PDA

View Full Version : Enklere transfer utland-innland på OSL fra høsten 2015 - Domestic Transfer

Pages : 1 2 [3]

Hickok
27-05-2017, 19:42
Ikke mye poeng i å bruke masse penger på reklame rundt i Norges land når man fortsatt ikke har kontroll på passkontrollen. Dette er en av årsakene til at man heller reiser gjennom andre flyplasser enn OSL. Hadde dette vært en engangsforeteelse, så greit nok, men det er det på ingen måte.

http://www.dagbladet.no/nyheter/passkoen-pa-gardermoen-ble-sa-lang-at-passasjerene-matte-vente-utendors---dette-er-livsfarlig/67634116

Flere hundre passasjerer som landet på Gardermoen lufthavn lørdag ble stående i lange køer inn mot passkontrollen. På et tidspunkt i ettermiddag var køene så lange at passasjerer ble stående å vente utendørs i området mellom flyene og terminalen.

L-1011
29-05-2017, 09:56
Varför valde inte OSL att göra som på ARN istället?
Mycket smidigt...allt utrikesbagage skickas direkt till final destination inrikes om passageraren reser till ARN med SAS, Norwegian, TAP, Emirates, Thai, Ethiopian, Finnair, KLM, Next Jet, Turkish Airlines & Air China.

Reser passageraren med något annat flygbolag till ARN tex Lufthansa/Iberia/Air Baltic och sedan vidare till Luleå LLA måste customs controll göras på ARN.

Someone
29-05-2017, 10:00
Varför valde inte OSL att göra som på ARN istället?
Mycket smidigt...allt utrikesbagage skickas direkt till final destination inrikes om passageraren reser till ARN med SAS, Norwegian, TAP, Emirates, Thai, Ethiopian, Finnair, KLM, Next Jet, Turkish Airlines & Air China.

Det er ikke OSL som har bestemt det, men norske toll myndigheter. Strengt tatt ønsket ikke de dette heller, men det ble en slags kompromiss mellom dem og Samferdelsdept./OSL

Gunnar
31-05-2017, 18:44
Det eg har å utsette på dagens reise er at vi parkterte på "gamle" utland (E?) slik at det vart sikkerheitskontroll ved transferpunktet. Eg var sikker på å sleppe det, men det vart ikkje meir enn ei tapt flaske vatn.
Problemet med ny runde i sikkerhetskontrollen kommer til å vedvare på nordsiden av "gamle" utland i alle fall for miks-gate, mens det allerede skal være ordnet på søsrsiden slik at man slipper ny kontroll. Årsaken er at gangveien i ankomstetasjen på nordsiden også håndterer ankomstpassasjerer fra utenfor schengen.

På E2 kommer man allerede rett ut i avgangshallen ved annkomst, og på E8 er en potensiell løsning å ikke sende transferpax opp rulletrappa, men rett ut i avgangshallen. Sistnevnte løsning har jeg sett benyttet noen ganger. E10 er alt blitt tatt vekk, og når E12 og E14 igjen åpner som E-gate (miks-gate) vil disse operere med at alle passasjerer sendes opp i etasjen over, og dermed må gjennom ny sikkerhetskontroll.

Rent praktisk mht. bagasjeannlegget på "Missconnecting Norway" så skulle det jo nå være så langt at det skulle kunne benyttes av samtlige med gjennomsjekket bagasje. OSL sendte for ikke lenge siden en nyhetsoppdatering til ansatte på flyplassen mht. dette, og da er gjennomgående billett og gjennomsjekket bagajse betingelsene som nevnes. Jeg tok en ekstra titt, og det nevnes ingen steder i den oppdateringen at det fremdeles bare er SK, WF og DY/D8 som kan benytte løsningen. Men at Avinor skal gi nøyaktig og fullstendig informasjon er vel for mye forlangt?:stir

view
31-05-2017, 20:49
Betyr det at alle some kommer fra non-Schengen må gjennom sikkerhetskontroll? Fikk det var Manchester forleden, trodde jeg skulle slippe det, men hvis det er linket til passasjen man må ta fra passkontroll skjønner jeg greia.

Største problem med transfer security utland der er at den er bitteliten og det er ikke moro å stå bak et par nylig ankommet Dreamlinere.

Discus
31-05-2017, 20:54
Betyr det at alle some kommer fra non-Schengen må gjennom sikkerhetskontroll?

Ja, non-Schengen regnes stort sett som uren sone (minus noen få land) og siden det kun er en non-Schengen på OSL må alle der gjennom sikkerhetskontroll.

tafpl
01-06-2017, 12:21
http://www.aftenposten.no/reise/Bagasjerot-Vil-fortsatt-unnga-a-mellomlande-pa-Oslo-Lufthavn-10175b.html

Bagasjerot: Vil fortsatt unngå å mellomlande på Oslo Lufthavn
Tore Syversen fra Trondheim mistet forbindelsen i det han beskriver som rot med flyplassens viktige domestic transfer-prosjekt

storg
01-06-2017, 21:56
Gjennomsnitt ventetid på 26 minutter betyr at det er mange som venter veldig lenge.

Sent from my iPhone using Tapatalk

MountainDew
01-06-2017, 22:42
Virker som prosjektet styrer mot fiasko...

Someone
01-06-2017, 22:44
Gjennomsnitt ventetid på 26 minutter betyr at det er mange som venter veldig lenge.

Vente tid fra hva? Fra når de står der eller når de offisielt lander?

LN-MOW
01-06-2017, 22:45
Normalt er det blokktiden som brukes i slike målinger.

Someone
01-06-2017, 22:47
Normalt er det blokktiden som brukes i slike målinger.

Da er jo fort de 26 minuttene vesentlig mindre

storg
02-06-2017, 06:58
Hvis du er på snittet, så er det ikke noe problem. Men et snitt på 26 minutter betyr at 45 min MCT ikke vil være mulig for mange passasjerer.

KnutW
02-06-2017, 07:52
Bare å innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i saken, men er ikke dette noe som fungerer rimelig greit de fleste andre steder i Europa? Hva i huleste er problemet på Gardermoen?

SQ321
02-06-2017, 08:35
Bare å innrømme at jeg ikke har satt meg grundig inn i saken, men er ikke dette noe som fungerer rimelig greit de fleste andre steder i Europa? Hva i huleste er problemet på Gardermoen?

Tollvesenet.

jb1
02-06-2017, 08:40

Tollvesenet ønsket aldri dette, men om det er der problemet ligger vites ikke.

SQ321
02-06-2017, 08:47
http://www.aftenposten.no/reise/Bagasjerot-Vil-fortsatt-unnga-a-mellomlande-pa-Oslo-Lufthavn-10175b.html

For å se det positive:

Johansen forteller at det er lange tiltakslister og et stort engasjement fra alle om å få domestic transfer til å fungere. Han håper på en permanent god løsning til høsten.

EB
02-06-2017, 09:06
Men å tro at Bergensere ogTrøndere kommer til å elske å fly via Oslo er nok i overkant optimistisk. Hørte mnage kommentarer i Bergen på reklameverdien om å fly via Oslo.

SQ321
02-06-2017, 09:35
Men å tro at Bergensere ogTrøndere kommer til å elske å fly via Oslo er nok i overkant optimistisk. Hørte mnage kommentarer i Bergen på reklameverdien om å fly via Oslo.

Det tror jeg også. De kan bygge Changi oppe ved Jessheim men det vil alltid være en årsak til ikke å fly via Oslo for en del mennesker. Er et typisk hovedstadsfenomen som ikke er unikt for Norge. #ByOgLandMannMotMann

gustavf
02-06-2017, 11:03

Først og fremst at det er transfer til et stort antall innenriksflyplasser uten toll. De fleste andre land har et relativt begrenset antall flyplasser, og det er toll på de flest av dem.

EB
03-06-2017, 06:59
Det tror jeg også. De kan bygge Changi oppe ved Jessheim men det vil alltid være en årsak til ikke å fly via Oslo for en del mennesker. Er et typisk hovedstadsfenomen som ikke er unikt for Norge. #ByOgLandMannMotMann

...og ganske likt følelsene rundt CPH, ARN vs OSL;-)

Makrell i tomat
03-06-2017, 09:57
...og ganske likt følelsene rundt CPH, ARN vs OSL;-)

Helt likt er det vel ikke. Det første er lokal patriotisme og misunnelse, det andre er en beinhard kamp om å styrke sitt eget lands økonomi. En trønder som må mellomlande og konsekvent velger flyplasser i andre land er med å undergrave økonomien i eget land.

hanswest
03-06-2017, 10:08
Sånn tenker vi trøndere når andre land tilrettelegger bedre for oss enn vårt eget.

VC-10
03-06-2017, 10:16
Helt likt er det vel ikke. Det første er lokal patriotisme og misunnelse, det andre er en beinhard kamp om å styrke sitt eget lands økonomi. En trønder som må mellomlande og konsekvent velger flyplasser i andre land er med å undergrave økonomien i eget land.

Valget er veldig enkelt når alternativet er å benytte et tungvint og ustabilt system på OSL eller flyr med selskaper som ikke er med i ordningen. Da velger jeg å reise via AMS, CPH eller ARN hvilken dag som helst. Dette har ikke noe med aversjon mot OSL (som jeg synes er en fin flyplass) å gjøre, men rett og slett fordi det er mye enklere og mer behagelig å reise sømløst i et system der man slipper å tenke på bagasje og evt. ny sikkerhetskontroll før man er framme.
Hvordan man klarer å få dette til å handle om undergraving av økonomi i eget land fatter jeg ikke :old

Hickok
03-06-2017, 10:41
Sånn tenker vi trøndere når andre land tilrettelegger bedre for oss enn vårt eget.

Og sånn tenker vi Bergensere også. Jeg er temmelig sikker på at rogalendingene tenker temmelig likt også.

Makrell i tomat
03-06-2017, 12:36
Valget er veldig enkelt når alternativet er å benytte et tungvint og ustabilt system på OSL eller flyr med selskaper som ikke er med i ordningen. Da velger jeg å reise via AMS, CPH eller ARN hvilken dag som helst. Dette har ikke noe med aversjon mot OSL (som jeg synes er en fin flyplass) å gjøre, men rett og slett fordi det er mye enklere og mer behagelig å reise sømløst i et system der man slipper å tenke på bagasje og evt. ny sikkerhetskontroll før man er framme.
Hvordan man klarer å få dette til å handle om undergraving av økonomi i eget land fatter jeg ikke :old

Når mange nok tenker som deg minsker det muligheten for direkteruter til Norge. Konsekvensen er færre turister til landet, færre konferanser, færre bedriftsetableringer i Norge osv osv. Som om det ikke er nok styrker man også sine nærmeste konkurenter. Dobbel skade på norsk økonomi med andre ord.

jufix
03-06-2017, 12:55

Norway first!!

Men fra spøk til alvor, grunnen til att man ønsker direkte connections via AMS, FRA, CPH, LHR etc i stedet for OSL fra BGO, SVG og TRD, handler jo om å unngå flere stopp enn ett når man skal ute å reise. OSL er jo tross alt ikke noe hub sammenlignet med de over, da en relativt stor andel av trafikken på OSL tross alt er innenriks.

Nå bidrar ikke connecting Norway akkurat heller da...

Argumentet med å undergrave eget lands økonomi blir for sneversynt, da må vi stenge grensene helt da, f.eks tollbelegge grensehandel.

jufix
03-06-2017, 12:57
Når mange nok tenker som deg minsker det muligheten for direkteruter til Norge. Konsekvensen er færre turister til landet, færre konferanser, færre bedriftsetableringer i Norge osv osv. Som om det ikke er nok styrker man også sine nærmeste konkurenter. Dobbel skade på norsk økonomi med andre ord.

Det er ikke tankesettet det er noe feil med, OSL er ikke konkurransedyktig. Så enkelt er det.

SQ321
03-06-2017, 13:19
Det er ikke tankesettet det er noe feil med, OSL er ikke konkurransedyktig. Så enkelt er det.

Og det er det de nå forsøker å gjøre noe med da forutsetningene til de grader er til stede for å ta en større andel av transfer/få flere direkteruter. Selvsagt vil vi ikke kunne være på høyde med AMS, FRa og LHR men det er mulig å minske gapet. Det er bra for de reisende med flere alternativer og mer konkurranse.

Men klart, det er jo litt høna og egget problematikk over det.

Makrell i tomat
03-06-2017, 13:31
Norway first!!

Men fra spøk til alvor, grunnen til att man ønsker direkte connections via AMS, FRA, CPH, LHR etc i stedet for OSL fra BGO, SVG og TRD, handler jo om å unngå flere stopp enn ett når man skal ute å reise. OSL er jo tross alt ikke noe hub sammenlignet med de over, da en relativt stor andel av trafikken på OSL tross alt er innenriks.

Nå bidrar ikke connecting Norway akkurat heller da...

Argumentet med å undergrave eget lands økonomi blir for sneversynt, da må vi stenge grensene helt da, f.eks tollbelegge grensehandel.

Diskusjonen her er vel i de tilfeller reisende faktisk har et valg, mellomlande i Oslo eller København f.eks. Da mener jeg at det valget ikke bare handler om hvor mange minutter du kanskje sparer, men også om hvor kinesere bestiller middag eller ønsker å gjøre business, Århus eller Trondheim?

VC-10
03-06-2017, 14:33
Diskusjonen her er vel i de tilfeller reisende faktisk har et valg, mellomlande i Oslo eller København f.eks. Da mener jeg at det valget ikke bare handler om hvor mange minutter du kanskje sparer, men også om hvor kinesere bestiller middag eller ønsker å gjøre business, Århus eller Trondheim?

For meg som bor i Trondheim er det meget enkelt om jeg har et valg, jeg unngår OSL. Det er da ganske naturlig at man velger det mest sømløse alternativet. Den dagen OSL kan gi et tilsvarende tilbud som sine konkurrenter er ikke dette noe problem lenger og da tar jeg selvfølgelig gjerne internasjonale connections der. Vil OSL og myndighetene ha mer trafikk får de legge det tilrette slik at flyplassen har samme tilbud som sine konkurrenter - det tar jeg som privatpersjon intet ansvar for.

amatør
03-06-2017, 17:06

Nå er det vel ikke akkurat trøndere, bergensere eller rogalendingers ansvar å gjøre reisen sin mere tungvinn for at OSL skal få flere direkteruter. Myndighetene må ta ansvar å gjøre sitt til at folk velger OSL som transferflyplass framfor utenlandske!

Mjolnir
03-06-2017, 18:09

Fins visst mange østlandspatriorter med vrangforestillinger om at det som er bra for Oslo er bra for Norge. Den motviljen du beskriver skriver seg i stor grad fra at det nettopp ikke er tilfelle. (Så kan en prøve å glorifisere egne lillebrorkomplekser så mye en vil)

Nå er det vel de færreste som gjør slike makroøkonomiske vurderinger før de bestiller, men om det er en faktor så bidrar nok en trønder mye mer til økonomien hjemme ved å støtte opp om utenlandsrutene fra Værnes enn ved å fly via OSL og håpe at det gir et bidrag til økonomien på østlandet som kanskje drypper på klokkeren midt i landet.

staale
03-06-2017, 20:19
Kjenner jeg faktisk blir litt provosert når jeg leser noen av kommentarene over her, spesielt mtp at aversjonen mot OSL har noe med provins kontra by å gjøre, og at vi får skylda for å undergrave eget lands økonomi.

Sludder og pølsevev!!!

Jeg velger bort OSL og velger AMS/LHR/CPH fordi;

1. man fra nevnte flyplasser faktisk kan fly direkte til mange reisemål som man IKKE kan nå direkte fra OSL.
2. man kan på hjemveien sjekke bagasjen helt hjem til Stavanger ved å bruke disse fremfor OSL.

Rett og slett praktiske grunner altså, tro det eller ei. Men den "tonen" østlendingene tar, med å bruke argumenter som her inne, gjør det iallefall ikke MER aktuelt å bruke OSL. Går liksom en liten faen i resten av oss når vi møter slikt.

Gi meg en sømløs transfer på OSL uavhengig av HVOR jeg kommer fra, HVEM jeg flyr med og HVOR jeg skal, så blir OSL faktisk aktuell, på de reisene hvor man kan reise til endemålet ved like få mellomlandinger som via AMS/LHR/CPH... Så skyld ikke på oss for å undergrave norges økonomi, få heller idiotene som styrer i toll/Avinor til å legge opp til et sømløst system....

KnutW
03-06-2017, 22:20
Må si meg veldig enig med siste taler. Bortsett fra om man tilfeldigvis får en gunstig pris via OSL, eller tidspunktene passer svært godt for videreforbindelser, ser jeg overhodet ingen grunn til frivillig å utsette seg for dette vissvasset av et kjøpesenter.

Begredelig passkontroll, i mange tilfeller en ny runde i den h..vetes sikkerhetskontrollen -som i tillegg virker temmelig underdimensjonert, små krøkkete toaletter, ingen dusj- eller hvilemuligheter, ekstremt dyre, trangbodde og middelmådige spisetilbud.

Og alternativene er Frankfurt, Amsterdam og København..? OSL kan ta seg en bolle og gå og legge seg! Og drømme om velfungerende, smidige løsninger, god plass, rullefortau som funker (og som ikke minst er der, OSL har valgt bort rullefortau så folk skal bruke lengre tid forbi butikkene), toaletter som er romslige og hvor man kan ta med håndbagasjetrallen inn i båsen, muligheter for å få tatt seg en dusj og lagt seg nedpå et par timer uten å betale 1000+ for hotell, tiltalende spisesteder, osv. osv.

Jeg tror det blir veldig lenge til OSL klarer å fremstå som et vettugt alternativ til konkurrentene når det gjelder å tiltrekke seg frivillige transittpassasjer.

Men de skal ha for vinterdriften. Såfremt vinteren gir seg før midten av april...

Desk pilot
03-06-2017, 22:31
Valg av flyplass avhenger av reisemål. Skal jeg på tjenestereise med kun håndbagasje til et sted i nord-Europa så er OSL ofte førstevalget for flybytte. Men skal jeg lengre av gårde, eller har mye bagasje så blir TRD-AMS ofte foretrukket. Enkelt og greit.

LN-MOW
03-06-2017, 23:13
Og det er det som det handler om. Selv jeg, som liker å svinge innom OSL for å treffe kjente på veien til Mosjøen, tenker i de baner. Imidlertid, ettersom jeg skal dit jeg skal, blir jeg belemret med tollklarering uansett, og har jeg bagasje blir plutselig OSL det enkleste da man må hente ut skiten på Værnes hvis jeg bruker KLM. Og med bare håndbagasje er OSL fenomenal.

Utkant-Norge er mer enn Bergen/Sola/Værnes.

roger
04-06-2017, 00:13
Og det er det som det handler om. Selv jeg, som liker å svinge innom OSL for å treffe kjente på veien til Mosjøen, tenker i de baner. Imidlertid, ettersom jeg skal dit jeg skal, blir jeg belemret med tollklarering uansett, og har jeg bagasje blir plutselig OSL det enkleste da man må hente ut skiten på Værnes hvis jeg bruker KLM. Og med bare håndbagasje er OSL fenomenal.

Utkant-Norge er mer enn Bergen/Sola/Værnes.
Også veldig sant, og mange stadar er one-stop frå Oslo, uten alternativ. For meg er den sikkerheitskontrollen som er mest uforståeleg (forstår den er der pga blanding av pax, men ikkje kvifor pax blir blanda), fordi det virka som bingo. Det er liksom litt implisitt at om ein ikkje må hente bag ved transfer, så treng ein heller ikkje kontroll (innanfor Schengen, til dømes). Burde vore opplyst betre, vil tru det ryk ein del varer der folk har rekna med ein kan ta inn,og ikkje tenkjer på å få forsegla.

Eg forstår heller ikkje kvifor bag må krysse tollgrensa for passasjerar (vil anta det er slik sidan at vi må vente). Om tollvesenet finn noko muffins ein vel møte passasjer ved gate, eller på destinasjon når vedkommande etterlyser manglande bag?

Ved nok tid mellom flights er OSL ein heilt grei plass å vente. Nye delen er fin synst eg, der ein har fått bukt med litt plassproblem og dassproblem.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Mjolnir
04-06-2017, 01:50
Utkant-Norge er mer enn Bergen/Sola/Værnes
Godt eksempel på holdingene som nevnes over. Utkantnorge er ikke "mer enn BGO/SVG/TRD", det er noe helt annet. Dessverre setter altfor mange likhetstegn mellom Utkantnorge, distriktene etc. og alt i en viss avstand fra hovedstaden.

Og så skrikes det høyt om hvor grusomt det er at det bygges milliardprosjekt på vestlandet der "det knapt bor folk" (*kremt* Rogfast), samtidig som en sliter med å finansiere et fjerde spor til Ski :headbang

EB
04-06-2017, 07:19
...og med prisene man må betale for å spise og drikke på OSL så blir vel ikke lysten akkurat større på å reise via OSL. Men det er klart at selv med en baguett eller ett glass vin så ville økonomien på Østlandet blitt betraktelig sterkere:-)

kimpe
04-06-2017, 07:42
Er trønder, reiser i overkant mye mer enn "folk flest", og legger nok igjen flere kroner på OSL i avgifter, mat, tog etc enn de fleste andre.

Og JA, kan jeg unngå OSL på hjemveien gjør jeg det. Som andre godt skriver, det handler om å ha det enkelt og sømløst. Allikevel er OSL et "must" noen ganger, bare de neste ukene har jeg en 3-4 turer der jeg må via OSL på vei hjem da det passer bedre.

Å booke kun via OSL for å "støtte Norge" er meg revnende likegyldig og et argument Som ikke virker på meg. Da må man forby det meste og vi ender opp med en proteksjonisme ingen av oss som ikke spiser makrell i tomat vil ha....

Å gjøre dette til en "war of worlds" er bare tull, blir det like enkelt å reise via OSL som f.eks ARN/CPH så velges det enkleste.

Kim

Discus
04-06-2017, 09:47
Eg forstår heller ikkje kvifor bag må krysse tollgrensa for passasjerar (vil anta det er slik sidan at vi må vente). Om tollvesenet finn noko muffins ein vel møte passasjer ved gate, eller på destinasjon når vedkommande etterlyser manglande bag?

Akkurat det har vært oppe i tråden før, og henger sammen med regelverk og bemanning, og som nevnt å ville nok både OSL og Tollvesenet også hatt det smidigere, men det var politikere og/eller departement som ikke aksepterte det.

Vedr. toll ved ankomst, så er det ikke tollere på flesteparten av landets flyplasser.

KnutW
04-06-2017, 09:56
...og med prisene man må betale for å spise og drikke på OSL så blir vel ikke lysten akkurat større på å reise via OSL. Men det er klart at selv med en baguett eller ett glass vin så ville økonomien på Østlandet blitt betraktelig sterkere:-)

Jeg er hjertens enig med deg EB, men det ironiske i ironien er jo at det er nettopp disse prisene og handlehelvetet som bidrar sterkt til kryssubsidieringen av nettopp utkantflyplassene.

roger
04-06-2017, 09:56
Akkurat det har vært oppe i tråden før, og henger sammen med regelverk og bemanning, og som nevnt å ville nok både OSL og Tollvesenet også hatt det smidigere, men det var politikere og/eller departement som ikke aksepterte det.

Vedr. toll ved ankomst, så er det ikke tollere på flesteparten av landets flyplasser.
Kan ikkje, i verste fall, politi anholde folk på endeleg destinasjon i tilfelle tollvesenet har noko å utsetje på det dei har i bagasjen? Det er vel ikkje flusst av politi over alt heller kansje?

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

staale
04-06-2017, 10:16
Ganske utrolig hvordan Oslo/Østlandet ser på resten av landet som utkant og provins mange ganger. Kanskje tilogmed universets sentrum ligger midt på Karl Johan? Lurer på om man der borte aner hvor størsteparten verdiskapningen i dette landet faktisk skjer :-)

Det som forundrer meg i denne diskusjonen er at de rette myndigheter ikke ser hvor dårlig dette connecting Norway/domestic transfer greiene faktisk fungerer. Har de feks prøvd det selv? Har de ståt i de køene som mange her opplever, har de mistet videre forbindelser som mange gjør, har de måttet løpe fra bagasjen som bl a vi har måttet gjøre? Har de stått i "slusen" med folk fra div fly som ikke skjønner et kvekk, og servicepersonell som ikke aner hva de skal svare. Eller sitter de bak lukkede dører og innbiller seg hvordan dette virker?

SQ321
04-06-2017, 10:50
Ganske utrolig hvordan Oslo/Østlandet ser på resten av landet som utkant og provins mange ganger. Kanskje tilogmed universets sentrum ligger midt på Karl Johan? Lurer på om man der borte aner hvor størsteparten verdiskapningen i dette landet faktisk skjer :-)

Det som forundrer meg i denne diskusjonen er at de rette myndigheter ikke ser hvor dårlig dette connecting Norway/domestic transfer greiene faktisk fungerer. Har de feks prøvd det selv? Har de ståt i de køene som mange her opplever, har de mistet videre forbindelser som mange gjør, har de måttet løpe fra bagasjen som bl a vi har måttet gjøre? Har de stått i "slusen" med folk fra div fly som ikke skjønner et kvekk, og servicepersonell som ikke aner hva de skal svare. Eller sitter de bak lukkede dører og innbiller seg hvordan dette virker?

Ref verdiskapning. Dette er helt håpløst å bringe inn. Vi er Norge og vi trenger alle og alle landsdeler og et diversifisert næringsliv som utfyller hverandre. Alle kan ikke jobbe i olje eller fisk.

http://www.dagbladet.no/kultur/mytene-om-oslos-verdiskapning/66905582

Og hvordan klarer du å mene at de rette myndighetene ignorerer utfordringene? Les artikkelen i Aftenposten det refereres til det de selv kommenterer det!

SQ321
04-06-2017, 11:00
Jeg er enig at ansvaret for et godt direktetilbud fra OSL ikke kan plasseres på reisende fra resten av Norge, men at valget deres påvirker -ja! Det er OSL og Avinor som har det grunnleggende ansvaret for at OSL er konkurransedyktige og dermed fører til at reisende velger å reise via OSL.

Men det er en viktig at Norge har et godt rutenettverk direkte til Norge som får store sammfunsøkonomiske ringvirkninger. Som de sa i DK denne uka.

”Indien er et helt afgørende land i Asien – politisk og økonomisk. Så der er mange gode kræfter i Danmark og her i Indien, der i tæt partnerskab har samarbejdet om at få genåbnet en direkte forbindelse mellem vores to lande til gavn for både vækst, samhandel og turisme. Det er samtidig et vigtigt skridt i det bilaterale strategiske samarbejde mellem Danmark og Indien,” siger Peter Taksøe-Jensen.

Hver eneste nye flyrute skaber vækst og arbejdspladser i hele Danmark – ikke mindst de lange ruter. Således vil helsårsruten til Delhi med tre ugentlige afgange giver en årlig BNP-vækst i Danmark på 259 mio. kr., viser en regnemodel udviklet af Damvad Analytics.

At direkte flyruter skaber vækst, er en af grundene til, at en lang række danske virksomheder de senere år har samarbejdet med Københavns Lufthavn om få en direkte rute til Delhi.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2017/5/air-india-abner-direkte-rute-mellem-delhi-og-kobenhavn/

Dette faktum kommer vi ikke unna, enkelt og greit.

sukram
04-06-2017, 12:03
Hovedpoenget er at OSL må gjøre seg fortjent til sine (transfer-)passasjerer. Det nytter svært lite, i et konkurranseutsatt marked, å KREVE at OSL benyttes. Slik er det for alle andre markeder (kanskje med unntak av norske landbruksprodukter, men det kan vi la ligge): Det norske produktet får bare leve hvis det er bedre og/eller billigere enn konkurrentens.

Det er ikke usolidariske provinsbeboere som er problemet (som om trøndere/vestlendinger/nordlendinger er en ensartet gruppe), men OSL som må tilby et godt nok produkt.

For øvrig: Der det kanskje kan være noe i overkant med motstand mot østlandet i resten av landet, så er det pinadø en del hårsårhet og navlebeskuenhet i region sør-øst også. Dette går så visst begge veier.

Hickok
04-06-2017, 12:42
Hovedpoenget er at OSL må gjøre seg fortjent til sine (transfer-)passasjerer. Det nytter svært lite, i et konkurranseutsatt marked, å KREVE at OSL benyttes. Slik er det for alle andre markeder (kanskje med unntak av norske landbruksprodukter, men det kan vi la ligge): Det norske produktet får bare leve hvis det er bedre og/eller billigere enn konkurrentens.

Det er ikke usolidariske provinsbeboere som er problemet (som om trøndere/vestlendinger/nordlendinger er en ensartet gruppe), men OSL som må tilby et godt nok produkt.

For øvrig: Der det kanskje kan være noe i overkant med motstand mot østlandet i resten av landet, så er det pinadø en del hårsårhet og navlebeskuenhet i region sør-øst også. Dette går så visst begge veier.

Helt enig. De får konsentrere seg om et forbedret tilbud og la reklamekampanjer i andre byer som denne ligge. De virker KUN mot sin hensikt.

staale
04-06-2017, 12:56
Ref verdiskapning. Dette er helt håpløst å bringe inn. Vi er Norge og vi trenger alle og alle landsdeler og et diversifisert næringsliv som utfyller hverandre. Alle kan ikke jobbe i olje eller fisk.

http://www.dagbladet.no/kultur/mytene-om-oslos-verdiskapning/66905582

Og hvordan klarer du å mene at de rette myndighetene ignorerer utfordringene? Les artikkelen i Aftenposten det refereres til det de selv kommenterer det!

Du så smilefjeset ved kommentaren om verdiskapning?

Og med det å ignorere utfordringene tenker jeg på kommentarene etter at denne kampanjen startet. Ja, de innrømmer litt feil bruk av ord og malplassert humor, men sier ikke akkurat at de ser at løsningen ikke er god, og at den skal endres...

staale
04-06-2017, 13:01
Jeg er enig at ansvaret for et godt direktetilbud fra OSL ikke kan plasseres på reisende fra resten av Norge, men at valget deres påvirker -ja! Det er OSL og Avinor som har det grunnleggende ansvaret for at OSL er konkurransedyktige og dermed fører til at reisende velger å reise via OSL.

Men det er en viktig at Norge har et godt rutenettverk direkte til Norge som får store sammfunsøkonomiske ringvirkninger. Som de sa i DK denne uka.

https://www.cph.dk/om-cph/presse/nyheder/2017/5/air-india-abner-direkte-rute-mellem-delhi-og-kobenhavn/

Dette faktum kommer vi ikke unna, enkelt og greit.

AMEN to that, selv om jeg ikke er troende...... Blir omvendt feil å kreve at vi andre skal bruke OSL for å styrke denne. De får selv sørge for å gjøre det attraktivt å bruke den, så kommer nok folk. Vi lever i en fri verden, der folk gjerne velger det som er mest praktisk. Og du skal være bra patriotisk for å utsette deg selv for en mellomlanding på OSL bare for å styrke produktet deres.

econ
04-06-2017, 14:00
Helt enig at man skal støtte Norge, men problemet til folk fra Bergen, Stavanger, Trondheim osv er jo at hvis man kun flyr via Oslo så øker jo også sannsynligheten at selskaper som KLM og BA reduserer sine tilbud til disse flyplassene, og det har ganske stor innvirkning på næringslivet

Landkrabbe
04-06-2017, 15:41
For meg fremstår det som helt åpenbart at enkelte rogalendinger, bergensere og trøndere har store Oslo-komplekser.

Det blir imidlertid helt feil i mine øyne å kreve at privatpersoner skal ta valg med norges beste eller noe slikt i bakhodet. Den tankegangen er ikke bare bakstreversk og småekkel, men også kontraproduktiv.

Det jeg derimot vil kritisere som barnslig og sært, er overdrevne anti-Oslo-patier, som gjør at enkelte gjør alt hva de kan for å unngå OSL og generelt har et veldig barnslig forhold til hovedstaden, men det er jo først og fremst fordi det er så utrolig sært, ikke fordi de ikke er gode nok nordmenn eller noe slikt:p

Makrell i tomat
04-06-2017, 16:28
Jeg sier ikke at man er en dårlig nordmann hvis man velger å mellomlande i København heller enn Oslo. Jeg sier bare at dette valget gjelder mer enn bare å spare noen minutter eller spise billigere baguetter. Det må folk tåle å høre uten å gjøre det til en kamp mot østlendinger.

Forøvrig er jeg selv ikke østlending, jeg har bodd mange steder landet og identifiserer meg ikke med én landsdel alene. Jeg er derimot opptatt av norsk økonomi og kunne aldri tenke meg å reise til Polen for tannlegetjenester og se tannteknikeren i nabolaget bli arbeidsløs for at jeg skal spare noen tusenlapper, for å ta et annet eksempel.

Makrell i tomat
04-06-2017, 16:36
Helt enig at man skal støtte Norge, men problemet til folk fra Bergen, Stavanger, Trondheim osv er jo at hvis man kun flyr via Oslo så øker jo også sannsynligheten at selskaper som KLM og BA reduserer sine tilbud til disse flyplassene, og det har ganske stor innvirkning på næringslivet

Oslo og Norge er ikke i en særlig konkurransesituasjon med Amsterdam eller London. Det er når vi velger Stockholm eller København det får konsekvenser. De nordiske landene konkurerer om de samme rutene og passasjerene.

VC-10
04-06-2017, 17:52
Det jeg derimot vil kritisere som barnslig og sært, er overdrevne anti-Oslo-patier, som gjør at enkelte gjør alt hva de kan for å unngå OSL og generelt har et veldig barnslig forhold til hovedstaden, men det er jo først og fremst fordi det er så utrolig sært, ikke fordi de ikke er gode nok nordmenn eller noe slikt:p
Jeg tror ikke du har rett i at mange skyr OSL fordi det er hovedstadens flyplass. De fleste som reiser, uansett hvor de skal til eller fra, ønsker å velge den smidigste reiseruten. Dersom OSL ikke kan tilby dette, er det årsaken til at man velger en annen reiserute. Å blande inn Oslo-antipatier her tror jeg er en avsporing!

dc-8-63
04-06-2017, 18:43
Jeg sier ikke at man er en dårlig nordmann hvis man velger å mellomlande i København heller enn Oslo. Jeg sier bare at dette valget gjelder mer enn bare å spare noen minutter eller spise billigere baguetter. Det må folk tåle å høre uten å gjøre det til en kamp mot østlendinger.

Forøvrig er jeg selv ikke østlending, jeg har bodd mange steder landet og identifiserer meg ikke med én landsdel alene. Jeg er derimot opptatt av norsk økonomi og kunne aldri tenke meg å reise til Polen for tannlegetjenester og se tannteknikeren i nabolaget bli arbeidsløs for at jeg skal spare noen tusenlapper, for å ta et annet eksempel.

Så lenge OSL og Avinor ikke klarer å gi de reisende et godt nok tilbud, må kritikken rettes mot disse 2 - ikke de reisende. Jeg I likhet med SQ321 bruker aldri OSL som transfer, men har konsekvent valgt bort SAS på mine svært mange turer hjem til Norge fra Seattle, fordi Transfer Produktet I EWR, CHI, LAX, SFO ikke kan konkurrere med Lufthansa, British Airways etc. som lar meg fly rett inn til Seattle. Det betyr ikke at jeg ikke ønsker å støtte SAS, men at når en reiser mye betyr forutsigbarhet og enkel reise svært mye. Så jeg kan ikke kritisere at andre gjør samme valg ut I fra deres hverdag.

staale
04-06-2017, 19:09

Like barnslig og sært som den overdrevne kategoriseringen av alt utenfor Oslo sentrum som "utkantnorge" fra enkelte østlendinger vil nå jeg hevde....

dc-8-63
04-06-2017, 19:19
Et annet spørsmål er hva koster dette flyselskapene som deltar, OSL og Avinor tilbyr aldri noe gratis ? Til slutt blir jo denne kostnaden lagt til oss reisende.

SQ321
04-06-2017, 20:05
...konsekvent valgt bort SAS på mine svært mange turer hjem til Norge fra Seattle, fordi Transfer Produktet I EWR, CHI, LAX, SFO ikke kan konkurrere med Lufthansa, British Airways etc. som lar meg fly rett inn til Seattle.

Da er vi forskjellige. Hjem velger jeg konsekvent direkte US til OSL. Jeg har for mange dårlige minner med å lande kl 0600 i AMS eller LHR, vente 2-3 timer og i fullstendig i jetlag for så å fly 2 nye timer til OSL.

dc-8-63
04-06-2017, 20:20
Da er vi forskjellige. Hjem velger jeg konsekvent direkte US til OSL. Jeg har for mange dårlige minner med å lande kl 0600 i AMS eller LHR, vente 2-3 timer og i fullstendig i jetlag for så å fly 2 nye timer til OSL.

Du skriver hjem, hvor du i likhet med andre slipper kompleksiteten som f.eks Transfer i OSL, SFO, EWR medfører - men forstår du at f.eks en trønder velger bort de samme forholdene ?

staale
04-06-2017, 21:02
SQ321, er din endestasjon i Norge slik at du er"hjemme" når du lander på OSL ? I så fall er det jo praktisk nok å velge OSL på hjemreisen. Men for meg som skal til SVG er det jo mye mer praktisk å bruke AMS/LHR/CPH.

staale
04-06-2017, 21:13
Lurer forresten på hvor mange som nå har OSL som endestasjon som hadde syntes at det var aldeles toppers å måtte mellomlande på TRD/BGO/SVG, før en omfattende transferprosess med påfølgende uthenting av bagasje og ny innsjekk før siste etappe hjem til OSL.

LN-MOW
04-06-2017, 21:54
'Småstasjonene' er egentlig ikke ille. Kom med SAS fra Houston (til SVG for de med dårlig hukommelse) og var kjapt og greit gjennom. Greiere enn OSL med gamle prosedyrer.

SQ321
04-06-2017, 22:26
Du skriver hjem, hvor du i likhet med andre slipper kompleksiteten som f.eks Transfer i OSL, SFO, EWR medfører - men forstår du at f.eks en trønder velger bort de samme forholdene ?

Jeg velger tranfer på EWR pga årsakene i min forrige post!

Henshaw
05-06-2017, 01:13
Men nå er det ikke så mange flyplasser i Norge med direkteruter til USA. Når man da må ha en transfer i Europa så er det jo fordel å ta det der det er smoothest, aka ikke OSL. Er også nysgjerrig på i hvor stor grad dette er noe folk flest tenker på, eller er klar over. Tror heller pris og reisetid er viktigere da.

hanswest
05-06-2017, 14:26
Jeg reiser stort sett i Europa. SAS har i vintersesongen avgang CPH-TRD 2250. Noe som betyr at jeg kan rekke hjem omtrent fra hvor som helst i Europa. På Kastrup kan jeg sette meg i loungen i 2. etg, stort sett i en rolig atmosfære. Jeg kan fly hjem via OSL. Da lander jec, hvis jeg er heldig og kommer fra destinasjon med litt ok tid inn til Oslo, 1t45m før maskina fra Kastrup. Vanligvis har det ikke gått så jeg har stått i kø. I galehuset kalt Tax-free. For å få koffert. I ny innsjekk. Og sikkerhetskontroll. Nå er det visst igjen bare en kø. Men ingen på Kastrup. De 45 min fra eller til hverken redder eller ødelegger dagen etterpå. Så for min del blir det å reise hjem via CPH. Og det klarer jeg fint å gjøre uten å føle dårlig samvittighet for hverken Norge eller norsk økonomi. Kanskje føler jeg til og med god samvittighet. Fordi jeg bidrar til å opprettholde CPH-TRD....

Trdfly
05-06-2017, 19:43
Jeg reiser stort sett i Europa. SAS har i vintersesongen avgang CPH-TRD 2250. Noe som betyr at jeg kan rekke hjem omtrent fra hvor som helst i Europa. På Kastrup kan jeg sette meg i loungen i 2. etg, stort sett i en rolig atmosfære. Jeg kan fly hjem via OSL. Da lander jec, hvis jeg er heldig og kommer fra destinasjon med litt ok tid inn til Oslo, 1t45m før maskina fra Kastrup. Vanligvis har det ikke gått så jeg har stått i kø. I galehuset kalt Tax-free. For å få koffert. I ny innsjekk. Og sikkerhetskontroll. Nå er det visst igjen bare en kø. Men ingen på Kastrup. De 45 min fra eller til hverken redder eller ødelegger dagen etterpå. Så for min del blir det å reise hjem via CPH. Og det klarer jeg fint å gjøre uten å føle dårlig samvittighet for hverken Norge eller norsk økonomi. Kanskje føler jeg til og med god samvittighet. Fordi jeg bidrar til å opprettholde CPH-TRD....

Problemet med SAS sin rute mellom CPH og TRD, spesielt SK2884 på kvelden er at den nær alltid er minst 30 min forsinka, ofte 1-2 timer forsinka på grunn av at det ofte er en CRJ900 hos Cimber som er i ustand, og TRD blir den flyplassen som får omdisponert problemflyet. Reiste mye med ruten i 2015, og nær hver kveld jeg reiste hjem til TRD var flyet minst 1-2timer forsinket hjem, og morrasavgangen ned til CPH var ¨alltid¨ forsinka, slik at det ble ombooking til Air Berlin ned til DUS to timer senere... Men heldigvis så har SAS satset på TRD-ARN. Måtte bare ha ut litt frustrasjon. Grunnen til at man kunne se at TRD fikk problemflyet, var at det oftest sto oppført et annet OY-KFx-maskin, så ble det omgjort til det som hadde teknisk - noe som også var delaykoden.

EB
05-06-2017, 20:43
Problemet med SAS sin rute mellom CPH og TRD, spesielt SK2884 på kvelden er at den nær alltid er minst 30 min forsinka, ofte 1-2 timer forsinka på grunn av at det ofte er en CRJ900 hos Cimber som er i ustand, og TRD blir den flyplassen som får omdisponert problemflyet. Reiste mye med ruten i 2015, og nær hver kveld jeg reiste hjem til TRD var flyet minst 1-2timer forsinket hjem, og morrasavgangen ned til CPH var ¨alltid¨ forsinka, slik at det ble ombooking til Air Berlin ned til DUS to timer senere... Men heldigvis så har SAS satset på TRD-ARN. Måtte bare ha ut litt frustrasjon. Grunnen til at man kunne se at TRD fikk problemflyet, var at det oftest sto oppført et annet OY-KFx-maskin, så ble det omgjort til det som hadde teknisk - noe som også var delaykoden.

Men nå er jo Cimber historie...så da funker kanskje CPH-TRD igjen:-)

Jens W
05-06-2017, 20:44
Problemet med SAS sin rute mellom CPH og TRD, spesielt SK2884 på kvelden er at den nær alltid er minst 30 min forsinka, ofte 1-2 timer forsinka

Nær alltid 30 minutter? Ofte 1-2 timer? Avinor er uenig. Tallene er forøvrig ca de samme som resten av SK-flightene på TRD.
(SK2884 årets fem første måneder)

http://i.imgur.com/jt5TuxV.png

KnutW
05-06-2017, 21:09
"sykt digg å reise via domestic transfer"?! Jeg gremmes:cry:

@Jens W: Hva menes med Snitt forsinkelse? Hva er disse tallene? For ordens skyld må det legges til at det er først når flyet er mer enn 15 minutter forsinket "off block" at det regnes som forsinket i statistikken. Take-off tiden som sådan har ingenting med forsinkelser å gjøre, det er block tidene (tiden flyet starter/pusher og stopper) som er rutetidene. Dvs. at i statistisk kan samtlige avganger være inntil 15 min forsinket og fremdeles vises som 100% punktlig. Mer gremming...

Jens W
05-06-2017, 21:26
"sykt digg å reise via domestic transfer"?! Jeg gremmes:cry:

@Jens W: Hva menes med Snitt forsinkelse? Hva er disse tallene? For ordens skyld må det legges til at det er først når flyet er mer enn 15 minutter forsinket "off block" at det regnes som forsinket i statistikken. Take-off tiden som sådan har ingenting med forsinkelser å gjøre, det er block tidene (tiden flyet starter/pusher og stopper) som er rutetidene. Dvs. at i statistisk kan samtlige avganger være inntil 15 min forsinket og fremdeles vises som 100% punktlig. Mer gremming...
Jeg vet ikke mer enn hva Avinor sier ("En flygning ansees forsinket dersom den er mer enn 15 minutter forsinket."), men antar det er i minutter.

KnutW
05-06-2017, 23:24
I så fall kan det jo se ut til at Myhrair har et poeng, gjennomsnittsforsinkelser på mellom halvtimen og opp mot én time er i drøyeste laget.

Jens W
05-06-2017, 23:56
I så fall kan det jo se ut til at Myhrair har et poeng, gjennomsnittsforsinkelser på mellom halvtimen og opp mot én time er i drøyeste laget.

Ikke når han sier 30 min+ er normen, mens tallene klart og tydelig viser at under 15 minutter faktisk er det som stemmer.

Oppsummert: På 5 måneder så var SK2884 innstilt på 4 av 119 turer og mer enn kvarter forsinket 22 ganger.

Trdfly
06-06-2017, 00:09
Ikke når han sier 30 min+ er normen, mens tallene klart og tydelig viser at under 15 minutter faktisk er det som stemmer.

Oppsummert: På 5 måneder så var SK2884 innstilt på 4 av 119 turer og mer enn kvarter forsinket 22 ganger.

Nå var det 2015 jeg reiste, og det var gangen jeg reiste jeg tenkte på, men det var ofte det var noe tull med Cimber da.
Men siden 18. mai har de kansellert SK2884 5 ganger, 1 teknisk dividering. 3 ganger rundt/godt over 1 time forsinket, 6 ganger da flyet har gått minst 15 min forsinka fra CPH.
SK2885 som for reisende er ¨viktigst¨ er på rute med tanke på connections, har sinde 18. mai landet så å si på rute (faktisk), sett bort fra fire kanselleringer og en delay på 30 min.

SK2882/9 har hadd de samme tendensen, men ikke like mye som SK2884/5. Nå skal det sies at Cimber har slitt med CRJ900´ene sine den siste tiden. Men imiterende for pax.

Men tilbake til tema, og bort fra min avsporing.

Rland
06-06-2017, 07:50
Jeg er ingen OSL hater fra distriktet, og flyr til eller fra OSL stort sett hver uke.
Men jeg ser ikke på OSL som den helt fantastiske flyplassen.

Som transitt passasjer, stort sett fra eller til BGO, er OSL helt ok på utgående, dog med et usikkerhetsmoment når det gjelder kø i passkontrollen. Det begrenser oppholdet i loungen og fører til ekstra venting ved gate om alt går kjapt.
Det jeg liker minst med OSL er avstander som kan være veldig lange (uten rullefortau), trange og få toaletter utover pirene, og mangel på organisert boarding. Spesielt fra A2 til A12 og E2 til E12 venter folk i en uorganisert flokk (ikke kø) og sperrer for passasje for folk som skal forbi.

Som innkommende transittpassasjer unngår jeg OSL dersom jeg har CPH eller AMS som alternativ.
Begge disse har stort sett greie videreforbindelser til BGO og fører til mindre usikkerhet (kall det gjerne stress) enn OSL.

OSL har disse stressfaktorene
*Ankomst gate kan være langt ute med lang vei til taxfree/tollsone
*Er det tid å kjøpe taxfree ved kort forbindelse eller forsinkelse?
*Usikkerhet om Connection Norway fungerer, og hvor lang tid det eventuelt tar der
*Ventetid på bagasje dersom den må sjekkes inn på nytt – fungerer priority… ?
*Eventuelt innsjekking av bagasje
*Ventetid security dersom Fast track er stengt om kvelden
*Er gate for neste fly B19 eller A23…. ?
*Kommer en til gate rett før den stenger, eller blir uheldig plassert i venteflokken uten prioritert boarding, får en plass til bagasje og eventuelle taxfree poser når en har sete langt fremme?
*Har en god tid er ventetilbudet enten et sete ved gaten eller i SAS loungen. Loungen er grei nok og et bedre alternativ enn et sete ved gate. Den er langt unna standarden til SAS Gull i CPH eller KLM Crown i AMS. Til høsten blir nok dette bedre på OSL da nær 1000 m2 åpner like innenfor SAS Fast track og det blir dusj muligheter

CPH er for meg desidert best som transitt til BGO
CPH er en kompakt flyplass som er helt forutsigbar.
For vel en uke siden ankom jeg fra Shanghai og brukte mindre enn 10 minutter gjennom security og passkontroll. Passet scannet jeg på automat. Etter en dusj i første etasje i SAS loungen var det å vente en times tid i andre etasje før jeg ruslet til gate. Prioritert boarding fungerte, og det gjorde faktisk prioritert bagasje også. (Det er mer et unntak enn regel på BGO).
Taxfree ble handlet ved ankomst BGO.

Den som vant arkitektkonkurransen for OSL, arkitektfirmaet Grieg, hadde tegnet en mer kompakt terminal etter en oppblåst modell av Flesland og med utvidelsesmuligheter.
Noen myndighetspersoner satte vinnerutkastet til side og tildelte oppdraget til Stokke, som hadde et mer prangende bygg. For nordmenn er det jo alltid viktig å ha noe som er lengre eller høyere eller større enn noe annet. Jeg husker at det ble gjort et nummer av at pirene på OSL var lengre enn de på MUC.
Jeg er redd for at den norske prestisjen om å ha de lengste pirene har gått på bekostning av opplevd funksjonalitet på OSL

petter380
16-06-2017, 11:31
Da blir det dessverre et nytt forsøk på Connecting Norway for min del tirsdag 27. juni. Håper det fungerer denne gangen; gjennomgående billett med Norwegian, selv om første segment er D8 (fra Madrid) og siste/andre er DY innenriks. Wish me luck :)

kimpe
19-06-2017, 12:20
Da har jeg tatt en vitenskapelig approach, og i løpet av den siste uka både (igjen) prøvd Domestic transfer på OSL, samt også sjekket inn bagasje som jeg hentet ut manuelt på OSL og så gikk via innsjekk og sjekket inn på nytt til TRD. Sånn Bare for å se forskjellen, siden enkelte beskylder meg for å overdramatisere problemene med "nyheten".

Test 1:

Kom inn fra Stockholm med SK, og hadde fått tagget bagasjen fra LA kun til OSL. Fra jeg landet til bagasjen kom på båndet gikk det 11 min, gikk så via tollen opp i manuell innsjekk, sendte bagasjen videre, gjennom fast track, og var ved ny gate etter 19 minutter fra landing. Andre ombord med samme fly sto da fortsatt og ventet på "klarering" av sin bagasje. Flyet mitt gikk videre med meg ombord, men manglet et par av de som tok "snarveien".

Test 2:

Kom inn fra København med SK, bagasje sendt hele veien til TRD. Landet 20.24 og gikk rett til Domestic transfer. Hadde fly videre kl 21.15, og fortsatt kl 21.10 sto vi der og ventet. Mange reisende både fra CPH, LHR, Reykjavik etc var mektig frustrerte og de i gulskjortene gjorde sitt beste for å roe ned situasjoen. Kveldens kommentar kom da en overstadig drita svenske som ventet ble hentet av vektere i rullestol og kjørt gjennom tollslusa. "Kommer kjappere igjennom om man er dritings" sa en fyr, og folk lo så de grein. Flere av de med connection (bl.a meg som EBD) fikk gulskjortene til å kontakte div gater på innland og gi beskjed om at vi "er på vei", og flyet til TRD fikk vi faktisk holdt igjen nesten 20 min så vi rakk å være med. Takk til SAS for det!! Fikk forresten beskjed av crewet ombord å sende klage til Avinor om dette (igjen), de var helt oppgitte over systemet og sa åpent at mange klaget svært høylydt over systemet og at dette var et gjentakende problem på mange flights ut fra OSL.

Så på mine neste reiser der jeg MÅ via OSL vil jeg hente ut bagasjen og ta turen rundt. Nå har jeg selv prøvd systemet 8-9 ganger de siste par mnd, og det blir bare mer og mer irriterende. Turister lurer på hva som skjer, flyselskapene taper penger på forsinkede avganger videre, gulskjortene jobber livet av seg med å unnskylde og sjekke med bagasjeavd hva som skjer, og reisende som meg drar i stedet via CPH/ARN for å slippe makkverket de har laget. For de med kun håndbagasje er systemet bra og kjapt, for de med bagasje må man dessverre bare innrømme at det går kjappere å hente ut bagasjen selv og så sjekke inn på nytt om man har fasttrack...

Så til de av dere som da skal beskylde meg for å svikte norsk næringsliv og sørge for tapte skatteinntekter ved å unngå OSL på transfer hjem: I couldn"t care less :)

Kim

jb1
19-06-2017, 14:54
Det er jo synd det har vært slik lenge. Folk gidder jo ikke dette om det ikke blir orden på dette. Andre land klarer jo dette, vi burde det også.

econ
20-06-2017, 09:28
Den Svenske freeski kjøreren Jon Olson, slakter conecting Norway i sin Vlog som det dummeste han noen gang har vært med på. :)

https://youtu.be/H3BM03mJKgU?t=4m35s

(starter på 4m35s)

petter380
27-06-2017, 20:17
Da blir det dessverre et nytt forsøk på Connecting Norway for min del tirsdag 27. juni. Håper det fungerer denne gangen; gjennomgående billett med Norwegian, selv om første segment er D8 (fra Madrid) og siste/andre er DY innenriks. Wish me luck :)

Yes yes, hva skal man si... vel, Domestic Transfer (DT) fungerte når man først kom dit. Det var rene halleluja stemningen når det fungerte for meg og min kollega.

Det som var irriterende var at vi måtte gjennom ny sikkerhetskontroll ved der vi kom opp fra gaten... sikkert noe med at vi kom fra Madrid? Poenget med DT forsvant litt for min del, selv om køen var kortere ved sikkerhetskontrollen der rett v/gate.

Reiste forøvrig uten håndbaggasje.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Gunnar
28-06-2017, 11:10
Det som var irriterende var at vi måtte gjennom ny sikkerhetskontroll ved der vi kom opp fra gaten... sikkert noe med at vi kom fra Madrid? Poenget med DT forsvant litt for min del, selv om køen var kortere ved sikkerhetskontrollen der rett v/gate.
Regner med at det aktuelle flyet fra Madrid parkerte på nordsiden av den "gamle" internasjonale piren (?) siden dere måtte gjennom transfer-sikkerhetskontrollen. Det er en svakhet i terminal-designet som er skyld i dette: ankommende fra Schengen (som regnes som sikkert) blir blandet med ankommende fra non-schengen, og dermed blir hele gangveien å regne som "skitten" sikkerhetsmessig. Og Avinor har visstnok ingen planer om å gjøre noe med saken...

SQ321
03-07-2017, 11:19
Noen her inne som har en oppfattelse/erfaring om systemet feiler oftere når en reiser med SAS sammenlignet med DY eller motsatt?

FQTV
25-07-2017, 07:56
Ble litt skuffet over Domestic Transfer i dag.

Kjapp ut av flyet, fort gjennom passkontrollen, følg transfer, ny sikkerhetskontroll, tax-free handling og klar for Domestic transfer. Bom stopp. Vente vente vente........

Ja ja, I-lands luksus problem men foretrekker fremdeles hjemreise via ARN/CPH

Discus
30-07-2017, 00:23
Da var saken også oppslag på NRK-nyhetene i dag, og SAS er ikke imponert over systemet:

Det nye systemet ved norske flyplasser, Domestic transfer, har skapt trøbbel for reisende.
...
– SAS var på nippet til å backe ut før sommertrafikken kom i gang, fordi vi så at det var store problemer, sier Ove Myrold, direktør for samfunnskontakt og infrastruktur i SAS.
https://www.nrk.no/norge/bagasjetrobbel_-barnefamilie-rakk-ikke-flyet-1.13619310

KnutW
30-07-2017, 11:06
Ja, ganske interessant å lese at det kun var pga konkurransefrykt SAS beholdt ordningen. Det sier vel sitt om fandenskapet når et av de største og tyngste selskapene seriøst vurderer å trekke seg fra ordningen.

lofoten
03-08-2017, 08:45
Har vært på nyhetene igjen i dag, flere ganger på Nrk Radio.
Alle skylder på alle for bagasjetrøbbel på Gardermoen

SAS mener Tollvesenet sjekker bagasjen for grundig. – Vi er ikke flaskehalsen, svarer Tolletaten, som peker på Avinor og kapasitetsproblemer.

https://www.nrk.no/norge/alle-skylder-pa-alle-for-bagasjetrobbel-pa-gardermoen-1.13626126

Martin
03-08-2017, 09:46
Hørte en "luftfartsekspert" på radioen i dag som mente det var innkjøringsproblemer.

Har man normalt innkjøringsproblemer i 2 år?

sukram
03-08-2017, 10:16
I beste statlig stil sitter hvert organ på sin egen tue og skylder på en annen etat. Det bare MÅ bli suksess, da.

kimpe
03-08-2017, 10:46
Kanskje noen av de som mente jeg overdrev og klaget for mye oppover i tråden her ser at det da ikke bare var jeg som er misfornøyd med systemet.. :):)

Kim

krølle
03-08-2017, 11:20
Kanskje noen av de som mente jeg overdrev og klaget for mye oppover i tråden her ser at det da ikke bare var jeg som er misfornøyd med systemet.. :):)

Kim

Tror enda jeg har tilgode å oppleve noen positive kommentarer om det kunstykket de kaller DT. Minner mest om Delirium Tremens:headbang

SQ321
03-08-2017, 11:57

Kim

Antar det er meg du sikter til.

For å gjenta til det kjedsommelige;
Jeg har aldri sagt at det kun var du som var misfornøyd, noe det er flere kundeeksempler på her inne da andre også har opplevd utfordringene. Mitt poeng var bare at det utelukkende var elendige erfaringer med systemet, noe som endret seg da jeg etterspurte positive erfaringer. Da var det noen som viste til dette også. Men det stemmer jo generelt sett bra da du stort sett alltid høre mest og oftest fra de som skriker mest. Men det betyr ikke at alle har samme opplevelse.

Men så til artikkelen;
Det er utvilsomt ikke bra nok slik det fungerer i dag - det er det ingen tvil om. Flere hunder pax og koli har blitt berørt (men av hvor mange tusen som faktisk har benyttet løsningen hadde kanskje vært interessant å se?)

Så er det bare å håpe og tro at dette blir bedre ila høsten.

Men jeg hadde et spørsmål lengre opp som ingen besvarte; er det noen som har erfaringer og merket hvordan systemet fungerer når man reiser med hhv DY og SK?

SAS-Steward
03-08-2017, 12:16
Domestic transfer på OSL er en katastrofe, hele dette latterlige systemet er en enorm bremsekloss i hele bagasjesystemet.
Det er ikke bare transfer bagasje som blir forsinket, det er også bagasje som skal leveres ut på OSL.
Idiotisk hele systemet.

Bergern
03-08-2017, 12:32
Jeg skjønner ikke hvorfor folk må vente til bagasejen er klarert. Er det noe galt, kan de jo bare holde bagasjen og kontakte meg.

LN-MOW
03-08-2017, 13:29
Hvis suksessen kan måles i kostnader for flyselskapene, har dette vært en innertier. Det har kostet oss en formue.

Basse-HAU
04-08-2017, 00:27
Skjønner ikke at de ikke kan få dette til fungere, men alt skal jo lages så jækla innviklet i Norge, og gjør ikke saken at flere "etater" skal være innblandet.

Chriscross
04-08-2017, 08:44
Det er ko håpløst at tollvesenet skal få lov til å ødelegge disse greiene. De har vel fått ekstra med penger til og med. Tren opp to ekstra hunder å si dette er "godt nok". Hvem bryr seg om de stopper 10% eller 12,4 % av alt som smugles?

VC-10
04-08-2017, 09:26
Nok et bevis på at de av oss som ikke skal ut i Oslo gjør det vi kan for å unngå denne flyplassen på hjemreisen. På vei ut derimot er det suverent!

Sent fra min G8231 via Tapatalk

dc-8-63
04-08-2017, 18:00
Antar det er meg du sikter til.

For å gjenta til det kjedsommelige;
Jeg har aldri sagt at det kun var du som var misfornøyd, noe det er flere kundeeksempler på her inne da andre også har opplevd utfordringene. Mitt poeng var bare at det utelukkende var elendige erfaringer med systemet, noe som endret seg da jeg etterspurte positive erfaringer. Da var det noen som viste til dette også. Men det stemmer jo generelt sett bra da du stort sett alltid høre mest og oftest fra de som skriker mest. Men det betyr ikke at alle har samme opplevelse.

Men så til artikkelen;
Det er utvilsomt ikke bra nok slik det fungerer i dag - det er det ingen tvil om. Flere hunder pax og koli har blitt berørt (men av hvor mange tusen som faktisk har benyttet løsningen hadde kanskje vært interessant å se?)

Så er det bare å håpe og tro at dette blir bedre ila høsten.

Men jeg hadde et spørsmål lengre opp som ingen besvarte; er det noen som har erfaringer og merket hvordan systemet fungerer når man reiser med hhv DY og SK?

Naar det gjelder DY vs SK saa er det et litt pussig spoersmaal, det er ganske aapenbart at problemene med Connecting Norway ligger 100% utenfor kundenes (flyselskapene) kontroll - og jeg finner det merkelig at en skulle tro at Tollvesenet eller Avinor paa noen som helst maate forskjells behandler selskapene.

Det er nok betydlig mer enn "noen hundre" som har oplevd problemer, naar 50% av kundene serioest vurderer aa trekke seg ut av ordningen etter aa ha innvestert betydelige beloep, saa er det noe dypt fundamental feil med loesningen slik den fungerer I dag.

Jeg stillte ogsaa et spoersmaal om kostnader, jeg levner liten tvil om at kostnadene til aa drive Connecting Norway blir 100% belastet kundene (flyselskapene) og til slutt passasjerene....hvor mye er du villig til aa la brukerene betale for denne loesningen ?

Mine svaert faa observasjoner ved ankommst fra Stockholm med baade SAS og DY var 8 Avinor ansatte, 3 I gaten og 5 spredt fra gaten til Tax Free inngangen, la oss si at det var 80% av de ansatte (jeg tviler paa at det er saa faa) saa det dreier seg 10 pr skift - det er 30 FTE x NOK 300.000 I aaret - dette maa sammenlignes med konkurende flyplasser som kun har utgifter til Skilting "Domestic Transfer" som bare virker......

Hypern
04-08-2017, 21:11
La oss si at jeg flyr OSL-FRA-MUC da - aldri trengt noen "domestic" transfer greie i FRA. Man burde fikse det samme måte i Norge... De har vel heller ikke egne innenriksgater i FRA heller... Alt går jo fra A (evt B) der nede.

marekbz
07-08-2017, 16:35
Kom fra BCN fredag kveld med SK4622, hvor da bagasjen var sjekket inn helt til SVG, som skulle avgårde 1 time og 5 minutter senere med SK4053.

Ventet i cirka 25 minutter før konas navn kom opp. Det viste seg at ingen bagasje var sjekket inn på henne, kun meg. Jeg fikk meldingen "missing luggage" på skjermen, og vi måtte da ned å "snakke med SAS" som de sa.

Det utgikk da vi kom ned i bagasjeutleveringen, da det var omtrent 15 pax i kø. Nå var det 35 min til avgang SVG. Vi konkluderte fort med at her var det ingen vits i å vente på bagasjen, eller skranken. Så vi gikk heller ut og fort opp til gate igjen, og fløy hjem.

Selvsagt ingen bagasje i SVG. Den kom først i dag, mandag 07. august kl 13. Hele tre dager etter den skulle - og det fra Oslo!?

Ingen bevegelse på WorldTracer hele lørdag, før de fikk lokalisert bagasjen søndag, og sendt med SK4027 kl 15:54 (selv om WT i utgangspunktet sa et tidligere fly). At de da heller ikke klarer å levere bagasjen søndag kveld, er for meg en gåte. Da jeg ringte beklaget de, og skyldte på mengden fra Oslo.

Jeg skjønner jo at de ikke er problemet, med OSL vil fremdeles unngås på hjemreise i lang tid fremover, inntil de evt klarer å løse opp i dette.

Forbereder en liten klage til SAS, slik at de får tatt opp dette med rett instans.

I tillegg (ikke relatert, men tar det med); På turen ut fra SVG til BCN, havnet bagasjen i Oslo, selv om vi skulle direkte til BCN. Hvordan klarer de det?

LN-MOW
07-08-2017, 16:58
I tillegg (ikke relatert, men tar det med); På turen ut fra SVG til BCN, havnet bagasjen i Oslo, selv om vi skulle direkte til BCN. Hvordan klarer de det?

All bagasje går samme veien til sorteringen. Vet ikke om denne er manuell eller automatisk i SVG, men den har tydeligvis havnet i feil tralle. Slikt skjer.

SAS (og de andre for dens sags skyld) sliter med enorme mengder 'lost' bagasje pga dette systemet og det tar ganske enkelt tid å få prosesseert og videresendt all bagasjen. I tillegg har det vært litt problemer med DHL som kjører ut bagasje for SAS, men dette jobbes det med.

marekbz
07-08-2017, 18:52
SAS (og de andre for dens sags skyld) sliter med enorme mengder 'lost' bagasje pga dette systemet og det tar ganske enkelt tid å få prosesseert og videresendt all bagasjen.

Forstår det, men da fungerer det ikke.

I tillegg har det vært litt problemer med DHL som kjører ut bagasje for SAS, men dette jobbes det med.

DHL outsourcer jo jobben til lokale sjåfører / budfirma, så der ligger kanskje noe av problemet. For eksempel skal de hente bagasjen mandag til fredag 0830, og levere innen kl 15. Kl 11 får jeg melding fra sjåføren om at han kommer mellom "14 - 22". Vedkommende kjørte en bil type transporter, bulkete forøvrig, uten noen som helst indikasjon på at det var et transportfirma - langt derifra DHL - som kom.

Uansett er kjernen i problemet knyttet til Direct Transfer.

staale
20-10-2017, 23:03
Hadde en diskusjon med en någet påståelig kollega ang domestic transfer. Han hadde brukt dette på vei hjem fra Brussel og mente at jeg ikke skjønte hvordan dette funket.

I følge ham gikk de av flyet og til en "sluse" hvor han scannet boardingkortet. Når han scannet boardingkortet fant noen "der nede" frem hans(!) koffert , fortollet den og sendte den videre til SVG.

Jeg mente at man blir holdt igjen og må vente til sin koffert er tollbehandlet før navnet kommer opp på skjermen og man så kan scanne boardingkortet og passere. Men neida Ståle, her aner du ikke hva du snakker om, for dette har jo jeg prøvd.....

Finnes det noen utfyllende beskrivelse for hvordan dette virker i praksis noe sted ?

LN-MOW
20-10-2017, 23:17
Finnes det noen utfyllende beskrivelse for hvordan dette virker i praksis noe sted ?

Google er din venn ... ;) :google

https://avinor.no/globalassets/_oslo-lufthavn/planlegg-reisen/connecting-norway-steg-for-steg.pdf

staale
20-10-2017, 23:34
Takk.Prøvde Google, men DEN fikk jeg ikke opp.

Gunnar
20-10-2017, 23:54
Hadde en diskusjon med en någet påståelig kollega ang domestic transfer.

Dersom man har innsjekket bagasje og skal benytte domestic transfer:
- Stuerne legger bagasjen på et eget "transferbånd" hvor det bl.a. blir tatt bilde av bagasjen (og scannet av tollvesnet?). Usikker på om tollvesnet aktivt må "frigi" bagasjen, men i alle fall åpnes det for å gå gjennom slusene når all bagasjen bekreftes levert av stuerne.
- Bagasjen legges av systemet i et "bagasjehotell" (oppevaring).
- Når man scanner ombordstigningskortet i slusene på domestic transfer vil man bli bedt om å bekrefte eierskap til bagasjen via bilder på en skjerm. Dette sammen med hvorvidt du går gjennom på grønn eller rød sone i transferområdet utgjør "tollbehandlingen" av bagasjen.
- Såfremt du går på grønt og tollvesnet ikke har ønsket å se nærmere på bagasjen blir bagasjen "frigitt" fra oppevaringsområdet og sent til riktig bagasjebinge for neste fly, evt. venter det i oppevaringsområdet til bingen åpner dersom det er lenge til neste fly.

Når han scannet boardingkortet fant noen "der nede" frem hans(!) koffert , fortollet den....

Ansatte på flyplassen vil aldri aktivt fortolle bagasjen til de reisende. Tollbehandling er en juridisk prosess, og vil alltid være den reisendes ansvar.

petter380
05-12-2017, 15:47
Fikk for første gang følgende SMS:
«
Hei! Når du lander i Oslo og skal videre innenlands på en gjennomgående billett med SAS eller Widerøe, skal du passere tollen ved gate D2, ved taxfree-butikken. Bagasjen blir overført til neste fly om den er merket til endelig bestemmelsessted og ikke inneholder dyr eller våpen. OSL "Domestic Transfer"! Mvh. SAS
»

Skjønner ikke hvorfor OSL Domestic Transfer står ‘hengende’ på slutten, og med ‘!’ [emoji51][emoji23] Liker at de bruker ordet «skal» og ikke «kan» ved passering D2[emoji12]

flyKSU
05-12-2017, 17:39
Fikk for første gang følgende SMS:

Fikk også denne da jeg kom fra Amsterdam med SAS for et par uker siden. Ved ankomst sa kabinpersonalet om bord at transferpax skulle gå rett inn i avgangshallen gjennom gaten, og ikke bry oss om at det sto «no entry» der. Før noen rakk å gjøre det, ble vi møtt av en OSL-ansatt som sa at vi ikke kunne gå inn der og at det kabinpersonalet hadde sagt var feil. Vi ble sendt opp på mesaninen, rotet sammen med pax som ankom fra Tyrkia, og måtte gjennom sikkerhetskontrollen der oppe. Den hadde to sluser og fire vektere som hadde veldig god tid. Ble stående i kø i en halv time.

Det tok meg 45 minutter fra jeg gikk av flyet til jeg gikk klar tollen ved D2. For meg som ikke hadde med innsjekket bagasje, hadde det vært mye raskere å heller gå til ankomst og gjennom den vanlige sikkerhetskontrollen.

Smidige greier ...

Gunnar
05-12-2017, 17:52
Det å gå rett ut i avgnagshallen på de "gamle" utlandsgatene er kun mulig (tillatt) på E2, E8, E9 og E11 (stand 36, 38, 39 og 41). På E/F12 (når den åpner), E/F14, E/F13 og E/F15 (miks-gate, schengen og non-schengen) er systemet nå lagt opp slik at alle må opp på mesaninenved ankomst. På sørsiden (E/F13 og E/F15) får ikke dette så mye å si, da du får direkte tilgang til trapp ned i avgangshallen igjen uten å gå gjennom sikkerhetskontroll på nytt. Problemet på nordsiden er som tidligere nevnt at mesaninen også benyttes av passasjerer fra såkalt "skitne" destinasjoner utenfor schengen, og denne sammenblandingen er det som gjør at man må gjennom ny sikkerhetskontroll.

RescueMe
05-12-2017, 19:17
Fascinerende at man ikke klarer å skille mellom ankomster fra skitne og rene destinasjoner... Men vi snakker jo OSL her, det har jo ikke vært investert eller bygd ut noe der siden de åpnet, så er jo forståelig at slikt er vanskelig :P

Discus
06-12-2017, 08:12
Fascinerende at man ikke klarer å skille mellom ankomster fra skitne og rene destinasjoner... Men vi snakker jo OSL her, det har jo ikke vært investert eller bygd ut noe der siden de åpnet, så er jo forståelig at slikt er vanskelig :P

Man greier fint å skille, men det er ikke nok gater til å håndtere destinasjoner som er "rene". Alternativet hadde vært busstransport for en drøss fly, tross ledige gater, noe som neppe er gunstig for de fleste

petter380
21-12-2017, 16:12
Fy flate bananer så irriterende. Har klart meg gjennom med kun håndbaggasje 2-3 ganger og hadde dermed high hopes om at jeg også skulle klare Domestic Transfer med baggasje. Det gikk ikke. På den positive siden fikk jeg lagt noen tax-free varer i baggen. Negative: mye gåing osv. som vi alle kjenner fra ‘gammelt av’. Problemet var at WF ikke hadde sendt passasjerlisten. På flyet (fra GOT) ble det sterkt oppfordret å benytte Domestic Transfer derimot. Bryr meg lite om hvem sin feil det er, irriterende er det uansett. Neste gang blir det GOT-CPH-BGO, med eller uten baggasje. Snakkes [emoji6]

SQ321
24-04-2018, 12:12
Ser på ekstranett at de gjør justeringer på Domestic Tranfer nå uten at jeg er helt sikker på hva de sier:

Domestic TransferBlir satt i drift fra kl.1100 med ny løsning. 1. Ingen av DT passasjerene skal vente foran TF2. De kan passere TF2 før bag er mottaksregistrert 2. DT passasjerer skal fortrinnsvis bruke TF2, men kan også bruke TF1. Bag frigis ved passering SSK

https://ekstranett.avinor.no/osl/verktoy/driftsmeldinger/

Forstår jeg det rett så ser det ikke ut til at de trenger å vente på at bag er registrert men kan passere med en gang. Er TF1/TF2 TaxFree? Hva er SSK?

kimpe
24-04-2018, 23:18
SSK = Serviceskranke ??

De ligger jo rett utenfor ankomsten fra utland, så nærliggende å tro...

Kim

KnutW
25-04-2018, 07:33
Det er interne begreper for hhv:

TF1: Tollfilter 1 = vanlig tollkontroll fra bagasjehall ankomst utland

TF2: Tollfilter 2 = tollkontrollen i domestic transfer-løsningen på avgangsnivå

SSK: sentral sikkerhetskontroll = den vanlige sikkerhetskontrollen på avgangsnivå.

roger
25-04-2018, 13:13
Det er interne begreper for hhv:

TF1: Tollfilter 1 = vanlig tollkontroll fra bagasjehall ankomst utland

TF2: Tollfilter 2 = tollkontrollen i domestic transfer-løsningen på avgangsnivå

SSK: sentral sikkerhetskontroll = den vanlige sikkerhetskontrollen på avgangsnivå.Betyr det sikkerheitskontroll for alle igjen??

Someone
25-04-2018, 13:17
Betyr det sikkerheitskontroll for alle igjen??

Neppe, da faller jo bortimot hele poenget med konseptet bort

RJon
25-04-2018, 14:00
Gikk akkurat rett igjennom, uten noe tull. Har innsjekket baggasje.
Brukte 10 min fra ytterst på non-schengen til A14.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Someone
25-04-2018, 14:01
Gikk akkurat rett igjennom, uten noe tull. Har innsjekket baggasje.
Brukte 10 min fra ytterst på non-schengen til A14.

Så da tyder det på at det nå faktisk virker slik det bør og skal?

RJon
25-04-2018, 14:04
Har ikke testet denne transferen tidligere, men det var veldig enkelt nå i ettermiddag vertfall :-)

SQ321
25-04-2018, 16:14
Da trenger vi å få de største kritikerne av løsningen igjennom det nye systemet og se hva deres erfaringer er og om det faktisk begynner å ligne på noe.

Så kan man selvsagt klager over hvor lang tid det har tatt å få på plass noe som funker tilfredsstillende men her er det mye politikk og tipper Tollvesenet ikke har vært de enkleste å ha med å gjøre.....:spin

dc-8-63
25-04-2018, 17:27
Da trenger vi å få de største kritikerne av løsningen igjennom det nye systemet og se hva deres erfaringer er og om det faktisk begynner å ligne på noe.

Så kan man selvsagt klager over hvor lang tid det har tatt å få på plass noe som funker tilfredsstillende men her er det mye politikk og tipper Tollvesenet ikke har vært de enkleste å ha med å gjøre.....:spin

Det var svært gode grunner til å kritisere de tidligere løsningene, det man nå endelig har fått på plass er likestilt med andre Flyplasser, noe en burde ha hatt fra dag 1 om man ville unngå kritikk (som egentlig var ønsker om en løsning som fungerer for de som bruker den - ikke bare tilfredsstille de som ser på;) )

RJon
25-04-2018, 19:07
Bare for å ha sagt det, baggen min kom frem til destinasjonen med en halv times transfer.

Eirik S
25-04-2018, 20:53
Så da tyder det på at det nå faktisk virker slik det bør og skal?
En enkelt svale gjør ingen sommer... ;)

Men mer seriøst, er det flere som har prøvd dette i det siste? Det vil vel ha formodningen mot seg at de ikke skulle klare å rydde opp etterhvert og få på plass noe som funker.

Someone
25-04-2018, 21:57
En enkelt svale gjør ingen sommer... ;)

Men mer seriøst, er det flere som har prøvd dette i det siste? Det vil vel ha formodningen mot seg at de ikke skulle klare å rydde opp etterhvert og få på plass noe som funker.

Nå er det jo helt nylig ordningen ble endret, så er vel ikke så mange her inne som har prøvd

Etter hva jeg ser på FB er det nå noen nye gule porter som har kommet opp og man går gjennom? Eller har man alltid gjort det, men måtte tidligere vente på tollerne?

Someone
08-05-2018, 11:26
Noen flere med nyere erfaringer?

Geir
08-05-2018, 20:45
Nå på søndag 6. mai kom jeg med Norwegian fra Stockholm. Kjøpte tax-free og gikk rett igjennom "Domestic transfer". To tollere på jobb som ikke så på meg en gang. Det var to-tre "hjelpere" i gule drakter som sto og fortalte at jeg bare skulle scanne boardingkortet og gå rett igjennom. Og det gjorde jeg. Null kø - null stress - helt topp :-)

Det eneste negative er at det er litt bortgjemt - det er noen skilt med "Domestic transfer" på hist og her, men plutselig er det ingen skilt og da blir man litt i villrede. Men fant det til slutt bakom en tax-free-butikk.

kimpe
09-05-2018, 00:38
Har vært veldig kritisk til ordningen tidligere, men etter forandringen der man slipper å vente på koffertskanning så er den utmerket. Ikke hatt noe trøbbel og det har gått knirkefritt!

Så om det fortsetter slik er det bare kjempebra!

Kim

vegardg
09-05-2018, 01:16
Har vært veldig kritisk til ordningen tidligere, men etter forandringen der man slipper å vente på koffertskanning så er den utmerket. Ikke hatt noe trøbbel og det har gått knirkefritt!

Det er jo slik den burde ha fungert fra starten. Hvorfor de tok omveien via alle løsningene alle med litt praktisk sans skjønte ikke ville fungere, vites ikke.

NorFlight
09-05-2018, 07:17
Det er jo slik den burde ha fungert fra starten. Hvorfor de tok omveien via alle løsningene alle med litt praktisk sans skjønte ikke ville fungere, vites ikke.
Har en sterk mistanke om at omveiene via andre løsninger var eneste måte man fikk med Tollvesenet på en slik løsning for transfer.
Selv etter instrukser fra politisk hold har det vært en stor kamel å svelge for Tollen, at de reisende ikke skal behøve å bære sin egen bagasje over "grensa".

kekker
09-05-2018, 07:37

Så om det fortsetter slik er det bare kjempebra!

Kim

er det slik å fortså at nå fungerer det faktisk som det "burde", altså man går igjennom slusa og kofferten kommer seg videre selv om man ikke må vente på den.

Så går jeg jo ut ifra at tollvesnet for tak i en, om de finner noe misttenkelig..

Someone
09-05-2018, 07:47
er det slik å fortså at nå fungerer det faktisk som det "burde", altså man går igjennom slusa og kofferten kommer seg videre selv om man ikke må vente på den.

Så går jeg jo ut ifra at tollvesnet for tak i en, om de finner noe misttenkelig..

Ja, men er vel også kun for være tre mer hjemlige selskaper det er åpent for slik jeg skjønner

Så flyr man noe annet enn SAS, Norwegian eller Widerøe inn til landet er det som i gamle dager

kekker
09-05-2018, 07:55
Ja, men er vel også kun for være tre mer hjemlige selskaper det er åpent for slik jeg skjønner

Så flyr man noe annet enn SAS, Norwegian eller Widerøe inn til landet er det som i gamle dager

Jaja, det er jo en start, da burde det være mulig å komme to steg videre etterhvert.

Om vi tar f.eks. TK, så tror jeg de har interlining med SK. Om man kommer fra Konstantinopel og skal videre til barteby, så må man henge å vente på at kofferten kommer seg igjennom tollen, før man kommer seg igjennom selv?

If so, kan f.eks. TK ,KL, LH osv melde seg inn i klubben om de vil være med på morroa?

Someone
09-05-2018, 07:59
Jaja, det er jo en start, da burde det være mulig å komme to steg videre etterhvert.

Om vi tar f.eks. TK, så tror jeg de har interlining med SK. Om man kommer fra Konstantinopel og skal videre til barteby, så må man henge å vente på at kofferten kommer seg igjennom tollen, før man kommer seg igjennom selv?

If so, kan f.eks. TK ,KL, LH osv melde seg inn i klubben om de vil være med på morroa?

Alle tre selskapene har jo etterhvert både interline og codeshare partnere inn til OSL, uten at de er med i ordningen

Men antar det er snakk om en pris, de foreløpig ikke har villet betale

Staralliance
20-05-2018, 13:18

Opplevde det slik da jeg ankom med TAP fra Lisboa og skulle videre innenlands. Måtte ta ut bagasjen på OSL og sjekke inn på nytt, selv om det var SAS jeg skulle fly videre med.

Pelikan
20-05-2018, 19:01
Er ikke fornøyd med hvordan dette fungerer.
Kom 17. mai fra Dusseldorf. Endte da med å måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen før vi kom oss videre inn på utland.
Kom fra London i påsken. Da naturligvis på non Schengen og måtte gjennom sikkerhetskontrollen. Vet ikke hva fly som nettopp hadde landet, men køen til sikkerhetskontrollen begynte før "kø båndene" og gikk utrolig sakte. Svært irriterende når du kommer fra flyplass med godkjent sikkerhetsopplegg. For meg som skal til Bergen er AMS/CPH fortsatt å foretrekke...

Discus
20-05-2018, 19:09
Er ikke fornøyd med hvordan dette fungerer.
Kom 17. mai fra Dusseldorf. Endte da med å måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen før vi kom oss videre inn på utland.
Kom fra London i påsken. Da naturligvis på non Schengen og måtte gjennom sikkerhetskontrollen. Vet ikke hva fly som nettopp hadde landet, men køen til sikkerhetskontrollen begynte før "kø båndene" og gikk utrolig sakte. Svært irriterende når du kommer fra flyplass med godkjent sikkerhetsopplegg.

Oslo har ikke nok gater for Schengen-transfer uten sikkerhetskontroll så derfor var du uheldig. Har blitt mye mindre av det etter at D-gates åpnet.

På Non-Schengen har ikke OSL separasjone fra sikre/usikre plasser (samme som på en del andre flyplasser i Europa). Er nok både plass og kapasitetsprobler som gjør det. Man måtte f.eks. hatt dobbelt sett med passkontroller m.v. og akkurat nå sliter de jo med å bemanne den ene de har. Dumt - ja....

C130
10-08-2018, 12:45
Dette funka da ikke for oss hjem fra Kreta i går/i dag.
Kom fra Heraklion til OSL med Norwegian i natt og fløy videre til SVG i morges.
Jeg sjekka da vi ankom OSL på Avinor sine sider og der står IKKE Kreta oppført som en av destinasjonene ordningen ikke er med i.
https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/domestic-transfer
Bagasjen dukket altså ikke opp i Stavanger, og jeg henvendte meg så i disken for å melde bagasjen savnet.
Da sier dama der at fra Kreta må man ta ut bagasjen og sjekke inn igjen i Oslo.
-Det står ikke på Avinor sine sider sier da jeg.
-Hmmm da har vi to forskjellige lister her....sier så dama.
Hva som skjer nå vet jeg ikke.
Dama fylte ut et skjema, for hånd fordi "systemet var nede", og jeg skulle høre fra dem når de fant ut hvor bagasjen var....

staale
25-09-2018, 08:37
Hei

En kompis spør hvordan det virker når en kommer med Ethiopian fra Stockholm til Oslo og skal videre med SAS til Stavanger. Transfertid på OSL er 1t10min ca.

Vil han måtte ta ut bagasjen og fortolle på gamlemåten for så å sjekke inn på ny til SVG eller går bagasjen rett igjennom ? Har gjennomgående billett fra Afrika til Stavanger.

Someone
25-09-2018, 08:39
Hei

En kompis spør hvordan det virker når en kommer med Ethiopian fra Stockholm til Oslo og skal videre med SAS til Stavanger. Transfertid på OSL er 1t10min ca.

Vil han måtte ta ut bagasjen og fortolle på gamlemåten for så å sjekke inn på ny til SVG eller går bagasjen rett igjennom ? Har gjennomgående billett fra Afrika til Stavanger.

Han må ta ut bagasjen og fortolle. Ethiopian er ikke med i ordningen, kun SAS, Norwegian og Widerøe

Trdfly
25-09-2018, 09:08
Kun SK/WF/DY/D8 transfer til SK/WF/DY/D8 som er med i Domestic Transfer*
Noen SAS og Norwegian destinasjoner som ikke er med, mer om disse står det info om på osl.no.

jb1
25-09-2018, 10:36
Han må ta ut bagasjen og fortolle. Ethiopian er ikke med i ordningen, kun SAS, Norwegian og Widerøe

stemmer: informasjon her: https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/plan-your-trip/transfer/domestic-transfer

staale
25-09-2018, 13:49
Takk for svar, tenkte meg at det var slik....

Glad jeg skal hjem via CPH neste sommer

Ler ennå av den idiotiske kampanjen til Avinor der de flørtet med oss vestlendinger om den flotte patenten de har i Oslo.... Predikerer hvor enkelt det er å bruke Oslo på returen, men utelater glatt å nevne at det kun gjelder med 3 selskaper, og fra et utvalg destinasjoner. (det finner du først ut når du begynner å sjekke)

IL-2
08-10-2018, 22:58
Var det ikke slik før at man kunne gå gjennom en tolltransfer tidligere, dersom man kun hadde handbagasje? Det er fryktelig lenge siden jeg har reist uten gjennomgående billett, men da jeg gjorde det her om dagen - kun med håndbagasje - ble jeg (lettere irritert) sendt gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Det kan selvfølgelig hende at hukommelsen spiller meg et puss, men da burde i alle fall muligheten være der.

FQTV
08-10-2018, 23:20
Ny sikkerhetskontroll er vel hvis du kommer inn fra NON-Schengen??

Kom fra (BKK via) ARN tidligere i sommer, da var det ingen Sikk.kontroll. Rett i taxfree og gjennom forenklet toll sluse.

IL-2
09-10-2018, 19:07
Jeg kom på to enkeltbilletter, en fra schengenområdet til Oslo, og en fra Oslo og videre innenlands. Kun håndbagasje, og jeg måtte gå ut gjennom bagasjeområdet og gjennom sikkerhetskontrollen på nytt.

Discus
09-10-2018, 22:28
Jeg kom på to enkeltbilletter, en fra schengenområdet til Oslo, og en fra Oslo og videre innenlands. Kun håndbagasje, og jeg måtte gå ut gjennom bagasjeområdet og gjennom sikkerhetskontrollen på nytt.
Har vel aldri vært direkte utland-innland-transfer "flyside" utenfor for konseptet "Domestic transfer"?

Someone
09-10-2018, 22:31
Har vel aldri vært direkte utland-innland-transfer "flyside" utenfor for konseptet "Domestic transfer"?

Nei, man må ha sammenhengende billett med enten SAS, Norwegian eller Widerøe i begge ender

Andre1980
25-10-2018, 17:46
Den "enkle" domestic transfer var alt annet enn enkel i dag. Alle passasjerer på DY7202 måtte ned å hente bagasjen og sjekke inn på nytt, med resultat lost connection og venting til 21:40 for neste ledige fly for min kjæres del. (1:30 til transfer, flyet var 10 minutter for sent inn)

IL-2
28-10-2021, 20:36
Noen som kjenner til status her? Blir det snart slutt på å ekstra koronakøer?

FQTV
28-10-2021, 20:39
Noen som kjenner til status her? Blir det snart slutt på å ekstra koronakøer?

Her er meldingen jeg fikk fra SAS tirsdag denne uken:

"INFORMASJON FRA SAS

Hei,

På grunn av COVID-testing av internasjonale ankomster i Oslo er det ikke mulig å bruke tjenesten "Domestic Transfer" når du skal fly videre innenriks. Du må gå ned til ankomsthallen, hente bagasjen din og tollklarere den før du fortsetter videre til innsjekkingsområde 2-3 for innlevering av bagasjen. Innsjekkingsområdet befinner seg en etasje opp fra ankomsthallen.

Takk for din forståelse.

Med vennlig hilsen SAS"

Hva og hvordan fremtiden blir vet jeg ingenting om.

FQTV

IL-2
28-10-2021, 20:56
Godt jeg har fem timer på neste transfer i Oslo. Jeg forstår det, men forstår likevel ikke hvorfor man ikke kan løse dette. Å stå i de køene, er i alle fall ikke smittevennlig.

LN-MOW
28-10-2021, 20:56
En kompis på OSL hadde hørt at den skulle gjenåpnes rundt månedsskiftet .. men det ser vel dårlig ut nå.

Men vi får håpe at det er i kjømda.

roger
28-10-2021, 23:28
Men kor ille er det på ankomst no då? Kjem frå Vilnius på laurdag. Har godt med tid, berre ikkje gira på å stå å sulle.

LN-MOW
28-10-2021, 23:33
Men kor ille er det på ankomst no då? Kjem frå Vilnius på laurdag. Har godt med tid, berre ikkje gira på å stå å sulle.

Etter at de sluttet med karantenekontrollene, har det vært mer eller mindre som normalt.

Egenes
31-10-2021, 16:46
Kom fra Wien og skulle videre til Stavanger i dag. Rett ned i bagasjehallen, og ut og opp. Ingen køer, ingen kontroller. Fra fly til sikkerhetskontroll på 15-20 minutter.

roger
01-11-2021, 06:40
Det vart politikontroll ved gate. Tok vel ca 20 min. Telte vel fem eller seks politifolk som sjekka pass og Koronapass.

Michael
02-11-2021, 19:02
Det sies at Domestic Transfer åpner igjen 9. november kl 0700, så da er man enda et steg nærmere en normal hverdag.

Cecilie
09-11-2021, 13:27
Domestic transfer åpnet i dag, som nevnt av Michael i posten over her

https://flysmart24.no/2021/11/09/raskere-a-reise-gjennom-oslo-lufthavn-fra-i-dag/

IL-2
05-12-2021, 01:40
Er den åpen i kombinasjon med det nye testregimet?

LN-MOW
05-12-2021, 02:01
Er den åpen i kombinasjon med det nye testregimet?

Ja, leste om noen som fornøyd passerte gjennom. De hadde kontroll før de gikk gjennom sperra.

IL-2
10-12-2021, 00:54
Det fungerte overraskende greit. Hurtigtest, resultat online litt senere. I tillegg slapp de gjennom folk på tight connection, ihht 24timersregelen.

Someone
15-05-2022, 17:05
Trodde domestic transfer ordningen primært var avhengig av flyselskap, og at kanskje at enkelt halvtvilsomme avreiseland var unntatt. Men ombord på Flyr fra BLL i dag var beskjed at for dem så gjelder ikke domestic transfer fra BLL. Uvisst om det skyldes flyplassen eller flyselskapet? For ellers er jo Flyr med i domestic transfer ordningen

Martin
15-05-2022, 17:07
Trodde domestic transfer ordningen primært var avhengig av flyselskap, og at kanskje at enkelt halvtvilsomme avreiseland var unntatt. Men ombord på Flyr fra BLL i dag var beskjed at for dem så gjelder ikke domestic transfer fra BLL. Uvisst om det skyldes flyplassen eller flyselskapet? For ellers er jo Flyr med i domestic transfer ordningen

Billund er et av unntakene om man flyr med Flyr.

https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/plan-your-trip/transfer/domestic-transfer

tdb
15-05-2022, 19:28
Jeg har hørt noe om at det også er en forutsetning at man bruker Amadeus Altea som check in/ gate system i begge ender for at man skal kunne bruke Domestic Transfer.

Trdfly
15-05-2022, 20:02
Jeg har hørt noe om at det også er en forutsetning at man bruker Amadeus Altea som check in/ gate system i begge ender for at man skal kunne bruke Domestic Transfer.

Flyr bruker «Ink» og ikke Amadeus, så det kan ikke stemme. Men mulig at f.eks på BLL at de bruker Amadeus og at det skaper problem med Ink som benyttes på OSL.
Det som er viktig er at «sammen» med bagasjen, at det følger en «bag-melding» som går inn i bagasjesystemet og forteller hva/hvem/hvor bagen kommer fra og hvor den skal. Har bag blitt slettet i systemet eller «BSM’n» ikke har gått inn i systemet vil bag ikke bli godtatt av DT-anlegget.

krølle
15-05-2022, 21:09
Flyr bruker «Ink» og ikke Amadeus, så det kan ikke stemme. Men mulig at f.eks på BLL at de bruker Amadeus og at det skaper problem med Ink som benyttes på OSL.
Det som er viktig er at «sammen» med bagasjen, at det følger en «bag-melding» som går inn i bagasjesystemet og forteller hva/hvem/hvor bagen kommer fra og hvor den skal. Har bag blitt slettet i systemet eller «BSM’n» ikke har gått inn i systemet vil bag ikke bli godtatt av DT-anlegget.

Hørte noen sa at alt nå går manuellt p.g a ombygging av baganlegget

Someone
16-06-2022, 13:58
Da ser det ut som Emirates blir med i Domestic Transfer ordningen, for kombinasjoner med SAS og Widerøe

Someone
16-08-2024, 13:02
DAT blir med i Domestic Transfer ordningen. Gjelder når man ankommer med SAS, Widerøe eller Atlantic Airways, og skal videre med DAT.

Det siste tyder på at også Atlantic Airways er med her. Men gikk antall utenriks Widerøeruter til OSL er jo ikke det veldig relevant.

https://dat.dk/domestictransfer

Trdfly
16-08-2024, 13:23
DAT har faktisk "testet" Domestic Transfer sammen med SAS siden 7. mai i år.
Det nye er Atlantic Airways til DX/SK/WF, og Widerøe til DX ... som nå ikke akkurat har så mye feed.

zeffen
16-08-2024, 15:24
Er det noen som helst sjanse for at dette blir utvidet til andre flyplasser? Er litt håpløst at man må ut og inn igjen på f.eks. Flesland, som jo har ganske mye transfer og med DY/WF nok kommer til åha mer fra internasjonal til domestic der.

Trdfly
16-08-2024, 18:12
Er det noen som helst sjanse for at dette blir utvidet til andre flyplasser? Er litt håpløst at man må ut og inn igjen på f.eks. Flesland, som jo har ganske mye transfer og med DY/WF nok kommer til åha mer fra internasjonal til domestic der.

Mye infrastruktur som må på plass for å «lage» nytt Domestic Transfer-punkt, så må bli et investeringsprosjekt på konsernnivå i Avinor.
Men det er nok Bergen som er den åpenbare kandidaten hvis så.

Someone
31-10-2024, 14:17
Såvidt jeg kunne se når jeg passerte slusene i går er også airBaltic med her nå?

Trdfly
31-10-2024, 15:13
Såvidt jeg kunne se når jeg passerte slusene i går er også airBaltic med her nå?

Det stemmer - tok selv bilde av tavle 13. oktober, men glemte å legge ut bilde.

Blubird
31-10-2024, 19:27

Ble dog gitt eksplisitt beskjed i kabinen ved ankomst OSL senest søndag om at alle som skulle videre måtte hente bag og sjekke inn denne på nytt.

Someone
31-10-2024, 20:48
Ser også LOT skal med her.

88charlie
15-11-2024, 16:23
Vi var en drøss som nettopp fløy MSY-JFK-CPH-OSL-AES.

Smooth sailing bortsett fra dårlig pring på boardingkortene utstedt av Delta i New Orleans.Det løste seg greit ved å benytte SAS-appen istedet. 2-3 timer connections på samtlige flyplasser, og ingen forsinkelser å snakke om. Allikevel havnet baggasjen i ankomsthallen på OSL. Kan nesten virke som at taggene utstedt fra Delta ikke blir fanget opp skikkelig.

LN-MOW
15-11-2024, 16:39
Det kreves muligens em SAS (117-) billett hvis jeg leser dette bokstavelig. Deres var muligens utstedt av Delta?

For å kunne benytte deg av domestic transfer må du ha bestilt en billett med Air Baltic, Atlantic Airways, Emirates, LOT Polish Airlines, Norwegian, SAS eller Widerøe.

88charlie
15-11-2024, 16:52
Det kreves muligens em SAS (117-) billett hvis jeg leser dette bokstavelig. Deres var muligens utstedt av Delta?

Vi benytter et reisebyrå men er 99.9% sikker på at både tur og retur var utstedt av SAS. Står 117 på boardingkortet.

vbe86
16-11-2024, 00:22
Vi benytter et reisebyrå men er 99.9% sikker på at både tur og retur var utstedt av SAS. Står 117 på boardingkortet.

Hele reisen må være med ett eller flere av selskapene LN-MOW ramser opp. Om det er noen andre selskaper involvert så er du ikke godkjent. Hvilke selskap som har utstedt er sånn sett ikke det avgjørende her.

88charlie
16-11-2024, 10:11
Hele reisen må være med ett eller flere av selskapene LN-MOW ramser opp. Om det er noen andre selskaper involvert så er du ikke godkjent. Hvilke selskap som har utstedt er sånn sett ikke det avgjørende her.

Dette var en SAS-reise, punktum. Poenget mitt er vel at dette fungerte før, med innsjekk hos United på første tur.

Trdfly
17-11-2024, 00:42
DT skiller ikke på hvilken billettutsteder (flyselskap), men hvilket flyselskap bagasjen ankommer OSL med, samt at flyvningene må være i samme billett.

88charlie
17-11-2024, 00:45
DT skiller ikke på hvilken billettutsteder (flyselskap), men hvilket flyselskap bagasjen ankommer OSL med, samt at flyvningene må være i samme billett.

Nettopp, og ankomst var med SAS fra CPH.

magtje
17-11-2024, 00:53
Hva sto det på selve bag-tagen? Sto det AES eller OSL på topp (som vel viser endelig innsjekket destinasjon)?

Kan Delta ha trudd at man måtte igjennom tollen manuelt og sjekke inn på nytt siden siste leg er innenlands, og dermed kun sjekket dere inn til OSL?

En annen forklaring kan være at Delta ikke greier å sjekke inn for mer enn 3 legs. Jeg har selv opplevd med Lufthansa at man må da sjekke inn på nytt underveis.

88charlie
17-11-2024, 00:58
Hva sto det på selve bag-tagen? Sto det AES eller OSL på topp (som vel viser endelig innsjekket destinasjon)?

Kan Delta ha trudd at man måtte igjennom tollen manuelt og sjekke inn på nytt siden siste leg er innenlands, og dermed kun sjekket dere inn til OSL?

😉 this ain’t my first rodeo

Har taggen fortsatt. 4 flighter med AES på topp.

magtje
17-11-2024, 01:03
�� this ain’t my first rodeo

Har taggen fortsatt. 4 flighter med AES på topp.

OK. Rart det da.
Eneste forklaringen her må være at noe har gått galt på OSL ved scanningen av bagasjen.

Discus
17-11-2024, 13:34
OK. Rart det da.
Eneste forklaringen her må være at noe har gått galt på OSL ved scanningen av bagasjen.

Hos Avonor står det bl.a.:

Reisen din er med flyselskapene eller kombinasjonen av flyselskaper nevnt i tabellen over.
Reisen i sin helhet er på samme dag/dato, og i tidsrommet fra kl. 07:00 – 23:00.

Så kan være at det var innsjekk dagen før som gjør at den ikke er gyldig.

En annen hypotese er at det var Delta som stod for innsjekk/tagging - første punkt i listen kan jo tolkes som at man ikke kan blande inn andre selskaper på turen. Evt at de har gjort noe feil i systemet som gjør at bags ble tatt ut? (Det er jo en liste med flypalsser man ikke kan benytte "Domestic transfer" fra av en eller annen grunn så noen forskjeller er det vel en plass i systemene). Ref post litt legnebr opp fra vbe86

88charlie
17-11-2024, 14:23

En annen hypotese er at det var Delta som stod for innsjekk/tagging - første punkt i listen kan jo tolkes som at man ikke kan blande inn andre selskaper på turen. Evt at de har gjort noe feil i systemet som gjør at bags ble tatt ut? (Det er jo en liste med flypalsser man ikke kan benytte "Domestic transfer" fra av en eller annen grunn så noen forskjeller er det vel en plass i systemene). Ref post litt legnebr opp fra vbe86

Høres logisk ut men jeg har tatt samme eller tilsvarende turer med United ørten ganger uten oppleve dette. Dvs, jeg har opplevd surr på CPH, men ikke at baggasjen ble liggende på båndet i OSL. Vi var også en 10-12 stk som hadde samme rute og samtlige fikk forsinket baggasje. Det virker som det er noe som mangler med integreringen mellom Delta og SAS.

Baggasjen kom på døren senere på kvelden så det var jo positivt.

Trdfly
17-11-2024, 15:11

Høres logisk ut men jeg har tatt samme eller tilsvarende turer med United ørten ganger uten oppleve dette. Dvs, jeg har opplevd surr på CPH, men ikke at baggasjen ble liggende på båndet i OSL. Vi var også en 10-12 stk som hadde samme rute og samtlige fikk forsinket baggasje. Det virker som det er noe som mangler med integreringen mellom Delta og SAS.

Baggasjen kom på døren senere på kvelden så det var jo positivt.

På DT handler det om hvilket flyselskap man kommer inn til OSL og hvilket flyselskap ut fra OSL, så det går helt fint med andre selskaper så lenge de ikke er på nevnte over. Det viktige her er at det er samme billett - altså bookingen kan ikke inneholde et referansenummer inn til OSL, og et nytt et videre fra OSL.

Men, DT er ikke feilfritt og det hender tidvis feil. Samt så er kl 23:00 et viktig tidspunkt, etter 23:00 er DT stengt og gammel prosedyre MÅ benyttes. (WF til HOV og FDE er siste innenriksavganger som går 22:45).

Men hvis dere fikk bagasjen levert på døra, hvordan vet du at bagasjen lå på bagasjebåndet på OSL? Høres mer ut som at bagasjen ikke kom seg med til OSL, og ble ettersendt.

Trdfly
28-11-2024, 10:20
Da har Palanga tatt i bruk annet innsjekksystem,
og har derfor kvalifisert seg til å fungere i Domestic Transfer.

Someone
17-12-2024, 10:53
Da åpnes det for Air France og KLM til SAS flighter gjennom Domestic Transfer. Tolker jeg det rett det også gjelder Widerøe?

https://finalcall.travel/no/smidig-transfer-for-air-france-og-klm-kunder-pa-oslo-lufthavn/

Fra og med 16. desember vil Air France og KLM bli en del av det innenlandske transferproduktet som tilbys av Oslo lufthavn. Dette betyr at alle Air France og KLM-kunder, som er innsjekket gjennom til sin endelige sluttdestinasjon i Norge, kan gå direkte til innenlandsflyet uten å måtte sjekke inn bagasjen på nytt. Dette vil gjøre overgangen fra Air France og KLM-flyvninger til innenlandsflyvninger mye mer sømløst.

Trdfly
17-12-2024, 17:23
Da åpnes det for Air France og KLM til SAS flighter gjennom Domestic Transfer. Tolker jeg det rett det også gjelder Widerøe?

https://finalcall.travel/no/smidig-transfer-for-air-france-og-klm-kunder-pa-oslo-lufthavn/

Enklere å bare bruke Avinor sin side,
her ligger all info --> https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/transfer/domestic-transfer

AF/KL->WF og SK er nå mulig ja.