PDA

View Full Version : Malaysia Airlines

MD11
04-03-2006, 15:12
Malaysia Airlines er i krise og alle deres Europeiske ruter går med tap, inkl. ARN-KUL.

Last ned link i pdf format og bla ned til side 19, intressant lesning!

Malaysian turnaorund (http://hq.malaysiaairlines.com/mys/eng/about_us/investor_relations/MASWay_F.pdf)

Someone
04-03-2006, 15:39
Krise er midlt sagt. Hvis man leser rapporten ser man at de gaar tom for cash i July uten paafylling og de taper penger paa svaert mange ruter (blant annet alle Europa og USA rutene, se side 29)

MD11
04-03-2006, 16:11
Asiatiske selskaper begynner nå også å merke den voldsomme fremgangen til LCC'ene.
I tillegg ser man effekten av EK's enorme ekspansjon inn i de Asiatiske markedene.

MD11
04-03-2006, 17:30
Dette viser også at ruten ARN-KUL går med minus, til tross for at noen her inne hardnakket påstår at den er en suksess. :naughty:

Trety
04-03-2006, 17:39
Originally posted by MD11
Dette viser også at ruten ARN-KUL går med minus, til tross for at noen her inne hardnakket påstår at den er en suksess. :naughty:

Men dersom nesten alle MAS' ruter til Europa og USA går i minus på tross av gode bookingtall er kanskje problemet f.eks. kostnadsnivået? ARN-ruten har ifølge de med tallene meget gode bookingtall, så da dreier deg seg enten om dårlig revenue management eller altfor høye kostnader.

Jeg kan ikke noe for det, men dette høres kjent ut i forhold til en viss operatør med longhaulhuben sin i CPH. :)

MD11
04-03-2006, 17:41
Originally posted by Trety

Men dersom nesten alle MAS' ruter til Europa og USA går i minus på tross av gode bookingtall er kanskje problemet f.eks. kostnadsnivået? ARN-ruten har ifølge de med tallene meget gode bookingtall, så da dreier deg seg enten om dårlig revenue management eller altfor høye kostnader.

Jeg kan ikke noe for det, men dette høres kjent ut i forhold til en viss operatør med longhaulhuben sin i CPH. :)

Og det viser også til de grader at fulle fly ikke betyr overskudd........:sarc

Trety
04-03-2006, 17:46

Nettopp, derav min påpekning til revenue og/eller kostnadsnivå.. og sammenlikningen med våre hjemlige venner med blå haleror og røde motorer. ;)

LN-MOW
04-03-2006, 17:52
Kanskje mer relevant aa sammenligne med situasjonen her borte for noen aar siden, naar dinosaurene begynte aa faa problemer og LCC'ene begynte aa ta av markedene. At det er langrutene og ikke de regionale rutene som skaper problemer, boer kanskje ytterligere forsterke varselsflaggene til selskapene i omraadet ettersom det er disse som holder DL, CO og deres likesinnede flytende..

Dinosaurenes siste bastion. Men ikke mye lenger naa ..... :devil

peraARN
04-03-2006, 18:01

Ingen har väl påstått att Malaysian går med vinst på ARN, däremot är vi ett par stycken som ifrågasatte det PP sa om att MAS snart skulle lämna Arlanda. Nu ser det kanske ut som han får rätt, men jag kommer fortsätta kräva källor till sådana påståenden vilken flygplats eller vilket flygbolag det än gäller.

SQ 777
04-03-2006, 18:24
Akkja, med en ganske god innsikt i det landet, ordner det seg nok. Se på Petronas og alle andre prestisjeprosjekt.

Her blir det ordnet med ubegrenesede kapitaltilførseler inn i selskapet via et lite møte på kammerset i regjerningen inntil alt er OK. Ansikt må reddes og en stor pipeline inn i statskassa blir deyt nok, og enhver form for "riksrevisjon" blir smørt vekk med cash.

Dette er Asia, ikke resten av verden.

PP
04-03-2006, 18:29
Originally posted by peraARN

Ingen har väl påstått att Malaysian går med vinst på ARN, däremot är vi ett par stycken som ifrågasatte det PP sa om att MAS snart skulle lämna Arlanda. Nu ser det kanske ut som han får rätt, men jag kommer fortsätta kräva källor till sådana påståenden vilken flygplats eller vilket flygbolag det än gäller.

Jeg vil meget gerne understrege at jeg aldrig har sagt at MAS er ved at nedlægge ARN ruten. Jeg har blot videregivet information som jeg har modtaget, om at ARN ruten går med underskud og at min kilde der sidder tæt på begivenhederne vurderede at US på ARN måske kunne være en medvirkende faktor til at MAS ville trække sig. På den baggrund synes jeg ikke din påstand i ovenstående PeraARN er speciel fair.

Hvad angår angivelse af kilder, så er jeg rimelig sikker på at såfremt diskusionen i dette forum udelukkende skulle baseres på offentlige tilgængelige kilder og udtaleleser så ville her blive meget stille...

MD11
04-03-2006, 19:17
Originally posted by PP

Jeg vil meget gerne understrege at jeg aldrig har sagt at MAS er ved at nedlægge ARN ruten. Jeg har blot videregivet information som jeg har modtaget, om at ARN ruten går med underskud og at min kilde der sidder tæt på begivenhederne vurderede at US på ARN måske kunne være en medvirkende faktor til at MAS ville trække sig. På den baggrund synes jeg ikke din påstand i ovenstående PeraARN er speciel fair.

Hvad angår angivelse af kilder, så er jeg rimelig sikker på at såfremt diskusionen i dette forum udelukkende skulle baseres på offentlige tilgængelige kilder og udtaleleser så ville her blive meget stille...

Dette viser at PP har troverdige kilder med riktig informasjon. Noe som er svært viktig mener jeg:up:

peraARN
04-03-2006, 19:27
Originally posted by PP

Fel av mig där PP, var lite dum i bollen när jag skrev det där inlägget, hade totalt glömt att det var med US-airways tråden snacket om Malaysian kom. Anyway, tycker inte vi återupptar diskussionen om källor, CPH-ARN osv igen.

ARN
04-03-2006, 20:59

Vad är det som säger att PP har rätt avseende MH påståenden om att MAS ska lämna Arlanda? Hittills har ju ingen källa återgivits någonstans som specificerat just arlandalinjen. Har något nytt utöver det PP påstått tillkommit ? Fortfarande ser det ju ut som ett rykte som började hos CPH / PP och som fått spridning. Vet du något mer ?

LN-MOW
04-03-2006, 21:10
Originally posted by ARN

Vad är det som säger att PP har rätt avseende MH påståenden om att MAS ska lämna Arlanda?

pp har aldri sagt at MH skal legge ned ARN. Bare at butikken gaar daarlig, og det har MH bekreftet selv!
Paa et forum kan man ikke alltid oppgi kilde heller .....

Hittills har ju ingen källa återgivits någonstans som specificerat just arlandalinjen.

Er ikke 'alle Europalinjene' spesifikt nok for deg ...???

ARN
04-03-2006, 21:39
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by ARN

Vad är det som säger att PP har rätt avseende MH påståenden om att MAS ska lämna Arlanda?

pp har aldri sagt at MH skal legge ned ARN. Bare at butikken gaar daarlig, og det har MH bekreftet selv!
Paa et forum kan man ikke alltid oppgi kilde heller .....

Hittills har ju ingen källa återgivits någonstans som specificerat just arlandalinjen.

Er ikke 'alle Europalinjene' spesifikt nok for deg ...???

Nej det är inte specifikt nog eftersom dom helt naturligt går helt olika ekonomiskt.

Felet som PP gjort är att han hänvisar till en källa som gäller alla europalinjers ekonomiska ställning hos MAS. Ingen vet var i ordningen ARN-linjerna befinner sig... eller hur? Ingen har från MAS sida någonsin pratat specifikt om linjerna till ARN. PP har faktiskt givit oss alla det intrycket. Han har dessutom hänvisat till "källor" han inte kan uppge. Det är detta jag vänder mig mot. Det kan vara vilseledande ryktesspridning :naughty:

PP
04-03-2006, 22:00
Jeg synes det desværre at en anvender i denne tråd, er i gang med et mere eller mindre usagligt angreb på min person.

Jeg vil ikke modkommentere på disse angreb, men synes at denne tråd har taget en meget uheldig drejning som ingen kan være tjent med. Jeg vil derfor til moderatorerne anbefale at denne tråd lukkes eller en række indlæg fjernes (inklusiv mine egne) for at komme tilbage til et sagligt niveau.

LN-MOW
04-03-2006, 22:04
Originally posted by ARN

Nej det är inte specifikt nog eftersom dom helt naturligt går helt olika ekonomiskt.

Felet som PP gjort är att han hänvisar till en källa som gäller alla europalinjers ekonomiska ställning hos MAS. Ingen vet var i ordningen ARN-linjerna befinner sig... eller hur? Ingen har från MAS sida någonsin pratat specifikt om linjerna till ARN. PP har faktiskt givit oss alla det intrycket. Han har dessutom hänvisat till "källor" han inte kan uppge. Det är detta jag vänder mig mot. Det kan vara vilseledande ryktesspridning :naughty:

pp henviser nok til en helt annen kilde som ikke har noe med linken aa gjoere. Det er mange kilder man ikke vil navngi paa et offentlig forum, og hvis du bare vil ha kalde fakta foreslaar jeg at du heller leser aarsrapporter og pressemeldinger enn forum paa internett.
Forumene er ikke offisielle kilder og er heller ikke ment for det. Paa et forum poster man meninger og rykter og det er opp til deltakerne selv hva de vil tro paa. Er man uenig saa sierman fra, men aa forlange kilder til alt som postes er 'ridicoulous'.

LN-MOW
04-03-2006, 22:05
pp - jeg saa din posting etter jeg skrev innlegget over, og hvis vi ikke kommer tilbake paa sporet, er det mulig det vil bli litt redigering. ARN har tydeligvis litt problemer med aa se forskjell paa et forum og en pressemelding.

MD11
04-03-2006, 22:38
Her er alle fakta på bordet i form av en pressemelding fra MH itself! Den sier klart og tydelig fra at ARN-KUL er ulønnsom, på lik linje med alle europeiske linjer. Så enkelt er det!

Burde ikke være vanskelig og forstå:up:

amatør
05-03-2006, 00:07
Flyr ikke Maylasian nesten "gratis"på ARN?? Hvis det er tilfellet enda, og ruten går med godt belegg og fortsatt taper penger, så knuser de vel "vårt" SAS i dårlig økonomistyring..Men problemet er kanskje at det er for mye leisure reisende, og for lite businessreisende??

ARN
05-03-2006, 08:17
Visst har Malaysia låga priser, särskilt på segmentet ARN - EWR. Men på linjen ARN - KUL är läget annorlunda och priserna högre.

Och du har rätt i att businessresandet sviktar på MAS-linjen på ARN. Detsamma gäller också Thais linjer till både CPH och ARN. Businessresandet i Skandinavien har gått ner kraftigt i Skandinavien senaste åren. Företagen tittar noga på sina reseutgifter numera och utbudet av lågpriser är stort.

Vi har fortfarande inga riktiga svar exakt om hur linjen går mer än att alla deras linjer till Europa går med underskott.

Vi vet ingenting om MAS operating costs på 777:an. Men vi vet att den är mycket lägre än på många andra bolag. Vi vet att personalkostnaderna är mycket lägre än på t.ex. SAS. Därför kan MAS klara sig med helt andra och mycket lägre intäktsnivåer än t.ex. SAS. Vad vi vet är att linjerna på Arlanda har mycket hög beläggning. Vi vet att flygavståndet blev kortare via ARN än via DXB, så för genomgående resande till EWR är de operativa kostnaderna lägre. I övrigt vet vi som sagt ingenting... Hittills har vi inte sett några siffror...

Så om linjen blir kvar eller inte vet vi egentligen ingenting om.

PP
05-03-2006, 10:16
Havde egentlig tænkt mig at jeg ikke ville kommentere yderligere på denne sag, men jeg må tilstå at jeg er decideret målløs :wow:

Det virker som nogen her er i gang med at overbevise sig selv om at MAS har succes på ARN, hvilket desværre udmønter sig i et angreb på mig og fremførelse af forkerte påstand.

Hverken jeg selv eller andre i dette forum har så vidt jeg ved påstået at MAS nedlægger ruten til ARN. Diskussionen har gået på at linjen til ARN er ulønsom, hvilket er et faktum der siden er blevet bekræftet. Længere er historien ikke og det vil man også se hvis man læser hvad der står sort på hvidt...

Jeg kan desuden ikke se hvad jeg personligt skulle få ud af at sprede falske rygter om MAS' situation på ARN. Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

ARN
05-03-2006, 10:29
Originally posted by PP

Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

Vi vet inte om linjen läggs ner. Kanske ? Kanske inte ? Personligen tror jag det är svårt att konkurrera med Thai som är med i Star Alliance och som trafikerar både CPH og ARN. Jag tror medlemsskap i Star Alliance är en stor fördel på den skandinaviska marknaden, särskilt om man vill ha en del av businessresandet.

Bizflyer
05-03-2006, 10:41
Originally posted by PP

Havde egentlig tænkt mig at jeg ikke ville kommentere yderligere på denne sag, men jeg må tilstå at jeg er decideret målløs :wow:

Det virker som nogen her er i gang med at overbevise sig selv om at MAS har succes på ARN, hvilket desværre udmønter sig i et angreb på mig og fremførelse af forkerte påstand.

Hverken jeg selv eller andre i dette forum har så vidt jeg ved påstået at MAS nedlægger ruten til ARN. Diskussionen har gået på at linjen til ARN er ulønsom, hvilket er et faktum der siden er blevet bekræftet. Længere er historien ikke og det vil man også se hvis man læser hvad der står sort på hvidt...

Jeg kan desuden ikke se hvad jeg personligt skulle få ud af at sprede falske rygter om MAS' situation på ARN. Det vil ikke glæde mig såfremt denne rute nedlægges, men vil derimod synes det er trist at et selskab der har potentiale til at blive et nyt Thai Airways i Skandinavien eventuelt kan blive nødsaget til at nedlægge linjen til Stockholm samt en række andre europæiske destinationer.

Er du ikke litt overfølsom nå PP? Man må da på et forum få lov til å ha litt frisk meningsutveksling? Ikk'?

BF:cool2

ARN
05-03-2006, 11:04
Originally posted by Bizflyer

Originally posted by PP

Er du ikke litt overfølsom nå PP? Man må da på et forum få lov til å ha litt frisk meningsutveksling? Ikk'?

Jag tycker vi går tillbaka till tråden igen...

Malaysia har en del att göra för att få linjerna till Europa lönsamma. Där är Arlandalinjen en av många.

Men om vi nu tar arlandalinjen igen... Det är ju givet att turistresandet är starkt till Malaysia. Men det gäller nu för Malaysia att också få en del av businessresandet. Det är som jag nämnde svårt att konkurrera med Thai på linjerna till fjärran östern eftersom dom dels går 6 dagar per vecka på ARN och dagligen i CPH. Malaysia går bara 3 ggr per vecka. Dessutom är konkurrensen på nordatlanten stenhård från Arlanda.

Mitt intryck är att Malaysia successivt förbättrat servicen de senaste åren och därvid fått ett bättre rykte. Erfarenheter från linjen på Stockholm verkar bekräfta detta. Nu gäller det för Malaysia att nå ut med detta till resenärerna.

Ett bättre yieldmanagement kanske också vore bra med justering av priser m.m.

Alf
05-03-2006, 15:27
Originally posted by ARN

Originally posted by Bizflyer

Originally posted by PP

Jag tycker vi går tillbaka till tråden igen...

Malaysia har en del att göra för att få linjerna till Europa lönsamma. Där är Arlandalinjen en av många.

Men om vi nu tar arlandalinjen igen... Det är ju givet att turistresandet är starkt till Malaysia. Men det gäller nu för Malaysia att också få en del av businessresandet. Det är som jag nämnde svårt att konkurrera med Thai på linjerna till fjärran östern eftersom dom dels går 6 dagar per vecka på ARN och dagligen i CPH. Malaysia går bara 3 ggr per vecka. Dessutom är konkurrensen på nordatlanten stenhård från Arlanda.

Mitt intryck är att Malaysia successivt förbättrat servicen de senaste åren och därvid fått ett bättre rykte. Erfarenheter från linjen på Stockholm verkar bekräfta detta. Nu gäller det för Malaysia att nå ut med detta till resenärerna.

Ett bättre yieldmanagement kanske också vore bra med justering av priser m.m.

Marknadsföring och reklam är en viktig del. Har man gjort reklam för sin businessclass produkt hos företagen i Sverige och Skandinavien?

ARN
05-03-2006, 16:08
Originally posted by Alf

Marknadsföring och reklam är en viktig del. Har man gjort reklam för sin businessclass produkt hos företagen i Sverige och Skandinavien?

Nej, inte någonting i svensk press egentligen mer än första veckan dom flög. Det är ju en brist...

MD11
05-03-2006, 18:45
Meget sjelden og se annonser for TG i avisene også. MEN de er så godt innarbeidet i markedet, både hos privatfolk og reisebyråene. MH må "smøre" byråene mer:up:

Someone
06-03-2006, 11:33
Originally posted by Trety

Nettopp, derav min påpekning til revenue og/eller kostnadsnivå.. og sammenlikningen med våre hjemlige venner med blå haleror og røde motorer. ;)

Er nok revenue som er problemet. Hvis du leser gjennom rapporten vil de se at de har ett kostnadsnivaa langt lavere enn sine naermeste konkurenter, men samtidig er ogsaa inntektene per passasjer kilimeter ogsaa langt lavere