View Full Version : Yaw-rotasjon
Jeg tok en 45 minutters tur med Thai A300 i Thailand, og det hadde en tydelig side til side bevegelse, yaw rotasjon, gjennom hele turen, bortsett fra i de laveste hastighetene. Hva kan dette skyldes ? Feil på yaw-damper ? Burde det i såfall returnert til Bangkok ?
Frequent Traveller
24-01-2013, 11:38
Ihvertfall skal tilfellet rapporteres pr vanlig kanal som en service incident tilbake til Airbus, Thai's folk har vel sikkert for lengst gjort det ? Det du beskriver likner pä "Dutch Roll" men i yaw-sammenheng kunne fenomenet kanskje heller döpes "Dutch Yaw" ?
Jeg tok en 45 minutters tur med Thai A300 i Thailand, og det hadde en tydelig side til side bevegelse, yaw rotasjon, gjennom hele turen, bortsett fra i de laveste hastighetene. Hva kan dette skyldes ? Feil på yaw-damper ? Burde det i såfall returnert til Bangkok ?
Høres definitivt ut som et yaw-damper problem. Uten at jeg kjenner kravene for A300 er det normalt lite problem å fly uten. Alle typer jeg har kjennskap til kan releases i henhold til Minimum Equipment List (MEL) med yaw damper inop.
Hensikten med yaw damper er jo blant annet å motvirke dutch roll på fly med sweepback på vingene.
At flygerne ikke er så glad i å fly uten, spesielt i turbulens, er en annen sak. Men det er fullt lovlig.
Ja, det var kanskje kjent før avgang. Det stod ihvertfall en "authorized technician" i døra når jeg gikk ombord, og en med "gold crew" vest som snakket med pilotene.
Er som Stone sier. Helt sikkert en Yaw Damper som er INOP, men released med en MEL. På A330 er dette er CAT C MEL hvor den kan fly i 10 kalenderdager før noe må bli gjort.
Dette gjelder forsåvidt også 737, men iom at dette var A300 var A330 nærmeste jeg vet om :)