PDA

View Full Version : EuroBonus 2.0

Pages : 1 2 3 [4] 5 6 7 8

kimpe
05-05-2014, 14:25
Merkelige ting Dag Viking.

Hos meg kommer det kun opp EBG, og ikke EBD overhodet.. hehe. :)

Ikke irritasjonsmoment i seg selv, men når man er mye på reisefot er det greit å ha "orden i systemet", og klarer vi kunder det bør også et selskap klare det. :) Ellers kunne de ventet med lanseringen til de var klare. pr i dag er ikke Diamant noen som helst forskjell fra Gull..

Kim

andyp
05-05-2014, 17:36
Hei igjen!

Kom mail nå fra en svenske på eurobonus som bare sa at kortene og smartpassene for Diamond var "försenad", og at de ikke visste når de kom til å bli sendt ut...

For dårlig planlagt av SAS spør du meg!! Bare vært rotet det Diamond-styret så langt...

Ser gjerne frem til at Eurobonus svarer her om de leser tråden..

Kim

Skal ikke stole på kundeservice. Jeg fikk iallefall Diamondkortet i dag, altså kombinert MC og Eurobonus. Ingen baggasjetags/smartpass enda...

Ph34r
05-05-2014, 21:35
EBD prefiks funker ikke enda og vil iflg. SAS ikke tas i bruk før Q1 2015!

joamykle
06-05-2014, 07:11
Skal ikke stole på kundeservice. Jeg fikk iallefall Diamondkortet i dag, altså kombinert MC og Eurobonus. Ingen baggasjetags/smartpass enda...

Jeg fikk også mitt Diners Diamond i går, men dette er jo en separat utsending som ikke kommer fra SAS! Jeg fikk også mail fra kundeservice om at Diamond-velkomstpakke blir sendt ut ila mai måned, og jeg tar utgangspunkt i at dette stemmer...

Forøvrig synes jeg det er rimelig sløvt å implementere ett nytt "topp-nivå", når ikke prioritet på manifest/ventelister, EBD prefiks osv er på plass enda...

kimpe
07-05-2014, 12:18
Og DER dumpet det nye Diners Club Diamond-kortet ned i postkassen.

Lekkert design da!

Kim

WorkTraveller91
07-05-2014, 12:43
Noe som tok en print screen der det viser at man kvalifiserte på gamle regler til gull når man hadde periode før 1 oktober 2013?

matsh
07-05-2014, 13:55
Og DER var EuroBonus Connect live.

mmats
07-05-2014, 14:20
For de som ikke har fått det med seg og er EBDiamond.

diamond.flysas.com

Ser ut som det er her vi kan velge mellom de personlige fordelene...

kimpe
07-05-2014, 14:44
Takk for tipset mmats!

Vært inne nå og valgte concierge-tjenesten til quintessentially som "min" gave. Ett års medlemskap der hjelper utrolig bra, og ble imponert over det!

Er veldig ofte i storbyer med kunder og på events/konserter, så da har jeg god bruk for denne tjenesten!

Ellers var det noen headset fra Marshall eller ett års medlemskap i Eatcard å velge mellom!

Sto også en del info, og at det i løpet av tiden fremover vil komme invitasjoner til events etc.

Meget hyggelig overraskelse! :)

Kim

KristianSk
07-05-2014, 15:08
Vet du ca. hva "gavene" er verdt i kroner og øre?

Edit: ser at eatcard koster 500,- pr. År

Rune
07-05-2014, 15:19
Hodetelefonene ser ut til å ligge på ca 1500 NOK ved kjøp i Norge. Disse ble valgt av undertegnede.

KristianSk
07-05-2014, 15:32
Kult, hadde ikke forventet slike summer.

kimpe
07-05-2014, 15:36
Når det gjelder Quintessetially er prisene i Norge umulig å finne, men ser i USA at medlemskap koster fra $750 - $5000 pr år..

Tviler vel på at det er den største "pakken" vi får, men bra uansett det!

Kim

Flyer84
07-05-2014, 15:49
Når det gjelder Quintessetially er prisene i Norge umulig å finne, men ser i USA at medlemskap koster fra $750 - $5000 pr år..

Tviler vel på at det er den største "pakken" vi får, men bra uansett det!

Kim

Se på denne: http://www.thecreditcard.no/pdfs/no/application_no.pdf

Her står det priser på de ulike medlemskapene, riktignok inkludert kredittkortet, men det står faktisk pris (i €) ved siden av medlemskapene :-)

Rune
07-05-2014, 16:02
Se på denne: http://www.thecreditcard.no/pdfs/no/application_no.pdf

Her står det priser på de ulike medlemskapene, riktignok inkludert kredittkortet, men det står faktisk pris (i €) ved siden av medlemskapene :-)

Ja - jeg lurte også litt på kroneverdien til denne tjenesten. Registrerte meg for denne 1. april, men har ikke hatt anledning til å teste den ut ennå. Fra "pandion-sidene" til SAS, står det fremdeles kun en del svada om Quintessentially Lifestyle, samt følgende: "You are signed up for concierge service. This service is available 24 hours a day, every day."

"Concierge service" er så vidt jeg kan se ikke definert på søknadsskjemaet det er linket til.

KristianSk
07-05-2014, 16:06
Concierge service er vel også noe alle diamantkunder får, men den kommer kanskje fra Affinion og er alt annet enn åpen 24t?

SBT
07-05-2014, 16:27
EBD prefiks funker ikke enda og vil iflg. SAS ikke tas i bruk før Q1 2015!

Når jeg logger inn før bestilling, kommer EBD automatisk opp, men da får jeg en feilmelding om at slik EB ikke finnes. SAS sier jeg skal bestille billetter uten å logge inn, men da blir ikke reisen registrert i mbl appen, eller i 'mine reiser', og dessuten må corporate 'credits' registreres i etterhånd.

kimpe
07-05-2014, 16:33
Bruk EBG så får du booket!

Gjorde det for 5 min siden...

Ang medlemskapet i Quintessentially kom det opp en dialogboks når jeg gikk inn, der det sto at jeg skulle bli personlig kontaktet angående dette valget. Mer enn det vet jeg ikke.. hehe

Kim

mmats
08-05-2014, 13:13
Endelig fått EBD-velkomstpakken fra SAS:) Inneholdt EBkort(selv om jeg allerede har fått Kombinertkort), 2 bagasjetags og Smartpass.

KristianSk
08-05-2014, 13:31
Fikk følgende mail fra SEB

Hei,

Du vil få nytt kort i slutten av mai 2015. Dette vil ha det nye designet. Det vil ikke gå ut nye kort med nytt design før i 2015.

Vi ønsker deg en fortsatt fin dag.

Kjedelig at de ikke bytter ut alle kort umiddelbart, men det ville vel kostet noen kroner.

robertaas
08-05-2014, 13:33
Ser at det står EBG på diamantkortet SAS viser frem:
http://www.sas.no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Medlemsnivaer/

matsh
08-05-2014, 13:33
Kjedelig at de ikke bytter ut alle kort umiddelbart, men det ville vel kostet noen kroner.

Regner med det er SASMC? Fikk det for et par dager siden, og fikk EBD-pakka og Diners i går :)

KristianSk
08-05-2014, 13:40
Regner med det er SASMC? Fikk det for et par dager siden, og fikk EBD-pakka og Diners i går :)

Jepp, de må selvsagt sende de som får ny status nytt kort, men vi som allerede er EBG må vente til utløpsdato..

SBT
08-05-2014, 13:57
Jeg er ( var) EBG, og fikk 2 nye kort i dag, Diners og MC, og det står EBG foran medlemsnummeret, men på kortet er det trykket Diamond, og i Star Alliance logoen står det Gold.
Begge konvoluttene hadde samme avsender-adresse, så da er det kanskje SEB som har både Diners EB og MC EB - kortene.

Superhai
08-05-2014, 15:01
Begge konvoluttene hadde samme avsender-adresse, så da er det kanskje SEB som har både Diners EB og MC EB - kortene.

Ikke kanskje, det er. SEB utsteder begge kortene.

LNv22
08-05-2014, 15:49
Ser at det står EBG på diamantkortet SAS viser frem:
http://www.sas.no/EuroBonus/Om-EuroBonus/Medlemsnivaer/

Det stemmer Mr. Aas.

Det har seg nemlig slik at Diamant ikke er et nivå i Star Alliance, men noe SAS har funnet på.

Med andre ord er man som SAS Diamant fortsatt bare *A Gold.

joamykle
08-05-2014, 15:56
Det stemmer Mr. Aas.

Det har seg nemlig slik at Diamant ikke er et nivå i Star Alliance, men noe SAS har funnet på.

Med andre ord er man som SAS Diamant fortsatt bare *A Gold.

Nå er jo ikke EBG ett nivå i Star Alliance heller... *G (Star Gold) er noe annet enn EBG. Tenker at mr Aas heller hadde i tankene at det opplagte alternativet ville være at det stod EBD...

TommyL
08-05-2014, 16:01
Family pooling: Få poeng fra opptil 8 familiemedlemmer overført månedlig til din konto!! Veldig bra forbedring!

http://www.flysas.com/family-pooling/?nssexc=true

LNv22
08-05-2014, 16:04
Nå er jo ikke EBG ett nivå i Star Alliance heller... *G (Star Gold) er noe annet enn EBG. Tenker at mr Aas heller hadde i tankene at det opplagte alternativet ville være at det stod EBD...

Nå har jeg heller aldri sagt at EBG er et nivå i Star Alliance?

Dash
08-05-2014, 16:17
Family pooling: Få poeng fra opptil 8 familiemedlemmer overført månedlig til din konto!! Veldig bra forbedring!

Nice. Liker EB2.0 bedre og bedre. Må bare stifte famile først ;)

chrisljo
08-05-2014, 17:28
Nice. Liker EB2.0 bedre og bedre. Må bare stifte famile først ;)

EB2.0 er nå definitivt et bra våpen for SAS mot andre europeiske nettverksselskap, og i noen segmenter også mot Norwegian.

Hvis de nå bare kan fikse IT, så kan jeg se en fremtid for SAS, selvom de definitivt skulle vært med i et long haul J/V eller to.

SAS_flyer
08-05-2014, 19:24

Repitisjon for de som ikke har fått det med seg så brukes EBG prefikset også på Diamant frem til EBD er konfigurert og gjennkjennes i alle *A selskaper sine systemer. Dette for å sikre *A Gold gjennkjenning for Diamant.

Ellers har flere andre *A selskaper diamant som toppnivå over gull. Således er dette nivået ikke ukjent i *A.

storg
08-05-2014, 19:51
Repitisjon for de som ikke har fått det med seg så brukes EBG prefikset også på Diamant frem til EBD er konfigurert og gjennkjennes i alle *A selskaper sine systemer. Dette for å sikre *A Gold gjennkjenning for Diamant.

Ellers har flere andre *A selskaper diamant som toppnivå over gull. Således er dette nivået ikke ukjent i *A.

Poenget er vel at det høyeste nivået so finnes i star systemet er star gold. Og at man altså ikke blir behandlet som noe annet enn dette av de andre selskapene. EBD gir ikke noen flere fordeler hos de andre selskapene i star enn det EBG får. Akkurat som at LH sine HON ikke blir behandlet noe bedre enn andre star gold.

Norfindir
08-05-2014, 21:07
Nice ;) Dette betyr at det ramler inn 4000 ekstrapoeng pr tur/retur i sommer fra familie som gir beng i Eurobonus. Synd det ikke blir overført som basispoeng :)

RedLine
08-05-2014, 21:20
Poenget er vel at det høyeste nivået so finnes i star systemet er star gold. Og at man altså ikke blir behandlet som noe annet enn dette av de andre selskapene. EBD gir ikke noen flere fordeler hos de andre selskapene i star enn det EBG får.

Det han prøver å si er vel at i dag så gjenkjennes statusen *G ut i fra EBG prefiksen på frequent flyer nummeret hos de forskjellige selskapene. Uten at jeg vet noe sikkert så tiper jeg at det ikke ligger inne noe eget utenom EBG som sier at medlemmet et *G.

Så hvis de hadde bare kjørt på med EBD uten at allianse selskapene hadde det på plass. i sine systemer så hadde en EBDxxxxx bare blitt oppfattet som ingen *status i det heletatt.

Akkurat som at LH sine HON ikke blir behandlet noe bedre enn andre star gold.

På papiret så er det slik, virkeligheten er ofte en litt annen. Har reist litt sammen med en EBP, og hos United hender det rett som det er at det blir både oppgradering, og annen personlig service på turen.

SAS_flyer
08-05-2014, 21:44
RedLine, du tok poenget mitt med presefiks og utdypet det.

Det med gjennkjenning av EBP eller EBD som toppnivået tror jeg vil være litt som du deler erfaringene dine med EBP. Selskap vet at flere statuser er *G, men noen statuser ligger høyere.

I *A har ANA, Asiania, Avianca, EVA air i tilegg til SAS alle diamant som et nivå over "gold" (laveste nivå som gir *G). Jeg tror det vil gi en form for gjennkjenning og fordel slik du beskriver. Det var bakgrunnen for å nevne dette.

Peppep
08-05-2014, 22:19
Det han prøver å si er vel at i dag så gjenkjennes statusen *G ut i fra EBG prefiksen på frequent flyer nummeret hos de forskjellige selskapene. Uten at jeg vet noe sikkert så tiper jeg at det ikke ligger inne noe eget utenom EBG som sier at medlemmet et *G.
Det høres veldig rart ut, ettersom veldig mange (de fleste?) selskapene har FF-nummer uten prefix. Jeg har *G og oneworld Emerald gjennom andre selskap, blir identifisert riktig overalt (lounge, BP osv) selv om ingenting i selve nummeret angir status. Det virker mer som et internt SK-problem enn et allianseproblem, partnere vil bare slå opp EBD123456789 og få *G tilbake når SKs systemer er klare for det.

RedLine
08-05-2014, 22:51
Det høres veldig rart ut, ettersom veldig mange (de fleste?) selskapene har FF-nummer uten prefix. Jeg har *G og oneworld Emerald gjennom andre selskap, blir identifisert riktig overalt (lounge, BP osv) selv om ingenting i selve nummeret angir status. Det virker mer som et internt SK-problem enn et allianseproblem, partnere vil bare slå opp EBD123456789 og få *G tilbake når SKs systemer er klare for det.

Tja, er ikke ekspert her overhode. Men er temmelig sikker på at *A kjører på en eller annen form for prefiks i medlems- eller kortnummer. Lufthansa bytter for eksempel nummer på kortet når du får ny status.

Har sett en del Lufthansa Senator og HON kort, alle Senator kortene begynner med 222 og alle HON kortene begynner med 333 som de første sifferene. Det er neppe tilfeldig.

Dette bildet hentet fra M&M sin nettside understreker vel det.

Peppep
08-05-2014, 23:05
Tja, er ikke ekspert her overhode. Men er temmelig sikker på at *A kjører på en eller annen form for prefiks i medlems- eller kortnummer. Lufthansa bytter for eksempel nummer på kortet når du får ny status.

Har sett en del Lufthansa Senator og HON kort, alle Senator kortene begynner med 222 og alle HON kortene begynner med 333 som de første sifferene. Det er neppe tilfeldig.

Dette bildet hentet fra M&M sin nettside understreker vel det.
Ja, LH og SK er de eneste jeg vet om som endrer nummeret ved statusbytte (og SK har vel sagt at de skal gå bort fra det). Hva med f.eks. Aegean, som ikke har det? Jeg er heller ingen ekspert, men når noen gjør det og andre ikke gjør det innenfor samme allianse, virker det opplagt for meg at det ikke er mulig at det er det som identifiserer statusen (annet enn evt i interne systemer).

Mjolnir
08-05-2014, 23:17

Tilgjengelig for alle - ikke bare EBG/D etc. :) Dessverre kun ekstrapoeng som overføres. Sikkert det beste for familielivet. Hadde vel blitt mange flypraterbarn på tvangsrundtur til NCE for far ellers ^_^

peterfox
09-05-2014, 00:59
På papiret så er det slik, virkeligheten er ofte en litt annen. Har reist litt sammen med en EBP, og hos United hender det rett som det er at det blir både oppgradering, og annen personlig service på turen.

Dette tror jeg i stor grad skyldes at "gamle" EBP-medlemmer ble passet på som "pandion" - latin for "Ospereys" - største fuglen ...

RedLine
09-05-2014, 01:45
Ja, LH og SK er de eneste jeg vet om som endrer nummeret ved statusbytte (og SK har vel sagt at de skal gå bort fra det). Hva med f.eks. Aegean, som ikke har det? Jeg er heller ingen ekspert, men når noen gjør det og andre ikke gjør det innenfor samme allianse, virker det opplagt for meg at det ikke er mulig at det er det som identifiserer statusen (annet enn evt i interne systemer).

Nå er vi egentlig på vei langt vekk fra noe som har med EB 2.0 å gjøre, men jeg tar og prøver og forklare litt siden det henger sammen med hvorfor SAS sliter med å innføre og identifisere EBD i sine systemer. Jeg jobber med innføring av nye systemer i bank, og er derfor en del borti tunge komplekse kjernesystemer, så skal prøve å gi deg et svar:

Alle *A partnere har nok en form for åpnet interface mot hverandre der en del FF opplysninger er tilgjengelige. Felles database åpen for søk for alle * medlemsselskapene, ligger sikkert i Amadeus. Slik at andre partnere kan hente ut eks hvem som er *S, *G osv. Det varierer nok fra selskap til selskap nyaktig hvilken informasjon som sendes ut og som skal søkes på for å finne nødvendig FF info. SAS og Lufthansa kan ha søk kun på de 3 første tegnene i medlemsnummeret + navn, mens Aegean med flere muligens har oppslag på alle sifferne + navn, for å fastsette nyaktig status.

Det SAS nok skal gjøre nå er fase inn et "nytt treff/svaralternativ", (EBD = *G) i dette interfacet og da må det igjen oppdateres i bookingsystemene til alle partnere at denne kombinasjonen i fremtiden skal være tilatt. Det som gjør dette mer komplisert enn hos andre som gjør oppslag på hele nummeret er at SAS nok har en såkalt påbudt kombinasjon på de tre første tegnene; EBB, EBS, EBG, EBP. Men en innføring av et "nytt treff/svaralternativ" er nok ganske omfattende uansett selskap og "prefiks"

Når vi på jobb faser inn et nytt nytt nivå med grunndata i et system så er det vanlig at vi må rundt til alle tjenestene som benytter seg av dataene (tilknyttede system osv.) og endre slik at de aksepterer det nye datagrunnlaget som er tilgjengelig.

Når vi i tillegg vet hvor ustabile SAS sine sider er og hvor tunggrodd en del av kjernestrukturen (Amadeus) til mange flysekskaper er så sjønner jeg at det tar tid. Det uvanlige er bare at SAS har lansert nivået før det er på plass i systemet.

Dersom noen kjenner systemet, så rett meg gjerne ;)

Peppep
09-05-2014, 02:24
Alle *A partnere har nok en form for åpnet interface mot hverandre der en del FF opplysninger er tilgjengelige. Felles database åpen for søk for alle * medlemsselskapene, ligger sikkert i Amadeus. Slik at andre partnere kan hente ut eks hvem som er *S, *G osv. Det varierer nok fra selskap til selskap nyaktig hvilken informasjon som sendes ut og som skal søkes på for å finne nødvendig FF info. SAS og Lufthansa kan ha søk kun på de 3 første tegnene i medlemsnummeret + navn, mens Aegean med flere muligens har oppslag på alle sifferne + navn, for å fastsette nyaktig status.
Takk for innsikt - det kan godt hende at du har helt rett, og at det er årsaken. Det jeg sliter med å skjønne er hva som er fordelen med å bare søke på en gitt del av medlemsnummeret i stedet for hele. Eller motsatt, hva som evt er ulempen med å alltid søke på hele. Da hadde ikke denne problemstillingen vært aktuell.

Det SAS nok skal gjøre nå er fase inn et "nytt treff/svaralternativ", (EBD = *G) i dette interfacet og da må det igjen oppdateres i bookingsystemene til alle partnere at denne kombinasjonen i fremtiden skal være tilatt. Det som gjør dette mer komplisert enn hos andre som gjør oppslag på hele nummeret er at SAS nok har en såkalt påbudt kombinasjon på de tre første tegnene; EBB, EBS, EBG, EBP. Men en innføring av et "nytt treff/svaralternativ" er nok ganske omfattende uansett selskap og "prefiks"
Hvorfor skal vilkår for eventuelle prefixer (uavhengig av om de er avgjørende for å identifisere status) ligge inne i partnersystemene? Hvis jeg som EBB123456789 endrer det til EBG123456789 (eller EBP for den saks skyld) vil det tilfredsstille den påbudte kombinasjonen i partnerssystemet, men blir avvist ved sjekk mot Amadeus. Så da er vel den første sjekken meningsløs? :)

RedLine
09-05-2014, 02:54
Takk for innsikt - det kan godt hende at du har helt rett, og at det er årsaken. Det jeg sliter med å skjønne er hva som er fordelen med å bare søke på en gitt del av medlemsnummeret i stedet for hele. Eller motsatt, hva som evt er ulempen med å alltid søke på hele. Da hadde ikke denne problemstillingen vært aktuell.

Forenklingsprinsippet. Systemet bygger nok på gammel struktur. En utvikler kan ha lett etter en løsning som gjør denne sjekken så lite kompleks som mulig når systemet ble utviklet. Noen av selskapene hadde gjerne egne systemer for FF og denne ble så bare integrert mot interfacet etter hvert som nye selskaper kommer til i *a. Det er ofte slik at det som var en genial forenkling kan fort bli et marerit 15 år etter.

Hvorfor skal vilkår for eventuelle prefixer (uavhengig av om de er avgjørende for å identifisere status) ligge inne i partnersystemene? Hvis jeg som EBB123456789 endrer det til EBG123456789 (eller EBP for den saks skyld) vil det tilfredsstille den påbudte kombinasjonen i partnerssystemet, men blir avvist ved sjekk mot Amadeus. Så da er vel den første sjekken meningsløs? :)

Ofte blir slike vilkår lagt inn i bestillingsskjemaer for å ungå at brukern ubevist gjør feil når bestilling blir gjennomført. Eks. mistolker at EBG ikke skal være med og legger kun inn 123456789 som FF i stedet. Når bestillingen blir kjørt rett inn i amadeus så vil en bruker som har gjort feil ubevist ikke få noe treff. At du prøver deg med EBG/S/P når du er EBB er som regel ikke skrivefeil. Husk at vanlige mannen i gata ofte skriver rett av kortet :)

Peppep
09-05-2014, 03:07
Forenklingsprinsippet. Systemet bygger nok på gammel struktur. En utvikler kan ha lett etter en løsning som gjør denne sjekken så lite kompleks som mulig når systemet ble utviklet. Noen av selskapene hadde gjerne egne systemer for FF og denne ble så bare integrert mot interfacet etter hvert som nye selskaper kommer til i *a. Det er ofte slik at det som var en genial forenkling kan fort bli et marerit 15 år etter.
Ja, da tror jeg vi er enig - og at det hadde vært løst annerledes om man startet fra scratch i dag.

Ofte blir slike vilkår lagt inn i bestillingsskjemaer for å ungå at brukern ubevist gjør feil når bestilling blir gjennomført. Eks. mistolker at EBG ikke skal være med og legger kun inn 123456789 som FF i stedet. Når bestillingen blir kjørt rett inn i amadeus så vil en bruker som har gjort feil ubevist ikke få noe treff.
Ja, men da ville antall tegn ha vært like effektivt. Med den ekstra fordelen at SAS kunne ha endret/fjernet/lagt til så mange nivåer og prefixer de ville uten at det hadde krevd en omstendelig prosess hos partnere.

At du prøver deg med EBG/S/P når du er EBB er som regel ikke skrivefeil. Husk at vanlige mannen i gata ofte skriver rett av kortet :)
Selvfølgelig, om det er en skrivefeil eller bevisst forsøk på å lure systemet har mindre betydning. Poenget var at en lokal sjekk har lite for seg hvis det etterpå sjekkes live mot Amadeus uansett.

vstenhjem
09-05-2014, 19:31
Kommer visst noe for oss sølvkunder også : https://silver.flysas.com

Eirik
09-05-2014, 19:56
Noen som har sett noe svart på hvitt om ' soft landing' fra EBD til EBG ?

S. Holberg
09-05-2014, 20:11

Det samme ligger inne for EBG også, men foreløpig uten innhold ;)

Dash
09-05-2014, 20:16

Iflg bonusfeber.dk så skal der offentliggjøres flere ting man kan velge mellom for EBD den 16.mai. Tipper kanskje der kommer noe innhold da for EBS og EBG. Tipper ihvertfall at for EBS så er ett valg 1 kinobillett, EBG 2 kinobilletter, og EBD har alt 4 billetter....

Norfindir
09-05-2014, 20:36
håper på en gull/diamond dag i Tusenfryd :)

Basse-HAU
09-05-2014, 21:56

Uten innhold på min sølvprofil.

Star Flyer
09-05-2014, 22:08
Det finnes også side for EuroBonus Member.
member.flysas.com

Flight Cancelled
09-05-2014, 23:24
Lurer på denne jeg og. Er i så tilfelle en god del perks fra å gå fra EBG -> EBD alikavel. Gave/goodiebag, gi et gullkort, gullkort et ekstra år ++.

econ
10-05-2014, 13:15
Ser at inne på gold.flysas.com under kontakt står det at diamond har døgnåpen kundeservice, men det står ikke noe om at gull har det.

Har de fjernet 24 timers kundeservice for gull?

Norfindir
10-05-2014, 13:40
I følge http://www.sas.no/eurobonus/om-eurobonus/medlemsnivaer/gull/ er det fremdeles en fordel for Gull også.

TGjr
10-05-2014, 16:44
EBG hadde en gen mail-adresse er det kommet for Diamant også ?

Norfindir
10-05-2014, 17:04
EBG hadde en gen mail-adresse er det kommet for Diamant også ?

EBG har eller hadde en egen mailadresse? som ny EBG har ikke jeg fått noen info fra SAS om det

Are G
10-05-2014, 17:10
Det står vel i brevet med kortet?
Gull.no@sas.no
Stod i brevet jeg fikk med Mastercard gull, ser nå at det ikke står dette på diners brevet...

Norfindir
10-05-2014, 17:38
er dinersbrevet jeg har fått. Amex har jeg ikke fått enda

takk for info :)

kimpe
10-05-2014, 19:05
Ja, finnes egen mailadresse for Diamond. diamond.no@sas.no

Sto det i Diners-brevet mitt i hvertfall. :)

gull.no@sas.no var den for EBG. :)

Kim

marekbz
11-05-2014, 20:36
Ja, finnes egen mailadresse for Diamond. diamond.no@sas.no

Sto det i Diners-brevet mitt i hvertfall. :)

gull.no@sas.no var den for EBG. :)

Kim

Hvordan kan member og sølv kontakte Eurobonus på e-post? Finnes denne muligheten i det hele tatt? Hvis nei, hvorfor ikke?

Jeg mangler ekstrapoeng etter en kampanje som ga doble poeng på utvalgte ruter ved lansering av nye Eurobonus. Prøvde meg via kontakt-oss, men fikk et autosvar om å ringe.

Flight Cancelled
11-05-2014, 20:58
Hvordan kan member og sølv kontakte Eurobonus på e-post? Finnes denne muligheten i det hele tatt? Hvis nei, hvorfor ikke?

Jeg mangler ekstrapoeng etter en kampanje som ga doble poeng på utvalgte ruter ved lansering av nye Eurobonus. Prøvde meg via kontakt-oss, men fikk et autosvar om å ringe.
Tror ikke den muligheten eksisterer nei. Hvorfor ikke? Trolig fordi det koster mer, og at dette skal være en "perk" for gull.

Men det er da bare og ringe, vel? Jeg har veldig god erfaring med SAS sin kundeservice over telefon, problemes som ikke kunne løses der og da fikk jeg gjevnlige follow-up SMS-er om helt til det ble løst. ;)

Dash
11-05-2014, 21:02

Brukte du: http://www.sas.no/Customer-Care/Feedback-form/

Norfindir
11-05-2014, 21:09
Forøvrig så svarer de bare på gullmailen på hverdager.

Takk for din e-post vedr. EuroBonus. Vårt mål er å svare deg i løpet av
dagen.
Våre åpningstider er 08.00–17.00 (hverdager).

Superhai
11-05-2014, 21:16

Muligheten finnes ikke lenger. Men du kan skrive inn til SAS Eurobonus 0080 Oslo, eller ringe eller bruke chatten. Jeg antar grunnen er at det kommer alt for mange henvendelser som fint kan gjøres via online-skjemaene, og ofte er de også mangelfulle (mangler navn, eb-nummer, hva saken gjelder, osv.). Og dermed bruker man alle ressursene på ting som kunden kan gjøre selv. Gold, Diamond og Pandion har fortsatt muligheten. Det fantes et online-skjema før, men jeg tror ikke det går lenger til en betjent adresse.

marekbz
11-05-2014, 21:32
(...)
Men det er da bare og ringe, vel? Jeg har veldig god erfaring med SAS sin kundeservice over telefon, problemes som ikke kunne løses der og da fikk jeg gjevnlige follow-up SMS-er om helt til det ble løst. ;)

Joda, jeg har ikke noe problem med å ringe, men da dette er en bagatellmessig sak (er snakk om 1000 ekstrapoeng), så tenkte jeg det var mest effektivt å bare sende en e-post, med dokumentasjon. :)

Brukte du: http://www.sas.no/Customer-Care/Feedback-form/

Ja.

Muligheten finnes ikke lenger. Men du kan skrive inn til SAS Eurobonus 0080 Oslo, eller ringe eller bruke chatten. (...)

Chat'en var et bra tips, evt. Men ringer i morgen. Takk for gode svar. :)

roger
13-05-2014, 15:19

Dette kan nok vere smart og praktisk for mange. Når ein skal mange på tur er det fint å ha ha alle poenga for betaling på ein stad.

Har lest gjennom vilkåra og står igjen med eit spørsmål: Poeng frå givar-konto kjem som Extrapoeng hos mottaker. Det er OK. Men vil givar framleis bygge status på grunnlag av både segment og eigne opptente basispoeng (før dei vert overført)? Vil anta at det er slik, men det står ikkje nokon stad såvidt eg kan sjå.

RedLine
13-05-2014, 15:57
Har lest gjennom vilkåra og står igjen med eit spørsmål: Poeng frå givar-konto kjem som Extrapoeng hos mottaker. Det er OK. Men vil givar framleis bygge status på grunnlag av både segment og eigne opptente basispoeng (før dei vert overført)? Vil anta at det er slik, men det står ikkje nokon stad såvidt eg kan sjå.

Det er nok samme vilkår som en vanlig poengoverføring, bare at det går automatisk og du slipper gebyret.

På givers aktivitetslogg vil det nok stå, poeng inntjent og poeng overført. Dvs at resten av familien også kan opptjene status på både poeng og segment, mens du får poengene.

roger
13-05-2014, 16:08
Det er nok samme vilkår som en vanlig poengoverføring, bare at det går automatisk og du slipper gebyret.

På givers aktivitetslogg vil det nok stå, poeng inntjent og poeng overført. Dvs at resten av familien også kan opptjene status på både poeng og segment, mens du får poengene.

Det er slik eg og tolkar det. Meget bra.

Fluren
13-05-2014, 17:52
Dette høres jo smart ut. Samboeren og jeg har ca 50.000 poeng hver, og det hadde jo vært kjekt å få det samlet ett sted. Men jeg ser ikke poenget i å sette opp dette fra nå av, hvis det uansett koster meg ca. 250EUR å få overført det som allerede står på hennes konto.

Hvordan fungerer det egentlig når man skal bestille en bonusreise. Kan betalingen trekkes fra to EuroBonuskontoer eller er man nødt til å gjøre en overføring i forkant?

RedLine
13-05-2014, 18:14
Hvordan fungerer det egentlig når man skal bestille en bonusreise. Kan betalingen trekkes fra to EuroBonuskontoer eller er man nødt til å gjøre en overføring i forkant?

Hvis du ringer inn til SAS kundeservice så kan de bestille bonusreise der begge er på samme reisedokument/ bestilling, mens de trekker poeng fra to ulike kontoer. Det koster noen få kroner dersom du ikke har status hos SAS men er billigere enn en poengoverføring.

Så nei du trenger ikke overføre poeng i forkant.

LedZeppelin
14-05-2014, 09:17
Når man får Diamond får man anledning til å gi bort et gull-kort eller 2 sølv-kort. Jeg ga et gull-kort til mine ene datter med krav om at hun måtte gi sølv-kort til sin søster. Dette funket og familien kom ut med et gull og et sølv i stedet for 2 sølv.

Eriksan
14-05-2014, 14:54
Det har vært en del uklarhet vedrørende hvor lang gyldighet/varighet status er når man mottar et sølv eller gullkort fra et gull eller diamantmedlem. Det har vært snakk om både 12 måneders gyldighet samt ut mottager sin inneværende opptjeningsperiode + 12 måneder. Jeg bryr meg ikke om hva SAS kundeservice og chat har svart med all feilinformasjonen de kommer med.

Kan noen som har mottatt det fysiske EB-kortet med oppgradert status fortelle hva slags gyldighet man har fått? Mottageren sin opptjeningsperiode må også opplyses.

Veldig greit å få en bekreftelse på dette, siden ny status kan være gyldig i alt fra 12 til 24 måneder (evt. 27 måneder hvis man får 3 måneder ekstra), avhengig av når i opptjeningsperioden man får ny status.

ILS2
14-05-2014, 15:09
De som mottar status får gyldighet ut nåværende periode+hele neste periode+tre måneder. Altså et "best case"-scenario.

Dag Viking
14-05-2014, 15:48
Det har vært en del uklarhet vedrørende hvor lang gyldighet/varighet status er når man mottar et sølv eller gullkort fra et gull eller diamantmedlem. Det har vært snakk om både 12 måneders gyldighet samt ut mottager sin inneværende opptjeningsperiode + 12 måneder. Jeg bryr meg ikke om hva SAS kundeservice og chat har svart med all feilinformasjonen de kommer med.

Kan noen som har mottatt det fysiske EB-kortet med oppgradert status fortelle hva slags gyldighet man har fått? Mottageren sin opptjeningsperiode må også opplyses.

Veldig greit å få en bekreftelse på dette, siden ny status kan være gyldig i alt fra 12 til 24 måneder (evt. 27 måneder hvis man får 3 måneder ekstra), avhengig av når i opptjeningsperioden man får ny status.

Ga bort dette:
Opptjeningsperiode 01.04. til 31.03
Mottatt gullkort i april med gyldighet 06/16, altså 27mnd som er det maksimale. I appen står det 06/15 på bildet av gullkortet.

I praksis betyr dette at man som Diamond kan holde to personer med gullkort, så lenge man gir de bort på "riktig" tidspunkt. Evt rekvalifisere seg kun annethvert år.

Rune
14-05-2014, 16:28
Dette stemmer (nesten) overens med diamant-kortet jeg ga til kjæresten 1. april.
Hun har gyldighet på dette kortet til 05/16.

Strengt tatt betyr vel dette at jeg risikerer at hun er diamant, mens jeg (potensielt) rykker ned til "vanlig" gull i 2015 - heldigvis har jeg noen turer planlagt utover året som skal sørge for at dette ikke inntreffer. ;)

eisa01
14-05-2014, 22:50
Har aldri bestilt bonustur før, men vurderer å gjøre det nå da det koster ~4000 ned til Kroatia i sommer

Kan booke vanlig tur i Plus for 60k poeng, som jeg forstår er refunderbar
Det er også mulig å booke en vanlig billett på best availability hvor Go kommer på 64k poeng t/r. Er det da å forstå at dette er en vanlig billett som jeg tjener bonuspoeng på og ikke vil være refunderbar? Er nesten så det lønner seg siden jeg da vil få 3750 ekstra poeng og jeg mangler litt på å rekvalifisere til gull

RedLine
14-05-2014, 23:01
Har aldri bestilt bonustur før, men vurderer å gjøre det nå da det koster ~4000 ned til Kroatia i sommer

Kan booke vanlig tur i Plus for 60k poeng, som jeg forstår er refunderbar
Det er også mulig å booke en vanlig billett på best availability hvor Go kommer på 64k poeng t/r. Er det da å forstå at dette er en vanlig billett som jeg tjener bonuspoeng på og ikke vil være refunderbar? Er nesten så det lønner seg siden jeg da vil få 3750 ekstra poeng og jeg mangler litt på å rekvalifisere til gull

Bonusreiser:

Alt 1. Best price: Finnes i både GO og Plus, begge alt er fult refunderbare frem til 24 timer før avreise. Best price biletter gir ikke poengopptjening.

Alt 2. Best available: Ordinær bilett for som betales med poeng. Her gjelder ordinære regler for poengopptjening og refusjon. Dvs at biletter i Plus kan og biletter i GO ikke kan refunderes. Du tjener grunnpoeng på reisen, 100% for GO og 200% for Plus.

Håper det gir svar på det du lurer på.

Eriksan
15-05-2014, 13:45
Takk for svar ILS2, Dag Viking og Rune!

Inntil 27 måneders status på et kort man mottar i gave er fantastisk. Da avventer jeg til min nye opptjeningsperiode begynner 1. juni før en kompis gir bort sølvkort til meg, selv om sølvfordelene ikke er så mye å skryte av.

jdminer
15-05-2014, 22:02
Fikk en oppgradering til EBD 6. mai fra en pandion, lurte på hvor lenge det har tatt andre for å få det nye kortet?

vegardg
15-05-2014, 22:30
Fikk en oppgradering til EBD 6. mai fra en pandion, lurte på hvor lenge det har tatt andre for å få det nye kortet?
Jeg var kvalifisert før lanseringen og har fremdeles ikke mottatt noe.

kimpe
15-05-2014, 22:32
Heisann!

Har fått Diners Diamond-kortet, men enda ingen velkomstpakke, tags etc her heller...

Fikk nye tags i posten i dag, for Gold.... Og jeg har vært Diamond siden det ble innført i April..

Så ting tar nok tid!

Kim

Norfindir
15-05-2014, 22:54
.

Jeg fikk gavegull 1. mai. Min opptjenignsperiode er 1.august til 31 juli. På kortet står det gyldig til 10/15.

jdminer
15-05-2014, 23:23
Jeg var kvalifisert før lanseringen og har fremdeles ikke mottatt noe.

Hmm kjipt det :/ vi får håpe det ikke tar så mye lengre hvertfall..

mfjeldheim
16-05-2014, 12:41
Er det normalt at poengene blir registrert litt etter litt? Hadde nettopp en tur til BCN og har fått 6000 poeng på kontoen, mangler da fremdeles 4000. Mangler også en flight, har kun fått 3 og skulle hatt 4 :s

jdminer
16-05-2014, 21:49
Har chatta med sas og de sier at mange vil få EBD pakkene neste uke.. får håpe vi får dem da @vegardg

Are G
16-05-2014, 22:10
Er det normalt at poengene blir registrert litt etter litt? Hadde nettopp en tur til BCN og har fått 6000 poeng på kontoen, mangler da fremdeles 4000. Mangler også en flight, har kun fått 3 og skulle hatt 4 :s

Det er normalt..

mcleif
19-05-2014, 08:12
Hvis du ringer inn til SAS kundeservice så kan de bestille bonusreise der begge er på samme reisedokument/ bestilling, mens de trekker poeng fra to ulike kontoer. Det koster noen få kroner dersom du ikke har status hos SAS men er billigere enn en poengoverføring.

Så nei du trenger ikke overføre poeng i forkant.

Vet du om dette er mulig når det bestilles med CT også?

RedLine
19-05-2014, 20:06
Vet du om dette er mulig når det bestilles med CT også?

Det har jeg ikke prøvd selv. Men leste igjennom vilkårene for CT igjen, og fikk inntrykket av at reisen måtte betales med poeng fra CT innehavers konto.

Men jeg er ikke helt sikker. Ta en telefon til SAS og hør.

SAS_flyer
19-05-2014, 22:40
I følge resepsjonen på Hotell Bristol er Thon hotell ny partner i Eurobonus i morgen samtidig som de lanserer nytt program. En skal kunne tjene poeng hos begge samtidig. E-post skal gå ut i morgen.

De lanserer tydeligvis i morgen sitt medlemskap i GHA Discovery som varslet.

ErlA
20-05-2014, 09:54
I følge resepsjonen på Hotell Bristol er Thon hotell ny partner i Eurobonus i morgen samtidig som de lanserer nytt program. En skal kunne tjene poeng hos begge samtidig. E-post skal gå ut i morgen.

De lanserer tydeligvis i morgen sitt medlemskap i GHA Discovery som varslet.

Morsomt om det stemmer ( siden jeg alltid bruker Thon i jobbsammenheng innelands). Dog ikke fått noe mail fra hverken EB eller Thon

mfjeldheim
20-05-2014, 11:07
Morsomt om det stemmer ( siden jeg alltid bruker Thon i jobbsammenheng innelands). Dog ikke fått noe mail fra hverken EB eller Thon

Thon skal visst gjøre om sitt program av noe slag ja, sikkert til dette som er nevnt med EB partner osv. Ringte en dame fra Thon idag etter jeg hadde sendt en mail og spurt om hvor "members rate" priser var blitt av. Og hun fortalte at de hadde gjort endringer og at det ville komme en mail om dette senere idag, tipper den går til alle Thon og kanskje EB medlemmer :)

foowie
20-05-2014, 14:29
Kom et brev om det i dag, du kan opptjene EB og Thon poeng samtidig en periode fremover.

FlightDeck
21-05-2014, 12:43
Her er pressemeldingen - da blir det EuroBonus også på Thon.

Thon Hotels styrker medlemsprogrammet med internasjonal hotellallianseFra 20.mai 2014 vil alle medlemmer av Thon Member få enda bedre og flere fordeler, når Thon Hotels går inn i Global Hotel Alliance (GHA), som er verdens største allianse av uavhengige hoteller og hotellkjeder. Avtalen omfatter samarbeid innen internasjonalt salg, distribusjon og et felles globalt lojalitetsprogram, GHA Discovery.- For Thon Hotels er GHA en strategisk viktig samarbeidsparter som vil bidra til å styrke vår posisjon internasjonalt, sier Morten Thorvaldsen, administrerende direktør i Thon Hotels.

Lojalitetsprogrammet GHA Discovery har de siste par månedene vunnet flere priser i USA, blant annet for beste helhetlige lojalitetsprogram. Alle medlemmer av Thon Member vil nå også kunne bli medlem i GHA Discovery, og oppnå fordeler på over 450 hoteller verden over.

Thon Member vil ved å inkludere GHA Discovery bli et sterkere og mer attraktivt lojalitetsprogram, med en rekke nye fordeler for medlemmene. Medlemmene vil nå også kunne tjene opp poeng i EuroBonus.

- Med lojalitetsprogrammet GHA Discovery vil vi kunne tilby våre mest trofaste medlemmer unike reiseopplevelser i Norge så vel som i utlandet, ved lokale opplevelser på det enkelte sted, sier Turid Nyeggen, markedsdirektør i Thon Hotels. Eksempler på opplevelser i Norge er scootertur i Kautokeino og Afternoon Tea på Hotel Bristol. Internasjonalt kan medlemmene delta på f.eks. kamelridning i Dubai og West End Show i London.

Thon Member vil fra lanseringen tilpasses de tre nivåene i GHA; Gold, Platinum og Black.

Norden et viktig marked for Global Hotel Alliance
- GHA er 10 år i år og feirer med å innlemme flere hotellkjeder, Thon Hotels i Norge og Belgia samt Glo Hotels i Finland. Norden er et viktig marked for oss, sier Chris Hartley, administrerende direktør i Global Hotel Alliance. I dag har vi over 450 hoteller i vårt nettverk og jeg forventer flere medlemmer i de kommende månedene, sier Hartley.

Fakta om Global Hotel Alliance (GHA) og GHA Discovery

Om Global Hotel Alliance
Global Hotel Alliance er verdens største allianse av uavhengige hotell-merkevarer, som samarbeider innen internasjonalt salg, distribusjon og fordelprogrammet GHA Discovery.

GHA Discovery har over 4 millioner medlemmer, og består av en rekke kjente internasjonale hotellkjeder som; Anantara, Doyle Collection, First, Kempinski, The Leela, Lungarno Collection, Marco Polo, Omni, Pan Pacific, Rydges, Rixos, Tivoli og Ultratravel Collection, med et samlet tilbud av mer enn 450 hoteller i 63 land.

Om GHA Discovery
GHA Discovery er basert på en felles teknologiplatform, som gjør at medlemmene blir gjenkjent ved alle GHAs medlemshoteller. GHA Discovery handler om å gi gjestene uforglemmelige reiseopplevelser, som er unike, lokale kulturopplevelser, spesielt tilpasset det enkelte sted, såkalte “local experiences”. I tillegg kommer andre fordeler tilknyttet de ulike nivåene i programmet.

Om Thon Hotels
Thon Hotels er en del av Olav Thon Gruppen med 64 hoteller i Norge, 1 hotell i Sverige,
5 hoteller og 3 leilighetshoteller i Brussel og 1 hotell i Rotterdam. Thon Hotels er den tredje største hotellkjeden i Norge, med en omsetning i 2013 på 2,7 mrd. kr. Kjeden er inndelt i tre konsepter; Budget, City og Conference.

SAS_flyer
21-05-2014, 13:40
Kom et brev om det i dag, du kan opptjene EB og Thon poeng samtidig en periode fremover.

Det blir mulig å tjene både Thon- og EB-poeng fra 20.05.14 til og med 31.08.14.

TGjr
22-05-2014, 06:58
Vil sølv - gull eller diamant medlemmer få noen medlemsfordeler hvis de melder seg inn i hotellene sitt loyalitetsprogram ?

Norfindir
22-05-2014, 09:48
Vil sølv - gull eller diamant medlemmer få noen medlemsfordeler hvis de melder seg inn i hotellene sitt loyalitetsprogram ?

jeg fikk iallefall nei til å matche EBG mot GHA og Scandic.

Rune
22-05-2014, 09:57

Du har vel kanskje en marginalt større sjanse for oppgradering, skulle jeg mene - litt avhengig av hvem du møter i skranken på hotellet.

Det ser ikke ut som om diamant-kortet automatisk bringer med seg høyere status hos hotell. Kjæresten min fikk i alle fall ikke tilbud om noe slikt når hun rykket opp til diamant i april.

robertaas
22-05-2014, 10:07
jeg fikk iallefall nei til å matche EBG mot GHA og Scandic.
Med gull i Eurobonus får du vel også gull i GHA. :lol:

Flight Cancelled
22-05-2014, 10:13
Med gull i Eurobonus får du vel også gull i GHA. :lol:
Tror du får gull i GHA uavhengig av ditt EB-nivå... :p En helt unik kampanje, dette.

Men tror noen her at de faktisk matcher f.eks. Club Carlson eller Best Western? De ble plutselig litt mer interessante med Thon på laget. Sente en statusmatch req på sidene deres, men tar vel litt tid før man får svar.

joamykle
22-05-2014, 18:22
Jeg hadde bursdag i går, og da fikk jeg bursdagshilsen på mail fra SAS og 1000 ekstrapoeng på neste reise med SAS! :) Nytt for meg i allefall!

Chriscross
22-05-2014, 18:44
Jeg hadde bursdag i går, og da fikk jeg bursdagshilsen på mail fra SAS og 1000 ekstrapoeng på neste reise med SAS! :) Nytt for meg i allefall!

Fikk det samme i januar, men hyggelig ja.

Norfindir
22-05-2014, 20:10

Funker også men husk å melde deg på via linken.. Jeg fikk poengene samtidig som at basic poengene kom inn etter første flytur etter bursdagen min.

RedLine
23-05-2014, 01:05
En liten betrakning til de nye "beste tilgjengelighet" bonusbilettene som er blitt innført med EB 2.0. Tar med at jeg er EBD og har 30% avslag.

Skal på konferanse i SFO i september og fikk beskjed på jobben om å booke rimeligst mulig billett med SAS t/r på aktuelle datoer. Gikk så inn og sjekket prisen, jo 9000,- for reisen, dekket av jobben. Har tidligere bare booket i GO og så sendt inn forespørel om oppgradering på poeng til C begge veier, det kommer jo på fine summen av 80.000 poeng t/r.

Denne gangen så snudde jeg litt på flisa og gikk rett på "beste tilgjengelighet" bonusbilettene og la på C begge veier. Justerte sånn at 9000,- skulle betales i cash og resten med poeng. Da måtte jeg ut med 85.000 poeng ekstra selv for å få biletten på C.

Så med litt enkel hoderegning så har jeg regnet meg frem til at samlet sett så ble det 10.000 poeng billigere å gjøre det på denne måten kontra den gamle tradisjonelle oppgrader for poeng varianten. Har da tatt med 200% opptjeningen du får på C i regnesykket, + at jeg opptjener et hav med grunnpoeng. I tillegg vet jeg at jeg har plass på 2E allerede nå :D Helt glimrende etter min mening :spin

aboerr
23-05-2014, 08:42
En liten betrakning til de nye "beste tilgjengelighet" bonusbilettene som er blitt innført med EB 2.0. Tar med at jeg er EBD og har 30% avslag.

Skal på konferanse i SFO i september og fikk beskjed på jobben om å booke rimeligst mulig billett med SAS t/r på aktuelle datoer. Gikk så inn og sjekket prisen, jo 9000,- for reisen, dekket av jobben. Har tidligere bare booket i GO og så sendt inn forespørel om oppgradering på poeng til C begge veier, det kommer jo på fine summen av 80.000 poeng t/r.

Denne gangen så snudde jeg litt på flisa og gikk rett på "beste tilgjengelighet" bonusbilettene og la på C begge veier. Justerte sånn at 9000,- skulle betales i cash og resten med poeng. Da måtte jeg ut med 85.000 poeng ekstra selv for å få biletten på C.

Så med litt enkel hoderegning så har jeg regnet meg frem til at samlet sett så ble det 10.000 poeng billigere å gjøre det på denne måten kontra den gamle tradisjonelle oppgrader for poeng varianten. Har da tatt med 200% opptjeningen du får på C i regnesykket, + at jeg opptjener et hav med grunnpoeng. I tillegg vet jeg at jeg har plass på 2E allerede nå :D Helt glimrende etter min mening :spin

Dette her er etter min mening et skikkelig løft for EB. Hadde de bare fått noen flere IC ruter (jeg reiser ikke mye til US) og blitt ferdig med oppgraderinger av hard produkt.
Tror dette kommer til å bli flittig brukt om noen år.

Eirik
23-05-2014, 16:22
Dette her er etter min mening et skikkelig løft for EB.

Ja, veldig bra løft, bra alternativ å ha.

Så akkurat at jeg kommer til å bikke ca. 125.000 poeng i inneværende periode, og kommer med følgende forslag til EBD-`forbedring´:

La alle grunnpoeng opptjent utover de kvalifiserende 100.000 bli overført som `flying start´til perioden etter. :)

TGjr
24-05-2014, 05:40
Ja, veldig bra løft, bra alternativ å ha.

Så akkurat at jeg kommer til å bikke ca. 125.000 poeng i inneværende periode, og kommer med følgende forslag til EBD-`forbedring´:

La alle grunnpoeng opptjent utover de kvalifiserende 100.000 bli overført som `flying start´til perioden etter. :)

God tanke - da er jeg nesten ferdig med neste periode før denne utløper :)

kimpe
24-05-2014, 08:57
Heisann!

Ja, er enig med at overskytende over 100k burde blitt med i neste periode også! Vært en grei oppgradering av programmet det, og noen andre selskaper har jo dette!

Kim

3cseat
24-05-2014, 16:15

Helt enig. Dette er bra. Ahr også bestillt SFO i oct, og tar man med 200% og gullbonus i mitt tilfelle, så blir dette slett ikke værst. Finn brent av noen poeng ved bestilling for kona og meg. Det beste er fleksibiliteten og det faktum at du ser tilgjengeligheten langt frem. Har savnet dette

Norfindir
24-05-2014, 23:22
Sente en statusmatch req på sidene deres, men tar vel litt tid før man får svar.
Hvordan gikk det?

mfjeldheim
25-05-2014, 00:44
Har nettopp blitt EBS og skal reise til Japan i November. Gjelder én ekstra bagasje til alle destinasjoner med SAS? Ser at prisene for ekstra bagasje er rimelig høye til lengre destinasjoner, langt oppe i 500 kroner én vei. Hvis det er slik at ekstra bagasje fås til alle destinasjoner hvor SAS flyr, så må jeg si meg positivt overrasket over "små" statusen Silver :)

RedLine
25-05-2014, 01:09
Har nettopp blitt EBS og skal reise til Japan i November. Gjelder én ekstra bagasje til alle destinasjoner med SAS? Ser at prisene for ekstra bagasje er rimelig høye til lengre destinasjoner, langt oppe i 500 kroner én vei. Hvis det er slik at ekstra bagasje fås til alle destinasjoner hvor SAS flyr, så må jeg si meg positivt overrasket over "små" statusen Silver :)

Ja, det kolliet med ekstra bagasje gjelder så lenge du flyr med SAS metall, på en ordinær ruteflyvning. (ikke charter).

KristianSk
27-05-2014, 03:00
Ettersom såpass mange flyselskaper har et nivå "over" Star Alliance Gold, er det vel egentlig på sin plass med et nytt nivå hos *A snart? Med tilgang til first lounger f.eks. slik som hos OneWorld.

Peppep
27-05-2014, 09:35
Ettersom såpass mange flyselskaper har et nivå "over" Star Alliance Gold, er det vel egentlig på sin plass med et nytt nivå hos *A snart? Med tilgang til first lounger f.eks. slik som hos OneWorld.
Tja, hvor mange F-lounger er det i *A? Hvor mange unntak vil det være?

I oneworld er det unntak for Concorde Room. Unntak for Premium Terminal i Doha (man kom ikke inn i businessdelen engang, men nå stenger jo hele Premium Terminal fra og med i dag). Unntak for TAM First-loungen. Unntak for QRs lounge i LHR T4. Osv.

TGjr
27-05-2014, 15:14

Ja dette er jeg enig i - Få inn SK*D på bookingen, og tilgang first sine fasiliteter.

TOS_EBG
27-05-2014, 15:27
Ja dette er jeg enig i - Få inn SK*D på bookingen, og tilgang first sine fasiliteter.

Jesus, kravmentalitet her altså ;)

Lufthansa gir dette til sine HON-kunder, men da må du fly inn 600K miles i året, litt mer enn de 100K for EBD - tror du kan se langt etter dette.

longyear
27-05-2014, 15:50
Med tanke på det mjfeldheim spør etter. Noko eg har begynt å motta i den seinare tida er ein mail med tips til min reise. Ikkje at det kjem til kvar av reisene eg har bestilt, har p.t. 8 bookinger inne på appen, og har mottatt tre slike mailer. Og ikkje at det er like logisk kva reiser eg får tips og informasjon om destinasjonen om, skal t.d. bu nokon mnd i Tyskland i haust, og fekk ein mail med tips og triks om Bergen i og med at eg skal heim ei langhelg. Men likevel - her står det mellom anna kor mykje bagasje ein får ha med basert på både status og billett (eg visste f.eks ikkje at eg som EBS kan ta med tre kofferter når eg reiser med plus - kanskje logisk, men likevel ikkje noko eg har fått med meg), lenker til servering osv.

Altså - etter mi meining ein god ting, men rart at ein berre får det for somme av turane og ikkje alle?

mfjeldheim
27-05-2014, 17:31
Med tanke på det mjfeldheim spør etter. Noko eg har begynt å motta i den seinare tida er ein mail med tips til min reise. Ikkje at det kjem til kvar av reisene eg har bestilt, har p.t. 8 bookinger inne på appen, og har mottatt tre slike mailer. Og ikkje at det er like logisk kva reiser eg får tips og informasjon om destinasjonen om, skal t.d. bu nokon mnd i Tyskland i haust, og fekk ein mail med tips og triks om Bergen i og med at eg skal heim ei langhelg. Men likevel - her står det mellom anna kor mykje bagasje ein får ha med basert på både status og billett (eg visste f.eks ikkje at eg som EBS kan ta med tre kofferter når eg reiser med plus - kanskje logisk, men likevel ikkje noko eg har fått med meg), lenker til servering osv.

Altså - etter mi meining ein god ting, men rart at ein berre får det for somme av turane og ikkje alle?

Har vært med på det samme, fikk en slik mail igår pga. reisen min til Tokyo i November. Her stod det også at siden jeg er sølv får jeg en ekstra bagasje med. Men har også vært borti ganger hvor jeg ikke får en slik mail (f.eks. London, Barcelona osv.) og tider hvor jeg har fått, som ofte ikke gir mening. Gjerne hjem til hjembyen eller noe slik. Lurer meg på at siden vi får 3 på Plus, får vi da 3 på Business med 32kg da? Siden standard der er 2 stk på 32kg?

RedLine
27-05-2014, 21:31
Har vært med på det samme, fikk en slik mail igår pga. reisen min til Tokyo i November. Her stod det også at siden jeg er sølv får jeg en ekstra bagasje med. Men har også vært borti ganger hvor jeg ikke får en slik mail (f.eks. London, Barcelona osv.) og tider hvor jeg har fått, som ofte ikke gir mening. Gjerne hjem til hjembyen eller noe slik. Lurer meg på at siden vi får 3 på Plus, får vi da 3 på Business med 32kg da? Siden standard der er 2 stk på 32kg?

Fra SAS:

Så mye kan du ta med deg gratis:
BillettypeAntall og vekt
SAS Go

1 bagasje x 23 kg
SAS Plus
2 bagasje x 23 kg
SAS Business
(kun til/fra USA & Asia)
2 bagasje x 32 kg

Da blir det altså:

Innen Norden og Europa

SAS Go:
1.stk x 23 kg for alle
2.stk x 23 kg for EBS og *G
3.stk x 23 kg for EBG og EBD

SAS Plus:
2.stk x 23 kg for alle
3.stk x 23 kg for EBS og *G
4.stk x 23 kg for EBG og EBD

Resten av verden:

Reglene er like som over for Go og Plus, men det er SAS Buisiness i tillegg
2.stk x 32 kg for alle
3.stk x 32 kg for EBS og *G
4.stk x 32 kg for EBG og EBD

Dag Viking
27-05-2014, 21:37

SQ, LX og LH sine F-lounger kan vi se langt etter. Thai også tror jeg, men kanskje f.eks. UA sine (som uansett ikke er så mye å trakte etter)
Nei, jeg tror ikke vi skal forvente noe som helst, bortsett fra nytt farge på kortet.

Lurer forresten på hvorfor SAS ikke er villige til å selge meg en standby-billett på en dag da alle resterende fly var fullbooket. Det dukker jo alltid opp noen plasser, og etter jeg hadde fått en melkerute med et annet selskap og sjekket inn, dukket det selvsagt opp et sete på neste avgang på appen. Dårlig revenue management her, siden jeg endte med å betale rimelig mye mer til et annet selskap enn fullpris C hos SAS for å komme meg hjem.

TGjr
28-05-2014, 14:05

Lufthansa gir dette til sine HON-kunder, men da må du fly inn 600K miles i året, litt mer enn de 100K for EBD - tror du kan se langt etter dette.

Trur ikke vi skal blande Jesus inn i denne diskusjonen. :=)

Jeg tror (vet) at mange EBD kunder flyr ganske mye mere enn 100`uten å oppnå Pandion. Samler SK miles, men flyr flere Star Alliance selskaper.

Oppriktig talt syns jeg det ville vært en flott ting for SAS å løfte Diamant fordelene endel slik at enda flere fløy C billetter nå når flyene skal shines opp. I tillegg tror jeg at flere EBD`er liker den oppmerksomheten de får fra et selskap en bruker flere hundre tusen kr på i året, gjerne i til tross for at andre selskap er billigere.

I tillegg tror jeg at dette vil hjelpe for å unngå en ny flukt av kunder nå når andre selskap øker
sin på Scandinavia.

darkcho
28-05-2014, 14:40
Personlig ønsker jeg upgrade vouchers for EBD kunder. Hva med 2 vouchers til C eller Plus feks? Selvsagt til bruk ved ledig plass/mat I C kabinen/Plus kabinen.

Flight Cancelled
28-05-2014, 14:58
Personlig ønsker jeg upgrade vouchers for EBD kunder. Hva med 2 vouchers til C eller Plus feks? Selvsagt til bruk ved ledig plass/mat I C kabinen/Plus kabinen.
Ah, det ville vært digg. Støtter den!

PettR
28-05-2014, 21:26
Logget akkurat inn på silver.sas.no for å se om det hadde kommet noe nytt, og jaggu har de ikke endret pittelitt på menyvalget på toppen.
Nå står det plutselig "Events"!
There are currently no events available. Please come back later.
If you encountered problem when ordering Events, please contact Plusdeal at support@plusdeal.dk

http://www.eurobonusplusdeal.dk/

Hmm :)

Klette
28-05-2014, 21:40

Dette er ikke riktig. Det er 600k over 2 etterfølgende kalenderår... Dog dyre billetter i F og C

Flight Cancelled
28-05-2014, 21:41
Logget akkurat inn på silver.sas.no for å se om det hadde kommet noe nytt, og jaggu har de ikke endret pittelitt på menyvalget på toppen.
Nå står det plutselig "Events"!

http://www.eurobonusplusdeal.dk/

Hmm :)
Samme kom for Gull for en stund tilbake.

Ligger forøvrig en god del diverse sider i kildekoden til sas.no, blant annet en .no side med samme navn som den danske du linket til, og f.eks. "sasmystery.no". Mon tro hva dette er?
var ExternalRedirectionDomain = 'sas.se,sas.no,sas.dk,sas.fi,www.flysas.com,http://www.saseurobonusshop.com/loyrewards,gui.flysas.net,www.eurobonusplusdeal.dk ,www.eurobonusplusdeal.se,www.eurobonusplusdeal.no ,vip.flysas.com,concierge.flysas.com,eurobonuspoin ts.com,eurobonuspointshoptoolbar.com,sasmystery.dk ,sasmystery.se,sasmystery.no,onlineshopping.flysas .com,billigebonusrejser.eurobonusplusdeal.dk,https ://pandion.flysas.com,https://diamond.flysas.com,https://gold.flysas.com,https://silver.flysas.com,https://member.flysas.com';

PettR
28-05-2014, 21:47
Ligger forøvrig en god del diverse sider i kildekoden til sas.no, blant annet en .no side med samme navn som den danske du linket til, og f.eks. "sasmystery.no". Mon tro hva dette er?

Hm, det danske domenet er vertfall oppe å går, kanskje den blir lansert først?

http://sasmystery.dk/robots.txt

jdminer
29-05-2014, 03:13
Har endelig fått EB Diamond pakken i posten men kortet og tagsene kom bare i en enkel konvolut og ikke i stor pakke som er vist tidligere, og det følgte ikke med smartpass, det måtte eg bestille utenom.. noen andre som har opplevd dette?

Utenbys
29-05-2014, 04:09
Har endelig fått EB Diamond pakken i posten men kortet og tagsene kom bare i en enkel konvolut og ikke i stor pakke som er vist tidligere, og det følgte ikke med smartpass, det måtte eg bestille utenom.. noen andre som har opplevd dette?

Konvolutt. Inni var det brev, to luggage tags og diamond-preget Dinersclub. Tok bare et par uker fra statusen var registrert til konvolutten dalte ned i postkassen i Bangkok

S. Holberg
01-06-2014, 00:47
Heiho,
Før jeg ble diamond ga jeg bort et sølvkort til min far. Nå ønsker jeg å gi bort et gullkort til samme mann.. Men nettsidene sier at jeg kun kan gi et sølvkort til, siden jeg ga bort et sølvkort mens jeg selv var gull. Dette høres egentlig helt vanvidd ut.. Noen med erfaringer på området her, feks. hva SAS sier om det?

Dag Viking
01-06-2014, 08:22
Heiho,
Før jeg ble diamond ga jeg bort et sølvkort til min far. Nå ønsker jeg å gi bort et gullkort til samme mann.. Men nettsidene sier at jeg kun kan gi et sølvkort til, siden jeg ga bort et sølvkort mens jeg selv var gull. Dette høres egentlig helt vanvidd ut.. Noen med erfaringer på området her, feks. hva SAS sier om det?

Stemmer vel det. Sto nok også på siden før du ga bort sølvkortet at du kun kunne gi bort et kort pr kvalifiseringsperiode.

SBT
01-06-2014, 10:02
Som Diamond kan du gi bort to sølvkort, eller ett gull, men har du allerede gitt bort et sølv da du var gull, blir det med inn i Diamond, slik at når du allerede har gitt bort ett sølv, så kan du bare gi bort et sølv til.

joamykle
01-06-2014, 10:05
Jeg er i samme situasjon, men velger å tro at det Dag Viking sier ikke nødvendigvis er hugget i sten. Bl.a med bakgrunn i tilbakemelding fra SAS på facebook om at man alikevel skal kunne gi bort et gullkort selv om man tidligere har gitt bort ett sølvkort, samt at andre med Diamond har fått ordnet dette via mail. Men, tiden vil vise, jeg fikk beskjed på telefon på fredag at det ikke var mulig, så vi får se når svaret fra diamond mailen kommer...

Peppep
01-06-2014, 10:07
Stemmer vel det. Sto nok også på siden før du ga bort sølvkortet at du kun kunne gi bort et kort pr kvalifiseringsperiode.

Som Diamond kan du gi bort to sølvkort, eller ett gull, men har du allerede gitt bort et sølv da du var gull, blir det med inn i Diamond, slik at når du allerede har gitt bort ett sølv, så kan du bare gi bort et sølv til.
SAS har tidligere bekreftet at man kan gi bort EBG som EBD selv om man ga bort EBS mens man var EBG.

Heiho,
Vannvidd er vel å ta litt i, men send mail til diamant-mailen, så ordner det seg nok. :)

Splite
01-06-2014, 11:49
Dette er ikke riktig. Det er 600k over 2 etterfølgende kalenderår... Dog dyre billetter i F og C

Tjene inn 300k med M&M koster fletta.
SK D har vel en "kostpris" på 8 t/r Spania/Hellas via CPH.

EDIT: Kostpris er vel feil ord. Mener billigste.

RedLine
01-06-2014, 12:21
Tjene inn 300k med M&M koster fletta.
SK D har vel en "kostpris" på 8 t/r Spania/Hellas via CPH.

EDIT: Kostpris er vel feil ord. Mener billigste.

Har to kollegaer på jobb som reiser like (ekstremt) mye begge to. Han ene sverger til Lufthansa og er M&M Hon, han andre sverger til SAS og er EB Pandion.

Så å sammenligne EBD med M&M Hon er vel ikke helt mulig. De to stiller vel ikke i samme liga engang, EBD er mer sammenlignbart med M&M Senator. Men når det er sagt så gir også M&M 2 vouchers til sine Senator medlemer. Så SAS har noe å gå på her.

Klette
01-06-2014, 19:09
Har to kollegaer på jobb som reiser like (ekstremt) mye begge to. Han ene sverger til Lufthansa og er M&M Hon, han andre sverger til SAS og er EB Pandion.

Så å sammenligne EBD med M&M Hon er vel ikke helt mulig. De to stiller vel ikke i samme liga engang, EBD er mer sammenlignbart med M&M Senator. Men når det er sagt så gir også M&M 2 vouchers til sine Senator medlemer. Så SAS har noe å gå på her.

Vil nok påstå at Pandion er milevis fra HON. SAS har ingen mulighet til å tilby det LH kan tilby en HON, med tanke på lounge, upgrades etc.

Vouchere er absolutt en flott ting SAS kunne gitt sine diamond medlemmer...

Glean EBG
01-06-2014, 21:43
Vil nok påstå at Pandion er milevis fra HON. SAS har ingen mulighet til å tilby det LH kan tilby en HON, med tanke på lounge, upgrades etc.

Vouchere er absolutt en flott ting SAS kunne gitt sine diamond medlemmer...

Her er jeg ikke enig hører om folk som har fått pandion med omsettning på 2-300K NOK i året mens HON må du nok doble den summen og det i to år.

Jeg har nå vert Senator i 2-3 år og mener det gir mye bedre valuta enn EBD.
Med opgraderinger og blokkert mittsete personlig hilsen mye oftere både på LH og andre *A partnere.

Someone
01-06-2014, 21:48
Ser ut som alle med sølvkort ble overført til de nye opptjeningsreglene uansett periode. Trodde jeg ble værende på de gamle reglene og måtte ha 20.000 grunnpoeng for å beholde sølv, men ser ut som det holdt med 10.000 og jeg derfor klarte beholde det, på tross av relativt lite flyvning det siste året

roger
01-06-2014, 21:55
Ser ut som alle med sølvkort ble overført til de nye opptjeningsreglene uansett periode. Trodde jeg ble værende på de gamle reglene og måtte ha 20.000 grunnpoeng for å beholde sølv, men ser ut som det holdt med 10.000 og jeg derfor klarte beholde det, på tross av relativt lite flyvning det siste året

Har ikkje alle stengt tatt hamna på nye reglar? Skilnaden er at for sølv er dei nye betre, til gull er dei nye værre.... Har forstått det slik at oppgradering til gull på "gamle" reglar blir godt manuelt på førespurnad uansett? Og det er vel ingen som tek kontakt for å kvalifisere på gamle sølvreglar. :)

KristianSk
01-06-2014, 22:09
Her er jeg ikke enig hører om folk som har fått pandion med omsettning på 2-300K NOK i året mens HON må du nok doble den summen og det i to år.

Med opgraderinger og blokkert mittsete personlig hilsen mye oftere både på LH og andre *A partnere.

En person som flyr Oslo-Zurich-Beijing 15 ganger i året kan få HON for 241 000,- pr. år, om vi legger til grunn en pris på 16 000 pr. tur. Basert på dårlig statistikk ;)

RedLine
01-06-2014, 22:26
En person som flyr Oslo-Zurich-Beijing 15 ganger i året kan få HON for 241 000,- pr. år, om vi legger til grunn en pris på 16 000 pr. tur. Basert på dårlig statistikk ;)

Reisemønsteret til de to jeg nevnte er ca 15turer i året rund til store finansmarkeder i verden, både i øst og vest. Reisebudsjettet til begge ligger rett i underkant av 350 000 kr i året. Ingen turer bookes tidligere enn 14 dager før avreise, og alle biletter må være full flex. Og begge to klarer henholdsvis EBP og HON med relativt god margin hvert år.

Så jeg står på mitt når jeg mener at det skal like mye til å få EBP som HON. :) Hva som er verd mest og gir den beste utellingen for statusholder er en helt annen diskusjon ;)

Poenget med innlegget var bare at skal vi samenligne hva EBD bør ha og hvilket nivå det bør ligge på iht. perks, så må vi se mot M&M Senator og ikke HON.

Klette
02-06-2014, 00:00

Jeg mente at jeg mener verdien av HON er langt større enn Pandion.
Opptjeningen er jeg ikke sikker på, men hvis det er noenlunde likt så ville jeg valgt HON.
Jeg synes også at senator har mer verdi enn ebg/ebd. Jeg hadde dette kortet selv inntil jobben besluttet å fjerne C. Etter det er senator vanskelig å opptjene med de nye reglene.

I øko-premium er nok SAS noe av det bedre i markedet hvis man skal opptjene poeng og få mulig oppgradering. Blir spennende med nye øko-premium til hansa...

SpotOn
02-06-2014, 06:55
SAS har tidligere bekreftet at man kan gi bort EBG som EBD selv om man ga bort EBS mens man var EBG.

Vannvidd er vel å ta litt i, men send mail til diamant-mailen, så ordner det seg nok. :)

Jeg hadde samme problem, men sendte mail til diamant-helpdesk. Jeg fikk da hjelp til å gi bort en EBG-status uten at det ble noe som helst krøll rundt det faktum at jeg hadde donert en EBS-status før jeg selv ble oppgradert til diamant.

ErlA
02-06-2014, 13:22
Er det noen her som har blitt oppgradert på gamle regler etter at de nye reglene kom?

Har opptjening fra jan - des. Og tror jeg klarer gull med nye regler. Men hadde vært fint å sikre meg idet jeg paserer gammel grense.

Superhai
02-06-2014, 13:42
Har opptjening fra jan - des. Og tror jeg klarer gull med nye regler. Men hadde vært fint å sikre meg idet jeg paserer gammel grense.

De gamle reglene gjaldt fram til de som begynte opptjeningsperioden i fjor før man endret satsen.

ErlA
02-06-2014, 15:21
De gamle reglene gjaldt fram til de som begynte opptjeningsperioden i fjor før man endret satsen.

OK så ingen håp for meg som startet perioden iår, dvs får vente en tur lengre før jeg blir gull!

vbirk
03-06-2014, 22:11
Sjekka dette med Eurobonus i dag, de sa at jeg ikke kan gi vekk et nytt gullkort etter 31/5 (som er siste dag i min årsloop) hvis jeg gir vekk et nå, selv om en jo absolutt får inntrykk av det på sas.no.

Fikk beskjed fra diamant-desken i dag at det kan være et IT-etterslep på hjemmesidene på opptil 3 måneder (!) før gi-vekk-kort-funksjonen nullstilles etter at man har gitt bort kort, selv om dato for ny opptjeningsperiode passeres i mellomtiden. (I mellomtiden var det visst bare å be om det manuelt pr epost om det skulle være behov, som andre også har erfart.)

joamykle
04-06-2014, 15:58
Jeg er i samme situasjon, men velger å tro at det Dag Viking sier ikke nødvendigvis er hugget i sten. Bl.a med bakgrunn i tilbakemelding fra SAS på facebook om at man alikevel skal kunne gi bort et gullkort selv om man tidligere har gitt bort ett sølvkort, samt at andre med Diamond har fått ordnet dette via mail. Men, tiden vil vise, jeg fikk beskjed på telefon på fredag at det ikke var mulig, så vi får se når svaret fra diamond mailen kommer...

Det gikk i orden å gi bort et gullkort, fikk svar fra SAS i dag på at det var tatt hånd om. MEN jeg har ett par betraktninger i forhold til dette Diamond-nivået i samme slengen:

-sendte e-post til diamond-mailen på lørdag, fikk svar i ettermiddag. At det skal ta så langt tid å svare på en dedikert mail for "sine beste kunder" er etter mitt syn rett og slett dårlig.

-ikke mottatt "velkomstpakken" for Diamond etter å ha hatt statusen i halvannen måned, og kommenterte også dette i mailen. Fikk til svar at de hadde vært tomme for smartpass og bagasjetag's, men at jeg selv kunne gå inn å bestille dette på sas.no. Jeg er selvfølgelig klar over at man kan bestille dette selv, men at noen med Diamond-kort får velkomstbrev, mens andre får beskjed om å gå online og bestille ting selv, mener jeg også undergraver SAS sin tanke om å ta vare på "sine beste kunder".

Kanskje jeg som er vanskelig og trangsynt, men det får nå være :stir

Rune
04-06-2014, 16:02
-sendte e-post til diamond-mailen på lørdag, fikk svar i ettermiddag. At det skal ta så langt tid å svare på en dedikert mail for "sine beste kunder" er etter mitt syn rett og slett dårlig.

Du kan jo trøste deg med at det tar like lang tid å få svar på e-post sendt til pandion-adressen. :)

joamykle
04-06-2014, 16:03
Du kan jo trøste deg med at det tar like lang tid å få svar på e-post sendt til pandion-adressen. :)

Godt poeng! :) Jeg burde skrevet "nest-beste-kunder" :old

kimpe
04-06-2014, 17:11
Heisann!

Har heller ikke fått velkomstpakke til EBD, og var Diamond allerede ved innføringen. Har også klaget, og fikk beskjed om å gå inn og bestille bagasjetags på nettsiden.

Lydig som en liten hund gjorde jeg det, forrige uke kom det GOLD-tags i posten.. hahaha.

Eneste fordelen med Diamond så langt er ... ehh.... ehh... ehh....

Kim

KristianSk
06-06-2014, 13:51
Nå skjønner jeg ingenting.. Bestilte nye bagtags siden gamle EBGer ikke fikk ny velkomstpakke/kort. Mottok to splitter nye bagtags idag, med gammelt design. Merkelig.

SAS_flyer
08-06-2014, 23:34
Noen har klaget her tidligere på seteblock for EBG. Andre har snakket positivt om dette. Min erfaring siste måned er meget god selv på fulle fly (nesten) og helt fremme i GO.

Forbedring etter 2.0 er min opplevelse.

Insomnia4u
09-06-2014, 21:14
Noen har klaget her tidligere på seteblock for EBG. Andre har snakket positivt om dette. Min erfaring siste måned er meget god selv på fulle fly (nesten) og helt fremme i GO.

Forbedring etter 2.0 er min opplevelse.

Har også hatt noe uttelling på seatblock selv på fulle fly. Kjekt at det er en softblock.

KristianSk
09-06-2014, 21:24
Fikk svar fra gullmailen nå at de ikke har laget tags med gulldesign.. Merkelig.

RedLine
09-06-2014, 21:43
Fikk svar fra gullmailen nå at de ikke har laget tags med gulldesign.. Merkelig.

Jeg fikk som Kimpe skrev også tilsendt gamle gull tags selv om jeg er blitt EBD :) Bestilte bagtagsene rundt 15 april, så de har tydeligvis ikke produsert diamant-tags som de har liggende heller ;)

Zinema
10-06-2014, 09:19
SAS-analytiker Jacob Pedersen i Sydbank spekulerer i om SAS kommer til å "relansere" Eurobonus-programmet som følge av dårlige resultater.

"Jacob Pedersen forventer samtidig, at SAS ved præsentationen af halvårsregnskabet onsdag i næste uge vil relancere loyalitetsprogrammet Eurobonus for at øge indtjeningen."

Noen ideer om hva vi snakker om her? Kanskje kun en PR-kampanje?

Lenke til artikkelen på EPN.dk 9/6/2014:
http://epn.dk/brancher/transport/luft/ECE6790474/sas-tvunget-til-at-saenke-priserne/

Dash
10-06-2014, 10:19
SAS-analytiker Jacob Pedersen i Sydbank spekulerer i om SAS kommer til å "relansere" Eurobonus-programmet som følge av dårlige resultater.

"Jacob Pedersen forventer samtidig, at SAS ved præsentationen af halvårsregnskabet onsdag i næste uge vil relancere loyalitetsprogrammet Eurobonus for at øge indtjeningen."

Noen ideer om hva vi snakker om her? Kanskje kun en PR-kampanje?

Lenke til artikkelen på EPN.dk 9/6/2014:
http://epn.dk/brancher/transport/luft/ECE6790474/sas-tvunget-til-at-saenke-priserne/

Tror Jacob Pedersen er feilsitert. For EB er jo alt relansert. Og Jacob Pedersen er vel en av dem som følger SAS tettest, så dette vet han....

Dag Viking
10-06-2014, 10:46
Fikk en ganske lang spørreundersøkelse fra EB i går. Håper de som er misfornøyde her har lagt inn forslag til forbedringer i undersøkelsen, som f.eks. garantert sete fram til avgang for EBD, garantert ledig midtsete for EBD i plus, oppgraderingsvouchere, pritag fra alle stasjoner osv osv.

TriStar
10-06-2014, 10:50

Noen som kan bekrefte ev. avkrefte dette? Om det er tilfelle vil jeg vurdere et par mileageruns innen 1. august for å innkassere ca 15.000 poeng som vil gi meg Diamond. Da trenger jeg i så fall ikke å "stresse" for å beholde gullstatus året etter...

ErlA
10-06-2014, 12:30
Klarer du Diamant iår, har du uansett diamant i hele 2015

RedLine
10-06-2014, 12:50
Noen som kan bekrefte ev. avkrefte dette? Om det er tilfelle vil jeg vurdere et par mileageruns innen 1. august for å innkassere ca 15.000 poeng som vil gi meg Diamond. Da trenger jeg i så fall ikke å "stresse" for å beholde gullstatus året etter...

Ja det skal være offisielt bekreftet av SAS.

http://www.businessclass.se/forum/sas-group-eurobonus/15963-ytterligare-eurobonus-diamond-foerman-soft-landing-till-guld.html

En fråga dök upp på förmiddagen kring nya Diamondnivån i EuroBonus som jag själv inte hade svaret på: "Får man soft landing som EBD?"

Eftersom viktig info lätt kan försvinna i långa forumtrådar startar jag en ny tråd med svaret som jag precis fick formellt bekräftat av EuroBonus: Ja, man får soft landing som Diamond.

Om man som Diamond under sitt kvalificeringsår inte får ihop de poäng/segment som krävs för återkvalificering (100.000 baspoäng/100 SAS-segment) blir man automatiskt Guld under det följande medlemsåret, även om de intjänade poängen/segmenten bara skulle räckt till Silver (eller inte till någon statusnivå alls).

Ph34r
10-06-2014, 22:51
Jeg har personlig sett den nye EBG bagasjetaggen, så den er produsert.

TriStar
11-06-2014, 00:00
Takk for info ErlA og RedLine. Good news, da fikk jeg litt å tenke på... For håpe på et par uforutsette jobbreiser i juni og hive meg på en MR i Plus sørover i Europa i løpet av juli kanskje:)

Herlov
11-06-2014, 06:01
Jeg har lagt merke til at bookingsystemet ikke klarer å printe ut riktig status på boardingkort når det er skjedd endringer i status siden opprinnelig booking. Er dette et velkjent problem og hvordan løser man det?

Jeg ser for meg potensielle kranglesituasjoner med drager når man har f. eks. har en økonomibillett med EBB-status og et fysisk gullkort. Brått tror folk at gullkortet er falskt.

Rune
11-06-2014, 09:14
Jeg har lagt merke til at bookingsystemet ikke klarer å printe ut riktig status på boardingkort når det er skjedd endringer i status siden opprinnelig booking. Er dette et velkjent problem og hvordan løser man det?

Jeg ser for meg potensielle kranglesituasjoner med drager når man har f. eks. har en økonomibillett med EBB-status og et fysisk gullkort. Brått tror folk at gullkortet er falskt.

Ring 05400, og få de til å oppdatere bookingene dine. Endringer i status oppdateres dessverre ikke i framtidige bookinger.
Sørg bare for å ha Amadeus-referansene klare, så bruker ikke kundebehandleren mer enn ca 20 sekund på å ordne dette - per reise.

Da slipper du å eventuelt føle deg mistenkeliggjort, og du har en viss sjanse for å få ledig midtsete. :)

Herlov
11-06-2014, 09:20
Ring 05400, og få de til å oppdatere bookingene dine. Endringer i status oppdateres dessverre ikke i framtidige bookinger.
Sørg bare for å ha Amadeus-referansene klare, så bruker ikke kundebehandleren mer enn ca 20 sekund på å ordne dette - per reise.

Da slipper du å eventuelt føle deg mistenkeliggjort, og du har en viss sjanse for å få ledig midtsete. :)

Takk for hjelpen!

Flight Cancelled
11-06-2014, 10:04

For min del får jeg SK*G på det mobile boardingkortet selv om jeg var EBB når reisen ble bestilt, mens på papirkortet fra automat står det alltid EBB. Selv om jeg velger "oppdater/endre bonuskort" og får opp nummeret med EBG og lagrer på nytt, funker det ikke. For bagasje ber automatene alltid meg betale for kolli nr 2-4, så jeg må sjekke inn i skranke på de få reisende det fortsatt gjelder.

I loungen har jeg aldri opplevd noe stort problem med det, men før jeg fant ut av det med mobilt boardingkort måtte jeg alltid frem med gullkortet.

Superhai
11-06-2014, 10:07

Det er et kjent problem. Det må også legges inn slik at det blir validert i Amadeus. Har du det fysiske kortet med gyldig utløpsdato så slipper du inn i loungen!

SAS_flyer
11-06-2014, 11:39
Søk opp bestilling på LOT sin nettside og oppdater bonuskortet der. Må gå ca en uke etter ny status.

Are G
11-06-2014, 17:15

dette fungerer med varierende hell..
jeg måtte få mine billetter endret tre ganger før de endelig ble endret..

Rparker
15-06-2014, 14:41
Jeg passerte 100k forrige måned og dermed EBD nå. Har fortsatt en måned igjen av kvalifiseringsperioden min. Spørsmål, tidligere i år og da som EBG ga jeg bort ett sølvkort. Hvorfor får jeg ikke lov å gi ett gullkorn nå? Det ser ut til at jeg kan gi ett sølvkort til. Det stemmer forsovidt, men jeg vil gi bort gull. Og selv om jeg ga ett sølv som gull medlem kunne jeg jo ikke vite at jeg skulle kvalifisere til EBD på det tidspunktet. Betyr det at jeg har gått i en felle her eller er det sånn at jeg fortsatt kan gi sølv nr 2, og når jeg kommer på ny periode så får jeg ett nytt gull jeg kan gi? Høres for raust ut i tilfelle. Noen som har vært borte i det samme?

kimpe
15-06-2014, 14:43
Heisann Rparker!

Var borti noe av det samme. Ga bort et gullkort straks jeg ble EBD, og ser nå etter at ny opptjeningsperiode har startet at jeg kan gi bort et nytt et..

Så ser ut som du kan gi bort et sølvkort igjen nå, og når din nye periode starter kan du gi bort et gullkort. Men om du kan gi et gullkort til noen som allerde har fått et sølvkort av deg, det er jeg usikker på..

Kim

RedLine
15-06-2014, 15:21
Jeg passerte 100k forrige måned og dermed EBD nå. Har fortsatt en måned igjen av kvalifiseringsperioden min. Spørsmål, tidligere i år og da som EBG ga jeg bort ett sølvkort. Hvorfor får jeg ikke lov å gi ett gullkorn nå? Det ser ut til at jeg kan gi ett sølvkort til. Det stemmer forsovidt, men jeg vil gi bort gull. Og selv om jeg ga ett sølv som gull medlem kunne jeg jo ikke vite at jeg skulle kvalifisere til EBD på det tidspunktet. Betyr det at jeg har gått i en felle her eller er det sånn at jeg fortsatt kan gi sølv nr 2, og når jeg kommer på ny periode så får jeg ett nytt gull jeg kan gi? Høres for raust ut i tilfelle. Noen som har vært borte i det samme?

Du skal fortsatt kunne gi vekk et gullkort, men systemet henger litt. Det er flere av oss som har slitt med samme problemet men det har løst seg. Send en mail til diamant.no(a)sas.no og forklar problemet så fikser dem opp.

Rparker
15-06-2014, 15:35
Redline og Kim, takk for gode svar. Redline, adressen du referer til, er den oppe og går og ny for norske EBD? I såfall genialt.

RedLine
15-06-2014, 15:42
Den skal være det, men prøv og send en mail. Dersom du ikke får den automatiske "vi bekrefter henvendelsen" mailen så sender du til gullmailen i stedet.

Flight Cancelled
16-06-2014, 15:10
Noen som har noe erfaring med hvordan Quintessentially Lifestyle Congierce Service fungerer fra goodie bagen til diamantmedlemmer?

Eventuelt vet noen om flere alternativer vil komme enn de tre som er nå?

TGjr
16-06-2014, 16:00
Jeg kjenner Quintessentially - og var meget fornøyd. Eneste grunnen til at jeg sluttet var at jeg gikk over til Amex Centurion. Så at det var et tilbud etter at jeg dessverre valgte hodetelefoner.
Quintessentially hjelper til med mye…..Ikke minst å få tak i biletter til utsolgte konserter, eller bord på restauranter som ikke har plass.

Fly med oss
16-06-2014, 16:28
Noen som har noe erfaring med hvordan Quintessentially Lifestyle Congierce Service fungerer fra goodie bagen til diamantmedlemmer?

Jeg har kun dårlig erfaring med Quintessentially gjennom BA F. Jeg måtte mase på de konstant for å få de til å hjelpe meg med konsertbilletter. Noe de til slutt ikke klarte å skaffe, og ikke tok seg bryet med å kontakte meg for å fortelle. Søppel.

TGjr
17-06-2014, 05:55
Så rart - mulig standarden har blitt redusert. Jeg har benyttet Eurocard platinum, og Centurion fra amex tidligere. Ingenting slår Quintessentially - Hyggelige folk på kontoret som etter min mening gir det lille ekstra.

RedLine
18-06-2014, 13:19
...

God tanke - da er jeg nesten ferdig med neste periode før denne utløper :)

Heisann!

Ja, er enig med at overskytende over 100k burde blitt med i neste periode også! Vært en grei oppgradering av programmet det, og noen andre selskaper har jo dette!

Kim

Da er ideen ute. Oppfordere alle som synes at dette høres smart ut til å gå inn og støtte opp om forslaget :)

https://mysasidea.flysas.net/idea/flying-start-next-qualifying-period-diamond-members
Flying start on the next qualifying period for Diamond members

Improve the Eurobonus program for Diamond members by letting all excess points or qualifying flights of the 100.000 basic point/ 100 flights mark, be transferd to the nex qualifying period.

robertaas
18-06-2014, 13:35
Inkluder gull så får dere min stemme.

Ramgad
08-07-2014, 23:14
Jeg har et lite spørsmål her!

Jeg har 9flights med SK i min periode, og er et steinkast unna sølvkort. Man får jo innlandslounge og fasttrack på OSL ut August. Så ja, jeg reiser BGO-OSL med SK 21AUG, og retur OSL-BGO med SK 24AUG. I teorien har jeg sølvkort til 24AUG. Kan jeg benytte meg av lounge og fastrack? Utrolig kjipt da jeg hadde en flight med SK BGO-TRD i januar, men denne ble ikke registrert fordi jeg ikke meldte meg inn i eurobonus før april-mai...

Hva sier forumet?

RedLine
08-07-2014, 23:25

Jeg har 9flights med SK i min periode, og er et steinkast unna sølvkort. Man får jo innlandslounge og fasttrack på OSL ut August. Så ja, jeg reiser BGO-OSL med SK 21AUG, og retur OSL-BGO med SK 24AUG. I teorien har jeg sølvkort til 24AUG. Kan jeg benytte meg av lounge og fastrack? Utrolig kjipt da jeg hadde en flight med SK BGO-TRD i januar, men denne ble ikke registrert fordi jeg ikke meldte meg inn i eurobonus før april-mai...

Hva sier forumet?

Dersom flyvningen den 21 (som er din 10ende) rekker og bli registrert i Eurobonus systemet før du skal hjem igjen den 24 så vil du ha sølvkort, og alle fordelene det medfører. Men det varierer veldig hvor lang tid registreringen av flyvningene tar, alt fra 2-14 dager.

Håper det er svar nok.

Ramgad
08-07-2014, 23:30
Dersom flyvningen den 21 (som er din 10ende) rekker og bli registrert i Eurobonus systemet før du skal hjem igjen den 24 så vil du ha sølvkort, og alle fordelene det medfører. Men det varierer veldig hvor lang tid registreringen av flyvningene tar, alt fra 2-14 dager.

Håper det er svar nok.

Takk for svar RedLine! Er det noe jeg kan gjøre for å framskyve denne registreringsprosessen? Eller rett og slett bare dokumentere på servicesenteret til SAS at jeg faktisk har hatt 10 flights? Hadde jo vært greit å sjekke ut innlandsloungen når jeg først kan :)

RedLine
08-07-2014, 23:37
Lite du kan gjøre for å fremskynde prosessen, men det pleier å gå relativt kjapt på alle flyvninger innad og fra Skandinavia, 2-3 dager. Hvis ikke så er det jo bare og prøve i Servicesenteret til SAS med dokumentasjon på flight nr 10 og se, men er usikker på hva dem kan få til. ;)

KristianSk
09-07-2014, 00:01

Hva sier forumet?

I fastracken vil du være sjanseløs uten sølvkortet, men i loungen kan du nok kanskje klare å snakke deg inn.

Are G
09-07-2014, 16:52
Jeg forsøkte på samme til kundeservice når jeg hadde kvalifisert til gull men det ikke var registrert.
Ingen sjanse å få noe hjelp der, måtte bare smøre meg med tålmodighet og vente.

EK 007
13-07-2014, 10:49
Funker også men husk å melde deg på via linken.. Jeg fikk poengene samtidig som at basic poengene kom inn etter første flytur etter bursdagen min.

Gjelder dette bare på nye bestillinger, eller får man disse poegene også på reiser som allerede var bestilt?

Norfindir
13-07-2014, 11:31
Gjelder dette bare på nye bestillinger, eller får man disse poegene også på reiser som allerede var bestilt?

Funker på allerede bestilte reiser

EK 007
18-07-2014, 00:20
Jeg skal til Stockholm i helgen, og når jeg lander der imorgen, så har jeg akkurat oppnådd 10 leg og kvalifiserer til EBS. Jeg regner jo ikke med at profilen på appen eller nettsiden er oppdatert allerede til jeg skal hjem igjen på søndag. Jeg skulle veldig gjerne ha benyttet meg av muligheten for å bruke fast track på ARN når jeg reiser hjem. Hvordan kan jeg få "bevist" at jeg er EBS og dermed kan bruke den?

Noen som har noen tips?

Are G
18-07-2014, 00:26
Mitt tips er å ikke tenke på det.
Prøvde å finne ut av dette når jeg ble gull men måtte pent vente til alt var registrert i systemet.

Starling
18-07-2014, 00:46
Jeg skal til Stockholm i helgen, og når jeg lander der imorgen, så har jeg akkurat oppnådd 10 leg og kvalifiserer til EBS. Jeg regner jo ikke med at profilen på appen eller nettsiden er oppdatert allerede til jeg skal hjem igjen på søndag. Jeg skulle veldig gjerne ha benyttet meg av muligheten for å bruke fast track på ARN når jeg reiser hjem. Hvordan kan jeg få "bevist" at jeg er EBS og dermed kan bruke den?

Noen som har noen tips?

Står ovenfor samme "problem" i August. Hold oss oppdatert. :-)

ErlA
18-07-2014, 08:25

Noen som har noen tips?

Kontakt SAS support når du har unnagjort Leg 10. Sansynligvis kan de ikke hjelpe deg og du må vente til SAS sine IT systemer har unnagjort den automatiske prosessen som tar et par dager.

Norfindir
18-07-2014, 08:37
Ble positivt overrasket da jeg ga min far et sølvkort på onsdag. På torsdag reiste han via cph og det stod EBS SK*S på billetten hans så han fikk fasttrack og lounge og var strålende fornøyd :-)

ErlA
22-07-2014, 17:22
Noterte meg akkuratt at kona sin EBS har gyldighet til 2016!, så måtte sjekke min egen, og joda 2år. Siden jeg er noen usle poeng unna gull. Så er spørsmålet, har gull også fått lengre varighet? eller er det bare sølv som varer 2år ?

Zulu
22-07-2014, 17:45
Noterte meg akkuratt at kona sin EBS har gyldighet til 2016!, så måtte sjekke min egen, og joda 2år. Siden jeg er noen usle poeng unna gull. Så er spørsmålet, har gull også fått lengre varighet? eller er det bare sølv som varer 2år ?

Jeg ble gull nå i Mai, og har bare blitt det for 1 år.

Kan ikke finne noen plasser det står at eurobonus har forlenget varigheten av status.

Norfindir
22-07-2014, 17:51

hva er din opptjeningsperiode?

hifiman
22-07-2014, 18:20
Min EBS status varer også kun 1 år

ErlA
22-07-2014, 21:12
hva er din opptjeningsperiode?

fra 1 januar til desember. Gyldig på EBS 03 2016 ( ble EBS i mars iår)

econ
22-07-2014, 21:14
Det stemmer det, du får ebs inneværende år pluss neste periode +3mnd, i ditt tilfelle 03/16

Norfindir
22-07-2014, 22:38
er vel for at man skal ha det hengende over seg i 3 måneder at "du er egentlig blå, men vi frister deg i 3 måneder til slik at du skal bruke masse penger på å beholde statusen"
:biggrin

Are G
22-07-2014, 23:44
Eller sas har de to mnd de trenger for å registrere en flight i systemet og så sende ut nytt kort i tilfelle du kvalifiserer i siste liten...

Discus
23-07-2014, 09:25
er vel for at man skal ha det hengende over seg i 3 måneder at "du er egentlig blå, men vi frister deg i 3 måneder til slik at du skal bruke masse penger på å beholde statusen"
:biggrin

Flere selskaper har det lignende. Grunnen er at du ikke skal miste statusen midlertidig fordi de er trege med å registrere poeng o.l. på slutten av perioden.

ErlA
23-07-2014, 09:30
Flere selskaper har det lignende. Grunnen er at du ikke skal miste statusen midlertidig fordi de er trege med å registrere poeng o.l. på slutten av perioden.

Fornuftig løsning. Ikke oppdaga det selv før. Og kona synes det var storartet.

chrisljo
23-07-2014, 09:38
Henger vel også litt sammen med at man i gamle dager faktisk trengte 2-3 måneder på å få med alle flights, , samt fysisk sende ut nytt kort (trykk, postgang etc).

Hypern
23-07-2014, 12:25
Er det slik at jeg skal gidde å gå for diamantstatus? Min opptjeningsperiode er til 31 juli så jeg har i realiteten kort tid igjen for å få 12000 poeng. Er diamantstatusen noe vits å inneha per ce? Er jo rimelig fornøyd med gullkortet.

kimpe
23-07-2014, 12:30
Hei Hypern!

Om du er "spesielt" interessert kan du gå for det, men helt ærlig har jeg ikke merket noen stor forskjell fra når jeg var Gold til jeg ble Diamond..

Eneste at poengene mine ikke har forfallsdato og det er lettere å bestille bonusreiser!

Ble Diamond ved innføringen 1 April, og har faktisk til dags dato aldri sett noen velkomstpakke eller noe annet. Har fått medlemskap i Quintessentially gratis da (verdt 5-6000 kroner pr år..). :)

Blir litt opp til deg selv, men har vel softlanding, så blir du Diamond nå får du vel uansett Gull neste år og det kan jo være verdt litt..

Kim

WF789
23-07-2014, 12:30
Er det slik at jeg skal gidde å gå for diamantstatus? Min opptjeningsperiode er til 31 juli så jeg har i realiteten kort tid igjen for å få 12000 poeng. Er diamantstatusen noe vits å inneha per ce? Er jo rimelig fornøyd med gullkortet.

Du får be en som sikler etter gullkort om å sponse en MR mot at du gir han gullkort etterpå :P

Flight Cancelled
23-07-2014, 12:40
Du får ett år lengre med status, og et par flere perks slik som -40% på beste tilgjengelighet, lengre levetid på poeng, goodiebag, gi bort gullkort osv. Avhenger av ditt bruk og reisemønster fremover, egentlig.

chrisljo
23-07-2014, 13:26
Du får ett år lengre med status, og et par flere perks slik som -40% på beste tilgjengelighet, lengre levetid på poeng, goodiebag, gi bort gullkort osv. Avhenger av ditt bruk og reisemønster fremover, egentlig.

Er 30%, men uansett en stor fordel. Kombinert med sort landing er det verdt en tur til BCN.

KristianSk
23-07-2014, 13:28

Med de fordelene Diamond gir idag er det ikke spesielt interessant for meg hvertfall, men det kan jo komme nye fordeler med tiden. Om det ikke tar altfor mye tid eller koster altfor mye penger ville jeg vel kanskje gått for det.

CRJ900
23-07-2014, 15:55

Hvis du finner en MR til rundt to lapper og er heldig å bli Diamant når det dukker opp nye Marshall headset som velkomstgave er det vel ingenting å tenke på.

Insomnia4u
23-07-2014, 17:31
Og hvis du har amex-platinum sparer du 1800kr siden diamant slipper årsavgiften.

Daedalus
24-07-2014, 16:11
Noen som vet hvorfor jeg har så få seter å velge mellom, mens min samboer kan velge nesten alle? Jeg reiser EBG med spedbarn på fanget og han reiser EBS. Bestilte billettene samtidig, men hans er en ungdomsbillett (siden ikke sas tillater spedbarn med på ungdomsbillett, måtte jeg kjøpe vanlig billett...)

Are G
24-07-2014, 16:29
Det er fordi ikke alle rader har ekstra surstoffmaske eller at andre spedbarn sitter på den raden.

Daedalus
24-07-2014, 18:18
Det er fordi ikke alle rader har ekstra surstoffmaske eller at andre spedbarn sitter på den raden.

Ah, takk for svar! Da var det mysteriet oppklart :-)

The Viking
24-07-2014, 20:02

Generelt sett: Det er kun partallsradene på 73X som har ekstra oksygenmaske, i tillegg lar ikke SAS barn/infants (naturlig nok) sitte på nødutgang. MEN: I tillegg får de heller ikke sitte på raden foran/bak nødutgang!

tango
24-07-2014, 20:20
Her ser det jo ut som set er oddetallsradene som er tilgjengelige, og derfor har masker.

Jeg synes det er litt interessant at det er så tydelig "oddetallsradene" som er valgt, og ikke "annenhver rad", ref feks radene 12 og 14 som ligger etter hverandre (nummer 13 er ikke i bruk). Det må jo nesten bety at en annen operatør, som bruker alle radnummer, har en annen konfigurasjon på maskene.

Daedalus
24-07-2014, 20:35
Flyr som oftest Plus, og da kan jeg merkelig nok velge alle de første seteradene! Mulig de to første har maske til spedbarn.

RedLine
24-07-2014, 20:57
Flyr som oftest Plus, og da kan jeg merkelig nok velge alle de første seteradene! Mulig de to første har maske til spedbarn.

Flyene er ofte utstyrt med flere masker helt foran og helt bak i kabinen med tanke på at det ofte oppholder seg flere passasjerer der samtidig, eksempelvis dokø ;)

Superhai
24-07-2014, 22:53
Her ser det jo ut som set er oddetallsradene som er tilgjengelige, og derfor har masker.

Det er annenhver rad, men du må ta hensyn til nødutgangene og raden foran og bak disse.

staale
28-07-2014, 09:07
Er noen få poeng unna 50 000 nå, men har kun 2 000 pts oppsamlet i "your qualifying period" som i mitt tilfelle er 010714-300615

Blir man oppgradert til nytt nivå i det man bikker 50 000 tot, eller "mister" jeg de 46 000 jeg har fra før "your qualyfing period" mtp på nytt nivå?

joamykle
28-07-2014, 09:37
Hvis jeg forstår spørsmålet rett: Du opptjente 46.000 poeng før 010714, og har opptjent 2000 poeng etter 010714?

Du må opptjene det antall poeng som kreves for neste nivå i innværende opptjeningsperiode. Dersom man ikke klarer det, nullstilles opptjeningen, men du beholder selvfølgelig poengene. Med andre ord trenger du 48.000 poeng til før 300615 for å oppnå gullkort.

Med mindre du går innunder de "gamle" reglene med 45.000 for gull, da skal dette kunne ordne seg med en epost til SAS!

Are G
28-07-2014, 18:18
Der har du nok hatt flaks ja..
Du må ha 50000 poeng innenfor din opptjeningsperiode men siden den nå er over kan du sende mail til gull.no@sas.no og si at du har passert 45000 og kvalifiserer etter de gamle regler som gjelder din forrige opptjeningsperiode. Dette kommer av at regelen om 50000 kom i fjor høst.

Hagen
29-07-2014, 07:23
Det spørs vel på om han har opptjent alle de 46.000 i siste opptjeningsperiode. ;-)

econ
29-07-2014, 07:46
Det spørs vel på om han har opptjent alle de 46.000 i siste opptjeningsperiode. ;-)

Og om alle poengene er grunnpoeng

Are G
29-07-2014, 13:14
Gode poeng det der.. Hehe...

staale
29-07-2014, 17:47
Er nok ikke samlet i samme opptjeningsperiode, og sikkert ikke grunnpoeng heller ;-) Hadde et lite håp om veldig kort vei til gullkort, men ser poenget med at det ikke skal være såå lett , at man bare kan samle poeng over tid og så bli EBG.

Norfindir
29-07-2014, 17:48
Du må nok samle 50 000 grunnpoeng ja. Hjelper desverre lite med ekstrapoeng

ErlA
30-07-2014, 10:53
Er egentlig ikke supervanskelig å bli EBG.

5tur retur til BCN i plus ( ca 10k poeng pr tur) er du heldig får du turene til ca 3k pr stk. så er du gull :=)

Ståle
30-07-2014, 13:58

5tur retur til BCN i plus ( ca 10k poeng pr tur) er du heldig får du turene til ca 3k pr stk. så er du gull :=)

Nesten likegreit å slå til neste gang SAS annonserer New York til 2999,-, dra på dagstur / evt. weekend og sats på Optiontownoppgradering begge veier. Går sistnevnte igjennom får man plutselig endel grunnpoeng på en mer komfortabel måte ;)

Dag Viking
30-07-2014, 14:13

Du får turer til BCN,ALC og AGP til 2k. Bare å lete litt.

Superhai
01-08-2014, 17:58
Evt t/r UA OSL-MIA eller FLL i okt-nov for litt over 3000 vil gi fra 9500 poeng og oppover avhengig av routing.

ILS2
09-08-2014, 13:24
Har ved flere anledninger sett at status som er gitt bort ikke fremkommer på boardingkort, men at opprinnelig status vises i stedet (f. eks. EBB i stedet for EBG). Er dette en bug eller en bevisst strategi fra SAS (rangere "gitt bort"-status lavere enn opptjent status)?

Det er gått flere måneder mellom tidspunkt for statusendring, så det kan neppe være forklaringen.

Insomnia4u
09-08-2014, 13:37
Har ved flere anledninger sett at status som er gitt bort ikke fremkommer på boardingkort, men at opprinnelig status vises i stedet (f. eks. EBB i stedet for EBG). Er dette en bug eller en bevisst strategi fra SAS (rangere "gitt bort"-status lavere enn opptjent status)?

Det er gått flere måneder mellom tidspunkt for statusendring, så det kan neppe være forklaringen.

Bookinger som er gjort før statusendring måtte iallefall før oppdateres manuelt med ny status. Send mail til kundeservice eller ring hvis det haster.

Chriscross
09-08-2014, 21:26
Hva går egentlig bedre tilgjengelighet for gull/diamond ut på? Er det snakk om rabatt på "best tilgjengelighet" priser?

RedLine
09-08-2014, 21:31
Hva går egentlig bedre tilgjengelighet for gull/diamond ut på? Er det snakk om rabatt på "best tilgjengelighet" priser?

Det er rabatt på "beste tilgjengelighet/ delbetaling med poeng" billettene. 10% avslag for EBS, 20% for EBG og 30% for EBD.

De billettene gjør at jeg som EBD i kan ta ut bonusreiser til marginalt høyere kost bare det finnes ledige seter på flyet.

Superhai
09-08-2014, 21:34
Er dette en bug eller en bevisst strategi fra SAS (rangere "gitt bort"-status lavere enn opptjent status)?

Det er flere grunner til at det skjer, men primært fordi kortnummer ikke er validert. Det kan skje fordi man har feil prefiks, eller mangler denne. Kortnummer blir forsøkt validert ved booking, så om dette endres så må det gjøres på nytt. En del systemer og reisebyrå-agenter, legger inn kortnummer direkte som FQTV-element og da trigges ikke en revalidering.
Om man kan kalle det en bug eller feature med Amadeus sitt innsjekksystem spørs nok på hvem man spør, det er en måte å holde antall transaksjoner nede. Hvis korrekt kortnummer ligger inne, så kan man be de på innsjekk om å oppdatere kortnummer så skal den revalideres.
En annen årsak er timeout på forbindelsen til Eurobonus-databasen.

Someone
12-08-2014, 10:51

Har ikkje alle stengt tatt hamna på nye reglar? Skilnaden er at for sølv er dei nye betre, til gull er dei nye værre.... Har forstått det slik at oppgradering til gull på "gamle" reglar blir godt manuelt på førespurnad uansett? Og det er vel ingen som tek kontakt for å kvalifisere på gamle sølvreglar. :)

Da kan jeg fastslå at det ikke stemte, og jeg endte opp med de gamle reglene, så 18.000 poeng holdt ikke til sølv og jeg dermed ble nedgradert til menig

RedLine
12-08-2014, 10:54
Da kan jeg fastslå at det ikke stemte, og jeg endte opp med de gamle reglene, så 18.000 poeng holdt ikke til sølv og jeg dermed ble nedgradert til menig

Poenggrensa står fortsatt på 20.000 poeng, den ble aldri justert. Det som derimot ble justert ned fra 20 til 10 var antall segmenter med SK som behøvdes. Så nå trengs bare 5 t/r for å få sølv.

hanschristian
12-08-2014, 11:29
Evt t/r UA OSL-MIA eller FLL i okt-nov for litt over 3000 vil gi fra 9500 poeng og oppover avhengig av routing.

Finner mange hits på denne hvor man opptjener 12000 miles (dog via Chicago..) hos United for knappe NOK 3150,- Konverteres dette direkte til EB poeng 1:1 for K?

Superhai
12-08-2014, 15:45
Finner mange hits på denne hvor man opptjener 12000 miles (dog via Chicago..) hos United for knappe NOK 3150,- Konverteres dette direkte til EB poeng 1:1 for K?

Ja, vanlig 100% opptjening, antall miles per leg rundet opp til nærmeste 100.

peterfox
12-08-2014, 17:12
Nesten likegreit å slå til neste gang SAS annonserer New York til 2999,-, dra på dagstur / evt. weekend og sats på Optiontownoppgradering begge veier. Går sistnevnte igjennom får man plutselig endel grunnpoeng på en mer komfortabel måte ;)

Kanskje ikke CBP er like enig ? - Har hørt om dagsturister som har gått skikkelig i fella, selv med gyldig ESTA

Ståle
12-08-2014, 23:52
Kanskje ikke CBP er like enig ? - Har hørt om dagsturister som har gått skikkelig i fella, selv med gyldig ESTA

Hva kan CBP si på dette? Er ikke ulovlig å reise inn/ut av USA på 3 timer? Har selv vært i USA på fem timer før.

Alternativt kan man jo ta SK907 en lørdag, og 908 tilbake fra EWR på søndagen. Da rekker man jobb mandag :)

TG923
13-08-2014, 00:33
Noen som vet hvilken gyldighet poeng som overføres fra en EuroBonuskonto til en annen får?

Står ikke nevnt noe om dette i reglene http://www.sas.no/misc/my-profile-container/mine-eurobonus-sider/kjop-poeng/betingelser/

haakonks
13-08-2014, 08:23
Hvorfor skal det være et problem?
Jeg har selv flere ganger bare vært under et døgn i USA uten at det har skapt noen problemer.

JoeW
13-08-2014, 13:43
Hvorfor skal det være et problem?
Jeg har selv flere ganger bare vært under et døgn i USA uten at det har skapt noen problemer.

Vil vel tro det kan utløse noen ekstra spørsmål og kanskje ekstra kontroll av medbrakt bagasje. De gjør vel dog en totalvurdering, men ser du ut som en smugler ville jeg forventet ekstra spørsmål...

haakonks
13-08-2014, 13:47
Vil vel tro det kan utløse noen ekstra spørsmål og kanskje ekstra kontroll av medbrakt bagasje. De gjør vel dog en totalvurdering, men ser du ut som en smugler ville jeg forventet ekstra spørsmål...
Jeg tror nok det er andre ting som utløser disse "spørsmålene". Jeg er i skrivende stund på vei hjem fra en tur hvor jeg var under 24 timer i USA, og fikk ingen ekstra spørsmål.

Det er helt vanlig at foretningsreisende drar samme dag, det er også helt vanlig at transitpasasjerer drar samme dag.