![]() |
|
![]() |
#1 |
scanflyer silver
Join Date: Aug 2012
Location: trondheim
Posts: 22
|
![]()
man hører piloter snakke med en flyplass de skal lande på, å si noe slikt som:
cessna romeo tango tango, 14 miles south with MIKE..( eller YANKEE. eller NOVEMBER..eller noe annet.)... Hva forteller ordet MIKE eller yankee, eller november som man ofte hører at de sier, bruker sikkert også hele det fonetiske alfabet med en eller annet bestemt betydning i denne sammenheng? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,922
|
![]()
Cessna RTT (registrering på flyet, ofte forkortet), 14 miles south with M (ATIS, informasjon M om vær, baneforhold osv i og rundt flyplassen)
Fonetisk alfabet: http://no.wikipedia.org/wiki/Fonetisk_alfabet |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
scanflyer silver
Join Date: Aug 2012
Location: trondheim
Posts: 22
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
|
![]()
De kommer ut en ny ATIS i utgangspunktet hver time, og da endres bokstaven også. På den måten kan ATC verifisere at du som pilot har den nyeste værinformasjonen tilgjengelig (forenklet forklart).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,618
|
![]()
Det kommer vel ny ATIS hver halve time?
Og for de som lurer, ATIS er en radiosending som sender hele tiden på egen frekvens. Det er bare de største flyplassene som normalt har ATIS. Begynner gjerne slik; This is Sola information Alfa. Så kommer det en del opplysninger om vær og vind, rullebane i bruk, lufttrykk= QNH osv. Neste oppdatering får, som joamykle sier, Bravo og slik fortsetter det. Tallet som blir sagt etter bokstaven er luftrykket. Det skal alltid gjentaes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,618
|
![]()
Trodde det kom ny ATIS ti på hel og ti på halv samtidig med METAR. Men det er vel noen som bare sender METAR en gang i timen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Noen steder utstedes det 20 over og 50 over, andre steder 30 og på timen, mens noen steder i Frankrike f.eks. etter som hvordan de føler for det har jeg inntrykk av. Mulig de lager en ny om det er en signifikant endring. Har i allefall opplevd å få ATIS i Nice som er et par timer gammel ganske ofte. Det er gjerne noen som gjør de oppmerksomme på at de har en gammel ATIS på luften uten at ser ut til å ha noen nevneverdig innvirkning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
ATIS utstedes når det er ny informasjon som skal publiseres.
Hvis det eneste som endres er METAR, så utstedes det når det kommer ny METAR. (Det vil da være hver halvtime, eller hver time, etter hvor man er..) - Hvis vi f.eks. endrer rullebane i bruk, utsteder vi ny ATIS. - Hvis vi endrer forventet instrumentinnflyging, utsteder vi ny ATIS. - Hvis vi åpner GND-frekvens, utsteder vi ny ATIS.. osv. ..you get the point.. ATIS inneholder som regel mye mer enn METAR. Aktuelt fra ZV nå: "This is Sola information Golf, time 2050. Expect ILS 18 approach. Runway in use, 18. For helicopters, expect Localizer X-ray 11 approach. Runway in use, 11. Ground frequency closed. Transition level 85. Wind 160 at 06kts. Visibility more than 10 km. Clouds broken 2500 ft. Temperature 14, dewpoint 11. Qnh 1011. Acknowledge information golf." Last edited by bamseh; 28-08-2012 at 23:02. Reason: eksempel-atis |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Og noen ganger inneholder de litt for mye...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
|
![]()
Her er en typisk ATIS for Barcelona
http://www.youtube.com/watch?v=0bDOZooUUNE
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]()
Enig!
I gamle dager var visst regelen at ATIS skulle være på maks 30 sekunder.. Sola får snart 2 ATIS-frekvenser, men uten at det vil påvirke det nevneverdig. Siste jeg hørte var at ATIS 1 skulle fungere som dagens, og ATIS 2 skulle innholde METREPORT (som nå kreves ved ILS Cat II-operasjoner) - den siste vil bli langt som et vondt år når tåka siger inn... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
|
![]()
Det er derfor det er kjekt med digital ATIS så en kan printe den ut via ACARS og da gjør det ikke så mye om den er side opp og side ned
![]() Ellers er Dublin også et ypperlig eksempel på et sted hvor ATIS kun oppdateres når de gidder samme hvor mye været måtte endre seg. Hva slags tilleggsinfo er det som utgjør METREPORT ved lav sikt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Er GND noen gang åpen? Føles som om den alltid er stengt de gangene jeg hører på ATIS.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Pleeeeeease! ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Location: Levanger
Posts: 116
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Support your local rescue helicopter - get lost! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Stort sett morgen, ettermiddag og kveld når jeg hører på ATIS.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Crew kommunikasjon? CRM, interressant hendelse i ett YouTube klipp | Sweeper | Flyforum | 7 | 06-08-2011 20:27 |
Kommunikasjon medlemmer/styre | ENGM 911 | NSFF-forum | 14 | 23-07-2010 22:12 |
Spørsmål ang. det å bli pilot | flyingbird | Flyforum | 6 | 20-01-2008 18:10 |