/er-flyet-til-tiden/
SAS-Steward
16-07-2015, 09:59
jo, tjek sas.dk http://www.sas.dk/misc_container_page/service_links_container/er-flyet-til-tiden/
Er nok noe feil på nettsiden tror jeg, den er i alle fall planlagt å gå som normalt. Den har derimot fått ny gate på Kastrup.
Skal flys av LN-RKM, maskinen landet fra New York i morres, og skal gå til New York på tid, skal fly derfra til Stockholm i kveld.
Nå er hun i luften, så da bør all tvil være borte.
Kan se at LN-RKN fløj SK6900 i nat fra Chicago. Ekstra afgang?
Den normale SK945 blev fløjet af LN-RKP, dog hele 5 timer forsinket...
Nogle der kan uddybe dette?
Kan se at LN-RKN fløj SK6900 i nat fra Chicago. Ekstra afgang?
Den normale SK945 blev fløjet af LN-RKP, dog hele 5 timer forsinket...
Nogle der kan uddybe dette?
Ja RKN diverted tilbake med Tech 18jul og gikk ekstra
RKP ble rotert inn så derav den sene avgang
Det er svært uheldigt for SAS med alle disse aflysninger og store forsinkelser på langrute nettet.
JEg har ikke fulgt så meget med i de sidste 4 måneder, men for mig at se, er det jo desværre et tilbagevendende sommer problem..Falder bare en af 330/340èrne ud har det jo straks store konsekvenser andre steder..
Ærgeligt for gæsterne især, men bestemt også ærgeligt for SAS omdømmet..
Hilsen Ole
Når RKP kjører vanlig ruteopplegg, så er det jo ikke akkurat noen backupløsning hvis de andre maskinene har snægg.
Tror RKP står som reserve i helgene da 901/902 jun går mandag-fredag.
Jeg har nu aldrig opfattet at LNRKP var reserve...
Næsten fra første dag var den i fuld service...så reserve..er vel så som så
Hilsen Ole
RKO har hatt trøbbel, 903/910 ble innstilt i går og den flyr 945 i dag 4 timer forsinket.
Så begynder a330 cirkusset igen. Sk903 til New York er aflyst. Det er som om at efter den nye kabine er blevet installeret, er der kommet rigtige mange tekniske problemer og aflysninger
Og 943 dro 6 timer forsinket i går CPH-ORD
er det noe spes. side der man kan følge disse flyene ?
litt-amatør
30-07-2015, 13:26
Kan i alle fall bekrefte at SK 909 og SK 925 er sett vel av gårde- akkurat passert nordvest på Jylland. Vakkert syn med flyene helt på linje rett etter hverandre.;)
Kan i alle fall bekrefte at SK 909 og SK 925 er sett vel av gårde- akkurat passert nordvest på Jylland. Vakkert syn med flyene helt på linje rett etter hverandre.;)
Der er tale om sk 903 Arn-Ewr ;)
<mod>
Denne tråden: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)
Andre diskusjoner henvises til andre tråder
</mod>
raider66
04-09-2015, 12:53
Ser at ny avgangstid nå er satt til 1730. Noen som vet grunnen til dette?
Espen
Den var sen tidligere i uka også denne avgangen, er nok sikkert følgeforsinkelser hele veien?
Kim
Espen
Sies teknisk.
Espen
Du må gerne være mere eksplicit i forhold til hvilken adgang der er tale om. Sas har op til 24 IC afgange om dagen!
Du må gerne være mere eksplicit i forhold til hvilken adgang der er tale om. Sas har op til 24 IC afgange om dagen!
Står i headingen .. ;) Men den er blitt merget inn i denne tråden.
SAS Større forsinkelse på SK907 i dag
Kan se at sk904 fra EWR til ARN har haft et stop på Kef. Nogen der ved hvorfor?
Islending
11-09-2015, 12:05
Jeg leste et sted at det var medical.
07:15 New York (EWR) via Reykjavik (KEF) 5 SK904 SCANDINAVIAN SAS
Landat 08:50
Tornerose
07-10-2015, 18:24
Synes det har vært en del forsinkelser på sas sin Cph-sfo rute. Slik som i dag er den 4 timer forsinket. Er det noen grunn til at det er en del forsinkelser her?
Mon tro kva som skjer med SK945 i kveld?
https://twitter.com/flightradar24/status/653660133650788352
Mellomlanding på Grønland.
EDIT: Elektrisk feil.
http://www.expressen.se/nyheter/sas-plan-tvingades-landa-efter-elfel/
haakonks
12-10-2015, 22:45
Huff da!
LN-RKS er jo SAS sin nyeste maskin, det er den andre A330 Enhanced maskinen som ble levert for under en måned siden...
Fare for brann pga avgasser fra motorene. [emoji23][emoji23][emoji23]
http://www.aftenbladet.no/nyheter/utenriks/SAS-fly-matte-nodlande-pa-Gronland-3788526.html
Twin Otter
13-10-2015, 00:50
Fare for brann pga avgasser fra motorene. [emoji23][emoji23][emoji23]
http://www.aftenbladet.no/nyheter/utenriks/SAS-fly-matte-nodlande-pa-Gronland-3788526.html
Mens SAS forteller at det dreier seg om problemer med en av kaffemaskinene ombord. Skal bli spennende å se hva som stemmer her.
Forhåpentlig nærmere sannheten
SAS-plan tvingades landa efter elfel
http://www.expressen.se/nyheter/sas-plan-tvingades-landa-efter-elfel/
Huff da!
LN-RKS er jo SAS sin nyeste maskin, det er den andre A330 Enhanced maskinen som ble levert for under en måned siden...
Ville det da være bedre hgvis det var en af "de gamle" A330 eller en A340 ?
Hilsen Ole
Ville det da være bedre hgvis det var en af "de gamle" A330 eller en A340 ?
Hilsen Ole
Ikke bedre, men mer forståelig.
HenrikL92
13-10-2015, 11:29
Kallas vikarien LN-RKP upp till ARN idag för att flyga dagens flight till ORD?
Kan ikke se at flyet har forlatt SFJ med kurs mot ORD enda. Flaks for SAS at ARN-HKG ikke går på tirsdager og onsdager, da hadde følgene blitt større. Dog kunne de sikkert satt inn LN-RKP.
Kallas vikarien LN-RKP upp till ARN idag för att flyga dagens flight till ORD?
SAS sin første A330E LN-RKR kan operere SK945 ARN-ORD i dag, inbound fra HKG nå.
Tertit54
13-10-2015, 15:48
Det blir RKR som oprerer sk945 i dag ja.
SK945/12oct(RKS)fått nytt "navn" SK9601 SFJORD kl 1130 LT DVs at den bør være i lufta i disse tider
Ser de står inne med 45 mim delay pga FS (fliight deck shortage !! ?)
raider66
13-10-2015, 17:12
Da er -RKS airborne og på tur vestover.
Espen
Ikke bedre, men mer forståelig.
øh....det forstår jeg faktisk ikke at du kan mene......
f.ex da jeg fik min sprit nye Volvo strejkede den næste dag, men min 12 år gamle Ford startede uden problemer....
Så at sige, at hvis det var en ældre A330, var det det bedre end en af de nye..
ja undskyld, men jeg forstår det stadig ikke
Hilsen Ole
Ser ut som SK926 og LN-RKM på IAD-CPH i natt i kommer lenger enn til EWR pga motorproblemer
EBGflyer
20-10-2015, 15:48
LN-RKS bliver ferried til CPH fra ARN. Den skal flyve SK925 til IAD senere i dag. Er sat til kl 17.10
Fly med oss
05-11-2015, 19:56
Noen som vet hva som var årsaken til at SK935 CPH-SFO hadde avgang nær fem timer forsinket i dag?
Ang. SK935: Det ser ut til at OY-KBD kom sent ut fra vedlikehold. Mulig noe som tok litt lengere tid enn planlagt.
SAS_flyer
06-11-2015, 04:33
Med i dag. Ute i SFO nå. LANDET 18:40 lokal. Vedlikehold tok lenger tid enn beregnet pluss ekstra feil etter boarding på teknisk. Feil i datamaskin som styrer brannvarsling ombord. Crew var 15 min fra å gå ut på tid.
Det var faktisk sånn at dersom styringsenheten for brannvarsling ikke hadde fungert etter feilretting hadde flighten blitt kansellert. Kilde på alt her er crew.
Ellers en fin flight i C med up på OT. C overbooket med 1 pax. Desverre gammel innredning etter å ha vært satt opp med ny til for 14 dager siden. Ny cabin fra 14. nov sagt i annen tråd.
Nydelig høstkveld i SFO.
waytogo74
06-11-2015, 11:56
SK963 (ARN-HKG, nye A330E) fikk store problemer med vanntilførselen i natt. Resultatet var stengte toaletter og null morgenkaffe. Ser ut som de kom seg av gårde til ARN i tide så godt gjort av teknisk!
gregas85
14-11-2015, 07:06
SK984 fra Tokyo ti København har store forsinkelser.
Flyet kom 2 timer forsinket fra København og ombord fikk vi (jeg er en av PAX) beskjed om å forlate flyet pga teknisk feil som må repareres. Flyet har akkurat forlatt gaten uten passasjerer og er tauet et annet sted. Uvisst hvor lenge vi må vente.
Dette er andre gangen jeg opplever lang forsinkelse med A340 flyet til SAS. Sist uke (6 november) kom vi oss avgårde 3 timer forsinket fra CPH til NRT.
Noen som kan sjekke hva skyldes denne tekniske feilen ? Vi fikk ingen beskjed. Er det normal praksis at pax bes forlate flyet ?
sail4fun
14-11-2015, 09:32
SK984 fra Tokyo ti København har store forsinkelser.
Flyet kom 2 timer forsinket fra København og ombord fikk vi (jeg er en av PAX) beskjed om å forlate flyet pga teknisk feil som må repareres. Flyet har akkurat forlatt gaten uten passasjerer og er tauet et annet sted. Uvisst hvor lenge vi må vente.
Dette er andre gangen jeg opplever lang forsinkelse med A340 flyet til SAS. Sist uke (6 november) kom vi oss avgårde 3 timer forsinket fra CPH til NRT.
Noen som kan sjekke hva skyldes denne tekniske feilen ? Vi fikk ingen beskjed. Er det normal praksis at pax bes forlate flyet ?
Det kan hende at gaten'n er etterspurt og at flyet derfor måtte taues bort.
Eller mest trolig at man må inn i hangar for å fikse det tekniske problemet.
Kim
gregas85
14-11-2015, 14:44
SAS sier på facebook at det er ett erstattingsfly på vei til oss her i Tokyo fra Shanghai. Jeg finner ingen SAS fly i Shanghai som har tatt av med kurs mot Tokyo. Har noen mulighet til å sjekke hva slags fly det er ?
<mod>
Status/oversikt over longhaul-forsinkelser her.
Andre ting rundt håndtering av forsinkelser/kanselleringer:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=135213
</mod>
jcnorway
15-11-2015, 08:14
De forsinkede ankommer vel CPH rundt kl 16 idag. Ser SK984D og SK984 slår følge "hjem".
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/14/9e57e7647c5df2678300eb7f6cdc3417.jpg
jcnorway
15-11-2015, 10:45
Ser ut som SK984 tok "innersvingen" på SK984D for nå ligger de forsinkede bakerst av de to.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/11/15/0ac7416218324378fb6bcc6531a3fb55.jpg
petter380
16-11-2015, 19:17
Flere forsinkelser i dag, IAD 4-5 timer forsinket og PVG 2,5 timer og ORD 2 timer. Mon tro hva som skjer i CPH?
gregas85
16-11-2015, 19:19
Flere forsinkelser i dag, IAD 4-5 timer forsinket og PVG 2,5 timer og ORD 2 timer. Mon tro hva som skjer i CPH?
Dette er tekniske problemer med A340 flåten som bare drar ut i tiden. Jeg så at Chicago flyet var 5 timer forsinket i går 15 november. Dette er mulig grunnen til at IAD flyet er også 5 timer forsinket i dag.
Blir dyrt for SAS dette.
haakonks
16-11-2015, 20:49
De har også en maskin ute for oppgradering av kabin, så er vel dårlig med backup...
I tillegg er LN-RKM på Malta på maintenance! Ikke mye "backup resources" og "friends" ute og går nå...
EBGflyer
18-11-2015, 09:52
I tillegg er LN-RKM på Malta på maintenance! Ikke mye "backup resources" og "friends" ute og går nå...
Hvor længe er RKM på maintenance? Kan se den gik til Malta den 15. november. Hvis det er et C-check, så tager det vel 1-2 uker.
Aarhusflyer
21-11-2015, 22:41
Hej,
Er der nogen der ved hvorfor SK901 (og returflyvningerne SK902) er aflyst 19., 20. og 21. november?
Hej,
Er der nogen der ved hvorfor SK901 (og returflyvningerne SK902) er aflyst 19., 20. og 21. november?
Teknisk...
Meal vouchers delt ut på OSL ifm. SK 907 til EWR. Meldes om teknisk. Noen som vet konkret hva som står på og ev. hvor lang forsinkelse det blir?
osl.no melder om "Go to gate" :rolleyes:
Meal vouchers delt ut på OSL ifm. SK 907 til EWR. Meldes om teknisk. Noen som vet konkret hva som står på og ev. hvor lang forsinkelse det blir?
osl.no melder om "Go to gate" :rolleyes:
Ny tid 14.15 pr nå.
petter380
22-11-2015, 22:48
Nok en gang 5-6 timer forsinkelse på CPH-ORD...
SK963 fra ARN til HKG hadde i dag rundt 2,5 timer forsinket avgang. Mange forsinkelser på en dag det.
907 landet marginalt innenfor 4-timers fristen som ville utløst 600 EUR-kompensasjon. Stang-ut for passasjerene der altså.
KalleSus
23-11-2015, 18:08
Dåligt väder med kraftigt snöfall försenade en hel del flygtrafik till och från Chicago i veckan. Detta drabbade också SK963 till Hongkong som ju slingas med ORD-ARN.
Även Peking har haft mycket dåligt väder som gjorde att SK996 i går blev kvar på backen längre än planerat.
SAS-Steward
23-11-2015, 18:13
I Chicago forrige uke så sleit flere supportfunksjoner, i tillegg til vär.
Fueltrucken bröyt sammen, som gjorde at en ny måtte komme. Ved pushback så bröyt pushback sammen, så en ny måtte komme. Dette var torsdag eller fredag tror jeg, på SK944. Begge deler tok laaaaaang tid. Så var det også vär.
haakonks
02-12-2015, 14:03
Ser ut som LN-RKO som flyr SK909 i dag har snudd, og er på vei tilbake til CPH...
Noen som vet hva som skjer?
Twin Otter
02-12-2015, 14:18
Er RKO en av "de nye"?
haakonks
02-12-2015, 14:25
Er RKO en av "de nye"?
Nei, er en av de fire "gamle".
De to nye maskinene (RKR og RKS) flys primært fra ARN.
haakonks
02-12-2015, 15:09
Var vist tekniske problemer... Dagbladet skriver om saken nå:
http://www.dagbladet.no/2015/12/02/nyheter/flytrafikk/sas/luftfart/42212933/
Noen som vet hva som skjer med SK983 i dag? Står oppført med "ny info" kl. 1645 (Opprinnelig avgangstid 1545)
Aarhusflyer
04-12-2015, 14:50
Det ser ud til at der er en del forsinkelser igen i dag. Nogen der ved hvorfor SK901 er aflyst, er det Tech på Privatair maskinen igen?
hilsen Jens
haakonks
04-12-2015, 15:58
Ja, er en del maskiner som er "ute" nå.
LN-RKO (A330) er vel fremdeles ikke tilbake i trafikk etter teknisk tidligere denne uken. LN-RKF (A340) er fremdeles til kabinoppgradering og LN-RKM (A330) er vel fremdeles på Malta for C-sjekk.
Dagens 997 er kansellert. Dog har de fått -RKM tilbake som i skrivende stund er på vei til IAD.
JanFredrikB
06-12-2015, 01:27
SK998 er også kansellert som en konsekvens. Noen som vet hva som skjer med OY-KBD?
SK998 er også kansellert som en konsekvens. Noen som vet hva som skjer med OY-KBD?
-KBD er nå på vei til SFO som 935. Skulle ikke forundre meg om det var derfor 997/998 ble kansellert*.
*=Bare spekulasjon såklart.
-KBD er nå på vei til SFO som 935. Skulle ikke forundre meg om det var derfor 997/998 ble kansellert*.
*=Bare spekulasjon såklart.
I dag SK925 er aflyst..
I dag SK925 er aflyst..
Kom seg aldri opp i lufta etter pushback på rutetid.
Istedenfor gikk den til fjernpark, avgangen ble utsatt og til slutt innstilt.
haakonks
06-12-2015, 18:43
Det var LN-RKM (A330) som skulle ha flydd SK925, så tipper det er trøbbel med denne maskinen. Rart, den kom nettopp fra service...
LN-RKO (A330) er iallefall frisk igjen, på vei til EWR som SK909 nå.
LN-RKF (A340) er enda i ZHR for kabinmod, og det ser ut som LN-RKG (A340) er på vei til Malta for C-sjekk.
Ser at SAS sier 900 pax ble berørt av 10 kanselleringer. Antar at 737'en til EWR er flere av disse, hvis ikke er det sørgelig belegg i disse dager.
Ser at SAS sier 900 pax ble berørt av 10 kanselleringer. Antar at 737'en til EWR er flere av disse, hvis ikke er det sørgelig belegg i disse dager.
Var trist i Go på sk907 forrige søndag. Var vel omtrent en setegruppe per person.
Plus og C var dog fullt, flere som ikke fikk oppgradering av den grunn. En var tydelig irritert da han "ikke kunne" reise på økonomiklasse.
Var trist i Go på sk907 forrige søndag. Var vel omtrent en setegruppe per person.
Plus og C var dog fullt, flere som ikke fikk oppgradering av den grunn. En var tydelig irritert da han "ikke kunne" reise på økonomiklasse.
Haha, da burde han kanskje ikke kjøpt billett i GO............
Superhai
08-12-2015, 15:23
hvis ikke er det sørgelig belegg i disse dager.
Det er symptomatisk for perioden. Samme som ukene etter jul/nyttårsperioden. Derfor en bedre periode å kjøre ç-sjekk ol.
Er alltid litt lurt å reise på denne tiden. UA er ganske tom FRA-SFO neste mandag. Satser på 3 eller 4 seter i E Plus. 28.12 EWR-FRA omtrent det samme.
Juleferien starter en uke senere og hjemreise starter ikke tidlig romjul. Dette gjelder SK som UA... Fin tid å reise..;)
Islending
19-12-2015, 18:51
SK943 CPH - ORD er kansellert i dag. Noen som vet hvorfor? Tech? Overhørte det nettopp i loungen her.
haakonks
19-12-2015, 22:39
SK943 CPH - ORD er kansellert i dag. Noen som vet hvorfor? Tech? Overhørte det nettopp i loungen her.
Sikker? LN-RKP (SK943) er på vei over dammen nå i følge FlightRadar24.
Islending
19-12-2015, 23:29
Alle ble bedt om å dra til skranken for å få hotell og bookes om til i morgen.
Jarlabanke Vking
20-12-2015, 03:38
Alle ble bedt om å dra til skranken for å få hotell og bookes om til i morgen.
merkelig.... den gikk nå til slutt, om enn vel sent avgårde
merkelig.... den gikk nå til slutt, om enn vel sent avgårde
Flyet gikk tomt til Chicago.
SAS fløj med tomt fly til Chicago
Rutenummer SK943 fra København til Chicago blev lørdag aften aflyst. SAS sendte passagererne på hotel, men tre og en halv time efter planlagt afgang, fløj flyet tomt til Chicago.
http://www.check-in.dk/sas-floej-med-tomt-fly-til-chicago#.VnjVmuy5SnM
Synes det er merkelig og en smule kritikkverdig, men de har vel sine (gode) grunner...
Flyet gikk tomt til Chicago.
Ja, det virker meget mærkeligt! Måske kan en forumist med indsigt i crewdisponering og hviletidsbestemmelser uddybe??
Ved nærmere eftertanke: Kan det være et spørgsmål om forsikring? Noget med, at en crew, som har
overskredet deres timer godt må flyve positioning flights, men ikke med revenue pax??
Det er stadig lidt mærkeligt, synes jeg; hvorfor var der ikke en stand-by crew i CPH?
Om jeg husker korrekt, så flyves SK943 af norsk cabin crew. Flyet var LNRKP..
Om det er hele crew, ved jeg ikke, men jeg vil også tro at SAS er ret presset , rent crew
mæssig, således at et fuldt A340 crew ikke er på plads...
Nå det er spekulation, ikke andet
Hilsen Ole
sail4fun
22-12-2015, 10:00
Ja, det virker meget mærkeligt! Måske kan en forumist med indsigt i crewdisponering og hviletidsbestemmelser uddybe??
Ved nærmere eftertanke: Kan det være et spørgsmål om forsikring? Noget med, at en crew, som har
overskredet deres timer godt må flyve positioning flights, men ikke med revenue pax??
Det er stadig lidt mærkeligt, synes jeg; hvorfor var der ikke en stand-by crew i CPH?
Standbycrew til en hel maskin , neppe
hadde man vist at det ble fixet på 3,5 time så hadde nok ikke pax blitt sendt til hotell. Hadde man bedt pax komme tilbake fra hotell, hadde de nok måttet venter 3,5 time til, da hadde crew gått ut på tid...
Dette er den chilenske LAN-maskinen som nå heter LN-RKP, og meg bekjent flyr ikke danskene denne. Som et ledd i den nye effektivitets-filosofien som råder i SAS, skal crew produsere mer per arbeids-blokk. Før en slik SK 943 CPH-ORD, produserer cabincrewet normalt 2 dager på short-haul opptil 20 timer(totalt) før denne flighten. Det er derfor lite rom for forsinkelser før tjenestetiden overskrides i forhold til avtaler som gjelder for luftfart. Nytt crew måtte i så fall flys ned fra Oslo-basen og det ville forsinke returflighten ytterligere. Løsningen ble nok vurdert for å være den mest hensiktsmessige for SAS.
SAS-Steward
22-12-2015, 11:13
Nå kjenner jeg ikke denne saken i detalj. Men reglene er ganske klare.
Man kan fly nesten "uendelig" som passiv crew. Om det har skjedd her vet jeg ikke.
Derimot så er avgiftene man betaler på en tom flight lik null, kontra med pax. Kan ha värt en god ide å fly maskinen tom for å slippe å kansellere returen.
Når crew skal på hotell pga en forsinkelse er reglene minimum 4 timer i sengen/på rommet, tiden regnes fra innsjekk på rom til utsjekk fra rom. I tillegg til dette kommer tiden til/fra flyplass etc. Så tiden blir for rundt 6 timer når en slik avgjörelse taes.
Dansk crew kan fint fly denne maskinen det her snakkes om, men det er endel vilkår som legges til grunn.
SK910 er i dag aflyst og LN-RKM er på en færgeflyvning(sk9136) fra Osl til Cph. Nogen som ved hvorfor?
SK910 er i dag aflyst og LN-RKM er på en færgeflyvning(sk9136) fra Osl til Cph. Nogen som ved hvorfor?
Sk907 ble innstilt pga tech i går.
Ser ut som SFO og IAD er kansellert imorgen?
Har kolleger som skal hjem og begge fikk nettopp SMS. Selv flyr jeg heldigvis (bank i bordet) AA.
Ser ut som SFO og IAD er kansellert imorgen?
Har kolleger som skal hjem og begge fikk nettopp SMS. Selv flyr jeg heldigvis (bank i bordet) AA.
Jeg tror det skyldes at oy-kbd, Ln-rkg har tech og oy-kbi er i Zürich til ombygning samt eksisterende forsinkelser på IC-nettet hos sas
haakonks
10-01-2016, 13:27
I tillegg så har SAS også en A330 ute.
LN-RKH er i øyeblikket på vei sørover som SK9135. Den skal sikkert til Malta på C-sjekk.
Fått følgende fra SAS i dag, så i dag er det Shanghai sin tur med kansellering
Dear customer
Please note the following cancellations below.
We apologize for the inconvenience this may cause you.
Kind regards
SAS Cargo A/S
Flight no: SK997
Origin: CPH
Destination: PVG
Cancelled from: 11 JAN 2016
Cancelled to: 11 JAN 2016
Comment: Cancelled due to technical reasons
Uff, dette er ikke bra for SAS. Mange kanselleringer nå, så vi får håpe de får flyttet folk over på andre airlines uten for mye hassle.
Er der nogen der ved hvorfor Sas holder pause for Beijing(PEK) i øjeblikket? Den er tilbage fra næste uge, men har de seneste mange dage været aflyst?
Det er kinesisk nyttårsfeiring (8 feb) om dagen, som er viktige helligdager for kineserne.
Mulig at det er grunnen, men er ikke sikker.
Cockpitview
10-02-2016, 19:38
Det er kinesisk nyttårsfeiring (8 feb) om dagen, som er viktige helligdager for kineserne.
Mulig at det er grunnen, men er ikke sikker.
Jupp, Chineese New Year.
Kina står helt stille. Ingen handel disse dagene.
KalleSus
11-02-2016, 17:50
Även SAS Shanghailinje gör uppehåll på nästan en vecka. Både 995 och 997 är igång igen i morgon fredag.
Hongkonglinjen 963 nöjde sig med bara en dags uppehåll, nämligen avgången på själva "nyårsdagen", i måndags den åttonde februari.
Sk907/910 var i går aflyst, i dag er sk925 og sk943 aflyst samt forsinkelser på en del andre IC afgange. Nogle som ved hvorfor?
Iflg den andre tråden så står RKP på Dulles med teknisk.
RKH har heller ikke vært i trafikk siden mandag, og RKO er på Malta ser det ut som, så med tre fly ute av drift er det ikke rart de sliter.
haakonks
26-03-2016, 15:18
Sk907/910 var i går aflyst, i dag ersk903/904, sk92 og sk943 aflyst samt forsinkelser på en del andre IC afgange. Nogle som ved hvorfor?
SK 903 er iallefall på vei over dammen nå i rute. Flyet av OY-KBA (340)
Edit:
Da er også LN-RKO på vei nordover fra Malta.
SK 903 er iallefall på vei over dammen nå i rute. Flyet av OY-KBA (340)
Edit:
Da er også LN-RKO på vei nordover fra Malta.
Stærkt tiltrængt! :)
901/902 endres vel til 340 imorgen, så de trenger nok de to andre kjapt på plass også.
Trøblete påskestatistikk, altså:
http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Nedslaende-langdistanse-paske-for-SAS-3898106.html
SK945 er aflyst igen i dag, som den også var igår
Islending
31-03-2016, 08:59
Har RKP teknisk i dag? Den skulle egentlig fly CPH-PEK-CPH (retur i dag). Disse har blitt kansellert.
Har RKP teknisk i dag? Den skulle egentlig fly CPH-PEK-CPH (retur i dag). Disse har blitt kansellert.
Herre min, RKP varte ikke lenge. Den stod 5 dager i IAD sist uke, kom seg hjem og fikk en tur til PEK, så er det på an' igjen?!
Begynner å merke at den er 19 år muligens.
Herre min, RKP varte ikke lenge. Den stod 5 dager i IAD sist uke, kom seg hjem og fikk en tur til PEK, så er det på an' igjen?!
Ja, ironisk nok så har SAS behov for en back-up til "back-up flyet" :rolleyes:
Islending
31-03-2016, 14:01
Har et vennepar som skulle hjem med den i dag. De ble rutet om via London først, så Paris, nå ender de opp via Frankfurt med Air China klokken 2 i natt...
Regner med at det er grunnlag for €600 hver?
Har et vennepar som skulle hjem med den i dag. De ble rutet om via London først, så Paris, nå ender de opp via Frankfurt med Air China klokken 2 i natt...
Ja, hvis det er mere end 6 timer forsinkelse sammenlignet med oprindelig ankomsttid
Ja men det kan hende de må krangle. SAS forsøkte seg med å gi meg 10000 EB poeng først men da ble jeg provosert. Fikk pengene til slutt.
SK909 CPH-EWR er i dag forsinket til 15.15 iflg. CPH.dk
Desværre er delays og aflysninger en del af denne branche, men mon ikke det bedres når ALLE "busserne" er tilbage.
Med et intercont program som SAS`og antallet af fly, og den stramhed som programmet
køres efter, så er en eller max 2 store forsinkelser en katastrofe. Og de bliver kun større og større, hvilket til sidst vil medføre en aflysning...
Hilsen Ole
SK940/12apr LAX-ARN var aflyst
Hilsen Ole
Og da er den nye A333E LN-RKU tatt i bruk, så da blir det vel litt lettere
Ser ut som OSL-EWR opereres av A340 og hangardronninga LN-RKP. Så ikke veldig overraskende med en 1:40 forsinkelse
Ser ut som OSL-EWR opereres av A340 og hangardronninga LN-RKP. Så ikke veldig overraskende med en 1:40 forsinkelse
Det var nok ikke RKP's feil, da den ble ekspressferget opp fra CPH for å berge dagen ...
SK908 inatt idag skulle vel gått med LN-RKM (A330), men ble kansellert. Problemer i EWR?
SK908 inatt idag skulle vel gått med LN-RKM (A330), men ble kansellert. Problemer i EWR?
Defekt fuel pump på motor nr. 2.
https://insideflyer.no/forums/threads/sk908-ewr-osl-15-mai-kansellert-hjelp.5533/
Ser ut som CPH-BOS er kansellert i dag
Arn-hkg ser ut til å være kansellert imorgen, jeg er iallefall booket om til Lufthansa.
Sk963 er sat op med Ln-rkr og er ikke aflyst. Sk935 er derimod forsinket til 17 i dag
Tviler på at Sas sender meg med Lufthansa for morro skyld, sjekk kildene dine bedre.
Tviler på at Sas sender meg med Lufthansa for morro skyld, sjekk kildene dine bedre.
Har tjekket arlandas hjemmeside nu. Ifølge flightrader er den ikke aflyst
Den er kansellert. Sier han som vet.
Jag fick precis ett SMS att min flygning ARN-HKG är inställd imorgon.
"Ombokningar pågår"...
Insomnia4u
11-07-2016, 10:26
Fikk mld allerede nå om 1,5t delay på SK963 med opprinnelig avgang 15.00 ARN-HKG.
I følge Fligthradar24 (https://www.flightradar24.com/data/aircraft/ln-rks#a4c9145) og ARN (http://www.swedavia.com/arlanda/flightinformation/arrivals/) kommer LN-RKS inn til Arn fra Chicago 12.10, 20 min før opprinnelig tid.
Noen som kan gi en kvalifisert gjetting på hva det går i, om det er teknisk, eller flybytte på gang?
Edit: I følge ze dragån på OSL er det en non-scheduled technical som de angivelig vet tiden på...føler meg ikke helt overbevist, og siden jeg må sitte og blomstre rundtom på lounger i dag pga sommer schedule prøver jeg å være litt i forkant iht ev ombooking
Insomnia4u
15-07-2016, 12:14
Edit: I følge ze dragån på OSL er det en non-scheduled technical som de angivelig vet tiden på...føler meg ikke helt overbevist, og siden jeg må sitte og blomstre rundtom på lounger i dag pga sommer schedule prøver jeg å være litt i forkant iht ev ombooking
Tradisjon tro så ble 1,5t delay til 3,8t, akkurat ikke kompensasjon siden de fløy inn litt så det ble 3,5t ved ankomst HKG. Det som ble sykt irriterende på ARN var 250 stk i varm gate uten mulighet til å gå til lounge, og en halv time flytting av forsinkelse hele tiden. For tilslutt å slippe ut folk likevel etter 3 timer og amper stemning. Og boarde rett etterpå. Flott SAS. Er det forsøk på å konkurrere med Norwegian på dårlig service?
Som takk for lang layover i OSL klarte de allerede der å miste bagasjen min. En 'glad' diamant i HKG da. F*** altså. Betalt business tilbake, ser uansett frem til det.
Nå kjenner ikkje jeg saken din i detaljer, men om det dreier seg om et teknsik problem er det ofte svært vanskelig å sette ny tid. Og da må en ofte sette korte intervaller med jevne mellomrom. At dere ikke slipper ut fra gatepmrådet kan nok ha med at de håper og snart løse problemet og da vil de ha alle pax klar. Slippes alle ut spres de i alle retninger og flyet blir ytterligere forsinket.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Slippes alle ut spres de i alle retninger og flyet blir ytterligere forsinket.
I tillegg blir det vel en del styr og ytterligere forsinkelser dersom folk er pre-boardet i gate og ikke minst om folk skulle gå til lounge (som er utenfor passkontrollen?)
Det har vært flere kanselleringer hos SAS siste uken som ikke har vært nevnt her. LN-RKH stod 4 dager i IAD med tech, da den kom hjem og skulle ha første tur fra OSL gikk den tech igjen. Samme dag ble EWR-CPH også kansellert.
Det ble godt omtalt i egen tråd ...
Insomnia4u
15-07-2016, 21:56
Nå kjenner ikkje jeg saken din i detaljer, men om det dreier seg om et teknsik problem er det ofte svært vanskelig å sette ny tid. Og da må en ofte sette korte intervaller med jevne mellomrom. At dere ikke slipper ut fra gatepmrådet kan nok ha med at de håper og snart løse problemet og da vil de ha alle pax klar. Slippes alle ut spres de i alle retninger og flyet blir ytterligere forsinket.
Og den forstår jeg selvsagt. Men da blir det jo helt tullete å slippe folk ut likevel etter 4 timer, siden mange hadde møtt ca 1t før. For så å boarde igjen 10 min etterpå. Ikke mulighet til å få tak i vann, gate-personell fortvilet siden de ikke kunne slippe oss. Tilslutt kom kapteinen og informerte at de ventet på Airbus sin godkjennelse av papirer og bilder av skade, og ingen visste når den kom. Så de visste at teknisk ville ta lengre tid, og i tillegg at det ville gå tid på godkjennelse fra Airbus. Derfor synes jeg det er løst dårlig. Men det er selvsagt vanskelig når lounge ligger i schengen, og gate i non-schengen.
Som en følgeforsinkelse av problemene de siste dagene måtte OY-KBD operere dagens SK 901/902, og er 2,5 timer forsinket per nå.
LN-RKP ligger inne med SK 995/996.
SK 983/984 ble ikke innstilt i går, OY-KBC tok den ruten bortimot 6 timer forsinket. Dermed står nå OY-KBM og OY-KBC over natten på CPH nå.
Nå er OY-KBA er på vei vestover fra Novosibirsk i 10,000 fot som SK9228. Så da skal nok den fikses i København.
LN-RKN er syk og SK943/SK944 (CPH-ORD//ORD-CPH) er kansellert idag.
Basse-HAU
16-07-2016, 21:02
Ser ut til å bli en tøff sommer for SK igjen. Noen som vet hva som feiler OY-KBA?
Sent from my iPad using Tapatalk
Det kan bli noen tøffe år fremover til A350 leveranser begynner..
Insomnia4u
17-07-2016, 05:38
Kjipt for SK dette, og oss som reiser med dem IC, begynner å minne om dreamliner-problemene til DY, som fikk kritikk for at de var for mange timer i luften. Noen som vet hva SK har lagt opp til? DY hadde vel 17 av 24t i drift om jeg ikke husker feil?
Ser ut til å bli en tøff sommer for SK igjen. Noen som vet hva som feiler OY-KBA?
Sent from my iPad using Tapatalk
Ødelagt enveisventil i tilkobling for ekstern aircondition. Vil tro denne er forholdsvis enkel å skifte så snart ny ventil er på plass.
raider66
17-07-2016, 10:26
Deler av materiellet begynner å dra på årene, så dette kommer vi antakeligvis til å se mer av i de periodene hvor materiellet utnyttes maksimalt i løpet av døgnet.
Får håpe SAS slipper å leie inn kapasitet fra HiFly, Euroatlantic osv, for hvordan skal det da gå her inne.....? :-)
Espen
Det var heldigvis OY-KBA i luften igjen, gode greier for SAS :-)
LN-RKH igjen: 12 minutter sen inn som SK908, beregnet 4 timer sen ut som 907.
oslogutt80
20-07-2016, 20:34
SK907 ble 5 timer forsinket ut fra Oslo. Sitter ombord nå.
Vi blir 4 timer og 20 min forsinket inn til EWR. Kjipt for alle med connections.
Var en computer som måtte byttes. Fikk sms om ny til til kl 15 kl 07.30 så var klar over feilen før SK908 landet.
N
Ifølge FR24 har der været mange forsinkelser og aflysninger på EWR i går.
Jeg har set noget om WX (torden) et sted, men det kan næppe være hele
forklaringen. SK 904 og SK 908 kom af sted med ca. 3 timers forsinkelse, men der er intet
nyt om SK 910. SK 902 kom af sted så nogenlunde på tid.
Vel, ikke SK , men UA 38/39 kansellert ......
Vel, ikke SK , men UA 38/39 kansellert ......
SK910 vil afgå i morgen(i dag) som SK6910 med ankomst i CPH kl. 4:40 jf. CPH.dk
Heisann!
Satt selv inne i SK904 og ventet i 3 timer på EWR i går, og været var absolutt årsaken. Helt vilt tordenvær, og lynet slo faktisk ned i B-terminalen og mørkla den en lang periode.
Har flydd i mange år, men aldri sett maken til regnvær i New York.
Alle 3 flyplassene var stengt i lange perioder, og 904 som vi var på var faktisk det 4 eller 5 flyet som fikk klarsignal til takeoff etter stengingen av luftrommet over NYC. Fryktet turbulenskaos, men heldigvis ikke så ille som fryktet.
Landet 2 timer sen på ARN i dag tidlig, så ble vel også en liten følgeforsinkelse da flyet skulle rett videre til LAX igjen.
Kim
SK963 ARN-HKG står nå med 6 timer delay. Regner med det er pga tyfon i området. Denne treffer tirsdag morgen, ganske så direkte på Hong kong.
SK963 ARN-HKG står nå med 6 timer delay. Regner med det er pga tyfon i området. Denne treffer tirsdag morgen, ganske så direkte på Hong kong.
Ser sånn ut. Enormt med kanselleringer og forsinkelser etter en tyfon fra HK ganske midt på. Etter hva jeg leser på a.net har CX kansellert de fleste flightene som skulle gå til Europa i formiddag
SK910 fra EWR er noen timer forsinket. Skal lande 15:53 iflg cph.dk. Noen som har noen formening om årsak?
SAS har en tung sommer ser det ut til. SAS' Facebook-side flommer over av rasende kommentarer om mistet bagasje og generelt elendig service. Det er umulig å komme gjennom på telefon til bagasjeservice, mailer besvares ikke etc.
raider66
02-08-2016, 18:47
Selv "den beste" kan altså har problemer.....
Håper det løser seg og at de kommer i normal gjenge igjen. Stor produksjon om sommeren gir lite rom for feil og problemer, med tilhørende store og negative konsekvenser, det være seg det ene selskapet eller det andre.
Espen
petter380
02-08-2016, 21:59
SK925 til IAD tok av 9 timer forsinket. ETA 2353 istedenfor 1500... Følgeforsinkelse?
Sannsynligvis. Så SK910 med omtrent samme delay på vei østover tidligere i dag ...
KalleSus
03-08-2016, 13:33
LN-RKP har inte varit i luften sen den 26:e juli.
Varför sätts inte reservmaskinen in vid sådana här extrema förseningar?
Varför sätts inte reservmaskinen in vid sådana här extrema förseningar?
Man har nok ikke ubegrenset med crew, og det kan jo hende den ikke kan brukes pga. vedlikehold el.l.
DC 10-30
05-08-2016, 16:33
Ser på flyradaren at SK983 sirkler ved cph. Noen som vet noe?
Ser ut som den kommer tilbake. Holder nok på å dumpe fuel så den kan komme ned på lovlig landingsvekt.
ForeverSAS
05-08-2016, 20:12
Ser på flyradaren at SK983 sirkler ved cph. Noen som vet noe?
I følge TV 2 på Facebook returnerte de pga indikasjon på problemer med hjulene. Legger ved link til sak som TV 2 har publisert. :)
http://www.tv2.no/nyheter/8493730/
I følge TV 2 på Facebook returnerte de pga indikasjon på problemer med hjulene. Legger ved link til sak som TV 2 har publisert. :)
http://www.tv2.no/nyheter/8493730/
nok bare i Norge, at det er en sensation. måske en nordmand ombord som har skrevet til TV2 Norge...
Ifølge FR24 er det nu LNRKF som er på vej til NRT...ligger vel omkring Uralbjergene
Hilsen Ole
nok bare i Norge, at det er en sensation. måske en nordmand ombord som har skrevet til TV2 Norge...
Ifølge FR24 er det nu LNRKF som er på vej til NRT...ligger vel omkring Uralbjergene
Hilsen Ole
Ingen sensasjon i Norge dette. Hvor får du det fra? Pressesjefen i SAS bekreftet at maskinen returnerte til Kastrup. Det kan kanskje bare ha vært en bagatell som måtte sjekkes eller fikses, hva vet jeg....
Norske TV2 refererte i sin artikkel fra svenske Expressen, bare så det er sagt også.
VirreVapp
09-08-2016, 11:32
Har noen som skal over til New York i dag, men det er visst problemer og litt divergerende info ute å går.. Noen som har status??
Ligger inne med ETI 12.10, altså estimert ny info 12.10. Har ingen delaykode enda
OSL 12:10 NEXT INFO WILL BE AT
OSL Delay: AIRCRAFT DEFECTS
OSL 12:10 ESTIMATED TIME OF DEPARTURE
OSL Delay: AIRCRAFT DEFECTS
EWR 14:15 ESTIMATED TIME OF ARRIVAL
Musta Pekka
09-08-2016, 13:41
Nå er kl 13:40 og på SAS sine hjemmesider står det fortsatt "Beregnet avgang 12.10".
VirreVapp
09-08-2016, 14:29
Nå er kl 13:40 og på SAS sine hjemmesider står det fortsatt "Beregnet avgang 12.10".
Nå er kl 14:30 og på SAS sine hjemmesider står det fortsatt "Beregnet avgang 12.10".
Det rapporteres om lett kø og kaos...
haakonks
09-08-2016, 15:52
Den blir vel kanskje kansellert snart da?
Er LN-RKN som har problemer i dag...
Utrolig nok har det enda ikke vært noen opprørte passasjerer i VG... :D
både 907 og 908 står som kansellert nå.
jcnorway
10-08-2016, 10:03
Og dagens SK907 har ny tid 15:45.
VirreVapp
10-08-2016, 10:28
Ja dette er ikke bra. De ble opplyst om at de håpet å komme avgårde før kl 16... Men flyet er fullt.. Får alle plass??
haakonks
10-08-2016, 10:56
Ja dette er ikke bra. De ble opplyst om at de håpet å komme avgårde før kl 16... Men flyet er fullt.. Får alle plass??
Det er massevis av andre flyvninger fra Europa til EWR i dag (inkludert to med SAS) så det bør gå i orden.
Det er massevis av andre flyvninger fra Europa til EWR i dag (inkludert to med SAS) så det bør gå i orden.
Men det hjelper ikke dersom SAS avventer og ikke vil sende de med andre maskiner og ikke minst dersom det er fulle flyvninger.
Musta Pekka
10-08-2016, 11:38
Men det hjelper ikke dersom SAS avventer og ikke vil sende de med andre maskiner og ikke minst dersom det er fulle flyvninger.
Er nok ganske så fulle fly pga fortsatt ferietid. Skulle ha vært på SK908 igår som ble kansellert. Alle andre SK fly fra EWR var helt fulle i går, men fikk etter lang diskusjon med SAS kundesenter en åpning på SK910 idag.
haakonks
10-08-2016, 13:24
Noen som forresten vet hva som er galt med A330-maskinen som står på OSL?
Det er vel fremdeles LN-RKN.
Fellowship
10-08-2016, 13:43
Da det ikke går noen SK963 fra ARN til HKG i dag, så burde de jo kunne sette inn LN-RKR på en slinge SK907/904 så rekker den jo å fly SK939 omtrent på rute i morgen...
Og LN-RKS som nå går SK903 kunne returnere som SK908 og rekke å gå SK903 igjen i morgen.. Men jeg er jo ikke ruteplanlegger, bare en "synser".
Vi får håpe de får fart på LN-RKN igjen så fort som mulig.
Da det ikke går noen SK963 fra ARN til HKG i dag, så burde de jo kunne sette inn LN-RKR på en slinge SK907/904 så rekker den jo å fly SK939 omtrent på rute i morgen...
Og LN-RKS som nå går SK903 kunne returnere som SK908 og rekke å gå SK903 igjen i morgen.. Men jeg er jo ikke ruteplanlegger, bare en "synser".
Til "bare" å være synser synes jeg du gjør en utmerket jobb, høres ut som en elegant løsning :p
VirreVapp
10-08-2016, 16:08
[QUOTE=jcnorway;1059472]Og dagens SK907 har ny tid 15:45.
Ny tid 17:15 ser jeg, nå har arvingen fått standby billett.
&
Til "bare" å være synser synes jeg du gjør en utmerket jobb, høres ut som en elegant løsning :p
Problemet er ofte crew med bytning af fly. Der er højst sandsynligt ikke to A330 piloter på standby i Arn, som kan færgeflyve LN-RKR.
Ellers kan de jo sende en A340 fra CPH? Der er jo lidt fly i overskud, da Miami ikke er åbnet endnu
haakonks
10-08-2016, 17:44
Da er LN-RKN omsider avgårde fra OSL... :)
VirreVapp
10-08-2016, 22:07
Da er LN-RKN omsider avgårde fra OSL... :)
Kun 30 timer forsinket :-)
SAS-Steward
10-08-2016, 22:13
Kun 30 timer forsinket :-)
Nope, "bare 6"
Flighten i går ble kansellert. ;-)
VirreVapp
10-08-2016, 22:27
Nope, "bare 6"
Flighten i går ble kansellert. ;-)
My bad, flighten kun 6,5 timer iflg flight tracer. 196 passasjerer 30,5 timer. Da blir alt så mye bedre :-)
Insomnia4u
10-08-2016, 23:08
Bekymringsfullt dette med så mye forsinkelser, har separate billetter på to ulike bookinger til HKG i høst, hadde en 3,5t delay i sommer med samme ruten. Riktignok 7t mellom flightene, men det hjelper jo ikke ved kansellering.
Sk925 med 6 timer forsinket avgang fra Kastrup i dag. Broren min skal være med på returen og har fått beskjed om at de blir minst 5 timer forsinket fra Dulles. Noen som vet årsak til forsinkelsen?
Stod to A340 og en A330 i og utenfor SAS hangaren på Kastrup nå, er det mye kluss og kanselleringer? Er vel ikke rom for tre fly på bakken med IC programmet til SK.
KalleSus
16-08-2016, 22:20
Det förvånar mig lite att LN-RKP (reservmaskinen) inte sätts in på Washington, när man två dagar i rad dras med så stora förseningar.
Däremot sågs LN-RKP göra två turer till Athen och en tur till Rom nu i helgen!
Stod to A340 og en A330 i og utenfor SAS hangaren på Kastrup nå, er det mye kluss og kanselleringer? Er vel ikke rom for tre fly på bakken med IC programmet til SK.
Ikke uvanlig de taues bort dit for litt vedlikehold hvis de har noen timer på bakken
Bortsett fra IAD som har vært endel forsinket så går vel det meste sånn nogenlunde på tid akkurat nå?
haakonks
16-08-2016, 22:53
Tre fly på bakken er vel nødvendigvis ikke et problem?
SK901/902 flyr vel ikke alle dager, da er det en maskin til overs de dagene den ikke flys.
LN-RKP er reservemaskinen.
OSL/CPH-MIA her heller ikke startet opp enda, så da er det en maskin til overs der også.
Det som er uvanlig er at det står en A330 der, det er vel LN-RKN som har hatt en del problemer i det siste. Ser ut som SAS har tatt den ut og flyr en A340 isteden for A330 på CPH-ORD.
Tre fly på bakken er vel nødvendigvis ikke et problem?
SK901/902 flyr vel ikke alle dager, da er det en maskin til overs de dagene den ikke flys.
LN-RKP er reservemaskinen.
OSL/CPH-MIA her heller ikke startet opp enda, så da er det en maskin til overs der også.
Ok, synes det bare var rart i og med at dette var sent på kvelden slik at alle flyene sannsynligvis ble stående på bakken til i dag. Trodde ikke de hadde rom for slikt i sitt stramme IC-program.
C-klasse
17-08-2016, 08:55
Man har nok ikke ubegrenset med crew, og det kan jo hende den ikke kan brukes pga. vedlikehold el.l.
Så du mener at SAS ikke har nok crew til å opprettholde planlagt produksjon?
Tidligere har det været omtalt, her på siden og i diverse medier at SAS har haft et meget stramt IC program, hvor hver maskine har fløjet 18 timer dagligt.
At der i denne sommer er kommet luft i programet, skyldes at man ikke ville starte ruter, før alle A340 var opgraderet. Det er derfor, at Miami først åbner i efteråret.
Det kan jo være en årsak, ja, og er jo evt. ikke første gang. Det kan jo fort skje både ved sykdom og irrops. Om syke fly skaper forsinkelser så ender man jo fort med crew på feil plass til feil tid, eller crew som har gått ut påtid. Da hjelper det ikke om det står et reservefly der.
SK907 OSL-EWR er forsinket fra oppsatt avgang 11:10 i dag, foreløbig ny tid er satt til 14:50. Noen som har noe informasjon om hva problemet er?
De var vel over 5 timer forsinket også tirsdag denne uken, da med tette toaletter.
Så at LNRKO boardet som normalt, så plutselig CNL, og finner ingen ferry flight på den fra OSL..
Står den ennda på OSL?
Ligger ingen flightplan på den fra OSL til CPH/ARN som tomflyvning på CFMU..
Må være en alvorlig feil da de ikke gikk til CPH/ARN for Teknisk sjekk :)
Ble omsider innstilt. Hvorfor ikke oppslag i VG? Når folk blir godt tatt vare på med mat og hotell, ombooket via MIA i dag, er det ikke noe å bråke om.
Sundet81
04-10-2016, 13:16
Ble omsider innstilt. Hvorfor ikke oppslag i VG? Når folk blir godt tatt vare på med mat og hotell, ombooket via MIA i dag, er det ikke noe å bråke om.
Jeg hadde som EBG blitt passelig sur om jeg hadde blitt 24 timer forsinket i stedet for å bli ombooket med United Airlines, Luftwaffe eller Swiss samme kveld, slik SAS reklamerer så gildt for at man kan bli på fjasboksiden sin akkurat nå.
haakonks
04-10-2016, 14:06
LN-RKN ble flydd opp fra CPH tidligere i dag for å fly dagens SK907.
Ser ut som LN-RKO fremdeles er på OSL, men vet ikke hva som er galt. Kanskje noen andre her som vet?
SAS-Steward
04-10-2016, 14:45
Var tech på den maskinen i går.
Alle pax ble booket om, de aller fleste i går, de siste reiste i formiddag.
RKO venter på en ny del, men vet ikke helt hvilken eller hva det er.
Ser ut til at MIA er avlyst både fra CPH og til OSL idag/i morgen.
Ser ut til at MIA er avlyst både fra CPH og til OSL idag/i morgen.
Er vel orkanen Matthew som er årsaken til det, leste at ca 1000 flyvninger til og fra MIA er kansellert.
RKO står i hangar på OSL og får seg ny motor
Noen egen tråd for innland/europa?
Er vel orkanen Matthew som er årsaken til det, leste at ca 1000 flyvninger til og fra MIA er kansellert.
Ja det er bare at kigge på AAR/DEP for Miami ,hvis man er tvivl om at det her kan udvikle sig til noget meget specielt.
Miami og Florida er nok ikke det sjoveste sted at opholde sig i de kommende 24 timer
Hilsen Ole
Det er nå helt tomt fr fly under 20.000 fot i det sørøstre hjørnet av Florida. Både FLL og MIA stengte ved lunchtider.
2016-10-15 UTC 20:15
SK995 Fuel dumping at CPH
https://www.flightradar24.com/2016-10-15/20:15/12x/SAS692/b51c0ad
2016-10-15 UTC 20:15
SK995 Fuel dumping at CPH
https://www.flightradar24.com/2016-10-15/20:15/12x/SAS692/b51c0ad
Det bliver interessant at se om SAS klarer sig uden om aflysninger i morgen, nu når også SK925 afgik 6 timer forsinket i dag..
Det bliver interessant at se om SAS klarer sig uden om aflysninger i morgen, nu når også SK925 afgik 6 timer forsinket i dag..
Akkurat det gir hvertfal følgeeffekt på SK909 i dag som går først kl 15. Denne snur som SK908 tilbake til OSL, de klarer nok hente inn forsinkelsen på EWR med den slyngen de kjører her.
Det var OY-KBM som gikk tech i går ser jeg, men er det ikke slik at SAS har en back-up maskin i LN-RKP (ex-LAN) ? I såfall skulle det ikke by på problemer å avvikle dagens trafikk.
Akkurat det gir hvertfal følgeeffekt på SK909 i dag som går først kl 15. Denne snur som SK908 tilbake til OSL, de klarer nok hente inn forsinkelsen på EWR med den slyngen de kjører her.
Det var OY-KBM som gikk tech i går ser jeg, men er det ikke slik at SAS har en back-up maskin i LN-RKP (ex-LAN) ? I såfall skulle det ikke by på problemer å avvikle dagens trafikk.
Det er ikke en maskin til som er pjusk? 909 gikk vel med RKP i går? Eller var det forrige dagen?
Det er ikke en maskin til som er pjusk? 909 gikk vel med RKP i går? Eller var det forrige dagen?
Det var fredagen ja, i går gikk RKP til Roma av alle ting.
LN-RKP på vei inn til OSL fra CPH. Er det SK907 som trenger innbyttehjelp?
jameson82
31-10-2016, 10:27
ja.. gårsdagens 908 ble kansellert pga teknisk
Kan se sånn ut.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161031/ccb8265712542bd11d5566dd138289b5.png
Skal ha vært en trappebil som ble for nærgående.
Ser den nå er på vei inn til OSL som SK908.
Skal den og ut igjen som 907, eller har de fått tilbake en frisk A330?
Ser den nå er på vei inn til OSL som SK908.
Skal den og ut igjen som 907, eller har de fått tilbake en frisk A330?
Den skal fly SK907 i dag også.
Den skal fly SK907 i dag også.
Takk, ser nå at det er LN-RKM som står skadet på EWR med bulk i motoren
http://www.check-in.dk/trappe-beskadiger-sas-langdistancefly/
Et kraftigt vindstød tog fat i en mobiltrappe, der stod på lufthavnens forplads ved siden af SAS-flyet og kastede den ind mod flyets ene motor. Selve motoren og flyets vinge tog ikke skade. Men trappen lavede en bule på motorens skjold, som gjorde, at skjoldet skulle skiftes.
Litt rart de måtte hente det hjemmefra og ikke det var mulig og få tak i denne delen i USA? Det er jo ofte fløyet rundt med motorer hvor fargene ikke matcher. Men det er også tydeligvis litt slakk i vinterprogrammet siden dette tydeligvis ikke skapte så store problemer
Takk, ser nå at det er LN-RKM som står skadet på EWR med bulk i motoren
http://www.check-in.dk/trappe-beskadiger-sas-langdistancefly/
Litt rart de måtte hente det hjemmefra og ikke det var mulig og få tak i denne delen i USA? Det er jo ofte fløyet rundt med motorer hvor fargene ikke matcher. Men det er også tydeligvis litt slakk i vinterprogrammet siden dette tydeligvis ikke skapte så store problemer
Må man virkelig kansellere en flygning med 250pax pga litt skadet blekk? Skjønner at flyet må inspireres grundig og det da blir forsinkelse, men flyet må da være flydyktig med bulk i et motordeksel?
Må man virkelig kansellere en flygning med 250pax pga litt skadet blekk? Skjønner at flyet må inspireres grundig og det da blir forsinkelse, men flyet må da være flydyktig med bulk i et motordeksel?
Litt kjedelig hvis skaden gjør at det løsner underveis, flyet må diverte, for ikke snakke om media oppslaget som da dukker opp hvis et flyselskap tok av med en skade de kjente til. Det kan fort bli en PR-messig katastrofe
Man følger hva manualene sier. Hvis boken sier no-go, så er det no-go. Ferdig snakket.
Litt kjedelig hvis skaden gjør at det løsner underveis, flyet må diverte, for ikke snakke om media oppslaget som da dukker opp hvis et flyselskap tok av med en skade de kjente til. Det kan fort bli en PR-messig katastrofe
Ikke uenig i det, men det er vel akkurat det inspeksjonen skal sjekke og kontrollere blant annet.
Man følger hva manualene sier. Hvis boken sier no-go, så er det no-go. Ferdig snakket.
Så det er manualer som beskriver hva som kan flys med av feil, og hva som ikke kan flys med?! Det gir jo mening, selv om blekkskade på skrog vs motordeksel feks er to ytterpunkter.
Skjønner det er lite rom for praktiskeløsninger, og kanskje likegreit da dårlige vurderinger kunne satt flyet i fare!
Ikke uenig i det, men det er vel akkurat det inspeksjonen skal sjekke og kontrollere blant annet.
Så det er manualer som beskriver hva som kan flys med av feil, og hva som ikke kan flys med?! Det gir jo mening, selv om blekkskade på skrog vs motordeksel feks er to ytterpunkter.
Skjønner det er lite rom for praktiskeløsninger, og kanskje likegreit da dårlige vurderinger kunne satt flyet i fare!
Minimum Equipment List (MEL) er en liste over instrumenter, komponenter og andre ting som kan være inoperative men at man allikevel kan fly. En kort MEL er mer restriktiv enn en lang MEL.
I minste detalj. I tillegg kan operatøren selv sette egne og strengere regler enn fabrikanten, både når det gjelder periodiske sjekker og delebytter. Og alt kontrolleres og sertifiseres av luftfartsmyndighetene.
Og som Cecilie skriver, når du har noe uforutsett, støtter du deg til MEL-manualen som lister hva som er tolerabelt.
I tillegg vil AMM (Aircraft Maintenance Manual) kunne gi deg limits for hva du kan og ikke kan fly med, f.eks. når det gjelder lekkasjer (fuel, olje, etc) og i tillegg hvor ofte et avvik må inspiseres eventuelt hvor lenge du kan fly med det.
Det samme kan sies om SRM (Structural Repair Manual). Den gir deg rimelig klare retningslinjer når det gjelder strukturskader, hva du kan fly med (Acceptable damage) og hvor lenge du kan fly med det før "final repair" og hvor ofte vedkommende skade eventuelt må re-inspiseres. SRM vil også gi retningslinjer for hvordan en skade skal repareres.
Vedrørende MEL, den henger sammen med CDL (Configuration Deviation List) som hva du kan fly med av "manglende deler" som fairings, seals, etc. Den gir også informasjon til crew og flight planning om eventuelle penalties på fuelforbruk og performance.
I tillegg vil AMM (Aircraft Maintenance Manual) kunne gi deg limits for hva du kan og ikke kan fly med, f.eks. når det gjelder lekkasjer (fuel, olje, etc) og i tillegg hvor ofte et avvik må inspiseres eventuelt hvor lenge du kan fly med det.
Det samme kan sies om SRM (Structural Repair Manual). Den gir deg rimelig klare retningslinjer når det gjelder strukturskader, hva du kan fly med (Acceptable damage) og hvor lenge du kan fly med det før "final repair" og hvor ofte vedkommende skade eventuelt må re-inspiseres. SRM vil også gi retningslinjer for hvordan en skade skal repareres.
Vedrørende MEL, den henger sammen med CDL (Configuration Deviation List) som hva du kan fly med av "manglende deler" som fairings, seals, etc. Den gir også informasjon til crew og flight planning om eventuelle penalties på fuelforbruk og performance.
Takk for informativt svar. Betyr det at SRM gir åpning for å fly med mindre strukturskader? Tydligvis er i såfall da skaden på motoren for stor til at den kan flys med.
I dette tilfellet var den nok det. Det kan, hvis skaden er 'ufarlig nok' gis dispensasjon til å fly tilbake til hjemmebasen eller til verksted. Siden det ikke ble gjort, var nok skaden betydeliig.
EBGflyer
02-11-2016, 22:42
Bemærkede, at RKS færget ned fra ARN til CPH i går og har fløjet en retur til NRT. I dag er den så sendt retur til ARN.
Er det mon første gang SAS bruger en 330 på Tokyo?
SAS-Steward
03-11-2016, 11:02
Bemærkede, at RKS færget ned fra ARN til CPH i går og har fløjet en retur til NRT. I dag er den så sendt retur til ARN.
Er det mon første gang SAS bruger en 330 på Tokyo?
Nei.
For noen år siden gikk en 330 både til NRT og PEK, men de går jo med en del restriksjoner pga vekt
SK909 har i dag ETD 14.15.
Den skal iflg. FR24 flyves af LN-RKN, der i morges kom ind på tid som
SK910. Mon det er pludselig opstået teknik eller bare en planlagt tur
med skruetrækkeren?
:fly
SK907 (LN-RKM) 11NOV har var først forsinket 30 min, så 30 til før de nå ble bedt om å gå av flyet.
Ny tid 14.30 står det nå.... får se da
909 er også 4,40 sein ut fra CPH
haakonks
08-11-2016, 15:17
SK907 er på vei nå... 3 timer forsinket.
SK909 har enda ikke tatt av, der ser det også ut som LN-RKP er satt inn.
RKP går som 909 ja
SK907 er på vei nå... 3 timer forsinket.
SK909 har enda ikke tatt av, der ser det også ut som LN-RKP er satt inn.
Med ord rett i retur fra ORD. Jeg landet med den kl. 13.05
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk