Flyprat >
Flyforum > Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer
View Full Version : Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer
Hørte akkurat på NRK nyhetene at OSL har søkt om å få bygge om transferdelen av flyplassen slik at man i fremtiden (om 1 år) skal slippe å sjekke inn på nytt dersom man har transfer til innland.
Reportasjen nevnte at det ville muligens åpne for nye ruter til OSL da dette var noe flyselskapene hadde etterspurt, samt at det som en konsekvens ville føre til større inntekter til OSL naturlig nok. NRK henviste til Aftenposten, men har ikke sett noe på nett der ennå...
Uansett, gode nyheter om det går igjennom hos byråkratene :)
Ja, dette tror jeg vil øke trafikken på Gardermoen. I dag holder man seg langt unna Gardermoen på vei hjem fra utlandet. Det er utrolig at det ikke har vært gjort for lenge siden, men bedre sent enn aldri. Dette er en gladnyhet.
:D
Fly med oss
23-07-2013, 10:27
Dette var interessant. Lurer på hva ombyggingen i så fall vil innebære?
http://reise.aftenposten.no/reise/Kjappere-transfer-kan-gi-milliardinntekter-47787.html#.Ue4-09g_cVw
I løpet av et års tid kan det være slutt på at passasjerer fra utlandet må sjekke inn bagasjen på nytt på Oslo Lufthavn (OSL) når de skal videre innen Norge.
Kan stå klart neste høst og byråkratene er positive :)
rkvalvaa
23-07-2013, 10:46
Hvordan løses dette i praksis?
Om jeg kommer fra utlandet via OSL og skal til Bergen, så må jeg jo uansett gjennom tollen på et tidspunkt?
Hmmm, nå kommer vel Tolldirektøren og stopper gleden galskapen snart......selv om Toll har vært med i arbeidsgruppa.
Hvordan løses dette i praksis?
Om jeg kommer fra utlandet via OSL og skal til Bergen, så må jeg jo uansett gjennom tollen på et tidspunkt?
Fra Aftenposten: Transferpassasjerer skal ikke ned i dagens bagasjehall for ankomst, men blir ledet til dagens avgangshall for utenlandsreisende.
I nærheten av dagens taxfree-butikk i avgangshallen blir det så en tollsluse med rød og grønn sone der billetten blir sjekket og tollvesenet kan gjøre sine undersøkelser av håndbagasje.
Deretter ledes reisende videre i en egen korridor rett inn i den nåværende avgangshallen for innenriksfly og reisen kan fortsette.
Fly med oss
23-07-2013, 10:57
Det er vel ikke plass til noe mer mikkmakk i området ved taxfree mellom avgang utland og avgang innland? Hva ryker? DNB-filialen? Omveien rundt taxfree-butikken? Parkeringen til de små vognene?
Og hvordan kan tollvesenet undersøke innsjekket bagasje automatisk, som det refereres til?
Ref. http://reise.aftenposten.no/reise/Kjappere-transfer-kan-gi-milliardinntekter-47787.html
Bagasjen blir sjekket inn på avreisestedet, tollklareres i et eget transportsystem på OSL, og passasjeren får først gjensyn med den på sitt endelige bestemmelsessted.
Fra Aftenposten: Transferpassasjerer skal ikke ned i dagens bagasjehall for ankomst, men blir ledet til dagens avgangshall for utenlandsreisende.
I nærheten av dagens taxfree-butikk i avgangshallen blir det så en tollsluse med rød og grønn sone der billetten blir sjekket og tollvesenet kan gjøre sine undersøkelser av håndbagasje.
Deretter ledes reisende videre i en egen korridor rett inn i den nåværende avgangshallen for innenriksfly og reisen kan fortsette.
Så då blir evt. taxfree-handel for transferpassasjerar i avgangstaxfree før ein går inn på innland?
Fantastiske nyeheter for oss som blir "tvunget" igjennom OSL, og dagens elendige transfer ordning hver gang vi har vært i utlandet :D
All transfer bagasje screenes vel automatisk av tollvesenet, og alle bager som innholder noe som får systemet til å reagere, generer en manuell kontroll. Dette må jo da skje raskt slik at tollerne har informasjon fra scanningen når man passerer igjennom tollen, slik at man da kan bli stoppet som i dag.
Tenker at en annen løsning hadde vært egen transfer innsjekk nede etter en egen tollkanal i sikker sone, som da er dirkete linket med feks rulletrapp til avgangshall innlands. En slik løsning fungerer fint på mange flyplasser rundt om i verden i dag.
Men uansett hvordan den nye løsningen blir, skal i alle fall jeg sprette sjampisen den dagen jeg slipper dagens løsning på OSL :)
Høres lovende ut! Slik jeg ser det bør det være mulig å gjøre en scanning av bagasje hvor "mystisk" bagasje plukkes ut og transporteres til tollsluser, så må alle som skal gjennom tollen scanne boardingpass eller bag-kvitteringen og de som har fått plukket ut bagasjen for kontroll gjør dette sammen med toller i slusen, mens resten rusler utforstyrret videre.
Slik jeg ser det burde det gi tollerene god oversikt over bagasjen, og hva som eventuellt skal plukkes ut til etterkontroll. Dagens scannere er effektive.
Superhai
23-07-2013, 13:36
Det er vel ikke plass til noe mer mikkmakk i området ved taxfree mellom avgang utland og avgang innland?
Jeg vet ikke hvordan planen blir, men gate 36-34-32-30 er jo stengt nå og det området kan muligens disponeres fra neste år inntil utbygging av pir nord er fullført.
BraathensSafe1985
23-07-2013, 17:49
Jaggu på tide ! Dette burde blitt fixa for lenge siden ...:headbang
Syns vel fortsatt ikke at Oslo er spesielt bra på transfer uansett. Laaange avstander om du er uheldig, og ikke rullebånd..
Syns vel fortsatt ikke at Oslo er spesielt bra på transfer uansett. Laaange avstander om du er uheldig, og ikke rullebånd..
Hvordan skulle de gjort avstandene kortere uten å evt. rett og slett være en mindre flyplass?
Hvordan skulle de gjort avstandene kortere uten å evt. rett og slett være en mindre flyplass?
Doooh- ikke fjerne rullebånd der det var? Lage det på de lengste avstandene?
Non-Schengen -> 19H er et lite stykke :)
Glean EBG
23-07-2013, 20:31
Doooh- ikke fjerne rullebånd der det var? Lage det på de lengste avstandene?
Non-Schengen -> 19H er et lite stykke :)
Det er ikke langt sammenlignet med ARN eller CPH som er de mest nerliggende å smmenligne seg med.
Det verste er at de presenterer dette som noe revolusjonerende. Akkurat som de har funnet opp hjulet på nytt. Jeg gremmes..... :-(
Tollvesenet står fortsatt på sitt, landets siikkerhet står "i alvorlig fare" dersom One Stop Security blir innført på OSL.
Fra VG i dag : http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10105564
PST virker heller ikke overivrig...
En effektiv tollkontroll kan (...) avdekke forhold som har direkte relevans for PSTs særskilte ansvarsområder. En manglende evne til å avdekke og vidererapportere slike forhold kan således i ytterste konsekvens også få betydning for rikets sikkerhet», skrev daværende PST-sjef Jørn Holme. PST sier at standpunktet er det samme i dag
http://ipad.dagbladet.no/2013/07/31/nyheter/reiseliv/fritid/samferdsel/politikk/28456418/
Og da har da Toll direktøren +++ kommet med sitt oppgulp:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10105564
Ser at VG skipper å nevne den tredje parten i denne saken, og det er alle oss som må igjennom transfer tullet på OSL hver gang vi kommer fra utlandet...
litt-amatør
31-07-2013, 08:43
Helt utrolig at tolldirektøren og PST får seg til å si i NRK i hele morges at en slik endring nesten truer rikets sikkerhet, vil føre til mindre kontroll med ulovlige personer, mer smugling, ja det var ikke måte på...
Jeg syne det er helt utrolig at en kan stå fram å mene dette. Hvorfor er det da ikke noe problem med dette i andre land...? Er det sååå stor forskjell på Norge<->Europa...?
Håper de kan komme med materiale som beviser det de står og påstår, slik at det blir plausibelt, ellers vil de stå igjen som en gjeng tullinger i min bok.
Kan ikke fatte og begripe at det IGJEN skal være denne "storebror"-mentaliteten som kommer til syne."Vi vet best","Vi skal bestemme hva dere skal gjøre" etc. Hva med å stikke fingern i jorda og se problemet fra brukernes ståsted. Neida....igjen skal det bestemmes noe som ikke har en eneste sammenheng med realitetene.
Som SASDC8 skriver er det mange som blir tvunget gjennom OSL, og det blir jo diskriminerende for dem som ikke har andre muligheter.
Farsken altså....jeg blir så irritert !!!! :headbang :headbang :headbang
Heisann!
Blir vel fortsatt CPH som hoved-hub herfra gitt, spesielt på hjemreiser fra utlandet..
Klagene til Tollvesenet og PST er bare tull og tøys. Om de er redde for økt smugling og fare for landet får de vel bare ansette nok folk og lage systemer som gjør at de fanger opp dette da. Uten at det skal gå utover oss vanlige reisende....
Heia Norge!
Kim
Det er vel neppe hverken PST eller Toll som selv bestemmer hvor mange de får lov til å ansette. Hvorvidt det er noe i påstandene fra PST og Toll vet jeg ikke, men jeg antar at de er bedre i stand til å vurdere dette enn undertegnede.
Er det noen andre land som har det samme opplegget med toll som det som er skissert her (uten at jeg egentlig har forstått hvordan dette skal fungere på OSL)? De fleste land går man vel gjennom en eller annen form for tollkontroll ved ankomst på bestemmelsesstedet?
Heisann!
Både i Danmark og Sverige kan man sjekke inn og få utlevert bagasjen ved endelig bestemmelssted, selv om man har innenriksreise etter ankomst utland.. (med få unntak, i hvert fall i Sverige)
Klarer de det der, bør man vel klare det i Norge.. Og kjeltringer kan vel mye lettere komme seg inn i landet via landeveien fra Sverige enn via en flyplass... Særlig om de uansett har kontroller.
Føler at dette er litt "gammel vane", der man er redd for å forandre noe som er gjort i mange år.. Typisk norsk spør du meg!
Kim
SpaceNeedle
31-07-2013, 09:45
Positivt hvis de får til en prøveordning på dette.
Hvis jeg flyr til utlandet fra SVG prøver jeg alltid å unngå OSL så langt det lar seg gjøre pga dagens praksis. Dette gjør f.eks at jeg egentlig ikke vurderer å fly til USA med DY, SAS eller UNITED fra OSL. Ruter til Asia enten direkte fra OSL eller si at jeg f.eks kunne tenke meg å prøve Finnair som ofte har gode priser, blir heller ikke så aktuelle.
Men hvordan fungerer tolltjenesten på en flyplass? Er det Tollvesenet som bare stiller opp med sine folk og sier at her skal vi kontrollere ting, eller er det Avinor/drifter av flyplassen som må kjøpe en tjeneste av tollvesenet for å operere med utenladsruter?
I det litt enkle landsens hauet mitt forstår eg ikkje kvifor ein då ikkje kan ha uanstrengt bagdropp utanfor ei eiga tollsluse for transferpassasjerer, og eigen security! Då må jo alle bli litt meir happy. Det vil ta litt lenger tid å vente på bagasjen ja, men ein stor gevinst i å ikkje måtte gjennom kontrollen oppe. Men dette blir vel dyrare for flyplassen å drifte. Så ja, heia CPH heim frå utlandet!
I det litt enkle landsens hauet mitt forstår eg ikkje kvifor ein då ikkje kan ha uanstrengt bagdropp utanfor ei eiga tollsluse for transferpassasjerer, og eigen security! Då må jo alle bli litt meir happy. Det vil ta litt lenger tid å vente på bagasjen ja, men ein stor gevinst i å ikkje måtte gjennom kontrollen oppe.
Tidsbesparelsen her vil jo bli minimal. Poenget er å slippe hele bagasjedelen og gå rett til gate etter personkontroll, samt pass/security for de stedene som krever det (non-Schengen +- noen)
Superhai
31-07-2013, 09:53
...ja det var ikke måte på...
Det hadde jo også vært interessant å se på bakgrunnsmaterialet som tollvesenet må ha som kan konkludere med at Norge har så god kontroll på menneskesmugling, narkotika osv. at det er mye mindre enn i andre land hvor tollkontrollen er annerledes.
:rolleyes:
Heisann!
Både i Danmark og Sverige kan man sjekke inn og få utlevert bagasjen ved endelig bestemmelssted, selv om man har innenriksreise etter ankomst utland.. (med få unntak, i hvert fall i Sverige)
Klarer de det der, bør man vel klare det i Norge.. Og kjeltringer kan vel mye lettere komme seg inn i landet via landeveien fra Sverige enn via en flyplass... Særlig om de uansett har kontroller.
Føler at dette er litt "gammel vane", der man er redd for å forandre noe som er gjort i mange år.. Typisk norsk spør du meg!
Kim
Nå har vel disse landene kanskje tollbehandling på bestemmelsesstedet? Dvs. at du går gjennom tollen ved ankomst Umeå o.l.? Det er jo ikke noe nytt, men det krever vel i så fall en betydelig økning i antall ansatte i Tolletaten.
Superhai
31-07-2013, 10:26
Dvs. at du går gjennom tollen ved ankomst Umeå o.l.?
I Sverige så går du "gjennom" tollen på ARN.
Hmmm, nå kommer vel Tolldirektøren og stopper gleden galskapen snart......selv om Toll har vært med i arbeidsgruppa.
Det tok 8 dager :headbang
I Sverige så går du "gjennom" tollen på ARN.
OK. Er det samme opplegget i Sverige som det som er foreslått i Norge?
Ja, vi vet jo alle hvor jævlig det er å reise til U-land som f eks Tyskland, Sverige og Danmark der man har one stop security. Folk skyter hverandre på åpen gate med innsmuglede våpen, terrorister sprenger skoler og sykehus i hytt og gevær, fattige folk fra hele verden selges som sexslaver i vanlige kjøpesentre og i hver park finner man utslåtte femåringer som tatt en overdose av heroin...
Bjørn Røse må være vestverdens mest udugelige tolldirektør noensinne. Han driver med ren skremselspropaganda for å beholde mest mulig makt og midler i Tollvesenet og nekter tydeligvis at innhente erfaringer fra andre land der man har OSS.
robertaas
31-07-2013, 10:55
Ved å designe en flyplass hvor man bruker mer enn én dimensjon. OSL er jo idag alt langs én lang linje.
Bjørn Røse må være vestverdens mest udugelige tolldirektør noensinne. Han driver med ren skremselspropaganda for å beholde mest mulig makt og midler i Tollvesenet og nekter tydeligvis at innhente erfaringer fra andre land der man har OSS.
Tror du oppriktig at en overgang til dette nye systemet ville hatt noen negative implikasjoner for Tolletatens makt & midler? Jeg tror tvert om at det ville innebåret mer ressurser til Toll.
Det er vel ikke snakk om OSS? Slik jeg forstår OSS så har vi vel det allerede (man sjekkes kun en gang på reisen for å avdekke eventuelle saker som man ikke har lov til å medbringe i kabinen; at man på OSL må sjekkes på nytt kommer jo av opplegget for tollbehandling). Det man snakker om her er jo tollbehandling og andre ulovligheter, som ikke avdekkes i en vanlig sikkerhetskontroll. Jeg kan selvsagt godt ha misforstått både OSS konseptet og problemstillingen i denne tråden.
Tror du oppriktig at en overgang til dette nye systemet ville hatt noen negative implikasjoner for Tolletatens makt & midler? Jeg tror tvert om at det ville innebåret mer ressurser til Toll.
Det er vel ikke snakk om OSS? Slik jeg forstår OSS så har vi vel det allerede (man sjekkes kun en gang på reisen for å avdekke eventuelle saker som man ikke har lov til å medbringe i kabinen; at man på OSL må sjekkes på nytt kommer jo av opplegget for tollbehandling). Det man snakker om her er jo tollbehandling og andre ulovligheter, som ikke avdekkes i en vanlig sikkerhetskontroll. Jeg kan selvsagt godt ha misforstått både OSS konseptet og problemstillingen i denne tråden.
Mulig jeg har feil, det blir kanskje ikke noen forskjell fra idag eller muligens en veldig marginal økning. Skal dette innføres så skal det gjøres som man gjør det i andre land som har OSS. Dvs bagasjen blir sendt videre for tollkontroll, mens passasjerene går videre til en annen tollkontroll som skjer airside.
Det er uansett fullstendig hårreisende at man driver med slik skremselspropaganda som Tollvesenet og PST gjør. Dette funker helt fint i andre land og vil gjøre det i Norge og, ferdig med det. Dette trenger ikke å utredes mer.
Mulig jeg har feil, det blir kanskje ikke noen forskjell fra idag eller muligens en veldig marginal økning. Skal dette innføres så skal det gjøres som man gjør det i andre land som har OSS. Dvs bagasjen blir sendt videre for tollkontroll, mens passasjerene går videre til en annen tollkontroll som skjer airside.
Det er uansett fullstendig hårreisende at man driver med slik skremselspropaganda som Tollvesenet og PST gjør. Dette funker helt fint i andre land og vil gjøre det i Norge og, ferdig med det. Dette trenger ikke å utredes mer.
Helt enig fungerer for eks i Danmark hvorfor skal vår sikkerhet være i fare
ved slik endring ?
Helt enig! Det de egenlig sier er at all smugling, traficking etc. kommer inn via OSL og at den stanses der (noe vi alle vet ikke er sant), for det er vel ingen kriminelle som har fått med seg at Norge har en ekstremt lite bevåktet grense mot Sverige og en laang kystlinje andre veien...
Får vi OSS er Norge ubeskyttet mot all kriminalitet... Er det mulig å være mer navlebeskuende?
Og får bare få det også sagt, hadde jeg hatt en annen transfermulighet enn OSL hadde jeg benyttet den hver gang. Please SAS vi i BOO trenger en direkterute til CPH/ARN slipper vi slipper "Heia Norge" gjengen på OSL...
Skal dette innføres så skal det gjøres som man gjør det i andre land som har OSS. Dvs bagasjen blir sendt videre for tollkontroll, mens passasjerene går videre til en annen tollkontroll som skjer airside.
Hvor gjøres tollkontrollen av bagasjen med OSS? På "endeflyplassen" (Røros, Trondheim, Honningsvåg, Røst osv) eller på flyplassen der man krysser grensa, men uten at passasjeren er til stede?
Det er vel det siste som er foreslått på Gardermoen, slik at man også kan fly videre med forbindelse til flyplasser som ikke har (bemannet) toll.
Man skulle tro at det var verdens undergang med tollbehandling på OSL... Det er utvilsomt en ulempe, men jeg går gjennom dette nesten hver eneste gang jeg er ute og flyr og returnerer til Tromsø og tar det vel stort sett med et skuldertrekk. Jeg hadde nok foretrukket å slippe, men lever helt fint med det.
Ja, her var ikke måte på svartmaling og lite konstruktive innspill fra etatene.
Men hvorfor de skal blande inn OSS (one stop security) i denne diskusjonen skjønner jeg egentlig ikke, det er jo en helt separat sak.
Det vil ikke være vanskelig å misbruke ordningen. Det kan for eksempel enkelt gjøres ved å sende to kurerer på samme flight med identisk bagasje, sier Bjørn Røse.
Ja, og det er vel fullt mulig i dag også?
Helt enig! Det de egenlig sier er at all smugling, traficking etc. kommer inn via OSL og at den stanses der (noe vi alle vet ikke er sant), for det er vel ingen kriminelle som har fått med seg at Norge har en ekstremt lite bevåktet grense mot Sverige og en laang kystlinje andre veien...
La meg sjekke om jeg forstår deg rett:
Det er i dag tollkontroll på Gardermoen
Denne kontrollen har i dag ingen effekt, for vi har ubevoktet grense mot Sverige.
Dermed spiller det ingen rolle hvordan tollkontrollen for flyreise utføres.
Jeg er usikker på hva som er nødvendig grad av tollkontroll og om forslaget som ligger på bordet er fornuftig eller ikke. Til det kjenner jeg for lite til hvordan tollerne jobber, hvilken grad av kontroll som er nødvendig og hvilke servicetilbud til reisende Tollvesenet må tilby. Derimot mener jeg ikke at man bare kan droppe all tollkontroll, fordi det uansett er bare noe tull. Og at Tollvesenet mener noe om hvordan tollkontrollen skal utføres, virker også rimelig, uten at de nødvendigvis skal få det helt slik de vil.
Man skulle tro at det var verdens undergang med tollbehandling på OSL... Det er utvilsomt en ulempe, men jeg går gjennom dette nesten hver eneste gang jeg er ute og flyr og returnerer til Tromsø og tar det vel stort sett med et skuldertrekk. Jeg hadde nok foretrukket å slippe, men lever helt fint med det.
Da er du virkelig i minoritet, men heldigvis er det ikke du som skal beslutte om OSS eller ikke. Og det blir litt meningsløst å snakke om "verdens undergang" når man ser på de hårreisende uttalelsene fra Tollvesenet og PST. Der snakker vi virkelig overdreven skremselspropaganda.
Dagens system hører ikke hjemme i et sivilisert land, punktum!
...
...
Det er vel ikke snakk om OSS? Slik jeg forstår OSS så har vi vel det allerede (man sjekkes kun en gang på reisen for å avdekke eventuelle saker som man ikke har lov til å medbringe i kabinen; at man på OSL må sjekkes på nytt kommer jo av opplegget for tollbehandling).
Stemmer TOS, de blander inn OSS og tollbehandling. OSL har allerede OSS om man reiser DOM->INT, INT->INT, DOM->DOM.
http://www.iata.org/whatwedo/security/Pages/one-stop.aspx
“One-stop security” is the concept of screening people for prohibited items once, at the beginning of their journey only.
...
Europe has implemented one-stop security for a decade and now also exempts connecting passengers arriving from the US from re-screening
La meg sjekke om jeg forstår deg rett:
Det er i dag tollkontroll på Gardermoen
Denne kontrollen har i dag ingen effekt, for vi har ubevoktet grense mot Sverige.
Dermed spiller det ingen rolle hvordan tollkontrollen for flyreise utføres.
Jeg er usikker på hva som er nødvendig grad av tollkontroll og om forslaget som ligger på bordet er fornuftig eller ikke. Til det kjenner jeg for lite til hvordan tollerne jobber, hvilken grad av kontroll som er nødvendig og hvilke servicetilbud til reisende Tollvesenet må tilby. Derimot mener jeg ikke at man bare kan droppe all tollkontroll, fordi det uansett er bare noe tull. Og at Tollvesenet mener noe om hvordan tollkontrollen skal utføres, virker også rimelig, uten at de nødvendigvis skal få det helt slik de vil.
All tollkontroll skal selvsagt ikke opphøre og det vil den jo heller ikke med forenklet tollkontroll (forslaget fra arbeidsgruppen), eller en annen bedre løsning enn den vi har i dag på OSL.
Poenget mitt må ses mot det Toll, PST, Politiet og Mattilsynet hevder i media i dag, nemlig at det vil gå nedom og hjem med Norge som nasjon dersom dette innføres fordi vi i praksis da er "åpen" for alle kriminelle. Mitt poeng er at Norge er langstrakt lang med lange og til dels svært ubevoktde grenser. Hadde det vært et snev av sannhet i det som hevdes i media i dag, skulle vi jo ikke hatt problemer med trafiking eller narkotika i Norge da Toll/PST/Poltiet/Mattilsynet stopper alt av dette siden alt (i følge dem) kommer til Norge via OSL.
Stemmer TOS, de blander inn OSS og tollbehandling. OSL har allerede OSS om man reiser DOM->INT, INT->INT, DOM->DOM.
http://www.iata.org/whatwedo/security/Pages/one-stop.aspx
I stand corrected :)
Selvsagt er OSS en separat sak fra forenklet tollbehandling. Og selvsagt bør norske flyplasser ha begge deler i så stor utstrekning som mulig.
All tollkontroll skal selvsagt ikke opphøre og det vil den jo heller ikke med forenklet tollkontroll (forslaget fra arbeidsgruppen), eller en annen bedre løsning enn den vi har i dag på OSL.
Poenget mitt må ses mot det Toll, PST, Politiet og Mattilsynet hevder i media i dag, nemlig at det vil gå nedom og hjem med Norge som nasjon dersom dette innføres fordi vi i praksis da er "åpen" for alle kriminelle. Mitt poeng er at Norge er langstrakt lang med lange og til dels svært ubevoktde grenser. Hadde det vært et snev av sannhet i det som hevdes i media i dag, skulle vi jo ikke hatt problemer med trafiking eller narkotika i Norge da Toll/PST/Poltiet/Mattilsynet stopper alt av dette siden alt (i følge dem) kommer til Norge via OSL.
Ja, og ikke minst må man se på erfaringene fra andre land. Har f eks Danmark, Tyskland og Sverige blitt paradis for kriminelle etter at de innførte forenklet tollbehandling?
Ved å designe en flyplass hvor man bruker mer enn én dimensjon. OSL er jo idag alt langs én lang linje.
Det jeg egentlig mente, var at selv om man har transfer fra Commuter-loungen ytterst på innland til Non-Schengen så er ikke det så fryktelig langt å gå. Da måtte flyplassen i så fall vært mindre.
Sist jeg sjekket så er det vel ikke vanlig med menneskesmugling i form av at menneskene legges i innsjekket bagasje heller? Det tollbehandlingspunkt i ei transfersluse mellom utland og innland burde vel løse dette ganske greit. Innsjekket bagasje kan det jo tas stikkprøver av på samme måte som det gjøres i dag, bare uten at eieren av bagasjen er til stede?
Sist jeg sjekket så er det vel ikke vanlig med menneskesmugling i form av at menneskene legges i innsjekket bagasje heller? Det tollbehandlingspunkt i ei transfersluse mellom utland og innland burde vel løse dette ganske greit. Innsjekket bagasje kan det jo tas stikkprøver av på samme måte som det gjøres i dag, bare uten at eieren av bagasjen er til stede?
Akkurat på dette punktet så tror jeg det som bar viktig var å kunne se hva som var i bagasjen ved eventuelle menneskesmugling, ikke helt utenkelig at det ligger informasjon i bagasjen.an pakker annerledes når man flytter enn når man reiser på tur.
Da er du virkelig i minoritet, men heldigvis er det ikke du som skal beslutte om OSS eller ikke. Og det blir litt meningsløst å snakke om "verdens undergang" når man ser på de hårreisende uttalelsene fra Tollvesenet og PST. Der snakker vi virkelig overdreven skremselspropaganda.
Dagens system hører ikke hjemme i et sivilisert land, punktum!
Nå var min kommentar om "verdens undergang" utelukkende myntet på en del formuleringer om graden av hårreisning. Jeg har ikke gjort noen undersøkelse om hva folk mener om dette, men mitt inntrykk av de jeg reiser sammen med er litt det samme som jeg gir uttrykk for: Litt ekstra styr. Men, nei, det er ikke meg som skal avgjøre dette.
Kan man gjøre dette uten at dette koster mer penger og man kan ivareta både tollmydighetene og PST sine interesser og behov så er vel saken enkel. Jeg har ingen kompetanse på hva som er toll og PST sine behov eller hvordan de jobber, og er således i dårlig stand til å vurdere hva som skal til for at de kan gjøre jobben sin. Det er opplagt at man skal og bør se til andre land som har tilsvarende ordninger for å vurdere hva som fungerer og hva som ikke fungerer.
Jeg synes dette faktisk er det største irritasjonsmomentet når jeg er på tur hjemover igjen. Det skaper unødvendig stress når man er nær MCT og har bagasje, og det er uendelig irriterende ved irr.ops å måtte stille seg i en laaang kø for å få levert bagasjen igjen istedenfor bare å finne den nye gaten etter at ombookningsinfo er kommet på mobilen.
Sikkerhetskontrollen er for meg et irritasjonsmoment og når det er mulighet til OSS bør ikke toll-tullet sette en stopper for det slik det gjør idag.
Redusert MCT vil også i noen tilfeller skrelle av noen timer i reisetid hjemover da man kan rekke en tidligere avgang til TOS, ja kanskje man også rekker SK4438 22:00 og ikke må ta en natt på RadissonBlu OSL.
Om de greier å stoppe dette igjen så må vi få en direkterute fra TOS til CPH eller at ARN utvides til helårlig og daglig med gode tilslutningstider. (Kanskje via BOO med TOS-BOO som utenlandsrute a-la OSL-LYR?)
Litt ekstra styr.
.. og gjennom en sikkerhetskontroll på nytt som allerede er overbelastet i perioder. Det er lett å miste sin connection hvis bagasjen leveres litt sent og det er kø i bagdrop og security. Og det er jo slik at er det kø ett sted, er det kø overalt ellers også ...
Tyskland, UK, Frankrike - land som har langt større problemer med dop og menneskehandel enn oss har funnet løsninger. Men det er kanskje fordi vi fortsatt har tollkontroll på første stopp at vi ikke har havnet på det nivået ... ? :drunk:
Hadde det vært ønske om å gjøre dette skikkelig, og samtidig ha bagasjekontroll, så hadde man laget en egen transfer bagdrop/tollsluse med sikkerhetskontroll rett bak og trapp rett opp i avgangsområdet. Da hadde man trolig kunnet kappe 10 minutter av MCT også ..
Hadde det vært ønske om å gjøre dette skikkelig, og samtidig ha bagasjekontroll, så hadde man laget en egen transfer bagdrop/tollsluse med sikkerhetskontroll rett bak og trapp rett opp i avgangsområdet. Da hadde man trolig kunnet kappe 10 minutter av MCT også ..
Ja, men er flyselskapene og Avinor interesserte i å ta kostnadene med dette? Flyselskapene la vel ned bagdrop'en nede like etter sikkerhetskontrollen, fordi det ble for kostbart (eller var det Avinor som ville ha arealene til andre ting)?
Ja, men er flyselskapene og Avinor interesserte i å ta kostnadene med dette? Flyselskapene la vel ned bagdrop'en nede like etter sikkerhetskontrollen, fordi det ble for kostbart (eller var det Avinor som ville ha arealene til andre ting)?
Mest sannsynlig vil dette bidra til økte inntekter, gjennom økt transfertrafikk, og dermed oppveie de økte kostnadene
Hadde det ikke vært penger i det hadde neppe OSL og Avinor pushet på
Det blir en halveis løsning som bare hjelper delvis. Man må fortsatt stå og vente på bagasjen, og må gjennom en sikkerhetskontroll fordi man da havner i uren sone selv om man kommer fra "rene" destinasjoner. Skal man gjøre noe så er det like greit å gjøre det skikkelig som i f.eks Danmark, Sverige og Tyskland.
UK slipper man også å ta ut bagasjen og dette funker greit, riktignok må man gjennom security med det gjelder alle internasjonale transfers der
Mest sannsynlig vil dette bidra til økte inntekter, gjennom økt transfertrafikk, og dermed oppveie de økte kostnadene
Hadde det ikke vært penger i det hadde neppe OSL og Avinor pushet på
Jeg synes det virker som om man mener at dette vil gjøre store underverker på transfertrafikken, men selv vil jeg vel tro at det er en del andre faktorer som er avgjørende for nivået på denne trafikken. Når det er sagt så sitter nok sikkert OSL/Avinor og flyselskapene på bedre beslutningsgrunnlag enn meg...:)
Noe av årsaken til at OSL/Avinor pusher dette så hardt, er at de har tallmateriale til å beregne denne lekkasjen. Selskaper som vurderer OSL, vil også kjenne disse tallene hvis de gjør hjemmeleksa si, og dette teller i dag i favør av f.eks. CPH som jo har direkteruter til 7-8 av de største norske byene.
Noe av årsaken til at OSL/Avinor pusher dette så hardt, er at de har tallmateriale til å beregne denne lekkasjen. Selskaper som vurderer OSL, vil også kjenne disse tallene hvis de gjør hjemmeleksa si, og dette teller i dag i favør av f.eks. CPH som jo har direkteruter til 7-8 av de største norske byene.
Det er nå så sin sak. Jeg betviler imidlertid at tollproblematikken kan forklare alt av dette. CPH har f.eks. et større utbud av flygninger eller rundt om i Europa og verden forøvrig, noe som bl.a. kommer av hub-systemet til f.eks. SAS. Hvilke selskaper er det som evt skal øke antall direkteruter ut fra OSL? Kanskje SAS, men da spiser også SAS av sine egne markeder ut fra CPH.
Skal man gjøre noe så er det like greit å gjøre det skikkelig som i f.eks Danmark, Sverige og Tyskland.
Jeg kjenner ikke løsningen i disse landene spesielt godt. Hvordan håndterer de tollklarering når man skal videre innenlands?
For eksempel om man flyr Oslo-Frankfurt-Sylt? Går man gjennom toll i Frankfurt, eller er det tollere tilstede på alle ankomster på Sylt?
Har Sverige nå funnet en løsning som er "skikkelig" og ikke kun gjelder ved transfer til utvalgte destinasjoner?
Jeg kjenner ikke løsningen i disse landene spesielt godt. Hvordan håndterer de tollklarering når man skal videre innenlands?
For eksempel om man flyr Oslo-Frankfurt-Sylt? Går man gjennom toll i Frankfurt, eller er det tollere tilstede på alle ankomster på Sylt?
Har Sverige nå funnet en løsning som er "skikkelig" og ikke kun gjelder ved transfer til utvalgte destinasjoner?
En kjapp Googling viser at det er Toll på Sylt (08:00 - 20:00) så litt avhengig av hvor man ankommer fra slipper man å gå igjennom Toll i Frankfurt (innen Schengen) - ankommer man fra f.eks. UK er det Toll rett etter Immigration i FRA - men en plukker ikke opp bagasjen, den bærer man igjennom Tollen på Sylt.
Ah, OK.
Jeg tror det er utopisk å tenke seg en løsning i Norge der alle flyplasser har toll.
Skulle dette være så stort problem for tollen, hvorfor ikke lære av USA? Der henter en bagasjen selv, for så å gå gjennom tollen. Rett bak tollen er det egen bagdrop for transferpax. Etter en har levert bagasje kan en gå i egen sikkerhetskontroll. De med short connection kan få bagasjen sin merket med dette slik som bla. KLM gjør og da kunne det vært egne sjåfører som kjører inn shocon bagasje. Ja jeg vet det krever mer ressurser, men det kan kanskje tjenes inn igjen på mer transfer pax på OSL.
Skulle dette være så stort problem for tollen, hvorfor ikke lære av USA? Der henter en bagasjen selv, for så å gå gjennom tollen. Rett bak tollen er det egen bagdrop for transferpax. Etter en har levert bagasje kan en gå i egen sikkerhetskontroll. De med short connection kan få bagasjen sin merket med dette slik som bla. KLM gjør og da kunne det vært egne sjåfører som kjører inn shocon bagasje. Ja jeg vet det krever mer ressurser, men det kan kanskje tjenes inn igjen på mer transfer pax på OSL.
Dette (eller noe tilsvarende; minus egen sikkerhetskontroll) hadde jo OSL tidligere, men man la dette ned. Det ville forenklet endel, men fortsatt ville man jo plukket opp bagasjen og gått gjennom ny sikkerhetskontroll.
Ah, OK.
Jeg tror det er utopisk å tenke seg en løsning i Norge der alle flyplasser har toll.
Jeg er ikke helt sikker på at det er helt utopisk, det finnes allerede en nokså stor Toll infrastruktur i hele landet, de fleste (om ikke alle) havnebyer har Tollere, byer nær grensen til Sverige har Tollere - ja selv Gjøvik har Toll (må passe på "døm" fra Hamar og andre skumle steder!). Når jeg jobbet på Leirin (som hadde / Har ?) Toll var det nettopp fra Gjøvik at Tollerene kom ved Internasjonale ankommster. Tror ikke det skal vedlig mye til å finne tilsvarende løsninger med å bruke dagens Toll Ressurser.
Pussig at ikke resten av Europa ser det på samme vis som PST!?
Jeg er ikke helt sikker på at det er helt utopisk, det finnes allerede en nokså stor Toll infrastruktur i hele landet, de fleste (om ikke alle) havnebyer har Tollere, byer nær grensen til Sverige har Tollere - ja selv Gjøvik har Toll (må passe på "døm" fra Hamar og andre skumle steder!). Når jeg jobbet på Leirin (som hadde / Har ?) Toll var det nettopp fra Gjøvik at Tollerene kom ved Internasjonale ankommster. Tror ikke det skal vedlig mye til å finne tilsvarende løsninger med å bruke dagens Toll Ressurser.
Hvordan tenker du at dette skal håndteres? La oss si f.eks. TOS: Det ankommer 15-20-25 ++ fly daglig som kan ha transferpassasjerer med utenlandsk innsjekket bagasje. Det betyr vel i prinsippet at Tolletaten må ha permanent tilstedeværelse på TOS. Man får anta at dagens tollere har arbeidsoppgaver per i dag som sysselsetter dem, så om de skulle i tillegg være tilstede på TOS ved alle ankomster hvor det er mulig at det er transferpassasjerer fra utlandet så kan man vel regne med en viss økning i kapasitetsbehov?
Sssshhh, nå må du ikke komme med praktiske gjennomførbare løsningsforslag, det ødelegger verdensbildet til Tolldirektøren og kan jo sette en stopper for debatten. ;)
Gjøvik er i hvert fall ikke på lista over tollsteder: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=233753&epslanguage=nn-NO
Selv på steder som i dag har tollmuligheter, som Bodø, Tromsø og Haugesund, vil det kreves store ressurser om man skal ha en løsning der tollen er til stede ved alle (eller nesten alle) ankomster. Utvider man det til å legge til rette for tollbehandling ved alle kortbaneflyplassene begynner det virkelig å balle på seg.
Hvordan tenker du at dette skal håndteres? La oss si f.eks. TOS: Det ankommer 15-20-25 ++ fly daglig som kan ha transferpassasjerer med utenlandsk innsjekket bagasje. Det betyr vel i prinsippet at Tolletaten må ha permanent tilstedeværelse på TOS.
Da er vel TOS (Flyplassen altså) stor nok til at det er fornuftig resursbruk og kanskje kunne man flytte Tollkontoret fra havnen til Flyplassen slik at man kan være tilstede på en permanent basis og samtidig utføre andre Toll oppgaver utenom ankommstene, synes dette ser ut som en god bruk av ressurene ;)
Andre byer med færre ankommster kan løsningen være motsatt.
Da er vel TOS (Flyplassen altså) stor nok til at det er fornuftig resursbruk og kanskje kunne man flytte Tollkontoret fra havnen til Flyplassen slik at man kan være tilstede på en permanent basis og samtidig utføre andre Toll oppgaver utenom ankommstene, synes dette ser ut som en god bruk av ressurene ;)
Tollkontoret ligger nok nærmere flyplassen enn havna, men tror du ikke at de i utgangspunktet er sysselsatt med eksisterende oppgaver? Jeg tror at det er utopi å tro at tollbehandlingsmuligheter på alle flyplasser i Norge ikke krever en betydelig økning i ressursene til tolletaten.
Gjøvik er i hvert fall ikke på lista over tollsteder: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=233753&epslanguage=nn-NO
Selv på steder som i dag har tollmuligheter, som Bodø, Tromsø og Haugesund, vil det kreves store ressurser om man skal ha en løsning der tollen er til stede ved alle (eller nesten alle) ankomster. Utvider man det til å legge til rette for tollbehandling ved alle kortbaneflyplassene begynner det virkelig å balle på seg.
Etter at Hamar ble med i Schengen ble det nok mindre behov for tollere på Gjøvik;)
Poenget mitt er at det finnes allerede store Toll ressurser rundt om i landet, og de fleste flyplassene kan nok forholdsvis enkelt dekkes opp. Når man kan ha en storstillt Tollkontroll på E-6 ved Karlshus - er det neppe store problemer med å få til Toll infrastruktur rundt om i landet vårt. Og man kontrollerer ikke 100% av alle som passerer Tollen i dag, så en må ikke være tilstede 100% av tiden, det finnes nok svært mye Toll intelligens allerede - ser fra tid til annen Tollere i sivil ved ankommster - hvorfor kan ikke disse også brukes til å "se an terrenget" ved en innlands avgang.
Toll loven gir adgang til Kontroll langt utenfor det vi ser på som Tollområder, og dette brukes friskt i andre sammenhenger.
La oss ta Tromsø, da. Der har Tollvesenet i dag kontortid fra 08.00 til 15.30, som det offentlige kontoret de er. I tillegg håndterer de en del havner, men neppe så veldig mange ankomster ukentlig. I det minste vil de som trenger å treffe Tollvesenet nyte godt av at de utvider til å ha kveldsåpent hver dag hele året, men det er i hvert fall langt fra gratis.
Flytte flyplassen til tollkontoret? Det ville jo forenkle kortbanenettet i Finnmark en del, selv om noen sikkert vil mene at shuttlebussen fra Vadsø tollsted til terminal på Honningsvåg lufthavn tar uforholdsmessig lang tid.
Nei, jeg er overbevist om at en løsning som fungerer i Norge må basere seg på at fortolling gjøres på Gardermoen.
La oss ta Tromsø, da. Der har Tollvesenet i dag kontortid fra 08.00 til 15.30, som det offentlige kontoret de er. I tillegg håndterer de en del havner, men neppe så veldig mange ankomster ukentlig. I det minste vil de som trenger å treffe Tollvesenet nyte godt av at de utvider til å ha kveldsåpent hver dag hele året, men det er i hvert fall langt fra gratis.
Flytte flyplassen til tollkontoret? Det ville jo forenkle kortbanenettet i Finnmark en del, selv om noen sikkert vil mene at shuttlebussen fra Vadsø tollsted til terminal på Honningsvåg lufthavn tar uforholdsmessig lang tid.
Nei, jeg er overbevist om at en løsning som fungerer i Norge må basere seg på at fortolling gjøres på Gardermoen.
Det vil sit at en ikke kan forvente seg at TOS (flyplassen altså) ikke kan åpne for Internasjonale ankomster etter 15:30 i fremtiden.
Tanken min var at Tollere er litt mobile, f.eks så er det lite Tollinfratruktur ved Karslhus på E-6 - det forhindret ikke Tollvesenet i gjøre et mega beslag av Smugler Øl,Sprit og Tobakk. En må ikke ha tollere tilstede på 100% av ankommstene. Fra en som har jobbet på en flyplass i 10 år og sett Tollvesenet i aksjon, ser jeg svært få av dine problemer, det er vel kanskje 1 % av beslagene som skjer ved at man åpner en koffert rent fysisk, 80% av kontrollen skjer lenge før du går på rød eller grønn sone.
Så jeg er ikke like overbevist om at løsning kun må basere seg på fortolling rent fysisk på Gardermoen - det skjer ikke i dag. Tror du vil ble veldig overrasket over hvor dagnes kontroller skjer.
Så jeg er ikke like overbevist om at løsning kun må basere seg på fortolling rent fysisk på Gardermoen - det skjer ikke i dag. Tror du vil ble veldig overrasket over hvor dagnes kontroller skjer.
Kontroller kan skje over alt, men om man skal fortolle noe må man innom en tollplass. Vil anta den fortollingen vil skje ved OSL dersom man innfører den nye ordningen.
Så godt som samtlige GA-plasser i Norge kan ta i mot trafikk fra Schengen hvis man kun har med kvote, bare det meldes fra til Toll på forhånd.
Det vil sit at en ikke kan forvente seg at TOS (flyplassen altså) ikke kan åpne for Internasjonale ankomster etter 15:30 i fremtiden.
Selvfølgelig ikke. Men dersom man skal endre fra at noen få ankomster, som forhåndsvarsles, skal ha betjent toll, til at alle skal ha det, vil det ha en betydelig kostnad.
Fra en som har jobbet på en flyplass i 10 år og sett Tollvesenet i aksjon, ser jeg svært få av dine problemer, det er vel kanskje 1 % av beslagene som skjer ved at man åpner en koffert rent fysisk, 80% av kontrollen skjer lenge før du går på rød eller grønn sone.
Dersom du leser argumentasjonen fra Tollvesenet, som vi får anta vet noe om hvordan de selv jobber, så er det viktig å kunne se passasjeren sammen med baggasjen.
Dersom du leser argumentasjonen fra Tollvesenet, som vi får anta vet noe om hvordan de selv jobber, så er det viktig å kunne se passasjeren sammen med baggasjen.
...eller hva de ønsker at du skal tro;)
Ja, man skulle tro det var mulig å finne noen løsninger som løser en betydelig del av problemet. Nå ser det ikke ut til at hverken Tollvesenet eller Avinor er veldig lystne på en løsning som er noe annet enn perfekt. En start kunne jo være å la passasjerer med kun håndbaggasje gå gjennom tollen i sikker sone.
Mitt forslag for å gjøre transfer lettere har vært bedre skilting. Det føles som et tiltak man kunne iverksette uten å involvere så alt for mange, men så vidt jeg har sett er det fortsatt ingen hint om hvor man skal gå for transfer etter å ha kommet ut gjennom tollen.
Mitt forslag for å gjøre transfer lettere har vært bedre skilting. Det føles som et tiltak man kunne iverksette uten å involvere så alt for mange, men så vidt jeg har sett er det fortsatt ingen hint om hvor man skal gå for transfer etter å ha kommet ut gjennom tollen.
Det skulle gjøre absolutt null forskjell for de aller fleste, som reiser via OSL mer enn 1 gang hvert år.
Forenklet tollbehandling og one stop security finnes i mange andre land og fungerer tydeligvis fint der. Her finnes ikke noe som helst som trenger å utredes, det er bare å gjennomføre.
Forenklet tollbehandling og one stop security finnes i mange andre land og fungerer tydeligvis fint der. Her finnes ikke noe som helst som trenger å utredes, det er bare å gjennomføre.
OK. Hvordan skal følgende løsese:
Du er servicetekniker for Acme Offshore A/S og skal fly København-Oslo-Trondheim-Namsos. I bagasjen har du med deg verktøy for 150.000, som skal midlertidig innføres med carnet. Hvor tollbehandler du dette?
Etter en helgetur i Brussel har du kjøpt med det 7 liter øl. Du skal fly Brussel-Oslo-Bergen med sen ankomst til Bergen. Hvor betaler du toll for de 2 ekstra literne?
Tollvesenet har mistanke om smugling av khat via Roma. De ønsker å sjekke en del bagasje, basert på om personene som håndterer den oppfører seg mistenkelig. Hvordan gjør de det, dersom bagasjen er merket til Røst?
Ikke noe av dette er umulig å løse. Noe av det burde til og med være rimelig greit. Men at det bare kan gjennomføres, blir for enkelt. Det er noen reelle problemstillinger som må tenkes gjennom.
Du er servicetekniker for Acme Offshore A/S og skal fly København-Oslo-Trondheim-Namsos. I bagasjen har du med deg verktøy for 150.000, som skal midlertidig innføres med carnet. Hvor tollbehandler du dette?
Man ordner dette på første tollsted, som i dag. Hvis tollvesenet ønsker fysisk sjekk, hentes bagasjen fra 'tollpassasjen' som jo må etableres for bagasje som skal scannes. Evt. passasjeren ber om at bagasjen kun merkes til OSL.
Etter en helgetur i Brussel har du kjøpt med det 7 liter øl. Du skal fly Brussel-Oslo-Bergen med sen ankomst til Bergen. Hvor betaler du toll for de 2 ekstra literne?
Ved første tollpassering (OSL) går du på rødt. Selv om du er i transitt, må det lages et passeringspunkt.
Tollvesenet har mistanke om smugling av khat via Roma. De ønsker å sjekke en del bagasje, basert på om personene som håndterer den oppfører seg mistenkelig. Hvordan gjør de det, dersom bagasjen er merket til Røst?
Bagasjen scannes på OSL og holdes igjen. Man prøver å få tak i passasjerene på OSL, eller overlater denne oppgaven til lokale myndigheter.
Regner med at tollvesenet har myndighet til å åpne bagasjen, på samme måte som TSA og US Customs har her.
Ikke noe av dette er umulig å løse. Noe av det burde til og med være rimelig greit. Men at det bare kan gjennomføres, blir for enkelt. Det er noen reelle problemstillinger som må tenkes gjennom.
Jeg tror man må finne løsninger som forenkler for det store flertallet, så muligens må Service teknikeren fra Acme Uttaskjærs fremdeles fortolle på OSL, men det burde ikke forhindre at de fleste kan slippe strafferunder på OSL. Helgeturen burde kunne løses ved bruk av Automat på Flesland, ser ikke den helt store forskjellen for Norge LLC om fortollingen skjer på OSL eller BGO (eller SSJ).
Om man ønsker å kontrollere Khat smugglerene - kan man lett stoppe dem i OSL, og igjen bagasjen kan styres og kontroll kan skje ved ankommst Oslo, bagasjen kan plukkes ut og kan gjenforenes med passajerene for kontroll.
Akkurat på dette punktet så tror jeg det som bar viktig var å kunne se hva som var i bagasjen ved eventuelle menneskesmugling, ikke helt utenkelig at det ligger informasjon i bagasjen.an pakker annerledes når man flytter enn når man reiser på tur.
Men denne stikkprøvekontrollen av bagasjen kan gjøres på OSL av Tollvesenet selv om bagasjen er sjekket helt igjennom og eieren personlig går igjennom tollslusa sammen med kofferten.
Men denne stikkprøvekontrollen av bagasjen kan gjøres på OSL av Tollvesenet selv om bagasjen er sjekket helt igjennom og eieren personlig går igjennom tollslusa sammen med kofferten.
Akkurat dette er det vel ikke toll men grensepolitiet som kontrollerer?
Superhai
31-07-2013, 19:41
Alt som er diskutert her har vel vært oppe i de tidlige trådene om temaet.
Man har i hovedsak fire alternativer for transfer-bagasje:
1 - full tollklarering ved første ankomst-stasjon (betyr at bagasjen må ut også)
2 - full tollklarering ved siste stopp (betyr at tollvesenet må være tilgjengelig der)
3 - "forenklet" tollklarering ved første ankomst-stasjon (bagasjen blir utlevert ved behov)
4 - full tollklarering ved siste toll-stasjon (selektiv utlevering av bagasje)
Det som nok blir aktuelt her er alternativ 3, tilsvarende som man har valgt for ARN. Som betyr at man må deklarer sin bagasje på OSL, men uten at denne blir utlevert om det ikke er behov for det. Det er klart at profilering av personer som kommer med sin bagasje ikke vil fungere, men at et land som Norge har like store narkotika-, trafficking- og andre smuglingsproblemer som de fleste andre land som ligner kan tyde på at metodene ikke er spesielt effektive. Det er lov også for offentlige etater å tenke annerledes og se på om endrede forhold gir grunnlag til å bruke metoder som virker vel så bra.
Fordelen er dermed stor for de reisende, flyselskapene, og flyplassene. Flyplassen blir mer attraktiv for transfer/transit-formål, flyselskapene får en mer forutsigbar situasjon i forhold til bagasjen - noen som ikke bare er økonomisk bra, men også bedre for flysikkerheten, flyselskapene kan levere bedre og flere forbindelser når man kan ha minimums-tider for forbindelse (MCT) ned mot 30-35 min (mot 45-50 som i dag - noe som faktisk er mer optimistisk enn realistisk). For de reisende så er selvfølgelig ulempen og tidsbruken grunn nok, men flere alternativer siden man kan bruke flere mulige forbindelser er også viktig.
Derfor må det etter min mening være særdeles store ulemper for disse etatene som setter seg på bakbena for at dette skal kunne argumenters til å være en ulempe samfunnsmessig. Men min erfaring med disse etatene er at de er redd for å tenke nytt eller annerledes og å se mot andre lands tilsvarende kollegaer.
Superhai
31-07-2013, 19:47
Dette gjør tollen allerede i dag før eieren får bagasjen. Det man heller burde gjort var å bruke muligheten man har her til å legge til rette for et mer permanent regime for sjekk av transfer-bagasje for alle som ikke selv velger å få bagasjen sin ut for manuell kontroll.
Akkurat dette er det vel ikke toll men grensepolitiet som kontrollerer?
Grensepolitiet gjør ikke noe med bagasjen.
Problemet med utland-innland transfer på Gardermoen er ikke at man må stå å vente på bagasjen nede i bagasjehallen. Den ventetiden bruker man jo inne på tax-free-butikken for å kjøpe kvote. Problemet er at man kommer ut av "sikker sone" etter tollen. Man må sjekke inn bagasjen på nytt og gå igjennom sikkerhetskontroll på nytt.
Løsningen (som tolldirektøren helt sikkert er fornøyd med) er å ha to utganger ETTER tollen. Utgangen rett frem er merket "Transfer innland" og her er det mulig å levere inn bagasjen på nytt (4-5 selvscannings-maskiner burde det være nok pluss en betjent skranke). Så tar man rulletrapp opp til avgangshallen. Litt korridor-gåing vil det helt sikkert bli, men avstandene er nå en gang som de er.
Den andre utgangen etter tollen er merket "Utgang" og her er det enveis-sluser som leder folk ut til kyss-og-klem-området for ankommende passasjerer.
Med denne løsningen slipper man å "drasse" kofferten med seg opp. Og man slipper ny sikkerhetskontroll.
Layout i de fleste flyplassbyggene i Norge er ikke tiltenkt en slik løsning, så noen ombygging vil det nok bli. Men det bygges jo på alle de store flyplassene for tiden (eller er snart i gang) og da kunne man ta med seg en slik løsning for fortolling og transfer til innland.
Jeg forstår ikke hvorfor alle mener å tro at så snart man er ute etter tollklarering så må man slippes ut i "usikker sone". Det er da ingen ting i veien for å skille exit-passasjerer fra transfer-passasjerer etter at man har passert tollen.
Jaja, sånn går no dagan...
Problemet med utland-innland transfer på Gardermoen er ikke at man må stå å vente på bagasjen nede i bagasjehallen. Den ventetiden bruker man jo inne på tax-free-butikken for å kjøpe kvote. Problemet er at man kommer ut av "sikker sone" etter tollen. Man må sjekke inn bagasjen på nytt og gå igjennom sikkerhetskontroll på nytt.
Løsningen (som tolldirektøren helt sikkert er fornøyd med) er å ha to utganger ETTER tollen. Utgangen rett frem er merket "Transfer innland" og her er det mulig å levere inn bagasjen på nytt (4-5 selvscannings-maskiner burde det være nok pluss en betjent skranke). Så tar man rulletrapp opp til avgangshallen. Litt korridor-gåing vil det helt sikkert bli, men avstandene er nå en gang som de er.
Den andre utgangen etter tollen er merket "Utgang" og her er det enveis-sluser som leder folk ut til kyss-og-klem-området for ankommende passasjerer.
Med denne løsningen slipper man å "drasse" kofferten med seg opp. Og man slipper ny sikkerhetskontroll.
Layout i de fleste flyplassbyggene i Norge er ikke tiltenkt en slik løsning, så noen ombygging vil det nok bli. Men det bygges jo på alle de store flyplassene for tiden (eller er snart i gang) og da kunne man ta med seg en slik løsning for fortolling og transfer til innland.
Jeg forstår ikke hvorfor alle mener å tro at så snart man er ute etter tollklarering så må man slippes ut i "usikker sone". Det er da ingen ting i veien for å skille exit-passasjerer fra transfer-passasjerer etter at man har passert tollen.
Jaja, sånn går no dagan...
Problemer er vel at når du har hatt tilgang til din koffert, så er du "uren" og dermed venter ny sikkerhetskontroll.
Problemer er vel at når du har hatt tilgang til din koffert, så er du "uren" og dermed venter ny sikkerhetskontroll.
Ja, den tenkte jeg ikke på... :rolleyes: (Jeg hadde visst ikke gjort meg noe særlig som terrorist...) Jeg kan jo legge springkniven i kofferten før innsjekk i Roma, ta den ut på Gardermoen før jeg leverer inn kofferten igjen - og bruke kniven til å kapre flyet til Stavanger.
Jaja, da blir det fremdeles flybytte i Frankfurt, Amsterdam eller København da...
:cool:
Jo, problemet er at man må vente på bagasjen, har ventet opptil 45-60 minutter på det lengste. TaxFree er evt. gjort unna på få minutter, og med en egen sikkerhetskontroll fra tollsonen til avgangsområdet så er ikke flaskehalsen der.
Kan ikke dette gjøres lett ved at de som skal videre fra OSL innenlands kan busses til ankomst utland på neste flyplass? Jeg mener de har en slik løsning på en del flyplasser i Thailand feks om man bytter i BKK går man først igjennom passkontrollen i BKK så neste fly innenlands. Problemet er vel at mange flyplasser ikke har noe som heter ankomst utland bortsett fra de største.
Det er vel absolutt ingen lettvint løsning - i Thailand er det MANGE personer som teller og viser vei og deler ut sticker for å få utenlandspassasjerer til å gå riktig ved ankomst.
Bærer tydelig preg av at personalkostnader er på et helt annet nivå enn i Norge.
For de som bare har håndbagasje er det jo lett å kaste stickeren og gå på innland utenom tollen også.
Dag Viking
04-08-2013, 07:01
Jo, problemet er at man må vente på bagasjen, har ventet opptil 45-60 minutter på det lengste. TaxFree er evt. gjort unna på få minutter, og med en egen sikkerhetskontroll fra tollsonen til avgangsområdet så er ikke flaskehalsen der.
Et stort problem er at folk soser rundt i tax-free. De siste gangene jeg har ankommet OSL har jeg gått en runde i tax-free, handlet det jeg skal i løpet av noen minutter. Når jeg kommer til båndet er det like før bagasjen kommer. Så kommer det en del bagasje, og båndet fylles opp. Deretter er det bom stopp. Siden de fleste på den aktuelle flighten fremdeles roter rundt i tax-free og ikke tar sin bagasje av båndet, kommer det heller ikke mer bagasje opp fra kjelleren. Det har tatt 15-20 minutter fra båndet var fyllt opp til min bagasje kom på båndet, jeg hadde pri-tag og da kom den som forventet blandt de siste. Ekstra kjedelig når man pga andre folks tax-free handling mister siste flytog hjem, og ender opp med taxi til 1000kr.
Det er tre enkle løsninger på dette:
-Kutte tax-free på ankomst (kommer ikke til å skje, da dette er en god inntektskilde for OSL)
-Få mye lenger bagasjebånd, slik at man kan pøse ut bagasjen til en hel 737 (kommer vel heller ikke til å skje, da plassmangel er en kronisk lidelse på OSL)
-Ta saken i egne hender og lempe kofferter som har gått en runde ut på gulvet (sikkert veldig populært)
Et stort problem er at folk soser rundt i tax-free. De siste gangene jeg har ankommet OSL har jeg gått en runde i tax-free, handlet det jeg skal i løpet av noen minutter. Når jeg kommer til båndet er det like før bagasjen kommer. Så kommer det en del bagasje, og båndet fylles opp. Deretter er det bom stopp. Siden de fleste på den aktuelle flighten fremdeles roter rundt i tax-free og ikke tar sin bagasje av båndet, kommer det heller ikke mer bagasje opp fra kjelleren. Det har tatt 15-20 minutter fra båndet var fyllt opp til min bagasje kom på båndet, jeg hadde pri-tag og da kom den som forventet blandt de siste. Ekstra kjedelig når man pga andre folks tax-free handling mister siste flytog hjem, og ender opp med taxi til 1000kr.
Det er tre enkle løsninger på dette:
-Kutte tax-free på ankomst (kommer ikke til å skje, da dette er en god inntektskilde for OSL)
-Få mye lenger bagasjebånd, slik at man kan pøse ut bagasjen til en hel 737 (kommer vel heller ikke til å skje, da plassmangel er en kronisk lidelse på OSL)
-Ta saken i egne hender og lempe kofferter som har gått en runde ut på gulvet (sikkert veldig populært)
På en del flyplasser som har mange widebodies er det egne vakter som lemper av bagasje når båndet er fullt. Båndene er selvsagt alt for små til å håndtere fulle widebodies så det må til. Kanskje en ide å ha på OSL selv for smalbody som OSL har mest av? Det verste jeg har sett er på charterfly til Rhodos hvor alle sto klint inntil båndet så det var umulig å se om sin egen koffert kom, men sukk det er charterpax.
Det skal selvsagt sies på disse flyplassene fungerer selvsagt priority tagg etter henskten (hvorfor er det så jævelig vanskelig for OSL eller handlingselskapene er det vel egentlig som har skylda her)?
The Ticketor
05-08-2013, 13:54
OSL har ikke skylda for "priotagproblematikken" i det hele tatt. Det handler om at det må 1) lastes riktig på avgangsstasjonen, og 2) lastes av riktig ved ankomst. Det er ikke raketthjernekirurgi. Men det er vel en liten avsporing...
24 minutter måtte jeg vente fra de første koffertene kom på båndet til min prioritymerkede koffert dukket opp da jeg ankom med SK 908 nylig. Det skyldtes a) Prioritybagasjen kom ikke først (den kom ikke i samlet flokk engang), og b) Taxfreehandlende passasjerer.
Med Lufthansa fra Frankfurt her for leden kom all prioritybagasje først, og jeg ute av terminalen på nullkommaniks.
SAS - Bedre tid :rolleyes:
robertaas
05-08-2013, 21:43
Da jeg kom inn til OSL fra LHR idag kom det etter en stund opp "All bags on belt" og så stoppet båndet etter en stund. Det var fortsatt mange fra flighten som ventet, men sikkert også noen som gikk bort og meldte av bagasjen ikke kom. Etter ca. 10 minutter så blinket og tutet det og så kom resten av bagasjen.
Skjønner godt at folk vil unngå transit på OSL.
Det er vel absolutt ingen lettvint løsning - i Thailand er det MANGE personer som teller og viser vei og deler ut sticker for å få utenlandspassasjerer til å gå riktig ved ankomst.
Bærer tydelig preg av at personalkostnader er på et helt annet nivå enn i Norge.
For de som bare har håndbagasje er det jo lett å kaste stickeren og gå på innland utenom tollen også.
Ok, vel bare så det står skilt til tranfer Phuket, Koh Samui og et par andre destinasjoner uten egentlig å ha prøvd det så tenkte jeg at det var enkelt.
LiftCoeff
27-08-2013, 19:52
Tillater meg å bumpe opp denne tråden igjen (er det vanlig praksis, i stedet for å lage en ny tråd? er fortsatt litt ny her...)
I disse valgtider, er det noen som vet hvilke parti som er for og evt. jobber for å få igjennom en slik ordning? Det eneste jeg har klart å finne er er dette spørsmålet (http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/aktuelt/svar_stortinget/sporretime/2009/svar-til-oyvind-halleraker-pa-sporsmal-n.html?id=583810) fra Øyvind Helleraker i Høyre, men det er fra 2009.
Kommer vel neppe til å avgjøre valget for min del, men det hadde vært interessant å vite. Er jo egentlig god distriktspolitikk dette siden det gjør det enklere å være forretningsreisende fra "distriktene", dvs. ikke Oslo.
I disse valgtider, er det noen som vet hvilke parti som er for og evt. jobber for å få igjennom en slik ordning?
Saken er nok for lite viktig, fyllt av motstridende interesser og for lite prinsipiell til at du finner noen partier som er spesielt opptatt av den.
Hvis dette blir innført er det kun OSL som vil få dette, da ekstrakostnaden blir såpass stor at det bare er de som har og kan få stort nok volum til å få dette til å blir lønnsomt
Den nye samferdselsministeren vil ta tak i dette: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10153394
Leste dette på papir idag også.
De norske selskapene tror det er enorme penger å tjene.
Og jeg har ikke noe problem i å se potensialet, særlig for SAS som vel har det beste bonusprogrammet.
Men kan OSL tåle pågangen?
Leste dette på papir idag også.
De norske selskapene tror det er enorme penger å tjene.
Og jeg har ikke noe problem i å se potensialet, særlig for SAS som vel har det beste bonusprogrammet.
Men kan OSL tåle pågangen?
Er kanskje litt penger å tjene på at passasjerene velger transfer på OSL i stedenfor utenlands. Men 2 milliarder er vel å ta hardt i?
Første prioritet når man er ute og reiser er vel færrest mulig transfers, i så måte så kan jo dette føre til endel mertrafikk på europeiske reiser, men for interkontinentale reiser så er jo tilbudet fra OSL alt for tynt og vil vel aldri klare å konkurrere med de større flyplassene på kontinentet. Og da vil vel alle de som bor i eller nær byer som har direkteforbindelse fortsatt bruke disse, mens det er de som må bruker OSL i dag som vil få en lettere transfer innenlands.
Oder?
Basse-HAU
12-11-2013, 06:23
Nå er det vel tax free kundene OSL går glipp av, og derved store summer tapt. Tviler det ligger så mye annet bak ifra eier av Nordens dyreste kjøpesenter :-D
Chriscross
12-11-2013, 08:07
De taper vel litt over 100 kr i avgifter på passasjer som velger en annen transferflyplass? Blir jo fort noen kroner da. Med ny terminal og rullebånd til de midlertidig permanente gatene (19) blir jo Osl en innmari bra transferflyplass etterhvert.
Om jeg ikke husker feil så har OSL estimert et sted mellom 1,5-2 mill nye pax per år med forenklet transfer. Forutsatt at de velger en hensiktsmessig løsning så er det helt klart at OSL blir en meget effektiv transferflyplass ift størrelse, som på sikt også helt sikkert vil generere flere direkteruter.
SAS sjefen retter kritikk mot den nye Regjeringen - veldig bra!
http://www.aftenposten.no/okonomi/SAS-sjefen-krever-rask-toll-losning-pa-Gardermoen-7507127.html
Meget fornuftig av SAS sjefen!
Gustafsons argumentasjon hadde kanskje hatt større politisk slagkraft om han hadde argumentert for at reisen utland-innland blir raskere, mer pålitelig og lettvint for dem som ikke kan velge andre transfer-flyplasser enn OSL.
Alt annet blir vel i prinsippet et nullsumspill, selv om jeg sef. skjønner aspektet med å få avgifter til å "lande" innenfor Norges grenser.
Jeg skjønner at de ønsker fortolling i Oslo, men hadde det ikke vært en veldig enkel løsning at man kan gå gjennom tollen og så hadde de hatt en bag drop rett etter tollen, og en trapp opp til avgangshallen til innenriks terminalen? På den måten så slipper man en ekstra sikkerhetskontroll, det er jo det som er mest stress ikke å sende bagasjen på nytt.
FamilyGuy
19-03-2014, 15:41
Jeg skjønner at de ønsker fortolling i Oslo, men hadde det ikke vært en veldig enkel løsning at man kan gå gjennom tollen og så hadde de hatt en bag drop rett etter tollen, og en trapp opp til avgangshallen til innenriks terminalen? På den måten så slipper man en ekstra sikkerhetskontroll, det er jo det som er mest stress ikke å sende bagasjen på nytt.
Dette hadde jo vært helt suverent.
Men noen kloke hoder må da ha tenkt på dette før? For dyrt/vanskelig å gjennomføre?
Dag Viking
19-03-2014, 15:42
Da øker du MCT med minst 30min i forhold til skissert løsning.
Med en gang man er i kontakt med bagasjen sin så kreves en ny sikkerhetskontroll, så forslaget ditt løser overhodet ikke problemet, selv om man kanskje sparer noen få minutter ved at man ikke trenger å ta med seg bagasjen en etasje opp
jameson82
19-03-2014, 15:45
Man er vel betraktet som uren om man har vært i kontakt med innsjekket bagasje, og må da uansett igjennom ny sikkerhetskontroll
Man er vel betraktet som uren om man har vært i kontakt med innsjekket bagasje, og må da uansett igjennom ny sikkerhetskontroll
Med en gang man er i kontakt med bagasjen sin så kreves en ny sikkerhetskontroll, så forslaget ditt løser overhodet ikke problemet, selv om man kanskje sparer noen få minutter ved at man ikke trenger å ta med seg bagasjen en etasje opp
Hadde ikke tenkt på det ;)
Selv om man må gjennom en sikkerhetskontroll, kunne det absolutt være gjort mer smidig enn dagens løsning. Bagdrop lettere tilgjengelig, egen sikkerhetskontroll, mulighet for å gå på grønt i sikker sone om man ikke skal fortolle noe, kortere gangveg. For å nevne noe.
Mitt forslag til å gjøre transfer på OSL til en hyggeligere opplevelse: Skilt til transfer. Neida, det gjør det ikke raskere, men det vil da i det minste vise at man tar transferpassasjerer seriøst og sørge for at de som ikke gjør det ofte ikke reiser hjem og sier at det var nesten umulig å få til.
Jeg har ved etterhvert ganske mange anledninger ankommet fra ikke-Schengen land til OSL (som gir lengst gåtur), for så å reise videre til TOS, og klart dette med brukbar margin med selv så lite som 30 minutter til neste flyavgang (med litt forsinkelser) selv når TOS-flyet har gått fra gate 10 i andre enden av terminalen. Det fordrer imidlertid ingen innsjekket bagasje. Med 40 minutter så rekker jeg også en tur innom tax freebutikken på ankomst. ;)
hanswest
20-03-2014, 14:08
Jeg skal videre til Trondheim, og siden jeg reiser med koffert (som jeg sjekker inn av hensyn til meg og alle andre passasjerer) så er det nesten umulig å rekke utland-innland på 45 minutter. Desverre.
Jeg tror nok OSL taper mye penger på dette, og også SAS/Norwegian, mange velger å fly hjem fra Europa med KLM. Eller via København. Sistnevnte er en adskillig behageligere opplevelse enn OSL.
Sverige har klart det, Finland har klart det... jo, stort sett alle andre, så vi i anderledeslandet burde kunne klare å få skikk på dette også.
Jeg skal videre til Trondheim, og siden jeg reiser med koffert (som jeg sjekker inn av hensyn til meg og alle andre passasjerer) så er det nesten umulig å rekke utland-innland på 45 minutter. Desverre.
Jeg tror nok OSL taper mye penger på dette, og også SAS/Norwegian, mange velger å fly hjem fra Europa med KLM. Eller via København. Sistnevnte er en adskillig behageligere opplevelse enn OSL.
Sverige har klart det, Finland har klart det... jo, stort sett alle andre, så vi i anderledeslandet burde kunne klare å få skikk på dette også.
Helt enig med deg Hanswest, jeg unngår transfer utland-innland i Norge som pesten. Nå har jeg bodd såpass lenge i Oslobygda at problemet har vært minimalt for min del.
Men så til spørsmålet, hvordan løses dette i sverige og finland som du nevner her?
Jeg er også mye til og fra Trondheim, og må si at transfer i CPH er å foretrekke når jeg skal velge routing, går dessverre ikke alltid, men er de valgbart så er det helt klart det jeg tar.
Må si meg enig der jeg også, når jeg reiser utenlands prøver jeg bevisst å unngår transfer på OSL eller andre norske flyplasser for å slippe unna styret med å måtte gå ut og inn igjen. AMS-AES og CPH-AESer veldig hendig slik.
hanswest
21-03-2014, 08:57
Det skal vel sies at det er enklere i Sverige/Finland/Danmark av et par grunner; for det første så har de jo mange færre flyplasser man kan fly til fra hovedflyplassen, så sikkert enklere å fange opp ting i "enden" hvis det skulle være noe. Og med EU-kvoter på drikke så trenger de sikkert ikke bruke så mye ressurser på å plukke vinflasker heller, jeg antar de konsentrerer seg mest om narkotika og slike ting...
Helt enig med deg Hanswest, jeg unngår transfer utland-innland i Norge som pesten. Nå har jeg bodd såpass lenge i Oslobygda at problemet har vært minimalt for min del.
Men så til spørsmålet, hvordan løses dette i sverige og finland som du nevner her?
Hej!
Jag vet hur det går till på ARN iaf.
Bagage sorteringen har byggts ut och svenska Tullverket har fått ett nytt kontor i bagagesorteringen med egen röntgenutrustning. Tullens personal går med hundar regelbundet runt i bagagesorteringen och inspekterar väskor som ska vidare inrikes. Svenska Tullen letar främst efter droger och narkotika.
Passagerare som har ARN som slutdestination får precis som på de flesta andra flygplatser gå igenom en tullstation precis innan exit till "arrival"
Svenska tullen på Arlanda bryr sig inte om hur mycket alkohol passagerarna har med sig pga EUs alkoholkvoter används.
Man får föra in obegränsat med alkohol i Sverige från andra EU länder, dock ska det vara för eget bruk.
OM en person vid ett tillfälle korsar gränsen till Sverige med mer än 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl har svenska Tullen rätt att ifråga om personen avser dricka allt själv.
OM en person vid ett tillfälle korsar gränsen till Sverige med mer än 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin samt 110 liter öl har svenska Tullen rätt att ifråga om personen avser dricka allt själv.
Det skal noe til om noen tar med seg så store mengder på flyet, men tar poenget ditt.
Dette høres ut som en fornuftig måte å løse dette på. Om det blir løst på samme måte her til lands vil det bli travelt for tollvesnet om de skal påpeke alle bager som det er over en viss mengde med veske i, siden kvotene her til lands er så små.
Superhai
21-03-2014, 14:32
Om det blir løst på samme måte her til lands vil det bli travelt for tollvesnet om de skal påpeke alle bager som det er over en viss mengde med veske i, siden kvotene her til lands er så små.
Det er vel neppe relevant å sammenligne siden vi ikke er med i EU, og kvoten inn til Sverige utenfra EU er også adskillig mindre og man kan ikke gå utover dette selv om det skulle være til personlig bruk uten å betale skatter og avgifter.
Det er vel neppe relevant å sammenligne siden vi ikke er med i EU, og kvoten inn til Sverige utenfra EU er også adskillig mindre og man kan ikke gå utover dette selv om det skulle være til personlig bruk uten å betale skatter og avgifter.
Er klar over det, man skulle tro at svenskene tollerne klarer å skille mellom EU-interne og ikke EU-interne reiser med det systemet de har, ellers har de et system som ikke fungerer (uten å ikke kjenne til hva kvota er å ta med seg ting inn til EU).
Poenget er at det høres ut som et fornuftig system, om det kan tilpasses norske forhold.
Jag vet att systemet på ARN är sammankopplat till bagagetaggarna.
Exempelvis kan svenska tullpersonalen styra väskor som är taggade ex BKK-ARN-LLA eller AMS-ARN-KSD direkt till röntgenmaskinen vid sin nya transfer tullstation i bagagesorteringen.
sail4fun
30-03-2014, 09:08
- Tollrutinene i Norge er forhistoriske, sier SAS-sjefen.
Torsdag skrev Nettavisen om SAS-sjefens bekymring for at regjeringen ikke har gjort noe med tollordningen som eksisterer i Norge, og at dette underminerer Gardermoens posisjon som knutepunkt og grunnlag for flere langdistanseruter.
http://www.nettavisen.no/na24/--kunden-gjr-alt-for-a-unnga-oslo-lufthavn/5183593.html
http://www.nettavisen.no/na24/--kunden-gjr-alt-for-a-unnga-oslo-lufthavn/5183593.html
Helt enig selv unngår jeg OSL når jeg skal videre innenriks, for et par dager testet jeg dette da jeg vanligvis reiser fra CPH
og for et styr det var langt som bare det å gå og ikke minst en ny sikkerhetskontroll helt håpløst , Norge i et nøtteskall dette.
Skal OSL forsette å vokse å ikke "skremme" folk bort til CPH som jeg personlig liker mye bedre enn OSL så må dette avskaffes så fort som mulig.
En måte som svenske tullen kan se at bagaget är sjekket inn i ett EUland är att alle bagagetagger som skrives ut i ett EUland har en grönn stripe på, så enkelt ser de om bagagen kommer fra ett EUland :) Enkelt og greit. Så neste gang dere er ute og reiser og sjekker inn bagage i Norge kommer dere til å se at taggen er helt hvit mens når dere kommer hjem og bagagen er sjekket inn i et EUland så har den en grönn stripe på seg :)
Det er virkelig rart at vi ikke har klart å løse dette, da mange andre land har klart det. Virker som politikere og tollere helst ser at folk fra distrikts Norge har transfer alle andre steder enn Norges hovedflyplass!
Det er virkelig rart at vi ikke har klart å løse dette, da alle andre land har klart det.
Det er mange land som ikke har det på denne måten, men hvis man ser på "de i nærheten" så stemmer utsagnet. Dette er en løsning som kom ifbm. EUs interne tollgrenser forsvant, i tillegg er det en del andre land som har løst dette på forskjellige måter, eks. Thailand.
Det er god en del land der dette håndteres på samme måte som i Norge, og ser man på volum av passasjerer så er vel USA og Canada nærliggende. Dog er det en del flyplasser som har løs ting på en mer smidig måte enn OSL.
AirbusTrond
30-03-2014, 12:11
TV2 har tatt saken og spør Solvik-Olsen om saken som sier at regjeringen ønsker å få til et enklere system "så fort som mulig" (tre ganger), og kan altså ikke si
mer enn det. Han nevner narkotika, men dette er jo ulovlig å smugle inn til Sverige. Mistenker at det er sprit og andre varer det er toll inn inn på Norge i små mengder som er "problemet".
Dette kan jo ikke være noe problem å få til, dersom viljen er der.
Dette kan jo ikke være noe problem å få til, dersom viljen er der.
Nuvel? Det er klart at man kan ordne dette om man oppretter tollkontroll på alle flyplasser i Norge, men siden dette neppe er en farbar vei så er det nok en del elementer som må på plass for å ivareta tollkontrollen på OSL.
Det ville vel heller ikke vært et spesielt stort problem om opplegget på OSL var noe smidigere, med f.eks. en egen passering slik at man ikke må gjennom den ordinære sikkerhetskontrollen. (for egen del så oppfatter jeg heller ikke dagens opplegg som veldig problematisk, men det legger naturligvis litt tid til transfer utland-innland)
Jeg tror vel heller ikke at dette er forklaringen på at man ikke satser på direkteruter på langdistanse ut fra Norge, slik SAS legger det frem.
Jeg tror vel heller ikke at dette er forklaringen på at man ikke satser på direkteruter på langdistanse ut fra Norge, slik SAS legger det frem.
Men en behagelig unnskyldning å ha er det nok ;)
Cloudius
30-03-2014, 18:47
Nuvel? Det er klart at man kan ordne dette om man oppretter tollkontroll på alle flyplasser i Norge, men siden dette neppe er en farbar vei så er det nok en del elementer som må på plass for å ivareta tollkontrollen på OSL.
Man kunne jo tenke seg at man hvertfall åpnet for gjennomgående reise til de plassene som er definert som internasjonal lufthavn og som allerede er tilknyttet tollpersonell.
Litt usikker, men heller ikke i Sverige kan man vel reise gjennomgående til alle plasser?
Det hadde hvertfall vært et sted å begynne.
Man kunne jo tenke seg at man hvertfall åpnet for gjennomgående reise til de plassene som er definert som internasjonal lufthavn og som allerede er tilknyttet tollpersonell.
Litt usikker, men heller ikke i Sverige kan man vel reise gjennomgående til alle plasser?
Det hadde hvertfall vært et sted å begynne.
Jeg har også inntrykk av at man ikke kan reise til alle steder i Sverige, men kan huske feil.
I forhold til Norge: Hvilke flyplasser ville da vært aktuelle? TOS har f.eks. tollbehandling, men har neppe tollere plassert der i hele den delen av døgnet når flyene ankommer fra OSL. Kanskje har TRD, SVG og BGO permanent bemanning av tollere?
Cloudius
30-03-2014, 18:55
Jeg har også inntrykk av at man ikke kan reise til alle steder i Sverige, men kan huske feil.
I forhold til Norge: Hvilke flyplasser ville da vært aktuelle? TOS har f.eks. tollbehandling, men har neppe tollere plassert der i hele den delen av døgnet når flyene ankommer fra OSL. Kanskje har TRD, SVG og BGO permanent bemanning av tollere?
Hvordan bemanningstidene er skal jeg ikke si sikkert, men alle flyplasser som har ankomster direkte fra utlandet har en eller annen form for avtale/ordning med Tollvesenet.
Sånn sett burde "åpningstidene" være mere formalia. Jeg ser en litt større utfordring på de stedene som ikke har noen ordning.
Cloudius
30-03-2014, 18:56
I tillegg til de du nevnte så kan vel dette gjelde også Kristiansand, Bardufoss, Lakselv, Kirkenes. Her kan andre sikkert svare helt utfyllende.
Hvordan bemanningstidene er skal jeg ikke si sikkert, men alle flyplasser som har ankomster direkte fra utlandet har en eller annen form for avtale/ordning med Tollvesenet.
Sånn sett burde "åpningstidene" være mere formalia. Jeg ser en litt større utfordring på de stedene som ikke har noen ordning.
Vel. Det er vel en kostnad forbundet med å utvide åpningstidene til å håndtere innenriksavganger også, så kun formalia er det vel neppe? I tillegg er det ganske sikkert kapasitetsproblemer rundt tollbehandling på f.eks. TOS hvis eksisterende utenlandsfasiliteter skal benyttes i noen grad til dette (og ikke minst at utlandsdelen ligger "et helt annet sted" enn innenriksbåndene).
Cloudius
30-03-2014, 19:01
Vel. Det er vel en kostnad forbundet med å utvide åpningstidene til å håndtere innenriksavganger også, så kun formalia er det vel neppe? I tillegg er det ganske sikkert kapasitetsproblemer rundt tollbehandling på f.eks. TOS hvis eksisterende utenlandsfasiliteter skal benyttes i noen grad til dette (og ikke minst at utlandsdelen ligger "et helt annet sted" enn innenriksbåndene).
Det er jeg enig i. Jeg siktet vel mere til at det bør være mulig å få på plass en ordning på flyplasser som allerede har en struktur for dette forholdsvis raskt.
Cloudius
30-03-2014, 19:09
Jeg er egentlig litt overrasket over at det er SAS som fronter dette nå. Selskapet har jo en begrenset langdistansesatsing fra OSL og man skulle jo tro at en omlegging av dette systemet ville svekke egen CPH-hub.
Personlig synes jeg det er synd at denne omleggingen ikke har vært gjort for lenge siden.
Dag Viking
30-03-2014, 19:52
Jeg er egentlig litt overrasket over at det er SAS som fronter dette nå. Selskapet har jo en begrenset langdistansesatsing fra OSL og man skulle jo tro at en omlegging av dette systemet ville svekke egen CPH-hub.
Det har nok ikke bare med langdistanse-satsing å gjøre, men også europa-markedet.
Kanskje det har litt med andre selskaper, som f.eks. KLM og DY å gjøre?
1 stop på en flyplass man "kjenner" er som regel å foretrekke for de fleste reisende, så sant flyplassen er grei å ta transfer på.
Tror ikke det trenger å komme en løsning som gjelder alle flyplasser for at den jevne reisende skal være fornøyd, men f.eks. smidig transfer til SVG,BGO, TRD,KRS, AES, og TOS (evt HAU, BOO, MOL,KSU)hadde gjort ting mye enklere for veldig mange.
Men siden OSL allerede er sprengt, så kanskje lokalpassasjerene på OSL bør håpe på at det ikke blir noe enklere transfer utland-innland:stir
Jeg har litt problemer med å se at dette har noe med konkurransen mot KL og DY å gjøre. Til de flyplassene KL flyr har vel SK et greit tilbud via f.eks. CPH. DY flyr vel enten direkte, eller via OSL til mange av disse stedene. Flyr de direkte så vil jeg anta at de er foretrukket av en del passasjerer uavhengig av om konkurrenten flyr via OSL eller ikke.
Rent konkurransemessig er det vel strengt tatt OSL som burde være de som reagerer.
Ellers så synes jeg man legger litt vel mye i ulempen. Jeg gjør dette stadig vekk og synes naturligvis det er litt mer styr (og tar litt mer tid), men full krise er det definitivt ikke. OSL er fortsatt en nokså overkommelig flyplass å ha transfer på (og heller transfer der enn på de fleste litt større flyplasser det vil være naturlig å ha transfer på; min erfaring med f.eks. ARN på utland-innland ga ikke noe mersmak).
Superhai
30-03-2014, 20:00
Selskapet har jo en begrenset langdistansesatsing fra OSL
Nå er det ikke bare bagasje fra langdistansefly som skal tollklareres. Det er en del fordeler for SAS utenom at det blir mer behagelig for passasjerene, og det er at kortere MCT gir mulighet til at man kan selge flere videreforbindelser, og bagasje som handling har kontroll på, er mer forutsigbart og dermed kostnadseffektivt.
Uansett så modellen som jeg ser som mest sannsynlig, blir nok tollklarering i Oslo, men med samme modell som i Sverige hvor passasjeren ikke kommer i kontakt med bagasjen.
Cloudius
30-03-2014, 20:09
Jeg er enig i at det ikke kun gjelder langdistanse. Mitt inntrykk er imidlertid at SAS er generelt mer HUB-orientert enn visse andre.
Utover det tror jeg ikke at jeg skal lufte for mye tanker og meninger om SAS sine strategier, eller hvordan HUB'ene står mot hverandre.
Jeg har litt problemer med å se at dette har noe med konkurransen mot KL og DY å gjøre. Til de flyplassene KL flyr har vel SK et greit tilbud via f.eks. CPH.
Mener å ha lest ett eller annet sted at AMS har større gjennomstrømning av nordmenn enn CPH. Finner ikke kilden i farten... Anyone?
Ellers så synes jeg man legger litt vel mye i ulempen. Jeg gjør dette stadig vekk og synes naturligvis det er litt mer styr (og tar litt mer tid), men full krise er det definitivt ikke. OSL er fortsatt en nokså overkommelig flyplass å ha transfer på (og heller transfer der enn på de fleste litt større flyplasser det vil være naturlig å ha transfer på; min erfaring med f.eks. ARN på utland-innland ga ikke noe mersmak).
Vel om man skal tro på reisekonsulentene til Via i Trøndelag er det mange som ser på det som en stor ulempe:
SAS får støtte fra ett av Nordens største reisebyrå for forretningsreisende, VIA Egencia.
- Kunden gjør alt for å unngå OSL på veg hjem, og vil via København eller Stockholm i stedet. De erfarne reisende legger opp sine reiseplaner ut fra dette nå i større og større grad, og dette taper OSL åpenbart på, sier Tor Jakob Reitan, administrerende direktør i VIA Egencias avdeling i Trøndelag, i en e-post til Nettavisen.
Tilbakemeldingen fra selskapets 50 konsulenter i Trøndelag er krystallklar, og årsaken til at OSL unngås er tollreglene - som legger grunnlaget for de tungvinte transit-rutinene.
Om det skulle dukke opp en mulighet for meg med transfer på ARN til TOS på tur hjem er det ikke tvil om at jeg vil gå for det over OSL, men en hver forbedring på OSL vil hilses velkommen siden man er stuck med transfer der i 99% av tilfellene.
Om det skulle dukke opp en mulighet for meg med transfer på ARN til TOS på tur hjem er det ikke tvil om at jeg vil gå for det over OSL, men en hver forbedring på OSL vil hilses velkommen siden man er stuck med transfer der i 99% av tilfellene.
Smak og behag, kanskje. De få gangene jeg har hatt utland-innland (inn fra OSL og ut videre til Umeå) transfer på ARN så har i alle fall det ikke vært noe enklere enn på OSL. Om jeg har vært spesielt uheldig vet jeg ikke. Sikkerhetskontroll måtte vi også gjennom på ARN.
På OSL brukte jeg siste tur hadde jeg 40 minutter connection pga forsinkelse, og selv om ankomst var fra UK (og dermed pass og parkering helt ytterst på utlandspiren) så gikk det med god margin. I den verste rushtiden er det nok noe mer problematisk, men jeg klarer normalt sett slike connections helt fint.
Jeg er ikke uenig i at det er betydelig rom for forbedringer, men min egen erfaring gjør at jeg ikke føler et behov for å kaste meg på bølgen med kritikk. Jeg synes transfer utland-innland på OSL stort sett går helt uproblematisk. Andre må selvsagt gjerne mene noe annet.
Jeg synes transfer utland-innland på OSL stort sett går helt uproblematisk. Andre må selvsagt gjerne mene noe annet.
Fint for deg. Sosialt å stå i kø. De andre, de som mener noe annet, foretrekker å strekke ut bena litt, ta en kaffe, en pils med en medreisende eller en liten matbit sammen med avisen kanskje, for så, uten hast, å ta sitt fly videre. (Hmmm. Mange kommaer der, men dere skjønner poenget...)
AirbusTrond
15-04-2014, 10:43
Ser ut til at tolldirektøren mener det er viktig at folk frykter for å bli utsatt for tollernes olme blikk...
http://www.aftenposten.no/okonomi/Vil-ha-tollsjekk-av-alle-pa-Gardermoen-7538487.html#.U0zwaFeLXLk
Hva er det egentlige argumentet her. Frykter han at tollere skal bli arbeidsledige? Er det spritkvoten, som vel er spesiell for Norge, som er det avgjørende. Eller bekymrer han seg for at vesenet hans skal miste autoritet og betydning. Det kan jo være at han bare gjør en god jobb også, vanskelig å vurdere for menigmann.
Blir interessant å se hva Solvik-Olsen svarer på dette. Men det er jo mulig at det går an å finne mellomløsninger.
Forstår at det ikke er enkelt, de har et poeng at det er vanskelig å scanne all bagasje og finne ut innholdet i hver enkelt bag og skille ut ikke bare alkohol/tobakk, men å kontrollere for andre ulovlige stoffer også. Hvordan skal de få fatt i personen det gjelder om de vil ha nærmere kontroll av den innsjekkede bagasjen?
Dette er et særnorsk problem i vest-europeisk sammenheng siden vi ikke er med i EU og kvotene er såpass lave som de er, uten at jeg veit hva praksis er for eksempel i Sveits eller hva kvotene er der.
Var ikke det en skranke rett utenfor ankomst for mange år siden på OSL om jeg ikke husker feil?
Superhai
15-04-2014, 18:51
Er det spritkvoten, som vel er spesiell for Norge, som er det avgjørende.
Spritkvoten er ikke unik for Norge, den er omtrent på samme nivå som inn til EU og romslig inforhold til de fleste andre land. Det er avgiftene for sterksprit som er særlig høye som er er unikt.
Tollsjefen tror at de har bedre kontroll når det er øyekontakt med passasjerene med bagasjen. Problemet er bare at det er ikke noe mindre som lekker inn til landet enn det er til land som ikke har slik kontroll.
Dessuten så er det enklere for passasjerene å komme seg videre til neste fly, når de ikke må vente på bagasjen. Samt at handlingstiden på bagasjen er kortere siden det er raskere å få bagasjen til neste fly når man slipper tidsbruken med å sende bagasje opp til ankomstbåndene og fra innsjekk tilbake. Så det er helt klart at sparer man tid kan man kutte ned tiden man trenger til transfer.
Jeg har egentlig takket for meg, men la gå; Hr. Tollsjef bommer jo grovt på hele opplegget sitt siden han så tydelig mangler forståelse for at problemet med smidighet ikke ligger i å gå 50 meter med bagasjen og opp en rulletrapp for deretter å gjøre bagdrop på nytt. Det han foreslår er egentlig akkurat slik det fungerer i dag, men med å ta i bruk bagdroppen i kjelleren igjen og evt opprette en ny sikkerhetskontroll for disse paxene. Som påpekt over, så er det tidsbruken med å ta seg ned i ankomsthallen og vente på bagasjen som er den største tidstyven, og det som er den største bakdelen med systemet slik det fungerer på OSL i dag! Hvis denne tollsjefen istedenfor å bli dradd etter bakbeina gjennom effektiviserings intensjonen til regjeringen heller kommer med reelle konstruktive forslag fremfor å nekte å tenke nytt, så hadde det vært vinn vinn for alle! Satser på at dette er noe dagens regjering klarer å trumfe gjennom på tross av en gretten tollfyr!
Det er vel ikke noe større problem å la narkohunden(e) løpe over alle baggene som skal i transit? Alternativt får de kjøpe seg en hund eller to på de ankommende flyplassene, så får de slått to fluer i en smekk; de får sjekket både innenriksdrugs og importdrugs på en og samme gang.
Problemet er IKKE de 3 minuttene det tar å komme seg fra tollen til bagdroppen :)
Så en løsning er 1-2 hunder på hver flyplass man kan reise til innenlands fra OSL og dertilhørende personell for å betjene alle ankommende fly fra OSL som evt har med seg transferpassasjerer fra utlandet? Vel, det koster i alle fall en del penger. Vi snakker vel om rundt 30 flyplasser man kan fly til innenlands fra OSL.
Realiteten hvis det ikke blir kontroll på OSL, er at ALLE som reiser med fly innland i Norge må igjennom en lignende kontroll på siste flyplass i Norge...Å det koster penger.... For en kontroll av utlandsreisende vil det altids være, og ikke minst viktig i framtida...og da er den beste løsninga og fortsatt ha toll-kontroll på OSL, men effektiviseringer kan være en løsning...
Realiteten hvis det ikke blir kontroll på OSL, er at ALLE som reiser med fly innland i Norge må igjennom en lignende kontroll på siste flyplass i Norge...Å det koster penger.... For en kontroll av utlandsreisende vil det altids være, og ikke minst viktig i framtida...og da er den beste løsninga og fortsatt ha toll-kontroll på OSL, men effektiviseringer kan være en løsning...
Tull, det må man ikke. Dette har de løst i mange andre land uten problemer hvor disse henter bagasjen i eget område.
Superhai
15-04-2014, 22:50
Så en løsning er 1-2 hunder på hver flyplass
Nei, det er selvfølgelig ikke løsningen. Og heller ikke hvordan det er skissert.
Kontrollen blir gjort på OSL (eller en annen transfer-flyplass), men hvor bagasje og passasjer blir kontrollert hver for seg. Det er slik de gjør det f.eks. i Stockholm.
Det krever ikke mye mer ressurser, men muligens en eller annen endring i forskrifter evt. lover. Samt kostnaden med ombygging på OSL (det er da en engangskostnad).
Ulempen er at tollerne kan ikke profilere passasjerer når de går sammen med bagasjen.
Hvordan sparer man tid?
Idag:
Laste av bag fra fly + kjøre inn til bånd 5-15 min
Bånd opp til ankomsthall 5-10 min
Tollkontroll evt 5 min
Bagasje opp til bagdrop 5 min
Bagasje i sorteringsanlegg 10-25 min
Bagasje til flyet 5 min
--------------------------
Sum 30-65 min (MCT 45-50 min)
Alternativet:
Laste av bag fra fly + kjøre inn til bånd 5-10 min
Tollkontroll evt 5 min
Sortering 5-10 min
Bagasje til flyet 5 min
Sum 15-30 min (MCT 30 min)
Nei, det er selvfølgelig ikke løsningen. Og heller ikke hvordan det er skissert.
Kontrollen blir gjort på OSL (eller en annen transfer-flyplass), men hvor bagasje og passasjer blir kontrollert hver for seg. Det er slik de gjør det f.eks. i Stockholm.
Min kommentar bør kanskje leses i sammenheng med en kommentar umiddelbart overfor min, hvor dette ble lansert som en mulig løsning. Jeg regner med at dersom noe skal skje med tollordningen så må dette gjennomføres på OSL - ikke på utskutte destinasjoner.
Jeg satt med forøvrig med et inntrykk av at ordningen i Sverige ikke gjaldt for flygninger til alle flyplasser i Sverige (men et utvalg), men det er kanskje ikke riktig?
Man skulle forøvrig tro at det er tidsbesparende med en koordinering av sorteringen på et sted i stedet for at dette gjøres desentralt, men dette vet jeg for lite om hvordan det gjøres i praksis til å vurdere (kjøres det en bil fra hvert ankommende fly til neste fly så blir det mye trafikk; hvis ikke, så må vel bagasjen til et sentralt sted uansett før det distribueres ut til neste avgang?).
En ting er bagasjen. Det tror jeg man kan fikse. En annen ting er passasjeren. Han må uansett gjennom tollen og ny sikkerhetskontroll. Det tar jo tid, og jeg tviler på at det er penger i tollvesenet til å ha en annen løsning en de har på OSL idag. Selv på ARN, må du vel ut via tollen før du går til innenlands?
Dag Viking
15-04-2014, 23:34
Han må uansett gjennom tollen og ny sikkerhetskontroll.
Hvorfor må han det?
Ingen sikkerhetskontroll mellom f.eks. Schengen og innland på Kastrup.
Hvorfor må han det?
Ingen sikkerhetskontroll mellom f.eks. Schengen og innland på Kastrup.
Det vil kreve et nytt tollpunkt, og det regner jeg med at man ikke tar seg råd til. Men man skal aldri si aldri.
Superhai
15-04-2014, 23:42
Jeg satt med forøvrig med et inntrykk av at ordningen i Sverige ikke gjaldt for flygninger til alle flyplasser i Sverige (men et utvalg), men det er kanskje ikke riktig?
Man skulle forøvrig tro at det er tidsbesparende med en koordinering av sorteringen på et sted i stedet for at dette gjøres desentralt
Det gjelder for alle innenlandsdestinasjoner som det er trafikk fra ARN,BMA,GOT unntatt til HFS og TYF. Selskapene er med og betaler for tjenesten så det er noe begrensninger på selskaper, men det gjelder mer sære routinger.
Sorteringen på OSL gjøres i utgangspunktet sentralt av det automatiske sorteringsanlegget, men den er ikke rask nok ved de korteste overgangene, så under en viss tid så vil det være mer effektivt tidsmessig å sortere ut disse manuelt. En del stasjoner sender heller ikke BSM/BTM eller har dårlig kvalitet på strekkoden på taggen og det forsinker bagasjen.
Sorteringen på OSL gjøres i utgangspunktet sentralt av det automatiske sorteringsanlegget, men den er ikke rask nok ved de korteste overgangene, så under en viss tid så vil det være mer effektivt tidsmessig å sortere ut disse manuelt. En del stasjoner sender heller ikke BSM/BTM eller har dårlig kvalitet på strekkoden på taggen og det forsinker bagasjen.
Da sliter jeg litt med å se at det er mye å hente inn på dette i forhold til tidsbesparelse, annet enn for de connections som uansett behandles manuelt. Om man skal legge seg på MCT på under 30 minutter så vil det vel bli mer av denne typen manuell behandling/sortering, noe som vel i neste omgang går utover kapasiteten til dette?
Superhai
15-04-2014, 23:48
En ting er bagasjen. Det tror jeg man kan fikse. En annen ting er passasjeren.
Det er opp til myndighetene om de ønsker å bevilge ekstra penger til det - det ville vært en stor fordel men en egen toll-sluse slik at man kan holde seg innenfor CSRA, men uansett så sparer man en del tid, og evt. irritasjon hvis man ikke trenger å tenke på bagasjen selv med dagens flyt.
Dag Viking
15-04-2014, 23:50
Det vil kreve et nytt tollpunkt, og det regner jeg med at man ikke tar seg råd til. Men man skal aldri si aldri.
Ny sikkerhetskontroll da?
Lettere å finansiere enn tolere. Men tviler på at man gidder. Fører i verstefall til at de som starter reisen på OSLO får dårligere service.
Tull, det må man ikke. Dette har de løst i mange andre land uten problemer hvor disse henter bagasjen i eget område.
Disse stedene har vel tollere tilstede?
Superhai
16-04-2014, 00:02
Om man skal legge seg på MCT på under 30 minutter så vil det vel bli mer av denne typen manuell behandling/sortering, noe som vel i neste omgang går utover kapasiteten til dette?
Jeg regner med 30 min som MCT og da burde den automatiske sorteringen klare det, men om man får bagasje med kortere forbindelser pga. f.eks. forsinkelser så må man gjøre som man gjør i dag ved innland-innland, innland-utland og utland-utland og sortere ut noe manuelt. Det blir ikke så veldig mye mer ressurskrevende enn i dag, men MCT vil være avhengig mest av hvor mye tid tollerne mener de trenger for bagasjen.
Så en løsning er 1-2 hunder på hver flyplass man kan reise til innenlands fra OSL og dertilhørende personell for å betjene alle ankommende fly fra OSL som evt har med seg transferpassasjerer fra utlandet? Vel, det koster i alle fall en del penger. Vi snakker vel om rundt 30 flyplasser man kan fly til innenlands fra OSL.
Dette er å snu problemet på hodet. Om samtlige småflyplasser er argumentet, så åpne nå for en løsning på de 5-6 største flyplassene først, da. Disse har allerede toll på plassen og systemer på plass. Da er over 90% av trasfer passasjerene hjulpet, og vi er kommet et langt steg videre. Så kan heller resten komme etter når systemene er på plass.
Dette er å snu problemet på hodet. Om samtlige småflyplasser er argumentet, så åpne nå for en løsning på de 5-6 største flyplassene først, da. Disse har allerede toll på plassen og systemer på plass. Da er over 90% av trasfer passasjerene hjulpet, og vi er kommet et langt steg videre. Så kan heller resten komme etter når systemene er på plass.
Da er vi vel strengt tatt tilbake til ting som er diskutert tidligere. Om man ser på f.eks. TOS så er det vel så vidt meg bekjent ikke permanent tilstedeværelse av tollere, selv om det forsåvidt er fasiliteter på plass. Hva som er tilfellet andre steder vet jeg ikke. Poenget mitt er at "det ikke er bare" å gjøre dette. Det koster litt.
Da er vi vel strengt tatt tilbake til ting som er diskutert tidligere. Om man ser på f.eks. TOS så er det vel så vidt meg bekjent ikke permanent tilstedeværelse av tollere, selv om det forsåvidt er fasiliteter på plass. Hva som er tilfellet andre steder vet jeg ikke. Poenget mitt er at "det ikke er bare" å gjøre dette. Det koster litt.
Alle flyplasser som har jevnlig utenlandstrafikk har allerede toller på plass. Her koster det ingenting ekstra. Om f.eks. TOS ikke har dette i dag, så får de komme inn i neste bølge når systemene er på plass. At dette koster mer er egentlig ikke riktig, ettersom de ekstra inntektene som kommer inn hvis lekkasjen til andre hub'er stoppes burde dekke opp for mesteparten av disse ekstrakostnadene.
Er IKKE nødvendig. Ikke krav at ankomster fra Schengen eller EU land skal sikkerhetskontrolleres på nytt.
Alle flyplasser som har jevnlig utenlandstrafikk har allerede toller på plass. Her koster det ingenting ekstra.
Er det noen andre plasser enn OSL, BGO og SVG som har tollere til stede mesteparten av åpningstida?
Hvilke land, bortsett fra Sverige, er det man kan gjøre transfer utland->innland og lande på en flyplass uten betjent toll?
SAS-Steward
16-04-2014, 10:07
Hvilke land, bortsett fra Sverige, er det man kan gjøre transfer utland->innland og lande på en flyplass uten betjent toll?
Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, Spania, er noen hvor jeg selv har ankommet på den måten uten tollbetjening tilstede.
Klarer bare ikke å forstå hvorfor man ikke kan gjøre dette på samme måte som i Sverige, som har relativt lik struktur som vi har i Norge.
De klarer dette fint, og de startet med noen store stasjoner for å prøve ut. Det går faktisk å se hva andre har gjort og gjør, man må ikke alltid selv finne på noe nytt.
Danmark har vel fortsatt tollbehandling på sluttdestinasjonen?
Klarer bare ikke å forstå hvorfor man ikke kan gjøre dette på samme måte som i Sverige, som har relativt lik struktur som vi har i Norge.
De klarer dette fint, og de startet med noen store stasjoner for å prøve ut. Det går faktisk å se hva andre har gjort og gjør, man må ikke alltid selv finne på noe nytt.
Kan det være, i likhet med det vi outsidere til flybransjen stadig får høre, at de som jobber med dette til daglig både er orientert om hva andre har gjort og kanskje ser en del problemstillinger som vi outsidere til tollverden ikke ser?
SAS-Steward
16-04-2014, 11:30
Kan det være, i likhet med det vi outsidere til flybransjen stadig får høre, at de som jobber med dette til daglig både er orientert om hva andre har gjort og kanskje ser en del problemstillinger som vi outsidere til tollverden ikke ser?
Naturligvis, men hva er så ulikt i Sverige som gjør at det de gjør der borte ikke kan gjøres i Norge?
Jeg kan ikke se et eneste argument i denne tråden for at vi ikke skal kunne innføre en svensk modell i Norge.
SAS-Steward
16-04-2014, 11:31
Tollbehandling ja, men man må da oftest ta turen til et tollkontor i kontortiden.
Sjelden tollere på plass ved ankomst fra København
Storbrittannia, baggasjen fra ikke-eu kommer på et eget belte i Glasgow. Har ikke sett tollere der
Naturligvis, men hva er så ulikt i Sverige som gjør at det de gjør der borte ikke kan gjøres i Norge?
Jeg kan ikke se et eneste argument i denne tråden for at vi ikke skal kunne innføre en svensk modell i Norge.
Det er vel ikke sikkert at tollmyndighetene er aktive her inne i debatten, og basert på tidligere diskusjoner om luftfart hvor media får så hatten passer angående manglende forståelse av det de skriver om så kan det vel godt være at ikke alle argumentene er kommet frem i media (alternativt, at de er fremstilt noe forenklet).
Hvorfor vi ikke kan gjøre som i Sverige? Jeg vet ikke, men noen har bl.a. foreslått det faktum at vi ikke er med i EU som en mulig forklaring.
Storbrittannia, baggasjen fra ikke-eu kommer på et eget belte i Glasgow. Har ikke sett tollere der
Jeg vet ikke hva som er tilfellet i Glasgow, men denne praksisen har man også i Frankrike (hadde i alle fall, men den er sikkert på plass fortsatt). At man ikke ser tollerne betyr vel strengt tatt ikke at de ikke er der...;) Jeg ser svært sjeldent tollere ved ankomst fra utlandet til MAN, men de er der.
Hvorfor vi ikke kan gjøre som i Sverige? Jeg vet ikke, men noen har bl.a. foreslått det faktum at vi ikke er med i EU som en mulig forklaring.
At vi ikke er med i eu gjør nok ting en del vanskligere. Sveits er vel dårlig å sjekke opp i mot på grunn av lite innenrikstrafikk.
Ja, men det foregår ved stikprøvekontrol hvor det lokale Told og Skat kan finde på at møde op. Har dog aldrig oplevet det i praksis.
Er det noen andre plasser enn OSL, BGO og SVG som har tollere til stede mesteparten av åpningstida?
Både KRS, TRD har mange nok ankomster daglig til at de i praksis har tollere der hele tiden, i hvert fall ofte nok til at kostnadene ved å utvide dette er minimal.
Den økte kostnaden av dette vil bli finansiert inn ved at trafikken over OSL vil øke på bekostning av andre Europeiske hubber. Så mens tollvesenet må øke budsjettene litt så vil Avinor oppleve en økning på den andre siden
Ellers er det voldsomt som endel er flinke til å se umuligheten og utfordringer med noe som er enkelt og andre klarer fint
Self-service fortollingsmaskin på alle laneds flyplasser kunne jø være en løsning. Kombinert med sporadisk besøk av tollere som tar stikkprøver.
Den økte kostnaden av dette vil bli finansiert inn ved at trafikken over OSL vil øke på bekostning av andre Europeiske hubber. Så mens tollvesenet må øke budsjettene litt så vil Avinor oppleve en økning på den andre siden
Ellers er det voldsomt som endel er flinke til å se umuligheten og utfordringer med noe som er enkelt og andre klarer fint
Hvor sikre er vi på at trafikken over OSL øker betydelig som en følge av dette?
Til det neste så er det vel slik at tollmyndighetene har en viss innsikt i problemstillingen, og det er kanskje et poeng å høre hva de mener om saken? Eller er det slik at vi vet best?
Til det neste så er det vel slik at tollmyndighetene har en viss innsikt i problemstillingen, og det er kanskje et poeng å høre hva de mener om saken? Eller er det slik at vi vet best?
Man er aldri sikkert, men i blant må man bare tråkke til og prøve det ut istedet for å analysere og utrede tingene ihjel som man liker å godt her i landet. Så får man heller gå tilbake skulle det ikke funke
Tollmyndighetene har latt det gå politikk og prestisje i dette som disse offentlige instansene har til vane når de blir utfordret på gamle fastlåste tenkemåter
Man er aldri sikkert, men i blant må man bare tråkke til og prøve det ut istedet for å analysere og utrede tingene ihjel som man liker å godt her i landet. Så får man heller gå tilbake skulle det ikke funke
Tollmyndighetene har latt det gå politikk og prestisje i dette som disse offentlige instansene har til vane når de blir utfordret på gamle fastlåste tenkemåter
Tollmyndighetene er den etaten som vel i utgangspunktet skulle ha best peiling på hva som skal tili forhold til disse spørsmålene. Det er ikke nødvendigvis gått politikk i dette, selv om man er uenige i hvordan etaten ter seg.
Superhai
17-04-2014, 04:29
Tollmyndighetene er den etaten som vel i utgangspunktet skulle ha best peiling på hva som skal tili forhold til disse spørsmålene.
Man skulle tro det, men de har hatt gode muligheter til å komme med argumenter i debatten gjennom f.eks dagspressen. Men det som er kommet fram er stort sett at det går ikke å ha det slik, uten ytterligere forklaring. Det tyder mer på at man er redd for forandringer og tenke nytt. Effektivitet av tollvesenet sammenlignet med andre land er vanskelig å måle, men hvis man ser på forhold som narkotikabeslag i innlandet og ved grensen, samt antall brukere, så er det lite som tyder på at Norge skiller seg vesentlig ut fra andre naboland - til tross for at vi er utenom EU og har tollgrense mot samtlige naboland.
Man skulle tro det, men de har hatt gode muligheter til å komme med argumenter i debatten gjennom f.eks dagspressen. Men det som er kommet fram er stort sett at det går ikke å ha det slik, uten ytterligere forklaring. Det tyder mer på at man er redd for forandringer og tenke nytt. Effektivitet av tollvesenet sammenlignet med andre land er vanskelig å måle, men hvis man ser på forhold som narkotikabeslag i innlandet og ved grensen, samt antall brukere, så er det lite som tyder på at Norge skiller seg vesentlig ut fra andre naboland - til tross for at vi er utenom EU og har tollgrense mot samtlige naboland.
Men tror vi at tolletaten driver med saksbehandling eller utøver sin gjerning gjennom media? Jeg tror, i motsetning til politikere og interessegrupper, så har denne typen etater mindre interesse av å prosedere sin sak i media, og i så måte synes jeg forsåvidt det er et godt tegn at tolletaten ikke bruker media for å fremme sine argumenter. De skal vel gi råd til politikerne som i siste instans bestemmer hvilke regelsett som skal håndheves.
Superhai
17-04-2014, 14:17
og i så måte synes jeg forsåvidt det er et godt tegn at tolletaten ikke bruker media for å fremme sine argumenter.
Nå har tolldirektøren deltatt i debatten med å skrive artikkel. Selv om media og nyhetskanaler sees på som underholdning, så er det likevel en viktig kanal for å nå publikum. Tollvesenet er ikke til for seg selv, men for å beskytte publikum og kongeriket. Det er klart at metoder ikke trengs å avsløres, men i et demokrati så må konsekvenser og grunnlag fram. Så hvis det er et ønske fra publikum at endringer gjøres, så må tollvesenet forsvare hvorfor det ikke kan gjøres.
Nå har tolldirektøren deltatt i debatten med å skrive artikkel. Selv om media og nyhetskanaler sees på som underholdning, så er det likevel en viktig kanal for å nå publikum. Tollvesenet er ikke til for seg selv, men for å beskytte publikum og kongeriket. Det er klart at metoder ikke trengs å avsløres, men i et demokrati så må konsekvenser og grunnlag fram. Så hvis det er et ønske fra publikum at endringer gjøres, så må tollvesenet forsvare hvorfor det ikke kan gjøres.
Ja, det er greit, men det er fortsatt ikke tolletaten som avgjør hva som skal skje og hva som skal gjøres/ikke gjøres. De må og skal naturligvis fremme sine argumenter for besluttende myndigheter, men jeg er ikke sikker på at media er fremste kanal for dette. Tolletaten er selvsagt ikke til for seg selv, men for å håndheve den politikken besluttende myndigheter til enhver tid mener er fornuftig.
Nå har jeg forøvrig ikke lest tolldirektørens innlegg i debatten (men får vel lete dette opp å se hva som skrives).
Jeg har vondt for å tro at dette skal føre til nevneverdig økt trafikk over OSL.
De flyplasser i Norge som har direkteruter til AMS-CPH-CDG og London i dag vil vel fortsatt ha det etter en innføring av enklere transfer i Oslo.
I de aller fleste tilfeller vil således reisemønsteret fra "utkant"-Norge forbli det samme.
Jeg kan aldri tenke meg å reise via OSL for en tur til Italia for eksempel, i såfall må prisen være veldig mye lavere.
Det er ikke snakk om tro her, det er bare å ta en titt på tallene for OSL de tre første måneder i år og sammenligne dem med hva det var i fjor. I fjor utgjorde transferpassasjerene 20,8% av totalen, mens i år hadde denne andelen øket til 21,8%. Hvis vi ser på utenlandstransferandelen så var den i fjor 8,1% av totalen og i år hadde den øket til 9,0%. Med andre ord ni tideler av økningen var knyttet til utenlandstransfer, og da er det bare å konstatere at gode tilbud lokker.
Jeg kan aldri tenke meg å reise via OSL for en tur til Italia for eksempel, i såfall må prisen være veldig mye lavere.
Nå ser jeg ikke i Tapatalk hvor du har base, men er det forskjell på via OSL (med forenklet transfer) og via CPH/AMS/FRA/CDG/LHR for en tur til Italia, eller bor du på en plass med direkterute?
Er IKKE nødvendig. Ikke krav at ankomster fra Schengen eller EU land skal sikkerhetskontrolleres på nytt.
USA er også inkludert i one-stop-security-regimet.
OSL har i dag blanding av pax fra flere destinasjoner i samme området, og med mindre du kommer av et fly på gatene på sørsiden (37-47?) må man gjennom ny sikkerhetskontroll uansett hvor flyet kommer fra. Hele korridoren på nordsiden er usikker sone. Non-Schengen (bl.a. USA og London-flyene) har kun usikker sone. I tillegg ønsker vel OSL og pax kanskje noe taxfreesalg ved ankomst, så da havner man unasett i usikker sone.
Ombygging må uansett til, men å spare 45 min venting på bags og bare gå rett gjennom toll og opp til ny security vil jo uansett være en forbedring. Den enkleste og billigste løsningen ville kanskje være å innføre "transfer-fast-track".
Jeg har sagt det før, og gjentar det gjerne: Det virker ikke som det er bare Tollvesenet som har latt det gå prestisje i dette. På meg virker det som OSL (og tildels flyselskapene) ikke vil høre om noen annen løsning enn at all bagasje tollbehandles på sluttdestinasjon og Tollvesenet ser ikke ut til å godta noe annet enn dagens situasjon.
Sannsynligvis er løsningen på dette et kompromiss, der ikke alle får det som de vil.
Boeingflyer
21-04-2014, 23:07
Tenker løsningen er at politikerne overkjører tolldirektoratet! ;)
At systemet er svært tungt for transfer via OSL er helt sant, men at dette praktisk talt er enestående for Norge i europeisk sammenheng blir feil å hevde.
Bare den siste måneden alene har jeg opplevd flere tilfeller. På min flight til Athen informerte crewet at bagasje måtte hentes og tollklareres for de fleste innenriksdestinasjonene i Helles (med noen unntak), og på flight til Barcelona ble det informert om at bagasje måtte hentes og tollklareres for all innenriks transfer. Så det er tydeligvis flere flyplasser av ca. samme størrelse som OSL som "sliter" med tilsvarende problemer.
Chriscross
16-06-2014, 12:05
At systemet er svært tungt for transfer via OSL er helt sant, men at dette praktisk talt er enestående for Norge i europeisk sammenheng blir feil å hevde.
Bare den siste måneden alene har jeg opplevd flere tilfeller. På min flight til Athen informerte crewet at bagasje måtte hentes og tollklareres for de fleste innenriksdestinasjonene i Helles (med noen unntak), og på flight til Barcelona ble det informert om at bagasje måtte hentes og tollklareres for all innenriks transfer. Så det er tydeligvis flere flyplasser av ca. samme størrelse som OSL som "sliter" med tilsvarende problemer.
Det er sant det er flere steder en må ta med bagasjen, men Spania og Hellas er vel ikke akkurat landene vi ønsker å sammenligne oss med når det kommer til effektive systemer.
Nei, nå må politikerne bevilge penger til to nye narkohunder og to "pengehunder" som kan svinse rundt så bør vel effektiviteten til tollerne være minst like god. Case closed.
Kom inn fra BRU 21.00 i går. Fikk innenlandsgate og busstur rundt halve flyplassen. Fremme vel tollen uten bagasje 21.20. Innenlandsfligther fra 19 c, d, e og f ca 21.45. Fornøyd med at vi skulle til Park inn...
Espen_An
16-06-2014, 12:22
Enig i at systemet er veldig tungvint slik det er i dag, men for meg personlig er det et større problem at flyselskapene (I hvertfall SAS, som er det eneste jeg har erfaring med) legger inn for kort transfertid utland-innland når man har innsjekket baggasje.
Skulle fra MXP til TRD via OSL på fredag. Når flyet da lander 5 minutt før tid, jeg er en av de første som får bagasjen min, og likevel ikke rekker å sjekke inn bagasjen på nytt, så viser vel det at de 45 minuttene SAS har lagt inn som minimum transfer er for lite. Jeg tåler å bruke litt ekstra tid på OSL kontra for eksempel CPH, men å måtte stresse å løpe rundt som en annen idiot når det faktisk ikke er noen forsinkelser har jeg mindre forståelse for.
Hvis de legger inn kort transfer-tid er det deres feil om det går i dass (hjelper deg selvfølgelig lite hvis det er det siste flyet for kvelden og du gjerne vil hjem!).
Enig i at systemet er veldig tungvint slik det er i dag, men for meg personlig er det et større problem at flyselskapene (I hvertfall SAS, som er det eneste jeg har erfaring med) legger inn for kort transfertid utland-innland når man har innsjekket baggasje.
Jeg skal love deg at det er mange ansatte som er enige med deg. Imidlertid er det mange som søker på reisetid, og øker f.eks. SAS som eneste selskap minimum connectiontiden, vil man komme ufordelaktig ut i søkemotorene og kanskje tape trafikk ... så derfor holder man på det med de ulempene det medfører.
Flight Cancelled
16-06-2014, 22:29
Det er vel et spørsmål om inntjening når alt kommer til alt. Hvilken MCT gir størst tall på ekstra inntekter minus kostnad for pax som mister connection.
Har ikke OSL et minimums nivå for MCT-tider eller er dette opp til hvert selskap å sette selv?
Er MCT alltid lik med og uten innsjekket bagasje?
Skjønner jo godt at reisende uten innsjekket bagasje vil ha mulighet til kortest mulig transfer
Har ikke OSL et minimums nivå for MCT-tider eller er dette opp til hvert selskap å sette selv?
Det er OSL som setter den.
Er MCT alltid lik med og uten innsjekket bagasje?
Ja
Under byggeperioden/utvidelsen av tax-free-butikken burde nok OSL justert opp MCT litt. Det er derimot OSL ikke interessert i siden de er redd for å tape trafikk til andre flyplasser. Defor vil ingen flyselskaper legge seg over MCT da en konkurrent kan tilby raskere forbindelser, slik som LN-MOW også skildret.
Da kan Høyre på Facebook avsløre gode nyheter for transfer-pax.
"Reisende fra utlandet skal slippe å sjekke inn bagasjen på nytt og gå gjennom sikkerhetskontrollen igjen på Gardermoen."
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9864261.ece
Gledes :) , men visst jeg får valget mellom å mellomlande på OSL eller CPH, så velger jeg heller CPH trives bedre der ;)
Her er den offisielle saken fra Regjeringen også:
Vi holder det vi lovet i regjeringsplattformen og legger til rette for forenklet transfer. Nå får flypassasjerene en enklere og raskere reise, og vi styrker Gardermoens konkurranseevne, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pressesenter/pressemeldinger/2014/Na-blir-det-forenklet-transfer-pa-Oslo-Lufthavn.html?id=764815
Men som vanlig må man ta den med en klype politisk salt:
Passasjeren unngår dermed ny sikkerhetskontroll.
Noe som jo er avhengig av hvor man kommer fra og hvilken gate man får tildelt.
Hva med andre norske flyplasser? Er vel konkurransevridende om det kun skal gjelde OSL?
Hva med andre norske flyplasser? Er vel konkurransevridende om det kun skal gjelde OSL?
Spørsmålet er vel også om det er så stort problem andre steder
På SVG er det iallefall et problem ganske ofte. Begynner å bli litt avstander og bussing der og, så klokka tikker.
Dessverre er der ikke harmoni mellom papir MCT og realtitet, hjelper fint lite om flyet er på rute når innsjekk stenger samtidig som on-block eller når du har kommet deg gjennom passkontrollen
Pressemelding fra OSL:
Reisende som kommer fra utlandet via Oslo Lufthavn skal slippe å hente ut og sjekke inn bagasjen på ny for sin innenriksreise.
- Dette er en svært gledelig melding til våre kunder. Både passasjerene og flyselskapene vil med forenklet transfer få en både enklere og hyggeligere reise. Vi i Avinor er glade for at dette nå endelig har kommet på plass, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.
Ordningen gjelder for reisende fra utland til innland. Hvis en for eksempel reiser fra utlandet via Gardermoen og skal til Trondheim, innebærer ordningen at den reisende slipper å hente ut og sjekke inn bagasjen på ny ved Oslo Lufthavn. Passasjeren unngår dermed ny sikkerhetskontroll.
Regjeringen har besluttet å gjennomføre prøveprosjektet med forenklet transfer gjennom ordningen "One stop security" på Oslo Lufthavn i løpet av 2015.
- Vi må gjøre noen bygningsmessige tilpasninger for å legge til rette for den nye ordningen, men Avinor skal sørge for at dette blir gjort så raskt som praktisk mulig, lover Falk-Petersen.
Prøveordningen skal vare i tre år. Regjeringen vil mot slutten av prøvetiden vurdere om ordningen skal bli permanent. Les pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet her.
- Dette har vi jobbet lenge med, og vi er svært tilfredse med at denne prøveordningen nå kommer på plass. Dette vil styrke vår posisjon og konkurranseevne og gjøre oss mer attraktiv for norske og internasjonale reisende. Ordningen vil være svært positiv for norsk luftfart generelt sett, sier administrerende direktør ved Oslo Lufthavn, Nic Nilsen.
http://www.osl.no/osl/omoss/_presse/_nyhetsarkiv?FORENKLET_TRANSFER_P%C3%85_OSLO_LUFTH AVN_FRA_2015&id=181-166032
Korleis blir dette løyst mtp taxfree? Det blir kanskje ikkje noko issue?
Hvordan blir det med sikkerhetskontroll, måten OSL er bygget på gjør jo at mange passasjerer går rett inn i "usikker" sone når de kommer inn i terminalbygningen. En løsning hadde vært å sluse transferpassasjerer direkte inn i avgangshallen?
Hvordan blir det med sikkerhetskontroll, måten OSL er bygget på gjør jo at mange passasjerer går rett inn i "usikker" sone når de kommer inn i terminalbygningen. En løsning hadde vært å sluse transferpassasjerer direkte inn i avgangshallen?
OSL sier at de må bygge litt om, så dette løser de.
Cockpitview
30-06-2014, 15:23
OSL har lenge hatt planene klare for hvordan dette skal gjøres.
Baggasje håndteringen i nye T2 er også konstruert med mulighet for forenklet tollbehandling.
Du kan ikke sluse inn alle, siden mange fly kommer fra steder som skal inn på usikker sone. Det er ivaretatt i dag for de som kommer på gater på sydsiden av utlandspiren.
Du kan ikke sluse inn alle, siden mange fly kommer fra steder som skal inn på usikker sone. Det er ivaretatt i dag for de som kommer på gater på sydsiden av utlandspiren.
Selvfølgelig ikke. Men man kan sluse inn alle som kommer fra sikker sone. Man må også lage en egen passkontroll for US/UK siden passasjerer fra disse landene ikke trenger ny sikkerhetsklarering.
På AMS bygger de om med tanke på dette, og det koster mange hundre millioner. Tviler på at OSL kommer opp med en løsning som er effektiv uten å bygge om store deler av terminalen.
Selvfølgelig ikke. Men man kan sluse inn alle som kommer fra sikker sone. Man må også lage en egen passkontroll for US/UK siden passasjerer fra disse landene ikke trenger ny sikkerhetsklarering.
På AMS bygger de om med tanke på dette, og det koster mange hundre millioner. Tviler på at OSL kommer opp med en løsning som er effektiv uten å bygge om store deler av terminalen.
Jeg tror vi skal være forsiktige med å dømme OSL sin løsning før den er klar og ikke en gang presentert for offentligheten.
robertaas
30-06-2014, 16:16
Jeg tror vi skal være forsiktige med å dømme OSL sin løsning før den er klar og ikke en gang presentert for offentligheten.
Ja, dette designer de sikkert like bra som slusene for Fast Track. :colgate:
Selvfølgelig har OSL planene klare for dette. Det er jo ikke akkurat slik at dette er kommet overraskende ...
Selvfølgelig har OSL planene klare for dette. Det er jo ikke akkurat slik at dette er kommet overraskende ...
Dette betyr med andre ord at det er en stor ombygning på gang som skal være klar i 2015?
Antar vel at usikker/sikker løses via transferkontrollen utland som i dag. Transfer innland går da fra utlandspier til innland gjennom en gang mellom butikkene og nordveggen bak sikkerhetskontrollen som allerede er klare. Liten ombyggning betur vel bare inn- og utgangen der med billettkontroll, tollfilter og enveissluser?
Blir ikke overrasket om disse må gjennom sikkerhetskontroll inntil T2 er ferdig, men det gjenstår å se. Det er ikke plass til alt for mange ekstra sluser og passkontroller og annet på OSL akkurat nå.
Så denne på s 93 i budsjettet for Justis og Beredskapsdep. Så det tyder jo på at det blir satt igang et prøveprosjekt om ikke annet.
quote:
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen med
17,7 mill. kroner til politiets utgifter til et prøve-
prosjekt om forenklet transfer på Avinor Oslo luft-
havn Gardermoen, mot tilsvarende økning på inn-
tektskapittelet 3440, post
02 Refusjoner. Kostna-
dene ved prøveordningen finansieres av Avinor.
Kan nevne at forenklet transfer var et varmt tema på Avinorkonferansen i dag (og i går) der både personer fra Avinor, OSL og Kjetil Solvik Olsen poengtere viktigheten ved å få dette på plass for å styrke OSL sin rolle i Norge og Norden. Men likevel så savner jeg info om hva som er planlagt, hva som skal gjøres og når dette er ferdig for de reisende. Det har vært stille siden dette ble offentliggjort.
Det sies for øvrig nå at dette skal være på plass i sept/okt 2015.
Begynner nå skje konkrete byggearbeider for dette på OSL. Le Comptoir er når stengt og blitt en byggeplass for og muliggjøre tollfri transfer
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/09/b14d20005d8aba15f31074312b12bea7.jpg
Ser det også står noen "mobile" boder i ankomsthallen, men vet ikke om dette har noe med det og gjøre?
Fly med oss
09-03-2015, 09:05
Hva, har OSL gitt slipp på kommersielle arealer for å gjøre ting lettere for de reisende? Verden står ikke til påske!
Le Comptoir var vel easy match. Så utrolig fint ut, men aldri sett et menneske der...
RescueMe
09-03-2015, 09:25
Le Comptoir var vel easy match. Så utrolig fint ut, men aldri sett et menneske der...
Skyldes vel mest at de fleste er livredde for å miste flyet og derfor må sitte og spise rett ved gaten.... For oss som ikke likte å sitte på fanget til naboen mens vi spiste var Le Comptoir et veldig bra alternativ, men forstår at det ikke var god business med så lite trafikk der.
Da har du sett på feil tidspunkt. Har ofte sett stinn brakke der. Hyggelig betjening, men de var dårlige til å rydde bordene.
Uansett, under en ombyggning må noen vike og forenklet transfer er en milepæl for hodvedflyplassen og dette er et lite offer.
A propos utbygging, jeg kom nylig tilbake fra en tur og ved utreisen var ombordstigning fra den nye piren med bussing dit.
Strominho
09-03-2015, 09:38
Le Grand Comptoir har vært mitt stamsted på OSL utland siden de åpnet. Jeg vil absolutt savne den rolige og litt tilbaketrukkede atmosfæren stedet hadde.
Denne utbyggingen er dog så etterlengtet og viktig for konkurranseevnen til flyplassen at jeg nok fint skal klare å leve med det :)
Helt konge at det skjer ting..
.. men uansett spisested osv., han nye direktøren gir inntrykk av å få ting gjort der ute. Handlekraftig?
Cockpitview
09-03-2015, 10:21
.. men uansett spisested osv., han nye direktøren gir inntrykk av å få ting gjort der ute. Handlekraftig?
Ja han er visst meget handlekraftig. I kombinasjon med ny sjef for ruteutvikling kan man nok forvente at utviklingen av ruter og terminalfasiliteter på OSL vil koordineres bedre enn hva vi har sett til nå.
Blant annet nye lounger på Non-Schengen med mer, som er under planlegging.
Godt å høre. Skjønte slik at enklere transfermulighet er spådd å gå en kraftig trafikkvekst, som kanskje igjen skaper potensiale for nye ruter til fjerne steder. Non-Schengen er jo triste greier.
Mon tro hvor mye trafikkvekst det kan gi og hvordan det vil påvirke eks. KLM og SAS til andre norske byer?
Strominho
09-03-2015, 11:27
Det er klart at med frekvensen OSL har mot de andre mindre flyplassene i landet, vil en forenklet transfer føre til en betydelig trafikkvekst.
Hvorfor skal f.eks en trønder bytte fly i AMS eller CPH når det er like lett på OSL, og man samtidig har i bakhodet alle "reserve" avgangene til TRD, hvis noe blir forsinket?
Det blir virkelig spennende å følge statistikken når dette kommer på plass.
Min påstand er at KLM (siden de er så store i Norge) og SAS-rutene til CPH virkelig vil få merke dette.