View Full Version : ETOPS-godkjenning viktig for DU/DY?
Hei! Dreamlineren har tydeligvis litt problemer og jeg har bitt meg merke i dette innlegget til LN-MOW.
WSJ spekulerer om gårsdagens varmeutvikling/brann i APU-batteriet på en JAL 787 i Boston kan sette ETOPS-godkjenningen i fare ..
http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323482504578227621155767836.html?m od=WSJ_hp_LEFTWhatsNewsCollection
Så da er mitt spørsmål, hvor viktig er ETOPS-godkjenningen for en rute som OSL/ARN-JFK? Kan en B787 fly ruten uten ETOPS-godkjenning? Ruten går jo nærme Island og Grønnland....
Hei! Dreamlineren har tydeligvis litt problemer og jeg har bitt meg merke i dette innlegget til LN-MOW.
Så da er mitt spørsmål, hvor viktig er ETOPS-godkjenningen for en rute som OSL/ARN-JFK? Kan en B787 fly ruten uten ETOPS-godkjenning? Ruten går jo nærme Island og Grønnland....
ETOPS er vel greit å ha for fleksibiliteten. På den andre side trenger de ikke mer enn ETOPS120 for den operasjonen de skal i gang med.
Nå utelot jeg noe viktig .. det skulle stått ETOPS 330. Dette vil trolig aldri DU få bruk for uansett. Det var kun snakk om å nedgradere fra 330 til 240. Ser imidlertid dette er redigert bort fra artikkelen ...
Men som LN-TIB sier, ETOPS 120 er godt nok for DU, ihvertfall i overskuelig fremtid.
jameson82
21-01-2013, 21:16
og tallet står for? Antall minutter/miles eller noe sånn på en motor?
For example, if an aircraft is certified for 180 minutes, it is permitted to fly any route, as long as it is always within 180 minutes flying time to the nearest airport. ETOPS operation has no direct correlation to water or distance over water. It refers to single-engine flight times between diversion airfields, regardless as to whether such fields are separated by water or land.
http://en.wikipedia.org/wiki/ETOPS
Takk så mye!!!! Et spm til. Jeg har flydd CPH-EWR en del ganger, og ett par av gangene har jeg flydd A343 istedefor A333. Begge gangene har vi flydd lengre sør enn vanelig. Har dette med ETOPS å gjøre, eller bare tilfeldig at det var på A343 flygningene vi fløy lengre sør enn "normalen"....
Det er nok tilfeldig basert på vindforholdene. Over Nord-Atlanteren er det ikke behov for mer enn ETOPS 120, tror jeg .. SAS A330 har vel ETOPS 240. Det kan vel Lamox eller noen annen med detaljkunnskap bekrefte)
Tror det har været tilfældigt om det har været nordlig eller sydlig rute. Det varierer en del.
På Great Circle Mapper kan kan du se ruten og indtaste ETOPS så det vises på kortet hvor man kan flyve. Denne skulle være CPH-EWR ETOPS120 - dog uden der er taget højde for flytype. Men det giver en idé om det.
http://img.tapatalk.com/d/13/01/22/zu3y3aqu.jpg
ETOPS 90 derimod ville have betydet en nordlig rute:
33630
Takk så mye for gode svar :D
Hvorfor DU...??
Det er IATA koden til Norwegian Longhaul AS.
Ahaaa.......Danke schön :D
Hvorfor DU...??
Ahaaa.......Danke schön :D
Visste DU ikke det...!? ;)
Baserer man ETOPS på minste hastighet(som flyet kan fly i clean config), eller er denne dynamisk ettersom hva man filer på FP av hastighet?
'One engine operative speed' .. den er vel definert i manualen eller QRH...?