PDA

View Full Version : Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting m.v. (2008-2018)?

Pages : 1 2 [3]

jb1
20-05-2017, 23:11
Det er helt umulig å si uten å ha lest vilkårene.

Jeg er selvsagt klar over det, men vilkårene ligner ofte hverandre fra selskap til selskap, og jeg kommer til å bestille før forsikringsselskapet vil rekke å svare

Sent from my iPhone using Tapatalk

LN-MOW
21-05-2017, 01:54
Jeg er selvsagt klar over det, men vilkårene ligner ofte hverandre fra selskap til selskap, og jeg kommer til å bestille før forsikringsselskapet vil rekke å svare

Men når du spør uten engang å nevne selskap, er det litt som å spørre om hvor lang en strikk er ... ;)

chrisljo
21-05-2017, 08:27
Jeg sliter litt med å finne fullstendig vilkår for min helårs forsikring. Inkluderer disse normalt erstatning for mistede videreforbindelser om man har to reservasjoner (med et krav om minimums transfertid)? Jeg blir nødt til å legge til en ny reise under en annen reise og på returen blir det drøyt 2,5 timer mellom flyene og det burde normalt holde, men i tilfelle noe går galt er det greit å vite om utgifter dekkes.

Som nevnt er 2 timer et vanlig krav, men når jeg leste vilkårene mine var det mulig å tolke det til 2 timer før siste oppmøtetid. Altså to timer plus tiden du trenger å sjekke inn/være ved gate.

Hvis du på reise 2 kan gjøre online checkin så er det kanskje 20 min oppmøte på gate som vil gjelde, ellers vil jeg tror det check in tidsfristen som gjelder.

Hvilket selskap har du?

jb1
21-05-2017, 08:47
Forsikringsselskap er storebrand, via Juristforbundet.

espenlok
21-05-2017, 09:30
Forsikringsselskap er storebrand, via Juristforbundet.

Det ligger fullstendige vilkår på nettsiden:
https://www.storebrand.no/privat/forsikring/reiseforsikring/dekninger/_attachment/1265?_ts=15bce04b138

Dersom en forsinkelse på minst 2 timer medfører at du
kommer for sent til forhåndsbetalte offentlig transportmiddelet, erstatter vi nødvendige og dokumenterte merutgifter til reise for å innhente den fastlagte reiseruten. Årsaken til forsinkelsen må skyldes:
– værforhold som forsinker det offentlige transportmiddelet forsikrede har betalt billett og skal reise med.
– teknisk feil og/eller trafikkuhell med det offentlige transportmiddel du skal reise med. Teknisk feil omfatter transportmiddelet samt systemer og infrastruktur som er nødvendig for trafikkavvikling.
– teknisk feil eller trafikkuhell som krever berging av den privatbil du reiser med. jf. pkt. F.1.2

Vi erstatter ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.

jb1
21-05-2017, 11:49
Takk, Skal sjekke om vilkårene er like via juristforbundet

chrisljo
21-05-2017, 13:37
Det ligger fullstendige vilkår på nettsiden:
https://www.storebrand.no/privat/forsikring/reiseforsikring/dekninger/_attachment/1265?_ts=15bce04b138

Dersom en forsinkelse på minst 2 timer medfører at du
kommer for sent til forhåndsbetalte offentlig transportmiddelet, erstatter vi nødvendige og dokumenterte merutgifter til reise for å innhente den fastlagte reiseruten. Årsaken til forsinkelsen må skyldes:
– værforhold som forsinker det offentlige transportmiddelet forsikrede har betalt billett og skal reise med.
– teknisk feil og/eller trafikkuhell med det offentlige transportmiddel du skal reise med. Teknisk feil omfatter transportmiddelet samt systemer og infrastruktur som er nødvendig for trafikkavvikling.
– teknisk feil eller trafikkuhell som krever berging av den privatbil du reiser med. jf. pkt. F.1.2

Vi erstatter ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som omfattes av EU-direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for.

Merk at det er forsinkelsen som må være 2 timer, det betyr du trenger 2 timer pluss MCT, eventuelt innsjekkstid hvis du må sjekke inn.

Sundet81
22-05-2017, 16:43
SK908 ble 3 timer 43 minutter forsinket 20/5, noe som vel gir rett til EU-kompensasjon (SAS oppfordret meg selv til å søke dette, så da var forsinkelsen noe som var innenfor deres kontroll). Kan man kreve kompensasjon også for infant?

Someone
22-05-2017, 16:48
SK908 ble 3 timer 43 minutter forsinket 20/5, noe som vel gir rett til EU-kompensasjon (SAS oppfordret meg selv til å søke dette, så da var forsinkelsen noe som var innenfor deres kontroll). Kan man kreve kompensasjon også for infant?

For langdistanse (over 3500km) er det over 4 timer forsinkelser som gjelder i henhold EU261 så du stiller ikke veldig sterkt her

Men ellers så regnes også infants som passasjerer, og var nylig en dom i flyselskapenes disfavør her. Man betaler jo faktisk for dem, selv om summen ofte er mer symbolsk

Sundet81
22-05-2017, 16:58
For langdistanse (over 3500km) er det over 4 timer forsinkelser som gjelder i henhold EU261 så du stiller ikke veldig sterkt her

Men ellers så regnes også infants som passasjerer, og var nylig en dom i flyselskapenes disfavør her. Man betaler jo faktisk for dem, selv om summen ofte er mer symbolsk

Aha! Jeg leste meg blind på Forbrukerrådets forsinkelseskalkulator, som angir at man har krav på 300 EUR ved 3 timer+ mellom 1500 og 3500. Men det stemmer jo ikke med EU261.

Sundet81
23-05-2017, 22:38

SAS kompenserer jammen meg med 300 euro allikevel. Saksbehandlingstid på under 12 timer.

Someone
02-06-2017, 15:23
En høyesteretts dom i Danmark har fastslått at en forsinkelse som har utgangspunkt i en diversion pga vær et dagen før, regnes som en ekstraordinær hendelse og ikke gir rett til kompensasjon. Dette var motsatt kompensasjon lavere rettsinstanser i Danmark kom fram til etter SAS der ble dømt til å betale erstattning til noen passasjerer mellom CPH-IAD som ble snaue 4 timer forsinket etter samme avgang dagen før måtte gå til PHL pga vær og de ikke hadde klart hente inn forsinkelsen

chrisljo
02-06-2017, 15:51
En høyesteretts dom i Danmark har fastslått at en forsinkelse som har utgangspunkt i en diversion pga vær et dagen før, regnes som en ekstraordinær hendelse og ikke gir rett til kompensasjon. Dette var motsatt kompensasjon lavere rettsinstanser i Danmark kom fram til etter SAS der ble dømt til å betale erstattning til noen passasjerer mellom CPH-IAD som ble snaue 4 timer forsinket etter samme avgang dagen før måtte gå til PHL pga vær og de ikke hadde klart hente inn forsinkelsen

Takk for rapport! Finnes dommens fulle tekst på nett?

Forstår jeg det riktig at SAS slapp unna med forsinkelse på CPH-ORD fordi ORD-CPH var forsinket fordi CPH-ORD ble diverted?

Jeg er tilbøyelig til være enig at neste flight kan være omfattet på long haul, men på avgang fra selskapets hub et det mulighet til reservetiltak.

Someone
06-06-2017, 11:53
Takk for rapport! Finnes dommens fulle tekst på nett?

Forstår jeg det riktig at SAS slapp unna med forsinkelse på CPH-ORD fordi ORD-CPH var forsinket fordi CPH-ORD ble diverted?

Jeg er tilbøyelig til være enig at neste flight kan være omfattet på long haul, men på avgang fra selskapets hub et det mulighet til reservetiltak.

Litt om saken her:

https://standby.dk/sas-sejren-i-hoejesteret-faar-stor-betydning-for-fremtiden/

SAS sejren i Højesteret får stor betydning for fremtiden

pingo
06-06-2017, 13:24
Litt om saken her:

https://standby.dk/sas-sejren-i-hoejesteret-faar-stor-betydning-for-fremtiden/

Personligt hilser jeg dommen velkommen. Det er jo efterhånden blevet en hel industri at sagsøge flyselskaber for selv de mindste ulemper.

storg
06-06-2017, 14:51
Det er vel ikke noe sjokk at slik regelverket har vært tolket frem til nå, har lagt en for stor byrde på flyselskapene. Men det som er beklagelig er jo at det nå blir mer uklart hvor grensen går, og det kan bli lettere for selskapepene å slippe unna på saker de bør dekke. Hva skal til for at kundene skal kunne lastes? Hvor lenge skal man akseptere konsekvensen av en hendelse som er utenfor selskapets kontroll? Flyselskapene idag kjører jo ganske stramme opprasjoner med lite fleksibilitet.

LN-MOW
06-06-2017, 15:05
Flyselskapene idag kjører jo ganske stramme opprasjoner med lite fleksibilitet.

En dyd av nødvendighet med de marginene bransjen er presset til å operere med. Luft i trafikkprogrammet koster penger.

oy-viv
06-06-2017, 15:38
Personligt hilser jeg dommen velkommen. Det er jo efterhånden blevet en hel industri at sagsøge flyselskaber for selv de mindste ulemper.
Amen!

Nogen bad om en udskrift af dommen. Den kan findes her:

http://www.hoejesteret.dk/hoejesteret/nyheder/Afgorelser/Pages/Ikkekompensationforflyforsinkelse.aspx

Discus
17-06-2017, 10:39
Mye lesestoff og eget forum for de som vil lære mer om rettigheter og andre utfordringer ved flyreiser m.v.
Did the company offer enough compensation? That is the question.
http://elliott.org/category/is-this-enough-compensation/

arneb
03-07-2017, 04:20
Hei.
Håper noen kan hjelpe meg/oss med hvilke rettigheter til erstatning vi har . Hadde billetter til utreise med Thai onsdag 28. juni 14.15 med ankomst MNL 29.juni 11.55. Videre Cebupacificair 16.25 til Cebu, 2 netter på Cordova Home Village i Cebu og videre Cebupacificair til Surigao 1. juli 10.25.
Vi er meg og min datters familie på 1+5 personer på separate Thaibilletter, mens resten er booked av meg under ett.
Surigao City er vårt oppholdsted de neste ukene.
Etter 90 minutter i flyet (i Oslo)får vi beskjed om teknisk feil og måtte ut og vente ved gate. Etter et par timer får vi ny avgang neste dag og hotell og mat.
Ved innsjekk får vi nye BP (selvfølgelig) og da kun til BKK da de ikke vet når vi ankommer der. Bagasje også kun sjekket til BKK og ikke gjennomgående MNL.
Flyet tar av kun noen minutter før den andre (og rutemessige) Thaiavgangen torsdag 29.juni.
Ombord i flyet får vi beskjed om at vi vil bli møtt av Thairepresentanter ved tuben ut av flyet ved ankomst og loset videre.
Selvfølgelig møtte det ingen der og jeg fant selv en Thaiskranke, etter og ha kranglet oss gjennom sikkerhetssjekken opp til 2. etg uten BP.
Etter en times kø fikk vi nye BP, kuponger til Dayhotellet på BKK og beskjed om at bagasjen var reroutet til MNL. Flyavgang 14.45 med ankomst MNL 19.00. 31 timer forsinket.
Da var Cebupacificair MNL-CEB, overnatting i Cebu og CEB-SGU gått til helv..... og jeg booked MNL -BXU(Butuan) og van derfra til Surigao City.
Av bagasje var også kun 2 av 6 kofferter ankommet.
I skrivende stund er koffertene ankommet MNL, men pga begrenset cargokapasitet på ATRflyene til Surigao kan det ta noen dager før de ankommer.
Vi har god kommunikasjon med forsikringsselskapene(selvfølgelig har jeg og min datters familie forskjellige selskaper) og blitt enige om fordelingen av merkostnadene 1/6 til mitt og 5/6 til min datters. Men det store spørsmålet er HVORDAN ER THAI ANGÅENDE KOMPENSASJONEN FOR FORSINKELSE?
Etter Airhelps sin kalkulator skal vi ha 685 Euro pr person for tort og svie.

LN-AND
03-07-2017, 09:31
Siden flygingen startet i EU/EØS dekkes gjelder vel EU261? Da flygingen er over 3500 km og mer enn 5 timer forsinket skal du rett på EUR600 i følge Forbrukerrådet sin kalkulator.
https://www.forbrukerradet.no/fly/forsinkelse/OSL-MNL/5+

Merk at jeg ikke er noen jurist, men du kan jo sende en mail til forbrukerrådet for å sjekke.

mcduck
03-07-2017, 19:34
Dere burde her ha krav på 6x 600EUR. Reisen startet i EØS og da er du dekket av EU261.
Du har også krav på forpleining. Du sparte vel på alle kvitteringer for mat? Du skal også ha dekket reise t/r hotellet, samt hotell dersom det ikke ble betalt av Thai.

Mest sannsynlig må du til flyklagenemnda for å få erstatning. Men først må du klage til Thai og be om erstatning. Når du evt får et avslag sender du dette til flyklagenemnda. Anbefaler å ikke bruke et byrå til denne jobben, da de tar store gebyrer.

Utgifter i forbindelse med forsinket bagasje tar du med forsikringen.

arneb
04-07-2017, 03:29
Takker for svarene. De er i overenstemmelse med det jeg trodde. Thai betalte hotell på Gardermoen inkl transport til/fra hotellet + middag og frokost. I Bangkok fikk vi dayhotell med mat så jeg har intet å klage på vedrørende forpleiningen. Har også hatt god kontakt med være forsikringsselskaper og skal beregne merkostnadene for den nye ruten i forhold til oppsatt og betalt rute. Fortsatt mangler 4 kofferter som vi tror/håper skal ankomme idag eller imorgen. Er bekreftet ankommet MNL. Handlet "nødklær" igår og for 6 personer dekkes jo ganske mye på forsikringen. Snakket forøvrig med en kamerat igår som jobber med bagasje på Gardermoen. Søndag sto det fortsatt bagasje igjen der etter kaoset på onsdag. Ved siden av vår og så vidt jeg vet flere norwegianflygninger som ble kansellert var det stopp på bagasjebåndet i en lengre periode.

vegardg
04-07-2017, 13:03
Hypotetisk spørsmål; Dersom man har separate billetter med f.eks SAS OSL-ARN og videre med f.eks. Singapore Airlines ARN-SIN-BKK dagen etter og SAS klarer å rote bort bagasjen på tur til ARN - vil man da kunne få bagasjen ettersendt til BKK, eller er man fint nødt til å plukke den opp på ARN på retur?

Insomnia4u
04-07-2017, 18:38
Hypotetisk spørsmål; Dersom man har separate billetter med f.eks SAS OSL-ARN og videre med f.eks. Singapore Airlines ARN-SIN-BKK dagen etter og SAS klarer å rote bort bagasjen på tur til ARN - vil man da kunne få bagasjen ettersendt til BKK, eller er man fint nødt til å plukke den opp på ARN på retur?

Hypotetisk svar...;) : SK er bare forpliktet til å levere til endestasjonen på billetten din. Men er den andre flighten dagen etter vil jeg tro SK er smidig og sender den videre til BKK.

Hjelper om du er EBG/D i dette tilfelle siden kundeservice ofte da strekker seg litt lengre.

nick5000
04-07-2017, 19:06
De må vel sende den til din permanente adresse hvis du ikke er lenge i arn, man pleier å fylle ut på PIR hvor lenge man blir. Men da sender de den liksågodt dit du vil.
Jeg har ihvertfall fått sendt bagasje som ikke kom med fra Maputo med tap videre til Shanghai etter at den ikke dukket opp i Oslo neste dag. Har gjort lignende ved flere anledninger, bagasje blir jo ganske ofte borte, aldri vært noe som helst problem. Og de kjører den alltid til hotellet.

Edvard
04-07-2017, 19:29
SK er bare forpliktet til å levere til endestasjonen på billetten din. Men er den andre flighten dagen etter vil jeg tro SK er smidig og sender den videre til BKK.

Er ikke SAS ansvarlig for å sende bag videre som vist på tag?

De kan vel fint tagge en bag ex-OSL til final destination, når det er SQ-flight videre fra en SAS-hub neste morgen.

Gunnar
04-07-2017, 20:36
Svar på hypotetisk spørsmål, og vi forsetter med utgangspunktet som brukes i spørsmålet: SK OSL-ARN, med SQ ARN-SIN-BKK dagen etter.

Når du da står på ARN og ikke finner din bagasje kontakter du ankomstservice på ARN for å lage sak på det (etterlyser din bagasje). Du gir ankomstservice informasjon om hvor de kan finne deg og hvordan de kan kontakte det, og siden du allerede vet at du skal videre dagen etter er det vesentlig informasjon for de som sitter på ankomstservice. Gi gjerne informasjon da også om hvilken adresse/navn på hotell eller liknende hvor du kommer til å være etter ankomst BKK. Dersom det ikke lykkes å gjennforene deg og bagasjen din innen du selv setter deg på flyet fra ARN til SIN (la oss for syns skyld annta at bagasjen i utgangspunktet ble feilsortert og sendt til EWR), så skal selvsagt bagasjen sendes videre til der du er.

Om du ikke melder fra på ARN og venter til du er fremme ved BKK før du rapporterer at du ikke har bagasjen, da kan du fort oppleve at ankomstservice på BKK nekter. Den rapporten skulle nemlig blitt laget på ARN.:old

Bonuskort har begrenset nytteverdi så lenge bagasjen ennå ikke har ankomment riktig flyplass for utlevering. Priority-merker kan rett nok medføre at bagasjen får "snike i køen" når bagasje skal merkes for videresending, men det er først når bagasjen ligger klar for utlevering at forskjellen merkes dersom statusnivå ifølge flyselskapets egne regler tilsier at man kan benytte andre/raskere leveringsmetoder enn hva som er standard for "de statusløse på bakerste rad". Rett nok har mange selskaper egne nummer de kan ringe, men her er det sjeldent mer informasjon å få enn hva man allerede har fått i form av sporing via nettadresser, SMS-er og e-poster.

runem
04-07-2017, 21:04
De sender bagasjen din til Bangkok.
Sist mandag reiste jeg med sas fra Trondheim til Stocholm, skulle videre med Turkish til bangkok. Bagasjen min kom aldri mecd flyet fra trondheim. Ved ankomstservice arlanda sa jeg at jeg skulle videre til bangkok. For og gjøre en lang historie kort, sendte sas bagasjen med Thai til Bangkok dagen etter, da jeg etter tre dager uten informasjon, reiste jeg opp til flyplassen i Bangkok, der var bagasjen, ble fulgt inn i ankomsthallen og henta de på ett bakrom der, måtte selv ta den igjennom tollen.

Edvard
04-07-2017, 21:29
snip

Er planen din å hente ut bagasje på ARN, for én natt?

Er det ikke greiere å ha de tingene i håndbagasjen og slippe å tenke på kofferten (som blir tagget til BKK)?

Gunnar
04-07-2017, 22:03
Er planen din å hente ut bagasje på ARN, for én natt?

Er det ikke greiere å ha de tingene i håndbagasjen og slippe å tenke på kofferten (som blir tagget til BKK)?
Vi snakker om separate biletter ;)
SAS er rett nok forholdsvis greie med gjennomgående innsjekk av separate biletter (med forutsetning av interline-avtaler, mm.), men for hypotetiske spørsmål kan det være greit å huske at andre selskaper kan være langt strengere på dette...

Edvard
04-07-2017, 22:53
I get your drift, men denne SQ-flighten er både SK codeshare og joint venture,
så det er vel mer enn goodwill som ligger til grunn for sending av bagasjen her.

Gunnar
05-07-2017, 00:16
*kremt* hypotetiske spørsmål *kremt*

Men OK, la oss endre eksemplet:
SK OSL-LHR, med BA LHR-JFK dagen etter. Forskjellige allianser og ikke minst: fravær av interline. Dermed er gjennomsjekking av bagasje et ikke-tema. Og bagasjen dukker ikke opp på LHR som den skal. Om da SK på LHR (lokal handling/kontraktspartner) ikke klarer å levere bagasjen til deg slik at du kan rekke å få sjekket den inn med BA til LHR, så har SK ansvaret for å få den sent etter deg og levert der du er. Det trenger ikke å bety at de sender den til JFK, de kan også sende den til EWR og få den sendt ut derfra.

Dette forutsetter selvsagt at bagasjen etterlyses på LHR. Venter du til du kommer til JFK blir alt langt vanskeligere.

WF789
05-07-2017, 00:30
Kofferten min forsvant da jeg fløy LAS-SFO med Southwest i vinter og skulle videre med SASpå separat billett. Servicepersonellet sa at de selvsagt ville sørge for at den ble sendt til Oslo når den duket opp. Nå slapp jeg unna dette da den dukket opp på båndet for neste fly akkurat idet vi hadde fyllt ut skjemaet og jeg var på vei til SAS' terminal.

nick5000
05-07-2017, 07:07
For og gjøre en lang historie kort, sendte sas bagasjen med Thai til Bangkok dagen etter, da jeg etter tre dager uten informasjon, reiste jeg opp til flyplassen i Bangkok, der var bagasjen, ble fulgt inn i ankomsthallen og henta de på ett bakrom der, måtte selv ta den igjennom tollen.

Jeg har aldri måttet ta den gjennom tollen selv.

HS-TGA
17-07-2017, 13:03
Da er man stuck i Split. SK4762 er 8 timer forsinket. Ettersigende skal SAS mangle matriell for innkommende flight fra Bergen, men har visst omsider fått tak i et fly i Stockholm som skal flys til Bergen å hente der, for deretter leverer i Split og hente oss.

Forstår jeg har rett til 400euro i kompensasjon, og jeg skal levere inn kravet. Noen som har erfaring med behandlingstid og respons? Jeg vil uansett ta det til transportklagenevnda om det kreves.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

havard
17-07-2017, 13:11
Bare fyll inn dette skjemaet når du har kommet hjem (velg emne "claim agency"):
https://www.care.flysas.com/selfservice/feedbackform/?market=NO

Ble forsinket for et par uker siden, og brukte skjemaet. Fikk tilbakemelding etter ca. et døgn, og pengene utbetalt 2-3 dager etterpå.

Imponerende rask og god service fra SAS, med dyp beklagelse for forsinkelsen!

robertaas
17-07-2017, 15:45
Ser at reisebyråer har kastet seg på bølgen av selskaper som tilbyr å skaffe erstating for en cut. Reisebyråene er visst nå ute etter en cut av cut'en. Fikk denne mailen idag:
From: Tripmonster - noreply <noreply@tripmonster.no>
Subject: Søk erstatning [CASE:10000xxxxxxxxxx]

Hei ROBERT (MR)
Vi er blitt gjort oppmerksomme på at dere ifølge våre opplysninger er blitt utsatt for en flyforsinkelse. Vi kan i samarbeid med forbrukerrettselskapet TRS Travelright Services tilby dere hjelp med å få erstatning for forsinkelsen som dere har rett til ifølge EU forordning 261/2004.
Deres forsinkede reise gir retten til 600 Euro per person og 600 Euro totalt ifølge de opplysninger vi har om flyreise SK1455 2017-04-28.
Søk erstatning
Med vennlig hilsen
TripmonsterProblemet mitt er at dette kun var den første av 3 flighter og jeg var proaktiv og fikk raskt SAS til å booke meg om til en enklere, raskere og mye dyrere rute fremtil destinasjonen slik at jeg faktisk kom frem tidligere enn jeg opprinnelig skulle. Ville da ikke vært etisk av meg å prøve få erstatning for flighten som jeg ikke brukte.

Gunnar
18-07-2017, 13:02
Problemet mitt er at dette kun var den første av 3 flighter og jeg var proaktiv og fikk raskt SAS til å booke meg om til en enklere, raskere og mye dyrere rute fremtil destinasjonen slik at jeg faktisk kom frem tidligere enn jeg opprinnelig skulle. Ville da ikke vært etisk av meg å prøve få erstatning for flighten som jeg ikke brukte.
Dersom ombookingen ble gjort uten ekstra kostnad for deg, så vil nok svaret som til slutt hadde kommet blitt "ingen kompansasjon, du kom frem tidligere enn planlagt". Men det hender jo at disse "innkrevingsselskapene" glemmer at flyselskapet faktisk har muligheten til å unngå kompansasjon dersom de i tilstrekkelig grad klarer å unngå at passasjeren kommer sent frem...:fly

Som en liten appropos: alltid like godt å kunne si til passasjerer på innsjekk "flyet er forsinket, og du rekker ikke videreforbindelsen. Vil du heller fly direkte og komme frem 1 time tidligere?":drink
(det finnes selskaper som lar oss gjøre det. Desverre ender det ofte med at kun de mer erfarne klarer å gi den type service, men det er jo godt de gangene vi klarer det likevel)

robertaas
18-07-2017, 18:09
Som en liten appropos: alltid like godt å kunne si til passasjerer på innsjekk "flyet er forsinket, og du rekker ikke videreforbindelsen. Vil du heller fly direkte og komme frem 1 time tidligere?":drink
(det finnes selskaper som lar oss gjøre det. Desverre ender det ofte med at kun de mer erfarne klarer å gi den type service, men det er jo godt de gangene vi klarer det likevel)
Mens 150 personer stod ved gaten og klødde seg i hodet visst jeg akkurat hvor jeg skulle gå og akkurat hva jeg skulle spørre om. Det satt langt inne å gi meg det og de prøvde endel dårligere varianter først. Hadde nok aldri fått det om jeg ikke hadde stått på mitt og visste hva som var tilgjengelig.

Poenget er uansett at dette er nå en ny inntektsstrøm for de som selger billetter.

HS-TGA
18-07-2017, 18:25
Er inne på claim form. Der det står ticketnr, kan jeg skrive inn alle i famileien sine respektive, eller må jeg lage 1 stk claim pr familiemedlem?

EDIT: Glem det. Alle kommer jo opp når jeg trykker search. :)

Gunnar
18-07-2017, 18:28
Om bare halvparten av dem som må betale for bagasje på flyplassen fordi 3dje-parts tilbydere slik som bl.a. TripMonster og GotoGate ikke klarer å viderebringe betalingen de har mottatt for tjenesten videre til flyselskapet, faktisk kommer og krever penger tilbake, ja da forstår jeg godt at de trenger en ekstra inntektskilde :p

fly4fun
20-07-2017, 09:46
Hei kloke hoder, jeg har ett spørsmål til dere :)

Jeg skal om en liten måned reise over dammen vestover til Trumpland, og jeg har nylig fått vite fra SAS jeg kjøpte billett fra at returen min blir forskjøvet i ett døgn pga. omrokkering av rutene.

I meldingen jeg fikk står det at jeg har så så mye for å evt. klage etter det blir endring godkjent og følgende vilkår gjelder:

Se eventuelt SAS befordringsvilkår (artikel 9.1.2) på
http://www.flysas.com/upload/CoC/CoC_Eng_February_2013.pdf

Artig greie, siden under 9.1.2 står det at " It is possible we may need to change the
scheduled flight time subsequent to issuance of your Ticket. If you provide
us with contact information, we will endeavour to notify you of any
such changes. If, after you make your reservation, we make a change to
the scheduled flight time, which is not acceptable to you, and we are
unable to book you on an alternate flight on us, which is acceptable to
you, you will be entitled to a refund in accordance with Article 10.2.
Furthermore we will be liable for any proven losses caused by our
schedule change according to applicable law and the provisions of
Article 15.4 will apply."

Og artikkel 15.4 er den om delay og relaterte damage ved IRR.

Så spørsmålet mitt er, kommer SAS til å dekke for ekstra kostnader som ruteendring kommer til å påføre meg?
Jeg trodde at det ikke var tilfelle, og at heller ikke forsikring skulle hjelpe meg med det.
Men så tok jeg kontakt med SAS Chat og der fikk jeg beskjed at selv om de kan ikke formelt garantere det pleier SAS å refundere rimelige utgifter knyttet til overnatting og sånt i en sånn scenario.

Hvem som har rett, og hvem som kan lese gjennom disse småskriftene? :)

Chris1
23-07-2017, 16:40
Hei , er det noen som kan sjekke hvorfor flyet fra Sola til København kl 1600 ble kansellert idag?

Martin
23-07-2017, 19:45
Hei , er det noen som kan sjekke hvorfor flyet fra Sola til København kl 1600 ble kansellert idag?

Ut i fra FR24 var den satt opp med OY-KFL, som etter et mislykket forsøk på å komme seg til Paris i går, gjorde en veldig forsinket tur/retur Geneve i dag. Så jeg ville gjettet på at det er noe teknisk med den maskinen.

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/oy-kfl

HS-TGA
25-07-2017, 13:57
Fikk svar og innvilget kravet av SAS i løpet av en uke![emoji106]

Vede
31-07-2017, 11:35
Fløy Air Canada SVG-LHR-YYZ-MIA. Vi hadde sammenhengende billett booket direkte hos AC og vi mistet connection i Toronto. Vi ble booket om til MIA neste dag og fikk hotell og matkupong til middag og frokost. Men siden vi kom frem til MIA 16t etter vi egentlig skulle har vi da fortsatt krav på kompensasjon i henhold til EU261?

VirreVapp
31-07-2017, 14:30
Fløy Air Canada SVG-LHR-YYZ-MIA. Vi hadde sammenhengende billett booket direkte hos AC og vi mistet connection i Toronto. Vi ble booket om til MIA neste dag og fikk hotell og matkupong til middag og frokost. Men siden vi kom frem til MIA 16t etter vi egentlig skulle har vi da fortsatt krav på kompensasjon i henhold til EU261?

Tviler, da dette vel ikke er et EU flyselskap..

Vede
31-07-2017, 14:34

Det er vel avreise fra EU som bestemmer ikke hvor selskapet er fra?

Discus
31-07-2017, 17:03

Det er vel avreise fra EU som bestemmer ikke hvor selskapet er fra?

Korrekt.

Jeg tolker det dithen at dere skulle hatt comp, men det kommer jo også anpå hvorfor dere ble forsinket, da.

HS-TGA
01-08-2017, 10:18
En kompis ble gira når jeg nevnte kompensasjonen jeg fikk. Problemet hans er at reisen deres som ble nesten ett døgn forsinket, var sist sommer.
Og det var med Delta, men det jeg tror var en codeshare flight med KLM.

Spørsmålet er om man kan kreve kompensasjon så lenge i etterkant, samt om codeshare booket med KLM gir rett til kompensasjon?

Tornerose
01-08-2017, 10:58
Har man samme rettigheter på kompensasjon dersom man reiser på bonusbillett?

chrisljo
01-08-2017, 11:50
Har man samme rettigheter på kompensasjon dersom man reiser på bonusbillett?

Ja, det har man.

Chris1
01-08-2017, 22:56
Sendte inn krav til SAS etter forsinkelse og fikk svar 8 timer senere at jeg vil motta 2x400 euro ila 5 dager. Effektive greier.

Rland
12-08-2017, 11:03
AF 1775 OSL - CDG den 11 juli med planlagt avgang 12:40 fikk actual 13:54 og landet 1 time forsinket i Paris. Jeg hadde to slektninger ombord som dermed ikke nådde forbindelse til Havanna og ble ombooket til dagen etter med hotel og mat på AF sin regning.
De mistet 1 dag av ferien på Cuba og også en forhåndsbetalt natt på hotel.

Jeg har sjekket FR24 og ser at AF 1774 CDG - OSL hadde planlagt avgang 09:40, tok av kl 10:25 og landet 12:17 på OSL som var 17 minutter etter rute.

Krav til AF om kompensasjon ble sendt inn og nå kom avslaget.

Det AF skriver er følgende:
"... We certainly understand that delays inconvenience our passengers, so we do all we can to limit them. However, we sometimes face extraordinary circumstances when Air Traffic Control delays a flight's departure or arrival. Having verified our records, I can confirm that such circumstances were the cause of the delay of your flight. ... I regret to inform you, that compensation is not due when our service has been disrupted due to reasons beyond our control. ..."

Er dette avslaget opplagt?

Flyet fra Paris landet 17 minutter etter rute
Da flyet til Paris var ferdig boardet 40 minutter etter planlagt avgangstid, ble det fra cockpit opplyst at det ville ta ca 15 minutter før de fikk starte

For meg ser det ut som at flyet mistet slot på grunn av sen ankomst og treg boarding.

Hva sier dere? bør de gå en runde til og be AF dokumentere at årsaken til at flyet kom sent inn til OSL var utenfor deres kontroll? Flyklagenemnda?

Det var visst ca 30 personer som mistet forbindelsen til Cuba

NorFlight
12-08-2017, 11:51
En kompis ble gira når jeg nevnte kompensasjonen jeg fikk. Problemet hans er at reisen deres som ble nesten ett døgn forsinket, var sist sommer.

Og det var med Delta, men det jeg tror var en codeshare flight med KLM.

Spørsmålet er om man kan kreve kompensasjon så lenge i etterkant, samt om codeshare booket med KLM gir rett til kompensasjon?

Mener de fleste land har minst 2 års frist. Norge har 3 år foreldelse om jeg husker rett...

Det som kan skape kluss her, er at det er et selskap utenfor EU/EØS, og da kommer forutsetningen om reise FRA EU/EØS inn i bildet. Dersom turen med Delta var fra USA, er reglene slik at man ikke har krav på kompensasjon...

Når det er sagt, er det bare og sende inn krav, og flyselskapet som må ta stilling til kravet.

Sent from my iPad using Tapatalk

Gunnar
14-08-2017, 18:10
Er dette avslaget opplagt?

Flyet fra Paris landet 17 minutter etter rute
Da flyet til Paris var ferdig boardet 40 minutter etter planlagt avgangstid, ble det fra cockpit opplyst at det ville ta ca 15 minutter før de fikk starte

For meg ser det ut som at flyet mistet slot på grunn av sen ankomst og treg boarding.

Hva sier dere? bør de gå en runde til og be AF dokumentere at årsaken til at flyet kom sent inn til OSL var utenfor deres kontroll? Flyklagenemnda?
Først en liten "OBS" på det å bruke tidene fra FR24: tidene du ser reflekterer ikke nødvendigvis det flyselskapene har i sin logg. For FR24 er ATD når flyet tar av, mens det for slyselskapene er når flyet pushes fra gate (evt. stand uten push: når flyet slipper bremsen). Tilsvarende logger FR24 landingstid, mens flyselskapene og handling forholder seg til tidspunkt for parkering som annkomsttid. Jeg har sjekket et par flyvninger som jeg selv har hatt ansvaret for, og tidene til FR24 stemmer ikke med det som har blitt logget av ACARS, og som dermed er flyselskapets offisielle tider.

Så FR24 sier ankomst 12:17 og avgang 13:54. Erfaringsmessig vil jeg annta "on block" ca. 12:22, og "off block" 13:44 (5 min. taxi fra rullebane til stand, 5 taxi fra stand til rullebane + 5 minutter på pushback-prosedyrer). Avvikene er rundt regnet det jeg selv er vant med å se, litt avhengig av bane i bruk og hvilken stand man ender opp på. Fremdeles nesten halvannen time på bakken, og jeg er enig i at det er mye.

Så konkret til spørsmålet om hvorvidt avslaget er opplagt med tanke på informasjonen vi så langt har: nei. Vi vet ikke hvorfor flyet var sent fra Paris. I følge FR24 startet maskinen dagen på OSL som AF1275, og ser ut til å ha landet i god tid i Paris ("ser ut til" -> les: jeg kjenner ikke taxe-tidene på CDG). I følge FR24 ser den ut til å ha hatt en 7 minutter forsinkelse fra OSL, men så var det dette med "fra gate" vs. "i luften", så neppe 7 minutter sen fra gate. Så forsinkelsen fra Paris for AF1774 skyldes neppe at den kom sent til Paris. Dermed er det mulig at det alllerede var slot-begrensninger på CDG når AF1774 skulle dra. Dersom så er tilfelle vil den sene ankomsten være innenfor begrunnelsen om "reasons beyond our control".

Når det gjelder sen boarding kan en medvirkende årsak være at man allerede har en dårlig slot, og at man ikke har forventinger om at man kan få en bedre slot ved å være tidlig klar. I så fall kan personalet på bakken sammen med flyets crew ha kommet frem til at man ventet litt med boarding for at passasjerene ikke skulle måtte sitte og vente lenge i flyet. Men dette blir spekulasjoner fra min side. Når jeg selv har sendt fly har jeg opplevd begge deler: mistet slot på grunn av sen boarding, og holdt igjen boarding på grunn av sen slot. Det siste er heldigvis mest vanlig.

Så på bakgrunn av det jeg vet om flyvningen vil jeg si at avslaget ikke nødvendigvis er opplagt (til det har jeg for lite informasjon), men absolutt plausibelt. Hvorvidt det faktisk er verdt en ekstra runde med AF, evt. Flyklagenemda, tør jeg ikke si noe om. Til det vet jeg for lite om avgangen og faktorene rundt.

Rland
15-08-2017, 05:59
Først en liten "OBS" på det å bruke tidene fra FR24: tidene du ser reflekterer ikke nødvendigvis det flyselskapene har i sin logg. For FR24 er ATD når flyet tar av, mens det for slyselskapene er når flyet pushes fra gate (evt. stand uten push: når flyet slipper bremsen). Tilsvarende logger FR24 landingstid, mens flyselskapene og handling forholder seg til tidspunkt for parkering som annkomsttid. Jeg har sjekket et par flyvninger som jeg selv har hatt ansvaret for, og tidene til FR24 stemmer ikke med det som har blitt logget av ACARS, og som dermed er flyselskapets offisielle tider.

Så FR24 sier ankomst 12:17 og avgang 13:54. Erfaringsmessig vil jeg annta "on block" ca. 12:22, og "off block" 13:44 (5 min. taxi fra rullebane til stand, 5 taxi fra stand til rullebane + 5 minutter på pushback-prosedyrer). Avvikene er rundt regnet det jeg selv er vant med å se, litt avhengig av bane i bruk og hvilken stand man ender opp på. Fremdeles nesten halvannen time på bakken, og jeg er enig i at det er mye.

Så konkret til spørsmålet om hvorvidt avslaget er opplagt med tanke på informasjonen vi så langt har: nei. Vi vet ikke hvorfor flyet var sent fra Paris. I følge FR24 startet maskinen dagen på OSL som AF1275, og ser ut til å ha landet i god tid i Paris ("ser ut til" -> les: jeg kjenner ikke taxe-tidene på CDG). I følge FR24 ser den ut til å ha hatt en 7 minutter forsinkelse fra OSL, men så var det dette med "fra gate" vs. "i luften", så neppe 7 minutter sen fra gate. Så forsinkelsen fra Paris for AF1774 skyldes neppe at den kom sent til Paris. Dermed er det mulig at det alllerede var slot-begrensninger på CDG når AF1774 skulle dra. Dersom så er tilfelle vil den sene ankomsten være innenfor begrunnelsen om "reasons beyond our control".

Når det gjelder sen boarding kan en medvirkende årsak være at man allerede har en dårlig slot, og at man ikke har forventinger om at man kan få en bedre slot ved å være tidlig klar. I så fall kan personalet på bakken sammen med flyets crew ha kommet frem til at man ventet litt med boarding for at passasjerene ikke skulle måtte sitte og vente lenge i flyet. Men dette blir spekulasjoner fra min side. Når jeg selv har sendt fly har jeg opplevd begge deler: mistet slot på grunn av sen boarding, og holdt igjen boarding på grunn av sen slot. Det siste er heldigvis mest vanlig.

Så på bakgrunn av det jeg vet om flyvningen vil jeg si at avslaget ikke nødvendigvis er opplagt (til det har jeg for lite informasjon), men absolutt plausibelt. Hvorvidt det faktisk er verdt en ekstra runde med AF, evt. Flyklagenemda, tør jeg ikke si noe om. Til det vet jeg for lite om avgangen og faktorene rundt.

Tusen takk for et informativt svar.
Jeg tror nok at vi for morro skyld utfordrer AF og ber om å få opplyst om hvordan ATC forsinket denne flighten.
Alternativet er å gå direkte til Flyklagemenda og få de til å etterspørre dokumentasjon.

At kravet om kompensasjon avvises i første instans er vel mest vanlig både når forsinkelsen er kompensasjonsberettiget og når det er mer uklart.

Jeg postet en sak i denne tråden den 24.02.2017 der 3 jenter fikk kansellert fly BGO - OSL og ikke kunne gjennomføre turen som planlagt.
Der fikk jeg gode råd her. Saken endte i Flyklagenemnda etter at Norwegain hadde avvist kravet. Med en gang Flyklagenemnda begynte å grave i saken og ba om dokumentasjon fra Norwegian, ble erstatningen innvilget promte. Norwegian ville nok unngå at en avgjørelse i nemnda skulle skape presedens for tilsvarende fremtidige tilfeller.

Edvard
15-08-2017, 11:29
at dere gidder, your time must be cheap

mcduck
15-08-2017, 13:31
Tusen takk for et informativt svar.
Jeg tror nok at vi for morro skyld utfordrer AF og ber om å få opplyst om hvordan ATC forsinket denne flighten.
Alternativet er å gå direkte til Flyklagemenda og få de til å etterspørre dokumentasjon.

Ville gått direkte til Flyklagenemenda. De vil som regel få mer detaljert informasjon. Forøvrig var gate departure 13:41, takeoff 13:54.

Rland
16-08-2017, 01:56

Jeg engasjerer meg ikke av nød men av interesse.

Har sett så mange ganger at flyselskaper og forsikringsselskaper bevisst bruker hersketeknikk og på autopilot avviser første krav med en standard begrunnelse som "folk flest" tror på, og legger saken død, eller ikke orker gå videre.

Jeg liker ærlighet og at folk ikke føres bak lyset.

I denne konkrete saken er det interessant å se om AF sin begrunnelse er knyttet til ATC på OSL.
Den bakenforliggende årsaken kan være at de av årsaker AF selv er ansvarlig for kom forsinket inn til OSL og dermed mistet tildelt slot

vbirk
16-08-2017, 08:59

Tja.. uten å vite nøyaktig hvilke beløp som denne forsinkelsen ville generere så har jeg selv kanskje aldri fått bedre timebetaling enn ved å bruke tid på å anke avslag på kompensasjon til Flyklagenemnda..

HS-TGA
17-08-2017, 12:28
at dere gidder, your time must be cheapVel, tok meg 10 min å fylle ute kompensasjonsskjema hos SAS. Det gjorde at jeg fikk over 18.000 kroner av SAS uken etter. Så ja jeg gidder.

Edvard
18-08-2017, 10:18
Beklager, jeg mente ikke å være frekk.
Vi er på Flyprat og det er flott dere benytter de støtteordninger som finnes og deler erfaringer.

Rland
18-08-2017, 11:18
Jeg undret meg over hvorfor du sendte den responsen.
Virket enten som den kom fra hjertet til en som jobber i økonomiavdelingen eller klageavdelingen til et flyselskap som mottar mange krav, eller fra en som har så mye penger at en refusjon på en del tusenlapper bare er til bry

Discus
18-08-2017, 22:37
<mod>
Tilbake til topic!
</mod>

Trent600
21-08-2017, 16:15
Postet innlegget under i denne tråden i mai etter å ha fått avslag på kompensasjon av Wizzair. Var lat så lot Airhelp ta saken og fikk nå beskjed at Wizzair vil gi kompensasjon på 400€ (som Airhelp tar 25% av).

Fredag 28. april ble vi 12 timer forsinket med Wizzair flight W6 3216 Oslo-Bucuresti. Kompensasjon ble avslått med begrunnelse: "after thoroughly investigating your case we confirmed that flight W6-3216 TRF-OTP was delayed 11h and 30 min due to damage to the aircraft’s radome unit, as a result from bird strike"

Det var veldig nylig en dom på at bird strike fritar flyselskapet for EU komp: "http://www.cnbc.com/2017/05/04/reuters-america-bird-strike-may-excuse-airlines-from-paying-for-delays--eu-court.html"

På Torp fikk vi bare beskjed om at flyet hadde "tekniske problemer" og at det måtte flys inn mekaniker fra Polen som igjen ville gjøre at crewet gikk ut på tid, derfor den lange forsinkelsen.

Har aldri hatt noe med Wizzair å gjøre, så vet ikke om de er troendes til å lyve eller ikke, bare stusser litt over at bakkepersonellet aldri nevnte at det var "bird strike" da det i forbindelse med andre forsinkelser jeg har hatt har blitt gitt veldig detaljert info om hva som måtte fikses.

Kan heller ikke finne noe på avherald.com: http://avherald.com/h?search_term=wizz&opt=0&dosearch=1&search.x=0&search.y=0

Så to spørsmål:

Kan man kreve dokumentasjon på at hendelsen Wizz påstår skjedde, faktisk skjedde?

Hvor får avherald.com informasjonen sin fra? Er de avhengig av tips fra publikum om hendelser? Siden vi aldri fikk noen beskjed eller la merke til en blodig stork som sto ut av radar domen så ville vel ingen tipse om denne hendelsen.

https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1095159

Rland
22-08-2017, 16:02
Ny rekord?

Jeg sendte i dag inn skjema til SAS angående en forsinket flight på torsdag. Jeg mistet videreforbindelse i København og landet 4 timer og 45 minutter etter opprinnelig rute.

Fra jeg sendte inn skjemaet tok det 2 timer og 57 minutter til jeg fikk svar. SAS hadde ansvar for forsinkelsen og 600€ vil bli overført i løpet av 1 uke

krølle
01-10-2017, 15:08
Postet innlegget under i denne tråden i mai etter å ha fått avslag på kompensasjon av Wizzair. Var lat så lot Airhelp ta saken og fikk nå beskjed at Wizzair vil gi kompensasjon på 400€ (som Airhelp tar 25% av).

https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1095159

Blir spennende å se om madammen er like heldig da.
11:30 forsinket i går SVG-GDN p.g.a multiple bridstrike. Nå er der jo avsagt dom at det er ekstraordinære årsaker, men, juridisk, maskinen kom fra GDN, skulle SZZ, tilbake til SVG så til GDN, så teknisk sett var det SZZ flyet som
fikk dette, men det ble overført til GDN ved at de slinget et annet fly SZZ-SVG-SZZ.
Så, er der håp i hengende snøre eller?

BårdK
01-10-2017, 18:58
TK 1752 OSL-IST 13-14 timer forsinket om det i hele tatt blir avgang i natt. Har allerede sendt krav om EUR 400. Lurer imidlertid om dette skal dekke alt av tap som f.eks. transfer som allerede er bestilt og betalt og allerede betalt hotellovernatting. Eller kommer slike tap i tillegg?

BårdK
01-10-2017, 22:56
Da fikk jeg nettopp beskjed om at avreise vil bli 11.20 i morgen, dvs. 24 timer og 5 minutter forsinkelse. Bedre enn å være nødt til å stå opp midt på natten spør du meg.

BårdK
02-10-2017, 14:30
Avgang 17.55 med TK. 30 timer forsinkelse, hvis det går som planlagt vel og merke!

Rland
03-10-2017, 00:28
Ville gått direkte til Flyklagenemenda. De vil som regel få mer detaljert informasjon. Forøvrig var gate departure 13:41, takeoff 13:54.

Etter at saken ble sendt til Flyklagenemnda der fokus ble satt på bakenforliggende årsaker, har Air France snudd og betaler ut 2 x 600 Euro

Aldri ta det første avslaget for god fisk dersom saken ikke er helt opplagt

FamilyGuy
29-10-2017, 21:48
Reiste i dag TRD - EVE - TOS - SOJ.

Siste leg var en del forsinket, men vi kom oss da opp til slutt. Da vi nærmet oss SOJ opplyser kapteinen at SOJ er stengt og at vi returnerer til TOS.
Buss satt opp, voucher til mat ok, så nå er jeg på tur til destinasjonen.

Finfin behandling av Widerøe, men mye vil ha mer. Har jeg sjans på noe mer kompensasjon, eller utgår dette pga vær?

Hilsen en sliten Familyguy som har vært på farten siden klokken 9 i morges.

Edit: Billett booket hos SAS, om det skulle ha noe å si?

mcduck
29-10-2017, 22:45
Har jeg sjans på noe mer kompensasjon, eller utgår dette pga vær?

Normalt sett vil du ikke ha krav på erstatning. Unntaket er dersom du er veldig forsinket og du kan vise til at du uansett ville blitt mer enn 2 timer forsinket uavhengig av været. Eksempel kan være at flyet fikk tekniske problemer, ble mer enn 2 timer forsinket og da var været for dårlig. Dersom været er hovedgrunnen til forsinkelsen vil du ikke ha krav på erstatning.

Edit: Billett booket hos SAS, om det skulle ha noe å si?

Det har ingenting å si, du retter kravet direkte til Widerøe uansett hvor du har bestilt billetten.

seatsniffer
09-11-2017, 08:48
Reiser DY7001 i dag og har fått beskjed om HiFly og ingen premium kabin som vi har bestilt.
Stemmer det at det ikke er premium kabin?
De tilbyr å refundere 75% av "total airfare".
Hva anbefales å gjøre?

Vegasbaby
09-11-2017, 09:01
Reiser DY7001 i dag og har fått beskjed om HiFly og ingen premium kabin som vi har bestilt.
Stemmer det at det ikke er premium kabin?
De tilbyr å refundere 75% av "total airfare".
Hva anbefales å gjøre?

Jeg har oppfattet det slik at alle hiflys A340-300 har business og/eller first- seter, se også her:

http://www.hifly.aero/en/a340/cs-tqy.html

Men det er kanskje ikke plass til alle som har booket premium?

seatsniffer
09-11-2017, 09:37
Har sjekket nå og det er 12 premium/business seter.
Lurer på om det kan være at vi får sitte i premium likevel, men grunnet redusert infotainment/standard etc. så vil vi få refundert 75%. Det er uansett ikke aktuelt å sitte i eco når jeg ser layouten.

Vegasbaby
09-11-2017, 10:06
Har sjekket nå og det er 12 premium/business seter.
Lurer på om det kan være at vi får sitte i premium likevel, men grunnet redusert infotainment/standard etc. så vil vi få refundert 75%. Det er uansett ikke aktuelt å sitte i eco når jeg ser layouten.

Kjedelig. DY har vel 42 Premium-seter, så mange må sloss om de 12 setene. Jeg vet ikke hvordan de fordeler de 12 setene, random ved innsjekk eller kanskje med prioritet for de som har full flex? Lykke til!

seatsniffer
09-11-2017, 16:31
Selv om vi ikke aksepterte tilbudet ble vi likevel degradert til eco. De tilbyr fortsatt 75% i refusjon. Hvilke rettigheter har vi i dette tilfellet? Er 75% i refusjon godt nok?
Oppdaget først i ettertid av innsjekk at vi var degradert. Det ble ikke nevnt overhodet av innsjekkingsagenten.

Michael
10-11-2017, 00:02
Selv om vi ikke aksepterte tilbudet ble vi likevel degradert til eco. De tilbyr fortsatt 75% i refusjon. Hvilke rettigheter har vi i dette tilfellet? Er 75% i refusjon godt nok?
Oppdaget først i ettertid av innsjekk at vi var degradert. Det ble ikke nevnt overhodet av innsjekkingsagenten.

Les artikkel 10 i EU-forordningen (EF) 261/2004: http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:439cd3a7-fd3c-4da7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF

Innsjekksagentene vet dessverre ikke alt. Jeg vil anbefale deg neste gang under innsjekkingsprossesen å nevne for agenten hvordan informasjon du har fått i forkant. Det lyser dessverre ikke opp varsellamper i innsjekkssystemet at en passasjer har blitt nedgradert.

TG923
15-11-2017, 19:52
Per M. Hansson har tatt klagesaken mot Lufthansa til Transportklagenemnda og Forliksrådet, og vunnet frem begge ganger. Nå har Lufthansa anket avgjørelsen og tar saken videre til tingretten

https://www.aftenposten.no/reise/Per-77-klaget_-vant-frem_-men-Lufthansa-nekter-a-betale-Na-blir-det-rettssak---10749b.html

jb1
16-11-2017, 10:09
Per M. Hansson har tatt klagesaken mot Lufthansa til Transportklagenemnda og Forliksrådet, og vunnet frem begge ganger. Nå har Lufthansa anket avgjørelsen og tar saken videre til tingretten

https://www.aftenposten.no/reise/Per-77-klaget_-vant-frem_-men-Lufthansa-nekter-a-betale-Na-blir-det-rettssak---10749b.html

Spennende saker. Det virker som det staar paa at Lufhansa ikke har grunnlag for aa si at vaeret var for daarlig for aa fly til oppsatt tid da det ikke kan belegges.

Rent generelt maa jeg si at det ikke er saa overraskende at dette selskapet ryker ut for en slik rettssak. Min erfaring er at de er ekstremt lite lydhoere for klager og er saa rigide at det grenser til det latterlige. Hvis saken er riktig fremstilt i Aftenposten haaper jeg de taper, slik at det blir mer klarhet i hva passasjerene kan forvente ved forsinkelser, og ikke minst at daarlig vaer ikke er en slags blankofullmakt til aa stryke alle passasjerers rettigheter. Paa den annen side maa det vaere balanse slik at ikke flyselskapene bloer for mye.

FamilyGuy
22-11-2017, 21:25
Here we go again.

Fikk nettopp vite at vårt fly om 6 timer fra BKK til OSL er kansellert. Kontsktet Norwegian på chat og fikk booket oss om til fredagens flight, via ARN. Men da er det vel like greit å dra ut til BKK og få dekket et døgns overnatting og noe mat.

Anyway. Hadde connection med SAS i morgen OSL - TRD 1830, altså 3 timer og 10 minutter etter at DY skulle landet. Hvordan får jeg ordnet opp i denne SAS flighten? Hvem er ansvarlig? Reiseforsikring?

Og sist men ikke minst, over 1 døgn forsinkelse på denne ruta for 3 pax skulle vel bli en god slump på konto? Grunn til kansellering var oppgitt til tekninsk

WF789
22-11-2017, 22:42
Du har krav på €600 per person. Usikker på om 3 timer er nok til at du kan kreve noe fra Norwegian for videreforbindelsen, men uansett dekker normalt reiseforsikringen "innhenting av reiserute" når du har så god tid.

FamilyGuy
23-11-2017, 15:28
Takk for svar.

Hvordan retter man krav om disse 600 euro? Eneste jeg finner på Norwegians hjemmeside er søknad om refusjon av billetten

Insomnia4u
23-11-2017, 16:19
Du har krav på €600 per person. Usikker på om 3 timer er nok til at du kan kreve noe fra Norwegian for videreforbindelsen, men uansett dekker normalt reiseforsikringen "innhenting av reiserute" når du har så god tid.

Enkelte forsikringsselskap har økt til 4 timer om en ikke har gjennomgående billett, så her ville jeg sjekket reiseforsikringen først.

Chris1
25-01-2018, 12:19
Hei

Kom ifra Miami i går med AA56 til London og er ikke fornøyd. Satt fremst i deres main cabin extra. Kort oppsummert:

-8 1/2 time forsinket grunnet teknisk. Deplaned to ganger.
-Under takeoff faller flere champagne flasker i gulvet og knuser. Ekkel opplevelse, da det først hørtes ut som om lydene kom fra cargo.
-Ingen mat kuponger, spurte om å få dette i London av American, men de sa at de allerede hadde blitt printet ut, men at de som hadde kupongene ikke stod klar da vårt fly parkerte. Derfor kunne ikke representanter fra American printe ut nye mat kuponger til meg da jeg henvendte meg i deres service skranke da de allerede hadde blitt printet ut. De sa at jeg kunne vente, men etter 30min drar jeg videre til terminalen.
-Fikk beskjed om at bagasjen ble sendt hele veien til København, fikk også dette bekreftet av American i London. Bagasjen kom ikke frem, selv om jeg hadde en 3 timer lang mellomlanding.

Jeg vet at siden dette er et Amerikansk flyselskap og at utreisen var fra USA at EU regulation 261/2004 ikke vil gjelde. Men er det håp om at American vil gi meg noen form for erstatning?

WF2BNN
25-01-2018, 12:38
Skriv en utfyllende klage til deres kundeservice. De kommer til å gi deg noen Miles. Men noe i nærheten av det man kunne fått i EEU må du nok se langt etter.

Benair
02-03-2018, 07:37
Hei,
jeg skal fly OSL-EWR med SAS på egen bestilling nå i dag kl 11 i dag.

Skulle fly videre med Untied EWR-DTW (Detroit) på egen bestilling.
(Hadde tenkt å be SAS sjekke meg inn hele veien i innsjekk i dag)

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben

Starling
02-03-2018, 09:39
Hei,

Nå har United kansellert flighten min "due to Trafic Control" og rebooket meg til en rute dagen etterpå via Washington, som gjør at jeg kommer 27 timer senere fram enn planlagt.

Hvordan bør/kan jeg gå fram for å få hjelp her? Er det noe håp siden begge er Star Alliance, eller blir jeg straffet nå for å ha to seperate bestillinger?

Mvh
Ben

Alternativ 2, straffet for å ha to separate bestillinger.

kekker
02-03-2018, 09:39
Fiks eget hotell i EWR, kjør krav mot reiseforsikringa di, såfremt du har nok slækk mellom flyvningene.
Med mindre du har veldig edelt metall, så spørs det nok om det holder hardt, når du har to separate bookinger, så er det i utgangspunktet ditt problem. Sånn utover at du kommer deg til DTW et døgn for seint.

sexten
02-03-2018, 09:56
Hei,

Mvh
Ben

Hvis eg har tolka forsikringsvilkårene riktig (tar gjerne imot korreksjon hvis eg tek feil) så skal du være dekka opp til 10'000.- ved innhenting av reiserute sett at transiten er på meir enn 2 timar ihht rutetabell.

Ref. https://www.americanexpress.no/fileshare/filarkivroot/AmEx2016/Vilkaar%20og%20betingelser/02919_A4_Forsikringsbevis_Reise_kort_Niv%C3%A53_02 17_km.pdf

Dette gjeld AmEx-forsikringa, men vil tru dei fleste reiseforsikringar er tilnærma like.

UA3530 21:50 er ikkje kansellert eller fullbooka (endå).

robertaas
02-03-2018, 11:07
Om man selv booker flight videre istedenfor å vente på erstatningen som man blir tilbudt så blir jo en eventuell returflight på samme booking kanselleret.

Ja, da vil du først bli straffet for å ikke ha gjennomgående billett helt dit hvor du skal og så straffet for å ha retur til EWR på samme billett.

LN-MOW
02-03-2018, 17:30
Nå selges det meste i dag som enveisbilletter, så det stemmer ikke nødvendigvis .. Men en kjapp telefon til callsenteret med forklaring av situasjonen, kan åpne for bedre alternativer. Hvis du kommer hjennom, da .. Kan også være du kan booke om online, men hvis det er mange kanselleringer i dag (som det høres ut som) er det trolig dårlig med alternativer ...

Ser kun en flight EWRDTW i dag og den er full .. alle direktefly fulle i morgen og ...

dc-8-63
02-03-2018, 17:54
Hei,

Mvh
Ben

Det er jo en kraftig storm i New York og på Østkysten, så det er vel innstillinger for å tilpasse seg værforholdene. Så det er nok årsaken. Stormen har vel ført til at Norwegian har innstilt noen avganger (uten at det berører din situasjon) men jeg ser i New York Times at Guvernøren har kommet med kraftige advarsler.

Klgn
05-03-2018, 15:59
Jeg har bestilt en bonusreise med SAS i mai. Nå er ruten endret så jeg må reise hjem en dag tidligere enn planlagt. Er det riktig at jeg er nødt til å godta dette, og at det eneste jeg har rett til er evt å avbestille og få refundert poengene? (Altså samme som jeg kunne gjort uansett)

Gunnar
06-03-2018, 11:33
Mai er såpasslangt frem i tid at du nok bare må godta det, evt. som du foreslår: å få det refundert.

krølle
06-03-2018, 11:50
Jeg har bestilt en bonusreise med SAS i mai. Nå er ruten endret så jeg må reise hjem en dag tidligere enn planlagt. Er det riktig at jeg er nødt til å godta dette, og at det eneste jeg har rett til er evt å avbestille og få refundert poengene? (Altså samme som jeg kunne gjort uansett)

Elsket den tiden hvor der stod trykt bakpå billettene "Priser og rutetider kan endres uten varsel":o:old

jb1
15-03-2018, 10:23
Spennende saker. Det virker som det staar paa at Lufhansa ikke har grunnlag for aa si at vaeret var for daarlig for aa fly til oppsatt tid da det ikke kan belegges.

Rent generelt maa jeg si at det ikke er saa overraskende at dette selskapet ryker ut for en slik rettssak. Min erfaring er at de er ekstremt lite lydhoere for klager og er saa rigide at det grenser til det latterlige. Hvis saken er riktig fremstilt i Aftenposten haaper jeg de taper, slik at det blir mer klarhet i hva passasjerene kan forvente ved forsinkelser, og ikke minst at daarlig vaer ikke er en slags blankofullmakt til aa stryke alle passasjerers rettigheter. Paa den annen side maa det vaere balanse slik at ikke flyselskapene bloer for mye.

Lufthansa har tapt saken i Oslo tingrett. Problemet er at saksoeker naa sitter igjen med en stor advokatregning p.g.a. smaasaksreglene. Avgjoerelsen om saksomkostningene ankes til lagmannsretten. Det er ikke lett aa kjempe mot Goliat. Lufthansa vil ikke kommentere tingrettens dom utover at de vil respektere avgjoerlsen. https://www.aftenposten.no/reise/Per-M-Hansson-77-ble-nektet-erstatning-av-Lufthansa-Na-har-han-seiret-tre-ganger-i-norsk-rett-11658b.html

Eriksan
09-04-2018, 14:03
På reisen min hjem med SAS BCN-ARN-OSL på lørdag ble ARN-OSL flighten kansellert 45 min før avgang. Jeg ble automatisk booket om til neste avgang som gikk drøyt 2 timer senere, denne flighten ble forsinket og vi landet snaut 3 timer senere enn opprinnelig rute.

SAS personalet i loungen på ARN opplyste om at kanselleringen skyldes crewmangel. Det var Cityjet som skulle operere flighten med CRJ-900, ombookingen var også til Cityjet CRJ-900.

Pleier det å være grei skuring å få gjennom EU-kompensasjon grunnet crewmangel?

robertaas
09-04-2018, 14:29
Pleier det å være grei skuring å få gjennom EU-kompensasjon grunnet crewmangel?
Om ikke crewmangel holder kan jeg vanskelig se hva som skulle holde.

Eriksan
16-04-2018, 11:12
Fikk raskt svar fra SAS etter jeg sendte inn klage på kanselleringen nevnt to poster over. Innstillingen var innenfor SAS kontroll og jeg får erstatning på EUR 400.

Jeg tenkte egentlig bare på ARN-OSL som er en kort strekning og derfor kompensasjon på EUR 250 for kanselleringen og snaut 3 timer senere ankomst på OSL. Men siden reisen var fra BCN er satsene høyere. Uansett var jeg nok heldig fordi kompensasjonen kunne blitt redusert med 50% siden ankomst OSL var mindre enn 3 timer senere enn opprinnelig rute.

vbirk
16-04-2018, 12:45
Det er jo også en annen mulighet, og det er at 3-timers-grensen ble passert etter landing men før døråpning. Det skal være døråpnings-klokkeslett som legges til grunn.

Edvard
16-04-2018, 20:14
Logger flyselskapet eller flyplassen tidspunkt for døråpning på innkommende fly et sted synlig for vanlige passasjerer?

Ser ikke annet enn actual In-block time angitt som ankomsttid overalt.

ohegge
01-06-2018, 22:16
Vi har bestilt reise til MCO fra 14. til 28. november.
Nå i dag fikk jeg mail om at reisen plutselig var endret til 15. til 29. november.

Hva har jeg da av rettigheter? Hva bør jeg gjøre?
Vi har bestilt hotell for 2 netter. De skulle ha nesten dobbel pris for å endre bestillingen. Hva med leiebilen som er bestilt til den 14 om kvelden?

Må jeg virkelig bruke reiseforsikringen på dette? Vi brukte reiseforsikringen senest i fjor, da vi måtte kansellere tur til USA på grunn av sykdom......

Takker for allle tips...

magnusant
01-06-2018, 23:47
Normalt har du ingen rettigheter så lenge de opplyser om det inntil XX dager/uker før avreise.
Hvor lenge det nå er hos Norwegian, kan jeg ikke huske, det står nok noe i betingelsene fra da du booket billetten om det. Når det er helt ute i November, tenker jeg du står på bar bakke, dessverre.

Helt enig, det er bedritent, og det er også grunnen til at jeg aldri booker en rute norwegian ikke flyr flere ganger daglig...

espenlok
02-06-2018, 00:18
Normalt har du ingen rettigheter så lenge de opplyser om det inntil XX dager/uker før avreise.
Hvor lenge det nå er hos Norwegian, kan jeg ikke huske, det står nok noe i betingelsene fra da du booket billetten om det. Når det er helt ute i November, tenker jeg du står på bar bakke, dessverre.

Flyklagenemnda er ikke enig i at man står på bar bakke, i hvert fall var de ikke det noen år tilbake:https://www.nrk.no/livsstil/endrer-billettene-etter-de-er-kjopt-1.7610634

Flyklagenemnda behandler hvert år flere saker om endrede rutetider, og er klare i sine avgjørelser.

- Flyselskapene har anledning til å endre rutetidene når det er nødvendig, men nemnda mener de er økonomisk ansvarlige for mer enn flyreisen i seg selv, sier Anne Rygg i Forbrukerrådet til NRK.

Nemnda mener flyselskapet skal dekke både hotellutgifter og eventuelle tap i forbindelse med andre flyreiser i tilknytning til reisen som har blitt endret.

Reiseforsikringen har vel ingen dekning i dette tilfellet? De dekker typisk innhenting av reiseruter ved teknisk/mekanisk feil, trafikkuhell eller nødlanding. Det kan selvfølgelig være noen andre relevante dekninger som jeg ikke kommer på akkurat nå.

ohegge
04-06-2018, 20:44
Ser innlegget mitt ble flyttet til en annen tråd. Greit nok!

Hotellet var villig til å endre datoen uten å endre pris, så da er man heldigvis reddet, ser det ut til.
Takk for gode innspill.

Da er det bare det rent prinsippielle som står der som spørsmål tilbake. Har egentlig elskapet et ansvar for å ordne opp når fly (eller for så vidt andre transportmidler) som er bestilt, blir endret og lager styr og ekstrakostnader, for kunden?

geirs
04-06-2018, 21:24
Vi har bestilt reise til MCO fra 14. til 28. november.
Nå i dag fikk jeg mail om at reisen plutselig var endret til 15. til 29. november.

Hva har jeg da av rettigheter? Hva bør jeg gjøre?
Vi har bestilt hotell for 2 netter. De skulle ha nesten dobbel pris for å endre bestillingen. Hva med leiebilen som er bestilt til den 14 om kvelden?

Må jeg virkelig bruke reiseforsikringen på dette? Vi brukte reiseforsikringen senest i fjor, da vi måtte kansellere tur til USA på grunn av sykdom......

Takker for allle tips...

Når reisen er så langt fram i tid, burde ikke hotellbestilling da gjøres med mulighet for gratis avbestilling og endring av datoer?? Det gjør jeg alltid. Ting kan jo oppstå etterpå slik at datoer ol må endres. Som i dette tilfellet. Leiebil vet jeg ikke hvordan er og endre på bestilling.

Oladunk
05-06-2018, 08:41
Hei,
Har nylig hatt en reise til Jackson Hole i USA. Det var en gjennomgående billett OSL->Frankfurt->Denver->Jackson Hole. Det var vel strengt tatt annonsert som UNITED flyvninger men operated by Lufthansa på den første eller de to første strekningene.

Lufthansa var forsinket inn til OSL (et sted mellom 1.5-2 timer) så vidt jeg husker. Dette var pga teknisk feil. AVgangen var derfor tilsvarende forsinket, og gaten for Denver flyet var allerede stengt da vi landet. Flyet var der men hjelper lite selv om vi løp for å se om det var mulighet.

Service-center ga oss ny reise vi Chicago - Salt Lake City -Jackson Hole (altså en leg mer enn tidligere) dagen etter. I tillegg fikk vi voucher for en lunsj på flyplassen samt hotell med middag/frokost ved flyplassen. Et sementblokk/bunkers-hotell (Intercity) som forsåvidt var greit nok men som med sin beliggenhet gjorde at det var vanskelig å gjøre annet enn å forbli hele dagen på hotellet.

Vi måtte ta en del telefoner til Norge/USA i forbindelse med fiksing av leiebil som skulle stå klar på flyplassen. Vi hadde også booket et hotellrom første 2 nettene og fikk da ikke benyttet første natten, men vi fikk varslet ankomst for dagen etter. VI ble uansett fakturert for begge nettene.

Min kone og jeg har begge reiseforsikring via jobb. Vi er vel faktisk dobbelt dekket siden begges forsikringer dekker begge. Er det fortsatt slik at reiseforsikringer ikke annulerer hverandre men at man kan få kompensasjon fra flere samtidig (altså 2 forsikringer = dobbel kompensasjon)?

Videre er spørsmålet mitt hva vi kan kreve i tillegg til det vi allerede fikk umiddelbart i Frankfurt? Og skal man rette krav mot flyselskapet, reiseforsikring eller begge?

Insomnia4u
07-06-2018, 10:39
Min kone og jeg har begge reiseforsikring via jobb. Vi er vel faktisk dobbelt dekket siden begges forsikringer dekker begge. Er det fortsatt slik at reiseforsikringer ikke annulerer hverandre men at man kan få kompensasjon fra flere samtidig (altså 2 forsikringer = dobbel kompensasjon)?

Man er pliktig å oppgi hvilke andre reiseforsikringer man har når du søker kompensasjon fra ett. Ved å ha flere forsikringer kan det dekkes opp et høyere beløp om du har utlegg som overstiger den ene forsikringen, men du får ikke utbetalt dobbelt.

Vil fraråde å prøve å søke kompensasjon separat hos begge uten å oppgi det siden det anses som svindel og de har systemer som kan fange opp dette.

Det enkleste er å sende til ett selskap og la de kjøre regress hos de andre selskapene og/eller flyselskapet slik at du får ut pengene fortere siden de vil forskuttere beløpet til deg etter avsluttet saksbehandling.

Både mistet hotelldøgn og leiebil bør gå greit å få refundert.

Oladunk
07-06-2018, 10:50
Vil fraråde å prøve å søke kompensasjon separat hos begge uten å oppgi det siden det anses som svindel og de har systemer som kan fange opp dette.

Det enkleste er å sende til ett selskap og la de kjøre regress hos de andre selskapene og/eller flyselskapet slik at du får ut pengene fortere siden de vil forskuttere beløpet til deg etter avsluttet saksbehandling.

Både mistet hotelldøgn og leiebil bør gå greit å få refundert.

Ok. Takk for svar.
Nei, har ingen intensjon om å føre noen bak lyset for å oppnå dobbel betaling. Men jeg vet jeg selv fikk dobbel betaling for et slikt tilfelle for litt over 10 år siden. Hadde både en reiseforsikring fra jobben og en privat (hadde ikke fulgt helt med på notene der, så det var en "miss" at jeg var dobbeltdekket). Når uhellet først var ute med forsinket bagasje på en businesstrip fikk jeg tilbake for begge forsikringene, og det var samme forsikringsselskap jeg hadde begge forsikringene i. Men jeg antar regler kan ha endret seg etter dette. Forsikringen via jobb ga meg 5000kr for forsinket bagasje mens privatforsikringen ga 2500 kr den gangen.

Er det da slik å forstå at det ikke spiller noen rolle om jeg går rett på forsikringsselskapet istedenfor flyselskapet og at det ene ikke er å foretrekke fremfor det andre?

kan se ut som Forbrukerrådets sider legger opp til at man tar det via flyselskapet?

https://www.forbrukerradet.no/fly/forsinkelse/OSL-JAC/5+

Insomnia4u
07-06-2018, 11:35
Ok. Takk for svar.
Nei, har ingen intensjon om å føre noen bak lyset for å oppnå dobbel betaling. Men jeg vet jeg selv fikk dobbel betaling for et slikt tilfelle for litt over 10 år siden. Hadde både en reiseforsikring fra jobben og en privat (hadde ikke fulgt helt med på notene der, så det var en "miss" at jeg var dobbeltdekket). Når uhellet først var ute med forsinket bagasje på en businesstrip fikk jeg tilbake for begge forsikringene, og det var samme forsikringsselskap jeg hadde begge forsikringene i. Men jeg antar regler kan ha endret seg etter dette. Forsikringen via jobb ga meg 5000kr for forsinket bagasje mens privatforsikringen ga 2500 kr den gangen.

Er det da slik å forstå at det ikke spiller noen rolle om jeg går rett på forsikringsselskapet istedenfor flyselskapet og at det ene ikke er å foretrekke fremfor det andre?

kan se ut som Forbrukerrådets sider legger opp til at man tar det via flyselskapet?

På mine reiseforsikringer (Amex Plat, MC x3 og Frende) er det slik at man må legge ved kvitteringer på innkjøpt klær/annet når forsinkelse på bagasje er mer enn 4 timer.
Så det blir lett over 10 000 kr om en slår sammen forsikringer. Men så skal man sannsynliggjøre utleggene mot det som er i kofferten også.

Det er ofte lang saksbehandlingstid hos flyselskapene om du ikke har status der, så ville tatt en tlf til ditt reiseforsikringsselskap og hørt hva de anbefaler/kan gjøre.

Poenget er uansett at du vil få dekket inn dine utgifter som ble forårsaket av forsinkelsen :)

Concorde
08-06-2018, 09:08
Ok. Takk for svar.

Reiseforsikringene har felles skaderegister så det er ikke mulig å få «dobbelt opp» med erstatning.

chrisljo
08-06-2018, 14:04
Reiseforsikringene har felles skaderegister så det er ikke mulig å få «dobbelt opp» med erstatning.

Det er ikke mulig/lovlig å få «dobbelt opp» med erstatning, men det er mulig å få dobbel dekning, altså summere dekningen fra flere forsikringer. Hvis du har en skade som overstiger en forsikrings dekning kan du fremdeles få den hele summen dekket hvis du har flere forsikringer.

Apollon
09-06-2018, 17:37
Fikk en mail fra SAS om at det er en ruteendring på en reise jeg har booket neste år til Japan. Endringen er helt ubetydelig, 5 minutt på ene Japan-segmentet. Det står i mailen at om de ikke hører fra meg innen 10 dager anses endringen som akseptert. Greia er at da jeg booket turen er det en transfertid på nesten 5 timer i Køben på hjemturen. I etterkant av bestilling har tydeligvis SAS styrket vinterprogrammet 19 mellom Køben og Stavanger for om jeg hadde booket billetten i dag ville jeg sluppet å vente lenger enn en liten time da jeg kunne booket turen med den kortere transfertiden. Jeg har SAS plus saver og da er det vel et rimelig høyt endringsgebyr? (i motsetning til vanlig SAS plus) Er det noen måte jeg kan komme med det tidligere flyet på hjemturen fra Japan (København-Stavanger strekningen) uten å betale for det? Er den mailen fra SAS om ruteendring et "smutthull" slik at jeg kan få det gratis om jeg ikke aksepterer endringen? Evt kan det være de er greie i gaten og at jeg får være med det tidligere flyet om det er plass, siden jeg reiser i Sas plus selv om billetten min er "saver"?

chrisljo
09-06-2018, 18:11
Fikk en mail fra SAS om at det er en ruteendring på en reise jeg har booket neste år til Japan. Endringen er helt ubetydelig, 5 minutt på ene Japan-segmentet. Det står i mailen at om de ikke hører fra meg innen 10 dager anses endringen som akseptert. Greia er at da jeg booket turen er det en transfertid på nesten 5 timer i Køben på hjemturen. I etterkant av bestilling har tydeligvis SAS styrket vinterprogrammet 19 mellom Køben og Stavanger for om jeg hadde booket billetten i dag ville jeg sluppet å vente lenger enn en liten time da jeg kunne booket turen med den kortere transfertiden. Jeg har SAS plus saver og da er det vel et rimelig høyt endringsgebyr? (i motsetning til vanlig SAS plus) Er det noen måte jeg kan komme med det tidligere flyet på hjemturen fra Japan (København-Stavanger strekningen) uten å betale for det? Er den mailen fra SAS om ruteendring et "smutthull" slik at jeg kan få det gratis om jeg ikke aksepterer endringen? Evt kan det være de er greie i gaten og at jeg får være med det tidligere flyet om det er plass, siden jeg reiser i Sas plus selv om billetten min er "saver"?

Jeg ville prøvd å be om endring å redere til endring, verste som kan skje er at de sier nei.

Når det er gjelder å komme med tidligere så er er det gode sjanser hvis du bare har håndbagasje, men med baggasje må du nok skrue sjarmen godt på.

Apollon
09-06-2018, 19:34
Jeg ville prøvd å be om endring å redere til endring, verste som kan skje er at de sier nei.

Når det er gjelder å komme med tidligere så er er det gode sjanser hvis du bare har håndbagasje, men med baggasje må du nok skrue sjarmen godt på.

Takker for hjelpen chrisljo. En annen side ved saken er at om mulig skulle jeg gjerne startet Berlinturen samme dag som jeg flyr hjem fra Japan. Men det er kun mulig dersom jeg i Japan, Sapporo kan få tagget baggasjen med Køben som final destination. Det er ANA i Sapporo som partner som måtte gjort det i så fall. (Sas fra Tokyo) Lander i Køben fire på dagen. Eneste mulighet videre samme dag fra CPG til Berlin er en enkeltbillett med Easyjet kl 20.40 eller 21.25, så plenty av tid. Men jeg vil ikke kjøpe billetten med mindre jeg er sikker på at de i Japan kan tagge baggasjen min til CPG. Forstår det slik at flyselskapene er strenge på det med mindre man har en veldig god forklaring? (noe min neppe er hehe) Men er litt tungvint å reise helt til SVG og booke nytt fly til neste dag til Berlin (med mellomlanding da norwegian ikke flyr direkte den dagen!), når jeg kunne tatt snarveien fra Køben om jeg bare fikk ut baggasjen min! Noen med råd? Takknemlig for hjelp!

Insomnia4u
10-06-2018, 18:18
Takker for hjelpen chrisljo. En annen side ved saken er at om mulig skulle jeg gjerne startet Berlinturen samme dag som jeg flyr hjem fra Japan. Men det er kun mulig dersom jeg i Japan, Sapporo kan få tagget baggasjen med Køben som final destination. Det er ANA i Sapporo som partner som måtte gjort det i så fall. (Sas fra Tokyo) Lander i Køben fire på dagen. Eneste mulighet videre samme dag fra CPG til Berlin er en enkeltbillett med Easyjet kl 20.40 eller 21.25, så plenty av tid. Men jeg vil ikke kjøpe billetten med mindre jeg er sikker på at de i Japan kan tagge baggasjen min til CPG. Forstår det slik at flyselskapene er strenge på det med mindre man har en veldig god forklaring? (noe min neppe er hehe) Men er litt tungvint å reise helt til SVG og booke nytt fly til neste dag til Berlin (med mellomlanding da norwegian ikke flyr direkte den dagen!), når jeg kunne tatt snarveien fra Køben om jeg bare fikk ut baggasjen min! Noen med råd? Takknemlig for hjelp!
Jeg har bedt om at bagasje bare blir tagget delvis. MEN, i japan er de utrolig pirkete på regelverket, så ville sjekket om det er et krav i Amadeus om at bagasje skal tagges helt til endestasjonen.

Kanskje noen her har tilgang til Amadeus?

tdb
10-06-2018, 19:02
Jeg har bedt om at bagasje bare blir tagget delvis. MEN, i japan er de utrolig pirkete på regelverket, så ville sjekket om det er et krav i Amadeus om at bagasje skal tagges helt til endestasjonen.

Kanskje noen her har tilgang til Amadeus?

Er japanerne «pirkete» eller korrekte?

Insomnia4u
10-06-2018, 19:25
Er japanerne «pirkete» eller korrekte?

pirkete - nøye - korrekt - pertentlig. Er bare å slå opp i synonym-ordboken om du trenger flere.

tdb
10-06-2018, 19:28
I min verden er «pirkete» et mer negativ ladet ord selv om det kanskje står sammen i synonymordboken.

Insomnia4u
10-06-2018, 20:04
I min verden er «pirkete» et mer negativ ladet ord selv om det kanskje står sammen i synonymordboken.

Ser ikke helt hva poenget ditt er, annet enn å kverulere.

tdb
10-06-2018, 20:11
Du legger opp til at du mener japanerne er pirkete, Dvs vanskelige, og dermed mest trolig ikke vil gjøre endringer som du vil, som du antar er mot regelverket. Synes du det er riktig?

Insomnia4u
10-06-2018, 20:28
Du legger opp til at du mener japanerne er pirkete, Dvs vanskelige, og dermed mest trolig ikke vil gjøre endringer som du vil, som du antar er mot regelverket. Synes du det er riktig?

Hva med å bidra med noe konstruktivt til forumet i stedet for å tillegge meg meninger jeg ikke har?

Til andre mer oppegående medlemmer her inne, har jeg reist mye i Japan og liker både landet og menneskene. Det er mange fordeler med at man følger regelverket.

tdb
10-06-2018, 20:31
Takk for den du!

Ha en fin kveld.

kimpe
10-06-2018, 21:50
Heisann!

Jeg har selv tidligere fått forandret destinasjon på bagasjetag`en så jeg har fått ut bagasjen der jeg har "hoppet av". Dette har skjedd pga forandringer i reiseplaner, blitt utkalt til annen destinasjon av jobb etc. Aldri fått nei på det når jeg har forklart hvorfor.

Du kan bare si til dem i innsjekkingen i Tokyo at du nettopp har fått vite at du m¨å være på et møte i Berlin i morgen, og derfor må forandre billett fra CPH. Be så om at de kun tagger kofferten dit da du enda ikke vet hvilket fly du skal ta derfra. Ordner seg garantert!

Kim

jb1
11-06-2018, 07:29
Heisann!

Jeg har selv tidligere fått forandret destinasjon på bagasjetag`en så jeg har fått ut bagasjen der jeg har "hoppet av". Dette har skjedd pga forandringer i reiseplaner, blitt utkalt til annen destinasjon av jobb etc. Aldri fått nei på det når jeg har forklart hvorfor.

Du kan bare si til dem i innsjekkingen i Tokyo at du nettopp har fått vite at du m¨å være på et møte i Berlin i morgen, og derfor må forandre billett fra CPH. Be så om at de kun tagger kofferten dit da du enda ikke vet hvilket fly du skal ta derfra. Ordner seg garantert!

Kim

Jeg vil også tro det ordner seg. Jeg har bedt om delvis tagging noen ganger ifm. med nattstopp, da var det bare å si ifra. Men jeg er usikker på regelverket.

Gunnar
11-06-2018, 14:10
Hva med å be flyselskapet/reisebyrå om å kansellere siste leg av reisen?

Michael
11-06-2018, 14:28
Bare be de sjekke deg inn til København og ikke lenger. Du trenger ikke noe videre forklaring enn det.

Oladunk
11-06-2018, 18:04
Det er ikke mulig/lovlig å få «dobbelt opp» med erstatning, men det er mulig å få dobbel dekning, altså summere dekningen fra flere forsikringer. Hvis du har en skade som overstiger en forsikrings dekning kan du fremdeles få den hele summen dekket hvis du har flere forsikringer.

Nei det var det som var tilfellet for min eldre sak. Jeg hadde utgifter for mer enn ene forsikringen og fikk bruke begge forsikringene for å dekke mer av beløpet.

Oladunk
11-06-2018, 18:09
Jeg nevnte for noen postinger siden (https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1135071&postcount=611) at jeg at jeg hadde en lang reise til USA hvor jeg ble mer enn 24t forsinket fordi Lufthansa hadde teknisk feil på innkommende fly til Gardermoen som skulle bringe oss til Frankfurt (hvorpå vi ikke rakk connection til USA).

Jobber nå via Forbrukerrådets sider for å sende inn krav.
Dette var en UNITED flight men operated (and fuc*** up) by Lufthansa. Skal jeg da sende kravet til Lufthansa eller til United? Eller kan jeg velge? Sitter med en følelse at det blir enklere å ta dette med Lufthansa.

Noen som vet eller kan anbefale i den grad jeg kan velge?

Tjab
11-06-2018, 18:11
Hva med å bare begynne her: https://www.lufthansa.com/cmn/en/passenger-rights

Skal vel være grei skuring. Lykke til!

Nortacus
21-06-2018, 04:55
Hadde forleden en uforutsett hending der jeg møtte opp på flyplassen for en sydenreise, men det viste seg at passet hadde gått ut på dato! Jeg hadde fått billett med ugyldig pass med andre ord i innsjekking men ble stoppet i gaten da de så at passet hadde gått ut. Dette var pinlig siden jeg hadde god tid tidligere for å få nødpass.

Så spørsmålet mitt er om jeg kan kreve tilbake statlige skatter og avgifter fra en pakketur ? Har bare sett dette for SAS og Norwegian men charteroperatørene betaler også flyplassavgifter som jeg burde fått refundert siden jeg ikke fikk være med flighten.

akira
03-07-2018, 13:24
Jeg har en booking med SK/SQ med avreise 28/07 med SK864 til ARN 08:05-09:00, og videre med SQ361 kl 10:25. Nå har det seg slik at SK har tatt bort 864 og erstattet med 484 avgang 09:00-10:05, kun 20 min connection der borte. Sjekker Manage my booking på Singapore Airlines, så står det at reisen min nå starter fra ARN, fjerna OSL-ARN pga altfor kort connection.

Bookingen er gjennomført hos Kilroy. Venter forsatt på hva de skal komme med alternativer. Kan jeg kreve slik at jeg kan dra allerede den 27/07 til ARN og få hotell dekket av flyselskapet/reisebyrå?

LN-MOW
03-07-2018, 14:27
Be om en annen by. Da slpper du Moskva.

Murre
03-07-2018, 14:44
Be om en annen by. Da slpper du Moskva.

Hva svarte du på nå?

Henshaw
03-07-2018, 14:51
Posten over, be om annen reiserute til SIN, da ARN-SIN går via Moskva

akira
03-07-2018, 16:32
Jeg ble kontaktet nå av Kilroy, blir rerouta via CPH. Har takket ja til endringen, men spurte om muligheten om å bli endra til 2.40h connection isteden for 1.10h. Vet ikke hvordan 1.10h er i CPH, men det er sommer så føler litt stress. Håper SAS sier ja. Vel, der mister man muligheten til å fly SQ A350.

Apollon
14-07-2018, 11:22
Takker for hjelpen alle når det gjelder dette med å "hoppe av" i CPG fra Japan, for å kunne komme raskere til Berlin istedet for å måtte være med tilbake til Stavanger og ta fly til Berlin neste dag. Hvordan blir det da med tanke på poengopptjening EB , blir jeg trukket noe i poeng når jeg ikke er med siste strekning jeg har på billetten min med SAS plus fra Japan? (CPG-SVG) Lander i Køben fra Japan rundt 16 og det går et fly til Berlin med Sas kl 18. Satser på det da går bra å booke dette (går via Stockholm.. men men, kommer meg i alle fall til Berlin samme kveld om det ikke er store forsinkelser fra Japan)

Edvard
14-07-2018, 11:44
Du får ikke poeng/miles for en flyvning du (frivillig) ikke flyr.

LN-KMS
14-07-2018, 16:53
Hei,

Er det noen med tilgang som kan sjekke årsaken for forsinkelsen på D8 2806 tirsdag 10 juli? Den ble ca 4 timer og 30 minutter forsinket inn til OSL og jeg mistet siste fly til TRD for kvelden. Fikk overnatting i Oslo, samt fly neste morgen, jeg jeg kom frem ca 10 timer etter rutetid. Noen sjans for å vinne frem om EU kompensasjon på 250 euro?

LN-KMS

Sent fra min Moto G (4) via Tapatalk

Apollon
14-07-2018, 18:50
Du får ikke poeng/miles for en flyvning du (frivillig) ikke flyr.

Takker. Men det er altså bare CPG-SVG segementet på den sammenhengde SAS plusreisen jeg da ikke får poeng for? (6750-750 blir det vel da på Japan-billetten) Mao jeg blir ikke "straffet" med ikke få poeng for NRT-CPG heller, fordi jeg "hopper av" i Køben? Hvis SAS blir veldig forsinket fra Japan har jeg vel heller ikke noen rettigheter om jeg ikke når SAS- flyet fra CPG til Berlin via Stockholm, siden det er en ny enkeltbillett jeg selv velger å kjøpe for å komme raskere til Berlin.? Tenker beste måten å løse det på vel kan være å kjøpe SAS Plus billett fra CPG-TXL for fleksibilitet om det er store forsinkelser eller om de mot formodning ikke vil tagge baggasjen min til CPG i Japan. Klarer ikke helt å finne ut hvor lang tid i forveien jeg må avbestille den da men forstår det skal gå fint lenge, helt fram til boarding?
Forstår det slik at det ikke vil hjelpe så mye å booke Sas plus saver der siden endrings/kansellering koster en del,slik at vanlig Sasplus er best.

Edvard
14-07-2018, 19:58
Du får poeng (https://www.sas.no/en/eurobonus/point-tables/#par-content_styled-container_par-styled-container_tabctrl-3) for det du flyr. Ved separate billetter er du ansvarlig for connection. SAS Plus er fullt refunderbar, inkludert no-show (kansellering etter flyet har gått).
Fri endring ved samme bookingklasse eller betale fare difference.

Ser ingen problem med å tagge bagasjen til CPH i Japan/be ANA kun sjekke deg inn til CPH. Gi melding til SAS om at du ikke blir med til Stavanger ved ankomst Danmark.

Alternativ: Om du ikke sjekker inn på CPH-SVG, blir heller ikke bagasjen lastet og kan hentes ut manuelt på Kastrup (kan ta tid).
Samme om du kansellerer innsjekk; du og bagasjen blir offloaded.

CPH
https://en.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_Airport

robertaas
25-07-2018, 16:49
Brussels Airlines har endret på flytider uten å varsle meg. Jeg ønsker å endre til en annen flight som nå passer bedre, men de sier at ifølge corporate policy så booker de kun om ved endringer på over 2 timer.

Har de virkelig rett til å gjøre dette?

LN-MOW
25-07-2018, 17:22
Brussels Airlines har endret på flytider uten å varsle meg. Jeg ønsker å endre til en annen flight som nå passer bedre, men de sier at ifølge corporate policy så booker de kun om ved endringer på over 2 timer.

Har de virkelig rett til å gjøre dette?

Godt mulig, men spill agentrulletten. Som regel ordner det seg hvis man selv har en løsning klar.

robertaas
25-07-2018, 18:55
Godt mulig, men spill agentrulletten. Som regel ordner det seg hvis man selv har en løsning klar.
Kom til ei som sa jeg ikke hadde lov til å endre bookingen før jeg i det hele tatt fikk sagt noe. Skal se om jeg kan treffe bedre, men først må jeg få brekreftelse på en annen endring som hun lovet jeg skulle motta for 3 timer siden.

Oladunk
06-08-2018, 14:35
Hei,
Har en post i denne tråden fra 1-2 mnd tilbake i tid ( https://forum.flyprat.no/showpost.php?p=1135071&postcount=611 ). Har nå omsider fått mail fra Lufthansa om at jeg får tilbake maksbeløp i erstatning for meg og min kone for forsinkelsen ut fra Oslo som førte til misset connection til USA (og ankomst USA 25 timer senere enn bestilt).

Vi fikk jo dekket hotell av Lufthansa ved Frankfurt airport (eller betongbunkers i ingenmannsland ved flyplassen som man også kan kalle det). Men vi hadde betalt mye penger for et hotell ved ankomststedet den natten vi misset (når vi istedet sov i Frankfurt). Er dette noe reiseforsikring normalt da vil tilbakebetale, eller er det slik at siden vi fikk annet "hotell" så er det ikke å anse som tap?

Og hva med dekning av telefonutgifter til USA for å ordne med en dags utsettelse av leiebil, varsle hotellet i USA etc?

Jeg ville ikke komplisere erstatningskravet til Lufthansa, og tok derfor ikke dette med i forespørselen til de om erstatningen i forhold til EU-reglene ved forsinkelse/kansellering.

Mvh B

Someone
06-08-2018, 14:56
Og hva med dekning av telefonutgifter til USA for å ordne med en dags utsettelse av leiebil, varsle hotellet i USA etc?

Jeg ville ikke komplisere erstatningskravet til Lufthansa, og tok derfor ikke dette med i forespørselen til de om erstatningen i forhold til EU-reglene ved forsinkelse/kansellering.

Mvh B

Dette burde du vel ha søkt om samtidig. Slik at du både skulle søkt om kompensasjonen i henhold til EU261 (så lenge du er dekket av det) samt erstatting for tap du har hatt, som f.eks telefonutgifter, mat og andre økonomiske tap, som er uavhengig eventuelle EU261

Hadde selv dette mot Swiss nylig. Da forsinkelsen skyldes forhold utenfor deres påvirkning (franske flyveledere) så hadde jeg ikke krav på EU261 erstatting, derimot dekket de alle tap jeg hadde og som jeg la frem kvittering på: Middag i FRA, bærepose fra kolonial.no jeg aldri fikk hentet og ekstra parkering på OSL

Oladunk
06-08-2018, 14:58
>You’re pushing it.

Jepp. Men telefonutgiftene er ikke viktige. Vil bety at jeg må ta ut samtalelogger etc for å få dekket noen kroner.

Hotellutgiften er dog mer betydelig.

Oladunk
07-08-2018, 15:36
Ved innmelding til feks Europeiske for misset flight connection (med påfølgende ett døgns delay på reise) spør de om: "Foreligger det bekreftelse fra transportør/bilbergingsfirma?".
Noen som vet hva som godtas her (ref forsinkelse som førte til misset connection)?

Er det nok med rerouting-billett (ny flight dagen etter) fra flyselskapet som viser samme bookingnummer samt kopi av email fra flyselskapet der de sier at du får erstatning for misset connection (ref regel EU261). Eller trenger man noe mer formelt fra flyselskapet?

Fikk et tips om at det går an å hente ut flydata om vår forsinkede avgang via Vianor sine sider (https://avinor.no/konsern/tjenester/flydata/flydata-i-xml-format) men har ikke helt løst koden ennå (jobber med saken). Dersom det likevel ikke hjelper meg er det kanskje heller ingen grunn til å grave i den løsningen fra Avinor.

Kommentar?

Oladunk
09-08-2018, 08:38
Er det slik at penger man får tilbake fra flyselskap på EU261-regelen ved forsinkelse/kansellering er ment å dekke alt av utgifter for ubenyttet hotell, omkostninger ved ombookinger og andre følger? Eller er denne pengesummen kun å anse som en "tort og svie" trøst når ferie etc får en dårlig start? Er det normalt/mulig å kreve flyselskap også for slike kostnader i tillegg?

Spørsmålet ble aktualisert etter at jeg fant ut at en vanlig reiseforsikring som inkluderer privat bruk og familiemedlemmer ikke dekker tap av ubenyttet hotellovernatting ved forsinkelse til bestemmelsesstedet. Ihvertfall i Europeiske må man tydeligvis tegne en egen super-reiseforsikring for å få dekket dekket. Har betalt reisen med kredittkort, men er vel ikke veldig optimist i forhold til at de dekker bedre enn Europeiske.

Oladunk
09-08-2018, 08:42
Er det slik at penger man får tilbake fra flyselskap på EU261-regelen ved forsinkelse/kansellering er ment å dekke alt av utgifter for ubenyttet hotell, omkostninger ved ombookinger og andre følger? Eller er denne pengesummen kun å anse som en "tort og svie" trøst når ferie etc får en dårlig start? Er det normalt/mulig å kreve flyselskap også for slike kostnader i tillegg?

For å svare delvis på mitt eget spørsmål. Fant dette på SAS sine EU261 sider:
"Consequential losses
Please note: Consequential losses due to a delay or cancellation are not reimbursable under the EU-regulation. "

Noen som har fått erstattet andre konsekvens-utgifter (feks ubenyttet hotell)? I tilfelle hvordan?

Oladunk
09-08-2018, 10:22
For å svare enda en gang på mitt eget spørsmål.
Ser ut som jeg fant svaret her, og svaret er at EU261 kun dekker tidstapet. Flyselskapet skal også dekke "consequential loss" ifølge "Convention of Montreal".

https://www.euclaim.co.uk/blog/consequential-damage-due-to-flight-delays-what-are-your-entitlements

"If you suffer consequential damage due to a delay, such as an expired hotel reservation or missed cruise, this is covered under the Convention of Montreal. The airline is responsible for the consequential damage caused by the delay and has to compensate the passengers involved."

Dette står i tilfelle i kontrast til det SAS sier på sine sider (nevnt i postingen før denne).

Oladunk
13-08-2018, 23:24
Hjelper min sønn å søke EU261-erstatning for en Sas-flyvning i juli som ble kansellert med påfølgende ombooking og ca 7 timer forsinkelse. Som en del av kravet spør de etter: «Please attach a copy of the boarding pass of your rebooked flight»

Vel, det hadde han kun i sas-appen.
Noen som vet hvordan man kan fremskaffe dette i ettertid (feks via app eller mine sider) eller om det er andre ting man kan sende inn istedet for boarding pass fra ombooket flight?
Har jo feks opprinnelig bestillingsbekreftelse og sms med detaljer om ombooking fra sas.

YawDamper
14-08-2018, 09:49
Hjelper min sønn å søke EU261-erstatning for en Sas-flyvning i juli som ble kansellert med påfølgende ombooking og ca 7 timer forsinkelse. Som en del av kravet spør de etter: «Please attach a copy of the boarding pass of your rebooked flight»

Vel, det hadde han kun i sas-appen.
Noen som vet hvordan man kan fremskaffe dette i ettertid (feks via app eller mine sider) eller om det er andre ting man kan sende inn istedet for boarding pass fra ombooket flight?
Har jo feks opprinnelig bestillingsbekreftelse og sms med detaljer om ombooking fra sas.

Du trenger ikke det. Min skled glatt gjennom uten.

Oladunk
14-08-2018, 09:59
Du trenger ikke det. Min skled glatt gjennom uten.

OK. Godt å høre. Forventet dette også. Er vel en liten snubletråd for de som ikke tror de kan klage om de ikke har boarding-kortet lenger.
De sitter jo strengt tatt med all info vil jeg tro. Men ofte skal flyselskapene ha kopi for feks etterregistrering av bonuspoeng. Sånn sett er en wallet-løsning for billetter bedre enn å kunne hente frem online i appen. Å ta bilde av boardingkortet på mobilen er heller ikke dumt.

Takk for tilbakemelding.

B

Klgn
15-08-2018, 10:58
Jeg lurer på om noen kan hjelpe vedr rettigheter når flyselskapet avviser deg pga at de mener du mangler papirene til å slippe inn på ankomststedet. Det gjelder en flygning fra Istanbul til Minsk hvor Turkish Airlines nektet ombordstigning pga manglende visum til Hviterussland. Dette til tross for at det ble fremvist et stemplet dokument fra visummyndighetene i Minsk om at de hadde mottatt dokumenter nødvendig for å utstede visum ved ankomst.

Løsningen her ble å kjøpe ny billett med Ukraine Airlines og reisen ble gjennomført uten problemer og visum ble utstedt ved ankomst Minsk som forventet, så det er jo ganske solid dokumentasjon på at Turkish Airlines tok feil.

Har man noen rettigheter når flyselskapet nekter ombordstigning i et slikt tilfelle? Er det noen som vet hvordan man kan gå frem?

Someone
27-08-2018, 13:07
Det gjelder å tilpasse seg, også for flyselskapene, som i stor grad har måttet øke flytidene i ruteplanene for å «minske» forsinkelsene

https://standbynordic.com/airlines-add-to-flight-times-to-avoid-payouts/

Airlines “add to flight times” to avoid payouts

jb1
27-08-2018, 15:38
Jeg lurer på om noen kan hjelpe vedr rettigheter når flyselskapet avviser deg pga at de mener du mangler papirene til å slippe inn på ankomststedet. Det gjelder en flygning fra Istanbul til Minsk hvor Turkish Airlines nektet ombordstigning pga manglende visum til Hviterussland. Dette til tross for at det ble fremvist et stemplet dokument fra visummyndighetene i Minsk om at de hadde mottatt dokumenter nødvendig for å utstede visum ved ankomst.

Løsningen her ble å kjøpe ny billett med Ukraine Airlines og reisen ble gjennomført uten problemer og visum ble utstedt ved ankomst Minsk som forventet, så det er jo ganske solid dokumentasjon på at Turkish Airlines tok feil.

Har man noen rettigheter når flyselskapet nekter ombordstigning i et slikt tilfelle? Er det noen som vet hvordan man kan gå frem?

Det er et interessant spoersmaal. Jeg ville klaget til Turkish Airlines og bedt om at ekstra kostader ble refundert. Kan jeg spoerre hva slags besoek dette var og var visum noedvendig i utgangspunktet? Personer fra de EU/EOES og flere kan naa oppholde seg 30 dager (inntil nylig 5 dager) uten visum saa lenge man ankommer Hviterussland via Minsk flyplass (andre genser krever visum). Jeg gjorde dette selv denne helgen og de bad om aa se forsikringsbevis for medisinske utgfifter ellers ingen komplikasjoner hverken ved inn eller utreise.

jb1
27-08-2018, 16:25
A propos forsinkelser. SAS imponerer ikke veldig her om dette stemmer:

https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/case-closed-hos-sas-1.1192917

De kan jo proeve reiseforsikring, men usikker paa hva de vanlige dekker i slike tilfeller.

Martinio
07-09-2018, 21:18
Hei jeg velger å bumpe denne tråden istedenfor for å starte en ny.
Det har sånn at moren min å ektemannen hennes var på en fly tur i sommer bestilt av Norwegian. Flyet var hele 8 timer og 35min forsinket. Når jeg snakket med dem på flyreisen fortalte jeg om de ulike rettighetene dem har ved forsinket fly med mat å at dem kan søke om erstatning på opptill 500 euro når det er så forsinket.
Etter mye fram og tilbake med Norwwgian er dem så frekke å mener flyet kun var 7 timer og 59min forsinket!??
Så dem vil kun kompansere med 250 euro.
Er det noen nettsider som jeg kan finne fram flight info fra i sommer med forsinkelse osv å sende dem. For dette ønsker vi å klage på fordi Norwegian kan ikke holde på sånn med kunder.
Håper noen kan svare på dette forumet. Tusen takk :cool:

KnutW
07-09-2018, 23:42
Norwegian har tradisjonelt alltid vært vanskelige på første forsøk, de er billige av mange forskjellige grunner og kundeservice er definitivt en av dem.

Har du dato og flightnummer eller hvor de fløy er det sikkert noen her som finner fort ut av det.

Husk også at "ankomstid" alltid skal regnes når flyet er parkert og døren åpnes, IKKE som landingstiden på rullebanen! På store flyplasser kan det være minst 10-20 minutter av og til, så ha dette i bakhodet også.

Bolle
08-09-2018, 09:24
Etter mye fram og tilbake med Norwwgian er dem så frekke å mener flyet kun var 7 timer og 59min forsinket!??

Så vidt jeg vet er det ikke noe grense med 8 timer, så usikker på hva de prøver seg på her

Discus
08-09-2018, 15:11
Flyet var hele 8 timer og 35min forsinket. Når jeg snakket med dem på flyreisen fortalte jeg om de ulike rettighetene dem har ved forsinket fly med mat å at dem kan søke om erstatning på opptill 500 euro når det er så forsinket.

Spiller det noen rolle om det er 8:35t eller 7:59t? Avhengig av avstand så er jo grensene 2, 3 eller 4 timer.

WF789
09-09-2018, 00:07
Min mors samboer skulle idag fly OSL-TRD-BNN med Norwegian (kl 11.40) og Widerøe på gjennomgående billett kjøpt på wf.no

Kl 8.58 kommer det melding om at flyet til Trondheim var innstilt. Han kontakter Norwegian i første omgang på telefon de tilbyr refusjon av billetten OSL-TRD eller ny reise til TRD dagen etter, og at de ikke kan hjelpe ham med TRD-BNN. Når han kontaktet Widerøe kan de ikke hjelpe ham og henviser til Norwegian. Det ender med at de hjelper ham med ny billett (som han må betale for) OSL-BOO med SAS BOO-SSJ-TRD (med flybytte på SSJ) og fikk bruke sin opprinnelige billett TRD-BNN.

Norwegian må da være den man skal kreve dekket kostnaden av ny billett fra.
Han måtte reise fra OSL 55 min tidligere enn planlagt, og har vel også krav på €125 i standardkompensasjon fra Norwegian? (mot €250 dersom det hadde vært 6 min tidligere)

LN-MOW
09-09-2018, 00:44
Hvem snakket han med hos WF? Dette er en 701-billett (WF) som DY ikke har lov til å røre. Og hvertfall ikke refundere. Prosedyren på disse billettene er at de skal bookes om til neste tilgjengelige DY/WF-kombinasjon, eventuelt refunderes fullt ut.

WF789
09-09-2018, 01:01
Usikker på hvem han snakket med. Skal høre i morgen om han vet. Alle Norwegians fly var fulle, antar de hadde booket om "rene" DY-passasjerer umiddelbart.

Insomnia4u
20-09-2018, 10:43
Case:

125 eller 250? Ev nada?

12t før: KRS-OSL-ARN
Mld om 50min forsinkelse, mister connection.
Ringte SAS: Enten booke om direkte, eller på flypassen. Samme flight som går videre OSL-ARN uansett. Pga få seter tilgjengelig valgte å rebooke.
Så skade på OSL-ARN, ble ytterligere forsinket.

Altså, rebooking.
Orginal ankomst 08:50
Faktisk 10:55

Mener at pga rebookingen skal de betale enten 125 el 250 selv om det bare var i overkant av 2t. Kjør debatt.

SudCaravelle
27-09-2018, 17:12
Så et par spørsmål og litt syting..

- Hvorfor er den kansellert, de på Lufthansa forklarer ikke hvorfor?

Det merkelige er måten LH behandlet oss på - vi er åtte gutter, booket i business og de fleste har EBD eller EBG. Det var null forståelse og noen ble booket på et tidligere fly, noen fikk ikke nye billetter før på lørdag - forslaget til undertegnede var at jeg skulle stå opp 0400 i morgen for å ta 0740 flyet som er uaktuelt og vi ble enige om å kansellere da hele billetten.(Den får jeg igjen alt for)

Lufthansa mente at det var ingen andre opsjoner (selv om det var svææært mange alternativer på momondo osv, med Star Alliance med SAS, LH, Swiss, LOT) men de nektet.

Hva er poenget med allianse, diamantkort og til dels business-billetter da?

- Så spørsmål nummer to (som jeg vanligvis ikke liker sjargongen av) Hva har jeg "krav" på? Hotellet var forhåndsbetalt og et par andre events i Munchen.

SC

dc-8-63
27-09-2018, 20:12

- Hvorfor er den kansellert, de på Lufthansa forklarer ikke hvorfor?

Det merkelige er måten LH behandlet oss på - vi er åtte gutter, booket i business og de fleste har EBD eller EBG. Det var null forståelse og noen ble booket på et tidligere fly, noen fikk ikke nye billetter før på lørdag - forslaget til undertegnede var at jeg skulle stå opp 0400 i morgen for å ta 0740 flyet som er uaktuelt og vi ble enige om å kansellere da hele billetten.(Den får jeg igjen alt for)

Lufthansa mente at det var ingen andre opsjoner (selv om det var svææært mange alternativer på momondo osv, med Star Alliance med SAS, LH, Swiss, LOT) men de nektet.

Hva er poenget med allianse, diamantkort og til dels business-billetter da?

- Så spørsmål nummer to (som jeg vanligvis ikke liker sjargongen av) Hva har jeg "krav" på? Hotellet var forhåndsbetalt og et par andre events i Munchen.

SC

Det er jo lett å være enig i at dette var klønete av Lufthansa og svært dårlig «service». Et par spørsmål og noen observasjoner fra en gammel billett trykker!

- Var billettene kjøpt gjennom Lufthansa (burde ikke bety noe, men jeg har opplevd gjentatt ganger at det har betydning).
- Var alle billettene kjøpt via samme kanal, eller var det forskjellige reisebyråer etc. inne i bilde ? Det kan forklare forskjellsbehandlingen ved noen fikk tidligere fly og noen fikk lørdag. Fremdeles ikke god service.

En observasjon er at Diamantkort har ingen betydning utover Gold Star Alliance Status - Diamant er en SAS Status og stiller i samme kategori innen Star som Gold (har selv erfart dette med 1K og Platinum Status hos United som “kun” gav Gold hos andre Star Alliance selskaper).

SudCaravelle
27-09-2018, 21:44
Det er jo lett å være enig i at dette var klønete av Lufthansa og svært dårlig «service». Et par spørsmål og noen observasjoner fra en gammel billett trykker!

- Var billettene kjøpt gjennom Lufthansa (burde ikke bety noe, men jeg har opplevd gjentatt ganger at det har betydning).
- Var alle billettene kjøpt via samme kanal, eller var det forskjellige reisebyråer etc. inne i bilde ? Det kan forklare forskjellsbehandlingen ved noen fikk tidligere fly og noen fikk lørdag. Fremdeles ikke god service.

En observasjon er at Diamantkort har ingen betydning utover Gold Star Alliance Status - Diamant er en SAS Status og stiller i samme kategori innen Star som Gold (har selv erfart dette med 1K og Platinum Status hos United som “kun” gav Gold hos andre Star Alliance selskaper).

Hei Sir - fine observasjoner.

Det var forskjellige kilder hvor reisene ble booket fra. De som booket via SAS fikk faktisk best service. Jeg booket direkte fra Lufthansa. At vi ikle ble behandlet som en gruppe er svært forståelig.

Jeg er fult klar over at EBD er EBG og det er kun det som gjelder for Star selskaper utenom SK. Poenget var litt at ingen av disse punktene hjelper noe, ref Norwegian billettene til en tredjedel av prisen (der de flyr)

Det var mange ledige Star billetter tilgjengelig som noen av oss ikke fikk og de nektet på LH at de fantes (viser seg at de som kom med på noen av disse føightene filmet halvfulle fly).

Men - hva kan man få igjen av utlegg til hotell og (alt for dyre) oktober-telt osv?

SudCaravelle
28-09-2018, 15:46

SC

Hei igjen / noen som vet? Og hvor mye mas er det å få dette dekket?

Mvh
SC

Someone
28-09-2018, 16:30
Er det ikke bare prøve å claime mest mulig?

SudCaravelle
29-09-2018, 18:24
Er det ikke bare prøve å claime mest mulig?

Takker - det er jo litt det jeg lurer på, hva er det? Er det en fast euro-sum? Prebooket hotell? Tort og svie? Hvordan gjør man det? Jeg har null erfaring med disse greiene og som nevnt så er jeg i utgangspunktet litt avslepen til at man skal skvise flyselskapene fordi man kommer hjem en time senere ;)

Someone
29-09-2018, 18:26
Legg ved kvitteringer og claim alle utgifter

SudCaravelle
29-09-2018, 19:00
Legg ved kvitteringer og claim alle utgifter

Takk, da gjør jeg det og går utifra at du mener det ikke er noen satt type 500 euro sum eller lignende. Jeg sender det jeg har til info@lufthansa.com

Edvard
29-09-2018, 19:33
Bruk: https://www.lufthansa.com/no/en/Feedback

badsofa
03-10-2018, 13:26
Reiste med finnair BGO-HEL-SVO for en uke siden. Dette var jo dagene da WF slet med mye teknisk og vi kom 4-5 timer forseint avgårde fra BGO. Rakk naturligvis ikke flyet videre til SVO, men ble ombooket til Aeroflot og landet på SVO ca 2330 istedet for 19:20 som det hadde vert om alt var i rute hos finnair/WF.

Har man rett til noe erstatning her og skal man da sende krav om turen mellom Bergen og Helsinki eller hele routingen?

mcduck
03-10-2018, 20:57
Har man rett til noe erstatning her og skal man da sende krav om turen mellom Bergen og Helsinki eller hele routingen?

Hele routingen. BGO-SVO er over 1500km og du får da 400 EUR i standardkompensasjon. Dersom du bare klager på enkeltsegment vil de kunne finne på å gi deg 200 EUR i stedet (da avstanden er under 1500km). Hvor mange stopp du hadde på veien betyr ingenting, det eneste som teller er at du ble forsinket til endelig destinasjon, samt avstanden fra første til siste stopp.

cbcb
16-10-2018, 10:34
Var en tur i Barcelona. Skulle til Kristiansand med KLM, via Amsterdam. Pga forsinket fly ut fra Barcelona fikk vi beskjed om at vi ikke fikk gå om bord fordi vi ikke ville rekke Connection og at siste fly på kvelden som vi evt skulle tatt var fullt. Det endte med at KLM kjøpte billetter av Lufthansa til oss. Vil jeg kunne bruke Lufthansa billettene til å etterregistrere Eurobonuspoeng? (Er ikke medlem i KLM sitt kundeprogram)

Someone
16-10-2018, 10:35
Vil jeg kunne bruke Lufthansa billettene til å etterregistrere Eurobonuspoeng? (Er ikke medlem i KLM sitt kundeprogram)

Det er i hvertfall verdt et forsøk

SudCaravelle
29-10-2018, 14:08
Prævde å registrere et "krav" for kone i dag på SAS.no for en 7 timers forsinkelse til CDG grunnet kansellert fly.. Fytte rakkern for et ufattelig slitsom verktøy med mye "god dag mann økseskaft". De fikk det nesten som de ville ved at jeg nesten ga opp halvveis. På trass fortsatte jeg og etter 20-30 feilmeldinger og mye informasjon fikk jeg i det minste levert "kravet.

Så blir det spennende å se..

BårdK
29-10-2018, 15:09
Nesten så det er verdt å bruke de kommersielle aktørene som tar 25%.

SudCaravelle
19-11-2018, 08:44
Takk, da gjør jeg det og går utifra at du mener det ikke er noen satt type 500 euro sum eller lignende. Jeg sender det jeg har til info@lufthansa.com

Etter en del purring fikk jeg svar fra Waffe i dag at de ga meg pengene for flighten tilbake, men nektet å betele det forhåndsbestilte hotellet jeg ikke fikk refundert.. Er ikke det litt sløvt?

Kan jeg da eventuelt bruke reiseforsikring?

Fnate
19-11-2018, 09:56
Prævde å registrere et "krav" for kone i dag på SAS.no for en 7 timers forsinkelse til CDG grunnet kansellert fly.. Fytte rakkern for et ufattelig slitsom verktøy med mye "god dag mann økseskaft". De fikk det nesten som de ville ved at jeg nesten ga opp halvveis. På trass fortsatte jeg og etter 20-30 feilmeldinger og mye informasjon fikk jeg i det minste levert "kravet.

Så blir det spennende å se..

Jeg registrerte et tilsvarende krav hos SAS på torsdag, for en kansellerte (og ombooket) flight på onsdag.

Fikk svar og 25.000 Eurobonuspoeng på fredag. Jeg syntes prosessen, skjemaet og responstiden var helt fenomenal jeg.

SudCaravelle
19-11-2018, 10:50
Jeg syntes prosessen, skjemaet og responstiden var helt fenomenal jeg.

Vi er alle forskjellige.. Jeg henger nok litt etter på en del IT verktøy og knotet unormalt mye med denne saken. Når alt var på plass kom pengene kjapt.

Fnate
19-11-2018, 11:02
Vi er alle forskjellige.. Jeg henger nok litt etter på en del IT verktøy og knotet unormalt mye med denne saken. Når alt var på plass kom pengene kjapt.

Ingen fare. Allikevel plenty av jobbmuligheter for deg i det offentlige:

https://www.theguardian.com/world/2018/nov/15/japan-cyber-security-ministernever-used-computer-yoshitaka-sakurada

ClassOne
27-11-2018, 12:08
Hei

Lørdag 17 november ble vi forsinket nesten 4 timer på en Norwegian charterflyvning HAU - LPA , og returen lørdagen etter forsinket nesten et døgn LPA - HAU . Dette er jo en strekning på over 3500 km om jeg ikke tar feil.

Forsinkelsene skyldtes tekniske problemer med fly.

Er det da slik at vi har krav på 400 euro pr flyvning i dette tilfellet?

Norwegian ordnet forøvrig både mat og overnatting på en utmerket måte.

fly4fun
27-11-2018, 12:23
Hei

Lørdag 17 november ble vi forsinket nesten 4 timer på en Norwegian charterflyvning HAU - LPA , og returen lørdagen etter forsinket nesten et døgn LPA - HAU . Dette er jo en strekning på over 3500 km om jeg ikke tar feil.

Forsinkelsene skyldtes tekniske problemer med fly.

Er det da slik at vi har krav på 400 euro pr flyvning i dette tilfellet?

Norwegian ordnet forøvrig både mat og overnatting på en utmerket måte.
Var dette kjøpt som en pakke, eller?

ClassOne
27-11-2018, 13:58
Ja, kjøpt gjennom Ving. Men det var Norwegian som delte ut mat, overnatting og informerte om rettigheter på et skriv vi fikk på flyplassen. De henviste til deres egne nettsider (norwegian)

kekker
28-11-2018, 08:11
Ja, kjøpt gjennom Ving. Men det var Norwegian som delte ut mat, overnatting og informerte om rettigheter på et skriv vi fikk på flyplassen. De henviste til deres egne nettsider (norwegian)

HVA, ble du ikke satt på gaten og måtte ordne alt selv?! UHØRT!

Spøk til side, det er vel bare å trokle seg igjennom nettløsningen til DY og ta det derifra!

Jeg trodde i mitt stille sinn at det ikke hadde noe å si om det var en charteroperasjon, men det kan noen andre kloke hoder si noe om!

student-paa-tur
30-11-2018, 20:48
Har jeg krav på refusjon eller matpenger når SAS endrer til en betraktelig lengre mellomlanding? En mellomlanding i Hong Kong mai 2019 som opprinnelig varte 3t 20 min har nå blitt 7t.

Litt irriterende når jeg ser at SAS selger billetter på annen flight som følger opprinnelig skjema, og attpåtil selges den dag i dag til akkurat samme pris som jeg betalte for min. SAS sa at biletten ikke kunne byttes gratis fordi de bruker et annet selskap. Bilettbytte til basically det jeg opprinnelig kjøpte koster altså et par tusen (ca. 3000 om jeg husker rett). Litt vanskelig for meg å forstå som forbruker, har jo kjøpt via SAS, og "SAS er SAS".

Spurte om jeg i det minste kunne få litt ekstra matpenger siden jeg må vente så mange timer, men det sa de jeg måtte prøve å klage til det innleide selskapet om i etterkant. Hørtes ikke så veldig overbevisende ut.

ToreD
30-11-2018, 21:43
Har jeg krav på refusjon eller matpenger når SAS endrer til en betraktelig lengre mellomlanding? En mellomlanding i Hong Kong mai 2019 som opprinnelig varte 3t 20 min har nå blitt 7t.

Litt irriterende når jeg ser at SAS selger billetter på annen flight som følger opprinnelig skjema, og attpåtil selges den dag i dag til akkurat samme pris som jeg betalte for min. SAS sa at biletten ikke kunne byttes gratis fordi de bruker et annet selskap. Bilettbytte til basically det jeg opprinnelig kjøpte koster altså et par tusen (ca. 3000 om jeg husker rett). Litt vanskelig for meg å forstå som forbruker, har jo kjøpt via SAS, og "SAS er SAS".

Spurte om jeg i det minste kunne få litt ekstra matpenger siden jeg må vente så mange timer, men det sa de jeg måtte prøve å klage til det innleide selskapet om i etterkant. Hørtes ikke så veldig overbevisende ut.

Dette er så lenge til, så her har du ingen rettigheter dessverre.
Mulig du kan avbestille å få igjen pengene, men siden de varsler deg så lenge i forveien har du ingen sak.

student-paa-tur
30-11-2018, 22:04
Takk, var det jeg tenkte. Tips til hvordan jeg kan gå frem for å prøve å få avbestilt uten kostnad?

Murre
01-12-2018, 05:22
Hva står det i e-posten hvor flyvningsendringen varsles?

student-paa-tur
01-12-2018, 13:26
Hei,
Viktig informasjon til deg som skal ut og reise med oss.
Bestillingsreferanse: xxxx
Det har skjedd en endring på flyet ditt som påvirker din reise.
Vennligst ta kontakt med oss så snart som mulig, så vi skal finne den beste løsningen for deg.

Kontakt oss på telefon +47 2189 6400

RJon
02-12-2018, 14:12
Booket en tur med BA med Avios t/r GLA-LCY. Flyet blei såpass forsinket på grunn av tildeling av slot på grunn av tåke i London (2,5 time), at jeg ikke ville ha rukket avtalen min som var meningen med turen. Jeg valgte å ikke reise da det ikke var noen mening med å ta turen til London for artighets skyld, hun i loungen sa at jeg skulle ringe BA for å få refundert billetten, men de på kundeservice vil ikke gjøre dette.

Er jeg en sytepave, eller har jeg rett på å få refundert Aviosene + utlegg for skatter?

Discus
02-12-2018, 15:10
Booket en tur med BA med Avios t/r GLA-LCY. Flyet blei såpass forsinket på grunn av tildeling av slot på grunn av tåke i London (2,5 time), at jeg ikke ville ha rukket avtalen min som var meningen med turen. Jeg valgte å ikke reise da det ikke var noen mening med å ta turen til London for artighets skyld, hun i loungen sa at jeg skulle ringe BA for å få refundert billetten, men de på kundeservice vil ikke gjøre dette.

Er jeg en sytepave, eller har jeg rett på å få refundert Aviosene + utlegg for skatter?

Teksten iflg. EU-reglene:
If a flight is delayed by five hours, passengers are additionally entitled to abandon their journey and receive a refund for all unused tickets, a refund on tickets used already if the flight no longer serves any purpose in relation to their original travel plan, and, if relevant, a flight back to their original point of departure at the earliest opportunity.

Står også her:
https://www.britishairways.com/en-gb/information/delayed-or-cancelled-flights/rebook-and-refund-options

lanorge
07-01-2019, 19:19
Reiste i sommer til Madeira og ankom over fire timer forsinket pga teknisk på fly. Reiste med SAS SVG-Stockholm, og så med TAP Air Portugal fra Stockholm til Lisboa og videre til Madeira. Det var flyet fra Stockholm til Lisboa som var forsinket slik at jeg og kona ikke nådde flyet i Lisboa. Vi ble satt på et senere fly og fikk matbonger. Jeg har søkt om kompensasjon gjennom nettsidene til TAP men nå har det gått snart et halvt år uten at de engang har svart på henvendelsen, så jeg tenker å klage. Men skal jeg klage til rett organ i Norge, Sverige eller Portugal? Ifølge Finalcall.travel så skal man klage til organet der hvor reisen startet. Men det var jo TAP som var problemet, ikke SAS, så jeg tenker at det ikke er riktig å klage til Transportklagenemnda. Da må vel rette myndighet i Sverige være stedet å klage til, eller?

Someone
07-01-2019, 21:37
Du kan vel klage inn TAP til nemda her i Norge?

Ellers skal vel TAP være ganske dårlig i klassen her

lanorge
07-01-2019, 21:52
Takk da prøver jeg på det.

Ja, de virker ikke så voldsomt gira på hjelpe :)