LN-VLE
16-02-2013, 07:02
Og der ser han at listen over flyselskap som går konkurs vil bli lengere. Blant annet ser han SAS på den listen, men du vil ikke finne Norwegian der. Flyselskapene må for å overleve fly billigere og tilpasse seg markedet. De som sitter og venter på at billettprisene øker havner på listen over konkurser.
Han ser videre at reguleringene som begrenser hvor flyselskap kan starte flyging vil bli borte og alle flyselskap kan fly hvor de ønsker det. Det vil føre asiatiske flyselskap til Europa. Her vil de fly nye fly til en tredel av prisen av hva europeiske selskap klarer. Norwegian flyr omentrent like kostnadseffektivt som Easyjet. Ryanair ligger nesten på halvparten av dette igjen, mens SAS ligger omentrent på det dobbelte. For å motvirke dette må flyselskapene sette opp baser i utlandet. Kjos ser gjerne at Norwegian nærmer seg Ryanair i enhetskostnader, men tror ikke de vil komme like lavt. Det skulle vel bety at reisen hjemmefra til flyplassen snart vil bli dyrere enn flybilletten.
I dag kan man tjene penger på 50 fly. Om ti år må man ha 200 fly for å tjene penger.
De reisende vil også se endringer på flyplassen i form av automatiske bag-drop og mindre personell i møte med passasjerene. Dette personellet mister ikke sitt arbeid, men vil få andre oppgaver i forbindelse med driften av flyplassen.
Det skulle vel være det hele før lyset i spåkulen slukket for denne gang.
http://e24.no/boers-og-finans/bjoern-kjos-konkurslisten-vil-bli-mye-lengre/20335255
Vidar
Han ser videre at reguleringene som begrenser hvor flyselskap kan starte flyging vil bli borte og alle flyselskap kan fly hvor de ønsker det. Det vil føre asiatiske flyselskap til Europa. Her vil de fly nye fly til en tredel av prisen av hva europeiske selskap klarer. Norwegian flyr omentrent like kostnadseffektivt som Easyjet. Ryanair ligger nesten på halvparten av dette igjen, mens SAS ligger omentrent på det dobbelte. For å motvirke dette må flyselskapene sette opp baser i utlandet. Kjos ser gjerne at Norwegian nærmer seg Ryanair i enhetskostnader, men tror ikke de vil komme like lavt. Det skulle vel bety at reisen hjemmefra til flyplassen snart vil bli dyrere enn flybilletten.
I dag kan man tjene penger på 50 fly. Om ti år må man ha 200 fly for å tjene penger.
De reisende vil også se endringer på flyplassen i form av automatiske bag-drop og mindre personell i møte med passasjerene. Dette personellet mister ikke sitt arbeid, men vil få andre oppgaver i forbindelse med driften av flyplassen.
Det skulle vel være det hele før lyset i spåkulen slukket for denne gang.
http://e24.no/boers-og-finans/bjoern-kjos-konkurslisten-vil-bli-mye-lengre/20335255
Vidar