PDA

View Full Version : Avgifter kan stoppe Rygge!


GF1
10-03-2006, 20:09
"Moss Lufthavn Rygge, som er det offisielle navnet på flyplassen, får ikke anledning til å fastsette takstregulativet for flyselskapene etter eget hode. Det skal Samferdselsdepartementet gjøre – som forskrift. Statssekretær Steinulf Tungesvik gjentok dette på en luftfartskonferanse for noen dager siden. Dessuten setter konsesjonen et tak på 750.000 passasjerer årlig.
– Konsesjonsteksten er ganske klar, det er departementet som skal bestemme regulativet, sier Tungesvik til Sandefjords Blad." :spin:

Les hele artikkelen i Sandefjords Blad (http://www.sandefjords-blad.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060310/NYHETER/103100086)

KennethGS
10-03-2006, 20:30
:up:

Blubird
10-03-2006, 20:45
Et siste oppgulp for å prøve å stanse flyplassen?

LN-KOG
10-03-2006, 20:49
Originally posted by Blubird


Et siste oppgulp for å prøve å stanse flyplassen?

Det er en måte å se det på. En annen er å ta et samfunnsøkonomisk ståsted og se på det hele med makrobriller og se at det kanskje ikke er rom for tre flyplasser i et så lite område. Og forøvrig er jeg av den mening at Narvik også bør nedlegges av samme grunn, men nå skyter vel THS meg.

Blubird
10-03-2006, 21:04
Her er det fort gjort å fortsette på diskusjonen av GM's plassering osv., men faktum er nå at Rygge er få skritt unna målstreken, og så vil tiden vise om det blir en fiasko og mange bortkastede år med papirmøller og intens lobbyvirksomhet, eller om det blir en zukess.
Faktum er at flyplassen har et stort nedslagsfelt, som også går inn på GM sitt, og sånn sett ligger forholdene til rette. Gardermoen er og har hele tiden vært problemet i denne saken, men heldigvis har man kommet så langt at det ser ut til at første fly kan ta av i Q4 2007 - og det er ingen liten bragd i seg selv!

Som nevnt over, jeg synes vi skal la tiden vise oss om Rygge er liv laga.

Herlov
10-03-2006, 21:24
Dette må jo RSL har tatt med i beregningen i og med at de tross alt har underskrevet avtalene .. Det må bety at dette ikke er noe stort problem.

Blubird
10-03-2006, 21:26
Herlov; vi er med på første rutefly ut av RSL, er vi ikke? :up: :smokin

GF1
10-03-2006, 21:46
Originally posted by Herlov

Dette må jo RSL har tatt med i beregningen i og med at de tross alt har underskrevet avtalene .. Det må bety at dette ikke er noe stort problem.

Enig! Men det er jo rart at disse opplysningene ikke har vært kjent før?

Og hvordan skal Rygge kunne tiltrekke seg Ryanair med supertilbud hvis det er riktig som herr Tungesvik siteres på:

"Når det gjelder takstregulativet, vil departementet vanskelig kunne gi særfordeler til Rygge i form av adgang til større rabatter og lavere avgiftsnivåer uten å gi alle statlige Avinor-flyplasser de samme konkurransevilkårene."

KennethGS
10-03-2006, 21:54
Enten må jo RSL ha et ess i ermet, eller så har de ikke lest den lille skriften i kontrakten? Hvis avgiftsnivået på Rygge blir den samme som TRD, SVG, OSL, BGO, osv, så kommer jo Ryanair til å snu ryggen til dem tvert...:up:

...og nei, jeg kan jo ikke legge skjul på at jeg synes dette virker som gode nyheter... :p

Trety
13-03-2006, 09:02
Konsesjonen tillater et passasjertak på 750.000, mens RSL's styre snakker om 800.000 pax allerede første året. Hvordan skal man kunne håndheve en slik begrensning, snakker vi da f.eks. om antallet tilgjengelige seter?

imm
13-03-2006, 10:38
Konsesjoner er som regel bare et spill for galleriet, som blir overkjørt senere av dispensasjoner.


IMM

Herlov
13-03-2006, 11:37
Originally posted by Blubird


Herlov; vi er med på første rutefly ut av RSL, er vi ikke? :up: :smokin

Enten det, eller så står jeg i enden av rullebanen med et svært norsk flagg .. :nor

TG923
14-04-2006, 14:55
Det vil bli flere og hyppigere togavganger fra Follo til Rygge når den sivile flyplassen kommer i drift neste år. Publikum oppfordres å komme med ønsker og innspill.

http://www.oblad.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060411/NYHETER/104110035/-1/Newsrobots

TG923
20-04-2006, 20:14
Forsvaret utelukker Rygge åpning neste år

-satser på 2008
I følge Gulseth som blir intervjuet av NRK kan det først bli aktuelt med en åpning i januar 2008.

Årsaken er i følge forsvaret at det er for mange løse tråder og når spadetaket er tatt og infrastrukturen skal på plass er det ikke godt å si hva som blir avdekket. -Det kan dukke opp mange uventede utfordringer som vil gjøre at prosjektet blir utsatt. Det er mange parallelle prosjekter på gang her samtidig og dette kan fort vippe en åpningsdato av pinnen mener forsvaret.

Flystasjonen opererer selv med en åpning av den sivile flyplassen i 2008.

RSL som skal drifte flyplassen ønsker ikke å uttale seg til NRK om forsvarets utspill i dag.

http://www.hangar.no/articles/955/1/Forsvaret-utelukker-Rygge-%E5pning-neste-%E5r

sail4fun
20-04-2006, 20:23
Dette koker vel litt bort i denne omgang, ingen carriers tør vel satse på dette i før en dato foreligger ?

Blubird
20-04-2006, 20:53
Skal man kunne planlegge ruter så må man jo ha en dato å gå ut fra.

HMWK
20-04-2006, 21:31
...and the saga continues!

KennethGS
20-04-2006, 23:22
:lol

MountainDew
20-04-2006, 23:36
Jeg som hadde trodd at BusyBee skulle starte opp på Rygge med SAAB 2000 og Sukhoi RRJ95... (var det en drøm?)