View Full Version : Maks turtall og thrust ved marsjøyde ?
Heisann dere som vet mest om slikt: Hva er maks turtall, sånn ca, på en motor på f.eks. en 737 ved takeoff, og hva ligger det på ved marsjfart i marsjhøyde ?
Også thrust i % av max ved marsjfart/høyde er intressant :-)
Jeremiassen
01-02-2013, 12:52
Det er avhenging av en rekke parametre, som temperatur, lufttrykk, baneforhold osv... Dersom man bruker 22k og en Tass på 60 grader så gir det rett i underkant av 83% n1 ved takeoff, dersom man bruker 26k og ingen Tass gir det ca 98% n1. Dette er regnet på gardermoen 01L, tørr bane, std trykk, std temp og med flap 5.
Som du ser er det ganske store variasjoner på n1, men på "vanlige" dager bruker vi skjelden mer enn 22k. Dette forutsatt at man har muligheten til å derate da..
Håper det var en ok forklaring :)
Det er avhenging av en rekke parametre, som temperatur, lufttrykk, baneforhold osv... Dersom man bruker 22k og en Tass på 60 grader så gir det rett i underkant av 83% n1 ved takeoff, dersom man bruker 26k og ingen Tass gir det ca 98% n1. Dette er regnet på gardermoen 01L, tørr bane, std trykk, std temp og med flap 5.
Som du ser er det ganske store variasjoner på n1, men på "vanlige" dager bruker vi skjelden mer enn 22k. Dette forutsatt at man har muligheten til å derate da..
Håper det var en ok forklaring :)
Takker så mye :-) Men hva mener du med "Tass på 60 grader"?
Hva med thrust ved marsjhøyde og -fart ?
Jeremiassen
01-02-2013, 13:15
Tass er temperature assumed thrust reduction, der man "lurer" motorene til å tro at det er en annen temp enn hva det faktisk er...
På masjhøyde kan det også variere, men ca mellom 83 og 90 avhengig av høyde, vekt og fart...veldig ca
Tass er temperature assumed thrust reduction, der man "lurer" motorene til å tro at det er en annen temp enn hva det faktisk er...
På masjhøyde kan det også variere, men ca mellom 83 og 90 avhengig av høyde, vekt og fart...veldig ca
OK, nå kommer det seg her :-)
Hva er ca turtall på en standard 737-motor ved takeoff ?
Jeremiassen
01-02-2013, 13:24
Som sagt, det kan variere men mellom 83 og 89 sånn omtrent...
Maksfart for en 737-800 er svjv ca 0.80 mach.
Som sagt, det kan variere men mellom 83 og 89 sånn omtrent...
Dette regner jeg med er % av full thrust ?
Men turtall, omdreininger pr. minutt ?
Jeremiassen
01-02-2013, 14:31
Maksfart for en 737-800 er svjv ca 0.80 mach.
Maksfart for en ng er 0.82m eller 340kt
Jeremiassen
01-02-2013, 14:45
Hvis du tenker rpm som på en bil han vi ikke det.. Vi har % på n1 rotor og % på n2rotor :)
Du har selvsagt en viss RPM på N1 og N2, men den oppgis som nevnt i % til cockpit. Sikkert noen motorfolk her som har svar på spm. ,men N2 ligger vel kanskje på 8-15000 RPM tenker jeg. Avhengig av størrelsen på motoren. Mindre motorer har høyere turtall. Modellturbiner kommer opp i over 100000.
CFM, snakker du om APU'ene som står på BAE146 nå? Uansett et imponerende høyt tall.
Nei, jeg tenkte mere på de som sitter i modellfly :)
Du har selvsagt en viss RPM på N1 og N2, men den oppgis som nevnt i % til cockpit. Sikkert noen motorfolk her som har svar på spm. ,men N2 ligger vel kanskje på 8-15000 RPM tenker jeg. Avhengig av størrelsen på motoren. Mindre motorer har høyere turtall. Modellturbiner kommer opp i over 100000.
Jeg skal ikke utgi meg for å være ekspert på CFM56, men en pekepinn kan jo være data fra b737.org.uk http://www.b737.org.uk/cfm56_soi.htm#Section%202, som oppgir RPM for hhv N1 og N2 for 22K-motoren;
CFM56-3B-2 Performance and Operating Limit
100% N1= 5175 RPM
100% N2 = 14460 RPM
Dag Viking
01-02-2013, 21:08
Også thrust i % av max ved marsjfart/høyde er intressant :-)
En CFM-56 som brukes på 737NG har en max cruise thrust ved Mach0,8 og FL350 ISA på 5420lbs til 5480, dvs ca 20% til 28% av max TO thrust. Max climb thrust ved samme høyde er 5962lbs.
Dag Johnsen
02-02-2013, 16:43
Heisann C130.
Nei, disse % tallene har ikke noe med % av "full thrust" aa gjoere, men med design data. Jeg tror jeg har nevnt dette paa dette forumet foer, men disse tallene kommer fra 14 CFR Part 33.27. Ved type design maa motor fabrikanten vise at motoren kan sertifiseres med rotor (N1, N2 og N3 for RR) burst-speed margin i henhold til 33.27, og disse tallene er da regnet tilbake fra beregnet, demonstrert eller typisk en kombinasjon av beregnet og demonstrert burst-speed til publiserte RPM begrensinger... som oppgis i % RPM.
Resten er vel godt forklart av de andre og Dag (Viking) sitt innlegg viser godt hvor lite man har igjen av sea-level max takeoff ved cruise. Dette er selfoelgelig en funksjon av tynnere luft og hastigheten paa flyet... :)
Dag
På en CFM56 ligger maks N1 turtall på rundt 4900-5175 RPM. N2 turtallet (høytrykksdelen) har maks rundt 14-14 460RPM.
http://www.b737.org.uk/cfm56_soi.htm
Selv om det er tidligere besvart ser jeg nå...
Men jeg kan legge til en fun-fact: Bladtipphastigheten til fanfladene på en -3 motor ved 100% turtall ligger på ca. 412,95 m/s som tilsvarer 1486,6 km/t.
Resten er vel godt forklart av de andre og Dag (Viking) sitt innlegg viser godt hvor lite man har igjen av sea-level max takeoff ved cruise. Dette er selfoelgelig en funksjon av tynnere luft og hastigheten paa flyet... :)
Yepp, under takeoff når man når Vr hastighet har man faktisk allerede mistet rundt 10-15% av
den thrust man hadde før man begynte å rulle (static).. :)
W