PDA

View Full Version : Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

haga2000
28-08-2012, 12:15
man hører piloter snakke med en flyplass de skal lande på, å si noe slikt som:

cessna romeo tango tango, 14 miles south with MIKE..( eller YANKEE. eller NOVEMBER..eller noe annet.)...

Hva forteller ordet MIKE eller yankee, eller november som man ofte hører at de sier, bruker sikkert også hele det fonetiske alfabet med en eller annet bestemt betydning i denne sammenheng?

MountainDew
28-08-2012, 12:28
Cessna RTT (registrering på flyet, ofte forkortet), 14 miles south with M (ATIS, informasjon M om vær, baneforhold osv i og rundt flyplassen)

Fonetisk alfabet: http://no.wikipedia.org/wiki/Fonetisk_alfabet

haga2000
28-08-2012, 12:52
Cessna RTT (registrering på flyet, ofte forkortet), 14 miles south with M (ATIS, informasjon M om vær, baneforhold osv i og rundt flyplassen)

Fonetisk alfabet: http://no.wikipedia.org/wiki/Fonetisk_alfabet

Ok men hva hvis man hadde sakt N (november) i steden for Mike ovenfor, eller yankee eller wiskey eller en annen bokstav. Kan en som overhører denne samtalen forstå hva Mike i dette tilfelle eksakt betyr?

joamykle
28-08-2012, 12:57
De kommer ut en ny ATIS i utgangspunktet hver time, og da endres bokstaven også. På den måten kan ATC verifisere at du som pilot har den nyeste værinformasjonen tilgjengelig (forenklet forklart).

Piper
28-08-2012, 13:42
Det kommer vel ny ATIS hver halve time?
Og for de som lurer, ATIS er en radiosending som sender hele tiden på egen frekvens. Det er bare de største flyplassene som normalt har ATIS. Begynner gjerne slik; This is Sola information Alfa. Så kommer det en del opplysninger om vær og vind, rullebane i bruk, lufttrykk= QNH osv. Neste oppdatering får, som joamykle sier, Bravo og slik fortsetter det. Tallet som blir sagt etter bokstaven er luftrykket. Det skal alltid gjentaes.

Cloudius
28-08-2012, 13:59

Som oftest kommer det hver halvtime, men jeg har opplevd en del plasser som kun gir èn i timen.

Piper
28-08-2012, 14:13
Trodde det kom ny ATIS ti på hel og ti på halv samtidig med METAR. Men det er vel noen som bare sender METAR en gang i timen?

joamykle
28-08-2012, 14:40

Var ikke klar over at det var slik i Norge. Jeg flyr i USA, og der kommer den ut en gang i timen i utgangspunktet, med mindre det har vært store endringer i feks vindretning,som gjør at det blir skifte av aktiv runway.

CFM
28-08-2012, 21:40
Noen steder utstedes det 20 over og 50 over, andre steder 30 og på timen, mens noen steder i Frankrike f.eks. etter som hvordan de føler for det har jeg inntrykk av. Mulig de lager en ny om det er en signifikant endring. Har i allefall opplevd å få ATIS i Nice som er et par timer gammel ganske ofte. Det er gjerne noen som gjør de oppmerksomme på at de har en gammel ATIS på luften uten at ser ut til å ha noen nevneverdig innvirkning.

bamseh
28-08-2012, 22:57
ATIS utstedes når det er ny informasjon som skal publiseres.

Hvis det eneste som endres er METAR, så utstedes det når det kommer ny METAR. (Det vil da være hver halvtime, eller hver time, etter hvor man er..)

- Hvis vi f.eks. endrer rullebane i bruk, utsteder vi ny ATIS.
- Hvis vi endrer forventet instrumentinnflyging, utsteder vi ny ATIS.
- Hvis vi åpner GND-frekvens, utsteder vi ny ATIS.. osv.

..you get the point..

ATIS inneholder som regel mye mer enn METAR.

Aktuelt fra ZV nå:
"This is Sola information Golf, time 2050. Expect ILS 18 approach. Runway in use, 18. For helicopters, expect Localizer X-ray 11 approach. Runway in use, 11. Ground frequency closed. Transition level 85. Wind 160 at 06kts. Visibility more than 10 km. Clouds broken 2500 ft. Temperature 14, dewpoint 11. Qnh 1011.
Acknowledge information golf."

CFM
28-08-2012, 23:17
Og noen ganger inneholder de litt for mye...

matsemann
28-08-2012, 23:18
Her er en typisk ATIS for Barcelona http://www.youtube.com/watch?v=0bDOZooUUNE

bamseh
28-08-2012, 23:36
Og noen ganger inneholder de litt for mye...
Enig!
I gamle dager var visst regelen at ATIS skulle være på maks 30 sekunder..

Sola får snart 2 ATIS-frekvenser, men uten at det vil påvirke det nevneverdig. Siste jeg hørte var at ATIS 1 skulle fungere som dagens, og ATIS 2 skulle innholde METREPORT (som nå kreves ved ILS Cat II-operasjoner) - den siste vil bli langt som et vondt år når tåka siger inn... ;)

Turtle
29-08-2012, 00:44
Det er derfor det er kjekt med digital ATIS så en kan printe den ut via ACARS og da gjør det ikke så mye om den er side opp og side ned :)

Ellers er Dublin også et ypperlig eksempel på et sted hvor ATIS kun oppdateres når de gidder samme hvor mye været måtte endre seg.

Hva slags tilleggsinfo er det som utgjør METREPORT ved lav sikt?

BSSW
31-08-2012, 00:49
Aktuelt fra ZV nå:
"This is Sola information Golf, time 2050. Expect ILS 18 approach. Runway in use, 18. For helicopters, expect Localizer X-ray 11 approach. Runway in use, 11. Ground frequency closed. Transition level 85. Wind 160 at 06kts. Visibility more than 10 km. Clouds broken 2500 ft. Temperature 14, dewpoint 11. Qnh 1011.
Acknowledge information golf."
Litt OT

Er GND noen gang åpen?
Føles som om den alltid er stengt de gangene jeg hører på ATIS.

Cloudius
31-08-2012, 13:40
Enig!
I gamle dager var visst regelen at ATIS skulle være på maks 30 sekunder..

Sola får snart 2 ATIS-frekvenser, men uten at det vil påvirke det nevneverdig. Siste jeg hørte var at ATIS 1 skulle fungere som dagens, og ATIS 2 skulle innholde METREPORT (som nå kreves ved ILS Cat II-operasjoner) - den siste vil bli langt som et vondt år når tåka siger inn... ;)

Da ber jeg bare: Vær så snill å dra igang med ATIS (og veldig gjerne klarering) på datalink!

Pleeeeeease!:):):up:

Sunny
31-08-2012, 14:04
Litt OT

Er GND noen gang åpen?

Ground er vel åpen i operations hours, alltid åpen på dagtid etter mitt inntrykk hvertfall :)

BSSW
31-08-2012, 14:15
Ground er vel åpen i operations hours, alltid åpen på dagtid etter mitt inntrykk hvertfall :)
Ok

Stort sett morgen, ettermiddag og kveld når jeg hører på ATIS.

bamseh
01-09-2012, 09:57
Litt OT

Er GND noen gang åpen?
GND på Sola er åpen fra 0630 til ca 2000 (+/- en time) på hverdager, stengt i helg/jul/påske/deler av sommerperioden.

bamseh
01-09-2012, 10:02
Det er derfor det er kjekt med digital ATIS så en kan printe den ut via ACARS og da gjør det ikke så mye om den er side opp og side ned :)
Det kommer..
Hva slags tilleggsinfo er det som utgjør METREPORT ved lav sikt?
Nå skal jeg være så ærlig å si at jeg ikke husker, fordi vi ikke har hatt noe LVP siden vi fikk METREPORT, men det er blant annet skyhøyde (og muligens RVR) på terskel, mid, og end

robertaas
02-09-2012, 16:20
Stemmer det at de som heter Roger ikke kan bli flygeledere eller flygere?

http://www.youtube.com/watch?v=fVq4_HhBK8Y