View Full Version : SAS annonserer 30 nye ruter i 2013
Intemezz
10-08-2013, 16:59
Flyr DY nattflighter da? Bortsett fra charter?
Og DXB. Den går strengt tatt fra OSL på ettermiddagen, men returflighten er på natt med ankomst OSL 06.00.
Nattflighter krever tilvenning i markedet. For 15-20 år siden var det kun et begrenset antall her borte, men nå finner du dem i hopetall - spesielt østover fra vestkysten. Andre veien er det mindre, da ankomster ved 2-3 tiden på natta er upraktisk. Men østover reiser man jo mot klokka. Og ofte finner du de beste prisene på dise flightene.
Jeg vil tippe at vi vil få se mer og mer av dem i Skandinavia og - men hovedsaklig på ruter på over tre timer.
Navigator
10-08-2013, 21:36
Hvor har du det i fra? Norwegian har i hvert fall 1 charter fra Sola som går om natten som jeg kommer på.
Hvilken rute er det da, på avinor sine sider finner jeg ingen DY charter som tar av mellom kl 21:00 og 24:00 inneværende uke? Med nattcharter mener jeg fly som starter fra "hjemmebase" mellom kl 22:00 og 24:00 og returnerer neste morgen, ikke de avgangene som har avgang mellom 16:00 og 19:00 og returnerer mellom 01:00 og 04:00, det har alle charterselskaper, det er vel heller det man kaller "kveldsavganger" ikke "nattavganger". Jeg jobber med charter og turoperatører og vet at det er mye vanskligere å få solgt avganger med ugunstige avgangs og annkomsttider til en god pris. Avganger før 06:00 og etter 21:00 er ikke så "lettsolgte".
Hvilken rute er det da, på avinor sine sider finner jeg ingen DY charter som tar av mellom kl 21:00 og 24:00 inneværende uke? Med nattcharter mener jeg fly som starter fra "hjemmebase" mellom kl 22:00 og 24:00 og returnerer neste morgen, ikke de avgangene som har avgang mellom 16:00 og 19:00 og returnerer mellom 01:00 og 04:00, det har alle charterselskaper, det er vel heller det man kaller "kveldsavganger" ikke "nattavganger". Jeg jobber med charter og turoperatører og vet at det er mye vanskligere å få solgt avganger med ugunstige avgangs og annkomsttider til en god pris. Avganger før 06:00 og etter 21:00 er ikke så "lettsolgte".
Nå er vi veldig off topic her. Men den går 18.30 fra Sola og returnerer 05.00. Det vil si hele natten for meg i hvert fall så tydligvis et definisjonsspørsmål. Hvis de skal gå fra basen mellom 22.00 og 24.00, når skal de i følge deres definisjoner være tilbake?
Med nattcharter mener jeg fly som starter fra "hjemmebase" mellom kl 22:00 og 24:00 og returnerer neste morgen,.
Med 4-5 timers flytid, kan vel det bli vanskelig ... :stir
Det har vel vært samme problemet de to foregående sommerne også. Spesielt nå på tampen av sesongen og noen faktisk skal på jobb.
Undersøkte prisar TRD-BGO-TRD (evt. FDE istadenfor BGO) for denne helga, og det var ille. Nokre gangar skjer ting ein ikkje kan planlegge for, og eg synst det var litt ille at prisane var over 6000 t/tr berre til bergen for to personar. Då hadde eg heile torsdag og heile laurdag eller sundag som reisedagar. Frå BGO og opp var det nesten ingen seter. Jaja, nok sutring. Det vart biltur.
sail4fun
11-08-2013, 10:27
nettop,mange skal tilbake på jobb...
petter380
11-08-2013, 12:23
Har SAS gått på en smell innenriks i sommer? De siste par ukene har det vært ekstremt fullt. Ikke så rart kanskje, når det bare er noen få avganger daglig med -500, -600 og kanskje -700 mellom de store byene.
Sier man nei til mange fullpris-reisende så har det vært "feil" utnyttelse av kapasiteten. Jeg gleder meg til vi er tilbake i normalt program, for å reise innenriks om sommeren er et logistikk-mareritt. Eksempel, OSL-BGO i dag og i morgen, 1 ledig sete. OSL-SVG i dag og i morgen, 0 seter for salg. OSL-TRD i dag og i morgen, 3 seter for salg.
Har SAS flydd nattflighter på samme måte som Norwegian noen gang? Hvis ikke, så får vi kanskje se det i fremtiden. God utnyttelse av fly, og folk flyr jo uansett bare det er billig ;)
Enig, dette forutså jeg allerede i midten av juni, ref tråden om "mangel" på ungdomsbilletter.
Skal bli godt med vanlige ruter igjen gitt, og spesielt ikke 1915-flight fra SVG, men 2145 eller senere!
MountainDew
11-08-2013, 12:31
Har selv fløyet flere av disse nattflighter, der en lander tilbake i Norge 0400-0600. Det har vert en del slike flygninger i sommer for Star Tour, som jeg kommer på nå i farten så gjelder det SVG, AES, MOL, BOO, TOS + DK/SWE.
:zzz
Angående melkerutene innad i Norge så er det alltid underkapasitet på sommeren synes jeg. (fulle fly for DY/SK)
SK hadde for mange år siden en nattflight fra LHR til TOS. Om jeg husker rett så var det snakk om avreise fra London en gang etter kl 2200, med retur fra TOS rundt kl 0300. Benyttet meg av den noen ganger som student.
Ser ut som følgene ruter fra CPH vil få økt frekvens sommeren 2013, med den nye frekvensene i sommermånedene:
Alicante - 4x ukentlig (ny fra november 2012)
Og nå skal den kun flys fra 02JUL14 til 01AUG14 2 ganger i uka. Ruten var i utgangspunktet helårlig, men flys ikke denne vinterssongen og dukker bare opp så vidt i sommersesongen. Merkelig at SAS ikke får en CPH-ALC rute til å gå rundt. Konkurransen blir vel for stor fra Norwegian og Vuelling.
Note:
Når jeg har sett på billetter til gamlingene, så har alltid KRS-CPH-ALC vært priset vesentlig høyere enn KRS-ALC og KRS-OSL-ALC.