PDA

View Full Version : Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

OSL-MRU
17-10-2013, 23:31
Ber folk kjøpe hodetelefoner av hensyn til flysikkerheten. – Dette synes vi ikke noe om, sier Norsk Flytekniker Organisasjon.

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/mener-flyselskaper-bruker-sikkerhet-som-salgstriks-4139476.html

Er det noen her inne som har noe kunnskap om dette?

Stone
18-10-2013, 00:03
Nå er ikke jeg avioniker, men dersom pluggen passer og impedansen i headsetet er sånn noenlunde kompatibel kan jeg ikke se noe trøbbel med å bruke egne.
Så jeg tror nok at min gode kollega Roger har rett, ja.

Bergern
18-10-2013, 00:22
Dette må da være bollocks?
Kan aldri tenke meg at det settes inn IFE som er avhengig av en spesiell type hodetelefoner. Leverandører av slikt kommer og går og det blir unødvendig omstendelig (og sikkert dyrt) å hele tiden finne noen som leverer avviksstandarden.
Og hvordan håndterer disse selskapene innleide fly og evt fly overdratt eller kjøpt av andre selskaper med allerede innstalert IFE?

Nei, som Stone sier; passer pluggen kjør ivei.

LN-MOW
18-10-2013, 00:38
Tull og tøys. Har man en to-pinsadapter det det er nødvendig, spiller det ingen rolle om man bruker BOSE eller selskapets egne møkkafoner.

Likedan der det allerede er enpins. De amerikanske selskapene ønsker begge alternativer velkomne ombord og har gjort det i årevis.

FlyHi
18-10-2013, 08:13
Muligvis er der i virkeligheden størst risiko for at skade systemet ved at bruge selskaberne egne elendige og billigt producerede Kina-headphones.

Dette er BS

Så det også hos Thomsom tidligere på året at det var forbudt at bruge egne headphone. Det blev dog ikke håndhæver. Muligvis fordi vi sad på en klasse hvor man ikke skulle betale ekstra for dem ;)

Ttech
18-10-2013, 15:56
Hahaha.

Informasjonsjef i Apollo sier følgende:
"De kan bli overhopphetet" Og "hodetelefoner som er spesiallaget for fly"
Hu skulle hatt sparken

mcduck
18-10-2013, 20:42
Jeg blir flau på Apollo sine vegne!

Heldigvis bruker jeg ikke IFE på charter da jeg bruker ipad eller liknende. Neste blir vel at du ikke får bruke egne høretelefoner på eget utstyr ombord..

Husker også jeg ble nektet å drikke medbragt drikke (Coca-Cola) for noen år siden, på tross at de solgte det ombord. Begrunnelsen var at noen kunne være allergiske.

Someone
18-10-2013, 20:45
Hahaha.

Informasjonsjef i Apollo sier følgende:
"De kan bli overhopphetet" Og "hodetelefoner som er spesiallaget for fly"
Hu skulle hatt sparken

Snakk om å ta en "Skånvik"

Trety
18-10-2013, 23:49
Kjenner ikke IFE-systemenes impedans i detalj, men å bruke headphones (headsets er noe annet, gutta ;)) med en avvikende impedans vil uansett ikke skade systemet. Absolutt worst case så blir det lavere lyd, thats it, og selv det er helt usannsynlig med headphones beregnet for milliwatt-forsterkerne i telefoner/mp3-spillere.
Og når man i tillegg antyder at IFE som kunne være ute av drift påvirker flysikkerheten, så kan man jo lure på hvor desperate de er etter å få solgt skiten sin.

Ttech
19-10-2013, 02:04
Snakk om å ta en "Skånvik"

Hehe, nei men ærlig talt...
Om hun tror på det selv vet jeg ikke, men har man ikke peiling er det ikke verre å si at "dette har jeg ikke greie på"... Ærlig talt

Farmer
19-10-2013, 05:23
Den historien der grenser jo tett opp mot grovt svindelforsøk!

Superhai
19-10-2013, 23:55
Det meste av IFE-utstyr er standarisert etter ARINC 628. Standarden tilsier enten 300 (A-type) eller 40 (B-type) ohm impedanse på hodetelefonen. Tilkoblingene er enten 3.5mm TRS (vanlig stereo) eller to pins TS. Det finnes også standard for noise-canceling typer, her er det (C1) 2 pins TRS med en ekstra 2.5mm TS (spenning), og (C2) 3 pins med 2 x 3.5mm TS og en 2.5mm TS (spenning). Det finnes en ny versjon (D) som unngår spenning og lar elektronikken være utenom hodetelefonene, hvor man har en to pins type med 3.5mm TRS for lyd, og enten 2.5 eller 3.5mm for mikrofonen i hodetelefonene.

Vanlige hodetelefoner har impedans fra 16 og oppover, og hvis det ikke er beregnet for iphone og bærbar elektronikk (utstyr som har 1.5-3V spenningskilder) så finner man impedanser fra 100 ohm og oppover.

Så hva skal man si om å koble 16 ohms hodetelefoner til utstyr som er laget for 300 ohm? Scenarioet er velkjent, så fabrikantene har jo helt sannsynlig tatt hensyn til dette. Jeg har også sett hodetelefoner med impedans-bryter. To pin istedetfor én pin er også i utgangspunktet ikke for at man skal begrense utstyret som kan kobles til, men fordi denne typen plugger er bedre egnet og gir mindre belastning på plugg i bruk ombord på et fly.

Ttech
20-10-2013, 13:05
Det meste av IFE-utstyr er standarisert etter ARINC 628. Standarden tilsier enten 300 (A-type) eller 40 (B-type) ohm impedanse på hodetelefonen. Tilkoblingene er enten 3.5mm TRS (vanlig stereo) eller to pins TS. Det finnes også standard for noise-canceling typer, her er det (C1) 2 pins TRS med en ekstra 2.5mm TS (spenning), og (C2) 3 pins med 2 x 3.5mm TS og en 2.5mm TS (spenning). Det finnes en ny versjon (D) som unngår spenning og lar elektronikken være utenom hodetelefonene, hvor man har en to pins type med 3.5mm TRS for lyd, og enten 2.5 eller 3.5mm for mikrofonen i hodetelefonene.

Vanlige hodetelefoner har impedans fra 16 og oppover, og hvis det ikke er beregnet for iphone og bærbar elektronikk (utstyr som har 1.5-3V spenningskilder) så finner man impedanser fra 100 ohm og oppover.

Så hva skal man si om å koble 16 ohms hodetelefoner til utstyr som er laget for 300 ohm? Scenarioet er velkjent, så fabrikantene har jo helt sannsynlig tatt hensyn til dette. Jeg har også sett hodetelefoner med impedans-bryter. To pin istedetfor én pin er også i utgangspunktet ikke for at man skal begrense utstyret som kan kobles til, men fordi denne typen plugger er bedre egnet og gir mindre belastning på plugg i bruk ombord på et fly.

Fin resonoment om temaet, men alt i alt prøver du og si at påstanden til apollo stemmer?

Superhai
20-10-2013, 16:19
Fin resonoment om temaet, men alt i alt prøver du og si at påstanden til apollo stemmer?

Konklusjonen min ble vel mer det at Apollo sin påstand ikke er helt tatt ute fra det blå, men at problematikken må ha oppstått allerede fra første gang et fly fikk montert en 3.5mm jackinngang - folk elsker å putte ting som passer i andre ting, og dermed så bør produsenter tatt hensyn til dette. Hadde brannfaren vært selv bare teoretisk overhengende så hadde FAA allerede satt foten ned for bruk av slike plugger, og jeg har heller ikke hørt om hendelser knyttet til dette. Et annet spørsmål er om elektronikken ombord må byttes oftere som konsekvens av dette, men volumjusteringen begrenser jo også effekten ut, så med mindre man kobler seg til men lar hodetelefonene bare ligge med maks volum så tror jeg at det blir andre punkter som må byttes først. Jeg regner med at det er den mekaniske belastningen som er problem nummer 1.

Tally-Ho
20-10-2013, 18:44
Konklusjonen min ble vel mer det at Apollo sin påstand ikke er helt tatt ute fra det blå, men at problematikken må ha oppstått allerede fra første gang et fly fikk montert en 3.5mm jackinngang - folk elsker å putte ting som passer i andre ting, og dermed så bør produsenter tatt hensyn til dette. Hadde brannfaren vært selv bare teoretisk overhengende så hadde FAA allerede satt foten ned for bruk av slike plugger, og jeg har heller ikke hørt om hendelser knyttet til dette. Et annet spørsmål er om elektronikken ombord må byttes oftere som konsekvens av dette, men volumjusteringen begrenser jo også effekten ut, så med mindre man kobler seg til men lar hodetelefonene bare ligge med maks volum så tror jeg at det blir andre punkter som må byttes først. Jeg regner med at det er den mekaniske belastningen som er problem nummer 1.
---
Her er det mange ekspertuttalelser, men støtter Superhai her. Jeg kan bekrefte at elektronikken ombord (deler av IFE) må skiftes oftere enn ellers nødvendig p.g.a. pax som bruker eget utstyr, og dette dokumenters gjennom funn/reparasjoner av teknikere, observasjoner av crew og annet. Mekaniske belastninger og generell øket slitasje synes å være et problem. Og IFE er dyrt å vedlikeholde.

Tally-Ho

petru26
20-10-2013, 20:17
Kan ikke skjønne det, for når det er snakk om impedans, så er det jo hva man kobler til i uttaket som er det avgjørende. Og jeg tviler på at impedansen blir så lav at det er på grensen til kortslutning. Og jeg tror ikke de dyre bose o.l. settene er noe hardere på systemet enn de som fåes ombord.

sail4fun
20-10-2013, 20:22
tviler og tror ?

petru26
20-10-2013, 20:29
Hva skal du fram til?

sail4fun
20-10-2013, 20:30
At fakts er slik , eller slik . Dit kommer man ikke med tro og tvil...
IFE anlegg kan være designet for 100/150ohm headset, så kortsluttes de med 4ohm og fullt volum så blir nok forsterkertrinnet stekt.

petru26
20-10-2013, 20:38
Nei, men nå er vel ikke denne tråden overøst av beinharde fakta fra før da. Det jeg ville poengtere er det faktum at det er ikke i systemet impedansen ligger, det er hva man kobler til som er det avgjørende. Akkurat som på stereoanlegget ditt hjemme.

Ttech
20-10-2013, 21:34
Nå skal jeg ta utgangspunkt i IFE systemet jeg er mye borti, hva som gjelder for andre skal jeg ikke ta for meg.

Systemets overhaling/service intervaller er ikke nødvendigvis tilpasset det faktum at folk bruker andre headset osv... Men her er det snakk om så små toleranser at de verdiene vi snakker om vil ha liten påvirkning på systemets holdbarhet. Ser det sitter mange elektrokunnskaprike forumister her. Og fint er jo det. Men ikke prøv å si at de billige sennheiser hodetelefonene som blir utlevert er "spesiallaget for fly". At det finnes forskjellige impedanser i ulike headset er jo greit nok, men at det vil overopphete, skade, eller ødelegge IFE systemet? Neppe.
Systemet jeg er kjent med har sjeldent, eller tilnærmet lik aldri problemer med jack utgangene, eller lyden i seg selv. Skjermene derimot...

LN-TAL
06-11-2013, 09:43
Først, hva ER egentlig impedans ?

Det er ikke så lett og gi en enkel og riktig forklaring på det egentlig, men jeg skal forsøke å forenkle det så godt jeg kan, forhåpentlig uten å ødelegge poenget eller teorien bak det.

Impedans er tilpasningen mellom to forskjellige komponenter. Se litt på det som ett hjullager. Er hjullageret for stramt så går hjulet tregt rundt, det trengs mye krefter, og det er mye slitasje. Er hjullageret for løst så er det slark i hjulet, gjerne mye slitasje (som følge av at ting jobber / beveger seg i akser hvor det egentlig ikke skal være bevegelse).

På samme måte så utrykker vi forholdet mellom en kraftkilde og en (som oftrest) passiv komponent, f.eks. en forsterker og en høyttaler. Eller en radio og en antenne. På radioinstallasjoner er dette med impedanse SVÆRT viktig. Og det er gjerne slik at dess høyere effekt, dess viktigere er dette. Har du en radiosender på f.eks. 1000W og en gitt frekvens, så skal helst denne senderen være tilkoblet en ideel antenne som lar alt av radiosignaler som senderen gir ut forplantes ut i lufta som radiobølger. Er ikke impedansen riktig vil det vi kaller for SWR stige. Det betyr kort forklart at antennen ikke er tilpasset sender / frekvens, og hele signalet som senderen sender ut vil ikke klare å forsvinne ut av antennen. Det blir derfor gjerne reflektert tilbake i kabelen, treffer elektronikken i senderen, med den følge at senderen blir varmere enn normalt. Moderne sendere føler selvfølgelig dette, og vil normalt redusere sendeeffekten automatisk for å forhindre varmgang.

Noe av det samme skjer i ett lydsystem, f.eks. IFE. Dersom ikke den belastende komponenten (hodetelefonene) passer til senderen (IFE systemet), så vil ikke belastningen på systemet bli riktig. I teorien vil dette gi varmgang i komponenter. Dog, som folk allerede har vært inne på i denne tråden, så er det snakk om så minmale effekter her, at jeg tviler på at dette i praksis er noe problem. Og dette med reflektert effekt er nok er ikke tema med slike effekter vi her snakker om. Det er nok kanskje ett større problem at komponentene vil jobbe hardere i gitte tilfeller for å forsøke å holde oppe nivået (litt usikker på akuratt den siste der).

Så min konklusjon, som lekmann på området er: i teorien er det nok ett problem. I praksis tviler jeg på at det har noen betydning. Alle elektroniske komponenter er uansett ikke "bang on" hva gjelder tekniske data. Alle komponenter har en viss toleransegrense. Billige komponenter har gjerne en høyere tolleransegrense enn dyre. Og da er spmet: hva bruker de som lager hodetelefoner som selges i pallevis til 25,- kr ?

kjeandersen
06-11-2013, 21:10
Jeg har jo ikke veldig mye greie på slikt, men når jeg fløy DK i sommer ble det opplyst at de som dyttet vanlige (1pins) plugger inn i systemet lagde forstyrrelser i systemet, som susing og eller lavere lyd. Derfor ønsket de at de som ikke hadde overgang kjøpte hodetlf. Kan jo også nevne at jeg 2 av 4 flygninger med de har hatt ødelagt audio system i stolen jeg har sitti. Om dette har sammenheng med tidligere misbruk, eller rett og slett bare gammelt utslitt system vites ikke:)