View Full Version : Forskjellig flytid med samme flytype ?
Stusset på noe som noen sikkert vet svaret på.
Skal en tur med AF til Paris neste uke og i den forbindelse så ser jeg at morgenavgangen fra Oslo er satt opp med flytid på 2 timer og 40 minutter med E190.
Neste avgang midt på dagen som også er satt opp med E190, der er flytiden 2 timer og 30 minutter.
Regner med at det ikke har blitt noe kortere distanse i løpet av dagen, så det må være andre grunner.
Hva kommer det av ?
Har det noe med slot tider å gjøre ?
Hos oss er grunnen at man til visse tider kan regne med mere trafikk og derfor tar høyde for litt forsinkelser i schedule.
Og det hender det er forskjellige tider sommer og vinter. Husk at det ikke er flytid (airborn) de oppgir, men reisetid inkl. holding, kø, de-ice m.v.
Stemmer. Man har også endel strekninger der det er forskjell på outbound og inbound grunnet luftrom, trafikkvolum og generell vind. Blir også fastlagt utifra gjennomsnittsverdier på blokktiden etter en viss erfaring på ruten.
Takker for svar.
Skjønner den med sommer og vinter.
Men dette er på samme dag med kun noen timers mellomrom.
Samme selskap, samme rute og samme flytype :)
ESSA_TWR
05-02-2013, 19:47
Takker for svar.
Skjønner den med sommer og vinter.
Jo, men vissa tider på dygnet är risken att du tex får ligga i holding större. Då lägger man in marginal vid dessa tider.
Trafikkbildet kan være ganske så forskjellig, så dette er helt normalt og du vil finne at dette gjøres av de fleste.
Har du forsøkt samme bil og samme sjåfør eks. på E18 inn til Oslo kl. 8 en morgen eller kl. 13 ;)
Jeg så en interresant en en gang. Skulle i utgangspunktet bare sjekke om Ethiopian fløy med Dreamliner på FRA, etter et spørsmål fra en bekjent som trodde han hadde sett en.
I Expertflyer fant jeg Ethiopian sin flight, oppsatt med 787 til ADD. I tillegg fant jeg et LH codeshare-nummer på samme flyvning - som brukte 5 minutter enten mer eller mindre enn ET-nummeret :drunk:
Superhai
05-02-2013, 21:30
I Expertflyer fant jeg Ethiopian sin flight, oppsatt med 787 til ADD. I tillegg fant jeg et LH codeshare-nummer på samme flyvning - som brukte 5 minutter enten mer eller mindre enn ET-nummeret :drunk:
Det skjer for mange på codeshare avganger, og ulike flytyper er heler ikke uvanlig.
Enda bedre er når flyselskaper oppdaterer reservasjonssystemene, men ikke internt eller eksternt til f.eks oss som handling.
Hmm... ser at på turen til FCO om noen uker bruker FCO-AMS søndag formiddag hele 30 min. lenger enn AMS-FCO torsdag kveld :drunk: Samme grunn?
ESSA_TWR
06-02-2013, 23:57
Hmm... ser at på turen til FCO om noen uker bruker FCO-AMS søndag formiddag hele 30 min. lenger enn AMS-FCO torsdag kveld :drunk: Samme grunn?
Jag antar att man tar höjd för långa taxitider vid landning på 18R. Avgående trafik har vad jag minns kortare taxisträckor beroende på hur de olika banorna får användas av bullerskäl.