PDA

View Full Version : SAS annonserer 30 nye ruter i 2013

Pages : [1] 2

Discus
19-11-2012, 19:43
På intervju på TV annonserte SAS 30 nye ruter i 2013, så får vi se hva som er nyheter og hva som er gammelt nytt.

Dash
19-11-2012, 19:45
Kan si at vi allerede vet om 10 stk:
CPH-SFO
CPH-PRG
CPH-NCL
CPH-BUD
ARN-INN
HEL-GVA
HEL-NCE
OSL-BUD
OSL-SZG
OSL-CAG

Everest
19-11-2012, 19:56
CPH-LIS hadde gjort seg!

Edit: Tror også hyppigere avganger til EDI, helst fra Oslo eller København, blir presset inn i høysesongen. Er jo en hotspot sett med turistøyne.

JELSC
19-11-2012, 20:49
En oplagt mulighed ville være en række red-eye flyvninger til "etniske" destinationer eller "interrail" destinationer - for at udnytte de fly der ellers ville stå og glane i nattens løb.

eksempelvis:
IST, ESB, ATH, AMM, BEY, DAM, KGS, RHO, JMK, CFU, BRI, TUN, BEG, ZAG, CMN, IBZ

Everest
19-11-2012, 21:08
CMN er forøvrig Mohammed V International Airport i Casablanca - måtte slå den opp selv om jeg har vært innom der på vei til Marrakech :)

JELSC
19-11-2012, 21:14
Beklager evt. skrivefeil i mine innlegg - har gips på høyre arm, så typing går både tregere og med mindre treffsikkerhet enn normalt. ) God bedring. ;-)

jb1
19-11-2012, 21:16
En oplagt mulighed ville være en række red-eye flyvninger til "etniske" destinationer eller "interrail" destinationer - for at udnytte de fly der ellers ville stå og glane i nattens løb.

eksempelvis:

Ikke et dumt forslag, men DAM tror jeg maa vente. Situasjonen i Syria jo ikke annet enn tragisk.

Dash
19-11-2012, 21:20

eksempelvis:

Vi vet jo at BEY har vært vurdert før. Ble jo lastet opp i GDS i vinter av mennesklig feil....

sk931
19-11-2012, 21:38
Tjaaaa. red eye flyvninger. DET er helt sikkert noget der vil begejstre crew !!! Men bortset fra den lille detalje så er jeg faktisk enig....Der er mange steder der kunne opereres til.
For at tage nogle stykker SJJ, RMI, CTA, PMO og MLA f.ex
Men det kan jo også sagens være ruter, der vil styrke de Intra Skandinaviske net...
f.ex CPH-TOS, CPH-LLA, LHR-TOS/LLA ville vel være oplagt at tage med igen
Hilsen Ole

Trdfly
19-11-2012, 21:47
De fleste av rutene blir vel ikke akurat sommerruter, de blir vel mere "infrastruktur"ruter, som TRD-LHR, BGO-CDG osv...

Everest
19-11-2012, 21:48
Oi, kommer TRD-LHR omsider på plass, eller var det kun et eksempel?:)

Trdfly
19-11-2012, 22:09
Oi, kommer TRD-LHR omsider på plass, eller var det kun et eksempel?:)

Det var kun desværre bare et eksempel, men jeg hørte ved fjorårets ruteslipp at TRD-LHR bel nedprioritert til fordel for en sommerrute. Så sannsynligheten er jo stort, siden DY ikke klarte å holde det de lovte for noen måneder siden om dagli til LGW, som ble til 5 ukentlige, så er jo SAS til hovedflyplassen en gylden mulighet.

Dash
19-11-2012, 22:13
Har SAS fortsatt noen ledige slots på LHR pga grandfather rights? SAS hadde vel flere flygninger til London før, også Blue1 hadde flygninger til LHR. Er disse slotene leid ut, solgt eller har SAS bare gitt de bort?

Alf
19-11-2012, 22:16
CPH-LLA? ehh.. why?

Dash
19-11-2012, 22:24
Hvem var det som fløy CPH-CGN før? Regner med at det er en rute som har blitt lagt ned siden CGN har over 50 000 pax uten direkterute....

http://www.cph.dk/cph/uk/b2b/airlines/top+25+-+route+opportunities.htm

JELSC
19-11-2012, 22:42
Hvem var det som fløy CPH-CGN før? Regner med at det er en rute som har blitt lagt ned siden CGN har over 50 000 pax uten direkterute....

http://www.cph.dk/cph/uk/b2b/airlines/top+25+-+route+opportunities.htm

Germanwings

FlightDeck
19-11-2012, 22:42
Det blir garantert flere direkteruter fra Stavanger, Bergen, Trondheim og Göteborg til Middelhavet. Nå som Malaga har blitt helårsrute fra "alle" norske byer i tillegg til Alicante, vil jeg tro at Antalya/Alanya også blir det. Utover det blir nok brorparten av de nye rutene korte sommerruter jevnt fordelt fra de åtte-ni største skandinaviske byene til Middelhavet og økt frekvens på sommerrutene som gikk godt i år. Husk at SAS åpnet en drøss med slike ruter i år.

sk931
19-11-2012, 22:50
CPH-LLA? ehh.. why?
Sommer turist rute,,,kunne jeg sagtens forstille mig...
Hilsen Ole

TOS
19-11-2012, 22:55
Hva med TOS-CPH? Det er bare ca 300 km lenger enn til LLA. Det begynner å bli på tide med gjensyn med den ruten... :) I forhold til turisme så har denne delen av Norge litt å by på, men mulig at vinterturisme har større potensial enn sommerturismen.

Dash
19-11-2012, 22:57
Hva med TOS-CPH? Det er bare ca 300 km lenger enn til LLA. Det begynner å bli på tide med gjensyn med den ruten... :) I forhold til turisme så har denne delen av Norge litt å by på.

Med 12400 pax fra CPH til TOS i løpet av året så er grunnlaget ganske tynt. 12400/2/360=17.
Så 17 pax daglig hver vei flyr i dag mellom TOS og CPH.

TOS
19-11-2012, 22:59
Med 12400 pax fra CPH til TOS i løpet av året så er grunnlaget ganske tynt. 12400/2/360=17.
Så 17 pax daglig hver vei flyr i dag mellom TOS og CPH.

Man trenger ikke en daglig flight, og i tillegg kunne man muligens tatt en del transferpassasjerer som skal videre ut i Europa og verden forøvrig? Videre så er det vel også slik at denne typen direkteruter genererer ny trafikk (dette er jo dels hvorfor DY lykkes med sin satsning).

Dash
19-11-2012, 23:07
Man trenger ikke en daglig flight, og i tillegg kunne man muligens tatt en del transferpassasjerer som skal videre ut i Europa og verden forøvrig? Videre så er det vel også slik at denne typen direkteruter genererer ny trafikk (dette er jo dels hvorfor DY lykkes med sin satsning).

Jo, litt transfertrafikk hadde det nok blitt. Men da stjeler man en del pax fra TOS-OSL rutene. Dessuten så er jo konkurransen relativt lav på TOS, ergo SAS kan ikke stjele så mange pax fra andre selskap....

Men CPH-AES vil kanskje få økte frekvenser nå ettersom KLM kommer....

fjasebase
19-11-2012, 23:12
Ble fortalt at det "var my spennende i vente for TRD"

Alf
19-11-2012, 23:17
Sommer turist rute,,,kunne jeg sagtens forstille mig...
Hilsen Ole

Känns som slöseri med flygkapacitet då det går alldeles utmärkt att flyga via ARN.

TOS
19-11-2012, 23:26
Jo, litt transfertrafikk hadde det nok blitt. Men da stjeler man en del pax fra TOS-OSL rutene. Dessuten så er jo konkurransen relativt lav på TOS, ergo SAS kan ikke stjele så mange pax fra andre selskap....

Jeg tenkte vel mer at man kan stjele passasjerer fra selskaper som flyr via en hub i Europa (AMS, MUC/FRA, CDG, LHR osv.) som med en rute til CPH får en one-stop reise kontra en two-stop. Sikkert ikke et stort tilfang av reisende, men kanskje noe med potensial i forhold til turisme.

Dash
19-11-2012, 23:35
Jeg tenkte vel mer at man kan stjele passasjerer fra selskaper som flyr via en hub i Europa (AMS, MUC/FRA, CDG, LHR osv.) som med en rute til CPH får en one-stop reise kontra en two-stop. Sikkert ikke et stort tilfang av reisende, men kanskje noe med potensial i forhold til turisme.

Men TOS har vel ingen fly til verken AMS, MUC/FRA, CDG eller LHR. Så ikke så mye å stjele fra....

TOS
19-11-2012, 23:40
Men TOS har vel ingen fly til verken AMS, MUC/FRA, CDG eller LHR. Så ikke så mye å stjele fra....

Nei, jeg er klar over det...:) Poenget var at en reise som innebærer one-stop via CPH er å foretrekke fremfor en reise som innebærer stopp i både OSL og et annet sted før man kommer til endedestinasjonen. Kanskje kunne dette gi et konkurransefortrinn for SK. Men min opprinnelige kommentar var egentlig ikke begrunnet utfra trafikktall, for jeg har ikke dette tilgjengelig - bare et ønske.;)

SVG
20-11-2012, 01:10
Hva kan være aktuellt fra SVG ???

Trdfly
20-11-2012, 01:12
Hva kan være aktuellt fra SVG ???

Roma og Mallorca kanskje? SVG fikk vel de fleste rutene som SAS ville ha satset på i sommeren som var, neste år vil det sikkert bare være økningen på eksisterende, men hvem vet?

Peppep
20-11-2012, 02:02
Kan noen komme med kvalifisert gjetning for Bergen? Er ikke akkurat flust av utenlandsruter med SAS herfra, det meste går via CPH. Norwegian flyr jo til Barcelona, London, Paris, Berlin, Nice, Roma m.m, så det burde vel være et marked å ta av.

jefi99
20-11-2012, 02:07

eksempelvis:

Tjaaaa. red eye flyvninger. DET er helt sikkert noget der vil begejstre crew !!! Men bortset fra den lille detalje så er jeg faktisk enig....Der er mange steder der kunne opereres til.
For at tage nogle stykker SJJ, RMI, CTA, PMO og MLA f.ex
Men det kan jo også sagens være ruter, der vil styrke de Intra Skandinaviske net...
f.ex CPH-TOS, CPH-LLA, LHR-TOS/LLA ville vel være oplagt at tage med igen
Hilsen Ole

Jeg har længe undret mig over at SK ikke har benyttet single aisle flåden om natten. Det kunne være oplagt til destinationer som BEY, KYA etc, særligt i sommermånederne.

Dash
20-11-2012, 08:24
Roma og Mallorca kanskje? SVG fikk vel de fleste rutene som SAS ville ha satset på i sommeren som var, neste år vil det sikkert bare være økningen på eksisterende, men hvem vet?

SAS flyr alt SVG-PMI hver torsdag om sommeren.....Tipper på SVG-GZP/AYT.

L-1011
20-11-2012, 10:16
Skulle inte SAS flyga OSL-VBY-OSL sommaren 2013?

Dash
20-11-2012, 10:18
Skulle inte SAS flyga OSL-VBY-OSL sommaren 2013?

Nei. Widerøe flyr den strekningen. Pluss at Norwegian starter opp neste sommer....

RIBRO
20-11-2012, 10:50
Nei. Widerøe flyr den strekningen. Pluss at Norwegian starter opp neste sommer....

Hvordan blir det å fly med 738 til VBY som DY kommer å gjøre? Det er vel neppe behov for så store maskiner her? Klarer VBY så store maskiner forresten? Noen som vet?

Hilsen fra mange spørsmål. ;)

Savipix
20-11-2012, 10:52
Hvordan blir det å fly med 738 til VBY som DY kommer å gjøre? Det er vel neppe behov for så store maskiner her? Klarer VBY så store maskiner forresten? Noen som vet?

Hilsen fra mange spørsmål. ;)

VBY har haft trafik med både DC10 och DC8 samt att SK har haft både 736 och 738 från STO förra sommaren.

RIBRO
20-11-2012, 10:57
VBY har haft trafik med både DC10 och DC8 samt att SK har haft både 736 och 738 från STO förra sommaren.

Yes, så nå at SAS flyr med 736 i sommer. :)

ValdaIsaksson
20-11-2012, 16:38
SAS skal da satse langt mere på LH-ruter.. De kan da slet ikke konkurrere med KLM, Lufthansa, Air France, BA etc. Jeg må sige at deres langdistance-netværk er noget tyndt og så skal prisen altså også et hak nedad hvis det skal blive attraktivt.

IL-2
20-11-2012, 17:26

Kan jo handle om possisjonering. DY sin gjenoppstartede TOS-LGW sender folk ut i verden, nokså mange som hoppa over på BA på Gatwick sist denne ruta gikk.

Ellers er det vel ikke fullstendig utenkelig(?) at KLM kunne finne på AMS-TOS? De plukker jo by for by i Norge, virker det som.

Trafikken TOS-ARN har vel heller ikke vært ekstrem, likevel utvider SAS ruta til å bli mer enn bare ei sommerrute.

sk931
20-11-2012, 18:24
Det fleste nye ruter fra SAS kommer nok til at udgår fra Norge. Det tror jeg næppe der hersker tvivl om. Men mon ikke der kan være nogen fra DK og SE også ??
GOT kan måske nok se nogen udvidelse af nettet derfra...
Fra DK kan vi i Jylland måske håbe på en rute fra AAR/AAL eller BLL ...måske til Alicante eller omegn.
Det er jo tilladt at håbe...men jeg giver det næppe mere end 30 pct chance
Hilsen Ole

Everest
20-11-2012, 19:20
Hvis det har seg slik at SAS' operasjoner i Norge er de (eneste?) lønnsomme, så gir det vel mening å satse mest nettopp her.

thedude
20-11-2012, 19:55
SAS bekrefter tilsammen 45 nye ruter S13, kan bli noen spennende dager fremover...

L-1011
20-11-2012, 20:01
Vart har du läst att SAS ska öppna 45 nya rutter under 2013?
Har du nån länk?

Holloman
20-11-2012, 20:41
Det står i ett mail från SAS till Eurobonus medlemmar:

Välkommen ombord
SAS är ett flygbolag med en ny framtid. En resa vi nu startat och kan göra tillsammans tack vare allas hårda arbete, viljeinsatser och uppoffringar.

Tack för att du flyger med oss! Det är ditt förtroende och stöd som gör att vi kommer kunna utveckla SAS ännu mer, expandera och fortsätta arbeta för att göra ditt resande ännu smidigare.

Under kommande dagar utökar vi Nordens största utbud av flygresor med möjligheten att boka resor på 37 nya flyglinjer. Totalt startar vi 45 nya linjer fram till sommaren. Vår flygresesajt kommer att bli ännu bättre och vi fortsätter att utveckla lösningar som förenklar resandet. Besök oss löpande på sas.se för mer information om våra nyheter.

Varmt välkommen ombord!

Hälsningar
SAS EuroBonus

P.S. Håll utkik - redan nu på torsdag startar en kampanj med fantastiska priser till spännande resmål!

teamseacow
20-11-2012, 21:34
Hva med MAD/LEMD?? Er jo skyhøy demand dit, og det er ingen som flyr direkte :) Er vel ganske dyrt å lande der om jeg husker riktig, men kompenserer vel?

Boeing_fan
20-11-2012, 21:37
Er vel ikke så lenge siden SAS faktisk droppet OSL-MAD?

Someone
20-11-2012, 21:39
Hva med MAD/LEMD?? Er jo skyhøy demand dit, og det er ingen som flyr direkte :) Er vel ganske dyrt å lande der om jeg husker riktig, men kompenserer vel?

Madrid virker være vanskelig, SAS, Norwegian og Ryanair har prøvd seg med begrenset suksess

EvakCPH
20-11-2012, 21:40
Hvis kampagnen starter torsdag og de nye ruter kan "bookes inden for et par dage", så kan man vel håbe på at de bliver annonceret i morgen. Bliver spændende under alle omstændigheder!

Tror I ruterne vil blive annonceret samtidig eller vil SAS dele dem op for at skabe mest mulig individuel omtale af de nye destinationer?

L-1011
20-11-2012, 21:41
Flyger inte SAS CPH-MAD?

Everest
20-11-2012, 21:42
Hvis kampagnen starter torsdag og de nye ruter kan "bookes inden for et par dage", så kan man vel håbe på at de bliver annonceret i morgen. Bliver spændende under alle omstændigheder!

Tror I ruterne vil blive annonceret samtidig eller vil SAS dele dem op for at skabe mest mulig individuel omtale af de nye destinationer?

Uvisst - men at det kommer en ny kampanje (natt til) torsdag er iallfall bekreftet :)

Star Flyer
20-11-2012, 21:43
Det fleste nye ruter fra SAS kommer nok til at udgår fra Norge. Det tror jeg næppe der hersker tvivl om. Men mon ikke der kan være nogen fra DK og SE også ??
GOT kan måske nok se nogen udvidelse af nettet derfra...
Fra DK kan vi i Jylland måske håbe på en rute fra AAR/AAL eller BLL ...måske til Alicante eller omegn.
Det er jo tilladt at håbe...men jeg giver det næppe mere end 30 pct chance
Hilsen Ole

Det for holde at DK har alle intercontinental og nesten alle destinasjoner i rutenettet :)
Men selvfølgelig, satsing på AAL, AAR og BLL hadde vært bra- men er det grunnlag?

EvakCPH
20-11-2012, 21:50
Uvisst - men at det kommer en ny kampanje (natt til) torsdag er iallfall bekreftet :)

Det er nok en god idé at få sat hurtigt skub i salget igen efter sidste uges nedgang, selvom rejserne vil blive solgt til en lavere pris

FlightDeck
20-11-2012, 22:14
Flyger inte SAS CPH-MAD?

Jo, to ganger ukentlig. De fløy imidlertid Oslo-Madrid en periode, men den ble lagt ned. Norwegian la også ned Oslo-Madrid.

jjessen
20-11-2012, 22:46
Mitt innspill: Vinterrute til MIA 4 ganger ukentlig.

I følge Kastrup egne tall reiser 60000 per år dit bare fra CPH (like mange som SFO). Enn så lenge ser det jo ikke ut som BKK kommer tilbake til vinteren, da kan man ta flykapasiteten fra de 4 ekstra avgangene til EWR som går på sommeren.

Someone
20-11-2012, 22:47
Mitt innspill: Vinterrute til MIA 4 ganger ukentlig.

I følge Kastrup egne tall reiser 60000 per år dit bare fra CPH (like mange som SFO). Enn så lenge ser det jo ikke ut som BKK kommer tilbake til vinteren, da kan man ta flykapasiteten fra de 4 ekstra avgangene til EWR som går på sommeren.

Tror neppe man ser noe på IC dessuten trengs den "ledige" vinterkapasiten til vedlikehold

CaptainMorgan
20-11-2012, 22:55
Madrid virker være vanskelig, SAS, Norwegian og Ryanair har prøvd seg med begrenset suksess

Tror ikke man har så mye i Madrid å gjør dersom man ikke spiller på lag med andre flyselskaper. Personlig flyr jeg veldig mye via Madrid - av og til med et par dagers stopp (etter min mening Europas desidert flotteste by ^_^) - når jeg skal fra Norge til plasser i Spania og omegn. Da er det som regel SkyTeam (KLM/AirEuropa) eller OneWorld (Iberia/BA) det går i.

Har tidligere benyttet *A (SAS/Spanair) via/til Madrid, men da Spanair gikk dunken, ble det ugunstig å fortsette med SAS. Per i dag står vel ikke *A så veldig sterkt i den Spanske luftfarten.

I tillegg vet man jo at nordmenn er såpass kjedelige at de kun ser seg fornøyde med en årlig weekendtur til London for å shoppe/se fotball, samt en og annen chartertur til Kanariøyene og diverse andre kystbyer/turistbomber ved Middelhavet. Her går mesteparten av tiden med til soling og til å menge seg blant andre fulle nordmenn, mens man spiser "lokal mat" servert av blonde partysvensker/servitører. En må heller ikke glemme hovedårsaken med hele reisa: nemlig KVOTA. Og med en slik nitrist kultur i Norge, nytter det dessverre ikke å tilby direktefly til Madrid.. :(

Mjolnir
20-11-2012, 23:47
I tillegg vet man jo at nordmenn er såpass kjedelige at de kun ser seg fornøyde med en årlig weekendtur til London for å shoppe/se fotball, samt en og annen chartertur til Kanariøyene og diverse andre kystbyer/turistbomber ved Middelhavet. Her går mesteparten av tiden med til soling og til å menge seg blant andre fulle nordmenn, mens man spiser "lokal mat" servert av blonde partysvensker/servitører. En må heller ikke glemme hovedårsaken med hele reisa: nemlig KVOTA. Og med en slik nitrist kultur i Norge, nytter det dessverre ikke å tilby direktefly til Madrid.. :(

Fins da nok av storbyruter etter hvert. Norwegian flyr jo snart til Berlin og Krakow fra halve Norge. SAS virker (forståelig nok) å være mest interessert i businessdestinasjoner på storbyfronten, og der er det sikkert litt begrenset demand til MAD etter at krisa kom.

CaptainMorgan
20-11-2012, 23:53
Fins da nok av storbyruter etter hvert. Norwegian flyr jo snart til Berlin og Krakow fra halve Norge. SAS virker (forståelig nok) å være mest interessert i businessdestinasjoner på storbyfronten, og der er det sikkert litt begrenset demand til MAD etter at krisa kom.

Hehe, jada. Er enig i hva du sier. For nå skal det imidlertid sies at det siste avsnittet i mitt forrige innlegg er satt nokså på spissen ;)

Dash
21-11-2012, 08:15
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=70290

Kan nesten se ut som om Check-in har lest denne tråden...

JELSC
21-11-2012, 14:16
SAS bekrefter tilsammen 45 nye ruter S13, kan bli noen spennende dager fremover...

Rent faktisk siger de på sas.dk at det er 45 nye rejsemål.

Hvis man læser "rejsemål" som destinationer, kan der være tale om langt mere end 45 nye ruter!

Eksempel: hvis man vælger at oprette TUN som nut rejsemål - kan det give 6 nye ruter hvis man (meget tænkt eksempel) vælger at starte:

CPH-TUN, BLL-TUN. TRD-TUN, OSL-TUN, GOT-TUN og LLA-TUN

kilde:
http://www.sas.dk/velkommen-ombord?WT.ac=forside-velkommen-ombord&?WT.seg_4=forside-velkommen-ombord

Vi udvider Nordens største udvalg af flyrejser med
muligheden for at booke rejser til 37 nye rejsemål. I alt
udvider vi med 45 nye rejsemål frem mod sommeren....

LN-MOW
21-11-2012, 15:11
Rent faktisk siger de på sas.dk at det er 45 nye rejsemål.

Hvis man læser "rejsemål" som destinationer, kan der være tale om langt mere end 45 nye ruter!

Det kommer vel an på hvem som har oversatt hva .... ;)

Mjolnir
21-11-2012, 17:24
Hvor skal kapasiteten til alle disse rutene komme fra? Kan vel umulig være nok med de nye A320 og B737 som er på vei inn når MD og classic samtidig skal fases ut? Må da bli massive kutt andre steder.

Over til spekulasjonene: hvis BUD og PRG (denne går vel allerede fra ARN og muligens OSL?) er blant de nye destinasjonene er det kanskje ikke umulig at det kommer ei rute til IST også? Syns BUD og IST er blant de største hullene i SAS sitt europeiske nettverk per i dag. Den dagen det blir slots tilgjengelig tipper jeg BGO-LHR står høyt på ønskelista (men den dagen er nok ikke nå). Tviler på at det annonseres noe nytt på langrutefronten med mindre det lanseres en ny strategi hvor alt går ut fra CPH.

Wahoo
21-11-2012, 17:35
Planen til er vel å vokse med ca 5% pr år de neste 3 år. Det skulle vel bli omtrent
50 avganger pr dag ekstra i 2013 hvis de har 1000 nå.

W

JELSC
21-11-2012, 17:37
Det kommer vel an på hvem som har oversatt hva .... ;)

Ja, men i givet fald er "oversættelsen" i SAS' "PR-afdeling".

Hvis det "kun" er 45 nye ruter - kan man vel sige at de vildleder en del i hvert fald på den danske hjemmeside.

bgo-flyer
21-11-2012, 18:08

Selvfølgelig blir de lansert samtidig, SAS er vel ikke kjent for å være spesielt flinke når det gjelder å skape god PR?

Vi så vel det samme sist da de lanserte 11(?) nye sommerruter. :rolleyes:

Dash
21-11-2012, 19:47
De kommer nok på likt. SAS er alt relativt sent ute med rutene dette året ifht tidliger år. Så det har nok vært en veldig bevisst strategi å vente til sparepakken var klar før man lanserte nye ruter.

Og vist de skal spre dette utover i noen grad, så er jo ikke alle ruten ute før nærmere jul.

Someone
21-11-2012, 20:19
Hvor skal kapasiteten til alle disse rutene komme fra? Kan vel umulig være nok med de nye A320 og B737 som er på vei inn når MD og classic samtidig skal fases ut? Må da bli massive kutt andre steder.

De har endel ledig kapasitet off-peak, og med de nye arbeidsavtalene bør det kunne bidra til å bedre nytte seg av dette.

Dessuten er jo en rekke ny og nyere fly på vei inn i flåten og alt etter som hvordan de faser inn disse kontra når andre flyforsvinner, og mindre vedlikeholdbehov bør det kunne bidra. Dessuten vil nok mange av disse destinasjonene være på lave frekvenser

Ellers så sies det at 12 av rutene vil være fra Oslo, men er usikker på om dette er med eller uten Praha, Budapest og Cagliari som alt er kjent.
Mange av rutene vil være i direkte konkurranse med DY. Og Berlin (TXL) er en av de, og det er ikke første gang og der er det jo nok av tilbud fra før....

BU662
21-11-2012, 20:41
De har endel ledig kapasitet off-peak, og med de nye arbeidsavtalene bør det kunne bidra til å bedre nytte seg av dette.

Dessuten er jo en rekke ny og nyere fly på vei inn i flåten og alt etter som hvordan de faser inn disse kontra når andre flyforsvinner, og mindre vedlikeholdbehov bør det kunne bidra. Dessuten vil nok mange av disse destinasjonene være på lave frekvenser

Ellers så sies det at 12 av rutene vil være fra Oslo, men er usikker på om dette er med eller uten Praha, Budapest og Cagliari som alt er kjent.
Mange av rutene vil være i direkte konkurranse med DY. Og Berlin (TXL) er en av de, og det er ikke første gang og der er det jo nok av tilbud fra før....

Naja, SAS planer 2/7 pa OSL-TXL. Jeg tror DY ler seg til döden over dette "konkurranse". Ikke smart hva SK gjör her. Litt av alt men ingenting riktig. Ikke akkurat en suksess-formula...

Someone
21-11-2012, 20:44
Naja, SAS planer 2/7 pa OSL-TXL. Jeg tror DY ler seg til döden over dette "konkurranse". Ikke smart hva SK gjör her. Litt av alt men ingenting riktig. Ikke akkurat en suksess-formula...

Ja, jeg skjønner heller ikke helt den der. Må da være lurere steder å sette inn kapasiteten enn 2x ukentlig OSL-TXL

BU662
21-11-2012, 20:55
Ja, jeg skjønner heller ikke helt den der. Må da være lurere steder å sette inn kapasiteten enn 2x ukentlig OSL-TXL

Dersom jeg ville vaere ansvarlig, og dersom jeg ser at en DY dobler pa OSL-BCN, sa ville jeg vet hvordan mine kapasitaeter gar...

FlightDeck
21-11-2012, 21:23
Over til spekulasjonene: hvis BUD og PRG (denne går vel allerede fra ARN og muligens OSL?) .

København-Praha, København-Budapest og Oslo-Budapest er allerede bekreftet som nye ruter. Se tidligere tråd.

er alt relativt sent ute med rutene dette året ifht tidliger år.

Nja, brorparten av SAS' nye ruter i år ble lansert i desember i fjor. SAS la da ut 21 nye ruter, i tillegg var noen lansert tidligere - og mange kom også senere. I desember 2010 ble også mange av de 17 nye rutene i 2011 lansert. Så de er vel ikke så sent ute i år egentlig ...

Enig i det, men her kan jo SAS for en gangs skyld "skumme fløten" på en rute.

Dash
21-11-2012, 21:32
12 Oktober i fjor ble de fleste nye sommerrutene til SAS lansert.

Boeing_fan
21-11-2012, 21:38
Hvilken fløte er det egentlig SAS skummer ved å fly OSL-BER? Prisene mellom Oslo og Berlin er allerede veldig lave. Dette blir i direkte konkurranse med Air Berlin, som flyr OSL-TXL 3x daglig i sommersesongen og kommer til å slå SAS både på pris, service og frekvens. I tillegg kommer Norwegian som flyr 2x daglig og Ryanair som flyr daglig mellom Moss og Berlin. Og alle de nevnte selskapene har mye lavere kostnader enn SAS. Jeg forstår virkelig ikke hva SAS holder på med her...

L-1011
21-11-2012, 22:44
Har inte SAS och Lufthansa ett "joint Venture" på samtliga linjer mellan Skandinavien och Tyskland?
Trots mördande konkurrens på ARN-Berlin-ARN från Air Berlin och Norwegian så har SAS/Lufthansa ända sedan i juni tillsammans upp till 4 dagliga avgångar på ARN-TXL-ARN.
Lufthansa kör med Airbus A319 och SAS med en mix av 737-600/700/800.

jefi99
21-11-2012, 23:59
Velinformerede kilder hævder at der er søgt om flg. ruter fra CPH:
CPH-PSA
CPH-PRG
CPH-BUD
CPH-SKG
CPH-BIQ
CPH-OLB
CPH-PMO
CPH-MLA
CPH-AYT
CPH-PUY

jjessen
22-11-2012, 00:40
Tja, ikke noe nytt om ruter men kampanjen er lagt ut. Der er samme gamle 1.000.000 billetter (eller julegaver som de kaller det denne gang).

Dessverre dårlig håndverk igjen fra SAS IT. Prisene gjelder reise frem til 31.05 men lavpriskalenderen viser samme lave priser også for juni, juni og august... at de aldri lærer:-)

jameson82
22-11-2012, 01:54
Tja, ikke noe nytt om ruter men kampanjen er lagt ut. Der er samme gamle 1.000.000 billetter (eller julegaver som de kaller det denne gang).

Dessverre dårlig håndverk igjen fra SAS IT. Prisene gjelder reise frem til 31.05 men lavpriskalenderen viser samme lave priser også for juni, juni og august... at de aldri lærer:-)

New York til 3499 var en veldig hyggelig pris. Bare så synd den ikke går å booke

Everest
22-11-2012, 02:00
At man tvinges til denne "lavpriskalenderen" er jo intet annet enn en fadese! Jeg fant heller ikke NYC-tilbudet til 3499 t/r... dårlige greier. Får se om det kommer opp ila. natta.

L-1011
22-11-2012, 07:02
Då har man bokat New York i mars för 3990.
Pefekt..nu blir jag EBG :D

BU662
22-11-2012, 07:15
Har inte SAS och Lufthansa ett "joint Venture" på samtliga linjer mellan Skandinavien och Tyskland?
Trots mördande konkurrens på ARN-Berlin-ARN från Air Berlin och Norwegian så har SAS/Lufthansa ända sedan i juni tillsammans upp till 4 dagliga avgångar på ARN-TXL-ARN.
Lufthansa kör med Airbus A319 och SAS med en mix av 737-600/700/800.

Tja, og hvor mye penger tjener eller taper de pa dette? ;) LH sitt TXL/BER satsing har vaert en rent fiasko, blodröde tall og na da GWI tar over, sa forsvinner en god del ruter og frekvenser...

haavig
22-11-2012, 08:03
Velinformerede kilder hævder at der er søgt om flg. ruter fra CPH:
CPH-PSA
CPH-PRG
CPH-BUD
CPH-SKG
CPH-BIQ
CPH-OLB
CPH-PMO
CPH-MLA
CPH-AYT
CPH-PUY

Så det er i bunn og grunn stort sett ferieruter, og man kaster seg inn med nærmest blåkopi av Norwegians destinasjoner.
Kan man tjene penger på dette?

VC-10
22-11-2012, 09:02
Kommer ikke inn på sas.no - er det så mange griske nordmenn som ikke vet sitt eget beste når det gjelder service som skal benytte seg av "salget"?:stir
sas.dk funker utmerket ;-)

L-1011
22-11-2012, 13:08
Än så länge verkar det inte gå att boka CPH-BUD...

ESSA_TWR
22-11-2012, 13:37
Planen til er vel å vokse med ca 5% pr år de neste 3 år. Det skulle vel bli omtrent
50 avganger pr dag ekstra i 2013 hvis de har 1000 nå.

W

Ja, men det betyder inte 5% fler flighter utan en stor del i ökningen är en ökning i kapaciter i form av större flyg, ex MD80 med 150 säten ersätts av A320 med 168 säten.,

EvakCPH
22-11-2012, 14:56
Medie: SAS' billetsalg stormer frem efter redning

Sidste uges fald i salget i forhold til en normal dag: 30 pct.

Nuværende stigning i salget (onsdag og torsdag) i forhold til en normal dag: 70 pct.

http://www.business.dk/transport/medie-sas-billetsalg-stormer-frem-efter-redning

Og dette er inden de nye ruter er blevet annonceret. Gode tegn!

robertaas
22-11-2012, 23:22
Skulle ikke de nye rutene (Eller "destinasjoner" som talsmannen sa på tv) bli lansert idag?

IL-2
22-11-2012, 23:38
Skulle ikke de nye rutene (Eller "destinasjoner" som talsmannen sa på tv) bli lansert idag?

Har klikka heile dagen for å se etter de rutene ja...

sk931
23-11-2012, 00:16
Torsdag eller fredag....
Hilsen Ole

LN-MOW
23-11-2012, 02:52
Fredag, var det siste jeg så....

ThePassenger
23-11-2012, 06:30
Fra Aftenposten i dag:

"I løpet av formiddagen skal SAS presentere en samlet pakke på ikke mindre enn 45 nye ruter fra Norden fra 2013.

Aftenposten kan imidlertid nå fortelle eksklusivt hvilke 17 rutenyheter som kommer fra Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger i det som er den første pakken med nye ruter fra SAS"

http://www.aftenposten.no/okonomi/SAS-satser-stort-fra-Oslo-7052704.html

nime
23-11-2012, 06:54
Står at fra OSL kommer det ruter til Salzburg, Berlin, Budapest, Santorini, Cagliari, Palermo, Pristina, Valencia, Malta, Lisboa, Athen, Tenerife og Pula.

Kommer nok til å benytte meg av et par av disse

FlightDeck
23-11-2012, 07:05
Så blir det også spennende å se om brorparten av fjorårets sommerruter kommer tilbake og hvor ofte de vil gå. Da fikk jo Stavanger, Bergen og Trondheim en større "dose" enn i år, mens Oslo bare fikk tre nye ruter.

Glean EBG
23-11-2012, 07:06
Her var det mye fritidsruter.
Mange i direkte konkuranse med DY og/eller andre, er noe skeptisk til hvordan de skal tjene penger på dette.

sail4fun
23-11-2012, 07:10
SAS, Scandinavia's leading airline, will in 2013 launch 45 new routes. This means that SAS will offer direct flights to exciting new destinations from all of the main airports and a number of regional airports in the Nordic countries.
In addition to these new routes, SAS will also increase the frequency of current flights on a number of domestic and European routes.
"Many of our customers choose SAS when traveling on business and leisure. They appreciate our time-saving services, and our award-winning punctuality.
Therefore, we are proud to offer our customers 45 new routes to choose from in 2013. This means that we will continue to be the airline that has the largest selection of flights in the Nordic region", says Joakim Landholm, Executive Vice President Commercial.

The introduction of these 45 new routes is completely in line with the SAS goal to meet our customers' complete travel needs.

These new routes will start being sold successively beginning Monday, November 26.

New routes from Sweden:
>From Stockholm to Innsbruck, Pula, Palermo, Cagliari, Thessaloniki, Tel
>Aviv,
Pristina and Alanya
>From Gothenburg to Nice, Pristina and Östersund

New routes from Norway:
>From Oslo to Salzburg, Berlin, Budapest, Santorini, Cagliari, Palermo,
>Pristina,
Valencia, Malta, Lisbon, Athens, Tenerife and Pula
>From Bergen to Dubrovnik and Antalya
>From Trondheim to Split
>From Stavanger to Antalya

New routes from Denmark:
>From Copenhagen to San Francisco, Budapest, Prague, Newcastle,
>Cagliari,
Palermo, Alanya, Thessaloniki, Pula and Biarritz

New routes from Finland:
>From Helsinki to Paris, Rome, Prague, Geneva and Östersund From Turku
>to Kittilä From Tampere to Kittilä
In combination with the 45 new routes SAS also increase frequencies on many of its existing domestic and European routes in 2013.

For further details, please visit http://www.flysas.com/en/Promotions-and
-prices/SAS-new-routes
For more information please contact:
Elisabeth Manzi
Director Media Relations SAS
Phone: +46 70 997 4893
Elisabeth.Manzi@sas.se
SAS is Scandinavia's leading airline with daily flights to destinations in Europe, USA and Asia. SAS is a member of Star Alliance ™ (http://www.staralliance.com/en/) and, together with 26 partners we offer over 1300 destinations worldwide inmore than 190 countries. For more information, visit www.flysas.com

This information was brought to you by Cision http://www.cisionwire.com

Someone
23-11-2012, 07:46
Noen har funnet frekvens og reiseperiode (for det meste sesongruter) og hvilke andre ruter som får økt frekvens

Maltwhisky
23-11-2012, 07:52
Følg linken SAS oppgir i pressemeldingen: http://www.flysas.com/en/Promotions-and-prices/SAS-new-routes/ så får du oversikten over de nye rutene med frekvens og periode.

Morsomt det kartet som er på den ovennevnte siden. Kartet opplyser om ruter som teksten ikke sier noe om: BGO-DUB, CPH-LYR

Må si at SAS igjen skuffer meg fra TRD. 7 flyavganger (en gang i uka i perioden 26. juni - 7. august) er det de byr på herfra.

sail4fun
23-11-2012, 07:59
CPH -LYR ?

Dash
23-11-2012, 08:01
Så blir det også spennende å se om brorparten av fjorårets sommerruter kommer tilbake og hvor ofte de vil gå. Da fikk jo Stavanger, Bergen og Trondheim en større "dose" enn i år, mens Oslo bare fikk tre nye ruter.

Alle sommerrutene fra i fjor er videreført. De har ligget ute for salg en stund nå! Men jeg skjønner ikke poenget med Sommerflyet 2013 kampanjen. Mange av de som man kunne stemme på kommer jo uansett. Lureri spør du meg :headbang

FlightDeck
23-11-2012, 08:42
Må si at SAS igjen skuffer meg fra TRD. 7 flyavganger (en gang i uka i perioden 26. juni - 7. august) er det de byr på herfra.

Helt enig i det. Bør likevel påpekes at Trondheim-Malaga nettopp ble åpnet, i tillegg videreføres fjorårets ruter fra Trondheim til Barcelona og Nice ved siden av Alicante-ruten.

FlightDeck
23-11-2012, 08:44
Alle sommerrutene fra i fjor er videreført. De har ligget ute for salg en stund nå! Men jeg skjønner ikke poenget med Sommerflyet 2013 kampanjen. Mange av de som man kunne stemme på kommer jo uansett. Lureri spør du meg :headbang

Absolutt. SAS burde latt folk nominere rutene selv. Det var det som var så moro i fjor - i år var det jo bare "kjedelige" ruter som SAS uansett kunne åpnet. Alanya-ruten var jo genial - SAS hadde neppe åpnet denne av seg selv og den ble jo en av de aller beste fritidsrutene til SAS i fjor og er nå helårsrute.

FlightDeck
23-11-2012, 08:49

Det blir tre ganger ukentlig - fredag, søndag og mandag :p Litt interessant at SAS nå skal konkurrere mot "de store" på Berlin.

Someone
23-11-2012, 08:52
Da ser det ut som dette er frekvensene. (S) = sommerrute, stort sett i sommer ferien og (W) = vinterruter. Har ikke sett noe tidtabell, men antar at endel av de destinasjonene som flys fra flere stedet bør kunne kombineres med connections hvis man ikke vil være borte en hel uke.

Bergen – Antalya (S) 1x weekly
Bergen – Dubrovnik (S) 1x weekly
Copenhagen – Alanya (S) 3x weekly
Copenhagen – Biarritz (S) 2x weekly
Copenhagen – Budapest 6x weekly
Copenhagen – Cagliari (S) 1x weekly
Copenhagen – Newcastle 7x weekly
Copenhagen – Palermo (S) 1x weekly
Copenhagen – Prague 6x weekly
Copenhagen – Pula (S) 1x weekly
Copenhagen – San Francisco 6x weekly
Copenhagen – Thessaloniki (S) 2x weekly
Gothenburg – Nice (S) 2x weekly
Gothenburg – Ostersund (W) 2x weekly
Gothenburg – Pristina (S) 1x weekly
Helsinki – Geneva (W) 1x weekly
Helsinki – Ostersund (W) 2x weekly
Helsinki – Paris (S) ?
Helsinki – Prague (S) ?
Helsinki – Rome (S) ?
Oslo – Athens (S) 3x weekly
Oslo – Berlin Tegel 3x weekly
Oslo – Budapest 3x weekly
Oslo – Cagliari (S) 1x weekly
Oslo – Lisbon (S) 2x weekly
Oslo – Malta (S) 2x weekly
Oslo – Palermo (S) 1x weekly
Oslo – Pristina (S) 1x weekly
Oslo – Pula (S) 1x weekly
Oslo – Salzburg (W) 1x weekly
Oslo – Tenerife (S) 1x weekly
Oslo – Valencia (S) 2x weekly
Stavanger – Antalya (S) 1x weekly
Stockholm – Alanya (S) 2x weekly
Stockholm – Cagliari (S) 1x weekly
Stockholm – Innsbruck (W) 2x weekly
Stockholm – Palermo (S) 1x weekly
Stockholm – Pristina (S) 2x weekly
Stockholm – Pula (S) 1x weekly
Stockholm – Thessaloniki (S) 2x weekly
Stockholm – Tel Aviv (S) 2x weekly
Tampere – Kittila (W) 1x weekly
Turku – Kittila (W) 1x weekly
Trondheim – Split (S) 1x weekly

Det at man kan få dette til (tilsynelatene så er det eneste kuttet BKK for å få SFO) uten å kutte tyder vel på at de nye ansatteavtalene åpner opp for økt produksjon og at fly og kapasitet trolig ikke har vært optimalt utnyttet tidligere.
Ikke alle rutene jeg har tro på, men det er uvesentlig.

Men lurer fortsatt på hvilke eksisterende ruter som får økt kapasitet

Det blir tre ganger ukentlig - fredag, søndag og mandag :p Litt interessant at SAS nå skal konkurrere mot "de store" på Berlin.

Ser ut som de skal "skumme fløten" av helgetrafikken. Selv om spørsmålet er hvor mye fløte det er igjen og om det bare er lettmelk som blir servert

Star Flyer
23-11-2012, 09:02
Hurra! Gleder meg til sommer 2013 med SK :)

Desk pilot
23-11-2012, 09:51
Dersom avgangen til Lisboa går om morgenen vil de være et veldig godt alternativ til TAP. Dagens avgang fra Oslo ankommer Lisboa såpass sent at man ikke rekker en del videreforbindelser samme dag. Dermed blir det en ekstra overnatting i Lisboa dersom man skal videre med TAPs IC-ruter. Her har SAS mulighet til å skaffe seg ekstra passasjerer på OSL-LIS.

Eriksan
23-11-2012, 09:52
Frekvensøkningen på eksisterende program ble effektuert for et par uker siden. OSL-DUB er ihvertfall en av rutene som har fått flere frekvenser. I en standard uke i sommerprogrammet går den opp fra D1457 til Dx6 fra 23APR13. Meget redusert program i juli og halve august.

robertaas
23-11-2012, 10:11
For de destinasjonene jeg ikke allerede har reist til så er det kun én flight og det midtukes. Altså ikke noe for helgeturer. Hvem bruker 8 dager (6 feriedager) på en reise til Pristina liksom? :(

L-1011
23-11-2012, 10:15
Det finns många många tusen boende i Skandinavien som har ett etniskt förflutet i forna Jugoslavien och som fortfarande har stor släkt därnere. Pristina linjen har potential för stort etniskt resande.

sk931
23-11-2012, 10:23
PRN er faktisk en god destination for SAS....Glædeligt at der nu også opereres fra andre steder en CPH
Hilsen Ole

killbox
23-11-2012, 10:32
Hipp hurra for SVG. Tyrika er vell den plassen jeg minst har lyst å reise....

Someone
23-11-2012, 10:38
Ellers så ser det ut som SAS får litt fødelshjelp på BUD-ruten av Ryanair da de legger ned BUD-RYG fra 10/1
http://www.ryanair.com/en/news/ryanair-announces-40-percent-cuts-at-budapest-as-hochtief-fails-to-lower-costs

FlightDeck
23-11-2012, 10:39
Hvem bruker 8 dager (6 feriedager) på en reise til Pristina liksom? :(

Selv om det bare er en direkteflight i uken (tirsdager), kan man jo fly via København på onsdager og lørdager, via Stockholm på torsdager og søndager og via Göteborg på torsdager.

Øivind
23-11-2012, 10:44
Hvilken fløte er det egentlig SAS skummer ved å fly OSL-BER? Prisene mellom Oslo og Berlin er allerede veldig lave. Dette blir i direkte konkurranse med Air Berlin, som flyr OSL-TXL 3x daglig i sommersesongen og kommer til å slå SAS både på pris, service og frekvens. I tillegg kommer Norwegian som flyr 2x daglig og Ryanair som flyr daglig mellom Moss og Berlin. Og alle de nevnte selskapene har mye lavere kostnader enn SAS. Jeg forstår virkelig ikke hva SAS holder på med her...
Den var ganske uforståelig for meg også. SAS fikk det ikke til til TXL med daglige flighter da det var mindre konkuranse enn nå. Hva er det som får dem til å tro at de plutselig skal lykkes nå?
Dette er jo en low yield rute med overkapasitet? De gangene jeg har reist med DY til Schønefeldt har det iallefall vært god plass.

jefi99
23-11-2012, 11:02
Den var ganske uforståelig for meg også. SAS fikk det ikke til til TXL med daglige flighter da det var mindre konkuranse enn nå. Hva er det som får dem til å tro at de plutselig skal lykkes nå?
Dette er jo en low yield rute med overkapasitet? De gangene jeg har reist med DY til Schønefeldt har det iallefall vært god plass.

Det kunne måske have lidt at gøre med Lufthansa's opgradering af lufthavnen i forbindelse med overgang fra TXL til BER, så den bliver et alternativ til FRA, MUC og DUS, hvis man skal videre?

Øivind
23-11-2012, 11:08
Det kunne måske have lidt at gøre med Lufthansa's opgradering af lufthavnen i forbindelse med overgang fra TXL til BER, så den bliver et alternativ til FRA, MUC og DUS, hvis man skal videre?
Med to ukentlige avganger er det neppe det som er tanken.

Savipix
23-11-2012, 11:11
Selv om det bare er en direkteflight i uken (tirsdager), kan man jo fly via København på onsdager og lørdager, via Stockholm på torsdager og søndager og via Göteborg på torsdager.

Tror en hel del på denna då det är mycket VFR trafik till PRN.

AirbusTrond
23-11-2012, 11:24
Hm, flere ganger ukentlig på destinasjoner som allerede er brukbart/godt dekket (skjønner heller ikke hvorfor man skal bruke SAS til Berlin...), men bare 1 ganger ukentlig på steder de nesten er alene - kunne kanskje vært en idé å heller gi de som reiser dit litt mer fleksibilitet, slik at de kunne ta langweekend eller f.eks. 10 dagers ferie.

robertaas
23-11-2012, 13:13
Selv om det bare er en direkteflight i uken (tirsdager), kan man jo fly via København på onsdager og lørdager, via Stockholm på torsdager og søndager og via Göteborg på torsdager.Haha, sjekket det med SAS. Det var billigere med en tur til Sør-amerika. :D

Everest
23-11-2012, 13:15
Elendig satsing fra TRD, men vi er vel vant til det... blir vel noen CRJ900-turer til CPH også i nærmeste fremtid.

Desk pilot
23-11-2012, 13:47
Elendig satsing fra TRD, men vi er vel vant til det... blir vel noen CRJ900-turer til CPH også i nærmeste fremtid.

Er ikke TRD i ferd med å bli et Norwegian-fort? Synes jeg ser fler fly med rød nese enn med blå hale der.

FlightDeck
23-11-2012, 14:10
Haha, sjekket det med SAS. Det var billigere med en tur til Sør-amerika. :D

Billettene er jo ikke lagt ut :stir

IL-2
23-11-2012, 14:17
0 -null- fra TOS. Piss meg i øret SAS

EvakCPH
23-11-2012, 14:24

"pis mig i øret"... et uvurderligt udtryk, som jeg kun troede eksisterede på dansk. det er jo næsten smukt. :p

Someone
23-11-2012, 14:27

Det er vel strengt tatt bedre, enn å pisse i egen bukse ved å åpne ruter fra steder med begrenset etterspørsel.....i den antagelse at markedsavdelingen til SAS sitter på brukbare tall, og at de også vet hvor den ledige kapasiteten (fly og mannskap) befinner seg.

IL-2
23-11-2012, 14:43
Det er vel strengt tatt bedre, enn å pisse i egen bukse ved å åpne ruter fra steder med begrenset etterspørsel.....i den antagelse at markedsavdelingen til SAS sitter på brukbare tall, og at de også vet hvor den ledige kapasiteten (fly og mannskap) befinner seg.

Merkelig at andre klarer det da, og merkelig at det ikke går an å få ei sein rute fra OSL igjen, slik man hadde før.

Futura
23-11-2012, 14:46
I andre tråder kritiserer vi ledelsen i SAS for å være for dårlig, men når de handler fornuftig, ved å ikke åpne nye ruter fra TOS eller ikke mange nok fra TRD så kritiserer vi den for å bruke hodet ved å ikke åpne ruter der det ikke er marked for det.
Det eneste jeg er negativ til her, er Berlin, der det allerede er (for)stor konkurranse. Kunne de ikke hatt et par avganger ekstra til Pristina. Jeg tror markedet er omtrent utømmelig på Ex-Jugoslavia dersom prisene er lave nok. Jeg blir stadig overrasket over alle de som reiser med buss mellom Norge og "Jugoslavia". Fra Gtb er det så vidt jeg vet daglige avganger med buss, noen med forbindelse fra Oslo og fra Kph er det flere som konkurerer med daglige avganger.

Bastholm
23-11-2012, 14:51

Man kan vel sige det samme fra alle danske provinslufthavne....Intet nyt.

Bortset fra bll-osl findes der vel ingen SAS ruter fra jylland til andet end cph?

Ikke mærkeligt at KLM har mere end halvdelen af deres danske omsætning fra Jylland, at Norwegian, Ryanair, Turkish med flere har travlt fra BLL, AAL og AAR...

I Norge findes der mange SAS ruter fra provinsen til udlandet, fra Sverige findes en del fra Gøteborg.... Så det er vel Danmark uden for CPH som mangler mest

sk931
23-11-2012, 14:59
Nu er det vel ikke helt forkert at påstå, at underlaget for ruter til syden, når vi snakker Norge, er en del større i den sydlige del af Norge end f.ex TRD/TOS området...
Og om SAS så havde åbnet 100 nye ruter vil der altid være nogen som bliver skuffet..
Hvad med LLA og KRN f.ex eller AAL og BLL.
Det der kan undre lidt hos mig , er at der ikke kom flere fra GOT...
Hilsen Ole

TOS
23-11-2012, 15:46
I andre tråder kritiserer vi ledelsen i SAS for å være for dårlig, men når de handler fornuftig, ved å ikke åpne nye ruter fra TOS eller ikke mange nok fra TRD så kritiserer vi den for å bruke hodet ved å ikke åpne ruter der det ikke er marked for det.

Implikasjonen av det du skriver her synes å være følgende:
Siden vi må anta at SAS-ledelsen er like godt informert i sine beslutninger, så er det vanskelig å kunne kritisere SAS i noen som helst saker fordi vi ikke sitter på tilstrekkelig bakgrunnsmateriale. Det er imidlertid mulig jeg misforstår.

På helt generelt grunnlag: Det som vel er tilfellet er at ledelsen nok kan gjøre feilvurderinger både i denne saken og i andre saker, selv om de er godt informert. Hvorvidt beslutningen om å åpne akkurat disse rutene og ikke andre er fornuftige eller ikke, har vi vel således ikke noe grunnlag for å hevde.

Jeg tror personlig at TOS (flyplassen, ikke undertegnede...;)) sitt problem er at det er langt unna, og en flymaskin okkuperes i flere timer enn fra andre steder i Norge. Selv om en rute kanskje isolert sett hadde vært lønnsom, så er kanskje alternativene mer lønnsomme. Det må vi selvsagt ha forståelse for. SAS utvider vel ruten til ARN til helårsrute, og det beste man kanskje kunne håpe på ville vært en rute til CPH for å mate videre ut i nettverket (eller til London som synes å være et populært sted å dra til). I tillegg er det jo en ikke helt ukomplisert planlegging for totalutnyttelse av kapasiteten, og de fleste rutene som nå opprettes synes å være av typen "her har vi et fly som er ledig i noen timer, så la oss slenge på en enkeltavgang til PRN, e.l." (dette er vel en oppskrift som f.eks. DY har hatt brukbar suksess med, så hvorfor ikke).

Noe som undrer meg er at man ikke setter inn mer kapasitet på en del destinasjoner i f.eks. Storbritannia. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fløyet til/fra England hvor flyene har vært tilnærmet 100% fulle lang tid i forveien (dette gjelder spesielt Manchester). Jeg sitter jo ikke på noen trafikktall og mine observasjoner er selvsagt ad hoc, men likevel så vil jeg kanskje tro at det er marked for mer kapasitet der.

Trdfly
23-11-2012, 16:19
Helt enig i det. Bør likevel påpekes at Trondheim-Malaga nettopp ble åpnet, i tillegg videreføres fjorårets ruter fra Trondheim til Barcelona og Nice ved siden av Alicante-ruten.

Malaga ruten ble vell gjenåpnet, og NCE ruten finnes ikke i bokingsystemene, så den ser det mørkt ut for. Barcelona ruten gikk full vær gang i fjord og det ble lovet fra SAS at ruten skulle flyves fra tidlig på sommeren og til sent på høsten.
Har ikke SAS fløyet rutetrafikk til Split før da?, utenom charteren for Apollo.

Skuggenheimer
23-11-2012, 17:09
Tja noe bra og noe dårlig. Hvordan i huleste skal Sk klare å tjene penger på TXL? Dette har de vel prøvd før bare at nå har de færre avganger. Jeg prater om direkte fra OSL. Rutene med størst potensiale er Pristina og Lisboa(aldri skjønt hvorfor ikk DY har kjørt på denne). Som mange har vært inne på så må muligheten til å nå TAP sine sør amerika flights uten å måtte overnatte være et viktig pre. Har reist ID på den ruten med TAP og ganske tuklete egentlig. Bra satsa av SAS..

Ellers så er vel mange av destinasjonene som bla BUD gamle som har blitt lagt ned(arrester meg hvis jeg husker feil) og snarer ingen nyoppfinnelse. Norwegian sine BUD flights fra OSL går vel med relativt bra belegg og vet ikke hvordan SAS kan konkurrere her. Prismessig så må SAS tjene penger og det har de ikke gjort på en stund men spennende. DY er ihvertfall ganske etablert på disse rutene.

Ser mange etterlyse TOS og direkteruter derfra. Når ruter opprettes så er det meg bekjent via befolkningsgrunnlag og reisebehov(spørreundersøkelser, forretningslivets behov mm) som blir lagt til grunn. Kanskje en SK rute fra TOS til LHR ville hatt livets rett i konkurranse med DY til Gatwick. Da vil en av de stanse.

På leisure markedet vil vel SAS ha endel som reiser på poeng med familien. Man kan regne seg rundt, frem og tilbake men dette kan vel ikke kalles friske penger inn i selskapet.

Uansett tror jeg at denne stasningen gavner SAS bedre en stadige nedleggelser. Spare seg til fant er ikke noe problem men satse frisk og evt gå ned med flagget til topps ser bedre ut.

El så burde noen snart ta opp kampen med KL sin friske satsing fra regions Norge. Virker som de helt uhindret kan tappe distriktsnorge for flykunder via sin hub i AMS. Vil dette skje og hvem skal gjøre det?

Bergern
23-11-2012, 17:12
Rutene med størst potensiale er Pristina og Lisboa(aldri skjønt hvorfor ikk DY har kjørt på denne).

Det har de. Reiste til Lisboa med DY i 2007 og de flyr dit fortsatt.

Maltwhisky
23-11-2012, 17:47
"pis mig i øret"... et uvurderligt udtryk, som jeg kun troede eksisterede på dansk. det er jo næsten smukt. :p

Det gjorde det også, helt til en norsk gruppe (Travelling Strawberries) tok De Nattergales The Julekalender og oversatte den til norsk (trøndersk) i 1994.

BTT: Hadde håpt på en liten satsning mot Skottland selv, med unntak av god dekning på BGO/SVG/CPH-ABZ flyr SAS bare to ukentlige til EDI fra ARN.

Fnate
23-11-2012, 18:29
For de destinasjonene jeg ikke allerede har reist til så er det kun én flight og det midtukes. Altså ikke noe for helgeturer. Hvem bruker 8 dager (6 feriedager) på en reise til Pristina liksom? :(

Der er jeg enig. 1 avgang ukentlig er for lite til å gjøre det interessant. Heller halvparten av destinasjonene og minst 2x per uke.

Bll spotter
24-11-2012, 06:39

Bortset fra bll-osl findes der vel ingen SAS ruter fra jylland til andet end cph?

Ikke mærkeligt at KLM har mere end halvdelen af deres danske omsætning fra Jylland, at Norwegian, Ryanair, Turkish med flere har travlt fra BLL, AAL og AAR...

I Norge findes der mange SAS ruter fra provinsen til udlandet, fra Sverige findes en del fra Gøteborg.... Så det er vel Danmark uden for CPH som mangler mest

Ja man kan undrer sig lidt over hvorfor hovedparten af den danske befolkning ikke bliver tilgodeset, når de er med til at betale for selskabet videre eksistens. Det er åbenbart mere vigtig at tilgodese finnerne med nye udenrigsruter og enda for mine penge:headbang

Vores SAS min bare røv:mol

Kenneth
24-11-2012, 07:55
Når jeg var KFOR soldat i Kosovo for 12 år siden, så måtte vi ha spesialtillatelse for å dra inn i Pristina by. Vi fikk ikke engang benytte oss av flyplassen, men måtte dra til Skopje når vi skulle fly hjem.

Nå er det blitt en feriedestinasjon. Det er bra det går fremover. Jeg får ta en tur og se hvordan det er blitt, for det Kosovo jeg kjenner var ikke verdt å besøke som turist, med mindre man var spesielt interessert.

jefi99
24-11-2012, 15:51
Ja man kan undrer sig lidt over hvorfor hovedparten af den danske befolkning ikke bliver tilgodeset, når de er med til at betale for selskabet videre eksistens. Det er åbenbart mere vigtig at tilgodese finnerne med nye udenrigsruter og enda for mine penge:headbang

Vores SAS min bare røv:mol

Hold nu op med det pjat. Vil du gerne have trafikmafiaen tilbage, så hele Jylland kan blive tapetseret med ubenyttede motorveje?
Skal det være SAS' opgave at flyve underskudsgivende ruter fra BLL, KRP, AAL, AAR, RNN osv osv, bare fordi at man også betaler skat i de byer? Skal SAS åbne en base i BLL, så skatteborgerne i Jylland også får noget for "skattepengene"?

Jeg er overbevist om, at hvis SAS vurderede at der var et lønsomt marked i flyvninger fra BLL eller andre lufthavne, så skulle man nok komme på banen.

Fysikeren
24-11-2012, 15:56

Hvis jyderne kunne blive enige om en velplaceret lufthavn i det østlige midtjylland, så kunne det være, at SAS (og andre) ville lave satsninger der modsvarer Göteborg ;)

jefi99
24-11-2012, 16:06
Hvis jyderne kunne blive enige om en velplaceret lufthavn i det østlige midtjylland, så kunne det være, at SAS (og andre) ville lave satsninger der modsvarer Göteborg ;)

Der kommer aldrig en ny lufthavn, selvom en tidligere foreslået beliggenhed omkring Hammel ville være optimal. Det er ligesom med vindmøller. Ingen vil have dem i baghaven.

jjessen
24-11-2012, 18:03

Når det gjelder BLL så har vel dette litt med logistikk å gjøre også. De fleste nye ruter som kommer nå er jo sommerruter eller ruter på andre dager hvor man har et fly stående på "tomgang". Så lenge ikke SAS har noen fly stasjonert i BLL og ingen faste ruter med 737 etc så er det vel vanskelig å etablere denne typen ruter.

Man kunne selvfølgelig fly slynger som feks CPH - BUD - BLL -BUD - CPH men da ryker man på et crewbytte utenfor base som drar opp kostnader.

sukram
24-11-2012, 18:13
Likker sikker som DY/SK-diskusjonen er NO/SE/DK-debatten. Så følger det en innenriks regionkrangel. Av og til er flyprat.no herlig forutsigbar :)

Jeg stemmer "ja" til flere ruter fra der jeg er til dit jeg vil! SAS' økonomi er underordnet mine egen bekvemmelighet.

Sidenote: Også jeg hadde håpet på noe spennede ut fra TOS, f.eks en materute til CPH. Det bor forsåvidt endel mennesker i Tromsø, men byen er kjemisk fritt for oppland. Selv om det er noe feed fra finnmark (her er det jo ennå færre sjeler) og noe fra nordre nordland, er det likevel ikke rare befolkningsgrunnlaget.

Samtidig er det riktig langt til større hubber i sør. KLM hadde f.eks trolig startet ruten til AMS allerede om det hadde vært halvparten så langt å fly. Antar at flytiden til CPH hadde vært om lag 2 og 1/2 time, det er ganske lang tur i en CRJ.

Det som selvfølgelig kan endre situasjonen er den forholdsvis store befolkningsøkningen Tromsø opplever samt etableringen av bedrifter/kontorer med utstrakt reiseaktivitet. Aker Solution alene kommer nok til å medføre en økning i produksjonen av reiseregninger i byen, andre aktører i olje-/oljerelatert produksjon kan ytterligere forsterke dette. DONG Energy har eksempelvis nylig etablert seg gjennom oppkjøp.

Time will show.

Mest sannsynlig er vel at DY oppretter en Alicante-rute, dog.

sukram
24-11-2012, 18:18
Jeg tror personlig at TOS (flyplassen, ikke undertegnede...;)) sitt problem er at det er langt unna, og en flymaskin okkuperes i flere timer enn fra andre steder i Norge. Selv om en rute kanskje isolert sett hadde vært lønnsom, så er kanskje alternativene mer lønnsomme. Det må vi selvsagt ha forståelse for. SAS utvider vel ruten til ARN til helårsrute, og det beste man kanskje kunne håpe på ville vært en rute til CPH for å mate videre ut i nettverket (eller til London som synes å være et populært sted å dra til).

Nei, ruten til ARN er ikke helårs. Den går visst januar - mars og deretter juli og august. Er nok meningen å fange opp de to største turistsesongene: Nordlys-entusiastene på vinteren og sommerturistene i sommerhøysesongen.

FlightDeck
25-11-2012, 11:37
Noen øvrige endringer i eksisterende ruter når sommerprogrammet starter (sammenliknet med fjorårets sommerprogram):

Oslo-Moskva: legges ned
Oslo-Manchester økes fra 4 til 6 ukentlige avganger
Oslo-Dublin: økes fra 4 til 6 ukentlige avganger
Oslo-Praha: økes fra 2 til 4 ukentlige avganger
Oslo-Barcelona: økes fra 5 til 6 ukentlige, med 14 ukentlige i sommermånedene
Oslo-Alicante: økes til 14 ukentlige avganger i sommermånedene
Oslo-Malaga: økes til 13 ukentlige avganger i sommermånedene
Oslo-Nice: økes til 14 ukentlige avganger i sommermånedene
Oslo-Split: økes til 7 ukentlige avganger i sommermånedene
Bergen-Alicante: økes fra 2 til 3 ukentlige avganger i sommermånedene
Bergen-Nice: vil i år gå med en ukentlig avgang gjennom hele sommerprogrammet og fortsatt 2 ukentlige avganger i sommermånedene

Med forbehold om endringer.

Legger ut litt flere endringer senere.

Someone
25-11-2012, 11:52
BCN, NCE, ALC og AGP virker jo nærmest ha en umettelig behov i sommerferien, for selv med all kapasiteten så er det ikke snakk om at selskapene sliter med at de må dumpe prisene her

fjasebase
25-11-2012, 12:20
Tirsdagsavgangen fra TRD til ALC er "snudd på hodet". Mistenker at maskinen nå går OSL-ALC-TRD-ALC-OSL.

WestAir
25-11-2012, 12:33
Jeg så i en reklame at SAS skulle starte Oslo-Santorini også. Det er smart siden det er utgangspunkt for øyloffing, pluss at det er ganske mange nordmenn som eier hus i Kykladene. Ellers er det et mønster at SAS unngår ruter som de flyr for Apollo. De kunne sikkert f.eks. hatt mange flygninger i uken til Chania fra OSL, pluss ukentelige fra de største byene, men de gjør det ikke.

JowDones
25-11-2012, 12:41
Sørlendingene må vise større vilje til å fly før SAS eventuelt lanserer direkteruter fra Kjevik til utlandet:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.8408398

Tally-Ho
25-11-2012, 13:34
Jeg så i en reklame at SAS skulle starte Oslo-Santorini også. Det er smart siden det er utgangspunkt for øyloffing, pluss at det er ganske mange nordmenn som eier hus i Kykladene. Ellers er det et mønster at SAS unngår ruter som de flyr for Apollo. De kunne sikkert f.eks. hatt mange flygninger i uken til Chania fra OSL, pluss ukentelige fra de største byene, men de gjør det ikke.

---
SAS har tradisjonelt hatt Middelhavsturene (også CHQ) i helgene, da de har hatt behov for mer produksjon, og har kunnet underby charteroperatørene.
Ellers er det vel sånn at markedet ikke er umettelig her nede, all den tid de største operatørene - Thomas Cook og TUI, allerede har en kraftig produksjon dit i sommerhalvåret.
I tillegg har vi en aggresiv lavprisaktør som heter Norwegian.

Tally-Ho

@ALC
25-11-2012, 18:45
An overview of SAS operations in Alicante (ALC) in S13

SAS increases operations from/to Alicante:

Additional frequencies from/to Stavanger and Stockholm from early April (2x/w both).
Extend operations from/to Copenhagen (1x/w).
Additional frequencies during the peak season from/to Bergen (+1x/w to 3x/w), Copenhagen (+4x/w to 5x/w), Oslo (+3x/w to 14x/w -2 daily flights-) and Stockholm (+1x/w to 6x/w).
A total of 15 weekly flights (frequencies), increasing to 33 during the peak season.

Summer Season 2013:
From 31-March-2013
Blue: Additional frequencies regarding 2012.

Alicante (ALC) - Bergen (BGO):
SK4731: 16:45 - 20:20 - 6
Bergen (BGO) - Alicante (ALC):
SK4730: 12:10 - 15:45 - 6

Alicante (ALC) - Copenhagen (CPH):
SK2814: 19:15 - 22:40 - 6
Copenhagen (CPH) - Alicante (ALC):
SK2813: 15:05 - 18:25 - 6

Alicante (ALC) - Kristiansand (KRS):
SK4664: 12:20 - 15:45 - 6
Kristiansand (KRS) - Alicante (ALC):
SK4663: 16:50 - 20:15 - 6

Alicante (ALC) - Oslo (OSL):
SK4676: 13:25 - 17:00 - 2
SK4676: 14:40 - 18:15 - 3
SK4676: 15:40 - 19:15 - 1/4
SK4676: 13:15 - 16:50 - 5
SK4676: 15:45 - 19:20 - 6
SK4676: 11:30 - 15:05 - 7
Oslo (OSL) - Alicante (ALC):
SK4675: 08:50 - 12:35 - 2
SK4675: 10:05 - 13:50 - 3
SK4675: 11:05 - 14:50 - 1/4
SK4675: 08:40 - 12:25 - 5
SK4675: 11:10 - 14:55 - 6
SK4675: 06:55 - 10:40 - 7

Alicante (ALC) - Stavanger (SVG):
SK4658: 23:40 - 03:05 - 3
SK4658: 21:05 - 00:30 (+1) - 6
Stavanger (SVG) - Alicante (ALC):
SK4657: 19:20 - 22:50 - 3
SK4657: 08:00 - 11:30 - 6

Alicante (ALC) - Stockholm (ARN):
SK1854: 15:50 - 19:40 - 2
SK1854: 21:05 - 00:55 - 6
Stockholm (ARN) - Alicante (ALC):
SK1853: 10:55 - 14:50 - 2
SK1853: 16:10 - 20:05 - 6

Alicante (ALC) - Trondheim (TRD):
SK4654: 17:10 - 21:00 - 6
Trondheim (TRD) - Alicante (ALC):
SK4653: 12:10 - 16:20 - 6

Summer Season 2013:
Peak Season: From 30-June until 17-August
Blue: Additional frequencies regarding 2012.

Alicante (ALC) - Bergen (BGO):
SK4731: 20:25 - 23:55 - 2
SK4729: 11:00 - 14:40 - 3
SK4731: 16:45 - 20:20 - 6
Bergen (BGO) - Alicante (ALC):
SK4730: 06:00 - 09:35 - 2
SK4730: 16:00 - 19:35 - 3
SK4730: 12:10 - 15:45 - 6

Alicante (ALC) - Copenhagen (CPH):
SK2814: 11:55 - 15:20 - 1
SK2814: 16:15 - 19:40 - 3
SK2814: 21:40 - 01:05 (+1) - 4
SK2814: 20:15 - 23:40 - 5
SKxxxx: 20:30 - 23:55 - 6
Copenhagen (CPH) - Alicante (ALC):
SK2813: 07:35 - 10:55 - 1
SK2813: 11:55 - 15:15 - 3
SK2813: 17:20 - 20:40 - 4
SK2813: 15:55 - 19:15 - 5
SKxxxx: 16:20 - 19:40 - 6

Alicante (ALC) - Kristiansand (KRS):
SK4664: 12:20 - 15:45 - 6
Kristiansand (KRS) - Alicante (ALC):
SK4663: 16:50 - 20:15 - 6

Alicante (ALC) - Oslo (OSL):
SK4676: 11:20 - 14:55 - 1/2/3/4
SK4676: 10:35 - 14:10 - 5
SK4676: 15:45 - 19:20 - 6
SK4676: 11:30 - 15:05 - 7
SK4674: 20:45 - 00:20 (+1) - 1/2/3/4/5/6/7
Oslo (OSL) - Alicante (ALC):
SK4675: 06:45 - 10:30 - 1/2/3/4
SK4675: 06:00 - 09:45 - 5
SK4675: 11:10 - 14:55 - 6
SK4675: 06:55 - 10:40 - 7
SK4673: 16:10 - 19:55 - 1/2/3/4/5/6/7

Alicante (ALC) - Stavanger (SVG):
SK4658: 20:25 - 23:50 - 3
SK4658: 21:05 - 00:30 (+1) - 6
Stavanger (SVG) - Alicante (ALC):
SK4657: 06:30 - 10:00 - 3
SK4657: 08:00 - 11:30 - 6

Alicante (ALC) - Stockholm (ARN):
SK1854: 19:50 - 23:40 - 1/5
SK1854: 20:15 - 00:05 (+1) - 2/3
SK1854: 19:30 - 23:20 - 4
SK1854: 21:05 - 00:55 - 6
Stockholm (ARN) - Alicante (ALC):
SK1853: 14:55 - 18:50 - 1/5
SK1853: 15:20 - 19:15 - 2/3
SK1853: 14:35 - 18:30 - 4
SK1853: 16:10 - 20:05 - 6

Alicante (ALC) - Trondheim (TRD):
SK4654: 10:25 - 14:15 - 2
SK4654: 17:10 - 21:00 - 6
Trondheim (TRD) - Alicante (ALC):
SK4653: 15:25 - 19:35 - 2
SK4653: 12:10 - 16:20 - 6

fjasebase
25-11-2012, 20:15
Da blir det vel at flyet går BGO-ALC-TRD-ALC-BGO på tirsdager på midtsommeren

@ALC
25-11-2012, 21:00
Da blir det vel at flyet går BGO-ALC-TRD-ALC-BGO på tirsdager på midtsommeren
Yes, it seems. ;)

Fnate
25-11-2012, 22:59
Noen øvrige endringer i eksisterende ruter når sommerprogrammet starter (sammenliknet med fjorårets sommerprogram):

Oslo-Moskva: legges ned

Med forbehold om endringer.

Legger ut litt flere endringer senere.

BALLE!!!!!!

Navigator
26-11-2012, 00:01

Nå var denne ruten en charter for Apollo sist sommer. Apollo har valgt å kutte denne avgangen søndag. SAS har valgt å sette den opp som rutefly.

FlightDeck
26-11-2012, 13:10
En del av de nye rutene har som kjent blitt operert tidligere, men hvem hadde trodd at SAS tidligere fløy fra Stockholm til Thessaloniki via København og Stuttgart? :drunk:

Bergen – Antalya 03JUL13 – 07AUG13 1 weekly
Bergen – Dubrovnik 01JUL13 – 05AUG13 1 weekly
Copenhagen – Alanya 01JUL13 – 16AUG13 3 weekly
Copenhagen – Biarritz 28JUN13 – 16AUG13 2 weekly
Copenhagen – Budapest* eff 31MAR13 6 weekly (Last operated in October 2006)
Copenhagen – Cagliari 04JUL13 – 15AUG13 1 weekly
Copenhagen – Newcastle* eff 04FEB13 (Last operated in September 2006)
Copenhagen – Palermo 21JUN13 – 16AUG13 1 weekly
Copenhagen – Prague* eff 31MAR13 6 weekly (Last operated in October 2008)
Copenhagen – Pula 25JUN13 – 13AUG13 1 weekly
Copenhagen – San Francisco** eff 08APR13 6 weekly
Copenhagen – Thessaloniki* 03JUL13 – 16AUG13 2 weekly (Last operated in October 1994 via Stuttgart)
Gothenburg – Nice 02JUL13 – 16AUG13 2 weekly
Gothenburg – Ostersund** 09FEB13 – 16MAR13 1 weekly
Gothenburg – Pristina 04JUL13 – 15AUG13 1 weekly
Helsinki – Geneva* / ** 12JAN13 – 23MAR13 1 weekly (Last operated in May 2004)
Helsinki – Ostersund 03FEB13 – 31MAR13 2 weekly
Helsinki – Paris* 31MAR13 – 20OCT13 Frequency unspecified (Last operated in September 2011)
Helsinki – Prague 31MAR13 – 20OCT13 Frequency unspecified
Helsinki – Rome* 06APR13 – 26OCT13 Frequency unspecified (Last operated in October 2010)
Oslo – Athens* 27JUN13 – 11AUG13 3 weekly (Last operated in October 2008)
Oslo – Berlin Tegel* eff 31MAR13 3 weekly (Last operated in December 2008)
Oslo – Budapest eff 31MAR13 3 weekly
Oslo – Cagliari* 03JUL13 – 06AUG13 1 weekly (Last operated in October 2009)
Oslo – Lisbon* 24JUN13 – 15AUG13 2 weekly (Last operated in October 2008)
Oslo – Malta* 27JUN13 – 15AUG13 2 weekly (Last operated in October 2008)
Oslo – Palermo* 05JUL13 – 09AUG13 1 weekly (Last operated in October 2009)
Oslo – Pristina 02JUL13 – 27AUG13 1 weekly
Oslo – Pula 26JUN13 – 07AUG13 1 weekly
Oslo – Salzburg* / ** 26JAN13 – 02MAR13 1 weekly (Last operated in March 2009)
Oslo – Thira Launch dates and frequencies unspecified
Oslo – Tenerife South* 03JUL13 – 14AUG13 1 weekly (Last operated in March 2009)
Oslo – Valencia* 24JUN13 – 15AUG13 2 weekly (Last operated in October 2008)
Stavanger – Antalya 03JUL13 – 07AUG13 1 weekly
Stockholm – Alanya 21JUN13 – 16AUG13 2 weekly
Stockholm – Cagliari 29JUN13 – 17AUG13 1 weekly
Stockholm – Innsbruck** 24JAN13 – 24MAR13 2 weekly
Stockholm – Palermo 29JUN13 – 17AUG13 1 weekly
Stockholm – Pristina 04JUL13 – 29AUG13 2 weekly
Stockholm – Pula 22JUN13 – 17AUG13 1 weekly
Stockholm – Thessaloniki* 22JUN13 – 17AUG13 2 weekly (Last operated in October 1994 via Copenhagen & Stuttgart)
Stockholm – Tel Aviv 21JUN13 – 16AUG13 2 weekly
Tampere – Kittila ** / ^ 22DEC12 – 06APR13 1 weekly, certain periods not operating
Turku – Kittila ** / ^ 02FEB13 – 06APR13 1 weekly
Trondheim – Split 26JUN13 – 07AUG13 1 weekly

* Route Resumption (Helsinki departure previously operated under Blue1)
** Previously announced and opened for reservation
^ Previously to be launched under Blue1 (Will be launched under SAS)

http://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/169807/sas-to-open-up-to-45-routes-in-2013/

JELSC
26-11-2012, 13:23
En del av de nye rutene har som kjent blitt operert tidligere, men hvem hadde trodd at SAS tidligere fløy fra Stockholm til Thessaloniki via København og Stuttgart? :drunk:

Det var en rute med nightstop i SKG - tilbage i de tuder hvor SAS havde en del gennemgående ruter gennem CPH.

Dengang var der også:
MAN-CPH-ATH-CPH-MAN med night stop i MAN
Og ARN-CPH-WAW (den der faldt ned på en mark ved ARN)

jefi99
26-11-2012, 17:53
Det var en rute med nightstop i SKG - tilbage i de tuder hvor SAS havde en del gennemgående ruter gennem CPH.

Dengang var der også:
MAN-CPH-ATH-CPH-MAN med night stop i MAN
Og ARN-CPH-WAW (den der faldt ned på en mark ved ARN)

Jeg husker at man i 1996 fløj GOT-CPH-PRG-CPH-GOT med F50 (SAS Commuter).

Dash
26-11-2012, 19:45
I tillegg til de 45 nye rutene øker SAS i 2013 også frekvensene på mange av de nåværende innenriks- og europarutene.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2513997.ece

Noen som vet hvilke innenriksruter som får økt frekvensen? Jeg hadde håpet på en ekstra runde OSL-KRS-OSL om sommeren. Slik det er nå så er faktisk Norwegian sitt tilbud bedre enn SAS sitt. :headbang

WestAir
26-11-2012, 20:33
, men hvem hadde trodd at SAS tidligere fløy fra Stockholm til Thessaloniki via København og Stuttgart? :drunk:

Jeg husker dette. Jeg mellomlandet hver sommer på SKG, det var på den tiden Braathens SAFE måtte gjøre teknisk mellomlanding i SKG (før 737NG) på vei hjem fra Skiathos (og Chios).

LN-MOW
26-11-2012, 20:36
De hadde også en 'genial' rute CPH-Brussel-Strasbourg ... Ikke mange gjestene som reiste mellom BRU og SXB ... STR-SKG hadde imidlertid bra belegg, såvidt jeg husker.

JELSC
26-11-2012, 21:50
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2513997.ece

Noen som vet hvilke innenriksruter som får økt frekvensen? Jeg hadde håpet på en ekstra runde OSL-KRS-OSL om sommeren. Slik det er nå så er faktisk Norwegian sitt tilbud bedre enn SAS sitt. :headbang

Apropos KRS:
Engang var der en KRS-AAL-CPH rute, den var i mange år den eneste udenrigsrute til/fra AAL.
Jeg har set den fløjet med både Metropolitan og DC-9-GTI (DC-9-21)

Et par andre mælkeruter var:
CPH-AAR-LHR vv
og
OSL-BLL-FRA vv
og
OSL-BLL-CGN vv og GOT-MMX-CGN begge Cargo ruter med Electra fra FO

IL-2
26-11-2012, 23:10
Nei, ruten til ARN er ikke helårs. Den går visst januar - mars og deretter juli og august. Er nok meningen å fange opp de to største turistsesongene: Nordlys-entusiastene på vinteren og sommerturistene i sommerhøysesongen.

Jeg trur dette er et eksempel på dårlige vurderinger hos SAS, som forumisten TOS hadde et godt generelt innlegg om.

Folk i Tromsø kjenner knapt til ruta TOS-ARN, og i alle fall ikke som noe annet enn sommerrute. Hvor mye av potensialet i ei rute mister en ved å ha ei rute gående av og på? Det blir nesten som det latterlige opplegget AirBaltic hadde på TOS-RIX, der en aldri visste om flyene faktisk gikk. Viss ruta er oppe pga nordlysturister, skulle jeg tru at CHP-TOS var mer aktuelt, pga IC til CHP fra Asia. Og siden etniske ruter stadig blir nevnt: Svenskene har de siste årene oppdaga at de kan jobbe andre steder i Norge enn i Oslo... Men så er det vel slik at SAS uansett lønnsomhet på enkeltruter heller vil sende folk via OSL.

Setter heller min lit til at KLM finner vegen til den største norske flyplassen de ikke har rute til.

fjasebase
26-11-2012, 23:35
Jeg trur dette er et eksempel på dårlige vurderinger hos SAS, som forumisten TOS hadde et godt generelt innlegg om.

Folk i Tromsø kjenner knapt til ruta TOS-ARN, og i alle fall ikke som noe annet enn sommerrute. Hvor mye av potensialet i ei rute mister en ved å ha ei rute gående av og på? Det blir nesten som det latterlige opplegget AirBaltic hadde på TOS-RIX, der en aldri visste om flyene faktisk gikk. Viss ruta er oppe pga nordlysturister, skulle jeg tru at CHP-TOS var mer aktuelt, pga IC til CHP fra Asia. Og siden etniske ruter stadig blir nevnt: Svenskene har de siste årene oppdaga at de kan jobbe andre steder i Norge enn i Oslo... Men så er det vel slik at SAS uansett lønnsomhet på enkeltruter heller vil sende folk via OSL.

Setter heller min lit til at KLM finner vegen til den største norske flyplassen de ikke har rute til.

CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH CPH :old

Pedersang
26-11-2012, 23:45
Wow! Cagliari! Det må jeg si! Anbefaler virkelig alle å oppleve denne byen.

robertaas
27-11-2012, 00:34
Wow! Cagliari! Det må jeg si! Anbefaler virkelig alle å oppleve denne byen.Hva er så spesielt med den?

IL-2
27-11-2012, 03:16
Sardinia er vel nokså spesiell i seg selv, med en mangslungen historie. For eksempel finner en folk som snakker katalansk på øya...

LN-MOW
27-11-2012, 07:10
Folk i Tromsø kjenner knapt til ruta TOS-ARN, og i alle fall ikke som noe annet enn sommerrute. Hvor mye av potensialet i ei rute mister en ved å ha ei rute gående av og på?.

Med dagens distribusjon er dette ikke lenger så viktig. I gamle dager var det viktig å 'innarbeide' nye ruter, men idag velger man fra det som dukker opp mår man søker online. Cluet er å ha ruta på plass når flest mulig ønsker å bruke den.

TOS
27-11-2012, 09:03
Med dagens distribusjon er dette ikke lenger så viktig. I gamle dager var det viktig å 'innarbeide' nye ruter, men idag velger man fra det som dukker opp mår man søker online. Cluet er å ha ruta på plass når flest mulig ønsker å bruke den.

Jeg tror litt av poenget er at folk kjenner til ruten. Hadde ikke jeg vært aktiv innpå her så tror ikke jeg at jeg hadde kjent til denne ruten eller kjent til når den går. Noen har mulighet for å tilpasse sine planer til en slik rute, heller enn å fly via Oslo, men vil naturligvis ikke kunne gjøre det hvis man ikke kjenner til alternativet. På samme måte som at en som skal på tur til London fra TOS kanskje vurderer å endre dagene i London for å passe med en direkteavgang med DY.

haavig
27-11-2012, 09:12

Er det virkelig så enkelt?

FlyBe opererer mellom OSL og BMA idag. Jeg jobber selv i et stort nordisk konsern med utstrakt reisevirksomhet mellom Oslo og Stockholm.
99,9% av mine kolleger kjenner ikke til denne ruten.

LN-MOW
27-11-2012, 10:22
Vel - det spørs jo på verktøyet du bruker .. er du ute etter en SAS-flight, søker du på sas.no eller wf.no .. i tilfelle TOS-ARN vil du få opp de SAS-flightene som passer i det tidsrommet du skal reise.

Er du ute etter andre selskaper bruker du andre verktøy, som f.eks. expedia. Du finner ikke flybe på SAS-sitene ...

TOS
27-11-2012, 10:38
Vel - det spørs jo på verktøyet du bruker .. er du ute etter en SAS-flight, søker du på sas.no eller wf.no .. i tilfelle TOS-ARN vil du få opp de SAS-flightene som passer i det tidsrommet du skal reise.

Er du ute etter andre selskaper bruker du andre verktøy, som f.eks. expedia. Du finner ikke flybe på SAS-sitene ...

Så det er en fordel å vite om tilbudet for alle som ikke har bestemt seg på forhånd for hvilket selskap man skal velge? Poenget angående FlyBe er vel at hadde man kjent til tilbudet så hadde man kanskje benyttet seg av det, og det samme med ruter som selv SAS har i sitt system (gitt at man har en viss fleksibilitet).

LN-MOW
27-11-2012, 11:04
Hva bruker du når du sjekker f.eks. TOS-MAN?

TOS
27-11-2012, 11:07
Hva bruker du når du sjekker f.eks. TOS-MAN?

viatravel eller wias, normalt sett. Da ligger stort sett alle alternativer inne, og i tillegg så vet jeg jo stort sett hvem som flyr dit. Hadde derimot SAS eller andre hatt en direkteavgang til MAN på enkelte dager som jeg ikke visste om så har jeg iallefall en god del ganger mulighet til å tilpasse mine reiser til dette. Søker jeg derimot på spesifikke dager så er det ikke sikkert at jeg gjøres oppmerksom på slike direkteruter.

LN-MOW
27-11-2012, 11:10
OK, men da hadde du sett om det var en TOS-ARN-MAN connection på de tidene du ønsket ..

TOS
27-11-2012, 11:28
OK, men da hadde du sett om det var en TOS-ARN-MAN connection på de tidene du ønsket ..

Ja, men det var ikke egentlig hovedpoenget. Av og til skaper slike direkteruter mertrafikk, og man kan vel kanskje hevde at DY lykkes i starten blant annet fordi de har tilbudt direkteflygninger fra distriktet. Av og til er det ikke slik at man må til et bestemt sted, men at man skal ta seg en helgetur. Kjenner man ikke til tilbudet så vurderer man det ikke. Hvis man skal fly et annet sted som ikke har direktetilbud så spiller det neppe noen stor rolle om det er via ARN, OSL eller CPH, og da kjøper jeg ditt poeng.

Dash
27-11-2012, 11:40
SAS burde komme opp med en løsning som DY i lavpriskalenderen, der dager med direkteruter har en egen farge.

LN-MOW
27-11-2012, 11:53
Ja, men det var ikke egentlig hovedpoenget.

Det var poenget mitt og det var haavig som sporet av. Du får enkelt på en nettside presentert valgene, enten de er 'kjente' eller ikke. Tidligere var man avhengig av hvor oppdatert en reisebyråagent var, eller hvor god du selv var til å pugge rutetabeller. Derfor trenger man ikke tid og ressurser på å selge inn en sesongrute så lenge den vises når den skal.

Oluf Air
27-11-2012, 12:00
Prisnivået SAS legger seg på er skuffende.

I fjor betalte min familie 6000 kr T/R BGO - SPU med SK

I år ligger de på rundt 10000kr + samme tid BGO - SPU / DBV

Hvor er logikken? DY er minst like dyre.

Jarlabanke Vking
27-11-2012, 12:12

at de ønsker å tjene penger?

LN-MOW
27-11-2012, 12:15

Hvor er logikken?

Ikke noe poeng å være billigst hvis man likevel får solgt billettene ...

Dag Viking
27-11-2012, 12:18

Skuffende lavt eller? SAS bør være minst like dyre som DY, ikke omvendt.

VC-10
27-11-2012, 13:15

Ville man det dersom man hadde brukt SAS sin egen hjemmeside tro?
Eller vil det være slik som når man skal ut fra TRD at man stort sett blir presset via OSL og ikke får opp mer attraktive alternativer til ca samme pris via CPH!?

LN-MOW
27-11-2012, 13:25
Jeg tar utgangspunkt i en perfekt verden her .. om ikke selskapet er istand til å presentere alternativene er noe helt annet ...

Futura
27-11-2012, 18:57

Min bror bestilte i fjor T/R OSL-SPU hos SAS uken før DY la ut sine biletter til salgs. Laveste pris hos DY var ca 4000,- dyrere T/R for 5 pers enn han betalte. Hadde han ventet til mai ville det blitt 10.000 dyrere, så SAS solgte sine SPU biletter alt for billig i fjor.

robertaas
27-11-2012, 20:09
Billettene er jo ikke lagt ut :stir
Kunne ikke se at prisene jeg sjekket gikk ned etter at billettene ble lagt ut. Når det er billigere med en tur til Sør-amerika enn en tur til Middelhavet med SAS så er det ikke av interesse.

Airbus 330
27-11-2012, 20:38
Når SAS lanserer 30 nye ruter, så hadde jeg regnet med at de skulle gå stort sett hele sommer sesongen og ikke i en drøy mnd.....

Litt drøyt å si ny rute, når det bare er snakk om 5 turer til f.eks TFS.

Men det er nå meg da......;)

fjasebase
27-11-2012, 20:56
Når SAS lanserer 30 nye ruter, så hadde jeg regnet med at de skulle gå stort sett hele sommer sesongen og ikke i en drøy mnd.....

Litt drøyt å si ny rute, når det bare er snakk om 5 turer til f.eks TFS.

Men det er nå meg da......;)

Men en ny rute er det jo ;)

tommyh
28-11-2012, 18:51
Har SAS blitt mye dyrere ila de siste månedene? Synes det er ganske drøyt med nesten 3000 kr tur/retur Oslo-Berlin (direkteruta). Dette er ned fredag og hjem søndag, samme hvor langt frem i tid jeg sjekker så ligger prisen på det samme.
Ser også at mange andre destinasjoner som jeg ofte reiser til er blitt mye dyrere når jeg sammenligner med billett-bestillingene jeg gjorde i vår (jeg pleier som oftest å bestille i god tid).

BU662
28-11-2012, 19:21
Har SAS blitt mye dyrere ila de siste månedene? Synes det er ganske drøyt med nesten 3000 kr tur/retur Oslo-Berlin (direkteruta). Dette er ned fredag og hjem søndag, samme hvor langt frem i tid jeg sjekker så ligger prisen på det samme.
Ser også at mange andre destinasjoner som jeg ofte reiser til er blitt mye dyrere når jeg sammenligner med billett-bestillingene jeg gjorde i vår (jeg pleier som oftest å bestille i god tid).

Glemm SAS. Flyr AB nede til Berlin. Da har du valg av tre frekvenser, bedre service og en fair price. Hvorfor i all verden skulle en booke SK med de priser som de har lansert i marked. Helt haplös...

view
28-11-2012, 19:24

Tittet også på denne ruta, men det var ingen interessante helgetilbud. Kun tilbud for utreise mandag, det er ikke mye til ferie/fritid kampanje.

Budapest ruten fikk jeg booket til en grei pris derimot.

robertaas
28-11-2012, 20:07
Jeg lurer på hvem som er målgruppen for disse sommerrutene. Med ukentlige flighter konkurrerer de fort med chartertilbud, men om de legger seg på priser som tilsvarer eller er høyere enn en chartertur som inkluderer hotell hvem vil bestille med dem da?

Har på følelsen at vi vil se disse rutene igjen senere til mye lavere pris...

Dash
28-11-2012, 20:20
Jeg lurer på hvem som er målgruppen for disse sommerrutene. Med ukentlige flighter konkurrerer de fort med chartertilbud, men om de legger seg på priser som tilsvarer eller er høyere enn en chartertur som inkluderer hotell hvem vil bestille med dem da?

Charter er jo en stor konkurent vil jeg tro. Men nå går de fleste rutene kun i høysesongen, og da er charter også temmelig dyrt. Må gjerne ut med 6-7 lapper per person for en uke charter i juli.

Boeing_fan
28-11-2012, 20:24

SAS skal ha over 2 300 kr for en helg i Berlin! Prisene er rett og slett drøye, her går man inn i et marked med stor konkurranse og lave priser, også tar man så til de grader overpris, og for å toppe det hele har man elendige avgangstider! SAS er bare å gi opp, for et håpløst selskap...!

Sier meg helt enig med BU662. Er det i det hele tatt noen andre enn komplette fjols som vil bruke SAS fremfor AB med de prisene og avgangstidene?

Pjokken
28-11-2012, 20:29

Jeg synes 3000 kr t/r Berlin er ganske billig. Men det sier jo mye om forventningene til hva billettene skal koste når man synes 3000 er for dyrt....

Advokaten min skrev ett brev for meg forrige uke. Det kostet meg 10 000. Dyrt?
Kommer an på forventningene I guess.....

Boeing_fan
28-11-2012, 20:35
Jeg synes 3000 kr t/r Berlin er ganske billig. Men det sier jo mye om forventningene til hva billettene skal koste når man synes 3000 er for dyrt....

Advokaten min skrev ett brev for meg forrige uke. Det kostet meg 10 000. Dyrt?
Kommer an på forventningene I guess.....

Det spiller absolutt ingen rolle hva enkelte personer synes eller ikke synes om prisnivået, man priser seg etter betalingsvilligheten i markedet, og er man ikke i stand til å tjene penger i et marked fordi man ikke kan matche konkurrentenes priser og produkter, så går man ikke inn i det!

Jeg vil påstå at det er relativt få mennesker som er villige til å betale de prisene SAS skal ha for en tur til Berlin fra Oslo.

Dash
28-11-2012, 20:39
og for å toppe det hele har man elendige avgangstider! SAS er bare å gi opp, for et håpløst selskap...!

Avgangstidene til TXL er jo greit lagt opp for folk som ikke bor i Oslo gryta. Og sist jeg sjekket var SAS et nettverksselskap som som prøvde å legge opp ruter med greie transfertider.

robertaas
28-11-2012, 20:51
Hvorfor skulle noen betale det dobbelte av det Air Berlin tar med inkludert bagasje, mye nyere fly og inkludert servering ombord?

Det er greit at enkelte vil betale mere for et bedre produkt, men hvem vil betale mere for et dårligere produkt?

Polaris
28-11-2012, 21:17
SAS skal ha over 2 300 kr for en helg i Berlin! Prisene er rett og slett drøye, her går man inn i et marked med stor konkurranse og lave priser, også tar man så til de grader overpris, og for å toppe det hele har man elendige avgangstider! SAS er bare å gi opp, for et håpløst selskap...!

Sier meg helt enig med BU662. Er det i det hele tatt noen andre enn komplette fjols som vil bruke SAS fremfor AB med de prisene og avgangstidene?

Vel, du er nå en ganske komplett fjols når du setter deg på en hest og skriver slikt. Nå kommer jeg med noe som kommer til å gi deg hakeslepp: det er folk som betaler 3000kr for en reise tur/retur OSL-TXL. Jeg, for eksempel, i mine tidligere dager. Jeg ville kun brukt SAS på reise fordi jeg var redd for å fly og SAS var de eneste jeg stolte på. Det er et valg man tar. Penger betyr ikke alt, det handler om å ha en bra tur. Og det leder meg inn på det andre ledd: folk som veit å betale for å få det de ønsker. De som skjønner hva jeg mener skjønner, de som ikke skjønner orker jeg ikke tiltale så dem om det :)

LN-KID
28-11-2012, 21:18
Jeg har nå bestilt SK OSL-TXL t/r 1-8. april for ~1300,-

Norwegians rimeligste alternativ er ~950,- pluss bagasje, pluss sete, pluss kredittkortgebyr, minus lounge, minus ørten alternativer hvis noe går galt, minus setevalg dagen før avgang, bonuspoeng, SAS credits, osv.

Synes ikke det er så verst med under 1500,- til Berlin med et nettverksselskap

robertaas
28-11-2012, 21:38
Jeg har nå bestilt SK OSL-TXL t/r 1-8. april for ~1300,-

Norwegians rimeligste alternativ er ~950,- pluss bagasje, pluss sete, pluss kredittkortgebyr, minus lounge, minus ørten alternativer hvis noe går galt, minus setevalg dagen før avgang, bonuspoeng, SAS credits, osv.

Synes ikke det er så verst med under 1500,- til Berlin med et nettverksselskapTil 1300 inkluderer ikke SAS Lounge.

For de samme datoene inkluderer Air Berlin også servering ombord for 571,- altså under halv pris.

FlightDeck
28-11-2012, 21:39
Slapp av, det kommer jo kampanjepriser til Berlin etter hvert. Helgeturer fredag-søndag for 2500 kr. er da uansett en helt normal pris til storbyer. Er ikke mange trådene siden dere klaget på at "staten finansierte SAS' kampanjebilletter".

Dag Viking
28-11-2012, 21:40
Synes ikke det er så verst med under 1500,- til Berlin med et nettverksselskap

Så støtter du norske arbeidsplasser (med nordmenn ombord som skatter til Norge) i tillegg, noe som jeg gjerne ville betalt ekstra for å gjøre.
Noen velger alltid det billigste, og noe er mer bevisste på sine valg. Slik vil det alltid være, og det finnes muligheter uansett hvilken gruppe man tilhører. Heldigvis :D

SudCaravelle
28-11-2012, 21:44
Til 1300 inkluderer ikke SAS Lounge.

For de samme datoene inkluderer Air Berlin også servering ombord for 571,- altså under halv pris.

Robert - nå må du snart lære deg at det mer eller mindre aldri sammenlignes eple mot eple i disse evinnelige prisdiskusjonene ;)

robertaas
28-11-2012, 21:45
Slapp av, det kommer jo kampanjepriser til Berlin etter hvert. Helgeturer fredag-søndag for 2500 kr. er da uansett en helt normal pris til storbyer.
Normalpris? Jeg har aldri betalt i nærheten av så mye for en helgetur til Europa og jeg har reist ganske mange helgeturer. Til Nordamerika har jeg derimot hatt helgetur til den prisen.

FlightDeck
28-11-2012, 21:51
Normalpris? Jeg har aldri betalt i nærheten av så mye for en helgetur til Europa og jeg har reist ganske mange helgeturer. Til Nordamerika har jeg derimot hatt helgetur til den prisen.

Fint for deg, men de færreste er nok så prissensitive at de ikke er villige til å betale 2500 kr. for en helgetur om man reiser fredag og tilbake søndag.

LN-KGL
28-11-2012, 22:38
Fint for deg, men de færreste er nok så prissensitive at de ikke er villige til å betale 2500 kr. for en helgetur om man reiser fredag og tilbake søndag.

Som regel er det ikke bare kr 2500 som er prisen på helgeturen, i tillegg kommer hotellrom og annet gøy. Hvis alternativet er å betale kr 1500 for t/r ville jeg tatt den og lagt tusenlappen i et bedre hotell/hotellrom. Tross alt oppholder en seg i hotellseng to netter a 6-8 timer sammenlignet med 2 x 1:35 i luften. Siden vi sammenligner Air Berlin med SAS er det heller ikke tvil om at jeg hadde valgt Air Berlin selv hvis prisen hadde vært lik. Men slik er det for oss som tilhører NAFF.

darkcho
28-11-2012, 22:50
Men er det mulighet for å få et gratis glass med vann ombord?! Tross alt det som er super viktig her, så mye som det nevnes til tider ;)

Bergern
28-11-2012, 23:09
Til 1300 inkluderer ikke SAS Lounge.

Joda. Bare man har statusen iorden så...

Lamox
28-11-2012, 23:12
Som regel er det ikke bare kr 2500 som er prisen på helgeturen, i tillegg kommer hotellrom og annet gøy. Hvis alternativet er å betale kr 1500 for t/r ville jeg tatt den og lagt tusenlappen i et bedre hotell/hotellrom. Tross alt oppholder en seg i hotellseng to netter a 6-8 timer sammenlignet med 2 x 1:35 i luften. Siden vi sammenligner Air Berlin med SAS er det heller ikke tvil om at jeg hadde valgt Air Berlin selv hvis prisen hadde vært lik. Men slik er det for oss som tilhører NAFF.

De 6-8 timene sover jeg, så å betale 1000 ekstra for det som er rundt senga mens jeg er i drømmeverden er for meg HELT uaktuelt på en storby ferie! Men folk er jo forskjellige.....

robertaas
29-11-2012, 11:05
Men er det mulighet for å få et gratis glass med vann ombord?! Tross alt det som er super viktig her, så mye som det nevnes til tider ;)Hos SAS kun om vannet er varmt og har kaffe eller te i. Her er en omtale av tlbudet til AirBerlin som tilbyr inkludert mat, drikke og underholdningssystem ombord. De har inkludert innsjekket bagasje, lounge for de med gullkort, og som sagt til halve prisen av SAS.

http://www.aftenposten.no/reise/article3272306.ece

Polaris
29-11-2012, 11:36
Robertaas, jeg fløy med SAS senest i går fra OSL-TOS, og jeg fikk et glass kaldt, rent, normalt vann når jeg ba om det. Helt gratis.

robertaas
29-11-2012, 12:12
Robertaas, jeg fløy med SAS senest i går fra OSL-TOS, og jeg fikk et glass kaldt, rent, normalt vann når jeg ba om det. Helt gratis.Ja, jeg har sett seg skrive det tidligere og det er mulig man ofte kan være heldig på innenlands flighter, men det tilbudet står det ingenting om på sidene til SAS og når jeg har spurt om det på tur til utlandet har jeg blitt bedt om å betale.

Inkludert alkoholfrie drikker, sandwich og underholdningssystem er uansett bedre enn kanskje ett glass vann om man er heldig... og det til dobbel pris.

FlightDeck
29-11-2012, 12:15

Poenget mitt er at 2500 kr. sannsynligvis er en relativt vanlig flypris for en helgetur - fredag til søndag - i en europeisk storby. Hva som er beste valg av flyselskap er en annen sak, og den enkelte kan vel bestemme dette avhengig av egne behov. Det finnes vel ikke noe fasitsvar.

Polaris
29-11-2012, 12:33
Ja, jeg har sett seg skrive det tidligere og det er mulig man ofte kan være heldig på innenlands flighter, men det tilbudet står det ingenting om på sidene til SAS og når jeg har spurt om det på tur til utlandet har jeg blitt bedt om å betale.

Du er pinade god å ordlegge deg på en populistisk negativ måte, å innrømme at man tar feil gjør så vondt at man må omforme det til "mulig man er heldig".

Det handler ikke om hell, det handler om et reelt tilbud. Jeg har flydd t/r TOS-OSL røft regnet 12 ganger i år, og ikke én gang har jeg fått nei på et glass vann. I tillegg har jeg flydd AMS-OSL og fått vann (economy), samt en del flere innenlandsflighter som ikke inkluderer TOS.

Uansett hvordan du vrir og vender på det. At du én gang har blitt bedt om å betale kan nok nærmere tilskrives et uheldig tilfelle - enn at mine 15-20 flighter + hvor jeg har fått vann er "heldige hendelser".

robertaas
29-11-2012, 12:51
Det handler ikke om hell, det handler om et reelt tilbud.Om det faktisk er et reelt tilbud burde det ikke være noe problem å vise en webside hvor det står. SAS er jo ellers veldig flinke til å fortelle om alt de tilbyr. Og jeg har spurt om etter vann mange ganger, ikke bare én.

sail4fun
29-11-2012, 13:03
Om det faktisk er et reelt tilbud burde det ikke være noe problem å vise en webside hvor det står. SAS er jo ellers veldig flinke til å fortelle om alt de tilbyr. Og jeg har spurt om etter vann mange ganger, ikke bare én.

Da tror jeg det handler om hvordan man spør...

robertaas
29-11-2012, 13:15
Virker neste som om noen på SAS følger med på trådene her. ;)

Ser at den norske siden http://www.sas.no/Alltid-med-SAS/#Kaffe
Nå er oppdatert med "Gratis kaffe/te/vann". Den svenske, danske og engelske siden er enda ikke oppdatert med dette.

Min neste tur med SAS er Biz så jeg får da ikke prøvd dette, men regner med at det blir et mye mere tilgjengelig tilbud nå. :up:

Skuggenheimer
30-11-2012, 10:42
Moro med litt positivitet for SAS også da etter en tung periode med pepper/juling både her og der:-)

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/11/30/sas-satte-rekord-pa-nettsalg

IL-2
30-11-2012, 16:13

Jeg ser poenget, men kjøper den ikke heilt. På et sted med begrensa antall ruter er bevisstheta ganske stor om hvor noen få selskap flyr. Det at noen flyr direkte et sted genererer interesse og passasjerer. Interessen og dermed passasjergrunnlaget faller sjølsagt dersom det ikke er tydelig at vedkommende selskap flyr til et bestemt sted.

Og fra en flyplass med begrensa antall ruter er det et stort pluss for forbrukerne med alternativer uten mellomlanding. Nettopp det alternativet gjør jo at selskaper, med forbrukernes aksept kan ta seg bedre betalt pr sete for ei direkterute TOS-ARN enn TOS-OSL. Altså fordi det er i folks bevissthet at dette normalt innebærer mellomlanding.

Av samme grunn kan KLM ta seg godt betalt direkte fra mindre byer til Amsterdam. Jeg hadde gladelig betalt 3000 t/r TOS-AMS framfor 2000kr t/r TOS-OSL-AMS for å slippe OSL og for å spare tid.

Dash
01-12-2012, 17:26
Her kommer en mer detaljert oversikt:

Bergen Dubrovnik 01JUL13 - 05AUG13 D1
Bergen Antalya 03JUL13 - 07AUG13 D3
Copenhagen San Francisco 08APR13 -> D134567
Copenhagen Budapest 31MAR13 -> D123457
Copenhagen Prague 31MAR13 -> D123457
Copenhagen Biarritz 28JUN13 - 16AUG13 D15
Copenhagen Cagliari 04JUL13 - 15AUG13 D4
Copenhagen Palermo 21JUN13 - 16AUG13 D5
Copenhagen Alanya GZP 01JUL13 - 16AUG13 D135
Copenhagen Thessaloniki 03JUL13 - 16AUG13 D35
Copenhagen Pula 25JUN13 - 13AUG13 D2
Copenhagen Newcastle 04FEB13 -> D12345
Copenhagen Ivalo 12DEC12 - 31MAR13 D37
Copenhagen Kittilä 20DEC12 - 30MAR13 D46
Gothenburg Nice 02JUL13 - 16AUG13 D25
Gothenburg Pristina 04JUL13 - 15AUG13 D4
Gothenburg Östersund 09FEB13 - 16MAR13 D6
Helsinki Paris 31MAR13 - 25OCT13 D57 - D14567
Helsinki Rome 06APR13 - 26OCT13 D6 - D2467
Helsinki Prague 31MAR13 - 20OCT13 D47 - D12345
Helsinki Athens 06APR13 - 26OCT13 D6 - D367
Helsinki Geneva 01JUL13 - 18AUG13 D157
Helsinki Östersund 03FEB13 - 31MAR13 D47
Helsinki Geneva 12JAN13 - 23MAR13 D6
Oslo Budapest 31MAR13 -> D247
Oslo Berlin 31MAR13 -> D157
Oslo Santorini 12MAY13 - 22SEP13 D7
Oslo Cagliari 03JUL13 - 06AUG13 D3
Oslo Palermo 05JUL13 - 09AUG13 D5
Oslo Pristina 02JUL13 - 27AUG13 D2
Oslo Valencia 24JUN13 - 15AUG13 D14
Oslo Malta 27JUN13 - 15AUG13 D14
Oslo Lisbon 24JUN13 - 15AUG13 D14
Oslo Athens 27JUN13 - 11AUG13 D247
Oslo Tenerifa TFS 03JUL13 - 14AUG13 D3
Oslo Pula 26JUN13 - 07AUG13 D3
Oslo Salzburg 26JAN13 - 02MAR13 D6
Stavanger Antalya 03JUL13 - 07AUG13 D3
Stockholm Pula 22JUN13 - 17AUG13 D6
Stockholm Palermo 29JUN13 - 17AUG13 D6
Stockholm Cagliari 29JUN13 - 17AUG13 D6
Stockholm Thessaloniki 22JUN13 - 17AUG13 D26
Stockholm Tel Aviv 21JUN13 - 16AUG13 D15
Stockholm Pristina 04JUL13 - 29AUG13 D47
Stockholm Alanya GZP 21JUN13 - 16AUG13 D35
Stockholm Innsbruck 24JAN13 - 24MAR13 D47
Tampere Kittilä 23FEB13 - 06APR13 D6
Trondheim Split 26JUN13 - 07AUG13 D3
Turku Kittilä 02FEB13 - 06APR13 D6

ATC-student
01-12-2012, 20:57
Offensiv satsning, spennende å se hvor dette bærer.

robertaas
01-12-2012, 21:04
Offensiv satsning, spennende å se hvor dette bærer.Jeg vil si at de safer veldig:
-stort sett bare én avgang i uken
-stort sett bare flighter i fellesferien
-høye priser

mann78
01-12-2012, 21:07
Berlin som er sammenlignet over her så er det jo stort sett norwegian og airberlin som kan skilte med gode priser :) Bestillte nettopp en tur for januar til berlin, kom på 943kr inkl seter. Sas: 2579kr.

ATC-student
01-12-2012, 21:08
Ser poenget ditt, allikevel synes jeg det er ganske offensivt å angripe et marked som er meget godt innarbeidet av Norwegian, Ryanair og charter-operatører.

robertaas
01-12-2012, 21:27
Ser poenget ditt, allikevel synes jeg det er ganske offensivt å angripe et marked som er meget godt innarbeidet av Norwegian, Ryanair og charter-operatører.Ja, de tør møte destinasjonene til konkurrentene, men ikke prisene til konkurrentene. Om de likevel klarer selge nok billetter til å tjene på rutene så er det liv laget for SAS. Om de derimot må senke prisene så mye at de selger med tap slik de tidligere har gjort så vil det ikke ta 2 år før de igjen må be om mere penger.

LN-MOW
01-12-2012, 21:37
Ja, de tør møte destinasjonene til konkurrentene, men ikke prisene til konkurrentene. .

Du ser det helt motsatt. Det som er gutsy er å møte dem head-to-head med høyere priser og likevel fylle flyene .. DA har man gjort det riktig. Eventuelle overskuddseter kan man pøse ut på kampanjesalg som 'ising på kaka'.

ATIS
01-12-2012, 21:46
Du ser det helt motsatt. Det som er gutsy er å møte dem head-to-head med høyere priser og likevel fylle flyene .. DA har man gjort det riktig. Eventuelle overskuddseter kan man pøse ut på kampanjesalg som 'ising på kaka'.

Skjønner hva du mener, men blir veldig imponert om SAS greier å fylle alle setene til tross for at konkurrentene har lavere pris. For flesteparten av de som skal benytte seg av fly er det vel egentlig pris som har siste ordet i hvilket selskap valget faller på.

Men - never say never

Lamox
02-12-2012, 00:28
Ja, de tør møte destinasjonene til konkurrentene, men ikke prisene til konkurrentene. Om de likevel klarer selge nok billetter til å tjene på rutene så er det liv laget for SAS. Om de derimot må senke prisene så mye at de selger med tap slik de tidligere har gjort så vil det ikke ta 2 år før de igjen må be om mere penger.

For oss er det aktuellt å fly med hele storfamilien BGO-ALC 6-13.juli (ja - med "vanlige billetter), og vi får da opp flg når jeg søker på Finn: BA kr.3.501, KLM kr.4.331, DY kr.5.558 og SAS KR.5.780. Så har en den vanlige gebyrdiskusjonen som kommer i tillegg for "noen"...

Jeg har da luket bort ekstremt lange routinger. Eks så kan en få DY ned i kr.4.045, men da er reisetiden ned 16t45 via CPH, og returen 26t40 via STO.

Som vanlig så er det jo dyrest med direktefly (som DY og SK har), men som alle andre ganger jeg har søkt tidligere så er det svært lite forskjell mellom DY og SK på disse ferierutene. Du kan helt sikkert finne eksempler på at den ene på enkeltdatoer ligger langt over den andre, men det har jeg ennå ikke opplevd.

Peppep
02-12-2012, 01:25
Off topic, men fra BGO til ALC kan det lønne seg å kjøpe separate billetter BGO-LON og LON-ALC, sjekket dette nylig da jeg hjalp mine foreldre å finne billetter. LGW-ALC-LGW med BA koster 1000 kr på dine datoer. Med DY BGO-LGW til ca 700,- + bagasje og LGW-BGO 14/7 (ja, man får en lørdag i London med på kjøpet ;)) til 715,- + bagasje skulle det gi en totalpris på rett over 2500, med de ulemper det er å ikke ha gjennomgående billetter.

robertaas
02-12-2012, 05:48
Skjønner hva du mener, men blir veldig imponert om SAS greier å fylle alle setene til tross for at konkurrentene har lavere pris. For flesteparten av de som skal benytte seg av fly er det vel egentlig pris som har siste ordet i hvilket selskap valget faller på.
SAS vil antagelig tape om pris er det eneste de konkurrerer på. Utfordringen til SAS er da at deres produkt er dårligere enn mange andre så kundene bør heller ikke være rasjonelle på dette området. Som vist i denne tråden har Air Berlin et bedre produkt til under halve prisen. Det er jo til og med konkurrenter som på mange områder har et bedre produkt på økonomi enn hva SAS leverer på biz.

Det eneste trumfkortet SAS da sitter igjen med er punktlighet, men her spiller det mot SAS om kundene ikke er rasjonelle. Mange kunder husker streiker i svært mange år og det er de som holder seg unna SAS da de mener deres fremtid er for usikker. Ja, jeg kjenner flere som fortsatt mener det er for risikabelt å booke med SAS et halvt år frem i tid.

ATIS
02-12-2012, 10:18
SAS
Det eneste trumfkortet SAS da sitter igjen med er punktlighet, men her spiller det mot SAS om kundene ikke er rasjonelle. Mange kunder husker streiker i svært mange år og det er de som holder seg unna SAS da de mener deres fremtid er for usikker. Ja, jeg kjenner flere som fortsatt mener det er for risikabelt å booke med SAS et halvt år frem i tid.

Men punktlighet er vel ikke like viktig for de feriereisende som business-reisende?

L-1011
02-12-2012, 10:26
På ARN-BER-ARN tycker jag SAS har den klart bästa tidtabellen.

Lamox
03-12-2012, 11:18
SAS vil antagelig tape om pris er det eneste de konkurrerer på. Utfordringen til SAS er da at deres produkt er dårligere enn mange andre så kundene bør heller ikke være rasjonelle på dette området. Som vist i denne tråden har Air Berlin et bedre produkt til under halve prisen. Det er jo til og med konkurrenter som på mange områder har et bedre produkt på økonomi enn hva SAS leverer på biz.

Det er ufattelig uforutsigbart hva du skriver om SAS! Eller kanskje ikke? Copy paste....

hanswest
03-12-2012, 12:50
For de av oss som ikke har OSL som lokalflyplass er SAS´ tilbud om å reise A-D via B og C, med en innsjekk og bagasje helt frem også ganske viktig.

LN-MOW
03-12-2012, 13:37
Mange kunder husker streiker i svært mange år og det er de som holder seg unna SAS da de mener deres fremtid er for usikker. Ja, jeg kjenner flere som fortsatt mener det er for risikabelt å booke med SAS et halvt år frem i tid.

Kan ikke være så veldig mange ....... :stir

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2518714.ece

Etter tøffe forhandlinger ble ledelsen og de ansatte i SAS enige om store kutt sent mandag 19. november. Torsdag den samme uken gikk SAS offensivt ut med en kampanje, og kundene var med.
AdTech Ad

SAS har aldri solgt så mange billetter over internett på én enkelt dag som etter at kampanjen ble startet torsdag 22. november.

– På selve torsdagen, da vår kampanje startet, ble det satt rekord i salg på internett. Man kan trygt si at kundene tok godt imot oss etter noen urolige dager, sier global salgsdirektør i SAS, Elisabeth Milton Hemmingsen.

Wig-wag
03-12-2012, 15:44
Det eneste trumfkortet SAS da sitter igjen med er punktlighet, men her spiller det mot SAS om kundene ikke er rasjonelle.

Jeg mener du overser de viktigste "trumfkort" SAS sitter med som gjør ihvertfall meg ofte villig til å bruke noen hundrelapper mer på flybilletten:

- Evnen og viljen til å ta vare på deg om flyet ditt av en eller annen grunn ikke går.
SAS som nettverksselskap har oftere frekvenser på de fleste destinasjoner, og har de ikke det selv, så kan du re-routes via SAS-ruter eller via andre selskaper i Star Alliance. Du har mulighet for å komme deg frem ganske raskt. Det hjelper ikke om RYR eller NAX sier at du skal få være med neste ledige fly, når det er om tre dager og det allerede er fullt.

- Evnen og viljen til å oppfylle EU-direktivet om passasjerrettigheter ved irregularities, det være seg vulkanutbrudd, vær, tekniske problemer eller streikeraksjoner. Jeg bare minner om hvilket flyselskap som innkvarterte passasjerene sine på hotell uten å mukke da Eyafjadlajøkul gjorde sitt.

Og, ihvertfall foreløpig får du som oftest tak i et menneske som har et forhold til SAS når du lurer på noe eller har et problem det være seg på terminalen eller pr. telefon. Nå blir vel både handling og kundeservice solgt og/eller outsourcet, og da kommer det også for SAS til å bli et bidrag til å spare seg til fant, altså at et eller to av konkurransefortrinnene forsvinner. Håpløst å lete etter en lokal representant for LCC-selskapet, det du får tak i er ofte et ungt, underbetalt menneske uten fullmakter til å utvise eget skjønn til å gi noen assistanse.

Hvis man vurderer dette som uviktig i alle, eller enkelttilfeller er ikke LCC det rette. Men jeg flyr også med f.eks.Norwegian av og til. Og jeg er enig i at opplevelsen av flyturen ombord i bak hos SAS ikke skiller seg nevneverdig fra LCC.

Someone
04-12-2012, 20:50
Ser ut som følgene ruter fra CPH vil få økt frekvens sommeren 2013, med den nye frekvensene i sommermånedene:

Alicante - 4x ukentlig (ny fra november 2012)
Athen - 11x ukentlig
Bucaresti - 6x ukentlig
Malaga - 7x ukentlig
Nice - 15x ukentlig
Palma - 7x ukentlig
Pristina - 6x ukentlig
Roma - 12x ukentlig
Split - 7x ukentlig
Tel Aviv - 4x ukentlig

jefi99
05-12-2012, 10:44
Nederst i artiklen kommer der lidt interessant frem:

"Hvilke andre destinationer i USA er interessante for SAS?"
"Det er Houston i Texas, Boston og Miami. Men det bliver ikke i 2013. Måske i 2014 eller 15," siger Simon Pauck Hansen.

http://www.tic.travel/news/05122012/har-aldrig-oplevet-noget-lignende

Dash
28-04-2013, 17:26
Kommer der et lite slipp med ruter for vintersesongen også min tro? Mulig en del flere ruter nå blir lønnsomme med 4 excellence NG. Når pleier vinterprogrammet å slippes?

@ALC
29-04-2013, 13:50
Kommer der et lite slipp med ruter for vintersesongen også min tro? Mulig en del flere ruter nå blir lønnsomme med 4 excellence NG. Når pleier vinterprogrammet å slippes?
I think there won't be many news in the short-medium haul. It seems that some established (consolidated) European routes are not going to operate during the next winter season.

Regarding Alicante (as example), only has on sale ALC-OSL route and it will be suspended during December and January.

Dash
29-04-2013, 13:59
I think there won't be many news in the short-medium haul. It seems that some established (consolidated) European routes are not going to operate during the next winter season.

Regarding Alicante (as example), only has on sale ALC-OSL route and it will be suspended during December and January.

Hm, merkelig. I vinter gikk OSL/TRD/BGO/SVG-ALC nesten hele året.(Sikkert fra CPH og ARN også, men det har jeg ikke kontroll på) Men mulig det ikke var en suksess...

Men hva anngår KRS, så kan jeg ihvertfall si at ruteprogrammet i helgene ikke går opp. Skal gå en ny charter til Tenerife Søndag morgen, men da er der ikke nok fly tilgjengelig på KRS.

Og litt merkelig at SAS om ikke kommer men noen flere ruter til vinteren med de nye avtalene på plass. En stor del av planer er jo at crew skal produsere mer. Men vist der ikke er mer å produsere så hjelper jo det lite.....

FlightDeck
29-04-2013, 16:52
Hm, merkelig. I vinter gikk OSL/TRD/BGO/SVG-ALC nesten hele året.(Sikkert fra CPH og ARN også, men det har jeg ikke kontroll på) Men mulig det ikke var en suksess...

..

Hele vinterprogrammet er ikke lagt ut så tidlig. Disse rutene har gått i årevis og kommer sikkert til å gå til vinteren også, men med en pause i desember, januar og februar.

teamseacow
29-04-2013, 17:25
BCN pleier og ha pause i desember, januar og februar :(

Someone
05-08-2013, 17:43

Litt overraskende med ser ut som SAS fra vintersesongen øker OSL-TXL fra 3x til 6x ukentlig. Ikke bare meg som blir overrasket her.....:p

Dag Viking
10-08-2013, 13:14
Har SAS gått på en smell innenriks i sommer? De siste par ukene har det vært ekstremt fullt. Ikke så rart kanskje, når det bare er noen få avganger daglig med -500, -600 og kanskje -700 mellom de store byene.
Sier man nei til mange fullpris-reisende så har det vært "feil" utnyttelse av kapasiteten. Jeg gleder meg til vi er tilbake i normalt program, for å reise innenriks om sommeren er et logistikk-mareritt. Eksempel, OSL-BGO i dag og i morgen, 1 ledig sete. OSL-SVG i dag og i morgen, 0 seter for salg. OSL-TRD i dag og i morgen, 3 seter for salg.

Har SAS flydd nattflighter på samme måte som Norwegian noen gang? Hvis ikke, så får vi kanskje se det i fremtiden. God utnyttelse av fly, og folk flyr jo uansett bare det er billig ;)

Chriscross
10-08-2013, 13:40
Det har vel vært samme problemet de to foregående sommerne også. Spesielt nå på tampen av sesongen og noen faktisk skal på jobb.

krølle
10-08-2013, 14:17
Har SAS gått på en smell innenriks i sommer? De siste par ukene har det vært ekstremt fullt. Ikke så rart kanskje, når det bare er noen få avganger daglig med -500, -600 og kanskje -700 mellom de store byene.
Sier man nei til mange fullpris-reisende så har det vært "feil" utnyttelse av kapasiteten. Jeg gleder meg til vi er tilbake i normalt program, for å reise innenriks om sommeren er et logistikk-mareritt. Eksempel, OSL-BGO i dag og i morgen, 1 ledig sete. OSL-SVG i dag og i morgen, 0 seter for salg. OSL-TRD i dag og i morgen, 3 seter for salg.

Har SAS flydd nattflighter på samme måte som Norwegian noen gang? Hvis ikke, så får vi kanskje se det i fremtiden. God utnyttelse av fly, og folk flyr jo uansett bare det er billig ;)

Flyr DY nattflighter da? Bortsett fra charter?

robertaas
10-08-2013, 14:21
Og IC.....

BU662
10-08-2013, 14:24
Litt overraskende med ser ut som SAS fra vintersesongen øker OSL-TXL fra 3x til 6x ukentlig. Ikke bare meg som blir overrasket her.....:p

Det blir sikkert interessant a se hva kommer a skje fremover pa BER-OSL.

Jeg ogsa lurer om denne oppsett som SK planlegger vil ha en impact pa DY sine ruter fra BGO, SVG og TRD til SXF...

Dag Viking
10-08-2013, 14:41

Ja. F.eks. Kos, Korfu, Santorini

Navigator
10-08-2013, 14:58

Ikke en eneste av Norwegians nattflighter er charter. Tror neppe noen turoperatør ville godtatt de avgangstidene, til det er avgangstidene for dårlig tilpasset barnefamilier. Dessutern skaper det store "logistikkproblemer" i forhold til innsjekk-/utsjekk på hotellene etc. Såvidt jeg husker starter alle Norwegians charterflighter med ruternr DY9xxx (og SAS sine med SK7xxx)

Tilbake til temaet her som var SAS ruter. Mangelen på innenriksavganger kan jo også skyldes antallet charteroperasjoner de har sommerstid, Apollo har feks 49 SAS charteravganer fra Norge pr uke i Juli.

Vede
10-08-2013, 16:00
Hvor har du det i fra? Norwegian har i hvert fall 1 charter fra Sola som går om natten som jeg kommer på.