PDA

View Full Version : Kjos ser inn i spåkulen sin


LN-VLE
16-02-2013, 07:02
Og der ser han at listen over flyselskap som går konkurs vil bli lengere. Blant annet ser han SAS på den listen, men du vil ikke finne Norwegian der. Flyselskapene må for å overleve fly billigere og tilpasse seg markedet. De som sitter og venter på at billettprisene øker havner på listen over konkurser.
Han ser videre at reguleringene som begrenser hvor flyselskap kan starte flyging vil bli borte og alle flyselskap kan fly hvor de ønsker det. Det vil føre asiatiske flyselskap til Europa. Her vil de fly nye fly til en tredel av prisen av hva europeiske selskap klarer. Norwegian flyr omentrent like kostnadseffektivt som Easyjet. Ryanair ligger nesten på halvparten av dette igjen, mens SAS ligger omentrent på det dobbelte. For å motvirke dette må flyselskapene sette opp baser i utlandet. Kjos ser gjerne at Norwegian nærmer seg Ryanair i enhetskostnader, men tror ikke de vil komme like lavt. Det skulle vel bety at reisen hjemmefra til flyplassen snart vil bli dyrere enn flybilletten.

I dag kan man tjene penger på 50 fly. Om ti år må man ha 200 fly for å tjene penger.

De reisende vil også se endringer på flyplassen i form av automatiske bag-drop og mindre personell i møte med passasjerene. Dette personellet mister ikke sitt arbeid, men vil få andre oppgaver i forbindelse med driften av flyplassen.

Det skulle vel være det hele før lyset i spåkulen slukket for denne gang.

http://e24.no/boers-og-finans/bjoern-kjos-konkurslisten-vil-bli-mye-lengre/20335255




Vidar

C-klasse
16-02-2013, 08:05
Sier spåkulen hans noe om når han skal fly 787, evt hvem han skal leie inn? Eller noe om hvordan han er i ferd med å drive nivået for sosial dumping til et nytt nivå?

"Jeg hater køer, og med automatiske bagdrops slipper man kø. Vi har fått det til i Norge, og det kommer snart også i London. Men myndighetene i mange land er skeptiske. De tror man mister arbeidsplasser på det.

- Men nei, det er ikke riktig. De vil få andre oppgaver på flyplassen, fortsetter han."

http://www.frifagbevegelse.no/arbeidslivet/article6495470.ece

Mange må gå i Røros.

TCAS
16-02-2013, 08:06
Kjos har sikkert rett i mange av sine spådommer (selv om spådommene ikke bare er hans), men det finnes alltid flere veier til Rom.

sk931
16-02-2013, 10:03
Automatik er godt,men kan måske også bliver for meget.
Meningen med bagage drop er jo at når du har lavet indcheck på en automat,
så checker personalet at det også er den rigtige tag på den rigtige kuffert tilhørende
den rigtige passager.
Når ALTEA slår igennem overalt, så er det ikke muligt at boarde en passager med bagage
uden at bagagen igså er registreret.
Her i AAR ser vi her eneste dag hvorledes personalet hos AAR ekspederer et LCC selskab.
og den måde de gør det på ,ja der skal der bruges ca. 6 mand til at expedere et fly.
Der er ikke noget der gøres automatisk, overhovedet...2-3 mand ved indcheck, 1 mand checker pas, igen FØR sikkerhedscheck, for det er allerede sket ved indcheck. ved gate er der 3 (minimum). De checker pas igen !! boarding pas, om der nu skal betales extra. og så er der i øvrigt også en der laver et loadsheet..
Så her kunne man med fordel bruge automater til indcheck, men det ønsker denne LCC ikke at gøre brug af.
Hilsen Ole

LN-VLE
16-02-2013, 16:39
Sier spåkulen hans noe om når han skal fly 787, evt hvem han skal leie inn? Eller noe om hvordan han er i ferd med å drive nivået for sosial dumping til et nytt nivå?

Nei, ikke spesielt, hvis en ikke regner utsagnet om at det er ingen fremtid i å sitte på gjerdet og vente på høyere priser som svar på spørsmålet ditt om sosial dumping. Han nevnte heller ikke spesielt noe om hvem som skulle fly for ham dersom han ikke fikk levert flyene som avtalt. Mulig han ikke spurte "kulen" om det siden de sikkert allerede har avklart det. Han nevnte heller ikke noe om når han starter opp med 787, men jeg føler meg ganske sikker på at det gjør DU.



Vidar

Someone
16-02-2013, 16:59
Automatik er godt,men kan måske også bliver for meget.
Meningen med bagage drop er jo at når du har lavet indcheck på en automat,
så checker personalet at det også er den rigtige tag på den rigtige kuffert tilhørende
den rigtige passager.

Poenget med disse nye automatiske bag droppene er at man ikke trenger en som sjekker dette. Dette er heller ikke noe krav lenger. Akkurat som man ikke trenger vise ID og annet nåran boarder et fly innen Schengen

Er ikke så lenge vi har hatt det sånn k Skandinavia, men dette er de f.eks hatt i Tyskland i årevis

SQ 777
16-02-2013, 17:29
Hm hm ingen veiing av bagasje ?

Maltwhisky
16-02-2013, 17:49
Hm hm ingen veiing av bagasje ?

Ta det med ro. Auto bagdrop-ene veier også bagasjen. Er man over vektgrensa får man ikke scannet den i selvbetjeninga. Skjedde med meg og en 22kg tung koffert med DY fra LGW forleden.

TCAS
16-02-2013, 23:20
Hvor vanskelig er det å holde baggasjen litt opp slik at den blir registrert som lettere? :)

Piper
17-02-2013, 07:52
Hvor vanskelig er det å holde baggasjen litt opp slik at den blir registrert som lettere? :)

Sikkert mulig, men vil anta at vekta må ha stått helt stille i 3-4 sek før den registrer vekten. Ikke enkelt å bare holde litt i kofferten da.

RSL
17-02-2013, 10:10
Litt OT men på Schiphol er de automatiske bagdroppene utformet som et lite hus, hvor en dør lukker seg før bagasjen blir veid.