PDA

View Full Version : Norske myndigheter sender SAS-fly til Algerie


ole99
17-01-2013, 19:28
Under Statsministerens kontor sin pressekonferanse, sendt på http://www.nrk.no/direkte/, ble det sagt at Norske myndigheter har klargjort et fly med medisinsk personell og utstyr som skal fly ned til Algerie som følge av gisselaksjonen ved gassanlegget i In Amenas i Algerie. En journalist, husker ikke fra hvor, nevnte at det var et SAS-fly i beredskap på Gardermoen.

Hvordan fungerer dette og hva innebærer dette med "et fly med medisinsk beredskap"?

LN-MOW
17-01-2013, 19:30
Det er en av SAS' medevac fly ..

Du kan lese litt om det her:

http://www.bfo.no/index.php/bfo/sak/avansert_medisinsk_evakuering

Tjab
17-01-2013, 19:59
LN-TUK, LN-TUJ og LN-TUI ?

Og denne? http://www.aircraftregister.net/enginepowered_airplanes.php?reg=LN-RRS

SAS-Steward
17-01-2013, 20:02
Jeg er en del av medevac teamet i SAS, og vi er satt i beredskap.
Dette dersom det skal settes opp flere flighter.
To fly er nå klargjort

rampen
17-01-2013, 20:02
LN-TUK har vel akkurat vært på vingene på ordinær flyvning, så det er mulig det er LN-TUI som blir benyttet denne gang også.

LN-TIB
17-01-2013, 20:04
Va er bakgrunnen for at det er bare TUx maskiner som benyttes?

rampen
17-01-2013, 20:06
Var det ikke LN-TUI og LN-TUL som hadde større drivstofftanker enn de andre maskinene da? Eller er jeg helt på vidda nå..

Tjab
17-01-2013, 20:06
Jeg er en del av medevac teamet i SAS, og vi er satt i beredskap.
Dette dersom det skal settes opp flere flighter.
To fly er nå klargjort

Bra! Good speed!

Kan du bekrefte at det er de overnevnte som er Medevac fly? Eller er det flere?

LN-MOW
17-01-2013, 20:09
Det er RPK som skal nedover først ihvertfall. Vet ikke om den er 'fullt' innredet som medevac eller om den kun skal brukes som transport/støtte.

SAS-Steward
17-01-2013, 20:20
Bra! Good speed!

Kan du bekrefte at det er de overnevnte som er Medevac fly? Eller er det flere?

Jeg husker ikke reggene.
Men tidligere var det eks BU fly, men det er det ikke noe mer.
Det er pga opplegget for strøm i kabinen.
TU... maskinene krevde en kabel fra cockpit og inn i kabinen til medisinsk utstyr.
Min siste øvelse var det LN-RNN som ble brukt.
Å det er 3 eller 4 maskiner som er dedikert til dette, men det er IKKE LN-TU..... flyene noe mer

SAS-Steward
17-01-2013, 20:29
Det er RPK som skal nedover først ihvertfall. Vet ikke om den er 'fullt' innredet som medevac eller om den kun skal brukes som transport/støtte.

Fult innredet som medevac.
Legger ved bilde av deler av utstyret ombord.
Dette var det jeg fikk lov å legge ut offentlig.
Mye tøft utstyr som blir montert ombord

LN-MOW
17-01-2013, 20:32
Her er et bilde jeg tok på Star Mega-DO arrangementet i Oslo i 2009. Den gang var det LN-TUK som var demo.

http://www.enfb.net/stuff/MEGADO09/04.jpg

Lennart
17-01-2013, 20:39
NRK ringte meg og lurte på når fly skulle komme til Sola ifra Algerie ?
Er vel ingen som kommer hit vel?
De skal vel til Bergen, eller ?

SAS-Steward
17-01-2013, 20:40
Siden 2009 er alt utstyr byttet, og er nå topp moderne.
De siste delene ble godkjent for bruk like før jul.

Glean EBG
17-01-2013, 20:51
Når er dette flyet tenkt og gå?
Ser på fr24 at LN RPK er på vei sørover nå kan det vere denne?

KAB
17-01-2013, 20:54
Ser ut som LN-RPK er på tur til HME.
Ref fr24 og wideroe.no

SAS-Steward
17-01-2013, 20:55
Når er dette flyet tenkt og gå?

I lufta nå, gikk for en 10-15 min. siden.
Kan sees på www.flightradar24.com

LN-FHU
17-01-2013, 21:12
Håper FSK har lurt seg med......

scanhorse
17-01-2013, 21:48
Her er link till flyet LN-RPK

http://fr24.com/SAS7182

ulf

Bizflyer
17-01-2013, 21:51
NRK ringte meg og lurte på når fly skulle komme til Sola ifra Algerie ?
Er vel ingen som kommer hit vel?
De skal vel til Bergen, eller ?

Via London og så direkte til Bergen har de sagt på nyhetene ja!

737-405
17-01-2013, 21:56
Ser at Widerøe står oppført med avgang kl.23:00 fra Bergen til Gatwick. Kan det ha noe med dette å gjøre?

Helganes
17-01-2013, 21:57
Via London og så direkte til Bergen har de sagt på nyhetene ja!

Ligger inne med ankomst BGO 04:20 med Wideroe WF7400 fra LGW på Avinors hjemmesider.

737-405
17-01-2013, 22:06
Blir LN-WDL som tar turen ifølge Wideroe.no.

Mekum
17-01-2013, 22:18
Har Sverige og Danmark tilsvarende avtaler som den Norge har med SAS, hvor Staten/Forsvaret kan rekvirere medevac fly på kort varsel?

LN-KGL
17-01-2013, 22:22
Ikke korteste routing på LN-RPK i kveld (den flyr nå rett over Champagnen).

Tjab
17-01-2013, 22:27
Skulle vel oprinnelig til Sigonella Naval Air Field utifra ruteinfo.
Her lander de: http://www.world-airport-codes.com/algeria/oued-irara-apt-2867.html

Dash
17-01-2013, 22:30
Hva er bakgrunnen for at LN-RPK er valgt? Den har jo "bare" 22K rating og ikke winglets. Grunnen til at LN-TUx ble brukt før var vel pga de operative egenskapene?

LN-MOW
17-01-2013, 22:33
Det er ikke behov for ekstrem ytelse på en slik flight. Lasten er lett og distansen ikke spesielt lang.

SK384
17-01-2013, 22:41
På nyhetene på NRK nå nettopp ble det sagt at de skulle fly til Sicilia og vente der.

LN-MOW
17-01-2013, 22:42
Stemmer det. De er på vei til Sigonella.

bhen
17-01-2013, 23:03
Har Sverige og Danmark tilsvarende avtaler som den Norge har med SAS, hvor Staten/Forsvaret kan rekvirere medevac fly på kort varsel?

Liknande lösning i Sverige ivartfall:
https://msb.se/snam

LN-MOW
17-01-2013, 23:11
CNN melder at BP har chartret et fly til London. Det er nok noen herfra WF skal fly videre til Bergen.

vegardg
17-01-2013, 23:18
Slik fungerer Forsvarets krisefly
http://www.vgtv.no/#!/video/60352/slik-fungerer-forsvarets-krisefly

LN-VLE
18-01-2013, 00:00
Er maskinen omdirigert? Ser en hvordan de har flydd ser det ut som om de var på tur til Spania først før de la om kursen over mot Sicilia over grensen mellom Belgia og Frankrike. Eller er det Airwayen de er dirigert gjennom som fører til at flighten blir slik?




Vidar

vegardg
18-01-2013, 00:18
Er maskinen omdirigert? Ser en hvordan de har flydd ser det ut som om de var på tur til Spania først før de la om kursen over mot Sicilia over grensen mellom Belgia og Frankrike. Eller er det Airwayen de er dirigert gjennom som fører til at flighten blir slik?
Vidar
Går inn for landing på CTA nå ser det ut som.

LN-MOW
18-01-2013, 00:42
Ja, den gikk til CTA. Aner ikke for hvor lenge.

LN-MOW
18-01-2013, 02:02
Da gikk BP-charteren ut på arbeidstid og landet et sted i Italia og WF-maskinen returnerte til Bergen ...

seilfly
18-01-2013, 13:09
Å planlegge passende ruter igjennom Eurpoa og som ikke er stengt og ikke er tiltenkt spesifikk bruk og spesifikke destinasjoner, uten å endre høyde like ofte som man svinger er et ######! Det hele skal godkjennes i Eurocontrols systemer. Ikke en gang Eurocontrols egne systemer finner noe hensiktsmessig alltid. Det kan være en grunn...

kimbo
18-01-2013, 13:25
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10074240

Ikke bare SAS maskiner forsvaret sender nedover, nå drar også en Hercules med sanitetspersonell.

raider66
18-01-2013, 15:26
Kan virke som om luftrommet over sentrale og sørlige deler av Algerie er stengt siden fly fra Marokko til Tunisia og Libya følger Middelhavskysten østover. Eller er dette vanlig routing for denne trafikken?

Beste hilsen Espen

Fokker-50
18-01-2013, 15:30
Kan virke som om luftrommet over sentrale og sørlige deler av Algerie er stengt siden fly fra Marokko til Tunisia og Libya følger Middelhavskysten østover. Eller er dette vanlig routing for denne trafikken?

Beste hilsen Espen

Det tror jeg ikke, KLM dundrer rett gjennom landet nedover mot Lagos

raider66
18-01-2013, 15:43
Men Royal Air Maroc, flere Libyske selskaper og Qatar følger kysten istenfor å fly i rett linje...

Espen

Tjab
19-01-2013, 12:43
Tidligere SAS maskin som leverte 5 i Bergen

http://www.airliners.net/search/photo.search?regsearch=D-AWDL
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10074314

TG923
20-01-2013, 16:40
Flere bilder fra SAS-flyet innvendig her

http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=9756

jefi99
21-01-2013, 10:02
og lidt her: http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=72350