PDA

View Full Version : Generator - B737

77W
29-04-2013, 21:40
Hei

Jeg har et lite spørsmål angående generatorene på B737. Etter mange observasjoner på klappsete i tillegg til x antall cockpitfilmer på youtube har jeg lagt merke til en ting. Under oppstart får jo systemet strøm fra APU, men når motorene er startet slås det jo over på generatorene fra flyet. Akkuratt i det øyeblikket blinker det i både PFD, ND og EICAS. Noen spesiell grunn til det?

Setter stor pris på svar!

Mvh
Eivind

:fly

BSSW
29-04-2013, 22:55
Kan prøve meg, men skal ikke påstå noe.

Vil gjette på at i det øyeblikket man bytter strømkilde så vil det være et lite øyeblikk hvor displayene ikke har strøm, derfor så "detter" disse ut i et lite øyeblikk.
Antar at det du henviser til er at de blir svarte et lite øyeblikk.

Kanskje noen kan bekrefte, eller avkrefte, dette?

Turtle
30-04-2013, 11:34
Kan prøve meg, men skal ikke påstå noe.

Vil gjette på at i det øyeblikket man bytter strømkilde så vil det være et lite øyeblikk hvor displayene ikke har strøm, derfor så "detter" disse ut i et lite øyeblikk.
Antar at det du henviser til er at de blir svarte et lite øyeblikk.

Kanskje noen kan bekrefte, eller avkrefte, dette?

Det er herved bekreftet!

Litt mer utfyllende...På B737/A320 typen fly er det såkalt "split busbar" system hvor flyet effektivt sett er delt i to på langs. Alle elektriske konsumenter på den venstre siden får strøm fra ventsre generator og alle konsumenter på høyre side fra høyre generator (grovt sett).

Ved å gjøre det på denne måten trenger en ikke å synkronisere strømtilførselene men det betyr at en aldri kan ha mer enn en tilførsel tilkoblet om gangen. Derfor må den ene tilførselen (f.eks. APU) frakobles den aktuelle siden før den andre tilførselen (f.eks. generator på motoren) kan tilkobles og dermed vil lys og skjermer blinke.

På enkelte større og mer kompliserte fly (B747/A380 o.l.) har de parallelle systemer hvor strømkildene er synkronisert og en kan ha mer enn en strømkilde tilkoblet til enhver tid, noe som gjør at en kan ha sømløs overføring mellom strømkildene.

Ttech
30-04-2013, 11:50
Og selve blinket, og evt klikket du hører er selvsagt releer som kobles om. De er ikke verdens raskeste, men det fungerer :)

matsemann
01-05-2013, 18:47
Her er en fin side for å lese om de forskjellige systemene på 737: http://www.b737.org.uk/electrics.htm

77W
02-05-2013, 18:52
Tusen takk for gode svar!

:fly

Litago
04-05-2013, 01:32
La faktisk merke til dette i fjord på en B737-800. Hørte APU'en ble slått på fra bakdøra og litt etterpå kom det et kjapt blink. Samme rett etter engine start