Log in

View Full Version : Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Pages : [1] 2 3

blazius
23-01-2008, 09:39
Har flypassasjerer noen standardrettigheter dersom ruteendringer får konsekvenser for en allerede booket reise? Eller er dette opp til det enkelte flyselskap/reisebyrås velvilje?

La oss si at jeg har en bekreftet, gjennomgående lavprisbillett fra A via B til C (på ett selskap, eller samarbeidende selskap). På grunn av en ruteendring er det ikke lenger mulig å nå den planlagte forbindelsen i B. Flyselskapet booker meg over på en senere avgang mellom B og C, dessverre fører dette til at jeg må sitte 5-6 timer ekstra i transitt på B flyplass.

- I et slikt tilfelle, har jeg rett til å kansellere bestillingen og få full refusjon?

- La oss si at det er mulig å gjennomføre turen med vesentlig mindre forsinkelse med en annen ruting enn A->B->C, f.eks. A->D->C (med samme selskap som opprinnelig booket). Denne rutingen er imidlertid priset høyere enn den opprinnelige bestillingen. Kan jeg kreve kostnadsfri ombooking dersom en slik ombooking får meg frem i samsvar med den opprinnelige reiseplanen?

TG923
24-01-2008, 00:15
Norwegian har jo endel om dette her
http://www.norwegian.no/graphics/Nas/PDF/Passasjer_rettigheter_ved_uregelmessigheter.pdf

Kansellering ved kontrollerbare omstendigheter

The Ticketor
24-01-2008, 00:26
Nå skal jeg gå og legge meg, men jeg rekker i det minste svare på en måte:

http://www.flypassasjer.no/

Der bør du finne noe. Det er LT som drifter siden, og LT er også tilsynsmyndighet når det gjelder paxrettigheter i tilfeller som dine.

Superhai
24-01-2008, 18:00
Eneste rettighetene du har er hvis en av avgangene er blitt instilt og det er under to uker til du reiser. Hvis ikke det er tilfelle så er det opp til flyselskapet/reisebyråets vilje. Jeg ville i alle tilfeller tatt kontakt med flyselskapet/reisebyrået og forklart situasjonen og så se hva slags alternativer de kan komme med.

Gulboble
24-01-2008, 18:08
Har flypassasjerer noen standardrettigheter dersom ruteendringer får konsekvenser for en allerede booket reise? Eller er dette opp til det enkelte flyselskap/reisebyrås velvilje?

La oss si at jeg har en bekreftet, gjennomgående lavprisbillett fra A via B til C (på ett selskap, eller samarbeidende selskap). På grunn av en ruteendring er det ikke lenger mulig å nå den planlagte forbindelsen i B. Flyselskapet booker meg over på en senere avgang mellom B og C, dessverre fører dette til at jeg må sitte 5-6 timer ekstra i transitt på B flyplass.

- I et slikt tilfelle, har jeg rett til å kansellere bestillingen og få full refusjon?

- La oss si at det er mulig å gjennomføre turen med vesentlig mindre forsinkelse med en annen ruting enn A->B->C, f.eks. A->D->C (med samme selskap som opprinnelig booket). Denne rutingen er imidlertid priset høyere enn den opprinnelige bestillingen. Kan jeg kreve kostnadsfri ombooking
dersom en slik ombooking får meg frem i samsvar med den opprinnelige reiseplanen?

De gangene familien og jeg Har bltt "utsatt" for dette har vi fått kompensasjon.
Sist gang CPH-New York-Florida til CPH-Washington-Florida fikk vi flybiletter på SAS til en verdi av ca 18 000 kroner (synes jeg å huske). Holdt til (nesten) Oslo-Roma tur/retur og Oslo-Hellas tur/retur. Ganske bra betalt synes jeg.
Enkelte ganger har vi fått telefon på forhånd.

blazius
25-01-2008, 01:23
Takk for alle svar! Nå er ikke dette noen konkret problemstilling for meg, men jeg har opplevd litt ymse tidligere - alt fra å sitte "hele dagen" (6-7 timer) på OSL uten kompensasjon til å bli oppringt på forhånd og få forpleining i transitt og oppgradert klasse på flyet videre (selv om forsinkelsen ikke var på mer enn halvannentime eller så). Første tilfelle var BU (noen år siden, altså), det andre var KL.

martino
10-02-2013, 20:56
Hei. Ankom nettopp Bodø 2,5t forsinket. Mistet derfor båt til Svolvær. Har jeg virkelig ingen rettigheter ift SAS? F.eks. Overnatting? Uten deres forsinkelse ville jeg jo kommet meg hjem i dag..

marekbz
10-02-2013, 21:20
Reiseforsikringen vil kunne dekke dette under det som kalles "innhenting av planlagt reiserute".

Utdrag fra Europeiske sin:

"Ved innhenting av planlagt reiserute når du kommer for sent til forhåndsbetalt transport som følge av teknisk feil, værforhold eller trafikkuhell med offentlig transport, erstattes inntil kr 20 000 pr person - inntil kr 50 000 for familie, og inntil kr 1 500 pr person - inntil kr 4000 for familie for overnatting."

Du må få en skriftlig bekreftelse fra SAS sin ankomstskranke om at flyet har ankommet for sent iht rutetid. Og der kan du jo evt spørre om du har 'krav' på noe fra dem, eller om du må ta det via reiseforsikringen.

martino
10-02-2013, 21:35
Takk! Dette stemte. Reiseforsikringen redder meg. SAS var lite behjelpelig..

litt-amatør
10-02-2013, 22:25
Jeg er litt usikker på hva slags hjelp SAS skulle yte deg i en slik situasjon??

Farmer
10-02-2013, 22:48
Flyselskapene har ansvar for å frakte deg så raskt som mulig til den DESTINASJON som er beskrevet i din flybillett. Om du skal videre med fly, som er i en sammenhengende billett og du ikke når dette, vil du få gratis ombooking, hotell mat etc.
Men, om du skal videre noe sted på en separat billett eller med et annet transportmiddel er ikke dette noe flyselskapet har eller skal ta ansvar for.
Det er da det er viktig å ha en god reiseforsikring som kan dekke denne type eventualiteter.

Everest
11-02-2013, 00:20
Jeg har flere ganger fått refundert £30-40 pga. forsinket fly inn til LHR og BHX for buss-/togbillett videre til min destinasjon.

Så lenge SAS bruker punktlighet såpass betydelig i sin markedsføring, er dette også et kort man som forbruker bør vite å benytte: send mail til SAS Customer Care og si du velger SAS pga. punktlighet. Legg ved kvitteringer og be om refusjon av utleggene. Personlig har jeg hittil aldri fått avslag.

jb1
11-02-2013, 08:48
Ved stoerre forsinkelser har jeg ogsaa faatt dekket utgifter av SAS i etterkant. Du vil nok uansett faa dekket mer via reiseforsikringen.

chrisljo
11-02-2013, 10:04
Jeg har flere ganger fått refundert £30-40 pga. forsinket fly inn til LHR og BHX for buss-/togbillett videre til min destinasjon.

Så lenge SAS bruker punktlighet såpass betydelig i sin markedsføring, er dette også et kort man som forbruker bør vite å benytte: send mail til SAS Customer Care og si du velger SAS pga. punktlighet. Legg ved kvitteringer og be om refusjon av utleggene. Personlig har jeg hittil aldri fått avslag.

Et tilleggstips til dette er å be om en (spesifikk) poengsum i stedet for cash, da de nok har lettere å gi ut dette.

amiri
18-02-2013, 22:07
Lurer på om det er noen smarte hoder her som har noen synspunkter på min problem stilling, eller om jeg er helt på "bærtur"

Skal fly:

SK1453(08:20)/9403(10:10) OSL-CPH-VIE 27/3-2013. SK 1453 er kanselert og jeg er booket på SK 453(07:40) som går 40 min.tidligere. Det er dermed ikke noe problem å nå SK9403 i CPH.
Mitt problem er som følger;jeg bor ikke i Oslo sentrum, har ikke noen buss som er inne i sentrum før 06:40, og kan dermed i prisippet nå flytog fra Oslo S kl 06:45, og vil da være på OSL 07:03. En liten forsinkelse og jeg er F****. Alternativet er å ta en taxi til Oslo S som koster ca. 550, men da kan jeg like godt ta taxi hele veien.
Snakket med SK i dag på tlf. De tilbyr meg å booke om til en avgang som går direkte 13:55, men da rekker jeg ikke toget videre fra VIE.(som jo ikke er Sk problem ,men..).

Jeg har funnet en reiserute via FRA som passer meg perfekt,og jeg vil også rekke toget i VIE. Dette er en codeshare med LH, OSL-FRA-VIE SK 4755(09:35)/SK 3297(12:30).

Jeg legger dette frem for SK , og karen på kundesevice sjekker med supervisor og får beskjed at det kun er 24 timer før avreise at de booker om på andre *A, selv om det er codeshare. Men jeg kunne få full refusjon, det var ikke noe problem, og da kunne jeg jo bare booke meg en bill selv på nettet. Forstå det den som kan, jeg skjønner ikke hva de tenker på.

Har jeg noen case her? Det hører også med til historien at når denne reisen er utført vanker det EBG, og det er en av grunnene til at jeg ikke tar refund og flyr med noen andre, som har ok pris den dagen. Trenger poengene.

Jeg var også freidig nok til å spørre om de kunne dekke en taxtameterbil for meg, men det fikk jeg blankt nei på.:-)
Så uansett hvordan jeg velger å gjøre det vil jeg komme ut med tap, jeg har bet.hele reisen med SAS MC,men forsikringen slår først inn etter 1 times forsinkelser.

Noen som har et bra stalltips å komme med ?

S. Holberg
19-02-2013, 01:15
Ta en taxi ;) SAS har vel gjort sitt her.

Superhai
19-02-2013, 11:01
Men jeg kunne få full refusjon, det var ikke noe problem, og da kunne jeg jo bare booke meg en bill selv på nettet. Forstå det den som kan, jeg skjønner ikke hva de tenker på.

Det er EU261/2004 som krever at du kan få refusjon. Du har rett til re-ruting ved første anledning, ved en senere dato avhengig av kapasitet eller refusjon. Dette har du fått. Hvor bor du siden du ikke klarer å komme til flyplassen før 7?

jonkebassen
21-02-2013, 20:14
Hei til dere smarte flyentusiaster.

I og med at mine interesser for fly og den slags ikke strekker seg lengre enn til dette forumet lurte jeg på noe angående en forsinkelse og hvilke rettigheter vi har(hadde). Frykter at vi er veldig seint ute og at rettighetene våre har frafalt, og derfor trengs det ekstra hjelp her.

Saken er som følger:

I fjor, nærmere bestemt 5 april skulle vi landet 08:35 i Paris etter en nattflight med Air France. Sen taxing samt kø på rullebanen gjorde at vi landet nærmere femti minutter senere. Da vår connecting-flight ikke var på mer enn 1t05 minutter ble det umulig for oss å rekke flyet på kaosflyplassen til Air France. Vi ble booket om til et fly seks timer senere, og vi kom til slutt hjem i åtte, ni-tiden på kvelden samme dag. 8 timer senere enn vi oppsatt rutetid.

Når vi ankom service-desken fikk vi ingen hjelp foruten nye billetter til Oslo. Så da begynner jeg spørrerunden med:
- Har vi i utgangspunktet krav på erstatning fra AF?
Om ja: Gjelder dette fortsatt? Hvordan skal vi gå frem isåfall?
Om nei: Hvorfor ikke? Før jeg blir skutt hodet av for uvitenhet vil jeg presisere at jeg har lett overalt på nettet etter svar, men presise svar som treffer til punkt å prikke er dessverre mangelvare.

Vil legge til at jeg ikke ble klar over denne rettigheten før jeg sopet over nettet etter svar på en forsinkelse nå nylig, og at jeg i tiden etter denne flyreisen fikk øynene opp for fly.

Superhai
21-02-2013, 20:37
Sen taxing samt kø på rullebanen gjorde at vi landet nærmere femti minutter senere.

Hvis det var dette som var årsaken, så er det mest sannsynlig ATC/Airport relatert og dermed utenfor flyselskapets kontroll. Dermed vil du ikke ha rett på kompensasjon fra flyselskapet.

Det er ikke satt noen tidsbegrensning for krav så langt jeg kan finne.

Mjolnir
22-02-2013, 00:19
Hadde vel krav på et måltid selv om det ligger utenfor flyselskapets kontroll? Uansett lite vits å henge seg opp i de skarve 200 kronene nå.

ROHO
18-05-2013, 18:07
Vi har bestilt en reise hos travellink. Stavanger-san fransisco. SAS fra stavanger til london og virgin fra london til san fransisco. Virgin endret avgang til en time tidligere slik at vi ikke rekker dette. Travellink vil bare refundere hele billetten uten å tilby andre muligheter. Vi har tilbudt oss å kjøpe nye flybilletter til london og hotell dagen før slik at vi rekker flyet videre. Dette nektes vi også. Hvis vi ikke kommer med det sas flyet vi har bestilt får vi ikke være med videre fra london. Men tar vi dette flyet rekker vi ikke flyet videre. De ønsker tydeligvis ikke å ha oss med. Vi er 9 personer, så det er vel perfekt å bli kvitt oss hvis flyet er overbooket. Har vi noen rettigheter? Billettene er bestilt for 6 mnd siden. Vi har selvsagt bestilt hoteller i 3 uker i usa pluus flybilletter fra usa-hawaii. alt dette er forhåndsbetalt og ikke refunderbart. Noen som har noen råd??? Travel link nekter å hjelpe oss.

Superhai
18-05-2013, 18:46
Travellink (og reisebyråer generelt) er totalt uinteressert i om flyet er overbooket, det er flyselskapet som tar seg av. Men det høres rart ut at de ikke vil booke om, hvis det eksisterer alternativer de kan booke om til. Siste mulighet er å gå til flyselskapet og forklare at reisebyrået ikke vil hjelpe, men det er en vanskelig situasjon for flyselskapet i forhold til reisebyrået.

Mjolnir
18-05-2013, 19:00
Når reiser du? Rettighetene dine kommer an på hvor lenge før avgang du har blitt opplyst om endringene.

ROHO
18-05-2013, 21:24
24 juni er avreise. Synes det er rart vi ikke kan bruke billetten fra London hvis vi kommer oss dit for egen regning. Burde jo være mulig å benytte en gyldig billett fra London

sentry
18-05-2013, 23:31
24 juni er avreise. Synes det er rart vi ikke kan bruke billetten fra London hvis vi kommer oss dit for egen regning. Burde jo være mulig å benytte en gyldig billett fra London

Dette har nettopp vært diskutert i et eller annet reiseforum, og saken er den at det står i reisevilkårene at resten av billetten er ugyldig dersom en av de tidligere etappene ikke benyttes. Dette gjør f.eks. at man ikke kan sitte i USA og kjøpe en t/r billett Norge-USA-Norge dersom planen bare er å bruke returbilletten. Jeg ville ringt AS og snakket med dem og sett om første del av billetten kan endres, men jeg er ikke veldig optimist siden Virgin vel ikke har codeshare med SAS og du således i realiteten vel ikke har gjennomgående billett. Jeg ville også sjekket direkte med Virgin og forklart situasjonen til dem - flyselskap er ofte mer samarbeidsvillige enn reisebyrå.

Dash
19-05-2013, 00:22
Trenger ikke ha codeshare for å ha gjennomgående billett. Tipper vedkommene har gjennomgående billett. VS og SK har ihvertfall et billettsammarbeid, så det skal være mulig å kombinere dem. Men enig med Superhai, sjekk direkte med Virgin vist det er de som har sendt ut billetten. I tilfelle så skal billettnummeret begynne på 932-.

Superhai
19-05-2013, 00:48
Hvis ikke billettene hadde vært gjennomgående så hadde det ikke vært problem å reise til LHR dagen før. Men det jeg ikke skjønner er hva som egentlig er problemet her. SAS SVG-LHR lander 11:05 og VS går videre 12:20.

jalig
19-05-2013, 01:10
Her må du sjekke avtalevilkårene til reisebyrået, se om de har sitt på det tørre.

Jeg skal ta en sjekk selv.

Ellers så gjelder det jo å sky nettreisebyråene som pesten. Det virker som at de gjør alt for å plage kundene. Mye bedre å bestille direkte fra flyselskapet å betale med kredittkort.

jalig
19-05-2013, 01:31
Quote fra deres vilkår:

TIDSENDRINGER
Ved tidsendringer fra flyselskapet sendes informasjon om nye tider alltid til den e-postadressen som er angitt i bestillingen. Det er alltid kundens eget ansvar å kontrollere tidsendringer. Du kan alltid se aktuell tidtabell på www.travellink.no eller www.checkmytrip.com. Angi bestillingsreferanse og etternavn. Travellink tar ikke ansvar for e-post som av noen anledning ikke når mottakeren (spamfilter/feil e-postadresse e.l.). Dersom flyselskapet tillater avbestilling på grunn av ruteendringer, refunderer vi billetten minus vårt servicehonorar fra 395-795 kroner per person for bestillinger med kun fly og fra 795-1190 kroner per person for fly + hotel. Vi refunderer ikke avgiften for avbestillingsbeskyttelsen, avgifter og eventuelle forsikringer.

Dette viser jo også hvor gribbete og utrivelige disse nettbyråene egentlig er. Når de tar seg betalt opptil 2000 kroner for å avbestille en billett for deg.

Men i forhold til din sak så sier du ikke noe om hvor mye forsinket du faktisk er, og om det er slik at flyet ditt lander etter at det neste har gått eller at det bare blir en veldig tight connection. I det første tilfellet så er det helt klart reisebyrået sitt ansvar, da de har solgt deg biletten, de må isåfall hjelpe deg med å booke om. Denne kostnaden vil jo uansett ligge på flyselskapet, selv om de ikke kan røre bookingen.

I det andre tilfellet er det litt værre, da kan du pushe på byrået, men i værste tilfelle må du reise vel vitende om at du vil miste flyet og få selskapet til å booke deg om når det uungåelige skjer.

Discus
21-05-2013, 17:56
Hvis ikke billettene hadde vært gjennomgående så hadde det ikke vært problem å reise til LHR dagen før. Men det jeg ikke skjønner er hva som egentlig er problemet her. SAS SVG-LHR lander 11:05 og VS går videre 12:20.

Har ikke tidene i hodet her, mener å huske at for mange connections på LHR er minium mer enn 90 minutter.

LN-MOW
21-05-2013, 18:19
Minimum connection time SK-VS er 90 minuter.

Twin Otter
21-05-2013, 18:23
Har reisebyrået lov til å selge reiseruter der det ikke er lagt tilstrekkelig tid til connection?

LN-MOW
21-05-2013, 18:24
Nei. Og de får det heller ikke opp som noen mulighet.

TigerBlack
21-05-2013, 18:41
Har man en gjennomgående bilett og ett eller flere segment blir endret så det ikke er mulig å gjennomføre reisen slik den er satt opp , er billiterende selskap/reisebyrå ansvarlig for å invol omrute passasjeren slik at reisen kan gjennomføres.

Ombookingen skal (og her er det noe forhold som skal taes med i beregningen) skje i enten samme bookingklasse eller lavere, evt i mange tilfeller samme serviceklasse. Bilettene skal da skrives om som en involtery rebook/reroute, passasjeren skal ikke ha noe økonomisk belastning i slike tilfeller. Om man ikke finner ett brukbart alternativ kan passasjeren tilbys full refusjon inkludert servicehonorarer.

Ståle
24-05-2013, 13:12
Skulle opprinnelig ha cirka 3 timer på LHR i dag på vei hjem, men totalen havner på 12,5 timer - SAS ga meg en voucher på 18 pund som kan brukes her på airporten.

Er det egentlig noe mer jeg har krav på siden jeg er på DM tur?

Superhai
24-05-2013, 19:09

Spørsmålet er hvorfor du endte opp med 12,5 time istedetfor. Er det en vanlig tur bestilt gjennom DM så har ikke det noe med saken å gjøre.

FlyHi
25-05-2013, 00:20
Skulle opprinnelig ha cirka 3 timer på LHR i dag på vei hjem, men totalen havner på 12,5 timer - SAS ga meg en voucher på 18 pund som kan brukes her på airporten.

LHR idag er vel meget klart en force majeure situation grundet BA-nødlandingen - ergo ikke noget at komme efter udover den "care" du allerede har fået.

Ståle
29-05-2013, 11:13
Ok, - da dropper jeg å styre mer med denne saken.

Fjordheim
10-06-2013, 21:48
God kveld forumister,

På min første av 7 flighter i forrige uke så ble jeg(vi) forsinket 12 timer (6 timer ut fra HAU; 12 timer totalt til destinasjon). Har sendt mail til SAS (via customer service på nettet) om dette men ikke fått noe svar. Har jeg(vi) krav på noe som helst her utover den voucheren på NOK 200 for mat og drikke samt det nødvendige hotelloppholdet ved Kastrup fordi vi ikke rakk vår videreforbindelse?

Har forsøkt å lese den EU forordningen som regulerer dette, men den er jo så tvetydig for å si det mildt :)

Jeg er rimelig «grønn» her, rett og slett fordi jeg har vært heldig gjennom mange år og stort sett sluppet unna lange forsinkelser.

Bagasjen forsvant selvsagt også. Og det å gå i møte med en viktig kunde dagen derpå med «gamle» klær er ikke noe særlig det heller,etter sånn ca. 1 time forsinket oppmøte.

Hvor lang tid må man påregne før man får svar fra SAS Customer Service?

For ordens skyld; jeg er vanligvis veldig fornøyd med både SAS og Widerøe (som sto for turen fra HAU til CPH, men informasjonen fra SK på Helganes står til stryk minus dessverre).

Og for ordens skyld atter en gang; crewet fra WF var eksemplariske, og tilbød "free bar" på strekket til CPH når vi omsider tok av (hjelper jo det). Og kapteinen fra Trøndelag et sted beklaget veldig (flaut var ordet han brukte)

Mvh
Fjordheim

PS! Årsaken til den første forsinkelsen var en indikasjon på en en feil med den ene motoren på Q400’en fra HAU til CPH DS!

vbirk
12-06-2013, 09:49
Skal vel være rimelig kurant erstatningskrav som følge av forsinkelse pga teknisk feil på fly? Er ingen ekspert, men €250-400 pr person avhengig av strekning?

http://www.lovdata.no/for/grafikk//pdf/32004r0261.pdf

expat
17-06-2013, 11:35
Hei,

SK835 fra OSL til CDG ble sendt til BRU grunnet et kraftig tordenvær her i Paris (som forresten har gitt seg nå, er vel snart strålende sol her...).
Kusinen til fruen er med på det flyet, hvilke rettigheter (og kompensasjon) har en i en slik situasjon?
(Beklager hvis dette blir posta i feil tråd, da er det bare å flytte...)

sk931
17-06-2013, 12:56
De kommer jo frem, gør de ikke ?????
Skulle de da hellere have forsøgt at lande,, og sæt det så var gået galt....
Tror du virkelig at piloter lander et andet sted end der skal skal ??? bare sådan fordi de er bange for at det kan gå galt...
Lige så snart der er bare den mindste uregelmæssighed i flyvning, såå er der straks en tråd der skriger på kompensation....Er død træt af dem..læs den brochure der om dette, slut......

og undskyld fra mig som SAS ansat, at man vovede at lande i BRU istedet for CDG...
Men ikke undskyld for at piloterne valgte det og lande der hvor det var sikkert og ikke en usikker landing i en torden befængt lufthavn...

Undskyld på forhånd og for mit udbrud

Ole

expat
17-06-2013, 13:24
Det var absolutt ikke slik ment, jeg skjønner veldig godt pilotene som ikke landet på CDG, for det var et heftig uvær! Ikke kritikk mot dem i det hele tatt! Heller ikke mot SAS. Heg prøvde et kjapt søk på google og hos sas, og eneste informasjon jeg fant om kompensasjon var om forsinket avgang etc.

Mitt spørsmål går mer på: Når man da har tatt av i henhold til planlagt avgang, men man da blir flydd til en annen by en der man skal, før man (forhåpentligvis) blir puttet på en buss eller annen transport, blir man jo en del timere forsinket i forhold til planlagt ankomst. Har man da krav på noen form for kompensasjon? Og hvilke rettigheter har man ang. videre transport til bestemmelsesstedet.
Nå fikk vår gjest informasjon om en buss til slutt, men jeg fikk nettopp en mld om at hun hadde mistet reisefølge da hun ennå ventet på bagasjen. Når bagasjen endelig kom var det ikke tegn til andre i reisefølge eller informasjon om noe buss. Så hun hoppet på et tog til Paris...

wf145
17-06-2013, 14:24
Det tvilar eg på, sidan denne diversionen er på grunn av været, og dermed utanfor flyselskapet sin kontroll. Når ho i tillegg ikkje har følgt opplegget til flyselskapet, men hoppa på eit tog på eige initiativ trur eg ikkje ho kan kreve noko form for komp...

Fjordheim
17-06-2013, 22:05
Hei,

Hvorfor svarer ikke SAS på min enkle henvendelse, har sendt dem et par fine (les: høflige) remindere, er dette noe som skal i gjennom et visst system, hvor lang tid tar en slik sak? Det står ikke om penger, men rett og slett om respons fra SAS (skuffet)

gygrid
17-06-2013, 22:30
Lige så snart der er bare den mindste uregelmæssighed i flyvning, såå er der straks en tråd der skriger på kompensation....Er død træt af dem..læs den brochure der om dette, slut......

Den dagen man kan uten videre anta at alle får den erstatning man har krav på, alltid, vil det ikke være behov for slike tråder. Trådene er et resultat av mangel på tillit.

Dash
17-06-2013, 23:28
Hei,

Hvorfor svarer ikke SAS på min enkle henvendelse, har sendt dem et par fine (les: høflige) remindere, er dette noe som skal i gjennom et visst system, hvor lang tid tar en slik sak? Det står ikke om penger, men rett og slett om respons fra SAS (skuffet)

SAS customer care har for øyeblikket en hinsides kø. Ventetiden ligger på ca 8 uker....

Hickok
18-06-2013, 05:55
SAS customer care har for øyeblikket en hinsides kø. Ventetiden ligger på ca 8 uker....

8 uker er vel for de med status?

Fjordheim
20-06-2013, 22:55
Er det virkelig så ille; 8 uker! i min bransje så er man da utelukket som klient/kunde/leverandør; her forventes svar innen 24 timer. Slik er det i den tidvis utskjelte shipping bransjen (som flybransjen nærmer seg mer og mer). Da får jeg vel svar omtrent når farvel til MD80 MegaDO foregår.

Vel, kundeservice er ikke så bra lenger.

Mvh
Fjordheim

jameson82
13-07-2013, 21:01
Min søster har vært på språkreise til YVR og skulle fly YVR-LHR-OSL.
BA har crew mangel og har kansellert flygningen LHR-OSL i kveld og hun er ombooket først klokka 17.30 i morgen efta..
Da hun tok kontakt med BA fikk hun beskjed om at siden hun reiste alene hadde hun ikke krav på hotell da alle hotell i nærheten er fullbooket. Ikke har hun fått matkuponger eller noe annet hjelp..
Hun er i tilegg sjuk så humøret hennes er ikke på topp.
Hva har hun krav på her?

FlyHi
13-07-2013, 21:52
Hotel+forplejning+telefonsamtale+transfer til/fra hotel+EU kompensation

Evt og ret til ombooking med andet selskab.

Erfaringen viser dog at rigtig mange flyselskaber idag ikke overholder dette medmindre man står meget hårdt på reglerne efterfølgende.

Betal evt selv og send claim bagefter.

http://www.forbrugereuropa.dk/Rejser/Flyrejser/Aflysning

Om hun rejser alene eller ej betyder ingenting er er ren bulls*** de lukker ud.

jameson82
13-07-2013, 23:04
Hotel+forplejning+telefonsamtale+transfer til/fra hotel+EU kompensation

Evt og ret til ombooking med andet selskab.

Erfaringen viser dog at rigtig mange flyselskaber idag ikke overholder dette medmindre man står meget hårdt på reglerne efterfølgende.

Betal evt selv og send claim bagefter.

http://www.forbrugereuropa.dk/Rejser/Flyrejser/Aflysning

Om hun rejser alene eller ej betyder ingenting er er ren bulls*** de lukker ud.

Takk for svar og link. Her har BA utført en elendig service.. De påstår det ikke var ledige hotellrom men tok meg 2 minutter å booke ett enkeltrom 3km unna LHR.
Først påsto de ikke noe var ledig imorgen,først mandag, men etter masse trykking var de heldige å fikk det siste ledige sete til hun imorgen men når hun fikk netttilgang å fikk sjekket mailen hadde hun fått mail om endringer 4 timer før hun tok kontakt med BA på LHR. Så løgn hele veien

jameson82
15-07-2013, 21:14
Min søster har vært på språkreise til YVR og skulle fly YVR-LHR-OSL.
BA har crew mangel og har kansellert flygningen LHR-OSL i kveld og hun er ombooket først klokka 17.30 i morgen efta..
Da hun tok kontakt med BA fikk hun beskjed om at siden hun reiste alene hadde hun ikke krav på hotell da alle hotell i nærheten er fullbooket. Ikke har hun fått matkuponger eller noe annet hjelp..
Hun er i tilegg sjuk så humøret hennes er ikke på topp.
Hva har hun krav på her?

Drar opp igjen denne.
Sitter og skal skrive en mail til BA.

Hvilket beløp kommer hun under her?
YVR-LHR gikk som planlagt mens LHR-OSL ble 23 timer forsinket
Er det da punkt a? Eller er det turen sett under ett?
Om hun ble sittende i YVR eller LHR uten tilbud på hotell spiller jo ingen rolle
a) 250 EUR for alle flyvninger på højst 1 500 km

b) 400 EUR for alle flyvninger inden for Fællesskabet på mere end 1 500 km og for alle andre flyvninger på mellem 1 500 og 3 500 km

c) 600 EUR for alle flyvninger, der ikke falder ind under a) eller b).

A-380
15-07-2013, 21:33
Her er det "600EUR" regelen som gjelder vil jeg si. Det er hele reisen YVR-LHR-OSL som gjelder, og den er jo litt lenger enn 3500km. Og den totale forsinkelsen ble jo over 3 timer.

Ligner litt på en sak jeg hadde med Lufthansa for noen år siden. Utfallet ble etter 11 mnd brevveksling at vi tjente penger med å fly med LH, takket være et godt tilbud til sør amerika ;)

Du kan lese dommen her: https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/Nemndsavgjoerelser/395-11F

LikerFlyturer
06-12-2013, 19:05
Hei. Jeg har nå nettopp kommet hjem fra London/Gatwick til Bergen med Norwegian. På grunn av uværet som har herjet i dag, ble flyet tre timer forsinket.

Det jeg lurer på: Hadde vi hatt krav på mat? Vi fant ikke noe skranke som kunne gi oss kupong, så lurer på om jeg skal sende inn kvitteringene?

Og: Jeg mistet en kveldsvakt på jobben, og mistet dermed en del lønn. Har Norwegian noen plikt for økonomisk tap? Det er jo ikke Norwegian sin feil at det er storm, men hadde vært kjekt for en student ;)

Takker.

Superhai
06-12-2013, 19:33
Hadde vi hatt krav på mat?

Jeg mistet en kveldsvakt på jobben, og mistet dermed en del lønn. Har Norwegian noen plikt for økonomisk tap?

EU 261/2004 sier følgende som er relevant ut fra din forklaring (utdrag fra engelsk versjon)

(14) As under the Montreal Convention, obligations on operating air carriers should be limited or excluded in cases where an event has been caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken. Such circumstances may, in particular, occur in cases of political instability, meteorological conditions incompatible with the operation of the flight concerned, security risks, unexpected flight safety shortcomings and strikes that affect the operation of an operating air carrier.

(18) Care for passengers awaiting an alternative or a delayed flight may be limited or declined if the provision of the care would itself cause further delay.

1. When an operating air carrier reasonably expects a flight to be delayed beyond its scheduled time of departure:
(a) for two hours or more in the case of flights of 1500 kilometres or less;

passengers shall be offered by the operating air carrier:
(i) the assistance specified in Article 9(1)(a) and 9(2);

Article 9
Right to care
1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered free of charge:
(a) meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time;

2. In addition, passengers shall be offered free of charge two telephone calls, telex or fax messages, or e-mails.

Så ut fra din beskrivelse så har du rett til "meals and refreshement" som er rimelig i forhold til ventetiden, samt to telefonsamtaler (el.).

Siden vær som dette regnes som ekstraordinære omstendigheter så har du ingen annen rett til kompensasjon.

Personlig mener jeg jeg også at lider du økonomisk tap på at en flyavgang blir forsinket tre timer, så har du normalt beregnet for kort tid.

LikerFlyturer
09-12-2013, 19:51
Hei igjen. Ja, jeg skjønte at jeg har rett på mat. Spørsmålet mitt er om det er mulig å evt ettersende kvitteringer for "forpleining"?

Norwegian-flighten var den første til Bergen den dagen ;)

Superhai
09-12-2013, 19:54
Spørsmålet mitt er om det er mulig å evt ettersende kvitteringer for "forpleining"?

Norwegians kundeservice kan vel svare på det, hvordan du kan gå fram.

erikd
10-12-2013, 12:39
Hei!

Sitter i Club-Loungen på T5 nå. Opprinnelig fly er kansellert, hadde Club Europe. Har nå blitt flyttet til Euro Traveller kl 13.05. Hva kan jeg foreslå av kompensasjon utover mellomlegget på billetten selvfølgelig?

Hypern
10-12-2013, 12:59
Se her
http://www.airpassengerrights.eu/en/updown-grading.html
Dvs LHR-OSL er under 1500 km, du har krav på 30% refusjon av billettprisen. Ellers kan flyselskapet velge å gi ting utover det som feks miles, men 30% refusjon er det man lovlig kan kreve.

The Ticketor
10-12-2013, 17:35
Forpleining er oftest i form for matkuponger, og med mindre du er ute etter å teste systemet, så er det nok best å holde seg til det. Da er du ihvertfall sikret at du får noe betalt for.

erikd
10-12-2013, 21:00
Takk for gode svar, hva blir det til med avios/tierpoints? Noen som har erfaringer med kompensasjon her?

Hypern
11-12-2013, 11:33
Takk for gode svar, hva blir det til med avios/tierpoints? Noen som har erfaringer med kompensasjon her?

Dette er mer opp til flyselskapet igjen da, men om du spør pent og sier at du var downgraded så kanskje de vil gi deg noe, men det enese du lovpålagt kan kreve er det jeg og Ticketor nevnte i posten over her.

Glenn
13-12-2013, 14:30
Hva er prosedyren når en avgang blir kansellert?
Blir man ikke flyttet over til neste ledige direkteavgang?
Min far skulle egentlig reist med SK4418 OSL-TOS, men den ble innstilt pga. crewmangel.
Han ble da flyttet over til SK362 til TRD, og SK4572 til TOS via BOO.

Tok kontakt med SAS Chat for å høre om han kunne bli flyttet over på SK4424 som er en direkteavgang, men de kunne ikke hjelpe. Det er bare SAS Plus-billetter igjen på den avgangen, han flyr i SAS GO.
Iflg. WF Chat blir man flyttet over uavhengig av klasse når det skjer en kansellering, men det ser jo ikke ut som det er tilfelle her.

ILS2
13-12-2013, 17:47
Dette forklarer i hvert fall hvorfor SK 4432 plutselig ble fylt til randen.

Superhai
13-12-2013, 22:31
De blir flyttet over til det er reelt fullt, men revenue henger ikke alltid med og viser at flyet er åpen for salg. Det hender også at det skjer avbookinger etter at paxen er flyttet, altså det var fullt når man booket om, mens så blir det ledige plasser etterhvert.

Glenn
14-12-2013, 13:49
Han forsøkte å henvende seg til SAS på OSL, men der fikk han beskjed at passasjerer til Alta (?) var prioritert på SK4424, så han kunne ikke bli flyttet over på den.
Dermed ble det en lang tur til TOS via TRD og BOO.

Jeg er veldig nysgjerrig på om SK4424 ble fullbooket eller ikke, for tett opp mot avgang var det tre ledige plasser som var synlige på sas.no.

Mjolnir
22-12-2013, 16:50
Driver å ser på mulighetene for å få noen kroner igjen på bookinga jeg mistet med KLM. Ble ca. 1,5 time forsinket med kollektivtrafikk pga. IRROPS samt klønete håndtering av dette. Resultatet ble at jeg ankom checkinområdet 20 min før avgang/10 min etter deadline for bagdrop.

Billettkontoret opplyste om at billetten var non-changeable, og kunne bare tilby meg å kjøpe ny billett neste dag. På Review / modify your reservations hos AF står det
Fare information : Code GSRDE

Modification before the trip has started : Allowed at a charge of 70 EUR

Refund before the trip has started : Not allowed

Refund after the trip has started : Not allowed

Er jeg helt ute som leser "before the trip has started" som at endring for 70 € burde være mulig helt fram til avgang?

wf145
22-12-2013, 17:42
Driver å ser på mulighetene for å få noen kroner igjen på bookinga jeg mistet med KLM. Ble ca. 1,5 time forsinket med kollektivtrafikk pga. IRROPS samt klønete håndtering av dette. Resultatet ble at jeg ankom checkinområdet 20 min før avgang/10 min etter deadline for bagdrop.Billettkontoret opplyste om at billetten var non-changeable, og kunne bare tilby meg å kjøpe ny billett neste dag. På Review / modify your reservations hos AF står det

Er jeg helt ute som leser "before the trip has started" som at endring for 70 € burde være mulig helt fram til avgang?

Du har møtt etter at fristen for innsjekk er ute, og då misser du nok rettigheitene til endring vil eg tru.

killbox
31-12-2013, 12:33
Reiser selv med Dreamlineren til FLL lørdag 11. januar. Er det noe jeg bør vite om før en reiser med Norwegian. Hvilke rettigheter har jeg osv. Det eneste jeg fant ut fra reiseforsikringen min er at jeg får 200,- per påbegynnte time etter 4 timer. Maks 2k, i tillegg får jeg booke hotellrom til 1500,-

Hva kan jeg forvente av Norwegian dersom ting blir forsinket? disse eu-takstene på kompensasjon kan vell bare glemmes..

FestiVal
31-12-2013, 12:49
Reiser selv med Dreamlineren til FLL lørdag 11. januar. Er det noe jeg bør vite om før en reiser med Norwegian. Hvilke rettigheter har jeg osv. Det eneste jeg fant ut fra reiseforsikringen min er at jeg får 200,- per påbegynnte time etter 4 timer. Maks 2k, i tillegg får jeg booke hotellrom til 1500,-

Hva kan jeg forvente av Norwegian dersom ting blir forsinket? disse eu-takstene på kompensasjon kan vell bare glemmes..

Hva du kan forvente og hva du har krav på er tydeligvis ikke det samme ser det ut for......

LN-VLE
31-12-2013, 12:54

Her er en link til Luftfartstilsynet som lister opp dine rettigheter. Luftfartstilsynet er som regel ikke i lommen til flyselskapene, men uavhengig slik at informasjonen kan regnes som riktig.

http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/flypassasjer/article1241.ece

Vidar

killbox
31-12-2013, 12:55
Er vell det som er problemet. Tror nok jeg lener meg mest mot reiseforsikringen. Virker som sannsynligheten for at det vil skje noe er relativt høy, og da er det greit å vite hvordan man forholder seg til slik. Legger man ut for ting selv og deretter krever refusjon osv..

sk931
31-12-2013, 12:56

JEg vil da helt sikkert råde dig til selv at undersøge dine rettigheder..Hvad HAR du krav på..hvad KAN du forvente...Hvad kan du ABSOLUT IKKE forvente..
Økonomisk kompensation kan du nok GLEMME alt om....Det synes som om Norwegian ikke mener at selv de mest åbenlyse regler mener Norwegian ikke gælder for dem....
Men nu er der 11 dage til du skal rejse..det meste kan være normaliseret inden da..
På nette kan du finde de EU/EØS regler som også Norwegian skal overholde..Regler de IKKE kan undslå sig fra
ilsen Ole

chrisljo
31-12-2013, 13:41

Hvilket kredittkort betalte du med?

LN-MOW
31-12-2013, 15:59
DY har jo flere ganger gjort det klart at kundene selv må rette krav mot selskapet så ikke regn med noen form for automatisk kompensasjon.

killbox
31-12-2013, 16:12
Hvilket kredittkort betalte du med?
Betalte med visa. Støtter prinsippielt ikke kredittkortgebyrer. Burde jeg gjerne gjort det?

Ut i fra situasjonen med NAS og Dreamlinerene så virker det som om kunden er veldig latt til seg selv når problemene oppstår. Da er det greit å finne ut på forhånd hva en eventuelt skal gjøre/ikke gjøre. Spørsmål som "Har en rett på matkuponger i det en får vite at flighten er 2 timer forsinket, eller kun når det har gått 2 timer"

Skulle det vise seg at flighten blir et døgn forsinket. Bestiller en hotell og skyss selv, legger ut og deretter får dette refundert. Greiest å få det refundert av reiseforsikring eller begge plasser..

chrisljo
31-12-2013, 17:07
Betalte med visa. Støtter prinsippielt ikke kredittkortgebyrer. Burde jeg gjerne gjort det?

Ut i fra situasjonen med NAS og Dreamlinerene så virker det som om kunden er veldig latt til seg selv når problemene oppstår. Da er det greit å finne ut på forhånd hva en eventuelt skal gjøre/ikke gjøre. Spørsmål som "Har en rett på matkuponger i det en får vite at flighten er 2 timer forsinket, eller kun når det har gått 2 timer"

Skulle det vise seg at flighten blir et døgn forsinket. Bestiller en hotell og skyss selv, legger ut og deretter får dette refundert. Greiest å få det refundert av reiseforsikring eller begge plasser..

Betaler selv Norwegian reiser med Norwegian kort og andre med Amex. Begge har dekning ved forsinkelser etc. i tillegg til min vanlige reiseforsikring.

Det kan være greit å planlegge for problemene, kanskje sjekke ut aktuelle hoteller/alternative ruter ved forsinkelse. Med mindre man har fryktelig dårlig råd, er det beste vel å ordne alt selv, ta vare på kvitteringer, holde seg innenfor rimelighetens grenser og håpe noen dekker det når man kommer hjem.

TOS
01-01-2014, 15:50
Driver å ser på mulighetene for å få noen kroner igjen på bookinga jeg mistet med KLM. Ble ca. 1,5 time forsinket med kollektivtrafikk pga. IRROPS samt klønete håndtering av dette. Resultatet ble at jeg ankom checkinområdet 20 min før avgang/10 min etter deadline for bagdrop.

Billettkontoret opplyste om at billetten var non-changeable, og kunne bare tilby meg å kjøpe ny billett neste dag. På Review / modify your reservations hos AF står det

Jeg tror at normalt sett vil reiseforsikringens klausul om innhenting av reiseruten dekke slike tilfeller når du ankommer forsinket til flyplassen pga forsinket kollektivtransport (innenfor visse begrensninger på beløp). Du får sjekke dette med ditt selskap.

Gunnar90
02-01-2014, 13:13
Er det noen som kjenner til hvordan det har fungert i praksis mht reiseforsikring og forsinkelsene på Norwegian longhaul?

Jeg tenker da på utgifter til mistet videreforbindelse, tapt arbeidsfortjeneste osv.

chrisljo
02-01-2014, 13:17
Er det noen som kjenner til hvordan det har fungert i praksis mht reiseforsikring og forsinkelsene på Norwegian longhaul?

Jeg tenker da på utgifter til mistet videreforbindelse, tapt arbeidsfortjeneste osv.

Alle vilkår jeg har lest gir ingenting for tapt arbeidsinntekt og lignende uansett, men flere dekker direkte kostnader.

NordicMaster
03-03-2014, 21:30
Hei

Returen på en reise jeg skal gjøre er skjøvet frem med en time. Jeg kommer til flyplassen med rutebuss og jeg tror ikke jeg rekker flyvningen. Det er ikke noe alternativ for meg å komme frem dagen før og bo på hotell. Jeg har blitt tilbudt å skyve avgangen 24 timer frem (hjelper meg ikke) eller reise på neste flyvning som er 48 timer senere (går ikke pga jobb). Jeg vil heller enten booke om hele reisen (både utreise og retur (og dermed reise en annen gang)) eller få reisen refundert. Begge deler nekter flyselskapet. Er dette rimelig?

SAS_flyer
03-03-2014, 21:41
Synes selskapet har vært fleksible her. Hvem reiser du med?

Discus
03-03-2014, 22:01
Returen på en reise jeg skal gjøre er skjøvet frem med en time. Jeg kommer til flyplassen med rutebuss og jeg tror ikke jeg rekker flyvningen...Er dette rimelig?

I slike tilfeller hjelper det med ofte med mer detaljer som flyselskap, når og hvor det gjelder. Har du lest befordringsvilkårene til aktuelt selskap?

Sjabby
04-03-2014, 08:25
Min avgang med SAS SVG-CPH 1815 ble kansellert 5. Februar, ble booket om til 1600 samme dag, fikk beskjed ca 1300 samme dag så måtte hive meg rundt for å rekke flyet til CPH for å reise videre til BKK samme dag. Har jeg krav på noe erstatning når flyvningen ble fremskyndet med mer enn 2 timer??

NordicMaster
04-03-2014, 15:15
I slike tilfeller hjelper det med ofte med mer detaljer som flyselskap, når og hvor det gjelder. Har du lest befordringsvilkårene til aktuelt selskap?

British Airways BA0150 Amman-London 18/3 originalt 09:45 nå 08:45. Fra hva jeg kan lese i befordringsvilkårene står det at de kan flytte i 12 timer i begge retninger uten "straff". Det er jo helt urimelig.

Jeg har forståelse for at man må flytte på flyvninger, men da må man og være fleksibel overfor kundene sine. Vi har jo tross alt laget en avtale om en tjeneste de ikke klarer å levere. Videre hadde jeg håpet at sølv-status hos BA hadde hjulpet litt, men det ser heller ikke ut til å være tilfellet.

Jeg håper at Flyklagenemda kan håndtere denne saken til tross for at avgangen er fra utlandet med et selskap som ikke er norsk.

kimpe
04-03-2014, 15:33
Hei NordicMaster!

Tror nok ikke den norske Flyklagenemda kan hjelpe mye her gitt.. Du må nok søke opp og finne den engelske tilsvarende nemd, om den nå eksisterer...

En liten forskyvning i rutetiden såpass lang tid i forveien må man dessverre regne med! Så får du evt benytte Taxi i stedet for rutebuss, eller privatsjafør etc..

Kim

Superhai
04-03-2014, 16:50
Fra hva jeg kan lese i befordringsvilkårene står det at de kan flytte i 12 timer i begge retninger uten "straff". Det er jo helt urimelig.

Vi har jo tross alt laget en avtale om en tjeneste de ikke klarer å levere.

Avtalen du har inngått med selskapet er det som står i befordringsvilkårene. At du mener nå at de vilkårene er urimelige er jo din egen feil. EU261 gir deg noen rettigheter utover denne avtalen, men så langt fram i tid så har de liten betydning utover det du har blitt tilbudt.

NordicMaster
04-03-2014, 18:45
Jeg prøvde akkurat å gjøre en dummy booking og den eneste teksten jeg finner (etter å ha søkt etter change/alter/different etc) er denne:

9a2) Before we accept your booking, we or our authorised agents will tell you the scheduled departure time of your flight and it will be shown on your ticket or itinerary and receipt. We may need to change the scheduled departure time of your flight after your ticket has been sent to you or to change the scheduled departure terminal for your flight. If you give us or our authorised agents contact information, we or they will try to let you know about any changes.

9a3) If, after you buy your ticket:

we make a significant change to the scheduled departure time of your flight;
you find this change unacceptable; and
we or our authorised agents cannot book you on another flight which you are prepared to accept;
we will give you an involuntary fare refund.

Diskusjonen her må jo da være hvorvidt en endring er "significant" eller ikke. For noen betyr en time ingen ting, mens for andre er det avgjørende.

Discus
04-03-2014, 21:18
Diskusjonen her må jo da være hvorvidt en endring er "significant" eller ikke. For noen betyr en time ingen ting, mens for andre er det avgjørende.

Hvis du leser EU-forordningen om kanselleringer el.l. så vil varsling mer enn to uker før avreise ikke utløse kompensasjon. Om varslingen er frem til avreise vil heller ikke rerouting med avreise en time frem i tid utløse kompensasjon:
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Cancellation

Med andre ord virker det ikke som noen synes en time er en signifikant endring her.

NordicMaster
04-03-2014, 21:34
Hvis du leser EU-forordningen om kanselleringer el.l. så vil varsling mer enn to uker før avreise ikke utløse kompensasjon. Om varslingen er frem til avreise vil heller ikke rerouting med avreise en time frem i tid utløse kompensasjon:
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Commission_Regulation_261/2004#Cancellation

Med andre ord virker det ikke som noen synes en time er en signifikant endring her.

Ja, kompensasjon utløser nok ikke dette tilfellet. Det er heller ikke det jeg er ute etter. Jeg er simpelthen ute etter å komme dem i møte etter at de ensidig endrer en avtale med meg. Det vil koste dem ganske nøyaktig 0,- å endre bookingen til en annen helg som passer meg bedre.

Sjabby
05-03-2014, 07:52
Min avgang med SAS SVG-CPH 1815 ble kansellert 5. Februar, ble booket om til 1600 samme dag, fikk beskjed ca 1300 samme dag så måtte hive meg rundt for å rekke flyet til CPH for å reise videre til BKK samme dag. Har jeg krav på noe erstatning når flyvningen ble fremskyndet med mer enn 2 timer??

Ingen innspill?

wf145
05-03-2014, 08:03
Ingen innspill?

Alternativet hadde vel vore at du ikkje kom deg til BKK same dag?

Her synest eg heller du skal vere fornøgd med at SAS fekk deg med på eit tidlegare fly, så du rakk flyet ditt til BKK, i staden for å syte over at du måtte reise tidlegare.

TOS
05-03-2014, 09:04
Ingen innspill?

Her synest eg heller du skal vere fornøgd med at SAS fekk deg med på eit tidlegare fly, så du rakk flyet ditt til BKK, i staden for å syte over at du måtte reise tidlegare.

Tja. Hva ville vært situasjonen om Sjabby hadde et oppdrag/en jobb som gjorde at man ikke kunne rekke noe før kl 1815 (jeg booker f.eks. ofte mine flyreiser for å passe inn med andre aktiviteter og jobb jeg måtte ha)? "Syte over at du måtte reise tidlegare"...?

3cseat
05-03-2014, 12:26

Hva slags holding er dette ? Det skal vel ikke være slik at flyselskap skal kunne endre etter eget forgodtbefinnende, uten at dette kan få konskvenser, og uten å ta tilstrekkelig hensyn til de reisende som blir berørt av endringene. Det kan ikke være lik at den reisende til enhver tid skal tilpasse seg hva flyselskapet måtte finne passende.

Hvorvidt det er krav på noen kompensajon vet jeg ikke, men at de skal kunne gjøre dette uten videre synes jeg ikke er rimelig, da det jo ikke er sikkert at alternativet de kommer opp med passer. Synes vel de burde være lydhøre for en kompensasjon der.

Personlig hadde jeg vel ikke brydd meg om dette, om det likevel gikk greit, men kommtaren tyder vel på at det ikke var helt greit for den det gjalt i dette tilfelle, og da er det helt betimelig å spørre om dette.

WF789
05-03-2014, 13:16
Ingen innspill?

Du har vel krav på å få reise med første mulige avgang etter ordinær avgangstid og deretter forpleining til forpleining og overnatting i CPH til dagen etter om du ikke kan reise kl 16?

TG923
05-03-2014, 13:45
Kanselleringer kan forekomme. At man da får tilbud om å reise tidligere så man rekker BKK-flyet må da bare være en fordel?

Hadde du ikke hatt muligheten til dette måtte jo flyselskapet funnet første mulige forbindelse etter avtalt avgangstid.

Superhai
05-03-2014, 13:53
Ingen innspill?

Hva var det SAS sa når du tok kontakt da?

krølle
05-03-2014, 13:56
Ingen innspill?

Ja de pænga, ja de pænga var der en som sang engang. Tror ikke han ble særlig rik på den sangen;)
Men spøk til side, husker ikke hva som står i de SMS'ene som blir sendt ved slike tilfeller, men om det skulle oppstå en annen gang, kan du ta kontakt med 05400 og sjekke om der er andre alternativ,;) f.eks via osl eller om kveldsavgangen gikk. Da hadde du om du ønsket fått endret til en slik. Gitt at du nådde din forbindelse fra CPH

Skipskatta
03-04-2014, 12:31
Hadde opprinnelig OSL-CPH-EWR med SAS i dag 3. april. Flighten over dammen ble kansellert og jeg har nå blitt ombooket via Island.

Opprinnelig ankomst på EWR var 1455. Nå kommer jeg ikke fram før 1900. Utløser det noen rett til kompensasjon fra SAS?

Someone
03-04-2014, 12:44
Du har ihvertfall rett på bonuspoeng fra opprinnelige reiserute.

Husker ikke hva loven sier på så lange strekninger. Er det 4 eller 6 timer som utløser noen form for kompensasjon?

Du ble ihvertfall ombooket.....

Superhai
03-04-2014, 16:10
4 timer for care utenfor EU, 5 timer for kompensasjon. Årsak er også vesentlig.

SAS-Steward
03-04-2014, 17:49
Årsaken er oljetrykkfeil i går på SK910 EWR-CPH, og maskinen returnerte til Newark.
LN-RKO er fuglen.

Skipskatta
25-04-2014, 12:24
Finnes det noen dansk tilsvarende side hvor man kan lese om nemdsavgjørelse i forbindelse med kansellerte flyavganger og kompensasjon? Slik som denne norske: https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/Nemndsavgjoerelser

Det ser ut som den norske nemda stort sett ikke gir medhold til klager når det dreier seg om teknisk feil. Hadde vært greit å vite hvordan en dansk slik nemnd ser på saken (CPH-EWR avlyst, så da er det vel en dansk nemnd som eventuelt skal behandle en klage).

Flight Cancelled
07-05-2014, 15:15
Endte opp med å oppleve mitt eget brukernavn (avgang til BGO ble innstilt, som førte til at jeg ble booket om på en 2:05t senere avgang). I følge en artikkel på db.no (http://www.dagbladet.no/2013/07/04/tema/reise/erstatning/forsinkelse/kansellering/27983704/) så nevner de at man får rettigheter ved en 2t forsinkelse, og at det er en standarderstatning på 250 euro for flyvninger under 1500 km.

Hvordan stemmer dette? Kan jeg ha krav på noe erstatning, eller får jeg holde meg til et par ekstra kyllingspyd og gratis øl i loungen? :p

Superhai
07-05-2014, 15:50
Hvordan stemmer dette? Kan jeg ha krav på noe erstatning, eller får jeg holde meg til et par ekstra kyllingspyd og gratis øl i loungen? :p

Care etter 2 timer, evt. erstatning om du ankommer mer enn to timer senere og det ikke er ekstraordinære omstendigheter.

Dag Viking
07-05-2014, 16:22
Care etter 2 timer, evt. erstatning om du ankommer mer enn to timer senere og det ikke er ekstraordinære omstendigheter.

Ba om dette fra DY for et par år siden, fikk blankt nei. De kunne ikke gi ut mat/drikkebonger siden de da kunne risikere å forsinke avgangen ytterligere. Litt merkelig, siden man ved avgang fra BGO og innkommende fly fra OSL har rimelig god kontroll på når flyet tidligst kan gå fra BGO. Man skal jo tross alt fly over fjellet og snu flyet. Allerede før flyet hadde tatt av fra OSL var det klart at forsinkelsen kom til å bli over 2 timer :angry:

Superhai
07-05-2014, 18:00
De kunne ikke gi ut mat/drikkebonger siden de da kunne risikere å forsinke avgangen ytterligere.

Regelverket åpner for den muligheten, men det forutsetter at det er en reel mulighet. Det virker som det ikke er tilfellet her, så DY har vel brukt muligheten til å unngå å betale ut.

Flight Cancelled
07-05-2014, 18:18
Hvordan defineres nøyaktig ekstraordinære omstendigheter? Det var go to gate, før det plutselig ble utsatt med new info in 45 min. Hørte med en dame i loungen som nevnte at det var grunnet "technical" på flyet.

Hvor er det lurt å henvende seg med kravet forresten? Funker gullmailen også til slik?

Superhai
07-05-2014, 20:00
Hvordan defineres nøyaktig ekstraordinære omstendigheter?

Det finnes ingen nøyaktig definisjon, men generelt så gjelder det hendelser som flyselskapet ikke er herre over selvom de har gjort det de rimelig kan for å unngå det. Dette er en av grunnen til at regelverket er til oppdatering, og er vel en vanlig sak i flyklagenemda, men også en del rettsaker.

Dette er ikke en EuroBonus sak, så det må tas med kundeservice. Det enkleste er vel via skjemaet på www.sas.no. EB kan sikkert sende det videre, men de kan like gjerne be deg om å skrive på nytt.

Futura
09-05-2014, 15:20
Jeg har krevd å få dekket et enkelt pastamåltid etter en tur med DY fra GVA der avgang ble 4t05min forsinket på turen til OSL, dette da flyet hadde fått en mindre teknisk feil tidligere på dagen, på eller på veg til OSL. Etter 75 dager har jeg fått beskjed om at de ikke vil dekke kravet da det skyldes en teknisk feil som de ikke var herre over. Jeg har prøvd å søke for å finne regelverket som regulerer dette. Da spesielt der det er omtalt de forskjellige årsaker til forsinkelser. Noe som har en link til regelverket og ikke den tabloide versjonen

Are G
09-05-2014, 15:41
Her for ikke lenge siden troppet jeg sol vanlig opp på Kjevik for å reise til Oslo, fikk melding om at flyet var noe forsinket mens jeg var på vei til security, etter en liten stund ble forsinkelsen utvidet og ytterligere noe tid ble flyet innstilt. Da ble det satt opp ny avgang 4 timer senere og det ble etterhvert delt ut koponger verd 120 kr .
Man kan vel kreve mer men jeg orker ikke krangle med folk for småpenger..

Futura
09-05-2014, 16:34
Her for ikke lenge siden troppet jeg sol vanlig opp på Kjevik for å reise til Oslo, fikk melding om at flyet var noe forsinket mens jeg var på vei til security, etter en liten stund ble forsinkelsen utvidet og ytterligere noe tid ble flyet innstilt. Da ble det satt opp ny avgang 4 timer senere og det ble etterhvert delt ut koponger verd 120 kr .
Man kan vel kreve mer men jeg orker ikke krangle med folk for småpenger..DY gidder jo å krangle om småpenger......
Nå var jeg mest interesert i regelverket, for å se om jeg skal gidde å gå videre med det.

WF789
09-05-2014, 16:54
Mat har du alltid krav på, men standarderstatning kan de klare "å dokumentere" seg bort fra. Føler meg trygg på at du får gjenomslag for førstnevnte hos flyklagenemnda, sistnevnte kommer an på hva som gikk galt og om du kunne unngått det.

Superhai
09-05-2014, 20:27
Nå var jeg mest interesert i regelverket, for å se om jeg skal gidde å gå videre med det.

Regelverket finner du her
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32004R0261

Norsk oversettelse
http://lovdata.no/static/SF/pdf/32004r0261.pdf

Men du har rett til det som kalles "Care" uansett årsak når det er over en viss lengde på forsinkelsen (2-3-4 timer avhengig av distanse). Regelverket sier lite spesifikt hvor mye "Care" man bør få, det står kun at det skal være rimelig i forhold til ventetiden - og det kan man strengt tatt tolke som et glass vann og en kjeks: "meals and refreshments in a reasonable relation to the waiting time;".

storg
15-05-2014, 20:47
Hei. Min flight til Helsinki i morgen tidlig er kansellert og jeg ble booket om til en flight som lander 5 timer 55 minutter etter opprinnelig plan. Dessuten må jeg sitte å blomstre på Arlanda i 3 timer istedet for direkte tur. Har jeg krav på kompensasjon, jeg hadde en plan om å gjøre noe helt annet i de seks timene.

Discus
15-05-2014, 21:01
Hei. Min flight til Helsinki i morgen tidlig er kansellert og jeg ble booket om til en flight som lander 5 timer 55 minutter etter opprinnelig plan. Dessuten må jeg sitte å blomstre på Arlanda i 3 timer istedet for direkte tur. Har jeg krav på kompensasjon, jeg hadde en plan om å gjøre noe helt annet i de seks timene.

Flyr du med SAS så har de beskrevet rettighetene her:
http://www.sas.no/upload/Global/Travel%20Info/SAS_1709-000_8.pdf

Og generelt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Cancellation

storg
15-05-2014, 21:08
Flyr du med SAS så har de beskrevet rettighetene her:
http://www.sas.no/upload/Global/Travel%20Info/SAS_1709-000_8.pdf

Og generelt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Cancellation

Slik jeg tolker dette har jeg krav på 250 euro og mat og drikke. Så da må jeg vel bare hevde min rett på OSL i morgen?

WF789
23-05-2014, 04:48
Noen som kjenner til de amerikanske reglene ved forsinkelser.
Flyet mitt med United fra LAS-EWR er 5+ timer forsinket. (Det har ikke tatt av fra EWR enda)

Superhai
23-05-2014, 13:24
Noen som kjenner til de amerikanske reglene ved forsinkelser.

Det er vel fortsatt bare tarmac delays som er regulert, ellers så blir det opptil avtalen du har med flyselskapet.

WF789
23-05-2014, 21:30
Endte med innstilling pga hviletid, så ble booket med Delta til MSP og derifra med United. Fikk iallefall sett en ny flyplass og prøvd to nye flytyper. Men ble en lang natt...

Flight Cancelled
26-05-2014, 17:20
Endte opp med å oppleve mitt eget brukernavn (avgang til BGO ble innstilt, som førte til at jeg ble booket om på en 2:05t senere avgang). I følge en artikkel på db.no (http://www.dagbladet.no/2013/07/04/tema/reise/erstatning/forsinkelse/kansellering/27983704/) så nevner de at man får rettigheter ved en 2t forsinkelse, og at det er en standarderstatning på 250 euro for flyvninger under 1500 km.

Og 19 dager senere fikk man svar fra SAS og, med beskjed om at jeg får 250 Euro i kompensasjon.

Jeg tror ikke mange faktisk er klar over hvilke rettigheter man har. Alt jeg fikk beskjed om er at "her er et nytt boardingkort, flyet går fra gate blabla om blabla" fra SAS i loungen. Kun det at jeg faktisk hadde sett slike tråder tidligere gjorde at jeg var klar over at det faktisk var litt strenge regler rundt det med kompensasjon ved forsinkelser.

Må også si meg særs fornøyd med at en litt-over 2 timer forsinkelse grunnet innstilling gir meg 250 euro, når billetten kostet 1607 NOK (=198 euro med dagens kurs). ;) Ikke bare fikk man sett United sin siste hjemmekamp denne sesongen - SAS dekket også både flybillett og kampbillett til alle mann, mot to timer ekstra (med øl og kyllingspyd) i loungen!:fly:drink

Are G
26-05-2014, 23:44
Her lukter det krav mot DY.. 250€ må være nedtur å legge ut etter forsinkelse på en 299,- billett..

mcduck
27-05-2014, 21:26
Da fikk jeg endelig min sak avgjort i Flyklagenemnda. Klagde på Norwegian da de forsinket min avgang fra Dubai til Oslo med over 12 timer. Grunnen var at Norwegian skulle fly sitt personale ned med Emirates dagen før, men denne flygningen ble avlyst. De måtte derfor fly ned med samme fly jeg skulle hjem med og måtte derfor hvile.

Norwegian hevdet dette var ekstraordinære hendelser, men der fikk jeg medhold.

Utdrag:
Årsaken til forsinkelsen var at flyets besetningsmedlemmer ikke rakk frem i tide
som følge av kansellering av den flygning med Emirates de skulle benytte til Dubai.
Nemnda er av den oppfatning at det ikke kan karakteriseres som en ekstraordinær
omstendighet at man ikke rekker frem til jobben i tide grunnet vansker i trafikk,
forsinkelse med annet kommunikasjonsmiddel eller lignende.

...

Transportklagenemnda-fly anbefaler at Norwegian utbetaler standarderstatning med
600 euro samt erstatter klagers utgifter til hotell om mat med 1 652 kroner.
Vedtaket var enstemmig.

Det nytter å klage! Så gjenstår det bare å se om Norwegian etterkommer vedtaket eller om de forsetter trenden med å ikke rette seg.

chrisljo
29-05-2014, 09:27
Da fikk jeg endelig min sak avgjort i Flyklagenemnda. Klagde på Norwegian da de forsinket min avgang fra Dubai til Oslo med over 12 timer. Grunnen var at Norwegian skulle fly sitt personale ned med Emirates dagen før, men denne flygningen ble avlyst. De måtte derfor fly ned med samme fly jeg skulle hjem med og måtte derfor hvile.

Norwegian hevdet dette var ekstraordinære hendelser, men der fikk jeg medhold.

Utdrag:
Årsaken til forsinkelsen var at flyets besetningsmedlemmer ikke rakk frem i tide
som følge av kansellering av den flygning med Emirates de skulle benytte til Dubai.
Nemnda er av den oppfatning at det ikke kan karakteriseres som en ekstraordinær
omstendighet at man ikke rekker frem til jobben i tide grunnet vansker i trafikk,
forsinkelse med annet kommunikasjonsmiddel eller lignende.

...

Transportklagenemnda-fly anbefaler at Norwegian utbetaler standarderstatning med
600 euro samt erstatter klagers utgifter til hotell om mat med 1 652 kroner.
Vedtaket var enstemmig.

Det nytter å klage! Så gjenstår det bare å se om Norwegian etterkommer vedtaket eller om de forsetter trenden med å ikke rette seg.

Bravo! Det er bra at definisjonen av ekstraordinære hendelser begrenses.

econ
29-05-2014, 18:13
Skal fly med Gol fra Sao Paulo til Fortaleza 13/6, hadde bestilt direktefly med avgang 14:00 og ankomst 16:55. Fikk mail i går med nye reisetider og med mellomlanding, stod ingenting om at de hadde endret noe, bare at reisen var bekreftet, lå først ikke merke til at de hadde endret noe, merket det først nå.

Har jeg krav på noe?

Superhai
29-05-2014, 18:43
Har jeg krav på noe?

Brasil har none nye lover, men tviler på at de gir deg noe ytterligere rettigheter enn det du har fått. Du kan selv lese her
http://www.anac.gov.br

econ
30-05-2014, 03:55
Skal fly med Gol fra Sao Paulo til Fortaleza 13/6, hadde bestilt direktefly med avgang 14:00 og ankomst 16:55. Fikk mail i går med nye reisetider og med mellomlanding, stod ingenting om at de hadde endret noe, bare at reisen var bekreftet, lå først ikke merke til at de hadde endret noe, merket det først nå.

Har jeg krav på noe?

Brasil har none nye lover, men tviler på at de gir deg noe ytterligere rettigheter enn det du har fått. Du kan selv lese her
http://www.anac.gov.br

Jeg tok kontakt med kunderservicen deres på chat, der jeg fikk forklart at avgangen hadde blitt kannselert pga at myndighetene hadde laget et flyforbud når det var VM-kamper.

Synes dette høres veldig rart ut, særlig siden det ikke er noen vm kamper i Sao Paulo den 13/6.

Endte opp med at jeg kannselerte bookingen og bestilte Avianca Brazil i stedet, noen som vet om de har blitt med i *A, så det var planlagt at de skulle bli med i løpet av 2 kvartal 2014, men finner ikke noe dato.

geirfugl
04-06-2014, 23:57
Hi guys,EU 261 gjelder f.eks for selskaper som er registrert i EU,forvent ingenting fra selskaper som ikke er registrert i EU.

SAS_flyer
05-06-2014, 00:13
Endte opp med at jeg kannselerte bookingen og bestilte Avianca Brazil i stedet, noen som vet om de har blitt med i *A, så det var planlagt at de skulle bli med i løpet av 2 kvartal 2014, men finner ikke noe dato.

Summer 2014 er det siste jeg har sett. Ikke noe konkret fra *A enda.

Discus
09-06-2014, 20:14
Hi guys,EU 261 gjelder f.eks for selskaper som er registrert i EU,forvent ingenting fra selskaper som ikke er registrert i EU.

Reglene gjelder:

Alle avreiser fra EU-member state (uavhengig av selskap)
Alle reiser til EU-member-state på et EU-registrert selskap

(Regner her med at EU-member osv. er EU/EØS?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Applicability

Discus
20-06-2014, 16:24
Da har hjelpen kommet til menigmann:

Forbrukerådets "flyrettighetskalkulator"
http://www.forbrukerradet.no/fly/

The Ticketor
20-06-2014, 20:45
Det er noen feil eller utydligheter i den kalkulatoren, den viser maksbeløpet i kompensasjon selv om det ikke alltid er gjeldende da lengden på den forsinkede ankomsten avgjør dette. Det står så vidt nevnt at kompensasjon kan kuttes med 50%, men det står ikke tydelig når. Det kunne med fordel fremgått mye tydeligere.

Discus
20-06-2014, 20:59
Det er noen feil eller utydligheter i den kalkulatoren, den viser maksbeløpet i kompensasjon selv om det ikke alltid er gjeldende da lengden på den forsinkede ankomsten avgjør dette. Det står så vidt nevnt at kompensasjon kan kuttes med 50%, men det står ikke tydelig når. Det kunne med fordel fremgått mye tydeligere.

Det er i tillegg en del andre unøyaktigheter i den som burde vært fikset, men det er en grei start.

geirfugl
20-06-2014, 22:11
Jamen,det norske forbrukerrådet har faktisk IKKE juristikksjon i f.eks Dubai,sorry,sånn er det bare. Dette er faktisk et betydelig konkuransefortrinn for flyselskaper som IKKE ER EU BASERTE.

Hvor du reiser fra betyr INGENTING,selskapets status BETYR.

geirfugl
20-06-2014, 22:17
Reglene gjelder:

Alle avreiser fra EU-member state (uavhengig av selskap)
Alle reiser til EU-member-state på et EU-registrert selskap

(Regner her med at EU-member osv. er EU/EØS?)

https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Applicability

Nei,sorry,dette er IKKE riktig,EU 261 gjelder selskaper REGISTRERT I EU.

Wikepedia er dessverre ikke verdens beste kilde,sorry,det har kanskje med at Wikepedia lar alle skrive hva de ønsker,EU 261 GJELDER SELSKAPER REGISTRERT I EU!!!! Dette handler om at EU IKKE kan lage regler for et selskap som IKKE er bundet av EU bestemmelser,for enhver med forståelse av juridisk tankegang er det egentlig ganske enkelt,det er derfor det er ganske atraktivt å registrere der lovene er litt mindre kjipe!!

Egentlig er dette ikke forskjellig fra at hvis DU f.eks kjører i fylla i XXX land så sier politimanen til deg at du kan "kjøre hjem,men ikke mere",gjør du det i f.eks Norge,så er det forskjellig!!

Discus
20-06-2014, 22:31

Interessant, så da gjelder det ikke Widerøe og ikke UA når de flyr fra Oslo?

geirfugl
20-06-2014, 22:46
Interessant, så da gjelder det ikke Widerøe og ikke UA når de flyr fra Oslo?

Ja.Eu 261 gjelder bare selskaper som er registrert i EU,fordi EU IKKE har rett til å bestemme over selskaper som IKKE er registrert i EU. De følger sine egne regler. Om en Widerøbilett med f.eks UA er en EU billett,eller en amerikansk billett,hvet jeg ærlig talt IKKE.

Discus
20-06-2014, 22:48
Ja.Eu 261 gjelder bare selskaper som er registrert i EU.Hvet ærlig talt ikke om det er forskjell på en UA billett bestilt fra f.eks Widerø,ifht direkte fra UA.Kanskje!!

Du blander, reglene har jo ikke noe med hvor du kjøper billettene eller hvem som utsteder dem:

1) Widerøe er ikke registrert i EU så de er med andre ord ikke med her

2) Når UA flyr fra Oslo så flyr de ikke fra EU så er med andre ord ikke med her

mcduck
20-06-2014, 23:20

Gjennom EØS avtalen er vi bundet til den på lik linje med EU.
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-02-17-141

Den gjelder ikke bare selskaper registrert i EU/EØS, men ALLE som flyr til/fra EU/EØS, uavhengig hvor de registrert. Sådan er United berørt på flygninger fra Oslo på samme måte som Thai er berørt på sin rute til Bangkok Aeroflot på sine ruter til Oslo.

Unntaket er hvis du skal videre til en 3. destinasjon utenfor EU, f.eks OSL-BKK-HKG med Thai. Da vil du ikke være berettiget til kompensasjon om siste leg blir forsinket, dersom du kom til BKK i tide.

Edit: Kunne vært litt tydeligere: Gjelder selvfølgelig kun på utreise ut av EU, ikke på retur med mindre selskapet er registrert i EU/EØS. Derfor jeg brukte eksempler "ut" av EU.

geirfugl
20-06-2014, 23:30
Dessverre er dette IKKE RIKTIG,EU regler gjelder for selskaper som er juridisk bundet ab EU regler,for de som ikke er det gjelder ikke EU regler.

geirfugl
20-06-2014, 23:34
Neida,det er helt riktig at det har INGENTING med hvem som utsteder biletten,det har med hvor selskapet er registrert. Det er et HELT udiskutabelt faktum at selskaper som flyr fra EU land og IKKE er registrert i EU land IKKE er omfattet av EU 261.Jeg hvar bare litt usiker på om KANSKJE du er beskytet av 261 hvis du bestiller fra et EU selskap. Det har BARE med om denne biletten er en EU billett,eller IKKE,hvet ærlig talt ikke hva den er,sånt reint kontaktsretslig!!

mcduck
20-06-2014, 23:36
Vel, flyklagenemnda er ikke enig:

https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/Nemndsavgjoerelser/375-13F

EU-forordning 261/2004 får anvendelse på alle flygninger innen EU/EØS-området og flygninger fra EU/EØS-området til en tredjestat, jf. forordningen artikkel 3. Forordningen får således anvendelse på Aeroflots flygning i og fra EU/EØS-området.

Dette gjaldt en flygning fra OSL til Delhi via Moskva fløyet av Aeroflot.

Edit: Nå skal det sies at Aeroflot ikke fulgte rådet fra flyklagenemnda, men det er i mine øyne ingen tvil om at de hadde tapt i norsk rett hadde motparten gått den veien.

WF789
20-06-2014, 23:36
Sorry, men det du sier er feil.
Eksempelvis ble Turkish "dømt" i flyklagenemnda her: https://fly.transportklagenemnda.no/Forside/Nemndsavgjoerelser/065-13F

Finner også flere saker på andre flyselskaper bl.a United.

Discus
20-06-2014, 23:47
Dessverre er dette IKKE RIKTIG,EU regler gjelder for selskaper som er juridisk bundet ab EU regler,for de som ikke er det gjelder ikke EU regler.

Da virker det som du og EU ikke er enige i at de er budnet av EU-regler når de flyr fra EU. EU mener de er budnet av reglene da ;)

TOS
20-06-2014, 23:52

Fra EUs forordning 261/2004:

1. This Regulation shall apply:

(a) to passengers departing from an airport located in the territory of a Member State to which the Treaty applies;

(b) to passengers departing from an airport located in a third country to an airport situated in the territory of a Member State to which the Treaty applies, unless they received benefits or compensation and were given assistance in that third country, if the operating air carrier of the flight concerned is a Community carrier.

Til din informasjon så er definisjonen på en Community Carrier følgende:
Article 2 (c) "Community carrier" means an air carrier with a valid operating licence granted by a Member State in accordance with the provisions of Council Regulation (EEC) No 2407/92 of 23 July 1992 on licensing of air carriers(5)

Så i korte trekk betyr dette at alle som flyr fra en EU/EØS-flyplass (uavhengig av tilhørighet for flyselskapet), samt alle som flyr fra et 3. land til en flyplass i EU/EØS-området med en EU/EØS-carrier omfattes av denne forordningen. På returen til EU/EØS er altså tilhørighet for selskapet av betydning.

Kanskje du kan peke på hvor i forordningen det står at selskaper som flyr fra EU og som ikke er EU-selskaper ikke er omfattet av denne reguleringen?

For Norge er dette implementert i lovverket: FOR-2005-02-17-141.

geirfugl
21-06-2014, 00:15
I korte trekk gjelder EU regler i EU,luftfart er en fri bransje,EU regler gjelder som jeg sa i EU-hviss du IKKE tror dette dra hvorsomhelst og oppfør deg som en nordmann,good Luck!!

mcduck
21-06-2014, 00:20
I korte trekk gjelder EU regler i EU,luftfart er en fri bransje,EU regler gjelder som jeg sa i EU-hviss du IKKE tror dette dra hvorsomhelst og oppfør deg som en nordmann,good Luck!!

I korte trekk så gjelder norsk lov i norge. EU 261/2004 er norsk lov nå.

Tror ikke jeg gidder diskutere dette mer, du kommer ikke med noe fornuftig.

TOS
21-06-2014, 00:28

Har du noen støtte i regelverket for dine påstander?

Luftfart er f.eks. ikke det jeg vil kalle for en fri bransje - det er flust av reguleringer, avtaler mellom land osv. som begrenser flyselskapene.

TOS_EBG
21-06-2014, 01:21
Alltid artig med skråsikre folk som må ROPE for å få frem sine argumenter, spesielt når de er helt på bærtur og ikke har satt seg inn i saken. God underholdning mens man titter litt på Honduras-Equador.

aboerr
21-06-2014, 05:16
Her var det mye rare meninger ja.....

Står da ganske klart i reglene hva som gjelder.

Jeg har også fått erstatning etter EU261 ved reise med QR OSL-DOH-BKK.

Da oppsto forsinkelsen på bakken i Oslo, som medførte 1 times forsinket ankomst til DOH.
Som igjen medførte 8 timers forsinket ankomst for meg til BKK.

Dette kom inn under EU261 fordi QR opererte ut fra EU (ja, Norge teller også med), og jeg var forsinket mer enn 6 timer til min slutt destinasjon. D.v.s. ikke bare det første leget ut fra EU. Ingen diskusjon overhodet fra QR. Og jeg tviler sterkt på at noe selskap ville betalt 600€ hvis de ikke måtte.

WF789
21-06-2014, 22:49
Her har vi iallefall reglene svart på hvitt:

http://www.forbrukerradet.no/fly/

Rettighetene gjelder reiser innad og fra EØS. Rettighetene gjelder også til EØS hvis flyselskapet er registret i EØS.

Altså innad og fra er uavhengig av selskap, utenfra og inn kun EØS-selskap.

NorPlay
02-08-2014, 12:10
Jeg og min familie skulle reise fra Bergen til Oslo med SAS en fredag kl 15. Ved gaten fikk vi beskjed om at flyet hadde blitt truffet av lyn på vei til Bergen, og at det måtte inn til en hangar for å kontrolleres. Ny avgangstid ble satt til 16.10. Ca 16.10 fikk vi ny beskjed om at flyet er kansellert, og alle må hente bagasjen og booke om i billettskranken. Vi fikk tilbud om nye billetter til en avgang kl 20.45. Det passet dårlig i forhold til våre planer, så min kone og mitt barn kansellerte billettenr sin, mens jeg takket ja til den nye avgangen. Kort tid etter alt dette, mens jeg kjører min kone og mitt barn hjem, får jeg sms fra sas om at flyet er gjeninnsatt med avgangstid 17.45.

Nå vil ikke sas refundere billettene siden flyet ikke var kansellert, men derimot forsinket rett under 3 timer.

Det syns jeg er dårlig av sas, og kommer til å ta saken videre. Noen synspunkter?

Norfindir
02-08-2014, 13:09
har du noe som helst bevis på at avgangen var kansellert? I såfall står du jo sterkt. Syns du skal ta det opp med sas kundesenter først, og så ta det videre om de står på sitt.

Sucellos
02-08-2014, 13:12
Jeg legger til grunn at at det er billetten til kone og barn SAS ikke vil refundere og at du benyttet din egen billett.

Min første innskytelse er at her kommer Avtaleloven til anvendelse. SAS har ved kansellering av flighten tilbudt dere re-routing eller kansellering/refusjon av billetter, hvorpå dere aksepterte kansellering/refusjon. Ut fra hva du beskriver foreligger det en tydelig aksept ved at dere faktisk har kansellert billettene til kone og barn før ny sms kom.

For ytterligere å utbrodere hvorfor det er urimelig for SAS å gå bort fra inngått avtale er det jo slik at etter at dere aksepterte tilbudet kan dere jo ha inngått nye forpliktelser, dere kan jo sågar ha kjøpt dere billett med et konkurrerende flyselskap i stedet.

NorPlay
02-08-2014, 13:44
har du noe som helst bevis på at avgangen var kansellert? I såfall står du jo sterkt. Syns du skal ta det opp med sas kundesenter først, og så ta det videre om de står på sitt.

Jeg har en screenshot av en sms fra sas som sier at flighten er #gjeninnsatt#.

NorPlay
02-08-2014, 14:37
Jeg legger til grunn at at det er billetten til kone og barn SAS ikke vil refundere og at du benyttet din egen billett.

Min første innskytelse er at her kommer Avtaleloven til anvendelse. SAS har ved kansellering av flighten tilbudt dere re-routing eller kansellering/refusjon av billetter, hvorpå dere aksepterte kansellering/refusjon. Ut fra hva du beskriver foreligger det en tydelig aksept ved at dere faktisk har kansellert billettene til kone og barn før ny sms kom.

For ytterligere å utbrodere hvorfor det er urimelig for SAS å gå bort fra inngått avtale er det jo slik at etter at dere aksepterte tilbudet kan dere jo ha inngått nye forpliktelser, dere kan jo sågar ha kjøpt dere billett med et konkurrerende flyselskap i stedet.

Det stemmer. Dette gjelder kun min kone og mitt barns billetter. SMS-en kom etter at jeg hadde sjekket inn på en senere avgang og jeg hadde forlatt flyplassen for å kjøre de hjem.

NorPlay
02-08-2014, 14:40

Kundeservice har konkludert med at avgangen ikke var kansellert, men forsinket med litt mindre enn 3 timer. Det stemmer sikkert ut i fra det de kan se på loggen til SAS, men de vet jo ikke nødvendigvis hva som skjedde i detalj på flyplassen. Jeg kommer til å lage en sak til flyklagenevnda, men sender den til kundeservice først, slik at de kan få noen dager å ombestemme seg på. Her vet jeg at jeg har rett, men jeg forstår også hvorfor SAS tror at de har rett.

Norfindir
02-08-2014, 19:36
vil nok tro at kundeservice sjekker litt nærmere om hva som har skjedd her og gir deg medhold.. hvis ikke er det en klar sak for flyklagenemda.

TOS
02-08-2014, 21:04
Kundeservice har konkludert med at avgangen ikke var kansellert, men forsinket med litt mindre enn 3 timer. Det stemmer sikkert ut i fra det de kan se på loggen til SAS, men de vet jo ikke nødvendigvis hva som skjedde i detalj på flyplassen. Jeg kommer til å lage en sak til flyklagenevnda, men sender den til kundeservice først, slik at de kan få noen dager å ombestemme seg på. Her vet jeg at jeg har rett, men jeg forstår også hvorfor SAS tror at de har rett.

Av hvem fikk du/dere beskjed om kanselleringen? Slik jeg forstår ditt opprinnelige innlegg så var dette ved gaten, og siden alle måtte hente ut bagasjen og bookes om til andre avganger så må det vel finnes noe registrert i SAS sine systemer (jeg antar at de ikke kun leverte ut bagasjen til deg og din familie, og at det heller ikke bare var dere som ble booket om). Om din fremstilling er korrekt så ser jeg ikke helt at SAS i det hele tatt krangler på dette.

Vær obs på at kundeservice til SAS ikke akkurat opererer i rakettfart.;)

NorPlay
02-08-2014, 21:49
Av hvem fikk du/dere beskjed om kanselleringen? Slik jeg forstår ditt opprinnelige innlegg så var dette ved gaten, og siden alle måtte hente ut bagasjen og bookes om til andre avganger så må det vel finnes noe registrert i SAS sine systemer (jeg antar at de ikke kun leverte ut bagasjen til deg og din familie, og at det heller ikke bare var dere som ble booket om). Om din fremstilling er korrekt så ser jeg ikke helt at SAS i det hele tatt krangler på dette.

Vær obs på at kundeservice til SAS ikke akkurat opererer i rakettfart.;)

Beskjeden kom over høyttalerne ved gaten og var til alle passasjerene på den flighten. Siden jeg har gullkort var jeg en av de første som fikk booket om og kansellert (det var laaaang kø). Jeg tror at på det tidspunktet flighten ble gjeninnsatt var det fortsatt svært mange passasjerer som fortsatt stod i kø, og som sikkert fikk beholde billett på den opprinnelige flighten. Ergo var vi faktisk uheldig som kom tidlig i køen... Dersom jeg hadde måtte stå lenge i køen som de andre, hadde vi kanskje reist kl 17.45.

NorPlay
06-08-2014, 16:12
Jeg og min familie skulle reise fra Bergen til Oslo med SAS en fredag kl 15. Ved gaten fikk vi beskjed om at flyet hadde blitt truffet av lyn på vei til Bergen, og at det måtte inn til en hangar for å kontrolleres. Ny avgangstid ble satt til 16.10. Ca 16.10 fikk vi ny beskjed om at flyet er kansellert, og alle må hente bagasjen og booke om i billettskranken. Vi fikk tilbud om nye billetter til en avgang kl 20.45. Det passet dårlig i forhold til våre planer, så min kone og mitt barn kansellerte billettenr sin, mens jeg takket ja til den nye avgangen. Kort tid etter alt dette, mens jeg kjører min kone og mitt barn hjem, får jeg sms fra sas om at flyet er gjeninnsatt med avgangstid 17.45.

Nå vil ikke sas refundere billettene siden flyet ikke var kansellert, men derimot forsinket rett under 3 timer.

Det syns jeg er dårlig av sas, og kommer til å ta saken videre. Noen synspunkter?

Da kan jeg opplyse om at SAS snudde i saken etter at jeg sendte inn et 4-siders dokument med en detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet og skjermdumper av SMS-er fra SAS.

notus
12-08-2014, 18:17
Noe måte å sjekke hva en forsinkelse skyldes?
Reiste fra Oslo Gardermoen til Chania 3/8 og fikk melding samme dag at avreise som skulle vært 17:00 ble utsatt til 21:00. Mener vi her kan ha krav på €400 i kompensasjon? Den ble ytterligere forsinket pga dårlig vær/torden, men det spiller vel liten rolle.

TOS
12-08-2014, 19:04
Noe måte å sjekke hva en forsinkelse skyldes?
Reiste fra Oslo Gardermoen til Chania 3/8 og fikk melding samme dag at avreise som skulle vært 17:00 ble utsatt til 21:00. Mener vi her kan ha krav på €400 i kompensasjon? Den ble ytterligere forsinket pga dårlig vær/torden, men det spiller vel liten rolle.

Jeg tror man skal være litt tilbakeholdne med å tro at forsinkelse gir kompensasjon i henhold til EU261/2004. Det er i utgangspunktet kansellering eller denied boarding som gir slik kompensasjon, og slik jeg forstår de fleste europeiske selskaper så gir de ikke kompensasjon for forsinkelse. Vi får vente å se hva som skjer i saken mot DU/DY i Sverige, og om svensk rett følger opp de litt omstridte dommene i ECJ (tror jeg det var?) med samme tolkning.

Utenbys
19-08-2014, 05:34
Hei,

Reisebyrået gav meg confirmed 11G (eco comfort) på KL876. Prisen på reisen antyder at dette reisebyrået ikke har i sitt system at KL sine B773 har eco comfort rad 10-15. Så ved innsjekk fikk jeg 16G og siden dagens flight er pakket til gjellene og vel så det så var det ikke noen mulighet for å betale for eco comfort, hvilket jeg ellers ville gjort.

Jeg skal naturligvis sende en henvendelse til KLM angående dette (får vel 8000 extramiles og "we hope you will continue to enjoy flying KLM".

Men hvem er egentlig ansvarlig? Reisebyrået eller KLM. KLM på sin side burde naturligvis kontakte meg direkte eller via reisebyrå og informere om at jeg hadde fått et sete jeg ikke hadde rett på slik at jeg hadde hatt muligheten til å kjøpe eco+ mens der fremdeles var noe ledig.

Det er muligens noen ledige seter foran gardinen, så kanskje i dag er dagen jeg får en upgrade på gate på strekningen BKK-AMS? PH-BVC har i det minste lovet å ta av presis på rute.

krage
19-08-2014, 07:48
Din avtale her er jo med reisebyrået, er jo de som har solgt produktet til deg. Så da i utgangspunktet dems ansvar. Men da må du lese ordrebekreftelsen og vilkårene, de har helt sikkert ført inn noe i vilkårene med at de har ansvarsfritak for denne typen ting...

Og ved å handle hos dem, godtok du i praksis vilkårene dems, med mindre de strider mot loven.

Soft
19-08-2014, 09:06
Jeg ser ikke problemet?
Du kjøper en eco bilett
Du ser at seating er i eco Comfort på plassnummeret, men har betalt eco og får eco.
Det eneste som ikke stemmer er tallet på seteraden
Om du ville betale for eco Comfort hadde det nok vært lurt å gjøre det ved bestilling, og ikke satse på at KLM skulle kontakte deg for å fortelle at du fikk sete på en annen rad, ikke klasse, en det som var bekreftet
Mulig jeg tar helt feil av din beskrivelse, da får du ha meg unnskyldt for ikke å se problemet. :-)

sk931
19-08-2014, 23:16
Og hvis nu KLM havde byttet B773'eren med en B772 eller en B747 ??
Du har købt og betalt for en billet, men jeg tror bestemt ikke du har ret til det sæde du selv mener.
Flybytte osv osv...om det car 5 rækker længere bag spiller vel ikke den store rolle. Tror ikke du vil få nogen som helst kompensation, hverken fra di rejsebureau eller flyselskab.
De kan jo med god ret hævde, at du kom frem som planlagt.
Og det bringer igen spørgsmålet frem....hvorfor tror alle de har krav på komp. Ved selv den mindste ændring.
Hilsen Ole

Utenbys
21-08-2014, 10:36
Krage: du har selvsagt helt rett i at ettersom det er reisebyrået jeg har gjort en handel med så er det der ansvaret ligger.

Og etter å grave litt så viser det seg at det her er reisebyrået som har innesett at de har gitt meg sete i feil sone som ikke matchet prisen og deretter endret setet uten å informere meg. De er naturligvis informert om at det ikke er akseptabel praksis.

KLM er frikjent for any wrongdoing.

Etter å ha blitt viderekoblet mellom diverse instanser hos KL/FB er det dukket opp noen comfort-seter som jeg kunne grabbe mot et lite mellomlegg. Mot et litt større mellomlegg og 72 000 miles blir returen AMS-BKK i sete 3C.

(og problemet mitt her var jo at jeg selv gladlig hadde tatt kostnaden med comfort-sete dersom jeg var informert om at det var nødvendig å fikse. Men siden min booking confirmation informerte om at jeg allerede hadde sete i comfort så gjorde jeg ikke det)

LN-BEF
01-09-2014, 10:26
Har en kompis som skulle med Novair-flyet til OSL igår fra CHQ. Han skulle etter planen videre med DY til ALF. Kan han regne med å bli ombooket, eller må han belage seg på å kjøpe nye billetter? Er litt usikker på det med gjennomgående billetter da dette er en chartertur.
Har enda ikke helt klart for meg om begge strekningene er i samme booking, eller i to separate bookinger (sannsynligvis det siste).

Hvordan er dette på generelt grunnlag?

KristianSk
01-09-2014, 10:32
Om det ikke er en gjennomgående billett blir han ikke ombooket. Derimot kan det være reiseforsikringen vil dekke dette om han hadde lagt inn X antall timer mellom flightene.

learjet
01-09-2014, 10:47
Dette er en klassisk reiseforsikrings sak. Reiseselskapet hans har en avtale som stopper i Oslo. Så er det hans "problem" hva han gjør videre. Litt flåsete svar, men det er nå slik det er.

Så dette er en klassisk sak for forsikringen.

S

sk931
01-09-2014, 13:55
Tror ikke en forsikring dækker, med mindre det specifikt er nævnt.
Har aldrig hørt at charter og rutefly kan være i en booking.
Charter er jo en ferie flyvning , hvor du typisk har købt en pakke tur hos f.ex Saga tours( fiktivt navn) og så et nyt produkt hos et andet selskab.
Mit gæt er at forsikring ikke dækker
Hilsn Ole

LN-MOW
01-09-2014, 14:00
I Norge er det vanlig med tilslutningsbillett til charter, så det burde ikke være noe problem.

Someone
01-09-2014, 14:09
Tror ikke en forsikring dækker, med mindre det specifikt er nævnt.
Har aldrig hørt at charter og rutefly kan være i en booking.
Charter er jo en ferie flyvning , hvor du typisk har købt en pakke tur hos f.ex Saga tours( fiktivt navn) og så et nyt produkt hos et andet selskab.
Mit gæt er at forsikring ikke dækker
Hilsn Ole

Da må du lese vilkårene for vanlig reiseforsikringer litt bedre. Med mindre dette kommer under force majeur så dekker de slike hendelser, så lenge man oppfyller et minimum krav av connection, som står beskrevet i vilkårene under punktet om "innhenting av reiserute", men som ikke har noe med flyplassenen minimum connection time og gjøre. Har han kjøpt en reise Oslo-"Syden"-Oslo, også slengt på en tilsluttningsbillett på egenhånd til Alta fra Oslo, så skal da reiseforsikring dekke dette så lenge han har beregnet god nok til

Dette er f.eks hva Amex/DnB sier, som er en veldig standard reiseforsikring

Innhenting av fastlagt reiserute
Dokumenterte ekstrautgifter til innhenting av fastlagt
og forhåndsbetalt reiserute dersom sikrede uforskyldt
møter forsinket til reisearrangørens transportmiddel.
Maksimumserstatning kr 20 000 per person og kr
50 000 per familie. Dersom forsinkelsen medfører at
det ikke er mulig å reise videre samme dag, erstatter
selskapet nødvendige og dokumenterte overnattingsutgifter
med inntil kr 1 500 per person og inntil kr 4 000
per familie. Selskapet dekker rimelige og dokumenterte
ekstrautgifter til innhenting.
Forsinkelsen skal være dokumentert skriftlig av reisearrangør,
trafikkselskap eller bergingsselskap og skyldes
værforhold/teknisk feil.

Superhai
01-09-2014, 14:24
I Norge er det vanlig med tilslutningsbillett til charter, så det burde ikke være noe problem.

Det var vanlig.

Tally-Ho
01-09-2014, 14:33
Mitt inntrykk er at man gjennom regelverket er langt bedre beskyttet og ivaretatt på en charterreise, enn på rutefly, så jeg ville bli overrasket om vedkommende i trådstarten fikk problemer med å få tilslutningsfly.

Tally-Ho

LN-BEF
01-09-2014, 15:09
Hørte nå at reiseforsikringen tok alle ekstrautgiftene. De fikk hotellovernatting i Oslo og nye flybilletter til ALF :)

Bengt
12-09-2014, 06:54
Hej!
Jag ska åka till London en helg i slutet av november med Ryanair. Resan bokades i mars då vinterhalvårets turer släpptes och priserna var relativt låga. Jag har gjort sådana resor de senaste fem åren (och dessutom mer än 100 enkelresor med FR till andra ställen) så jag vet vad jag betalar för...
I går fick jag en avisering om tidtabelländring. Flyget är flyttat från kl 1950 på söndag kväll till kl 0825 på söndag morgon. Det är inte en tidtabelländring utan ett flygbyte. Dessutom är det fortfarande möjligt att boka resor med avgång 1950. Priserna är dock höga (för Ryanair) på kvällsavgången 1232 kr mot 362 kr för morgonavgången. Det tyder ju på att det är ganska fullt på kvällsavgången.
Min konspiratoriska teori är då att FR har fått en större bokning på kvällsflyget och försöker flytta andra till andra avgångar.
Det jag skulle vilja fråga är: Har FR rätt att göra detta utan kompensation? Att de har rätt att ställa in flyget eller flytta det i tid har jag helt klart för mig. Men att behålla flygningen och boka av endast mitt sällskap kan det verkligen vara korrekt? Det blir ju väldigt nära denied boarding (även om det är andra tidsgränser som gäller då har jag för mig).
Det är inte den första tidtabelländringen jag har fått från FR vid resor. Det har alltid lösts smidigt då de har varit flexibla att boka om på andra flygningar utan hänsyn till kostnad. Men det här är inte likt något annat jag har varit med om.

Bengt
12-09-2014, 11:06
Jag svarar mig själv :)
Det visade sig att det var en schedule change på 5 minuter för avgången. Då valde någon (systemet?) att boka om oss på ett tidigare flyg. Ett telefonsamtal (numera utan dyrt betalnummer för befintliga bokningar) senare till FR så var jag tillbakabokad på den ursprungliga flighten men med avresa fem minuter senare.
Känns som om den omplaneringen inte var optimalt hanterad...

The Ticketor
18-09-2014, 18:36
Inte direkt optimalt, nej. Heller inte normalt "uppförande" i dom bokningssystem jag har jobbat.

kosvines
22-09-2014, 18:50
Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix. Det var noe teknisk og BA måtte bytte maskin. De er jo kjent for å bruke gamle 747 på denne ruta, og punktligheten er generelt dårlig.

Kom over en nettside som mente jeg muligens hadde krav på £250 for dette. Er det noe som kan være en mulighet, eller er det ganske håpløst når det gjelder tekniske problemer?

mcduck
22-09-2014, 18:59
Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix. Det var noe teknisk og BA måtte bytte maskin. De er jo kjent for å bruke gamle 747 på denne ruta, og punktligheten er generelt dårlig.

Kom over en nettside som mente jeg muligens hadde krav på £250 for dette. Er det noe som kan være en mulighet, eller er det ganske håpløst når det gjelder tekniske problemer?

Det kommer an på om de tekniske problemene var utenfor flyselskapets kontroll. Jeg ville klaget. Be om standardisert erstatning. Verste du kan få er nei.

Er mange eksempler på tekniske feil som gir grunn til erstatning.

Discus
22-09-2014, 19:40
Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix.

Du må over 4 timer ihft. EU-forordningen generelt sett, og da har du rett på refreshments og telefonsamtale ihht standarden.

Men: "Finally, court cases (see below) have established that a passenger experiencing a loss of time equivalent to three hours or more at the final destination is entitled to compensation as though his flight had been cancelled."

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Delays

Jeg vil tro at du vil slite med å argumentere for 250GBP på en 3-timers forsinkelse på en så lang flight, særlig når det er innenfor EU-minima. Antagelig må du ta det gjennom rettsystemet el.l. Om du hadde sittet 10-12 timer på hjemmehuben hadde det nok vært noe annet.

EK 007
07-10-2014, 10:05
Mine foreldre fløy med Lufthansa nylig, hvor flyet fra Budapest til Frankfurt var forsinket slik at de ikke nådde flyet videre til Stavanger. De ble innkvartert på hotell i Frankfurt og ble booket om neste dag. Når de kom hjem var de 14 timer forsinket.
Er det rom for å søke erstatning her?

Tornerose
07-10-2014, 10:15
Det vil jeg tro, men vet ikke hvor mye. Her var mann og sønn forsinket fra København til New York og fikk til sammen 20.000 i reisegavekort fra SAS (alternativt 10000 kontant).

Vi benyttet oss av denne fremgangsmåten: http://www.vielskernewyork.dk/sadan-far-du-erstatning-nar-dit-fly-er-forsinket/

Her er en link til: http://www.forbrukerombudet.no/2013/10/forsinket-fly-dette-har-du-krav-paa

chrisljo
26-10-2014, 18:30
Norwegian kansellerte en avgang BGO-OSL på torsdag og dette var avgangen min tante trengte for sitt charterfly videre samme torsdag.

Billetten var kjøpt sammen med pakkereisen, men ikke på samme billett slik vi flynerder kjenner det.

Club Royal tilbyr 50% på fremtidig reise, og ut i fra vilkårene ser det da ut som de er snill:
http://www.clubroyal.no/index.php?page=6&l=no

Har kontroll på EU261 og reiseforsikringsdelen av hendelsen, men er det noe jeg overser ifm pakkereiseloven?

Edit: Litt forskning viser at det var en 1:55 timers forsinkelse, ikke kansellering. Ingen EU261 da, men prinsippet ift pakkereiser er fremdeles uviss for meg.

LN-MOW
26-10-2014, 18:40
Med opptil flere avganger i timen, ser jeg ikke det helt store problemet her ..?

chrisljo
26-10-2014, 18:47
Med opptil flere avganger i timen, ser jeg ikke det helt store problemet her ..?

Dette var forrige torsdag, og med kun 1,5 time margin på Gardermoen og baggasje allerede sjekket inn løste seg ikke.

LN-MOW
26-10-2014, 20:23
Ah - da misforsto jeg deg.

Så lenge billetten er kjøpt av samme reisebyrå som en tilslutningsbillett, burde de da ordne opp. Såvidt jeg vet er det slik Ving, StarTour etc opererer når de selger tilslutningsreiser.

stipeder
31-10-2014, 20:20
Jeg sendte for et tid tilbake en henvendelse til SAS etter forsinket fly og tap av arbeidsdager/inntekt med krav om erstatning etter EU261/2004. Ifølge reply-mailen er "svartid er pr. i dag 4-5 uker". Denne tida er passert med god margin. Noen som er kjent med hvor lang behandlingstid SAS har på dette nå?

TG923
01-11-2014, 20:53
Nå kan passasjerer til og fra Storbritannia be om kompensasjon seks år etter forsinkelsen, og flyselskapene kan ikke lenger skylde på tekniske problemer

Det er klart etter at britisk høyesterett har avvist ankene fra flyselskapene Thomson Airways og Jet2 i to konkrete saker

http://www.vg.no/forbruker/reise/luftfart/britisk-hoeyesterett-styrker-flypassasjerers-rettigheter/a/23327240/

Gnilre
02-11-2014, 13:40
Mine foreldre og jeg reiste fra Roma til Oslo for et par uker siden med lavprisbilletter fra SAS og ble nesten to timer forsinket til Oslo pga sent innkommende fly til Roma pga tåke i Roma og problemer med et rullebånd for bagasje på flyplassen i Roma. Jeg hadde kjøpt disse flybillettene som enveisbilletter og flyet skulle egentlig ha landet 15.00. Mine foreldre hadde kjøpt egne flybilletter, også lavpris, på strekningen Oslo - Ålesund kl.17.10, men hadde ingen mulighet til å nå det flyet. Med erfaring fra Ryanair og Norwegian regnet jeg med at de måtte kjøpe nye flybilletter kl.19.10 for å komme med det flyet til Ålesund og jeg var ganske påståelig med hensyn på det. Men de var ikke enige og mente at dette var SAS sin sin feil og fikk jammen booket om til 19.10 flyet til Ålesund uten at det kostet en krone, ihvertfall sa de det.

Spørsmålet mitt blir om kundene har slike rettigheter at SAS måtte ombooke, eller var det bare ekstraservice ? Hvordan hadde dette gått hvis man de hadde reist med to separate billetter fra Norwegian eller RyanAir? Og hvordan ville det stilt seg med en kombinasjon av to flyselskaper ? Opplevelsen med å reise med SAS denne gangen ble ihvertfall bra til tross for forsinkelsen. Må nevne at jeg bar skulle til Oslo så forsinkelsen bød ikke på særlige problemer for meg.

NordicLane
02-11-2014, 15:40
Spørsmålet mitt blir om kundene har slike rettigheter at SAS måtte ombooke, eller var det bare ekstraservice ?

Så lenge det er SAS på begge billettene, så SAS booker om hvis lenge dem har plass. Du får ikke/har ikke krav på mat eller hotell.
Intern informasjon fra SAS salesinfo har bekreftet denne praksisen.

rhusberg
12-11-2014, 02:59
Hei,
Fredag 17.10 skulle jeg fly Billund-Frankfurt-Buenos Aires med Lufthansa. Flighten til FRA gikk uten problemer. FRA-EZE skulle gå 22:05. En liten time før
avgang får vi beskjed om at det er en teknisk feil på flyet, en B747-400, og de ville ikke rekke å fikse dette før FRA stenger kl 23:00. Ny avgang ble satt til
dagen etter kl 10:00 (gikk kl 11:00, altså 13 timer forsinket). Vi ble busset til et flyplasshotell og fikk middag. På flyet dagen etter sa kapteinen at den tekniske
feilen var med ladingen av et batteri.

Jeg søkte litt via Google, og fant et plass som sa at forsinkelser på over 4 timer, tur på mere enn 3500km og ut av EU, ga en erstatning på Euro 600.00.

Vel hjemme sendte jeg via Lufthansa sin hjemmeside en klage og ba om en refusjon på de nevnte Euro 600.00. Her er svaret jeg fikk:
Based from our records, Lufthansa flight LH510 from Frankfurt to Buenos Aires on 17 October 2014 was cancelled due to an unforeseen technical problem on the aircraft. Safety is Lufthansa’s first priority. We therefore maintain our aircraft regularly and diligently according to the instructions of the manufacturers. These high safety standards can naturally also be expected from our partner corporations.

The defect which led to the cancellation in this case is a rare occurrence and could not have been foreseen. Even with the best of intentions, such unexpected problems can never be completely eliminated in exceptional cases. However, you can rest assured that we and our partners are doing everything in our power to make sure that these isolated incidents are kept to a minimum.

With regard to your claim for compensation, we have considered your request from two angles: both in terms of the legal requirements and taking into consideration a possible gesture of goodwill.

From Lufthansa’s point of view, the court decision of the European Court of Justice (ECJ) which you mentioned does not mean that airlines are inevitably liable when a flight was cancelled for under such circumstances. In this particular case we consider it possible to exonerate ourselves from liability in accordance with European Union Regulation 261/2004. We are aware that this is not the answer you are hoping for, however, we ask for your kind understanding regarding on our decision on this matter.

Er det noe mere jeg kan gjøre, eller har de sin fulle rett til å avvise kravet ?

Mvh
Ruben Husberg

Tornerose
12-11-2014, 15:18
Hvis du ser noen poster tilbake har jeg linket til en "brevmal" vi benyttet oss av i samme situasjon, bortsett fra at dette var med sas. Her fikk vi full erstatning. I brevet vises det til at tekniske problemer ikke er "unexpected".

Du kan jo forsøke å vise til avgjørelsen som det står om i det brevet. Lykke til! :)

ILS2
12-11-2014, 16:09
Er det noe mere jeg kan gjøre, eller har de sin fulle rett til å avvise kravet ?
Det er bare å gi opp all dialog med Lufthansa. De er versting i klassen nå det gjelder EU 261. Bring klagen inn for Flyklagenemda, så løser det seg nok skal du se.

TOS_EBG
12-11-2014, 19:06
Det er bare å gi opp all dialog med Lufthansa. De er versting i klassen nå det gjelder EU 261. Bring klagen inn for Flyklagenemda, så løser det seg nok skal du se.

Den tilsvarende tyske nemnda da siden det var en flygning fra FRA til EZE.

rhusberg
14-11-2014, 15:49
Den tilsvarende tyske nemnda da siden det var en flygning fra FRA til EZE.

Hei,
Siden min tysk er lik zero, er det noen som har navnet på den tyske nemda ?

Mvh
Ruben

Discus
14-11-2014, 15:59
Hei,
Siden min tysk er lik zero, er det noen som har navnet på den tyske nemda ?

Du finner standardskjema og mer informasjon her:
http://forbrukereuropa.no/no/reise/61-reise/flyreiser/65-flyreiser

Eriksan
18-11-2014, 09:32
Hvilke rettigheter har man egentlig i USA hvis flyet blir kansellert?

Samboeren min fortalte meg at en 19-årig datter til en kollega reiste alene til USA i går. Hun reiste med SAS OSL-EWR med connection til United EWR-RDU. United flighten ble kansellert pga værforhold på RDU og hun ble booket om til en flight kl. 10 neste morgen (altså i dag). Hun fikk ikke hotell eller noe og var svært fortvilet, hun gjorde visst ikke annet enn å gråte og foreldrene hjemme i Norge var også svært fortvilet.

Dekker ikke flyselskapet overnatting og evt. måltider i USA ved kansellering? Reiseforsikringen vil vel uansett dekke overnatting i et slikt tilfelle.

Superhai
18-11-2014, 09:59
I USA så er det ikke de samme rettighetene som i Europa, selv om en del ønsker å gjøre noe med det. Du har stort sett kun Condition of Carriage å støtte deg til. Du finner ut mer her:
http://www.dot.gov/airconsumer
og for ditt tilfelle
http://www.dot.gov/airconsumer/air-travel-tips#FlightCanceled

Sundet81
18-11-2014, 10:59
Hvis forsinkelsen skyldes vær, så mener jeg at flyselskapene er noenlunde fritatt for det meste av ansvar, og ikke skylder noe utover å booke om til neste tilgjengelige flight.

I fjor havnet jeg i en litt vanskelig situasjon på EWR, etter å ha blitt forsinket fra LAX med UA og dermed misset SK fra EWR til OSL. Forsinkelsen fra LAX skyldes at en eller annen passasjer hadde lagt viktige medisiner i innsjekket bagasje, noe vedkommende (heldigvis?) kom på etter at flyet hadde ventet 45 minutter på taxebane. Dermed bar det tilbake til gate, og 1,5 times forsinkelse var et faktum. Det hadde seg imidlertid slik at det raste et skikkelig uvær ved Newark, som forsinket absolutt alt den ettermiddagen. Slik sett passet det sikkert fint at UA var forsinkte fra LAX uansett.

Dette skapte imidlertid visse problemer, ettersom verken UA (!) eller SAS uten videre var villige til å kjøpe min forklaring om at flyet ble forsinket av mannen med medisinene og ikke uværet. Ikke bare dét: UA og SAS var også uenige om hvem som hadde ansvaret for å booke meg om, ettersom UAs fly var forsinket (men UA skyldte på været) mens reisen var bestilt gjennom SAS. Jeg måtte regelrett krangle i to timer før en mer serviceinnstilt UA-ansatt var villig til å lytte, og straks sørget både for hotell, matkuponger og ombooking til neste kvelds UA-fly til OSL.

Til dags dato er jeg usikker på hvilke rettigheter jeg rent faktisk hadde, men så lenge forsinkelsen ikke skyldes vær og vind, så mener jeg at man selv i USA har visse rettigheter. Hvis ikke, så ble jeg for en gangs skyld offer for goodwill :D

Eriksan
18-11-2014, 11:48
Takk for svar begge to. Søkte litt på united.com og fant mere info her: http://www.united.com/CMS/en-US/travel/policy/Pages/FlightDelaysandCancellations.aspx

Under "Amenities for meals and overnight stays" ser man forskjellen på om forsinkelsen/kanselleringen er within eller not within United's control.

Liten update fra situasjonen jeg skrev om over. Datteren på 19 år fikk ikke bo på hotell overhodet, for det var visst 20 års grense på det. Så hun har ikke sovet noe i natt og mat måtte hun kjøpe selv.

Discus
19-11-2014, 16:39
Liten update fra situasjonen jeg skrev om over. Datteren på 19 år fikk ikke bo på hotell overhodet, for det var visst 20 års grense på det. Så hun har ikke sovet noe i natt og mat måtte hun kjøpe selv.

Synd med slike ting, men viktig å sjekke hva reiseforsikring og slik dekker. Og skal man sende unge/lite reisevante folk avgårde kan det være greit å gi dem noen tips om hva de må gjøre om det drar seg til.

kosvines
25-11-2014, 16:31
Jeg ble 3 og en halv time forsinket i slutten av forrige måned fra Heathrow til Phoenix.

Du må over 4 timer ihft. EU-forordningen generelt sett, og da har du rett på refreshments og telefonsamtale ihht standarden.

Men: "Finally, court cases (see below) have established that a passenger experiencing a loss of time equivalent to three hours or more at the final destination is entitled to compensation as though his flight had been cancelled."

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Regulation_261/2004#Delays

Jeg vil tro at du vil slite med å argumentere for 250GBP på en 3-timers forsinkelse på en så lang flight, særlig når det er innenfor EU-minima. Antagelig må du ta det gjennom rettsystemet el.l. Om du hadde sittet 10-12 timer på hjemmehuben hadde det nok vært noe annet.

En liten oppdatering på denne. Jeg sendte inn en klage til British Airways på denne for halvannen måned siden. Her er hva de skrev angående forsinkelsen:

"In your email you have also mentioned about your claim under EU legislation. I would like to inform you that passengers delayed in arriving by three hours or more are entitled to compensation unless the delay was caused by “extraordinary circumstances”. I can confirm that you are entitled to compensation for the delay of your flight BA0289 on 22 August 2014. The distance of your disrupted journey, as calculated in accordance with EU legislation, was over 3500km.

As you arrived at your destination within four hours of the scheduled arrival time, you are entitled to 300.00 EUR in compensation, which is 50% of the full amount."

Så det var litt å få ut av dette allikevel, selv om jeg ikke har hørt noe om 50% kompensasjon i henhold til EU-regler før nå.

Superhai
25-11-2014, 17:00
Så det var litt å få ut av dette allikevel, selv om jeg ikke har hørt noe om 50% kompensasjon i henhold til EU-regler før nå.

Det står i forordningens artikkel 7.2.

krage
30-11-2014, 19:01
For en tid siden var jeg ute å fløy med Ryanair til Gdansk, det ble tåke og de kunne ikke fly meg hjem, og ga generelt lite informasjon, men de skaffet meg et hotellrom. Flyet skulle opprinnelig gå søndag, og jeg ble av en ganske trøtt og sliten dame på flyplassen fortalt at det kanskje kunne være ledig på et nytt fly på torsdag, eller jeg kunne gå på Internett å se om jeg fant et annet fly mot Oslo.

Vel om morgenen mandag, hadde jeg enda ikke hørt noe, så jeg kjøpte en billett med SAS til Oslo. Krevde så penger av Ryanair, som kom med litt vage og standardiserte avslag.

Etter litt frem og tilbake, ble jeg lei og fortalte dem at jeg i tråd med den norske tvisteloven og Luganokonvensjonen, ville bringe saken inn for forliksrådet i Norge.

Dette gjorde jeg også, når de ikke svarte. Forliksrådet sikret så forkynnelse av klagen til Irland, og ba de svare på mitt krav. Noe Ryanair har latt være, med posten i går, fikk jeg derfor dom i tråd med min påstand.

Så kort fortalt, jeg har nå dom på at Ryanair skylder meg noen kroner, og at de skal betale meg dette innen 14 dager fra dommens forkynnelse, alternativt kan de innen fire uker anke domen til tingretten.

Så da blir spørsmålet, hva tror dere skjer her?
Får jeg penger av dem? eller anker de dommen?

Og om de ikke anker dommen, og ikke betaler -noen tips om hvordan jeg skal kreve penger av dem? De bør jo ikke kunne "se bort fra" en rettskraftig dom...

Dash
30-11-2014, 21:47
Det er bare en veiledende dom. Den er ikke rettskraftig. Ryanair kan si at de ikke er enig i dommen, og nekte å utbetale. (Noe de gjør i 2 av 3 tilfeller). Så må du vurdere om du vil ta Ryanair til retten.(Kan bli veldig dyrt vist du taper).

krage
30-11-2014, 23:45
Det er bare en veiledende dom. Den er ikke rettskraftig. Ryanair kan si at de ikke er enig i dommen, og nekte å utbetale. (Noe de gjør i 2 av 3 tilfeller). Så må du vurdere om du vil ta Ryanair til retten.(Kan bli veldig dyrt vist du taper).

Feil, forliksrådet er en norsk domstol (laveste i sivile saker), må ikke forveksles med klagenemnd. De må derfor ta saken til tingretten, dersom de er uenige. Dommen vil bli rettskraftig dersom de ikke anker den.

Dash
01-12-2014, 00:01
Feil, forliksrådet er en norsk domstol (laveste i sivile saker), må ikke forveksles med klagenemnd. De må derfor ta saken til tingretten, dersom de er uenige. Dommen vil bli rettskraftig dersom de ikke anker den.

Beklager. Trodde du var i flyklagenemda.

WF789
01-12-2014, 00:37
Om de ikke betaler kan du vel juridisk sett begjære dem konkurs?
(Jeg er ingen ekspert på denne typen juss)

eirikub
22-12-2014, 01:45
Apropos dette med 'ekstraordinære omstendigheter', så synest eg dette verkar å dekkje litt vel mykje når ein ser nærare på det. EU-forordninga listar jo opp døme som vêr og streik. I tillegg ser eg at Flyklagenemnda også gjev flyselskapa medhald i mange tilfelle som handlar om teknisk feil og kviletidsreglar for mannskap.

Ja, ein har rett på kompensasjon i visse tilfelle, men ein kan jo spørje seg kva for situasjonar som står att når ein har utelukka så mange ...

Superhai
22-12-2014, 21:05
Ja, ein har rett på kompensasjon i visse tilfelle, men ein kan jo spørje seg kva for situasjonar som står att når ein har utelukka så mange ...

Utgangspunktet du kan se det i fra er hvor selskapet kan påvirke det, regelen skal gjøre det ulønnsomt med hva man kan kalle kommersielle kanselleringer (f.eks. lavt belegg) og å sørge for at man planlegger med rimelig nok materiell og ressurser til å gjennomføre programmet man har lagt opp til.

Ekstraordinært betyr ekstraordinært, dvs. når ting skjer utenom hva som er ordinær drift.

Discus
23-12-2014, 12:21
Kom over denne som beskriver separate billetter mellom AA-flighter og AA-OneWorld, ser ut som de tar vare på deg om det blir kluss.
If a customer is holding separate tickets on AA or another oneworld carrier, customers holding separate tickets where travel is on oneworld airlines should be treated as through ticketed passengers. In the event of a disruption on the originating ticket, the carrier responsible for the disruption will be required to reroute the customer to their final destination. The ticket stock of the second ticket must be of a oneworld carrier, eligible under the Endorsement Waiver Agreement. Det står gså eksplisitt på den siden at for andre carriers tar de ikke noe ansvar.
https://www.aa.com/i18n/agency/Booking_Ticketing/Reaccom/oneworld_tkt_policy.jsp

Så er fårgan om hva "Endorsement Waiver Agreement" er...

Superhai
24-12-2014, 15:38
Så er fårgan om hva "Endorsement Waiver Agreement" er...

Endorsement Waiver Agreement, er kort og godt at at mottakende flyselskap aksepterer å bruke billetten som den er.

Endorsement forklares slik: Du har en billett med selskap A, men ønsker å reise med selskap B. Hvis B har interline-agreement med A så kan de akseptere den på sitt fly mot at A "endorser" den.
Men selskapene har da en "Waiver Agreement" så kan de akseptere den uten at selskap A trenger å gjøre noe. I e-ticket-alderen betyr det i praksis at selskap A gir "kontrollen" til selskap B.

Dette gjelder stort sett de fleste billetter når det er uregelmessigheter, men som vanlig kunde så kan det også gjøres ved frivillige endringer. Men det forutsetter at man har billetter uten restriksjoner (du kan se restriksjoner ved at billetten er annotert med f.eks. "Valid XX Only", "Non-Endo" el.).

Når det gjelder separate billetter med SAS, så har SAS->SAS forbindelser i praksis de samme rettighetene til nytt fly og care som om man kjøpte gjennomgående så lenge man har beregnet akseptabel tid i mellom.

Chriscross
03-01-2015, 08:51
Foreldrene mine fikk straffeovernatting i ist begge veier da de fløy osl ist dxb ist osl. På vei ut skyldtes det at vannet frøs under turnaround på osl. På vei hjem var det sent innkommende fly til dxb pga tåke.

Stemmer det st de har rett på 600 Euro for osl-ist-dxb da forsinkelsen skyldes klønete opptreden fra tk samt at reisen går ut fra EØS?

Returen er ikke dekket pga været samt at reisen er med et ikke EØS selskap?

Bruker en standardskjema eller henvender en seg bare til vanlig costumor support? Bør en nevne at forsinkelsen skyldtes frossent vann?

Espen_An
08-01-2015, 15:24
Fikk gleden av å oppleve en i overkant av 6 timers forsinkelse på en flygning mellom AES og TRD på onsdag. Ser at forbrukerrådet da skriver at man har krav på en kompensasjon på 250 euro.

Er dette tilfelle? Og gjennom hvilken kanal skal man i såfall sende et slikt krav til SAS?

Takker på forhånd for svar.

Discus
08-01-2015, 16:30
Er dette tilfelle? Og gjennom hvilken kanal skal man i såfall sende et slikt krav til SAS?

Alle krav må/bør i første omgang tas med selskapet

Panopaul
26-01-2015, 20:55
Jeg har flere ganger etter hjemkomst fra USA-tur, der vi ble forsinket med nærmere 24 timer til New York, men får bare feilmelding når jeg forsøker å sende klageskjema med vedlegg gjennom Swiss sine hjemmesider (som jeg ble oppfordret til å bruke da jeg tok kontakt med flyselskapet i businesskranken på flyplassen i Zurich, der vi mellomlandet). Vi er begge StarAlliance Gold-medlemmer (EBD og EBG), fløy på business, ble ombooket til en annen flight dagen etter (inkl hotell ved flyplassen), men jeg mener likevel at vi har rett på ytterligere kompensasjon fra selskapet etter å ha mistet et helt døgn av ferien vår. Er dog litt usikker på om Swiss, som jo er sveitsisk selskap, følger EUs retningslinjer her. Noen som har erfaring med Swiss på dette området og vet hvordan man bør gå frem?

Wishmaster
26-01-2015, 21:21
EU's opplegg med EU's svar på "flynemda" (http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/contact/index_en.htm)

Evt direkte PDF fra EU's lsiste over luftfarstilsyn:
http://ec.europa.eu/transport/passengers/air/doc/2004_261_national_enforcement_bodies.pdf

kilde:
http://forbrukereuropa.no/
https://fly.transportklagenemnda.no/

Syns det stod generellt EU&EØS

Superhai
26-01-2015, 21:25
Sveits har i likhet med Norge implementert dette regelverket.

WF789
26-01-2015, 22:34
Fikk refundert taxiutgifter fra SAS etter å ha blitt forsinket slik at jeg ikke rakk ordinær transport hjem.
(Tok flybuss til bussterminalen, men var slutt på transport derifra og hjem)

VirreVapp
27-01-2015, 13:27
Mulig jeg får en case snart. har kjøpt gjennomgående billet med SAS til USA, ser det er lagt inn en connection på kun 35 minutter.. Om vi ikke rekker denne blir neste mulighet slik at vi I allefall blir 6-7 timer forsinket til USA. Dette vil vel komme innenfor reglene??

vbirk
27-01-2015, 14:07
Om forsinkelsen følger av feil hos SAS eller deres underselskaper som ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter så skal det jo være kurant å bruke 261/2004 også i slike tilfeller. Men mange kortere forsinkelser vintertid oppstår vel som en følge av vær-eller-Avinor-relaterte ting..

VirreVapp
27-01-2015, 14:38
Om forsinkelsen følger av feil hos SAS eller deres underselskaper som ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter så skal det jo være kurant å bruke 261/2004 også i slike tilfeller. Men mange kortere forsinkelser vintertid oppstår vel som en følge av vær-eller-Avinor-relaterte ting..

Kan bli en definisjon av "feil" da. Om ny gate stinger 15 min før avgang er det jo 20 minutter å rekke det på. Kan bli løping ja... Med en de-ice I tilegg kan det bli tight ja..

eisa01
01-02-2015, 21:18
Var på Aruba over nyttår og ble forsinket på vei hjem. Fløy med United, men siste segmentet fra London til Oslo flydd av SAS og ble kansellert pga teknisk feil med flyet. Er det mulig å få kompensasjon fra SAS for dette?

Er det forresten en frist for når man må rette slike krav? Hadde en flygning med Norwegian i sommer som ble forsinket.

tadagast
08-02-2015, 03:40
Hei

Ei stund sidan dette skjedde, men fikk vite om et nylig så lurte litt på rettighetar.
Min nevø hadde booka billett med Widerøe fra Gardermoen til Sogndal, der Widerøeflyet skulle vidare til Sandane etter å ha mellomlanda og sluppe av passasjerar i Sogndal. Grunna seint innkommade fly og kviletid for crewet vart det beslutta å sende flyet direkte til Sandane uten å mellomlande i Sogndal, slik at passasjerane som skulle til Sogndal kom ca 5 timar forsinka fram.

Har nevøen min noko rett på erstatning i dette tilfellet? Er ikkje sikker på kva som står oppført som flyby grunn, men er det ein plass der ein kan finne dette ut? Meiner flyet var WF155 med avgang 1955 fra OSL fredag 10 okt 2014

Har leita på forumet men finn ikkje svar på dette?

Superhai
09-02-2015, 13:40
Har leita på forumet men finn ikkje svar på dette?

Widerøe har kundeservice, de kan gi deg svar på årsaken.

paerv
10-02-2015, 15:09
Hei.

Hadde en flott runde med SAS kundeservice i dag, og lurer litt på om de kan holde på sånn.
Booket en widerøe-billett TOS-KKN-TOS gjennom sas.no, og møtte opp i dag for å ta flyet 10:20. Flyet ble først forsinket til 11:30 pga tekniske problemer, før det deretter ble utsatt ytterligere 30 minutter og reroutet til Vadsø, der de som skulle til Kirkenes ble satt opp på buss (en tur på 2,5 timer). Da dette ville ført til at jeg ble minimum 4,5 timer forsinket til Kirkenes - muligens mer pga været i Øst-Finnmark i dag - spurte jeg i skranken om det ville la seg gjøre å booke dette om til en annen dag/uke, hun så på billetten min, og selv om jeg har bestilt billetter i GO, sa hun at det skulle ikke være noe problem, bare ring 05400 så ordner de det.

Jeg ringer opp 30-40 minutter før kl 12, og de informerte meg om at ved rerouting/forsinkelser kunne jeg kun forskyve billetten en dag uten gebyr, så siden jeg ville flytte billetten til mars, ville det totalt bli 300 kroner for å endre billetten. Det sier jeg er helt ok, men jeg får beskjed om at jeg må hente ut bagasjen før det lar seg gjøre. Jeg kontakter skranken og får utlevert bagasjen, ringer SAS igjen, gir de kortinfo og de sier at jeg nå er booket om til ønsket flight i mars, og jeg får kvittering pr epost på gebyret.

I det jeg går inn døra hjemme igjen ringer de meg opp og sier at jeg ikke kan endre utreisen da deres datasystemer sier at flyet gikk kl 10:20(?). Jeg kan endre returbilletten til en annen dato mens utreisen vil fordufte i ingenting - eller jeg kan velge å refundere hele billetten. Da jeg synes det hørtes helt latterlig ut at jeg må betale for en feil i deres datasystemer velger jeg å få refundert billetten, og får beskjed om at pengene vil være tilbake på konto om noen dager.

Nå tikker det inn en mail som sier følgende:
"Hi! Unfortunately, we are unable to offer full refund on your booking TOS-KKN 10-12 of February. Within 24hrs from departure, a flight has to be delayed more than 5 hours to be fully refundable. For this booking, taxes and surcharges will be refunded."

Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien? Om de i utgangspunktet hadde fortalt meg hvordan dette fungerer hadde jeg jo hoppet på flyet så jeg i det minste fikk bonuspoengene, og kunne gjort litt av jobben jeg hadde tenkt å gjøre der.

Farmer
10-02-2015, 15:17
Hei.

Hadde en flott runde med SAS kundeservice i dag, og lurer litt på om de kan holde på sånn.
Booket en widerøe-billett TOS-KKN-TOS gjennom sas.no, og møtte opp i dag for å ta flyet 10:20. Flyet ble først forsinket til 11:30 pga tekniske problemer, før det deretter ble utsatt ytterligere 30 minutter og reroutet til Vadsø, der de som skulle til Kirkenes ble satt opp på buss (en tur på 2,5 timer). Da dette ville ført til at jeg ble minimum 4,5 timer forsinket til Kirkenes - muligens mer pga været i Øst-Finnmark i dag - spurte jeg i skranken om det ville la seg gjøre å booke dette om til en annen dag/uke, hun så på billetten min, og selv om jeg har bestilt billetter i GO, sa hun at det skulle ikke være noe problem, bare ring 05400 så ordner de det.

Jeg ringer opp 30-40 minutter før kl 12, og de informerte meg om at ved rerouting/forsinkelser kunne jeg kun forskyve billetten en dag uten gebyr, så siden jeg ville flytte billetten til mars, ville det totalt bli 300 kroner for å endre billetten. Det sier jeg er helt ok, men jeg får beskjed om at jeg må hente ut bagasjen før det lar seg gjøre. Jeg kontakter skranken og får utlevert bagasjen, ringer SAS igjen, gir de kortinfo og de sier at jeg nå er booket om til ønsket flight i mars, og jeg får kvittering pr epost på gebyret.

I det jeg går inn døra hjemme igjen ringer de meg opp og sier at jeg ikke kan endre utreisen da deres datasystemer sier at flyet gikk kl 10:20(?). Jeg kan endre returbilletten til en annen dato mens utreisen vil fordufte i ingenting - eller jeg kan velge å refundere hele billetten. Da jeg synes det hørtes helt latterlig ut at jeg må betale for en feil i deres datasystemer velger jeg å få refundert billetten, og får beskjed om at pengene vil være tilbake på konto om noen dager.

Nå tikker det inn en mail som sier følgende:
"Hi! Unfortunately, we are unable to offer full refund on your booking TOS-KKN 10-12 of February. Within 24hrs from departure, a flight has to be delayed more than 5 hours to be fully refundable. For this booking, taxes and surcharges will be refunded."

Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien? Om de i utgangspunktet hadde fortalt meg hvordan dette fungerer hadde jeg jo hoppet på flyet så jeg i det minste fikk bonuspoengene, og kunne gjort litt av jobben jeg hadde tenkt å gjøre der.

Book på wideroe.no neste gang .. Da hadde du fått booket om uten kostnad pga værproblemene her!

Superhai
10-02-2015, 20:03
Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien?

Dette er klassisk eksempel på hvorfor outsourcing av kundetjenester ikke er bra, man har begrenset oversikt over hva som har skjedd. Jeg ville skrevet hele historien til customer relations (på www.sas.no) og så kanskje de kan få helheten.

3cseat
11-02-2015, 14:27
Dette er klassisk eksempel på hvorfor outsourcing av kundetjenester ikke er bra, man har begrenset oversikt over hva som har skjedd. Jeg ville skrevet hele historien til customer relations (på www.sas.no) og så kanskje de kan få helheten.

Nja, er vel ikke helt enig her. Dette er vel ikke outsourcingen sin feil, men rutiner og prosesser. En outsourcing partner gjør jo i utgangspunktet kun det de har fått beskjed om å gjøre og dermed får betalt for. Ref dette tilfellet, så burde kanskje rutinene vært andeledes for å event fange opp slike situasjoner. Det er det faktisk flyselskapet som har ansvaret for og ikke outsourcing partneren.

Det kan jo hende at oppdragsgiver ønsker kun den løsningen outsourcing partneren her kom med?

Superhai
12-02-2015, 19:41
En outsourcing partner gjør jo i utgangspunktet kun det de har fått beskjed om å gjøre og dermed får betalt for.

Det er akkurat hva de gjør, og det er det som er problemet. Outsourcing er problemet siden man må forutse alle tenkelige og utenkelige situasjoner som oppstår i avtalen.

vbirk
14-02-2015, 06:36
Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien?
Høres komplett usannsynlig ut iht. grunnleggende forbrukerrettigheter. Klag.

Sundet81
14-02-2015, 11:17
Er det noen med finjussen i hodet som på stående fot kan gi noen perspektiver på følgende:

Jeg har booket en reise fra MIA til OSL 27/2 via EWR med SAS. Med ett flybytte var dette en nokså behagelig strekning, men det avgjørende var å være i Oslo 8:15 dagen etter. Nå har SAS imidlertid valgt å kansellere SK908 fra EWR til Oslo og booket meg om til et helvete av et alternativ via både ORD og CPH, som både innebærer 7,5 timer ekstra reisetid og 6 timer i transitt på ORD, men fremfor alt at ankomsttidspunkt OSL rett og slett blir for sent.

En telefon til SAS løste ingenting som helst utover at de bryskt ga meg valget mellom å akseptere endringen eller få pengene tilbake (men ikke andre kostnader forbundet med reisen). Det var ikke engang snakk om å tilby noe som helst i kompensasjon dersom jeg om så stokket om på absolutt alle planer og gikk med på endringen, enda mindre å booke om til andre Star Alliance partnere som kan bringe meg til Oslo i tide. Her slo også selvimotsigelsene inn, først ved at jeg ble fortalt at ingen seter hos andre SA-selskaper var ledige, dernest at kun flyvninger på SAS metal overhodet var mulig om det så hadde vært ledige seter. Jeg mistenker at begge deler er feilinformasjon, men snarere avhenger av goodwill. At man ikke får goodwill som EBG er for meg litt ubegripelig - hadde de lagt seg flate og tilbudt feks oppgradering så skulle jeg i det minste strukket meg langt for å stokke om på alle mine planer og gjort et senere hjemreisetidspunkt mulig.

Er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har i.f.t. ombooking av denne reisen? Kanselleringsretten er grei nok, men det medfører i så fall tapte kostnader til hotell, mv. som SAS eksplisitt nektet å dekke. Beskjeden om endringen ble også gitt på sekundet 14 dager før reisen, hvilket vel begrenser passasjerens rettigheter ytterligere.

Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg i det hele tatt gidder å fly med dette selskapet.

vbirk
15-02-2015, 12:26
Hm. Ser da ut til å være plasser på SAS EWR-CPH-OSL med ankomst OSL 09:25 i Economy Extra? Det framstår kanskje ikke som et urimelig plaster på såret for EBG-medlemmer, selv om man juridisk sett sikkert har sitt på det tørre iom. at varsel ble gitt 2 uker før.

Sundet81
15-02-2015, 15:25
Hm. Ser da ut til å være plasser på SAS EWR-CPH-OSL med ankomst OSL 09:25 i Economy Extra? Det framstår kanskje ikke som et urimelig plaster på såret for EBG-medlemmer, selv om man juridisk sett sikkert har sitt på det tørre iom. at varsel ble gitt 2 uker før.

Det var/er plasser i SAS Plus både EWR-CPH-OSL og EWR-ARN-OSL, men SAS' lite imøtekommende kundeservice mener, etter å ha blitt konfrontert med at det rent faktisk FINNES plasser, at det er "mot reglärna" å ombooke/plassere Go-passasjerer i disse. Det kan hende, men det er så fantastisk elendig service overfor lojale kunder at det i seg selv er i ferd med å gjøre en brå slutt på mitt kundeforhold. Men jeg skal gi kundeservice én sjanse til i morgen, når det forhåpentligvis er noen andre enn svenske helgevakter som betjener telefonen. Vet noen om det går an å ringe direkte til dansk kundeservice hos SAS? Danskene har i min erfaring en tendens til å ordne ting lettere, bedre, raskere og mer fornuftig enn svensker.

vbirk
16-02-2015, 10:29
Det kan jo være at dette er et av de tilfellene hvor det kan lønne seg å be om å få snakke med avdelingsleder el.l.

Sundet81
16-02-2015, 10:40
Det kan jo være at dette er et av de tilfellene hvor det kan lønne seg å be om å få snakke med avdelingsleder el.l.

EDIT: SAS kan takke Nicklas i kundeservice for at de fremdeles har en lojal kunde. Hvorfor fem andre ikke kunne utrette det samme som Nicklas er for meg en gåte, men heldigvis finnes det noen igjen med vettet i behold i det selskapet.

Farmer
16-02-2015, 22:43
EDIT: SAS kan takke Nicklas i kundeservice for at de fremdeles har en lojal kunde. Hvorfor fem andre ikke kunne utrette det samme som Nicklas er for meg en gåte, men heldigvis finnes det noen igjen med vettet i behold i det selskapet.

Godt å høre at det fortsatt finnes folk der som tar litt tak i situasjonen.
Men for selskapet som drifter denne supporten ble du jo en gullgruve, ettersom de får samme betaling pr "call" uansett om kundens utfordring er løst eller ikke ...

Sundet81
17-02-2015, 07:06
Godt å høre at det fortsatt finnes folk der som tar litt tak i situasjonen.
Men for selskapet som drifter denne supporten ble du jo en gullgruve, ettersom de får samme betaling pr "call" uansett om kundens utfordring er løst eller ikke ...

For supportselskapet ble dette utvilsomt en liten melkeku ja - seks telefoner på mellom 15 og 55 minutters varighet antar jeg også vil gi seg et lite utslag på telefonregningen.

Jeg er litt usikker på hvordan supporten fungerer, men det er utvilsomt en slags teamleder e.l. tilstede med visse fullmakter. Er man så uheldig at både kundekonsulent og teamleder er blokkerte i hodet, så kommer man ingen vei. Jeg fikk bl.a. etterhvert en e-post fra en viss Josefin, hvor det sto at SAS gjerne kunne tilby meg en gratis ombooking så jeg kom hjem "tidligere" ved å flytte hjemreisen fra 27. februar til 3. mars (!), mens jeg skulle kontakte dem pr. telefon angående denne gratis ombookingen for "kostnad" (!). Nå løste dette seg heldigvis, men jeg tror bestemt at SAS bør gå en runde med hvem de lar drive kundeservice, ikke minst overfor lojale kunder. Jeg kommer ikke til å finne meg i noe slik som dette igjen.

nesjon
18-02-2015, 14:07
Er det noen av dere som har noe erfaring med egne selskaper for håndtering av klager?
Kort fortalt så kan man sette bort hele klageprosessen til noen andre. De tar provisjon/honarar av en ev. kompensasjonsutbetaling, men tar ingenting dersom det ikke blir utbetaling.

Jeg har søkt både her på forumet og på Flyertalk, og er litt overrasket over at denne muligheten ikke er nevnt. Jeg regner med at de fleste her liker å føre klagesakene sine selv og ikke betale provisjon til andre, men det finnes jo mange som ikke har tid til å følge opp slike saker. Særlig i tvilstilfeller og gråsoner, f.eks. ved teknisk årsak til kanselleringer, må jo dette være veldig praktisk?

Jeg får stadig henvendelser fra bekjente som lurer på hvilke rettigheter de har og hvordan de skal klage etter f.eks. en kansellering. Jeg har lyst til å henvise dem rett videre til disse selskapene, siden dette virker som en tidsbesparende og god løsning for folk som ikke har peiling på EU 261/04 osv og dermed vil bruke veldig mye tid på en normal klage. Jeg vil jo ikke anbefale denne løsningen hvis det bare er tull, men synes det virker seriøst. Jeg har forsøkt å melde inn en sak der nå, spent på å se utfallet. Noen som har erfaringer?

(Jeg kan ikke skrive navnet på selskapet her, det blir bare automatisk borte fra innlegget. Sikkert derfor jeg ikke får noen treff ved søk på selskapsnavnet...)

LN-MOW
18-02-2015, 15:04
Det finnes en tråd eller to om dette i forbindelse med alle langrute-forsinkelsene til DY. Det er ihvertfall to firmaer som driver med dette.

nesjon
18-02-2015, 15:37
Det finnes en tråd eller to om dette i forbindelse med alle langrute-forsinkelsene til DY. Det er ihvertfall to firmaer som driver med dette.

Ok, takk, da skal jeg kikke litt der.

ErlA
18-02-2015, 20:26
Er jo et svensk firma som tråler Arlanda etter "kunder" som er forsinket. Uten at jeg husker navnet i farten. ( samme firma har vel fått nogo av Avinor til å drive tilsvarende "oppsøkende" virksomhet i Norge.

VirreVapp
25-02-2015, 16:50
Kansellering og vouchers..
Vi er jo stuck i Chicago i dag pga av et nytt SAS fly har teknisk trøbbel. Våknet her på hotellet og ser at våre frokost vouchers (10$ pp) ikke er nok til å få noen ting her på hotellet. Den rimeligste grab'n go matpakka her koster 12,95 pluss tax. Synes det er merkelig at de deler ut vouchers som ikke holder til å kjøpe noe som helst her. Middagsvoucheren er på hele 20$.... Disse må benyttes på hotellet her og de har ingenting som er så rimelig...Simply not good enough

Sundet81
25-02-2015, 18:45
Kansellering og vouchers..
Vi er jo stuck i Chicago i dag pga av et nytt SAS fly har teknisk trøbbel. Middagsvoucheren er på hele 20$.... Disse må benyttes på hotellet her og de har ingenting som er så rimelig...Simply not good enough

Helt latterlig og fullstendig ubrukelig av SAS. Da jeg ble stuck i NYC pga United, fikk jeg vouchers nøyaktig tilsvarende hotellets pris, samt en hel rekke matvouchere pålydende $10 pr. stykk som jeg måtte drikke omtrent fem øl for mye for å bli kvitt. SAS burde ikke være noe dårligere, men jeg begynner å mistenke at holdningen hos SAS er til effekt av at det hadde vært hyggelig å drive flyselskap hadde det ikke vært for de fordømte kundene.

Someone
25-02-2015, 20:06
AA sine vouchere holder heller ikke til en full rett

VirreVapp
25-02-2015, 20:34
For å si det slik, vi har spist og det vil bli noe kommunikasjon i ettertid. Tror ikke jeg skal betale for dette..