View Full Version : Deicing-teknologier
Er deicing ved å fysisk sprøyte væske på flyet eneste godkjente metode. Skulle tro noen hadde funnet på noe annet og mer effektivt.
Er dette godkjent i Norge:
http://radiantenergycorp.com/technology.htm
Eller noen av disse:
http://www.icas.org/ICAS_ARCHIVE_CD1998-2010/ICAS2004/PAPERS/547.PDF
Eller er det noe helt nytt på gang?
Er deicing ved å fysisk sprøyte væske på flyet eneste godkjente metode. Skulle tro noen hadde funnet på noe annet og mer effektivt.
Eller noen av disse:
Infrarød fjerning av is ble forsøkt på Gardermoen for en del år siden. Forsøket ble ikke videreført, så det ga vel ikke ønsket effekt.
Legger ved denne linken fra Wikipedia om de-icing.
http://en.wikipedia.org/wiki/De-ice
Vidar
Skal man ha av store mengder sne, som man ofte trenger i Norge, er det lite annet enn den gamle, gode metoden med sprøytekanon som funker ...
Desk pilot
30-10-2012, 19:43
Jeg har latt meg fortelle at på steder med tørr snø/rim kan man også børste vingene. For noen år siden ble dette gjort på enkelte flyplasser i Sibir. Vet ikke om dette fortsatt gjelder.
Hva angår den infrarøde de-icing hallen som ble satt opp på Gardermoen ble det en mindre suksess ja.. De gjorde vel noen forsøk, men etter å ha smeltet av isen, trengte vann inn de merkligste plasser og det hele endte med att flyet måtte stå 2 dager med badstuetemperatur innvendig i en hangar. Det oppsto også noen problemer når flyet taxet ut fra de-icing hallen med vann her og der og dette frøs til igjen. Ikke akkurat noen ingeniørkunst det teltet der! Står det fortsatt der??
Ikke så lett å børste vingene på en AN-124. Vet at russerne brukte jetmotor montert på lastebiler, funket bra, men lite kotroll på temperaturen. SAS takket nei til det utstyret.
Dag Johnsen
24-12-2012, 13:29
Heisann Radiv!
Eller noen av disse:
La oss starte med to uttrykk: Anti-icing og de-icing. De-icing er som regel brukt som et begrep for aa fjaerne is og snoe fra flyet, og anti-icing er aa unngaa oppbygging av is.
Sproeyting av de-icing veske, ofte Type I veske, er ikke den eneste "lovlige" maaten aa fjaerne snoe paa, men stort sett den eneste praktiske og effektiv maate aa gjoere dette paa. Vi brukte IR "teltet" i EWR i mange aar og dette virket stort sett bra, men hadde noen begrensninger, og etter at vi monterte winglets paa flyene passet de ikke lenger og det ble dyrt aa bygge dette om. Plastikk flyene vaares, B787 liker heller ikke for varme vinger og hadde vel smeltet med terje t sin jetmotor...^_^
Anti-ice er som nevnt for aa unngaa oppbygging av is og paa bakken og i luften. I tillegg til flyet sin wing, engine cowl og probe anti-ice som stort sett beskrives i denne artikkelen, brukes det ogsaa forskjellige typer anti-ice vesker paa bakken foer avgang. Type I og II de-icing vesker kan ogsaa brukes som en anti-ice veske, men nyere Type IV anti-ice vesker er veldig effektvt for aa unngaa oppbygging av is, selv om man maa sitte paa bakken i snoevaer og vente paa avgang. Dette begynner aa bli komplisert, da "hold-over" tid paa anti-ice vesker er forskjellig fra type, temperatur og nedboer intensitet, men det ligger mye forskning bak dette og jeg vil slett ikke si at industrien sitter "paa stedet hvil" med tanke paa dette... ;)
Ha en God og hvit Jul, men is-frie vinger til alle vaare flygende venner her paa forumet.
Dag
Jeg har latt meg fortelle at på steder med tørr snø/rim kan man også børste vingene. For noen år siden ble dette gjort på enkelte flyplasser i Sibir. Vet ikke om dette fortsatt gjelder.
Jeg har sett dette gjort på en TU-154 i MMK. To mann på hver vinge med hver sin kost. Jeg var en smule skeptisk til metoden, men det var kaldt og tørt så jeg antar at det fungerer. :)
Jeg har sett dette gjort på en TU-154 i MMK. To mann på hver vinge med hver sin kost. Jeg var en smule skeptisk til metoden, men det var kaldt og tørt så jeg antar at det fungerer. :)
Det har også fungert meget vel på en AN-24 (tror jeg det var) som sto parkert i vintervær på Sola sist vinter.
Speedbird
29-12-2012, 19:35
Interessant tema, og dette med Type IV var ny informasjon for meg.
På småfly pleier vi ofte å koste det av, eller bruke en fille og tørke vingen ren.
Har også observert bruk av varmt-vann, og deretter påfølgende avtørking - og faktisk hårføner for å få bort vann fra rorhengsler, etc..
Biltema sin de-icer er også en del brukt, men da er det en idé å være påpasselig med inspeksjon og evt. smøring av beveglige deler - ettersom spritinnholdet kan tørke disse ut.
For å legge til en liten detalj, er det også vanlig å fjerne hjulkåper på mindre fly vinterstid - det hender man takser i litt slushy conditions - som deretter fryser i hjulkåpen og gir deg en lei overaskelse når du lander igjen..!
Twin Otter
29-12-2012, 20:09
For å legge til en liten detalj, er det også vanlig å fjerne hjulkåper på mindre fly vinterstid - det hender man takser i litt slushy conditions - som deretter fryser i hjulkåpen og gir deg en lei overaskelse når du lander igjen..!
Siden du nevner hjulkåpene. Hvilken funksjon har disse sånn egentlig? Bortsett fra at det estetiske?
Speedbird
29-12-2012, 20:17
Aerodynamikk er stikkordet - man tjener vel en 2-3 knop på dem hvis de er ordentlig utformet og tilpasset.
Det er også en del ettermarkeds hjulkåper man kan kjøpe, som hevder å gi ytterligere hastighet, f.eks.:
http://www.shopknots2u.com/store.php?crn=364&rn=859&action=show_detail
Dag Johnsen
30-12-2012, 13:30
Heisann Speedbird! Haaper det staar bra til med deg!
Interessant tema, og dette med Type IV var ny informasjon for meg.
Dette med utvikling av anti-ice vesker har paagaatt en stund, men nye type IV vesker er virkelig interessant. Type II vesker har et tilsetnindsstoff som gjoer at vesken blir tykkere, slik at den ikke skal renne av med en gang. Vesken vil ligge paa til sirka 100 knop, da skjaeringskreftene fra luften vil bryte ned viskositeten, og vesken renner av. Type IV vesker er en videreutvikling av Type II vesker som kan absorbere mere nedboer uten at den brytes ned, og de er ofte farget groenn, i motsetning til oransje Type I, slik at det kan lettere identifiseres. Flyet kan da sitte lengre foer hold-over tid paa vesken gaar ut og det maa legges paa ny veske.
..men 100 knop er litt for fort takoff hastighet for Cessna'en og her i Chicago maa maa man bruke kost foer avgang...;)
Dag
Dag
Speedbird
30-12-2012, 16:07
Hei Dag! :)
Det står bra til med meg, - siste året har vært ganske hektisk med husprosjekt og bytte av jobb, men nå begynner tingene å komme på plass. :)
Er offshore nå, og grunnet bølger (8 meter pluss) og vind (45 knop pluss) har vi en del tid til overs mens vi venter på at været skal roe seg. :)
100 knop er vel først realitsisk når man avslutter climb og går over i cruise, så det blir gjerne litt voldsomt for oss. ;)
Utviklingen av Type IV er jo svært positivt, - spesielt hvis det blir forsinkelser etter fullført de-ice, eller det er kø mot rullebanen.
Fant en interessant oversikt:
http://www.aviation.clariant.com/C12576720021BF8F/vwWebPagesByID/E1C87CC572A4453BC12576FE002E0DFF
Og leser der at "Type IV fluids contain at least 50% of glycol and a corrosion inhibition package.".
Jeg ser at også Type II har anti-korrosjonsvæske i seg, - noe jeg faktisk ikke var klar over.
Er dette for å kompensere for uttørking av de-icing væsken, eller er det for å gi ekstra beskyttelse vinterstid hvor man er mer utsatt for fukt, etc? :)
Det er vel en del år siden Type IV begynte å komme i bruk? Jeg hadde siste De-icing refresher i 2004 (tror jeg..) og det ble definitivt nevnt da.
De fleste propelldrevne fly er vel ikke godkjent for Type IV, jeg mener å huske at dette i hvert fall gjaldt F50 og DHC8 (med mulig unntak for Q400) av de som var aktuelle i Norge.
Det ble også fortalt en historie om en Twin Otter som ved en misforståelse fikk et lag Type IV på seg. Det var visst en heller "interessant" flytur før de kom seg ned igjen..... -Som å fly i sirup, ble det sagt. :8:
Type IV har vel vært noen år ja, men er ikke brukt i Norge. Er vel land som USA, Canada og sikkert Finland den brukes mest? Den har vel i tillegg til lenger HOT også lavere frysepunkt?
Geffelator
30-12-2012, 21:34
De fleste propelldrevne fly er vel ikke godkjent for Type IV, jeg mener å huske at dette i hvert fall gjaldt F50 og DHC8 (med mulig unntak for Q400) av de som var aktuelle i Norge.
På Fokker 50 brukte vi Type IV når vi fløy til Finland da det stort sett ikke er annet å få der. Fokker 50 er godkjent med restriksjoner, det vil si at etter endt flight skal teknikker innspisere maskinen. Sjekke at det ikke ligger igjen fluid i diverse hulrom rundtomkring på maskinen. Når det er sagt så er Type IV skikkelig sirup på turboprop og det drypper fluid i lange tider etterpå.
Vil tro at også dette gjelder for andre turbopropper i samme kategori da Fincom også sprayet ATR'ene med Type IV.
branserud
31-12-2012, 11:40
Finns mange metoder for å fjerne is. Og det meste er lov. Problemet er om har nedbør da må godkjente væsker brukes type 1 har veldig kort holdover tid og anses som ikke brukbar antiice ved nedbør. Da er det TYPE 2 ELLER IV som gjeller.
FLeste selskaper bruker clean wing som krav. B737 bruker dog kunne ha litt frost på undersiden av vingen. Poenget med deice er det man har fjernes uten at flyet skades. Derfor leser man om koster eller taxfree sprit.. Vann blir også brukt men da rundt null og oppover i en 2 stegs avisning. Poenget er at det ikke skal kunne fryse igjen. Noen fly som feks Fokker 28 er super følsomme til og med for insekter.. Så de krever absolutt clean ving
Dag Johnsen
31-12-2012, 13:15
Hei igjen Speedbird!
Jeg ser at også Type II har anti-korrosjonsvæske i seg, - noe jeg faktisk ikke var klar over.
Er dette for å kompensere for uttørking av de-icing væsken, eller er det for å gi ekstra beskyttelse vinterstid hvor man er mer utsatt for fukt, etc? :)
Dette er vel stort sett for at det ikke skal bli noe korresjonsskade da disse fortykkede anti-ice veskene kan ligge igjen i kroker og kriker. Flyprodusentene anbefaler at flyene skal regelmessig inspiseres, vaskes og etterbehandles med anti-korresjon ved bruk av de-/anti-icing vesker.
Det er sikkert noen her som kan mere om dette, men jeg tror aa huske det var en AD paa B737NG da de-icing veske kunne samle seg opp i hoeyderoret og skape ubalanse.
Ha det fint ute paa havet, saa haaper jeg vi ser deg paa en av de neste USA turene... ;)
Heisann Stone!
Det er vel en del år siden Type IV begynte å komme i bruk? Jeg hadde siste De-icing refresher i 2004 (tror jeg..) og det ble definitivt nevnt da...
Ja, naar man snakker om nytt i denne industrien saa er jo dette relativt, og jeg tror type IV anti-ice vesker begynte aa bli tatt i bruk paa midten av 90 tallet.
Heisann branserud
...Noen fly som feks Fokker 28 er super følsomme til og med for insekter.. Så de krever absolutt clean ving
Ja, transport fly uten LE slat er nok mere foelsomme for dette da selv smaa uregelmessigheter kan foraarsake tidlig laminaer separasjon og oeke steilehastigheten. Vi hadde et trist utfall av dette med en DC9-10 for en del aar siden.
BTW: En artig traad dette her og mange interesannte innlegg.
Ha et Godt Nytt Aar alle sammen!
Dag