PDA

View Full Version : Yaw-rotasjon

Kenneth
24-01-2013, 11:21
Jeg tok en 45 minutters tur med Thai A300 i Thailand, og det hadde en tydelig side til side bevegelse, yaw rotasjon, gjennom hele turen, bortsett fra i de laveste hastighetene. Hva kan dette skyldes ? Feil på yaw-damper ? Burde det i såfall returnert til Bangkok ?

Frequent Traveller
24-01-2013, 11:38
Ihvertfall skal tilfellet rapporteres pr vanlig kanal som en service incident tilbake til Airbus, Thai's folk har vel sikkert for lengst gjort det ? Det du beskriver likner pä "Dutch Roll" men i yaw-sammenheng kunne fenomenet kanskje heller döpes "Dutch Yaw" ?

Stone
24-01-2013, 16:15
Jeg tok en 45 minutters tur med Thai A300 i Thailand, og det hadde en tydelig side til side bevegelse, yaw rotasjon, gjennom hele turen, bortsett fra i de laveste hastighetene. Hva kan dette skyldes ? Feil på yaw-damper ? Burde det i såfall returnert til Bangkok ?
Høres definitivt ut som et yaw-damper problem. Uten at jeg kjenner kravene for A300 er det normalt lite problem å fly uten. Alle typer jeg har kjennskap til kan releases i henhold til Minimum Equipment List (MEL) med yaw damper inop.
Hensikten med yaw damper er jo blant annet å motvirke dutch roll på fly med sweepback på vingene.
At flygerne ikke er så glad i å fly uten, spesielt i turbulens, er en annen sak. Men det er fullt lovlig.

Kenneth
24-01-2013, 18:40
Ja, det var kanskje kjent før avgang. Det stod ihvertfall en "authorized technician" i døra når jeg gikk ombord, og en med "gold crew" vest som snakket med pilotene.

Ttech
24-01-2013, 20:27
Er som Stone sier. Helt sikkert en Yaw Damper som er INOP, men released med en MEL. På A330 er dette er CAT C MEL hvor den kan fly i 10 kalenderdager før noe må bli gjort.
Dette gjelder forsåvidt også 737, men iom at dette var A300 var A330 nærmeste jeg vet om :)