Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-08-2012, 12:15   #1
haga2000
scanflyer silver
 
Join Date: Aug 2012
Location: trondheim
Posts: 22
Default Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

man hører piloter snakke med en flyplass de skal lande på, å si noe slikt som:

cessna romeo tango tango, 14 miles south with MIKE..( eller YANKEE. eller NOVEMBER..eller noe annet.)...

Hva forteller ordet MIKE eller yankee, eller november som man ofte hører at de sier, bruker sikkert også hele det fonetiske alfabet med en eller annet bestemt betydning i denne sammenheng?
haga2000 is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 12:28   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,922
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Cessna RTT (registrering på flyet, ofte forkortet), 14 miles south with M (ATIS, informasjon M om vær, baneforhold osv i og rundt flyplassen)

Fonetisk alfabet: http://no.wikipedia.org/wiki/Fonetisk_alfabet
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 12:52   #3
haga2000
scanflyer silver
 
Join Date: Aug 2012
Location: trondheim
Posts: 22
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Cessna RTT (registrering på flyet, ofte forkortet), 14 miles south with M (ATIS, informasjon M om vær, baneforhold osv i og rundt flyplassen)

Fonetisk alfabet: http://no.wikipedia.org/wiki/Fonetisk_alfabet
Ok men hva hvis man hadde sakt N (november) i steden for Mike ovenfor, eller yankee eller wiskey eller en annen bokstav. Kan en som overhører denne samtalen forstå hva Mike i dette tilfelle eksakt betyr?
haga2000 is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 12:57   #4
joamykle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

De kommer ut en ny ATIS i utgangspunktet hver time, og da endres bokstaven også. På den måten kan ATC verifisere at du som pilot har den nyeste værinformasjonen tilgjengelig (forenklet forklart).
joamykle is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 13:42   #5
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,618
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Det kommer vel ny ATIS hver halve time?
Og for de som lurer, ATIS er en radiosending som sender hele tiden på egen frekvens. Det er bare de største flyplassene som normalt har ATIS. Begynner gjerne slik; This is Sola information Alfa. Så kommer det en del opplysninger om vær og vind, rullebane i bruk, lufttrykk= QNH osv. Neste oppdatering får, som joamykle sier, Bravo og slik fortsetter det. Tallet som blir sagt etter bokstaven er luftrykket. Det skal alltid gjentaes.
Piper is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 13:59   #6
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Det kommer vel ny ATIS hver halve time?
Som oftest kommer det hver halvtime, men jeg har opplevd en del plasser som kun gir èn i timen.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 14:13   #7
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,618
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Trodde det kom ny ATIS ti på hel og ti på halv samtidig med METAR. Men det er vel noen som bare sender METAR en gang i timen?
Piper is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 14:40   #8
joamykle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2010
Location: Østfold
Posts: 261
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by Piper View Post
Det kommer vel ny ATIS hver halve time?
Var ikke klar over at det var slik i Norge. Jeg flyr i USA, og der kommer den ut en gang i timen i utgangspunktet, med mindre det har vært store endringer i feks vindretning,som gjør at det blir skifte av aktiv runway.
joamykle is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 21:40   #9
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Noen steder utstedes det 20 over og 50 over, andre steder 30 og på timen, mens noen steder i Frankrike f.eks. etter som hvordan de føler for det har jeg inntrykk av. Mulig de lager en ny om det er en signifikant endring. Har i allefall opplevd å få ATIS i Nice som er et par timer gammel ganske ofte. Det er gjerne noen som gjør de oppmerksomme på at de har en gammel ATIS på luften uten at ser ut til å ha noen nevneverdig innvirkning.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 22:57   #10
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

ATIS utstedes når det er ny informasjon som skal publiseres.

Hvis det eneste som endres er METAR, så utstedes det når det kommer ny METAR. (Det vil da være hver halvtime, eller hver time, etter hvor man er..)

- Hvis vi f.eks. endrer rullebane i bruk, utsteder vi ny ATIS.
- Hvis vi endrer forventet instrumentinnflyging, utsteder vi ny ATIS.
- Hvis vi åpner GND-frekvens, utsteder vi ny ATIS.. osv.

..you get the point..

ATIS inneholder som regel mye mer enn METAR.

Aktuelt fra ZV nå:
"This is Sola information Golf, time 2050. Expect ILS 18 approach. Runway in use, 18. For helicopters, expect Localizer X-ray 11 approach. Runway in use, 11. Ground frequency closed. Transition level 85. Wind 160 at 06kts. Visibility more than 10 km. Clouds broken 2500 ft. Temperature 14, dewpoint 11. Qnh 1011.
Acknowledge information golf.
"

Last edited by bamseh; 28-08-2012 at 23:02. Reason: eksempel-atis
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 23:17   #11
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Og noen ganger inneholder de litt for mye...
CFM is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 23:18   #12
matsemann
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Her er en typisk ATIS for Barcelona
http://www.youtube.com/watch?v=0bDOZooUUNE
matsemann is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2012, 23:36   #13
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Og noen ganger inneholder de litt for mye...
Enig!
I gamle dager var visst regelen at ATIS skulle være på maks 30 sekunder..

Sola får snart 2 ATIS-frekvenser, men uten at det vil påvirke det nevneverdig. Siste jeg hørte var at ATIS 1 skulle fungere som dagens, og ATIS 2 skulle innholde METREPORT (som nå kreves ved ILS Cat II-operasjoner) - den siste vil bli langt som et vondt år når tåka siger inn...
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 00:44   #14
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Det er derfor det er kjekt med digital ATIS så en kan printe den ut via ACARS og da gjør det ikke så mye om den er side opp og side ned

Ellers er Dublin også et ypperlig eksempel på et sted hvor ATIS kun oppdateres når de gidder samme hvor mye været måtte endre seg.

Hva slags tilleggsinfo er det som utgjør METREPORT ved lav sikt?
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2012, 00:49   #15
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Aktuelt fra ZV nå:
"This is Sola information Golf, time 2050. Expect ILS 18 approach. Runway in use, 18. For helicopters, expect Localizer X-ray 11 approach. Runway in use, 11. Ground frequency closed. Transition level 85. Wind 160 at 06kts. Visibility more than 10 km. Clouds broken 2500 ft. Temperature 14, dewpoint 11. Qnh 1011.
Acknowledge information golf."
Litt OT

Er GND noen gang åpen?
Føles som om den alltid er stengt de gangene jeg hører på ATIS.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2012, 13:40   #16
Cloudius
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by bamseh View Post
Enig!
I gamle dager var visst regelen at ATIS skulle være på maks 30 sekunder..

Sola får snart 2 ATIS-frekvenser, men uten at det vil påvirke det nevneverdig. Siste jeg hørte var at ATIS 1 skulle fungere som dagens, og ATIS 2 skulle innholde METREPORT (som nå kreves ved ILS Cat II-operasjoner) - den siste vil bli langt som et vondt år når tåka siger inn...
Da ber jeg bare: Vær så snill å dra igang med ATIS (og veldig gjerne klarering) på datalink!

Pleeeeeease!
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2012, 14:04   #17
Sunny
ScanFlyer Blue
 
Sunny's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: Levanger
Posts: 116
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Litt OT

Er GND noen gang åpen?
Føles som om den alltid er stengt de gangene jeg hører på ATIS.
Ground er vel åpen i operations hours, alltid åpen på dagtid etter mitt inntrykk hvertfall
__________________
Support your local rescue helicopter - get lost!
Sunny is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2012, 14:15   #18
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by Sunny View Post
Ground er vel åpen i operations hours, alltid åpen på dagtid etter mitt inntrykk hvertfall
Ok

Stort sett morgen, ettermiddag og kveld når jeg hører på ATIS.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2012, 09:57   #19
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Litt OT

Er GND noen gang åpen?
Føles som om den alltid er stengt de gangene jeg hører på ATIS.
GND på Sola er åpen fra 0630 til ca 2000 (+/- en time) på hverdager, stengt i helg/jul/påske/deler av sommerperioden.
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 01-09-2012, 10:02   #20
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 738
Default Re: Spørsmål om pilot til tårn kommunikasjon

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det er derfor det er kjekt med digital ATIS så en kan printe den ut via ACARS og da gjør det ikke så mye om den er side opp og side ned
Det kommer..
Quote:
Hva slags tilleggsinfo er det som utgjør METREPORT ved lav sikt?
Nå skal jeg være så ærlig å si at jeg ikke husker, fordi vi ikke har hatt noe LVP siden vi fikk METREPORT, men det er blant annet skyhøyde (og muligens RVR) på terskel, mid, og end
bamseh is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Crew kommunikasjon? CRM, interressant hendelse i ett YouTube klipp Sweeper Flyforum 7 06-08-2011 20:27
Kommunikasjon medlemmer/styre ENGM 911 NSFF-forum 14 23-07-2010 22:12
Spørsmål ang. det å bli pilot flyingbird Flyforum 6 20-01-2008 18:10


All times are GMT +2. The time now is 03:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.