View Full Version : BA Executive Club, Avios, oppgraderinger m.v.
Har for ikke lenge siden blitt medlem i BA excutive club. Vil i løpet av våren oppnå 2 x 340 tier points på et par C-klasse reiser med Finnair til Asia. I følge reglene til BA kreves det 4 qualifying flights i tillegg for å kvalifisere til Silver.
Skal i mars på et møte i Paris og kan reise OSL-LHR-CDG t/r, vil dette telle som 2 eller 4 flights?
Skal i mars på et møte i Paris og kan reise OSL-LHR-CDG t/r, vil dette telle som 2 eller 4 flights?
En flight er en flight. OSL-LHR-CDG blir to flighter hver veg, totalt fire flighter tur/retur.
Virker som BAEC er generøse når det gjelder oppgraderinger fra en premium economy billett til CW. Mitt spørsmål er om man kan kjøpe avios til dette? Såvidt jeg skjønte fra Flyertalk er at raten er 0.5X award billett for økonomi for en oppgradering. Dvs for LHR-LAX/SAN eller omvendt kan man oppgradere for 12.5k avios forutsatt at det er ledig award space i club world. Greier de å fikse slik at man ikke oppgraderer OSL-LHR også som vil koste mer?
La oss nå si at man har en reservasjon som inkluderer AA segmenter (feks LAX-HNL) kan man da oppgradere LHR-LAX (og KUN det segmentet) med Avios?
Jeg vurderer sterkt å booke premium economy for å oppgradere en av veiene med avios, ja jeg har sett etter at det er ledig award space i club world på flightene. Så er spørsmålet da om man skal oppgradere outbound eller inbound? Nattestid er det vel greiest å sove i Club World, men på en annen side får man jo en mer ultimat opplevelse med dagflight outbound. Kjøpe avios var ikke dyrt virket det som heller.
Virker som BAEC er generøse når det gjelder oppgraderinger fra en premium economy billett til CW. Mitt spørsmål er om man kan kjøpe avios til dette? Såvidt jeg skjønte fra Flyertalk er at raten er 0.5X award billett for økonomi for en oppgradering. Dvs for LHR-LAX/SAN eller omvendt kan man oppgradere for 12.5k avios forutsatt at det er ledig award space i club world. Greier de å fikse slik at man ikke oppgraderer OSL-LHR også som vil koste mer?
Oppgradering til CW er kun fra Y+, ja du kan kjøpe avios til det. Evt. oppgradering av kun et segment må gjøres pr. telefon, men det hender man får det til på weben dersom det ikke er ledig OSL-LHR.
Jeg vurderer sterkt å booke premium economy for å oppgradere en av veiene med avios, ja jeg har sett etter at det er ledig award space i club world på flightene. Så er spørsmålet da om man skal oppgradere outbound eller inbound? Nattestid er det vel greiest å sove i Club World, men på en annen side får man jo en mer ultimat opplevelse med dagflight outbound. Kjøpe avios var ikke dyrt virket det som heller.
Personlig pleier å foretrekke returen pga. soving, men nå har jeg reist en god del ganger i CW så det er ikke like "kult". Er det fra US West så får man allikevel tid til middags-spising m.m. før man legger seg. Lander du på LHR i god tid før kl. 14 og har god tid i transfer kan du også gå i arrivalsloungen for litt massasje (kun med CW-billett eller gullkort og ankomst longhaul).
Står også litt op oppgraderinger her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=113123
Men fortsett gjerne den diskusjonen i denne tråden.
Hm da har jeg fått bestilt i WTP+ og skal prøve å kjøpe miles til å oppgradere for (award tilgjengelighet bekreftet), men får bare en feilmelding når jeg prøver å kjøpe:
We were not able to confirm your account information.
Har prøvd i både Firefox og Google Chrome og jeg kommer ikke til betalingssiden engang.
God kveld, godtfolk! :)
På "mine sider" på BA, er det en egen post som heter "upgrade". Her kan du velge mellom oppgradering med cash, eller avios. Noen som kjenner til oppgraderings-systemet til BA? Hvilke billett-typer kan oppgraderes? Vi har nok en ganske lav M-klasse billett, så denne kan sikkert ikke oppgraderes i utganspunktet til Club World?
Noen som har kjennskap til dette, hvordan det event fungerer? Har en upcoming flight om en god uke, til vestkysten!
Heisann!
Du kan nok ikke oppgradere den billetten med Avios, nei.
Fra World Traveller (WT) er det kun bookingklasse Y B og H som kan oppgraderes med Avios. Det er en utrolig dårlig deal, siden T-klasse i World Traveller Plus (WTP) er billigere, og i tillegg oppgraderbar.
Så med mindre du er booket i en av de tre bookingklassene, så kan du ikke oppgradere med Avios, og du kan kun oppgradere en klasse.
Evt. så kan man kjøpe oppgradering. Bildet er et par år gammelt, så jeg går ikke god for prisen. Selges på flyplassen, og må ikke forveksles med "Upgrade for money" på ba.com.
Hm sendte epost til dem, men fikk bare beskjed om å ringe. Står ingenting om at man må ha flydd noen strekk eller noe for å kunne kjøpe avios. Åpnet kontoen i 2011 så den er ikke ny.
Så jeg kan ringe de, høre om oppgradering, ved kun å bruke cash? Uavhengig av hvilken bookingklasse vi har i monkey?
The Viking
06-02-2013, 22:31
Så jeg kan ringe de, høre om oppgradering, ved kun å bruke cash? Uavhengig av hvilken bookingklasse vi har i monkey?
Dt kan du, men de beregner vanligvis mellomlegget i forhold til bookingklasse med mindre det er ekstraordinære tilbud ute og går..
Skal selv til CPT om en drøy uke i M, i bookingklasser som ikke lar en oppgradere med Avios. Ringte i dag i forhold til oppgradering og fikk quote på 20' pr pax til C. Not.
Dog: Fikk med CX Diamond status booket exit seter uten gebyr, spart 2,500 totalt..
Minner om at Malaysian er inne i OneWorld nå.
Avios-opptjening er 150% (FA), 125% (JCDZ), 100% (YBH), 50% (KM), 25% (LVS), dette er også klassene for TP-opptjening.
https://www.britishairways.com/travel/collect-avios-oneworld/public/en_no
Ringte BA nå for å spørre om grunnen til at jeg ikke kunne kjøpe avios, accounten min sto med æ og ø og var antageligvis det som var årsaken til at det ikke gikk igjennom. Agenten mente bestemt at det ikke lønte seg å kjøpe avios for oppgradering og påsto bastant at 13000 avios kostet over 400 euro, men det står bare 256 euro. Antagelig ville det være mulig å få proactive oppgradering på flyplassen til 2-300 dollar. Det vet jeg nå ikke, men greit å få et problem ut av verden så de tar og endrer kontoen til internasjonal stavemåte. Jeg trodde det gikk på andre henvndelser så kom først til en inder som ba meg om å ringe på nytt, så tastet jeg så 1 da og da traff jeg på en bedre agent og det var nok riktig.
Ringte BA nå for å spørre om grunnen til at jeg ikke kunne kjøpe avios, accounten min sto med æ og ø og var antageligvis det som var årsaken til at det ikke gikk igjennom. Agenten mente bestemt at det ikke lønte seg å kjøpe avios for oppgradering og påsto bastant at 13000 avios kostet over 400 euro, men det står bare 256 euro. Antagelig ville det være mulig å få proactive oppgradering på flyplassen til 2-300 dollar. Det vet jeg nå ikke, men greit å få et problem ut av verden så de tar og endrer kontoen til internasjonal stavemåte. Jeg trodde det gikk på andre henvndelser så kom først til en inder som ba meg om å ringe på nytt, så tastet jeg så 1 da og da traff jeg på en bedre agent og det var nok riktig.
Om det er BA Executive Club i Bremen du ringte (regner med det, da det er der vi skal ringe) så må alle svar der taes med en klype salt. De er ikke helt på "G". De er veldig hjelpsomme, og ønsker virkelig å hjelpe deg, de har bare ikke peiling.
Om du velger å ta samtalen på Engelsk kan du være heldig å komme til andre agenter. Det er min erfaring.
Uansett hva du velger er ihvertfall airport upgrade skikkelig lotto. Jeg har spurt om dette et knippe ganger og alltdi fått nei. Så miles upgrade er helt klart veien å gå om du vil være sikker.
Om det er BA Executive Club i Bremen du ringte (regner med det, da det er der vi skal ringe) så må alle svar der taes med en klype salt. De er ikke helt på "G". De er veldig hjelpsomme, og ønsker virkelig å hjelpe deg, de har bare ikke peiling.
Om du velger å ta samtalen på Engelsk kan du være heldig å komme til andre agenter. Det er min erfaring.
Uansett hva du velger er ihvertfall airport upgrade skikkelig lotto. Jeg har spurt om dette et knippe ganger og alltdi fått nei. Så miles upgrade er helt klart veien å gå om du vil være sikker.
Ja jeg bare håper de fikser det navnet fort nok så jeg kan kjøpe avios. Jeg håper virkelig det er det som forårsaker problemet. Men ja agenter generelt er ikke særlig kompetente (US Airways feks). Verste jeg har vært borti er Ryanair på telefon, men det er nå som forventet... Ringte det norske nummeret som jeg regner med settes over til Bremen ja. Jeg er stø i engelsk det er jeg, men når man får en med veldig utpreget aksent fra det fjerne østen blir det lett plunder. Beste erfaringa mi var i USA da jeg ringte Air France for å gjøre om på en booking. Da sa de at de dette var Deltas ansvar, men vi setter deg over og sender all infoen til dem. Det er service det.
Da har jeg fått kjøpt Aviosene jeg trenger, men for noe dritt at BA telefonen er ute av drift for øyeblikket. Vil ha oppgradert nå. Får bare også en feilmelding når jeg prøver å oppgradere på BAs nettsider som ikke sier så mye "we have encountered a problem". Av og til kan man lure på om BAs IT er på nivå med SAS sin.
Da har jeg fått kjøpt Aviosene jeg trenger, men for noe dritt at BA telefonen er ute av drift for øyeblikket. Vil ha oppgradert nå. Får bare også en feilmelding når jeg prøver å oppgradere på BAs nettsider som ikke sier så mye "we have encountered a problem". Av og til kan man lure på om BAs IT er på nivå med SAS sin.
Howdy-hey!
Kjenner ikke ruta di, men min ekstremt utspekulerte problemøserhjerne kommer opp med et par mulige årsaker. Begge er ting jeg har opplevd selv, som hard core UUA'er.
1) At første leg i bookingen din ikke har utganspunkt i samme land som BAEC kontoen din er registrert i. Helt hypotetisk kan du ha gjort deg bruk av en routing LUX-LHR-LAX-HNL da denne er litt gunstig. Da vil ikke BA tillate deg å oppgradere online. Men ringer du skal det ikke være noe problem.
2) Routingen inneholder et AA-leg. F.eks OSL-LHR (BA) LHR-ORD (BA) ORD-IND (AA). Da sliter du oftest (men ikke alltid tror jeg) med upgrade online. Du må nå ringe.
3) Open Jaw bookinger - kan ikke oppgraderes online.
4) Du har hatt æ, ø, å i navnet og de har byttet dette i BAEC kontoen, mens de fremdeles står i bookingen. Ekstremt ultrahypotetisk, selvfølgelig. Denne har jeg ikke opplevd, men jeg har opplevd å lese på FT.
mvh
Fnatstadbråten
Howdy-hey!
Kjenner ikke ruta di, men min ekstremt utspekulerte problemøserhjerne kommer opp med et par mulige årsaker. Begge er ting jeg har opplevd selv, som hard core UUA'er.
1) At første leg i bookingen din ikke har utganspunkt i samme land som BAEC kontoen din er registrert i. Helt hypotetisk kan du ha gjort deg bruk av en routing LUX-LHR-LAX-HNL da denne er litt gunstig. Da vil ikke BA tillate deg å oppgradere online. Men ringer du skal det ikke være noe problem.
2) Routingen inneholder et AA-leg. F.eks OSL-LHR (BA) LHR-ORD (BA) ORD-IND (AA). Da sliter du oftest (men ikke alltid tror jeg) med upgrade online. Du må nå ringe.
3) Open Jaw bookinger - kan ikke oppgraderes online.
4) Du har hatt æ, ø, å i navnet og de har byttet dette i BAEC kontoen, mens de fremdeles står i bookingen. Ekstremt ultrahypotetisk, selvfølgelig. Denne har jeg ikke opplevd, men jeg har opplevd å lese på FT.
mvh
Fnatstadbråten
Tja jeg bor i Oslo og registrerte BAEC kontoen med norsk adresse osv. Flyr ut og inn på OSL.
Ingen AA legs, alt er plaint BA. Routinga er OSL-LHR-SAN-LHR-OSL, ikke spør hvorfor, det var greie WTP+ priser dit og jeg synes SAN er en fin by og fine muligheter for utflukter med kollektivtrafikk(Coaster og Pacific Surfliner). Ja jeg er en som tar meg litt rundt i USA kollektivt også selv om det mange steder er håpløst. Sånn er det når man ikke har lappen.
Æ, Ø og Å er borte vekke fra alt ser jeg nå så det skal være fikset opp i. Får satse på at jeg har mer flaks hos BA telefonen i morgen og at de er oppe og går.
Og nei det sier seg vel selv det ikke er noen open jaws her. :)
Howdy-hey!
1)
...
4) ...
5) Det er ikke ledig oppgradering på alle legs du forsøker å oppgradere, deloppgraderinger funker dårlig
6) Det hender også at en shorthaul+longhaul (da har du "Y->C" og "Y+ ->C" samtidig) lager "hikke" i systemet ved oppgradering. Dette kan ha med forskjellige bookingklasser på forskjellige legs å gjøre. Eks. bookes det ikke samme bookingklasse OSL-LHR som LHR-destinasjon, og oppgraderes heller ikke inn i samme klasse. Har opplevd problemet både på kjøpstidspunkt og etterpå. På kjøpstidspunkt funket det ofte greit å dele opp ruten med stopover i London (som egentlig ikke var en stopover), da får man også til oppgradering av bare longhaul-segementet hvis man er heldig.
Mvh,
teknisk avdeling
7) Det ordner seg nok.
8) Om det allikevel ikke gjør det så løp rundt og rundt på gulvet mens du roper og veiver med armene. Fortsett til det ordner seg allikevel.
Merklige her var at de også hadde tekniske problemer med telefonlinja si i dag. Sikkert Bremen som er lei av meg eller no. ;) Uansett kjekt vi har denne tråden hvor vi også kan rante mot BA.
Hm da gir jeg opp 800 100 40 og prøver 815 33 142 i stedet. Kan sistnevnte oppgradere med Avios? 800 100 40 virker å være helt permanent ute av drift. Får bare en svarer som sier at de har tekniske problemer, vennligst prøv igjen senere.
Kan fortelle om hvordan denne historien endte (beklager at jeg spammer mye). Ringte overseasnummeret (+45 nummeret)til BAEC, der traff jeg på en hyggelig agent som var mer enn villig til å oppgradere. Ble 400 kroner ekstra i skatter og avgifter, men såvidt jeg har skjønt har BA en kakseskatt i disse klassene. 558 NOK skal de ha for setereservering i CW. Vil absolutt ikke ha noe baklengssete. En ting er å sitte baklengs på t-banen i 15 min, en annen ting er å gjøre det på fly i 11 timer. Tror ikke jeg har lyst til å bruke de pengene så får heller bare ta sjansen og gjøre det ved OLCI. Ser ikke ut som CW er overveldende full heller.
Hva som har skjedd med det norske nummeret forblir et mysterium. Det burde BA få rettet opp.
Kan fortelle om hvordan denne historien endte (beklager at jeg spammer mye). Ringte overseasnummeret (+45 nummeret)til BAEC, der traff jeg på en hyggelig agent som var mer enn villig til å oppgradere. Ble 400 kroner ekstra i skatter og avgifter, men såvidt jeg har skjønt har BA en kakseskatt i disse klassene. 558 NOK skal de ha for setereservering i CW. Vil absolutt ikke ha noe baklengssete. En ting er å sitte baklengs på t-banen i 15 min, en annen ting er å gjøre det på fly i 11 timer. Tror ikke jeg har lyst til å bruke de pengene så får heller bare ta sjansen og gjøre det ved OLCI. Ser ikke ut som CW er overveldende full heller.
Hva som har skjedd med det norske nummeret forblir et mysterium. Det burde BA få rettet opp.
Godt å se at det ordnet seg.
Baklengssete er helt superfornemt. Det er slett ikke som på tog eller i buss. Dessuten sover man bedre ettersom flyet oftest flyr med nesen litt opp.
Det du ikke vil ha er midtsete i midtraden. Det vil du virkelig, virkelig, virkelig ikke ha.
Om du velger vindussete nærmest galley bakover i kabinen vil du alltid ha fri tilgang til isle, samtidig som du har din egen lille kabin. Om det er første gang i CW hadde jeg lett betalt for setevalg for å maksimere opplevelsen. Liker du midtgang, så er det så langt frem som mulig i hver kabin.
Er det 747 du flyr så er det jo Upper Deck som gjelder.
Ble 400 kroner ekstra i skatter og avgifter, men såvidt jeg har skjønt har BA en kakseskatt i disse klassene.
Ikke BA, men UK vel. Er forskjell på avgiftene avhengig av klasse. En etterlevning fra Mr Brown som rakk å innføre en misunnelses påslag i sin tid
chrisljo
15-02-2013, 11:21
Ikke BA, men UK vel. Er forskjell på avgiftene avhengig av klasse. En etterlevning fra Mr Brown som rakk å innføre en misunnelses påslag i sin tid
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Passenger_Duty
£65 for laveste klasse, 130£ for alle andre på flighter 2000-4000 miles.
Har ikke studert prislisten nøye, men mistenker det er forskjellig fueltillegg i Y og Y+
Opptjening på Qantas reduseres for de med status:
From the 31st March 2013, Executive Club Silver and Gold members will no longer accrue a Tier bonus when flying on Qantas.
Opptjening på Qantas reduseres for de med status:
Dette er vel en direkte konsekvent av QF-EK JV.
Hvordan er det med andre OneWorldselskaper? Varierer bonusopptjeningen?
Dette er vel en direkte konsekvent av QF-EK JV.
Hvordan er det med andre OneWorldselskaper? Varierer bonusopptjeningen?
IB/AA/JAL er eneste andre man får statusbonus hos (dvs. det er en JV-greie)
Er Star Alliance-ekspert, men har null peil på BA. Et par kjappe spørsmål:
Har en reise BGO-LHR-SFO / LAS-LHR-BGO booket i World Traveller Plus.
1. Oppgradering til Club World mulig?
2. Hvor mange poeng koster det (begge veier)?
3. Hvor mye vil det ev. koste å kjøpe det nødvendige antall poeng?
4. Er det verdt det?
På forhånd takk for svar.
Er Star Alliance-ekspert, men har null peil på BA. Et par kjappe spørsmål:
Har en reise BGO-LHR-SFO / LAS-LHR-BGO booket i World Traveller Plus.
1. Oppgradering til Club World mulig?
2. Hvor mange poeng koster det (begge veier)?
3. Hvor mye vil det ev. koste å kjøpe det nødvendige antall poeng?
4. Er det verdt det?
På forhånd takk for svar.
1. Ja, om det er ledige bonusseter.
2. BA har segmentprising. Dvs 5k miles hver vei til LHR og 20k hver vei til Skolefritidsordningen.
3. Sjekk ba.com Det er tilbud om dagen
4. Ja. Noe så veldig også.
VoiceCom
11-03-2013, 19:38
Er det fremdeles slik at man kun kan oppgradere med poeng dersom reisen er kjøpt på ba.com? Mener man tidligere ikke kunne oppgradere med reiser kjøpt via reisebyrå :-(.
2. BA har segmentprising. Dvs 5k miles hver vei til LHR og 20k hver vei til Skolefritidsordningen.
OSL-LHR er 7500 hver vei
LHR-SFO er 12500 hver vei
Summen på 20.000 hver vei fra OSL stemmer ;)
Er det fremdeles slik at man kun kan oppgradere med poeng dersom reisen er kjøpt på ba.com? Mener man tidligere ikke kunne oppgradere med reiser kjøpt via reisebyrå :-(.
Står å lese på ba.com
Bookings made through your travel agent can now be upgraded on ba.com or through your local Executive Club service centre.https://www.britishairways.com/travel/spend-avios-flights-rfz/execclub/_gf/en_no
3. Sjekk ba.com Det er tilbud om dagen
4. Ja. Noe så veldig også.
Takk for svar. Det var selvsagt ikke tilgjengelige seter for oppgradering med poeng. Har BA noe allá SAS' Optiontown, altså cash upgrades (enten på forhånd eller ved gate)?
chrisljo
15-03-2013, 12:12
Takk for svar. Det var selvsagt ikke tilgjengelige seter for oppgradering med poeng. Har BA noe allá SAS' Optiontown, altså cash upgrades (enten på forhånd eller ved gate)?
De kan kjøpe upgrades online, men det fungerer dessverre kun hvis du flyr direkte fra LHR/LGW.
Ved innsjekk tilbyr de innimellom upgrades. Fra E til E+ for 1400 NOK sist jeg fløy, står skilt i innsjekkingskøen. Ellers kan det være verd å sjekke en gang til når du lander i London.
Husk også å sjekke jevnling etter tilgjengelige seter. Det endres seg stadig vekk.
Sjekk siste uken. Det legges ofte ut nye seter da.
En liten reminder til de som sitter med BA-poeng de gjerne vil bruke på reise (og ikke upgrade). Minner om at det ikke tas fueltillegg på AB-flighter, eks. DUS-NYC-DUS 80.000 avios og 595 kroner i C-klasse. En-veisbilletter koster også kun 50% av t/r så 40.000 avios og kr 15 i avgifter NYC-DUS i C-klasse. (Evt. Avios+penger NYC-DUS i C-klasse 20.000 Avios og 2827 kroner)
Chriscross
21-03-2013, 22:26
Har AB fått ordentlig business på alle langdistansefly nå?
Twin Otter
21-03-2013, 22:51
Slenger inn en liten observasjon fra en BA-flight noen uker tilbake.
Var på studietur med klassen til London. Vi reiste på gruppebillett så det var "reiseleder" som bestilte bilettene og fikk da ikke lagt in BAEC-nummer ved bestilling. Men man resonerte seg frem til at det burde være mulig å tjene poeng for meg selv om vi var på gruppe reise.
Ved utreise på Sola fikk jeg lagt inn bonuskortet og jeg fikk også nummeret registrert på boardingkortet.
Det var ved hjemreisen jeg opplevde ting litt annerledes. Jeg gjorde som jeg hadde gjort på utreisen. Leverte bonuskortet sammen med passet ved innsjekk. Det skulle ikke være noe problem sa betjeningen. Men boardingkortet jeg hadde fått hadde ikke fått medlemsnummeret mitt påført. Tenkte ikke umiddelbart noe mer over det, men da vi hadde god tid tok jeg turen innom en av BA's skranker airside og sjekket opp saken en gang til.
Der fikk jeg beskjed om at det "ikke var vits" i å legge inn bonuskortet fordi navnet på billetten ikke var helt identisk med det som stod på billetten. (som jeg altså ikke hadde booket selv). Her kommer det inn en "Ø" i etternavnet mitt inn i bildet. Så da spurte jeg om jeg ikke ville få kredidert poeng for reisen. Men det mente de at var noe usikkert hvilket jeg igjen syntes var snodig for jeg hadde allerede sjekket profilen min på nettet og der var allerede utreisen registrert.
Det endte opp med at den noe morgengretne "damen i skranken" la inn BAEC-nummeret mitt alikevel.
Og jammen fikk jeg ikke poeng for hjemturen også. Gjelder å samle på de poengene man kan når man ikke flyr alt for ofte.
Når det gjelder "ø" vs "oe" eller "o" så er det noe herk både hos BAEC og FlyingBlue dersom du skriver det feil ifht. profilen. SAS takler dette fint, men hos de andre er det ofte bom stopp og manuell etterregistrering.
En liten reminder til de som sitter med BA-poeng de gjerne vil bruke på reise (og ikke upgrade). Minner om at det ikke tas fueltillegg på AB-flighter...
Andre geie deals er eks. HKG-BKK med CX eller RJ i C-klasse. 15.000 avios og rundt 250 NOK i taxes for en vei (rutetid rundt 2:30). TYO-HKG er 20.000 avios pluss rundt 300 NOK i C med JAL og CX (rutetid rundt 4:30)
Har fått for lite avios for flightene OSL-LHR-SAN-LHR-OSL. Har kun fått Avios for SAN-LHR. Resten har fått avios = 0.. Booket WTP+, men oppgraderte SAN-LHR med kjøpte avios. Kan dette ha skapt kaos? Ser at LHR-OSL står som inegligble flight, resten står det ingenting på... Skulle i følge bookingen få 220 tierpoints, men har kun fått 90. Har prøvd retro claim igjennom nettsidene, men da får jeg bare at miles allerede er postet. Hva kan man gjøre her? Jeg mener da BA gir avios på alle betalte billetter.
Det pleier å skje av og til at det blir litt krøll når man oppgraderer med Avios. En telefon til BAEC pleier å fikse det.
Du skal selvsagt få Avios for opprinnelig betalt klasse.
Helikopter
05-04-2013, 13:28
Har BA eller oneworld ofte doble poeng kampanjer og lignende? Jeg skal på CMB tur og tenkte kanskje å sitte litt på gjerde å se om en kampanje dukker opp... Da kan det jo bli virkelig interessant.
Det pleier å skje av og til at det blir litt krøll når man oppgraderer med Avios. En telefon til BAEC pleier å fikse det.
Evt. en mail via kontakskjema på weben pleier å fikse det ila. en ukes tid.
Har BA eller oneworld ofte doble poeng kampanjer og lignende? Jeg skal på CMB tur og tenkte kanskje å sitte litt på gjerde å se om en kampanje dukker opp... Da kan det jo bli virkelig interessant.
Ikke ofte de har dobbel miles o.l., men kampanjer av typen to leg i CLub Europe for 5.000 mil ekstra, Club World gir 20.000 mil ekstra osv. (Ofte dreier det deg om minst to legs, eller multiplum av det)
Takk for svar. Det var selvsagt ikke tilgjengelige seter for oppgradering med poeng.
Kan man enkelt sjekke dette online? Eller må man ringe, hvis man kun ønsker å oppgradere en delstrekk?
Kan man enkelt sjekke dette online? Eller må man ringe, hvis man kun ønsker å oppgradere en delstrekk?
Gjør en dummybooking. Du kan komme langt uten å ha poeng nok til å faktisk gjenomføre bookingen. Men om du vil oppgradere et delstrekk må du ringe.
Gjør en dummybooking. Du kan komme langt uten å ha poeng nok til å faktisk gjenomføre bookingen.
Dvs. award-dummybooking i C om du har billett i Y+.
Dvs. award-dummybooking i C om du har billett i Y+.
Ingen ledig :( Men er det sånn at BA ofte åpner opp hvis det er ledig og rett før avreise?
Chriscross
18-04-2013, 22:01
Ingen ledig :( Men er det sånn at BA ofte åpner opp hvis det er ledig og rett før avreise?
Ja, mener enten 14 dager eller en uke før.
Ca. en uke før åpner de ofte ekstra seter. Er bare å logge inn jevnlig når det nærmer seg.
Chriscross
22-04-2013, 22:48
Får jeg oppgradert med Avios om jeg booker Ba-metall på AA nummer? Blir billigste businessklasse som jeg gjerne skulle ha vippet opp til F over havet.. Må jo passe på å ha Aa nummer på AA metall innen Usa for å få TP for F der.
Tommy777
23-04-2013, 00:07
Begynner aa bli passe varm i troeya med dette Avios kjoeret naa.
Oppgradering med Avios kan skje med poeng helt frem til avreisedagen.
3 flighter TATL i aar, billettene ble kjoept hhv 10 dager og 2 uker foer avreise. En av flightene ble oppgradert ved booking, for de andre, aapnet ikke BA oppe tilgjengeligheten foer 48 timer foer flighten skulle gaa. De ser ut som dette er en trend som stort sett gjelder hele fjoela. Sjekket daglig og saa at stort sett hver eneste dag, aapnet BA seter for flightene 2 dager frem i tid. Naar det gjelder skatter og fuel surcharges, har jeg aldri betalt det samme ;). Foerste turen betalte jeg 120 daler ekstra ORD-LHR. Denne gangen, betalte jeg 270 ORD-LHR. Paa vei tilbake, betalte jeg 51 dollar... Aaaalrighty then. De blokkerer en masse seter. Det var 15+ seter tilgjengelig i business da jeg ringte to dager foer avreise og CW ble langt fra full begge gangene. Saa ha is i magen og sjekk daglig
Merket ogsaa at jeg hadde faatt J poeng og tier points paa outbound, paa returen fikk jeg WT+. ARN-LHR fikk jeg ingenting. Som flere nevner, man man vel ringe.
Med min begrensede erfaring, er jeg kokfornoeyd med opplegget. For 8-9K norske totalt og 20K poeng, er jeg bekreftet i Club over atlanteren. Setet er flatt og privat, samt dersom du reiser sammen med noen, er det ogsaa kanon.
BA faar alle mine TATL i aar og det blir en del ;)
Chriscross
23-04-2013, 11:43
Men har du hatt AA-nummer på BA-metall på noen av disse reisene?
Tommy777
23-04-2013, 18:29
Men har du hatt AA-nummer på BA-metall på noen av disse reisene?
Nei.... fyllepaamedtekst
Dag Viking
23-04-2013, 18:41
Med min begrensede erfaring, er jeg kokfornoeyd med opplegget. For 8-9K norske totalt og 20K poeng, er jeg bekreftet i Club over atlanteren. Setet er flatt og privat, samt dersom du reiser sammen med noen, er det ogsaa kanon.
Hva koster det å kjøpe 20k avios-poeng? Siden jeg ikke er medlem kommer jeg ikke inn og får sjekket prisene (?). Første gangen må man jo kjøpe poeng for å få oppgradert.
Hvis jeg tolker det riktig, så kan man kjøpe WT+ og oppgradere til CW for omtrent like mange poeng som man tjener på hver tur over dammen? Dvs at man betaler for WT+ og flyr i CW så sant det er ledig plass?
Det koster €385 for 20.000 avios.
Får jeg oppgradert med Avios om jeg booker Ba-metall på AA nummer? Blir billigste businessklasse som jeg gjerne skulle ha vippet opp til F over havet.. Må jo passe på å ha Aa nummer på AA metall innen Usa for å få TP for F der.
Går fint å oppgradere AA metall og AA flightnummer, men du må ringe. Jeg har booket AA136 på ba.com og oppgradert med Avios. Senest for et par mndr siden.
Hvis jeg tolker det riktig, så kan man kjøpe WT+ og oppgradere til CW for omtrent like mange poeng som man tjener på hver tur over dammen? Dvs at man betaler for WT+ og flyr i CW så sant det er ledig plass?
En sannhet med modifikasjoner. Når du oppnår status (silver) og dermed får 100% ekstra Avios så går det nesten break even på TATL.
Needless to say, så har også jeg flyttet 100% til BA etter at jeg oppdaget denne gullpotta i 2000-og-ett-eller-annet.
En sannhet med modifikasjoner. Når du oppnår status (silver) og dermed får 100% ekstra Avios så går det nesten break even på TATL.
Samt litt avhengig av om du oppgraderer bare TATL og hvor i USA du flyr osv, ja det er nesten en evighetsmaskin. (Dog er det ikke bestandig enkelt å finne oppgraderinger til USA midt og vest)
Fra Mumbai funker det ikke oppgradrering med Avios. Har spurt flere steder her (for å være på den sikre siden....), og fått beskjed om at det er ledig i Club, men at de ikke lar folk oppgradere med poeng
Tommy777
25-04-2013, 21:05
Fra Mumbai funker det ikke oppgradrering med Avios. Har spurt flere steder her (for å være på den sikre siden....), og fått beskjed om at det er ledig i Club, men at de ikke lar folk oppgradere med poeng
Du kan ikke oppgradere paa flyplassen noen steder. Du maa ringe til Executive Club kundeservice
Er det noe problem i forhold til oppgraderinger med Avios på billetter som er confirmed men ikke issued, eller er det bare å kjøre på?
Tommy777
14-05-2013, 12:36
Er det noe problem i forhold til oppgraderinger med Avios på billetter som er confirmed men ikke issued, eller er det bare å kjøre på?
Jeg har ikke opplevd at de ikke har billettert mens jeg har vaert paa telefonen med dem
jameson82
14-05-2013, 12:59
Har betalt en reise for min søster med mitt Am-Ex. Kan dette skape trøbbel for hun ved innsjekk?
Tommy777
14-05-2013, 13:00
Har betalt en reise for min søster med mitt Am-Ex. Kan dette skape trøbbel for hun ved innsjekk?
BA skriver med STORE bokstaver at du maa ha med kredittkortet reisen er booket med. Jeg har aldri blitt spurt om aa vise det. Naa er jeg ganske ny hos BA, kun rundt 25 flighter det siste halvannet aar.
BA skriver med STORE bokstaver at du maa ha med kredittkortet reisen er booket med. Jeg har aldri blitt spurt om aa vise det. Naa er jeg ganske ny hos BA, kun rundt 25 flighter det siste halvannet aar.
Jeg ble spurt om dette ved innsjekk på OSL, på tilbaketuren fra SAN ble jeg ikke spurt om det. Så man må være forberedt på det. Men mulig OSL ikke er som andre steder.
jameson82
14-05-2013, 13:38
Ringte nå og det var ingen problemer siden vi har samme etternavn. Hun bare skrev det som merknad i bookingen
Har aldri merket noe mønster på når jeg blir spurt/ikke spurt om å vise kortet. Av og til har en automat bedt om det, av og til i en skranke, men stort sett ikke.
Men jeg mener det skal være et sted i bookingen der man kan krysse av at vedkommende som betaler ikke er den reisende?
De skal egentlig gjøre det, men dette er mer noe som flyselskapene er pålagt å gjøre av bankene om jeg ikke tar helt feil. Hvis man kjøper togbilletter i UK som skal hentes på automat må kortet tas med ved henting.
chrisljo
14-05-2013, 19:03
Jeg ble spurt på OSL før en long haul i fjor. Hadde det ikke med, men det ordnet seg. Hadde brukt mitt eget kort.
BA starter codeshare med Bangkok Airways, så vidt jeg har funnet ut gjelder det
BKK-HKT (Phuket)
BKK-USM (Koh Samui)
BKK-CNX (Chiang Mai)
SIN-USM (Koh Samui)
British Airways will commence codeshares with the Thai carrier, Bangkok Airways (PG), on a number of connecting services through BKK and SIN.
...
All routes sold on a connecting basis with BA's LON-BKK/SIN flights
http://www.speedbirdclub.com/dk/all-news/news/thirteen/junethirteen/bapgcodeshare/
Så vidt jeg har funnet ut er det også opptjening på disse når de kjøpes med BA-flightnummer. Fra vinteren 2013 går BA over til 777-treklasse-config på BKK.
Tommy777
17-06-2013, 20:47
Er det noen som har merket at tilgjengeligheten paa oppgraderinger/bonusbilletter har fallt drastisk den siste tiden i C og F? Dette gjelder saerlig over atlanteren. Det er stort sett ikke ledig i det hele tatt ett aar fremover, noen ganger dropper de billetter samme dag/dagen foer avreise.
Er det noen med litt BA erfaring som ser at det har blitt forverret kontra tidligere? Jeg hadde kanon tilgjengelighet helt frem til sent i April og har oppgradert 3 t/r i hhv april, juli og september allerede
Er det noen som har merket at tilgjengeligheten paa oppgraderinger/bonusbilletter har fallt drastisk den siste tiden i C og F? Dette gjelder saerlig over atlanteren. Det er stort sett ikke ledig i det hele tatt ett aar fremover, noen ganger dropper de billetter samme dag/dagen foer avreise.
Er det noen med litt BA erfaring som ser at det har blitt forverret kontra tidligere? Jeg hadde kanon tilgjengelighet helt frem til sent i April og har oppgradert 3 t/r i hhv april, juli og september allerede
Ja, jeg har merket en betydelig endring. Opplevde nøyaktig samme som du. Sjekket masse i April og da var det ledig i hytt og pine, så døde det bare umiddelbart.
Imidlertid var "massedøden" sammenhengende med at de startet sommersalget ex-UK (det begynte tidligere enn fra andre land). Ryktene vil ha det til at BA tørker opp award availibility for at det ikke skal bli så mye WT+ med UUA eller CW med UUA på tilbudspriser. Men det er vel like sannsynlig at det er kjempemange som har ventet på salget (som kommer ca samtidig hvert år) for å booke sommerferie.
Ellers skjedde det også et stort fall for noe lenger siden, da man begynte å tillate UUA på reisebyrå bookinger. Pluss at tidene vel bedret seg for bransjen.
Alt i alt har det blitt vanskeligere å finne plasser, men ikke umulig.
Jeg lette etter tre billetter i CW fra LHR-NYC midt i Juli. Sjekket hver dag og plutselig ble det ledig. Dette var midt i Mai.
Beklager evt overdreven bruk av forkortlsr
Virker som det går litt i rykk og napp, så på LHR-LAS til høsten og det var helt blåst, men plutselig dukket det opp flere dager på rad med tilgjengelighet. Samme på LHR-SAN. Når jeg sjekker LHR-NYC i samme perioden så var det dårlig, og vesentlig dårligere enn for 2-3 år siden.
Helikopter
21-06-2013, 22:26
Noen erfaringer med Avios fra partnere? Venter sårt på litt tier points fra MH
Lenge siden?
De tar gjerne litt lenger tid enn fra BA selv. Tar det for lang tid, sender du en claim.
Please wait 7 days from your date of travel before submitting a claim.
Stort sett har jeg fått fra fly-partnere ila. syv dager. De få gangene det har skjært seg har de kommet raskt (2-4 dager) etter at jeg har brukt claim-skjemaet.
Jeg reiste med dem 6 mars. I april hadde jeg fortsatt ikke fått noen poeng og gjorde en retroclaim, men de sa at jeg hadde fått poengene (!!!). Til slutt ga jeg opp "godagmannhostesaft" diskusjonen og tenkte ikke mer på det.
Men 16 Juni stod plutselig poengene på konto sammen med TP for turen.
Helikopter
25-06-2013, 19:08
Sendt en claim nå hvertfall.
Nytt spørsmål, http://www.britishairways.com/travel/credit-cards/public/en_se dette kortet, er det umulig å få som Nordmann? Trikse litt med svensk adresse? Evt annen måte å få inn litt Avios på?
Helikopter
17-07-2013, 11:21
Fikk claim rejected av BA. Ringte inn og jeg sto oppført som No-Show på MH Flygningene. Dette er vist et gjengangerproblem med MH flygninger. Det sa både BA og Flyertalk.
Måtte faktisk fakse inn kopi av boardingkort. Er det virkelig sant at man ikke kan kontakte BAEC via epost?
Chriscross
17-07-2013, 11:27
Ja, det er sant. Men det skal finnes et kontaktskjema på sidene deres du kan bruke. Mulig du måtte logge inn på UK sidene. Fnate eller Martin hadde lontroll på dette om du ikke finner det selv. Evt søk på free fax på google.
Hei! For 2 måneder siden kvalifiserte jeg meg til sølvkortet til British Airways. Jeg og en annen tenkte å reise til HKG i economy i november med BA og Cathay. SVG/OSL-LHR med BA og LHR-HKG med Cathay. I den anledning lurte jeg på om reisefølget mitt vil få tilgang til BA/Cathay lounger sammen med meg? Er det slik at han må og fly i samme Cathay fly LHR-HKG og HKG-LHR? Vil han og få tilgang til fast track sammen med meg i HKG?
I den anledning lurte jeg på om reisefølget mitt vil få tilgang til BA/Cathay lounger sammen med meg? Er det slik at han må og fly i samme Cathay fly LHR-HKG og HKG-LHR? Vil han og få tilgang til fast track sammen med meg i HKG?
Pkt 1) Ja, hvis han har OneWorld-billett
Emerald and Sapphire members may invite one guest to join them in the lounge. The guest must also be travelling on a flight operated and marketed by a oneworld carrier.Kilde: http://www.oneworld.com/ffp/lounge-access
Pkt 2) Jeg har aldri sett noe fast-track i HKG (hverken security eller emmigration), har bare reist *A derfra, men fikk det ikke med F-klasse.
Opptjening mulig på QR-flighter:
http://www.britishairways.com/travel/collect-avios-other-airlines/public/en_no
Fra 30 oktober er de inne i OneWorld så da blir det Tierpoints også
jcnorway
11-09-2013, 06:44
BA har nå introdusert "Lifetime Tier Points". Kort fortalt er dette antall Tier Points man har opptjent gjennom hele sin tid som BAEC-medlem.
Når man når 35 000 TP så får man Lifetime BAEC Gold.
https://www.britishairways.com/en-gb/information/lifetime?source=MoreInfo
BA har nå introdusert "Lifetime Tier Points". Kort fortalt er dette antall Tier Points man har opptjent gjennom hele sin tid som BAEC-medlem.
Når man når 35 000 TP så får man Lifetime BAEC Gold.
https://www.britishairways.com/en-gb/information/lifetime?source=MoreInfo
Så det der. Det er jo dritinteressant da. Eneste kjipe er at med mine stusselige 7000 TP så er det et stykke igjen ;). Med ca 2000 TP i året, så skal vi seeeee.... 14 år. He he.
Men de skriver også at det vil være andre promotions underveis. Tipper det blir noe 2-4-1 ved 10000 TR eller en Silver for life sånn halvveis.
Men kult er det. Det er faktisk en ide jeg synes SAS kunne plukket opp også.
Chriscross
12-09-2013, 07:04
Sas har jo allerede lifetime gull når du har passert 60 og har hatt gull i ti år. En er vel fort like gammel før en rekker 35000 Tp.
Så det der. Det er jo dritinteressant da. Eneste kjipe er at med mine stusselige 7000 TP så er det et stykke igjen ;). Med ca 2000 TP i året, så skal vi seeeee.... 14 år. He he.
Men de skriver også at det vil være andre promotions underveis. Tipper det blir noe 2-4-1 ved 10000 TR eller en Silver for life sånn halvveis.
Men kult er det. Det er faktisk en ide jeg synes SAS kunne plukket opp også.
Enig. En veldig spennende sak, og definitivt noe som binder en til et program. Tror nok BA vil kunne tjene en god del på slike promo'er. Jeg ligger nå på rundt 3500 TP, og med fortsatt rundt 2000TP i året, så tar det vel....skal vi se.... enormt lang tid!.. :)
Var faktisk ikke klar over alle fordelene det innebar med en Household account som BA tilbyr. Trodde det bare var slik at jeg fikk poengene til kona da hun idag reiste med BA til London. Men hun fikk også fordelen av sølvstatusen min og var svært fornøyd med å få slippe inn på OSLounge i morges. Mulig det står et sted, men for en som ikke leser "bruksanvisninger" var jeg ikke klar over det
En annen ting jeg ikke helt skjønner: Er det slik det varierer litt hvor mye tax/fee/surcharges man må ut med når man betaler reiser med Avios? Bestilte meg en tur til London lørdag og BA hevdet det var en eller annen promo på billetter som gjorde jeg bare betalte "en eller annen greie", dvs endte opp med 15.000 Avios og 223kr for en vei i C OSL-LHR. Var dette spesielt eller normalprisen?
En annen ting jeg ikke helt skjønner: Er det slik det varierer litt hvor mye tax/fee/surcharges man må ut med når man betaler reiser med Avios? Bestilte meg en tur til London lørdag og BA hevdet det var en eller annen promo på billetter som gjorde jeg bare betalte "en eller annen greie", dvs endte opp med 15.000 Avios og 223kr for en vei i C OSL-LHR. Var dette spesielt eller normalprisen?
En Reward Saver? De kuttet ut en god del på avgiftene på rewards innen Europa for et par år siden og kalte det Reward Saver. Man betaler en fast sum ved siden av Aviosbeløpet, evt. så kan man velge å betale mindre Avios og litt mer cash. Det du booket ut høres ut som normalpris.
En Reward Saver? De kuttet ut en god del på avgiftene på rewards innen Europa for et par år siden og kalte det Reward Saver. Man betaler en fast sum ved siden av Aviosbeløpet, evt. så kan man velge å betale mindre Avios og litt mer cash. Det du booket ut høres ut som normalpris.
Det kom også en mail forledendag med noe Avios-tilbudsgreier t/r UK
Det kom også en mail forledendag med noe Avios-tilbudsgreier t/r UK
Var ikke det bare en mail der de fortalte at connections innen UK er inkludert i prisen?æ
1. Når man melder seg inn i Executive Club, hvor langt tilbake i tid kan man etterregistrere BA-flighter?
2. Når man når et nytt statusnivå i løpet av en reise (f. eks. NYC-LHR), vil man da få statusbonus for turens siste flight (LHR-OSL)? Har et tilfelle hvor det ikke skjedde.
3. Ingen statusbonus for Tier-points, kun Avios?
4. Var påmeldt i den pågående kampanjen med ekstra Avios på IC (var vel 15.000 for tur/retur i World Traveller Plus), men ikke sett noe til de poengene. Hvordan etterregistrerer man slikt?
Chriscross
28-11-2013, 12:49
Har et par spørsmål her:
Kan en oppgradere andre med avios uten at en selv reiser?
Noen som vet om en infant kan ta med seg gjest i F-loungen på Heathrow?
Har et spørsmål angående efterregistrering av bonuspoeng (Avios og Tier Points) for et nytt medlem i BA EC:
Jeg fløy til Chile via Brasil og Argentina på forretningsklasse i september med hovedsakelig BA og Iberia. Jeg forstår det slik at man kan registrere BA-flyvninger som ble foretatt opptil 3 måneder før man melder seg inn i BA EC. Men siden man ikke kan registrere Iberia-flyvninger (som stod for over halvparten av fløyet distanse), skulle jeg svært gjerne rådført meg med ekspertisen på dette forumet om hvorledes jeg kan få best mulig poengopptjening.
Videre kunne jeg heller ikke finne at Iberia Plus tillater å efterregistrere flyvninger fra partnerselskaper.
Jeg tenkte litt på å melde meg inn i både Iberia Plus og BA EC, og kanskje overføre Avios til den ene av de to kontoene dersom dette er tillatt?
Finnes det evt. andre smartere måter å løse dette på?
Dette tilbudet er jo helt klart noe man bør slå til på. Mem noen som vet hvordan det blir når du booker med BA og kjører på AA metall mtp Qatar Privilege club? FÅr man poengene (Qpoints) fra AA?
Dette tilbudet er jo helt klart noe man bør slå til på. Mem noen som vet hvordan det blir når du booker med BA og kjører på AA metall mtp Qatar Privilege club? FÅr man poengene (Qpoints) fra AA?
Tror BA/Aa codeshare er litt sært. Booker du med BA nummer får du poengopptjening som BA tror jeg.
Ta utgangspunkt i at du får poeng for å fly operatinging carrier, dvs. den fargen som er utenpå flyet (og ikke flightnummeret).
Ta utgangspunkt i at du får poeng for å fly operatinging carrier, dvs. den fargen som er utenpå flyet (og ikke flightnummeret).
Men jeg mener det var noen sære regler med BA/AA og opptjening. At om du booket AA med BA flightnummer fikk du BA tilsvarende opptjening og omvendt. Men er nok på tynn is her ja så tror nok du kan dette bedre enn meg.
Men jeg mener det var noen sære regler med BA/AA og opptjening. At om du booket AA med BA flightnummer fikk du BA tilsvarende opptjening og omvendt. Men er nok på tynn is her ja så tror nok du kan dette bedre enn meg.
Mener at marketing carrier er avgjørende for opptjeningstabell i OW og ST. Bare *A som er litt sære og går etter farge på flyet ^_^
OK, alle sannheter med modifikasjoner: hvis operating carrier ikke er med i alliansen blir det sært i Oneworld òg.
Takker for innspill, regner da med at det blir BA opptjening fra OSL og AA opptjening fra LHR vidre hvis jeg tolker dette rett :)
BA har også laget en grei tabell med hvor du tjener Avois og TP ifht. Codeshare, den står nederst her:
http://www.britishairways.com/en-no/executive-club/collecting-avios/flights
Noen som vet hvordan man reserverer sete på AA? Ser ikke ut som det går an på nettsidene til BA og da jeg prøvde den 6 sifrede koden på AA sine sider så gikk ikke det, så de er åpenbart på et annet system. Evt hvor får man tak i AA koden på bookingen?
Noen som vet hvordan man reserverer sete på AA? Ser ikke ut som det går an på nettsidene til BA og da jeg prøvde den 6 sifrede koden på AA sine sider så gikk ikke det, så de er åpenbart på et annet system. Evt hvor får man tak i AA koden på bookingen?
Hos meg så er det bare å klikke på "reserve seats" på ba.com så blir jeg kastet over til AA og kan velge seter. AA-referansen står også på sete-siden før du blir kastet over til AA.
Gå inn på bookingen din på ba.com, så er det link til setevalg hos AA der, som Discus sier.
Mener at marketing carrier er avgjørende for opptjeningstabell i OW og ST. Bare *A som er litt sære og går etter farge på flyet ^_^
OK, alle sannheter med modifikasjoner: hvis operating carrier ikke er med i alliansen blir det sært i Oneworld òg.
Det varierer - jeg fikk poeng (inkl. statuspoeng og elitebonus) hos AA for en QF-codeshare på EK-metall. Hvis det er codeshare med OW som marketing carrier men operating carrier utenfor OW har jeg inntrykk av at man ofte får RDM (redeemable points) men ikke statuspoeng/bonus.
Er i ferd med å booke en tur nå som innebærer nok TP til å fornye sølvkortet mitt (400TP). Bekymringa mi er dog at bare tre av flightene er operert av BA, mens resten er AA på BA-flightnummer. Det kreves jo fire kvalifiserende flighter for å opprettholde sølv, men har skjønt det sånn at så lenge AA-flightene har BA-flightnummer på billetten min så er de også kvalifiserende. Noen som har direkte erfaring med dette, og om det blir registrert som kvalifiserende automatisk?
Er i ferd med å booke en tur nå som innebærer nok TP til å fornye sølvkortet mitt (400TP). Bekymringa mi er dog at bare tre av flightene er operert av BA, mens resten er AA på BA-flightnummer. Det kreves jo fire kvalifiserende flighter for å opprettholde sølv, men har skjønt det sånn at så lenge AA-flightene har BA-flightnummer på billetten min så er de også kvalifiserende. Noen som har direkte erfaring med dette, og om det blir registrert som kvalifiserende automatisk?
Det teller også som BA flight når BA er marketing carrier på andre operating carriers, se nedenfor.
BA flights are:
•flights operated by British Airways, including franchises and BA CityFlyer
•codeshare flights on other carriers with a BA flight number
•flights operated by Iberia, including franchises, with an IB flight number
Det kan da ikke være noe problem. Du må da ha flydd med noen for å ha fått de 200TP du tydeligvis allerede har (600TP er kravet), og det er vel kanskje noen BA turer der?
Det kan da ikke være noe problem. Du må da ha flydd med noen for å ha fått de 200TP du tydeligvis allerede har (600TP er kravet), og det er vel kanskje noen BA turer der?
Gamle BAECere med sølv har gammel regel frem til mars i år, dvs 400TP (evt gammelt gullkrav) men ikke for å hoppe fra sølv til gull.
Gamle BAECere med sølv har gammel regel frem til mars i år, dvs 400TP (evt gammelt gullkrav) men ikke for å hoppe fra sølv til gull.
Ah, se der, du. Alt man lærer! :)
Som Discus sa.
Bookingen er gjort, men må kanselleres da jeg klarte å velge en LHR-JFK-flight med AA som innebærer 777-200 i stedet for -300 :angry: Satser på at jeg rekker det innenfor åpningstida for kundesenteret til BA i morgen.
Bookingen er gjort, men må kanselleres da jeg klarte å velge en LHR-JFK-flight med AA som innebærer 777-200 i stedet for -300 :angry: Satser på at jeg rekker det innenfor åpningstida for kundesenteret til BA i morgen.
Ringe USA-nummeret?
Ringe USA-nummeret?
Prøvde, men endte opp i lang kø og brutt samtale når jeg endelig fikk prate med noen. Sitter med supporten i Singapore nå, og får all hjelp jeg trenger av en trivelig dame som snakker bra engelsk :)
Et triks man kan benytte (som jo er videns kjent) er å bruke LCY-JFK, gir nemlig tierpoints og avios som F. Det er grunnen til at jeg ender opp med 470 tierpoints og ikke 400 på turen jeg booket. Jeg mener det var en bra deal for 8680 NOK. I underkant 18 kroner og 50 øre per tierpoint.
Et triks man kan benytte (som jo er videns kjent) er å bruke LCY-JFK, gir nemlig tierpoints og avios som F. Det er grunnen til at jeg ender opp med 470 tierpoints og ikke 400 på turen jeg booket. Jeg mener det var en bra deal for 8680 NOK. I underkant 18 kroner og 50 øre per tierpoint.
Jepp. Skulle gjerne hatt LCY-JFK på utreise, men siden litt av gulrota med LCY-JFK er innreisekontrollen på Shannon (noe som BA3 ikke har lenger, og BA1 går altfor tidlig) så droppa jeg det. Sikra meg i hvertfall BA4 på hjemreise, i tillegg til at jeg får testa 1-2-1-konfigen på 77Wene til AA.
Jepp. Skulle gjerne hatt LCY-JFK på utreise, men siden litt av gulrota med LCY-JFK er innreisekontrollen på Shannon (noe som BA3 ikke har lenger, og BA1 går altfor tidlig) så droppa jeg det. Sikra meg i hvertfall BA4 på hjemreise, i tillegg til at jeg får testa 1-2-1-konfigen på 77Wene til AA.
Bruker en natt i London før jeg flyr videre da vøttu, selv om det blir dyrere det også. Blir spennende å prøve US preclearence for første gang, tenker man da bare kan slacke igjennom JFK med 3 timer til neste flight.
Bruker en natt i London før jeg flyr videre da vøttu, selv om det blir dyrere det også. Blir spennende å prøve US preclearence for første gang, tenker man da bare kan slacke igjennom JFK med 3 timer til neste flight.
Greia med at jeg reiser om mårran er at jeg slipper å ta en natt ekstra fri.
US pre clearance er skikkelig, skikkelig, skikkelig gull. Man får jo gjerne det om man flyr fra Canada, og det sidde som ei kula kan du si…
Men er vel litt usikker på om jeg hadde tatt en ekstra dag på reisen for å slippe 40 min kø i US.
Greia med at jeg reiser om mårran er at jeg slipper å ta en natt ekstra fri.
Jeg aner ikke hva du jobber med, og arbeidstidene dine, men BA har minst to avganger etter klokken 16 ;)
Slettes ikke verst. Hvis man har litt god tid kan man få rett i underkant av 1000 TP for drøye USD 2000 på c2-c1 t/r. Med dagens kurs på 6,16 blir det NOK 12,7 per TP. Det finnes andre ruter med circa like god pris per TP (for eksempel DEL-BKK med MH), men man må da fly en del t/r for å komme opp i 1000 TP.
Slettes ikke verst. Hvis man har litt god tid kan man få rett i underkant av 1000 TP for drøye USD 2000 på c2-c1 t/r. Med dagens kurs på 6,16 blir det NOK 12,7 per TP. Det finnes andre ruter med circa like god pris per TP (for eksempel DEL-BKK med MH), men man må da fly en del t/r for å komme opp i 1000 TP.
Enklere med disse:
* AMS-HEL-LHR/LCY-NYC-LAX t/r som skal gi 1200TP til GBP 1373 (11.60 kr/TP)
* BRU-HEL-LHR/LCY-NYC-LAX-SFO-HNL t/r skal gi 1500TP til GBP 1577 (10.66kr/TP)
Har ikke sjekket utreise OSL, men kan være man får til det også.
Enklere med disse:
På Flyertalk så er jo alt mellom 1 og 2 pund per tierpoint verdsatt som en god deal og det er jo såvidt innafor. :p
Jeg aner ikke hva du jobber med, og arbeidstidene dine, men BA har minst to avganger etter klokken 16 ;)
22-06, hvilket gjør at jeg kan bruke en feriedag mindre ved å reise etter et nattskift.
Enklere med disse:
Altså, den fra BRU er jo vanvittig. Ikke billigst per TP, iflg. årets deals på FT, men gull i én go er jo oppsiktsvekkende. DEL-BKK var for så vidt et dårlig eksempel. Men den med 980 TP er fra OSL - mao nokså praktisk hvis man ikke har noe imot å tilbringe et par dager på fly i påsken.
Jeg har fått en ide om at jeg vil ha BAEC Gold, nå har jeg 565TP og 2 flighter med BA.
Har prøvd å legge inn MRet som gir 1200TP (AMS-LAX t/r), men da ender det bare opp med feilmelding og får ikke opp noen pris på BA sine sider... Har i utgangspunktet tenkt å reise 1.-12. mai.
Hva skal jeg gjøre for å få opp disse prisene? Har dere noen forslag?
Jeg har fått en ide om at jeg vil ha BAEC Gold, nå har jeg 565TP og 2 flighter med BA.
Har prøvd å legge inn MRet som gir 1200TP (AMS-LAX t/r), men da ender det bare opp med feilmelding og får ikke opp noen pris på BA sine sider... Har i utgangspunktet tenkt å reise 1.-12. mai.
Hva skal jeg gjøre for å få opp disse prisene? Har dere noen forslag?
Jeg har ikke tid til å sjekke selv, akkurat nå, men prøv fra AAs USA-side. Velg multicity og prøv deg frem. Du har bare anledning til å oppgi 6 flights, så du må tenke litt lurt. I stedet for å skrive ewr-was + was-lax + lax-sfo kan det hende du må skrive ewr-was + was-sfo for å få plass (bare et eksempel). NB: for å få LCY-JFK som en del av rute , må du ofte skrive dette som en egen flight, dersom du ankommer UK med en flight som går til LHR.
Lykke til. Si fra hva det blir til.
Chriscross
08-02-2014, 16:43
Hvordan finner jeg bookingklassen min på en reservasjon reservasjon gjort på BA.com? Og hvor ser jeg om billetten kan endres? Har tidligere klart å endre på nett, men nå får jeg bare en melding om å ringe dem. Refunderes miles brukt til å oppgradere en ikke refunderbar billett?
Hvordan finner jeg bookingklassen min på en reservasjon reservasjon gjort på BA.com?
I Manage My Booking går du inn på flightene, der står det "Operated by..." og under der klikker du på "More info about this flight" så får du opp "selling class".
Chriscross
09-02-2014, 16:25
Har funnet et nummer til ba i uk som er åpent, men hvilke siffer må jeg slå for å komme gjennom? Må seff ha +44 først, men hva mer? Er en i uk skal en ringe 0844 493 0787.
Har funnet et nummer til ba i uk som er åpent, men hvilke siffer må jeg slå for å komme gjennom? Må seff ha +44 først, men hva mer? Er en i uk skal en ringe 0844 493 0787.
+44 også resten utenom det første 0 tallet. Altså +44844 osv - ringer du fra UK må man derimot ha med 0 tallet.
Chriscross
09-02-2014, 17:42
+44 også resten utenom det første 0 tallet. Altså +44844 osv - ringer du fra UK må man derimot ha med 0 tallet.
Takker, det funket. Men å stå i kø hos ba uten status er ikke spøk...
Etter 25 min venting på å komme gjennom påstod den indiske damen jeg snakket med at hun ikke kunne få opp fare rules siden billetten var oppgradert med miles???????????? Hun ba meg ringe executive club, som jo ikke er åpent for nordmenn på søndager.
Takker, det funket. Men å stå i kø hos ba uten status er ikke spøk...
Er faktisk ikke noen spøk med status heller. Du må ha GGL for å få prioritet på tlf.
Relativt kort ventetid på det norske nummeret når jeg ringte rundt kl 10 på formiddagen siste to gangene. Automaten beklaget at de ikke hadde norsktalende folk tilgjengelig, så jeg fikk beskjed om ay jeg skulle få en engelsk agent, og så fikk jeg en hyggelig svensk dame på tråden som fikset ting rakst og greit.
Du kan ringe EC-kontoret i hvilket som helst land, så åpningstider bør ikke være noe problem. Med Skype ringer du USA- og UK-numrene gratis.
Chriscross
10-02-2014, 01:27
Du kan ringe EC-kontoret i hvilket som helst land, så åpningstider bør ikke være noe problem. Med Skype ringer du USA- og UK-numrene gratis.
Leste et sted at en kunne ringe Executive klubb i alle land. Det funket dårlig da jeg glad og fornøyd ventet til 18.00 en fredag ettermiddag for å oppgradere. Ringte UK: Sorry sir vi can not help you. Please call our office in Bremen" Dette var seff stengt kl 17.00, og mandag morgen var det bye bye til oppgradering.
Har også god erfaring med det norske nummeret rett etter åpningstid. Men har planer om å sove i morgen fra sånn ca 07.15 til 15.00. Håper det går greit på ettermiddagen også.
Leste et sted at en kunne ringe Executive klubb i alle land. Det funket dårlig da jeg glad og fornøyd ventet til 18.00 en fredag ettermiddag for å oppgradere. Ringte UK: Sorry sir vi can not help you. Please call our office in Bremen" Dette var seff stengt kl 17.00, og mandag morgen var det bye bye til oppgradering.
Når var det? Det skal ha vært mulig å ringe hvorsomhelst siden ca. 23 oktober i fjor.
http://www.flyertalk.com/forum/british-airways-executive-club/1514897-contacting-executive-club-service-centres.html
Chriscross
10-02-2014, 04:05
Første uken i desember, skulle kanskje sagt, takk for hjelpen, og ringt på nytt.
Hvor lang tid tar det å få poeng og tierpoints fra Qatar flighter - har gått en stund nå siden jeg kom ned hit.
Hvor lang tid tar det å få poeng og tierpoints fra Qatar flighter - har gått en stund nå siden jeg kom ned hit.
Qatar har jeg ikke erfaring med, men Malaysia Airlines tok 3 måneder like etter at de ble medlem av OW. Tipper det er litt datakrøll.
Om det har gått litt tid så file en retro claim.
Tette medlemmer som AA tar bare et par dager.
Tok ca 8 dager før jeg hadde poengene for min del når jeg reiste med Qatar for 4 uker siden. Hadde BA-nummeret registrert på alle billetter, så gikk forhodsvis raskt.
Tok ca 8 dager før jeg hadde poengene for min del når jeg reiste med Qatar for 4 uker siden. Hadde BA-nummeret registrert på alle billetter, så gikk forhodsvis raskt.
Har fått for de første flygningene nå så regner med at det går i orden. :)
KristianSk
19-04-2014, 15:57
Hei,
Gjennomførte i morges en tur med Qatar som tar meg fra BA Blue forbi bronse og til sølv.
Har mange reiser i Premium Economy fremover, og da er jo sølvkortet essensielt, derfor har jeg to spørsmål
- Noen med erfaring på hvor lang tid Qatar bruker på å kreditere poeng/tierpoints til BA-kontoen?
- Hvor lang tid bruker BA på å sende ut sølvkort?
Takk og god påske!
Hei og gratulerer!
- Normalt tar partnere inntil en uke. Men det har vært noen rapporter på at Qatar var trege i begynnelsen.
- Når det gjelder kortet så tar det sykt lang tid. 5-8 uker. Men du kan printe ut statusen fra "My executive club". Status blir oppdatert umiddelbart og vises også på BA-appen.
NB: Husk at du må ha 4 legs med BA og da, for å oppnå sølv. For alt jeg vet så har du det, ville bare sørge for at det ikke lå store skuffelser og vaket i fjæra.
Happy flighting!
KristianSk
19-04-2014, 16:24
Jeg har 5 legs med BA, så det så... ;)
Takk!
- Hvor lang tid bruker BA på å sende ut sølvkort?
Jeg fikk "sølvpakken" ca 14 dager etter 4leg med BA.
Jeg har 5 legs med BA, så det så... ;)
He he. Ok da ;)
Men nåde deg om du bruker din nyvunne status på å knabbe 62K. Da vanker det kokos
He he. Ok da ;)
Men nåde deg om du bruker din nyvunne status på å knabbe 62K. Da vanker det kokos
62K åpnes vel ikke før innsjekk? Jeg får ihvertfall ikke valgt dem 7 dager før som brosnje. Exitrow og alt det der og jeg mener at setevalg på forhånd er exluding exit rows.
62K åpnes vel ikke før innsjekk? Jeg får ihvertfall ikke valgt dem 7 dager før som brosnje. Exitrow og alt det der og jeg mener at setevalg på forhånd er exluding exit rows.
Nei, som bronse får du ikke. Men 62A/K er sølvtrikset over noen.
Hei og gratulerer!
- Normalt tar partnere inntil en uke. Men det har vært noen rapporter på at Qatar var trege i begynnelsen.
- Når det gjelder kortet så tar det sykt lang tid. 5-8 uker. Men du kan printe ut statusen fra "My executive club". Status blir oppdatert umiddelbart og vises også på BA-appen.
NB: Husk at du må ha 4 legs med BA og da, for å oppnå sølv. For alt jeg vet så har du det, ville bare sørge for at det ikke lå store skuffelser og vaket i fjæra.
Happy flighting!
Qatar tok en uke for min del i februar. BA/AA kommer umiddelbart nærmest.
Vegasbaby
23-04-2014, 21:04
Har nettopp booket vår første tur i CW til LAX. Har ikke status hos BA, men er silver hos Qatar's privilege club. Jeg tolker dette som ruby i One World, og dermed skal det være mulig å velge sete 7 dager før avreise (og ikke 24 timer)? Er det noen som vet om dette går? Må jeg ev. ringe BA?
KristianSk
24-04-2014, 10:25
Hei, nå har jeg fått sølvstatus i appen, er dette godt nok for loungetilgang? Reiser til Hong Kong i slutten av neste uke, og blir borte i to måneder med en god del turer med OneWorld partnere.
chrisljo
24-04-2014, 10:59
Hei, nå har jeg fått sølvstatus i appen, er dette godt nok for loungetilgang? Reiser til Hong Kong i slutten av neste uke, og blir borte i to måneder med en god del turer med OneWorld partnere.
Bruker du BAEC nummer på reisen? I så fall holder det med boardingkortet.
KristianSk
24-04-2014, 11:02
Jepp, det gjør det. Da går det vel i orden. Swiss vil jo alltid se gullkortet når jeg skal besøke Senatorloungen i Zürich, selvom kortet ligger i bookingen..
Takk
Generelt: Hender de vil se kortet allikevel (loungen i London), så man bør ha status på app/utskrift fra nettet i bakhånd. På OSL har jeg aldri blitt bedt om kort når det ligger i bookingen med rett status.
Jeg har vært gjennom LHR mange mange ganger og har aldri blitt spurt om kort i noen av loungene der.
KristianSk
07-05-2014, 13:28
Vil jeg som BA Silver ha mulighet til å sjekke inn én stk bagasje på kun håndbagasje rate?
Vil jeg som BA Silver ha mulighet til å sjekke inn én stk bagasje på kun håndbagasje rate?
Niks - fyllepåmedgrums
KristianSk
17-05-2014, 19:19
På jomfrutur i BA loungen på LHR etter at jeg fikk sølvkort i påsken sliter jeg med å forstå hvorfor jeg har vært lojal mot SAS når min vanlige europarute er LHR-OSL. Dette er jo 1.5 million ganger bedre?!
Forhåpentligvis fortsetter dette reisemønsteret så jeg har gullkort til høsten en gang, BA er tingen.
Hilsen Kristian som føler seg dum....:)
jcnorway
19-05-2014, 20:55
På jomfrutur i BA loungen på LHR etter at jeg fikk sølvkort i påsken sliter jeg med å forstå hvorfor jeg har vært lojal mot SAS når min vanlige europarute er LHR-OSL. Dette er jo 1.5 million ganger bedre?!
Forhåpentligvis fortsetter dette reisemønsteret så jeg har gullkort til høsten en gang, BA er tingen.
Hilsen Kristian som føler seg dum....:)
Endre nick til KristianBA? ^_^
KristianSk
19-05-2014, 20:57
Endre nick til KristianBA? ^_^
"Heldigvis" begynner etternavnet mitt på Sk ;)
Vælkømen til gards. Alle som holder seg unna 62K, eller spør pent først er velkomne BA brukere.
Gled deg til gull i høst. Galleries First på LHR, eller Superkantina (som den "heter"), er skikkelig bra. Et STORT videre skritt fra Galleries Club, som jo allerede er sykt bra. Å daffe litt i Gold Bar med champagne-buffet og litt kake eller en BA-Burger er ikke mye feil.
Vælkømen til gards. Alle som holder seg unna 62K, eller spør pent først er velkomne BA brukere.
Gled deg til gull i høst. Galleries First på LHR, eller Superkantina (som den "heter"), er skikkelig bra. Et STORT videre skritt fra Galleries Club, som jo allerede er sykt bra. Å daffe litt i Gold Bar med champagne-buffet og litt kake eller en BA-Burger er ikke mye feil.
Neste gang jeg flyr biz over dammen med BA blir det 62K uten at jeg spør DEG om lov. Vurderer faktisk å gå for gull. Er jo knapt halvveis opptjeningsperioden snart. Men da må jeg fremskaffe penger jeg ikke har/eller BA supersalg som gjorde at jeg fikk over dammen til under 10k i biz med London City-JFK.
Neste gang jeg flyr biz over dammen med BA blir det 62K uten at jeg spør DEG om lov.
Husk at Manage My Booking hos BA har Fnatblock på 62K hvis du ikke spør om lov først.
Siden jeg er noob, hva er greia med 62k? :P
Et bra sete i andre etasje, men jeg trodde det var 64K som gjaldt. Det var i alle fall veldig bra når jeg bodde i San Diego og fløy en del BA.
Hei, jeg ser på BA's TP calculator at man får 140 TP for en flight i J LAX-BOS med AA. Jeg vurderer å booke med en stop-over i DFW. Hvordan blir dette ift TP? Blir det som en flight, eller blir det to flighter a 40 TP?
Noen som vet?
Det blir 40 poeng per flight.
Men du får vel ikke booket J på den strekningen? Er det ikke enten Y eller F?
Blir vel to ganger 60 TP i first?
Med mellomlanding bir det 2x60=120 TP i F, mens direkteflighten gir 210.
Og hvis man trenger en TP boost, kan man velge US Airways via PHL og få 270 TP.
SpaceNeedle
04-06-2014, 13:34
Jeg og kona ble i påsken oppgradert fra WTP til CW fra London til New York.
Har ingen status hos BA men er begge Gold hos AA.
Vet ikke eksakt grunn til oppgradering, men kan ha noe med at det også ble gjort flybytte på den turen. Var originalt satt opp 787 men endte opp med en noe tilårskommen 763 (skulle pensjoneres nå i sommer om jeg husker riktig).
Ellers sjekket jeg muligheten for oppgradering av flighten tilbake til London som var booket i WT på forhånd til WTP. Mannen som etter lang tid tok telefonen skulle ha 1000 dollar for denslags og anbefalte ellers å spørre ved innsjekk. Sparte da 400 dollar og slo til på det.
KristianSk
01-07-2014, 11:09
Har BA aldri benyttet fast tracken på OSL?
Har BA aldri benyttet fast tracken på OSL?
Korrekt. Martin sendte en henvendelse på FB for noen år siden, de sa de skulle se på det og det ble med det. Personlig erfaring er at det har hatt lite å si for meg, både BA761 og BA763 har stort sett gått på 5-6 minutter i vanlig security (mulig jeg har vært heldig)
KristianSk
01-07-2014, 11:29
Korrekt. Martin sendte en henvendelse på FB for noen år siden, de sa de skulle se på det og det ble med det. Personlig erfaring er at det har hatt lite å si for meg, både BA761 og BA763 har stort sett gått på 5-6 minutter i vanlig security (mulig jeg har vært heldig)
BA763 med lang kø idag og dårlig tid for min del.
For å pirke, så var det på Twitter ;)
De svarte meg uansett med at det var ganske høyt opp på stasjonssjefens prioritringsliste. Det var i påsken 2012.
Sendte de også en mail litt senere (for ca. et år siden), og var svaret at det visstnok var noen "tekniske utfordringer". Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle andre selskaper får det til, samt at BA får det til andre steder. Tolket det mest som at de ikke ville betale for det.
Fløy forøvrig ut med Lufthansa e dag i fjor, på omtrent samme som Ba761, og da måtte jeg "bryte meg gjennom" den vanlige køen for å komme til fasttracken. Jeg var veldig glad for at jeg ikke fløy BA den dagen.
Siden EK og QF har inngått samarbeide når det gjelder trafikken til Europa fra Australia, lurte jeg på om man opptjener avios når man reiser med EK til Sydney fra OSL? Og hva med Tier Points på BA kontoen?
Er det også en mulighet?
I utganspunktet har ikke EK noe samarbeid med BAEC, så nei, man får ikke noe som helst på BA-kontoen ved å fly EK.
Jeg fant dog en liten tekst nederst på denne siden: http://www.britishairways.com/en-no/executive-club/collecting-avios/flights
** Flights booked under the Qantas code (QF) operated by a non-oneworld airline will earn Avios but not Tier Points.
Så det kan tyde på at du får Avios, men ikke TP, om du booker på QF-nummer.
I utganspunktet har ikke EK noe samarbeid med BAEC, så nei, man får ikke noe som helst på BA-kontoen ved å fly EK.
Jeg fant dog en liten tekst nederst på denne siden: http://www.britishairways.com/en-no/executive-club/collecting-avios/flights
Så det kan tyde på at du får Avios, men ikke TP, om du booker på QF-nummer.
Ok. Jeg tror kanskje jeg heller tar QR. Deres biz klasse ser bedre ut uansett og en reise til Australia gir jo en hel del av avios og tier points.
peterfox
09-08-2014, 02:14
Ok. Jeg tror kanskje jeg heller tar QR. Deres biz klasse ser bedre ut uansett og en reise til Australia gir jo en hel del av avios og tier points.
Valg av flyselskap og routing ser veldig bra ut, mer bekymret for TIER points i BA - god natt
KristianSk
09-08-2014, 07:49
Valg av flyselskap og routing ser veldig bra ut, mer bekymret for TIER points i BA - god natt
QR Biz gir masse tier points hos BA, ingen fare.
KristianSk
01-09-2014, 07:09
Hei,
BA Amex gir 1.5 Avios pr. £1, men har en forex fee på 2.99%.
Dvs. at 1000 Avios vil koste meg ca. 200,- norske kroner. Er poengene verdt det?
Alternativet er et kort uten poeng og forex fee.
Bruker poeng på reiser til fjerne strøk, gjerne i pysjamas. Ikke på tax free.
Takk
En vei long haul upgrade er 15-25k fra wt+ til cw eller cw til f.
Det blir da en kost på +/- 4000,- for en litt usikker upgrade. Tviler på at jeg hadde giddet, men heeelt på trynet er det jo ikke. Ihvertfall ikke for cw til f
Entusiasten
01-09-2014, 17:21
Hei,
BA Amex gir 1.5 Avios pr. £1, men har en forex fee på 2.99%.
Dvs. at 1000 Avios vil koste meg ca. 200,- norske kroner. Er poengene verdt det?
Alternativet er et kort uten poeng og forex fee.
Bruker poeng på reiser til fjerne strøk, gjerne i pysjamas. Ikke på tax free.
Takk
Er valutapåslag på alle norske kredittkort såvidt jeg vet. 1,75% hos VISA og MasterCard. Alternativkostnaden blir da ikke mer enn 1,24%.
KristianSk
01-09-2014, 17:22
Er valutapåslag på alle norske kredittkort såvidt jeg vet. 1,75% hos VISA og MasterCard. Alternativkostnaden blir da ikke mer enn 1,24%.
Jeg bor ikke i Norge, så alternativkostnaden for meg blir 2.99%.
KristianSk
01-09-2014, 17:23
En vei long haul upgrade er 15-25k fra wt+ til cw eller cw til f.
Det blir da en kost på +/- 4000,- for en litt usikker upgrade. Tviler på at jeg hadde giddet, men heeelt på trynet er det jo ikke. Ihvertfall ikke for cw til f
Tenker at det blir i overkant mye selv, selvom det ikke er så galt brukt fra cw til f. Hvertfall ettersom jeg tjener "nok" (man kan vel aldri få nok poeng, men..) poeng på flyreiser til å oppgradere stort sett når det er mulig.
Du kan nå tjene fra 1000 avios pr. hotellnatt hvis du booker via Rocketmiles. Noen hoteller gir helt opp til 5000 Avios for en natt.
1000 avios i sign-up-bonus hvis du bruker denne linken (https://www.rocketmiles.com/refer/2014MAIL), evt. får en referral av noen andre
Jeg har et nybegynner spørsmål angående opptjening av poeng og ba. Jeg prøver å finne hvor mange poeng jeg får i Biz når jeg reiser osl-doh-bkk tur retur med Qatar Airways?
Kalkulatoren på ba sine sider er nede.
KristianSk
14-09-2014, 22:53
Jeg har et nybegynner spørsmål angående opptjening av poeng og ba. Jeg prøver å finne hvor mange poeng jeg får i Biz når jeg reiser osl-doh-bkk tur retur med Qatar Airways?
Kalkulatoren på ba sine sider er nede.
15870 poeng og 560 Tier points.
Okey og det er begge veier?
KristianSk
14-09-2014, 22:55
Okey og det er begge veier?
Nei. Spurte du ikke om T/R? ;)
Edit: Mulig jeg missforsto deg..
Nei. Spurte du ikke om T/R? ;)
Takk :) rekker disse poeng til en flytur noen plass eller upgrade?
KristianSk
14-09-2014, 22:58
Takk :) rekker disse pengene til en flytur noen plass?
Du kommer deg T/R London i Eco, eller en vei i Biz.
Du kommer deg T/R London i Eco, eller en vei i Biz.
Ok.. Hva med upgrade?
Det holder vel også til en en-veis upgrade fra Premium Economy til Club fra London til Østkysten av Junaiten (eller var det 20k)
KristianSk
14-09-2014, 23:05
Det holder vel også til en en-veis upgrade fra Premium Economy til Club fra London til Østkysten av Junaiten (eller var det 20k)
JFK er 10 000 blanke avios. Rusten? :)
For å være helt sikker så blir det 31740 poeng totalt?
KristianSk
14-09-2014, 23:08
For å være helt sikker så blir det 31740 poeng totalt?
Nei. OSL-DOH-BKK-DOH-OSL gir deg 15870 poeng.
Nei. OSL-DOH-BKK-DOH-OSL gir deg 15870 poeng.
Ok skjønner :)
JFK er 10 000 blanke avios. Rusten? :)
Balle... Før var det 15k fra Oslo. Sånn var det. Nå er det vel hhv 17500 og 25000. Grrr. Husker ikke helt lenger. Har skjemt meg litt bort med å kjøpe CW i det siste.
Hater (i de fleste, men ikke alle, sammenhenger) å bli tatt på senga.
Og så mangler du 40 Tierpoints (og fire BA-flighter) for å få sølvkort (som inkluderer loungetilgang med gjest når du flyr OneWorld)
Og så mangler du 40 Tierpoints (og fire BA-flighter) for å få sølvkort (som inkluderer loungetilgang med gjest når du flyr OneWorld)
Fant ut det :) to turer til London i Biz så er vel den i boks? Eller kanskje kun en gang i Biz og andre tur i eco?
Fant ut det :) to turer til London i Biz så er vel den i boks? Eller kanskje kun en gang i Biz og andre tur i eco?
En vei i Eco er 10 TP så 2 x t/r Eco er nok. (Norge-LHR i C er 40 TP hver vei)
chrisljo
15-09-2014, 20:52
En vei i Eco er 10 TP så 2 x t/r Eco er nok. (Norge-LHR i C er 40 TP hver vei)
Husker jeg ikke feil så trenger man fire flighter med BA, altså 2 t/r London.
Husker jeg ikke feil så trenger man fire flighter med BA, altså 2 t/r London.
Ja, som nevnt over ;-)
chrisljo
15-09-2014, 21:27
Ja, som nevnt over ;-)
:) Der får jeg for rødvin til mandagsmiddagen.
NordicMaster
04-11-2014, 11:05
Jeg vet at det ikke er salg og at det er ganske langt frem i tid, men betalte akkurat 631,- + 4500 Avios for lørdag morgen til søndag kveld i juli OSL-LHR. Dette er "hand baggage only" og gir nesten to hele dager i London med bare en hotellovernatting.
Med Executive Club sølv så får man lounge, fast track og doble poeng (nesten 3k). Enkel servering på flyet er det også. Har man lit flaks får man A eller C setet etter Club og dermed ledig midtsete på mange flighter (selv om det blir færre og færre). Nødutgang er man uansett nærmest sikret med sølv. I min verden er det et kupp.
Jeg vet at det ikke er salg og at det er ganske langt frem i tid, men betalte akkurat 631,- + 4500 Avios for lørdag morgen til søndag kveld i juli OSL-LHR. Dette er "hand baggage only" og gir nesten to hele dager i London med bare en hotellovernatting.
Med Executive Club sølv så får man lounge, fast track og doble poeng (nesten 3k). Enkel servering på flyet er det også. Har man lit flaks får man A eller C setet etter Club og dermed ledig midtsete på mange flighter (selv om det blir færre og færre). Nødutgang er man uansett nærmest sikret med sølv. I min verden er det et kupp.
Hei og hå. Håper du ikke har forregnet deg litt nå. Når du blander cash+Avios i bookingen får du vel ikke lenger TierPoints eller Avios for turen? Med mindre det har endret seg, da.
Uansett høres det veldig bra ut. God tur
Hei og hå. Håper du ikke har forregnet deg litt nå. Når du blander cash+Avios i bookingen får du vel ikke lenger TierPoints eller Avios for turen? Med mindre det har endret seg, da.
Uansett høres det veldig bra ut. God tur
Når man kjøper en billett med cash+Avios så får man både Avios og Tier points. Du får ikke disse to tingene hvis du kjøper en bonusbillett.
Når man kjøper en billett med cash+Avios så får man både Avios og Tier points. Du får ikke disse to tingene hvis du kjøper en bonusbillett.
Ok, da er det endringer. Man gjorde nemlig ikke det før.
NordicMaster
04-11-2014, 14:45
Jeg tror Fnate har rett i at Avios + cash ikke gir Avios (hvor man i utgangspunktet gjør en Avios-booking, men blir trukket færre Avios ved å bruke mer penger), men det jeg snakker om er cash + Avios. I siste del av bestilling på en normal booking kan man bruke inntil 4500 Avios for å trekke fra inntil GBP30 eller tilsvarende på bookingkostnaden på ba.com.
Jeg tror Fnate har rett i at Avios + cash ikke gir Avios (hvor man i utgangspunktet gjør en Avios-booking, men blir trukket færre Avios ved å bruke mer penger), men det jeg snakker om er cash + Avios. I siste del av bestilling på en normal booking kan man bruke inntil 4500 Avios for å trekke fra inntil GBP30 eller tilsvarende på bookingkostnaden på ba.com.
Tror du har rett. Det gir mening
Nå vet jeg jo ikke akkurat datoene du så på, men tatt i betraktning at man får OSL-LHR fra 900 kroner uten å bruke Avios så spørsmålet er jo hvor mange kroner sparte du på å brenne 4500 avios? Alternativet hadde vært 7500 flere avios på konto som kunne vært brukt på noe annet.
Med Executive Club sølv så får man lounge, fast track og doble poeng (nesten 3k). Enkel servering på flyet er det også. Har man litt flaks får man A eller C setet etter Club og dermed ledig midtsete på mange flighter (selv om det blir færre og færre). Nødutgang er man uansett nærmest sikret med sølv. I min verden er det et kupp.
Dels korrekt:
A320 med gamle seter er det ikke bedre plass på exit så egentlig dårligere seter og mindre sannsynlighet for ledig midtsete siden alle tror at det er mer beinplass der ;) Men nå forsvinner de gamle setene så ledig midtsete på første rad er snart borte. Det ryktes også at de snart dropper å rekonfigurere CW-setene for hver tur. Så vidt jeg kan se av upcomings er det 3+3 på fremste rad på flere flighter.
Tror du har rett. Det gir mening
Korrekt at vanlig booking hvor man får rabatt med Avios gir både Avios og TP
dreamflyer
04-11-2014, 18:47
Kan være verdt å nevne at 4500 avios er nok til en enveisbillett mellom feks. JFK-YYZ med OW-partnere - en tur som ofte koster rundt 4-500USD - slik at en kanskje bør tenke litt nærmere etter hvorvidt det er verdt å gi slipp på 4500 avios for å spare 300kr.
NordicMaster
04-11-2014, 21:52
Kan være verdt å nevne at 4500 avios er nok til en enveisbillett mellom feks. JFK-YYZ med OW-partnere - en tur som ofte koster rundt 4-500USD - slik at en kanskje bør tenke litt nærmere etter hvorvidt det er verdt å gi slipp på 4500 avios for å spare 300kr.
Jeg må innrømme at jeg i OSL sliter litt med å få brukt mine Avios veldig fornuftig. En UuA fra WT+ til CW koster 20 000 Avios t/r TATL (dette er vel kjent som den mest fornuftige bruken av Avios). Med tanke på at man fort tjener 15 000 til 20 000 Avios på den samme reisen for WT+ (med sølvkort) så blir er man ikke mange poeng fattigere når man kommer hjem igjen. Om man i tillegg flyr i Booster-perioden (som er nå) så får man 15 000 på toppen.
Man kan alltids brenne av 80 000 Avios + tax for en billett i CW (Band 5), men tax utgjør fort 5 000,- fra hva jeg har sett. En WT+ billett ligger på rundt 9 000 til 11 000 så dermed ender man opp med å spare 4 000,- (9 000 - 5 000) ved å bruke 60 000 Avios (80 000 - 60 000).
Et annet altnertiv er intra-europeisk .F.eks. OSL-LHR-NCE-LHR-OSL. Dette koster 24 000 Avios og 750,- ved reward flight saver. Når man tenker på at SAS og Norwegian tar deg ned samme sted til mellom 1 500 og 3 000, så frister ikke det så særlig heller.
Jeg sliter rett og slett litt med å få god uttelling for Avios.
Et annet altnertiv er intra-europeisk .F.eks. OSL-LHR-NCE-LHR-OSL. Dette koster 24 000 Avios og 750,- ved reward flight saver. Når man tenker på at SAS og Norwegian tar deg ned samme sted til mellom 1 500 og 3 000, så frister ikke det så særlig heller.
Jeg sliter rett og slett litt med å få god uttelling for Avios.
Jeg synes at man får god uttelling på Avios ved oppgraderinger. Men som du sier så brenner man ikke mange avios på det (så det er en evighetsmaskin)
Air Berlin (har du glemt dem?) har vært kjekt på aviosbruk da det kun er 4500 avios OSL-TXL (og 112 kr i avgifter), evt. OSL-TXL-Europa for 9000 Avios en vei, men den muligheten forsvinner jo nå. OSL-HEL er også 4500 avios. Noen ganger er det gunstig, eks. har det hendt det er ledige bonus-seter hos Air Berlin på søndager relativt kort tid før avriese (da sparer man fort 1000-lapper)
Om man reiser innen eks. USA eller Asia så er det jo litt mer muligheter, eks. C-klasse JFK-LAX (på AAs A321) er jo grei bruk av Avios, samme intra-Asia i C og F.
Evt ta med kona, mannen, kjæresten, elskeren, elskerinna eller vennene dine på dagstur og shopping i London en lørdag.
I business.
folk blir dødsfornøyde med C, og det er en skikkelig opptur. I år har jeg med 3 kompiser på sånn tur. En fast tradisjon som takk for at noen orker være kompis med en som alltid er på vei et sted. Du brenner lett 120.000 Avios på en slik.
KristianSk
05-11-2014, 00:58
Ettersom det er nærmest umulig å finne longhaul upgrades fortiden bruker jeg mine Avios nesten utelukkende på LHR-OSL-LHR i business. 15 000 Avios er også en skikkelig god deal for last minute eco, hvor billetene kan koste 500GBP.
Ettersom det er nærmest umulig å finne longhaul upgrades fortiden bruker jeg mine Avios nesten utelukkende på LHR-OSL-LHR i business. 15 000 Avios er også en skikkelig god deal for last minute eco, hvor billetene kan koste 500GBP.
Dette varierer faktisk voldsomt. For et par uker siden var det vidåpent. Nå er det helt krise. Men det går som sagt veldig opp og ned.
Jeg bruker mine mest på OSL-LHR-OSL i C for meg og venner. Evt en og annen CW-F.
Dette varierer faktisk voldsomt. For et par uker siden var det vidåpent. Nå er det helt krise. Men det går som sagt veldig opp og ned .
Helt enig. Jeg har monitorert i noen måneder ifbm. noen USA-turer og fasiten er at det endrer seg nesten hver dag. Det kommer og går noen få seter hele tiden når man ser på eks. vestkysten som et område. Jeg fant til og med noen ledige t/r SAN, noe som er sjelden. Det var en periode siste ukene det var veldig mye åpent til SFO og SEA hele våren 2015, men plutselig forsvant alt sammen over natta. Erfaringen min da var at så lenge det ikke er salg så vent med å booke så lenge du tør for plutselig dukker det opp noe som kan passe (noe det gjorde for meg). Det har også vært en trend at de stedene det går to daglige (SFO, SEA m.m.) så er det ofte førsteflighten som har hatt tilgjengelighet.
Resultat av analysen er at jeg har to upcoming t/r USA-veskyst nærmeste halve året booket hvor tre av fire longhaul-legs er oppgradert med Avios.
petter380
04-12-2014, 21:39
Takk for fin analyse Discus :)
2. spørsmål til dere erfarne BA-folk
1. Går Avios ut på dato, slik EB-poeng gjør etter 5 år?
2. Med BA sølv får man ekstra baggasje med alle oneworld members; kan denne baggen være en skibagg?
Takk for fin analyse Discus :)
2. spørsmål til dere erfarne BA-folk
1. Går Avios ut på dato, slik EB-poeng gjør etter 5 år?
2. Med BA sølv får man ekstra baggasje med alle oneworld members; kan denne baggen være en skibagg?
1) Må være bevegelse på konto ila. 36 mnd så mister du ingen ting (dvs. en avios ut/inn regnes som bevegelse)
2) Husk at ekstrabagen som akkurat kom som offisiell OW-perks KUN gjelder der det er en bag inkludert!
For BA flighter gjelder følgende, sjekk reglene pr. airline:
Many types of sports equipment can be carried as part of your free checked baggage allowance or as part of an additional purchased allowance if required.
...
Baggage allowances and policies can vary by airline — even if you buy your flights through ba.com. If your journey includes a flight with an airline other than British Airways, the policy for sporting goods and musical instruments may be differenthttp://www.britishairways.com/en-no/information/baggage-essentials/sporting-goods-and-musical-instruments
Jeg forsoeker aa linke British Airways Avios og Amex Reward (begge er registrert i USA). Det gaar ikke aa gjoere dette online da det staar at mitt navn ikke er riktig stavet/ikke stemmer med det som er i databasen. Jeg har kontaktet baade Amex og BA. Amex bad meg kontakte British Airways. BA sa at jeg burde jeg vite hvordan navnet mitt var stavet. Ganske frekt maa jeg si. Jeg bad dem si hvordan det var gjort i deres system, om mellomnavn skulle med etc. Men saa ble linjen brutt. BA-kontoen er naa blokkert i 24 timer p.g.a. for mange forsoek. Er det noen som har gjort dette tidligere som kan gi raad.
OSLflyer
09-04-2015, 09:23
Noen som kan hjelpe med emailadresse til ovennevnte. Det ser ut som at jeg må være innlogget for å kontakte dem, men problemet mitt er at kontoen er sperret av BA og når jeg sender dem mitt Login ID som er medlemsnummeret for å tilbakestille passordet får jeg dessverre ingen email tilbake. Dette har jeg prøvd på ved å følge linken deres "Forgotten PIN/Password" som tidligere opplyst.
Noen som kan hjelpe med emailadresse til ovennevnte. Det ser ut som at jeg må være innlogget for å kontakte dem, men problemet mitt er at kontoen er sperret av BA og når jeg sender dem mitt Login ID som er medlemsnummeret for å tilbakestille passordet får jeg dessverre ingen email tilbake. Dette har jeg prøvd på ved å følge linken deres "Forgotten PIN/Password" som tidligere opplyst.
Nei, det er bare et onlineskjema.
Du ringer dem på tlf 80010040.
Men det kan også bare være at passord reset mailen du venter på kan ta opp imot et døgn. Det er helt sinnsykt irriterende, men jeg håper og tror det skyldes at det sendes rundt i noe antispam-greier hos webserverdingsebomsen din.
Hei
Ettersom jeg skal reise en god del med OneWorld partner i løpet av året så har jeg meldt meg inn hos BA sin bonusprogram. Der nevner de Avios Points og Tier Points. Ble litt forvirret hva de egentlige er.
Etter det jeg kan forstår så er Avios point der du tjener opp til bonusreiser osv osv. Hva brukers Tier Points til? Noen som kan forklare det for meg? og vet dere hvor lenge de er gyldig? Hos SAS så er Eurobonus poeng gyldig i 5 år.
Hei,
Tier Points er statusgivende poeng.
Ved 300 Tier Points (og minimum 2 flighter på BA-metall) for du Bronze, ved 600 Tier Points (og 4 flighter på BA-metall) får du Silver, og ved 1500 får du Gold.
Disse nullstilles hvert år.
Mer info her: http://www.britishairways.com/en-no/executive-club/tiers-and-benefits
...og vet dere hvor lenge de er gyldig? Hos SAS så er Eurobonus poeng gyldig i 5 år.
Avios er gyldige i 36 mnd etter siste bevegelse på konto, så i prinsippet evigvarende bare du er litt aktiv
BA har gjort en del endringer på websidene sine, og det virker som setepreferanser er nullet ut. Virker som de tar høyde for disse når de tildeler seter automatisk (hand-bag-only-billett uten setekjøp), så greit å ha det på plass.
litt-amatør
20-04-2015, 20:26
Et veldig dumt spørsmål: Jeg har endelig meldt meg inn og skal snart fly litt BA og partnere. Men kommer det et fysisk kort i posten? Har nemlig ikke fått det og trodde programmet hadde kort til medlemmene?;) Takk for alle svar.
KristianSk
20-04-2015, 20:29
Et veldig dumt spørsmål: Jeg har endelig meldt meg inn og skal snart fly litt BA og partnere. Men kommer det et fysisk kort i posten? Har nemlig ikke fått det og trodde programmet hadde kort til medlemmene?;) Takk for alle svar.
Ikke før du når første statusnivå. Mulig du kan bestille et kort på nettsiden, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig.
litt-amatør
20-04-2015, 23:51
Ikke før du når første statusnivå. Mulig du kan bestille et kort på nettsiden, men det er vel strengt tatt ikke nødvendig.
Nei det er jo ikke det.:) Takk for info så slipper jeg å lure.:D
Ringte nettopp BAEC for å gjøre en UuA, fikk bekreftet dette, og går inn på Manage my Booking for å kjøpe sete. Får da beskjeden "Seat choices are available at check-in". Er dette vanlig praksis på award seats/ved UuA? Skulle gjerne ha lurt meg til 62A/K før noen andre smartinger tar de..
chrisljo
26-04-2015, 07:48
Ringte nettopp BAEC for å gjøre en UuA, fikk bekreftet dette, og går inn på Manage my Booking for å kjøpe sete. Får da beskjeden "Seat choices are available at check-in". Er dette vanlig praksis på award seats/ved UuA? Skulle gjerne ha lurt meg til 62A/K før noen andre smartinger tar de..
Setevalg et ikke inkludert onde billigste business billettene og ikke i UuA. Får du et valg om å betale for setevalg?
Setevalg et ikke inkludert onde billigste business billettene og ikke i UuA. Får du et valg om å betale for setevalg?
Er klar over dette, spørsmålet mitt er om det er normalt at jeg ikke får opp valget om å betale.
Er klar over dette, spørsmålet mitt er om det er normalt at jeg ikke får opp valget om å betale.
Nei, men hender det er låst av forskjellige årsaker. Full flight, kort tid til insjekk åpner eller at de har tuklet til bookingen din. NB! Det tar litt tid fra du oppgraderer til du kan få opp setekartet siden billetten må endres.
Nei, men hender det er låst av forskjellige årsaker. Full flight, kort tid til insjekk åpner eller at de har tuklet til bookingen din. NB! Det tar litt tid fra du oppgraderer til du kan få opp setekartet siden billetten må endres.
Da avventer jeg litt. Står "Club World confirmed" i bookingen, og er 2mnd til avreise, så det dukker vel opp etterhvert. Har heller ikke blitt trukket Avios for dette ennå.
Da avventer jeg litt. Står "Club World confirmed" i bookingen, og er 2mnd til avreise, så det dukker vel opp etterhvert. Har heller ikke blitt trukket Avios for dette ennå.
Jeg oppgraderte pr. telefon i dag. Logget inn etter fem minutter og billetten var fik ferdig etter det. Hører med til historien at jeg snakket med en dyktig dame i UK som også tok seg tid til å sjekke at ny billett var på plass og korrekt mens jeg var på telefonen. Kommer det ikke ila. en times tid å ta en telefon (hender det er enklere å prate med UK enn Europa-telefonen)
Hva er folks erfaringer med hvor lang tid det tar normalt tar før Qatar-flighter blir postet til BAEC-kontoen?
KristianSk
28-04-2015, 03:48
Hva er folks erfaringer med hvor lang tid det tar normalt tar før Qatar-flighter blir postet til BAEC-kontoen?
Et par uker
Edit: ser at poengene ble kreditert bare 4 dager etter returflighten min.
For de som måtte lure på om de får Tier Points når man reiser med EK på QF-codeshare, kan jeg bekrefte at man får det. I går tikket det inn 140 TPs på BAEC-kontoen min for en reise fra BKK til SYD på EK-metall. Det har vært litt forvirring ang. om disse flightene gir TPs.
For de som måtte lure på om de får Tier Points når man reiser med EK på QF-codeshare, kan jeg bekrefte at man får det. I går tikket det inn 140 TPs på BAEC-kontoen min for en reise fra BKK til SYD på EK-metall. Det har vært litt forvirring ang. om disse flightene gir TPs.
Står relatvit greit her:
Flights booked under the Qantas code (QF) operated by a non-oneworld airline will earn Avios and Tier Points unless operated by Jetstar in a class other than L class.
http://www.britishairways.com/en-no/executive-club/collecting-avios/flights
Hei, jeg booket en billett med BA/AA i god tid før BAEC forandringene trådte i kraft. De lovet jo at alle bookinger som var gjort før 28. april skulle tjene avios og TP etter de gamle reglene.
Jeg var nødt til å forandre en av flightene på billetten, da AA forandret avgangstid på en connection. Så nå står det på ebilleten at billetten er utstedt den 21. mai, som er den datoen forandringen ble gjort.
Så spørsmålet er om denne forandringen har gjort at jeg nå opptjener etter de nyre reglene? Noen som vet noe om dette?
Hei, jeg booket en billett med BA/AA i god tid før BAEC forandringene trådte i kraft. De lovet jo at alle bookinger som var gjort før 28. april skulle tjene avios og TP etter de gamle reglene.
Jeg var nødt til å forandre en av flightene på billetten, da AA forandret avgangstid på en connection. Så nå står det på ebilleten at billetten er utstedt den 21. mai, som er den datoen forandringen ble gjort.
Så spørsmålet er om denne forandringen har gjort at jeg nå opptjener etter de nyre reglene? Noen som vet noe om dette?
Det høres ut som om du i hvert fall behøver en agent med litt forståelse. Høres ikke ut som en klokkeren sak, med mindre noen av forumistene kan hoste opp en paragraf.
Fikk ordnet opp i dette, og betalte for upper deck seat. Nå har jeg et luksusproblem: Dette gjelder BA275 LHR-LAS, som opereres av 747 med old first class (dvs at de ikke selger First-billetter, og bruker setene til CW). Gjennom MMB kan jeg nå velge 4A/K og 5A/K, i tillegg har 62A/K åpnet seg opp. Leser flere steder at folk anbefaler upper deck > old first, da servicen likevel er den samme. Hva velger jeg her?
Vanskelig den der. Tror kanskje jeg ville valgt 62K. Men hårfint.
Et argument for OF er at det med ujevne mellomrom dukker opp New First på denne ruten (ref http://ftdashboard.net/dest/las.htm). Da er det kanskje verdt å ta sjansen for å få en positiv overraskelse..
Gjennom MMB kan jeg nå velge 4A/K og 5A/K, i tillegg har 62A/K åpnet seg opp. Leser flere steder at folk anbefaler upper deck > old first, da servicen likevel er den samme. Hva velger jeg her?
Rad 5 er ganske tett på galley og når det er CW hele veien blir det kanskje mer støy der enn når de lister seg rundt pga. F-pax (tror jeg). I andre etasje er det jo stort sett støyfritt fra galley (men mer luftsus). Lite vindsus i nesen, men da hører man desto mer til galley-klirringen. Om du ikke har reist i nesen på en jumbo så er det jo en god mulighet. Husk at IFE suger i gammel F, gamle små skjermer
Husk eventuelt å ta med pysjamas :D