View Full Version : Typebetegnelser på 737.
Spaceman Spiff
06-08-2013, 22:05
Hei. Jeg har et spørsmål som sikkert er kjapt å besvare for de godt bevandrede i miljøet.
Ser oftere at betegnelser som f.eks 737-800 kortes ned til B738... Så langt, alt vel.
Men så ser jeg også at man enkelte ganger bruker f.eks 737-883...
Så jeg lurer på, hvordan skal man tolke -883 her? Går ut ifra at første tall er -800 serien, men hva med resten? Ser vel noen -600 også som har 683, og en annen -800 som har 85P
Noe kvalifisert gjetting her? :)
De siste tallene er kundekoden(?). -83 er SAS.
jameson82
06-08-2013, 22:10
Her finner du oversikt over alle Customer delivery codes http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Boeing_customer_codes
83 er SAS sitt kundenummer, slik at fly de har bestilt derfra slutter på 83.
GECAS har f.eks 6N, så de nye -800 de har fått rett fra dem er 737-86N
Det er vidden på chemtrailspruteren på vingetuppen .. ;)
Neida - de to siste karakterene er Boeings kundekode. Den angir den opprinnelige kunden som tok levering. En 737-883 er f.eks. en 737-800 som ble levert til SAS. Som regel operatør, men noen ganger leasingselskap. Her er en oversikt:
http://www.airlinecodes.co.uk/boeing.asp
Her var gutta på hugget, gitt .... :lol:
Det er vidden på chemtrailspruteren på vingetuppen .. ;)
Vi må snart få en "Liker"-knapp her på Flyprat :)
teamseacow
06-08-2013, 22:40
Kanskje verdt å nevne at kundekode ikke endres selv om flyet selges til en annen operatør. Derfor kan det være forskjellige kundekoder i et selskap.
Elsker å lære nye ting her inne. Takk! :-)
Kan jo legge til at Boeing vel er gått bort fra kundekodene på Dreamlinern
Kan jo legge til at Boeing vel er gått bort fra kundekodene på Dreamlinern
Ja, de har begynt med brennmerker i stedet.
TK f.eks kan ha satt opp i systemet sitt at de flyr med 79B (737-800) noen som vet hvorfor det er sånn?
Ja, de har begynt med brennmerker i stedet.
:lol::lol::lol:
Superhai
07-08-2013, 05:33
TK f.eks kan ha satt opp i systemet sitt at de flyr med 79B (737-800) noen som vet hvorfor det er sånn?
Det er nok en 737-900. ICAO bruker forkortelsen B739 og IATA 739, men ofte så bruker man varianter internt i selskapene for å skille varianter og versjoner av flytypene. De er ofte avledet av IATA sine koder, men vil ha varianter om man vil skille f.eks. konfigurasjon ombord, eller andre ting som kan ha betydning for planlegging.
Tertit54
07-08-2013, 07:36
SAS bruker jo vel også koder som 73H og 73L
Det har ingen ting å gjøre med kundekodene, det er en forkortelse av flytypene, slik at man i div operativsystemer kan på tre korte bokstaver skjønne hvilket fly det er snakk om.... For eksempel dagsplaner (eller TOT1 og TOT2)
Det har ingen ting å gjøre med kundekodene, det er en forkortelse av flytypene, slik at man i div operativsystemer kan på tre korte bokstaver skjønne hvilket fly det er snakk om.... For eksempel dagsplaner (eller TOT1 og TOT2)
Tertit54 sin kommentar gikk vel på de ovenstående poster ang. selskapenes interne typebetegnelser, så dette var da en helt relevant opplysning!?
IATA har koder for dette og ....
http://www.airlinecodes.co.uk/arctypes.asp
Spaceman Spiff
10-08-2013, 22:54
Hei, takk for info. :) Ser ikke helt poenget med å bruke de kodene i omtalen av flytyper, men det høres sikkert flott ut så en eller annen kan prate over hodet på andre. :)
Eks. var dette utgangspunktet for en omtale av en 737-800, tror jeg det var, fra SAS som plutselig hadde fått betegnelsen 883 eller noe sånt. Hva Avinor fyren bruker den betegnelsen for skjønner jeg ikke, men det kan være at han ikke gjorde det selv heller. Takk for mange svar om spørsmålet og et og annet annet man kan lære også. Selv forholder jeg meg til 737-800 eller 738. Eller rett og slett containerne.
Eks. var dette utgangspunktet for en omtale av en 737-800, tror jeg det var, fra SAS som plutselig hadde fått betegnelsen 883 eller noe sånt. Hva Avinor fyren bruker den betegnelsen for skjønner jeg ikke, men det kan være at han ikke gjorde det selv heller. .
Den har ingen praktisk bruk, ihveretfall .. ;)