View Full Version : Flaps
Hei:)
Ett kjapt spørsmål rundt flaps, har i det siste sett en del filmer på youtube, hvor jeg legger merke til at flyene kjøres inn til gate og starter deboarding uten at de har tatt flapsen helt inn?
Trodde det var "normalt" ta flapsen helt inn?
Så langt ikke merket noe forskjell mellom vinter/sommer rundt dette men om det finnes retningslinjer for slikt?
Atle
Jeg vet at WF setter flaps på 1. posisjon på småflyplasser. Hvorfor aner jeg ikke.
TRjumper
08-07-2013, 23:00
Jeg vet at WF setter flaps på 1. posisjon på småflyplasser. Hvorfor aner jeg ikke.
Det er en parringsdans, så ser flyet større ud.
Om vinteren kan man risikere slush osv. i mellemrummene mellem flapsdelene (på 737, tror det er det samme med andre fly) og derfor trækker man ikke altid flaps helt ind, men stopper ved flaps 15 hvis man lander på "contaminated" baner.
Lowandslow
11-07-2013, 12:06
Det er nok ikke standard SOP, helt opp til pilotene. Alt avhengig av flapsetting for neste avgang osv.
Ett hakk flaps gir økt løft.
Ganske lurt på kortbanenettet, eller...?
Jeremiassen
11-07-2013, 17:27
Dersom vær og vind tillater kan vi la flapen henge ute i 5 eller 15, alt etter hva som trengs ved neste takeoff...det står forøvrig beskrevet i vår sop;)
På KLM sine E190 så kjører de inn med flaps på full setting hvis de har flydd gjennom snøskygger. Så ser de etter isdanning når de tar PF inspeksjon.
Det er litt forskjell på flyselskapene syntes jeg, men selvfølgelig har været litt å si.
Om vinteren kan man risikere slush osv. i mellemrummene mellem flapsdelene (på 737, tror det er det samme med andre fly) og derfor trækker man ikke altid flaps helt ind, men stopper ved flaps 15 hvis man lander på "contaminated" baner.
La merket til at Bangkok Airways parkerte med flap/slat ute konsekvent, og der var det veldig lite fare for snø og slaps :D
waytogo74
03-12-2017, 12:52
Jeg opplevde en situasjon ved avgang fra OSL i går som kanskje noen mer flykyndige enn meg kan forklare. Ved pushback forklarte kapteinen at vi på grunn av underkjølt regn (https://no.wikipedia.org/wiki/Underkjølt_regn) måtte innom avising. Satt med god utsikt til vingen og kunne se at både taksing og avising ble utført uten at vingeklaffer/flaps var utfelt. Vi takset deretter mer eller mindre rett ut på 19L, fremdeles med flaps oppe, der vi blir stående noen sekunder.
Så skjer det som fikk meg til å stusse: Det er et kort men hørbart motorpådrag som fort blir dratt tilbake til "tomgang". Flaps felles deretter ut. Når disse er ute ruses motoren opp i 15-20 sekunder med bremsene på (kapteinen forklarte senere at dette var for å fjerne eventuell ising på motorbladene) og vi går deretter direkte til en helt normal takeoff.
1) Var dette i henhold til prosedyre for 737NG eller kan det ha vært en glipp som raskt ble korrigert? Vi var litt forsinket og regner med de foran var opptatt av å komme seg raskt avgårde. Sånn sett en typisk situasjon der det er lett å gjøre feil.
2) Takeoff uten flaps i en 737NG ville vel vært en alvorlig situasjon? Regner med at varsellampene i cockpit lyser opp dersom dette er tilfelle, men med Spanair-ulykken i 2008 (https://en.wikipedia.org/wiki/Spanair_Flight_5022) i mente (varslingssystemet var skrudd av) så tenkte jeg i et halvt sekund at her er det noe som er galt. Samtidig sitter det jo veldig langt inne å rope ut om noe som man kun har overfladisk kunnskap om ("a little knowledge is a dangerous thing" osv.).
Det er standardprosedyre å vente så lenge som mulig med flaps etter deice i situasjoner med isende nedbør, da deicevæsken holder seg lenger på vingen med flapsen oppe. Defor venter man ofte til siste liten med å sette flaps. Pådraget du hørte var nok en runup til 70% N1, for å sjekke for is på motorens fan blades og tilhørende vibrasjoner i motoren.
waytogo74
05-12-2017, 09:43
Det er standardprosedyre å vente så lenge som mulig med flaps etter deice i situasjoner med isende nedbør, da deicevæsken holder seg lenger på vingen med flapsen oppe. Defor venter man ofte til siste liten med å sette flaps. Pådraget du hørte var nok en runup til 70% N1, for å sjekke for is på motorens fan blades og tilhørende vibrasjoner i motoren.
Takk for svar, da lærte jeg noe nytt!