PDA

View Full Version : Enkelt å reparere skrogskader etter påkjørsler på 787

Desk pilot
09-07-2013, 10:56
Etter første påkjørsel av 787 viser det seg at det er relativt lett å reparere skader på komposittskroget. Erfaringen er at karbonfiberen er sterkere enn aluminium, dermed blir omfanget av skaden mindre.

The carbon-composite hull of a 787 Dreamliner seems to be easier to fix than an old-school aluminum aircraft.

In fact, a Boeing team was able to fix one Dreamliner in just four to five days, after a catering truck punched a hole in the fuselage.

http://www.bizjournals.com/seattle/news/2013/07/05/first-known-787-hull-repair-easier.html?page=all

robben
09-07-2013, 11:07
Det er en av fordelene med kompositt, og noe som Boeing har reklamert for. Det var en artikkel i Flyforum for 3-4 år siden som hadde mye interessant Dreamliner info (ultralyd på sprekker, herding mm).

Synd jeg kastet det bladet :(

branserud
09-07-2013, 12:42
Vel det er lagt fra så enkel og kjappt. Veldig få som sitter med NDt godkjennelser for kompositt. Desuten må man bruke boro utstyr for å sjekke invendig i profiler for rette nagle lengder osv. Jeg tviler på at Stuktur manualen dekker så store skader og da må man invendte svar fra Boeing hvilket tar sin tid. Vel Boeing påstod i sin tid at 737 NG var så godt som velikolds frie og alle som har jobbet med NG kan gi ganske klare svar på virkeligheten...

LN-RUV
23-07-2013, 18:53
Sist gang jeg reparerte skader etter en cateringbil var flyet ute å fløy etter 2 dager.

Jeg reparerer både metall og komposittskader, og vet nå hva jeg foretrekker, og gjør raskest. En komposittskade krever store forberedelser med å slipe ned stegene, bygge opp riktige lag og riktig herdetid. En skade i metallstruktur består av å kappe ut ødelagt struktur, forme til plate og klinke den på. MYE raskere...