View Full Version : Norske myndigheter sender SAS-fly til Algerie
Under Statsministerens kontor sin pressekonferanse, sendt på http://www.nrk.no/direkte/, ble det sagt at Norske myndigheter har klargjort et fly med medisinsk personell og utstyr som skal fly ned til Algerie som følge av gisselaksjonen ved gassanlegget i In Amenas i Algerie. En journalist, husker ikke fra hvor, nevnte at det var et SAS-fly i beredskap på Gardermoen.
Hvordan fungerer dette og hva innebærer dette med "et fly med medisinsk beredskap"?
Det er en av SAS' medevac fly ..
Du kan lese litt om det her:
http://www.bfo.no/index.php/bfo/sak/avansert_medisinsk_evakuering
LN-TUK, LN-TUJ og LN-TUI ?
Og denne? http://www.aircraftregister.net/enginepowered_airplanes.php?reg=LN-RRS
SAS-Steward
17-01-2013, 20:02
Jeg er en del av medevac teamet i SAS, og vi er satt i beredskap.
Dette dersom det skal settes opp flere flighter.
To fly er nå klargjort
LN-TUK har vel akkurat vært på vingene på ordinær flyvning, så det er mulig det er LN-TUI som blir benyttet denne gang også.
Va er bakgrunnen for at det er bare TUx maskiner som benyttes?
Var det ikke LN-TUI og LN-TUL som hadde større drivstofftanker enn de andre maskinene da? Eller er jeg helt på vidda nå..
Jeg er en del av medevac teamet i SAS, og vi er satt i beredskap.
Dette dersom det skal settes opp flere flighter.
To fly er nå klargjort
Bra! Good speed!
Kan du bekrefte at det er de overnevnte som er Medevac fly? Eller er det flere?
Det er RPK som skal nedover først ihvertfall. Vet ikke om den er 'fullt' innredet som medevac eller om den kun skal brukes som transport/støtte.
SAS-Steward
17-01-2013, 20:20
Bra! Good speed!
Kan du bekrefte at det er de overnevnte som er Medevac fly? Eller er det flere?
Jeg husker ikke reggene.
Men tidligere var det eks BU fly, men det er det ikke noe mer.
Det er pga opplegget for strøm i kabinen.
TU... maskinene krevde en kabel fra cockpit og inn i kabinen til medisinsk utstyr.
Min siste øvelse var det LN-RNN som ble brukt.
Å det er 3 eller 4 maskiner som er dedikert til dette, men det er IKKE LN-TU..... flyene noe mer
SAS-Steward
17-01-2013, 20:29
Det er RPK som skal nedover først ihvertfall. Vet ikke om den er 'fullt' innredet som medevac eller om den kun skal brukes som transport/støtte.
Fult innredet som medevac.
Legger ved bilde av deler av utstyret ombord.
Dette var det jeg fikk lov å legge ut offentlig.
Mye tøft utstyr som blir montert ombord
Her er et bilde jeg tok på Star Mega-DO arrangementet i Oslo i 2009. Den gang var det LN-TUK som var demo.
http://www.enfb.net/stuff/MEGADO09/04.jpg
NRK ringte meg og lurte på når fly skulle komme til Sola ifra Algerie ?
Er vel ingen som kommer hit vel?
De skal vel til Bergen, eller ?
SAS-Steward
17-01-2013, 20:40
Siden 2009 er alt utstyr byttet, og er nå topp moderne.
De siste delene ble godkjent for bruk like før jul.
Glean EBG
17-01-2013, 20:51
Når er dette flyet tenkt og gå?
Ser på fr24 at LN RPK er på vei sørover nå kan det vere denne?
Ser ut som LN-RPK er på tur til HME.
Ref fr24 og wideroe.no
SAS-Steward
17-01-2013, 20:55
Når er dette flyet tenkt og gå?
I lufta nå, gikk for en 10-15 min. siden.
Kan sees på www.flightradar24.com
Håper FSK har lurt seg med......
scanhorse
17-01-2013, 21:48
Her er link till flyet LN-RPK
http://fr24.com/SAS7182
ulf
Bizflyer
17-01-2013, 21:51
NRK ringte meg og lurte på når fly skulle komme til Sola ifra Algerie ?
Er vel ingen som kommer hit vel?
De skal vel til Bergen, eller ?
Via London og så direkte til Bergen har de sagt på nyhetene ja!
Ser at Widerøe står oppført med avgang kl.23:00 fra Bergen til Gatwick. Kan det ha noe med dette å gjøre?
Helganes
17-01-2013, 21:57
Via London og så direkte til Bergen har de sagt på nyhetene ja!
Ligger inne med ankomst BGO 04:20 med Wideroe WF7400 fra LGW på Avinors hjemmesider.
Blir LN-WDL som tar turen ifølge Wideroe.no.
Har Sverige og Danmark tilsvarende avtaler som den Norge har med SAS, hvor Staten/Forsvaret kan rekvirere medevac fly på kort varsel?
Ikke korteste routing på LN-RPK i kveld (den flyr nå rett over Champagnen).
Skulle vel oprinnelig til Sigonella Naval Air Field utifra ruteinfo.
Her lander de: http://www.world-airport-codes.com/algeria/oued-irara-apt-2867.html
Hva er bakgrunnen for at LN-RPK er valgt? Den har jo "bare" 22K rating og ikke winglets. Grunnen til at LN-TUx ble brukt før var vel pga de operative egenskapene?
Det er ikke behov for ekstrem ytelse på en slik flight. Lasten er lett og distansen ikke spesielt lang.
På nyhetene på NRK nå nettopp ble det sagt at de skulle fly til Sicilia og vente der.
Stemmer det. De er på vei til Sigonella.
Har Sverige og Danmark tilsvarende avtaler som den Norge har med SAS, hvor Staten/Forsvaret kan rekvirere medevac fly på kort varsel?
Liknande lösning i Sverige ivartfall:
https://msb.se/snam
CNN melder at BP har chartret et fly til London. Det er nok noen herfra WF skal fly videre til Bergen.
Slik fungerer Forsvarets krisefly
http://www.vgtv.no/#!/video/60352/slik-fungerer-forsvarets-krisefly
Er maskinen omdirigert? Ser en hvordan de har flydd ser det ut som om de var på tur til Spania først før de la om kursen over mot Sicilia over grensen mellom Belgia og Frankrike. Eller er det Airwayen de er dirigert gjennom som fører til at flighten blir slik?
Vidar
Er maskinen omdirigert? Ser en hvordan de har flydd ser det ut som om de var på tur til Spania først før de la om kursen over mot Sicilia over grensen mellom Belgia og Frankrike. Eller er det Airwayen de er dirigert gjennom som fører til at flighten blir slik?
Vidar
Går inn for landing på CTA nå ser det ut som.
Ja, den gikk til CTA. Aner ikke for hvor lenge.
Da gikk BP-charteren ut på arbeidstid og landet et sted i Italia og WF-maskinen returnerte til Bergen ...
Å planlegge passende ruter igjennom Eurpoa og som ikke er stengt og ikke er tiltenkt spesifikk bruk og spesifikke destinasjoner, uten å endre høyde like ofte som man svinger er et ######! Det hele skal godkjennes i Eurocontrols systemer. Ikke en gang Eurocontrols egne systemer finner noe hensiktsmessig alltid. Det kan være en grunn...
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10074240
Ikke bare SAS maskiner forsvaret sender nedover, nå drar også en Hercules med sanitetspersonell.
raider66
18-01-2013, 15:26
Kan virke som om luftrommet over sentrale og sørlige deler av Algerie er stengt siden fly fra Marokko til Tunisia og Libya følger Middelhavskysten østover. Eller er dette vanlig routing for denne trafikken?
Beste hilsen Espen
Fokker-50
18-01-2013, 15:30
Kan virke som om luftrommet over sentrale og sørlige deler av Algerie er stengt siden fly fra Marokko til Tunisia og Libya følger Middelhavskysten østover. Eller er dette vanlig routing for denne trafikken?
Beste hilsen Espen
Det tror jeg ikke, KLM dundrer rett gjennom landet nedover mot Lagos
raider66
18-01-2013, 15:43
Men Royal Air Maroc, flere Libyske selskaper og Qatar følger kysten istenfor å fly i rett linje...
Espen
Tidligere SAS maskin som leverte 5 i Bergen
http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=D-AWDL
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10074314
Flere bilder fra SAS-flyet innvendig her
http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=9756
og lidt her: http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=72350