PDA

View Full Version : Sjekke ut hvor IATA koder tilhører?

LN-KRF
21-08-2013, 22:40
Noen som vet hvor man kan sjekke hvor ATC Iata kodene som f.eks KDENXLDS, EKBICPUF, ENTCYTX og sånne tilhører?

Hvem som har de der forskjellige kodene?

Vet ikke en gang om det heter IATA koder eller om det er ett annet ord for sånne ting?

Kodene kan være f.eks DUBOOFR, LOWWAUAO, EHAMKLMF, EVRABTIO osv..

Er det noen plasser du kan søke på de å finne ut hvem som sender de ut? :)

LN-TIB
21-08-2013, 22:45
De fire første tegnene er ICAO koder på flyplasser. Hva resten betyr aner jeg ikke.

Superhai
21-08-2013, 22:48
Noen som vet hvor man kan sjekke hvor ATC Iata kodene som f.eks KDENXLDS, EKBICPUF, ENTCYTX og sånne tilhører?

Hvem som har de der forskjellige kodene?

Vet ikke en gang om det heter IATA koder eller om det er ett annet ord for sånne ting?

Kodene kan være f.eks DUBOOFR, LOWWAUAO, EHAMKLMF, EVRABTIO osv..

Er det noen plasser du kan søke på de å finne ut hvem som sender de ut? :)

AFTN kodene (de øverste) er noe ICAO regulerer. Du finner de hos ICAO og må ha dokumentene 7910 og 8585. (Koster sikkert en formue å få tak i) De fire første bokstavene er som du sikkert ser vanlige ICAO lokasjonskoder (fra dok 7910) og resten finner du detaljert i 8585.

DUBOOFR er SITA adresse og er til en telex-"printer" sannsynligvis til DUB funksjon/kontor/etc. OO hos flyselskap FR. DUB er ordinær IATA kode eller kan f.eks være HDQ for hovedkvarter.

LN-MOW
21-08-2013, 22:57
DUBOOFR er Ryanair Ops.

1944vintage
21-08-2013, 23:02
Wiem LOWW AUA (gamle forkortelse for Austrian AL)
og Amsterdam EHAM KLM sier vel litt.

LN-TIB
21-08-2013, 23:02
AFTN kodene (de øverste) er noe ICAO regulerer. Du finner de hos ICAO og må ha dokumentene 7910 og 8585. (Koster sikkert en formue å få tak i) De fire første bokstavene er som du sikkert ser vanlige ICAO lokasjonskoder (fra dok 7910) og resten finner du detaljert i 8585.

DUBOOFR er SITA adresse og er til en telex-"printer" sannsynligvis til DUB funksjon/kontor/etc. OO hos flyselskap FR. DUB er ordinær IATA kode eller kan f.eks være HDQ for hovedkvarter.

Sjekket litt rundt dette etter jeg postet tidligere. Ser at 7910 koster $220(740) mens 8585 kostere $270(880). Årsabonnement med 4 årlige utgave i parentes. De vet å ta seg betalt ;)

Michael
21-08-2013, 23:10
Og gjennom SITA-meldinger/telex mottar vi som driver med handling f.eks MVT (movement-beskjeder, info om offblock, takeoff, landing osv), LDM (loadmessage, info om hvor mange pax, bagasje, cargo, mail som er ombord og hvor det ligger i flyet.), PTM/PSM (passenger transfer message, passenger service message. Hvilke pax som har connecting flights, og PRM-pax.)
Disse sender vi og mottar for hver eneste flybevegelse.

Sånn som Superhai skriver, adresser som til slutt havner hos en printer som printer ut beskjeder.
På OSL bruker vi printere som ligner på denne: http://www.okidata.com/printers/impact/ml186
Og de lager en lyd som denne: http://youtube.com/watch?v=bEDVedZEIw8

Er du lenge nok i nærheten av en sånn printer så tynes nervene...bare se på min kollega Thomas som sitter mellom to stykker gjennom hele arbeidsdagen. Hihi. :colgate:

The Ticketor
21-08-2013, 23:14
Tror flybransjen holder OKI i live...

LN-TIB
21-08-2013, 23:16
Dette SITA systemet har vel vært det samme i over 30 år? Mener det sto en matriseskriver på Andenes tidlig på 80 tallet som hamret ut telexmeldinger. Om jeg ikke husker feil hadde de også en matriseskriver for billetter som jeg fikk lov å skrive ut fra den gang solide Tandbergmaskiner!

Superhai
21-08-2013, 23:19
Er du lenge nok i nærheten av en sånn printer så tynes nervene...bare se på min kollega Thomas som sitter mellom to stykker gjennom hele arbeidsdagen. Hihi. :colgate:

Jeg er glad vi er mer eller mindre kvitt de fleste av printerene og får de meldingene inn på en "mailbox" nå.

The Ticketor
21-08-2013, 23:33
Dette SITA systemet har vel vært det samme i over 30 år? Mener det sto en matriseskriver på Andenes tidlig på 80 tallet som hamret ut telexmeldinger. Om jeg ikke husker feil hadde de også en matriseskriver for billetter som jeg fikk lov å skrive ut fra den gang solide Tandbergmaskiner!

Det kan godt ha vært TAT-billetter, de fleste TAT-printere var seriøse saker!

Nå beveger vi oss kanskje litt "off-topic", men morro læll!

Hilsen OSLKKQR.

LN-MOW
21-08-2013, 23:34

30 år? Røttene til dagens system kan spores tilbake til 1920-tallet.

Inntil det kommer et universelt elektronisk meldingssystem som kan overta dagens kommunikasjon mellom fllyselskapene, vil OKI-printerne nok forbli ..

The Ticketor
21-08-2013, 23:49
SITATEX finnes jo. Men hos oss går OKI printeren fortsatt varm ved hver avgang, og ved andre tilfeller også. En kopi av hver melding spares elektronisk, men printes og files skal dem uansett.

LN-MOW
21-08-2013, 23:52
SITATEX er bare et elektronisk styringsprogram for de samme meldingene .. Det overflødiggjør forsåvidt OKI-printerne, men det blir jo mer et prosedyrespørsmål ...

The Ticketor
22-08-2013, 00:18
Vet det, men om det var printeren man ble gal av, så slipper man den med SITATEX.

LN-MOW
22-08-2013, 00:41
Hvem kan bli gal av den? Det er jo godlyd for gamle ører .... :up:

Ellers så finnes det jo støydempende kabinetter ..

Wig-wag
22-08-2013, 11:50
Her http://www.scramblemagazine.nl/icao finner du det meste.

Ellers kan du selv google ICAO Location Indicators, som er den korrekte betegnelsen på disse kodene

Som det er sagt er det de fire første bokstavene som angir hvilket sted det dreier seg om. I ICAO-kodene behøver det ikke nødvendigvis være en lufthavn, det kan være en annen enhet som er en del av AFTN (Aeronautical Fixed Telecommunication Network). Som nærliggende eksempel kan nevnes ENOS som er kontrollsentralen i Røyken.

De resterende bokstaver i kuden spesifiserer hvilken funksjon/kontor/printer på denne enheten som skal få en melding på AFTN, eller på annen måte er tilknyttet AFTN. Videre eksepler er her på Rygge, der ikke bare TWR, men også handling, MIL-OPS, Brann/plass/havari har sine AFTN-terminaler.

Thomas
22-08-2013, 12:31

Hallå jah! Yrkesskaderstatning coming soon to an OPS near you! :drink

Hilsen OSLAPXH/OSLKL7X!

LN-KRF
22-08-2013, 12:39
Så ENTCYCYX er til Tromsø TWR etter det jeg har klart å lete meg fram til med andre ord..

YCYX etter det jeg fant ut er ett kontrolltårn

Så da ENTC YCYX Tower, altså ENTC TWR, stemmer dette?

Wig-wag
22-08-2013, 15:06
Så ENTCYCYX er til Tromsø TWR etter det jeg har klart å lete meg fram til med andre ord..

YCYX etter det jeg fant ut er ett kontrolltårn

Så da ENTC YCYX Tower, altså ENTC TWR, stemmer dette?

Jeg må innrømme at jeg ikke er så stø i de bakerste bokstavene. Men Tromsø TWR har helt sikkert mer enn en AFTN-terminal og man kan adressere helt ned til hver enkelt, og også spesifisere om det skal gå rett til en printer og komme ut på papir, eller om det skal presenteres rent elektronisk på en skjerm.

En som kan mye om dette på dette forumet er han som kaller seg Gandalf. Du kan jo håpe på at han er innom og leser og svarer, eller send ham en PM.

Disse kodene (og AFTN) ble forøvrig utviklet dengang vi hadde slike svære skrivemaskinlignende telex/teleprintere med slik perforert papirtape for å sende meldinger. Nesten litt utrolig at kodesystemet har overlevd.

Gandalf
22-08-2013, 18:40
ENTCYCYX er AFTN adressen til de som koordinerer ambulanseflygingene i Nord-Norge. (Tidligere kalt AMK-sentralen, drives av Lufttransport og ligger på Sykehuset)

Kontrolltårn ender alltid med -ZTZX (eller P eller V). Siste bokstaven er en såkalt exit-bokstav, den sier noe om meldingen skal til printer (P), skjerm (V) eller gvis det er reiseplan eller -relatert melding skal den ende på X.

I AFTN verdenen er det noen verdensomspennende endinger, jeg tar ikke med siste bokstav her, jfr. det jeg skrev ovenfor:

ZTZ - tårn/AFIS
ZAZ - Approach
ZQZ - ATCC IFR flyginger
ZFZ - ATCC VFR
YNY - NOTAM kontor
YOY - AIS kontor (meldekontor/briefingkontor)
YCY - Redningssentral
YMY - MET kontor
YWY - militær tjeneste

Det er flere, men da blir dette deadly boring. Flyselskap som har egen AFTN terminal bruker selskapets ICAO kode som de tre nest siste, for eksempel EKCHSASW er SAS sin ops sentral på Kastrup, ENBOWIFX er, ja dere skjønner tegningen.

Mvh,

Wig-wag
22-08-2013, 19:50
ENTCYCYX er AFTN adressen til de som koordinerer ambulanseflygingene i Nord-Norge. (Tidligere kalt AMK-sentralen, drives av Lufttransport og ligger på Sykehuset)

Kontrolltårn ender alltid med -ZTZX (eller P eller V). Siste bokstaven er en såkalt exit-bokstav, den sier noe om meldingen skal til printer (P), skjerm (V) eller gvis det er reiseplan eller -relatert melding skal den ende
Mvh,

I knew you would come to the rescue:D

Gandalf
22-08-2013, 20:01
One aims to please..... ;)