View Full Version : Korleis regne ut LDA
Wiggo Hovde
19-10-2012, 22:12
Gratulerer til Kvernberget, Kristiansund og Nordmøre! Nå har dere fylkets lengste LDA, 2000 meter, som er 20 meter mer enn MOL og 22 meter mer enn AES.
Forlengelsen er også med i min nye bok som skulle vært utdelt under åpningen i dag, men som pga konkurs hos landets eneste bokbinderi har blitt noen dager forsinket. http://www.fotouniverset.no/nb-NO/produkter/boker/ny-bok---nordmore-fra-lufta.aspx
STARSHIP 2
19-10-2012, 23:18
Gratulerer til Kvernberget, Kristiansund og Nordmøre! Nå har dere fylkets lengste LDA, 2000 meter, som er 20 meter mer enn MOL og 22 meter mer enn AES.
ENAL har 2014m LDA på bane 07 :), og ENKB har fremdeles lavest TORA og ASDA dessverre :(
Wiggo Hovde
19-10-2012, 23:36
ENAL har 2014m LDA på bane 07 :), og ENKB har fremdeles lavest TORA og ASDA dessverre :(
Hva ENAL har på 07 er likegyldig så lenge 25 er 1978. 07 kunne vært herfra til evigheten uten at det hjelper det døyt når man må bruke 25. Altso... ENKB er lengst. Den er 2000 i begge retninger.
Hva ENAL har på 07 er likegyldig så lenge 25 er 1978. 07 kunne vært herfra til evigheten uten at det hjelper det døyt når man må bruke 25. Altso... ENKB er lengst. Den er 2000 i begge retninger.
Det er jo bare tull. Du skriver at ENKB har fylkets lengste LDA med 2000m, og det stemmer jo ikke så lenge ENAL har 2014m.
Wiggo Hovde
20-10-2012, 16:13
Det er jo bare tull. Du skriver at ENKB har fylkets lengste LDA med 2000m, og det stemmer jo ikke så lenge ENAL har 2014m.
Hvorfor er det tull? Når en operasjon planlegges, går man da ut fra lengste eller korteste tilgjengelige bane? La oss si at du har 1800 meter på 01 og 2200 på 19 (for å markere lengdeforskjell). Flyet ditt må ha 2000. Kan det da operere på lufthavnen?
STARSHIP 2
20-10-2012, 20:16
Hvorfor er det tull?
Fordi det er feil. Lengste LDA tilhører ENAL bane 07. (på andre og tredje kommer ENKB..)
Du kan fint planlegge med å lande på 07 på tørr bane om du sjekker TAF før du tar av med businessjet'en din... Men, så er disse forskjellene så små at det neppe utgjør mye, men rett skal være rett...
Wiggo Hovde
20-10-2012, 20:33
Du kan fint planlegge med å lande på 07 på tørr bane om du sjekker TAF før du tar av med businessjet'en din...
Jeg spurte ikke om hva du kan planlegge med tørr bane.
La meg servere dette med teskje.
Hvis et flyselskap planlegger en rute tur/retur destinasjon A - destinasjon B og flyet de skal benytte for å fly sine pax må ha en LDA på 2000 meter. På destinasjon B er bane 01 1800 meter og 19 2200 meter. Kan de da lande der om bane 01 er operativ? Med andre ord, er det lengste eller korteste banelengde man skal ta hensyn til under planleggingen for å lande på en flyplass?
Men, så er disse forskjellene så små at det neppe utgjør mye, men rett skal være rett...
Spiller ingen rølle hvor store eller små forskjellene er. Det er prinsippet man skal ta hensyn til. Grensa går ved et forhåndsbestemt punkt.
STARSHIP 2
20-10-2012, 20:51
Altså, poenget ditt er at du vil starte en fast flyrute og se om du kan trafikkere flyplassen i en serie flygninger..
Poenget mitt var at jeg kunne sjekke TAF før avgang og planlegge å lande på en spesifikk rullebane under gitte forhold. Da betyr sefølgelig LDA for den banen noe og LDA for den andre betyr ingenting..
LDA bane 07 på Vigra er lengst, det er fakta enten du liker det eller ei.
Hvorfor er det tull? Når en operasjon planlegges, går man da ut fra lengste eller korteste tilgjengelige bane? La oss si at du har 1800 meter på 01 og 2200 på 19 (for å markere lengdeforskjell). Flyet ditt må ha 2000. Kan det da operere på lufthavnen?
Selvsagt kan du operere der. Men du maa ta hoeyde for at du i stoerre grad vil maatte diverte til alternate enn om du kunne brukt begge baneretningene.
Mitt selskap flyr til destinasjoner der vi vet at om forholdene ikke ligger til rette for at vi kan bruke den ene baneretningen vi trenger maa vi diverte. Om det allerede foer vi flyr vekk ser slik ut utifra TAF vil vi planlegge med closed destinasjon og to alternates.
Mine is longer than yours!
Er det det diskusjonen går på?
For å ta det første først. FYSISK er rullebanen på ENAL lengst. De har en strip på 2224 m.
De har en lavere LDA (1978 meter) på bane 25 pga runway end safety area (RESA). De har flyttet threshold inn i baneenden, derfor lavere LDA. Ser man på TORA bane 25 er den 2209 meter. Du får altså bruke hele asfalten for avgang med du får ikke regne med det som faller utenfor displayed threshold på landing.
Når det gjelder hva du trenger eller ikke sier eu-ops:
1. Du må kunne lande på "most favourable runway in still air"
2. Du må kunne lande på "most likely asigned runway with actual wx conditions."
Klarer du ikke å oppfylle BEGGE disse kravene kan du alikevel dispatche, men da trenger du to alternates.
Men igjen: ENAL har den lengste stripen!
Jeppsi peppsi det kan du, DERSOM du lander på bane 19
Kanskje det blir dyrt for selskapet i lengden, men svaret på spørsmålet ditt er JA.
slankebrusmannen
21-10-2012, 23:10
DisPLACED threshold :)
Det har jo ENML også, uten at jeg aner hvorfor.
Det Wiggo prøver å forfekte er, sagt på en annen måte, at ENKB har fylkets lengste minste LDA, foran ENML og til slutt ENAL. Altså største max-min, for de matematisk innvidde.
Jeg kan vel dog tenke meg at det er vel så interessant at ENAL har fylkets lengste minste TORA, foran ENML og til slutt ENKB.
Det har jo ENML også, uten at jeg aner hvorfor.
Det Wiggo prøver å forfekte er, sagt på en annen måte, at ENKB har fylkets lengste minste LDA, foran ENML og til slutt ENAL. Altså største max-min, for de matematisk innvidde.
Jeg kan vel dog tenke meg at det er vel så interessant at ENAL har fylkets lengste minste TORA, foran ENML og til slutt ENKB.
Jajaja... Veldig artig det der...
Men hadde noen hatt anledning til å ta seg bryet med å forklare litt?
Trådtittel kan fort gi forventninger om noe konkret og siste innlegg åpner for at det muligens finnes enda mer kunskap der ute jeg ikke hadde anelse om at jeg ikke innehar...
STARSHIP 2
22-10-2012, 08:59
Jajaja... Veldig artig det der...
Men hadde noen hatt anledning til å ta seg bryet med å forklare litt?
Trådtittel kan fort gi forventninger om noe konkret og siste innlegg åpner for at det muligens finnes enda mer kunskap der ute jeg ikke hadde anelse om at jeg ikke innehar...
Hei,
tråden ble splittet ut av en annen tråd da den ble veldig off-topic ift. den opprinnelige tråden..
En rullebane har flere ulike publiserte lengder:
LDA (Landing distance available): den tilgjengelig rullebane man har fra terskelen ved landing. (her har rullebanene ofte innskutt terskel (displaced threshold) av ulike grunner som gjøre at tilgjengelig rullebane kan være ulikt avhengig av hvilken vei man lander..
TORA (Takeoff run available): rullebane tilgjengelig for avgang
ASDA (accellerated stop distance): rullebane tilgjengelig dersom man må avbryte avgang (viktig ved beregning av hvilken fart man kan avbryte avgang og fremdeles klare å stoppe (V1))
TODA (Takeoff distance distance available): Det er vel TORA pluss clearway om jeg ikke husker helt feil er det den man bruker når man beregner avgangsdistanse til 35/50ft og en motor ute av drift fra V1 (turbin/stempelmotor)
Til slutt har man den fysiske lengde på rullebanen..
De "fysiske" rullebanene i M&R er: ENAL:2314m (https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENAL/EN_AD_2_ENAL_2-1_en.pdf), ENML 2220m (https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENAL/EN_AD_2_ENAL_2-1_en.pdf), ENOV 1070m (https://www.ippc.no/norway_aip/current/AIP/AD/ENOV/EN_AD_2_ENOV_2-1_en.pdf) og ENKB sin nye 2390m (https://www.ippc.no/ippc_ais/AIPSUP/EN_Sup_A_2012_029_en.pdf)
Dette er tatt rett fra "husken" fra flyskolen for 11 år siden, kom gjerne med presiseringer..
Hei,
tråden ble splittet ut av en annen tråd da den ble veldig off-topic ift. den opprinnelige tråden..
En rullebane har flere ulike publiserte lengder:
LDA (Landing distance available): den tilgjengelig rullebane man har fra terskelen ved landing. (her har rullebanene ofte innskutt terskel (displaced threshold) av ulike grunner som gjøre at tilgjengelig rullebane kan være ulikt avhengig av hvilken vei man lander..
TORA (Takeoff run available): rullebane tilgjengelig for avgang
ASDA (accellerated stop distance): rullebane tilgjengelig dersom man må avbryte avgang (viktig ved beregning av hvilken fart man kan avbryte avgang og fremdeles klare å stoppe (V1))
TODA (Takeoff distance distance available): Det er vel TORA pluss clearway om jeg ikke husker helt feil er det den man bruker når man beregner avgangsdistanse til 35/50ft og en motor ute av drift fra V1 (turbin/stempelmotor)
Dette er tatt rett fra "husken" fra flyskolen for 11 år siden, kom gjerne med presiseringer..
Den "husken" skal du ikke klage på! ;) Blir fort litt teknisk, men kan jo legge litt mer kjøtt på beinet om neon skulle være spesielt interesserte...
LDA - Landing distance available er som sagt tilgjengelig distanse fra terskelen, som en skal passere i 50ft. Så den inkluderer et "flygende element". Hvor terskelen er definert, bestemmes av bl.a. hindringer under innflygingen.
ASDA - Accelerate stop distance er distansen er har tilgjengelig til å akselerere og stoppe igjen hvis det oppstår en feil under avgang. V1 er maksimum hastighet for å avbryte avgangen og fortsatt kunne stoppe innenfor ASDA. ASDA kan også inkludere en "stopway" i forlengelsen av rullebanen som er et område av gitte dimensjoner som kan bære flyets vekt men flyet kan få skader hvis det ender opp på stopway (f.eks. fra antenner etc.). Beregningen av ASDA forutsetter at en motor feiler (eller annet alvorlig problem) på mest kritisk tidspunkt (1 sekund før V1), er oppdaget på V1 og at "stopping action" blir startet 2 sekunder etter V1 mens flyet har fortsatt akselerasjonen i mellomtiden.
TODA - Take-off distance available er tilgjengelig distanse til 35ft (15ft våt bane) for fly med jetmotor. TODA kan inkludere en "clearway" som er et område av gitte dimensjoner i forlengelsen av rullebanen som er fritt for hindringer da take-off distance inneholder et "flygende element". Clearway kan også fungere som stopway hvis det tilfredsstiller kravene nevnt under ASDA og motsatt. TODA forutsetter at mest kritisk motor feiler på mest kritisk tidspunkt, altså V1.
Kort sagt kan en si at ved ASDA handler alt om å stoppe innenfor et visst område hvor flyet, som riktignok kan bli skadet, kan evakueres/tømmes enten via skliene eller trapper e.l. avhengig av situasjonen.
TODA er tilfellet hvor der ikke er nok plass igjen til å stoppe og dermed er eneste alternativ å ta problemet med seg opp i lufta. Her er motorstans det mest kritiske da det vil dramatisk endre flyets ytelser m.h.p. stigning og dermed terrengklaring.
V1 er dermed den "magiske" hastigheten som definerer skillet mellom "stop" eller "go". Så hvis avgangen avbrytes på V1 vil der være nok plass igjen til å stoppe flyet ved hjelp av bremsene uten at disse blir altfor varme (les tar fyr) eller hvis en motor feiler på V1 er det nok plass igjen for at flyet skal kunne klatre v.h.a. resterende motor(er) og gå klar av alle hindringer i utflygingen.
Takk for info STARSHIP 2 og Turtle!