View Full Version : Routing ifht. været, eksempel LPA-SVG
Kanskje mest et spørsmål til gutta der fremme ( eller jentene ) men kanskje andre kan svare og.
Dro med VKG6636 igår LPA-SVG og han valgte en vestlig kurs, overhead FNC-DUB-SVG. Vi fikk en flytid på 5.05.
For morro skyld sjekket jeg FR24 for å se hvilken routing SK7410 hadde, og de dro over fastlandet, ACE-CDG-SVG.
Utfra FR24 så lå SK på ca +/- 480-500kt, mens det ser ut som DK lå på ca 370/400
Utfra FR24 så dro vi 16mins etter SK, men landet 48mins etter SK i SVG.
32mins er jo ganske mye.
For ordens skyld, så var vi litt i overkant av 100 pax på hjemturen, så flyet var jo forholdsvis lett. Nor jeg mistenker SK'en og for å ha vært, den rakk 36000 over ACE re FR24
Er 32mins lengre flytid "rimeligere" enn å la gassen gå for fullt, om den gjorde det hos SK?
Forøvrig så så jeg på skjermen at vi hadde en vind som lå rundt 100-135km/t fra 210-270 på det siste stykket av turen.
Mitt lille søndagsspørsmål.
Man kan ha fått slotrestriksjoner med den direkte ruta. Da er det vanlig å ta en tur ut i havet for å minimalisere forsinkelsen.
Man kan ha fått slotrestriksjoner med den direkte ruta. Da er det vanlig å ta en tur ut i havet for å minimalisere forsinkelsen.
Ja, tanken har slått meg. Lurte nok mer på om det skyldes Ops'ens/Nav avd'ens rutevalg.
Hvis du hadde testet det på Great Circle Mapper hadde funnet ut at routing via Dublin er 3,9% lenger enn kortest mulig flyrute. Den "direkte rute" du referer til som SAS fløy var 3,7% lenger enn kortest mulig. Her er det nok forskjell i normal cruise-hastighet, gasspådrag og medvind - de 8 km i forskjell i routing mellom VKG og SAS gjør man unna på rundt 37 sekunder.
Lørdag til LPA og søndag til TFS er et "lite" CTOT-helvete. TCAS-OCC kan ha re-routed dere nettopp pga. trafikkmengde over ex. Frankrike, Holland og Danmark. Andre, som ex. SK kan ha vært hakket heldigere.
Høres ut som dere fløy langs T16 som er en airway som går langt ut i havet og er i atlantisk luftrom. Der er tildels mye penger å spare på underveisavgifter ved å følge en av de rutene som går i det luftrommet. Kan ikke huske å ha møtt på SAS der ute noen gang mens "viking" har jeg hørt mang en gang.
Det kan ha noe med at det bl.a. er krav om HF radio i det luftrommet og det er ikke sikkert SAS har det i alle sine fly...Ellers er 30min ekstra flytid relativt mye, men her kommer sikkert slot spøkelset inn da det sjelden er et problem ute i Atlanteren.
Ja, der var blått hav fra vi forlot øya til vi kom til Irland.
Utfra data så var der lite AT delays fra LPA den lørdagen, men årsaken til den routingen får vi aldri.
Men vet at en del SK flighter, iallefall fra Vestlandet av og til routes vestover
for å unngå EU slot, men om de drar så langt ut aner jeg ikke.
Vi flyr ofte T9 routing opp og ned til LPA, sikkert noe lignende dere har gjort. Klatret eller sank dere midt over havet der (varighet ca 30 min)?
Her har jeg generert dagens OSL-LPA (NAX16L) routing T9.
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/NAX16L.png
T9-routing som Thomas viser til er 225 km lenger enn Great Circle altså 4375 km mot 4150 km. Under normal forhold tilsvarer denne ekstra distansen 16-17 minutters ekstra flytid.
Vi flyr ofte T9 routing opp og ned til LPA, sikkert noe lignende dere har gjort. Klatret eller sank dere midt over havet der (varighet ca 30 min)?
Er det noe som ligger på ruten?
Ser også at charter fra både Arlanda og Helsinki til Kanariøyene flyr over sørlandet. De følger vel også T9? Lurt litt på det, derfra må det vel bli en god del lenger.
Hva koster det å fly en 737 eller en A321 15 min lenger?
Den routingen som Thomas har lagt ved var nokså spot on vil jeg si. Kan ikke huske at vi hadde en berg og dalbane, men at vi steg etter en god stund og ble værende der, jfr FR24.
Virker som de fløy "sakte" rundt 400kt, før de skvatt opp rundt 500 ved Irland, men får et ufusltendig bilde på FR24 så klarer ikke å følge hele flighten
Det ser i allefall ut at den tegnede ruten går utenom Brest og London FIR, som sikkert nok kan være årsaken i seg selv.
Mye å ta hensyn til. Kanskje 1 time CTOT gjennom Frankrike, mot 15 minutter lengre flytid og avgang på rute ved å fly over sjøen. Crew-tid, utnyttelse av fly etc. Kanskje kan man fly i mer optimale høyder ute i havet osv..
Man kan være uheldig og fly i langt mindre optimale høyder (og hastigheter) der ute i havet, så det er både lengre og mindre drivstofføkonomisk. At det allikevel lønner seg må jo da gå på evt slot, avgifter osv.
Det kan også være enkelte tider at en mer vestlig bane har mer medvind fra jetstreamen enn en østlig bane. Det er ikke så stor forskjell i vindhastighet før en slik alternativ bane svarer seg.
Det kan også være enkelte tider at en mer vestlig bane har mer medvind fra jetstreamen enn en østlig bane. Det er ikke så stor forskjell i vindhastighet før en slik alternativ bane svarer seg.
Helt klart en viktig faktor, noe som gjenspeiler seg på kartet:
http://i997.photobucket.com/albums/af100/Lorentzen26/16L_Wind.png
OSL-LPA.
Som et apropos, så dro VKG ARN-BJL OG HEL-FNC, h.h over og sør for SVG på vei mot UK før de en eller annen plass dro sørover. Er det OPS'en i UK som lager flightplans siden "alt" skal den veien:fly
Men et ekstra spørsmål, når vi dro SVG-LPA med 321, full last så måtte vi mellomlande i FAO p.g.a motvind, mens SK7391 som dro fra BGO :20 MINS før oss dro rett til LPA, også den fulllastet.
Acc til FR24 så hadde vi nokså samme routingen nedover
Tally-Ho
31-10-2013, 14:19
Kanskje mest et spørsmål til gutta der fremme ( eller jentene ) men kanskje andre kan svare og.
Dro med VKG6636 igår LPA-SVG og han valgte en vestlig kurs, overhead FNC-DUB-SVG. Vi fikk en flytid på 5.05.
For morro skyld sjekket jeg FR24 for å se hvilken routing SK7410 hadde, og de dro over fastlandet, ACE-CDG-SVG.
Utfra FR24 så lå SK på ca +/- 480-500kt, mens det ser ut som DK lå på ca 370/400
Utfra FR24 så dro vi 16mins etter SK, men landet 48mins etter SK i SVG.
32mins er jo ganske mye.
For ordens skyld, så var vi litt i overkant av 100 pax på hjemturen, så flyet var jo forholdsvis lett. Nor jeg mistenker SK'en og for å ha vært, den rakk 36000 over ACE re FR24
Er 32mins lengre flytid "rimeligere" enn å la gassen gå for fullt, om den gjorde det hos SK?
Forøvrig så så jeg på skjermen at vi hadde en vind som lå rundt 100-135km/t fra 210-270 på det siste stykket av turen.
Mitt lille søndagsspørsmål.
---
Flytid på 5.05 på en A321 med VKG (TCAS) tyder uansett på en medvindstur, så dersom SK fløy på rundt 4:33, tyder det på en ekstraordinær god medvind på deres rute. Faktisk har jeg på mine ca 2-300 flighter opp / ned til Kanariholmene aldri vært under 4:20 (og da cruiset vi M 0,82 - 83 med widebody, og det gør ikke en 737 fra SK) - og vi hadde en fantastisk jetstream nær sagt hele veien.
OW / OP legger i TCAS opp flightene etter den den løsningen som computeren finner rimeligst og mest hensiktsmessig. Underveisavgiftene er relativt mye lavere om man flyr f. eks T-16 (Oceanic airspace), men her spiller også hensyn som slot restiksjoner inn. Og blir flytiden uforholdsmessig mye lengre, vil cost til fly/fuel kunne gjøre at man likevel ikke velger T-routing. Og til slutt har man situasjoner der man har begrensninger på crew'ets arbeidstider som kan begrense. Normalt er jo dette max 13 timer. Og når man vet at SK normalt presser sine crew t/r fra Skandinavia, mens TCAS-crew hviler ned ved night stop der nede, med et par dager på stranden;-), så kan dette også spille inne.
Ut i fra den hastigheten du oppga ser det ut som om TCAS lå midt inne i en motstrøms jetstream med ca150 km/t mot seg, mens SK'en hadde ca 50 km/t med seg. Men for å kunne klare 4:32, må nok gjennomsnittsfarten ha vært godt over 480-500 kts. Normal cruise speed i null vind ligger jo rundt 460-470 kts, som normalt gir en flytid på ca 5:10 - 5:15 opp til Stavanger, noe mer til Bergen og Oslo.
Tally-Ho
Oppgitt blocktid på DK6636 LPA-SVG er gitt til 5:15 så med 5:05 kan vi ikke ha hatt meget medvind.
Men siden du har peiling, kikker du på #17, nedturen og?
Tks på forhånd
Tally-Ho
01-11-2013, 12:05
Oppgitt blocktid på DK6636 LPA-SVG er gitt til 5:15 så med 5:05 kan vi ikke ha hatt meget medvind.
Men siden du har peiling, kikker du på #17, nedturen og?
Tks på forhånd
---/
Du har ganske så rett når jeg kikket nærmere på det, flytid på 5:05 LPA til SVG tyder på rundt en vindkomponent på rundt null. Dagens rute (samme T-rute) fra LPA til BGO, som jo er litt lengre, og med knappe +30 knop medvind, gir en flytid på 4:50.
Tally-Ho
Tally-Ho
01-11-2013, 12:10
Som et apropos, så dro VKG ARN-BJL OG HEL-FNC, h.h over og sør for SVG på vei mot UK før de en eller annen plass dro sørover. Er det OPS'en i UK som lager flightplans siden "alt" skal den veien:fly
Men et ekstra spørsmål, når vi dro SVG-LPA med 321, full last så måtte vi mellomlande i FAO p.g.a motvind, mens SK7391 som dro fra BGO :20 MINS før oss dro rett til LPA, også den fulllastet.
Acc til FR24 så hadde vi nokså samme routingen nedover
--
Veldig sjelden at man mellomlander i Faro på ruten SVG-LPA. Tyder enten på veldig sterk motvind, eller at du nettopp denne dagen fløy med et av de to individene i selskapet (-VKT eller -VKE) som flyr med en ekstra ACT (fueltank) mindre. Disse maskinene går som oftest fra Danmark el Syd-Sverige p.g.a mindre range.
Tally-Ho
--
Veldig sjelden at man mellomlander i Faro på ruten SVG-LPA. Tyder enten på veldig sterk motvind, eller at du nettopp denne dagen fløy med et av de to individene i selskapet (-VKT eller -VKE) som flyr med en ekstra ACT (fueltank) mindre. Disse maskinene går som oftest fra Danmark el Syd-Sverige p.g.a mindre range.
Tally-Ho
Takk for svarene, mener å huske at det var VKE. Skal sjekke når jeg kommer på jobb, og ev. korrigere om det ikke var den.
Så da var det performance og ikke vind som gjorde utslaget, jfr. SK som dro direkte. Vel like enkelt å bruke vær, pax skjønner ikke dette med performance allikevel.
Happy flying
Og både -VKE og -VKT er tidligere My Travel Uk-maskiner optimalisert for MAN-Kanariøyene (3050 km mot 4105 km fra OSL og 3805 km fra CPH).